Sorry, lange post.
Een aantal weken geleden begonnen met inrichten van mijn nieuwe servertje.
Nu TransIP stopt met de gratis stack maar even wat posten over hoe ik mijn backup in de cloud zet.
Net eerste full backup gedaan naar
Jottacloud.
Op de oude server gebruikte in een betaalde Stack met
Duplicati als backup programma op een Ubuntu server. Op mijn betaalde stack van 1250GB kon ik niet alles backuppen gezien de hoeveelheid en daar wil ik vanaf.
Ik heb gekozen voor Jottacloud, waarom:
- De unlimited opslag voor een vast bedrag is erg aantrekkelijk. 75 Euro per jaar. Geen hidden fees.
- Snelheid is niet super belangrijk voor mij. Backup loopt toch geduldig in de nacht. In de berichten lees ik dat boven de 5TB opslag je upload geknepen wordt. Voor nu niet spannend voor mij.
- Ik wil persé mijn eigen encryptie keys gebruiken zodat ik de aanbieder niet hoef te vertrouwen. Daar gebruik ik Duplicati voor. Het Duplicati backup programma heeft native support voor Jottacloud. Makkelijk te configureren zodra je je useracount* weet voor de command line!. Duplicatie is met gui maar gebruikt onderhuis de commandline. Jottacloud ondersteunt Duplicatie niet formeel.
- Ik lees ook negatieve verhalen over support. Ik ga het zien. Na aanmelden kreeg ik na een paar dagen een mail dat er nog geen data op mij account stond en of ik hulp nodig had. Dat moest een bot zijn! Uit nieuwsgierigheid geantwoord en het bleek een mens te zijn
. - Als extra safeguard zet ik de allerbelangrijkste zaken ook op mijn betaalde Stack.
De resultaten van de eerste fullbackup:
Ik heb 2 Backup sets waarvan een groot deel al gecompromeerde files zijn (foto, video opnames) dus de dedup/compressie ligt niet hoog.
- 1,82 TB op mijn server, in backup op JottaCloud: 1,62TB, nam 5 dagen beslag
- 1,13 TB op mijn server, in backup op Jottacloud: 1 TB, nam 4 dagen en 2 uur in beslag.
Niet echt snel dus, meestal zat de upload rond de 3MB/s upload in de system monitor van Ubuntu. Af en toe hoger met 8MB/s.
Edit: zat ff te slapen. 3Mbytes/s komt heel dicht bij mij upload van ziggo aan van 25Mbit/s. De af en toe 8MB/s kan dan weer niet verklaren maar het system monitor geeft de upload van de server en dat is niet persé allemaal naar Internet. Misschien heeft iemand met 'glas' betrouwbare upload gegevens.
De instellingen in Duplicati heb ik vrijwel standaard. Om de upload constant door te laten gaan deze advanced optie aangezet:
- synchronous-upload: selected (dan gaat dedup en compressie tegelijk met upload)
Om te zorgen dat ik zelf ook nog op de server iets kan doen tijdens de backup (beetje theoretisch want in de nacht) ook deze aangezet:
- concurrency-block-hashers: #cores - 1
- concurrency-compressors: #cores - 1
- concurrency-max-threads: #cores - 1
Kun je ook op auto laten staan maar nu weet ik dat er altijd een core beschikbaar is voor wat anders.
Als extra veiligheid de volgende optie aangezet:
Dan gaat hij na elke backup 10 files testen met een restore. Staat default op 1. Misschien ga ik dat nog hoger zetten.
De Dedup met Duplicati gaat pas leuk worden met de volgende backups omdat dan alleen de gewijzgde blokken opgeslagen worden: Veel backup versies bewaren kost dan niet veel extra storage door de dedup.
Ik heb gekozen voor de Smart backup retentie: "One backup for each of the last 7 days, each of the last 4 weeks, each of the last 12 months."
Binnenkort de switch naar de nieuwe server en dan gebruik ik de oude server nog even voor een full restore als dubbelcheck.
NB: Naast backup naar de cloud gaat er ook elke nacht een kopie naar een tweede schijf. Dat doe ik met
rdiff-backup.Ik hou er wel van om twee verschillende technieken voor backup te gebruiken. Handige van rdiff-backup is dat de meest recente backup gewoon via de file manager te bereiken is. Voor de meeste Oeps momentjes wel zo handig. Oudere backups zijn diff files.
*De useraccount die je binnen Duplicati gebruikt is niet het e-mail adres waarmee je je registreert in JottaCloud. Het is een achter de schermen usernaam die niet in je control panel staat. Je kunt hem vinden door in de source van de webpagina te kijken als je ingelogd bent bij Jottacloud. Uit het Duplicati support forum:
Go to
https://www.jottacloud.com/web/account, make sure you are logged in, view the source and scroll all the way down. There you can find your user_id. Use that ID as user name in Duplicati.
[
Voor 3% gewijzigd door
oeps op 16-11-2020 08:40
]