databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:32:
Zoiets dacht ik al, ik ga opzoek naar een OpenEVSE lader hiervoor zodat dit gewoon mogelijk is. Ik heb thuis een 1x25A aansluiting, dus een 16A aansluiting ernaast en 's nachts laden is geen probleem. De meterkast zit aan de gevel, dus dit is makkelijk te realiseren.
Volgens de folder is het verschil 2 uur. Op 16A zit hij in 6 uur vol (indien helemaal leeg) en op 10A in 8 uur.
Je schrijft dat je vanuit je werk ongeveer 35km hebt gereden. Voor zover ik heb kunnen vinden is het real-km bereik van de i-Miev 100km. Dat rekent wel makkelijk want iedere km gereden is dan 1% van je lading. Als je dus maar 35% moet bijladen is het verschil tussen 10A en 16A nog kleiner geworden.
Ik weet niet of ik voor die net geen drie kwartier per dag laden een laadpaal zou aanschaffen. Ik ga er ook even van uit dat je 's nachts gaat laden terwijl je slaapt (of het forum leest).
Wellicht is het wel handig als je 's avonds ook nog regelmatig weg wil; je hebt dan op 16A al iets meer kilometers in je accu gekregen dan op 10A.
Het voordeel van 10A laden is dat je een paar honderd euro uit spaart; een normale wandcontactdoos voor buiten is ook niet gratis natuurlijk, maar kan je wel in iedere DHZ-zaak halen.
In het kader van het laden bij openbare palen heb je ook een pasje nodig. Daar zijn er (hoera) ook weer een heleboel van. Dus ik heb uiteindelijk een pasje bij The New Motion besteld. Die was er razendsnel. In het weekend besteld en dinsdag in huis (maandag komt sowieso de post niet bij ons, maar ze hebben het maandag op de bus gedaan). Kaart geactiveerd en laden maar.
Nou, dat ging dus niet. De paal reageert gewoon positief op de kaart, maar na een paar minuten komt de melding dat het voertuig niet wordt herkend en de sessie niet wordt gestart.
Grrr, dan maar een andere paal proberen. Zelfde probleem. Eerst maar eens de garage gebeld. Die wist niet beter dan dat alles werkte. Hij had ook de kabel gebruikt die bij de auto zat dus die zou ook moeten werken volgens hem. Hij had zelf nog nooit bij een openbare paal geladen; hij heeft op zijn eigen terrein een aansluiting laten maken door een elektricien. Die had wel een extra schakelaar in het kastje gemaakt, volgens hem. Hm, dat klonk al apart. Je hebt normaal geen extra schakelaar nodig om aan een paal te laden.
Helpdesk van de paal gebeld. Die wist verder ook niet waarom het niet werkte. Ze hebben de kaart in hun systeem gecontroleerd en die stond volgens hun op "actief". Voor zover zij konden zien werkte de paal ook zoals het hoorde.
Dat was dus een beetje een domper. Heb je een elektrische auto kan je (nog) niet laden. We hebben al openEVSE spullen besteld, maar die zijn er natuurlijk nog niet.
Toch maar eens de kabel doorgemeten. Aan de ene kant zit de standaard mode3 Mennekes stekker die je een een laadpaal kan stoppen. Aan de andere kant zit een soort camping stekker. Niet zo'n blauwe CEE stekker, maar een andere variant met schroefdraad. Multimeter erbij en doormeten. Hm, niet alle aansluitingen van de Mennekes stekker komen er aan de andere kant uit. De camping stekker van de kabel open gemaakt en inderdaad, niet alles is aangesloten.
Van deze camping stekker hadden we ook een paar besteld (in Polen) omdat die veel goedkoper zijn dan Mennekes aansluitingen. Die waren gisteren ook al gearriveerd. Dus we hebben een goede stroomkabel genomen, die aan de nieuwe stekker aangesloten (alleen de stroomdraden, geen PP of CP) en aan de andere kant een stekker voor een huis-tuin-en-keuken wandcontactdoos.
Stekker in de ons buiten wandcontactdoos gestopt. Ja hoor de auto piept, doet een paar fans aan en gaat laden. Stekker er weer uit en een energie meter er tussen om te zien wat hij trekt. Dat is ongeveer 2,8kW. Dats is beetje aan de hoge kant. De aansluiting zit wel op zijn eigen groep, maar de wandcontactdoos is officieel maar voor 10A en niet voor 16A (en de auto rekt dus ruin 12A).
Toch maar laten zitten, in de gaten houden en na een uurtje het was allemaal nog steeds prima qua temperatuur.
In ieder geval kunnen we nu dus wel laden, maar we willen nog wel eens kijken of echt mode-3 laden ook aan de praat te krijgen is. Dat voelt toch wat fijner aan dan mode-1 laden wat er nu gebeurd.
Uiteindelijk is er 9,2 kWh in gegaan. Helaas vergeten de km stand bij het ophalen op te schrijven en ook de triptellers stonden niet op nul. Dus wat er precies gereden is blijft een beetje een gok van mij. Het zal zo'n 40 a 45 km zijn. Dat zal dan iets van 21 tot 23 kW per 100 km zijn. Tussen de 5 a 6 cent per km. Dat is niet super zuinig, maar dat wisten we al van te voren (en zuinigheid is ook niet DE reden dat we de auto hebben gekocht).
Nooit gedacht dat ik nog naar het werk kon geraken na 16 jaar waarbij de reisvergoeding in zijn geheel volstaat!
Je had al die tijd ook kunnen fietsen