Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 8 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-09 11:09

Tourniquet

Hiya, fellas!

demonic schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:39:
[...]

wordt de hele friend-to-friend optie uit Crashplan gehaald? of heb je deze mogelijkheid nog steeds als je een small business abbo afneemt? iemand enige idee?

Ik vind het niet erg om te betalen voor die optie.
Nee, helaas vervalt die mogelijkheid:
https://support.crashplan...shPlan_for_Small_Business

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
thx, die had ik nog niet gevonden.
Dat is wel echt zuur. Want juist dat werkte erg goed.

Ben beniuewd wat er als alternatieven gevonden gaan worden hiervan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

pven schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:43:
Zonder mij ergens echt in verdiept te hebben: kan je vanaf je Synology backuppen naar Backblaze ? (Dan bedoel ik mbv HyperBackup, niet middels sync.)
Niet via Hyper Backup iig. Volgens mij wel via cloudsync optie. Maar die heeft enkele nadelen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

demonic schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:39:
[...]

wordt de hele friend-to-friend optie uit Crashplan gehaald? of heb je deze mogelijkheid nog steeds als je een small business abbo afneemt? iemand enige idee?

Backup type Does it continue?
Cloud backups to CrashPlan Central Yes, except very large backups over 5 TB
Local backups, such as external hard drives Yes
Computer-to-computer backups, such as backing up to a friend No

What happens to my cloud backups to CrashPlan Central?

What happens to my computer-to-computer backups?
CrashPlan for Small Business does not support computer-to-computer backups. Before you migrate to CrashPlan for Small Business, you can move existing computer-to-computer backup archives from the computer to an external drive and continue backing up to it on the external drive.
Ik vind het niet erg om te betalen voor die optie.
Mee eens.

[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 23-08-2017 12:53 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
(Cross post uit het Crashplan Stopt topic...)

Wat dachten jullie van (Microsoft) Azure Cold Blob storage?
Prijzen zijn vergelijkbaar met Amazon Glacier, maar als je al een MSDN of VSDN account hebt, kan je gratis tot 200 US$ per maand aan storage (or andere Azure diensten) gebruiken.

Snelheid, betrouwbaarheid en (technische) mogelijkheden lijken me buiten kijf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Hoe dan ook is dat niet echt een serieuze backupoplossing IMO. Cloudbackup is nog steeds maar één backup-'locatie'. Wat als het bedrijf kopje onder gaat? Wat als je backup corrupt raakt op precies het verkeerde moment? Etc.

Buddy backup was zo mooi omdat je meerdere offsite locaties had. De enige manier om dat vanaf nu te regelen is waarschijnlijk iets homebrew met... boxcryptor en rsync ofzo?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:43
Klopt op zich wel, maar vervelend dat het 2x zo duur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

celshof schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:45:
[...]

Klopt op zich wel, maar vervelend dat het 2x zo duur wordt.
Op dit moment betaal ik helemaal niets. Ik heb geen behoefte aan cloud backup. Ik zou graag voor CrashPlan met friend-to-friend betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Op dit moment betaal ik helemaal niets. Ik heb geen behoefte aan cloud backup. Ik zou graag voor CrashPlan met friend-to-friend betalen.
Euh, ja dat is natuurlijk waar. Ik had het C2C deel gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 14:57
Ik ben ooit overgestapt van Backblaze naar Crashplan voor de uploadsnelheid. Ben benieuwd hoe die nu is.

Waarom stappen jullie niet over naar Small Business dan? Best een goede deal voor 2,5$ p/m voor een jaar. Kun je daarna alsnog overstappen naar een goedkoper alternatief

edit: ah, lees nu de 5TB regel

[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 23-08-2017 15:02 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
mux schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:39:
Hoe dan ook is dat niet echt een serieuze backupoplossing IMO. Cloudbackup is nog steeds maar één backup-'locatie'. Wat als het bedrijf kopje onder gaat? Wat als je backup corrupt raakt op precies het verkeerde moment? Etc.

Buddy backup was zo mooi omdat je meerdere offsite locaties had. De enige manier om dat vanaf nu te regelen is waarschijnlijk iets homebrew met... boxcryptor en rsync ofzo?
De vraag is dan: Hoe redundant wil je het hebben. Een lokale kopie + offsite backup is naar mijn mening in de meeste gevallen wel voldoende. Belangrijker is dat je je backup geregeld verified. Want ook als je 2 (of oneindig) backups hebt maar de status niet monitort, loop je alsnog het risico dat ze allemaal corrupt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Laatst online: 08-09 14:57
[...]

We've seen some confusion and want to clarify. Computer-to-computer backup will end October 22, 2018. For more info: http://bit.ly/2g3me67

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Deze ziet er wel interessant uit. Europese franchise van CrashPlan. Maar de site lijkt wat verouderd, leven ze nog? Leven ze straks nog wel? En ik weet niet of er friend-to-friend in zit: http://crashplan.probackup.nl. Ik zal binnenkort eens bellen of mailen.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 23-08-2017 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

D-e-n schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:34:
Hier ook een balende Crashplan gebruiker. Wellicht ook eens op zoek naar een dienst die én backup én een cloudsync aanbiedt.
SpiderOak One doet dat. Ben er nu mee aan het testen ivm het verdwijnen van CrashPlan.
Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:09:
Deze ziet er wel interessant uit. Europese franchise van CrashPlan. Maar de site lijkt wat verouderd, leven ze nog? Leven ze straks nog wel? En ik weet niet of er friend-to-friend in zit: http://crashplan.probackup.nl/index.en.htm. Ik zal binnenkort eens bellen of mailen.
Heb net geprobeerd te bellen, en ze nemen de telefoon alvast niet op. Goed begin. Als ik op de site probeer te configureren wat ik zo'n beetje nodig heb (8 systemen, totaal 1300GB storage) dan zijn ze duur, heel duur. Ik denk wel dat ze ondanks het stoppen van CrashPlan for Home door kunnen, want ze gebruiken CrashPlan Pro.
funk-e schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:00:
Ik ben ooit overgestapt van Backblaze naar Crashplan voor de uploadsnelheid. Ben benieuwd hoe die nu is.

Waarom stappen jullie niet over naar Small Business dan? Best een goede deal voor 2,5$ p/m voor een jaar. Kun je daarna alsnog overstappen naar een goedkoper alternatief

Die 5TB heb ik geen last van (zit iets boven de 1TB), maar ik heb er wel last van dat het per systeem is. Dat is me wat gortig met acht systemen...

[ Voor 99% gewijzigd door ATS op 23-08-2017 15:51 . Reden: Antwoord op Milmoor ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

redfoxert schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:23:
De eerste die een friend-to-friend backup solution heeft zoals CrashPlan wint deze maand het internet!

Shit, hier baal ik echt van. Ik gebruik alleen maar het friend-to-friend backup deel. De combinatie van zowel eenvoud als encryptie met redelijke snelheid maakt het voor mij echt een winning team. En dat maaien ze nu zo onder onze voeten vandaan :(
ik denk dat je dan zelf een oplossing als duplicati moet opzetten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
funk-e schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:00:

Mijn backup blijft onder de 5TB en alles wordt vanaf mijn server gebackupt. Tot in 2019 is dit inderdaad een goede oplossing voor mij en geeft het me tijd om te kijken of ik niet beter ergens anders heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:04
ATS schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:40:
[...]

SpiderOak One doet dat. Ben er nu mee aan het testen ivm het verdwijnen van CrashPlan.
Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwd :)

Qua privacy had Spideroak altijd wel een goede naam alleen als alternatief voor sync diensten waren ze duur.

In de categorie cloudsync in combinatie met backup kwam ik ook nog sugersync tegen. Toen dat nog gratis was heb ik het ooit nog geprobeerd.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2017 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:40
celshof schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:48:
[...]
Mijn backup blijft onder de 5TB en alles wordt vanaf mijn server gebackupt. Tot in 2019 is dit inderdaad een goede oplossing voor mij en geeft het me tijd om te kijken of ik niet beter ergens anders heen kan.
Die 5 TB is alleen een drempel voor het meenemen van je backup van Home naar Small Business he.
De backupspace is nog steeds unlimited.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picablaat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 19:58
Ik ben zelf ook maar arq gaan proberen, oa ook omdat ik over de anderen (idrive, livedrive etc) ook veel Cons zie en ze allemaal wel een limiterende factor hebben (opslag, # computers, versies).
Mijn Google opslag heb ik laatst al geupgrade naar 1TB ivm de backup can foto's, daar paste hij nog gemakkelijk bij.
In eerste instantie dacht ik dat ik 1,5TB aan opslag had, maar daar heb ik even kritisch naar gekeken. Backups van backups van backups ben ik nu maar even mee gestopt, zucht.

Maar dit gaat dus goed passen in mijn huidige Google storage abonnement. Met de aanschaf van arq ben ik er dan wel.

Nu nog iets vinden voor de (schoon) ouders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:01
[...]

Koop allebei een NAS. Eenmalige uitgave en nauwelijks stroom. En kan je dus exact hetzelfde. Kan je ook niet elkaars bestanden bekijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgMaf
Zou het toeval zijn?:
Microsoft Azure Storage Blog:
23/08/2017 · Today we’re announcing the public preview of Archive Blob Storage designed to help organizations reduce their storage costs even further
https://azure.microsoft.c...e-and-blob-level-tiering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Waah schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:05:
[...]

Koop allebei een NAS. Eenmalige uitgave en nauwelijks stroom. En kan je dus exact hetzelfde. Kan je ook niet elkaars bestanden bekijken .
Onze huidige Crashplan backups zijn encrypted, dus ik kan er nu ook niet in kijken.

Op zich een interessant idee. Ik heb tot nu toe niets met een NAS gedaan. Welke merk/versie kan ik naar gaan kijken die backups met versioning ondersteunen? Want ik wil terug kunnen naar een eerder tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:43:
[...]

Onze huidige Crashplan backups zijn encrypted, dus ik kan er nu ook niet in kijken.

Op zich een interessant idee. Ik heb tot nu toe niets met een NAS gedaan. Welke merk/versie kan ik naar gaan kijken die backups met versioning ondersteunen? Want ik wil terug kunnen naar een eerder tijdstip.
Synology is het meest bekende en ondersteunde merk. Kan je met Hyper Backup/Cloud Station een backup met versioning maken. Hoe die roteert (en of die dat doet) kan je zelf instellen. Voor dit doeleinde heb je aan een goedkoop model genoeg.

Zelf heb ik het als centrale opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik ben ook eens aan het kijken geweest:

Carbonite: Nop, alleen al omdat standaard die videos niet goed gebackupped worden geeft teveel risico voor mij.
Backblaze: Promising, is nu aan het draaien.
Arq: (Data in eigen beheer, S3) Heeft Arq continuous backup? Wat ook belangrijk is: ik wil data niet in hot-storage houden, maar in hot-cold (niet glacier).
Cloudberry: 1TB limiet, wat kost dat om te upgraden?

En nu we toch moeten switchen: (alleen van toepassing op de laatste 2): kan ik aan de data zonder de software?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoexec.bat
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 22:12
Zo'n anderhalf jaar geleden Crashplan geprobeerd maar het uploaden ging zo tergend langzaam dat ik het na een paar dagen voor gezien hield. Gelukkig kreeg ik zonder probleem mijn abonnementsgeld terug.

Een paar weken geleden gestart met Arq Backup in combinatie met cloudstorage op Onedrive en Wasabi. Via Onedrive haal ik mijn maximale uploadsnelheid namelijk 20 Mbit/s (1 GB in 7 minuten), upload via Wasabi is bij mij iets langzamer namelijk 17 Mbit/s (1 GB in 8 minuten). Waarschijnlijk omdat het datacenter dat Wasabi gebruikt in de VS staat. Uiteraard worden de back-upbestanden met de eigen privésleutel versleuteld door Arq Backup voordat het wordt geüpload. Nadeel van Arq Backup is dat je geen meerdere folders kan selecteren voor restore, dus mijn fotomap met honderden mappen kan ik alleen in z'n geheel of telkens per fotomap restoren. Daarnaast wordt Arq Backup gemaakt door een eenmansbedrijf, dus de ondersteuning en updates kunnen ineens afgelopen zijn. Bij het maken van back-ups heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden. Ik gebruik trouwens de optie handmatig starten van de back-up, dus met de automatische back-up optie van Arq Backup heb ik geen ervaring.

Onedrive is via een Office 365 abonnement, dus maximaal 1 TB opslag. Bij Wasabi betaal je voor wat je gebruikt, maar je betaalt altijd minimaal voor 1 TB per maand en minimaal voor 3 maanden opslag. Dus als je 500 GB uploadt en na een week weer verwijdert betaal je toch voor 3 maanden 1 TB opslag, hou daar rekening mee. Verder is Wasabi een start-up dus de vraag is hoe lang ze het volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:46
Snake schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:09:
Ik ben ook eens aan het kijken geweest:

Carbonite: Nop, alleen al omdat standaard die videos niet goed gebackupped worden geeft teveel risico voor mij.
Backblaze: Promising, is nu aan het draaien.
Je hoeft niet perse het goedkoopste abo van Carbonite te nemen... Dus als je de eenmalige instelling niet wil doen aan Carbonite om je videobestanden wel automatisch te backuppen,, kan je 1 stapje duurder nemen.
Zelf vind ik definiëren van je set via de windows explorer niet fijn, een delete die na 30 dagen gewist wordt ook niet.

Backblaze vind ik wat minder transparant wat er nu gebackupt wordt. Wel zie ik dat er vooral ook veel onnodige meuk gebackupt wordt, zoals dotnet framework bestanden. Ook hier verdwijnen je gedelete bestanden na 30 dagen.

Mozy heeft mijn vertrouwen beschaamd. Een tijd zeer slechte (geoutsourced naar India) support. En bij restore blijkt pas dat je bestanden corrupt zijn.

Voor snelheid van restore wil ik ook een lokale backup. Maar bij zowel Backblaze als Carbonite de optie nog niet gevonden. 4TB downloaden zou normaal ook nog wel gaan als het echt moet, maar bv Crashplan haalt bij lange na niet het maximum van mijn verbinding bij restore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Net Arq backup geïnstalleerd, maar eh... :X

Misschien ligt het er aan dat ik de Windows versie aan het proberen ben, maar die voelt in elk geval heel, heel onnatuurlijk aan. Het toevoegen van mappen aan je backup werkt heel onhandig, en losse bestanden kiezen kan al helemaal niet. Meer dan één backup set maken of dezelfde backup naar verschillende bestemmingen maken lijkt ook niet te kunnen. Dit ziet er niet uit als een stuk software waar ik $50 voor ga neerleggen.

Ik had gedacht dat Arq (en rclone voor mijn linux machines) in combinatie met Backblaze B2 een optie zou kunnen zijn, maar dit ziet er niet hoopvol uit tot nu toe helaas.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:18
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Beetje aan het testen geweest met Duplicati, en dat werkt eigenlijk best fijn tot nu toe. Ok, ik ben geen fan web-UI's, maar het heeft ook voordelen... Wel draait het op .NET, en onder linux is dus Mono nodig. Ik ben bang dat ik dat niet op mijn oude ReadyNAS ga krijgen, dus ik moet iets anders verzinnen voor backups vanaf de NAS. Wellicht dat mijn RPi die taak op zich kan gaan nemen...

Wat fijn is dat is er een best wel lange lijst aan backup locaties ondersteunt wordt (zowel cloud als lokaal pad, FTP, WebDav, SFTP en andere opties), en dat je eenvoudig meerdere backup sets kan maken met verschillende schema's, files en bestemmingen. Tot nu toe getest met een backup naar GDrive en naar mijn NAS via FTP, en beide werken prima voor zover ik kan zien. Voor de echte backups zou ik waarschijnlijk kiezen voor iets als Stack (invite aangevraagd) en/of BackBlaze B2.

Andere client software ziet er ook veelbelovend uit (CloudBerry bijvoorbeeld), maar dat wordt een dure hobby gezien je daar per computer voor moet betalen.

• ericq
  • Laatst online: 18-08 09:46
Ik zit nu te denken aan de backup clients CloudBerry of duplicacy en deze naar Wasabi S3 storage ($.023 per gigabyte per month) te sturen.
Iemand ervaring hiermee?

Over IDrive heb ik in het verleden veel vervelende dingen gehoord. Regelmatig verdwenen er files of complete backups. Ze boden toen te veel aan voor een te lage prijs.

[ Voor 8% gewijzigd door ericq op 24-08-2017 01:00 ]

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Wasabi’s price point of $.0039 per gigabyte per month is significantly less (approximately 1/5th) than the price of Amazon’s S3 Standard service of $.023 per gigabyte per month.

Wel goedkoop ja, maar ik vind betrouwbaarheid/performance/kwaliteit ook wel erg belangrijk. Hubic en OneDrive zijn al goed tegen gevallen.

• Waah
"Dit zijn volgens Microsoft previewprijzen die omhooggaan zodra de optie voor iedereen beschikbaar komt."

Op zich niet gek, €2,70 voor 1,5TB.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Waah schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

"Dit zijn volgens Microsoft previewprijzen die omhooggaan zodra de optie voor iedereen beschikbaar komt."

Dataverkeer naar/van Microsoft kost volgens mij wel extra geld. (Verder nog niet in details verdiept.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Mar.tin schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:59:
Hier al enkele maanden (sinds het verdoemen van de KPN back-up) tevreden JottaCloud gebruiker met inmiddels 18,5TB aan backup in de cloud :).

Zo nu en dan wel eens last dat de app eruit klappert, maar niks onoverkomelijks :).

Vlot met uploaden. En prima overzichtelijk.

Binnenkort (jaja ooit) eens een recoverytest doen van wat data.
Wat mij een beetje tegen staat is dat Jottacloud niet ge-encrypt is. Dus die mensjes bij Jottacloud kunnen bijvoorbeeld doodleuk mijn foto's bekijken. En nee, ik ga geen rar-bestanden met password uploaden naar Jotta. Teveel moeite. :'(

Verder een beetje zitten kijken, maar een echt alternatief voor Crashplan lijkt er niet te zijn...
Op zich vind ik het niet erg om twee tools te draaien, maar het vinden van een friend-to-friend back-up is al lastig blijkbaar. (zonder NAS)
En een goede back-upper met encryptie die eventueel ook telefoon support heeft bestaat gewoon niet...
Doet duplicati ge-encrypte backups maken in de cloud-storage naar keuze? :?

Spideroak is prijzig, maar lijkt nog een reële optie.

[ Voor 25% gewijzigd door Kliko op 24-08-2017 11:25 ]

• EgMaf
Waah schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:02:
[...]

En als je al een MSDN / Visual Studio account hebt, kun je dat budget er ook voor gebruiken en kan het dus zomaar gratis voor je zijn :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08 20:54

magneet

Magnetic enhanced

iDrive bied het eerste jaar 5Tb aan voor $6.95 https://www.idrive.com/idrive/signup/el/promo90

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• pven
  • Niet online
Is niet duur, maar ja: na een jaar betaal je dan wel 69.50 USD. Wat overigens ook nog niet duur is.

Nu ik er twee minuten langer over nadenk is dit misschien wel een goede vervanger voor wat ik nu bij Amazon Drive heb staan (betreft 2TB). En ze hebben een Synology-package.

(Ik heb een account genomen. Dank! Sowieso leuk om eens te kijken of het iets is.)

[ Voor 30% gewijzigd door pven op 24-08-2017 13:08 ]

• ATS

ATS

Kliko schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Wat mij een beetje tegen staat is dat Jottacloud niet ge-encrypt is. Dus die mensjes bij Jottacloud kunnen bijvoorbeeld doodleuk mijn foto's bekijken. En nee, ik ga geen rar-bestanden met password uploaden naar Jotta. Teveel moeite. :'(

Verder een beetje zitten kijken, maar een echt alternatief voor Crashplan lijkt er niet te zijn...
Op zich vind ik het niet erg om twee tools te draaien, maar het vinden van een friend-to-friend back-up is al lastig blijkbaar. (zonder NAS)
En een goede back-upper met encryptie die eventueel ook telefoon support heeft bestaat gewoon niet...
Ja. Met de key die je zelf kiest per backup set. Dat je eenvoudig verschillende sets kan maken (met dus een eigen set van files en/of een eigen target en/of een eigen schedule) vind ik erg positief. Ik merk wel dat de verificatie best veel data gebruikt. Bij een test tegen BackBlaze B2 als opslag kreeg ik vandaag een "out of free download bandwidth" (1GB) na 3GB upload. Kennelijk controleert hij 1/3 van de data die hij opload. Waarschijnlijk aan te passen, maar toch.
Spideroak is prijzig, maar lijkt nog een reële optie.
Ik vind het prijzige wel meevallen? Voor mij (vanaf Crashplan Family) is het vergelijkbaar of zelfs wat goedkoper dan Crashplan was. Ik ben ook met SpiderOak aan het testen. Het lijkt wel ok te werken, maar ik moet nog testen op linux (geldt ook voor Duplicati) en restores testen. Nadeel is dat je maar één backup set hebt. Voordeel is dat het ook sync biedt.

Ik neig momenteel naar Duplicati met diverse backends: een complete lokale backup naar mijn NAS via FTP, werk-gerelateerde dingen naar mijn account bij mijn werk (ik werk vanuit huis), en privézaken naar Stack en/of BackBlaze B2.

• ericq
  • Laatst online: 18-08 09:46
Kliko schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Is backup naar FTP geen optie?
Er zijn genoeg pakketten die niet zo gek duur zijn of opensource die de backup Encrypted naar FTP kunnen sturen. Zet je beiden een FTP op en je hebt een mooie opslag.

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik was net over op Crashplan en het beviel me toch wel. Alternatieven zijn er zat, maar nog wat twijfels.

iDrive: 2TB opslag wat voor mij voldoende is, vlotte backup en goed geprijsd.
Nadeel: resource op een Mac, constant 15% CPU gebruik. 32 bits app. Webinterface staat alleen downloads van maximaal 2GB toe.

Backblaze: Goede prijs, simpel.
iets te weinig opties en een onhandig en traag restore process. maar 30 dagen retention.

Acronis Trueimage/ cloud backup : werkt super goed,erg snel, maar is onmogelijk duur!

Ik heb ook even gekeken naar Arq en Backblaze B2, dat lijkt me wel aantrekkelijk. Maar van Arq wordt ik niet echt warm.

Dus nog in dubio.
De cloud backup is voor mij alleen een extra laag naast mijn Time Machine. Maar ik zal het me nooit vergeven dat ik zaken als foto's kwijt raak.

[ Voor 5% gewijzigd door OkselFris op 24-08-2017 14:03 ]

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
Ik krijg het gevoel dat ik een van de weinigen ben die bij CrashPlan Small Business probeert te blijven. Aangezien ik met 15,7TB zit betekent migratie voor mij een directe volledige wipe van mijn backup (en breekt het de 3-2-1 regel :X ).

Ik heb ze een mail gestuurd om de Small Business aanbieding op een andere account te krijgen. Zo kan ik mijn huidige backup behouden tot de eindperiode (11 maanden) en de komende tijd een nieuwe backup opbouwen onder de nieuwe account (via Ziggo ;( ). Zo kom ik niet een jaar zonder cloud backup te zitten.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:01
Ik had hier ook al ettelijke jaren Crashplan tot volle tevredenheid. Ok, upload was traag, maar restore was mega-snel. Een maand geleden nog verlengd voor een jaar. 2 weken later crasht mijn NAS volledig... 1.5 TB gerestored op enkele dagen tijd. Ik haalde soms ver boven de 100 Mbps aan restore snelheid. En heb toch liever dat Restore snel is dan backup. Voor backup is het enkel vervelend bij de initiele seed.

Nog geen idee wat ik ga doen. Ik denk een combinatie van een lokale backup oplossing naar de NAS, en dan een sync naar de cloud (zodat je later ook gemakkelijk kan migreren naar andere cloud provider zonder al je history kwijt te zijn). Enige wat ik me daarvan afvraag is hoe je er voor kan zorgen dat je een cleane snapshot van je backup in de cloud hebt. Bestaat er een risico dat bvb NAS het compleet begeeft terwijl nog niet alle files in de cloud staan, er daardoor in de cloud een mix van oude versies en nieuwe versies staan ? Dan kun je dus ook die backup set niet deftig restoren. Zal wellicht wel van backup tool tot backup tool en vooral hoe hij zijn backups organiseert, afhangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 24-08-2017 14:03 ]

• Waah
FrenzyFreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:47:
Ik krijg het gevoel dat ik een van de weinigen ben die bij CrashPlan Small Business probeert te blijven. Aangezien ik met 15,7TB zit betekent migratie voor mij een directe volledige wipe van mijn backup (en breekt het de 3-2-1 regel :X ).

Ik heb ze een mail gestuurd om de Small Business aanbieding op een andere account te krijgen. Zo kan ik mijn huidige backup behouden tot de eindperiode (11 maanden) en de komende tijd een nieuwe backup opbouwen onder de nieuwe account (via Ziggo ;( ). Zo kom ik niet een jaar zonder cloud backup te zitten.
Heb je dan zo lang nodig om dat te uploaden??? 120 dagen is wel lang ja (bij 15mbit upload)..... Is dat allemaal kritieke data?

Misschien kan je je NAS een paar nachtjes stallen bij iemand met glasvezel :+

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
[b][message=52345883,noline]FrenzyFreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ Ik heb ze een mail gestuurd om de Small Business aanbieding op een andere account te krijgen.
Je kunt toch je huidige account omzetten naar Small Business? Je gaat seamless over, zit niet zonder (laat staan een jaar), je hoeft niet opnieuw te uploaden, etc...

Tenzij je opnieuw -wil- beginnen? Of mis ik iets?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• RoytjeP
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 14:29
Je kunt alleen een account tot 5TB op die manier over krijgen. Groter = opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
pven schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:56:
[...]

Is niet duur, maar ja: na een jaar betaal je dan wel 69.50 USD. Wat overigens ook nog niet duur is.

Nu ik er twee minuten langer over nadenk is dit misschien wel een goede vervanger voor wat ik nu bij Amazon Drive heb staan (betreft 2TB). En ze hebben een Synology-package.

(Ik heb een account genomen. Dank! Sowieso leuk om eens te kijken of het iets is.)
iDrive bekeken alleen geen WebDav/SFTP toegang, kan geen drive mapping maken naar iDrive.
Je mag alleen hun iDrive app gebruiken en wil juist Chronosync op mijn mac gebruiken.

Tevens als je van die kortingslink gebruik maakt en je was geen Crashplan user er word dus gecontroleerd:

Hi,

Thank you for signing up with IDrive!

To move forward with your new account we'll need one of the following to verify your existing service providers' account as you move your important data to IDrive.

An email showing communication with them (Account registration, account updates, etc.)
Screenshot of your account with the existing service provider showing your username and/or email

IDrive support will contact you shortly regarding this information.

[ Voor 30% gewijzigd door Samplex op 25-08-2017 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:09
Ik ben ook iDrive aan het bekijken, maar in tegenstelling tot wat ze op de "Pricing" pagina zetten zit het backuppen van een Linux-machine dus NIET in het Personal Plan; alleen in Free of de 20x duurdere Business plan.

En dat terwijl ze wel 3 Linux-NASsen kunnen en willen backuppen met Personal...
So, to put one and one together, with a personal plan I can backup my QNAP (running Linux), my Synology (running BSD), my Netgear (running Linux) and my Asustor NAS (running Linux), but not a Linux computer?
A: That is correct. Linux is available for IDrive Business only at this time.

Why offer me to backup 3 types of Linux machines (and one BSD machine) but not others?
A: We offer support for these NAS devices regardless of the OS that they are using.

Is using those scripts explicitly disabled on the personal plan, or are there no technical limitations but you won't support me to get it working?
A: Yes, the scripts are disabled and will not work on IDrive Personal plans.
Als ik dat heel letterlijk neem kan ik dus gewoon kaal Linux (of OS/2 :+ ) installeren op mijn QNAP en het vervolgens backuppen met iDrive, maar zo bedoelen ze het vast niet :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 19:35
Hier ook Idrive aan het testen, inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app (ookal lijkt deze opzich wel te werken).
Vind het alleen een nadeel dat er 'slechts' 10 versies bewaard worden, misschien wat ver gezocht, maar het is wachten op ransomware die 10 verschillende aanpassingen doet aan elk bestand en je bent alsnog alles kwijt.

Hiernaast ook Hubic aan het testen met duplicati, heeft voor nu nog de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktn
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06 16:43
marc1982 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:27:
Hier ook Idrive aan het testen, inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app (ookal lijkt deze opzich wel te werken).
Vind het alleen een nadeel dat er 'slechts' 10 versies bewaard worden, misschien wat ver gezocht, maar het is wachten op ransomware die 10 verschillende aanpassingen doet aan elk bestand en je bent alsnog alles kwijt.

Hiernaast ook Hubic aan het testen met duplicati, heeft voor nu nog de voorkeur.
Wat bedoel je precies met "inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app" ? Zelf ben ik ook aan het testen, en Windows software geïnstalleerd voor backup met IDrive.

Wel mooi aan de app is het backuppen van de foto's op je smartphone! Was niet bij crashplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
marktn schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:54:
[...]

Wat bedoel je precies met "inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app" ? Zelf ben ik ook aan het testen, en Windows software geïnstalleerd voor backup met IDrive.

Wel mooi aan de app is het backuppen van de foto's op je smartphone! Was niet bij crashplan.
Hiermee bedoel ik dat je niet kunt backuppen en restoren via SFTP / Webdav, alleen via de browser en de windows applicatie (dit is overigens geen direct nadeel t.o.v. crashplan, maar wel - voor mij - in combinatie met beperkt aantal versies van bestanden).

Ik had liever gezien dat duplicati er ook mee overweg kon, heb je buiten Idrive controle over de versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Kan je dan niet beter een cloud opslag nemen en daar met Duplicati heen backuppen, in plaats van een backup service te gebruiken? Merk op dat je ook bij Duplicati (en feitelijk bij elke encrypted oplossing) weer Duplicati zelf nodig hebt voor je restore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
GoodSync bied Friend-to-Friend backups zo te zien.
Die ga ik eens even testen.
https://www.goodsync.com/nl/how-it-works/connect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
ATS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:40:
Kan je dan niet beter een cloud opslag nemen en daar met Duplicati heen backuppen, in plaats van een backup service te gebruiken? Merk op dat je ook bij Duplicati (en feitelijk bij elke encrypted oplossing) weer Duplicati zelf nodig hebt voor je restore.
Ja misschien wel, maar dat is ook waar ik hubic nu voor gebruik als test. Dit lijkt voor nu een interessante optie te zijn omdat dat zorgt voor onbeperkt / genoeg opslag + 'onbeperkte' versies.

En ja bij duplicati heb ik duplicati nodig voor een restore, maar dat is bij - volgens mij - vrijwel alle opties die encrypted opslaan (en un-encrypted ga ik niet aan) het geval (zo ook bij crashplan), maar duplicati kan ook op verschillende systemen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 23:41
+1 voor duplicati, gebruik het nu voor on
-site via sftp naar een andere pc en off-site naar STACK via webdav.

Hiermee zou je ook een friend functie van kunnen maken. Je vriend hoeft enkel een ftp server op te zetten. (eventueel met quota).

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

A1AD schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:04:
+1 voor duplicati, gebruik het nu voor on
-site via sftp naar een andere pc en off-site naar STACK via webdav.

Hiermee zou je ook een friend functie van kunnen maken. Je vriend hoeft enkel een ftp server op te zetten. (eventueel met quota).
Kost natuurlijk wel iets meer moeite, omdat die (S)FTP dan ook extern bereikbaar moet zijn en blijven. Met firewalls, NAS en dynamische IP adressen is dat natuurlijk niet helemaal triviaal.
RoytjeP schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:07:
Sync is nog geen backup. Wellicht kan je het wel gebruiken om een locale backup (naar een NAS ofzo) te syncen naar die van een vriend?

[ Voor 26% gewijzigd door ATS op 25-08-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
ATS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:05:
[...]

Kost natuurlijk wel iets meer moeite, omdat die (S)FTP dan ook extern bereikbaar moet zijn en blijven. Met firewalls, NAS en dynamische IP adressen is dat natuurlijk niet helemaal triviaal.
sja, dat is echt maar een heel klein beetje meer moeite... je krijgt er in de plaats wel een opensource backup systeem voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzynx
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-07 11:28
Heeft iemand een idee of ik CrashPlans client applicatie zal kunnen blijven gebruiken om lokaal te backuppen naar een externe schijf?
Ik heb geen abonnement bij CrashPlan. (CrashPlan Free licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
ATS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:05:
[...]
Sync is nog geen backup. Wellicht kan je het wel gebruiken om een locale backup (naar een NAS ofzo) te syncen naar die van een vriend?
Ik heb goodsync in het verleden gebruikt om mijn laptop te syncen met mijn server en je kon wel kiezen of je één of twee richtingen op wilde syncen en in mijn herinnering werd in elk geval de laatste versie van een gewist of overschreven bestand ook apart bewaard.

Wat me wel een beetje tegenhoudt bij het gebruik van dit soort software (zoals ook Duplicatie) voor backup bij derden is de onzekerheid over de werking met bijvoorbeeld Google drive of MS Onedrive. Als die wat veranderen aan hun dienst heb je kans dat het plots niet meer werkt en moet je weer wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS

ATS

Van diplicati en soortgelijke programma's vind ik het juist mooi dat je vrij eenvoudig van backend kan wisselen. Ik vind het eigenlijk wel een voordeel dat de software onafhankelijk is van de backend waar de data staat. Ik kan die complete datablob verhuizen naar een andere back-end, instelling aanpassen en alles zou weer moeten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
RoytjeP schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:07:
Zoals al gezegd, het is een sync, geen backup, dus geen versioning. Ransomware wordt vrolijk meegesynced en je kunt geen eerdere versie terughalen die niet corrupt is.

Daarnaast is Crashplan friend-to-friend zo geniaal om de data van anderen encrypted bij jou te plaatsen. Je kunt het dus niet "zomaar" lezen.

Die combinatie maakte Crashplan zo uniek. Ik hoop dat er in een jaar tijd nog een goede vervanger komt. Desnoods eentje met een betaalde dienst om de infrastructuur te mogen gebruiken waarmee je connecties opzet (zonder data bij die partij te plaatsen).

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 07:53
Hier nog iemand met een Crashplan account.
Het grote probleem waar ik tegen aanloop is dat ik Crashplaln draai op mijn NAS (Netgear). Ja ik weet dat het geen gesupporteerde oplossing is en ik heb er al problemen mee gehad. vnl met betrekking tot java en te weinig ram geheugen op de NAS, maar goed, meestal loopt alles goed. (Voor een backup is 'meestal' eigenlijk geen goed antwoord).

Ik zoek dus eigenlijk een gesupporteerde oplossing voor een (Netgear )NAS. Gaan knoeien met allerlei libraries en om te boel te doen draaien doe ik liever niet meer.

Voor zover ik zie is er voor Netgear enkel idrive.com via een app.

Idrive is jammer genoeg niet ongelimiteerd, maar de limiet van 2TB is voor mij op dit moment nog voldoende.

iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23
Ook (voormalig) Crashplan gebruiker. Heb nooit gebruikt gemaakt van de cloudservice, enkel lokaal backuppen naar meerdere locaties/schijven. Eén backup schijf krijgt om de zoveel tijd een nieuwe iteratie, en wordt bewaard off-site (familie). Het is er (gelukkig?) nooit van gekomen de peer-to-peer functie te gebruiken, scheelt nu een boel regelwerk.

Situatie is dus vrij simpel:
- 1 pc met hdd met daarop alles wat te backuppen valt (nu 850GB).
- 2x externe harde schijf: 1 continue gekoppeld aan pc, 1 periodiek gekoppeld en off-site bewaard.

Ik ben aan het stoeien met de vraag of een NAS (incl 2TB hdd) mij gaat helpen? Wil graag de bestanden op de pc behouden, en niet de NAS als centrale opslag gebruiken. Maar dan moeten de bestanden realtime/dagelijks automatisch op de NAS weggeschreven worden (map x, y, z ipv map 'share'). Daarnaast is me onduidelijk welke rol de externe hdd's gaan/moeten spelen? Heeft het zin een externe schijf aan de NAS te hangen? Periodiek wegschrijven naar een hdd die grotendeels off-site ligt, lijkt me wel verstandig.

Het grote voordeel van Crashplan vond ik wel het set-and-forget. Zeker met dat periodiek inpluggen van een externe schijf, ging alles automatisch als de schijf aangesloten werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DinoBe schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:32:
Idrive is jammer genoeg niet ongelimiteerd, maar de limiet van 2TB is voor mij op dit moment nog voldoende.

iemand ervaring hiermee?
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Qua mogelijkheden lijkt Idrive heel interessant en in reviews komt Idrive er meestal goed vanaf maar in de comments van gebruikers kom je veel klachten tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

DarkSide

theres no place like ::1

Ga denk ik zelf toch maar even kijken naar C2 van synology. Al mijn belangrijkste data staat al centraal op de synology. En vanuit daar is het makkelijk backuppen naar C2.
Voorheen crashplan maar dat werd officieel niet ondersteund en deed ook vaak niet rechtstreeks vanuit de synology. Dus deed ik het via de pc met een share naar de synology.
Wil dus ook meer een go en forget plan hebben.
Af en toe backup controleren. Maar niet telkens aan denken om de pc aan te zetten of een externe disk te koppelen.
Een 2e nas bij iemand plaatsen heeft ook niet mijn voorkeur.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 21:16

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

ik ben over gegaan naar de business versie, om tijd te winnen.

maar weten jullie of je dan ook naar andere client moet? ik hoop het niet.

na het kortings jaar, wat voor mijn 8 devices op 20 $ per maand komt, zal ik toch echt wat anders moeten zoeken (80$ per maand is mij teveel), maar dan zijn we al weer tijdje verder.......

even verder gezocht:
Do I need to install a new CrashPlan app?
No. The conversion process automatically updates the CrashPlan app on your computers. Instead of the green-themed CrashPlan for Home branding, you'll see the blue-themed CrashPlan for Small Business branding.
en wat ze zeggen klopt, hij is niet langer groen, maar nu blauw

[ Voor 41% gewijzigd door jpm.lensen op 27-08-2017 18:57 . Reden: gevonden antwoord ]

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Draaide ook Crashplan op mijn NAS (QNAP) en moet noodgedwongen overstappen.

- Uiteindelijk voorlopig gekozen voor iDrive (draait op Linux, NAS (o.a. QNAP/Synology), Windows, Mac)
- Sneller als Crashplan
- Redelijk geprijsd: 5TB eerste jaar $6,95
- Versioning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marvie
  • Laatst online: 11-09 21:03
Na de aankondiging van Crashplan dat ze kappen met het home user abonnement opzoek gegaan naar een vervanger en toen dit topic getroffen.

Na een aantal mogelijkheden die hier genoemd zijn te hebben onderzocht positief verrast door de combi Transip (gratis 1 Tb stack) en Duplicati.
Super upload vergeleken met Crashplan, zelf schema's definiëren en aankunnen geven welke gegevens in de back up opgenomen moeten worden.

Op dit moment voldoet deze oplossing voor mij en is ook nog gratis aangezien ik voldoende heb aan 1 Tb.

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
@Marvie Zojuist even deze combinatie getest, upload van 20mbit gaat goed alleen downloaden lijkt te zijn gelimiteerd op 40mbit :(

iDrive ook even getest maar dit is nog trager restoren, dan is stack nog zo slecht niet..

[ Voor 26% gewijzigd door Samplex op 27-08-2017 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

mux schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:39:
Damn mux.. damn.

Via een van jouw blog-posts heb ik jouw back-up methode 'gecopieerd' en bij vele vrienden en kennissen crashplan geimplementeerd. De friend-to-friend methode ( buddybackup vind ik niet zo'n handige zoekterm ) is eigenlijk de enige methode die ik daarbij gebruik: Lokaal naar een andere pc binnen het netwerk en extern via de friends methode. Ook gewoon een simpele machine met véél opslagruimte op m'n werk gezet. Offsite kwam het van familie en vrienden bij mij thuis terecht, en zelf had ik bij die vrienden ook offsite backups staan. De machine op m'n werk was de gemakkelijkst toegankelijke locatie voor m'n eigen offsite backups.

Anyhoe. Treurnis alom.

Een homebrew oplossing zonder externe support lijkt mij niet de meest ideale oplossing, want vaak heb je dan toch wel wat onderhoud nodig, en Crashplan draait juist zo fijn zonder omkijken.

Ik ga zoeken, en houdt met een schuin oog je blog in de gaten,..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Waarschijnlijk ga ik (samen met backupbuddy Dadona) een oplossing met Duplicati 2 uitproberen. Duurt nog wel een tijdje, want ik heb nu geen tijd om een testserver op te zetten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

Marvie schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:51:
Na de aankondiging van Crashplan dat ze kappen met het home user abonnement opzoek gegaan naar een vervanger en toen dit topic getroffen.

Na een aantal mogelijkheden die hier genoemd zijn te hebben onderzocht positief verrast door de combi Transip (gratis 1 Tb stack) en Duplicati.
Super upload vergeleken met Crashplan, zelf schema's definiëren en aankunnen geven welke gegevens in de back up opgenomen moeten worden.

Op dit moment voldoet deze oplossing voor mij en is ook nog gratis aangezien ik voldoende heb aan 1 Tb.
Bedankt.

Ik had net alles geupload met de trial van Arq5 maar inclusief levenslange updates kost Arq toch weer bijna 80 euro. Nu Duplicati geinstalleerd dankzij jou post, duplicati werkt niet veel minder als Arq is mijn eerste indruk. Kan ik weer alles gaan uploaden :o

Ik heb ook een invite van Stack gekregen en daarbij nog een onedrive van 1TB dus met mijn 500GB backup komt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
mux schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:42:
Waarschijnlijk ga ik (samen met backupbuddy Dadona) een oplossing met Duplicati 2 uitproberen. Duurt nog wel een tijdje, want ik heb nu geen tijd om een testserver op te zetten.
Ik ben duplicati 2 momenteel aan het testen samen met transip (webdav backend) en met een vriend (SFTP backend)

+-600GB aan het uploaden naar beide backends.

So far so good, binnen enkele dagen is wat restores doen met en zonder de locale sqllite DB, duplicati verwijderen, Backup jobs exporteren / importeren, vanop een andere pc restoren, enzovoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ben een crashplan gebruiker omdat het relatief makkelijk werkt. Set en forget. En dan mogelijk voor de hele familie.

Nu maar opzoek naar een alternatief die voor een goeie prijs.
Meerder machines naar cloud kan backuppen zonder teveel configuratie of componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marvie
  • Laatst online: 11-09 21:03
Defector schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:37:
Ben een crashplan gebruiker omdat het relatief makkelijk werkt. Set en forget. En dan mogelijk voor de hele familie.

Nu maar opzoek naar een alternatief die voor een goeie prijs.
Meerder machines naar cloud kan backuppen zonder teveel configuratie of componenten.
Duplicati 2 is ook set en forget tool maar je zal dan nog wel een locatie moeten hebben met de ruimte die je nodig hebt, een mogelijkheid is een stack van 1 Tb gratis aan te vragen bij Transip.

Xbox Live Knalle Arie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:09:
Deze ziet er wel interessant uit. Europese franchise van CrashPlan. Maar de site lijkt wat verouderd, leven ze nog? Leven ze straks nog wel? En ik weet niet of er friend-to-friend in zit: http://crashplan.probackup.nl. Ik zal binnenkort eens bellen of mailen.
Iemand deze al getest met de testcode van deze site? Dat is me voor mijn vakantie niet meer gelukt. Ik ben zeer benieuwd of deze friend-to-friend biedt. Daar heb ik wel de net geen 7 tientjes per jaar voor over van het kleinste abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grshdw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-08 11:41
zojuist erachter gekomen dat hyperbackup (synology) in combinatie met stack niet gaat werken.

Echter met een omweg wel. Initieele backup loopt qua restore nog geen testen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Marvie schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:06:
[...]

Duplicati 2 is ook set en forget tool maar je zal dan nog wel een locatie moeten hebben met de ruimte die je nodig hebt, een mogelijkheid is een stack van 1 Tb gratis aan te vragen bij Transip.
nou niet helemaal wat ik bedoel. Want dan heb je weer een extra service nodig zoals Stack. Die heb ik wel maar mijn ervaringen zijn er niet zo positief mee dat ik verwacht dat deze voor een geruime tijd probleemloos zal werken.

Ik zoek 1 dienst/softwarepakket. die ik door middel van next next finish kan installeren/configureren en dan probleemloos alles de cloud in schiet. Het liefst met een of andere familypack account systeem.

het probleem is niet dat ik geen backup solution neer kan zetten en onderhouden met meerdere systemen die perfect samenwerken. Maar daar heb ik geen tijd of zin in. Daarnaast had ik een aantal familie leden die daar al helemaal niet uitkomen. En zoals ik al zei, ik heb geen tijd of zin om voor sys admin te spelen.

Hiervoor was crashplan perfect installeren, family abbo invoeren, mappen selecteren en klaar geen omkijken meer naar.

[ Voor 22% gewijzigd door Defector op 29-08-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Defector schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:11:
Ik zoek 1 dienst/softwarepakket. die ik door middel van next next finish kan installeren/configureren en dan probleemloos alles de cloud in schiet. Het liefst met een of andere familypack account systeem.
Dan neem je lekker Hubic.
10TB voor €50 / jaar, of had je daar al naar gekeken maar voldoet die niet aan je eisen?

Bij de meeste andere oplossingen zijn de backup oplossing en de storage gescheiden. Kun je lekker zelf kiezen wat je doet: naar de cloud, naar een ftp server van een vriend of beide.
In die gevallen wordt de data iha ge-encrypt voordat het jouw computer verlaat, iets wat Hubic volgens mij weer niet doet, maar Crashplan weer wel deed.

Ik zit ook te kijken hoor, maar kan eigenlijk niks vergelijkbaars aan Crashplan vinden als je iets zoekt dat zelf zowel naar de cloud als naar andere computers/vrienden kan backupen...

Duplicatie of CloudberryBackup zijn erg flexibel en lijken vooralsnog voor mij de kanshebbers - icm storage - om als Crashplan vervanger te gaan fungeren.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktn
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-06 16:43
Ik ga deze testen, leuke prijs voor een jaar. https://www.idrive.com/idrive/signup/el/promo90
Tevens is het backupen van de smartphone erg interessant.
De app en software zien er goed uit.

[ Voor 11% gewijzigd door marktn op 29-08-2017 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ik heb hier net Duplicati op mijn Readynas geinstalleerd en een Hubic account aangemaakt, eens testen hoe dat gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:19
Hubic is gewoon no-nonsense Cloud storage.
Support is drama, maar wat je wel krijgt is veel TB voor weinig. Snelheid up en down is niet slecht, maar ook niet subliem imo.

Met Duplicati ben je helemaal veilig en encrypted en je kan het ook gewoon bij je familie installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
marktn schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:09:
Ik ga deze testen, leuke prijs voor een jaar. https://www.idrive.com/idrive/signup/el/promo90
Tevens is het backupen van de smartphone erg interessant.
De app en software zien er goed uit.
Deze heb ik een paar dagen terug genomen. Werkt tot nu toe prima. :)

Om voor de promo in aanmerking te komen moet je wel aan kunnen tonen dat je reeds bij een andere storage-provider een account hebt/had (en dat hoeft niet perse Crashplan te zijn).

Meteen een vraagje: stel ik heb op mijn Synology een map met daarin van de afgelopen 7 dagen iedere dag een backup, met in de filenaam de datum van die dag. Morgen vindt er een nieuwe backup plaats, en wordt die van 8 dagen terug verwijderen. Wat doet iDrive uiteindelijk met de oude backups die niet meer op mijn Synology staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Ok na wat geklooi met de SSL certificates loopt de eerste initiele (test) backup met Duplicati en Hubic...

[Update]
De backup van een aantal documenten (25GB) is vannacht goed verlopen. Ook de restore van een aantal files (ter test) is goed verlopen.

Punt waar ik nu tegen aankijk: duplicati icm hubic op mijn readynas is weer een diy/opensource/knutsel werk.
Dat was met Crashplan op mijn NAS ook al het geval. Met wat knutselen, af en toe eens goed knoeien en vloeken, afhankelijk zijn van forum support om mijn backup te doen draaien.....

Geen idee of ik nu terug deze weg in wil slaan en niet liever een click once oplossing wil....

Wat met duplicati? Dit is nu een beta versie, hoe lang gaan ze dat supporteren, wat bij een update van readynasos of een of andere library..... :|

[ Voor 152% gewijzigd door DinoBe op 30-08-2017 10:06 ]

• pven
  • Niet online
pven schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:34:
[...]

Meteen een vraagje: stel ik heb op mijn Synology een map met daarin van de afgelopen 7 dagen iedere dag een backup, met in de filenaam de datum van die dag. Morgen vindt er een nieuwe backup plaats, en wordt die van 8 dagen terug verwijderen. Wat doet iDrive uiteindelijk met de oude backups die niet meer op mijn Synology staan?
Iemand een idee?

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Vraagje over duplicati: Is alleen de verbinding encrypted, of ook de manier hoe het opgeslagen wordt bij de partij waar je het opslaat? Ik wil namelijk beide hebben.

Google Drive (als voorbeeld) hoeft niet te zien welke bestanden ik weg schrijf, ze moeten alleen de space leveren. Het liefst moeten het dus allemaal onbekende filetypes zijn die je wegschrijft zoals bij Crashplan ook het geval was...

[ Voor 18% gewijzigd door Kliko op 31-08-2017 13:17 ]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

DinoBe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:01:
Punt waar ik nu tegen aankijk: duplicati icm hubic op mijn readynas is weer een diy/opensource/knutsel werk.
Dat was met Crashplan op mijn NAS ook al het geval. Met wat knutselen, af en toe eens goed knoeien en vloeken, afhankelijk zijn van forum support om mijn backup te doen draaien.....
Tja, zo'n NAS is wat dat aangaat niet ideaal.
Maar heb je al eens gedacht aan een RPI3B die de backup doet van je NAS data?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 23:39
Kliko schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:
Vraagje over duplicati: Is alleen de verbinding encrypted, of ook de manier hoe het opgeslagen wordt bij de partij waar je het opslaat? Ik wil namelijk beide hebben.

Google Drive (als voorbeeld) hoeft niet te zien welke bestanden ik weg schrijf, ze moeten alleen de space leveren. Het liefst moeten het dus allemaal onbekende filetypes zijn die je wegschrijft zoals bij Crashplan ook het geval was...
De data "at rest" is ook naar keuze encrypted. Zie deze screenshot:
https://knowledgelayer.so...les/creatingbackup1_0.png
Je hebt daar verder nog keuze uit "No", "GNU Privacy Guard, external"

[ Voor 6% gewijzigd door slooffmaster op 31-08-2017 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
Blijft bestaan. Alleen met de optie "archiving" kan je iDrive backups verwijderen waarvan er geen data meer staat op de source. Versioning gaat tot max. 10 versies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:19
Kliko schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:

Duplicati is zo encrypted dat het niet eens meer uitmaakt of de verbinding encrypted is. De bestanden worden in pakketjes weggeschreven van de grootte die jij kiest.
Dat kunnen bijv 100-200-500-1000MB pakketjes zijn, wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ynnoz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:33:
[...]

Blijft bestaan. Alleen met de optie "archiving" kan je iDrive backups verwijderen waarvan er geen data meer staat op de source. Versioning gaat tot max. 10 versies.
Duidelijk, dus dan moet ik een-en-ander aanpassen in mijn backup-scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Mars Warrior schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:09:
[...]

Tja, zo'n NAS is wat dat aangaat niet ideaal.
Maar heb je al eens gedacht aan een RPI3B die de backup doet van je NAS data?
Hoe zie je dat dan? Duplicati run niet op een ARM processor voor zover ik weet (zonder niet heel de boel te beginnen recompilen....)

[Update mbt Duplicati en Hubic]
Na de initiële upload van 21GB naar de 25GB gratis storage bij Hubic via Duplicati is het feest blijkbaar over.
Duplicati geeft steeds System.Net.WebException: GetResponse timed out ---> System.Net.WebException: Aborted.

Blijkbaar is het een probleem dat ook anderen voor hebben met grote backup sets. Ik vond 21 GB nu niet bijzonder groot. (Als het daar al fout gaat, wat moet ik dan verwachten bij 1,2 TB aan foto's)
We zullen idrive maar eens een poging geven.....

[ Voor 39% gewijzigd door DinoBe op 01-09-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 20:30
Ik heb ook idrive geprobeerd en op zich werkt alles goed (ik kom van crashplan en zoek dus ook vervanger van crashplan, gebruikte alleen de online backup en niet bij vrienden). Vergelijkbare functionaliteit, wel beperkt in opslag (maar 5 TB is voldoende voor mij). Nadeel vind ik dat de software niet beveiligd kan zijn met wachtwoord om in de UI te komen, maar dat je alleen maar kan beveiligen door een eigen gebruiker in Windows als enige toegang te geven (bij familie moet ik dus een extra Windows gebruiker aan maken om te voorkomen dat iedereen in alle backups kan), dit was bij crashplan anders geregeld.
Enige nadeel vind ik de snelheid maar die was bij crashplan ook al niet zo goed. Ik red maar zo'n 350 kb/s om te herstellen en uploaden ging tussen de 2 en 4 Mbps....maar ja, een totale restore gebeurd niet zo heel vaak dus als het dan een keer gebeurd en je moet je computer een of twee weken aan laten om alles te restoren.....so be it
Toch neig ik ook nog naar duplicati icm hubic, maar dat moet ik nog testen.

[ Voor 22% gewijzigd door caspertje19 op 01-09-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1982
caspertje19 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:11:
Ik heb ook idrive geprobeerd en op zich werkt alles goed (ik kom van crashplan en zoek dus ook vervanger van crashplan, gebruikte alleen de online backup en niet bij vrienden). Vergelijkbare functionaliteit, wel beperkt in opslag (maar 5 TB is voldoende voor mij). Nadeel vind ik dat de software niet beveiligd kan zijn met wachtwoord om in de UI te komen, maar dat je alleen maar kan beveiligen door een eigen gebruiker in Windows als enige toegang te geven (bij familie moet ik dus een extra Windows gebruiker aan maken om te voorkomen dat iedereen in alle backups kan), dit was bij crashplan anders geregeld.
Enige nadeel vind ik de snelheid maar die was bij crashplan ook al niet zo goed. Ik red maar zo'n 350 kb/s om te herstellen en uploaden ging tussen de 2 en 4 Mbps....maar ja, een totale restore gebeurd niet zo heel vaak dus als het dan een keer gebeurd en je moet je computer een of twee weken aan laten om alles te restoren.....so be it
Toch neig ik ook nog naar duplicati icm hubic, maar dat moet ik nog testen.
Qua encryptie neig ik eerder naar duplicati (met een storage provider) dan naar idrive, idrive zegt dat ze de sleutel niet hebben, maar met duplicati weet ik het zeker. Daarnaast heb ik liever meer (dan 10) versies, of eigenlijk onbeperkt zoals crashplan dat ook had.
Een mogelijke tussen oplossing is version-rotation (meer recente backup versies, minder oudere versies), maar dat doet duplicati volgens mij (nog) niet.

Duplicati geprobeerd i.c.m. met hubic, wat helaas een minder handige combinatie is, krijg op zowel m'n nas als m'n pc diverse foutmeldingen, i.c.m. stack werkt het prima.
Even kijken of ik zelf een webdav / sftp server ga draaien zodat familie, via duplicati, naar mij kan backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:23
nieuws: Synology maakt prijzen cloudopslagdienst bekend

Wellicht een interessante optie voor de ex-Crashplanners hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
Leuk, maar om daarvoor nu een Synology te moeten aankopen :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

Cool topic, had ik nog niet gevonden eerder! 8)7

Ook ik ben ermee "getroffen" dat Crashplan gaat stoppen en sindsdien aan het kijken gegaan naar alternatieven. Helaas blijkt er aan praktisch alle cloud offerings wel een haak of een oog te zitten, ook kan ik eigenlijk geen aanbieder vinden die het toestaat vanaf meerdere clients te schrijven onder 1 account! Daarnaast is mijn vertrouwen in "online, onbeperkt" een beetje geschaad aangezien dit jaar meerdere aanbieders daarvan hebben aangegeven ermee te gaan stoppen.

Kijken we dan naar cloud storage (niet perse backup) aanbieders, dan vragen ze allemaal een bedrag per GB wat redelijk hard oploopt als je boven de paar TB komt.

Uiteindelijk ben ik gaan rekenen wat het zou kosten om het zelf te bouwen, en dat blijkt uiteindelijk, als je het deelt met wat vrienden of familie, heel erg gunstig uit te komen! Voor ongeveer 1300 euro bouw je een 20TB netto oplossing die geheel multi-tenant EN multi-client is! Gekeken naar een 3 jaar afschrijving periode praten we over 144 euro per jaar als je het deelt met 3 personen, ongeveer hetzelfde als ik bij Crashplan betaalde. Deel je het met meer mensen (of blijft de hardware het langer doen dan 3 jaar) word het vervolgens alleen nog maar goedkoper (we hebben niet allemaal 6TB+ nodig).

Het belangrijke daarbij was de scheiding tussen meerdere mensen die het gebruiken en dat iedereen afzonderlijk de mogelijkheid heeft om er meerdere clients heen te backuppen!

Qua opbouw, de backend storage maakt gebruik van een S3 server en als client gebruik ik Duplicati, maar je kunt in principe met elke client die S3 ondersteund (oa Synology Hyper Backup bijvoorbeeld) er ook heen schrijven!

Ik heb hierover enkele blog artikelen en tutorials geschreven voor mensen die hetzelfde willen nabouwen, hopelijk mag ik die hier shameless neergooien. ;)Ik probeer alles uit te leggen qua welke keuzes je moet maken en de antwoorden die ik daar op heb, tot op welke disks en disk layout keuze (ZFS/RAID/Erasure coding). Verder komt de complete installatie en configuratie van de server in tutorial vorm langs en laat ik zien hoe je een client koppelt en met meerdere tenants omgaat.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ben benieuwd wat jullie er van vinden! :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Quindor schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:33:

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ben benieuwd wat jullie er van vinden! :)
Super! binnenkort eens mee spelen in een virtuele ubuntu machine :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoytjeP
Ik ga blog posts nu eens rustig doorlezen Quindor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
@Quindor Leuk! Je blogs lezen altijd wel fijn weg :)
Ik mis alleen één ding: als ik het goed begrijp komt de hardware bij je ouders te draaien vanwege de 100/100 fiber die zij hebben. Maar dan hebben zij geen offsite backup toch? Als hun huis afbrand zijn ze al hun data kwijt :P

offtopic:
En maak eens een self-signed certificate voor je thuisnetwerk, dan ben je die waarschuwing in Chrome kwijt voor ESXi ;)
Pagina: 1 ... 8 ... 30 Laatste