Ik rijd meer dan 30k per jaar dus ik heb 40k gekozen, De prijs gaat dan van 142 naar 182.
Misschien inderdaad handig om maar eens langs de dealer te gaan...
Ik ben langs de dealer gegaan, maar de accu's zijn niet eens ter sprake gekomen. De verkopers hebben onderling nog even overlegd, maar de consensus was dat 90km voor een Zoe in de winter te ver is. Het zou wel kunnen, maar dan zonder radio of kachel aan en hopen dat er geen files onderweg zijn. Dat wilde ze me vooral niet aanraden om te doen, zeker omdat je met een lege accu echt een lege accu hebt en niet simpel in 5 minuten kan bijtanken.
Scheelt weer een keuze momentje

Ik ben zeker niet de eerste, maar wellicht wel die er hier over schrijft. Het beviel me eigenlijk uitstekend. Ik heb er niet al te lang in gereden. Een langere proefrit was ook geen probleem, daar hebben ze zelfs een aparte auto voor omdat heel veel mensen dat vragen. Volgende week is er zelfs iemand die er een hele week in gaat rijden. Dat hoeft van mij nu ook weer niet gelijk. Over twee weken kan ik hem zaterdagmiddag halen en dan dinsdagmiddag weer inleveren.
Ik heb geen plaatjes gemaakt omdat op internet er al genoeg over te vinden is

Je merkt wel dat het geen lichte auto is, maar hij trekt zeer vlot op en ik heb niet het idee dat ik kracht mis om even extra snelheid te maken. Het was een beetje druk met invoegen op de snelweg dus ik kon daar niet gelijk vol het pedaal induwen.
In een woonwijkje reed hij ook prima, het uitzicht is goed. De neus is wel veel meer in beeld dan ik ben gewend, maar dat zal vast ook wennen.
Als je achter uit rijd dan heb je een camera met streepjes. Helaas hebben ze daarom geen geluidssignalen zoals "normale" PDC systemen. Dat vond ik in deze korte test wellicht nog het grootste minpunt omdat je de hoeken van de auto niet goed ziet op de camerabeelden. In mijn huidige auto gaat er toch wat piepen als je in de buurt komt omdat de sensoren op de hoek net een beetje naar buiten wijzen.
Een ander minpuntje is dat op de achterbank de vloer veel hoger is dan ik ben gewend. Voor het zitten is dat nog niet zo erg, maar de voorstoelen schuiven wel met maar een paar centimeter speling over de vloer. Als je de stoel naar achter doet terwijl er iemand zit moet je dus wel even opletten dat je niemands tenen plet.
Aan de andere kant is de hoofdruimte enorm. Zeker voor een Aziatische auto omdat die toch vaak al aan de kleine kant zijn. Voor mij zou dat best nog lager kunnen zijn; ik weet zeker dat langere mensen dit erg op prijs zullen stellen (ik ben 183cm hoog). Het geeft je wel een ruimtelijk gevoel.
Tijdens de rit hebben we volgens het dashboard gemiddeld zo'n 15kWh/100km gereden. Ik heb niet met heel knopjes gespeeld; dat komt wel als ik hem langer heb.
Volgens de dealer moet 100km altijd te halen zijn, zelfs in de winter. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je rijd. Sommige mensen rijden er inderdaad 160km mee, andere max 120km op 1 lading.
Hij wist zelf ook niet hoe het zat met die 6,6kW, dat gaat hij bij de distributeur navragen.
Prijzen voor onderhoud zijn ook nog niet bekend. Er wordt (nu) door Kia voorgeschreven om ieder jaar of 15k km langs te komen voor onderhoud. Maar ze weten nog niet precies hoe of wat want er is nog geen Kia rijder die een van beide heeft gehaald.
Een beetje type2 laadstation hoeft niet groter te zijn dan een paar pakken printpapier en je kunt het gewoon aan de gevel hangen.
Waarschijnlijk wordt het voor de eigenaar pas een probleem als er bedrijven de huur voor gaan opzeggen. Ik weet niet of dat al snel zal gaan gebeuren.
Maar ik ga natuurlijk wel een beetje pushen. Hopelijk lukt het om wat beters te krijgen dan alleen een normaal stopcontact.
JeroenE geeft aan dat ie een Fastned in de buurt heeft, dus hij kan in principe met 43kW AC laden onderweg.
Er staat een Allego station redelijk dichtbij; dat is weer net iets anders. Ik ben net gaan kijken en er hangen 3 snoeren aan. 1 keer CHAdeMO, 1 keer CCS/DC combi en 1 keer AC. Twee meter verder stond nog een standaard laadpaal.
Fastned kun je trouwens aan een tankpas koppelen, wel zo handig

Ik denk niet bij mijn tankpas omdat die van een kleine keten is (en geen algemene pas als de Shell, Texaco of weet ik wat), Maar goed, ik kan toch geen benzine meer tanken in een Kia dus dat pasje geloof ik wel.
Ja en nee. Hij kan wel van die voordelen gebruik maken, maar dan is een Tesla niet ineens wel goedkoop; voor zover ik weet krijg je maximaal 36% van 50000 euro terug. Als je dan 80000k moet uitgeven is dat nog steeds te veel. Die extra voordeeltjes zijn juist de reden dat een auto als de Kia wel in mijn bereik zit (er is niet een heel harde grens trouwens). Je kan dan niet ineens doen als of die er op de Kia niet zijn en bij de Tesla ze er wel aftrekken.
Als met een jaar of 2-3 de Nissan Leaf 2, Chevrolet Bolt en Tesla model 3 op de markt komen met twee keer de range op het huidige prijspunt, wie gaat dan nog die tweedehands Kia Soul van je kopen met die net niet genoeg range?
Dat is dan ook gelukkig zijn dilemma en niet die van mij.
Ik heb er trouwens niet al te veel vertrouwen in dat dit auto's er binnen een paar jaar zijn. Al was het maar omdat dat een paar jaar geleden ook al werd gezegd en die auto's zijn er nu ook nog niet.
Tweedehands mag ook, maar max 6 maanden oud en 6000km. Dit is voor als je een demo auto van een dealer koopt. Op marktplaats is allemaal ouder, vziw (en dan nog steeds te duur voor mijn situatie).
Anyway, binnenkort staat er sowieso een elektrisch voertuig voor de deur. Prive hebben we er een gekocht. Dat is geen nieuwe, maar een 5 jaar oude Fiat Qubo die is omgebouwd door Micro-Vett (al bij aanschaf natuurlijk, niet nu). Die is dan ook meer bedoeld als binnen de stad auto. Hij kan maximaal 105 op de teller (95 gps) en zou 100 kilometer ver moeten kunnen rijden. Hij kan alleen in een laadpaal en niet in het stopcontact. Nouja, het kan wel want hij kan maximaal 3kW laden; dat kan ook met een gewone stekker. Maar zo'n kabel zit er niet bij en heeft er waarschijnlijk ook nooit bij gezeten. Er waren er meer, maar die zijn allemaal al verkocht. Ze zijn van de gemeente Zaandam geweest.
Het is trouwens lastig om die verzekerd te krijgen; op vergelijkingssites wordt het kenteken niet herkend en als je belt dan snappen ze het vaak nog steeds niet of ze accepteren het type auto niet.
Heeft iemand daar nog tips voor?
Nu nog even een pasje zien te scoren en een laadpaal om die op te kunnen laden. Op de zaak hebben ze een pasje van thenewmotion.nl om thuis op te laden (en te verrekenen via de zaak). Zitten daar nog grote verschillen in?
Voor zolang hij nog op internet staat zijn
hier wat foto's te bewonderen. Er zit trouwens geen airco in al staat er van wel. Of beter: hij zit er wel in, maar de motor is vervangen en de airco is niet meer aangesloten.
En -je gelooft het bijna niet- je kan er nog steeds benzine in gooien

Dat is dan voor de standkachel want die draait niet op de accu.