• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

itsalex schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:03:
Als ik mijn best met mijn benzineauto rij, haal ik 1 op 20/22
Wat dus niet zuinig is, reken maar om naar kWh :)
Mijn accu heeft minder energie dan drie liter benzine maar brengt me minstens 150km ver.
waarom zou ik dan kiezen voor een elektrische auto?
Blijkbaar kies je er niet voor, prima.
Voor een waardevolle bijdrage (en om je mening/keuze daadwerkelijk ergens op te baseren) is het wel fijn als je een proefrit in bijvoorbeeld een e-Golf maakt.

Één van de dingen die je anders niet gaat begrijpen is het verschil tussen rijden met een automaat (er wordt automatisch geschakeld), rijden met een CVT (er wordt niet geschakeld) en elektrisch rijden (bij elk toerental direct maximaal vermogen beschikbaar). De enige overeenkomst is het ontbreken van een koppelingspedaal, qua rijbeleving liggen ze ver uit elkaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

^^ dit, na zelf een proefrit gemaakt te hebben in een BMW i3 begreep ik eindelijk wat mensen naar deze auto's trekt. Het is eindelijk een grote stap voorwaarts in het concept van de auto. Rijden zonder schokken, zonder schakelen, met 1 pedaal dus ook de meeste tijd zonder de rem.

De gebruikservaring is in dat opzicht heel anders dan een automaat, welke feitelijk nog steeds versnellingen heeft en dan nog het meest lijkt op een gewone auto. De CVT schakelt niet maar maar wordt ervaren als monotoon, of een bak herrie als je harder wil.

Beiden met brandstof motor zijn ze nog steeds aan de meeste beperkingen van deze techniek overgeleverd. Versnellingsbak of CVT heeft een aanzienlijke kortere levensduur dan een vaste overbrenging. Bij de normale bak gaan de koppelingsplaten of de bak eraan, of bij de automaat de koppelomvormer. Daarnaast de rijkelijke verzameling aan vloeistoffen, riemen, of kettingen, of turbo's, of een EGR klep.

De toegenomen hoeveelheid techniek helpt hier ook niet mee.

Ook zou ik het prima vinden als er geen zwarte plek in mijn oprit komt door het lekken van olie omdat mijn auto inmiddels 10 jaar oud is...

Goed, allemaal rand voorwaarden natuurlijk, en deze wegen voor iedereen verschillend.

In mijn ogen is de elektrische auto de perfectionering van de auto naar een "gebruiksapparaat". Zodra de fabrikanten snappen dat je wel met een knap product moet komen en geen omgebouwde benzine auto met knap bereik. Een e-Golf of Leaf met 40kWh accu kost bijvoorbeeld niet 2 keer de prijs, maar levert voor veel mensen wel meer dan 2 keer waarde op.

Het is raar dat die keuze er niet is voor de consument.

Er is maar 1 fabrikant die de klant keuze geef in het vermogen en de accu capaciteit van de elektrische auto. Wat is hier mis gegaan?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:21:
[...]

In de Auris TS reed ik onder bepaalde omstandigheden 0l/100km. Je punt is?

Leuk die specifieke verbruikcijfers die je noemt, het gaat erom wat een auto op een tank verbruikt. Jouw fossiele koffiemolen doet gemiddeld volgens werkelijkverbruik nog altijd 6.7l/100km. (Waardes die c segment auto's dik 10 jaar geleden ook al haalde)

Omgerekend 53kwh/100km vs 18kwh/100km voor een EV.
Ga eens een testrit doen in een EV het is echt autorijden 2.0 meer rust, comfort en altijd koppel _/-\o_
Als ik elektrisch wil rijden, wil ik net als vroeger de Golf 3 Citystromer en niet dat ik onder bepaalde omstandigheden 0.0l/100km rij want daar koop ik niets voor. Dat vind ik wegen met 2 maten. Soms doe je het en soms niet. Dat is niet de toekomst. Of je doet het goed of niet en niet ergens tussenin hangen. Ik ga toch niet 12 uur aan een lader hangen voor 5 km iedere dag met bv de Evo en die ook nog 1 op 11 rijdt ofwel 350 km op een tank terwijl ik nu ruim 700 km kan rijden? Kom op zeg. Het is ook vrijheid en ga dan toch niet meer kiezen voor fossiele brandstof. De Golf 3 Citystromer kon volgens mij rond de 130-180 km aan. Daarvoor wil ik dan wel een hele nacht de auto opladen. Dat heeft Tesla dan al beter gedaan.

Bijvoorbeeld, ik wil een bestelbusje kopen welke volledig elektrisch is maar ik wil er ook mee naar Duitsland.
Hoelang doe ik er dan over 500 km?
150 km elektrisch en dan moet ik een laadpaal zoeken. Half uur wachten. Dus dat is 2 uur.
Dan nog een keer 120 km en dan half uur (80% laden) wachten. 4 uur verder en maar 270 km.
Dan nog een keer 120 km en dan half uur wachten. 6 uur verder en maar 390 km.
Dan nog een keer 120 km en dan half uur wachten. 8 uur verder en heb je eindelijk gehaald met een lege accu.
Met een normale diesel/benzine bestelbus doe ik er tussen de 4-5 uur over dus dat scheelt mij 3-4 uur.

En de wegenbelasting op elektrische auto's is ook een onzekere zaak. Zie de zuinige diesels die plotseling de wegenbelasting moeten betalen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
itsalex schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:15:
[...]

...
Bijvoorbeeld, ik wil een bestelbusje kopen welke volledig elektrisch is maar ik wil er ook mee naar Duitsland.
Hoelang doe ik er dan over 500 km?
150 km elektrisch en dan moet ik een laadpaal zoeken. Half uur wachten. Dus dat is 2 uur.
Dan nog een keer 120 km en dan half uur (80% laden) wachten. 4 uur verder en maar 270 km.
Dan nog een keer 120 km en dan half uur wachten. 6 uur verder en maar 390 km.
Dan nog een keer 120 km en dan half uur wachten. 8 uur verder en heb je eindelijk gehaald met een lege accu.
Met een normale diesel/benzine bestelbus doe ik er tussen de 4-5 uur over dus dat scheelt mij 3-4 uur.
...
voor die ene keer Duitsland is het huren van een bestelauto een beter idee...
Of je moet je vervoersbehoefte maar (eens) aan gaan passen... >:)
Blijkt maar weer dat de fossiele motor vanzelf tot stilstand komt met schaarser wordende bronnen, waar de elektrische auto nog vrolijk verder kan op (lokale/duurzame) elektriciteit 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Proton_

Proton_

Team Welles

itsalex schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:15:
[...]
Als ik elektrisch wil rijden, wil ik net als vroeger de Golf 3 Citystromer
Uhm, het is je ontgaan dat je al meer dan een jaar een snelladende volledig elektrische Golf kan kopen? Met kofferruimte en alles erop en eraan?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/articleimage/8337/1000.jpeg
Rijder elektrische auto wil niet meer terug naar benzineauto
Volgens de onderzoekers zijn eigenaren van een elektrisch aangedreven auto vooral tevreden over het direct beschikbare vermogen en de milieuvriendelijke eigenschappen. Wel hebben veel ondervraagden nog een tweede, op benzine aangedreven voertuig. Deze wordt vooral gebruikt voor het maken van langere ritten.

In Nederland zijn eerder soortgelijke cijfers gepubliceerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Volgens het 'berijdersonderzoek Nederland 2014' zou 91 procent van de ondervraagden niet meer terug willen naar een benzineauto. Bezitters van elektrische auto hebben nog wel relatief veel klachten over de laadinfrastructuur.
Afbeeldingslocatie: http://www.rvo.nl/sites/default/files/styles/agnl_header/public/2013/09/elektrisch-rijden-nieuws-header.jpg?itok=O1aih8V5
RVO: Elektrisch rijden werkt verslavend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht een verhaal wat beter in "welke lease auto ga jij nemen" topic thuis hoort, maar ik wil toch graag wat weten over elektrische auto's en ik heb het idee dat ik hier beter op zijn plek ben dan daar. Als dat niet zo is dan hoor ik graag.

Ik rijd een auto van de zaak. Ik ben meestal niet zo bij met zaken als bijtellingsregelingen en dat soort zaken. Ik kwam er dus pas vorige week achter dat volgend jaar de regels nogal dramatisch veranderen en voor mij niet in de juiste richting.

Mijn baas koopt de auto's zelf en ik zit dus ook niet vast aan een specifiek lease maandbedrag of dat soort zaken. Helaas zit er wel een einde aan zijn zak met geld dus een Tesla zal het helaas niet worden. Misschien als die er over vijf jaar wel in een "betaalbare" variant zijn.

Anyway, afgezien van wat 14% diesel auto's die dan dit jaar nog gekocht zouden moeten worden is het ook een optie om een volledige elektrische auto aan te schaffen. Daar kan ik dan ook 5 jaar mee blijven rijden tegen het huidige bijtellingstarief.

Op de zaak is nu nog geen goede mogelijkheid om op te laden (anders dan lange verlengkabel naar binnen leggen). De kans dat er een "echte" laadpaal komt is ook ongeveer 0 want de eigenaar van het kantoorpand/terrein wil hier niet aan mee werken. Dat is al door collega's en andere bedrijven (die in hetzelfde pand zitten) ondervonden. Ik denk niet dat ik daar wel verandering in kan brengen.

Sinds kort is er wel een ander bedrijf die een buitenwandcontactdoos heeft laten aanleggen. Die wordt gebruikt om een plugin-Volvo op te laden. Dit is wel een mogelijkheid om bij ons gedeelte van het pand te realiseren. Dat zou dan een groot probleem op lossen wat ik heb met de actieradius. Ik woon namelijk 90 kilometer van mijn werk (deur tot deur) via de kortste route over de snelweg. In geval van files door ongelukken wil ik af en toe wel eens omrijden en dan loopt dat al snel op tot boven de 100 kilometer.

Het handigste zou natuurlijk zijn om een auto te hebben die mij zonder problemen heen en weer kan rijden. Dat bestaat nu niet cq is voor mij geen haalbare kaart. In de rest van mijn verhaal ga ik de Tesla's dan ook negeren en er niet iedere keer bij zetten "behalve bij een Tesla, maar die kan ik niet aanschaffen".

Het zal dus een auto worden waarmee enkele reis zonder problemen gaat en dan op de zaak en thuis opladen.

De varianten van Renault waar je apart een accu moet huren lijken mij persoonlijk niets. Ik denk ook niet dat mijn baas dat iets vind, maar dat heb ik nog niet gevraagd. Ik heb geen motorrijbewijs dus iets in die richting gaat het ook niet worden. Mijn man vind trouwens dat met de hoeveelheid snelweg kilometers die ik maak dat ik ook niet in een C-zero, Up of iets van die grootte zou moeten gaan rijden ivm kleine kreukelzones. Dus hele kleine autootjes vallen ook af (al zou dat milieutechnisch wel beter zijn).

Mijn oog is gevallen op de Kia Soul EV. Die is dan wel een beetje hoekig wat de luchtweerstand niet echt ten goede komt, maar heeft voor zover ik heb kunnen vinden op papier en ook in de praktijk de grootste actieradius omdat ze er nu eenmaal de grootste batterij in hebben gestopt.

Voor zover ik heb gevonden zit er in dit topic helaas geen Kia Soul rijder dus ik snap dat ik wellicht vragen heb die niet uit de praktijk te beantwoorden zijn.

Waar ik voornamelijk in geïnteresseerd ben is het snel laden. Overal is te vinden dat je van 0 tot 80% in ongeveer een half uur moet kunnen halen. Bij de tankstation Shell De Noord in Alblasserdam zit sinds enige tijd ook een Fastned station. Daar rij ik vrijwel altijd langs en is 10 kilometer van mijn werk. Het zou een optie kunnen zijn om daar alvast "voor" te laden en de eerste paar mailtjes te lezen en te beantwoorden. Dan kan ik de laatste 20% op mijn werk via een 'gewoon' stopcontact bij laden.
Als het een beetje mee zit zou ik daar dan met 40% aan komen rijden. Ik begrijp dat de laadcurve geen rechte lijn is dus het zal langer zijn dan een kwartier ook al laad je maar 40% erbij ipv 80%. Iemand een idee hoe lang dan wel?

Van de 212 kilometer waar mee in Europa de consument wordt voor gelogen zou dit in de praktijk onder gunstige omstandigheden zo'n 150 a 160 kilometer over blijven. Dat is fijn, maar ik ga natuurlijk ook rijden terwijl het koud is, hard regent, een zuidwesterstorm als tegenwind heb en na 10 minuten toch de kachel al aanzet omdat het in de auto is afgekoeld.
Ik weet dat er geen garanties zijn, maar zou het dan toch nog steeds mogelijk zijn om 90 kilometer naar de zaak te halen? Of moet ik dan zeker weten snel laden bij De Noord (= 80 kilometer) en het liefst ook nog een keer extra onderweg?

Bij ons in de straat staat al een 11kw paal, maar ik denk eerder dat ik een 3,7kw aan huis zou gaan gebruiken. Of misschien ook 11kw thuis, maar ik weet nog niet of dat heel zinnig is en wat het prijsverschil zou zijn. Ik vermoed dat het voor mij niet zinnig is omdat ik mijn huidige elektriciteitsmeter wil houden, maar ik natuurlijk ook niet wil dat de hoofdzekering er uit klapt als er te veel afzonderlijke apparaten stroom staan te trekken. Volgens mij moet ook met een 3,7kw aansluiting het wel mogelijk zijn om de auto op te laden in aanvaardbare tijd als ik eens 's avonds laat thuis kom en toch 's ochtends vroeg weer moet vertrekken (maw na hooguit acht uur thuis te zijn). Ziet iemand daar nog problemen mee? Of kan ik er dan niet op rekenen dat ik van 0% naar 70% ben gekomen?

Andere tips voor een would-be EV rijder zijn natuurlijk ook welkom. Wellicht heb ik toch die ene auto over het hoofd gezien? Of als het advies is om vooral geen EV nemen vanwege de afstand dan is dat ook iets om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Tja, dat lijkt me gewoon heel erg lastig op dit moment. Met mijn LEAF heb ik normaal meestal tussen de 90-100km daadwerkelijk bereik (veel snelweg) en in de winter zo'n 80-90km. Er komt een Chevrolet Bolt aan met een mooie range, alsmede een LEAF 2 en een Tesla 3, maar die gaan niet beschikbaar zijn voordat de regels veranderen... Als je dan nu een Tesla Model S niet kunt betalen heb je eigenlijk geen opties denk ik, misschien een i3 met range extender?

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 14-08-2015 16:44 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn woon-werk verkeer is ook voor 90% snelweg. Dan nog een paar kilometer stad en 80km weg en dat is het wel.

Op zich vind ik het ook niet erg om max 100km/u te gaan rijden als dat nodig is. In het verleden heb ik dat ook wel een tijdje gedaan dus ik weet dat ik dat wel vol kan houden.

Het scheelt tegenwoordig ongeveer 5 minuten als ik max 100 rij of de maximumsnelheid (inclusief de nieuwe 130km stukken). Dat is alleen nu maar zo vanwege weinig verkeer op de weg. Als ik de 3 'verkeerde' stoplichten tegen heb ipv mee dan doe ik er rustig 10 minuten langer over ongeacht hoe hard je op de snelweg reed.

Morgen proefritje in de Kia :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Theoretisch is 27 kWh bij 3,7 kW 7 uur 15 minuten. Dus dat gaat 's nachts wel goed. Let wel op dat als je dit op het werk wil doen het ook zo lang duurt. Volgens de specs kan hij tot 6,6 kW laden met 220V, dan kom je op 4 uur uit. Snel laden gaat alleen met een Chademo aansluiting, en daarvoor zul je een laadpaal moeten plaatsen.

Op spritmonitor.de staat één Kia Soul en die doet 13,89 kWh/100 km, dan zou je 194 km ver komen. Elektrische Golven doen 18 kWh/100 km en dat zou 150 km betekenen. Het lijkt me sterk dat je het dan niet haalt op één acculading. Temeer omdat filerijden in een elektrische auto helemaal geen hoger verbruik oplevert (ja, in de winter omdat je verwarming nodig hebt).

Een BMW i3 met range extender heeft weer geen 0-uitstoot en valt dus niet in het 4% bijtellingstarief.
Andere elektrische opties hebben volgens mij allemaal minder bereik, dus wat dat betreft zou de Kia de beste optie zijn. Ik zou er echter wel een lange testrit mee maken en kijken hoe ver je komt als je er ook overal 120/130 km/h mee gaat rijden.
En vraag ook na hoe je met 6,6 kW AC kunt laden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-09 17:40
JeroenE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 16:31:

Het zal dus een auto worden waarmee enkele reis zonder problemen gaat en dan op de zaak en thuis opladen.

De varianten van Renault waar je apart een accu moet huren lijken mij persoonlijk niets. Ik denk ook niet dat mijn baas dat iets vind, maar dat heb ik nog niet gevraagd. Ik heb geen motorrijbewijs dus iets in die richting gaat het ook niet worden. Mijn man vind trouwens dat met de hoeveelheid snelweg kilometers die ik maak dat ik ook niet in een C-zero, Up of iets van die grootte zou moeten gaan rijden ivm kleine kreukelzones. Dus hele kleine autootjes vallen ook af (al zou dat milieutechnisch wel beter zijn).

Mijn oog is gevallen op de Kia Soul EV. Die is dan wel een beetje hoekig wat de luchtweerstand niet echt ten goede komt, maar heeft voor zover ik heb kunnen vinden op papier en ook in de praktijk de grootste actieradius omdat ze er nu eenmaal de grootste batterij in hebben gestopt.

Voor zover ik heb gevonden zit er in dit topic helaas geen Kia Soul rijder dus ik snap dat ik wellicht vragen heb die niet uit de praktijk te beantwoorden zijn.

Waar ik voornamelijk in geïnteresseerd ben is het snel laden. Overal is te vinden dat je van 0 tot 80% in ongeveer een half uur moet kunnen halen. Bij de tankstation Shell De Noord in Alblasserdam zit sinds enige tijd ook een Fastned station. Daar rij ik vrijwel altijd langs en is 10 kilometer van mijn werk. Het zou een optie kunnen zijn om daar alvast "voor" te laden en de eerste paar mailtjes te lezen en te beantwoorden. Dan kan ik de laatste 20% op mijn werk via een 'gewoon' stopcontact bij laden.
Als het een beetje mee zit zou ik daar dan met 40% aan komen rijden. Ik begrijp dat de laadcurve geen rechte lijn is dus het zal langer zijn dan een kwartier ook al laad je maar 40% erbij ipv 80%. Iemand een idee hoe lang dan wel?

Van de 212 kilometer waar mee in Europa de consument wordt voor gelogen zou dit in de praktijk onder gunstige omstandigheden zo'n 150 a 160 kilometer over blijven. Dat is fijn, maar ik ga natuurlijk ook rijden terwijl het koud is, hard regent, een zuidwesterstorm als tegenwind heb en na 10 minuten toch de kachel al aanzet omdat het in de auto is afgekoeld.
Ik weet dat er geen garanties zijn, maar zou het dan toch nog steeds mogelijk zijn om 90 kilometer naar de zaak te halen? Of moet ik dan zeker weten snel laden bij De Noord (= 80 kilometer) en het liefst ook nog een keer extra onderweg?

Bij ons in de straat staat al een 11kw paal, maar ik denk eerder dat ik een 3,7kw aan huis zou gaan gebruiken. Of misschien ook 11kw thuis, maar ik weet nog niet of dat heel zinnig is en wat het prijsverschil zou zijn. Ik vermoed dat het voor mij niet zinnig is omdat ik mijn huidige elektriciteitsmeter wil houden, maar ik natuurlijk ook niet wil dat de hoofdzekering er uit klapt als er te veel afzonderlijke apparaten stroom staan te trekken. Volgens mij moet ook met een 3,7kw aansluiting het wel mogelijk zijn om de auto op te laden in aanvaardbare tijd als ik eens 's avonds laat thuis kom en toch 's ochtends vroeg weer moet vertrekken (maw na hooguit acht uur thuis te zijn). Ziet iemand daar nog problemen mee? Of kan ik er dan niet op rekenen dat ik van 0% naar 70% ben gekomen?

Andere tips voor een would-be EV rijder zijn natuurlijk ook welkom. Wellicht heb ik toch die ene auto over het hoofd gezien? Of als het advies is om vooral geen EV nemen vanwege de afstand dan is dat ook iets om mee te nemen.
Ik rij een Renault Zoe, daar red je het heen en terug zonder te laden ook niet mee... Maar als je een laad mogelijkheid kunt creëren op je werkplek of in de buurt dan is dat natuurlijk ook een goede optie. Huur van de accu van Renault scheelt i de aankoopprijs plus dat je garantie hebt dat de accu's goed blijven danwel vervangen worden..

Maar even over je andere vragen:
- 11kw lader thuis, heb ik ook gedaan heeft als voordeel voor de zoe dat in 2,5 uur de accu is volgeladen van 0 tot 100%. Dus na het werk thuis komen, hapje eten en je kunt weer volgeladen weg. (ik weet het niet maar kan een soul wel laden op 11 kw?)
- wat maakt het uit of je je meter moet laten vervangen om 3 fase aan te laten leggen? (weet dat het een persoonlijke keuze is, maar zal waarschijnlijk iets te maken hebben met een ferraris meter?)
- Ik denk dat je het niet leuk gaat vinden om twee keer per dag bij een lader te moeten staan, al is het voor een kwartiertje...
- In 2016 verandert er niet zo heel veel voor FEV... dat geldt voornamelijk voor de plug in en andere met een back up benzine motor.

(even offtopic- men wordt niet voorgelogen over het rijbereik, het enige is dat de test omstandigheden drastisch afwijken van de praktijk, zie de aangegeven rijbereiken etc meer als een indicatie en niet als een feit)

[ Voor 18% gewijzigd door BB-One op 14-08-2015 17:21 . Reden: quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:11:
Theoretisch is 27 kWh bij 3,7 kW 7 uur 15 minuten. Dus dat gaat 's nachts wel goed. Let wel op dat als je dit op het werk wil doen het ook zo lang duurt.
Ik moet ook acht uur werken plus pauze, dus daarom denk ik ook wel dat het wel een probleem zou kunnen zijn als ik daar alleen een 'gewoon' stopcontact krijgt. Dan duurt het laden namelijk 12 uur. Ik denk dat er wel een aparte groep komt, anders klapt het er gelijk uit als twee auto's worden aangesloten.
Maar als dat niet zo is dan is kan het handig zijn om te kunnen "pre-loaden" bij een snel lader. Of als ik eens een halve dag werk of al van te voren weet dat ik geen hele dag op kantoor zal zijn.
Op spritmonitor.de staat één Kia Soul en die doet 13,89 kWh/100 km, dan zou je 194 km ver komen.
Ja, die had ik gezien, maar n=1 is altijd onhandig. Het nadeel natuurlijk van relatief nieuwe auto's.
Ik zou er echter wel een lange testrit mee maken en kijken hoe ver je komt als je er ook overal 120/130 km/h mee gaat rijden.
Ja, dat wil ik ook wel vragen. Als het kan zelfs liefst een dag de auto lenen zodat ik "echt" heen en weer kan rijden. Maar ik heb geen idee hoe ze daar tegen over staan. Desnoods "huur" ik hem wel.
En vraag ook na hoe je met 6,6 kW AC kunt laden.
In de laders ben ik nog niet helemaal thuis; ik ging er vanuit dat ej dat uit een 11kW punt wel zou kunnen halen. Of zouden het hele andere stations zijn?
BB-One schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:20:
Huur van de accu van Renault scheelt i de aankoopprijs plus dat je garantie hebt dat de accu's goed blijven danwel vervangen worden..
Maar je blijft er wel altijd voor betalen. Ik ervaar dat meer in de trant dat Renault denkt dat na 5 jaar hun accu's stuk zijn en ze geen gezeur willen hebben met klanten die klagen. Ik hou zelf ook nooit zo van zulke constructies. Ik heb liever dat het van mezelf is en ik niet tot in einde der tijden er voor moet blijven betalen. Ik zou dus ook nooit een huis op erfpacht grond kopen of dat soort zaken.
(ik weet het niet maar kan een soul wel laden op 11 kw?)
Nee, maximaal 6,6. Ik ben zo naïef om er even van uit te gaan dat je dat ook uit een 11kW aansluiting kan halen.
(weet dat het een persoonlijke keuze is, maar zal waarschijnlijk iets te maken hebben met een ferraris meter?)
Ik heb een dak vol zonne-panelen en een terugdraaiende meter levert meer op dan een niet terugdraaiende meter. In ieder geval veel minder discussie met de leveranciers over de prijzen van het kopen en verkopen. En ik geloof er niet in dat de tarieven altijd blijven zoals ze nu zijn. Met een slimme meter kan de leverancier wel precies bijhouden op welk tijdstip je wat gebruikt. Ik denk dat in de toekomst de tarieven aangepast zullen worden met andere tijdstippen en niet alleen maar dag en nachttarief. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar ik denk dan ook dat het voor mij dan duurder wordt en niet goedkoper.
Ik denk dat je het niet leuk gaat vinden om twee keer per dag bij een lader te moeten staan, al is het voor een kwartiertje...
Dat denk ik ook niet, vandaar dat ik eigenlijk (bijna) altijd in 1 keer aan wil kunnen komen.
In 2016 verandert er niet zo heel veel voor FEV... dat geldt voornamelijk voor de plug in en andere met een back up benzine motor.
Dat is ook de reden om nu al te gaan kijken. Ik denk niet dat er binnen 7 maanden ineens een auto op de markt komt met een spectaculaire andere actieradius. Dus ik wil nu al weten of het zou kunnen met de huidige modellen of niet. Want als het niet gaat dan ga ik nog een paar jaar extra rijden in ICE in een categorie die volgend jaar niet meer gaat lukken. Dus dan moet ik binnen nu en een paar maanden een andere auto voor de deur hebben staan.
even offtopic- men wordt niet voorgelogen over het rijbereik, het enige is dat de test omstandigheden drastisch afwijken van de praktijk, zie de aangegeven rijbereiken etc meer als een indicatie en niet als een feit
Ik weet dat het standaard testen zijn, maar omdat die in de praktijk zo afwijken heb je er niets aan. Wellicht mag ik zelf wel met een auto rondrijden die helemaal is gestript, maar 1 buitenspiegel heeft, geen antenne, een dichte grill en afgeplakte naden. Maar dat ga ik niet iedere dag doen dus je hebt er niets aan. Maar je hebt gelijk dat is meer een andere discussie. Het ging mij er meer om dat ik wel naar praktijk kilometers op zoek ben en niet naar hetgeen in de folder staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 10:48

Snow_King

Konijn is stoer!

BB-One schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:20:
[...]

Ik rij een Renault Zoe, daar red je het heen en terug zonder te laden ook niet mee... Maar als je een laad mogelijkheid kunt creëren op je werkplek of in de buurt dan is dat natuurlijk ook een goede optie. Huur van de accu van Renault scheelt i de aankoopprijs plus dat je garantie hebt dat de accu's goed blijven danwel vervangen worden..

Maar even over je andere vragen:
- 11kw lader thuis, heb ik ook gedaan heeft als voordeel voor de zoe dat in 2,5 uur de accu is volgeladen van 0 tot 100%. Dus na het werk thuis komen, hapje eten en je kunt weer volgeladen weg. (ik weet het niet maar kan een soul wel laden op 11 kw?)
- wat maakt het uit of je je meter moet laten vervangen om 3 fase aan te laten leggen? (weet dat het een persoonlijke keuze is, maar zal waarschijnlijk iets te maken hebben met een ferraris meter?)
Hoewel de 3-fase 11kW lader van de ZOE echt top is, is het heel jammer dat deze geen DC kan snelladen.

De 43kW AC laadpunten worden er toch steeds minder terwijl DC (CCS en CHAdeMO) hard blijven groeien.

Ik zou zelf voor een ZOE gaan, mits deze DC kon laden.

Een 6,6kW (32A) enkel-fase lader hebben wij niets aan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snow_King schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:15:

In de brochure van Kia staat het niet echt vermeld, maar op de site van thenewmotion.nl vond ik inderdaad dat de 6,6kW een enkel-fase aansluiting is. De 11kW laders zijn allemaal 3 fasen dus dan kan de Soul daar toch maximaal 3,7kW uit halen en was ik duidelijk te naïef.

Waarom zou je geen 6,6kW kunnen hebben op 1 fase in Nederland?

Wij hebben een hoge druk stoomoven met een max aansluiting op 5,6kW. Die is aangesloten op twee aparte groepen met een perilex aansluiting.

Zou die ene kW het verschil maken??

Ik heb het eens nagekeken en wij hebben een 50A aansluiting. Dat betekent dan natuurlijk nog wel dat we de stoomoven niet kunnen gebruiken als we ook aan het laden zijn (32 + 24 > 50).

Midden in de nacht gebruik ik de oven niet zo vaak dus dat zou moeten kunnen. Misschien nog iets er tussen maken als veredelde wasmachine/droger schakelaar (vroeger had een tante dat, dan kon ze of wassen of drogen, maar niet tegelijkertijd).

Edit: maar ik ga dat morgen toch navragen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sinds kort is er wel een ander bedrijf die een buitenwandcontactdoos heeft laten aanleggen. Die wordt gebruikt om een plugin-Volvo op te laden. Dit is wel een mogelijkheid om bij ons gedeelte van het pand te realiseren.
Probeer in dat geval een 3 fase buitenstopcontact (zo'n ronde rode) te regelen; daar kan dan een 'mobiele' 11kW lader op ;)
Dat zou dan een groot probleem op lossen wat ik heb met de actieradius. Ik woon namelijk 90 kilometer van mijn werk (deur tot deur) via de kortste route over de snelweg. In geval van files door ongelukken wil ik af en toe wel eens omrijden en dan loopt dat al snel op tot boven de 100 kilometer.
90 km snelweg kost meer accu dan 100 km secundair, dus dat valt mee :)
Het handigste zou natuurlijk zijn om een auto te hebben die mij zonder problemen heen en weer kan rijden. Dat bestaat nu niet cq is voor mij geen haalbare kaart. In de rest van mijn verhaal ga ik de Tesla's dan ook negeren en er niet iedere keer bij zetten "behalve bij een Tesla, maar die kan ik niet aanschaffen".

Tja, over de Renault constructie is een hoop gezegd, maar aangezien jij de auto leaset valt dat voor jou in de lump sum per maand. Als het totaal acceptabel is, heb je er weinig mee te maken.

Bij mijn Zoe gaat dat zo'n beetje vol vermogen tot 80%, daarna kakt het snel in. Ook daar zit weer een temperatuursafhankelijkheid in trouwens.
100 km red je altijd wel.
Bij ons in de straat staat al een 11kw paal, maar ik denk eerder dat ik een 3,7kw aan huis zou gaan gebruiken. Of misschien ook 11kw thuis, maar ik weet nog niet of dat heel zinnig is en wat het prijsverschil zou zijn.
Mijn zelfbouw 11kW lader is goedkoper dan een commerciële 3.7 lader, maar voor een prijsindicatie kan je bijvoorbeeld kijken naar http://www.laadpaaldirect.nl/laadpaal/ls24/ . Een 11kW paal is 10% duurder dan een 3.7 kW paal maar heeft krachtstroom nodig (eenmalig €200 als je dat nog niet hebt).
Ik vermoed dat het voor mij niet zinnig is omdat ik mijn huidige elektriciteitsmeter wil houden, maar ik natuurlijk ook niet wil dat de hoofdzekering er uit klapt als er te veel afzonderlijke apparaten stroom staan te trekken. Volgens mij moet ook met een 3,7kw aansluiting het wel mogelijk zijn om de auto op te laden in aanvaardbare tijd als ik eens 's avonds laat thuis kom en toch 's ochtends vroeg weer moet vertrekken (maw na hooguit acht uur thuis te zijn). Ziet iemand daar nog problemen mee? Of kan ik er dan niet op rekenen dat ik van 0% naar 70% ben gekomen?
Je komt niet thuis met een lege accu, en 70% is waarschijnlijk genoeg om op je werk te komen.
Welke aansluiting heb je nu? 3x25 of 1x40?
Tja, mijn tip: maak die proefrit. Voor jou is het wel wat onhandig (vergeleken met mij) maar als je wil, kan het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proton_ schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 19:50:

Probeer in dat geval een 3 fase buitenstopcontact (zo'n ronde rode) te regelen; daar kan dan een 'mobiele' 11kW lader op ;)
Ik weet niet eens of er wel krachtstroom ligt. Waarschijnlijk wel in het pand, want ik denk dat de lift niet op 220 werkt. Maar ik weet net of "wij" daar ook bij kunnen komen.

Je bedoelt met mobiele oplader een oplader-kast in de achterbak leggen en dan iedere dag aansluiten? Ik weet niet of ik daar vrolijk van zal worden.
90 km snelweg kost meer accu dan 100 km secundair, dus dat valt mee :)
Het is dan meer over andere snelwegen en/of een kilometer of 20 secundair.
Tja, over de Renault constructie is een hoop gezegd, maar aangezien jij de auto leaset valt dat voor jou in de lump sum per maand. Als het totaal acceptabel is, heb je er weinig mee te maken.
Ik heb dus juist geen maandbedrag, mijn baas koopt de auto gewoon zelf. Dus daarom denk ik niet dat hij zit te wachten op iets als 180 euro in de maand huur. Maar dat kan ik altijd nog een keer vragen. Dat ik er persoonlijk niet voor voel maakt voor de zaak wellicht geen verschil.

Maar ik vind het dus vreemd dat je maximaal 40k per jaar mag selecteren en je niet meer dan 5 jaar kan kiezen. Doe je dat wel dan gaat automatisch je kilomter per jaar naar beneden. Ik hou daar niet zo van. Wat als ik een keer 60k per jaar rij? Of -om wat voor reden dan ook- ineens 8 jaar met de auto moet rijden? Waarom willen ze de accu's niet langer verhuren?? Bij mij komt fat dan over als "na 5 jaar of 200k zijn de accu's kapot en zoek het dan zelf maar uit". Dat is volgens mij juist niet wat ze willen.

Misschien toch eens aan de Renault dealer vragen.
Mijn zelfbouw 11kW lader is goedkoper dan een commerciële 3.7 lader, maar voor een prijsindicatie kan je bijvoorbeeld kijken naar http://www.laadpaaldirect.nl/laadpaal/ls24/ . Een 11kW paal is 10% duurder dan een 3.7 kW paal maar heeft krachtstroom nodig (eenmalig €200 als je dat nog niet hebt).
Bedankt voor de tip. Wat bedoel je met zelfbouw lader? Heb je zelf wat onderdelen bij de Conrad (ofziets) besteld en in elkaar geknutseld?
Welke aansluiting heb je nu? 3x25 of 1x40?
1x50 (ja: vijftig).
Tja, mijn tip: maak die proefrit. Voor jou is het wel wat onhandig (vergeleken met mij) maar als je wil, kan het prima :)
Hoe bedoel je onhandig? Omdat ik zo ver weg van mijn werk woon? Ik weet dat dat niet ideaal is, maar dat gaat niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Op thenewmotion staat dit over de Kia Soul:
1 fase 16 Ampère (3,7kW) 7 uur 20 minuten
1 fase 28 Ampère (6,6kW) 3 uur 40 minuten
Stopcontact 11 uur 40 minuten
DC snelladen (CHAdeMO) 30 min
Uit regel 3 concludeer ik dat 1 en 2 met een aparte oplader is.
Ik vind het wel erg slecht dat dit soort informatie niet op de Kia site te vinden is. Daar wordt wat in algemene termen gesproken en aan een plaatje kun je afleiden dat hij een CHaDeMo stekker en (volgens mij) een Yazaki (type 1) stekker heeft. Dat laatste komt overeen met het maximum van 6,6 kW over "1 fase" (het zijn in feite twee faseleiders).

Ik heb ook aan de webchat bij Kia gevraagd hoe je kunt opladen, maar die informatie had hij niet zo paraat, dat moest hij navragen. Nou ja zeg, alsof je een auto aanbiedt en iemand vraagt "hoe moet ik tanken, wat voor benzine moet er in?" en het antwoord is "weet ik niet". Dat is een beetje tekenend voor hoezeer elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat.
Dus: laat je goed informeren en ga er vanuit dat je zonder laadpaal 11 uur 40 minuten nodig hebt om op te laden :|

Afbeeldingslocatie: http://www.kia.com/nl/-/media/nl/models-media/soul-2014/soul-ev-laden.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

JeroenE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:42:
Je bedoelt met mobiele oplader een oplader-kast in de achterbak leggen en dan iedere dag aansluiten? Ik weet niet of ik daar vrolijk van zal worden.
[...]
Wat bedoel je met zelfbouw lader? Heb je zelf wat onderdelen bij de Conrad (ofziets) besteld en in elkaar geknutseld?
De oplader stelt niet veel voor: een kastje van 10x20x30 waar een dikke kabel in gaat en een dikke kabel uit komt. Er zit een relais en een besturingsprintje in en dat was het dan.

Als je met 6 kW wil laden kom je sowiezo niet weg met een schuko stekker/stopcontact.
Lader van binnen:
OpenEVSE
Van buiten:
Laadpaal+Zoe
1x50 (ja: vijftig).
Interessant, dat zie je niet veel.
Welk capaciteitstarief betaal je? Het kan wel eens heel interessant zijn om naar 3x25 te gaan.
Hoe bedoel je onhandig? Omdat ik zo ver weg van mijn werk woon? Ik weet dat dat niet ideaal is, maar dat gaat niet veranderen.
Inderdaad, de afstand maakt dat je nu in 2015 nog moet nadenken over hoe je het woon/werk verkeer elektrisch zou doen. Als de afstand de helft was, was het een no-brainer (naar mijn bescheiden mening) :)

Noot bij bovenstaand laadverhaal: de Soul kan niet drie fasen laden dus kan je alleen 6.6kW laden bij 22kW laadpalen. De netcode zegt dat apparaten boven de 5 kW bij voorkeur op drie fasen moeten worden aangesloten.
Auto's die wel 11kW AC kunnen laden zijn de Zoe, de auto die niet genoemd mag worden, Mercedes B ED en de Smart (met extra optie).

Als €40K niemand doet schrikken is de Mercedes misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@JeroenE: Toch denk ik persoonlijk dat je voor zo'n afstand nog niet de huidige Full-EV's moet gaan overwegen (behalve de Tesla Model S dan). Je hoeft maar 1 keer ergens te vergeten op te laden of je moet niet alleen van A naar B maar ook naar C.. dan zit je alweer met het opladen.

Daarnaast zit standaard niet bij elke Full-EV een lader voor thuis. Behalve bij de E-Golf.. want daar hadden ze volgens mij een actie lopen. Had je de E-Golf trouwens al overwogen? (Niet de GTE).

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De E-Golf heeft dus nog minder bereik. Volgens spritmonitor gemiddeld 18 kWh/100 km wat met een 24,2 kWh accu op een bereik van 134 km uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik denk dat het prima kan, maar juist voor die gevallen die je noemt wil je 11kW AC kunnen laden. Dan kan je na anderhalf uur in ieder geval weer naar huis, dus in rampscenario's lunch je buiten de deur en het probleem is opgelost.
Als normale sterveling kan je dan kiezen uit Renault en Mercedes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:12:
[...]

Ik moet ook acht uur werken plus pauze, dus daarom denk ik ook wel dat het wel een probleem zou kunnen zijn als ik daar alleen een 'gewoon' stopcontact krijgt. Dan duurt het laden namelijk 12 uur. Ik denk dat er wel een aparte groep komt, anders klapt het er gelijk uit als twee auto's worden aangesloten.
Maar als dat niet zo is dan is kan het handig zijn om te kunnen "pre-loaden" bij een snel lader. Of als ik eens een halve dag werk of al van te voren weet dat ik geen hele dag op kantoor zal zijn.
Met een EV met 160 km bereik hoef je nog maar 40 km te laden via een stopcontact op het werk. Dat is 3 uur voor de Kia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maasluip schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:34:
Uit regel 3 concludeer ik dat 1 en 2 met een aparte oplader is.
Ik was er juist vanuit gegaan dat 1 en 2 met dezelfde gingen, alleen afhankelijk van de laadpaal.
3 is apart want aan te sluiten op een stopcontact en dat is anders dan een laadpaal.
4 is ook apart want DC. Dat het CHAdeMO was wist ik al en ook dat je die ij (oa) Fastned kan snelladen. Hier in de buurt schijnt ook een Allegro snellaad staton te zijn, maar daar betaal je niet per kW, maar per minuut 50 cent. ALs je 21kWh kan laden in 30 minuten (0-80%) is dat meer dan 71ct per kWh.
Ik vind het wel erg slecht dat dit soort informatie niet op de Kia site te vinden is. Daar wordt wat in algemene termen gesproken en aan een plaatje kun je afleiden dat hij een CHaDeMo stekker en (volgens mij) een Yazaki (type 1) stekker heeft. Dat laatste komt overeen met het maximum van 6,6 kW over "1 fase" (het zijn in feite twee faseleiders).
Dat laatste is op zich dan wel gunstig, want dan kan je dat dus met twee groepen aansturen (maw net zoals elektrische kookapparaten).
Ik heb ook aan de webchat bij Kia gevraagd hoe je kunt opladen, maar die informatie had hij niet zo paraat, dat moest hij navragen. Nou ja zeg, alsof je een auto aanbiedt en iemand vraagt "hoe moet ik tanken, wat voor benzine moet er in?" en het antwoord is "weet ik niet". Dat is een beetje tekenend voor hoezeer elektrisch rijden nog in de kinderschoenen staat.
Dus: laat je goed informeren en ga er vanuit dat je zonder laadpaal 11 uur 40 minuten nodig hebt om op te laden :|
Oh, de wbchat enzo heb ik niet eens geprobeerd. Ik heb altijd ruzie met automobielfabrikant websites. Die van Renault geeft in Internet Explorer steeds foutmeldingen voer een script die e weg moet klikken (als je bijv een Zoe wil configureren). Die had ik trouwens alleen opgestart omdat het in firefox al helemaal niet werkt. Het is soms net alsof ze geen auto willen verkopen....

Waarom zulk soort technische gegevens niet ergens in de brochure staan (of desnoods in de "installation guide") weet ik ook niet. Ik had al wel bij Kia canada de handleiding gedownload. Dat is nooit precies 1-op-1, maar grofweg de grootste zaken zijn natuurlijk hetzelfde. Waarom je zulk soort zaken in andere landen wel kan downloaden maar hier in NL niet begrijp ik ook al niet.
Proton_ schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:42:
[...]

De oplader stelt niet veel voor: een kastje van 10x20x30 waar een dikke kabel in gaat en een dikke kabel uit komt. Er zit een relais en een besturingsprintje in en dat was het dan.
Aha, ik heb al iemand aan tafel zitten met fonkelende oogjes, dus de kans is wel groot dat er dan zoiets gaat komen. Ligt er een beetje aan hoe dit zit met de vergoeding vanuit werk (maw: als er wel etaald wordt voor een 'echte' paal dan misschien toch niet). Ik geloof dat er ni ook al naar andere tweedehands elektrische auto's wordt gezocht ;)
Interessant, dat zie je niet veel.
Welk capaciteitstarief betaal je? Het kan wel eens heel interessant zijn om naar 3x25 te gaan.
Het zat er al toen we het huis kochten dus we hebben er niets speciaals voor gedaan. Volgens mij waren de huizen ook bedoeld voor woon/werk combinatie en is er daarom toen meer capaciteit in gezet. Geen idee waarom ze niet gewoon 3 fasen hebben gedaan. We hebben het een paar jaar geleden wel gechecked en wat op de rekening staat klopt. Dat was toen er in het nieuws was dat veel mensen een hoger bedrag betaalden dan zou moeten.

Op de rekening staat 34,23 als netwerkkosten (incl btw) voor de netbeheerder. Ik neem aan dat dat het bedrag is wat je zoekt.

We hebben het nooit laten aanpassen want dan moet ook de hele groepenkast aangepast worden. En ik vond het wel handig dat we gewoon alles tegelijk kunnen aanzetten dus alleen een andere zekering hoefde van mij ook niet.

En ook destijds zouden we al een slimme meter hebben gekregen; een ferraris meter saldeert gewoon uit zichzelf. Daar heb je geen regeltjes van de overheid (die aangepast kunnen worden) voor nodig.
Als de afstand de helft was, was het een no-brainer (naar mijn bescheiden mening) :)
Ja, dat denk ik ook
Noot bij bovenstaand laadverhaal: de Soul kan niet drie fasen laden dus kan je alleen 6.6kW laden bij 22kW laadpalen.
Ja, of bij snel laad stations DC laden en de rest "langzaam".
Auto's die wel 11kW AC kunnen laden zijn de Zoe, de auto die niet genoemd mag worden, Mercedes B ED en de Smart (met extra optie).
Smart is te klein en de Mercedes veel duurder. Ik zal eens kijken wat daar allemaal bij zit, maar de configurator begint er al over dat net alle data die hij heeft correct is. Maar de dealer weet het wel. Je zou denken dat de oplossing voor de hand ligt door de juiste data in die configurator te stoppen.

Hm, er lijken niet veel opties te zijn, maar de brochure gaat 90% over benzine/diesel en ik ben nu even te moe om het allemaal goed te snappen. Volgens mij staat er niet eens iets in over het opladen va de E variant.

Welke derde auto? >:)
Falcon schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:45:
@JeroenE: Toch denk ik persoonlijk dat je voor zo'n afstand nog niet de huidige Full-EV's moet gaan overwegen (behalve de Tesla Model S dan). Je hoeft maar 1 keer ergens te vergeten op te laden of je moet niet alleen van A naar B maar ook naar C.. dan zit je alweer met het opladen.
Ja, voor bezoek aan klanten zal het waarschijnlijk niets gaan worden. Dat moet ik nog een beetje uitzoeken. Maar dat is op zich op te lossen door op de zaak een auto van een collega te lenen. Vroeger crosste ik wel het halve land door, maar nu ben ik maar een paar keer per jaar buiten de deur (andere afdeling, meestal komen de klanten nu naar ons).
Daarnaast zit standaard niet bij elke Full-EV een lader voor thuis. Behalve bij de E-Golf.. want daar hadden ze volgens mij een actie lopen. Had je de E-Golf trouwens al overwogen? (Niet de GTE).
Bij de Kia zit wel een stekker voor stopcontact, maar dat is dus traag. Ook een kabel voor laadpalen, maar dat moet ik dus nog even navragen hoe of wat.

Als ik privé nog wat moet knutselen voor een lader aan de muur is dat ook niet zo heel erg als dat niet al te duur wordt.

Naar de e-golf had ik niet echt gekeken, uit mijn hoofd had die veel minder kilometers, maar ik zal nog eens kijken.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:01:
Met een EV met 160 km bereik hoef je nog maar 40 km te laden via een stopcontact op het werk. Dat is 3 uur voor de Kia.
Ja, maar dat zijn dan wel (Amerikaanse) theoretische kilometers en geen real-kilometers die in de praktijk in Nederland gehaald worden. Als je de cijfers in de boekjes zou kunnen vertrouwen dan was het natuurlijk geen enkel probleem geweest. Dan hoef ik in principe niet eens bij te laden om heen en weer te rijden (212 europese kilometers is minder dan 2 * 90).

Is een fabrikant al eens op het idee gekomen om mensen 'gewoon' een paar dagen een auto uit te lenen zodat ze in de praktijk kunnen kijken of het werkt?

Van mij hoeven allerlei rand gevallen niet per se afgedekt te zijn. Als ik net thuis kom rijden en ik bedenk me dat ik op de zaak iets heb laten liggen dan kan ik dus niet nog 'even snel' heen en weer rijden. Of een rondje IJsselmeer of zoiets. Jammer, dat gaat dan niet. Beter nadenken, eerder plannen, ander vervoer kiezen. Maar ik kan natuurlijk niet aan komen met een auto voor de zaak waarbij ik drie keer in de week moet bellen dat ik wat later ben want de accu is leeg.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenE op 14-08-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met een 1x50 aansluiting (en weerstand om naar 3x25 te gaan) is de 28A aansluiting voor de Kia wellicht wel een optie, alleen laden op je werkplek is dan lastiger te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:01:
[...]

Uh-hu, ook als het begint te vriezen buiten en je de auto een jaartje of 2 hebt en de accu net dat beetje minder is geworden. Misschien een idee om niet met de meest gunstige getallen te rekenen maar alvast een marge van 10-20% te nemen?

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:51
@JeroenE: een 15 jaar oude prius? (bijtelling 35% over de dagwaarde) :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:01:
@JeroenE: een 15 jaar oude prius? (bijtelling 35% over de dagwaarde) :)
Een ondertussen ex-collega heeft ooit op die manier een enorm oude volvo gekocht voor de zaak.

Laten we het er op houden dat onze directeur niet meer open staat voor oude auto's die de zaak koopt om medewerkers in te laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
JeroenE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 20:42:
[...]
Ik heb dus juist geen maandbedrag, mijn baas koopt de auto gewoon zelf. Dus daarom denk ik niet dat hij zit te wachten op iets als 180 euro in de maand huur. Maar dat kan ik altijd nog een keer vragen. Dat ik er persoonlijk niet voor voel maakt voor de zaak wellicht geen verschil.

Maar ik vind het dus vreemd dat je maximaal 40k per jaar mag selecteren en je niet meer dan 5 jaar kan kiezen. Doe je dat wel dan gaat automatisch je kilomter per jaar naar beneden. Ik hou daar niet zo van. Wat als ik een keer 60k per jaar rij? Of -om wat voor reden dan ook- ineens 8 jaar met de auto moet rijden? Waarom willen ze de accu's niet langer verhuren?? Bij mij komt fat dan over als "na 5 jaar of 200k zijn de accu's kapot en zoek het dan zelf maar uit". Dat is volgens mij juist niet wat ze willen.

Misschien toch eens aan de Renault dealer vragen.

[...]
Hoe kom je aan 180 huur per maand? Bij 30.000 km per jaar is het 142 p.m. Afrekening km gaat niet per jaar maar over de looptijd.. Daarnaast als de accu's kapot zijn dan is dat een probleem van Renault, niet van de eigenaar van de auto, de accu's zijn en blijven eigendom van Renault.
Ze verhuren de accu's wel over een langere periode alleen het contract loopt voor max 5 jaar en daarna een nieuw contract, er zijn ook mogelijkheden voor langere huurcontracten. Misschien inderdaad handig om maar eens langs de dealer te gaan...

[ Voor 5% gewijzigd door BB-One op 15-08-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Op de zaak is nu nog geen goede mogelijkheid om op te laden (anders dan lange verlengkabel naar binnen leggen). De kans dat er een "echte" laadpaal komt is ook ongeveer 0 want de eigenaar van het kantoorpand/terrein wil hier niet aan mee werken. Dat is al door collega's en andere bedrijven (die in hetzelfde pand zitten) ondervonden. Ik denk niet dat ik daar wel verandering in kan brengen.

En, hoe beviel de proefrit? Je bent een van de eerste Nederlanders die er in gereden heeft dus dat staat alvast achter je naam :P

Belangrijkste is dat je blijft pushen bij de eigenaar van het pand. Reken erop dat er aankomende jaren nog meer elektrische auto's gaan verschijnen bij jullie op de parkeerplaats en dan kun je het niet meer afdoen met een verlengsnoer uit het raam.
Een beetje type2 laadstation hoeft niet groter te zijn dan een paar pakken printpapier en je kunt het gewoon aan de gevel hangen.
Snow_King schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:15:
[...]

Hoewel de 3-fase 11kW lader van de ZOE echt top is, is het heel jammer dat deze geen DC kan snelladen.

De 43kW AC laadpunten worden er toch steeds minder terwijl DC (CCS en CHAdeMO) hard blijven groeien.

Ik zou zelf voor een ZOE gaan, mits deze DC kon laden.

JeroenE geeft aan dat ie een Fastned in de buurt heeft, dus hij kan in principe met 43kW AC laden onderweg.
JeroenE schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:43:
[...]

Ik was er juist vanuit gegaan dat 1 en 2 met dezelfde gingen, alleen afhankelijk van de laadpaal.
3 is apart want aan te sluiten op een stopcontact en dat is anders dan een laadpaal.
4 is ook apart want DC. Dat het CHAdeMO was wist ik al en ook dat je die ij (oa) Fastned kan snelladen. Hier in de buurt schijnt ook een Allegro snellaad staton te zijn, maar daar betaal je niet per kW, maar per minuut 50 cent. ALs je 21kWh kan laden in 30 minuten (0-80%) is dat meer dan 71ct per kWh.

Aha, ik heb al iemand aan tafel zitten met fonkelende oogjes, dus de kans is wel groot dat er dan zoiets gaat komen. Ligt er een beetje aan hoe dit zit met de vergoeding vanuit werk (maw: als er wel etaald wordt voor een 'echte' paal dan misschien toch niet). Ik geloof dat er ni ook al naar andere tweedehands elektrische auto's wordt gezocht ;)
Fastned kun je trouwens aan een tankpas koppelen, wel zo handig :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 18:22
Als je baas die auto zelf koopt, kan hij dan niet profiteren van alle fiscale voordelen voor ondernemers rondom EV's? Dan wordt zelfs een model S ineens best goedkoop.

Als dat niet kan, moet hij/zij wellicht wel nadenken over waar hij aan begint met een EV. Als met een jaar of 2-3 de Nissan Leaf 2, Chevrolet Bolt en Tesla model 3 op de markt komen met twee keer de range op het huidige prijspunt, wie gaat dan nog die tweedehands Kia Soul van je kopen met die net niet genoeg range? De afschrijving kon wel eens zeer aanzienlijk zijn, de snelst afschrijvende auto's zijn nu ook al veelal de hybrids en EV's, omdat de ontwikkelingen daar zo veel harder gaan dan bij ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

2-3 jaar? De Leaf 2 stond volgens mij al voor 2016 in de planning.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Klopt, deze staat wel in de planning voor 2016, maar het is altijd afwachten met welke snelheid en in welke aantallen deze daadwerkelijk beschikbaar komen. Tevens zijn sommige autofabrikanten een beetje apart in dat ze deze ergens niet op de markt zetten. Zoals een Chevrolet Spark EV, die zouden ze hier best kunnen verkopen, maar ze verkopen enkel de gewone spark.

Met betrekking tot de Nissan Leaf is het wel zo dat deze wereldwijd in de markt gezet wordt zonder voorbehoud, en Nederland samen met een aantal andere Europese landen historisch redelijk wat auto's verkocht heeft.

De geruchten hebben het over een introductie van het 2016 model in oktober, wat meestal betekent dat ze wel orders aannemen, maar er nog niet daadwerkelijk tot uitlevering over gegaan wordt. Wellicht dat deze net in of voor het nieuwe jaar daadwerkelijk leverbaar is. Maar dat is wellicht Amerika (Californie), wat onder de autofabrikanten een of andere speeltuin(strafkamp?) is waar ze ook daadwerkelijk elektrisch moeten verkopen.

Ik zag overigens een 2e hands Model S 60kWh te koop staan op autoscout24 voor 65k euro. Wellicht is zo'n 2e hands wel een interresante optie als de BTW nog te verrekenen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 22:10
Hoe oud was die Model S dan? Want voor 80K heb je een nieuwe, en dat is een 70KWh versie met 4wd.
BTW verrekenen kan als bedrijf altijd wel, maar wat jij bedoelt is de belastingaftrek, ik geloof dat daarvoor de auto nieuw moet zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tesla's schrijven helemaal niet zo veel af. De goedkoopste tweedehands Tesla is inderdaad 65k en dat is 'slechts' een 60 kWh model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor JeroenE is 40k al veel, dus terecht dat hij niet naar Tesla's kijkt.

Iemand ervaring met de Mercedes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
De leaf 2 zou in q2/2017 (? er doen allerlei geruchten de rondje, maar gezien hoe weinig er bekend is, lijkt levering in 2016 onwaarschijnlijk) moeten komen met een range van wellicht 120 mijl (200km Amerikaanse cyclus, wellicht 250EU cyclus, ref. greencarreports). Er zijn geruchten dat er later richting 200 mijl gegaan wordt, wat ook de Bolt en model 3 zouden gaan doen, zo richting 2018. Allemaal trouwens niet zo bizar maar meer extrapolatie van het tempo waarin de accu goedkoper wordt plus wat tweaken van de auto zelf (de Zoë heeft er ook al een keer 10% range bij gekregen) Een 200 echte kilometer Leaf is al weer een stuk aantrekkelijker en 350 echte kilometers Leaf is "doel bereikt", dan is mijn laadcyclus gelijk aan die van hem (tijd voor een bak koffie en bak stroom) :-)

Ander gerucht:
30 kWh Leaf: http://insideevs.com/2016-nissan-leaf-get-25-larger-battery/. Dat zou ongeveer 200km zijn toch? En het artikeltje noemt 'unchanged pricing' (die accu kost immers wat de 24 kWh vorig jaar kostte). Als dit zo is, komt de Leaf 2 veel later pas, anders is het zinloos.

Een Tesla heeft minder last van van de afschrijvingskosten, want die heeft het doel als range al bereikt, meer range is niet zo relevant. Totdat een Duits premium merk een concurrent neer zet met een lagere prijs (want accu is goedkoper geworden). Dan moet Tesla ook op prijs gaan concurreren en dalen de nieuw prijzen en dus de tweedehands prijzen ook, wat extra afschrijving geeft. Voor ICE auto's daalt de nieuwprijs maar zeer beperkt (die worden hooguit een beetje opgeleukt), dus die krijgen pas problemen als er minder markt voor oliestokers komt.

[ Voor 18% gewijzigd door robhuls op 15-08-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BB-One schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:36:
Hoe kom je aan 180 huur per maand? Bij 30.000 km per jaar is het 142 p.m.
Ik rijd meer dan 30k per jaar dus ik heb 40k gekozen, De prijs gaat dan van 142 naar 182.
Misschien inderdaad handig om maar eens langs de dealer te gaan...
Ik ben langs de dealer gegaan, maar de accu's zijn niet eens ter sprake gekomen. De verkopers hebben onderling nog even overlegd, maar de consensus was dat 90km voor een Zoe in de winter te ver is. Het zou wel kunnen, maar dan zonder radio of kachel aan en hopen dat er geen files onderweg zijn. Dat wilde ze me vooral niet aanraden om te doen, zeker omdat je met een lege accu echt een lege accu hebt en niet simpel in 5 minuten kan bijtanken.

Scheelt weer een keuze momentje :)
Erasmo schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:40:
En, hoe beviel de proefrit? Je bent een van de eerste Nederlanders die er in gereden heeft dus dat staat alvast achter je naam :P
Ik ben zeker niet de eerste, maar wellicht wel die er hier over schrijft. Het beviel me eigenlijk uitstekend. Ik heb er niet al te lang in gereden. Een langere proefrit was ook geen probleem, daar hebben ze zelfs een aparte auto voor omdat heel veel mensen dat vragen. Volgende week is er zelfs iemand die er een hele week in gaat rijden. Dat hoeft van mij nu ook weer niet gelijk. Over twee weken kan ik hem zaterdagmiddag halen en dan dinsdagmiddag weer inleveren.

Ik heb geen plaatjes gemaakt omdat op internet er al genoeg over te vinden is ;) Je merkt wel dat het geen lichte auto is, maar hij trekt zeer vlot op en ik heb niet het idee dat ik kracht mis om even extra snelheid te maken. Het was een beetje druk met invoegen op de snelweg dus ik kon daar niet gelijk vol het pedaal induwen.

In een woonwijkje reed hij ook prima, het uitzicht is goed. De neus is wel veel meer in beeld dan ik ben gewend, maar dat zal vast ook wennen.

Als je achter uit rijd dan heb je een camera met streepjes. Helaas hebben ze daarom geen geluidssignalen zoals "normale" PDC systemen. Dat vond ik in deze korte test wellicht nog het grootste minpunt omdat je de hoeken van de auto niet goed ziet op de camerabeelden. In mijn huidige auto gaat er toch wat piepen als je in de buurt komt omdat de sensoren op de hoek net een beetje naar buiten wijzen.

Een ander minpuntje is dat op de achterbank de vloer veel hoger is dan ik ben gewend. Voor het zitten is dat nog niet zo erg, maar de voorstoelen schuiven wel met maar een paar centimeter speling over de vloer. Als je de stoel naar achter doet terwijl er iemand zit moet je dus wel even opletten dat je niemands tenen plet.

Aan de andere kant is de hoofdruimte enorm. Zeker voor een Aziatische auto omdat die toch vaak al aan de kleine kant zijn. Voor mij zou dat best nog lager kunnen zijn; ik weet zeker dat langere mensen dit erg op prijs zullen stellen (ik ben 183cm hoog). Het geeft je wel een ruimtelijk gevoel.

Tijdens de rit hebben we volgens het dashboard gemiddeld zo'n 15kWh/100km gereden. Ik heb niet met heel knopjes gespeeld; dat komt wel als ik hem langer heb.

Volgens de dealer moet 100km altijd te halen zijn, zelfs in de winter. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je rijd. Sommige mensen rijden er inderdaad 160km mee, andere max 120km op 1 lading.

Hij wist zelf ook niet hoe het zat met die 6,6kW, dat gaat hij bij de distributeur navragen.

Prijzen voor onderhoud zijn ook nog niet bekend. Er wordt (nu) door Kia voorgeschreven om ieder jaar of 15k km langs te komen voor onderhoud. Maar ze weten nog niet precies hoe of wat want er is nog geen Kia rijder die een van beide heeft gehaald.
Een beetje type2 laadstation hoeft niet groter te zijn dan een paar pakken printpapier en je kunt het gewoon aan de gevel hangen.
Waarschijnlijk wordt het voor de eigenaar pas een probleem als er bedrijven de huur voor gaan opzeggen. Ik weet niet of dat al snel zal gaan gebeuren.

Maar ik ga natuurlijk wel een beetje pushen. Hopelijk lukt het om wat beters te krijgen dan alleen een normaal stopcontact.
JeroenE geeft aan dat ie een Fastned in de buurt heeft, dus hij kan in principe met 43kW AC laden onderweg.
Er staat een Allego station redelijk dichtbij; dat is weer net iets anders. Ik ben net gaan kijken en er hangen 3 snoeren aan. 1 keer CHAdeMO, 1 keer CCS/DC combi en 1 keer AC. Twee meter verder stond nog een standaard laadpaal.
Fastned kun je trouwens aan een tankpas koppelen, wel zo handig :)
Ik denk niet bij mijn tankpas omdat die van een kleine keten is (en geen algemene pas als de Shell, Texaco of weet ik wat), Maar goed, ik kan toch geen benzine meer tanken in een Kia dus dat pasje geloof ik wel.
robhuls schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:24:
Als je baas die auto zelf koopt, kan hij dan niet profiteren van alle fiscale voordelen voor ondernemers rondom EV's? Dan wordt zelfs een model S ineens best goedkoop.
Ja en nee. Hij kan wel van die voordelen gebruik maken, maar dan is een Tesla niet ineens wel goedkoop; voor zover ik weet krijg je maximaal 36% van 50000 euro terug. Als je dan 80000k moet uitgeven is dat nog steeds te veel. Die extra voordeeltjes zijn juist de reden dat een auto als de Kia wel in mijn bereik zit (er is niet een heel harde grens trouwens). Je kan dan niet ineens doen als of die er op de Kia niet zijn en bij de Tesla ze er wel aftrekken.
Als met een jaar of 2-3 de Nissan Leaf 2, Chevrolet Bolt en Tesla model 3 op de markt komen met twee keer de range op het huidige prijspunt, wie gaat dan nog die tweedehands Kia Soul van je kopen met die net niet genoeg range?
Dat is dan ook gelukkig zijn dilemma en niet die van mij.

Ik heb er trouwens niet al te veel vertrouwen in dat dit auto's er binnen een paar jaar zijn. Al was het maar omdat dat een paar jaar geleden ook al werd gezegd en die auto's zijn er nu ook nog niet.
!null schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:33:
BTW verrekenen kan als bedrijf altijd wel, maar wat jij bedoelt is de belastingaftrek, ik geloof dat daarvoor de auto nieuw moet zijn.
Tweedehands mag ook, maar max 6 maanden oud en 6000km. Dit is voor als je een demo auto van een dealer koopt. Op marktplaats is allemaal ouder, vziw (en dan nog steeds te duur voor mijn situatie).

Anyway, binnenkort staat er sowieso een elektrisch voertuig voor de deur. Prive hebben we er een gekocht. Dat is geen nieuwe, maar een 5 jaar oude Fiat Qubo die is omgebouwd door Micro-Vett (al bij aanschaf natuurlijk, niet nu). Die is dan ook meer bedoeld als binnen de stad auto. Hij kan maximaal 105 op de teller (95 gps) en zou 100 kilometer ver moeten kunnen rijden. Hij kan alleen in een laadpaal en niet in het stopcontact. Nouja, het kan wel want hij kan maximaal 3kW laden; dat kan ook met een gewone stekker. Maar zo'n kabel zit er niet bij en heeft er waarschijnlijk ook nooit bij gezeten. Er waren er meer, maar die zijn allemaal al verkocht. Ze zijn van de gemeente Zaandam geweest.

Het is trouwens lastig om die verzekerd te krijgen; op vergelijkingssites wordt het kenteken niet herkend en als je belt dan snappen ze het vaak nog steeds niet of ze accepteren het type auto niet.

Heeft iemand daar nog tips voor?

Nu nog even een pasje zien te scoren en een laadpaal om die op te kunnen laden. Op de zaak hebben ze een pasje van thenewmotion.nl om thuis op te laden (en te verrekenen via de zaak). Zitten daar nog grote verschillen in?

Voor zolang hij nog op internet staat zijn hier wat foto's te bewonderen. Er zit trouwens geen airco in al staat er van wel. Of beter: hij zit er wel in, maar de motor is vervangen en de airco is niet meer aangesloten.

En -je gelooft het bijna niet- je kan er nog steeds benzine in gooien 8)7
Dat is dan voor de standkachel want die draait niet op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Excuses, het ging om de update van de Leaf, niet de Leaf 2. Ik refereerde dus naar de 30kWh accu voor de Leaf, wellicht net genoeg, aangezien de Kia Soul EV 27kWh heeft.

Vandaag een proefrit gemaakt in een Opel Ampera, niet echt verschrikkelijk lang overigens, maar genoeg voor een korte indruk.

De Ampera was helaas leeg, een lege Opel Ampera, is een droevige Opel Ampera. De benzine motor is in deze motor nog best nadrukkelijk aanwezig, en dat is jammer, het maakt het verschil met het elektrisch rijden zonder de generator zoveel groter.

De rij ervaring is opzich prima, zonder enig nukken kan je er mee in de rondte rijden. Ook hier een opmerking over de elektrische rem, in de normaal modus is deze niet super sterk, ook in sport kan je niet in 1 pedaal modus rijden zoals bij de BMW i3. Gemiste kans naar mijn persoonlijke voorkeur.

Ander punt van deze rem is dat als je de bocht in remt en het rem pedaal los laat, de regeneratie en de fysieke rem niet gelijktijdig "los" laten. Laat ik maar zo zeggen dat het heel apart voelt. Bij de BMW i3 was naar mijn mening de motorrem net iets te sterk als je een bocht in stuurde, maar wel voorspelbaar en gelijkmatig. Dat is dit niet.

Praktisch heeft deze auto ook wel de nodig bezwaren, en dat waren voor mij dan ook echt afknappers. De zitruimte achterin is verschrikkelijk. Met enige moeite was ik daar in geraakt, maar eruit bleek een veel groter probleem. Foei.

De hoofdruimte is net aan genoeg, de kofferbak valt dan tegen. Allemaal rare dingetjes die mijn Peugeot 206 SW toch vergelijkbaar doet, al is dat technisch gezien een kleinere auto. Op de een of andere manier is die ruimte niet overgebleven in de Ampera.

Uiteindelijk net nog bij een Nissan dealer geweest om daar de Nissan Leaf in het echt een keer van dichtbij te bekijken. Daar kan je dus zonder problemen met 3 man naast elkaar achterin zonder dat je claustrofobisch klem zit achter de voorsteul. Ik hikte elke keer tegen de Leaf aan, maar het lijkt wel of het de enige zinnige keuze is.

De dealer, welke ook Kia verkoopt, kon mij ook vertellen dat er maar 3 dealers zijn in Nederland die de Kia Soul EV *mogen* verkopen. En dat waren er al 10 dit jaar. Tja, op die manier komen die dingen natuurlijk nooit aan de man. Het is indirect een verklaring waarom er nog geen Kia rijders in dit topic voorbij komen.

Binnenkort, als ik er klaar voor ben, dan maak ik eens een afspraak en kan ik een dagje een Nissan Leaf huren om te kijken of het voor mij werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb sterk het gevoel dat de verkoop/marketingorganisatie er nog niet helemaal klaar voor is.
Toen ik dit voorjaar een auto zocht is het me een aantal keer met klem afgeraden elektrisch te gaan rijden, leasemaatschappijen konden geen offerte maken etc. Alsof ze vooral geen elektrische auto erbij wilden.

De Leaf is echt een prettige auto (in ieder geval gedurende de 3 uur dat ik 'm gereden heb), waarom hikte je er tegen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
databeestje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:55:
De rij ervaring is opzich prima, zonder enig nukken kan je er mee in de rondte rijden. Ook hier een opmerking over de elektrische rem, in de normaal modus is deze niet super sterk, ook in sport kan je niet in 1 pedaal modus rijden zoals bij de BMW i3. Gemiste kans naar mijn persoonlijke voorkeur.
Je had de L stand moeten gebruiken. Ik gebruik de mechanische rem echt alleen nog op de laatste meter.

Verder moet je helemaal niet achterin je eigen auto willen zitten >:)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Niet om te trollen, maar een Ampera trekt de nadelen van zowel elektro- als ICE auto's in het extreme en het enige dat je er voor terugkrijgt is wat rijbereik (dat de meesten dus niet nodig hebben) en lage bijtelling.
ICE: mechanisch complex, veel onderhoud.
Ampera: nog complexer.
EV: kort bereik, vaak laden. (ik tankte 1x per maand, nu 1 a 2x per week laden).
Ampera: nog korter elektrobereik, altijd laden. Wat ook nog eens niet op 3fasen kan.
EV: Vlakke vloer want geen uitlaat etc, geen trekhaak (waarom is me een raadsel)
Ampera: geen ruimte én geen trekhaak.

En dan gebruikt Opel deze auto als voorbeeld waarom 'de wereld' nog niet klaar is voor elektrisch rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Proton_ schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 19:39:
Ik heb sterk het gevoel dat de verkoop/marketingorganisatie er nog niet helemaal klaar voor is.
Toen ik dit voorjaar een auto zocht is het me een aantal keer met klem afgeraden elektrisch te gaan rijden, leasemaatschappijen konden geen offerte maken etc. Alsof ze vooral geen elektrische auto erbij wilden.

De Leaf is echt een prettige auto (in ieder geval gedurende de 3 uur dat ik 'm gereden heb), waarom hikte je er tegen aan?
Eens, de organisaties snappen het niet allemaal, vooralsnog wordt ik in de familie ook nog raar aangekeken. Maar dat zijn ze inmiddels ook wel gewend. Zo ben ik ook de enige met zonnepanelen ;)

Het is voor het grootste deel de styling, die is bij Nissan wel vaker een beetje apart. Zeg maar, een soort van Rivella, toch weet ik dat er volkstammen zijn die er bij zweren. Ere wie ere toekomt, Nissan heeft echt goed begrepen hoe je een elektrische auto moet maken. Geen halfzachte ombouw van een ICE, maar een een platte vloer voor en achter (hallo Ampera!), een fatsoenlijke kofferbak met ook nog ruimte in de hoogte, ruimte voor de benen achterin. (Iets met een kinderzitje enzo, zeg maar binnenkort).

Ook heeft Nissan vanaf dag 1 een snel laad aansluiting op de Leaf zitten. Deze heb je niet altijd nodig, behalve als je hem wel nodig hebt. En dan is het gat tussen een 0-80 in 45 minuten of een 0-80 in 4 uur ineens belachelijk groot.

Uiteraard is het wel zo, je komt niet altijd leeg aan, en dus kost het ook niet per definitie de maximale tijd. Zo kan je op het werk uitstekend "druppelladen" tijdens kantoor uren. Dat zou voor mij ruim voldoende zijn. Thuis naar 3 fasen en 11kW en dan zit ik gebeiteld. :)

Mijn vrouw was in ieder geval wel positief over de vormgeving van de Nissan zoals deze daar stond, dat is er ook nog. De WAF is er in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenE schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:40:
Anyway, binnenkort staat er sowieso een elektrisch voertuig voor de deur. Prive hebben we er een gekocht. Dat is geen nieuwe, maar een 5 jaar oude Fiat Qubo die is omgebouwd door Micro-Vett (al bij aanschaf natuurlijk, niet nu). Die is dan ook meer bedoeld als binnen de stad auto. Hij kan maximaal 105 op de teller (95 gps) en zou 100 kilometer ver moeten kunnen rijden. Hij kan alleen in een laadpaal en niet in het stopcontact. Nouja, het kan wel want hij kan maximaal 3kW laden; dat kan ook met een gewone stekker. Maar zo'n kabel zit er niet bij en heeft er waarschijnlijk ook nooit bij gezeten. Er waren er meer, maar die zijn allemaal al verkocht. Ze zijn van de gemeente Zaandam geweest.
Ah mooi, gelefeliciteerd. Ben benieuwd wat de prijs is, zeker in vergelijking met 2e hands concurrerenten I-Miev (zelfde prestaties) en Leaf.
Het is trouwens lastig om die verzekerd te krijgen; op vergelijkingssites wordt het kenteken niet herkend en als je belt dan snappen ze het vaak nog steeds niet of ze accepteren het type auto niet.

Heeft iemand daar nog tips voor?
Mijn ervaring met "rariteiten" verzekeren is dat Centraal Beheer Achmea meestal wel alles accepteert. Dat wil zeggen sportwagen op jongere leeftijd, of het verzekeren van een busje als particulier. Dat laatste is niet heel raar, maar dan gaat de goedkoopste verzekeraar (via vergelijkingssite) je weigeren (omdat ze geen busjes verzekeren :') )
En -je gelooft het bijna niet- je kan er nog steeds benzine in gooien 8)7
Dat is dan voor de standkachel want die draait niet op de accu.
Als hij er nog in zit zou je kunnen kijken om er een elektromotor op te zetten. Compressor zorgt zelf wel voor meer belasting indien nodig, dus als de electromotor gewoon z'n toeren houdt, moet het werken.
Echter, zal het allemaal te veel zijn op 12V systeem, en het hoge voltage systeem kun je vast niet zo maar bij, of zou je misschien niet moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

databeestje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:57:
[...]
Thuis naar 3 fasen en 11kW en dan zit ik gebeiteld. :)
Caveat: de Leaf heeft ook zo'n 6kW lader als de Soul.
3fase is dan nog wel nuttig, dan heeft de auto z'n eigen fase (=> 5,7 kW :)

Oh ja, laat je vrouw ook een proefrit maken.
Mijn vrouw hield niet echt van autorijden... tot ze bij de proefrit in de Zoe reed (om mij een plezier te doen).
Toen móesten we elektrisch gaan rijden.
YMMV, maar zo ging het bij mij :*)

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 15-08-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 17:55:
De dealer, welke ook Kia verkoopt, kon mij ook vertellen dat er maar 3 dealers zijn in Nederland die de Kia Soul EV *mogen* verkopen. En dat waren er al 10 dit jaar. Tja, op die manier komen die dingen natuurlijk nooit aan de man. Het is indirect een verklaring waarom er nog geen Kia rijders in dit topic voorbij komen.
Het zijn er wel iets meer, namelijk 8. Daar kwam ik ook achter toen ik langs de lokale Kia dealer reed (die ze dus niet in het assortiment heeft). Een beetje vaag vind ik het inderdaad ook, want zo kom je in een gewone Kia showroom deze auto dus ook niet "per ongeluk" tegen. Je moet echt via andere kanalen al weten dat het bestaat. Nu weet ik niet hoeveel mensen tegenwoordig nog een auto kopen waar ze "per ongeluk" tegen aan lopen, maar nu gaat iemand die voor een niet-instapmodel Carens of Sportage gaat kijken hem ook niet tegen.

Aan de andere kant begrijp ik het wel een beetje. Als Kia (ik roep maar wat) 30 Soul EV's per jaar verkoopt dan is dat zo weinig dat niet eens iedere dealer er 1 verkocht zal hebben. Dan kan zo'n lokale dealer ook nauwelijks expertise met een auto opbouwen. Maar weet je wel gelijk zeker dat het klopt als er wordt gezegd "dit hebben wij nog nooit eerder meegemaakt; u bent de eerste die hier mee komt" ;)

De dealer wist wel de twee dichtstbijzijnde te vertellen waar ze wel worden verkocht. Volgens hem stond het ook op de site, maar dat had ik zelf nog niet ontdekt. Uiteindelijk wel toen ik eenmaal wist dat er een (kleine) lijst met dealers moest zijn. Als je in het hoofdmenu kiest voor Modellen -> Soul dan heb je daarna net onder het midden (na allerlei plaatjes en de kleuren die er zijn) een knop voor "meer informatie". Als je daar op klikt dan kom je op deze pagina terecht. Er staat dan een vak met "inruilwaarde weten, kies uw dealer voor een taxatie" en daar staan de dealers genoemd waar de Soul te krijgen is. Die had ik al wel eerder zien staan maar ik had niet de conclusie getrokken dat je ze dan ook alleen daar kon krijgen.
!null schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:10:
Ah mooi, gelefeliciteerd. Ben benieuwd wat de prijs is, zeker in vergelijking met 2e hands concurrerenten I-Miev (zelfde prestaties) en Leaf.
De handelaar wilde er net geen 10k voor hebben. Volgens mij beginnen de laagst geprijsde Leafs net onder de 15k. Dat is toch nog wel 30% duurder. Kwa kostprijs vielen die dus al af.

De i-Mievs zijn wel iets goedkoper dan de Leaf. De goedkoopste is ook rond de 10k, maar ze worden al snel rond de 12k. Maar -en ik quote- "die is niet mooi". Nu is dat voor mij niet altijd een argument (anders had ik alle spiegels wel kapot geslagen) maar het telde wel mee. Hij is ook wat kleiner dan een Qubo. We hebben er niet in gezeten, maar ik verwacht ook wel iets beter afgewerkt dan de Qubo. De Qubo is toch wel duidelijk meer een "werk-auto" waar alles net wat spartaanser is.

Het voordeel van de Qubo is ook dat hij wat praktischer lijkt als je toch eens een keer boodschappen gaat doen omdat het hard regent en je geen zin hebt om nat te regenen en dat soort zaken. Er past meer in en als je de achterbanken er uit zou halen al helemaal.

De prijs is wel lager geworden, maar niet heel veel. We hadden wel een auto in te ruilen (met hier en daar wat plekjes) dus ik weet niet of dat anders was geweest als we niets hadden ingeruild. We hadden in ieder geval zelf niet veel zin om zelf te kijken om de auto te verkopen op marktplaats.

Het grootste pluspunt is dat dit een normale auto is die is geconverteerd naar elektrisch. Dan lijk je toch wat meer mogelijkheden om er zelf ook een beetje aan te knutselen. Er zitten "standaard" accu's in; geen speciaal gemaakte accu's die een specifieke vorm hebben en die je daarom niet bij de lokale accu-boer kan kopen.

Niet dat ik van plan ben om er echt aan te gaan knutselen, maar mijn partner is al aan het dromen van meer accu's, uitvogelen of het niet mogelijk is om ze sneller te laden etc. Nu is daar over verzinnen wel anders dan het in de praktijk brengen natuurlijk. Maar als je al weet dat er nergens plek is voor een extra accu of dat alles zodanig verstopt zit dat je eerste de halve auto uit elkaar moet trekken om er bij te komen dan is dat een ander verhaal dan "kijk, hier hangt de bak met accu's".
Mijn ervaring met "rariteiten" verzekeren is dat Centraal Beheer Achmea meestal wel alles accepteert.
Ja, die hebben we wel aan de lijn gehad alleen de offerte die ze gingen mailen is nog niet aangekomen. Nouja, anders morgen nog een keer bellen.
Als hij er nog in zit zou je kunnen kijken om er een elektromotor op te zetten. Compressor zorgt zelf wel voor meer belasting indien nodig, dus als de electromotor gewoon z'n toeren houdt, moet het werken.
Echter, zal het allemaal te veel zijn op 12V systeem, en het hoge voltage systeem kun je vast niet zo maar bij, of zou je misschien niet moeten willen.
Volgens de handelaar zou je het misschien nog wel aan kunnen sluiten; alles zou er nog in zitten. Zelf ging hij dat natuurlijk niet doen.

Ik weet ook niet of wij het wel gaan doen. Voor de afstanden die er mee gereden gaan worden is het waarschijnlijk niet zinnig om dit te gaan doen. Het zal pas koeler beginnen te worden tegen de tijd dat je halverwege bent en als je op de bestemming bent aangekomen dan is het de vraag of de ingestelde temperatuur al is bereikt.

De fabrikant bestaat ook nog (maar is tot eind augustus met vakantie). Wellicht kan die nog vertellen waarom ze de airco niet hebben aangesloten. Ik denk zelf voornamelijk de accu capaciteit. Omdat het een gewone auto is zit er natuurlijk geen energiezuinige warmtepomp in maar 1tje die wel vermogen nodig heeft. En als je 100 km kan rijden zonder airco is het natuurlijk onhandig als dat (meer dan?) gehalveerd wordt als je de airco wel aan zet.
Proton_ schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 21:20:
Caveat: de Leaf heeft ook zo'n 6kW lader als de Soul.
Als ik van de Kia dealer niet wijzer word kan ik dan wellicht ook eens bij de Nissan langs. Op de Nissan site word ik er ook niet veel wijzer van. Ze kunnen een laadpunt (laten) installeren thuis, maar de technische details kan ik verder ook nergens achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@JeroenE ... Is de Mercedes B-Klasse al langs geweest als optie? Standaard 200km (tesla techniek!) en met een optie om deze te verhogen naar 230km. Het accu-pakket zit in de vloer van de auto.

http://www.anwb.nl/auto/t...st/MERCEDES/B-KLASSE/2112

Helaas is snel laden geen optie lees ik net, dan valt hij af vermoed ik?

[ Voor 28% gewijzigd door Falcon op 16-08-2015 08:48 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shapeshifter schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:00:
[...]

Uh-hu, ook als het begint te vriezen buiten en je de auto een jaartje of 2 hebt en de accu net dat beetje minder is geworden. Misschien een idee om niet met de meest gunstige getallen te rekenen maar alvast een marge van 10-20% te nemen?
Er is nog 6 uur speling om via stopcontact te laden. En wanneer het echt koud is en de range net niet toereikend kan men nog een kwartiertje bijladen bij fastned of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Falcon schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 08:45:
@JeroenE ... Is de Mercedes B-Klasse al langs geweest als optie?
[..]
Helaas is snel laden geen optie lees ik net, dan valt hij af vermoed ik?
Ja, ik heb die ook gezien. Hij is duurder maar het grootste nadeel lijkt mij het niet kunnen snelladen. Hij kan dan weer wel 11kW laden bij een standaard 3 fasen laadpaal, en volgens de anwb is hij dan in 2,5 uur weer vol.

Thuis heb ik geen 3 fasen dus daar heb ik er niets aan. Op de zaak wellicht wel.

Maar ik denk dat het een tussenvorm is die voor mij niet handig is. Meestal ben ik ik ergens relatief lang en maakt het mij niet uit of het in 8 uur of 2,5 uur de accu weer vol is. Maar voor mensen die meerdere afspraken buiten de deur hebben op 1 dag is het natuurlijk wel erg handig. Je komt ergens aan, plugt je auto en als je na een vergadering/bespreking na een paar uur weer weg gaat is je auto weer vol (of half vol als je vlot klaar bent). Bij de volgende afspraak idem dito en zo kan je blijven rijden zonder problemen.

Het is voor mij ook een klein beetje lastig om in te schatten wat handig is in de praktijk. Ik denk er nu niet heel erg over na. Als mijn tank leeg begint te raken dan gooi ik hem onderweg naar werk of huis weer vol. Dat kost wel een kwartiertje (omrijden, tanken en weer door) natuurlijk. Voorheen duurde het soms wel langer want het dichtstbijzijnde station waar ik kon tanken zat toen nog 25 km verder op. Dat is gelukkig veranderd doordat er een tankstation is bij gekomen, maar dan nog had ik bij een ander station kunnen tanken. Dat is alleen lastig omdat je dan het bonnetje moet declareren etc.

Maar ik denk er nu dus niet echt over na als ik weg ga. Hooguit dat ik in de auto stap en bedenk dat ik eerst moet tanken voor ik 'echt' op weg kan gaan.

Misschien een beetje vergelijkbaar als met de opkomst van de mobiele telefoons. Dan kon je ook kiezen welk abonnement voor jou handig was als je wist hoe veel minuten je ging bellen en hoe vaak je sms'jes verstuurde. Heel leuk als je dat al weet. Maar als je geen idee hebt omdat je nog nooit in de buitenlucht hebt gebeld laat staan een sms gestuurd dan heb je dus geen flauw idee wat er in de praktijk gaat gebeuren.

Dus ik heb eigenlijk geen idee. Soms ga ik 's avonds wel weg. Vaak weet ik dat al van te voren, maar niet altijd. Is het dan lang genoeg geweest om met 3,7kW te kunnen laden (om in ieder geval de trip te doen en dan 's nachts echt vol te laden) of gaat dat niet lukken en heb ik meer capaciteit nodig?

Het grootste probleem is dat dit afhankelijk is van de auto. Stom gezegd is het op ieder moment mogelijk om mijn stroom aansluiting te laten aanpassen. Dan maar wel 3 fasen 40A om "lekker" te kunnen blijven rijden. Maar als je auto daar niets mee kan omdat die lader niet in je auto is gebouwd dan heb je pech.

Ik denk dat ik met 3,7kW laden een heel eind kan komen. Ik ga meestal 's avonds niet ook nog eens een lange trip maken. Soms wel, maar dan zou ik dus een half uurtje moeten uit trekken voor snelladen en dan komt dat ook wel goed. De ene keer ben ik wel eerst nog 3 uur thuis zodat 2,5 laden voor de Mercedes prima is, maar soms ben ik hooguit een uurtje thuis. Dan is het weer te kort (ook dan is een half uur extra voor snel laden niet geweldig, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

ZuinigeRijder schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:03:
[...]

Er is nog 6 uur speling om via stopcontact te laden. En wanneer het echt koud is en de range net niet toereikend kan men nog een kwartiertje bijladen bij fastned of zo.
Daar ga je het dus niet mee redden denk ik, het zit in ieder geval dicht genoeg tegen de net wel net niet grens om weinig marge te hebben (ik redeneer hier wel met een 16A afgezekerd stopcontact, als je daadwerkelijk 6,6kW kunt laden is het een ander verhaal). En elke dag moeten snelladen gaat gauw vervelen vrees ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Shapeshifter op 16-08-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Shapeshifter schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:39:
[...]

Daar ga je het dus niet mee redden denk ik, het zit in ieder geval dicht genoeg tegen de net wel net niet grens om weinig marge te hebben (ik redeneer hier wel met een 16A afgezekerd stopcontact, als je daadwerkelijk 6,6kW kunt laden is het een ander verhaal). En elke dag moeten snelladen gaat gauw vervelen vrees ik.
Daarnaast is het niet verstandig om elke dag aan een Schuko te laden. Dat mag vaak maar met 13A, maar ook dat is al veel als continue last.

Boven de 10A wil je echt iets anders dan Schuko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat ben ik niet met je eens, maar dat was bekend :)

Re Mercedes: verdomd, die kan niet snelladen. Hoe suf. Deed ik zomaar de aanname dat Mercedes wel een auto geschikt voor de snelweg zou bouwen ;)
Wat zou de gedachte daarachter zijn? "Kom, we ontwerpen een auto van 40K waar je nog een auto naast moet hebben!" "Laten we een feature weglaten die in auto's die de helft kosten standaard ingebouwd is!" "Ach, met mijn S-klasse heb ik nooit een snellader nodig gehad, dus die hebben onze klanten ook niet nodig" 8)7

Net zo onbegrijpelijk als de R240 motor van Renault. Onderschat ik de kosten van een DC lader in de auto nu zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Proton_ schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 20:16:
Niet om te trollen, maar een Ampera trekt de nadelen van zowel elektro- als ICE auto's in het extreme en het enige dat je er voor terugkrijgt is wat rijbereik (dat de meesten dus niet nodig hebben) en lage bijtelling.
ICE: mechanisch complex, veel onderhoud.
Ampera: nog complexer.
EV: kort bereik, vaak laden. (ik tankte 1x per maand, nu 1 a 2x per week laden).
Ampera: nog korter elektrobereik, altijd laden. Wat ook nog eens niet op 3fasen kan.
EV: Vlakke vloer want geen uitlaat etc, geen trekhaak (waarom is me een raadsel)
Ampera: geen ruimte én geen trekhaak.

En dan gebruikt Opel deze auto als voorbeeld waarom 'de wereld' nog niet klaar is voor elektrisch rijden...
Ik heb dat bereik wel nodig. Zeker toen in April 2012 er geen snellader te ontdekken was. Op het keuze moment was dat zelfs nog slechter.

Onderhoud aan de ICE is echter veel minder dramatisch dan jij stelt, want er wordt slecht 10-60% van de tijd gebruik van gemaakt (schatting)

Ruimte en trekhaak heb ik dan weer niet nodig maar dat is persoonlijk.

Ik laad twee keer per dag zodat woon- werkverkeer 100% elektrisch is en dat is zeer de moeite waard.

Natuurlijk zijn er nu betere keuzes, maar elk jaar van auto wisselen is er helaas niet bij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
kdeboois schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:00:
[...]

Ik heb dat bereik wel nodig. Zeker toen in April 2012 er geen snellader te ontdekken was. Op het keuze moment was dat zelfs nog slechter.

Onderhoud aan de ICE is echter veel minder dramatisch dan jij stelt, want er wordt slecht 10-60% van de tijd gebruik van gemaakt (schatting)

Ruimte en trekhaak heb ik dan weer niet nodig maar dat is persoonlijk.

Ik laad twee keer per dag zodat woon- werkverkeer 100% elektrisch is en dat is zeer de moeite waard.

Natuurlijk zijn er nu betere keuzes, maar elk jaar van auto wisselen is er helaas niet bij...
Maar wat Proton_ hier zegt geldt niet alleen voor de Apera, maar voor elke (Plug-in) Hybride: Het is een compromis. Dus het kan nooit ideaal zijn, nooit beter dan een ICE óf een EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nou ja, niet helemaal. In een Outlander kan je prima zitten achterin en heb je nog kofferruimte :)
In 2012 had ik misschien ook voor een Ampera gekozen, toen waren mijn eisen heel anders, maar als (enige) gezinsauto lijkt hij niet zo geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Uiteindelijk wel, wat uiteindelijk blijkt die auto helemaal niet zuinig maar wel een stuk duurder door de dubbele power train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Dat hangt helemaal van de wensen van de gebruiker af.

Een hybride voertuig geeft de mogelijkheid om de korte ritjes (dagelijks woon-werk) volledig elektrisch te rijden, maar toch ook die ene keer per jaar naar Zuid-Spanje te rijden in je eigen auto. Of de wensen van de gebruiker nog passen in de hedendaagse wereld zullen de meningen over verschillen.

Een Toyota Prius (PlugIn), met dubbele power train, is in aanschaf een stuk goedkoper dan de Tesla Model S ;) en 700 kg lichter. En de Prius is sneller met tanken in km per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is opzich waar. Maar de prijsverhoging door beide systemen aan board te hebben maakt het zo dat het niet snel terugverdient wordt, tegenover een volledig ICE of EV auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
!null schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:25:
Is opzich waar. Maar de prijsverhoging door beide systemen aan board te hebben maakt het zo dat het niet snel terugverdient wordt, tegenover een volledig ICE of EV auto.
Dat is gelukkig niet altijd en voor iedereen relevant.

Met dat argument stop een groot deel van de innovatie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

!null schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:25:
Welke prijsverhoging heb je het over? De hybride is goedkoper en 700 kg lichter dan de Tesla Model S.

De volledige EV auto kent zijn beperkingen en de volledig ICE auto kent zijn beperkingen. Een mix van beide zorgt voor een lichte auto, weinig uitstoot bij korte ritjes door de stad, en toch naar Zuid-Spanje. De techniek en prijs zal over 5 tot 10 jaar wel weer ergens anders staan dan nu.

De elektriciteitsvoorziening in de wereld is ook een mix van allerlei bronnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vergelijking met een Model S is niet helemaal terecht, dat is namelijk een dikke limo. De Prius is een gezinswagen van een paar tredes lager. Een Prius plugin is nauwelijks lichter dan een Nissan Leaf bijvoorbeeld.

Maar goed, de EV voor de gewone man is nog te duur, en kan niet wat de Model S wel kan. (range etc). Dus ik snap de plug-in hybrids wel.

Maar als je een Prius neemt, dan is de plugin hybrid 7000 euro duurder. Dat is alleen goed te maken met bijtellingsregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb uit de rdwdata.nl het aantal uitgegeven EV kentekens bij elkaar gezocht.

EVRDWdata op kentekenTop 6 RDW t/m juli 2015
Tesla Model S35753629
Nissan Leaf19731259
Renault Zoe983999
Smart ForTwo Electric Drive781759
BMW i3452460
Renault Twizy403401
Nissan e-NV200764
Kangoo Z.E.550
BMW i3 range extender505
Citroen C-Zero165
Peugeot Ion152
Mitsubishi i-Miev138
Renault Fluenze Z.E.138
Tesla Roadster95
Mercedes B-Klasse Electric Drive73
Th!nk City73
Kia Soul EV43
Volkswagen E-Up!37
Tazzari Zero24
Ford Focus Electric14
Volkswagen E-Golf6 / 984

Opvallende is dat er redelijk wat Nissan Leafs zijn geexporteerd.
BMW i3 met range extender is ongeveer net zo populair als zonder.
Er zijn maar 6 Volkswagen E-Golf kentekens uitgegeven en 984 maal plugin golf.
Ook Nissan e-NV200 valt op met het relatief grote aantal.

[ Voor 37% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-08-2015 20:24 . Reden: Plugin Volkswagen Golf was meegeteld en BMW i3 met range extender apart opgenomen, extra EV (Tesla Roadster, Th!nk City, Tazzari Zero) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Dre schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:57:
Dat hangt helemaal van de wensen van de gebruiker af.

Een hybride voertuig geeft de mogelijkheid om de korte ritjes (dagelijks woon-werk) volledig elektrisch te rijden, maar toch ook die ene keer per jaar naar Zuid-Spanje te rijden in je eigen auto. Of de wensen van de gebruiker nog passen in de hedendaagse wereld zullen de meningen over verschillen.

Een Toyota Prius (PlugIn), met dubbele power train, is in aanschaf een stuk goedkoper dan de Tesla Model S ;) en 700 kg lichter. En de Prius is sneller met tanken in km per minuut.
Tja maar een Tesla Model S is goedkoper dan een Lambo, maar dat zegt natuurlijk niets.
Je moet, zoals !null zegt, wel appels met appels gaan vergelijken
En dan kom je er achter dat een luxus limo al heel snel rond de euro-ton begint. En dan heb je bij de Tesla een heel compleet systeem

Tesla laat dus zien dat je prima een volledig elektrische auto kan maken die heel goed met de markt concurreren kan. En wat dat betreft werk Tesla precies via het boekje:

Begin met een lage oplage, dure auto. Dan kan je elke auto goed in de gaten houden en fouten er uit halen plus hogere prijs geeft meer ruimte voor grote marge. -> de Tesla Roaster
Daarna ga je verder met hogere oplage en lagere prijs, hierdoor krijg je de meer afzet en zullen de productie kosten om laag gaan. -> Model S
Als laatst ga je massaproductie voor de massa, goedkoop en hoge productie maar lage marge. -> Model 3 (Want Model 3 is helemaal niet hun 3de model, maar juist deze 3de stap naar grote oplage productie)

En hoewel zowel de ICE als de EV beperkingen hebben, heeft een combinatie van die twee ook die beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inderdaad, de concurrende limo's zijn ook prijzig, al helemaal als plugin hybrid. Dan kun je echt net zo goed een Model S nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Roobje schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:32:
[...]
En hoewel zowel de ICE als de EV beperkingen hebben, heeft een combinatie van die twee ook die beperkingen.
De combinatie heeft nadelen (hogere kosten, minder milieu winst dan gewenst) maar neemt daadwerkelijk wel beperkingen weg. De belangrijkste zijn volgens mij de lagere prijs voor het gestelde bereik en de mogelijkheid om met één voertuig alle ritten te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 22:27
!null schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:36:
Inderdaad, de concurrende limo's zijn ook prijzig, al helemaal als plugin hybrid. Dan kun je echt net zo goed een Model S nemen.
Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor ritten dat je rijdt. Als je lange afstanden door Duitsland moet rijden dan is die Model S niet zo praktisch, want als je een beetje door rijdt is die actie radius weer erg beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kdeboois schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:02:
[...]

De combinatie heeft nadelen (hogere kosten, minder milieu winst dan gewenst) maar neemt daadwerkelijk wel beperkingen weg. De belangrijkste zijn volgens mij de lagere prijs voor het gestelde bereik en de mogelijkheid om met één voertuig alle ritten te kunnen doen.
Volgens mij is een goede Diesel altijd nog goedkoper voor dezelfde range (Vaak gaat de tankinhoud om laag tenkoste van de batterijen) En alle ritten zijn ook met een diesel te doen. En zoals veel Hybride laten zien, zijn ze niet eens zo veel zuiniger dan een goede diesel.
Oilman schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:54:
[...]

Dat ligt er natuurlijk maar net aan wat voor ritten dat je rijdt. Als je lange afstanden door Duitsland moet rijden dan is die Model S niet zo praktisch, want als je een beetje door rijdt is die actie radius weer erg beperkt.
Als er een land op de wereld is waar de Tesla juist goed is, is het Duitsland wel. Daar heb je de grootste dichtheid van Superchargers. (En 20 minuten wachten na 400 km rijden is zo slecht nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Roobje schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:11:
[...]
Volgens mij is een goede Diesel altijd nog goedkoper voor dezelfde range (Vaak gaat de tankinhoud om laag tenkoste van de batterijen) En alle ritten zijn ook met een diesel te doen. En zoals veel Hybride laten zien, zijn ze niet eens zo veel zuiniger dan een goede diesel.
Als je een leaseauto voor een bepaald budget mag kiezen van de baas is goedkoper of duurder in de aanschaf niet relevant. Past het in het budget ja of nee, dat is de vraag.

Dat is nu zo'n 3.5 jaar terug en ik weet zeker dat er geen diesel is die kwa uitstoot en verbruik mijn verbruikscijfers (2.8 liter / 100 km) verslaat. Getunede 3L Lupo's niet meegerekend dan ;)
(ga ik er ook voor het gemak even vanuit dat de laadpaal ook echt 100% groene stroom levert)

Om het een en ander nog wat kracht bij te zetten heb ik het eerste jaar bijtellingsvoordeel omgezet in een PV installatie die tot noch toe zo'n 4.3 MWh aan energie heeft geleverd. Goed voor één jaar naar mijn werk heen en weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Bij mij gaat het elektrische rijden niet enkel om de prijs. Ik wil niet zo goedkoop mogelijk rijden, maar wél zo schoon mogelijk.

Daarom rijd ik een Tesla Model S. Wellicht had ik goedkoper kunnen zijn met een Polo Bluemotion Diesel. Ik weiger echter nog te tanken.

Zie ook: http://www.rvo.nl/actueel...ch-rijden-tot-70-zuiniger
Als er een land op de wereld is waar de Tesla juist goed is, is het Duitsland wel. Daar heb je de grootste dichtheid van Superchargers. (En 20 minuten wachten na 400 km rijden is zo slecht nog niet)
Een SuperCharger laad écht snel, maar voor 400km rijden moet je toch wel 50 min laden.

Na 20 min kan je ongeveer 200km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
kdeboois schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:24:
[...]

Als je een leaseauto voor een bepaald budget mag kiezen van de baas is goedkoper of duurder in de aanschaf niet relevant. Past het in het budget ja of nee, dat is de vraag.

Dat is nu zo'n 3.5 jaar terug en ik weet zeker dat er geen diesel is die kwa uitstoot en verbruik mijn verbruikscijfers (2.8 liter / 100 km) verslaat. Getunede 3L Lupo's niet meegerekend dan ;)
(ga ik er ook voor het gemak even vanuit dat de laadpaal ook echt 100% groene stroom levert)

Om het een en ander nog wat kracht bij te zetten heb ik het eerste jaar bijtellingsvoordeel omgezet in een PV installatie die tot noch toe zo'n 4.3 MWh aan energie heeft geleverd. Goed voor één jaar naar mijn werk heen en weer rijden.
Ik heb het ook niet over bijtelling, maar over aanschafprijs. Bijtelling is dan ook een disruptief voor de markt en gebaseerd op het zuiniger rijden van de gemiddelde leaserijder.
Snow_King schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:34:
[...]
Bij mij gaat het elektrische rijden niet enkel om de prijs. Ik wil niet zo goedkoop mogelijk rijden, maar wél zo schoon mogelijk.

Daarom rijd ik een Tesla Model S. Wellicht had ik goedkoper kunnen zijn met een Polo Bluemotion Diesel. Ik weiger echter nog te tanken.

Zie ook: http://www.rvo.nl/actueel...ch-rijden-tot-70-zuiniger

[...]
Een SuperCharger laad écht snel, maar voor 400km rijden moet je toch wel 50 min laden.

Na 20 min kan je ongeveer 200km rijden.
Ik geef geld ook niet aan als reden, maar kdeboois. Die gaf aan dat een hybride de goedkoopste qua range.

Ik geef je ook groot gelijk dat het niet alleen om de kosten gaat en ik weet dat in Europa een EV altijd schoner is. Daar ging het nu ook even niet over.

offtopic:
Ik had het over na 400 km rijden, want zo vaak rijdt met in Duitsland ook geen 800 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Roobje schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 11:55:
[...]
Ik heb het ook niet over bijtelling, maar over aanschafprijs. Bijtelling is dan ook een disruptief voor de markt en gebaseerd op het zuiniger rijden van de gemiddelde leaserijder.
Ik heb het ook niet over bijtelling maar over de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier wel eens gekeken naar het importeren van een elektrische wagen uit Noorwegen? Schijnbaar betalen ze er daar geen BTW over en kun je de Renaults kopen zonder dat veel te dure leasecontract en incl. accu. Kwam het toevallig tegen, wel grappig, zou misschien in de toekomst een optie kunnen zijn.

Een Renault Zoe zou best grappig kunnen zijn maar het leasecontract vernaggelt de TCO voor de privegebruiker dermate dat het nauwelijks interessant is. Een Twizy is een erg leuk ding maar wel erg beperkt en kent hetzelfde nadeel. Als je zit wat het accupakket kost en wat de huur kost, dan is het wel heel stevig geprijsd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2015 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn ICE auto komt uit Noorwegen, en dat was geen probleem om te importeren. Zelfs zonder papieren (dan wordt alles opgezocht op basis van chassisnr, en Noorse autoriteiten reageerden vrij snel met documentatie).
Ik heb hem overigens niet zelf daar ge-exporteerd en vervoert, maar ik geloof niet dat dat moeilijk is.

De EV gerelateerde zaken weet ik niet. Hebben ze daar dan geen accu lease contracten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Om daar voor de overheids-stimulering in aanmerking te komen moet de accu ook eigendom zijn, dus Renault heeft daar (en in de UK) een uitzondering gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De prijzen in Noorwegen zijn vergelijkbaar met Nederland (goed, je hebt in Nederland goedkopere, maar die zijn ook ouder) en bij importeren betaal je waarschijnlijk geen BPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik kan niet goed terugvinden dat de Noorse tweedehandsjes inderdaad incl accu zijn, zou zomaar €5k kunnen schelen. Dat zou ze al snel veel goedkoper maken dan de Nederlandse Zoes en Renault misschien kunnen overtuigen ze hier ook incl accu te verkopen (hoop doet leven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:02:
Ik kan niet goed terugvinden dat de Noorse tweedehandsjes inderdaad incl accu zijn, zou zomaar €5k kunnen schelen. Dat zou ze al snel veel goedkoper maken dan de Nederlandse Zoes en Renault misschien kunnen overtuigen ze hier ook incl accu te verkopen (hoop doet leven).
dat is helemaal te bepalen door Renault NL..... tel er maar helaas niet op dat ze de huur laten vervallen in NL...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Toch snap ik die huur niet. Een van de redenen dat de Zoe nauwelijks verkoopt en de Leaf wel is juist die accuhuur. Inmiddels wordt aangetoond dat accuhuur een negatief effect heeft op de prijs van een auto. Waarom zou Renault dan zo graag willen vasthouden aan accuhuur? Ze schieten zichzelf in de voeten door niet eens de optie tot koop aan te bieden.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik denk dat Renault wilde dat iedereen zo'n auto zou durven kopen en dat het grootste obstakel de ongewisse levensduur van de accu was. En in 2012 hadden ze misschien ook wel een punt, afgezien dat 'iedereen' toen vond dat EVs te weinig bereik hadden en de accuhuur door de pioniers (de enige potentiële klanten) juist als drempel ervaarden.
Intussen is duidelijk dat de accu zich prima voorspelbaar gedraagt. Ik denk dat het management nu op de spreadsheets ziet dat er goed geld wordt verdiend op de accuhuur en er daarom niet vanaf wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Andere kant zekerheid, want is de accu op aan t raken dan no questions asked vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Lijkt me ook een beetje uitgevonden door een boekhouder. Vast kosten per maand zijn handig voor de zakelijke rijders. Als particulier heb je hier niets aan (als er goede garantie op de accu zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:34:

Ik heb ook aan de webchat bij Kia gevraagd hoe je kunt opladen, maar die informatie had hij niet zo paraat, dat moest hij navragen.
En het antwoord? "Dat weten we niet, misschien kan thenewmotion je verder helpen".

Nou ja zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Illustratief.
De techniek is OK, de klanten willen wel, maar het verkoopapparaat weet zich geen raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Proton_ schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:37:
Ik denk dat Renault wilde dat iedereen zo'n auto zou durven kopen en dat het grootste obstakel de ongewisse levensduur van de accu was. En in 2012 hadden ze misschien ook wel een punt, afgezien dat 'iedereen' toen vond dat EVs te weinig bereik hadden en de accuhuur door de pioniers (de enige potentiële klanten) juist als drempel ervaarden.
Intussen is duidelijk dat de accu zich prima voorspelbaar gedraagt. Ik denk dat het management nu op de spreadsheets ziet dat er goed geld wordt verdiend op de accuhuur en er daarom niet vanaf wil?
In feite verzeker je je tegen het falen van de accu, maar in den regel geldt dat als je het risico zelf kunt dragen het goedkoper is om dat ook daadwerkelijk te doen. Met het abonnement van Renault betaal je de accu's 2-3x als ik het zo in moet schatten, dat risico durf ik wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vandaag voor het eerst de elektrische Mercedes gezien. Valt ook nauwlijks op, want enige verschil is het labeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de startpost een opfrisbeurtje gegeven en de auto's in volgorde van verkochte aantallen gezet.
Laat maar weten wanneer ik iets moet toevoegen, de orginele startpost staat een aantal posts verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:41:
Ik heb de startpost een opfrisbeurtje gegeven en de auto's in volgorde van verkochte aantallen gezet.
Misschien is het een idee om de e-golf en GTE uit elkaar te trekken? Die staan nu qua aantallen onderaan, terwijl de GTE als vierde zou staan als je naar de aantallen kijkt. Het is niet zo dat de GTE alleen een range extender optie op de e-golf is zoals bij de i3 wel het geval is. Of misschien moet de GTE er helemaal uit: andere plug-ins staan er ook niet tussen.

De links naar testritten en tweakers met elektrische auto zijn ook verdwenen. Expres? Een aantal testen zijn beginnen wel aardig op leeftijd te raken, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
Tesla heeft de 500 supercharging stations bereikt zie ik net! :D

http://www.teslamotors.com/supercharger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 05:04:
[...]
Of misschien moet de GTE er helemaal uit: andere plug-ins staan er ook niet tussen.
Precies, anders mag de Opel Ampera / Chevrolet Volt er ook wel bij !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 05:04:
[...]

Misschien is het een idee om de e-golf en GTE uit elkaar te trekken? Die staan nu qua aantallen onderaan, terwijl de GTE als vierde zou staan als je naar de aantallen kijkt. Het is niet zo dat de GTE alleen een range extender optie op de e-golf is zoals bij de i3 wel het geval is. Of misschien moet de GTE er helemaal uit: andere plug-ins staan er ook niet tussen.

De links naar testritten en tweakers met elektrische auto zijn ook verdwenen. Expres? Een aantal testen zijn beginnen wel aardig op leeftijd te raken, natuurlijk.
Ik had eerst de kentekens opgehaald van de golf en gekeken waar de brandstof elektrisch was. Toen kwam ik op een hoog aantal Full EV voor de e-Golf. Echter ik moest ook kijken naar de nevenbrandstof om de Plugin hybrides te kunnen filteren. Heb nu de GTE weggehaald. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de BMW-i3 range extender, maar die heb ik nog wel erachter staan in de tabel. Plugin hybrides wil ik erbuiten laten.

Heb links naar tests toegevoegd, zal deze later nog uitbreiden voor missende modellen.

Ook een link naar de orginele openingspost opgenomen.

Wil nog toevoegen in welke jaren de desbetreffende EV op de markt is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Mooie update, wellicht een idee om ook de snellaadstandaard toe te voegen? Geen/CCS/ChaDeMo/AC/SC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben me aan het orienteren voor een Mitsubishi i-Miev, maar ik vroeg me af wat voor laadopties daar voor zijn. Ik zie dat snelladen standaard is, maar heeft deze in Nederland dan ook standaard een lader voor 3 of 6kW laden met 230 Volt?

Ik had mijn broer gevraagd die zelf auto verkoper is, maar die had geen idee wat ie er mee moest. :>
Hij had nog nooit van die elektrische dingen ingeruild of gedaan, en ook de tool die ze gebruiken voor de inruil waarde had geen referenties :+

Heeft iemand nog suggesties waar ik specifiek op moet letten, waaronder het aantal balkjes accu capaciteit?

Zijn er wellicht i-Miev rijders in dit topic? Er waren wel een aantal mensen die de auto overwogen, maar ik had nog geen kopers gesignaleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet alleen dat je op 230V met 10A in 8 uur kunt laden of met 20A in 4 uur. Ik weet niet of een dergelijke lader er ook standaard bij zit (denk het wel), maar dat zou verkoper van de auto toch moeten kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:10:
Ik ben me aan het orienteren voor een Mitsubishi i-Miev, maar ik vroeg me af wat voor laadopties daar voor zijn. Ik zie dat snelladen standaard is, maar heeft deze in Nederland dan ook standaard een lader voor 3 of 6kW laden met 230 Volt?
Sowieso vind ik het 6,6kW laden verhaal vaag. Van Kia heb ik daar ook nog geen antwoord over.

Ik kan in de brochure van de i-Miev niet vinden dat hij met 6,6kW kan laden. De max waar zij het over hebben is 16A. Dat is 3,7kW. Dat kan je normaal alleen laden bij een oplaadpaal en niet uit een gewoon stopcontact. Bij een gewoon stopcontact is het maximum 10A en dat is 2,3kW.
Heeft iemand nog suggesties waar ik specifiek op moet letten, waaronder het aantal balkjes accu capaciteit?
Het belangrijkste -vind ik- is dat je de (gebruikelijke) reizen kan voltooien zonder onderweg per se te moeten laden. En afhankelijk van de hoeveelheid tijd die je daar doorbrengt of je dan ook genoeg kan bijladen om weer terug te rijden naar huis.

Waar wil je de auto voor gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

databeestje schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:10:

Ik had mijn broer gevraagd die zelf auto verkoper is, maar die had geen idee wat ie er mee moest. :>
Hij had nog nooit van die elektrische dingen ingeruild of gedaan, en ook de tool die ze gebruiken voor de inruil waarde had geen referenties :+

Zijn er wellicht i-Miev rijders in dit topic? Er waren wel een aantal mensen die de auto overwogen, maar ik had nog geen kopers gesignaleerd.
Toen ik bij Volkswagen werkte hadden we o.a. een iMiev in de afdeling. We werkten aan de e-Golf en e-Up dus hadden alle elektrische auto's die op de markt waren. Daarvan was de iMiev by far de minst populaire van iedereen. Het heeft een ontzettend spartaans interieur, alles is van het goedkoopste plastic en daar heel veel van. Ik zie dat ze tegenwoordig met een navigatiescherm te krijgen zijn, misschien dat ze daar wat meer leuke funkties in hebben verwerkt.

Hoe dan ook kan ik die auto alleen aanraden als je echt een A-B vervoersmiddel nodig hebt waarbij comfort en plezier niet gewenst zijn :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

fsfikke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:35:
[...]

Hoe dan ook kan ik die auto alleen aanraden als je echt een A-B vervoersmiddel nodig hebt waarbij comfort en plezier niet gewenst zijn :p
Heh, iets met fondsen en, ja ;)

Het was de keuze uit openbaar vervoer met slechte verbinding en circa anderhalf uur reistijd, of deze en dan in 35 minuten.

In dit geval betekent droog zitten (zie gisteren) ook comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fsfikke schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:35:
[...]

Toen ik bij Volkswagen werkte hadden we o.a. een iMiev in de afdeling. We werken aan de e-Golf en e-Up dus hadden alle elektrische auto's die op de markt waren.
Hoe moet dat zijn? De andere producenten hebben allang wat op de markt, en je werkt zelf aan iets wat in ieder geval niet beter gaat zijn. Tenminste de e-Golf biedt niks extra's ten opzichte van een Leaf en is ook niet goedkoper. Bovendien kwam ie ook nog eens een stuk later op de markt.
Dan weet je dat je achter de feiten aan loopt.

(ik ken iemand die bij VW werkt, daar valt een dergelijk gesprek niet mee te voeren, want er gaat niks boven Volkswagen, alles is perfect :o )
Daarvan was de iMiev by far de minst populaire van iedereen. Het heeft een ontzettend spartaans interieur, alles is van het goedkoopste plastic en daar heel veel van. Ik zie dat ze tegenwoordig met een navigatiescherm te krijgen zijn, misschien dat ze daar wat meer leuke funkties in hebben verwerkt.
Ik snap helemaal dat de I-Miev de minst populaire was. En hij heeft z'n uiterlijk ook niet mee. Maar men onderschat hem wel.
Het is namelijk de goedkoopste EV (iig op de tweedehands markt voor de particulier). En ook de zuinigste, want hij kan bij de 100Wh de km in de buurt zitten, waar de rest eerder op de 150Wh/km zit, zoniet 200Wh/km.

Daarnaast is hij op 230V nog redelijk acceptabel te laden, op een 10A stopcontact kun je hem dus in in een werkdag vol krijgen. Dus geen speciale voorzieningen nodig. En met 20A dus in 4 uur.
En snelladen in 20 minuten, en ook nog accu koeling zoals het hoort.

Daarnaast is er trouwens ook nog ooit een box voor gemaakt die je hem laat gebruiken als grote UPS, maar die is niet in serie geproduceerd of verkrijgbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door !null op 18-08-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Begin alsjeblieft niet over de navigatie die ze in auto's inbouwen, wat een verschrikkelijke zooi is dat. Zeker die van een Golf 6 was ik niet onder de indruk. En dan van die CD's voor update's enzo. Pffft.

Ik navigeer wel met de Google maps of Sygic op de telefoon. Daar kan ik gewoon een bestemming tegenaan roepen en dan doet ie het ook nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

!null schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:52:
[...]

Hoe moet dat zijn? De andere producenten hebben allang wat op de markt, en je werkt zelf aan iets wat in ieder geval niet beter gaat zijn. Tenminste de e-Golf biedt niks extra's ten opzichte van een Leaf en is ook niet goedkoper. Bovendien kwam ie ook nog eens een stuk later op de markt.
Dan weet je dat je achter de feiten aan loopt.

(ik ken iemand die bij VW werkt, daar valt een dergelijk gesprek niet mee te voeren, want er gaat niks boven Volkswagen, alles is perfect :o )
Goed, Nissan maakt ook normale auto's dus volgens die stelling kan Volkswagen ook wel helemaal ermee ophouden :+
Ik heb het overigens over een tijd (2-3 jaar) geleden dat ik daar werkte. Volkswagen heeft niet als doel om de eerste te zijn met nieuwe technologieen, maar ze willen een fast-follower zijn. Wat de e-Up en e-Golf anders maakt is dat ze er bevoorbeeld niet als futuristische "kijk mij eens elektrisch rijden"-speelgoedauto's uitzien maar gewoon normale auto's zijn die op hetzelfde platform gebouwd worden als de benzine-varianten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De Up! zou prima zijn als deze 2e hands voor een vergelijkbaar bedrag te krijgen zou zijn, maar dat is over 5 jaar, en die heb ik even niet :D

Tegen die tijd is er in ieder geval wegenbelasting voor de elektrische auto's, het aankomende jaar is nog vrijgesteld.
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.