Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

fsfikke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:39:
[...]

Goed, Nissan maakt ook normale auto's dus volgens die stelling kan Volkswagen ook wel helemaal ermee ophouden :+
Ik heb het overigens over een tijd (2-3 jaar) geleden dat ik daar werkte. Volkswagen heeft niet als doel om de eerste te zijn met nieuwe technologieen, maar ze willen een fast-follower zijn. Wat de e-Up en e-Golf anders maakt is dat ze er bevoorbeeld niet als futuristische "kijk mij eens elektrisch rijden"-speelgoedauto's uitzien maar gewoon normale auto's zijn die op hetzelfde platform gebouwd worden als de benzine-varianten.
Als je als auto fabrikant een ICE gebaseerde auto om gaat bouwen naar een EV heb je het naar mijn inziens al niet helemaal begrepen.

Het doel om een zo goed mogelijk EV op de markt te brengen haal je dan al niet. Het doel om voor de marketing om een matig product met een leuk jasje aan te bieden haal je wel. Juist op die laatste twee punten scoort Volkswagen (VAG) erg goed.

Technisch matige auto's op de markt brengen waarbij de productervaring voorop staat zodat de consument toch het idee krijgt met een hoogstand product te maken.

VAG: Een pakketje schroot met een dun laagje chroom :D

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

revolution-nl schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:46:
[...]

Als je als auto fabrikant een ICE gebaseerde auto om gaat bouwen naar een EV heb je het naar mijn inziens al niet helemaal begrepen.
Ik zou zeggen lees je even in op MQB :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

fsfikke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:47:
[...]

Ik zou zeggen lees je even in op MQB :p
MQB, het platform waardoor Volkswagen haar eigen logistiek niet meer snapte en tegen veel te hoge kosten auto's produceert? Of bedoel je dat platform wat Autoweek constant de hemel in prees, maar waarbij ze vergeten hadden dat PSA dit trucje al in de jaren '60 toepaste? Net als alle autofabrikaten nu?

VAG loopt gigantisch achter en ik kan me alleen maar aansluiten bij revolution-nl. Met de budgetten die zij hebben zouden ze veel en veel verder moeten zijn, maar voorlopig krijg ik de indruk dat de hoge prijzen binnen VAG vooral nodig zijn om de eigen inefficiency en falen te betalen. Een klein lijstje:
- de Golf V was duurder om te produceren dan de toenmalige Audi A3;
- Alle perikelen rondom de TSI-motoren;
- het hoge olieverbruik van vrijwel alle VAG-motoren;
- de hoeveelheid ellende die specifiek de Golf GTE treft.
- specifiek voor Nederland (hoop ik): de erbarmelijke service van Pon Automotive.

Nee, Volkswagen komt er (zeker nieuw) bij mij niet in, uitzonderingen (Lupo 3L, Audi A2) daargelaten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:13
De Volkswagen e-Golf, de Golf GTE en de Passat GTE maken toch de 100% BEV & plug-in hybrid veel toegankelijker voor het grote publiek. Dat is ook te prijzen i.p.v. alleen maar af te zeiken.

Je eigen keuzes zijn te waarderen, wel overwogen gemaakt etc maar het is goed om Volkswagen aan boord te hebben met dit soort auto's.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:51
@kdeboois, de genoemde auto's maken alleen echter totaal geen vooruitgang ten opzichte van bestaande oplossingen. Sterker nog, die GTE dingen presteren nog steeds slechter dan een willekeurige Prius 2 uit 2005 (we zijn dus 10 jaar verder). En met dergelijke budgetten zouden ze verder moeten zijn.
Toyota heeft de Prius neergezet, ook al elektrische auto (RAV4, 160km range, in de jaren 90) en is nu bezig met waterstof. Niet mijn keus dat waterstof, maar ze investeren iig.

Enige punt is wat fsfikke ook zegt, het zit nu in een voorspelbaar pakketje, wat mensen gewend zijn. Lees: wat ze aankunnen qua vormgeving :P

[ Voor 23% gewijzigd door !null op 18-08-2015 16:22 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:21:
@kdeboois, de genoemde auto's maken alleen echter totaal geen vooruitgang ten opzichte van bestaande oplossingen. Sterker nog, die GTE dingen presteren nog steeds slechter dan een willekeurige Prius 2 uit 2005 (we zijn dus 10 jaar verder). En met dergelijke budgetten zouden ze verder moeten zijn.
Toyota heeft de Prius neergezet, ook al elektrische auto (RAV4, 160km range, in de jaren 90) en is nu bezig met waterstof. Niet mijn keus dat waterstof, maar ze investeren iig.

Enige punt is wat fsfikke ook zegt, het zit nu in een voorspelbaar pakketje, wat mensen gewend zijn. Lees: wat ze aankunnen qua vormgeving :P
Je kan met alle respect voor de Toyota Prius II (ik bezit zelf ook een Toyota met trots) geen vergelijk maken met de Volkswagen Golf GTE.

Ga eens een rondje rijden met beiden en oordeel objectief.

Met mijn Opel Corsa A uit 1986 met 1.2 Super benzine motor haalde ik ook de 1:20 van een Prius II maar daar wil je nu ook niet meer de weg mee op. Dat was 20 jaar voor die Prius II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
kdeboois schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:25:
[...]

Je kan met alle respect voor de Toyota Prius II (ik bezit zelf ook een Toyota met trots) geen vergelijk maken met de Volkswagen Golf GTE.

De GTE modellen zijn vast sneller en/of luxer etc. Maar het is totaal niet vernieuwend. En ook niet zuiniger.
Laad de GTE op, zet de Prius 2 er naast (niet op te laden), en ga rijden tot de tank leeg is. Kijken welke verder komt.

Er is nog steeds geen fabrikant die met een benzine motor zo zuinig is als de Atkinson cyclus van de Prius.
Met mijn Opel Corsa A uit 1986 met 1.2 Super benzine motor haalde ik ook de 1:20 van een Prius II maar daar wil je nu ook niet meer de weg mee op. Dat was 20 jaar voor die Prius II.
Ten eerste is 1 op 20 met zo'n oude Corsa gewoon heel zuinig aan. En zonder milieu restricties (katalysator etc). Ten tweede is 1 op 20 met een Prius gewoon gemiddeld. 1 op 25 of zelfs hoger is ook gewoon mogelijk.

Ten tweede vergelijk je een koekblikje van 700 kilo met een gezinswagen met veel meer ruimte van 1300 kilo, die ook waarschijnlijk 10x zo veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

kdeboois schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:25:
[...]

Leuk, maar met een Kadett C reed je 1:15. Een recente Prius zonder stekker haalt de verbruikscijfers van een Golf GTE met stekker. Welke innovatie doel je op? ;) Het zijn allebei C-segmenters, de Prius is zelfs ruimer. Vergelijken kan dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Krisp schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:35:
[...]

Leuk, maar met een Kadett C reed je 1:15. Een recente Prius zonder stekker haalt de verbruikscijfers van een Golf GTE met stekker. Welke innovatie doel je op? ;) Het zijn allebei C-segmenters, de Prius is zelfs ruimer. Vergelijken kan dus prima.
Innovatie ?

Ik doel primair op het toegankelijker maken voor het grote publiek.

'Men' wil over het algemeen niet dood gevonden worden in een Prius (II).

Dat is niet mijn mening, maar wel die van het grote publiek.

Ik rij zelf een Opel Ampera en merk zelf dat het 'not done' is om Opel te rijden in bepaalde kringen.

Technisch is de Prius superieur, maar met alleen een Prius ga je het grote publiek niet om krijgen en dat is wel een doel op zich.

Wat verder wel erg innovatief is aan de VW Golf GTE is dat ze als eerste een echte versnellingsbak tussen de aandrijfwielen en de elektromotor hebben zitten. Dat heeft wel wat voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

!null schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 16:34:
[...]

De GTE modellen zijn vast sneller en/of luxer etc. Maar het is totaal niet vernieuwend. En ook niet zuiniger.
Laad de GTE op, zet de Prius 2 er naast (niet op te laden), en ga rijden tot de tank leeg is. Kijken welke verder komt.
Als je ze op deze manier vergelijkt, dan klopt het wel. Dan is de GTE niet zuiniger dan de Prius. Maar dan ga je er vanuit dat de berijder de boel helemaal leeg rijdt bij beide autos.

Ik ga in de toekomst in een GTE rijden, maar mijn plan is om dat ding te laden waar ik maar kan. Dan heb ik hopelijk elke rit de 1e 40km electrisch afgelegd en ga ik heel lang met een tank doen. Thuis laden, op het werk laden, bij de klant laden, etcetera.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volkswagen maakt wagens voor het volk en doet dus zijn best niet spannend te zijn en speelt op safe (overeenkomend met de doelgroep). Kan best een vruchtbare strategie zijn, daar moet je ze niet op afrekenen.

De e-Golf is dus geen hoogvlieger, die ambitie heeft hij ook niet, maar is wel belangrijk voor de acceptatie van 'het volk'. Zie itsalex van de week.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Proton_ schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:16:
Volkswagen maakt wagens voor het volk en doet dus zijn best niet spannend te zijn en speelt op safe (overeenkomend met de doelgroep). Kan best een vruchtbare strategie zijn, daar moet je ze niet op afrekenen.
Ik weet niet of je de prijzen van de Golf hebt gezien. ;) Een Golf is een auto voor de hogere middenklasse aan het worden. De Skoda Octavia is meer een auto 'voor het volk.' Dat de Golf zo goed verkoopt is voor mij vooral het bewijs hoe zeer marketing en imago werkt en hoe weinig dat over de jaren heen verandert. De statistieken tonen immers al jaren aan dat Volkswagens bovengemiddeld onbetrouwbaar zijn en duur in onderhoud.
De e-Golf is dus geen hoogvlieger, die ambitie heeft hij ook niet, maar is wel belangrijk voor de acceptatie van 'het volk'. Zie itsalex van de week.
Daar overschat je de e-Golf (niet de Golf GTE!) denk ik mee. Hij is namelijk nauwelijks verkocht. De Golf GTE krijgt daarbij relatief veel negatieve gebruikersrecensies. Mijn idee is dat Tesla veel meer doet in termen van acceptatie, doordat ze veel van de bekende nadelen proberen te overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Krisp schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:32:
[...]

Ik weet niet of je de prijzen van de Golf hebt gezien. ;) Een Golf is een auto voor de hogere middenklasse aan het worden. De Skoda Octavia is meer een auto 'voor het volk.' Dat de Golf zo goed verkoopt is voor mij vooral het bewijs hoe zeer marketing en imago werkt en hoe weinig dat over de jaren heen verandert. De statistieken tonen immers al jaren aan dat Volkswagens bovengemiddeld onbetrouwbaar zijn en duur in onderhoud.

[...]

Daar overschat je de e-Golf (niet de Golf GTE!) denk ik mee. Hij is namelijk nauwelijks verkocht. De Golf GTE krijgt daarbij relatief veel negatieve gebruikersrecensies. Mijn idee is dat Tesla veel meer doet in termen van acceptatie, doordat ze veel van de bekende nadelen proberen te overwinnen.
Die prijs maakt voor de 'gemiddelde' leaserijder (de grootste klantengroep) dus echt niet uit. De grijze muis is er blij mee :)

Kan je eens een link sturen naar de negatieve gebruikersrecensies ? Mijn collega's klagen niet en op VAGWeek eh... Autoweek.nl zijn ze ook allemaal blij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tja, ze weten ook wat ze ervoor kunnen vragen :)
Dat de e-Golf bestaat zegt wel iets over de volwassenheid van de techniek, en dat-ie niet verkoopt zegt iets over risicomijdende klanten en een falend verkoopapparaat. Beide niet uniek aan Volkswagen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 13:13:
Mooie update, wellicht een idee om ook de snellaadstandaard toe te voegen? Geen/CCS/ChaDeMo/AC/SC
Weet iemand een site waar een (gedeelte) van de informatie te achterhalen is? Daarnaast zijn sommige zaken (dure) opties. Dus dat moet dan ook opgenomen worden. Misschien dat EV rijders de informatie hier kunnen posten, dan kan ik deze verzamelen en opnemen in de startpost. Anders zal ik alle specs moeten napluizen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Krisp schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:32:
[...]

Nauwelijks verkocht.... in Nederland ;) Maar er worden ook ontzettend weinig nieuwe auto's gekocht in Nederland dus cijfers uit zo een kleine markt zijn leuk, maar totaal niet representatief, vooral niet met de belastingvoordelen die de cijfers van BEV's en PHEV's kompleet scheef trekken.
In Duitsland (waar er geen belastingvoordelen zijn bij het kopen van een elektrische auto) kan je het volgende tabelletje maken voor de afgelopen maanden:

Elektrische Auto's Op kenteken Gezet (D)
ModelMei 2015Juni 2015Juli 2015
BMW i3 (+REX)153120194
Kia Soul58159211
Mercedes B-Klasse Electric Drive377258
Mitsubishi i-Miev20310
Nissan Leaf2913323
Renault Zoe10411946
Smart717950
Tesla Model S92224132
Volkswagen e-Golf57104189
Volkswagen GTE222186211
Volkswagen e-Up408691
Overig BEV12919

Bron: kda.de (De Duitse RDW, waar ze wel capabele statistieken geven)

Dat de BEV's van VW een flop zijn lijkt me dus geen stelling die je kan onderbouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door fsfikke op 18-08-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:17:
Weet iemand een site waar een (gedeelte) van de informatie te achterhalen is?
Bij The New Motion kan je op de auto's klikken en dan staat het type snelladen er bij (voor zover ik weet overal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

fsfikke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 18:36:
In Duitsland (waar er geen belastingvoordelen zijn bij het kopen van een elektrische auto) kan je het volgende tabelletje maken voor de afgelopen maanden:
[...]
Dat de BEV's van VW een flop zijn lijkt me dus geen stelling die je kan onderbouwen.
Zelfs de Duitsers hebben liever een Kia dan een BMW of VW. Dat kan je ook uit die cijfers halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die Kia Soul loopt idd goed. De GTE moet gewoon weg uit dit lijstje, want dat is een plugin hybrid net als Prius plugin en Ampera/Volt etc.

De GTE verkoopt dan vrij slecht daar in Duitsland als je het mij vraagt. Want de auto kent niet de normale EV beperkingen. Maar zo zie je dat zo'n plugin hybrid niet goed loopt zonder stimulering door belasting.

De verkopen van de e-Golf en e-Up zijn aardig te noemen. Maar zoals gezegd, het is techniek die op geen enkel punt vernieuwend is. Alleen dan in een vertrouwd en voorspelbaar saai uiterlijk.

@kdeboois wat bedoel je met versnellingsbak tussen elektromotor en aandrijving? Prius heeft daar een fantastisch planeetwiel ding in zetten. De Honda CR-Z is een hybride met gewone versnellingsbak ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:00
Audi komt binnenkort met een BEV, welke volgens mij een vergelijkbare range als de Tesla zou moeten krijgen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 06:41
SkiFan schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:01:
Audi komt binnenkort met een BEV, welke volgens mij een vergelijkbare range als de Tesla zou moeten krijgen.
Gezien het soort auto's dat Audi maakt zal het ook wel een met de model S vergelijkbare auto worden.
Ik ben wel benieuwd wat voor prijs daar dan aan gaat hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 18-08-2015 22:05 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat ze als nadeel hebben is dat ze waarschijnlijk niet iets beters kunnen aanbieden. (eigenlijk net als eerder aangegeven)
Wellicht dat ze iets meer range halen dan een Model S, en dan ben ik benieuwd voor welke prijs.

Maar dan nog, ze kunnen niet gebruik maken van het Supercharger netwerk. Dan maakt het mijn inziens niet zoveel meer uit of je nou 450 of 500km kan, als je het niet achter elkaar kunt doen door snelladen is het geen lange afstandsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:34:
[...]
Sowieso vind ik het 6,6kW laden verhaal vaag. Van Kia heb ik daar ook nog geen antwoord over.

Ik kan in de brochure van de i-Miev niet vinden dat hij met 6,6kW kan laden. De max waar zij het over hebben is 16A. Dat is 3,7kW. Dat kan je normaal alleen laden bij een oplaadpaal en niet uit een gewoon stopcontact. Bij een gewoon stopcontact is het maximum 10A en dat is 2,3kW.
Zoiets dacht ik al, ik ga opzoek naar een OpenEVSE lader hiervoor zodat dit gewoon mogelijk is. Ik heb thuis een 1x25A aansluiting, dus een 16A aansluiting ernaast en 's nachts laden is geen probleem. De meterkast zit aan de gevel, dus dit is makkelijk te realiseren.
[...]
Het belangrijkste -vind ik- is dat je de (gebruikelijke) reizen kan voltooien zonder onderweg per se te moeten laden. En afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je daar doorbrengt of je dan ook genoeg kan bijladen om weer terug te rijden naar huis.

Waar wil je de auto voor gaan gebruiken?
Elke (werk)dag 35km enkele reis, met laden op het werk, dus verder dan halve bak kom ik nooit. Mocht ik iets verder willen dan kan ik altijd nog met 20kW snelladen. Dus ook zonder laden op het werk kan ik op en neer.

Nooit gedacht dat ik nog naar het werk kon geraken na 16 jaar waarbij de reisvergoeding in zijn geheel volstaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja de I-Miev is het allergoedkoopst. In theorie 100Wh/km, dus 2 euro de 100 kilometer. Maar zal in de praktijk wat meer zijn. Geen MRB, bijzonder weinig onderhoud. Beetje verzekering. Het is echt goedkoop rijden. Alleen de initiele investering is wat hoog. Maar niet heel gek als je hem bijvoorbeeld vergelijk met een andere Japanse occassion met airco en zo weinig kilometers. (alleen zien die er wat beter uit of bieden iets meer ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

kweenie, de iMiev is nog steeds 1000 euro per jaar goedkoper in gebruik dan een (nieuwe) 108/C1/Aygo. Ook die winnen niet direct een schoonheidsprijs. Deze heeft ook nog 5 deuren en neerklapbare achterbank waar dan 1,45m lang in past. Lijkt me een prima auto.

Beter dan de kofferbak van een Ampera. Zaterdag maar een proefrit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik zou m'n Yaris er ook zo op inruilen. Volgens mij rijdt het prima voor dat segment. Gaat sowieso soepeler met de elektromotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tweedehands zijn die imiev's nog wel te betalen, maar dan zijn ze wel 4 jaar oud. Vraag is in hoeverre de accu van de leeftijd te lijden heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:48:
Tweedehands zijn die imiev's nog wel te betalen, maar dan zijn ze wel 4 jaar oud. Vraag is in hoeverre de accu van de leeftijd te lijden heeft natuurlijk.
Hmmm, midden in de nacht, dan kan ik wel even het forum lezen...ahem.

Als het goed gaat kan ik op het werk laden, vandaag het verzoek ingediend voor een aansluiting buiten.

Doordat de iMiev een relatief kleine accu heeft kan je met een "gewoon" 16 Ampere stop contact toe. Dat is ook voor de acceptatie van de werkgever wel fijn. Aangezien ons norm verbruik overdag circa 120kW is maakt die 3kW voor het laden van de auto niet heel erg veel uit.

Het is dus zo dat als ik betrouwbaar de 35km naar het werk af kan leggen ik wel een hele tijd toe kan met die accu. Uiteraard moet ik nog zien in welke staat die verkeert voor de aanschaf, niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07
databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:45:
kweenie, de iMiev is nog steeds 1000 euro per jaar goedkoper in gebruik dan een (nieuwe) 108/C1/Aygo. Ook die winnen niet direct een schoonheidsprijs. Deze heeft ook nog 5 deuren en neerklapbare achterbank waar dan 1,45m lang in past. Lijkt me een prima auto.

Beter dan de kofferbak van een Ampera. Zaterdag maar een proefrit maken.
'
Leuk en aardig, maar hoeveel hoger is de aanschaf + investering in laadpalen? Daarnaast heb je natuurlijk wel gewoon beperkingen, dat een keer een langere afstand rijden (binnen een acceptabele tijd) geen optie meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:34:
[...]
Sowieso vind ik het 6,6kW laden verhaal vaag. Van Kia heb ik daar ook nog geen antwoord over.
6,6 kW is het maximum van in de originele specificatie van de Yazaki stekker. Die doet 32A piek (eigenlijk 36A, maar in een thuissituatie heb je maar 2x16A), en 30A continu.
6,6 kW is 30A bij 220V.
En de stroom gaat dus over twee fasedraden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:32:
Zoiets dacht ik al, ik ga opzoek naar een OpenEVSE lader hiervoor zodat dit gewoon mogelijk is. Ik heb thuis een 1x25A aansluiting, dus een 16A aansluiting ernaast en 's nachts laden is geen probleem. De meterkast zit aan de gevel, dus dit is makkelijk te realiseren.
Volgens de folder is het verschil 2 uur. Op 16A zit hij in 6 uur vol (indien helemaal leeg) en op 10A in 8 uur.

Je schrijft dat je vanuit je werk ongeveer 35km hebt gereden. Voor zover ik heb kunnen vinden is het real-km bereik van de i-Miev 100km. Dat rekent wel makkelijk want iedere km gereden is dan 1% van je lading. Als je dus maar 35% moet bijladen is het verschil tussen 10A en 16A nog kleiner geworden.

Ik weet niet of ik voor die net geen drie kwartier per dag laden een laadpaal zou aanschaffen. Ik ga er ook even van uit dat je 's nachts gaat laden terwijl je slaapt (of het forum leest).

Wellicht is het wel handig als je 's avonds ook nog regelmatig weg wil; je hebt dan op 16A al iets meer kilometers in je accu gekregen dan op 10A.

Het voordeel van 10A laden is dat je een paar honderd euro uit spaart; een normale wandcontactdoos voor buiten is ook niet gratis natuurlijk, maar kan je wel in iedere DHZ-zaak halen.

In het kader van het laden bij openbare palen heb je ook een pasje nodig. Daar zijn er (hoera) ook weer een heleboel van. Dus ik heb uiteindelijk een pasje bij The New Motion besteld. Die was er razendsnel. In het weekend besteld en dinsdag in huis (maandag komt sowieso de post niet bij ons, maar ze hebben het maandag op de bus gedaan). Kaart geactiveerd en laden maar.

Nou, dat ging dus niet. De paal reageert gewoon positief op de kaart, maar na een paar minuten komt de melding dat het voertuig niet wordt herkend en de sessie niet wordt gestart.

Grrr, dan maar een andere paal proberen. Zelfde probleem. Eerst maar eens de garage gebeld. Die wist niet beter dan dat alles werkte. Hij had ook de kabel gebruikt die bij de auto zat dus die zou ook moeten werken volgens hem. Hij had zelf nog nooit bij een openbare paal geladen; hij heeft op zijn eigen terrein een aansluiting laten maken door een elektricien. Die had wel een extra schakelaar in het kastje gemaakt, volgens hem. Hm, dat klonk al apart. Je hebt normaal geen extra schakelaar nodig om aan een paal te laden.

Helpdesk van de paal gebeld. Die wist verder ook niet waarom het niet werkte. Ze hebben de kaart in hun systeem gecontroleerd en die stond volgens hun op "actief". Voor zover zij konden zien werkte de paal ook zoals het hoorde.

Dat was dus een beetje een domper. Heb je een elektrische auto kan je (nog) niet laden. We hebben al openEVSE spullen besteld, maar die zijn er natuurlijk nog niet.

Toch maar eens de kabel doorgemeten. Aan de ene kant zit de standaard mode3 Mennekes stekker die je een een laadpaal kan stoppen. Aan de andere kant zit een soort camping stekker. Niet zo'n blauwe CEE stekker, maar een andere variant met schroefdraad. Multimeter erbij en doormeten. Hm, niet alle aansluitingen van de Mennekes stekker komen er aan de andere kant uit. De camping stekker van de kabel open gemaakt en inderdaad, niet alles is aangesloten.

Van deze camping stekker hadden we ook een paar besteld (in Polen) omdat die veel goedkoper zijn dan Mennekes aansluitingen. Die waren gisteren ook al gearriveerd. Dus we hebben een goede stroomkabel genomen, die aan de nieuwe stekker aangesloten (alleen de stroomdraden, geen PP of CP) en aan de andere kant een stekker voor een huis-tuin-en-keuken wandcontactdoos.

Stekker in de ons buiten wandcontactdoos gestopt. Ja hoor de auto piept, doet een paar fans aan en gaat laden. Stekker er weer uit en een energie meter er tussen om te zien wat hij trekt. Dat is ongeveer 2,8kW. Dats is beetje aan de hoge kant. De aansluiting zit wel op zijn eigen groep, maar de wandcontactdoos is officieel maar voor 10A en niet voor 16A (en de auto rekt dus ruin 12A).

Toch maar laten zitten, in de gaten houden en na een uurtje het was allemaal nog steeds prima qua temperatuur.

In ieder geval kunnen we nu dus wel laden, maar we willen nog wel eens kijken of echt mode-3 laden ook aan de praat te krijgen is. Dat voelt toch wat fijner aan dan mode-1 laden wat er nu gebeurd.

Uiteindelijk is er 9,2 kWh in gegaan. Helaas vergeten de km stand bij het ophalen op te schrijven en ook de triptellers stonden niet op nul. Dus wat er precies gereden is blijft een beetje een gok van mij. Het zal zo'n 40 a 45 km zijn. Dat zal dan iets van 21 tot 23 kW per 100 km zijn. Tussen de 5 a 6 cent per km. Dat is niet super zuinig, maar dat wisten we al van te voren (en zuinigheid is ook niet DE reden dat we de auto hebben gekocht).
Nooit gedacht dat ik nog naar het werk kon geraken na 16 jaar waarbij de reisvergoeding in zijn geheel volstaat!
Je had al die tijd ook kunnen fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:09:
En de stroom gaat dus over twee fasedraden.
Dat dacht ik dus ook al, maar ik heb ondertussen geleerd dat alles wat ik "logisch" vind niet altijd logisch is voor anderen.

Ik heb gisteravond ook een mailtje gestuurd aan The New Motion. Zij verkopen namelijk ook een laadpaal die maximaal 7,2kW kan laden. Hopelijk kunnen zij wel vertellen hoe dat technisch aangesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oilman schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:07:
[...]

'
Leuk en aardig, maar hoeveel hoger is de aanschaf + investering in laadpalen? Daarnaast heb je natuurlijk wel gewoon beperkingen, dat een keer een langere afstand rijden (binnen een acceptabele tijd) geen optie meer is.
Laadpalen zijn niet persee nodig, dat ding kun je op 230V nog in 4 uur of 8 uur opladen. Voor het dagelijkse is dat meer dan prima (thuis of werk). Voor mij zou het ook allemaal prima zijn, als we langer onderweg gaan pakken we de camper wel. En die ene keer aan de andere kant van het land zou ook het snelladen uitkomst kunnen bieden.

Ik rij nu een Yaris die 1 op 17 a 1 op 20 doet, maar nog steeds gaat er redelijk wat doorheen aan brandstof, en zou ik ook 1000 euro of meer besparen per jaar, ook al heb ik al een zuinige auto.

En de aanschaf is niet eens zo gek hoog als je hem vergelijkt met een andere Japanse hatchback met zo'n leeftijd en zo weinig kilometers. Dan valt de meerprijs mee.
De afschrijving is nog lastig vast te stellen, maar de marktprijs gaat niet heel hard naar beneden dus het lijkt mee te vallen. Voor 1000 euro per jaar kun je toch behoorlijk wat afschrijving hebben. En ondertussen rij je wel schoon, en elektrisch rijden rijdt ook lekkerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:21:
[...]

Dat dacht ik dus ook al, maar ik heb ondertussen geleerd dat alles wat ik "logisch" vind niet altijd logisch is voor anderen.

Ik heb gisteravond ook een mailtje gestuurd aan The New Motion. Zij verkopen namelijk ook een laadpaal die maximaal 7,2kW kan laden. Hopelijk kunnen zij wel vertellen hoe dat technisch aangesloten moet worden.
Wikipedia: SAE J1772

De definitie is 30A continue. Dat zal wel door de auto geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Oilman schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:07:
[...]

'
Ik zag de opties van Laadpaal 24 o.a. Die hebben een buitenbox met een Mennekes stekker voor ~600 euro. Die zou buiten aan de gevel kunnen en loopt de kabel niet dwars over de oprit. Voor de 16A groep met een alamat en een kwh teller is dit met circa 100 Euro te realiseren. Een stuk 3x2.5 heb ik nog wel voor de meterkast die achter de gevel zit.

Dit hou ik voorlopig in het achterhoofd. Toegegeven, de Lolo van TheNewMotion ziet er wel netter uit en werkt dan ook thuis met de laadpas. Voor de eerste tijd zal ik het het meegeleverde snoer gebruiken en kijken hoe het gaat.

De afstand is niet zo'n punt, we hebben ook een Swift uit 2007, dakdragers en een dakkoffer. Prima voor de vakanties. Helaas is onze planning dusdanig divers, en het openbaar vervoer vanuit Julianadorp dusdanig slecht dat 1 auto geen reeele optie is.
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:15:
[...]
Volgens de folder is het verschil 2 uur. Op 16A zit hij in 6 uur vol (indien helemaal leeg) en op 10A in 8 uur.
Verschil is inderdaad niet zo groot, schuurdeur zit naast de oprit, prima.
In het kader van het laden bij openbare palen heb je ook een pasje nodig. Daar zijn er (hoera) ook weer een heleboel van. Dus ik heb uiteindelijk een pasje bij The New Motion besteld. Die was er razendsnel. In het weekend besteld en dinsdag in huis (maandag komt sowieso de post niet bij ons, maar ze hebben het maandag op de bus gedaan). Kaart geactiveerd en laden maar.
Ik had de website doorgelezen en het verhaal kwam me duidelijk over. De tarieven zijn acceptabel voor de keren dat ik het nodig heb buiten het werkverkeer om.
[...]
Je had al die tijd ook kunnen fietsen :+
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:00
!null schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:23:
Wat ze als nadeel hebben is dat ze waarschijnlijk niet iets beters kunnen aanbieden. (eigenlijk net als eerder aangegeven)
Wellicht dat ze iets meer range halen dan een Model S, en dan ben ik benieuwd voor welke prijs.

Maar dan nog, ze kunnen niet gebruik maken van het Supercharger netwerk. Dan maakt het mijn inziens niet zoveel meer uit of je nou 450 of 500km kan, als je het niet achter elkaar kunt doen door snelladen is het geen lange afstandsauto.
Heb ik inderdaad gelezen. Kan me wel voorstellen dat VAG voldoende massa heeft om zelf snel een snellader netwerk uit de grond te trekken, of een samenwerking met Fastned e.d. partijen door Europa aan te gaan. Tesla is toch op dit moment de benchmark, maar meer keuze is nooit slecht voor ons als consument.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

!null schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:23:
Je bent wel fan van het monopolie-model he, een Model S is genoeg, verdere concurentie ongewenst :+
SkiFan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:15:
[...]

Heb ik inderdaad gelezen. Kan me wel voorstellen dat VAG voldoende massa heeft om zelf snel een snellader netwerk uit de grond te trekken, of een samenwerking met Fastned e.d. partijen door Europa aan te gaan. Tesla is toch op dit moment de benchmark, maar meer keuze is nooit slecht voor ons als consument.
Het liefst willen ze daarvoor samenwerken met andere fabrikanten, ze hebben ook samen gepushed om CCS als wereldwijde standaard geaccepteerd te krijgen, om versplintering van de oplaad-infrastructuur tegen te gaan.

In de VS zijn er al plannen gepubliceerd: http://www.chargepoint.com/press-releases/2015/0122/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SkiFan schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:15:
[...]

Anders dan Tesla heeft VAG een groot dealernetwerk. Elke dealer heeft een flink pand met heel wat parkeerplaatsen. Dus waar Tesla echt moet gaan kijken naar plekken, de grond kopen/huren, een stroomaansluiting laten aanleggen heeft VAG dit grotendeels al paraat.
Dus ja. VAG moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:10
fsfikke schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

Je bent wel fan van het monopolie-model he, een Model S is genoeg, verdere concurentie ongewenst :+

[...]

Het liefst willen ze daarvoor samenwerken met andere fabrikanten, ze hebben ook samen gepushed om CCS als wereldwijde standaard geaccepteerd te krijgen, om versplintering van de oplaad-infrastructuur tegen te gaan.

In de VS zijn er al plannen gepubliceerd: http://www.chargepoint.com/press-releases/2015/0122/
Ik zal het verschil uitleggen:
Zij hebben een plan om op 100 plekken tot wel 2 DC snelladers van 50kW te installeren.

Tesla heeft al op 500 plekken meer dan 2800 DC snelladers (dat is gemiddeld 5,5 snelladers per locatie) van 120kW geïnstalleerd en voegt daar continue nieuwe locaties aan toe.

Ik denk toch dat Tesla veruit het superieure netwerk heeft op dit moment en dat dit minstens nog een paar jaar zo blijft.
Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:00:
[...]

Anders dan Tesla heeft VAG een groot dealernetwerk. Elke dealer heeft een flink pand met heel wat parkeerplaatsen. Dus waar Tesla echt moet gaan kijken naar plekken, de grond kopen/huren, een stroomaansluiting laten aanleggen heeft VAG dit grotendeels al paraat.
Dus ja. VAG moet dat kunnen.
Ja, maar Dealers zitten niet op strategische locaties. De beste locaties heeft in Nederland Fastned.

Als je op de snelweg zit is laden op een rustplek direct aan de snelweg toch significant sneller dan eerst van de snelweg af moeten. Zelfs wat Tesla doet met zo dicht mogelijk bij belangrijke wegen bouwen is niet optimaal. Het is vergelijkbaar met de Duitse rasthofen i.p.v. tankstations aan de snelweg. Het kost je altijd een paar minuten om tussen die locatie en de snelweg te rijden. Een dealer zit zelfs vaak nog verder van de snelweg ergens midden in een stad en niet per se bij andere faciliteiten in de buurt zoals een restaurant met WC.

[ Voor 34% gewijzigd door Paul C op 19-08-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Paul C schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:02:
[...]

Ik zal het verschil uitleggen:
[...]
Ik zal het ook voor jou herhalen, merk a heeft product x dus de merken b-z kunnen zichzelf beter opdoeken :?
Waarin zit volgens jou een toekomst? Propriatary laadstations, of laadstations waar alle elektrische auto's kunnen tanken. Ik kan bij de Shell ook met elke auto terecht, dat vind men schijnbaar wel zo handig.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 19-08-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
fsfikke schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:08:
[...]

Ik zal het ook voor jou herhalen, merk a heeft product x dus de merken b-z kunnen zichzelf beter opdoeken :?
Als ze niet concurreren kunnen ze inderdaad opdoeken. Wat ik uitleg is waarom ze niet concurreren met hun halfbakken oplossing.

(En dit komt van een op zich heel tevreden long-time Volkswagen bezitter.)

[ Voor 9% gewijzigd door Paul C op 19-08-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Paul C schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:10:
[...]

Als ze niet concurreren kunnen ze inderdaad opdoeken. Wat ik uitleg is waarom ze niet concurreren met hun halfbakken oplossing.

(En dit komt van een op zich heel tevreden long-time Volkswagen bezitter.)
VW en de andere Duitste autobouwers zitten niet te wachten op investeringen van honderden miljoenen om een eigen laadinfrastructuur uit te rollen, net zoals ze geen tankstations opereren. Tesla heeft dat wel nodig om hun eigen en enige product van de grond te krijgen en levensvatbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik wil geen laadpaal bij een dealer, ik wil een laadpaal naast die lekkere eettent. Zodat het ding kan laden terwijl ik wat anders aan het doen ben wat leuker is.

Een laadpaal bij een dealer op een industrieterrein is kansloos, behalve voor de auto's die daar geserviced worden.

Een laadpaal langs de snelweg zonder een uitbater voor koffie, w.c. e.d. is kansloos, dan moet je minimaal 30-45 minuten wachten in je auto. Niet mijn idee van zinnig of plezierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
databeestje schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:58:
Ik wil geen laadpaal bij een dealer, ik wil een laadpaal naast die lekkere eettent. Zodat het ding kan laden terwijl ik wat anders aan het doen ben wat leuker is.

Een laadpaal bij een dealer op een industrieterrein is kansloos, behalve voor de auto's die daar geserviced worden.

Een laadpaal langs de snelweg zonder een uitbater voor koffie, w.c. e.d. is kansloos, dan moet je minimaal 30-45 minuten wachten in je auto. Niet mijn idee van zinnig of plezierig.
Het is wachten op de eerste die een deal maakt met een grote fastfoodketen als McD. Wegrestaurants hebben vaak ook een eigen parkeerplaats waarvan er best een paar omgebouwd kunnen worden tot snellaadstation.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:36:
Wikipedia: SAE J1772
De definitie is 30A continue. Dat zal wel door de auto geregeld worden.
De aansluiting op de auto vind ik minder interessant, het gaat mij er om hoe het in de meterkast is aan te sluiten.

Als ik wikipedia goed begrijp hebben ze in de USA meestal twee verschillende fase draden (tegen over onze 1 of 3).

MAAR ze gebruiken in de USA ook de twee verschillende fasen om naar 240V te gaan (ipv 120V). Dat is bij ons niet nodig omdat we al op 230V zitten. Voor zover ik weet heb je in NL ook geen 230V meer als je met meer dan 1 fase gaat werken.

Ik denk dat je in NL dus ook met enkele fase aansluiting uit de voeten moeten kunnen, zolang je dit maar op twee groepen kan aansluiten. Maar goed, dat wil ik dus eerst zeker weten.
databeestje schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:03:

Dit hou ik voorlopig in het achterhoofd. Toegegeven, de Lolo van TheNewMotion ziet er wel netter uit en werkt dan ook thuis met de laadpas. Voor de eerste tijd zal ik het het meegeleverde snoer gebruiken en kijken hoe het gaat.
Thuis laden met een pas is alleen interessant als de kosten rechtstreeks door je werkgever worden vergoed en jij de stroomkosten weer terug krijgt. Met alleen een kWh meter kom je daar niet ver mee. Als particulier kan je geen factuur met BTW etc sturen terwijl de werkgever dat meestal wel wil om die te kunnen verrekenen met de belastingdienst.

Als je een vaste kilometervergoeding krijgt (en dus geen tankpas van de zaak ofzoiets hebt) dan heb je dat helemaal niet nodig en maakt het alleen onnodig duur. Je hebt een duurdere laadpaal nodig en je moet ook nog eens maandelijks kosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:06:
[...]

Bij The New Motion kan je op de auto's klikken en dan staat het type snelladen er bij (voor zover ik weet overal).
Ik heb een begin gemaakt in de startpost, met the informatie van thenewmotion.
Aanvullingen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

Nee zo bedoel ik het niet. Het is goed dat er meer concurrentie komt. Maar de Model S is (in dat segment) is wel de benchmark, en ik denk straks ook de Model X.

Het is echter wel iets waar meer concurrenten mee zullen zitten. Zo ook Aston Martin, gaat een dikke elektrische Rapide maken. Misschien nog wel meer range. Misschien kan de auto wel 100 of zelfs 150kW laden. Echter is die infrastructuur er niet. FastNed en dergelijke gaan niet zo ver. Dat betekent dat een lange dag rijden lastig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
fsfikke schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:19:
[...]

VW en de andere Duitste autobouwers zitten niet te wachten op investeringen van honderden miljoenen om een eigen laadinfrastructuur uit te rollen, net zoals ze geen tankstations opereren. Tesla heeft dat wel nodig om hun eigen en enige product van de grond te krijgen en levensvatbaar te maken.
VW en de andere Duitse autobouwers hebben dat ook nodig, maar als ze het niet doen... Nou dan zullen we wel zien of het iets wordt met hun auto's. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:07
Ik denk dat je de macht en mogelijkheden van de Duitse autobouwers een beetje onderschat. De autoindustrie (met alle toeleveranciers) is een substantieel deel van de Duitse economie, dat gaan ze niet zo maar laten veranderen door een klein Amerikaans bedrijf.

Er wordt vaak hier geklaagd dat er belastingvoordelen zijn voor bepaalde 'vuile' bedrijven, maar Tesla draait op z'n minst net zo goed op de nieuwe milieu regels in o.a. Californië. Daarnaast is de kwantiteit nog altijd zeer laag. Wat zijn 500 superchargers nu op het aantal auto's in Europa? Voordat de massa aan elektrische auto kan (ook voor langere afstanden dan enkel in de stad) moet er nog wel wat gebeuren, bedenk maar eens hoeveel elektriciteit nodig is om een 100 auto's op te laden langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Thuis laden met een pas is alleen interessant als de kosten rechtstreeks door je werkgever worden vergoed en jij de stroomkosten weer terug krijgt. Met alleen een kWh meter kom je daar niet ver mee. Als particulier kan je geen factuur met BTW etc sturen terwijl de werkgever dat meestal wel wil om die te kunnen verrekenen met de belastingdienst.
Voor het vergoeden van de kWh aan de werknemer is het voldoende dat er een gefundeerde schatting gemaakt wordt (Let op dit geldt alleen voor de loonbelasting!), maar te adviseren is om er een kWh meter er tussen te hangen, heb je in ieder geval geen discussie daarover. Zie hiervoor besluit van 20 maart 2015 inzake ondermeer vergoeding laadpaal en elektriciteitskosten:

Toelichting
De goedkeuring heeft tot gevolg dat in deze situaties het plaatsen van de laadpaal (of het vergoeden daarvan) geen afzonderlijke gevolgen heeft voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen. Voor werknemers bij wie rekening wordt gehouden met een bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak, wordt (het plaatsen van) de laadpaal geacht deel uit te maken van de gebruikskosten van de auto die door middel van de bijtelling in de loonheffing worden betrokken. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met een additioneel bedrag aan loon (in natura), ongeacht of een laadpaal is opgenomen in de catalogusprijs. Als geen sprake is van een bijtelling omdat de auto van de zaak aantoonbaar voor niet meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gebruikt, wordt ook (het plaatsen van) de laadpaal geacht voor zakelijk gebruik te zijn bedoeld.

De goedkeuring geldt niet voor de benodigde elektriciteit. Wel acht ik het denkbaar dat werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de feitelijk verbruikte elektriciteit voor een ter beschikking gestelde auto tegen kostprijs doorlevert aan de werkgever. Tot de kostprijs behoren in zo’n geval ook de kosten van een meter om het feitelijke verbruik te kunnen vaststellen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen.

END QUOTE

Voor wat betreft de BTW factuur, je hebt helemaal gelijk dat een particulier geen BTW facturen mag sturen, maar even cross topic ;) als je zonnepanelen op je dak hebt liggen ben je wel BTW ondernemer en dan mag je wel BTW facturen versturen. Inkoop BTW is dan gelijk aan verkoop BTW (want je moet voor de loonbelasting!) tegen kostprijs doorleveren.

Overigens moet je je afvragen om hoeveel BTW het feitelijk gaat. Stel dat je 5.000 kWh gebruikt voor de auto, dan gaat het per saldo over BTW wat niet verrekenbaar zou zijn van (5.000 * 0,25) / 1,21 * 0,21 = € 216
Waarbij deze 216 effectief wel ten laste van de winst gebracht kan worden dus uitgaande van de vennootschapsbelasting van 20% kost dit effectief per jaar € 173.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oilman schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:24:
Ik denk dat je de macht en mogelijkheden van de Duitse autobouwers een beetje onderschat. De autoindustrie (met alle toeleveranciers) is een substantieel deel van de Duitse economie, dat gaan ze niet zo maar laten veranderen door een klein Amerikaans bedrijf.
Ik denk dat jij dat kleine Amerikaanse bedrijf onderschat. Het gaat niet direct om hun, maar ze leggen wel de weg uit. Wat voor argument heb je nu nog om niet elektrisch te rijden? Alleen de prijs is nog te hoog. Een Model S kan alles al.
Ten eerste door de Prius, maar daarna vooral door Tesla, is de weg gelegd, en zie je nu dat de gevestigde orde ook aan de bak gaat.

En ten tweede denk ik dat de EU vroeger of later keihard gaat ingrijpen. Doen ze nu al met CO2 gemiddelde van modellen range etc, volgens mij is de verwachting vanaf 2035 alleen nog maar elektrische auto's.
Met andere woorden, het is slechts een kwestie van tijd. De techniek is er al, alleen de infrastructuur moet nog worden uitgebreid. Nu kom je met een Model S ook al overal in West Europa, maar als iedereen dat zou doen gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat zijn 500 superchargers nu op het aantal auto's in Europa? Voordat de massa aan elektrische auto kan (ook voor langere afstanden dan enkel in de stad) moet er nog wel wat gebeuren, bedenk maar eens hoeveel elektriciteit nodig is om een 100 auto's op te laden langs de snelweg.
Met destination charging en met een volle accu weg kan je héél veel auto's héél veel kilometers laten rijden met 500 superchargers.
Langs de route du soleil en dergelijke wil je misschien meer, dat kan.
Ook dat zou 'maar' een aansluiting van 10MW (100x100kW) zijn, vergelijkbaar met een rozenkweker van 5ha.

Of je maakt autotreinen weer levensvatbaar (dat zou mijn voorkeur hebben).

Fastned doet ook de aanname dat op termijn de thuislader verdwijnt, maar dat zie ik niet gebeuren.

Overigens kan VAG ook een deal met Tesla maken natuurlijk. Voor Aston Martin lijkt me dat in ieder geval niet raar. Er moet wat gebeuren als ze de high-end uitdaging aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C

Er wordt vaak hier geklaagd dat er belastingvoordelen zijn voor bepaalde 'vuile' bedrijven, maar Tesla draait op z'n minst net zo goed op de nieuwe milieu regels in o.a. Californië. Daarnaast is de kwantiteit nog altijd zeer laag. Wat zijn 500 superchargers nu op het aantal auto's in Europa? Voordat de massa aan elektrische auto kan (ook voor langere afstanden dan enkel in de stad) moet er nog wel wat gebeuren, bedenk maar eens hoeveel elektriciteit nodig is om een 100 auto's op te laden langs de snelweg.
Het zijn ook geen 500 superchargers, maar 500 locaties (ik had dat ook bold gemarkeerd in mijn post, dacht dat dat overdreven was, maar klaarblijkelijk wordt er nog steeds overheen gelezen).

Het zijn nu ruim 2800 superchargers. Intern zijn echter twee aansluitingen aangesloten op een 135kW DC snellader. Dus als deze twee tegelijk gebruikt worden, dan delen de twee aangesloten auto's 135kW in plaats van dat ze ieder tot 120kW kunnen laden (altijd nog significant sneller dan 50kW ChaDeMo).

Er is dus 1400 * 135kW = 189MW aan superchargers geïnstalleerd. Best behoorlijk volgens mij! Bij een normverbruik van 200 Wh/km is dat dus max. 950.000 km/u aan laadvermogen!

En VAG kan wel veel geld hebben (en invloed ook wellicht), maar sommige zaken zijn niet op te lossen met geld. Het verkrijgen van vergunningen kost gewoon tijd. Sommige locaties worden gewoon maar 1x vergeven en zijn dus voor de eerste die komt/bied (e.g. Vastend).

Proton_ maakte al de vergelijking met een rozenkweker. Ik zou zeggen: net zo veel als een TGV. Denk dat 100 Tesla's ook een (orde grote) vergelijkbaar aantal mensen kan vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 16:19:
[...]

Het zijn ook geen 500 superchargers, maar 500 locaties (ik had dat ook bold gemarkeerd in mijn post, dacht dat dat overdreven was, maar klaarblijkelijk wordt er nog steeds overheen gelezen).

Het zijn nu ruim 2800 superchargers. Intern zijn echter twee aansluitingen aangesloten op een 135kW DC snellader. Dus als deze twee tegelijk gebruikt worden, dan delen de twee aangesloten auto's 135kW in plaats van dat ze ieder tot 120kW kunnen laden (altijd nog significant sneller dan 50kW ChaDeMo).

Er is dus 1400 * 135kW = 189MW aan superchargers geïnstalleerd. Best behoorlijk volgens mij! Bij een normverbruik van 200 Wh/km is dat dus max. 950.000 km/u aan laadvermogen!

En VAG kan wel veel geld hebben (en invloed ook wellicht), maar sommige zaken zijn niet op te lossen met geld. Het verkrijgen van vergunningen kost gewoon tijd. Sommige locaties worden gewoon maar 1x vergeven en zijn dus voor de eerste die komt/bied (e.g. Vastend).

Proton_ maakte al de vergelijking met een rozenkweker. Ik zou zeggen: net zo veel als een TGV. Denk dat 100 Tesla's ook een (orde grote) vergelijkbaar aantal mensen kan vervoeren.
Juist. Tesla wordt ook door veel analisten al gezien als toekomstige accufabrikant en laadinfraboer en dat merk wat toevallig ook leuke auto's maakt.

Met het SuperCharger netwerk wat steeds verder uit breid zetten ze veel van hun concurrentie klem. Al hebben die dat zelf nog niet door.

We gaan niet van 10 merken een snellader hebben bij een parkeerplaats, op een gegeven moment gaan merken gewoon bij Tesla aan kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 13:53:
Voor het vergoeden van de kWh aan de werknemer is het voldoende dat er een gefundeerde schatting gemaakt wordt (Let op dit geldt alleen voor de loonbelasting!), maar te adviseren is om er een kWh meter er tussen te hangen, heb je in ieder geval geen discussie daarover.
Aha, dat wist ik niet. Bedankt! Dat scheelt dan wellicht weer de aanschaf van een laadpaal met abonnement.
Voor wat betreft de BTW factuur, je hebt helemaal gelijk dat een particulier geen BTW facturen mag sturen, maar even cross topic ;) als je zonnepanelen op je dak hebt liggen ben je wel BTW ondernemer en dan mag je wel BTW facturen versturen. Inkoop BTW is dan gelijk aan verkoop BTW (want je moet voor de loonbelasting!) tegen kostprijs doorleveren.
We hebben wel zonnepanelen, maar zijn geen BTW ondernemer. Volgens mij kan je dat wel worden, maar dat is veel te veel papieren rompslomp en daar heb ik geen zin in. De meeste mensen die dit wel hebben gedaan (en daarna ontheffing aangevraagd) doen dit om de BTW over de aanschaf terug te krijgen. Maar aangezien wij onze panelen al sinds 2003 hebben gaat de belastingdienst die echt niet meer terug betalen.
Waarbij deze 216 effectief wel ten laste van de winst gebracht kan worden dus uitgaande van de vennootschapsbelasting van 20% kost dit effectief per jaar € 173.
Dat klinkt bijna of het aantrekkelijker is om het niet te doen. Je bent ook 60 euro ofzoiets kwijt aan abonnement dus effectief is dit nog geen 115 euro per jaar wat je mis loopt. Dan duurt het al snel een aantal jaar eer je de extra kosten van een laadpaal met pasjes systeem hebt terug verdiend. Nouja, dat gaan we ook maar even met de baas bespreken.
RocketKoen schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 11:02:
Het is wachten op de eerste die een deal maakt met een grote fastfoodketen als McD. Wegrestaurants hebben vaak ook een eigen parkeerplaats waarvan er best een paar omgebouwd kunnen worden tot snellaadstation.
Ik snap niet dat zulke palen nog geen gemeengoed zijn bij de Ikea, keukenzaken of andere woningboulevards en aanverwante winkels. Als er ergens plekken zijn waar mensen uren aan het kijken zijn dan is het daar wel. Dan kan je auto ondertussen lekker opladen en kan je met je nieuwe aankopen weer naar huis 8)

Vandaag ben ik gebeld door The New Motion over mijn vraag inzake de 7,2kW laadpaal die zij kunnen leveren. In principe kunnen ze die dus leveren maar meestal is het probleem dat deze niet aan te sluiten is. Je hebt namelijk 1 groep nodig met een zekering van 32A. Bij veel woningen gaat dat niet omdat bij een aansluiting van 35A of 40A je dan te weinig overhoudt om de rest van de woning van stroom te voorzien. Bij 50A (wat wij hebben) zou dit wel kunnen, als je maar zorgt dat de rest niet te veel gebruikt. Als je een drie fasen aansluiting hebt dan moet je minstens drie keer 35A hebben om dit aan te kunnen sluiten; je hebt dan 1 fase nodig voor deze aansluiting en de rest van de woning moet over de andere twee verdeeld worden. De kosten van een dergelijke aansluiting zijn hoger (ongeveer 50 euro in de maand tov drie keer 25A) plus de meterkast moet dan meestal helemaal omgebouwd worden. De laadpaal kost op dit moment 849 euro ex BTW, ex installatie, ex alles eigenlijk.

De onderhoudsprijzen van de Kia Soul zijn ook bekend. Na 15k km is het 76 euro en na 30k km is het 138 euro en dat wisselt elkaar dan steeds zo om en om af. Prijzen zijn natuurlijk alleen voor dit jaar, volgens jaar kan het weer anders zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:58
Kun je de paal of auto ook slim sturen? Ik ken wel iemand die gewoon een 3x 32A paal heeft, maar een 3x 25A aansluiting. Deze persoon leest de slimme meter uit en stelt bij overbelasting de laadsnelheid bij. Gaat de waterkoker aan? Dan gaat de auto minder snel laden. Schijnt de zon? Dan gaat de extra energie de auto in (uit de zonnepanelen dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet niet precies wat je vraag is. Sommige palen kunnen met een slimme meter communiceren over het vermogen wat de paal mag gebruiken. Volgens mij is het wel zo dat dit maar eens in de zoveel seconden (10?) wordt gedaan dus een kortstondige overbelasting kan wel bestaan.

Ik heb geen slimme meter en blijkbaar ook geen slimme auto dus dat werkt bij mij niet.

Ondertussen zijn we ook verder met de aansluiting van de auto. We hebben gesproken met de oorspronkelijke dealer die de auto destijds heeft geleverd. Er bestond toen nog geen mode 3 standaard dus dat dit niet op de auto zit komt daardoor. Ze hebben destijds wel de Mennekes stekker gebruikt voor deze auto's. Vaak werd er ook een CEE-stekker (die blauwe van de camping) plus bijbehorende contactdoos gebruikt. Dat leek hem dus ook het handigste om te maken.

Voor onderweg is dat natuurlijk niet handig; dus we gaan nog eens kijken of we wel iets kunnen maken waarmee we bij publieke palen zouden kunnen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:37:
Ik weet niet precies wat je vraag is. Sommige palen kunnen met een slimme meter communiceren over het vermogen wat de paal mag gebruiken. Volgens mij is het wel zo dat dit maar eens in de zoveel seconden (10?) wordt gedaan dus een kortstondige overbelasting kan wel bestaan.

Ik heb geen slimme meter en blijkbaar ook geen slimme auto dus dat werkt bij mij niet.

Ondertussen zijn we ook verder met de aansluiting van de auto. We hebben gesproken met de oorspronkelijke dealer die de auto destijds heeft geleverd. Er bestond toen nog geen mode 3 standaard dus dat dit niet op de auto zit komt daardoor. Ze hebben destijds wel de Mennekes stekker gebruikt voor deze auto's. Vaak werd er ook een CEE-stekker (die blauwe van de camping) plus bijbehorende contactdoos gebruikt. Dat leek hem dus ook het handigste om te maken.

Voor onderweg is dat natuurlijk niet handig; dus we gaan nog eens kijken of we wel iets kunnen maken waarmee we bij publieke palen zouden kunnen opladen.
Een C automaat (standaard in de meeste meterkasten) schakelt ook niet zomaar af door overbelasting hoor.
Bij een belasting van 200% schakelt hij tussen de 10 en 60 sec af. Elke 10 sec is dus genoeg.
Afbeeldingslocatie: http://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RocketKoen schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:49:
Een C automaat (standaard in de meeste meterkasten) schakelt ook niet zomaar af door overbelasting hoor.
Bij een belasting van 200% schakelt hij tussen de 10 en 60 sec af. Elke 10 sec is dus genoeg.
Aha, dat is mooi; zoals je al begrepen had ben ik geen elektricien.

Vandaag wat langere stukken in de auto gereden. Ook in de stad maar ook doorgaande 50 km/h en 80 km/h wegen. Bij 95 km ging het reserve-lampje branden en bij 100,8 km waren we weer thuis.

Het lijkt er dus op dat de accu nog behoorlijk goed is. We hadden op het laatst wel het licht aan, maar grotendeels niet.

We hebben al een CEE stekker aan de kabel gemaakt en een CEE-contactdoos buiten gemaakt (ipv de gewone contactdoos). Dus opladen gaat ook nog steeds.

Helaas geen kWh meter die we er tussen kunnen maken (gisteren hebben we met zo'n standaard energiemeter in het stopcontact gemeten), Dus hoeveel kWh er in gaat zal een raadsel blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oibaf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 20:44
!null schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 14:00:
[...]
De techniek is er al, alleen de infrastructuur moet nog worden uitgebreid. Nu kom je met een Model S ook al overal in West Europa, maar als iedereen dat zou doen gaat het niet werken.
De infrastructuur is voor nu ruim voldoende. Ik heb nog nooit moeten wachten bij een supercharger, terwijl er in Nederland al aardig wat Tesla's rondrijden. In Duitsland waar het inmiddels vol staat met superchargers laad je vaak als enige (vaak 8 laadplekken). Ze zijn echt wat van plan en de concurrentie is zoals hierboven terecht wordt opgemerkt waarschijnlijk te laat.

Als je bedenkt dat Tesla al heeft geroepen dat het laadprotocol ook voor andere fabrikanten beschikbaar komt is het een logische conclusie dat ook andere EV fabrikanten straks gaan laden met de superchargers van Tesla.

Tesla blijft ook maar doorbouwen, ook in Duitsland waar Tesla's nog nauwelijks verkocht worden. Twee jaar terug stonden er 3 laadpalen waarmee je naar Oostenrijk kon. Deze zomer rijd je gemakkelijk naar Kroatie waarbij je in Duitsland soms wel 3 supercharger punten kunt overslaan.

Ik ben erg benieuwd of en wat voor beperking er gaat komen op gratis supercharger gebruik voor de toekomstige modellen van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Oibaf schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:12:
[...]

De infrastructuur is voor nu ruim voldoende. Ik heb nog nooit moeten wachten bij een supercharger, terwijl er in Nederland al aardig wat Tesla's rondrijden. In Duitsland waar het inmiddels vol staat met superchargers laad je vaak als enige (vaak 8 laadplekken). Ze zijn echt wat van plan en de concurrentie is zoals hierboven terecht wordt opgemerkt waarschijnlijk te laat.

Als je bedenkt dat Tesla al heeft geroepen dat het laadprotocol ook voor andere fabrikanten beschikbaar komt is het een logische conclusie dat ook andere EV fabrikanten straks gaan laden met de superchargers van Tesla.

Tesla blijft ook maar doorbouwen, ook in Duitsland waar Tesla's nog nauwelijks verkocht worden. Twee jaar terug stonden er 3 laadpalen waarmee je naar Oostenrijk kon. Deze zomer rijd je gemakkelijk naar Kroatie waarbij je in Duitsland soms wel 3 supercharger punten kunt overslaan.

Ik ben erg benieuwd of en wat voor beperking er gaat komen op gratis supercharger gebruik voor de toekomstige modellen van Tesla.
Het lijkt me juist prima reclame voor Tesla als iedereen met een Tesla gratis kan superchargen. En andere merken moeten betalen.
En niets dat andere fabrikanten tegenhoudt om een deal te maken met Tesla om hun kopers ook gratis te laten laden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oibaf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 20:44
RocketKoen schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:19:
[...]
Het lijkt me juist prima reclame voor Tesla als iedereen met een Tesla gratis kan superchargen. En andere merken moeten betalen.
En niets dat andere fabrikanten tegenhoudt om een deal te maken met Tesla om hun kopers ook gratis te laten laden.
Ben ik helemaal met je eens. Maar vraag me af of het qua kosten betaalbaar blijft voor Tesla.

Zeker als er straks een model 3 massaal verkocht gaat worden voor €40.000

Ik reken hardop met wat voorzichtige aannames:
- Per jaar gemiddeld 50x laden met een SC
- Auto gaat 10 jaar mee
- ~75kwh a ?10 cent? = €7.50

50 x 10 x €7.50 = €3750 aan stroomkosten per auto. Zelf vind ik dit nog een voorzichtige schatting. Als iemand met betere aannames wil rekenen, graag!

Dat zijn hoe dan ook flinke bedragen op een auto van €40000.

• kdeboois
RocketKoen schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:49:
[...]

[afbeelding]
Vergeet de temperatuursafhankelijkheid niet ! >:)

• Paul C
Oibaf schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:35:
[...]

Ben ik helemaal met je eens. Maar vraag me af of het qua kosten betaalbaar blijft voor Tesla.

Zeker als er straks een model 3 massaal verkocht gaat worden voor €40.000

Ik reken hardop met wat voorzichtige aannames:
- Per jaar gemiddeld 50x laden met een SC
- Auto gaat 10 jaar mee
- ~75kwh a ?10 cent? = €7.50

50 x 10 x €7.50 = €3750 aan stroomkosten per auto. Zelf vind ik dit nog een voorzichtige schatting. Als iemand met betere aannames wil rekenen, graag!

Dat zijn hoe dan ook flinke bedragen op een auto van €40000.
Ik denk zelf dat gratis superchargen een premium feature zal worden. Enerzijds voor een vast bedrag aan te kopen bij de aanschaf als optie of voor de lagere modellen wel gewoon betalen (per minuut). Op de luxe Model S en Model X zal het gewoon een standaard feature blijven.

Ik denk dat je aannames vrij aardig zijn als je er vanuit gaat dat de Model 3 een even grote accu zal hebben als de Model S nu. Dat lijkt me niet waarschijnlijk, want de Model 3 zal kleiner en lichter zijn, waardoor hij met minder accu even ver komt en het is een lager segment model, dus liever op het duurste onderdeel besparen (de mensen die een goedkopere auto kopen zijn ook eerder bereid te compromitteren).

Daarnaast vergeet je 1 heel belangrijk aspect in je berekening:
Net present value. €2000,- nu is veel meer dan 10jaar lang ieder jaar €200,-. Zeker voor een bedrijf als Tesla wat waarschijnlijk redelijk hoge kapitaalkosten heeft omdat het een jong en onbewezen bedrijf is wat (soort van) capital constraint is (aangezien ze weer public offering doen).

• RocketKoen
Paul C schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 01:22:
[...]
Daarnaast vergeet je 1 heel belangrijk aspect in je berekening:
Net present value. €2000,- nu is veel meer dan 10jaar lang ieder jaar €200,-. Zeker voor een bedrijf als Tesla wat waarschijnlijk redelijk hoge kapitaalkosten heeft omdat het een jong en onbewezen bedrijf is wat (soort van) capital constraint is (aangezien ze weer public offering doen).
Juist andersom denk ik.
Ze verkopen je bij aankoop van de auto "gratis" stroom. En die stroom hoeven ze pas af te rekenen op het moment dat jij komt SCen.
Dus als jij €2000 meer betaalt voor je auto en je gaat daarna 10 jaar lang voor €200/jaar chargen. Dan houdt Tesla geld over.

Al moet dan de stroomprijs wel gelijk blijven.

TheS4ndm4n#1919

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:58:

De Fastnedladers hebben allemaal een wegrestaurant/tankstation naast hun laadstation(laadpaal kun je het niet meer noemen) zitten, dus een bakje koffie of een broodje moet geen probleem zijn, dat is het hele idee van laden op een verzorgingsplaats.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:51
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 17:14:
[...]

Aha, dat wist ik niet. Bedankt! Dat scheelt dan wellicht weer de aanschaf van een laadpaal met abonnement.

[...]

We hebben wel zonnepanelen, maar zijn geen BTW ondernemer. Volgens mij kan je dat wel worden, maar dat is veel te veel papieren rompslomp en daar heb ik geen zin in. De meeste mensen die dit wel hebben gedaan (en daarna ontheffing aangevraagd) doen dit om de BTW over de aanschaf terug te krijgen. Maar aangezien wij onze panelen al sinds 2003 hebben gaat de belastingdienst die echt niet meer terug betalen.

[...]

Dat klinkt bijna of het aantrekkelijker is om het niet te doen. Je bent ook 60 euro ofzoiets kwijt aan abonnement dus effectief is dit nog geen 115 euro per jaar wat je mis loopt. Dan duurt het al snel een aantal jaar eer je de extra kosten van een laadpaal met pasjes systeem hebt terug verdiend. Nouja, dat gaan we ook maar even met de baas bespreken.

[...]

Vandaag ben ik gebeld door The New Motion over mijn vraag inzake de 7,2kW laadpaal die zij kunnen leveren. In principe kunnen ze die dus leveren maar meestal is het probleem dat deze niet aan te sluiten is. Je hebt namelijk 1 groep nodig met een zekering van 32A. Bij veel woningen gaat dat niet omdat bij een aansluiting van 35A of 40A je dan te weinig overhoudt om de rest van de woning van stroom te voorzien. Bij 50A (wat wij hebben) zou dit wel kunnen, als je maar zorgt dat de rest niet te veel gebruikt. Als je een drie fasen aansluiting hebt dan moet je minstens drie keer 35A hebben om dit aan te kunnen sluiten; je hebt dan 1 fase nodig voor deze aansluiting en de rest van de woning moet over de andere twee verdeeld worden. De kosten van een dergelijke aansluiting zijn hoger (ongeveer 50 euro in de maand tov drie keer 25A) plus de meterkast moet dan meestal helemaal omgebouwd worden. De laadpaal kost op dit moment 849 euro ex BTW, ex installatie, ex alles eigenlijk.
Als je stroom levert met je zonnepanelen ben je BTW ondernemer ongeacht of je de BTW hebt terug gekregen op je zonnepanelen. Maar zoals gezegd gezien de bedragen zou ik mij er niet druk om maken.

Ik snap even niet van de laadpaal, ik heb een 11kw paal bij mij thuis staan/hangen op 3 keer 25A ? Dus waarom je naar 3 keer 35A zou moeten?

• GENETX
Omdat het afhangt van het aantal fasen. Jou 11kW lader doet mooi 3x 16A, per fase houd je dus nog 9A over, wat genoeg is om nog een waterkoker, wasmachine en vaatwasser aan te zetten (mits goed verdeeld over de fasen).

JeroenE heeft het echter over een enkelfasige 7,2kW (=32A) lader. Een 3x 25A aansluiting is niet genoeg, want de lader doet 7A meer. Een enkelfasige 40A aansluiting is ook krap, dan moeten andere grootverbruikers niet aan worden gezet.

Ochja, die 1x 32A auto's gaan nog erg leuk worden. Veel potentie om het netwerk helemaal "scheef" te trekken.
BB-One schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:15:
Als je stroom levert met je zonnepanelen ben je BTW ondernemer ongeacht of je de BTW hebt terug gekregen op je zonnepanelen. Maar zoals gezegd gezien de bedragen zou ik mij er niet druk om maken.
Juist omdat het om kleine bedragen gaat hoef je je juist niet bij de belastingdienst aan te melden als BTW ondernemer. Dat kan je hier vinden. Dan blijft de vraag natuurlijk of ik het nu wel of niet ben ongeacht of ik mij heb aangemeld. Ik vind zelf van niet, eigenlijk ;)
Ik snap even niet van de laadpaal, ik heb een 11kw paal bij mij thuis staan/hangen op 3 keer 25A ? Dus waarom je naar 3 keer 35A zou moeten?
Omdat je bij de Soul 32A in 1 groep moet hebben om sneller te kunnen laden (op 6,6kW). Jij hebt waarschijnlijk een auto die op 3 fasen kan laden, maar de Soul (en ook bijvoorbeeld de Leaf) kan dat niet. Hij trekt weliswaar geen 32A, maar ongeveer 29A en dat is hoger dan 25A. Gezien jouw grafiekje zou hij dan ergens rond de 10000 seconden er uit klappen (of dat is in ieder geval het maximum wat er staat). Dan is de auto wel half vol, maar niet helemaal vol. En volgens mij is het een dure grap als je iedere dag 1 hoofdzekering moet laten vervangen.

Dat de Soul niet op 3 fasen kan laden is wel een nadeel, want met 11kW op 3 fasen laad je natuurlijk nog sneller op en dat is (in Europa) veel makkelijker te realiseren dan 1 6,6kW groep.

Maar goed, alle Leaf rijders hebben dat dus ook niet en daar zijn er behoorlijk wat van. Dus dat is iets waar ik dan rekening mee zal moeten houden dat ik niet in zeg 4 uur van nul weer helemaal vol kan laden bij (bijna) elke willekeurige openbare laadpaal.

• GENETX
Is dat een nieuwe trend? 1x 32A ipv 3x 16A aanbieden? VW e-Golf, BMW i3, de Soul dus blijkbaar en ook de Leaf.... :X Zijn er toevallig nog meer die niet 3 fasig willen laden, maar wel 1x 32A? Dit is namelijk een ideaal ingrediënt om distributienetwerken in Nederland plat te kunnen leggen naarmate er meer EV's rondrijden :X

Edit: Aah de Ford Focus ook blijkbaar ;w .

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 20-08-2015 10:28 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Deze is ook leuk de Immortus

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

GENETX schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:21:
Is dat een nieuwe trend? 1x 32A ipv 3x 16A aanbieden? VW e-Golf, BMW i3, de Soul dus blijkbaar en ook de Leaf.... :X Zijn er toevallig nog meer die niet 3 fasig willen laden, maar wel 1x 32A? Dit is namelijk een ideaal ingrediënt om distributienetwerken in Nederland plat te kunnen leggen naarmate er meer EV's rondrijden :X

Edit: Aah de Ford Focus ook blijkbaar ;w .
Ja, echt heel dom.

Enkel de Model S en Zoe kunnen 3-fase laden. Ik snap niet waarom al die EV's op 1x32A laden.

Je ziet ook direct wat voor rare constructies mensen hier aan het verzinnen zijn met dubbele zekeringen e.d.

• kdeboois
Snow_King schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:56:
[...]

Ja, echt heel dom.

Enkel de Model S en Zoe kunnen 3-fase laden. Ik snap niet waarom al die EV's op 1x32A laden.

Je ziet ook direct wat voor rare constructies mensen hier aan het verzinnen zijn met dubbele zekeringen e.d.
Kosten.

3 fasen -> DC is duurder dan 1 fase -> DC

Probleem is overigens op te lossen door zelf zo'n 3x25A -> 1x32A inverter te plaatsen.

• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Een aantal vragen m.b.t. de leaf en het laden:

1) Wat heb ik thuis nodig om een leaf met 6.6 KW te kunnen laden?
2) Wat heb ik thuis nodig om een leaf met 3.7 KW te kunnen laden?
3) In de startpost staat dat de leaf kan DC-laden, maar ik vind daar niets over terug bij Nissan zelf. Wat is nu waar?

Ik heb thuis een meterkast met 3x25A als hoofdzekering.

[ Voor 74% gewijzigd door plieshout op 20-08-2015 11:28 ]

Hoi..

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
plieshout schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:25:

3) In de startpost staat dat de leaf kan DC-laden, maar ik vind daar niets over terug bij Nissan zelf. Wat is nu waar?

DC laden staat gewoon op de productwebsite onder Laden en Accu, weet niet waar jij gekeken hebt. Ik vond dit in 5 seconden:

http://www.nissan.nl/NL/n...san-leaf-and-battery.html

• plieshout
Ik ben al bij de dealer geweest en heb documentatie thuis liggen. Ik zal er wel compleet overheen gekeken hebben. Blijven de andere vragen nog over:

Hoi..

GENETX schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:21:
Is dat een nieuwe trend? 1x 32A ipv 3x 16A aanbieden?
In de USA hebben ze geen 3 fasen. Maar wel 2 fasen en als je die combineert kan je op 240V met 32A laden.

En omdat de USA een grote markt is waar men zich op richt zit er wel een dergelijke lader in de auto, maar geen 3 fasen lader. In theorie kan je in Europa namelijk ook op 32A laden (240V hebben we tenslotte al). Alleen in de praktijk is dat lastiger te realiseren. Maar dat weerhoudt ze er niet van om er toch mee te adverteren, natuurlijk :'(

Als een auto zelf een Yazaki aansluiting heeft (de "Amerikaanse" stekker) ipv een Mennekes aansluiting dan is dat bijna altijd zo.
1 aparte groep met een zekering van 32A.
1 aparte groep met een zekering van 16A. Dat is in moderne huizen in Nederland de standaard zekering van een groep.
Dan kan je dus optie 1 niet realiseren, tenzij je de hoofdzekeringen laat vervangen door 3 keer 35A. Dan betaal je per maand meer aan vast recht. Dat kan je opvragen bij je netbeheerder (vaak op de website al op te vragen).

Bovendien moet dan ook 1 fase vrijgemaakt worden om te kunnen laden, dus aan de meterkast zelf zal ook gesleuteld moeten worden.

Voor optie 2 moet je nog een aparte groep vrij hebben (of bij laten maken). Of dat kan ligt er natuurlijk ook aan wat er allemaal nog meer is aangesloten, maar vaak is 1 groep extra het probleem niet. Maar als er in het verleden ook al extra groepen zijn bijgemaakt (wasmachine, droger, oven met hoge capaciteit etc) dan wellicht wel.

• GENETX

Tsja, een laadpaal? Met groep en kabels? Zo moeilijk is het ook niet. Het grootste probleem is dat 6.6kW eigenlijk niet goedkoop is (of je hebt een omvormer van driefasig naar enkelfasig nodig, of je moet een flink duurdere aansluiting (3x 35A) aanvragen bij je netbeheerder). DC laden weet ik zo niet, maar ik zie de meerwaarde niet. Een 3.7kW oplossing is volgens mij veruit het goedkoopste en makkelijkste.
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:52:
[...]

In de USA hebben ze geen 3 fasen. Maar wel 2 fasen en als je die combineert kan je op 240V met 32A laden.

En omdat de USA een grote markt is waar men zich op richt zit er wel een dergelijke lader in de auto, maar geen 3 fasen lader. In theorie kan je in Europa namelijk ook op 32A laden (240V hebben we tenslotte al). Alleen in de praktijk is dat lastiger te realiseren. Maar dat weerhoudt ze er niet van om er toch mee te adverteren, natuurlijk :'(

Als een auto zelf een Yazaki aansluiting heeft (de "Amerikaanse" stekker) ipv een Mennekes aansluiting dan is dat bijna altijd zo.
Op zich is het ook prima in Europa (of iig Nederland) te realiseren, technisch gezien. In wet zal er wellicht wat moeten worden veranderd en netbeheerder moet nieuwe producten leveren, zeker binnen het "smart grid". Zou goed zijn als je dynamisch mag opschalen (eventueel door de slimme meter) naar 32A op 1 fase mits de netbeheerder digitaal toestemming geeft en monitoring toepast voor dezelfde prijs. Zeker als daarbij de netbeheerder mag bepalen op welke fase de laadpaal moet komen. Het is niet zozeer het vermogen op zich dat het probleem is in Europa, maar met name de asymmetrie in het net dat door deze EV's gaat worden veroorzaakt. Dat probleem heeft de VS inderdaad niet.

[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 20-08-2015 12:04 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

kdeboois schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:08:
[...]

Kosten.

3 fasen -> DC is duurder dan 1 fase -> DC

Probleem is overigens op te lossen door zelf zo'n 3x25A -> 1x32A inverter te plaatsen.
Hallo condensatoren :)
Driefasen naar DC is eenvoudiger dan naar eenfase.

• GENETX
Is er eigenlijk een (soort van) gestandaardiseerd minimum vermogen waarmee DC wordt geladen die iemand hier zo toevallig weet? AC zou zo'n 6A moeten zijn (behalve dat iig de BMW i3 en Renault ZOE dat niet trekken. En de Tesla Model S vond het de laatste keer ook niet grappig...).

• plieshout
Duidelijk verhaal. Dank voor zover! (volg het topic al weken, maar het is voor iemand als mij moeilijk om overzicht te krijgen en houden..

Hoi..

plieshout schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:17:
Duidelijk verhaal. Dank voor zover! (volg het topic al weken, maar het is voor iemand als mij moeilijk om overzicht te krijgen en houden..
Kijk ook even in de startpost, staan nu de laadmogelijkheden van alle modellen.
En ook een link naar laadpaal producten overzicht zerijden.nl

• Proton_

Proton_

Team Welles

GENETX schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:53:
[...]
Op zich is het ook prima in Europa (of iig Nederland) te realiseren, technisch gezien. In wet zal er wellicht wat moeten worden veranderd en netbeheerder moet nieuwe producten leveren, zeker binnen het "smart grid". Zou goed zijn als je dynamisch mag opschalen (eventueel door de slimme meter) naar 32A op 1 fase mits de netbeheerder digitaal toestemming geeft en monitoring toepast voor dezelfde prijs. Zeker als daarbij de netbeheerder mag bepalen op welke fase de laadpaal moet komen. Het is niet zozeer het vermogen op zich dat het probleem is in Europa, maar met name de asymmetrie in het net dat door deze EV's gaat worden veroorzaakt. Dat probleem heeft de VS inderdaad niet.
Het grid in de VS heeft hogere verliezen, onder andere omdat driefasen ongebruikelijk is in het laagspanningsnet.
Asymmetrie is juist in de VS een groter probleem dan hier, alleen is dat een probleem dat daar pas op middenspanningniveau zichtbaar is en voor de gebruikers dus niet goed zichtbaar.
Als Europa in dit opzicht de VS gaat volgen is dat een duidelijke stap terug.

EV's die max 16A kunnen laden, maar wel driefasen kunnen in de VS misschien een incentive zijn hun grid naar de 21e eeuw te helpen.

• kdeboois
Proton_ schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:06:
[...]

Hallo condensatoren :)
Driefasen naar DC is eenvoudiger dan naar eenfase.
Maar duurder.

Come in PFC :-)

[ Voor 28% gewijzigd door kdeboois op 20-08-2015 13:05 . Reden: linkje toegevoegd ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

plieshout schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 11:43:
Ik ben al bij de dealer geweest en heb documentatie thuis liggen. Ik zal er wel compleet overheen gekeken hebben. Blijven de andere vragen nog over:

Thuis met 6,6kW laden gaat bijna niet lukken.

Ik heb thuis 3x40A en kan mijn Model S daardoor met 22kW (3x32A) laden.

Ik heb bij de bouw van mijn huis in 2011 daar al rekening mee gehouden, maar 32A over een enkele fase in Nederland is best lastig.
GENETX schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:17:
Is er eigenlijk een (soort van) gestandaardiseerd minimum vermogen waarmee DC wordt geladen die iemand hier zo toevallig weet? AC zou zo'n 6A moeten zijn (behalve dat iig de BMW i3 en Renault ZOE dat niet trekken. En de Tesla Model S vond het de laatste keer ook niet grappig...).
Nee, volgens mij is er geen minimum. Zo ver ik weet kan je met 100mA laden, want de lader heeft een directe DC connectie met de batterij.
Proton_ schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:47:
[...]

Het grid in de VS heeft hogere verliezen, onder andere omdat driefasen ongebruikelijk is in het laagspanningsnet.
Asymmetrie is juist in de VS een groter probleem dan hier, alleen is dat een probleem dat daar pas op middenspanningniveau zichtbaar is en voor de gebruikers dus niet goed zichtbaar.
Als Europa in dit opzicht de VS gaat volgen is dat een duidelijke stap terug.

EV's die max 16A kunnen laden, maar wel driefasen kunnen in de VS misschien een incentive zijn hun grid naar de 21e eeuw te helpen.
Tesla heeft de eerste stap al gezet. Nadat ik ze in 2011 (!) hier al op heb gewezen door middel van een brief aan Elon Musk.
Afbeeldingslocatie: http://about.autoscout24.com/nl-nl/au-press/press_download_as24_logo.jpg

Voor diegene die een tweedehands EV zoeken, in de startpost, eerste tabel kun je op het EV model van je keuze klikken en je krijgt dan een overzicht van autoscout op dat moment. Filter is gezet tot en met 2014.

Wanneer je op Th!nk City klikt, krijg je het overig aanbod (inclusief Th!nk City).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik bedoelde dat van 3x25A naar 1x35A~ moeilijker/complexer/duurder is dan naar 1x35A=.

ZuinigeRijder schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 13:19:
Voor diegene die een tweedehands EV zoeken, in de startpost, eerste tabel kun je op het EV model van je keuze klikken en je krijgt dan een overzicht van autoscout op dat moment. Filter is gezet tot en met 2014.

Wanneer je op Th!nk City klikt, krijg je het overig aanbod (inclusief Th!nk City).
Handig! Ik snap dat jij er niets aan kunt doen, maar het is wel frappant dat als je op de Tazzari kiest er alleen een Think City verschijnt en als je kiest voor de Think City er juist een Tazzari tussen staat.
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 14:54:
[...]

Handig! Ik snap dat jij er niets aan kunt doen, maar het is wel frappant dat als je op de Tazzari kiest er alleen een Think City verschijnt en als je kiest voor de Think City er juist een Tazzari tussen staat.
Ja, de aanbieder heeft de Th!nk City onder de verkeerde categorie gezet. Kan ik inderdaad weinig aan doen.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

DC laden is Chademo, dat werkt dan weer op de Leaf en de Soul. Dus als er een relatief goedkope Chademo voor 3 fase beschikbaar zou zijn is het natuurlijk helemaal makkelijk. Deze zijn ook instelbaar en hoeft niet noodzakelijk > 40kW te zijn ;)

Overigens is het laadvermogen in een aantal palen aanpasbaar, dan zou je dus wel een 7kW paal aan kunnen schaffen en dan de stroom beperken tot 25 Ampere zodat je dit met een 1x35A zou kunnen doen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

databeestje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:37:
DC laden is Chademo, dat werkt dan weer op de Leaf en de Soul. Dus als er een relatief goedkope Chademo voor 3 fase beschikbaar zou zijn is het natuurlijk helemaal makkelijk. Deze zijn ook instelbaar en hoeft niet noodzakelijk > 40kW te zijn ;)
Klopt! Een DC lader kan thuis ook prima 5kW zijn. Alleen wordt dat nogal duur...
databeestje schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:37:
Overigens is het laadvermogen in een aantal palen aanpasbaar, dan zou je dus wel een 7kW paal aan kunnen schaffen en dan de stroom beperken tot 25 Ampere zodat je dit met een 1x35A zou kunnen doen.
In eigenlijk elke paal kan je de stroom instellen. Van 6A tot het maximum wat de paal aan kan.

• Paul C
Snow_King schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 15:56:
[...]
Klopt! Een DC lader kan thuis ook prima 5kW zijn. Alleen wordt dat nogal duur...

[...]
In eigenlijk elke paal kan je de stroom instellen. Van 6A tot het maximum wat de paal aan kan.
Ik ging googelen, want ik dacht er moet toch iets bestaand dat je laadsnelheid wordt aangepast aan de belasting van je huis en ongeveer de derde pagina die ik tegen kwam was deze :9 :
http://blog.widodh.nl/2012/07/building-my-own-evse/
Open EVSE however supports dynamically changing the current. In my distribution panel I have a kWh meter with a M-Bus exit over which I can read out the current going through my main fuses. [..] This way I’ll never blow my main fuses and I’ll still be able to use 32A at the EVSE when available. Something like my little smart grid!
Hieruit begrijp ik dat het geen probleem moet zijn om op een 1x40A aansluiting een 1x32A aansluiting te maken voor een auto die dan automatisch geknepen wordt als de belasting op de hoofdaansluiting te hoog wordt.

En voor mensen met een 3x25A hoofdaansluiting, zij kunnen 1x25A vrij maken en dan de auto via OpenEVSE limiteren op 25A wat alweer een stuk beter is dan 16A.

Toch?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Paul C schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:06:
[...]

Ik ging googelen, want ik dacht er moet toch iets bestaand dat je laadsnelheid wordt aangepast aan de belasting van je huis en ongeveer de derde pagina die ik tegen kwam was deze :9 :
http://blog.widodh.nl/2012/07/building-my-own-evse/
Dat is mijn blog ;) Heb ik thuis gemaakt.

Inmiddels vervangen door http://www.smartevse.nl/, maar geen blog over gemaakt.
Paul C schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:06:

Hieruit begrijp ik dat het geen probleem moet zijn om op een 1x40A aansluiting een 1x32A aansluiting te maken voor een auto die dan automatisch geknepen wordt als de belasting op de hoofdaansluiting te hoog wordt.

En voor mensen met een 3x25A hoofdaansluiting, zij kunnen 1x25A vrij maken en dan de auto via OpenEVSE limiteren op 25A wat alweer een stuk beter is dan 16A.

Toch?
Klopt helemaal!

Zo heb ik 3x32A op 3x40A voor het laden, maar als ik de oven aan zet zakt de laadsnelheid in, indien nodig.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Aangezien ik gewoon een kou kleum ben toch maar aan het zoeken geweest naar een standkachel. En zowaar blijkt er iemand te zijn die een standkachel permanent ingebouwd heeft in zijn leaf ter vervanging van de elektrische heater.

https://drive.google.com/...4KPKrTk9SSjFjVDJfWms/edit

Iets om te onthouden, ik zag dat de kits voor ongeveer 500 euro op aliexpress gingen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kun je dan niet direkt een 5 kW generator inbouwen? Dan heb je ook nog wat stroom om verder te rijden :D

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gewoon een 2.5L diesel op de achterbank .....
Laten we daar eens een leuke naam voor verzinnen ... "Range Extender"

Of een paar Heat Pipes op het dak voor de verwarming :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• kdeboois
Zit ik ik daar met mijn muts op in de Opel Ampera mijn raampjes te ontwasemen met een doekje...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Maasluip schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 16:51:
Kun je dan niet direkt een 5 kW generator inbouwen? Dan heb je ook nog wat stroom om verder te rijden :D
Heh, als je het formaat van een 2kW standkachel ziet dan snap je de keuze ook. Het maakt weinig tot geen geluid en is net zo groot als de huidige elektrische heater. In de neus van een Miev zit nagenoeg geen ruimte.

Eigenlijk zouden kleine generators hier een mooie oplossing voor zijn, maar als je dan het formaat van de BMW i3 Rex ziet dan begrijp je weer waarom.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je kan beter een paar extra accu's mee nemen voor de verwarming.
Het doel van het elektrisch rijden is het vermijden van het verbranden van fossiele brandstoffen... toch? Dan ga je geen stand kachel plaatsen.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je warmte wil is het verbranden van wat (plantaardige?) olie helemaal niet zo beroerd hoor.

Voor de 6kW club: je kunt ook een 3fase 10kW chademo lader zoeken.
Ik kon geen prijzen vinden, maar hier is een lijst met producenten:
http://www.chademo.com/wp...2014/10/Certified_charger

edit een prijslijst waar er een paar op staan (pagina 9):
http://www.alpiq-intec.ch...07-2015_tcm122-114219.pdf

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 20-08-2015 18:00 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.