Mijn scenario voor backup van veel data / grote bestanden:
Duplicati naar TransIP Stack
Heb Duplicati nu een tijdje draaien met
[Cloud storage] "Stack" van TransIP
Het lijkt goed te werken, heb net even een restore van een mapje met wat foto's geprobeerd.
Je weet immers pas of je een goede backup hebt, als je een restore hebt geprobeerd.. Ik heb er zo'n 120GB aan vakantiefoto's geparkeerd staan.
Nadeel is alleen wel: het is vrij traag, het restoren van een mapje met 12MB aan foto's was hij zo een minuut of 10 mee bezig om uit te zoeken welke volumes hij er voor nodig had, analyseren etc. Als je een grote restore moet doen dan is het maar te hopen dat hij er niet uit klapt vanwege de hoeveelheid data die hij moet uitzoeken/analyseren etc. om uiteindelijk je files te kunnen restoren. Eén enkele vakantie is bij ons al gauw 16GB of meer aan foto's (RAW), ik heb zo'n vermoeden dat dat lang gaat duren om te restoren met Duplicati.
Er is echter één groot manco aan Duplicati:
In het begin moet je een full backup maken. Voor één keer valt dat nog te overzien, daarna maakt hij incrementals en gaat het uploaden veel sneller.
Echter... hij moet ook eens in de zoveel tijd weer een full backup maken. In mijn geval is de totale collectie foto's nu zo'n 120GB aan data, met een upload van maar 6 Mbit staat hij daar dan rustig 3-4 dagen op te stampen

Eigenlijk niet echt een goede oplossing dus, het duurt gewoon veel te lang om dat over te zetten.
Synology backup naar een Synology offsite
Naast Duplicati naar TransIP Stack laat ik mijn Synology NAS via een 'Hyper Backup' taak de data naar de Synology bij m'n ouders sturen. Dit werkt ook met versioning (vereiste voor mij, anders ga je alsnog nat bij een cryptolocker). Dit laat ik elke nacht doen (mij >> ouders) en andersom ook (ouders >> mij). De Synology's op beide locaties hangen achter een UPS en zijn ook beiden voorzien van een RAID1-array, er mag dus één disk klappen en dan is er nog niks aan de hand, geeft wel een stukje gemoedsrust.
Verder heb ik diezelfde backuptaak ook nog eens lokaal draaien op mijn Synology, hij doet dan ook versioning, maar slaat het op in een lokale map ipv het naar de Synology bij m'n ouders te sturen. Omdat dit lokaal draait is de taak meestal vlot klaar, zelfs bij veel nieuwe data. Ik heb nu als test nog een script draaien dat deze map naar m'n Stack kopieert (zit toch nog lang niet aan de 1TB daar, dus waarom niet). Het is even afwachten hoe dat zich komende tijd gaat gedragen, ik weet namelijk niet hoe die containers/volumes van Synology werken. Het moet niet zo zijn dat hij bij één kleine wijziging weer heel veel containers/volumes moet overpompen, dat is de moeite van het uploaden niet waard elke keer.
Uiteindelijk blijft het verschillende dingen proberen om zo tot een situatie te komen waar je je goed bij voelt en wat fijn werkt. Maar de mogelijkheid van Synology <---> Synology kan ik wel aanbevelen.
Backup van kleine hoeveelheden data / documenten
Kleine data zoals financiële documenten, KeePass-database, contracten, loonstrookjes, kassabonnen e.d. staan gewoon op Dropbox, daarbij heb ik genoeg aan de gratis opslagruimte. Ik raad het gebruik van Dropbox voor dat soort zaken dan ook vaak aan bij mensen. Het werkt zo eenvoudig en is zoveel keer beter dan het spul alleen op je C:/ schijfje te hebben staan

M'n ouders een aantal jaar geleden overgekregen van de providermail naar een Gmail-account, dat is voor mij ook al een hele zorg minder qua backup van .pst bestanden e.d.
[
Voor 43% gewijzigd door
ThinkPad op 17-06-2016 22:32
]