Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cijfers verkochte elektrische auto's in Europa t/m juli

* is volledige EV

PlEuropeJuly2015%'14Pl
1Mitsubishi Outlander PHEV1.69815.567171
*2Nissan Leaf1.0319.665102
*3Renault Zoe e)9809.459103
*4Tesla Model S1.1068.51394
5Volkswagen Golf GTE1.5998.349922
*6Volkswagen e-Golf9176.58479
7Audi A3 e-Tron1.2856.04719
*8BMW i36945.49865
9Volvo V60 Plug-In3372.80637
*10Volkswagen e-Up!2301.86426
*11Nissan e-NV200 / Evalia1811.814212
*12Renault Kangoo ZE e)2001.81128
*13Kia Soul EV3331.708223
14Porsche Cayenne Plug-In2051.681228
*15Mercedes B-Class ED3261.554229
*16Renault Twizy e)1501.288111
*17Smart Fortwo ED1091.268110
18BMW i81251.234115
19Mercedes C350e Plug-Iná3721.1381N/A
*20Peugeot iOn146734121
*21Bollor Blue Car74551113
*22Citroen C-Zero65493120
*23Mitsubishi I-Miev35444017
24Toyota Prius Plug-In23369014
25Porsche Panamera Plug-In28360018
26Mercedes S500e Plug-In31347031
27Ford C-Max Energi1133370N/A
*28Goupil40250024
*29Peugeot Partner EV24186025
30Opel Ampera7160016
TOTAL12.57792.54

Goed te zien dat in Europa de plugin hybride minder dominant is dan in Nederland.
databeestje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:53:
Dank voor de felicitaties, ik heb wel een pas aangevraagd van thenewmotion. Een fastned abbo, misschien, ik gok niet dat ik daar veel aan heb aangezien vrijwel geheel kop noord holland laderloos is.
Beetje laat, maar van mij ook van harte!

Ik heb ook een thenewmotion pas. Die had ik snel in huis en de paal in de straat herkende hem gelijk (na activatie) dus alleen het feit dat mijn Qubo geen mode-3 praat gooide roet in het eten,

Ik heb wel de app van Fastned geïnstalleerd. Zolang je niet laad kost het je alleen 1 keer 2 cent die ze incasseren om je betaalmogelijkheid te verifiëren. Ze hebben 3 abbo's, als je minder dan 2 keer per maand laad is het gratis abbo het goedkoopst.

Weet iemand trouwens of je bij laadpalen van te voren kan opvragen hoe veel geld eea gaat kosten?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Via de app van TNM kon ik boven een laadpunt hangen en kreeg ik de kWh prijs te zien, bijvoorbeeld 29ct/kWh, daar komt dan nog het starttarief bovenop.

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Gisteren de Fluence bij het Safaripark van de Beekse Bergen geladen.
De paal heeft een normaal stopcontact en een Type 2.
Bij de infobalie kan je de laadpas ophalen voor een borg van 50€.
Bij terugkomst stond er naast mij een outlander PHEV te laden aan het normale stopcontact.
Wel even wennen om te laden via een publieke paal.
Er zitten wel leds rond de wcd, zag daar geen verschil in.
De auto knippert netjes en laden start.
En nog belangrijker, de auto was weer vol.

Pasje weer ingeleverd en borg weer terug.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dus ze hadden hun eigen laadpas en geen chargepoint?

Kan me wel voorstellen dat ze bij de Beekse Bergen niet willen dat je halverwege stil valt :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

databeestje schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:25:
Via de app van TNM kon ik boven een laadpunt hangen en kreeg ik de kWh prijs te zien, bijvoorbeeld 29ct/kWh, daar komt dan nog het starttarief bovenop.
Ja, in hun app kan je het wel opzoeken. Maar het grootste nadeel van hun app is dat (op mijn telefoon) het altijd 5 minuten duurt eer hij klaar is met "updating chargepoint locations".

Ik ben ook niet per se bang dat ik word opgelicht, maar bij een bezinestation kan je de prijs van te voren zien en krijg je ook nog een bonnetje mee als je wil. Bij het laden krijg je geen van beide en dan moet je over drie weken als het wordt afgeschreven er maar van uitgaan dat het allemaal klopt.

Als je pech hebt en je hebt net geladen bij die ene paal die 3 euro starttarief heeft en 2 euro per kWh dan is dat wel een beetje zuur.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
JeroenE schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 13:24:

Weet iemand trouwens of je bij laadpalen van te voren kan opvragen hoe veel geld eea gaat kosten?
ik gebruik Chargemap, daar staat soms het tarief in genoemd

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Afbeeldingslocatie: http://www.zerauto.nl/wp-content/uploads/2015/08/bijtelling2020-autobrief2.png

Zerauto: Wat betaal je in 2020 voor de populaire (PH)EV’s?

Antwoorden van de staatssecretaris van Financiën op vragen gesteld op 9 juli 2015 over de Auto brief II van 19 juni 2015.

Dus het mooie is dat de verwachting is dat de BPM en MRB 0 blijft voor volledig elektrische auto's.
Alleen de bijtelling voor de Tesla Model S gaat sterk omhoog.
Afbeeldingslocatie: http://media.autoweek.nl/m/m1eyxglb59il_600.jpg

Autoweek: Smart stopt tijdelijk met fortwo electric drive
Smart zit een kleine anderhalf jaar zonder elektrische Fortwo.

AutoBild meldt namelijk dat de productie van de Fortwo Electric Drive is stopgezet. De productie van de nieuwe generatie begint pas eind 2016, dus het merk zit een kleine anderhalf jaar zonder elektrische auto.

Uiteraard is er nog een voorraad Fortwo's Electric Drive, maar een woordvoerder vertelt dat die niet toereikend is om de hele periode te overbruggen.

De reden voor de productiestop is dat de Fortwo Electric Drive gebaseerd is op de vorige Fortwo. De auto werd op dezelfde band gebouwd als de nieuwe, wat voor een hoop logistieke uitdagingen zorgde en dus hoge kosten.

De Smart Fortwo Electric Drive wordt in ons land onder meer door Car2Go gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2014/07/smart-750x500.jpg

En er komen ook nieuwe accu's in de nieuwe smart EV

Afbeeldingslocatie: http://insideevs.com/wp-content/uploads/2013/02/lg-chem-volt-packs-350x326.jpg
Separately, we know that Daimler subsidiary Deutsche ACCUmotive (battery supplier) was using battery cells from Li-Tec (soon the company will stop production), who was using battery materials from Evonik Litarion (acquired by Electrovaya). Deutsche ACCUmotive, from 2016 on, intends to switch to LG Chem lithium-ion cells for both electric ForTwo and in the future electric ForFour.

So the plan is simple – sometime in 2016 the next generation electric Smart with LG Chem batteries will be sold in Europe and with some delay in 2017 in US and other places worldwide. ForFour ED is still a mystery though.

We do wonder whether or not the new smart ED with cells from LG Chem will have longer range? The current 17.6 kWh battery pack is good for 68 miles EPA range (90 miles NEDC).

[ Voor 37% gewijzigd door ZuinigeRijder op 27-08-2015 16:53 . Reden: Toevoeging van nieuwe accu's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:39
Samen met een groep vrienden heb ik afgelopen vakantie een roadtrip gemaakt met de Kia Soul EV. We zijn nog druk bezig met het afmaken van de video en een samenvattende blogpost maar ik dacht ik post vast de blog waar jullie kunnen lezen hoe het tijdens de reis geweest is. http://electricroadmovie.com
en Instagram https://instagram.com/electricroadmovie/

Korte samenvatting. We hebben bijna 4500km gereden over drie weken. We zijn begonnen in Eindhoven, toen door naar Belgie, Luxmeburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Lichtenstein, Zwitserland, Italie, Milaan, Frankrijk, Monaco, Bordeaux, Parijs, Eindhoven. Het is eigenlijk verassend vloeiend gegaan. Zeker door Frankrijk, dat is een genot door de vele chademo laders bij de Auchan en IKEA.

De route is ook te bekijken via deze google maps inclusief laadpunten die werken etc. https://www.google.com/ma...zXXNWDxKkPps.kcya4eNc-hMk

Over anderhalve week verwacht ik meer informatie klaar te hebben om te kunnen presenteren maar mochten jullie vragen hebben stel ze gerust :)

[ Voor 4% gewijzigd door walletje-w op 27-08-2015 17:15 ]

walletje-w schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:15:
Samen met een groep vrienden heb ik afgelopen vakantie een roadtrip gemaakt met de Kia Soul EV. We zijn nog druk bezig met het afmaken van de video en een samenvattende blogpost maar ik dacht ik post vast de blog waar jullie kunnen lezen hoe het tijdens de reis geweest is. http://electricroadmovie.com
en Instagram https://instagram.com/electricroadmovie/

Korte samenvatting. We hebben bijna 4500km gereden over drie weken. We zijn begonnen in Eindhoven, toen door naar Belgie, Luxmeburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Lichtenstein, Zwitserland, Italie, Milaan, Frankrijk, Monaco, Bordeaux, Parijs, Eindhoven. Het is eigenlijk verassend vloeiend gegaan. Zeker door Frankrijk, dat is een genot door de vele chademo laders bij de Auchan en IKEA.

De route is ook te bekijken via deze google maps inclusief laadpunten die werken etc. https://www.google.com/ma...zXXNWDxKkPps.kcya4eNc-hMk

Over anderhalve week verwacht ik meer informatie klaar te hebben om te kunnen presenteren maar mochten jullie vragen hebben stel ze gerust :)
Leuk. Het is dus uiteindelijk de Kia Soul EV roadtrip geworden en geen Renault Zoe roadtrip?
Was Kia de betere sponsor :9~

Hoe beviel de Kia Soul EV? En de reikwijdte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
Ja inderdaad. We ware ook wel wat laat met het voorstel dus was het lastig voor bedrijven om met ons in zee te gaan. Renault was zeer geïnteresseerd maar hadden een paar weken meer voorbereidingstijd nodig. Kia niet en toen was de keuze snel gemaakt! Maar het is dus een Roadtrip met een elektrische auto, mede mogelijk gemaakt door Kia. ;)

Ja de auto beviel erg goed. Erg ruim van binnen, comfortabel en met leuke stijl elementjes. We gingen uit van een bereik van max 150Km. Maar een nieuw laadpunt hadden we vaak rond de 100Km om gewoon wat extra marge te behouden. Bijna alles met snelladers kunnen doen wat natuurlijk wel belangrijk is. Op momenten dat we echt zuinig reden zouden we een bereik hebben gehad van 180Km maar dat hebben we niet uitgetest. De grootste run achter elkaar is volgens mij 157Km geweest en toen hadden we nog wel wat resterend.

Ik hoef echt geen reclame te maken voor Kia, maar ik ben ook vanuit mezelf erg enthousiast over de auto. Maar dat komt ook doordat het een elektrische auto is. Behoorlijk wat vermogen bij lage toeren, automaat, goede navigatie en instrumenten. De Alpen waren een prachtig voorbeeld. Totaal geen moeite om naar boven te komen terwijl de picanto (benzine auto die we ook mee kregen) het toch wel lastig had. Bovenaan de top nog 92Km resterend. 10Km verder in het dal hadden we weer een bereik van 122 Km. :D
walletje-w schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:48:
Ja inderdaad. We ware ook wel wat laat met het voorstel dus was het lastig voor bedrijven om met ons in zee te gaan. Renault was zeer geïnteresseerd maar hadden een paar weken meer voorbereidingstijd nodig. Kia niet en toen was de keuze snel gemaakt! Maar het is dus een Roadtrip met een elektrische auto, mede mogelijk gemaakt door Kia. ;)

Ja de auto beviel erg goed. Erg ruim van binnen, comfortabel en met leuke stijl elementjes. We gingen uit van een bereik van max 150Km. Maar een nieuw laadpunt hadden we vaak rond de 100Km om gewoon wat extra marge te behouden. Bijna alles met snelladers kunnen doen wat natuurlijk wel belangrijk is. Op momenten dat we echt zuinig reden zouden we een bereik hebben gehad van 180Km maar dat hebben we niet uitgetest. De grootste run achter elkaar is volgens mij 157Km geweest en toen hadden we nog wel wat resterend.

Ik hoef echt geen reclame te maken voor Kia, maar ik ben ook vanuit mezelf erg enthousiast over de auto. Maar dat komt ook doordat het een elektrische auto is. Behoorlijk wat vermogen bij lage toeren, automaat, goede navigatie en instrumenten. De Alpen waren een prachtig voorbeeld. Totaal geen moeite om naar boven te komen terwijl de picanto (benzine auto die we ook mee kregen) het toch wel lastig had. Bovenaan de top nog 92Km resterend. 10Km verder in het dal hadden we weer een bereik van 122 Km. :D
Ik heb gisteren ook een proefrit gemaakt in de Kia Soul EV en dat beviel heel goed. Zal binnenkort wel mijn review hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rduivenvoorde
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-09 15:39
Hoi, heb een laatste zetje nodig om waarschijnlijk een Leaf te gaan leasen. Is er een enthousiaste leaf rijder (liefst ook met een zeer recente Leaf) die wat vragen wil beantwoorden en me daarmee een zetje wil geven?

Het zijn ws standaard vragen, maar door alle bomen zie ik het bos niet meer:
- wat zit er standaard nu aan laders bij de Leaf als ik hier: http://www.nissanprivatelease.nl/nissan-leaf/ die standaard leaf zo nemen?
- die 'quick charger' waar ze het daar over hebben, is dat nu een EVSE kabel? Of Chademo of wordt er toch iets ingebouwd?
- kan ik een rondje 130 km nou wel of niet gegarandeerd maken zonder opladen (oudere modellen lijkt niet, nieuwe wel?), ervanuitgaande dat ik niet wil 'tanken' op die dag (ochtend heen, in parkeergarage zonder stroom, avond terug).
- verder gewoon benieuwd naar persoonlijk indruk van een verse Leaf rijder

Reakties via hier of PM, mag beide

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een paar punten die ik de moeite vond uit de gegeven antwoorden van de kamervragen waren het aantal ge-exporteerde auto's. Dat bleek een veel lager aantal zijn als de stemmingmakerij op sommige blogs.

Tevens was er gevraagd naar de impact van een volledige elektrische auto markt op het elektriciteitsnet in 2050. Dit bleek door TNO berekend te zijn op 15-20% boven op de huidige stroom consumptie. Dat lijkt me een haalbare zaak in de toekomst.
rduivenvoorde schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:48:
Hoi, heb een laatste zetje nodig om waarschijnlijk een Leaf te gaan leasen. Is er een enthousiaste leaf rijder (liefst ook met een zeer recente Leaf) die wat vragen wil beantwoorden en me daarmee een zetje wil geven?

Het zijn ws standaard vragen, maar door alle bomen zie ik het bos niet meer:
- wat zit er standaard nu aan laders bij de Leaf als ik hier: http://www.nissanprivatelease.nl/nissan-leaf/ die standaard leaf zo nemen?
Zoals ik het begrijp kan de Leaf laden met 3,7 of 7kW op een enkele fase thuis met een EVSE, ev-box, Lolo etc.
- die 'quick charger' waar ze het daar over hebben, is dat nu een EVSE kabel? Of Chademo of wordt er toch iets ingebouwd?
Dat is Chademo tot 50kW, deze zit vanaf het 1ste model standaard ingebouwd in de Leaf. De meeste snel laders in Nederland zijn voorzien van zowel een CSS als een Chademo kabel.
- kan ik een rondje 130 km nou wel of niet gegarandeerd maken zonder opladen (oudere modellen lijkt niet, nieuwe wel?), ervanuitgaande dat ik niet wil 'tanken' op die dag (ochtend heen, in parkeergarage zonder stroom, avond terug).
- verder gewoon benieuwd naar persoonlijk indruk van een verse Leaf rijder

Reakties via hier of PM, mag beide

BVD
Dat stukje laat ik aan de rijders over :)

[ Voor 61% gewijzigd door databeestje op 28-08-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:02
rduivenvoorde schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:48:

BVD
Volgens mij wil je in de garage waar de auto stil staat altijd laden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rduivenvoorde
kdeboois schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:04:
[...]

Volgens mij wil je in de garage waar de auto stil staat altijd laden.
Ja, maar het is een werkritje 1x per week waar ik in een parkeergarage sta waar geen stroom of vultput is. Daar het voor werk is is het lastig verder weg te parkeren, dan wordt het wel een hele lange dag...

En ik hoop eigenlijk dat een iemand nu zegt: nee joh: dat lukt makkelijk 130km (65 heen en 65 terug)...

[ Voor 11% gewijzigd door rduivenvoorde op 28-08-2015 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45
rduivenvoorde schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:09:
[...]

Ja, maar het is een werkritje 1x per week waar ik in een parkeergarage sta waar geen stroom of vultput is. Daar het voor werk is is het lastig verder weg te parkeren, dan wordt het wel een hele lange dag...

En ik hoop eigenlijk dat een iemand nu zegt: nee joh: dat lukt makkelijk 130km (65 heen en 65 terug)...
En wat voor km'ers zijn dat? 80 km/h of snelweg. Veel stad en lang constant. Dat zal allemaal van invloed zijn op je bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Heb je een FastNED station op de route. Desnoods stop je op de terugweg 5 tot 10 min om de resterende actieradius te laden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

met-deze-batterij-is-je-auto-binnen-5-minuten-opgeladen

Mmm ff kijken 40kW batterij in 5 minuten vol ..... 480kW laad vermogen 3x 666 Ampère ....

Met een 3x16mm2 kabel die 1 meter lang is heb je een verlies van 1500 Watt .....
Dat is een fikse straalkachel .....
En een leuke piek belasting voor het net .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
130 km op 1 lading met de leaf bij voornamelijk snelweg gaat niet lukken..

Ik heb zelf paar weken geleden 65km gereden waarvan ca. 50 km over de snelweg was. Resultaat was 60% van de accu leeg gereden, dus bij 100% leeg zou dat ca. 105-110 km zijn. En dan is het nog niet koud buiten.

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat de 2016 Nissan Leaf met de 30kWh accu optie, of de Kia Soul EV met 27kWh een beter optie is in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:42
WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:38:

Mmm ff kijken 40kW batterij in 5 minuten vol ..... 480kW laad vermogen 3x 666 Ampère ....

Met een 3x16mm2 kabel die 1 meter lang is heb je een verlies van 1500 Watt .....
Dat is op zich niet zo'n probleem voor het net, want die mensen zijn ook weer binnen 5min weg, dus is de overlap minder groot. Dat soort stations worden natuurlijk ook niet op laagspanning aangesloten, maar op midden spanning, waar de variatie veel beter op te vangen is.

In dit (interessante en in-depth) interview kwam het ook aan bod:
YouTube: Elon Musk and JB Straubel share their vision on energy (2015)
De interviewer is een hoge pief bij (ik meen) PGE en JB Straubel gaat op het gelinkte moment precies in op het netbelasting verhaal.

Tesla heeft trouwens liquid cooled kabels voor de superchargers ontwikkeld, maar die zijn duidelijk nog niet overal in gebruik: hoorde van iemand die zijn hand had verbrand toen hij probeerde de supercharger te ontkoppelen! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rduivenvoorde
plieshout schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:40:
130 km op 1 lading met de leaf bij voornamelijk snelweg gaat niet lukken..

Ik heb zelf paar weken geleden 65km gereden waarvan ca. 50 km over de snelweg was. Resultaat was 60% van de accu leeg gereden, dus bij 100% leeg zou dat ca. 105-110 km zijn. En dan is het nog niet koud buiten.
Bedankt voor je reaktie! Mmm. Ok jammer jammer... en is dat een recente Leaf?
Misschien dan toch even wachten tot die 2016 versie dan, zal ook eens naar die Kia kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-09 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:06:
[...]

Dat is op zich niet zo'n probleem voor het net, want die mensen zijn ook weer binnen 5min weg, dus is de overlap minder groot. Dat soort stations worden natuurlijk ook niet op laagspanning aangesloten, maar op midden spanning, waar de variatie veel beter op te vangen is.
Of dat ding nou op 10kV of 400V zit maakt weing uit. De spanning van je batterij is zo'n 380VDC en 480kW / 380VDC = 1263A

Je moet uiteindelijk DC aan de auto voeren op het voltage van de batterij.

Het voltage van de batterij kan dus prima omhoog naar 800V, maar dan heb je nog steeds 600A wat je door een stekker de auto in moet jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
rduivenvoorde schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:32:
[...]

Misschien dan toch even wachten tot die 2016 versie dan, zal ook eens naar die Kia kijken
Dat betrof een hagelnieuwe..

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rduivenvoorde schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:32:
[...]

Gisteren een proefrit gemaakt in de Kia Soul EV. Zal proberen vanavond een uitgebreide review te plaatsen.
150 km range is goed te halen (NEDC is 212 km en realistischere US EPA is 150 km) en is ook via stopcontact en snellader op te laden. Indicatie op de teller was 168 km die volgens reviews nauwkeurig is. Het is een heel complete auto (1 versie), je kunt alleen de kleur kiezen, voor net geen 33.000 euro inclusief 27 kWh accu's. Garantie van Kia is 7 jaar of 150.000 km, misschien helpt dat voor de leaseprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht interresant voor de mensen die op zoek zijn naar een compacte en/of relatief goedkope lader.

http://gwl-power.tumblr.com/tagged/J1772

Een J1772 connect met een ingebouwde Simple EVSE, camping stekker aan de andere kant en je kan meteen aan de gang. :)

Wellicht ook een interresante en relatief goedkope optie voor de zelfbouwers onder ons.
https://github.com/kortas...tDifferentCurrentLimitPot

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Proefrit Kia Soul EV

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/KiaSoulEV3.jpg

Mijn 5 jaar oude Opel Agila 1.0 Premium LPG af fabriek had zijn grote beurt met 150.000 km op de teller. Dus een paar deuren verder van tevoren een afspraak gemaakt voor de proefrit met de Kia Soul EV en dat kon gelukkig. Twee jaar geleden heb ik al diverse proefritten gemaakt met elektrische auto's. Typisch genoeg waren alle proefritten (Renault Zoe en Twizy, Smart Electric Drive, Nissan Leaf
en introductie van de BMW i3) in een witte auto o<:) Toeval of is wit populair?

De Kia Soul EV is een hoekig model (Kia noemt het crossover), welke mijn vrouw wel mooi vindt. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van het model, maar ik vind dit ook een leuk model. Je zit hoog en hebt goed uitzicht rondom. Achterin zit men ook hoog, mede doordat het batterijenpakket in de bodem ligt. Achterin raken je bovenbenen dus niet de stoelen, ze staan iets hoger dan normaal. Maar qua ruimte is dit goed te doen, ook voor volwassenen.

De Kia Soul EV rijdt probleemloos, het is als rijden met een automaat, maar dan met alle voordelen van rijden met een EV. Geen motorgeluid, snel optrekken vanuit stilstand en geen automaat overgangen. Voordat je het weet rijd je al harder dan 50 km per uur. De Kia Soul EV geeft je ook een soort zen-gevoel, nodigt in het begin wel uit tot snel optrekken, maar na een korte periode vind je die rust in het rijden met EV erg prettig. De hoekige vorm nodigt ook niet uit tot scheuren en ben op zichzelf toch al een rustige rijder, dus dat past wel bij mij. Hij sprint in 11.2 seconden naar de 100, niet zo snel als de BMW i3 (7.2 seconden), maar snel genoeg. En wegrijden bij een stoplicht laat je bijna alle niet EV auto's sowieso achter je, omdat de 90 kW meteen tot de beschikking staat. Het gewicht is 1465 kg, inclusief het 275 kg wegende accupakket. De Renault Zoe weegt ook 1403 kg, dus is de Kia is iets zwaarder, maar weer lichter dan de Nissan Leaf. Met een maximale snelheid van 145 km per uur, is het mogelijk even te blazen op te snelweg, maar met de CW waarde van een koekblik zul je dan niet ver komen op een acculading.

De lengte van de auto is 4.14 meter, 1.80 meter breed en 1.59 meter hoog. Dat is vergelijkbaar met de Renault Zoe. De Nissan Leaf is met 4.45 meter lengte een stuk langer, die vooral een lange (nutteloze?) voorkant heeft. De Kia Soul EV achterbank kan in 60:40 verhouding eenvoudig neergeklapt worden, zodat de niet heel grote bagageruimte van 281 liter vergroot kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/KiaSoulEV1.jpg

Veel is er niet te kiezen in opties, behalve de kleur (Clear White of Titanium Silver) of twee-kleur (Snow White Pearl + Electronic Blue, Caribbean Blue + Clear White of Cherry Black + Inferno Red). Voor de rest zit er alles op en aan wat maar te wensen valt:
  • E.S.C. inclusief V.S.M. en H.A.C.
  • 6 airbags (voor-, zij- en gordijn airbags)
  • AC tot 6.6kW aansluitpunt
  • Elektrische parkeerrem
  • DC Chademo tot 100kW aansluitpunt (snel laden)
  • Laadkabel voor publiek laden (AC Type 1 - Type 2)
  • Laadkabel voor laden via wandcontactdoos
  • Centrale deurvergrendeling
  • Smart key inclusief start/stop knop
  • Dual zone climate control
  • Full map navigatiesysteem inclusief achteruitrijcamera
  • Geïntegreerde radio/MP3-speler met USB en AUX
  • aansluiting en stuurwielbediening
  • Bluetooth connectiviteit met stuurwielbediening
  • Cruise control met snelheidsbegrenzer
  • Flex steer
  • Elektrisch bedienbare ramen voor en achter
  • Elektrisch inklapbare, verstelbare en verwarmbare buitenspiegels met LED richtingaanwijzers
  • LED dagrijverlichting en achterlichten
  • Mistlampen voor
  • Auto Light Control
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Privacy Glass
  • 3,5" OLED Supervision cluster
  • Met leder afgewerkte deurpanelen
  • Lederen stuurwiel en pookknop
  • Stoelverwarming voor en verwarmd stuurwiel
  • 16" lichtmetalen velgen met aerodynamische wielkappen
Er zitten dus een aantal vernuftige zaken in de auto die het rijbereik kunnen vergroten. Stoelverwarming, verwarmd stuurwiel, Twee zone klimaat controle (b.v. alleen chauffeur), cruise control, LED dagrijlichten, LED achterlichten, LED richtingaanwijzers, aerodynamische wielkappen (bij een vierkante auto ;) ) en een speciale B stand welke extra energie terugwint bij het loslaten van het gas. De Soul EV vangt restwarmte uit het koelwater van de motor op om de binnentemperatuur te regelen. De klimaatregeling in de auto kan men vooraf instellen, zodat uw Soul EV bij wegrijden op de juiste temperatuur is. Deze efficiënte manier van warmteregeling komt de actieradius ten goede.Dit zorgt ervoor dat de range van de Kia Soul EV rond de 160 echte kilometers ligt.

Het opladen van de Soul EV had niet simpeler kunnen zijn: schuif de kap op de radiatorgrille opzij en steek een standaard-AC-oplaadkabel in het standaard-stopcontact thuis (oplaadtijd 12 uur), tot 6.6 kW AC laadpaal (oplaadtijd 5 uur), of een speciale DC-oplaadkabel (voor sneller opladen) in een openbaar
laadstation. Van buitenaf kunt men op het dashboard zien hoe ver de accu opgeladen is. Als de oplaadkabels niet gebruikt worden, kunnen ze bewaard worden in de speciale lade onder de bagageruimte.

Kia gebruikt milieuvriendelijke interieurmaterialen. Er worden plastic onderdelen gebruikt op basis van suikerriet en cellulose om de onderdelen op basis van olie te vervangen. Er worden antibacteriële middelen en verf gebruikt voor het vervangen van bestaande plastic onderdelen. Er wordt BTX-vrije verf of verf op waterbasis gebruikt ter vervanging van oplosmiddelhoudende verf.

Elke Kia profiteert van een garantie van 7 jaar of 150.000 km opeen nieuwe auto (onbeperkte garantie tot 3 jaar, vanaf 4 jaar geldt de limiet van 150.000 km). Deze garantie van bumper tot bumper is gratis en overdraagbaar aan volgende eigenaren, op voorwaarde dat de auto regelmatig wordt onderhouden conform de onderhoudsplanning. Dit is iedere 15.000 km, om en om een kleine (75 euro) en grote beurt/controle (135 euro). Ik heb gevraagd wat er dan gedaan werd, aangezien er niet veel draaiende onderdelen zijn. De verkoper wist dat niet, dus haalde de monteur erbij. Het is voornamelijk controle (batterijen, remmen, remolie, koelvloeistof) en bijwerken van de software. Wanneer de accu's niet meer tot 100% opladen, kunnen ze ook de accu's regenereren, zodat deze weer meer capaciteit krijgen. Achteraf bedenk ik me dat er wel geen koelvloeistof in de EV zit, maar mogelijk wel koeling voor de batterijen? De kosten zijn dus vooral manuren.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/KiaSoulEV2.jpg

Na de proefrit had de verkoper nog het verhaal dat hij auto's op waterstof een betere manier van rijden vond. Mijn verweer was dat waterstof minder schoon is dan EV op batterijen, omdat de stroom efficiënter omgezet wordt. Hij had het vooroordeel dat het maken van de accu's sterk vervuilend was. Ook zette hij nog zijn vraagtekens bij de levensduur van de accu's. Zelf had hij met een Tesla rijder gepraat, die net binnen de garantie van 3 jaar zijn hele accupakket moest laten vervangen. Terwijl wij op dit forum vooral denken dat de levensduur van de accu's in de praktijk niet zo een heel groot probleem is. Natuurlijk kun je pech hebben, dat buiten de garantie de accu's kapot gaat, maar waarschijnlijk hoeft dan niet de hele accu vervangen te worden. Natuurlijk wel bij een aanrijding, waarbij de auto zo goed als total loss is. Wil je de luxe/veiligheid van (dure) accuhuur of hoop je op niet al teveel problemen met de accu's? De Renault Zoe heeft echter veel te dure accuhuur, voor 20.000 km per jaar betaal je al meer dan 100 euro in de maand. De Smart EV kan men ook de accu's leasen, maar dat voor 65 euro per maand, ongeacht het aantal kilometers.

Al met al staat de Kia Soul EV bovenaan het lijstje. Maar voor mijn huidige 5 jaar oude Opel Agila op LPG krijg ik te weinig terug. Afschrijving van een Kia Soul EV in 10 jaar, is toch een afschrijving van meer dan 3000 euro per jaar, terwijl dit met mijn Agila maar 1200 euro is. En met mijn 1 op 15 op LPG rijd ik ook nog geen 3.5 eurocent per km aan brandstof. En met 30.000 km per jaar, is de garantie op de batterijen van de Kia Soul EV er al na 5 jaar vanaf. Verstandiger is het om zeker nog 2 tot 3 jaar verder te rijden. En dan zijn er misschien al weer nieuwe EV beschikbaar (Bolt, Tesla 3, bestaande EV's met langere range en goedkopere accu's, nieuwe Smart EV).

Wat dat betreft is het net als zonnepanelen. Deze werden in 2012 een stuk goedkoper. Wanneer de EV meer verkocht gaat worden en de batterijen prijs nog verder daalt, komt de EV in de prijsrange van een ICE auto en dan is de keuze een no-brainer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:03:
Proefrit Kia Soul EV
[...]
Natuurlijk kun je pech hebben, dat buiten de garantie de accu's kapot gaat, maar waarschijnlijk hoeft dan niet de hele accu vervangen te worden. Natuurlijk wel bij een aanrijding, waarbij de auto zo goed als total loss is.
Ik weet niet hoe dat precies bij elk merk is, maar er zijn iig een aantal waarbij het accupakket vervangen dient te worden zodra een airbag afgegaan is. Uit voorzorg natuurlijk, maar total loss hoeft een auto daarvoor zeker niet te zijn. Verzekeraars zijn er dan ook absoluut niet happy mee en willen dat graag veranderd zien.

Verder een leuk te lezen bericht :) Kan zo in de folder van KIA :+

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 28-08-2015 23:17 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Je kunt de bagageruimte nog groter maken door de bak waar je de laadkabels in bewaart eruit te halen en dan de bodemplaat naar beneden te plaatsen. Dat levert je toch snel zo'n 15cm extra diepte op. Of het officieel ook mag weet ik niet maar het zag er nog allemaal erg sterk uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 21:48:
Heb je die 157km gereden toen je alleen met een snellader had geladen of was dat een van de keren dat je de auto wel helemaal had opgeladen?

Hebben jullie wel gebruik gemaakt van de airco?

Heb je ook bijgehouden hoeveel kWh jullie gemiddeld hebben gebruikt?
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 23:03:
De Soul EV vangt restwarmte uit het koelwater van de motor op om de binnentemperatuur te regelen.
[...]
Achteraf bedenk ik me dat er wel geen koelvloeistof in de EV zit, maar mogelijk wel koeling voor de batterijen?
Ik denk wel dat er koelvloeistof in de auto zit. De bovenste zin staat ook zo in het boekje; ik neem aan dat dat wel klopt. Al heb je natuurlijk wel kans dat niet alleen de motor maar ook de batterijen door hetzelfde systeem worden bediend.

In de Qubo zitten twee aparte koelsystemen. 1 voor de motor en de ander om het interieur op te warmen.
Na de proefrit had de verkoper nog het verhaal dat hij auto's op waterstof een betere manier van rijden vond. Mijn verweer was dat waterstof minder schoon is dan EV op batterijen, omdat de stroom efficiënter omgezet wordt. Hij had het vooroordeel dat het maken van de accu's sterk vervuilend was. Ook zette hij nog zijn vraagtekens bij de levensduur van de accu's.
Apart hoor! Ben je een van de paar Kia dealers die de Soul mag verkopen en dan vindt je het geen goede auto 8)7
Zelf had hij met een Tesla rijder gepraat, die net binnen de garantie van 3 jaar zijn hele accupakket moest laten vervangen. Terwijl wij op dit forum vooral denken dat de levensduur van de accu's in de praktijk niet zo een heel groot probleem is.
Misschien een gevalletje van n = 1 ?

Ik ken ook verhalen van iemand die van een degelijk merk (denk Duits, denk Beieren) 3 maanden na aanschaf een nieuwe versnellingsbak heeft gekregen nadat hij midden op de Brienenoord stil had gestaan en geen meter meer kon rijden.
Wat dat betreft is het net als zonnepanelen. Deze werden in 2012 een stuk goedkoper. Wanneer de EV meer verkocht gaat worden en de batterijen prijs nog verder daalt, komt de EV in de prijsrange van een ICE auto en dan is de keuze een no-brainer :Y
Met dank aan iedereen die voor die tijd zonnepanelen heeft genomen ;)

Op zich ook wel een reden waarom ik nu ook naar de Soul aan het kijken ben. Vorige keer was het voor mij niet haalbaar. Destijds gingen ook al de verhalen dat "over een paar jaar" de betaalbare EV's er wel zouden zijn. Nou, ik heb ze nog niet inde showroom zien staan (maar nog wel steeds dezelfde verhalen).

De Soul komt wel in de buurt, maar dat is dan wel omdat de baas mee betaalt anders niet. Als hij nu het bereik van de Tesla had gehad dan was het een heel ander verhaal geweest.

Op zich geen reden om een auto te kopen waar je niet mee uit de voeten kan en dat zal ik dus ook niet doen. Maar als "niemand" elektrische auto's aanschaft dan houden ze er vanzelf mee op. De benzine/diesel Soul kan je in NL ook niet meer nieuw kopen.

Nouja, ondanks jouw uitgebreide verslag (waarvoor hartelijk dank) ga ik vanmiddag de Soul toch nog halen om maandag en dinsdag eens te kijken of ik onderweg niet strand.

Wat vind je vrouw van het elektrisch rijden trouwens? Of mocht ze alleen als passagier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
JeroenE schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 06:58:
[...]

Heb je die 157km gereden toen je alleen met een snellader had geladen of was dat een van de keren dat je de auto wel helemaal had opgeladen?

Hebben jullie wel gebruik gemaakt van de airco?

Heb je ook bijgehouden hoeveel kWh jullie gemiddeld hebben gebruikt?
Dat was inderdaad met snelladers dus we zaten niet op 100%. Ik vermoed dat we rond de 90% zaten.

We hebben wel gebruik gemaakt van de airco. Toen we begonnen met de reis waren we voorzichtig en hebben we hem vaak uitgezet. Maar uiteindelijk kwamen we erachter dat hij prima aankon en hebben we hem soms uit voorzorg nog uitgedaan.

Gemiddeld zaten we rond de 14,3kWh/100km dat liep naar beneden naar 14,1 op veel rustige binnenwegen en naar 14,4 toen we veel op de snelweg zaten. Dit is dan met bagage en 3 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Er zit meer dan genoeg koelvloeistof in de de meeste moderene elektrische auto's. De motor en omvormer hebben vaak vloeistofkoeling, luchtkoeling komt hier bijna niet meer voor. Door het plaatsen van een warmte wisselaar kan deze restwarmte ook gebruikt worden voor het interieur, en dat is in de winter dan weer handig.

Bij de Tesla is er ook nog een koelvloeistof lus voor de accu welke ook weer bij de warmte wisselaar uitkomt voor hergebruik. Het gebruik van luchtkoeling in accu pakketten komt voornamelijk uit de eerdere generaties, toen dacht men nog dat het afdoende was. De Nissan Leaf is hier een mooi voorbeeld van, maar ook de huidige is nog luchtgekoeld. De accu in de Volt/Ampere is dan weer vloeistofgekoeld. De accu van de iMiev is ook luchtgekoeld, ik denk dat dit voor de outlander ook op die manier opgelost is. De constructie lijkt er verdacht veel op.

Het waterstof argument is opzich wel apart, net als hier in het forum hebben de meeste mensen al een standpunt ingenomen. Het worden dan vaak bijzonder lastige stroeve gesprekken zonder uitkomst.

Praktisch gezien kan je waterstof wel schitterend vinden, maar die verkoopt Kia niet, althans, nog niet. En zeker de eerste exemplaren kosten dan tegen de 80.000 euro (Toyota Mirai, 87.500), en voor dat geld koop je dan weer een Tesla, waarmee het actieradius verschil een stuk kleiner is.

Tuurlijk, kost de waterstof auto net zoveel als een huidige benzine of diesel auto dan gaat het heel hard. Maar als deze duurder is dan een Soul EV met zeg 30k euro dan wordt het een harde dobber.

Een collega begon nog over een aardgas auto, daar zijn al een hoop vulstations voor, maar niet boven de lijn Alkmaar, dus dat viel ook af. Daarnaast kon hij me vertellen dat de hoge druk stations voor het vullen elk jaar gereviseerd moeten worden. Het blijkt dat er toch wel wat bijwerkingen zijn met het vullen onder > 200 bar. Dat zal voor waterstof niet anders zijn.

Een thuisvulstation kan wel met aardgas, maar met 5000 euro is dat wel straf aan de prijs, ook niet iets wat je zelf kan doen. Wat dat aan gaat is een groep in de meterkast erbij met een lader en een stekker een end goedkoper. Persoonlijk schrok ik evengoed nog van een EV lader van 1000 euro, maar het blijkt achteraf niet zo duur te hoeven.

Stiekem hoop ik over een paar jaar te kunnen upgraden van de iMiev naar de Soul als de tijden weer wat gunstiger gezind zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 06:58:
[...]
Misschien een gevalletje van n = 1 ?

Ik ken ook verhalen van iemand die van een degelijk merk (denk Duits, denk Beieren) 3 maanden na aanschaf een nieuwe versnellingsbak heeft gekregen nadat hij midden op de Brienenoord stil had gestaan en geen meter meer kon rijden.
Wij Nederlanders willens ons vaak onnodig verzekeren tegen elk risico. En ja, soms kun je pech hebben. Maar bij een EV kan het in de papieren gaan lopen, maar het kan ook meevallen.

Zo heb ik met mijn af fabriek LPG auto ook 3x problemen gehad, die gelukkig nog in de verlengde garantie vielen.
Met dank aan iedereen die voor die tijd zonnepanelen heeft genomen ;)

Op zich ook wel een reden waarom ik nu ook naar de Soul aan het kijken ben. Vorige keer was het voor mij niet haalbaar. Destijds gingen ook al de verhalen dat "over een paar jaar" de betaalbare EV's er wel zouden zijn. Nou, ik heb ze nog niet inde showroom zien staan (maar nog wel steeds dezelfde verhalen).
Ik zie mijn niet als een early adopter, hoewel andere dat misschien wel denken. In onze omgeving waren er nog geen zonnepanelen te bekennen, maar ik heb wel mijn dak volgeplempt. Beter in 1 keer goed dan in 3 keer, montagekosten heb je dan maar een keer. Nu liggen de daken in de omgeving vol. En ik verwarm nu dus ook mijn woning via een warmtepomp (airco), gas wordt nog alleen gebruikt voor douchen.

Het gekke is dat de doorbraak van EV vanuit lease rijders moet komen en (nog) niet door particulieren aanschaf, om de prijs van EV naar beneden te krijgen. Maar de range houdt de lease rijders nog een beetje voorzichtig. Terwijl de range voor particulieren zo goed als geen issue is. Beetje tegenstrijdig. Misschien dat nu de PHEV belastingvoordelen omlaag gaan, dat EV wel meer geleased gaat worden? Mijn volgende auto zal zeker een EV worden, alleen mijn huidige auto is nog te goed om nu al over te stappen. En rationeel gezien, kijkende naar mijn portemonnee, is nog even wachten helemaal niet zo slecht. Zeker omdat er nog een aantal nieuwe modellen op stapel staan en kan ik dan een goed besluit nemen. Echte de Kia Soul EV staat nu bovenaan het huidige lijstje.
Wat vind je vrouw van het elektrisch rijden trouwens? Of mocht ze alleen als passagier mee?
Tja, die is niet zo vooruitstrevend, ziet in het begin vaak alleen maar beren op de weg. Maar toen de zonnepanelen er eenmaal lagen was ze ook om. Met betrekking tot de airco voor verwarmen heeft ze nog steeds gemixte gevoelens omdat die niet muisstil is.

Gek genoeg zou ze best in een Twizy willen rijden. Maar deze heeft toch wel zijn beperkingen, niet echt geschikt voor een stukje snelweg en in de winter is het minder aangenaam. Wat dat betreft is een tweedehands iMiev, iOn of C-Zero helemaal geen verkeerde keus als tweede auto. Dan zou 1 van de twee kleine auto's de deur uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

walletje-w schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 08:21:
[...]
Gemiddeld zaten we rond de 14,3kWh/100km dat liep naar beneden naar 14,1 op veel rustige binnenwegen en naar 14,4 toen we veel op de snelweg zaten. Dit is dan met bagage en 3 personen.
Hoe hard reden jullie op de snelweg?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
styno schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:02:
[...]

Hoe hard reden jullie op de snelweg?
We reden maximale snelheid als we veel marge hadden, soms dus 110 of 130. Als we minder marge hadden reden we achter de snelste vrachtwagen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:04:
Ochja, die 1x 32A auto's gaan nog erg leuk worden. Veel potentie om het netwerk helemaal "scheef" te trekken.
Ik zou verwachten dat de wet van de grote getallen hier een rol gaat spelen, oftewel bij grote aantallen EV's verdeelt de belasting zich min of meer gelijkmatig over de fasen. Of houden installateurs altijd dezelfde fase indeling in groepenkasten aan (wat op zichzelf al een scheeftrekking zou veroorzaken)?
walletje-w schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:28:
[...]

We reden maximale snelheid als we veel marge hadden, soms dus 110 of 130. Als we minder marge hadden reden we achter de snelste vrachtwagen aan.
Dank.

M'n vader zint zich op een Kia en meent bij hoog en laag dat hij daarmee wel 200km kan halen, maar zijn kinderen/kleinkinderen wonen zo'n 120 tot bijna 160 km van hem vandaan (vooral snelweg en autoweg) en vooral dat laatste zal dus in de winter met tegenwind krapaan worden. Zowieso gaat laden bij ons een langdradig probleem worden aangezien geen van ons een meer dan 3x 25A aansluiting heeft. Met 16A en 1 fase wordt het of een hele dag, of een overnachting of een snellader onderweg of een laadpaal in de buurt en een vouwfiets ofzo. Hij is vastberaden dat zijn bijna afgekeurde huidige auto de laatste fossiel aangedreven auto is maar over slechts 1 fase laden is knap onhandig. Ik volg de discussie omtrend opties van laden dan ook met interesse. Een modulaire 3-fase CHAdeMO lader (zoals hier) zou wel wat kunnen zijn, maar ik vermoed nogal prijzig. Zelfs de bestaande, reeds eerder uitgebreide groepenkast nogmaals uitbreiden zal niet goedkoop zijn.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
databeestje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:47:
Praktisch gezien kan je waterstof wel schitterend vinden, maar die verkoopt Kia niet, althans, nog niet. En zeker de eerste exemplaren kosten dan tegen de 80.000 euro (Toyota Mirai, 87.500), en voor dat geld koop je dan weer een Tesla, waarmee het actieradius verschil een stuk kleiner is.
Geen 80k. Die dingen kosten ruim een miljoen per stuk om te maken.
Toyota verkoopt ze voor 87k omdat het goede reclame en ervaring is als er een paar rondrijden. Maar dat is exclusief voor een paar afnemers. Afnemers waar ze die miljoenen wel op een andere manier op terugverdienen (Rijkswaterstaat heeft er bijvoorbeeld een paar).
Als particulier kun je hem niet kopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

databeestje schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 10:47:
...
Het waterstof argument is opzich wel apart, net als hier in het forum hebben de meeste mensen al een standpunt ingenomen. Het worden dan vaak bijzonder lastige stroeve gesprekken zonder uitkomst.
Het probleem met de waterstofdiscussie is het feit dat je een degelijke natuurkundige achtergrond (WO beta) moet hebben om echt inhoudelijk te kunnen meepraten. Anders komen voorstanders niet verder dan: 'het tankt net als benzine en het is gewoon uit water te halen, en dus the bomb'.

Ik heb ooit een master course hydrogen technology gevolgd dat 3ec alleen maar over waterstof ging. Aan het begin van het vak werd gevraagd hoeveel mensen in een mobiele waterstofeconomie geloofde, bijna iedereen, aan het vak waren er nog drie die voorzichtig hun vinger opstaken.

Dit uitleggen kost wel even; maar het komt neer op natuurkundige limieten (vergelijkbaar met Carnot ed), waterstof kleinste element en dus permeabiliteit problemen, duurste elementen meest geschikt voor catalyse/membranen, waardeloze round-trip efficiency en ruimte om te verbeteren is gering, economisch reforming van methaan 10x gunstiger dan elektrolyse (weet je ook waarom de olielobby waterstof pushed), e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

styno schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:57:
[...]

Ik zou verwachten dat de wet van de grote getallen hier een rol gaat spelen, oftewel bij grote aantallen EV's verdeelt de belasting zich min of meer gelijkmatig over de fasen. Of houden installateurs altijd dezelfde fase indeling in groepenkasten aan (wat op zichzelf al een scheeftrekking zou veroorzaken)?

[...]

Dank.

M'n vader zint zich op een Kia en meent bij hoog en laag dat hij daarmee wel 200km kan halen, maar zijn kinderen/kleinkinderen wonen zo'n 120 tot bijna 160 km van hem vandaan (vooral snelweg en autoweg) en vooral dat laatste zal dus in de winter met tegenwind krapaan worden. Zowieso gaat laden bij ons een langdradig probleem worden aangezien geen van ons een meer dan 3x 25A aansluiting heeft. Met 16A en 1 fase wordt het of een hele dag, of een overnachting of een snellader onderweg of een laadpaal in de buurt en een vouwfiets ofzo. Hij is vastberaden dat zijn bijna afgekeurde huidige auto de laatste fossiel aangedreven auto is maar over slechts 1 fase laden is knap onhandig. Ik volg de discussie omtrend opties van laden dan ook met interesse. Een modulaire 3-fase CHAdeMO lader (zoals hier) zou wel wat kunnen zijn, maar ik vermoed nogal prijzig. Zelfs de bestaande, reeds eerder uitgebreide groepenkast nogmaals uitbreiden zal niet goedkoop zijn.
Heeft hij geen Fastned station(in de planning) onderweg? Dan ben je van het probleem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
walletje-w schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 08:21:
Dat was inderdaad met snelladers dus we zaten niet op 100%. Ik vermoed dat we rond de 90% zaten.
Gisteren voor het eerst een snellader gebruikt. Dat was die van Fastned bij de Noordtunnel. Toen we aankwamen hadden we nog 23% in de accu. Binnen 25 minuten had hij dat naar 81% gekregen, maar volgens het scherm kon hij nog 25 minuten laden. Dat is dan tot 90%, neem ik aan. Ik was er tot nu toe vanuit gegaan dat je maar tot 80% kon snelladen. Maar blijkbaar gaat dit dus tot 90%, alleen gaat die laatste 10% dan wel langzaam (in vergelijking met de tijd tot 80%).
Zonder bagage en met zijn tweeën zaten we gisteren op 14,7kWh/100km (volgens de auto).
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 11:01:
Terwijl de range voor particulieren zo goed als geen issue is. Beetje tegenstrijdig.
Ik heb in het verleden anders vaak zat buren horen vertellen dat ze per se een stationwagen moesten hebben omdat ze anders niet op vakantie konden. En dan rustig het jaar daarop met het vliegtuig weg gaan. Ik denk dat dat ook een beetje het idee is dat mensen er nu aan gewend zijn dat ze a la minute weg kunnen gaan en (met kort tanken onderweg) een eind kunnen rijden.

Dat doen ze eigenlijk nooit; wie besluit er nu spontaan op een woensdagochtend om even gezellig naar Rome te rijden? Maar het KAN wel, als je wil. Als je een auto hebt waar je "maar" 100 tot 150km mee kan rijden en daarna moet je een half uur stil staan dat voelt dan gewoon als een beperking. Want dan kan je niet meer spontaan een hele dag rijden om naar Rome te gaan.
Misschien dat nu de PHEV belastingvoordelen omlaag gaan, dat EV wel meer geleased gaat worden?
Ik weet het niet. Onder mijn collega's word ik soms meewarig aangekeken als ik het over elektrisch rijden heb. Ik woon niet het verste weg (maar wel bijna). Veel mensen kunnen er makkelijker mee uit de voeten. De meeste tegenargumenten zijn de vakantie met de auto (huren schijnt echt uit den boze te zijn) of anders familie die wat verder weg woont.
Mijn volgende auto zal zeker een EV worden, alleen mijn huidige auto is nog te goed om nu al over te stappen. En rationeel gezien, kijkende naar mijn portemonnee, is nog even wachten helemaal niet zo slecht.
Nee, maar dat is voor ons met de Qubo niet anders. Je kan beter wachten tot ze nog goedkoper worden. Maar ja, dat is dan net als met computers in de jaren negentig (misschien nu nog wel, maar nu volg ik het niet meer zo). Volgend jaar kwam er een snellere processor, die nog beter was. En het jaar daarop weer. Als je daar op bleef wachten dan kwam er nooit een goede voorbij want er was altijd wat beters wat er aan zat te komen.

Toen ik mijn huidige auto van de zaak kreeg had ik zoiets van "jammer, net nu er volgend jaar goede elektrische auto's komen". Maar we zijn nu 5 jaar verder en die auto's zijn er allemaal nog steeds niet.

Ik wil je niet nu naar een EV praten ofzo; onze situatie was natuurlijk al anders. De prive-auto was al wat ouder aan het worden. Reed nog prima, maar begon hier en daar af en toe wat te sputteren. Met onze vorige prive-auto hebben we -achteraf- te lang doorgereden en hadden we beter wat eerder een ander kunnen nemen. Dat wilde we deze keer niet gaan herhalen. De Qubo kwam eigenlijk precies op het juiste moment voorbij.
Tja, die is niet zo vooruitstrevend, ziet in het begin vaak alleen maar beren op de weg. Maar toen de zonnepanelen er eenmaal lagen was ze ook om. Met betrekking tot de airco voor verwarmen heeft ze nog steeds gemixte gevoelens omdat die niet muisstil is.
Ha, volgens mijn partner zie ik beren op de weg op plekken waar de wegen nog niet eens zijn aangelegd :X

Een airco is wel fijn (mijn schoonouders hebben het in de woonkamer), maar van vakantie weet ik dat ik het 's nachts ook niets vind. Maar goed, ik ben ook zo'n ei die alle led lichtjes afdekt omdat ik er anders midden in de nacht wakker van wordt.
Gek genoeg zou ze best in een Twizy willen rijden. Maar deze heeft toch wel zijn beperkingen, niet echt geschikt voor een stukje snelweg en in de winter is het minder aangenaam. Wat dat betreft is een tweedehands iMiev, iOn of C-Zero helemaal geen verkeerde keus als tweede auto. Dan zou 1 van de twee kleine auto's de deur uit kunnen.
Een Twizy is echt klein en de accuhuur is niet fijn (vind ik). Op de snelweg moet je er niet mee komen, tenzij in uiterste noodgevallen (en dus niet omdat je anders een serie op de TV mist).

Wij kennen iemand die er wel een heeft. Hij rijdt er wel fijn in, maar hij betaalt 60 euro per maand aan huur. Als hij dan 10k per jaar rijdt dan is dat meer dan 7 cent per kilometer alleen aan huren. Dat komt het laden er nog. Dus voor de lage kosten moet je zo'n ding vooral niet nemen.

Mijn (toegegeven: beperkte) ervaring met vrouwen is dat ze vaak in een kleine auto willen rijden. Wellicht daarom de voorkeur voor een Twizy?
M'n vader zint zich op een Kia en meent bij hoog en laag dat hij daarmee wel 200km kan halen, maar zijn kinderen/kleinkinderen wonen zo'n 120 tot bijna 160 km van hem vandaan (vooral snelweg en autoweg) en vooral dat laatste zal dus in de winter met tegenwind krapaan worden.
Rijdt je vader altijd snel door rijdt hij of maximaal 80? Dat scheelt nogal in de range. Gisteren een stukje 130km/u gereden en dan gingen de kilometers van de actieradius rap achteruit. Dat wil zeggen voor iedere 10km rijden ging er zeker 15km van de actieradius af.
Met 120km/u leek het ook wel iets sneller te gaan, maar dat heb ik niet nauwkeurig genoeg bijgehouden. Met 100km/u klopte de range wel aardig (maar ook hier niet nauwkeurig genoeg bijgehouden).

De auto begon zelf met 168 km actieradius, maar met de airco aan en een beetje doorrijden haalden we dat dus niet.
of een snellader onderweg of een laadpaal in de buurt en een vouwfiets ofzo.
Een laadpaal gaat niet sneller dan met 16A opladen. Dat kan de paal meestal wel, maar de Kia niet. Het gaat wel sneller dan 10A uit een gewoon stopcontact.

Ik weet niet of hij er al in gereden heeft, maar de tijd die je tijdens het rijden kan opvragen over het laden is gebaseerd op 32A laden en dat kan je niet zo maar. Toen we gisteren thuis kwamen en de auto aan de laadpaal in de straat zetten vond de Kia van te voren dat hij in 3:45 klaar zou zijn, maar toen hij met de paal had gesproken was dat toch 7:40 geworden.
Een modulaire 3-fase CHAdeMO lader (zoals hier) zou wel wat kunnen zijn, maar ik vermoed nogal prijzig.
Ik heb wel eens gezocht, maar ik heb tot nu toe alleen voor mij onbetaalbare DC-laders gevonden (en een heleboel die de prijs niet eens vermelden en dus vanzelfsprekend duur zijn).

Gisteren de meeste spullen voor een knutsel in je zelf laadpaal binnen gekomen. Alleen nog geen relais en een kast wil ook maar niet komen :(

We hadden ook een kWh meter besteld en die heb ik gisteren opgehangen om het laden van de Qubo te meten. De Qubo had 9,3kWh nodig om zijn 45km die gereden was weer op te laden. Dat is dan 20,6kWh/100km. Dat klopt wel aardig met het boekje en het bereik dat hij met zijn accu moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

[...]
Dank.

M'n vader zint zich op een Kia en meent bij hoog en laag dat hij daarmee wel 200km kan halen, maar zijn kinderen/kleinkinderen wonen zo'n 120 tot bijna 160 km van hem vandaan (vooral snelweg en autoweg) en vooral dat laatste zal dus in de winter met tegenwind krapaan worden. Zowieso gaat laden bij ons een
Als je de app van thenewmotion erbij pakt en dan filtert op de Chademo stations, is er dan niet een ergens langs de route? Wellicht een Vandervalk? De app kan je zo installeren, niks extras nodig.

Gisteren stond ik even de snellader van de Vandervalk te bekijken, mooi blauw hartje erop geplakt en al :) Die ga ik volgende week al nodig hebben. Er staat wel een bordje bij voor maximaal 30 minuten, dan moet je tijdens de lunch of diner weer even de auto verplaatsen.

Lijkt mij het makkelijkste om een Chademo ergens onderweg te bezoeken op de heen en terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Plugshare is ook een goede app om laadmogelijkheden te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-09 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JeroenE schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 10:40:
[...]

Gisteren voor het eerst een snellader gebruikt. Dat was die van Fastned bij de Noordtunnel. Toen we aankwamen hadden we nog 23% in de accu. Binnen 25 minuten had hij dat naar 81% gekregen, maar volgens het scherm kon hij nog 25 minuten laden. Dat is dan tot 90%, neem ik aan. Ik was er tot nu toe vanuit gegaan dat je maar tot 80% kon snelladen. Maar blijkbaar gaat dit dus tot 90%, alleen gaat die laatste 10% dan wel langzaam (in vergelijking met de tijd tot 80%).
Ook een snellader kan je accu helemaal tot 100% vullen, alleen gaat dat niet sneller dan met een standaard lader. Als je onderweg bent heeft het ook geen enkele zin, je kunt dan beter tot 80% vullen en naar de volgende snellader rijden. Daarom noemt iedereen de 80% tijden bij een snellader :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Bedankt voor de tips. M'n vader rijdt eigenlijk altijd 100km/h op de snelweg, dus dat zal aan de zuinige kant zijn. Enkele reis zie ik dan ook niet als direct probleem maar meer de complete round-trip.

Met de New Motion app kwam ik erachter dat er inderdaad meer CHAdeMO laders op de diverse routes zitten dan verwacht (ik kende maar 1 FastNed locatie). Met tot 20 minuten snelladen ergens onderweg en dan aan huis aftoppen op een gewone Schuco aansluiting (10A) moeten ze een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier een Duits forum over de Kia Soul EV. Daar zijn er veel meer verkocht, dus meer ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb een topic gestart over zelfbouw laadpalen; vragen, opmerkingen en toevoegingen zijn van harte welkom :)
Zelfbouw Laadpaal ervaringen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Net op familiebezoek, zet t contact uit en krijg een oranje sleuteltje, oranje batterij met uitroepteken en de melding contoleer electrisch systeem.

Hij rijd nog wel, dus hoop dat ze m morgen bij de normale dealer uit kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bestel gelijk zelf ook zo'n uitlees stekker, kost geen drol op Ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:30:
Ik heb een topic gestart over zelfbouw laadpalen; vragen, opmerkingen en toevoegingen zijn van harte welkom :)
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Heb een link in de eerste post toegevoegd (onder Laadmogelijkheden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 13:52:
Ook een snellader kan je accu helemaal tot 100% vullen, alleen gaat dat niet sneller dan met een standaard lader. Als je onderweg bent heeft het ook geen enkele zin, je kunt dan beter tot 80% vullen en naar de volgende snellader rijden. Daarom noemt iedereen de 80% tijden bij een snellader :)
We hebben ondertussen geleerd dat de Kia uit zichzelf tot 83% kan snelladen. Daarna stopt het. Je schijnt het dan nog een keer te kunnen starten en dan laad hij tot 94% (heb ik in het boekje opgezocht, niet echt geprobeerd)..

De tijd die op de snellader staat is (denken wij) gelijk al de tijd om tot 94% te laden. Dat is dus niet zo heel handig. De tweede keer snelladen stond er op de paal dat het ongeveer 40 minuten ging duren; dat kon niet tot 80% zijn gezien onze eerdere ervaringen. Wij dachten dus dat hij wel verder dan 80% zou kunnen laden. De eerste keer hebben we zelf het laden gestopt en zijn we weer verder gereden, dus we hebben toen niet gewacht tot het afsloeg.

We stonden bij de snellader van de ANWB in Rhoon en daar is verder niet veel te beleven dus zijn we een eindje gaan wandelen. 100 meter verderop zit namelijk een een waterstof tankstation. Die hebben we maar uitgebreid bekeken. Toen we weer even bij de auto gingen kijken sprong hij net van 81% naar 83%. De tijd stond op de paal stond op 16 minuten ofzoiets, dus wij nog een rondje lopen met de gedachte dat hij dan bij terugkomst wel op 94% zou staan. Niet dus, bij 83% was het gestopt :F

Gisteren nog aardig wat km's gemaakt. We hebben zowel snel als langzaam gereden, maar het leek niet heel veel verschil uit te maken. Wellicht doordat de airco harder moest werken stond de auto op het einde van de dag op 15.0kWh/100km.

Wel opmerkelijk vond ik dat in de buurt van Rotterdam diverse snelladers bij een tankstation zitten. Ik dacht juist begrepen te hebben dat diverse oliemaatschappijen er niet happig op zijn, maar wellicht zijn er toch wat lokale ondernemers die daar van af wijken. De meeste heb ik alleen op een app gezien, maar uiteindelijk zijn we bij de shell (in Delfgauw) gestopt om te laden (en wat te drinken).

Vanochtend naar het werk expres overal snel doorgereden en vlot opgetrokken. Dat heeft het verbruik tot 15.1kWh/100km op weten te trekken. Ik begon met 148 km op de actieradius en geëindigd met 49 km op de actieradius. Dat is dus iets van 99 km actieradius voor 90 km daadwerkelijk rijden. Die 130km/u nekt het echt. Gisteren hebben we met uitproberen al gemerkt dat wanneer je dan weer een tijdje 100km/u gaat rijden de actieradius veel minder naar beneden gaat terwijl je de echte kilometers wel aan het rijden bent.

Nu hangt hij aan een stopcontact te laden en dat zou 9 uur en 20 minuten duren. Hoog tijd dat op het werk ook een laadpaal komt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant samenwerkingsverband: California, The Netherlands and Québec Launch International Zero-Emission Vehicle Alliance

[ Voor 41% gewijzigd door Erasmo op 31-08-2015 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Crxtreem schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 15:32:
Net op familiebezoek, zet t contact uit en krijg een oranje sleuteltje, oranje batterij met uitroepteken en de melding contoleer electrisch systeem.

Hij rijd nog wel, dus hoop dat ze m morgen bij de normale dealer uit kunnen lezen.
Excuses, om welk model auto gaat het hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:51:
Ik neem aan over zijn Renault Fluence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:38:

Waarom is deze batterij nog niet in gebruik? Omdat hij nóg niet bestaat.
Ik vind het altijd heel interessant om dergelijke dingen te lezen, maar nooit zijn het bestaande dingen. Altijd is het maar theoretisch. Maar die theorie probeert nooit te verklaren hoe er met dergelijke stromen omgegaan wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Erasmo schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 11:51:
Plugshare is ook een goede app om laadmogelijkheden te vinden.
Onze ervaring is dat ChargeMap het beste werkt, in ieder geval door Europa. De community houd het netwerk erg goed in de gaten dus als er ergens eentje is die kapot is word dat ook snel aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:33:
[...]

[...]

Ik vind het altijd heel interessant om dergelijke dingen te lezen, maar nooit zijn het bestaande dingen. Altijd is het maar theoretisch. Maar die theorie probeert nooit te verklaren hoe er met dergelijke stromen omgegaan wordt.
Inderdaad, vooral dat stuk rondom de stromen lijkt iedereen te negeren. Daar hebben ook mensen echter té veel vertrouwen in de wetenschap.

"Daar vinden we wel een oplosing voor!"

Met nanotechnologie wellicht, maar die stromen moeten óók ergens vandaan komen.

Helaas bereikt dit soort nieuws ook de reguliere media en verwachten mensen ineens dat EV's over 5 jaar opladen in <10 min en dan weer 1.000km kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit soort verhaaltjes komt je geregeld tegen. Niet alleen over EV's maar ook over nieuwe revolutionaire zonnepanelen. Ze zijn bedoeld om investeerders te trekken zodat ze weer een paar jaar het laboratorium in kunnen.

Zag vorige week nog een verhaaltje langs komen over glasaaltjes. Die wilden ze zelf gaan kweken met volwassen palingen in Volendam ..... ze verwachten over een paar jaar zover te zijn, je kon nu aandelen in het bedrijf kopen ( crowd funding ) het geld werd besteed aan apparatuur en om de twee biologen te betalen .... mmmm

Maar goed het nadeel is (en dat hoor ik geregeld) nee (elektrische auto / zonnepanelen) dat doe ik nog niet, over twee jaar zijn ze 10x beter, en dan komt er weer zo'n artikel tevoorschijn....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Heeft dit niet een beetje met de overheersing van de Engelstalige media en de Amerikaanse zucht naar break-through's?

Zowel batterijen als ook duurzame energie vormen verbeteren continue maar i.t.t. grote belangrijke doorbraken zijn het meestal kleine verbeteringen die, opgeteld, tot dezelfde resultaten leidt.

Zo zitten Li-ion batterij techniek momenteel op een traject waarbij de capaciteit (per volume eenheid) elke 8-10 jaar verdubbeld. Een verdubbeling kan een 'break-through- genoemd worden maar het resultaat is niet met één nieuw ontdekking/product tot stand gekomen maar met vele kleine verbeteringen over de hele linie.

Zo konden we ook niet meteen met 200 kW laden maar het begon met sub-50kW, een paar jaar geleden al met 100 kW en sinds kort met 120 kW. Die 200 kW komt nog wel, niet ineens maar dan zit je al wel op de helft van wat batterijen aankunnen tegen die tijd.

500 kW laden mag nu nog onmogelijk lijken maar wie weet wat er in de toekomst mogelijk is?

Bijpassende quote van JB Straubel van Tesla:
Straubel says that the current 120-kW Supercharger “seemed pretty crazy even 10 years ago” when conventional chargers delivered under 10kW.
Bron

[ Voor 35% gewijzigd door styno op 31-08-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 08:51:
[...]

Gaat om een Renault Fluence ZE.

Op de terugweg gewoon kunnen rijden, wel werkte de cruise control niet meer.
Heb bij thuiskomst de auto aan de lader gehangen, en de storing is nu weer weg.
Ook werkt de cruise control weer.

Dus kijk het wel even aan of het terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Snow_King schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Of dat ding nou op 10kV of 400V zit maakt weing uit. De spanning van je batterij is zo'n 380VDC en 480kW / 380VDC = 1263A

Je moet uiteindelijk DC aan de auto voeren op het voltage van de batterij.

Het voltage van de batterij kan dus prima omhoog naar 800V, maar dan heb je nog steeds 600A wat je door een stekker de auto in moet jagen.
Mijn opmerking ging over de stabiliteit van het net. Daarvoor maakt het wel uit of dit vanaf middenspanning of laagspanning wordt gedaan.

Ja, meer dan een kA door een kabel trekken is heel veel, maar niet per definitie onoverkomelijk; de simpelste oplossing die ik zo kan bedenken is de huidige supercharger van Tesla nabouwen en vier kabels parallel leggen. Niet heel netjes, maar het werkt wel waarschijnlijk, dus daarmee bewijs je dat het niet onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:06:
de simpelste oplossing die ik zo kan bedenken is de huidige supercharger van Tesla nabouwen en vier kabels parallel leggen. Niet heel netjes, maar het werkt wel waarschijnlijk, dus daarmee bewijs je dat het niet onmogelijk is.
Je hebt ook brandstof auto's met twee tankdoppen:

Afbeeldingslocatie: http://www.madle.org/bug101x14.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 12:06

Shapeshifter

Get it over with

Snow_King schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

Inderdaad, vooral dat stuk rondom de stromen lijkt iedereen te negeren. Daar hebben ook mensen echter té veel vertrouwen in de wetenschap.

Helaas bereikt dit soort nieuws ook de reguliere media en verwachten mensen ineens dat EV's over 5 jaar opladen in <10 min en dan weer 1.000km kunnen rijden.
Niet mee eens, wetenschappelijke ontwikkeling is exponentieel, dus wat mij betreft zijn mensen vaak nog te conservatief. Voor de "big picture" zaken ben je er eigenlijk al wanneer we singulariteit bereiken en dat is echt geen sprookje in een melkwegstelsel ver weg, meer een kwestie van tijd...

Wat stromen betreft: supergeleiders. Al je problemen opgelost. Laatste record was dacht ik -70 graden celsius, wie weet wat er in de komende jaren ontdekt wordt. -20 graden celsius is in principe al warm genoeg om praktisch toe te passen met standaard koelmechanismen.

Wat stroomgeneratie betreft: volgens mij kun je met supercondensatoren een hoge ontlaadstroom genereren... Zelfs op het net kun je die gewoon op een rustig tempo opladen, waarna je ze leeg laat stromen als je je auto wilt opladen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shapeshifter op 31-08-2015 12:58 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 11:06:
[...]

Mijn opmerking ging over de stabiliteit van het net. Daarvoor maakt het wel uit of dit vanaf middenspanning of laagspanning wordt gedaan.

Ja, meer dan een kA door een kabel trekken is heel veel, maar niet per definitie onoverkomelijk; de simpelste oplossing die ik zo kan bedenken is de huidige supercharger van Tesla nabouwen en vier kabels parallel leggen. Niet heel netjes, maar het werkt wel waarschijnlijk, dus daarmee bewijs je dat het niet onmogelijk is.
Probleem is dat je dan ook nog tot dichtstbijzijnde transformatorhuisje moet komen. Het is niet alleen vanaf je meterkast tot aan de auto.

Zulke stromen ga je nooit mee thuis kunnen laden (ja nooit is een lange tijd, maar de problemen en de kosten die nodig zijn om de problemen te overwinnen zijn echt hoog). Voor bij een supercharger station zijn er minder fundamentele problemen. Alleen zal je dan ipv een kabel gebruiken, meer zo'n robot plug die Tesla had laten zien gebruiken, omdat het veel te lomp wordt om zelf te tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Sissors schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:02:
[...]

Probleem is dat je dan ook nog tot dichtstbijzijnde transformatorhuisje moet komen. Het is niet alleen vanaf je meterkast tot aan de auto.

Zulke stromen ga je nooit mee thuis kunnen laden (ja nooit is een lange tijd, maar de problemen en de kosten die nodig zijn om de problemen te overwinnen zijn echt hoog). Voor bij een supercharger station zijn er minder fundamentele problemen. Alleen zal je dan ipv een kabel gebruiken, meer zo'n robot plug die Tesla had laten zien gebruiken, omdat het veel te lomp wordt om zelf te tillen.
Het probleem is dat je de context waarin mijn reactie werd geplaatst niet leest: het ging er juist over dat snelladers aangesloten worden op middenspanning en niet op laagspanning.

Ik vind die Tesla snake geweldig! _/-\o_ Het is echter bij lange na niet de meest eenvoudige oplossing voor het probleem van zware kabels. Dat kan namelijk véél simpeler; gewoon een koord via een katrol met een contragewicht. Tilhulpmiddelen is gewoon een volwassen markt, dat hoeft echt geen belemmering te zijn.

Grote vermogens gelijkrichten kan ook niet het probleem zijn. Ik heb nog geen reden gehoord waarom Tesla niet nog meer laders parallel zou kunnen schakelen. Of kijk anders eens in de Eemshaven (700MW) of op de Maasvlakte (1GW) naar de gelijkrichters die daar staan. Of kijk eens naar de grote PV omvormers, die gaan ook tot 1MW in een vergelijkbare spanningsrange (weliswaar wordt daar niet gelijkgericht, maar juist wisselspanning gemaakt, echter het geeft wel aan hoe ver we zijn met vermogenselektronica). Nog een leuk voorbeeld is de 3,5MW walstroom aansluiting van Stena-line.

Al met al geloof ik niet dat er fundamenteel een beperking is aan de laadinfrastructuur kant van het probleem. Het zijn enkel de accu's die op dit moment niet zo snel geladen kunnen worden en dat zal waarschijnlijk ook niet anders dan incrementeel verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Door interesse was ik even aan het zoeken geslagen naar de verschillende elektromotoren welke op dit moment gebruikt worden in de elektrische autos. Ik kon hier een knappe samenvatting vinden http://www.sciencedirect....cle/pii/S2214993715000032

De trigger was een melding van een collega die opmerkte dat er relatief veel klachten over de motor van de Zoe waren.

- Zo blijkt de Zoe een gewonden spoel rotor te hebben, deze wordt onder spanning gezet met sleepringen, dat is dan ook meteen 1 van de meer gevoelige fysieke verbindingen. Voordeel, weinig koper, geen sterke magneten, maar wel een onderhoudspuntje.
- De Tesla gebruikt een koperen inductie rotor, duurder om te produceren in vergelijking maar erg robuust en heeft goede warmte dissipatie.
- De Nissan Leaf gebruikt een motor met een permanente magneet, duurder maar is wel compact.
- De BMW i3 gebruikt van wat ik lees een combinatie van ferriet magneten en koperen inductie rotor.

Er staat bij het artikel nog een ander type motor, maar wat ik ervan begrijp is dat van het type "zingend".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De stroom in de Zoe-motor zou ook geïnduceerd kunnen worden, maar hoe dan ook moet hij uitgezet kunnen worden om de Chameleon-lader te laten werken. Er wordt tijdens het laden een draaiveld op de stator gezet en je wil niet dat de motor gaat draaien bij het laden :)
Dus moet de rotor onbekrachtigd blijven (en de auto in P staan als extra veiligheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ook leuk: 150 kWh in 10 minuten laden. Voor een elektrische veerboot met 2x 450 kW motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
walletje-w schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:36:
[...]

Onze ervaring is dat ChargeMap het beste werkt, in ieder geval door Europa. De community houd het netwerk erg goed in de gaten dus als er ergens eentje is die kapot is word dat ook snel aangegeven.
Mee eens, andere apps laten je nogal eens naar niet bestaande of onbereikbare laadpalen rijden.
Bij chargemap kun je ook zelf actief meedoen om laadpalen up-to-date te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Henri. schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:30:
[...]

Mee eens, andere apps laten je nogal eens naar niet bestaande of onbereikbare laadpalen rijden.
Bij chargemap kun je ook zelf actief meedoen om laadpalen up-to-date te houden
Misschien iets om ook in de startpost te plaatsen. Welke app's beschikbaar zijn en wat de ervaringen daar mee zijn. Het gebruik van de juiste app kan erg veel frustratie schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:37:
[...]

Misschien iets om ook in de startpost te plaatsen. Welke app's beschikbaar zijn en wat de ervaringen daar mee zijn. Het gebruik van de juiste app kan erg veel frustratie schelen.
Hier staan een aantal apps opgesomd voor iPhone.

En er is ook deze in ontwikkeling.

[ Voor 9% gewijzigd door ZuinigeRijder op 31-08-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Iemand nog een koopje

http://link.marktplaats.nl/m959168432

Redelijk waardevast, of het komt omdat bedrijven 13k euro kunnen terug vorderen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
Snow_King schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:46:
[...]

Valt wel mee.
Als de batterij het kan hebben.
Bekabeling voor dat vermogen kan ook. Ik heb op mijn werk ook systemen >1000A trekken.

Ik zie 2 obstakels:
1) De kabels worden zo dik dat je ze niet fatsoenlijk meer kan tillen.
Oplossing: Telsa heeft al een prototype snellaadstation met een robotarm die de kabel aansluit.
2) Zoiets lukt niet met je 3x25A aansluiting thuis
Oplossing: Thuis de hele nacht laden. Snelladen langs de weg binnen een paar minuten. vol.
Oplossing 2: Thuis een 2e accu die gemaakt is om de accu in je auto mee te kunnen snelladen. Maar die zelf op een veel lagere stroom wordt opgeladen.

Wat de echte reden is dat je zoiets niet bij de dealer ziet. Iedereen zeurt graag over de beperking van accu's. Maar niemand wil betalen voor de oplossing. En deze oplossing is behoorlijk prijzig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Rol-Co schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 19:10:
Iemand nog een koopje

http://link.marktplaats.nl/m959168432

Redelijk waardevast, of het komt omdat bedrijven 13k euro kunnen terug vorderen.
In de titel van de advertentie staat AWD (All Wheel Drive) wat toch een nnD type zou moeten zijn? En in de omschrijving staat "Deze Tesla 85 Performance...", dan zou het toch een Pnn type moeten zijn?

Dan is de claim dat het P85D is maar op de foto van de achterkant staat alleen 85...

[ Voor 15% gewijzigd door styno op 01-09-2015 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Crxtreem schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 10:56:
[...]

Gaat om een Renault Fluence ZE.

Op de terugweg gewoon kunnen rijden, wel werkte de cruise control niet meer.
Heb bij thuiskomst de auto aan de lader gehangen, en de storing is nu weer weg.
Ook werkt de cruise control weer.

Dus kijk het wel even aan of het terugkomt.
Storing is weer terug gekomen.
Net even langs de Renault dealer om de hoek gereden.
Maar omdat ze geen ZE dealer zijn mogen ze hem niet uitlezen/repareren.
Dus nu laden en kijken of ik de ZE dealer kan bezoeken. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In 2013 was er nog geen Tesla D. En het aangegeven vermogen van 367pk is voor de gewone S 85. Niet eens de P85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

databeestje schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:54:
In 2013 was er nog geen Tesla D. En het aangegeven vermogen van 367pk is voor de gewone S 85. Niet eens de P85
Beetje misleidende advertentie dus; AWD en Performance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crxtreem schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 08:53:
Storing is weer terug gekomen.
Net even langs de Renault dealer om de hoek gereden.
Maar omdat ze geen ZE dealer zijn mogen ze hem niet uitlezen/repareren.
Dus nu laden en kijken of ik de ZE dealer kan bezoeken. :|
Balen! :-(

Zeker als je geen dealer in de buurt hebt. Met de Kia zou ik dat ook hebben. De lokale Kia dealer is 2 km verderop, maar die doet niets met EV's. Dus dan wordt het een dealer die 40km verderop zit.

Gisteren "op tempo" naar de zaak gereden en vanochtend rustig (niet harder dan 100). Allebei de keren met volle accu vertrokken en aankomst was 39% vol tov 55% vol. Volgens de boordcomputer was het ene 14,4 kWh/100km en de ander 13,9 kWh/100km.

Ik vind het verschil in kWh/100km nogal weinig als je kijkt naar het percentage accu wat over is. Nu heeft de Koreaanse rekenaar ook bedacht dat ik de ene dag 89 km ver heb gereden en de tweede dag 87 km terwijl het toch echt dezelfde weg was. Waar dat dan weer vandaan komt weet ik ook. Maar ook dat kan het verschil niet verklaren. (89/100)*14,4 = 12,8 kWh en (87/100)*13,9 = 12,0 kWh. Ik weet wel zeker dat 0,8 kWh verschil geen 16% van de accu is.

Voorlopig ga ik er maar even vanuit dat het verbruik getal niet klopt en de accu-percentage wel. De berekening is dan als volgt: 61% van 27kWh = 16,47 kWh en 45% van 27kWh = 12,15 kWh. Aangenomen dat beide ritten 89 km waren (dat vind mijn benzine auto namelijk ook). Dat wordt dan een verbruik van 18,5kWh/100km en 13,6kWh/100km. Dat klinkt mij al logischer in de oren.

Helaas kon ik behalve bij de snellaadpalen nergens gelijk zien hoeveel kWh ik heb afgenomen. Het interessantste zou zijn om op de zaak vol te laden om te kijken wat er daadwerkelijk is verbruikt, maar aangezien dat via een gewoon stopcontact gaat is dat niet te achterhalen. Dus of die cijfers echt kloppen weet ik ook niet zeker. Mijn benzineauto is ook altijd veel optimistischer dan de hoeveelheid liters die de pomp aangeeft, dus dat zal bij EV's wel niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nu heeft de Koreaanse rekenaar ook bedacht dat ik de ene dag 89 km ver heb gereden en de tweede dag 87 km terwijl het toch echt dezelfde weg was.
Wielspin bij het optrekken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 09:51:
[...]
Helaas kon ik behalve bij de snellaadpalen nergens gelijk zien hoeveel kWh ik heb afgenomen. Het interessantste zou zijn om op de zaak vol te laden om te kijken wat er daadwerkelijk is verbruikt, maar aangezien dat via een gewoon stopcontact gaat is dat niet te achterhalen. Dus of die cijfers echt kloppen weet ik ook niet zeker. Mijn benzineauto is ook altijd veel optimistischer dan de hoeveelheid liters die de pomp aangeeft, dus dat zal bij EV's wel niet anders zijn.
Tijd om deze een aan te schaffen dan:
https://www.conrad.nl/nl/...99-kwh-4320-h-125444.html

(schijnbaar zijn ze ook regelmatig in de aanbieding voor 20,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met mijn Japanse benzine auto heb ik dat wel eens (vooral bij nat weer).

Bij de Soul is het mij dat nog niet gelukt (niet wegens gebrek aan proberen O-) ). Misschien zijn de banden nog te nieuw? :P
Ja, ik zal zal je sterker vertellen. Ik heb de voorganger gewoon. Maar die zit ergens anders tussen en ik heb er niet aan gedacht om die mee te nemen :F

[ Voor 37% gewijzigd door JeroenE op 01-09-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Paul C schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 13:22:
[...]

Het probleem is dat je de context waarin mijn reactie werd geplaatst niet leest: het ging er juist over dat snelladers aangesloten worden op middenspanning en niet op laagspanning.
Ik had dat wel gelezen, maar dat heeft exact het probleem wat ik vermelde: Prima voor bij een snellaadstation langs de snelweg, maar om nou een tweede elektriciteitskabel naar elk huishouden te leggen om ook een hogere spanning voor je autolader te leveren is gewoon heel erg duur.
Ik vind die Tesla snake geweldig! _/-\o_ Het is echter bij lange na niet de meest eenvoudige oplossing voor het probleem van zware kabels. Dat kan namelijk véél simpeler; gewoon een koord via een katrol met een contragewicht. Tilhulpmiddelen is gewoon een volwassen markt, dat hoeft echt geen belemmering te zijn.
Het is niet alleen gewicht, ook gewoon dat ze enorm stug en lomp zullen zijn als je nog heel veel meer stroom erdoorheen wil krijgen. Dat is imo niet gebruikersvriendelijk, en iets als een Tesla snake (misschien iets minder futuristisch), hoeft ook echt niet heel moeilijk te maken te zijn.
Grote vermogens gelijkrichten kan ook niet het probleem zijn. Ik heb nog geen reden gehoord waarom Tesla niet nog meer laders parallel zou kunnen schakelen.
Kosten. Je kan zoveel parallel zetten als je wil (wel wat praktische zaakjes die relevant zijn daarbij, maar die zijn niet heel problematisch). Maar ze kosten geld en nemen ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Sissors schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:27:
[...]

Ik had dat wel gelezen, maar dat heeft exact het probleem wat ik vermelde: Prima voor bij een snellaadstation langs de snelweg, maar om nou een tweede elektriciteitskabel naar elk huishouden te leggen om ook een hogere spanning voor je autolader te leveren is gewoon heel erg duur.
Waarom zou je dat überhaupt willen?

Thuis hoef je helemaal niet zo snel te laden. Wie komt er nou thuis om enkel een pitstop van 5min te maken? Dat zal hooguit een uitzondering zijn. Als je wilt snelladen, dan doe je dat naast de snelweg, omdat je een lange tocht maakt. Snelladers zijn per definitie niet voor bij huis.
[...]

Het is niet alleen gewicht, ook gewoon dat ze enorm stug en lomp zullen zijn als je nog heel veel meer stroom erdoorheen wil krijgen. Dat is imo niet gebruikersvriendelijk, en iets als een Tesla snake (misschien iets minder futuristisch), hoeft ook echt niet heel moeilijk te maken te zijn.
Dat is mooi, dan zijn we het eens.
[...]

Kosten. Je kan zoveel parallel zetten als je wil (wel wat praktische zaakjes die relevant zijn daarbij, maar die zijn niet heel problematisch).
Dan zijn we het eens dat dat inderdaad niet zo problematisch is. Tesla gebruikt voor de Superchargers namelijk precies dezelfde laders als in de auto's ingebouwd zijn, maar dan 12 stuks parallel in een kast gemonteerd.
Maar ze kosten geld en nemen ruimte in.
Geld... Ja, natuurlijk, maar als mensen dubbel zo snel laden, zijn ze ook in de helft van de tijd weer weg en kan de volgende aanschuiven. Dit schaalt niet helemaal lineair, maar als je de vaste kosten per laadpunt meetelt, zoals grondprijs, dan is het wellicht niet eens zo ongunstig.

Maar eigenlijk was de vraag ook niet of het goedkoop kan, maar of het überhaupt kan? Ja het kan vanuit de laadtechniek prima, alleen kunnen auto's nog niet zoveel vermogen accepteren.

Willen we het überhaupt om auto's met een halve megawatt te gaan laden? Geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 01-09-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Gelukkig zijn ze bij Tesla ook met hogere vermogens bezig. Tijdje terug is in Cali een vloeistof gekoeld laadsnoer bij een SC geïntroduceerd. De kabel is dunner, meer flexibel en er is tijdens een presentatie gehint dat deze vernieuwde kabel geschikt is voor hogere vermogens.

Grote uitdaging zal zijn het sneller (met hogere C) kunnen laden van de accupack, dan wel dat langer met een hoger vermogen geladen kan worden (nu loopt het sterk af na 60-70%).

Gezien de beloofde ontwikkelingen van de accupacks (gemiddelde toename van 5% per jaar), is te verwachten dat we ergens rond 2025-2030 auto's moeten hebben die een pack bij zich dragen van ongeveer 200kWh. Wanneer de SC's tegen die tijd ook rond de 200-250kW kunnen leveren, gaat het "tanken" wel erg snel.

Maarja...wie het weet, mag het zeggen. Blijkbaar is er nog aardig wat rek in de huidige SC techniek voor meer vermogen.

Over twee weekjes bij de IAA eens Tesla bezoeken. Kijken wat er daar staat :). Ik zou het wel interessant vinden om te weten of de aangekondigde 3 behalve aan de AC (11 kW), aan de CHAdeMO (via adapter; +- 30kW), aan de SC (70-80kW), ook aan de CCS (50kW) kan. Zal toch wel "moeten" wanneer je binnenkort een orde van grootte meer auto's de wereld in slingert. Die willen ook snel onderweg zijn en de SC's gaan ze niet in dat temp uitbreiden toch?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Cheese_man schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 11:52:
Over twee weekjes bij de IAA eens Tesla bezoeken. Kijken wat er daar staat :). Ik zou het wel interessant vinden om te weten of de aangekondigde 3 behalve aan de AC (11 kW), aan de CHAdeMO (via adapter; +- 30kW), aan de SC (70-80kW), ook aan de CCS (50kW) kan. Zal toch wel "moeten" wanneer je binnenkort een orde van grootte meer auto's de wereld in slingert. Die willen ook snel onderweg zijn en de SC's gaan ze niet in dat temp uitbreiden toch?
Ik hoop ook echt dat Model 3 een native CCS poort krijgt. We gaan het zien!

Heb ik op het TMC forum al een topic over lopen: http://www.teslamotorsclu...rging-options-for-Model-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
Bij die Kia, vind ik het prijsverschil tussen mijn Stilo diesel en die Soul EV nogal meevallen, had verwacht dat het verschil groter zou zijn per km.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 19:33:
Bij die Kia, vind ik het prijsverschil tussen mijn Stilo diesel en die Soul EV nogal meevallen, had verwacht dat het verschil groter zou zijn per km.
Ehm, ik mis de context van jouw opmerking. Bedoel je de door mij uitgerekende kWh/100km waardes?

Volgens spritmonitor rijdt een Fiat Stilo diesel gemiddeld 6,10 l/100km.

Ik volg de prijzen niet zo, maar is diesel niet iets van 1,20 euro per liter? Dat is dan 7,32 euro per 100km voor de Stilo gemiddeld. Wellicht heb je nog cijfers van jezelf waardoor dit anders uitpakt.

Bij een stroomprijs van 25ct is het voor de Soul 4,12 euro (als je snel rijdt) of 3,04 euro (als je langzaam rijdt).

Als je snellaadprijzen gaat rekenen (zonder abonnement oid) dan is de Soul wel veel duurder. Daar zit echt veel meer prijsverschil in dan bij brandstof tussen de goedkope tankstations en de dure.

Ik heb eigenlijk geen idee wat de kWh-prijs is die er op kantoor wordt betaald.

Mijn huidige auto kost 9,10 per 100 km aan brandstof. Dat is dan dus ook wel met verschillende brandstofprijzen van de afgelopen jaren en mijn rijstijl. Dus zelfs als ik als een idioot rij dan nog ben ik de helft goedkoper uit. Alleen dan moet je niet te veel snelladen anders ben je juist duurder.

Als ik met de snelle rijstijl prijzen reken (en 25ct) dan zou de Soul 2023 euro goedkoper per jaar zijn dan mijn huidige auto. Een langzame rijstijl scheelt 2448 euro. De huidige auto kost per jaar (365 dagen) zo'n 3689 euro aan benzine alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk hoeveel je snellaad bij fastned. Je hebt 3 soorten abonnement. De gratis versie is duur per kWh. Maar de versie van 12 euro per maand is 0,35 per kWh wat al schappelijker is en als je echt iedere dag twee keer gaat laden dan is 100 euro per maand een slim abonnement. Ben je in een jaar 1200 euro kwijt aan rijkosten, hoeveel je ook rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

walletje-w schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:10:
Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk hoeveel je snellaad bij fastned. Je hebt 3 soorten abonnement. De gratis versie is duur per kWh. Maar de versie van 12 euro per maand is 0,35 per kWh wat al schappelijker is en als je echt iedere dag twee keer gaat laden dan is 100 euro per maand een slim abonnement. Ben je in een jaar 1200 euro kwijt aan rijkosten, hoeveel je ook rijd.
Idd, het is mixen. Ik heb een standaard abbo en daardoor zit ik bij Fastned op €0,05/km met mijn Model S.

Dat is 5x zo duur als op kantoor laden a €0,07/kWh, maar ik laad er veel minder. Die hoge kWh prijs is prima, want ik kan overal komen.

Nog een filmpje van e-motoren langs Fastned: YouTube: E- rondje Nederland

Energica: http://www.energicasuperbike.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:10:
Klopt, maar met alleen snelladen bij Fastned ga ik het toch ook niet redden. Nog afgezien van het feit dat ik dan iedere dag minstens een uur kwijt aan wachten langs de kant van de weg. Dan is langzamer laden terwijl ik lig te slapen (of aan het werk ben) toch een beter idee.
Maar ook zit Fastned toch nog niet overal in de buurt. Op mijn terugreis vanaf het werk kom ik er geen tegen (en op de heenreis zitten er twee). Ik kan natuurlijk eerst voorbijrijden en dan weer terug aan de andere kant maar dan komt er nog meer tijd bij. Of een alternatieve route die langer is, maar dan wel langs een Fastned station komt aan de juiste kant van de weg.

Als je meer dan 1 a 2 keer snellaad per maand is een 12 euro abonnement goedkoper, maar ik weet niet of dat zo zal zijn. Het is ook afhankelijk of je met 40% bij FastNed aankomt of 10% natuurlijk. 1 keer laden per maand is (bij de Soul) toch nog steeds voordeliger zonder abonnement.

Afgelopen weekend hebben we veel gereden en dus ook veel snel geladen (en toch maar 1 keer bij Fastned). Maar in de "normale" praktijk doen ik niet ieder weekend een mini-rondreis in Nederland. Dus ik vermoed dat ik dit niet zo vaak zal gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:38:
[...]

Maar ook zit Fastned toch nog niet overal in de buurt. Op mijn terugreis vanaf het werk kom ik er geen tegen (en op de heenreis zitten er twee). Ik kan natuurlijk eerst voorbijrijden en dan weer terug aan de andere kant maar dan komt er nog meer tijd bij. Of een alternatieve route die langer is, maar dan wel langs een Fastned station komt aan de juiste kant van de weg.

Als je meer dan 1 a 2 keer snellaad per maand is een 12 euro abonnement goedkoper, maar ik weet niet of dat zo zal zijn. Het is ook afhankelijk of je met 40% bij FastNed aankomt of 10% natuurlijk. 1 keer laden per maand is (bij de Soul) toch nog steeds voordeliger zonder abonnement.

Afgelopen weekend hebben we veel gereden en dus ook veel snel geladen (en toch maar 1 keer bij Fastned). Maar in de "normale" praktijk doen ik niet ieder weekend een mini-rondreis in Nederland. Dus ik vermoed dat ik dit niet zo vaak zal gaan doen.
vergeet ook niet dat Fastned nog steeds aan het bouwen is. Er komen steeds meer locaties bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 22:42:
vergeet ook niet dat Fastned nog steeds aan het bouwen is. Er komen steeds meer locaties bij.
Dat weet ik, maar ik kan niet laden bij een station wat er nog niet is. Over 2 jaar is het wellicht wel anders en kan ik wel op 4 plekken onderweg laden. Aangezien ze ook niet bekend maken waar ze wanneer gaan bouwen kan ik daar ook niet naar kijken. Wie weet zijn voor mij handige stations al wel gebouwd eer ik daadwerkelijk een elektrische auto heb. Maar voor hetzelfde geld zijn voor mij handige stations pas over 4 jaar aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:15
JeroenE schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 21:21:
[...]

Ehm, ik mis de context van jouw opmerking. Bedoel je de door mij uitgerekende kWh/100km waardes?

Volgens spritmonitor rijdt een Fiat Stilo diesel gemiddeld 6,10 l/100km.

Ik volg de prijzen niet zo, maar is diesel niet iets van 1,20 euro per liter? Dat is dan 7,32 euro per 100km voor de Stilo gemiddeld. Wellicht heb je nog cijfers van jezelf waardoor dit anders uitpakt.

Bij een stroomprijs van 25ct is het voor de Soul 4,12 euro (als je snel rijdt) of 3,04 euro (als je langzaam rijdt).

Als je snellaadprijzen gaat rekenen (zonder abonnement oid) dan is de Soul wel veel duurder. Daar zit echt veel meer prijsverschil in dan bij brandstof tussen de goedkope tankstations en de dure.

Ik heb eigenlijk geen idee wat de kWh-prijs is die er op kantoor wordt betaald.

Mijn huidige auto kost 9,10 per 100 km aan brandstof. Dat is dan dus ook wel met verschillende brandstofprijzen van de afgelopen jaren en mijn rijstijl. Dus zelfs als ik als een idioot rij dan nog ben ik de helft goedkoper uit. Alleen dan moet je niet te veel snelladen anders ben je juist duurder.

Als ik met de snelle rijstijl prijzen reken (en 25ct) dan zou de Soul 2023 euro goedkoper per jaar zijn dan mijn huidige auto. Een langzame rijstijl scheelt 2448 euro. De huidige auto kost per jaar (365 dagen) zo'n 3689 euro aan benzine alleen.
Moet ik even aanvullen, ik woon in Duitsland, waar de diesel goedkoop is en de stroom relatief duur. Wij betalen zo'n beetje 29 cent per KwH. Diesel is op dit moment rond de 1,10 Euro. En mijn Stilo rijdt nogal wat zuiniger dan het gemiddelde op spritmonitor, haal gemiddeld 5,1 Liter per 100 km, op een haar na 1 op 20.

Het was ook niet negatief bedoeld hoor, heel simpel, ik ben absoluut voor elektrisch rijden, maar op dit moment zit dat er financieel nog even niet in. Stroom kan ik op mn dak opwekken (al is dat van beperkt nut, overdag zou een elektrische auto op mn werk staan) en ik heb nog geen diesel van het dak van mn garage zien druppen :)

Ik had gewoon een groter gat verwacht tussen stroom en een good ol' diesel.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Een dagje later dan gepland, maar de iMiev staat nu naast de Swift op de oprit aan de lader. Nog wel even een knappe doorvoer onder de schuurdeur door maken maar verder compleet.

De lader blijkt gelukkig een 16 Ampere model te zijn, deze heb ik voorzien van een blauwe mennekes stekker zodat deze zo het stopcontact in kon. Op het werk heb ik ook een verlengkabel geregeld met blauwe mennekes stekker zodat ik de lader gewoon buiten in de weer en wind kan gebruik zonder dat de boel volloopt met water :)

Het is even wennen met het gevoel in het gaspedaal, de dode zone tussen motorrem en gas geven is niet heel erg groot, maar dat went wel.

Even een publieke laadkabel op de kop tikken voor de openbare palen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:33:
Een dagje later dan gepland, maar de iMiev staat nu naast de Swift op de oprit aan de lader. Nog wel even een knappe doorvoer onder de schuurdeur door maken maar verder compleet.

De lader blijkt gelukkig een 16 Ampere model te zijn, deze heb ik voorzien van een blauwe mennekes stekker zodat deze zo het stopcontact in kon. Op het werk heb ik ook een verlengkabel geregeld met blauwe mennekes stekker zodat ik de lader gewoon buiten in de weer en wind kan gebruik zonder dat de boel volloopt met water :)

Het is even wennen met het gevoel in het gaspedaal, de dode zone tussen motorrem en gas geven is niet heel erg groot, maar dat went wel.

Even een publieke laadkabel op de kop tikken voor de openbare palen.
Feli!

Kijk voor de kabel eens op www.laadkabelwinkel.nl

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 13:46

aip

Of bij flowcharging, daar zijn ze in mijn herrinnering iets goedkoper (en nee, ik heb geen belang).

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hmm, de eerste opstart probleempjes, de lader is nu al een paar maal uitgeslagen, verder geen foutmelding, maar dat is ook een beetje lastig, deze heeft maar 3 leds, power, charge en fault. En elke keer als ik terugkom brand enkel de power.

Gelukkig kan ik dit via de pvoutput vanaf de bank checken, maar op het werk is het wat lastiger. De auto mist helaas enige vorm van laad indicatie zoals bv een Leaf/Soul achter het raam heeft of een led in de chargeport.

Wellicht dat de auto afschakelt om wat voor reden dan ook. De batterij zit in ieder geval meer dan half vol, daarmee kom ik wel op het werk morgen, dan kijk ik daar wel wat er met de aansluiting daar gebeurt.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
En kun je hem op een lager ampere laden? Hij kan ook op 10A toch?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 03 september 2015 @ 20:33:
Gefleiciteerd :)
Mennekes is een fabrikant die heel veel maakt. Meestal als het over een Mennekes stekker gaat in combinatie met elektrisch rijden dan is het de "type 2" stekker. Die aansluiting zit ook op de meeste openbare laadpalen (naast bijvoorbeeld CHAdeMO of de CCS -Combi).

Ik denk dat jij het over de blauwe 16A CEE stekker hebt die men meestal "campingstekker" noemt omdat hij daar veel voorkomt.
Hmm, de eerste opstart probleempjes, de lader is nu al een paar maal uitgeslagen, verder geen foutmelding, maar dat is ook een beetje lastig, deze heeft maar 3 leds, power, charge en fault. En elke keer als ik terugkom brand enkel de power.
Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar op een Duits forum schrijven diverse mensen dat hun auto halverwege een aantal keer pauzeert met laden. Soms tot wel 20 minuten(!).

Misschien een keer proberen of hij wel verder gaat als je de stekker er in laat zitten?

Kan je wel zien of hij verder oplaadt als je de stekker er opnieuw insteekt of blijft hij op hetzelfde percentage hangen?
De batterij zit in ieder geval meer dan half vol, daarmee kom ik wel op het werk morgen, dan kijk ik daar wel wat er met de aansluiting daar gebeurt.
Gelukkig is het vrijdag dus je hebt nog het hele weekend om weer thuis te komen })
Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.