Afbeeldingslocatie: http://cdn.zelfstroom.nl/2015/08/Immortus.jpg

Een kleine accu, omdat er maar weinig gewicht is.
Oneindig rijden met een snelheid van 60 km bij volle zon.
Jammer dat de zon niet 24 uur schijnt. 8)

Maar leuk concept. Kan de auto opladen wanneer die in de zon geparkeerd staat.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 17:03:
Je kan beter een paar extra accu's mee nemen voor de verwarming.
Het doel van het elektrisch rijden is het vermijden van het verbranden van fossiele brandstoffen... toch? Dan ga je geen stand kachel plaatsen.
Nah, voor een beetje warmte is het verbranden van 2 liter diesel voor in de winter niet onredelijk. De Miev heeft maar 16kWh aan accu, daar moet ik dan een beetje zuinig mee zijn. Hier heb ik niet zo'n probleem mee. Diesel opstoken om daar 90% efficient warmte uit te halen, waarom niet. Diesel opstoken om 20% voorruit te komen, een stuk meer.

Overigens, voor het gros van het jaar is dit niet nodig, maar met een beetje handigheid kan je het ook gebruiken om in de winter de accu te verwarmen. Het is jammer dat de Miev geen op afstand schakelbare thermostaat heeft als een Leaf, al is dat misschien nog niet onmogelijk. Ook een voorverwamde auto is voor halverwege weer koud.

Het idee van zonnepanelen op het dak had ik al eens aan gedacht door bijvoorbeeld dunne film flexibel op het dak te monteren. Alleen die werken dan weer niet zo geweldig tijdens de regen als je de voorruit wil ontwasemen ;)

De elektrobishi heeft dan weer wel standaard stoelverwarming, en vandaag bij de dealer gecontroleerd, de Chademo snellader. Al wist hij zelf niet dat die er was in HHW :)
Snow_King schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:19:
Inmiddels vervangen door http://www.smartevse.nl/, maar geen blog over gemaakt.
Jammer dat je er geen blog van hebt gemaakt; jouw beschrijving van openEVSE had ik al gevonden en mede daarom heb ik daar ook spullen besteld.

Misschien was smartEVSE ook een goede optie geweest. In ieder geval goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-09 09:13

Snow_King

Konijn is stoer!

JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:10:
[...]

Jammer dat je er geen blog van hebt gemaakt; jouw beschrijving van openEVSE had ik al gevonden en mede daarom heb ik daar ook spullen besteld.

Misschien was smartEVSE ook een goede optie geweest. In ieder geval goedkoper ;)
Ja, ik weet het. SmartEVSE zou ik voor nu ook aanraden voor gebruik in Nederland.

Alleen zo'n blog kost zo veel tijd en ook is mijn 'smart' gedeelte ook nog niet echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens deze post krijgt de Nissan Leaf 2016 een optie om een 25% grotere range te krijgen.
Standaard 84 mijl = 135 km US EPA
Duurdere varianten 110 mijl = 176 km US EPA

De US EPA is een betere vergelijking met de werkelijke reikwijdte dan de Europese NEDC.
In de startpost heb ik daarom de actieradius volgens ANWB test/NEDC/US EPA. toegevoegd.

Voor de huidige Nissan Leaf is de ANWB/NEDC/US EPA: 157/199/135

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:23:
Ja, ik weet het. SmartEVSE zou ik voor nu ook aanraden voor gebruik in Nederland.

Alleen zo'n blog kost zo veel tijd en ook is mijn 'smart' gedeelte ook nog niet echt af.
Als je nou geen Tesla had dan had je onderweg naar Noorwegen langer stil gestaan en meer tijd gehad om er aan te werken! :+
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:51:
De US EPA is een betere vergelijking met de werkelijke reikwijdte dan de Europese NEDC.
In de startpost heb ik daarom de actieradius volgens ANWB test/NEDC/US EPA. toegevoegd.
Weer meer gegevens er in ;)

De Peugeot Ion, CItroen C-zero en Mitsubishi i-Miev zijn min of meer dezelfde auto's alleen met een ander blikje er om heen (en vast ook wat details aan de binnenkant). De prestaties zijn hetzelfde dus de gegevens van de i-Miev kan je ook bij de andere twee gebruiken.

Ik kreeg een nieuwsbrief van The New Motion waar ze ook melden dat Natuur en Milieu binnenkort een instapdag organiseert waarbij je bij echte gebruikers langs kan gaan om vragen te stellen over hun (plug-in) elektrische auto.
Of je er echt in mag stappen is dan weer een ander verhaal. Wellicht leuk als je ervaringen wil uitwisselen met gebruikers ipv alleen het verhaal van de verkoper aan te horen.
Je kan helaas alleen zoeken op locatie en niet naar merk en model van de auto. Je kan wel selecteren op alle auto's of alleen plug-in of alleen volledig elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:41
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 13:51:
Thanks !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Renaults kun je overigens ook de accuverzekering er maar bij op tellen als minimum, is verplicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:54:
Bij de Renaults kun je overigens ook de accuverzekering er maar bij op tellen als minimum, is verplicht..
Wat eigenlijk onzin is als je er over nadenkt. Wie is de eigenaar van de accu? Renault. Wie moet dan zorgen voor de verzekering en deze betalen? Renault.

Als ik een huurauto/camper neem voor een week is die ook verzekerd door de eigenaar. Dus ze laten je dubbelop betalen..

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag een proefritje gemaakt in de iMiev, aka, de stofzuiger. De auto valt me alles mee, het is de goedkoopste elektrische auto die te koop is in NL met 10k euro 2e hands, gevolgd door de Nissan Leaf op 15k euro.

De accu was halfvol, en gaf aan dat er nog 37km in zat met de airco aan. Het is altijd even afwachten wat het bereik is, zeker met kachel of airco aan. Wat dan wel weer positief is, de airco deed het ook, dat zou voor het eerst in 15 jaar auto rijden zijn.

De rijervaring is niet slecht, de motorrem in D is duidelijk aanwezig, maar niet zo sterk als in B. In de B stand rijdt deze wat eigenaardig dus heb ik de rest van de tijd maar gewoon in de D getoerd. Ondanks de 66pk is meekomen met het 80 km/u verkeer van de ring Alkmaar geen probleem. Stop en start stadsverkeer is zoals verwacht pijnloos.

Deze iMiev had ook een cruisecontrol, echter zat de stok in de buurt van de richtingaanwijzer, kwestie van gewenning. De af fabriek speakers van de radio konden me wel bekoren, voor een budget car lang niet slecht.

Schuif de voorstoel een stukje naar voren als bestuurder en passagier en je kan zonder problemen 4 mensen van 1 meter 90 meenemen. Dat is vergelijkbaar met de Peugeot 206, een auto die wel langer is maar een 10 cm kortere wielbasis heeft. De hoofdruimte is uitstekend, daar kan je mee thuiskomen.

Het interrieur is spartaans, of functioneel, zoals je wil. Wel plastic, en vergelijkbaar met een C1/Aygo/108 5 deurs. Echter zijn die er niet elektrisch te krijgen in de 2e hands markt, dus dat argument valt een beetje plat. Toch zit alles erin wat je nodig hebt om droog naar het werk te komen van deur tot deur. (zo lang dat 35km is met retour of 70km met lader op het werk)

Eigenlijk is de iMiev een beetje een vreemde eend in de bijt voor de europese markt. Een japanse auto met ditem vormgeving specifiek voor de Kei klasse wordt hier toch wel een beetje apart gevonden, al is smaak natuurlijk persoonlijk. Ook binnen de familie wordt dit gezien als een aparte verschijning. Nou kijk ik daar niet meteen van op. We zijn ook de enigen binnen de familie met zonnepanelen.

Het ding is niet perfect, en relatief duur, maar er is zeker ten opzichte van de rest weinig concurrentie in de 2e hands markt op het moment. De Nissan Leaf is op dat vlek veruit de grootste concurrentie, deze beginnen vanaf 15k en zijn dan nog een jaar jonger.

De verkoper kon mij verder vertellen dat het accupakket van de Mitsubishi Outlander PHEV 1500 euro kost. Dat is dan wel weer een aparte prijs. Wellicht dat die prijs specifiek is voor het omruilen van de accu met retour van de oude.

Helaas was de inruil voor de zelfontbrander van een dusdanig niveau dat we het nog even een paar nachtjes in de koelkast doen voordat we een eindoordeel vellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:21:
Vandaag een proefritje gemaakt in de iMiev, aka, de stofzuiger. De auto valt me alles mee, het is de goedkoopste elektrische auto die te koop is in NL met 10k euro 2e hands, gevolgd door de Nissan Leaf op 15k euro.
De goedkoopste tweedehands is de Th!nk City, die is er te krijgen voor rond de 7000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De Fluence is ook rond de 10.000 te koop.
komt dan natuurlijk de accuhuur nog bij.

Tot nu toe bevalt de Fluence wel.
Nu ook op stap met dakkoffer.
Gemiddeld 15,kW/100KM
Elke dag n uurtje laden bij t huisje op een 10A groepje voorde terugreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://transportevolved.com/wp-content/uploads/2015/03/2015_e-golf_limited_edition_4687-580x385.jpg

Volgens dit artikel is ook Volkswagen bezig met een nieuwe batterij die 300 kilometer range gaat krijgen.
Now German Automaker Volkswagen has thrown its hat into the ring too, hinting that it has next-generation battery technology waiting in the wings that could not only offer ranges in excess of 186 miles per charge, but is cheaper, smaller and more powerful than the battery packs it currently uses in its production Volkswagen e-Golf electric hatchback.

“Volkswagen is research a super-battery in Silicon Valley in California, that is cheaper, smaller and more powerful,” he said. “An electric Volkswagen that can travel 300 kilometres on electricity is in sight. It will be a quantum leap for the electric car.”

While Winterkorn did not go into any details of the battery pack during his interview with Bild, it is likely that the battery in question is one being developed by Californian firm QuantumScape Corp. Founded in 2010 by several Stanford University alumni, QuantumScape has been developing solid-state battery technology for the past five years which it says has higher energy density than current electric vehicle lithium-ion battery packs.

Unlike conventional lithium-ion batteries which have solid electrodes but a liquid or gel electrolyte, solid-state batteries have both solid electrodes and solid electrolytes. They are burn resistant, do not spill, have a high energy density, and are less affected by changes in temperature than current generation liquid electrolyte batteries. They also tend to have higher ionic conductivity than non solid-state batteries, allowing a low internal resistance, allowing for high power densities, making them ideal for use in electric cars.
Afbeeldingslocatie: https://chargedevs.com/wp-content/uploads/2014/06/Solid-State-Battery1.jpg
Hier meer informatie over QuantumScape batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Crxtreem schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 10:00:
De Fluence is ook rond de 10.000 te koop.
komt dan natuurlijk de accuhuur nog bij.

Tot nu toe bevalt de Fluence wel.
Nu ook op stap met dakkoffer.
Gemiddeld 15,kW/100KM
Elke dag n uurtje laden bij t huisje op een 10A groepje voorde terugreis.
Het grootte nadeel van de Fluence is dat je niet kan snelladen en dus nooit eens even snel een langere enkele reis van bijv. 100km kan maken. Als je een auto heb waarmee kan je snelladen dan kan je met de huidige snellaad infrastructuur van tastend eigenlijk iedere uithoek in Nederland bereiken en weer terug zonder dat je uren op je eind bestemming hoeft te laden om weer terug te kunnen.

De Fluence is dan meer geschikt als tweede boodschappen auto voor in en om de stad.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 06:41
revolution-nl schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 11:37:
[...]

Het grootte nadeel van de Fluence is dat je niet kan snelladen en dus nooit eens even snel een langere enkele reis van bijv. 100km kan maken. Als je een auto heb waarmee kan je snelladen dan kan je met de huidige snellaad infrastructuur van tastend eigenlijk iedere uithoek in Nederland bereiken en weer terug zonder dat je uren op je eind bestemming hoeft te laden om weer terug te kunnen.

De Fluence is dan meer geschikt als tweede boodschappen auto voor in en om de stad.
Valt wel mee. De meeste kilometers in een auto worden gemaakt voor woon-werk verkeer.
Als dat ritje binnen je range valt is het dus een prima auto.

Zelfs met snellader zou ik hem niet gebruiken voor een langere rit. Elke keer na een uur moeten laden. Dan ben je het voordeel van met de auto gaan compleet kwijt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:05:
[...]

Nah, voor een beetje warmte is het verbranden van 2 liter diesel voor in de winter niet onredelijk. De Miev heeft maar 16kWh aan accu, daar moet ik dan een beetje zuinig mee zijn. Hier heb ik niet zo'n probleem mee. Diesel opstoken om daar 90% efficient warmte uit te halen, waarom niet. Diesel opstoken om 20% voorruit te komen, een stuk meer.
Daar heb je gelijk in. Het rendement van de diesel is dan hoog.
Ik heb er ook een in mijn auto (durf het haast niet te zeggen hier : LR-Defender) maar door de motor voor te verwarmen is het verbruik lager.
Ook heb ik een elektrisch verwarmde voorruit, dat scheelt heel veel beslagen ramen, verbruik heb ik geen idee van .....
Overigens, voor het gros van het jaar is dit niet nodig, maar met een beetje handigheid kan je het ook gebruiken om in de winter de accu te verwarmen. Het is jammer dat de Miev geen op afstand schakelbare thermostaat heeft als een Leaf, al is dat misschien nog niet onmogelijk. Ook een voorverwamde auto is voor halverwege weer koud.
Als je een klein buffer vat met water in de auto maakt welke je thuis elektrisch opwarmd ?
Ka je een heel stuk mee verwarmen ..... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Meh, het is 35km naar het werk, denk dat het wel los zal lopen :) Ik kan daar straks laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WoudseHoeve schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 15:21:
[...]
Als je een klein buffer vat met water in de auto maakt welke je thuis elektrisch opwarmd ?
Ka je een heel stuk mee verwarmen ..... :)
Met een kruik onder je jas in de auto bedoel je? ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 22:21:
Helaas was de inruil voor de zelfontbrander van een dusdanig niveau dat we het nog even een paar nachtjes in de koelkast doen voordat we een eindoordeel vellen.
Dat is altijd jammer, natuurlijk. Lijkt het net binnen bereik en is het misschien toch niet zo :|

Zoals al door ZuinigeRijder werd aangegeven zijn er ook nog wel andere auto's te krijgen, maar een Think City ziet er natuurlijk een klein beetje uit als een 45km auto. Niet dat je je daar per se door moet laten weerhouden natuurlijk. Beter goed apart dan half apart.

De goedkoopste Think Cities die nu te koop staan hebben wel een buitenlands kenteken. Ik vind de website niet echt duidelijk of de prijs nu inclusief of exclusief invoerrechten en dergelijke is.

Wel apart dat je een proefrit krijgt met een half lege auto. Bij benzine kan ik dat nog wel een beetje voorstellen, dat is relatief duur en niemand maakt zich er druk om (behalve als het lampje gaat branden). Bij een elektrische auto zullen de meeste mensen juist willen weten hoe ver je kan komen. Als de accu dan al half leeg is dan lijkt dat juist minder ver en -dus?- minder kans op iemand die wil kopen. Voor de kosten van de elektriciteit hoef je het niet te laten, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In zijn verdediging, de auto stond wel degelijk aan de lader, maar de eigenaar rijdt er zelf nog elke dag mee naar het werk van Heerhugowaard naar Alkmaar. Dus zo gek is het ook weer niet. De auto wordt gewoon gebruikt en onderhouden, dat is een positief ding. Hij staat in ieder geval niet ergens in een hoekje zielig te zijn.

De think cities komen mij ook over als 45km mobielen, ook 35pk is niet iets waar ik een lekker gevoel bij heb. De iMiev heeft 66pk en dat rijdt best prima, het is genoeg. Als ik 60pk uit een Aygo wil halen gaat dat in ieder geval gepaard met een end meer herrie. Daarnaast is deze wel uitgerust als een volwaardige auto meteen cruisecontrol, werkende airco, 5 deuren, elektrische ramen en een wielbasis 10cm langer dan mijn huidige 206.

Overigens blijkt met wat onderzoek dat de accu van de Outlander PHEV bijzonder veel lijkt op de accu van de iMiev, ook daar zitten de 50Ah Yuassa cellen in, met een nieuwer procede, dat wel. En als die 1500 euro kost voor 12kWh (met inruil denk ik) dan is er goed hoop voor de iMiev. Het verkrijgen van losse accucellen is overigens nog wel een probleem, maar zo lang de 8 jaar garantie van Mitsubishi nog geldig is wellicht geen probleem. Ik denk gewoon dat ze niet willen dat je zelf cellen gaat vervangen.

Wat erg leuk is bij de iMiev, met een OBDII bluetooth adapter en de CanIon android app kan je het volledige verbruik inclusief de staat van alle 88 cellen uitlezen. Dat is nog eens handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 07:50:
In zijn verdediging, de auto stond wel degelijk aan de lader, maar de eigenaar rijdt er zelf nog elke dag mee naar het werk van Heerhugowaard naar Alkmaar. Dus zo gek is het ook weer niet. De auto wordt gewoon gebruikt en onderhouden, dat is een positief ding. Hij staat in ieder geval niet ergens in een hoekje zielig te zijn.
Dat ze er mee rijden is natuurlijk wel positief. Geeft op zich ook wel aan dat ze er zelf wel vertrouwen in hebben.

Als ik in de afstand in Google Maps gooi dan is dat maximaal zo'n tien kilometer (een beetje afhankelijk van waar je precies begint in Heerhugowaard kan het zelfs maar een paar kilometer zijn). Dus dan kan je 15 (heel ruim gerekend) + 37 = 52 kilometer met je auto rijden? En dan was hij dus ook al aan het laden dus wie weet wat er al in is gegaan. Dat vind ik dan wel weer aan de lage kant. Laad hij maar 1 keer in de drie dagen op? Of snap ik het niet goed?
De think cities komen mij ook over als 45km mobielen, ook 35pk is niet iets waar ik een lekker gevoel bij heb. De iMiev heeft 66pk en dat rijdt best prima, het is genoeg. Als ik 60pk uit een Aygo wil halen gaat dat in ieder geval gepaard met een end meer herrie.
Ik heb zelf niet zo veel met pk's en dat soort zaken. Ik vind het belangrijker dat je een beetje vlot kan op trekken en dat je niet gelijk het idee hebt dat je bij 50km/u aan de grens zit en daarna niet meer vlot kan accelereren. Mijn huidige auto is op papier helemaal niet snel, maar in het algemeen ben ik als een van de eerste weg bij het stoplicht. Ik hoef niet te schakelen dus dat scheelt wel ;)

De Qubo trekt wel iets langzamer op, maar ook niet echt op een dusdanige manier dat je het idee hebt dat je niet vooruit komt. Je merkt er wel goed aan dat er een rijregeling in zit die voorkomt dat je met spinnende banden weg rijdt.
Ik denk gewoon dat ze niet willen dat je zelf cellen gaat vervangen.
De meeste fabrikanten willen dat je hun product opstuurt of inlevert zodat ze er zelf service aan kunnen verrichten en hebben liever niet dat je dat zelf doet. Dat is bij auto's natuurlijk niet anders. Batterijen kunnen ook heel gevaarlijk zijn als je niet op past. Dus ik snap wel dat ze vooral niet aanraden om er zelf aan te sleutelen.

Bij de Qubo zitten er ook overal grote gele waarschuwingsstickers op. Wel alleen een uitroepteken, geen doodshoofdjes.
Wat erg leuk is bij de iMiev, met een OBDII bluetooth adapter en de CanIon android app kan je het volledige verbruik inclusief de staat van alle 88 cellen uitlezen. Dat is nog eens handig.
Volgens mij kan je dat bij de Kia op het scherm te voorschijn halen wat het gebruikt is (zelfs apart de motor, verlichting en andere gebruikers) Niet tot in detail de status van de cellen.

In de Qubo kan je alleen de (totale) Volts en het Amperage laten zien op de display. We hebben geen OBDII adapter dus of er meer uit te halen is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een Bluetooth ODBII haal je voor een schijntje uit het verre oosten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:39
Cellen vervangen zal niet gauw de bedoeling zijn, maar het kan wel. Bijvoorbeeld bij de Prius is het aardig mogelijk om het zelf te doen, en er worden cellen aangeboden op Ebay.
Echter, het is geen 12V systeem, de voltages liggen veel hoger, wat het risicovol maakt. Je moet dus wel zorgvoldig te werk gaan.

@JeroenE, wat voor accu's zitten er in de Qubo?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 08:11:
[...]

Dat ze er mee rijden is natuurlijk wel positief. Geeft op zich ook wel aan dat ze er zelf wel vertrouwen in hebben.

Als ik in de afstand in Google Maps gooi dan is dat maximaal zo'n tien kilometer (een beetje afhankelijk van waar je precies begint in Heerhugowaard kan het zelfs maar een paar kilometer zijn). Dus dan kan je 15 (heel ruim gerekend) + 37 = 52 kilometer met je auto rijden? En dan was hij dus ook al aan het laden dus wie weet wat er al in is gegaan. Dat vind ik dan wel weer aan de lage kant. Laad hij maar 1 keer in de drie dagen op? Of snap ik het niet goed?
De auto was halfvol, en de range meter geeft dan 40km aan, dat zou betekenen dat het bereik 80 praktische kilometers. Met de airco aan, dat wel. De amerikaanse EPA geeft 62 mijl op, dat is circa 100km. Dus voor een 5 jaar oude accu is het lang niet beroerd.
[...]

Ik heb zelf niet zo veel met pk's en dat soort zaken. Ik vind het belangrijker dat je een beetje vlot kan op trekken en dat je niet gelijk het idee hebt dat je bij 50km/u aan de grens zit en daarna niet meer vlot kan accelereren. Mijn huidige auto is op papier helemaal niet snel, maar in het algemeen ben ik als een van de eerste weg bij het stoplicht. Ik hoef niet te schakelen dus dat scheelt wel ;)
De auto is meer dan vlot zat, de C1 die voor me zat kwam moeilijker de heuvel van de invoegstrook op. Voor je het weet rij je 80, je kan prima met de rest meekomen. Aangezien mijn route alleen maar 50 en 80 is en er dan met enige regelmaat nog een trekker voorzit hoef ik me daar niet echt zorgen over te maken.
De meeste fabrikanten willen dat je hun product opstuurt of inlevert zodat ze er zelf service aan kunnen verrichten en hebben liever niet dat je dat zelf doet. Dat is bij auto's natuurlijk niet anders. Batterijen kunnen ook heel gevaarlijk zijn als je niet op past. Dus ik snap wel dat ze vooral niet aanraden om er zelf aan te sleutelen.
Ik heb 9 jaar elektrotechniek gedaan en ik ben bekend met de gevaren van hoge DC spanning. Het is voor de gemiddelde leek zeker niet te doen of aan te raden. De opbouw van de Miev accu bestaat uit "gewone" blokken, wat het makkelijker maakt voor wisselen. Zo lang je bij gelijkspanning de polen van elkaar houdt en onderbroken, dan is het risico een stuk minder. In zekere mate geld dit ook voor PV, dat is ook vaak > 350 Volt DC. Altijd de stekkers bij de omvormer los halen bij onderhoud.
Volgens mij kan je dat bij de Kia op het scherm te voorschijn halen wat het gebruikt is (zelfs apart de motor, verlichting en andere gebruikers) Niet tot in detail de status van de cellen.
Ook dat is met de Android app te zien. Veel mensen op het forum gebruiken deze als trip logger op de telefoon.
In de Qubo kan je alleen de (totale) Volts en het Amperage laten zien op de display. We hebben geen OBDII adapter dus of er meer uit te halen is weet ik niet.
Deze had ik voor ~60 euro via Kickstarter gekocht, inmiddels zijn ze in grote getalen voor 50 euro te koop :)
De vraag is dan meer of er een App is die de juiste informatie van de Can bus afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zou echter niet verwachten dat je in de Qubo meer waardes kunt lezen. Deels omdat deze waardes wellicht niet beschikbaar zijn (geen info per cell gemeten, of niet gedeeld naar ODBII bus), of omdat je de juiste ID's niet weet en ook niet kan vinden op internet. Maar wellicht kun je er iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri.
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Het vergelijken van pk's tussen een EV en een brandstof motor gaat een beetje mank. Mijn Brammo levert 54pk, mijn GSX750ES levert 90pk, toch is de Brammo over het geheel genomen een stuk sneller. Ik gebruik de eerste twee versnellingen van de Brammo niet, in de drie trekt hij nog zeer vlot op, vermogensafgifte is een stuk beter dan van een brandstof motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
Dat gaat dan ook meer over koppel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 08:45:
Een Bluetooth ODBII haal je voor een schijntje uit het verre oosten.
Dat is wel een goed idee. Heb je nog Geheimtipps voor een bepaald model of blijft het gewoon hopen dat je iets krijgt wat werkt?
!null schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:14:
@JeroenE, wat voor accu's zitten er in de Qubo?
Ik weet het model nog niet precies, we hebben er nog niets onder vandaan geschroefd. Dus veel meer dan LithiumIon kan ik niet vertellen.
databeestje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:30:
De auto was halfvol, en de range meter geeft dan 40km aan, dat zou betekenen dat het bereik 80 praktische kilometers. Met de airco aan, dat wel. De amerikaanse EPA geeft 62 mijl op, dat is circa 100km. Dus voor een 5 jaar oude accu is het lang niet beroerd.
Het belangrijkste is natuurlijk dat jij je doel kan bereiken en niet halverwege stil komt te staan. Ik had alleen niet echt verwacht dat er in zo'n korte tijd al 20% van je accu af zou zijn. Laat ik het zo zeggen. bij de Kia geven ze er 7 jaar garantie op (of 150k km). Dan zou ik na zo'n tijd toch wel terug gaan en vragen of ze dat even kunnen repareren. Of zie ik het verkeerd?
De auto is meer dan vlot zat, de C1 die voor me zat kwam moeilijker de heuvel van de invoegstrook op.
Dat kan ook aan de bestuurder liggen, maar ik snap het wel. Als je niet verplicht een slak op de weg bent omdat het gewoon niet sneller gaat dan is het goed genoeg.
Ook dat is met de Android app te zien. Veel mensen op het forum gebruiken deze als trip logger op de telefoon
[...]
Deze had ik voor ~60 euro via Kickstarter gekocht, inmiddels zijn ze in grote getalen voor 50 euro te koop :)
De vraag is dan meer of er een App is die de juiste informatie van de Can bus afhaalt.
Ik weet niet of je specifiek iets wilde linken, maar dat is in ieder geval niet gelukt ;)

Ik neem maar even aan dat je niet een willekeurige ELM327 dongle met de Torque app bedoelde?
!null schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:46:
Ik zou echter niet verwachten dat je in de Qubo meer waardes kunt lezen. Deels omdat deze waardes wellicht niet beschikbaar zijn (geen info per cell gemeten, of niet gedeeld naar ODBII bus), of omdat je de juiste ID's niet weet en ook niet kan vinden op internet. Maar wellicht kun je er iets over vinden.
Ik heb er nog niet veel over kunnen vinden (maar ook niet lang naar gezocht). Volgens de oorspronkelijke dealer die de auto's heeft geleverd kan iedere (Fiat) garage het mechanische gedeelte onderhouden en "uitlezen". Het nieuwe elektrische gedeelte kan dan alleen die dealer weer uitlezen.

Vroeger had die dealer ook software waarmee ze bepaalde instellingen konden aanpassen (oa de maximum snelheid) maar dat werkt niet meer met onze auto omdat de software dat niet meer kan ("te oude auto") 8)7

Maar foutmeldingen etc van het elektrische gedeelte kunnen ze wel nog steeds uitlezen.

Dus ik vermoed dat dit 'gewoon' twee systemen zijn die aardig zijn gescheiden. MicroVett heeft het wel voor elkaar gekregen om een klein beetje info in de display te laten zien. Dus er zit wel ergens een kleine link.
Het voelt wel een klein beetje aan alsof dit erbij is "gehacked". Deze stand zit tussen de normale trip afstanden, duur van de reis, bereik en dat soort zaken. De helft van die zaken werkt ook niet meer omdat de auto zelf niet ziet dat er benzine wordt verbruikt en dus ook niet kan uitrekenen hoe ver je nog kan rijden. MicroVett heeft dit dus niet zo netjes gemaakt dat al dat soort zaken niet meer worden getoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En vooral motorfietsen hebben naar verhouding een laag koppel.
Het grote voordeel van een elektrische aandrijving is dat je niet hoort dat je veel vermogen gebruikt dus gebruik je het sneller. De gemiddelde automobilist zal toch al gauw voor 3000 toeren schakelen, en dan ontwikkelt een benzinemotor goed de helft van zijn maximale vermogen.
Om over de C1 van eerder te spreken: maximum koppel van 95 Nm bij 4800 toeren is 47,5 pk. En geen 70. Bij 3000 toeren nog maar 40 pk. Dan ben je met een elektrische auto met 67 pk (i-MiEV) al gauw sneller.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:45:
[...]

Het belangrijkste is natuurlijk dat jij je doel kan bereiken en niet halverwege stil komt te staan. Ik had alleen niet echt verwacht dat er in zo'n korte tijd al 20% van je accu af zou zijn. Laat ik het zo zeggen. bij de Kia geven ze er 7 jaar garantie op (of 150k km). Dan zou ik na zo'n tijd toch wel terug gaan en vragen of ze dat even kunnen repareren. Of zie ik het verkeerd?
Mitsubishi geeft een garantie van 8 jaar of 100.000 km. Als ik dus 2 jaar pendel is die garantie ook op met 60k km op de teller. Sommige garanties hebben ze wel aangepast over tijd, maar deze tijd en duur klinkt wel redelijk.

De verbruiksmeter is een indicatie van het voorgaande gebruik, dat maakt het iets lastiger in te schatten. Pas met een OBD dongle zou ik in kunnen schatten wat de staat van de accu is. Maar ook dat is niet zaligmakend.
Ik weet niet of je specifiek iets wilde linken, maar dat is in ieder geval niet gelukt ;)

Ik neem maar even aan dat je niet een willekeurige ELM327 dongle met de Torque app bedoelde?
Ik was (toen) nog niet bekend met het aanbod van de OBD dongles, ik hoop maar dat degene die ik aangeschaft heb ook werkt met CanIon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 12:06

Shapeshifter

Get it over with

JeroenE schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:45:
[...]

Dat is wel een goed idee. Heb je nog Geheimtipps voor een bepaald model of blijft het gewoon hopen dat je iets krijgt wat werkt?
Ik heb voor mijn LEAF deze gekocht en die werkt prima.

Ik kan trouwens maar weinig vinden over de Qubo, wat is dat precies voor auto?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:47:
Ik heb voor mijn LEAF deze gekocht en die werkt prima.
Kijk, dat kunnen we er dan wel eens aan wagen :)
Ik kan trouwens maar weinig vinden over de Qubo, wat is dat precies voor auto?
Over de Qubo zelf kan je wel eea vinden op de site van Fiat.Het is dan alleen wel een model van 5 jaar oud dus er zitten wel verschillen in de uitrusting die ze nu aanbieden.

Deze auto is niet door Fiat zelf elektrisch gebouwd. Micro-Vett heeft deze omgebouwd. Mijn Italiaans gaat niet erg ver dus van de site van Micro-Vett word ik niet veel wijzer. Er staan leuke plaatjes op, maar verder heeft het weinig inhoud volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:08:
[...]

Deze auto is niet door Fiat zelf elektrisch gebouwd. Micro-Vett heeft deze omgebouwd. Mijn Italiaans gaat niet erg ver dus van de site van Micro-Vett word ik niet veel wijzer. Er staan leuke plaatjes op, maar verder heeft het weinig inhoud volgens mij.
Hier is een folder (pdf)

Welke uitvoering heb jij, LC, HC-Li (S) of HC-Li (L)?

HC-Li (S) heeft de specs:
Range 100 km, 60 Kw, 115 km/uur, 20.7 kWh, Laden: 230V - 16A - 3Kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, die hadden we al gezien (voor we de auto kochten zelfs). Op de kentekenplaat staat ook reclame van Truckland.nl namelijk. Hier staat een uitermate kort artikeltje over de aanschaf van de auto's door de gemeente Zaanstad. Wij hebben nu dus 1 van deze zeven.

Wij hebben een variant die niet in deze folder staat. Ik weet ook niet wat de naam is (geweest). In principe lijkt de HC-Li (S) er het meest op, maar er zit geen versnellingsbak in. Er zit wel een overbrenging in, maar die kan je niet schakelen. Je kan alleen kiezen tussen vooruit en achteruit en meer niet.

Sterker nog, je kan niet eens kiezen voor N. De auto kent die stand wel, want als je hem aan zet dan begint hij daar in. Waarschijnlijk hebben ze dit er niet in gemaakt omdat er geen "creep" in zit. Als je in de D staat en je laat de rem los dan gebeurd er verder niets. Pas als je het gaspedaal intrapt ga je rijden.

Ik rijd al jaren automaat dus dat is wel iets waar ik aan moet wennen. Nouja, je kan natuurlijk ook gewoon de rem ingetrapt houden; dat werkt prima. Maar dat kost weer elektriciteit om de lampjes te laten branden. Jaja, ik weet dat dat weinig zoden aan de dijk zet 8)

Ze zijn wel zo slim(?) geweest om achteruit te begrenzen. Je kan dus niet net zo hard als vooruit zoals wel kan in de oude dafjes met het pientere pookje.
Range 100 km, 60 Kw, 115 km/uur, 20.7 kWh, Laden: 230V - 16A - 3Kw
Dit sluit aan bij hetgeen er aan ons is verteld en hoe we het zelf ook hebben ervaren. Maar we hebben dus nog niet op de accu's zelf gekeken wat er precies op staat.

De topsnelheid van deze auto is 105 op de teller en 95 op de GPS. Met andere woorden: net hard zat om op de snelweg te kunnen rijden, maar dan wel achter de vrachtwagens blijven of alleen inhalen als er weinig ander verkeer is. Hij is ook niet gekocht om daar te rijden, maar het is wel handig dat het een stukje kan als het niet anders uit komt.
databeestje schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:59:
Mitsubishi geeft een garantie van 8 jaar of 100.000 km. Als ik dus 2 jaar pendel is die garantie ook op met 60k km op de teller. Sommige garanties hebben ze wel aangepast over tijd, maar deze tijd en duur klinkt wel redelijk.
Ja, garanties zijn per land verschillend. Geen idee waarom, waarschijnlijk is het ook een deel marketing. In Australië krijg je veel meer garantie op een Kia dan hier. Hopelijk kunnen ze tzt dan nog wat met je accu organiseren. Aan de andere kant is het misschien nog een puntje van onderhandeling.
De verbruiksmeter is een indicatie van het voorgaande gebruik, dat maakt het iets lastiger in te schatten. Pas met een OBD dongle zou ik in kunnen schatten wat de staat van de accu is. Maar ook dat is niet zaligmakend.
Er zijn niet heel veel (goedkope) tweedehands elektrische auto's op de markt. Waarschijnlijk zal dat allemaal nog een beetje moeten "groeien". Ik heb zelf het idee dat de handelaren dat ook heel goed weten. Dus als er iemand voor komt kijken en ze zijn niet gelijk afgehaakt "omdat het toch niet lekker rijdt" dan is er niet heel veel onderhandelingsruimte. Of wellicht wilde wij niet dat deze auto voorbij zou glippen en hadden we wel moeten weglopen en pas later weer terugkomen enzo. Dat hebben we nu in ieder geval niet gedaan; dit was de laatste die hij voorlopig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vanmiddag weet ik meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Autoexpress roadtrip met een BMW i3 van Amersham naar Amsterdam.
De gebruikelijke EV problemen: laadpassen die niet werken en laadpalen die stuk zijn of er gewoon niet zijn, maar dit vind ik toch wel de killer:
we calculated that when running on petrol power alone, the i3 averaged a decent 40mpg.
40 mpg rekent om naar 1:14,2. In welk universum is dat "decent mpg"? Dat is ronduit slecht. Kunnen we dergelijke rangeextenders nu eens een keer verbannen? Als je geen Prius principe doet, doe het dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:00:
De gebruikelijke EV problemen: laadpassen die niet werken en laadpalen die stuk zijn of er gewoon niet zijn, maar dit vind ik toch wel de killer:

[...]

40 mpg rekent om naar 1:14,2. In welk universum is dat "decent mpg"? Dat is ronduit slecht. Kunnen we dergelijke rangeextenders nu eens een keer verbannen? Als je geen Prius principe doet, doe het dan gewoon niet.
Ja, de meeste laadpalen zijn gewoon drama. Tot nu toe vind ik enkel de SuperChargers en Fastned iets waar je écht op kan vertrouwen.

Zo kom ik gisteren een P-garage in Groningen in rijden waar ik twee palen hangen. Daar heb ik al maanden succesvol geladen.

Gaan ze verbouwen, zijn de laadpalen ineens niet meer bereikbaar! Handig zeg, en nu?

Verder, range-extenders moeten héél snel een stille dood sterven. Gewoon ontkennen dat ze ooit bestaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snow_King schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:25:
[...]

Ja, de meeste laadpalen zijn gewoon drama. Tot nu toe vind ik enkel de SuperChargers en Fastned iets waar je écht op kan vertrouwen.

Zo kom ik gisteren een P-garage in Groningen in rijden waar ik twee palen hangen. Daar heb ik al maanden succesvol geladen.

Gaan ze verbouwen, zijn de laadpalen ineens niet meer bereikbaar! Handig zeg, en nu?

Verder, range-extenders moeten héél snel een stille dood sterven. Gewoon ontkennen dat ze ooit bestaan hebben.
Belletje doen naar de uitbater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spannend! 8)
Volgens Google is het 1 op 17,2. Dus dat is al iets beter dan jij had uitgerekend. Mijn vorige auto (een Mitsubishi Colt) reed dat ook. Mits je je best deed want meestal was het minder. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat ik er van mijn baas gas in moest gooien. Dat reed 1 op 12.

Het gedoe over laadpalen is natuurlijk wel hoe een "gewone" consument het ook zal ervaren. Dat is niet fijn om te horen natuurlijk. Veel problemen kwamen ook omdat hij een kaart had die alleen in de UK werkt. Dat kan je aan de kaart ook niet zien, maar dat zijn zaken die je een keer mee maakt en daarna goed zijn. Ik heb ook wel eens een pas gehad waarmee ik alleen benzine kon tanken en geen gas. Dus dat kaarten niet goed zijn ligt niet heel specifiek aan elektrisch rijden.

Soms moet je er wel een beetje door heen prikken, zoals de opmerking dat het toch vreemd is dat verschillende merken auto's een verschillende aansluiting hebben en dat dat in de normale wereld ondenkbaar zou zijn. Je zou toch denken dat een autojournalist het verschil tussen diesel en benzine weet...
Maasluip schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:49:
Het grote voordeel van een elektrische aandrijving is dat je niet hoort dat je veel vermogen gebruikt dus gebruik je het sneller. De gemiddelde automobilist zal toch al gauw voor 3000 toeren schakelen, en dan ontwikkelt een benzinemotor goed de helft van zijn maximale vermogen.
Het ligt vast aan mij, maar in de Qubo heb ik het eigenlijk andersom. Ik rijd meestal langzamer. Ik denk dat het juist komt doordat ik (nog?) geen geluidsgevoel heb bij de snelheid. Dus wordt ik door "iedereen" ingehaald, kijk ik eens op de teller en zie dan dat ik maar 40 rijd ipv 50.

Ik ben gisteren een hele tijd bezig geweest om het type plaatje van de auto te vinden. Die zou onder de motorkap horen te zitten, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Hij zit in de achterbak en dan ook nog "verstopt" achter wat bekleding. Er zit wel een luikje at je open kan maken dus als je eenmaal weet hoe of wat ben je er in 1 seconde bij. We hebben dus inderdaad de HC-Li (S) variant, maar dan wel met de wijzigingen tov de folder die ik al aangaf.

We hebben trouwens contact gehad met Micro-Vett. In het kort komt het er op neer dat er van alles te organiseren is, mits we maar zelf zorgen dat de auto in Italië komt en of we dan ook vooral niet vergeten een stapel bankbiljetten mee te nemen.
Een lader die J1772 tegen openbare laadpalen kan spreken: geen probleem. 3 fasen lader: kan ook (kost 4,5k euro trouwens). Zelfs CHAdeMO laders hadden ze tegenwoordig. Helaas wilden ze dan weer niet een onderhoudshandboek of werkplaatshandboek verstrekken :(

In onze auto zitten Lithium-Polymeer accu's en een nieuwe set (van dezelfde capaciteit) zou 8k euro kosten. De uitgebreide set uit de (L) zou ook in onze auto kunnen, maar kost 12k.

Wel goed nieuws: er zit ook een seriële aansluiting in de auto om het Battery Management System uit te kunnen lezen. Je kan dan opvragen wat de voltages zijn van de losse cellen etc. Dat gaan we binnenkort maar eens proberen. Volgens mij heb ik nog ergens kabels in een oude stoffige doos liggen. Hopelijk is die doos nog niet naar de recycling gebracht.

Volgens de fabrikant is het beste voor de accu's om ze zo snel mogelijk weer op te laden, ook al heb je maar een kort stukje gereden. Vooral als de accu's helemaal leeg gereden worden voor ze weer worden geladen dan gaan ze sneller achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:31:
[...]

Volgens Google is het 1 op 17,2.
Google rekent met een US Gallon van 3,784 liter. Dit is een engelse review en daar hebben ze een imperial gallon van 4,546 liter.

Wikipedia: Gallon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:38:
Google rekent met een US Gallon van 3,784 liter. Dit is een engelse review en daar hebben ze een imperial gallon van 4,546 liter.
Aha, dat verklaart het. Hoog tijd dat ze gewoon SI gaan gebruiken. Of anders niet dezelfde namen voor verschillende hoeveelheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Imperial = evil, dat weet iedereen sinds Star Wars. Toch sterft het niet...

Re range extenders: die moeten niet vast ingebouwd, maar bestaansrecht hebben ze wel. Dan moet je wel de beste techniek voor het doel gebruiken, en dat is niet een motorfiets-ICE maar eerder een gasturbine of Atkinson turbomotor.
Als je ze niet vast inbouwt mogen ze meer wegen en groter zijn, waardoor zuiniger opties haalbaar worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Een gewone berijder 'averaged' ook 5.8 liter / 100 km in een 'holy' atkinson cycle Prius.

Wanneer stoppen de hypermilers hun resultaat te vergelijken met normaal gebruik... ;)

EPA geeft 39 MPG voor de i3 REX. De Prius krijgt daar 50 MPG.

[ Voor 3% gewijzigd door kdeboois op 25-08-2015 13:11 . Reden: typo / EPA rating ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Een gewone berijder haalt toch echt wel 1 op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:02:
Een gewone berijder haalt toch echt wel 1 op 20.
Niet volgens Travelcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 08:53
De plug-ins halen volgens travel card ook meer dan 1 op 20.

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Willie Billie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:13:
De plug-ins halen volgens travel card ook meer dan 1 op 20.
De quote ging over puur brandstof verbruik zonder in te pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja leaserijders... zucht...

Mensen om me heen met een Prius 2, particulier gekocht, komen niet onder de 1 op 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:19:
[...]

Mensen om me heen met een Prius 2, particulier gekocht, komen niet onder de 1 op 20.
Ik weet zeker dat die Prius 2 niet tweedehands te koop was zonder leaserijders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Erasmo schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:53:
[...]

Belletje doen naar de uitbater?
Ja, wellicht. Heb er nog geen tijd aan willen besteden, al zou het wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:59:
[...]

Een gewone berijder 'averaged' ook 5.8 liter / 100 km in een 'holy' atkinson cycle Prius.
Een BMW i3 is toch echt wel een klasse kleiner dan een Prius. En om dan een 20% hoger verbruik te halen vind ik niet bepaald indrukwekkend.
En een Prius III geeft 5,07 liter/100 km gemiddeld bij spritmonitor. Laat de waarheid in het midden liggen, dan is het verbruik 30% hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De BMW i3 heeft ook de stroomlijn van een baksteen in de wind.

Een beetje het probleem waarbij de fabrikant van mening is dat het een stadsauto is, en dus ook maar 100km ver hoeft en Aero niet belangrijk is bij 50km/u. Wat helaas niet strookt met de dagelijkse praktijk van veel Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kdeboois schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:20:
[...]

Ik weet zeker dat die Prius 2 niet tweedehands te koop was zonder leaserijders. :)
Dat is niet waar, er komen nogal eens Prius voorbij van eerste eigenaar.
Ook de Prius 3 wordt nog wel eens nieuw gekocht particulier.

Het is namelijk gewoon een fijne zuinige en ruime auto, die bij een redelijk bereik aan jaar kilometrage de goedkoopste is (in zijn segment)

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 25-08-2015 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 13:10
Ik krijg over een paar weken ook een mooie plug-in, een passat gte.
En inderdaad een leaseauto ;)
Ik ben van plan om veel thuis te laden (dagelijks), maar vind de kosten voor een laadpaal nog best hoog.
Ik werk voor een klein bedrijf, dus vind het zonde om een paal van 900 euro neer te zetten om op jaarbasis 500 euro stroom te kunnen declareren.

Nu kan ik buiten een stopcontact aan laten leggen en daar gewoon inpluggen.
Maar ik vroeg me af of je ook een vaste oplaadkabel op een goedkope manier kan maken.
De simpelste oplossing die is natuurlijk de standaardoplaadkabel in het stopcontact laten zitten.
Maar dan zal je zien dat hij gejat wordt..

Google levert mij alleen laadpalen op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zit nu zelf ook in die fase, en de SmartEVSE icm met relay en een type 2 mennekes met vergrendeling is het goedkoopste. Ik geloof dat JeroenE de voorganger aan het bouwen is.

De laadpaal van laadpaal24 is het goedkoopste kant en klaar met rond de 600 euro. Let wel dat je dan nog wel de type 2 naar type 1 kabel nodig hebt a 230 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:29:
Ik zit nu zelf ook in die fase, en de SmartEVSE icm met relay en een type 2 mennekes met vergrendeling is het goedkoopste. Ik geloof dat JeroenE de voorganger aan het bouwen is.

De laadpaal van laadpaal24 is het goedkoopste kant en klaar met rond de 600 euro. Let wel dat je dan nog wel de type 2 naar type 1 kabel nodig hebt a 230 euro.
SmartEVSE is voor zo'n 300 euro wel te bouwen.

Verder heeft een GTE een Type 2 inlet, dus je hoeft die kabel niet te hebben. Gewoon een Type 2 kabel direct aan de SmartEVSE: http://www.laadkabelwinkel.nl/componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:33:
[...]

Dat is niet waar, er komen nogal eens Prius voorbij van eerste eigenaar.
Ook de Prius 3 wordt nog wel eens nieuw gekocht particulier.

Het is namelijk gewoon een fijne zuinige en ruime auto, die bij een redelijk bereik aan jaar kilometrage de goedkoopste is (in zijn segment)
Dat is wel waar, omdat die eerste eigenaren hem echt niet gaan verkopen. Betrouwbaar & zuinig, dus waarom weg doen ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:29:
Ik heb bij openEVSE spullen besteld omdat ik niet op de hoogte was SmartEVSE. Helaas ben ik nog niets aan het bouwen, het pakketje is nog niet binnen ;(

Volgens de track en trace ligt het al sinds vrijdagochtend bij de douane inklaring -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kdeboois schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:37:
[...]

Dat is wel waar, omdat die eerste eigenaren hem echt niet gaan verkopen. Betrouwbaar & zuinig, dus waarom weg doen ? ;)
Zoals er bij een advertentie stond: "Gaat weg ivm aanschaf Tesla" 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Meer een huishoudelijke vraag, wat geniet de voorkeur bij de mensen, een lader met vaste kabel of een Mennekes WCD waar een losse kabel in gaat?

Uiteraard is het sneller als de kabel aan de gevel hangt, maar ondervinden mensen hier ook problemen mee met diefstal of vandalisme? Niet dat ik daar nu veel van verwacht, maar ik zou me voor kunnen stellen dat een kwajongen er aan begint te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In mijn rustige omgeving weegt het gemak van uitstappen=>inpluggen veel zwaarder dan uitstappen=>achterklep open=>kabel uitrollen=>ene eind erin=>andere eind erin (en met wegrijden ook nog een al-dan-niet modderige kabel oprollen en in de achterbak gooien).

Het risico van vandalisme is nog steeds aanwezig, regelmatig zit de kabel een nacht lang aan de auto en dat is het 'gevaarlijkst'. Bij vandalisme is waarschijnlijk de kabel met twee stekkers (€230?)+socket (€120) stuk, terwijl een vaste kabel maar €120 is.

Tip: zorg dat je in kan pluggen zonder dat de kabel de grond raakt, hetzij door een overschot aan kabel netjes op te kunnen rollen of door de kabel kort te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 25-08-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
!null schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 13:19:
[...]

Hier 5,7 liter op 100 kilometer in een Prius 2 met de kanttekening dat we veel korte ritjes doen en dat is funest voor je verbruik...
Als je dagelijks 30 km heen en weer terug rijdt moet je wel heel lomp rijden om niet in de buurt van de 5 liter op 100 km uit te komen.

En, ja voor die korte ritten zouden wij juist elektrisch moeten gaan rijden! Helaas is dat voor de particulier nog niet echt haalbaar (zie de eerste P3 plugins nu rond de 15K op de markt maar dat is nog steeds een bats geld!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:10:
Meer een huishoudelijke vraag, wat geniet de voorkeur bij de mensen, een lader met vaste kabel of een Mennekes WCD waar een losse kabel in gaat?

Uiteraard is het sneller als de kabel aan de gevel hangt, maar ondervinden mensen hier ook problemen mee met diefstal of vandalisme? Niet dat ik daar nu veel van verwacht, maar ik zou me voor kunnen stellen dat een kwajongen er aan begint te zeulen.
Ik heb een losse kabel, maar die zit eigenlijk altijd in de lader. Is een 4m kabel die ik wellicht nog eens vervang door een 2m.

Als mijn auto er niet is hangt het einde in deze houder: http://www.laadkabelwinkel.nl/type-2-plug-female-houder

De foto's daar zijn overigens van mijn oprit.

[ Voor 3% gewijzigd door Snow_King op 25-08-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:07:
[...]

Zoals er bij een advertentie stond: "Gaat weg ivm aanschaf Tesla" 8)
Klinkt toch ernstig 'zakelijk'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 09:31:
We hebben trouwens contact gehad met Micro-Vett. In het kort komt het er op neer dat er van alles te organiseren is, mits we maar zelf zorgen dat de auto in Italië komt en of we dan ook vooral niet vergeten een stapel bankbiljetten mee te nemen.
Een lader die J1772 tegen openbare laadpalen kan spreken: geen probleem. 3 fasen lader: kan ook (kost 4,5k euro trouwens). Zelfs CHAdeMO laders hadden ze tegenwoordig. Helaas wilden ze dan weer niet een onderhoudshandboek of werkplaatshandboek verstrekken :(

In onze auto zitten Lithium-Polymeer accu's en een nieuwe set (van dezelfde capaciteit) zou 8k euro kosten. De uitgebreide set uit de (L) zou ook in onze auto kunnen, maar kost 12k.

Wel goed nieuws: er zit ook een seriële aansluiting in de auto om het Battery Management System uit te kunnen lezen. Je kan dan opvragen wat de voltages zijn van de losse cellen etc. Dat gaan we binnenkort maar eens proberen. Volgens mij heb ik nog ergens kabels in een oude stoffige doos liggen. Hopelijk is die doos nog niet naar de recycling gebracht.

Volgens de fabrikant is het beste voor de accu's om ze zo snel mogelijk weer op te laden, ook al heb je maar een kort stukje gereden. Vooral als de accu's helemaal leeg gereden worden voor ze weer worden geladen dan gaan ze sneller achteruit.
J1772 is toch die aansluiting waar de Yanken zo dol op zijn en geen laadtaal?

In Lochem zit als het goed is ook een bedrijf wat plofauto's om bouwt naar elektrisch, wellicht kunnen die voor een zachter prijsje een lader verstrekken die je aan een mennekes-paal kan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Snow_King schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 14:35:
[...]

SmartEVSE is voor zo'n 300 euro wel te bouwen.

Verder heeft een GTE een Type 2 inlet, dus je hoeft die kabel niet te hebben. Gewoon een Type 2 kabel direct aan de SmartEVSE: http://www.laadkabelwinkel.nl/componenten
Zie dat ze bij die zaak ook los de plug voor zelfbouw leveren.
Als ik die nou met een draka kabel direct op een kWh meter in de meterkast (op een eigen groep) laat aansluiten, ben ik volgens mij klaar. Alleen kijken of ik er meteen een tijdsschakelaar op kan laten zetten zodat hij alleen 's avonds werkt. Dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over misbruik van mijn laadstekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kdeboois schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 15:40:
[...]

Klinkt toch ernstig 'zakelijk'...
Dat kan. Hoe dan ook, ik ken toch echt mensen die particulier de Prius rijden. Waaronder twee collega's die nieuw een Prius II en Prius III aangeschaft hebben. En drie keer raden, die rijden niet onder de 1 op 20.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 25-08-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt bij de Prius is dat je enigszins je rijstijl aan moet passen om de regeneratie te benutten. Wat je ook veel bij de leaserijders ziet gebeuren, althans ik in mijn omgeving, is dat ze om te acceleren het gaspedaal vloeren. Dat schakelt die CVT in standje madness en bij 6000 toeren is vrijwel geen enkel blok zuinig. Beter is om iets rustiger het gas te voeren waardoor het blok meer op koppel rijdt en lager in de toeren blijft, stuk efficienter.

Maarja, zolang de baas de brandstofrekening betaalt, who gives a fuck. Als je een klein beetje rijdt met de auto zoals 'ie bedoeld is en niet continue naar vmax+10~20 accelereert om daarna weer te remmen op de linkerbaan valt 1:20 prima te halen.

Hetzelfde gebeurt met m'n Aygo, die is van zichzelf geen strepentrekker, maar ga je continue proberen echt vlot te rijden moet dat blokje er hard aan trekken hoger in de toeren: "onzuinig" terwijl ik er al 156dkm gemiddeld 1:21.8 uit haal.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De verwachte klap is gekomen voor de plugin hybrides. http://www.nu.nl/politiek...es-zwaarder-belasten.html

Het zat er natuurlijk aan te komen, min of meer door misbruik van lease rijders. Wellicht dat de regels voor particulieren wel in stand had kunnen blijven, die maken zich in de regel drukker over de kosten.

Ik zag eerder al dat "Autobrief 2.0" door de kamer geaccepteerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:54:
De verwachte klap is gekomen voor de plugin hybrides. http://www.nu.nl/politiek...es-zwaarder-belasten.html

Het zat er natuurlijk aan te komen, min of meer door misbruik van lease rijders. Wellicht dat de regels voor particulieren wel in stand had kunnen blijven, die maken zich in de regel drukker over de kosten.

Ik zag eerder al dat "Autobrief 2.0" door de kamer geaccepteerd was.
Zat hem ook net te lezen,
maar het maakt niet uit wat je doet hoor, als het gros elektrisch gaat rijden komt daar weer wat, het beste is om lekker door te tuffen met wat je hebt. (Mits hij het goed doet)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Rol-Co schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:01:
[...]

Zat hem ook net te lezen,
maar het maakt niet uit wat je doet hoor, als het gros elektrisch gaat rijden komt daar weer wat, het beste is om lekker door te tuffen met wat je hebt. (Mits hij het goed doet)
Mijn droom was ook om de 1e auto die ik zelf zou kopen elektrisch te laten zijn.
Na een kosten-baten analyse toch uitgekomen op een yaris uit 2000 :P

Elektrisch rijden heeft een paar voorwaarden waar ik niet aan voldoe:
1) De eis om een nieuwe auto te rijden. Bijvoorbeeld omdat het een lease is.
2) Mogelijkheid om thuis of op het werk op te laden (appartement zonder laadpalen, en werkgever in de olieindustrie die niet echt aan groen doet)
3) Fiscaal voordeel. Bijvoorbeeld lage bijtelling of belastingaftrek voor zakelijke gebruikers. Anders is brandstof gewoon goedkoper.

Plug-in was makkelijker. Wel de lage bijtelling, geen gedoe met laadpalen. Maar dat halen ze nu weg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
RocketKoen schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:19:
Wel de lage bijtelling, geen gedoe met laadpalen.
Haha, daarom halen ze het dus weg.

Maarre, de voorwaarden kan ik me wel voorstellen, echter zijn ze wel tweedehands te koop. Een Nissan Leaf of I-miev kan echt wel een goede koop zijn, als dat werkt voor jou (qua range en snelladen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DarkChylde schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:10:
[...]

Zie dat ze bij die zaak ook los de plug voor zelfbouw leveren.
Als ik die nou met een draka kabel direct op een kWh meter in de meterkast (op een eigen groep) laat aansluiten, ben ik volgens mij klaar. Alleen kijken of ik er meteen een tijdsschakelaar op kan laten zetten zodat hij alleen 's avonds werkt. Dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over misbruik van mijn laadstekker.
nee, je hebt een EVSE nodig die met de auto praat. Domweg spanning op de pinnen is niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Soms kan je een 10/16A laadkabel met shuko 2e hands vinden en die permanent inbouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Snow_King schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:28:
[...]
nee, je hebt een EVSE nodig die met de auto praat. Domweg spanning op de pinnen is niet voldoende.
Is dit ook nodig voor de gte? Nu je het zegt er zit bij de normale stekker kabel nog een blokje in de kabel. Dus zal wel niet zo makkelijk zijn. 2de hands kabel is misschien ook wel optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:42:
J1772 is toch die aansluiting waar de Yanken zo dol op zijn en geen laadtaal?
Nee, J1772 is behalve de stekker ook het communicatie protocol en regelt nog meer van zulk soort zaken die je nodig hebt om goed te kunnen laden.

In Europa gebruiken we een andere stekker dan in USA, maar de signalering en dat soort zaken is allemaal hetzelfde.
In Lochem zit als het goed is ook een bedrijf wat plofauto's om bouwt naar elektrisch, wellicht kunnen die voor een zachter prijsje een lader verstrekken die je aan een mennekes-paal kan hangen?
Bedoel je Electric Cars Europe? Dat kan ik met googlen wel vinden, maar alle links naar een eigen site lopen dood (wel nog aardig wat artikelen te vinden).

Het voordeel van de Qubo is wel dat je er gewoon power op kan zetten en dat hij dan gewoon gaat laden. Er schijnt wel een protocol te zijn waardoor de auto aan de lader kan laten weten hoeveel hij gaat gebruiken, maar dat hoef je dus blijkbaar verder niet iets mee te doen. In de huidige standaard is dat juist andersom. De paal zegt tegen de auto hoe veel hij mag gebruiken en daar moet hij zich aan houden.

Ons plan is nu om te kijken of we gewoon het commando aan de paal kunnen geven "geef ons stroom aub" en verder niet. Dat betekent dan wel dat we ons niet helemaal aan de standaard houden; als de paal aangeeft dat je maar 10A mag trekken zal de auto daar verder niets mee doen omdat wij dat niet kunnen aansturen. Het idee is een beetje dat iedere paal altijd wel de 13A kan leveren die de auto gebruikt.

Misschien gaan we tzt ook nog wel de aansluiting op de auto aanpassen, want dat is geen handige stekker. Nouja, hij is vast wel handig voor op de camping, maar je bent wel een minuut bezig om hem vast te schroeven. Dus dat is niet zo super handig als hij regelmatig er in en er uit moet.
Ja, ook voor de GTE heb je een echte laadpaal nodig en niet alleen een stekker met 230V er op. Als je dat al doet dan zou ik dat ook niet zo maar op een tijdschakelaar zetten maar altijd met een fysieke schakelaar (die je dan ook wel echt moet bedienen en net altijd aan laten staan!). Het is niet zo fijn als er aan je huis een kabel hangt met stroom er op zonder dat je weet wat er mee aan de hand is. Dat is ook de reden van de laadpalen. Die zetten er alleen stroom op als ze zien dat er een auto staat die stroom wil hebben. Als dat weg valt schakelen ze de stroom uit om te voorkomen dat iemand het op de een of andere manier kan aanraken of kortsluiten door de stekker in een plas te laten vallen.

Vanmiddag de plaat onder de motorkap weggehaald. Daar zit ook een gedeelte van de accu en die is iets makkelijker te benaderen dan de packs die onder de auto hangen. Op de zijkant van de accupacks staat de fabrikant van de cellen. Het gaat om EIG battery. Helaas staat het type (M087040C-01) niet meer op die site en als je meer info wil dan moet je weer je gegevens achter laten en daar had ik even geen zin in. De seriële kabel heb ik nog niet gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 23:24:
[...]

Ons plan is nu om te kijken of we gewoon het commando aan de paal kunnen geven "geef ons stroom aub" en verder niet. Dat betekent dan wel dat we ons niet helemaal aan de standaard houden; als de paal aangeeft dat je maar 10A mag trekken zal de auto daar verder niets mee doen omdat wij dat niet kunnen aansturen. Het idee is een beetje dat iedere paal altijd wel de 13A kan leveren die de auto gebruikt.
Als ik dit lees: https://code.google.com/p...wiki/EVSE_TESTING#State_C moet een diode + weerstand genoeg zijn.
Misschien een vertragingsrelais van 2 seconden ertussen, sommige laadpalen laten de stroom in het begin toenemen.

Kan je eventueel in een stekker inbouwen, dan kan je simpel een verloopje van Type 2 naar CEE maken.
Knop erop om tussen connected/not connected te wisselen (anders krijg je je kabel niet terug) en klaar ben je (denk ik) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:30:
Soms kan je een 10/16A laadkabel met shuko 2e hands vinden en die permanent inbouwen ;)
Ja, maar een Schuko moet je écht niet verder dan 10A belasten continue. Zeker niet voor dagelijks gebruik.
DarkChylde schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:50:
[...]

Is dit ook nodig voor de gte? Nu je het zegt er zit bij de normale stekker kabel nog een blokje in de kabel. Dus zal wel niet zo makkelijk zijn. 2de hands kabel is misschien ook wel optie
Daar ben ik 100% zeker van. De Type 2 stekker praat het J1772 protocol met de auto en pas als alles in orde is gaat er stroom lopen.

Dat "blokje" in de kabel is dus een mini EVSE zoals je ook zelf kan bouwen met SmartEVSE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
Snow_King schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:38:
[...]

Ja, maar een Schuko moet je écht niet verder dan 10A belasten continue. Zeker niet voor dagelijks gebruik.
[...]

Daar ben ik 100% zeker van. De Type 2 stekker praat het J1772 protocol met de auto en pas als alles in orde is gaat er stroom lopen.

Dat "blokje" in de kabel is dus een mini EVSE zoals je ook zelf kan bouwen met SmartEVSE.
Mijn idee is om hem vanaf een uur of 10 in de avond tot in de ochtend te laten laden.
GTE heeft natuurlijk een klein accupakket. Een EVSE zelf maken vind ik niet verstandig gezien mijn kennis hiervan. Maar het plaatje wordt me wel allemaal duidelijker. Ga het ook door een goede elektricien laten doen. Maar als je gericht kan sturen wat je wilt dan krijg betere oplossingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Snow_King schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:38:
[...]

Heh, wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, knip de Schuko eraf en monteer deze permanent aan de gevel af. Alternatief, een blauwe 16A socket, maar met spelende kinderen buiten ga ik dat niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

DarkChylde schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 09:12:
[...]

Mijn idee is om hem vanaf een uur of 10 in de avond tot in de ochtend te laten laden.
GTE heeft natuurlijk een klein accupakket. Een EVSE zelf maken vind ik niet verstandig gezien mijn kennis hiervan. Maar het plaatje wordt me wel allemaal duidelijker. Ga het ook door een goede elektricien laten doen. Maar als je gericht kan sturen wat je wilt dan krijg betere oplossingen. ;)
Een EVSE is sowieso wel handig om te hebben, hoe klein ook. Zo kan een Leaf, Model S of welke EV dan ook gewoon bij jou laden.
databeestje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:46:
[...]

Heh, wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is, knip de Schuko eraf en monteer deze permanent aan de gevel af. Alternatief, een blauwe 16A socket, maar met spelende kinderen buiten ga ik dat niet doen :)
Ah ja. Alleen ga je dan van flexibele draad naar vaste draad. Daar zal je dus iets goeds tussen moeten zetten. Het kan wel idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Snow_King schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 10:56:
Ah ja. Alleen ga je dan van flexibele draad naar vaste draad. Daar zal je dus iets goeds tussen moeten zetten. Het kan wel idd.
Een aardlek schakelaar in een waterdicht kastje .... ?
Werkt als kroonsteen tussen de kabels en is nog veilig ook .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hoe dan ook adereindhulsjes gebruiken :)
SmartEVSE viel voor mij af omdat je 'm moet programmeren voor je hem kan gebruiken en hij was €135 tov $80 voor OpenEVSE.
Ook kan ik de sensorbox niet off the shelf vinden, op zich geen bezwaar maar de tijd ontbrak :)

Wellicht dat ik van het weekend eens een Zelfbouw Laadpaal topic start, dan kan het hier weer over Priussen en Outlanders gaan ;)

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 26-08-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoiets ja. Volgens mij mag je niet gelijk naar State C gaan en moet je eerst State B zijn. Het schijnt wel dat niet alle EVSE's zich daar aan storen, maar ik meen openEVSE juist wel.
Misschien een vertragingsrelais van 2 seconden ertussen, sommige laadpalen laten de stroom in het begin toenemen.
De Qubo begint ook niet gelijk op vol vermogen te laden. Hij is zelf eerst ook nog een seconde of tien aan het "denken" voor het grote werk begint.
Knop erop om tussen connected/not connected te wisselen (anders krijg je je kabel niet terug) en klaar ben je (denk ik) :)
Volgens mij is die knop niet echt nodig omdat de EVSE het al kan zien als je de kabel bij de auto losmaakt.

Ik meen dat je de sessie bij een publieke paal altijd moet beëindigen met je pasje voor de kabel wordt vrijgegeven. Als dat niet zo is dan zou je bij (oa) Kia's makkelijk de kabel kunnen stelen omdat hij niet wordt vergrendeld in de auto.

Maar wegens gebrek aan praktijk ervaring kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 11:57:
[...]

Zoiets ja. Volgens mij mag je niet gelijk naar State C gaan en moet je eerst State B zijn. Het schijnt wel dat niet alle EVSE's zich daar aan storen, maar ik meen openEVSE juist wel.
Hmm, dat moet je even testen dan (simpel zat als je een stekker hebt) :) Anders knopje erbij (lowtech) of een uC ertussen.
Volgens mij is die knop niet echt nodig omdat de EVSE het al kan zien als je de kabel bij de auto losmaakt.
Bij de Qubo kan de EVSE dat niet zien wegens geen PP signaal, daarom moet je die adapter bouwen :)
Volgens mij (aanname) moet de auto stoppen met laden én de paal ontgrendeld met je pasje, anders gaat de paal op rood en krijg je de kabel niet terug.
De bedoeling is onder andere dat de kabel niet onder belasting losgetrokken mag worden, en niet alle EVSE's hebben stroommeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:08:
Hmm, dat moet je even testen dan (simpel zat als je een stekker hebt) :) Anders knopje erbij (lowtech) of een uC ertussen.
Ja, even kijken hoe of wat er waar past. In het "ergste" geval maken we een paar knopjes in de auto zelf.
Bij de Qubo kan de EVSE dat niet zien wegens geen PP signaal, daarom moet je die adapter bouwen :)
Ja, dat is waar :$
Volgens mij (aanname) moet de auto stoppen met laden én de paal ontgrendeld met je pasje, anders gaat de paal op rood en krijg je de kabel niet terug.
Ik ga er maar even vanuit dat wanneer de auto wordt losgehaald (in het algemeen, niet de Qubo specifiek) de paal wel op rood springt vanwege de fout detectie. Maar dat je dan wel je kabel terug krijgt als je met je pasje wappert. Anders zouden er binnen de kortste keren overal palen zijn waarin de kabel vast zit en je niet meer kan laden.

Ik ben er ook vanuit gegaan dat je met je pasje de sessie altijd kan onderbreken en dat de kabel dan (na het afschakelen van de elektriciteit) ook wordt vrijgegeven.
SmartEVSE viel voor mij af omdat je 'm moet programmeren voor je hem kan gebruiken en hij was €135 tov $80 voor OpenEVSE.
Ook kan ik de sensorbox niet off the shelf vinden, op zich geen bezwaar maar de tijd ontbrak :)
Die sensorbox had ik ook niet gevonden, maar niet echt gezocht omdat ik dus al andere spullen had besteld.

Bij openEVSE moet je wel nog een GFCI current transformer kopen (dat staat bij het stukje "required"). Die verkopen ze los voor $24,50. Het is mij niet helemaal duidelijk of je ook een simpel ledje kan gebruiken om de status van de paal te laten zien (of dta je ook helemaal zonder kan, maar ej dus geen idee hebt wat er aan de hand is). Zij verkopen zelf een led-pakket wat met I2C communiceert met de controller. Dat kost dan weer $14,75. Alles bij elkaar zit je dan al op de $124,24. Dat maakt het verschil al weinig. En dan moet je ook nog verzendkosten en invoerrechten/btw betalen.

Ik heb trouwens een alles-in-1 akketje gekocht (dus met LCD display ipv led) voor $149 en dat was (of nog is? de koers is heftig aan het veranderen) al duurder dan de SmartEVSE.
Wellicht dat ik van het weekend eens een Zelfbouw Laadpaal topic start, dan kan het hier weer over Priussen en Outlanders gaan ;)
Als je dat doet zou ik ook vragen of dat topic dan in de TS erbij gezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:45:
[...]
Ik ga er maar even vanuit dat wanneer de auto wordt losgehaald (in het algemeen, niet de Qubo specifiek) de paal wel op rood springt vanwege de fout detectie. Maar dat je dan wel je kabel terug krijgt als je met je pasje wappert. Anders zouden er binnen de kortste keren overal palen zijn waarin de kabel vast zit en je niet meer kan laden.
Dat komt wel eens voor helaas :| Zelf nog niet meegemaakt trouwens.
Volgens mijn aanname is het wapperen met je pasje => laadpaal vraagt aan auto te stoppen met laden => auto gaat naar state B => kabel wordt vrijgegeven.
Wat er gebeurt als de auto niet stopt met laden weet ik niet zeker, zal ook wel per paal verschillen, maar in de standaard is vast terug te vinden hoe het hoort :)
Bij openEVSE moet je wel nog een GFCI current transformer kopen (dat staat bij het stukje "required").
Hmm ja dat is een nadeel van OpenEVSE, de USA zit elektrisch anders in elkaar.
Die eigen aardlekoplossing is (in Europa?) vaak niet nodig (de laadpaal hangt al in de meterkast achter een aardlekschakelaar), is niet geschikt voor 3fase en detecteert geen DC foutstromen, dus die 'required' zal wel iets anti-claims zijn. Aan de andere kant: het schaadt niet in ieder geval, en het is bij storingen fijn om op een schermpje 'aardfout' te lezen in plaats van in de meterkast te troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Proton_ schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:07:
[...]

Dat komt wel eens voor helaas :| Zelf nog niet meegemaakt trouwens.
Als je je pasje kwijt bent, de paal heeft een storing of je pasje gaat stuk. Dan krijg je je kabel dus niet meer terug.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In de praktijk loopt het wel los, is de pas stuk voor het laden, dan wordt deze nooit vergrendeld. In sommige van de gevallen bel je met de helpdesk, deze kunnen van afstand sommige laders ook vrijgeven voor laden bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Laadkabel-naar-stopcontact:
http://300mpg.org/2015/03/31/the-diy-j1772-charging-adapter/
Inderdaad diode, twee weerstandjes en een schakelaar.

Off the shelf:
http://eauto.si/metron-sh...er-type-2-1-x-schuko-16-a

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 26-08-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Volgende week de iMiev ophalen! Het nieuwe rijden kan bijna beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
databeestje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 13:42:
In de praktijk loopt het wel los, is de pas stuk voor het laden, dan wordt deze nooit vergrendeld. In sommige van de gevallen bel je met de helpdesk, deze kunnen van afstand sommige laders ook vrijgeven voor laden bijvoorbeeld.
Dat moet je eens op zondagochtend proberen met een service monteur die zaterdag flink is gaan stappen. Bijna 3 uur naast mijn laadkabel staan wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
databeestje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:10:
Gefeliciteerd! Ben benieuwd, eindelijk een I-Miev eigenaar :)
Het is ook mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kdeboois schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 15:39:
[...]

Dat moet je eens op zondagochtend proberen met een service monteur die zaterdag flink is gaan stappen. Bijna 3 uur naast mijn laadkabel staan wachten...
I stand corrected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het verschilt natuurlijk ook per storing of ze het wel of niet op afstand kunnen oplossen.
Gefeliciteerd! Ik hoop dat je je bevindingen ook in dit topic laat weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Gefeliciteerd! Veel zuinig rijplezier gewenst en feedback naar het forum natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 26-08-2015 16:16 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-09 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gefeliciteerd. Ik ben erg nieuwsgierig naar je ervaringen. Neem je er een FastNED abbo bij?

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 26-08-2015 19:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dank voor de felicitaties, ik heb wel een pas aangevraagd van thenewmotion. Een fastned abbo, misschien, ik gok niet dat ik daar veel aan heb aangezien vrijwel geheel kop noord holland laderloos is.

Er staat daarentegen wel weer een Chademo lader bij het winkelcentrum van Heerhugowaard, dat is dan wel weer makkelijk. De publieke laadpalen in Den Helder zijn echter dun gezaaid, al zal ik die zelf niet nodig hebben. Een Chademo lader in Alkmaar had dan wel weer een uitkomst geweest, al geloof ik dat Vandervalk Akersloot wel een paal heeft, daar is het altijd druk. Echter is deze van TNM geloof ik.

Ik ben nog even aan het orienteren voor een laadpaal thuis, zal waarschijnlijk zelfbouw of 1 van marktplaats worden. Ben er nog niet uit met of zonder kabel, maar dat is detail. Als het goed is krijg ik zowel een publieke als een thuis laadkabel erbij, dan kan ik wel meteen met beide onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 19:53:
Dank voor de felicitaties, ik heb wel een pas aangevraagd van thenewmotion. Een fastned abbo, misschien, ik gok niet dat ik daar veel aan heb aangezien vrijwel geheel kop noord holland laderloos is.

Er staat daarentegen wel weer een Chademo lader bij het winkelcentrum van Heerhugowaard, dat is dan wel weer makkelijk. De publieke laadpalen in Den Helder zijn echter dun gezaaid, al zal ik die zelf niet nodig hebben. Een Chademo lader in Alkmaar had dan wel weer een uitkomst geweest, al geloof ik dat Vandervalk Akersloot wel een paal heeft, daar is het altijd druk. Echter is deze van TNM geloof ik.

Ik ben nog even aan het orienteren voor een laadpaal thuis, zal waarschijnlijk zelfbouw of 1 van marktplaats worden. Ben er nog niet uit met of zonder kabel, maar dat is detail. Als het goed is krijg ik zowel een publieke als een thuis laadkabel erbij, dan kan ik wel meteen met beide onderweg.
Langs de A7 staat Fastned al wel. Ik zou sowieso de App installeren en account maken. Kost pas geld als je gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.transport-online.nl/site/upload/images/2015/augustus-01/Kia-01.jpg

Connexxion zet twintig Kia Soul EV in voor vervoer leerlingen speciaal onderwijs

In totaal gaat Connexxion het vervoer voor 849 leerlingen in de regio verzorgen. De vervoerder gaat dat op duurzame wijze doen met o.a. twintig nieuwe, 100% elektrische Kia Soul EV’s. De Kia Soul EV, de enige volledig elektrisch aangedreven crossover heeft een indrukwekkend design en vele innovatieve, energiebesparende technieken. Hierdoor kan de Soul EV tot wel 200 kilometer rijden op een enkele lading.
Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.