If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
thx, die had ik nog niet gevonden.Tourniquet schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 11:02:
[...]
Nee, helaas vervalt die mogelijkheid:
https://support.crashplan...shPlan_for_Small_Business
Dat is wel echt zuur. Want juist dat werkte erg goed.
Ben beniuewd wat er als alternatieven gevonden gaan worden hiervan..
Niet via Hyper Backup iig. Volgens mij wel via cloudsync optie. Maar die heeft enkele nadelen imo.pven schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:43:
Zonder mij ergens echt in verdiept te hebben: kan je vanaf je Synology backuppen naar Backblaze ? (Dan bedoel ik mbv HyperBackup, niet middels sync.)
https://support.crashplan...shPlan_for_Small_Businessdemonic schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 10:39:
[...]
wordt de hele friend-to-friend optie uit Crashplan gehaald? of heb je deze mogelijkheid nog steeds als je een small business abbo afneemt? iemand enige idee?
Backup type Does it continue?
Cloud backups to CrashPlan Central Yes, except very large backups over 5 TB
Local backups, such as external hard drives Yes
Computer-to-computer backups, such as backing up to a friend No
What happens to my cloud backups to CrashPlan Central?
What happens to my computer-to-computer backups?
CrashPlan for Small Business does not support computer-to-computer backups. Before you migrate to CrashPlan for Small Business, you can move existing computer-to-computer backup archives from the computer to an external drive and continue backing up to it on the external drive.
Mee eens.Ik vind het niet erg om te betalen voor die optie.
[ Voor 15% gewijzigd door Milmoor op 23-08-2017 12:53 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Wat dachten jullie van (Microsoft) Azure Cold Blob storage?
Prijzen zijn vergelijkbaar met Amazon Glacier, maar als je al een MSDN of VSDN account hebt, kan je gratis tot 200 US$ per maand aan storage (or andere Azure diensten) gebruiken.
Snelheid, betrouwbaarheid en (technische) mogelijkheden lijken me buiten kijf...
Buddy backup was zo mooi omdat je meerdere offsite locaties had. De enige manier om dat vanaf nu te regelen is waarschijnlijk iets homebrew met... boxcryptor en rsync ofzo?
Klopt op zich wel, maar vervelend dat het 2x zo duur wordt.
Op dit moment betaal ik helemaal niets. Ik heb geen behoefte aan cloud backup. Ik zou graag voor CrashPlan met friend-to-friend betalen.celshof schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:45:
[...]
Klopt op zich wel, maar vervelend dat het 2x zo duur wordt.
Euh, ja dat is natuurlijk waar. Ik had het C2C deel gemist.Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:50:
[...]
Op dit moment betaal ik helemaal niets. Ik heb geen behoefte aan cloud backup. Ik zou graag voor CrashPlan met friend-to-friend betalen.
Waarom stappen jullie niet over naar Small Business dan? Best een goede deal voor 2,5$ p/m voor een jaar. Kun je daarna alsnog overstappen naar een goedkoper alternatief
edit: ah, lees nu de 5TB regel
[ Voor 6% gewijzigd door funk-e op 23-08-2017 15:02 ]
...less is more
De vraag is dan: Hoe redundant wil je het hebben. Een lokale kopie + offsite backup is naar mijn mening in de meeste gevallen wel voldoende. Belangrijker is dat je je backup geregeld verified. Want ook als je 2 (of oneindig) backups hebt maar de status niet monitort, loop je alsnog het risico dat ze allemaal corrupt zijn.mux schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:39:
Hoe dan ook is dat niet echt een serieuze backupoplossing IMO. Cloudbackup is nog steeds maar één backup-'locatie'. Wat als het bedrijf kopje onder gaat? Wat als je backup corrupt raakt op precies het verkeerde moment? Etc.
Buddy backup was zo mooi omdat je meerdere offsite locaties had. De enige manier om dat vanaf nu te regelen is waarschijnlijk iets homebrew met... boxcryptor en rsync ofzo?
We've seen some confusion and want to clarify. Computer-to-computer backup will end October 22, 2018. For more info: http://bit.ly/2g3me67Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:50:
[...]
Op dit moment betaal ik helemaal niets. Ik heb geen behoefte aan cloud backup. Ik zou graag voor CrashPlan met friend-to-friend betalen.
...less is more
[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 23-08-2017 17:07 ]
SpiderOak One doet dat. Ben er nu mee aan het testen ivm het verdwijnen van CrashPlan.D-e-n schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:34:
Hier ook een balende Crashplan gebruiker. Wellicht ook eens op zoek naar een dienst die én backup én een cloudsync aanbiedt.
Heb net geprobeerd te bellen, en ze nemen de telefoon alvast niet op. Goed begin. Als ik op de site probeer te configureren wat ik zo'n beetje nodig heb (8 systemen, totaal 1300GB storage) dan zijn ze duur, heel duur. Ik denk wel dat ze ondanks het stoppen van CrashPlan for Home door kunnen, want ze gebruiken CrashPlan Pro.Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:09:
Deze ziet er wel interessant uit. Europese franchise van CrashPlan. Maar de site lijkt wat verouderd, leven ze nog? Leven ze straks nog wel? En ik weet niet of er friend-to-friend in zit: http://crashplan.probackup.nl/index.en.htm. Ik zal binnenkort eens bellen of mailen.
Die 5TB heb ik geen last van (zit iets boven de 1TB), maar ik heb er wel last van dat het per systeem is. Dat is me wat gortig met acht systemen...funk-e schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:00:
Ik ben ooit overgestapt van Backblaze naar Crashplan voor de uploadsnelheid. Ben benieuwd hoe die nu is.
Waarom stappen jullie niet over naar Small Business dan? Best een goede deal voor 2,5$ p/m voor een jaar. Kun je daarna alsnog overstappen naar een goedkoper alternatief
[ Voor 99% gewijzigd door ATS op 23-08-2017 15:51 . Reden: Antwoord op Milmoor ]
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
ik denk dat je dan zelf een oplossing als duplicati moet opzetten.redfoxert schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:23:
De eerste die een friend-to-friend backup solution heeft zoals CrashPlan wint deze maand het internet!
Shit, hier baal ik echt van. Ik gebruik alleen maar het friend-to-friend backup deel. De combinatie van zowel eenvoud als encryptie met redelijke snelheid maakt het voor mij echt een winning team. En dat maaien ze nu zo onder onze voeten vandaan
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Mijn backup blijft onder de 5TB en alles wordt vanaf mijn server gebackupt. Tot in 2019 is dit inderdaad een goede oplossing voor mij en geeft het me tijd om te kijken of ik niet beter ergens anders heen kan.funk-e schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:00:
Ik ben ooit overgestapt van Backblaze naar Crashplan voor de uploadsnelheid. Ben benieuwd hoe die nu is.
Hou je ons op de hoogte? Ik ben benieuwdATS schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:40:
[...]
SpiderOak One doet dat. Ben er nu mee aan het testen ivm het verdwijnen van CrashPlan.
Qua privacy had Spideroak altijd wel een goede naam alleen als alternatief voor sync diensten waren ze duur.
In de categorie cloudsync in combinatie met backup kwam ik ook nog sugersync tegen. Toen dat nog gratis was heb ik het ooit nog geprobeerd.
[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2017 17:38 ]
Die 5 TB is alleen een drempel voor het meenemen van je backup van Home naar Small Business he.celshof schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 16:48:
[...]
Mijn backup blijft onder de 5TB en alles wordt vanaf mijn server gebackupt. Tot in 2019 is dit inderdaad een goede oplossing voor mij en geeft het me tijd om te kijken of ik niet beter ergens anders heen kan.
De backupspace is nog steeds unlimited.
Mijn Google opslag heb ik laatst al geupgrade naar 1TB ivm de backup can foto's, daar paste hij nog gemakkelijk bij.
In eerste instantie dacht ik dat ik 1,5TB aan opslag had, maar daar heb ik even kritisch naar gekeken. Backups van backups van backups ben ik nu maar even mee gestopt, zucht.
Maar dit gaat dus goed passen in mijn huidige Google storage abonnement. Met de aanschaf van arq ben ik er dan wel.
Nu nog iets vinden voor de (schoon) ouders...
Koop allebei een NAS. Eenmalige uitgave en nauwelijks stroom. En kan je dus exact hetzelfde. Kan je ook niet elkaars bestanden bekijken .Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:50:
[...]
https://azure.microsoft.c...e-and-blob-level-tiering/Microsoft Azure Storage Blog:
23/08/2017 · Today we’re announcing the public preview of Archive Blob Storage designed to help organizations reduce their storage costs even further
Onze huidige Crashplan backups zijn encrypted, dus ik kan er nu ook niet in kijken.Waah schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:05:
[...]
Koop allebei een NAS. Eenmalige uitgave en nauwelijks stroom. En kan je dus exact hetzelfde. Kan je ook niet elkaars bestanden bekijken .
Op zich een interessant idee. Ik heb tot nu toe niets met een NAS gedaan. Welke merk/versie kan ik naar gaan kijken die backups met versioning ondersteunen? Want ik wil terug kunnen naar een eerder tijdstip.
Synology is het meest bekende en ondersteunde merk. Kan je met Hyper Backup/Cloud Station een backup met versioning maken. Hoe die roteert (en of die dat doet) kan je zelf instellen. Voor dit doeleinde heb je aan een goedkoop model genoeg.Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 19:43:
[...]
Onze huidige Crashplan backups zijn encrypted, dus ik kan er nu ook niet in kijken.
Op zich een interessant idee. Ik heb tot nu toe niets met een NAS gedaan. Welke merk/versie kan ik naar gaan kijken die backups met versioning ondersteunen? Want ik wil terug kunnen naar een eerder tijdstip.
Zelf heb ik het als centrale opslag
Carbonite: Nop, alleen al omdat standaard die videos niet goed gebackupped worden geeft teveel risico voor mij.
Backblaze: Promising, is nu aan het draaien.
Arq: (Data in eigen beheer, S3) Heeft Arq continuous backup? Wat ook belangrijk is: ik wil data niet in hot-storage houden, maar in hot-cold (niet glacier).
Cloudberry: 1TB limiet, wat kost dat om te upgraden?
En nu we toch moeten switchen: (alleen van toepassing op de laatste 2): kan ik aan de data zonder de software?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Een paar weken geleden gestart met Arq Backup in combinatie met cloudstorage op Onedrive en Wasabi. Via Onedrive haal ik mijn maximale uploadsnelheid namelijk 20 Mbit/s (1 GB in 7 minuten), upload via Wasabi is bij mij iets langzamer namelijk 17 Mbit/s (1 GB in 8 minuten). Waarschijnlijk omdat het datacenter dat Wasabi gebruikt in de VS staat. Uiteraard worden de back-upbestanden met de eigen privésleutel versleuteld door Arq Backup voordat het wordt geüpload. Nadeel van Arq Backup is dat je geen meerdere folders kan selecteren voor restore, dus mijn fotomap met honderden mappen kan ik alleen in z'n geheel of telkens per fotomap restoren. Daarnaast wordt Arq Backup gemaakt door een eenmansbedrijf, dus de ondersteuning en updates kunnen ineens afgelopen zijn. Bij het maken van back-ups heb ik tot nu toe geen problemen ondervonden. Ik gebruik trouwens de optie handmatig starten van de back-up, dus met de automatische back-up optie van Arq Backup heb ik geen ervaring.
Onedrive is via een Office 365 abonnement, dus maximaal 1 TB opslag. Bij Wasabi betaal je voor wat je gebruikt, maar je betaalt altijd minimaal voor 1 TB per maand en minimaal voor 3 maanden opslag. Dus als je 500 GB uploadt en na een week weer verwijdert betaal je toch voor 3 maanden 1 TB opslag, hou daar rekening mee. Verder is Wasabi een start-up dus de vraag is hoe lang ze het volhouden.
Je hoeft niet perse het goedkoopste abo van Carbonite te nemen... Dus als je de eenmalige instelling niet wil doen aan Carbonite om je videobestanden wel automatisch te backuppen,, kan je 1 stapje duurder nemen.Snake schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:09:
Ik ben ook eens aan het kijken geweest:
Carbonite: Nop, alleen al omdat standaard die videos niet goed gebackupped worden geeft teveel risico voor mij.
Backblaze: Promising, is nu aan het draaien.
Zelf vind ik definiëren van je set via de windows explorer niet fijn, een delete die na 30 dagen gewist wordt ook niet.
Backblaze vind ik wat minder transparant wat er nu gebackupt wordt. Wel zie ik dat er vooral ook veel onnodige meuk gebackupt wordt, zoals dotnet framework bestanden. Ook hier verdwijnen je gedelete bestanden na 30 dagen.
Mozy heeft mijn vertrouwen beschaamd. Een tijd zeer slechte (geoutsourced naar India) support. En bij restore blijkt pas dat je bestanden corrupt zijn.
Voor snelheid van restore wil ik ook een lokale backup. Maar bij zowel Backblaze als Carbonite de optie nog niet gevonden. 4TB downloaden zou normaal ook nog wel gaan als het echt moet, maar bv Crashplan haalt bij lange na niet het maximum van mijn verbinding bij restore.

Misschien ligt het er aan dat ik de Windows versie aan het proberen ben, maar die voelt in elk geval heel, heel onnatuurlijk aan. Het toevoegen van mappen aan je backup werkt heel onhandig, en losse bestanden kiezen kan al helemaal niet. Meer dan één backup set maken of dezelfde backup naar verschillende bestemmingen maken lijkt ook niet te kunnen. Dit ziet er niet uit als een stuk software waar ik $50 voor ga neerleggen.
Ik had gedacht dat Arq (en rclone voor mijn linux machines) in combinatie met Backblaze B2 een optie zou kunnen zijn, maar dit ziet er niet hoopvol uit tot nu toe helaas.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:20 ]
Wat fijn is dat is er een best wel lange lijst aan backup locaties ondersteunt wordt (zowel cloud als lokaal pad, FTP, WebDav, SFTP en andere opties), en dat je eenvoudig meerdere backup sets kan maken met verschillende schema's, files en bestemmingen. Tot nu toe getest met een backup naar GDrive en naar mijn NAS via FTP, en beide werken prima voor zover ik kan zien. Voor de echte backups zou ik waarschijnlijk kiezen voor iets als Stack (invite aangevraagd) en/of BackBlaze B2.
Andere client software ziet er ook veelbelovend uit (CloudBerry bijvoorbeeld), maar dat wordt een dure hobby gezien je daar per computer voor moet betalen.
Iemand ervaring hiermee?
Over IDrive heb ik in het verleden veel vervelende dingen gehoord. Regelmatig verdwenen er files of complete backups. Ze boden toen te veel aan voor een te lage prijs.
[ Voor 8% gewijzigd door ericq op 24-08-2017 01:00 ]
Wel goedkoop ja, maar ik vind betrouwbaarheid/performance/kwaliteit ook wel erg belangrijk. Hubic en OneDrive zijn al goed tegen gevallen.
Interessante ontwikkeling, en niet duur.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
"Dit zijn volgens Microsoft previewprijzen die omhooggaan zodra de optie voor iedereen beschikbaar komt."pven schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 10:50:
nieuws: Microsoft voegt optie voor langdurige opslag toe aan Azure-aanbod
Interessante ontwikkeling, en niet duur.
Op zich niet gek, €2,70 voor 1,5TB.
Dataverkeer naar/van Microsoft kost volgens mij wel extra geld. (Verder nog niet in details verdiept.)Waah schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:02:
[...]
"Dit zijn volgens Microsoft previewprijzen die omhooggaan zodra de optie voor iedereen beschikbaar komt."
Wat mij een beetje tegen staat is dat Jottacloud niet ge-encrypt is. Dus die mensjes bij Jottacloud kunnen bijvoorbeeld doodleuk mijn foto's bekijken. En nee, ik ga geen rar-bestanden met password uploaden naar Jotta. Teveel moeite.Mar.tin schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 20:59:
Hier al enkele maanden (sinds het verdoemen van de KPN back-up) tevreden JottaCloud gebruiker met inmiddels 18,5TB aan backup in de cloud.
Zo nu en dan wel eens last dat de app eruit klappert, maar niks onoverkomelijks.
Vlot met uploaden. En prima overzichtelijk.
Binnenkort (jaja ooit) eens een recoverytest doen van wat data.
Verder een beetje zitten kijken, maar een echt alternatief voor Crashplan lijkt er niet te zijn...
Op zich vind ik het niet erg om twee tools te draaien, maar het vinden van een friend-to-friend back-up is al lastig blijkbaar. (zonder NAS)
En een goede back-upper met encryptie die eventueel ook telefoon support heeft bestaat gewoon niet...
Doet duplicati ge-encrypte backups maken in de cloud-storage naar keuze?
Spideroak is prijzig, maar lijkt nog een reële optie.
[ Voor 25% gewijzigd door Kliko op 24-08-2017 11:25 ]
En als je al een MSDN / Visual Studio account hebt, kun je dat budget er ook voor gebruiken en kan het dus zomaar gratis voor je zijn :-)Waah schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:02:
[...]
"Dit zijn volgens Microsoft previewprijzen die omhooggaan zodra de optie voor iedereen beschikbaar komt."
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Is niet duur, maar ja: na een jaar betaal je dan wel 69.50 USD. Wat overigens ook nog niet duur is.magneet schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:48:
iDrive bied het eerste jaar 5Tb aan voor $6.95 https://www.idrive.com/idrive/signup/el/promo90
Nu ik er twee minuten langer over nadenk is dit misschien wel een goede vervanger voor wat ik nu bij Amazon Drive heb staan (betreft 2TB). En ze hebben een Synology-package.
(Ik heb een account genomen. Dank! Sowieso leuk om eens te kijken of het iets is.)
[ Voor 30% gewijzigd door pven op 24-08-2017 13:08 ]
Ja. Met de key die je zelf kiest per backup set. Dat je eenvoudig verschillende sets kan maken (met dus een eigen set van files en/of een eigen target en/of een eigen schedule) vind ik erg positief. Ik merk wel dat de verificatie best veel data gebruikt. Bij een test tegen BackBlaze B2 als opslag kreeg ik vandaag een "out of free download bandwidth" (1GB) na 3GB upload. Kennelijk controleert hij 1/3 van de data die hij opload. Waarschijnlijk aan te passen, maar toch.Kliko schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:18:
[...]
Wat mij een beetje tegen staat is dat Jottacloud niet ge-encrypt is. Dus die mensjes bij Jottacloud kunnen bijvoorbeeld doodleuk mijn foto's bekijken. En nee, ik ga geen rar-bestanden met password uploaden naar Jotta. Teveel moeite.
Verder een beetje zitten kijken, maar een echt alternatief voor Crashplan lijkt er niet te zijn...
Op zich vind ik het niet erg om twee tools te draaien, maar het vinden van een friend-to-friend back-up is al lastig blijkbaar. (zonder NAS)
En een goede back-upper met encryptie die eventueel ook telefoon support heeft bestaat gewoon niet...
Ik vind het prijzige wel meevallen? Voor mij (vanaf Crashplan Family) is het vergelijkbaar of zelfs wat goedkoper dan Crashplan was. Ik ben ook met SpiderOak aan het testen. Het lijkt wel ok te werken, maar ik moet nog testen op linux (geldt ook voor Duplicati) en restores testen. Nadeel is dat je maar één backup set hebt. Voordeel is dat het ook sync biedt.Spideroak is prijzig, maar lijkt nog een reële optie.
Ik neig momenteel naar Duplicati met diverse backends: een complete lokale backup naar mijn NAS via FTP, werk-gerelateerde dingen naar mijn account bij mijn werk (ik werk vanuit huis), en privézaken naar Stack en/of BackBlaze B2.
Is backup naar FTP geen optie?Kliko schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 11:18:
[...]
Er zijn genoeg pakketten die niet zo gek duur zijn of opensource die de backup Encrypted naar FTP kunnen sturen. Zet je beiden een FTP op en je hebt een mooie opslag.
iDrive: 2TB opslag wat voor mij voldoende is, vlotte backup en goed geprijsd.
Nadeel: resource op een Mac, constant 15% CPU gebruik. 32 bits app. Webinterface staat alleen downloads van maximaal 2GB toe.
Backblaze: Goede prijs, simpel.
iets te weinig opties en een onhandig en traag restore process. maar 30 dagen retention.
Acronis Trueimage/ cloud backup : werkt super goed,erg snel, maar is onmogelijk duur!
Ik heb ook even gekeken naar Arq en Backblaze B2, dat lijkt me wel aantrekkelijk. Maar van Arq wordt ik niet echt warm.
Dus nog in dubio.
De cloud backup is voor mij alleen een extra laag naast mijn Time Machine. Maar ik zal het me nooit vergeven dat ik zaken als foto's kwijt raak.
[ Voor 5% gewijzigd door OkselFris op 24-08-2017 14:03 ]
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Ik heb ze een mail gestuurd om de Small Business aanbieding op een andere account te krijgen. Zo kan ik mijn huidige backup behouden tot de eindperiode (11 maanden) en de komende tijd een nieuwe backup opbouwen onder de nieuwe account (via Ziggo
Nog geen idee wat ik ga doen. Ik denk een combinatie van een lokale backup oplossing naar de NAS, en dan een sync naar de cloud (zodat je later ook gemakkelijk kan migreren naar andere cloud provider zonder al je history kwijt te zijn). Enige wat ik me daarvan afvraag is hoe je er voor kan zorgen dat je een cleane snapshot van je backup in de cloud hebt. Bestaat er een risico dat bvb NAS het compleet begeeft terwijl nog niet alle files in de cloud staan, er daardoor in de cloud een mix van oude versies en nieuwe versies staan ? Dan kun je dus ook die backup set niet deftig restoren. Zal wellicht wel van backup tool tot backup tool en vooral hoe hij zijn backups organiseert, afhangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Twixie op 24-08-2017 14:03 ]
Heb je dan zo lang nodig om dat te uploaden??? 120 dagen is wel lang ja (bij 15mbit upload)..... Is dat allemaal kritieke data?FrenzyFreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 13:47:
Ik krijg het gevoel dat ik een van de weinigen ben die bij CrashPlan Small Business probeert te blijven. Aangezien ik met 15,7TB zit betekent migratie voor mij een directe volledige wipe van mijn backup (en breekt het de 3-2-1 regel).
Ik heb ze een mail gestuurd om de Small Business aanbieding op een andere account te krijgen. Zo kan ik mijn huidige backup behouden tot de eindperiode (11 maanden) en de komende tijd een nieuwe backup opbouwen onder de nieuwe account (via Ziggo). Zo kom ik niet een jaar zonder cloud backup te zitten.
Misschien kan je je NAS een paar nachtjes stallen bij iemand met glasvezel
Je kunt toch je huidige account omzetten naar Small Business? Je gaat seamless over, zit niet zonder (laat staan een jaar), je hoeft niet opnieuw te uploaden, etc...[b][message=52345883,noline]FrenzyFreak schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ Ik heb ze een mail gestuurd om de Small Business aanbieding op een andere account te krijgen.
Tenzij je opnieuw -wil- beginnen? Of mis ik iets?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
iDrive bekeken alleen geen WebDav/SFTP toegang, kan geen drive mapping maken naar iDrive.pven schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:56:
[...]
Is niet duur, maar ja: na een jaar betaal je dan wel 69.50 USD. Wat overigens ook nog niet duur is.
Nu ik er twee minuten langer over nadenk is dit misschien wel een goede vervanger voor wat ik nu bij Amazon Drive heb staan (betreft 2TB). En ze hebben een Synology-package.
(Ik heb een account genomen. Dank! Sowieso leuk om eens te kijken of het iets is.)
Je mag alleen hun iDrive app gebruiken en wil juist Chronosync op mijn mac gebruiken.
Tevens als je van die kortingslink gebruik maakt en je was geen Crashplan user er word dus gecontroleerd:
Hi,
Thank you for signing up with IDrive!
To move forward with your new account we'll need one of the following to verify your existing service providers' account as you move your important data to IDrive.
An email showing communication with them (Account registration, account updates, etc.)
Screenshot of your account with the existing service provider showing your username and/or email
IDrive support will contact you shortly regarding this information.
[ Voor 30% gewijzigd door Samplex op 25-08-2017 10:03 ]
En dat terwijl ze wel 3 Linux-NASsen kunnen en willen backuppen met Personal...
Als ik dat heel letterlijk neem kan ik dus gewoon kaal Linux (of OS/2So, to put one and one together, with a personal plan I can backup my QNAP (running Linux), my Synology (running BSD), my Netgear (running Linux) and my Asustor NAS (running Linux), but not a Linux computer?
A: That is correct. Linux is available for IDrive Business only at this time.
Why offer me to backup 3 types of Linux machines (and one BSD machine) but not others?
A: We offer support for these NAS devices regardless of the OS that they are using.
Is using those scripts explicitly disabled on the personal plan, or are there no technical limitations but you won't support me to get it working?
A: Yes, the scripts are disabled and will not work on IDrive Personal plans.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Vind het alleen een nadeel dat er 'slechts' 10 versies bewaard worden, misschien wat ver gezocht, maar het is wachten op ransomware die 10 verschillende aanpassingen doet aan elk bestand en je bent alsnog alles kwijt.
Hiernaast ook Hubic aan het testen met duplicati, heeft voor nu nog de voorkeur.
Wat bedoel je precies met "inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app" ? Zelf ben ik ook aan het testen, en Windows software geïnstalleerd voor backup met IDrive.marc1982 schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:27:
Hier ook Idrive aan het testen, inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app (ookal lijkt deze opzich wel te werken).
Vind het alleen een nadeel dat er 'slechts' 10 versies bewaard worden, misschien wat ver gezocht, maar het is wachten op ransomware die 10 verschillende aanpassingen doet aan elk bestand en je bent alsnog alles kwijt.
Hiernaast ook Hubic aan het testen met duplicati, heeft voor nu nog de voorkeur.
Wel mooi aan de app is het backuppen van de foto's op je smartphone! Was niet bij crashplan.
Hiermee bedoel ik dat je niet kunt backuppen en restoren via SFTP / Webdav, alleen via de browser en de windows applicatie (dit is overigens geen direct nadeel t.o.v. crashplan, maar wel - voor mij - in combinatie met beperkt aantal versies van bestanden).marktn schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 10:54:
[...]
Wat bedoel je precies met "inderdaad jammer dat je er alleen bij kunt via web / hun app" ? Zelf ben ik ook aan het testen, en Windows software geïnstalleerd voor backup met IDrive.
Wel mooi aan de app is het backuppen van de foto's op je smartphone! Was niet bij crashplan.
Ik had liever gezien dat duplicati er ook mee overweg kon, heb je buiten Idrive controle over de versies.
Die ga ik eens even testen.
https://www.goodsync.com/nl/how-it-works/connect
Ja misschien wel, maar dat is ook waar ik hubic nu voor gebruik als test. Dit lijkt voor nu een interessante optie te zijn omdat dat zorgt voor onbeperkt / genoeg opslag + 'onbeperkte' versies.ATS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 13:40:
Kan je dan niet beter een cloud opslag nemen en daar met Duplicati heen backuppen, in plaats van een backup service te gebruiken? Merk op dat je ook bij Duplicati (en feitelijk bij elke encrypted oplossing) weer Duplicati zelf nodig hebt voor je restore.
En ja bij duplicati heb ik duplicati nodig voor een restore, maar dat is bij - volgens mij - vrijwel alle opties die encrypted opslaan (en un-encrypted ga ik niet aan) het geval (zo ook bij crashplan), maar duplicati kan ook op verschillende systemen draaien.
-site via sftp naar een andere pc en off-site naar STACK via webdav.
Hiermee zou je ook een friend functie van kunnen maken. Je vriend hoeft enkel een ftp server op te zetten. (eventueel met quota).
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Kost natuurlijk wel iets meer moeite, omdat die (S)FTP dan ook extern bereikbaar moet zijn en blijven. Met firewalls, NAS en dynamische IP adressen is dat natuurlijk niet helemaal triviaal.A1AD schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:04:
+1 voor duplicati, gebruik het nu voor on
-site via sftp naar een andere pc en off-site naar STACK via webdav.
Hiermee zou je ook een friend functie van kunnen maken. Je vriend hoeft enkel een ftp server op te zetten. (eventueel met quota).
Sync is nog geen backup. Wellicht kan je het wel gebruiken om een locale backup (naar een NAS ofzo) te syncen naar die van een vriend?RoytjeP schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:07:
GoodSync bied Friend-to-Friend backups zo te zien.
[ Voor 26% gewijzigd door ATS op 25-08-2017 17:09 ]
sja, dat is echt maar een heel klein beetje meer moeite... je krijgt er in de plaats wel een opensource backup systeem voor.ATS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:05:
[...]
Kost natuurlijk wel iets meer moeite, omdat die (S)FTP dan ook extern bereikbaar moet zijn en blijven. Met firewalls, NAS en dynamische IP adressen is dat natuurlijk niet helemaal triviaal.
Ik heb geen abonnement bij CrashPlan. (CrashPlan Free licentie)
Ik heb goodsync in het verleden gebruikt om mijn laptop te syncen met mijn server en je kon wel kiezen of je één of twee richtingen op wilde syncen en in mijn herinnering werd in elk geval de laatste versie van een gewist of overschreven bestand ook apart bewaard.ATS schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:05:
[...]
Sync is nog geen backup. Wellicht kan je het wel gebruiken om een locale backup (naar een NAS ofzo) te syncen naar die van een vriend?
Wat me wel een beetje tegenhoudt bij het gebruik van dit soort software (zoals ook Duplicatie) voor backup bij derden is de onzekerheid over de werking met bijvoorbeeld Google drive of MS Onedrive. Als die wat veranderen aan hun dienst heb je kans dat het plots niet meer werkt en moet je weer wat anders.
Zoals al gezegd, het is een sync, geen backup, dus geen versioning. Ransomware wordt vrolijk meegesynced en je kunt geen eerdere versie terughalen die niet corrupt is.RoytjeP schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:07:
GoodSync bied Friend-to-Friend backups zo te zien.
Daarnaast is Crashplan friend-to-friend zo geniaal om de data van anderen encrypted bij jou te plaatsen. Je kunt het dus niet "zomaar" lezen.
Die combinatie maakte Crashplan zo uniek. Ik hoop dat er in een jaar tijd nog een goede vervanger komt. Desnoods eentje met een betaalde dienst om de infrastructuur te mogen gebruiken waarmee je connecties opzet (zonder data bij die partij te plaatsen).
Het grote probleem waar ik tegen aanloop is dat ik Crashplaln draai op mijn NAS (Netgear). Ja ik weet dat het geen gesupporteerde oplossing is en ik heb er al problemen mee gehad. vnl met betrekking tot java en te weinig ram geheugen op de NAS, maar goed, meestal loopt alles goed. (Voor een backup is 'meestal' eigenlijk geen goed antwoord).
Ik zoek dus eigenlijk een gesupporteerde oplossing voor een (Netgear )NAS. Gaan knoeien met allerlei libraries en om te boel te doen draaien doe ik liever niet meer.
Voor zover ik zie is er voor Netgear enkel idrive.com via een app.
Idrive is jammer genoeg niet ongelimiteerd, maar de limiet van 2TB is voor mij op dit moment nog voldoende.
iemand ervaring hiermee?
Situatie is dus vrij simpel:
- 1 pc met hdd met daarop alles wat te backuppen valt (nu 850GB).
- 2x externe harde schijf: 1 continue gekoppeld aan pc, 1 periodiek gekoppeld en off-site bewaard.
Ik ben aan het stoeien met de vraag of een NAS (incl 2TB hdd) mij gaat helpen? Wil graag de bestanden op de pc behouden, en niet de NAS als centrale opslag gebruiken. Maar dan moeten de bestanden realtime/dagelijks automatisch op de NAS weggeschreven worden (map x, y, z ipv map 'share'). Daarnaast is me onduidelijk welke rol de externe hdd's gaan/moeten spelen? Heeft het zin een externe schijf aan de NAS te hangen? Periodiek wegschrijven naar een hdd die grotendeels off-site ligt, lijkt me wel verstandig.
Het grote voordeel van Crashplan vond ik wel het set-and-forget. Zeker met dat periodiek inpluggen van een externe schijf, ging alles automatisch als de schijf aangesloten werd.
Ik ben daar ook wel benieuwd naar. Qua mogelijkheden lijkt Idrive heel interessant en in reviews komt Idrive er meestal goed vanaf maar in de comments van gebruikers kom je veel klachten tegen.DinoBe schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:32:
Idrive is jammer genoeg niet ongelimiteerd, maar de limiet van 2TB is voor mij op dit moment nog voldoende.
iemand ervaring hiermee?
Voorheen crashplan maar dat werd officieel niet ondersteund en deed ook vaak niet rechtstreeks vanuit de synology. Dus deed ik het via de pc met een share naar de synology.
Wil dus ook meer een go en forget plan hebben.
Af en toe backup controleren. Maar niet telkens aan denken om de pc aan te zetten of een externe disk te koppelen.
Een 2e nas bij iemand plaatsen heeft ook niet mijn voorkeur.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
maar weten jullie of je dan ook naar andere client moet? ik hoop het niet.
na het kortings jaar, wat voor mijn 8 devices op 20 $ per maand komt, zal ik toch echt wat anders moeten zoeken (80$ per maand is mij teveel), maar dan zijn we al weer tijdje verder.......
even verder gezocht:
https://support.crashplan...shPlan_for_Small_Business
en wat ze zeggen klopt, hij is niet langer groen, maar nu blauwDo I need to install a new CrashPlan app?
No. The conversion process automatically updates the CrashPlan app on your computers. Instead of the green-themed CrashPlan for Home branding, you'll see the blue-themed CrashPlan for Small Business branding.
[ Voor 41% gewijzigd door jpm.lensen op 27-08-2017 18:57 . Reden: gevonden antwoord ]
Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
- Uiteindelijk voorlopig gekozen voor iDrive (draait op Linux, NAS (o.a. QNAP/Synology), Windows, Mac)
- Sneller als Crashplan
- Redelijk geprijsd: 5TB eerste jaar $6,95
- Versioning
Na een aantal mogelijkheden die hier genoemd zijn te hebben onderzocht positief verrast door de combi Transip (gratis 1 Tb stack) en Duplicati.
Super upload vergeleken met Crashplan, zelf schema's definiëren en aankunnen geven welke gegevens in de back up opgenomen moeten worden.
Op dit moment voldoet deze oplossing voor mij en is ook nog gratis aangezien ik voldoende heb aan 1 Tb.
Xbox Live Knalle Arie
Damn mux.. damn.mux schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:39:
Via een van jouw blog-posts heb ik jouw back-up methode 'gecopieerd' en bij vele vrienden en kennissen crashplan geimplementeerd. De friend-to-friend methode ( buddybackup vind ik niet zo'n handige zoekterm ) is eigenlijk de enige methode die ik daarbij gebruik: Lokaal naar een andere pc binnen het netwerk en extern via de friends methode. Ook gewoon een simpele machine met véél opslagruimte op m'n werk gezet. Offsite kwam het van familie en vrienden bij mij thuis terecht, en zelf had ik bij die vrienden ook offsite backups staan. De machine op m'n werk was de gemakkelijkst toegankelijke locatie voor m'n eigen offsite backups.
Anyhoe. Treurnis alom.
Een homebrew oplossing zonder externe support lijkt mij niet de meest ideale oplossing, want vaak heb je dan toch wel wat onderhoud nodig, en Crashplan draait juist zo fijn zonder omkijken.
Ik ga zoeken, en houdt met een schuin oog je blog in de gaten,..
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Bedankt.Marvie schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 21:51:
Na de aankondiging van Crashplan dat ze kappen met het home user abonnement opzoek gegaan naar een vervanger en toen dit topic getroffen.
Na een aantal mogelijkheden die hier genoemd zijn te hebben onderzocht positief verrast door de combi Transip (gratis 1 Tb stack) en Duplicati.
Super upload vergeleken met Crashplan, zelf schema's definiëren en aankunnen geven welke gegevens in de back up opgenomen moeten worden.
Op dit moment voldoet deze oplossing voor mij en is ook nog gratis aangezien ik voldoende heb aan 1 Tb.
Ik had net alles geupload met de trial van Arq5 maar inclusief levenslange updates kost Arq toch weer bijna 80 euro. Nu Duplicati geinstalleerd dankzij jou post, duplicati werkt niet veel minder als Arq is mijn eerste indruk. Kan ik weer alles gaan uploaden
Ik heb ook een invite van Stack gekregen en daarbij nog een onedrive van 1TB dus met mijn 500GB backup komt het goed.
Ik ben duplicati 2 momenteel aan het testen samen met transip (webdav backend) en met een vriend (SFTP backend)mux schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:42:
Waarschijnlijk ga ik (samen met backupbuddy Dadona) een oplossing met Duplicati 2 uitproberen. Duurt nog wel een tijdje, want ik heb nu geen tijd om een testserver op te zetten.
+-600GB aan het uploaden naar beide backends.
So far so good, binnen enkele dagen is wat restores doen met en zonder de locale sqllite DB, duplicati verwijderen, Backup jobs exporteren / importeren, vanop een andere pc restoren, enzovoort..
Nu maar opzoek naar een alternatief die voor een goeie prijs.
Meerder machines naar cloud kan backuppen zonder teveel configuratie of componenten.
Duplicati 2 is ook set en forget tool maar je zal dan nog wel een locatie moeten hebben met de ruimte die je nodig hebt, een mogelijkheid is een stack van 1 Tb gratis aan te vragen bij Transip.Defector schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:37:
Ben een crashplan gebruiker omdat het relatief makkelijk werkt. Set en forget. En dan mogelijk voor de hele familie.
Nu maar opzoek naar een alternatief die voor een goeie prijs.
Meerder machines naar cloud kan backuppen zonder teveel configuratie of componenten.
Xbox Live Knalle Arie
Iemand deze al getest met de testcode van deze site? Dat is me voor mijn vakantie niet meer gelukt. Ik ben zeer benieuwd of deze friend-to-friend biedt. Daar heb ik wel de net geen 7 tientjes per jaar voor over van het kleinste abonnement.Milmoor schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:09:
Deze ziet er wel interessant uit. Europese franchise van CrashPlan. Maar de site lijkt wat verouderd, leven ze nog? Leven ze straks nog wel? En ik weet niet of er friend-to-friend in zit: http://crashplan.probackup.nl. Ik zal binnenkort eens bellen of mailen.
Echter met een omweg wel. Initieele backup loopt qua restore nog geen testen gedaan.
nou niet helemaal wat ik bedoel. Want dan heb je weer een extra service nodig zoals Stack. Die heb ik wel maar mijn ervaringen zijn er niet zo positief mee dat ik verwacht dat deze voor een geruime tijd probleemloos zal werken.Marvie schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 17:06:
[...]
Duplicati 2 is ook set en forget tool maar je zal dan nog wel een locatie moeten hebben met de ruimte die je nodig hebt, een mogelijkheid is een stack van 1 Tb gratis aan te vragen bij Transip.
Ik zoek 1 dienst/softwarepakket. die ik door middel van next next finish kan installeren/configureren en dan probleemloos alles de cloud in schiet. Het liefst met een of andere familypack account systeem.
het probleem is niet dat ik geen backup solution neer kan zetten en onderhouden met meerdere systemen die perfect samenwerken. Maar daar heb ik geen tijd of zin in. Daarnaast had ik een aantal familie leden die daar al helemaal niet uitkomen. En zoals ik al zei, ik heb geen tijd of zin om voor sys admin te spelen.
Hiervoor was crashplan perfect installeren, family abbo invoeren, mappen selecteren en klaar geen omkijken meer naar.
[ Voor 22% gewijzigd door Defector op 29-08-2017 09:14 ]
Dan neem je lekker Hubic.Defector schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 09:11:
Ik zoek 1 dienst/softwarepakket. die ik door middel van next next finish kan installeren/configureren en dan probleemloos alles de cloud in schiet. Het liefst met een of andere familypack account systeem.
10TB voor €50 / jaar, of had je daar al naar gekeken maar voldoet die niet aan je eisen?
Bij de meeste andere oplossingen zijn de backup oplossing en de storage gescheiden. Kun je lekker zelf kiezen wat je doet: naar de cloud, naar een ftp server van een vriend of beide.
In die gevallen wordt de data iha ge-encrypt voordat het jouw computer verlaat, iets wat Hubic volgens mij weer niet doet, maar Crashplan weer wel deed.
Ik zit ook te kijken hoor, maar kan eigenlijk niks vergelijkbaars aan Crashplan vinden als je iets zoekt dat zelf zowel naar de cloud als naar andere computers/vrienden kan backupen...
Duplicatie of CloudberryBackup zijn erg flexibel en lijken vooralsnog voor mij de kanshebbers - icm storage - om als Crashplan vervanger te gaan fungeren.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Tevens is het backupen van de smartphone erg interessant.
De app en software zien er goed uit.
[ Voor 11% gewijzigd door marktn op 29-08-2017 16:10 ]
Support is drama, maar wat je wel krijgt is veel TB voor weinig. Snelheid up en down is niet slecht, maar ook niet subliem imo.
Met Duplicati ben je helemaal veilig en encrypted en je kan het ook gewoon bij je familie installeren.
Deze heb ik een paar dagen terug genomen. Werkt tot nu toe prima.marktn schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:09:
Ik ga deze testen, leuke prijs voor een jaar. https://www.idrive.com/idrive/signup/el/promo90
Tevens is het backupen van de smartphone erg interessant.
De app en software zien er goed uit.
Om voor de promo in aanmerking te komen moet je wel aan kunnen tonen dat je reeds bij een andere storage-provider een account hebt/had (en dat hoeft niet perse Crashplan te zijn).
Meteen een vraagje: stel ik heb op mijn Synology een map met daarin van de afgelopen 7 dagen iedere dag een backup, met in de filenaam de datum van die dag. Morgen vindt er een nieuwe backup plaats, en wordt die van 8 dagen terug verwijderen. Wat doet iDrive uiteindelijk met de oude backups die niet meer op mijn Synology staan?
[Update]
De backup van een aantal documenten (25GB) is vannacht goed verlopen. Ook de restore van een aantal files (ter test) is goed verlopen.
Punt waar ik nu tegen aankijk: duplicati icm hubic op mijn readynas is weer een diy/opensource/knutsel werk.
Dat was met Crashplan op mijn NAS ook al het geval. Met wat knutselen, af en toe eens goed knoeien en vloeken, afhankelijk zijn van forum support om mijn backup te doen draaien.....
Geen idee of ik nu terug deze weg in wil slaan en niet liever een click once oplossing wil....
Wat met duplicati? Dit is nu een beta versie, hoe lang gaan ze dat supporteren, wat bij een update van readynasos of een of andere library.....
[ Voor 152% gewijzigd door DinoBe op 30-08-2017 10:06 ]
Iemand een idee?pven schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 16:34:
[...]
Meteen een vraagje: stel ik heb op mijn Synology een map met daarin van de afgelopen 7 dagen iedere dag een backup, met in de filenaam de datum van die dag. Morgen vindt er een nieuwe backup plaats, en wordt die van 8 dagen terug verwijderen. Wat doet iDrive uiteindelijk met de oude backups die niet meer op mijn Synology staan?
Google Drive (als voorbeeld) hoeft niet te zien welke bestanden ik weg schrijf, ze moeten alleen de space leveren. Het liefst moeten het dus allemaal onbekende filetypes zijn die je wegschrijft zoals bij Crashplan ook het geval was...
[ Voor 18% gewijzigd door Kliko op 31-08-2017 13:17 ]
Tja, zo'n NAS is wat dat aangaat niet ideaal.DinoBe schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 17:01:
Punt waar ik nu tegen aankijk: duplicati icm hubic op mijn readynas is weer een diy/opensource/knutsel werk.
Dat was met Crashplan op mijn NAS ook al het geval. Met wat knutselen, af en toe eens goed knoeien en vloeken, afhankelijk zijn van forum support om mijn backup te doen draaien.....
Maar heb je al eens gedacht aan een RPI3B die de backup doet van je NAS data?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
De data "at rest" is ook naar keuze encrypted. Zie deze screenshot:Kliko schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:
Vraagje over duplicati: Is alleen de verbinding encrypted, of ook de manier hoe het opgeslagen wordt bij de partij waar je het opslaat? Ik wil namelijk beide hebben.
Google Drive (als voorbeeld) hoeft niet te zien welke bestanden ik weg schrijf, ze moeten alleen de space leveren. Het liefst moeten het dus allemaal onbekende filetypes zijn die je wegschrijft zoals bij Crashplan ook het geval was...
https://knowledgelayer.so...les/creatingbackup1_0.png
Je hebt daar verder nog keuze uit "No", "GNU Privacy Guard, external"
[ Voor 6% gewijzigd door slooffmaster op 31-08-2017 16:37 ]
Blijft bestaan. Alleen met de optie "archiving" kan je iDrive backups verwijderen waarvan er geen data meer staat op de source. Versioning gaat tot max. 10 versies.
Duplicati is zo encrypted dat het niet eens meer uitmaakt of de verbinding encrypted is. De bestanden worden in pakketjes weggeschreven van de grootte die jij kiest.Kliko schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:16:
Vraagje over duplicati: Is alleen de verbinding encrypted, of ook de manier hoe het opgeslagen wordt bij de partij waar je het opslaat? Ik wil namelijk beide hebben.
Dat kunnen bijv 100-200-500-1000MB pakketjes zijn, wat je wil.
Duidelijk, dus dan moet ik een-en-ander aanpassen in mijn backup-scripts.Ynnoz schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:33:
[...]
Blijft bestaan. Alleen met de optie "archiving" kan je iDrive backups verwijderen waarvan er geen data meer staat op de source. Versioning gaat tot max. 10 versies.
Hoe zie je dat dan? Duplicati run niet op een ARM processor voor zover ik weet (zonder niet heel de boel te beginnen recompilen....)Mars Warrior schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 14:09:
[...]
Tja, zo'n NAS is wat dat aangaat niet ideaal.
Maar heb je al eens gedacht aan een RPI3B die de backup doet van je NAS data?
[Update mbt Duplicati en Hubic]
Na de initiële upload van 21GB naar de 25GB gratis storage bij Hubic via Duplicati is het feest blijkbaar over.
Duplicati geeft steeds System.Net.WebException: GetResponse timed out ---> System.Net.WebException: Aborted.
Blijkbaar is het een probleem dat ook anderen voor hebben met grote backup sets. Ik vond 21 GB nu niet bijzonder groot. (Als het daar al fout gaat, wat moet ik dan verwachten bij 1,2 TB aan foto's)
We zullen idrive maar eens een poging geven.....
[ Voor 39% gewijzigd door DinoBe op 01-09-2017 10:38 ]
Enige nadeel vind ik de snelheid maar die was bij crashplan ook al niet zo goed. Ik red maar zo'n 350 kb/s om te herstellen en uploaden ging tussen de 2 en 4 Mbps....maar ja, een totale restore gebeurd niet zo heel vaak dus als het dan een keer gebeurd en je moet je computer een of twee weken aan laten om alles te restoren.....so be it
Toch neig ik ook nog naar duplicati icm hubic, maar dat moet ik nog testen.
[ Voor 22% gewijzigd door caspertje19 op 01-09-2017 12:21 ]
Qua encryptie neig ik eerder naar duplicati (met een storage provider) dan naar idrive, idrive zegt dat ze de sleutel niet hebben, maar met duplicati weet ik het zeker. Daarnaast heb ik liever meer (dan 10) versies, of eigenlijk onbeperkt zoals crashplan dat ook had.caspertje19 schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 12:11:
Ik heb ook idrive geprobeerd en op zich werkt alles goed (ik kom van crashplan en zoek dus ook vervanger van crashplan, gebruikte alleen de online backup en niet bij vrienden). Vergelijkbare functionaliteit, wel beperkt in opslag (maar 5 TB is voldoende voor mij). Nadeel vind ik dat de software niet beveiligd kan zijn met wachtwoord om in de UI te komen, maar dat je alleen maar kan beveiligen door een eigen gebruiker in Windows als enige toegang te geven (bij familie moet ik dus een extra Windows gebruiker aan maken om te voorkomen dat iedereen in alle backups kan), dit was bij crashplan anders geregeld.
Enige nadeel vind ik de snelheid maar die was bij crashplan ook al niet zo goed. Ik red maar zo'n 350 kb/s om te herstellen en uploaden ging tussen de 2 en 4 Mbps....maar ja, een totale restore gebeurd niet zo heel vaak dus als het dan een keer gebeurd en je moet je computer een of twee weken aan laten om alles te restoren.....so be it
Toch neig ik ook nog naar duplicati icm hubic, maar dat moet ik nog testen.
Een mogelijke tussen oplossing is version-rotation (meer recente backup versies, minder oudere versies), maar dat doet duplicati volgens mij (nog) niet.
Duplicati geprobeerd i.c.m. met hubic, wat helaas een minder handige combinatie is, krijg op zowel m'n nas als m'n pc diverse foutmeldingen, i.c.m. stack werkt het prima.
Even kijken of ik zelf een webdav / sftp server ga draaien zodat familie, via duplicati, naar mij kan backuppen.
Wellicht een interessante optie voor de ex-Crashplanners hier
Leuk, maar om daarvoor nu een Synology te moeten aankopengeekeep schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 10:57:
nieuws: Synology maakt prijzen cloudopslagdienst bekend
Wellicht een interessante optie voor de ex-Crashplanners hier

Ook ik ben ermee "getroffen" dat Crashplan gaat stoppen en sindsdien aan het kijken gegaan naar alternatieven. Helaas blijkt er aan praktisch alle cloud offerings wel een haak of een oog te zitten, ook kan ik eigenlijk geen aanbieder vinden die het toestaat vanaf meerdere clients te schrijven onder 1 account! Daarnaast is mijn vertrouwen in "online, onbeperkt" een beetje geschaad aangezien dit jaar meerdere aanbieders daarvan hebben aangegeven ermee te gaan stoppen.
Kijken we dan naar cloud storage (niet perse backup) aanbieders, dan vragen ze allemaal een bedrag per GB wat redelijk hard oploopt als je boven de paar TB komt.
Uiteindelijk ben ik gaan rekenen wat het zou kosten om het zelf te bouwen, en dat blijkt uiteindelijk, als je het deelt met wat vrienden of familie, heel erg gunstig uit te komen! Voor ongeveer 1300 euro bouw je een 20TB netto oplossing die geheel multi-tenant EN multi-client is! Gekeken naar een 3 jaar afschrijving periode praten we over 144 euro per jaar als je het deelt met 3 personen, ongeveer hetzelfde als ik bij Crashplan betaalde. Deel je het met meer mensen (of blijft de hardware het langer doen dan 3 jaar) word het vervolgens alleen nog maar goedkoper (we hebben niet allemaal 6TB+ nodig).
Het belangrijke daarbij was de scheiding tussen meerdere mensen die het gebruiken en dat iedereen afzonderlijk de mogelijkheid heeft om er meerdere clients heen te backuppen!
Qua opbouw, de backend storage maakt gebruik van een S3 server en als client gebruik ik Duplicati, maar je kunt in principe met elke client die S3 ondersteund (oa Synology Hyper Backup bijvoorbeeld) er ook heen schrijven!
Ik heb hierover enkele blog artikelen en tutorials geschreven voor mensen die hetzelfde willen nabouwen, hopelijk mag ik die hier shameless neergooien.
- DIY CLOUD BACKUP: REPLACING CRASHPLAN HOME FAMILY DIY STYLE
- DIY CLOUD BACKUP: SERVER AND STORAGE HARDWARE
- DIY CLOUD BACKUP: OS AND STORAGE CONFIGURATION
- DIY CLOUD BACKUP: INSTALLING AND CONFIGURING THE SERVER
- DIY CLOUD BACKUP: INSTALLING AND CONFIGURING A CLIENT
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Super! binnenkort eens mee spelen in een virtuele ubuntu machineQuindor schreef op zaterdag 2 september 2017 @ 14:33:
Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Ik mis alleen één ding: als ik het goed begrijp komt de hardware bij je ouders te draaien vanwege de 100/100 fiber die zij hebben. Maar dan hebben zij geen offsite backup toch? Als hun huis afbrand zijn ze al hun data kwijt
En maak eens een self-signed certificate voor je thuisnetwerk, dan ben je die waarschuwing in Chrome kwijt voor ESXi