Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 13art
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 11:22

13art

Moderator Mobile
LightPhoenix schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:54:
Ik zou persoonijk graag willen weten hoe die blackbox werkt en er dus een iets meer gray box van te maken :)
En dat is hem waar de schoen wringt. Daar kom je/komt men niet achter. Microsoft laat er helemaal niks over los, als je überhaupt al een reactie krijgt. Was het maar duidelijk waar het precies door kwam dan kon er ook gerichter gewaarschuwd worden en/of maatregelen ter voorkoming getroffen worden.
Gelukkig gaat het meestal goed. Maar helaas zijn er ook gevallen waar het goed fout is gegaan en men alle data kwijt was en niet te horen krijgt waarom.

...

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

En we zitten hierin het backup-topic. Dus is betrouwbaarheid wel een dingetje in mijn optiek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• LightPhoenix
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:57

LightPhoenix

Blood and bloody Ashes!

13art schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:37:
[...]

En dat is hem waar de schoen wringt. Daar kom je/komt men niet achter. Microsoft laat er helemaal niks over los, als je überhaupt al een reactie krijgt. Was het maar duidelijk waar het precies door kwam dan kon er ook gerichter gewaarschuwd worden en/of maatregelen ter voorkoming getroffen worden.
Gelukkig gaat het meestal goed. Maar helaas zijn er ook gevallen waar het goed fout is gegaan en men alle data kwijt was en niet te horen krijgt waarom.
Daar kom je niet achter door Microsoft te vragen, maar daarom betekent dat toch niet dat je bij kunt houden (of iig je kunt het proberen) om te kijken wat voor gedrag de users hebben die dit wel en niet overkomt? Maar ik merk veel weerstand tegen deze empirische benadering, ik houd verder wel mijn mond :)

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:18
@JeroenE @vanaalten Nog even een als aanvulling op het Strato HiDrive verhaal: als je dit afsluit via strato.de dan zitten de extra protocollen er standaard bij, ook in de kleinere paketten: https://www.strato.de/cloud-speicher/.

Mijn muziekcollectie op Discogs.

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 07:42:
Kies je voor "B2 cloud storage", dan is er geen software van Backblaze maar een API die in diverse backup tools beschikbaar is - voor Linux o.a. Duplicity, maar vast ook wel andere software.
Aha, dat is dus wel beter, maar toch niet hetzelfde als sftp, denk ik dan.
Die laatste kost wel geld (maar goed, als m'n huis afbrand en de lokale backup er niet meer is, is dat beetje geld naar Backblaze voor een restore m'n minste zorg op dat moment)
Dat snap ik prima. Maar als je regelmatig je backup download om te controleren of het nog klopt is dat best wel duur. De tool op hun site liet namelijk zien dat het 20 dollar kost om 2000GB te downloaden. Dat is dan dus ook niet iets wat je iedere maand zou willen doen.
musicfreak schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:30:
@JeroenE @vanaalten Nog even een als aanvulling op het Strato HiDrive verhaal: als je dit afsluit via strato.de dan zitten de extra protocollen er standaard bij, ook in de kleinere paketten: https://www.strato.de/cloud-speicher/.
Aha, dat wist ik niet. Daar zijn dan weer wel de prijzen per maand na afloop van de actie hoger. Nouja, ik heb hem nu al in Nederland afgesloten, ik kijk wel wat ik doe als de gratis protocol-actie afgelopen is.

• Meubelmaker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01-03 18:40
JeroenE schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:04:
[...]
Aha, dat is dus wel beter, maar toch niet hetzelfde als sftp, denk ik dan.

[...]
Dat snap ik prima. Maar als je regelmatig je backup download om te controleren of het nog klopt is dat best wel duur. De tool op hun site liet namelijk zien dat het 20 dollar kost om 2000GB te downloaden. Dat is dan dus ook niet iets wat je iedere maand zou willen doen.

[...]
Aha, dat wist ik niet. Daar zijn dan weer wel de prijzen per maand na afloop van de actie hoger. Nouja, ik heb hem nu al in Nederland afgesloten, ik kijk wel wat ik doe als de gratis protocol-actie afgelopen is.
Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van de "tijdelijke" actie 250GB met meerdere gebruikers en protocollen voor € 2,50 per maand. Het tijdelijke slaat volgens mij niet op de looptijd van het abonnement maar op de periode dat je dat abonnement kan afsluiten. Eens afgesloten blijven de actievoordelen doorlopen tot je het abonnement wijzigt. Dat heb ik onlangs gedaan door gebruik te maken van een nieuwe aanbieding, namelijk 1TB het eerste jaar voor € 12,00 (nu € 1, 00) en daarna € 7,50 per maand inclusief protocollen maar, helaas exclusief extra gebruikers.
Ik kon het oude abonnement van 250GB niet upgraden naar 1TB.

• Eric_1993
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13:24
BackBlaze B2 is inderdaad heel duur als je maandelijks je backups wilt restoren en testen. Ik heb het voor mezelf is uitgerekend, als ik 3 TB aan data zou hebben en ik zou dat willen restoren kost dat mij dat maand $30 exclusief de kosten voor de opslag. Een no go voor mij.

Ik zal waarschijnlijk voor Strato gaan van 3 TB of Hetzner 2 TB en 1 TB pakket.

• vnauta
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-01 18:15
All,

Ik kwam per toeval volgende tweet tegen.

Van wat ik begrijp heeft Dropbox een backup service. Maar dat doen ze door je document te kopieren naar hun storage en te vervangen met links. Dus dan ben je bij wijze van jouw lokale kopie kwijt. Of lees ik dit verkeerd?

https://twitter.com/secre.../1346761062511595522?s=20

• Ynnoz
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 12:41
vnauta schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:27:
All,

Van wat ik begrijp heeft Dropbox een backup service. Maar dat doen ze door je document te kopieren naar hun storage en te vervangen met links. Dus dan ben je bij wijze van jouw lokale kopie kwijt. Of lees ik dit verkeerd?
Volgens mij klopt dat niet. Want dan is het ook geen backup meer toch? Overigens maakt Dropbox tot 30 dagen geleden backups van vorige versies, dus grote kans dat je een niet beschadigde versie kan terughalen.

• JeroenE
  • Niet online
@vnauta Hm, het enige wat ik er over kan vinden is dat dit gebeurt als je "computer backup" na het aanzetten weer uitzet en dan kiest voor de optie "Leave content in Dropbox", zie https://help.dropbox.com/...c-uploads/computer-backup

Het lijkt me toch onlogisch dat dit nu de standaard is geworden (al moet je dat niet zomaar uitsluiten natuurlijk).

• ronaldvr
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 01-03 20:38
vnauta schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:27:
All,

https://twitter.com/secre.../1346761062511595522?s=20
[Afbeelding]
Hele thread is hier: https://twitter.com/secretGeek/status/1346761062511595522

Belangrijke toevoeging (zoals @Ynnoz en @JeroenE al aangaven inderdaad ):

Need to add that the “opted in by default” mentioned above was when installing the app — not just suddenly happening out of the blue on an existing install.

[Voor 6% gewijzigd door ronaldvr op 07-01-2021 10:27]

• JeroenE
  • Niet online
@ronaldvr Nog belangrijker is om te melden dat Dropbox eerst was verwijderd en hij het zag nadat Dropbox opnieuw was geïnstalleerd. Dus als die andere gebruiker (want het is niet op zijn eigen computer) bij het verwijderen de optie heeft gekozen om die symlinks aan te maken is het helemaal niet gek dat het is gebeurd.

Zie https://twitter.com/secretGeek/status/1346770241104187395

Ik heb voor de rest geen twitter dus als jij of @vnauta zin hebben om eens te vragen of dat gebeurd kan zijn worden we misschien wijzer 8)

• Polster
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:34
Dit doet MS OneDrive dus ook bij een nieuwe default install kwam ik laatst achter. Je My Documents, My Music, My Pictures etc. worden in OneDrive gestopt als je tijdens de install dit niet allemaal uitvinkt.

• DoubleYouPee
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:13
LightPhoenix schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:38:
[...]

Daarom wil ik er ook juist melding van maken dat het dus ook wel goed gaat. Idee wat nu rond gaat is dat het foto's van naakte kinderen zouden zijn OF het opgeven van een verkeerde geboortedatum bij de originele registratie van de (waarschijnlijk stokoude) mailaccount bij Microsoft.
Hoe weet Microsoft opeens dat je geboortedatum niet klopte?

• xs4me
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12-01 00:46
Hier Icedrive lifetime geprobeerd als vervanger van Stack.
Begon met de vraag of een EU BTW factuur kon worden opgemaakt. Ja hoor, dat kon. Of ik ticket wilde aanmaken. 15 berichten verder krijg je dan een standaard invoice zonder BTW. Met vervolgens de conclusie, no, we don't do VAT. Zucht ... daar wordt je zo moe van he, zeg 't dan meteen, geen probleem. Dan ben ik er wel meteen klaar mee.

Ondertussen WebDav opgezet, lukte gewoon steevast niet i.c.m. Hyper backup op m'n Synology. Weer een keer of 10 keer contact opgenomen met de support. Elke keer alleen het antwoord: try again. Try now etc ... Elke keer zonder success. Dus het praat zonder echte hulp, je hebt er niks aan. Verbinding werd gemaakt. Backup begon en bij het eerste bestand, failure.

Toen Cloud Sync geprobeerd en dat werkte dan weer wel. Vermoedelijk iets met de grotere (versie) bestanden die Hyper aanmaakt en niet ondersteund worden ofzo? Geen idee.

Inmiddels totaal geen goed gevoel meer bij die tent, dus geld terug gevraagd en op zoek naar een alternatief.

Twijfel nu tussen Onedrive Personal or Office 365 Familie aanbieding via Amazon.de die gek genoeg goedkoper is.
Ik vraag me af wat er na een jaar gebeurt bij die Office Family abbo ... Of je dan alsnog makkelijk naar personal kunt. EDIT: Je kunt gewoon downgraden zie ik.

HiDrive is een andere optie. Die heb ik 3 jaar geleden weleens geprobeerd omdat die zogezegd native zou werken met Hyper backup, maar dat was alleen maar ellende. Na een aantal support berichten kwamen ze met extra (onverwachte) kosten op de proppen met de extra toegangsprotocollen zoals WebDav, rsync etc ...
Zit dat er nu standaard wel bij, of moet ik dat dan via zo'n Duits account gaan doen? Ook een beetje gedoe dan.

Koofr is zo voordelig niet meer zonder de aanbieding en twijfel ook over het business model van een lifetime voor zulke prijzen. Ook beetje vreemd dat het dan weer via een andere website moet lopen (Stacksocial of 1 van hun vele mirror websites, voelt al een beetje sjabby). Dan kan ik over 2 jaar weer op zoek naar wat anders. Geen zin in.

pCloud jaren terug gehad, was echt een drama in betrouwbaarheid en rare bugs. Dus dat wordt 'm ook niet.

• Ynnoz
xs4me schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:01:

HiDrive is een andere optie. Die heb ik 3 jaar geleden weleens geprobeerd omdat die zogezegd native zou werken met Hyper backup, maar dat was alleen maar ellende. Na een aantal support berichten kwamen ze met extra (onverwachte) kosten op de proppen met de extra toegangsprotocollen zoals WebDav, rsync etc ...
Zit dat er nu standaard wel bij, of moet ik dat dan via zo'n Duits account gaan doen? Ook een beetje gedoe dan.
Dan kan je toch vrij gemakkelijk zelf vinden? https://www.strato.nl/cloud-storage/

• DoubleYouPee
Twijfel nu tussen Onedrive Personal or Office 365 Familie aanbieding via Amazon.de die gek genoeg goedkoper is.
Ik vraag me af wat er na een jaar gebeurt bij die Office Family abbo ... Of je dan alsnog makkelijk naar personal kunt. EDIT: Je kunt gewoon downgraden zie ik.
Werkt die code van amazon.de gewoon op een NL microsoft account? Heeft iemand dit al geprobeerd?

• chielmi
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 08:40
Ik gebruik nu enkele weken Strato HiDrive vanaf mijn Synology NAS, via sFTP. Tevreden over!
Prima up/down snelheden, basic maar goed werkende web interface.

Ik upload echter niet via Hyper backup, maar via Duplicati. Fijne tool om incrementele backups te maken, inclusief encryptie.

• Get!em
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:13

Get!em

Oh die ja!

DoubleYouPee schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:24:
[...]

Werkt die code van amazon.de gewoon op een NL microsoft account? Heeft iemand dit al geprobeerd?
Ja werkt. Je krijgt een EU boxed Microsoft family code.

• Meubelmaker
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 01-03 18:40
Hier Icedrive lifetime geprobeerd als vervanger van Stack.
.....
1Tb genoeg? Dan misschien (1 jaar) van deze https://www.strato.nl/hcc/ actie gebruik maken? Ik ben tevreden. Betaal zelf dan wel € 7,50 na een jaar maar dan wel inclusief apparaat backup.

• xs4me
Meubelmaker schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:39:
[...]

1Tb genoeg? Dan misschien (1 jaar) van deze https://www.strato.nl/hcc/ actie gebruik maken? Ik ben tevreden. Betaal zelf dan wel € 7,50 na een jaar maar dan wel inclusief apparaat backup.
Ja, die bedoelde ik :-)
Maar niet zo'n zin om na een jaar weer te verhuizen. Denk dat ik toch maar voor de OneDrive actie ga via Amazon. Dan is de kans dat ik na een jaar weg wil vermoedelijk nihil.

• DoubleYouPee
Get!em schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:02:
[...]

Ik krijg dit
Onze excuses. Er is iets misgegaan bij je aankoop van dit product. Eventuele voor dit product beschikbare gecombineerde kortingen zullen niet worden toegepast.
edit:
eerder in dit topic.. "verzenden van de code’s via email werkt niet in combinatie met een NL amazon account, maar verzenden per post gaat prima" |:( .

Je zou het juist andersom verwachten

[Voor 21% gewijzigd door DoubleYouPee op 10-01-2021 14:50]

• xs4me
Zie 't er nu als tijdelijke actie bij staan inderdaad. Maar vertrouw Strato niet meer zo. Krijg je na een jaar zeker weer van die extra kosten. Daar waren ze vorige keer ook niet transparant over. Bovendien werkte het helemaal niet lekker met de native Hyper Backup optie, zal misschien beter zijn nu, maar geeft geen betrouwbaar gevoel.
En ja, die reclames wekken ook geen vertrouwen, haha.

Het wordt OneDrive.

[Voor 12% gewijzigd door xs4me op 10-01-2021 14:52]

• xs4me
Get!em schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:02:
[...]

Als je de online code per email optie kiest, dan krijg ik de melding dat er een geografische beperking op zit (dus niet beschikbaar).
Als ik "boxed" kies, sturen ze blijkbaar een code op en die kan ik wel gewoon bestellen, dus probeer dat maar.

• xs4me
edit:
eerder in dit topic.. "verzenden van de code’s via email werkt niet in combinatie met een NL amazon account, maar verzenden per post gaat prima" |:( .

Inderdaad erg apart.

• jimmy87
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 28-02 14:34
Wij gebruiken voornamelijk Macbooks hier, ik maak nu al mijn backups op een timemachine van verschillende macbooks (die van mij en van mijn beide ouders).

Dit werkt prima en goed, echter staat deze natuurlijk hier in huis, gebeurt er hier iets zijn we nog alles kwijt.

Ik heb geen synology's meer in huis, alleen een linux nas en een proxmox doos. Nu vroeg ik mij af of er een redelijk makkelijke manier is om toch bepaalde mappen van de macs te backuppen (ik ben aardig tech savvy maar mijn ouders niet, vandaar dat het redelijk makkelijk moet zijn.)

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

DoubleYouPee schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:47:
[...]

Ik krijg dit

[...]

edit:

Daarom zei ik de boxed variant ;)

• maxgaav
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 13-01 21:18
Zoals zovelen moest ik ook mijn gratis Stack van 1Tb (in de cloud) laten schieten door het falen van TransIP. Helaas, want ik gebruikte het best veel.

Alternatieven te over natuurlijk, maar ik wilde nu een service die echt zero-knowledge encrytion biedt, zoals ook mijn gratis accountje bij Sync.com heeft. Dat laatste werkt op zichzelf prima, maar de interface en snelheid ben ik minder enthousiast over.

Lang gezocht en gewikt en gewogen. Services overwogen als Tresorit en pCloud. En de combi van Arq of Duplicati (encryptiesoftware) met zoiets als Google Drive of iDrive. Totdat ik stuitte op nieuwkomer Icedrive, gevestigd in de UK.

Gratis account van 10Gb genomen, en de Mac app gedownload. Flink mee gespeeld. Mooie interface en lekker snel. Helaas was encrytie alleen bij een betaalde versie te krijgen.

Ik was echter zo enthousiast, dat ik de volgende dag een lifetime 1Tb abo heb genomen. Voor de eenmalige prijs van slechts €139,- Da's het voordeel van uitdagers steunen 8)

Het werkt allemaal prima, ook de encryptie. Er is alleen nog geen sync-app voor de Mac. Maar die komt naar zeggen later dit jaar. Dashbord is helder en fraai. Support reageert snel.

Als je Googlet op 'Icedrive vs pCloud' of 'Icedrive vs Sync.com', vind je de nodige positieve reviews.

Dus wie z'n Stack mist en voor weinig geld weer 1Tb (of meer) in de cloud wil, is Icedrive wellicht een goed alternatief.

[Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 12-01-2021 21:27. Reden: Referrals is niet de bedoeling]

• matty___
  • Laatst online: 17:17
Zag laatst op TV dat Strato ook een Stack Clone heeft: https://www.strato.nl/cloud-storage/

[Voor 25% gewijzigd door matty___ op 13-01-2021 10:50]

• Jannibal23
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:33
Eerste jaar is een koopje, daarna 7,5x duurder.

• JeroenE
  • Niet online
@Jannibal23 Stack is na het eerste jaar toch 6,06 euro per maand? Strato is dan 1,44 euro duurder. Desnoods schakel je na een jaar weer terug.

Mijn ervaring is in ieder geval dat Strato veel fijner en sneller werkt dan Stack, dus ik denk dat ik die 1,44 per maand er wel voor over ga hebben.

• PatrickV
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01-03 09:23
Is er nog een backup provider die nog "unlimited" backups doet?

• Get!em

Get!em

Oh die ja!

Backblaze, met de extra optie om oneindig versies te bewaren.

• PatrickV
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01-03 09:23
crap, was vergeten er bij te zetten dat het om een NAS gaat.
Heb een feenas setup staan met daar op een VM met windows die ik nu gebruik voor backups.
(netwerk drive die gemapt is).

Backblaze personal ondersteund niet het backuppen van netwerk schijven.

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PLUS ELITE Member ⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐

PatrickV schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:48:
Is er nog een backup provider die nog "unlimited" backups doet?
Dropbox Business, kost je wel 45 euro per maand.

Adhole.org - A free, privacy-oriented, DNS that blocks tracking, ads and phishing | Metasearch.nl - A free, privacy-respecting, metasearch engine

• sverzijl
  • Laatst online: 17:22
Lukt het iemand nog om via WebDav (Synology Hyperbackup) een backup naar Koofr te maken ? Sinds een aantal dagen werkt dit bij mij niet meer (authorization failed)

Zie wel dat er iets gewijzigd is in hun security :
App passwords
App paswords are a security feature that makes your account more secure. Some applications (e.g. WebDAV client) only support username and password for authentication which means you cannot enter 2-Step Verification code or sign in with external authentication provider (Google, Twitter...).

We will generate app passwords for you, and you won't have to remember them. These passwords cannot be used to sign into our web or mobile applications.
Na het genereren van zo'n App password (en die gebruiken in HyperBackup) krijg nu niet meer de melding 'authorization failed', maar simpelweg '[WebDAV][Koofr] Exception occurred while backing up data.'

Probeer ik https://app.koofr.net/dav/Koofr te openen via een browser, en mijn email/app-password, dan krijg ik daar 'Internal error' (wat wel overeenkomt met de generieke exception in Hyperbackup'

[edit] Mijn account bleek tijdelijk gelocked. Krijg nu de verwachte melding 'method not allowed' in browser, en HyperBackup werkt weer.

[Voor 5% gewijzigd door sverzijl op 16-01-2021 20:49]

• Wiley99
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09:23
chielmi schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Ik gebruik nu enkele weken Strato HiDrive vanaf mijn Synology NAS, via sFTP. Tevreden over!
Prima up/down snelheden, basic maar goed werkende web interface.

Ik upload echter niet via Hyper backup, maar via Duplicati. Fijne tool om incrementele backups te maken, inclusief encryptie.
Ik ook, via de Duitse site was het net wat goedkoper, ook na een jaar; (Heb via NL een domein en via DE de hidrive).

Perfect voor rsync kopie van mijn lokale encrypted backups en een paar directe encrypted duplicity backups, beide met een publieke sleutel. WebUI is inderdaad basic maar die gebruik ik toch niet (vaak), behalve af en toe snel een documentje delen met iemand.
Ik test nog even de foto backup van mijn telefoon, dan kan die misschien ook van Google weg. Maar dan breekt de mindere webUI / App wel op, die is dan te traag om door je foto's te bladeren.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform

• matty___
Wiley99 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:45:
[...]

Ik ook, via de Duitse site was het net wat goedkoper, ook na een jaar; (Heb via NL een domein en via DE de hidrive).

Perfect voor rsync kopie van mijn lokale encrypted backups en een paar directe encrypted duplicity backups, beide met een publieke sleutel. WebUI is inderdaad basic maar die gebruik ik toch niet (vaak), behalve af en toe snel een documentje delen met iemand.
Ik test nog even de foto backup van mijn telefoon, dan kan die misschien ook van Google weg. Maar dan breekt de mindere webUI / App wel op, die is dan te traag om door je foto's te bladeren.
Hoe is de snelheid met rsync. Weet nog met webdav en stack dat het niet vooruit te branden was

• Wiley99
matty___ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:40:
[...]

Hoe is de snelheid met rsync. Weet nog met webdav en stack dat het niet vooruit te branden was
Oh sorry, dat heb ik niet meer op het netvlies. Ik kan eens kijken de volgende keer dat ik sync. De eerste keer duurde wel even omdat ik een paar honderd GB overstuurde maar daarna valt het reuze mee (incrementals). En ik hoef er niet bij te blijven.

Ik kan het niet vergelijken met webdav, hoewel dat theoretisch sneller kan zijn (er zijn sites die daarmee schermen) was het niet ontworpen voor grote / veel bestanden / backup strategie en is het ook niet zo flexibel.
Maar dat zijn uiteraard persoonlijke afwegingen.

• JeroenE
  • Niet online
@matty___ Ik gebruik geen rsync, maar met scp haal ik wisselende snelheden bij Hidrive, wat dat betreft is het niet heel consequent. Dat kan natuurlijk ook aan mijn ISP liggen, zie maar eens te ontdekken waar op dat moment de bottle neck zit.

Ik heb net nooit lager gezien dan 5MB/s, maar haal ook met enige regelmaat 30 MB/s. Meestal is het boven de 10MB/s.

Bij Stack was mijn snelheid nooit hoger dan 5MB/s, maar dat ging natuurlijk ook niet met scp.

• dcs88
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-02 20:28
Helaas crashte mijn stack afgelopen woensdag, ben een betaalde klant daar al voor 2 jaar. Alles draait momenteel wel weer.
Ik heb er helaas geen vertrouwen meer in. Ik zoek een cloud opslag met 100 GB, met als voorkeur het data center in de EU. Iemand een idee/advies?

Thanks.

Dit hele topic staat vol met ideeën en adviezen. Heb je daar al naar gekeken?

[Voor 13% gewijzigd door rens-br op 25-01-2021 08:33]

• kapi_tijn
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 16:56
dcs88 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:17:
Helaas crashte mijn stack afgelopen woensdag, ben een betaalde klant daar al voor 2 jaar. Alles draait momenteel wel weer.
Ik heb er helaas geen vertrouwen meer in. Ik zoek een cloud opslag met 100 GB, met als voorkeur het data center in de EU. Iemand een idee/advies?

Thanks.
Op basis van dit topic komt Koofr er goed uit en is Icedrive ook een goede optie

• likewise
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 11:22
Dit topic gaat over Backups maken. In mijn geval wil ik dat combineren met het mounten van een netwerk bestandssysteem (zoals sshfs via FUSE op Unix systemen), zodat ik qua (backup) applicatie vrij ben om te kiezen/veranderen. Ik wil niet vastzitten aan een bepaalde proprietary tool. Ook vind ik het handig als ik zaken kan scripten, ook niet-backup applicaties.

Welke providers geven een goede bang for the buck om ~1TB via SSH te kunnen benaderen?

Momenteel gebruik ik nog de betaald TransIP StackStorage, gemount als SSHFS middels /etc/fstab onder Linux:

code:
1
sshfs#jouwnaam.stackstorage.com:/ /mnt/stack fuse noauto,user,_netdev,comment=sshfs,reconnect,gid=1000,uid=1000,allow_other,sshfs_debug,debug,ssh_command=/usr/bin/sshpass\040-f/home/leon/stack.password\040ssh\040-l\040jouwnaam@jouwnaam.stackstorage.com\040-oControlMaster=no 0 0

Eenmalig uitvoeren, een keer inloggen als root om de remote SSH host key op te slaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rm ~/stack.password
touch ~/stack.password
chmod ug-a ~/stack.password
echo "jouwstackwachtwoord" >>~/stack.password

sudo apt-get install sshpass
sudo mkdir -p /mnt/stack

sudo /usr/bin/sshpass -f /home/<lokalegebruikersnaam>/stack.password ssh -l jouwnaam@jouwnaam.stackstorage.com jouwnaam.stackstorage.com

[Voor 1% gewijzigd door likewise op 24-01-2021 20:55. Reden: specifiekere vraag]

• mdlaat
  • Laatst online: 16:59
likewise schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:53:
Dit topic gaat over Backups maken. In mijn geval wil ik dat combineren met het mounten van een netwerk bestandssysteem (zoals sshfs via FUSE op Unix systemen)
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag. Ik reageer omdat ik benieuwd ben naar je uitgangspunt (mounten van backupspace). Ik wil dat b.v. pertinent niet, bijvoorbeeld als bescherming tegen ransomware.

• JeroenE
  • Niet online
@likewise Dat kan bij Strato, mits je de optie "toegangsprotocollen" hebt, die nu tijdelijk gratis is bij het 1TB abonnement. Zoek zelf even terug in dit topic omdat je het aan kan vragen via Nederland of Duitsland en daar schijnt dus net wat verschil in te zitten. Hier kan je lezen hoe het werkt bij hun: https://www.strato.nl/faq...hfs-koppelen-onder-linux/

• mdlaat
dcs88 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:17:
Ik zoek een cloud opslag met 100 GB, met als voorkeur het data center in de EU. Iemand een idee/advies?

Thanks.
Jottacloud/liveschijf lijkt me wel wat.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:59
Dit topic gaat over Backups maken. In mijn geval wil ik dat combineren met het mounten van een netwerk bestandssysteem (zoals sshfs via FUSE op Unix systemen), zodat ik qua (backup) applicatie vrij ben om te kiezen/veranderen. Ik wil niet vastzitten aan een bepaalde proprietary tool. Ook vind ik het handig als ik zaken kan scripten, ook niet-backup applicaties.
Mounten van een cloud-storage - heb er destijds heel even mee gespeeld maar uiteindelijk niets mee gedaan, maar met Amazon S3 storage zou dat moeten kunnen: https://cloud.netapp.com/blog/amazon-s3-as-a-file-system
...maar goed, dat is wel een dure (Amazon S3). Zou volgens dit artikel ook met Backblaze B2 moeten kunnen (en is aanzienlijk voordeliger).

Verder zit je bij zowel Amazon S3 als Backblaze B2 niet vast aan een proprietary tool: het protocol is volgens mij open en er zijn diverse open source backup-oplossingen voor.

Los daarvan moet je je wel afvragen hoe het met de veiligheid zit: een mounted share, zeker R/W, is als backup weinig waard.

[Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 25-01-2021 08:03]

• sverzijl
vanaalten schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:02:
[...]

Los daarvan moet je je wel afvragen hoe het met de veiligheid zit: een mounted share, zeker R/W, is als backup weinig waard.
Je zou deze alleen kunnen mounten voor de (korte) periode dat je de backups maakt, maar dan is het nog steeds een risico. En daarnaast zijn de meeste backup tools m.i. veel beter geschikt (versioning, retention, encryption, checksums etc) dan een eigen scriptje ooit zal zijn.

• Twixie
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:28
(wrong thread sorry)

[Voor 161% gewijzigd door Twixie op 25-01-2021 10:25]

• mithras
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Welke providers geven een goede bang for the buck om ~1TB via SSH te kunnen benaderen?
Moet het per se via SSH?

De meeste providers ondersteunen wel een protocol wat je in Fuse als mount kan inzetten. Ook bijv S3 of webdav. Zelf draai ik docker containers (tecnativa/duplicity) die zijn aangepast. In de container mount ik volumes van andere containers die ik wil backuppen. Verder mount ik (in mijn geval) Koofr via webdav en dat werkt perfect.

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006

geerttttt

Manisch positief

Misschien is hier een topic voor die ik nog niet heb gevonden, maar zijn er misschien mensen die een stuk opslag willen delen met elkaar zodat je een off-site backup voor elkaar kunt maken?

Oftewel, ik stel een stuk van 300gb (of meer) beschikbaar en de andere partij doet hetzelfde zodat we naar elkaar toe elke nacht een (versleutelde) backup kunnen maken van elkaars data zonder dat we beide hoeven te betalen voor cloud opslag? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• JeroenE
  • Niet online
@geerttttt Ik gok dat de meeste mensen dat oplossen met familie of vrienden. Dat is toch iets makkelijker dan met een "wildvreemde".

• likewise
sverzijl schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:23:
[...]

Je zou deze alleen kunnen mounten voor de (korte) periode dat je de backups maakt, maar dan is het nog steeds een risico. En daarnaast zijn de meeste backup tools m.i. veel beter geschikt (versioning, retention, encryption, checksums etc) dan een eigen scriptje ooit zal zijn.
Ik wil duplicity gebruiken, heb nergens gezegd een eigen oplossing te gaan maken, toch?

Liefst SSHFS, maar elk (volledige) FUSE implementatie lijkt me werkzaam.
Met volledig bedoel ik dat zaken als renames, etc. ook werken, en case-sensitive support etc.

• sverzijl
likewise schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:56:
[...]

Ik wil duplicity gebruiken, heb nergens gezegd een eigen oplossing te gaan maken, toch?

Met volledig bedoel ik dat zaken als renames, etc. ook werken, en case-sensitive support etc.
Oh, ik dacht dat je het had over eigen scripting. Verkeerd gelezen dan.

• Ynnoz
[...]

HiDrive met toegangsprotocollen zou goed moeten werken met Duplicity.

• likewise
mdlaat schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:15:
[...]
Helaas heb ik geen antwoord op je vraag. Ik reageer omdat ik benieuwd ben naar je uitgangspunt (mounten van backupspace). Ik wil dat b.v. pertinent niet, bijvoorbeeld als bescherming tegen ransomware.
Goed punt. Wat zijn de typische attack surfaces en vectors in dit geval?

Ik vond de oplossing hierboven met een docker container wel aardig. Even denken: Die container heeft access tot de remote storage, en mount een lokaal deel van het filesysteem (liefst een tijdelijk snapshot!) om incrementeel te backuppen.

Uitgangspunten: ik wil niet vastzitten aan proprietary backup oplossingen, en wil de storage (ander pad) tevens gebruiken voor opslaan van grote archieven anders dan voor backup doeleinden.

• JeroenE
  • Niet online
likewise schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:46:
Uitgangspunten: ik wil niet vastzitten aan proprietary backup oplossingen, en wil de storage (ander pad) tevens gebruiken voor opslaan van grote archieven anders dan voor backup doeleinden.
Ik vind dat je backup apart moet houden van normale opslag. Als je meer opslag wil dan kan je beter een tweede opslag mogelijkheid aanschaffen, desnoods een een USB-disk.

Als er om wat voor reden dan ook iets mis gaat met je PC wil je niet dat dit automatisch propageert naar je backup. Bijvoorbeeld een verkeerd ingetikte "rm -rf / oude_zooi" delete dan immers ook gelijk je backup. Zelfde natuurlijk als je een cryptolocker krijgt (zijn vast zeldzaam onder linux, maar wie weet).

Zulke commando's werken immers net zo goed op je /home/user als /mnt/server/cloudopslag. Maar die commando's gaan uit zichzelf geen scp (of wat dan ook) uitvoeren om je backup ook te verwijderen of locken.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

JeroenE schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 11:40:
@geerttttt Ik gok dat de meeste mensen dat oplossen met familie of vrienden. Dat is toch iets makkelijker dan met een "wildvreemde".
Dat klopt, maar ik heb helaas geen familie of vrienden die een NAS hebben en een backuplocatie zoeken. Maar ik zelf wel, en om nou x euro per maand te betalen alleen om de situatie te voorkomen dat ik ooit data kwijt raak door een reden, vind ik wat te kostbaar. Wel heb ik een glasvezel internetlijn en heb ik opzich wel een terabyte over om een backup van een ander op te slaan.

• GrooV
  • Laatst online: 12:13
geerttttt schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:19:
[...]

Dat klopt, maar ik heb helaas geen familie of vrienden die een NAS hebben en een backuplocatie zoeken. Maar ik zelf wel, en om nou x euro per maand te betalen alleen om de situatie te voorkomen dat ik ooit data kwijt raak door een reden, vind ik wat te kostbaar. Wel heb ik een glasvezel internetlijn en heb ik opzich wel een terabyte over om een backup van een ander op te slaan.
Hoeveel euro pm is je data waard? Ik heb zelf ook alles op een NAS staan maar is laatst toch corrupt geraakt...

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

GrooV schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:38:
[...]

Hoeveel euro pm is je data waard? Ik heb zelf ook alles op een NAS staan maar is laatst toch corrupt geraakt...
Ja daarom, tuurlijk kan dat gebeuren, of mijn huis kan afbranden, noem maar op. Daarom dus een offsite backup bij iemand anders, voor het geval dat. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ik het nooit nodig heb, dus om daar nu geld per maand voor te betalen. Dan bied ik liever iemand anders daar een stukje ruimte voor terug. :)

• GrooV
  • Laatst online: 12:13
geerttttt schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:40:
[...]

Ja daarom, tuurlijk kan dat gebeuren, of mijn huis kan afbranden, noem maar op. Daarom dus een offsite backup bij iemand anders, voor het geval dat. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat ik het nooit nodig heb, dus om daar nu geld per maand voor te betalen. Dan bied ik liever iemand anders daar een stukje ruimte voor terug. :)
Tja een autogordel of airbag heb ik ook nog nooit nodig gehad, het is maar hoe je het bekijkt. Voor die paar euro per maand voor je 300GB koop je wel een risico af.

Misschien je NAS inzetten als Storj node? Dan verdien je er nog wat mee

[Voor 5% gewijzigd door GrooV op 26-01-2021 14:44]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

GrooV schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:44:
[...]

Tja een autogordel of airbag heb ik ook nog nooit nodig gehad, het is maar hoe je het bekijkt. Voor die paar euro per maand voor je 300GB koop je wel een risico af
Tja, maar dan gaat het ook om leven of dood :)

Plus, ik heb altijd wel 1 autostoel leeg, als ik 5 euro per maand per autogordel moet betalen tenzij ik 1 autostoel reserveer voor een ander, dan doe ik dat liever, ik heb de ruimte wel in mijn auto. Als we dan toch die analogie doortrekken ;)

• mdlaat
likewise schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Goed punt. Wat zijn de typische attack surfaces en vectors in dit geval?
Ik heb geen cijfers om mijn stellingen te staven.
Ik vond de oplossing hierboven met een docker container wel aardig. Even denken: Die container heeft access tot de remote storage, en mount een lokaal deel van het filesysteem (liefst een tijdelijk snapshot!) om incrementeel te backuppen.
Als het OS (al dan niet een docker container) native schrijftoegang heeft tot de backupspace lijkt me dat al een risico voor o.a. ransomware.
Zoals al eerder gezegd: archief is iets anders dan een backup en zou ik dan ook zeker niet combineren.

• guillaume
  • Laatst online: 15:20
mithras schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:55:
In de container mount ik volumes van andere containers die ik wil backuppen. Verder mount ik (in mijn geval) Koofr via webdav en dat werkt perfect.
Wanneer je RClone kunt gebruiken voor Koofr, dan zou ik 't ook echt doen, ook voor mounten:
  1. De snelheid is significant hoger (zo haal ik voor uploads de voor mij maximale 500Mbit/s in de avond vrijwel altijd, gemiddeld zo'n 300Mbit, maar met WebDAV is dat tot 120MBit/s. Ook voor veel kleine bestanden gaat het beter dan het archaïsche WebDAV.
  2. Je hebt eventueel nog een client-side encryptielaag.
  3. Bestanden kunnen worden gecontroleerd op inhoud middels een MD5 checksum (waarom MD5 snap ik niet zo, die is niet superbetrouwbaar, maar 't is beter dan niks).
  4. WebDAV ondersteunt geen behoud van de datum laatst gewijzigd.
  5. RClone is gewoon een prachtig project, met een heerlijke reeks aan mogelijkheden. Ik gebruik het zelfs voor offline backups naar externe media. Serieus, duik even in de documentatie, het is een stuk simpeler dan dat het lijkt en uitstekend gedocumenteerd.

[Voor 24% gewijzigd door guillaume op 27-01-2021 13:13]

• Wiley99
[...]

Zoals al genoemd (en ik hier een weekje geleden zei): ik gebruik Strato HiDrive met zowel rsync als duplicity over ssh met pki, werkt heel goed; Alles encrypted vóór het daar aankomt.
Via de Duitse site geregeld want beter aanbod dan in NL.

• mithras
  • Niet online
guillaume schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Wanneer je RClone kunt gebruiken voor Koofr, dan zou ik 't ook echt doen, ook voor mounten
Dank :) Koofr lijkt ook rclone te ondersteunen, zal er eens mee experimenteren. Duplicity ondersteunt rclone ook als transport, maar ik gebruik Koofr ook voor Hyper Backup (Synology NAS) en die ondersteunt dat niet...
• De snelheid is significant hoger (zo haal ik voor uploads de voor mij maximale 500Mbit/s in de avond vrijwel altijd, gemiddeld zo'n 300Mbit, maar met WebDAV is dat tot 120MBit/s. Ook voor veel kleine bestanden gaat het beter dan het archaïsche WebDAV.
Snelheid maakt me overigens niet veel uit, het zijn raspberry pi's, cloud servers (vps'en) en mijn NAS die backuppen en doen dat 's nachts. De deltas zijn dagelijks een paar MB. Mooi meegenomen is het wel.
• Je hebt eventueel nog een client-side encryptielaag.
duplicity werkt met client side gpg, een cloud vertrouw ik nooit ;)
• Bestanden kunnen worden gecontroleerd op inhoud middels een MD5 checksum (waarom MD5 snap ik niet zo, die is niet superbetrouwbaar, maar 't is beter dan niks).
duplicity heeft ingebouwde verificatie, draait ook regulier naast de backups ;)
• WebDAV ondersteunt geen behoud van de datum laatst gewijzigd.
Je moet ook niet het transport als applicatielaag gebruiken. Duplicity heeft behoud van timestamps, dan doet het dumpen van blokjes data zelf er niet zoveel meer toe.
• RClone is gewoon een prachtig project, met een heerlijke reeks aan mogelijkheden. Ik gebruik het zelfs voor offline backups naar externe media. Serieus, duik even in de documentatie, het is een stuk simpeler dan dat het lijkt en uitstekend gedocumenteerd.
[/list]
Grootste probleem wat ik nu heb is dat de duplicity webdav niet goed lekker samenwerkt met de webdav server van Stack (TransIP) of Koofr. Ik maak in FUSE dus een lokale mount via webdav en daar schrijft de backup naar toe. Functioneert prima, maar bij een herstart van de container is de mount kwijt, bestaat de pid nog en moet ik handmatige acties uitvoeren om het recht te zetten. Als rclone ingebouwd in duplicity gewoon goed werkt heb ik die beheerlast in ieder geval niet meer.

• guillaume
duplicity heeft ingebouwde verificatie, draait ook regulier naast de backups ;)
Dat vind ik wel interessant. Hoe werkt die verificatie? Van Duplicati (niet Duplicity) weet ik bijvoorbeeld dat de verificatie slechts een steekproef is van de blocks die zijn geüpload. Alleen als je een test/verify-commando met als parameter "all" doet, wordt alles gedownload en vergeleken met de checksums in de database (die zijn aangemaakt voordat de blocks zijn geüpload).
Ik maak in FUSE dus een lokale mount via webdav en daar schrijft de backup naar toe. Functioneert prima, maar bij een herstart van de container is de mount kwijt, bestaat de pid nog en moet ik handmatige acties uitvoeren om het recht te zetten. Als rclone ingebouwd in duplicity gewoon goed werkt heb ik die beheerlast in ieder geval niet meer.
Ja ik zie dat er gewoon een RClone-backend voor Duplicity bestaat, dat zou ik dan zeker proberen.

• mithras
  • Niet online
guillaume schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Dat vind ik wel interessant. Hoe werkt die verificatie? Van Duplicati (niet Duplicity) weet ik bijvoorbeeld dat de verificatie slechts een steekproef is van de blocks die zijn geüpload. Alleen als je een test/verify-commando met als parameter "all" doet, wordt alles gedownload en vergeleken met de checksums in de database (die zijn aangemaakt voordat de blocks zijn geüpload).
Zie de man page:
verify [--compare-data] [--time <time>] [--file-to-restore <rel_path>] <url> <local_path>
Verify tests the integrity of the backup archives at the remote location by downloading each file and checking both that it can restore the archive and that the restored file matches the signature of that file stored in the backup, i.e. compares the archived file with its hash value from archival time. Verify does not actually restore and will not overwrite any local files. Duplicity will exit with a non-zero error level if any files do not match the signature stored in the archive for that file. On verbosity level 4 or higher, it will log a message for each file that differs from the stored signature. Files must be downloaded to the local machine in order to compare them. Verify does not compare the backed-up version of the file to the current local copy of the files unless the --compare-data option is used (see below).
Het is dus géén steekproef maar hashes worden vergeleken. Je kan zelfs de files in het archief vergelijken met de lokale file in je filesystem, maar dat doe ik zelf niet en neemt waarschijnlijk veel meer tijd in beslag.

• vanaalten
mithras schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:21:
[...]

Zie de man page:

[...]
Het is dus géén steekproef maar hashes worden vergeleken. Je kan zelfs de files in het archief vergelijken met de lokale file in je filesystem, maar dat doe ik zelf niet en neemt waarschijnlijk veel meer tijd in beslag.
Hmmm, dan vraag ik mij wel af:
"checking both that it can restore the archive and that the restored file matches the signature of that file stored in the backup"
...hoe kan het dan checken of 'ie het archief kan restoren? Als er een corrupt archief aangemaakt is kan de signature wel correct zijn, maar valt er weinig te restoren.

• kapi_tijn
Ik heb hier een tijdje geleden veel goede dingen gelezen over Koofr en ik gebruik dit nu een tijdje en ben (op de vormgeving na) best tevreden. Ik heb een lifetime 250GM gekozen om af en toe wat bestanden te kunnen overzetten van mijn laptop en iphone naar externe hd's.

Nu kreeg ik laatst een mooie aanbieding van Icedrive en die heb ik ook geprobeerd, mede omdat ze met scherpe privacy regels schermen, en je een encrypted folder kunt gebruiken. Maar wat bleek, ze hebben geen 2FA. Dat viel me toch wel erg tegen en is het risico mij te groot.

• musicfreak
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17:18
Bij de Cloudsync app op mijn Synology NAS kan ik synchronisaties instellen voor diverse clouddiensten. Ik was positief verrast dat Strato Hidrive hier standaard ook tussen staat. Weet iemand welk protocol CloudSync hiervoor gebruikt, en of dat veiliger is dan WebDAV die ik met voor TransIP Stack gebruik?

Mijn muziekcollectie op Discogs.

• guillaume
Dankjewel @mithras! Ik ben redelijk tevreden met Duplicati, maar dit vind ik toch wel een veel helderdere manier van het verifiëren van backups. Ik ga me toch eens verder verdiepen in Duplicity, o.a. om te kijken of log files van incrementele backups
wél aangeven welke bestanden zijn veranderd (bij naam), want de logs van Duplicati zijn echt een lachertje. Bovendien heb ik al eens een heel gedoe gehad met onterecht als mogelijk corrupt aangemerkte blocks bij Duplicati.
vanaalten schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Hmmm, dan vraag ik mij wel af:
"checking both that it can restore the archive and that the restored file matches the signature of that file stored in the backup"
...hoe kan het dan checken of 'ie het archief kan restoren? Als er een corrupt archief aangemaakt is kan de signature wel correct zijn, maar valt er weinig te restoren.
Als 'ie het archief kan uitpakken, dan pas kan 'ie de hash van het uitgepakte bestand vergelijken met de hash in de backup. Lijkt me vrij logisch allemaal. Hij checkt zoals ik 't lees de hashes van de bestanden en niet (alleen) van de geüploade archieven. Duplicati doet dat wél voor zover ik weet, dus dáár zou je vraag zeer terecht zijn.
kapi_tijn schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:22:
Nu kreeg ik laatst een mooie aanbieding van Icedrive en die heb ik ook geprobeerd, mede omdat ze met scherpe privacy regels schermen, en je een encrypted folder kunt gebruiken. Maar wat bleek, ze hebben geen 2FA. Dat viel me toch wel erg tegen en is het risico mij te groot.
Mjah, ik vind dat voorlopig bij Koofr ook nog niet echt een pluspunt: je moet dan wel app passwords creëren voor bijvoorbeeld WebDAV-toegang, maar met die passwords kun je gewoon in alle mappen. Onder de streep heb je dan gewoon meerdere wachtwoorden, en toevallig eentje met 2FA (voor de web interface)...

[Voor 20% gewijzigd door guillaume op 28-01-2021 21:02]

• vanaalten
guillaume schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:44:
Dankjewel @mithras! Ik ben redelijk tevreden met Duplicati, maar dit vind ik toch wel een veel helderdere manier van het verifiëren van backups. Ik ga me toch eens verder verdiepen in Duplicity, o.a. om te kijken of log files van incrementele backups
wél aangeven welke bestanden zijn veranderd (bij naam), want de logs van Duplicati zijn echt een lachertje. Bovendien heb ik al eens een heel gedoe gehad met onterecht als mogelijk corrupt aangemerkte blocks bij Duplicati.

[...]

Als 'ie het archief kan uitpakken, dan pas kan 'ie de hash van het uitgepakte bestand vergelijken met de hash in de backup. Lijkt me vrij logisch allemaal. Hij checkt zoals ik 't lees de hashes van de bestanden en niet (alleen) van de geüploade archieven. Duplicati doet dat wél voor zover ik weet, dus dáár zou je vraag zeer terecht zijn.
Ah, ik las het verkeerd, ik las het alsof 'ie inderdaad alleen de archief-file controleerde.

Dank ook voor de info over Duplicati! Ik gebruik al een tijdje Duplicity (eh, enkel verify nog nooit gebruikt...) en overwoog even om op Duplicati over te stappen: vooral omdat Duplicati de mogelijkheid lijkt te hebben om het back-up proces te pauzeren. We hebben hier een mager 50/5Mb/s internetlijntje en zo af en toe wordt er ~30GB data als backup weggestuurd - terwijl we ondertussen aan het thuiswerken en Netflix streamen doen. Dan is een pauze-knop wel gewenst.

Maar Duplicatie wil - onder Linux - graag de Linux-versie van dot-net installeren en dat ging mij toch net even te ver, dus vooralsnog niet gedaan.

• guillaume
vanaalten schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:36:
Maar Duplicatie wil - onder Linux - graag de Linux-versie van dot-net installeren en dat ging mij toch net even te ver, dus vooralsnog niet gedaan.
Ja inderdaad, ik gebruik het ook niet onder Linux. Daar ben ik restic aan 't proberen, wat op zich wel lekker in elkaar zit en zeer compact is (en om dat laatste heb ik dit eerst geprobeerd i.p.v. duplicity), maar het voelt een tikkie te spartaans aan t.o.v. Duplicati (al gebruik ik 't nu ook voor een veel eenvoudigere use case).

Kleine correctie overigens: wat ik zei over Duplicati's verify-optie is waar, er bestaat wel een extra optie om 1 gradatie verder te gaan, maar dan nog wordt er maar 30% van de bestanden individueel gecontroleerd:
--full-remote-verification=true (download, decrypt, compare to database, then test extract & hash check random 30% of contents from each dblock file - otherwise it just does a hash check of the archive file itself, not the individual content files)
Zo'n onzin ook, 30% checken en het dan "full verification" noemen... |:(

[Voor 43% gewijzigd door guillaume op 28-01-2021 22:40]

• kapi_tijn
guillaume schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:44:

[...]

Mjah, ik vind dat voorlopig bij Koofr ook nog niet echt een pluspunt: je moet dan wel app passwords creëren voor bijvoorbeeld WebDAV-toegang, maar met die passwords kun je gewoon in alle mappen. Onder de streep heb je dan gewoon meerdere wachtwoorden, en toevallig eentje met 2FA (voor de web interface)...
Daar heb je wel een punt, dan is een Google Drive account met enkel een externe beveilingsleutel misschien wel beter. Maarja, Google.. Hmm

• guillaume
Mjah qua inhoud maakt 't niet zo uit als je toch al lokaal een encryptielaag toepast (tenzij je gegevens het wel héél erg waard zijn...), maar wellicht heeft Google ook wel weer baat bij de metadata op een manier die ik zo 1-2-3 niet zou kunnen verzinnen.

• markweb4871
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 27-02 18:18
vanaalten schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:36:
[...]

Ah, ik las het verkeerd, ik las het alsof 'ie inderdaad alleen de archief-file controleerde.

Dank ook voor de info over Duplicati! Ik gebruik al een tijdje Duplicity (eh, enkel verify nog nooit gebruikt...) en overwoog even om op Duplicati over te stappen: vooral omdat Duplicati de mogelijkheid lijkt te hebben om het back-up proces te pauzeren. We hebben hier een mager 50/5Mb/s internetlijntje en zo af en toe wordt er ~30GB data als backup weggestuurd - terwijl we ondertussen aan het thuiswerken en Netflix streamen doen. Dan is een pauze-knop wel gewenst.

Ik heb positieve ervaringen met Duplicacy. Werkt snel en restores gaan ook perfect. Met Dupliacti liep ik vaak tegen errros aan en raakte de database corrupt.

https://duplicacy.com/

• Freekers
  • Niet online

Freekers

200GB Nextcloud opslag voor eenmalig 1 euro. Servers staan in België, hoster is Novos:
https://billing.novos.be/cart.php?a=add&pid=65

Uitbreiden kan, prijzen zijn als volgt:
500 GB: € 2.50/mo or €25/yr
1 TB: : €5/mo or €50/yr
2 TB: €10/mo or €100/yr
etc.

Adhole.org - A free, privacy-oriented, DNS that blocks tracking, ads and phishing | Metasearch.nl - A free, privacy-respecting, metasearch engine

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

MeNTaL_TO

The future is not set

Freekers schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:49:
200GB Nextcloud opslag voor eenmalig 1 euro. Servers staan in België, hoster is Novos:

etc.
Dank je voor de link, dankzij WEBdav ook prima te gebruiken vanaf mijn Synology.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

MeNTaL_TO schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:02:
[...]

Dank je voor de link, dankzij WEBdav ook prima te gebruiken vanaf mijn Synology.
Het is mij niet gelukt om Novos met Webdav te koppelen, weet jij waar ik een handleiding of de info kan vinden?

Gulfstream G650

• Freekers
  • Niet online

Freekers

SalimRMAF schreef op zondag 31 januari 2021 @ 01:25:
[...]

Het is mij niet gelukt om Novos met Webdav te koppelen, weet jij waar ik een handleiding of de info kan vinden?
Zover ik weet heb je daarvoor het 'CloudSync' package nodig. Je kunt niet rechtstreeks mounten.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

MeNTaL_TO

The future is not set

Freekers schreef op zondag 31 januari 2021 @ 02:14:
[...]

Zover ik weet heb je daarvoor het 'CloudSync' package nodig. Je kunt niet rechtstreeks mounten.
De handleiding in de brick zelf doet het anders overkomen.

Heb je wel de goede WEBdav link? https://brick.novos.be/remote.php/dav/files/[username]
Ik kwam deze ergens tegen in de control panel.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The price of freedom is eternal vigilance

• Freekers
  • Niet online

Freekers

MeNTaL_TO schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Heb je wel de goede WEBdav link? https://brick.novos.be/remote.php/dav/files/[username]
Klopt, maar mij is het daarmee niet gelukt. Als username heb ik m'n emailadres gebruikt. Met CloudSync en HyperBackup werkt het op die manier wel, maar met File Station --> Tools --> Remote Connection niet.

• SalimRMAF
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 16:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

[...]

Ik kreeg dit antwoord:

We use nextcloud which supports webdav.

But there's a topic on LET where people seem to have better results with rclone. Perhaps you could try that.

Gulfstream G650

• Freekers
  • Niet online

Freekers

SalimRMAF schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:51:
Ik kreeg dit antwoord:

We use nextcloud which supports webdav.

But there's a topic on LET where people seem to have better results with rclone. Perhaps you could try that.
Het topic op LET waar support naar verwijst is deze: https://talk.lowendspirit...st-1-one-time-only#latest
Daar heb ik ook deze aanbieding vandaar geplukt.

Zover ik weet werkt de NextCloud implementatie van WebDAV gewoon niet lekker samen met Synology File Station, zie bijv: https://help.nextcloud.co...bdav-with-nextcloud/22974

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

etc.
Dit zijn wel de prijzen zonder BTW, dus komt nog 21% bij. Tevreden over de snelheid?

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Nu online
[...]

dit werkt bij mij prima met OMV.

Hopelijk blijft deze hoster dit voor een tijdje aanbieden. 200GB voor 1 EUR is wel een hele goede deal en voor mijn gebruik meer dan voldoende.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• matty___

etc.
Ziet er super amateuristisch uit. Geen KvK of ook maar iets van zakelijke gegevens

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Goed genoeg voor mijn use case namelijk enkel en alleen (overnight) backups. Trekt mijn upload 'vol' maar daar is ook niet veel voor nodig met slechts 50Mbps...(looking at you, Ziggo).
matty___ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:11:
[...]

Ziet er super amateuristisch uit. Geen KvK of ook maar iets van zakelijke gegevens
Verder kijken dan je neus lang is: https://novos.be/company-information/
KVK, BTW nummer, Adres, Telefoonnummer, you name it.

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Freekers schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:45:
[...]
Goed genoeg voor mijn use case namelijk enkel en alleen (overnight) backups. Trekt mijn upload 'vol' maar daar is ook niet veel voor nodig met slechts 50Mbps...(looking at you, Ziggo).
Grote overeenkomsten met mijn use case, upload speed en provider. Heb een €1 abbo genomen om even mee te testen, maar ziet er tot nu toe goed uit. Mijn synology NAS weet wel raad met de WebDAV en is vrolijk wat video's aan het uploaden nu.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• Freekers
  • Niet online

Freekers

JanPedaal schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:30:
Grote overeenkomsten met mijn use case, upload speed en provider. Heb een €1 abbo genomen om even mee te testen, maar ziet er tot nu toe goed uit. Mijn synology NAS weet wel raad met de WebDAV en is vrolijk wat video's aan het uploaden nu.
Kun je wellicht een screenshot delen van jouw settings / connection parameters op de Synology? :)

• JanPedaal
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

Freekers schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:09:
[...]
Kun je wellicht een screenshot delen van jouw settings / connection parameters op de Synology? :)
Ik gebruik CloudSync. Dan is het een kwestie van "WebDAV" aanklikken en de url invoeren die je in je settings scherm ziet staan als je bij Novos bent ingelogd.
code:
1
https://brick.novos.be/remote.php/dav/files/[username]

Vervolgens kan je een taak aanmaken welke doelmap en welke bronmap (lokaal en extern pad) je met elkaar wil linken, en in welke richting de synchronisatie moet plaatsvinden.
Let op dat het wachtwoord verschilt van het wachtwoord voor je control panel. Dat wachtwoord voor toegang tot de BRICK kreeg ik per mail na registratie.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

JanPedaal schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:00:
[...]

Ik gebruik CloudSync. Dan is het een kwestie van "WebDAV" aanklikken en de url invoeren die je in je settings scherm ziet staan als je bij Novos bent ingelogd.
code:
1
https://brick.novos.be/remote.php/dav/files/[username]

Vervolgens kan je een taak aanmaken welke doelmap en welke bronmap (lokaal en extern pad) je met elkaar wil linken, en in welke richting de synchronisatie moet plaatsvinden.
Let op dat het wachtwoord verschilt van het wachtwoord voor je control panel. Dat wachtwoord voor toegang tot de BRICK kreeg ik per mail na registratie.
Dat het met CloudSync en HyperBackup werkt, was me reeds bekend. Ik dacht dat je het werkend had gekregen met Synology File Station. Toch bedankt voor het delen :)

• mkools24
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 28-02 23:10
Leuk om te lezen dat Tweakers m'n product heeft gevonden al is het nog niet gelanceerd voor het grote publiek.

Die 200 GB voor 1 euro was eigenlijk een beetje publiciteitsstunt om snel veel users te krijgen en het systeem goed te kunnen testen.

Ik wilde eigenlijk stoppen bij 100 users maar inmiddels zijn het er al 300 en counting, enkel door dat topic op LES wat toch een vrij rustige site is qua traffic.

Voorlopig is dus wel het idee om hiermee door te gaan, zeker gezien niet iedereen direct z'n 200 gb volpompt is het allemaal goed te behappen.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik het wel ;)

• garciake
  • Laatst online: 16:44
Ik heb mijn backup op HiDrive staan. Ik wou nu deze downloaden, maar ik krijg maar een lage downloadsnelheid

Als ik via Speedtest een test doe, dan heb ik een downloadsnelheid van 270 Mbps (33 MB/s)

Via de browser een backup van HiDrive downloaden kom ik op een snelheid van 1,6MB/s, en via FileZilla kom ik op 3 MB/s

Dit lijkt me toch te weining. Ik snap ook dat ik niet de volledige 33 MB/s kan voltrekken.

Als test heb ik een ubuntu ISO gedownload van ubuntu.com, en daar haal ik 30MB/s

Heeft iemand vergelijkbare snelheden met HiDrive? Of hebben jullie hogere snelheden?
Ik heb ook al gehoord bij HiDrive zelf, en daar antwoorden ze dat ze geen beperking op de snelheid doen.

• Mundatin
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 16:28
Ik zie dat pCloud een aanbieding heeft voor Valentijnsdag. Is dit een goede aanbieding? https://www.pcloud.com/saint-valentine

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:55
Mundatin schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:04:
Ik zie dat pCloud een aanbieding heeft voor Valentijnsdag. Is dit een goede aanbieding? https://www.pcloud.com/saint-valentine
Zelfde als rond black-friday, prima aanbieding :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• MOmax
  • Laatst online: 17:28
Pcloud 2 TB Lifetime met 75% korting €980 -> €245.

@Mundatin was me voor!

[Voor 17% gewijzigd door MOmax op 12-02-2021 16:36]

• kapi_tijn
Dat is wel een hele mooie deal. Pcloud staat ook wel goed bekend voor zijn privacy toch? Hoe zijn de ervaringen hier over pcloud?
Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True