|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
https://stacksocial.com/s...lifetime-subscription-5tb
https://www.polarbackup.com/
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Ziet er interessant uit, helaas blijkt dat je alleen deze storage kan benaderen via hun eigen client.Roy Batty schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:15:
Heeft iemand hier al eens van gehoord of ervaring mee; is bijna te mooi om waar te zijn (5tb lifetime voor 100$) maar hun eigen website ziet er verzorgd uit (al zegt dat ook niet alles)
https://stacksocial.com/s...lifetime-subscription-5tb
https://www.polarbackup.com/
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
MerijnB schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 12:28:
[...]
Ziet er interessant uit, helaas blijkt dat je alleen deze storage kan benaderen via hun eigen client.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Hier dezelfde situatie. Nadeel van Backblaze voor desktop vind ik dat het standaard je hele schijf kopieert in plaats van geselecteerde folders. Mocht ik later voor een NAS willen gaan dan moet ik weer overstappen naar de storage variant van Backblaze waar je ook per down/upload betaalt en dat vind ik ook geen voordeel.Arunia schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:31:
Nu al een paar keer de nieuwe prijzen van Crashplan mogen betalen. Zag net in een ander topic dat Backblaze rond de 6 dollar zit voor onbeperkt. Ik heb 1 server (draaiende op W10) waar alles naartoe gaat en dus ook werkt voor CP.
Je kunt folders de-selecteren. Dus het kan prima. Maar het werkt net andersom. Wellicht dat hij bepaalde folders of bestanden altijd meepakt maar dat is dan niet zo erg.Arunia schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 08:59:
@D-e-n Is dat zo? Dacht dat je ook kunnen selecteren bij die versie van een paar euro. Dat doet het wel vermoeden, maar aan de andere kant. Als ze alles willen backuppen boeit me dat ook vrij weinig. Ze mogen van mij 10 TB opslaan.
Verwacht dat Crashplan voor MKB niet weer een actie heeft van 4 jaar voor 180 euro oid. Dat zou hem zeker wel worden. Het is gewoon alles overzetten wat ik niet zie zitten. Maar wie weet met black Friday dat er weer iets komt.
Voor mijn opslag (250 gb) is het gewoon teveel naar mijn smaak inderdaadArunia schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:09:
@D-e-n Oh, dat valt dan wel mee. Ik twijfel. Heb Crashplan een keer nodig gehad en dat werkte prima. Echter vind ik 12 a 13 euro in de maand ook best een bak geld.
De no-go voor mij was dat BackBlaze verwijderde bestanden maar 30 dagen bewaart. Dus als je niet snel genoeg doorhebt dat er iets is gewist ben je het ook echt kwijt.Arunia schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:31:
Vind het echt ontzettend moeilijk om een overstap te doen. Ben blij met hoe CP werkt en heeft me al een gered, maar zijn er dingen die minder zijn dan bij CP?
Bij Crashplan is dat instelbaar. (Al kwam ik achter een quirk waardoor je hier wel makkelijk een foutje in kan maken zonder het door te hebben*).
Mooie bij Crashplan is dat je het daardoor kan misbruiken als (in de praktijk 'cold') cloud storage.
Je maakt een directory die je backupt met optie dat verwijderde bestanden eeuwig bewaard worden. Als de backup compleet is kan je de spullen van je eigen opslag verwijderen. Heb je het ooit weer nodig dan restore je het weer.
*) . Maar 1 retentiebeleid per destination, dus los van van je instellingen van je individuele backup set geldt altijd de retentie van je backupset die voor die destination de hoogste prio heeft!
Poeh, daar moet ik echt over nadenken.
Heb je daar toevallig ook een referentie naar ? Ik vind dat wel effen schrikken, want ik heb een 6-tal backup sets, en sommige hebben verschillende retentie-policy. Uitgerekend de prio 1 set heeft die met de minste long-term retention.Titusvh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 13:41:
[...]
*) . Maar 1 retentiebeleid per destination, dus los van van je instellingen van je individuele backup set geldt altijd de retentie van je backupset die voor die destination de hoogste prio heeft!
Als het klopt wat je zegt, moet ik dit wel gaan aanpassen (met ongetwijfeld als gevolg dat mijn online storage nóg groter wordt).
EDIT: er lijkt inderdaad iets vreemd aan de hand. Mijn prio1 set heeft o.a. dat versies ouder dan 1 jaar niet bewaard worden, en dat deleted files elk jaar verwijderd worden. Via Restore zie ik in de Prio2 set nog files met 3 versies uit 2017, maar ik heb ook een financiën Excel sheet die ik wekelijks update, en waarvan de oudste versie inderdaad oktober 2018 is

EDIT2: ondertussen ook gevonden dat dit gedocumenteerd is : https://support.code42.co...with_a_single_destination . Toch wel serieus misleidend in de app !

EDIT3: is toch wel ietwat een probleem in mijn geval. De Prio1 set bevat eigenlijk de lokale backups van alle lokale clients (op die manier omzeil ik CrashPlan's beperking van maar 1 machine te kunnen backuppen). Dat zijn backups, met andere software, die dagelijks runnen op mijn client machines, mét versioning en pruning. Kortom, de backup files wijzigen, groeien en krimpen eigenlijk constant. Als ik daarop de CrashPlan policy van mijn Prio2-6 ga op toepassen (nl. dagelijke versies gedurende 90d, never delete...) gaat mijn online backup storage serieus exploderen, en ik zit nu al aan 11TB online usage (volledige backup selectie is bijna 5TB). Zal ergens een gulden middenweg moeten vinden...
En inderdaad, had me ook al de bedenking gemaakt dat je Crashplan kunt gaan misbruiken voor archiving gezien de Unlimited storage.
[ Voor 52% gewijzigd door Twixie op 21-10-2019 15:47 ]
Ik zou dit niet verwachten, want je doet instellingen die keihard genegeerd worden, en struikelde er ook stom toevallig gisteravond over.Twixie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:02:
[...]
EDIT2: ondertussen ook gevonden dat dit gedocumenteerd is : https://support.code42.co...with_a_single_destination . Toch wel serieus misleidend in de app !Een andere beperking is dus ook dat eender welke File Exclusion je definieert op eender welke backup set, automatisch ook van toepassing is op alle backup sets. Ook weer zoiets gevaarlijk waarmee je onbedoeld files kunt missen in je backups !
En dat is een probleem "want"?Als ik daarop de CrashPlan policy van mijn Prio2-6 ga op toepassen (nl. dagelijke versies gedurende 90d, never delete...) gaat mijn online backup storage serieus exploderen, en ik zit nu al aan 11TB online usage
DIe bestanden zijn wel erg groot dus kan me wel voorstellen dat deze angst bestaat. Maar maak ik een denkfout als ik zeg dat in de praktijk die bestanden helemaal niet gedelete worden omdat je "bronbackup" ook niks weggooit omdat je deleteretentie daar op eeuwig staat?
Er zijn wel trucjes denkbaar om toch op te kunnen schonen. Maar da's handwerk.
Kopieren naar een mapje tempbackup, wachten tot die ook volledig gebackupt is (gaat snel vanwege hashes/deduplication). Dan je "echte" map excluden uit de set (je wordt dan ook gewaarschuwd, bestanden in mappen die niet meer in de backupset voorkomen vallen buiten enige retentie). Mogelijk moet je eerst backup draaien om bestanden echt te laten opschonen op de server. Dan tempbackup mapje weer terugkopieren en weer includen.
[ Voor 8% gewijzigd door Titusvh op 21-10-2019 17:05 ]
...want Code42 heeft toch al paar keer laten blijken dat ze grootverbruikers willen ontmoedigen. Zie bvb die recente hardcoded exclusion van file extensies die te maken hebben met VMs, containers of backups. Gelukkig hebben ze mijn backup software nog niet ontdekt
Momenteel vlieg ik dus nog wel onder de radar, maar als mijn storage gebruik ineens met pakweg 5TB per jaar zou groeien omwille van het backuppen van lokale backups, kan dat wel een probleem worden. Misschien overschat ik ook de groei van mijn CrashPlan backup set als ik ineens mijn lokale backups begin te backuppen met de high-frequency retention policy. Probleem is dat die lokale backups ook met versioning werken en dus af en toe 'gegroomd' worden en dan ook nog eens encrypted zijn. Kans is dan reëel dat na grooming voor CrashPlan alles er anders uit ziet en dus weer volledig moet gebackupt worden.
Zou inderdaad wel eens naar dat soort truukjes kunnen kijken en een en ander scripten. Grootste challenge zal dan wellicht lokale diskspace worden.
Kopieren naar een mapje tempbackup, wachten tot die ook volledig gebackupt is (gaat snel vanwege hashes/deduplication). Dan je "echte" map excluden uit de set (je wordt dan ook gewaarschuwd, bestanden in mappen die niet meer in de backupset voorkomen vallen buiten enige retentie). Mogelijk moet je eerst backup draaien om bestanden echt te laten opschonen op de server. Dan tempbackup mapje weer terugkopieren en weer includen.
Ik zal beginnen met de retention policy van mijn Prio2-6 toe te passen. Misschien loopt het nog niet zo'n vaart...
Ik zat in mijn vorige post net een edit te typen dus kon deze reactie er niet in meenemen.Twixie schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:04:
[...]
...want Code42 heeft toch al paar keer laten blijken dat ze grootverbruikers willen ontmoedigen. Zie bvb die recente hardcoded exclusion van file extensies die te maken hebben met VMs, containers of backups. Gelukkig hebben ze mijn backup software nog niet ontdekt.
Momenteel vlieg ik dus nog wel onder de radar, maar als mijn storage gebruik ineens met pakweg 5TB per jaar zou groeien omwille van het backuppen van lokale backups, kan dat wel een probleem worden. Misschien overschat ik ook de groei van mijn CrashPlan backup set als ik ineens mijn lokale backups begin te backuppen met de high-frequency retention policy. Probleem is dat die lokale backups ook met versioning werken en dus af en toe 'gegroomd' worden en dan ook nog eens encrypted zijn. Kans is dan reëel dat na grooming voor CrashPlan alles er anders uit ziet en dus weer volledig moet gebackupt worden.
[...]
Die bestanden zijn wel erg groot dus kan me wel voorstellen dat deze angst bestaat. Maar maak ik een denkfout als ik zeg dat in de praktijk die bestanden helemaal niet gedelete worden omdat je "bronbackup" ook niks weggooit omdat je deleteretentie daar op eeuwig staat?
Ik ging daar er ten onrechte vanuit dat het ook lokale crahsplanbackups waren.
Of bestanden gedelete worden hangt vd werking van de betreffende software af. Het zou mij niets verbazen als het per definitie alleen maar gelijk blijft of toeneemt. Als hij delta's opschoont zou het initiële basisblok zomaar kunnen blijven bestaan omdat dat zelfs na deleten het eerste uitgangspunt is voor restore. behalve misschien een zelden voorkomend geval dat er van het initiële bestand geen bitje meer over is door alle wijzigingen.
Ontmoedigen is niet verbieden, dus zolang het gaat...
Alleen wordt je lokale cache ook wel groot. En (daarmee?) ook het geheugengebruik van de crashplan client.
Inderdaad. De software die ik gebruik is Retrospect van EMC. Die lijkt bij elke backup run een nieuwe file aan te maken tot max. 600MB groot. Daarin gaan dus alle deltas. De enige keren dat oude files wijzigen (of verdwijnen) is wanneer de diskspace gealloceerd aan de backup vol geraakt. Dan past hij een grooming strategie toe (vergelijkbaar met CrashPlan's retention policy) en die haalt dan wel serieus de kam doorheen alle oude backup files. Op dat moment riskeer ik dat CrashPlan ineens een grote update ziet met een gigantische refresh/upload/backup. Zonder deletion van gedeletete files in CrashPlan kan dat wel voor een gigantische groei van de CrashPlan set zorgen.Titusvh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:18:
[...]
Of bestanden gedelete worden hangt vd werking van de betreffende software af. Het zou mij niets verbazen als het per definitie alleen maar gelijk blijft of toeneemt. Als hij delta's opschoont zou het initiële basisblok zomaar kunnen blijven bestaan omdat dat zelfs na deleten het eerste uitgangspunt is voor restore. behalve misschien een zelden voorkomend geval dat er van het initiële bestand geen bitje meer over is door alle wijzigingen.
Ik ben wel de eerste om toe te geven dat ik totaal overdrijf qua backups. Van elke client wordt werkelijk het hele filesystem gebackupt. Maar met unlimited CrashPlan en zat lokale diskspace op mijn NAS, include ik liever teveel dan te weinig files in mijn backups. Ik heb ook weinig zin of tijd om te moeten zitten nadenken over welke files wel/niet te includen van een Windows backup (vooral software configs en dergelijke zijn zaken die in een doorsnee backup vaak niet included zijn en waarvan je vroeg of laat toch had gehoopt dat je een backup had).
Dat is inderdaad ook nog iets waar ik nog niet aan gedacht had. Heb in het verleden al een paar keer de JVM setting moeten updaten omdat de client crashte. Die staat nu al op 4GB wat al zeer hoog is. Als die Retrospect files aan hogere frequentie (en zonder deletion) gaan backuppen kan dat op termijn ook nog onvoldoende zijn.Titusvh schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:18:
[...]
Ontmoedigen is niet verbieden, dus zolang het gaat...
Alleen wordt je lokale cache ook wel groot. En (daarmee?) ook het geheugengebruik van de crashplan client.
Wellicht moet ik ergens een gulden middenweg zoeken mét deletion van oude backups en deleted files, en er maar mee leven dat oude files niet meer recoverable zijn. Want de kans dat je een file/versie van >1j geleden nog moet recoveren is ook wel enorm klein. Enige risico is met files die je echt heel weinig accesst (minder dan eens per jaar) die ineens corrupt geraakt of verdween en tegen dat je het merkt CrashPlan nog enkel de corrupte versie of helemaal niets meer heeft. Die kans is echter enorm klein, dus kan ik wel mee leven.
Opzich tevreden over, maar ik zit te denken om over te stappen om office 365 home, de cloud storage van 1 de accounts gebruiken om duplicati naar te laten backuppen en office er gratis / erg weinig bij.
Heb ca 300 a 400gb in bij jotta staan (volgens duplicati, Jotta toont dat nergens zover ik heb kunnen zien).
Gebruiken meer mensen deze combi? De combi lijkt me wel aantrekkelijk namelijk.
Duplicati werkt met heel veel platforms, dus dit is ook een goede combinatie (hetzelfde geldt voor Dropbox of Google Drive). Zolang je beneden de 1TB blijft zitten is het geen probleem, anders moet je verder gaan kijken (of je backup gaan splitsen). Overigens zou je op Jottacloud met de desktop kunnen inloggen en daar kunnen kijken. De backup zou in een folder moeten staan (niet je sync folder).marc1982 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:09:
Na jaren crashplan, een aantal jaar geleden overgestapt naar Jottacloud i.c.m. duplicati.
Opzich tevreden over, maar ik zit te denken om over te stappen om office 365 home, de cloud storage van 1 de accounts gebruiken om duplicati naar te laten backuppen en office er gratis / erg weinig bij.
Heb ca 300 a 400gb in bij jotta staan (volgens duplicati, Jotta toont dat nergens zover ik heb kunnen zien).
Gebruiken meer mensen deze combi? De combi lijkt me wel aantrekkelijk namelijk.
Klinkt voor mij interessant. Andere optie die ik nu nog overweeg is Idrive.
https://www.backblaze.com...rsion-history-and-beyond/
Bleek een probleem te zijn welke inmiddels is verholpen in de 2.0.4.34 Canary versie van 5-11. Na deze te hebben geinstalleerd was de database in een half uurtje gerepareerd en loopt de back-up weer als een zonnetje.
Wel moet je rekening houden dat Idrive een behoorlijk stuk duurder gaat worden als je over de afgesproken limiet gaat, dus wat dat betreft lijkt Backblaze een betere optie. Jammer alleen dat je met deze vorm van Backblaze geen backup van een NAS kan maken.D-e-n schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:23:
Voor degenen die Backblaze overwegen. Ik lees net dat je sinds de laatste update tegen een kleine meerprijs de version history kunt verlengen naar een jaar of oneindig.
Klinkt voor mij interessant. Andere optie die ik nu nog overweeg is Idrive.
https://www.backblaze.com...rsion-history-and-beyond/
"Backblaze online backup can theoretically backup a network drive, network share, or NAS device, but for business reasons do not allow it."
[ Voor 9% gewijzigd door Ynnoz op 20-11-2019 03:06 ]
Het is geen sync, want de transfer speed is laag.
Restore via client: bestand is niet aanwezig, de gangbare verklaringen van crashplan gaan niet op:
• Geen onderdeel van backup selectie -> wel onderdeel, anders doet hij niet (opnieuw) backup, sommige naastliggende directories zijn wél aanwezig
• Bestand is gewist: nee!
• Lokale cache is corrupt: nee, want ook online via web zijn de bestanden verdwenen en hele directories leeg.
Vreemd genoeg houdt het voor Crashplan daar op want meer verklaringen/oplossingen geven ze niet.
Mijn conclusie is dus dat er blijkbaar - zonder enige melding - wel eens bestanden verdwijnen bij crashplan. Als dat gebeurt wil ik het meteen weten (per e-mail) zodat ik een handmatige backup kan forceren. Ik gebruik de betreffende computer niet dagelijks.
Dit is niet bevorderlijk voor mijn vertrouwen. Immers aan een backupdienst heb je alleen wat als ook de restore werkt...
Heeft iemand deze ervaringen ook? Of een andere verklaring?
Bij Crashplan regel ik dit door vanaf mijn PC gewoon een symbolic link naar een UNC pad te maken. Dan selecteer ik dus een schijfletter met map, maar backup mijn NAS.Ynnoz schreef op woensdag 20 november 2019 @ 03:04:
[...]
Jammer alleen dat je met deze vorm van Backblaze geen backup van een NAS kan maken.
"Backblaze online backup can theoretically backup a network drive, network share, or NAS device, but for business reasons do not allow it."
Met de nieuwe >30 dagen history voor verwijderde bestanden is Backblaze een interessante optie. Mits deze symbolic-link-NAS-backup-truc nog werkt...
[ Voor 28% gewijzigd door Titusvh op 26-11-2019 14:21 ]
Enkele dagen geleden (ik dacht rond 21 of 23 november) is de Crashplan App geupgrade. Bij mij draaide deze daarna niet meer, zelfs na handmatig opstarten van de service. Pas na 3x herinstalleren draait dat ding nu weer. En die is nu weer alles aan het backuppen vreemd genoeg...Titusvh schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:08:
Heeft iemand deze ervaringen ook? Of een andere verklaring?
Dus kan best daarmee te maken hebben...
Bij mij had CP ook de C schijf compleet gevuld met cache en cachesave mappen van bijna 22GB. Tja zoveel ruimte heb ik ook niet op de SSD
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Nadat Crashplan stopte met werken een kleine twee jaar terug, heb ik wat onderzoek gedaan naar verschillende backup software. Velen vielen af door mijn eisen:
- >1 TB backup ruimte (mag inmiddels wel richting 1,5 TB, better safe than sorry)
- In cloud, alsook op eHDD (voor het 1,2,3 principe)
- Backup van complete drive zonder handmatig files/folders te moeten toevoegen
- Liefst onder de 100 euro per jaar
Uiteindelijk heb ik destijds voor Carbonite Safe Plus gekozen, zo'n 120$ per jaar. Ik vind het vrij aan de prijs, en het bied niet eens de optie om naar een eHDD te backuppen, dus daar gebruik ik Duplicati voor. Duplicati werkt verder prima, hoewel ik die nog nooit gebruikt heb om een herstel uit te voeren. Inmiddels heb ik zowel voor mezelf als voor mijn ouders een paar keer van de klantenservice van Carbonite gebruik moeten maken, en eerlijk gezegd vind ik die ondermaats (het duurt steeds best lang voor ik een niet-standaard antwoord en/of oplossing krijg). Dit is voor mij prima reden om inmiddels naar een alternatief te zoeken. Ik heb alleen geen goed idee wat bij mij situatie past, want vele services hebben de volgende minpunten:
- Prijs per GB en daardoor erg duur met dit volume (bv. Backblaze)
- Handmatig specifieke files moeten toevoegen zoals videobestanden
- Verder aan alle eisen lijken te voldoen maar alleen voor enterprise af te nemen waardoor het prijzig word (bv. Veeam, 10 licenties voor 400$)
Iemand suggesties voor mijn zoektocht?
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Elk ander alternatief voldoet eigenlijk niet aan de wensen die CP wel levert. Had liever een goedkopere oplossing gehad, maar veelal maak ik het mezelf dan moeilijker dan nodig is.
Dat is gewoon heel vervelend en heb ik voor die paar centen (ja op lange termijn is dat veel meer) minder gemak.
Wanneer ik dit zo lees vraag ik me direct af waarom ik eigenlijk naar Carbonite ben gegaan destijdsArunia schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:00:
@LankHoar Zelf heb ik lang gezocht, maar uiteindelijk bij de Small business versie van CP blijven hangen. Het doet wat het moet doen en het doet het voor mij gewoon goed.
Elk ander alternatief voldoet eigenlijk niet aan de wensen die CP wel levert. Had liever een goedkopere oplossing gehad, maar veelal maak ik het mezelf dan moeilijker dan nodig is.
Dat is gewoon heel vervelend en heb ik voor die paar centen (ja op lange termijn is dat veel meer) minder gemak.

Wat me even niet helemaal duidelijk word:
- Is de opslag ongelimiteerd per device?
- Kun je ook nog naar eHDD's backuppen zoals je dat met de Home versie kon?
- Hoe is de support? Ik heb er destijds nog nooit gebruik van hoeven maken, en ben wel benieuwd.
Ja, kijk eens even bij Jottacloud, bijv Unlimited voor 7,50/maand.... (>5Tb wordt upload afgeknepen)LankHoar schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:36:
Iemand suggesties voor mijn zoektocht?
Hiernaar overgestapt na stoppen Crashplan en nog geen dag spijt van gehad. Ik heb het Family abbo, dus ook mijn vrouw en kinderen hebben nu een goed dropbox-alternatief. Icm Duplicati geen omkijken meer naar.
Opslag is onbeperkt. Heb zelf dan wel voor 1 computer (mijn server, waar ik zelf eigenlijk alles wel op heb staan)
eHDD's heb ik geen idee van. Maar lijkt me dat als het vroeger kon, dat dat nu ook wel kan bij een hoger abonnement.
Ik heb één keer bestanden terug moeten halen uit de backup en dat gedaan middels het programma wat gewoon prima werkte door de datum terug te zetten en de bestanden weer te zien. Maar henzelf heb ik eigenlijk nooit nodig gehad.
JottaCloud heb ik wel in mijn hoofd gehad, maar geen idee of het programma wel zo makkelijk werkt als dat van CP. CP is qua verbinding met de small business versie wel goed te doen. Niet dat het uit maakt omdat mijn server toch 24/7 aan staat.
Overigens is me niet helemaal duidelijk of ze met 1/5 TB de te backuppen data bedoelen, of de totale ruimte die je in hun serverpark inneemt (met 1 TB aan files heb je al snel >1,5 TB als je versioning e.d. meerekent).
Upload snelheid boeit me niet zo trouwens. De initiële backup moet toch enkele dagen draaien, en daarna verandert er niet vaak zoveel dat de snelheid van belang is.
[ Voor 16% gewijzigd door LankHoar op 10-02-2020 16:56 ]
Ja klopt, dit is de 'UI for noobs'. Moeten ze hebben, anders krijgen Henk en Ingrid het niet aan de praat. Hoewel ik de auto-backup van foto's van mn mobilette ook wel lekker vindt.LankHoar schreef op maandag 10 februari 2020 @ 15:09:
Jottacloud klinkt ook wel interessant. Zal me eens wat meer verdiepen in hun strategie (ze praten vooral over syncrhonisatie en altijd toegang tot je files, terwijl ik juist het backup aspect veel belangrijker vind).
Backup met hun eigen app werkt echter niet lekker, veel te simplistisch en draait bijv ook niet onder Windows Server. Vandaar de combi met Duplicati om het als een soort ftp-server te laten werken. Back-ups komen dan terecht in een voor-gedefinieerde 'Archive' folder.
5 TB is de complete ruimteOverigens is me niet helemaal duidelijk of ze met 1/5 TB de te backuppen data bedoelen, of de totale ruimte die je in hun serverpark inneemt (met 1 TB aan files heb je al snel >1,5 TB als je versioning e.d. meerekent).
Klopt....Upload snelheid boeit me niet zo trouwens. De initiële backup moet toch enkele dagen draaien, en daarna verandert er niet vaak zoveel dat de snelheid van belang is.
PS Voor mij was het feit dat alles in Noorwegen staat ook wel een pré.
[ Voor 10% gewijzigd door tonschong op 10-02-2020 17:40 ]
Wat ik momenteel draai:
1 externe HDD met Hyper Backup voor de belangrijke data van de NAS.
1 cloud sync naar Google Drive (G-Suite) van belangrijke data (one-way, enkel upload)
Staat momenteel 7TB op, maar daar zitten ook wat oude backups bij... dus die moet ik nog ff opruimen
G-suite is enkel ook best prijzig. 12,58 per maand (inc btw). Het makkelijke is wel dat alle telefoonfoto's/video's ook in volledige kwaliteit in Google Photo's komen en dat is best fijn. Vriendin en ik gebruiken daar dezelfde Google Account voor. Dus foto's die zij maakt zie ik ook al snel.
Maar mijn zus heeft geen eigen site, dus g-suite is dan sowieso al lastig (tenzij ze een website neemt etc, maar is ook extra kosten). Ze heeft nog geen terabytes aan data, maar dat gaat ze wel doen (5x per jaar een verre reis van enkele weken met een GoPro genereert wel wat data).
iDrive is best interessant. 2TB zou eerst voldoende zijn voor haar (voor mij niet), en voor 6 dollar per maand niet heel duur en ook gemakkelijk dat ze een Synology-koppeling hebben.
Jottacloud is niet veel duurder, maar heeft geen koppeling met Synology. Anders was dat sowieso een insta-buy geweest....
G-Suite is echter beperkt tot 1TB per user. En die prijs is dus een per-user prijs. Heb je meer dan 1TB wordt het nog een pak duurder.Waah schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:09:
Staat momenteel 7TB op, maar daar zitten ook wat oude backups bij... dus die moet ik nog ff opruimen![]()
...
G-suite is enkel ook best prijzig. 12,58 per maand (inc btw).
Zelf zit ik nog altijd bij CrashPlan. Ok, is ook $10 per maand + BTW, maar is dan ook echt unlimited (ik zit aan 6TB).
In theorie heb je gelijkTwixie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:04:
[...]
G-Suite is echter beperkt tot 1TB per user. En die prijs is dus een per-user prijs. Heb je meer dan 1TB wordt het nog een pak duurder.
Zelf zit ik nog altijd bij CrashPlan. Ok, is ook $10 per maand + BTW, maar is dan ook echt unlimited (ik zit aan 6TB).
Crashplan is zeker fijn dat het supported is. Maar heeft geen directe upload van mijn NAS (die heeft geen Docker support, en dat voelt toch wat in elkaar gehackt ook). Zowel Sync als Hyper Backup word Google drive gewoon ondersteund. Geen omkijken naar.
Nu een testje aan het doen met iDrive (wel via Synology Nas), en Jottacloud (PC app). Kijken hoe beide werken en restoren.
[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 30-03-2020 17:39 ]
Ah, ik dacht dat je 7TB had op je externe HDD, en dat daarvan maar een fractie <1TB naar GDrive gesynct werd. Wel bizar dat ze dus niet hard enforcen. Handig om te weten.Waah schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:25:
[...]
In theorie heb je gelijkin de praktijk, zoals ik zei, zit ik op 7 TB en geen haan die er naar kraait.
de uploadspeed wordt volgens mij alleen gelimiteerd.Twixie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:55:
[...]
Ah, ik dacht dat je 7TB had op je externe HDD, en dat daarvan maar een fractie <1TB naar GDrive gesynct werd. Wel bizar dat ze dus niet hard enforcen. Handig om te weten.
(dat was inieder geval toen LinusTechTips even drive vol ging gooien.)
Zat die ook niet vér over de 7tb?demonic schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:56:
[...]
de uploadspeed wordt volgens mij alleen gelimiteerd.
(dat was inieder geval toen LinusTechTips even drive vol ging gooien.)
Even gecheckt, was toen een limiet van 750 GB per dag (8MB/s upload zou dat zijn).
Dus als je een 64mbit upload haalt, dan kan je problemen hebben. Zelf heb ik 30
EDIT:tonschong schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:21:
[...]
Ja, kijk eens even bij Jottacloud, bijv Unlimited voor 7,50/maand.... (>5Tb wordt upload afgeknepen)
Hiernaar overgestapt na stoppen Crashplan en nog geen dag spijt van gehad. Ik heb het Family abbo, dus ook mijn vrouw en kinderen hebben nu een goed dropbox-alternatief. Icm Duplicati geen omkijken meer naar.
Oke.... Jottacloud valt af want dat is GEEN BACKUP....
van hun site:
Note: Files you add to a backed up folder are automatically uploaded to Jottacloud. Files you modify in a backed up folder are uploaded to Jottacloud as a new version of the file. We keep five versions of your files.
Note: Files you delete from your computer are ALSO deleted from your backup on Jottacloud.
Dat is geen backup.... dat is gewoon een halve synchronisatie.... Als ik dus een map van de NAS verwijder, is die in de "backup" ook verdwenen

Dan moet je hem dus naar Archive slepen (handmatig, kan niet vanuit de software).... En dan heb je dus geen versioning lijkt me.
ik was ZO dichtbij om hier voor te kiezen. Maar dit is echt onbegrijpelijk voor mij.... Dit is precies waar je een backup voor maakt......
Begin dan toch te neigen naar iDrive voor de familie, en zelf Google G-suite houden. Dat is tenminste een echte backup. En iDrive zegt wél daadwerkelijk te archiveren bij de backup-functie.
[ Voor 63% gewijzigd door Waah op 01-04-2020 00:06 ]
Volgens de theorie wel, de praktijk is anders. Google doet niet moeilijk bij z'n G-Suite als je 10 of 20TB gebruikt als single-user.Twixie schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:04:
[...]
G-Suite is echter beperkt tot 1TB per user. En die prijs is dus een per-user prijs. Heb je meer dan 1TB wordt het nog een pak duurder.
Waah schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:09:
Na voor mijn zus te moeten kijken voor een backup van haar Synology NAS ook weer in de online-backup gedoken.
Wat ik momenteel draai:
1 cloud sync naar Google Drive (G-Suite) van belangrijke data (one-way, enkel upload)
Staat momenteel 7TB op, maar daar zitten ook wat oude backups bij... dus die moet ik nog ff opruimen![]()
G-suite is enkel ook best prijzig. 12,58 per maand (inc btw). Het makkelijke is wel dat alle telefoonfoto's/video's ook in volledige kwaliteit in Google Photo's komen en dat is best fijn. Vriendin en ik gebruiken daar dezelfde Google Account voor. Dus foto's die zij maakt zie ik ook al snel.
Maar mijn zus heeft geen eigen site, dus g-suite is dan sowieso al lastig (tenzij ze een website neemt etc, maar is ook extra kosten). Ze heeft nog geen terabytes aan data, maar dat gaat ze wel doen (5x per jaar een verre reis van enkele weken met een GoPro genereert wel wat data).
iDrive is best interessant. 2TB zou eerst voldoende zijn voor haar (voor mij niet), en voor 6 dollar per maand niet heel duur en ook gemakkelijk dat ze een Synology-koppeling hebben.
Jottacloud is niet veel duurder, maar heeft geen koppeling met Synology. Anders was dat sowieso een insta-buy geweest....
Misschien eens kijken naar Duplicati als backup programma. Draait op zowel alle systemen incl. NAS. Voordeel is dat je de backup naar heel veel verschillende mediums kan schrijven. Van Jottacloud (dan heb je een echte backup, geen sync), Google en Microsoft producten, Backblaze, AWS, ftp en rsync. Je bent dan ook onafhankelijk van je NAS. Dus een backup gemaakt op en Synology kan je later terugzetten naar bijv. een QNAP NAS of Windows server mocht je ooit wisselen.Waah schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:09:
Na voor mijn zus te moeten kijken voor een backup van haar Synology NAS ook weer in de online-backup gedoken.
Wat ik momenteel draai:
iDrive wordt duur als je ook maar iets boven de afgesproken limiet heen gaat en er zijn wel wat problemen met versioning. Zoek maar op Reddit.
Tel daar bij op dat er ook zeer veel berichten zijn over dat Duplicati ook niet heel betrouwbaar is....
Ik zie overigens niet in waarom ik een backup sowieso niet kan restoren naar waar ik wil? Met Hyper Backup kun je de hele map gewoon downloaden en openen met de windows-tool. En met Cloud Sync heb je gewoon alle originele bestanden online staan? (En bij One-Way sync verwijnen je bestanden niet als je ze lokaal wist).
Enige nadeel van one way sync is dat je dus alles online hebt staan, ook al wil je het wel verwijderen. Dus daarom liever hyper backup met versioning.
Ik denk dat ik het maar bij G-Suite houd.... Daar kan ik hyper backup gebruiken én synchroniseren. Werkt direct op de Synology, goede support etc. Dat zijn me de meerkosten wel waard TOV software wat niet superstabiel lijkt te zijn of waar je praktisch programmeur voor moet zijn om het werkend te krijgen.
Met meer dan 20.000 actieve installaties en 1.000.000 backups per maand (160 Petabytes) durf ik Duplicati wel volwassen te noemen.Waah schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:55:
@Ynnoz Duplicati geprobeerd te installeren op mijn Nas als native package. Maar kreeg enkel connection errors. Ook geen goede tutorial kunnen vinden hoe je van de NAS naar een cloud provider kan backuppen.... Enkel van PC naar nas.
Tel daar bij op dat er ook zeer veel berichten zijn over dat Duplicati ook niet heel betrouwbaar is....
Ik zie overigens niet in waarom ik een backup sowieso niet kan restoren naar waar ik wil? Met Hyper Backup kun je de hele map gewoon downloaden en openen met de windows-tool. En met Cloud Sync heb je gewoon alle originele bestanden online staan? (En bij One-Way sync verwijnen je bestanden niet als je ze lokaal wist).
Enige nadeel van one way sync is dat je dus alles online hebt staan, ook al wil je het wel verwijderen. Dus daarom liever hyper backup met versioning.
Ik denk dat ik het maar bij G-Suite houd.... Daar kan ik hyper backup gebruiken én synchroniseren. Werkt direct op de Synology, goede support etc. Dat zijn me de meerkosten wel waard TOV software wat niet superstabiel lijkt te zijn of waar je praktisch programmeur voor moet zijn om het werkend te krijgen.
Als je geen verbinding kan krijgen, dan duid dat vaak op een foute instelling. Ik heb dat ook in het begin gehad met Stack van TransIP, maar na even zoeken/uitproberen draait het als een zonnetje.
G-Suite is een uitstekende keuze.
Punt is dat je nu vast zit aan Hyper Backup via Synology (vendor-lock), maar als je dat geen bezwaar vindt is het natuurlijk ok.
HiDrive 1 TB (12 euro het eerste jaar incl.btw)
https://www.strato.nl/ct
Heeft Webdav , FTP en veel meer protocollen
Klinkt goed, met alle opties die ze bieden. Ik ga het eens testen en vandaag aanschaffen.chris-drielsma schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:56:
Ik kwam met toeval deze aanbieding tegen voor het 1ste jaar van Strato in Samenwerking met ct.nl
HiDrive 1 TB (12 euro het eerste jaar incl.btw)
https://www.strato.nl/ct
Heeft Webdav , FTP en veel meer protocollen
Bedankt voor de tip
- Erg traag (het duurt minuten voordat je alleen al connect naar de backup, het herstellen zelf duurde ook buiten proportioneel lang voor slechts 10 GB).
- De eerste poging mislukte. D.w.z. ik had alleen de folder structure maar geen bestanden. Heel apart.
- De tweede poging brak halverwege af en mislukte dus ook.
- De derde poging lukte, en data lijkt intact.
-EDIT- wellicht toch Duplicati nog gebruiken voor het backuppen van mijn vrouw's laptop (en die drive dan weer met Crashplan syncen). Zij heeft best weinig bestanden en is de meerprijs van een tweede subscription niet waard voor ons.
[ Voor 12% gewijzigd door LankHoar op 13-04-2020 21:01 ]
Jammer dat het niet goed werkt. Waar het aan ligt weet ik niet. Ik gebruik het met Jottacloud en Stack (TransIP) en het werkt prima met behoorlijk wat TB's. Ik draai Duplicati wel op een NAS. Misschien is de verbinding naar Jottacloud niet al te best. Je zou het ook eens kunnen proberen met Google Drive of Onedrive van Microsoft.LankHoar schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:55:
@Waah @Ynnoz van de week heb ik voor het eerst Duplicati gebruikt om de computer van een kennis te herstellen. Was best een drama:Al met al ben ik er dus niet zo tevreden over. Dat i.c.m. dat Jottacloud toch niet echt backupsoftware blijkt te zijn (thanks @Waah ) heeft mij doen besluiten om volgende maand over te stappen van Carbonite Safe Plus (subscription loopt tot eind mei) naar Crashplan for Small Business, en dan Duplicati ook de deur te wijzen.
- Erg traag (het duurt minuten voordat je alleen al connect naar de backup, het herstellen zelf duurde ook buiten proportioneel lang voor slechts 10 GB).
- De eerste poging mislukte. D.w.z. ik had alleen de folder structure maar geen bestanden. Heel apart.
- De tweede poging brak halverwege af en mislukte dus ook.
- De derde poging lukte, en data lijkt intact.
-EDIT- wellicht toch Duplicati nog gebruiken voor het backuppen van mijn vrouw's laptop (en die drive dan weer met Crashplan syncen). Zij heeft best weinig bestanden en is de meerprijs van een tweede subscription niet waard voor ons.
Overigens is Duplicati met Jottacloud wel een backup en geen sync. Jottacloud heeft twee soorten "mappen" waar je de gegevens naar toe kan schrijven: een sync map en een backup map. De sync map gebruik je om de bestanden te synchroniseren en gebruik je met de eigen Jottacloud client. De backup map (die Duplicatie gebruikt) is een echte backup. Daar kan je ook niet mee synchroniseren.
[ Voor 8% gewijzigd door Ynnoz op 15-04-2020 20:30 ]
Zo gebruik ik Jottacloud ook als backup met hun eigen client. Werkt goed op m'n iMac en heb al meerdere keren een restore gedaan zonder enige problemen.Ynnoz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:22:
Overigens is Duplicati met Jottacloud wel een backup en geen sync. Jottacloud heeft twee soorten "mappen" waar je de gegevens naar toe kan schrijven: een sync map en een backup map. De sync map gebruik je om de bestanden te synchroniseren en gebruik je met de eigen Jottacloud client. De backup map (die Duplicatie gebruikt) is een echte backup. Daar kan je ook niet mee synchroniseren.
Ik zocht een online backup service van 2TB waarbij ik gewoon rsync of SFTP oid kan gebruiken. Geen "Henk en Ingrid" apps.
Maar alle review- en vergelijkingssites richten zich juist op "online backup" services die juist goed worden bevonden als ze sync services zijn en goede apps hebben. 2 totaal verschillende dingen.
Ik wil foto's (1 'archive' file per event) en documenten (1 'archive' file per user) en Flac albums (1 'archive' file per album) encrypten en vervolgens online backuppen.
Ik zie dat je via TechRadar bij Zoolz zomaar 5TB voor 49.99/jr kan krijgen, de prijs blijft hetzelfde na verlengen. Maar er zijn ook negatieve berichten dat ze in het verleden zomaar hun prijzen veranderen voor bestaande klanten.
Het is cold storage dus als je bij je files wil kan je tot 12 uur wachten.. dat is wel erg lang..
Maar nergens informatie hoe je kan communiceren met hun servers.
Maar met Ubuntu Server heb je alle vrijheden denk ik. Met rsync/rclone kan je veel platformen gebruiken, van Google G-drive tot en met Stack van TransIP. Van Blackbaze B2 tot en met HiDrive.
Zoolz ken ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door Ynnoz op 18-04-2020 23:21 ]
MacBook Pro
- lokale backup met Time Machine naar zelfbouw NAS (Ubuntu)
- cloud backup met Arq naar Backblaze B2
- cloud backup met Duplicati naar Stack (TransIP)
- cloud backup met Arq naar Backblaze B2
- cloud backup met Duplicati naar Stack (TransIP)
- cloud backup met Duplicati naar Backblaze B2. En dan zijn dit met name de config files (/etc), de docker-compose config, al zit dit ook in een externe private git-repository en uiteraard de foto's worden ook naar Backblaze B2 gebackupped
Voor de familie heb ik daarnaast Stack (TransIP) gebruikt als bestemming en Duplicati als client. De een gebruikt Windows 10, de ander gebruikt macOS.
Ervaringen backupdoel
- Lokale NAS i.c.m. Time Machine: sinds de meest recente versie van macOS en SMB werkt het weer prima
- Lokale NAS i.c.m. Minio S3: dit heb ik een tijd gebruikt als backupdoel. Dit werkte prima, betrouwbaar, snel, maar ik wilde niet meer die uptime garanderen van de NAS omdat ik een tijdje geleden begonnen ben met alles daarop in docker containers te gaan draaien. Dat betekende trial and error en da's niet betrouwbaar voor een backupdoel. Maar het werkte wel prima.
- Stack (TransIP): dit heb ik alleen met Duplicati als client gebruikt op de NAS (Ubuntu), macOS en Windows 10. Op de NAS en met Windows 10 werkt dat best goed. Met macOS ervaar ik dat er regelmatig iets na een tijdje niet goed gaat. Dan moet ik vaak een repair draaien van Duplicati op macOS. Op m'n eigen MacBook Pro ben ik daarom overgestapt op Arq i.c.m Backblaze B2. De familie gebruikt nog Duplicati met Stack, maar ik ga op zoek naar een alternatief, vanwege Duplicati.
- Backblaze B2: eigenlijk alleen maar prima ervaring, de eerste full backup duurt een tijdje maar dat is bij de meeste cloud providers zo. De kosten vallen me erg mee; 816GB kost me $4,72 afgelopen maand. Ik ben gestart met Backblaze B2 toen ze nog geen datacenter in Europa hadden, mijn data staat (encrypted) in de VS, dus latency is wel eens een dingetje.
- Arq i.c.m. macOS: ik heb de indruk dat Arq met name voor macOS ontwikkeld is, het werkt prima. Ik kan retentie (budget) en encryptie kiezen. Bij het controleren van een budget (retentie) is Arq wel eens cpu intensief. En als je dan de applicatie start, kan het wel eens lang duren voordat je een lijst krijgt met versies. Dat is niet altijd zo, volgens mij is dit met name afhankelijk van de drukte bij Backblaze B2.
- Arq i.c.m. Windows 10: de user interface is vergelijkbaar met die van macOS, al heb ik wel de indruk dat de Windows versie optimaler zou kunnen voor dat platform. De systeembestanden die niet nodig zijn om mee te nemen worden wel meegenomen. Vaak zijn die in gebruik en krijg je d'r een melding over, dan moet je zelf dat bestand uitsluiten van de backup. De support is goed. Na 1 tot 2 dagen krijg je reactie.
- Duplicati i.c.m. Windows 10: dat werkt prima, het is een .NET applicatie die goed gebruik maakt van de .NET mogelijkheden, het draait eigenlijk feilloos, al heb je af en toe wel eens meldingen van bestanden die in gebruik zijn als ze niet van Microsoft zelf zijn. Denk dan aan Mozilla's Thunderbird of Firefox als er een profiel in gebruik is wanneer de backup plaatsvindt.
- Duplicati i.c.m. macOS: ik vind dit een matige ervaring. Regelmatig mislukt een backup of krijg je een foutmelding. Dan is het een probleem op de lokale machine (je backupbron), de andere keer is het een probleem op je backupdoel. Maar aangezien ik dit alleen ervaar wanneer het macOS betreft, wijt ik dat eerder aan Duplicati op macOS. Want ik gebruik Duplicati ook op m'n Ubuntu-NAS en op twee Windows 10-laptops met hetzelfde Stack-account bij TransIP. En daarbij zijn de meldingen (als die er zijn) eigenlijk altijd gerelateerd aan de backupbron en niet het -doel.
Heeft iemand tips? Wat ik belangrijk vind:
- echte backup; dus versioning
- encryptie van de backup voordat het naar het backupdoel verstuurd wordt; ik ga er van uit dat de provider wel eens mee kijkt (al dan niet gedwongen of door inbraak) en vind het dan mijn eigen plicht om te zorgen voor een encryptie.
Nou tips niet, je hebt het prima geregeld denk ik. Ik gebruik zelf Syncthing van al mijn PC's en laptops naar mijn NAS server. Nu is Syncthing absoluut geen backup, maar ik heb wel de meest uitgebreide versioning aangezet. Vanuit mijn NAS server gaat de data met Duplicati naar Stack (waar ook bij TransIP weer een backup van wordt gemaakt) en een tweede Duplicati backup gaat naar Google.D43m0n schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:47:
Heeft iemand tips? Wat ik belangrijk vind:
- echte backup; dus versioning
- encryptie van de backup voordat het naar het backupdoel verstuurd wordt; ik ga er van uit dat de provider wel eens mee kijkt (al dan niet gedwongen of door inbraak) en vind het dan mijn eigen plicht om te zorgen voor een encryptie.
Beiden gebruiken encryptie. Daarnaast gebruik ik Macrium op mijn Windows PC's.
Vraag: Gebruik je Arq versie 5 of 6?
Ik heb anderhalf jaar geleden tijdens Black Friday de lifetime-variant gekocht waardoor ik zonder extra kosten kan upgraden van 5 naar 6. Die variant is er nu niet meer geloof ik.
Bron: https://www.ovh.co.uk/subscriptions-hubic-ended/The hubiC service is now closed to new subscriptions.
Erg jammer, want ze boden maximaal 10 TB aan voor maar 5 euro per maand of 50 euro per jaar.
/edit: Oeps.. zie dat het al twee jaar geleden gestopt is..
http://www.onlinecloudbac...-is-the-best-alternative/
[ Voor 23% gewijzigd door slaay op 30-05-2020 19:08 ]
Dich bis echt unne foëzen haas
OT: Eeehh, riep iemand mij? Lag net lekker te pitten!slaay schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:47:
/edit: Oeps.. zie dat het al twee jaar geleden gestopt is..
Net ook aangeschaft, kijken of het wat is. Hoe is jouw ervaring?thias88 schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:06:
[...]
Klinkt goed, met alle opties die ze bieden. Ik ga het eens testen en vandaag aanschaffen.
Bedankt voor de tip
PSN: plexforce (ps4)
Ik heb het idee dat SFTP sneller is als WebDAV voor Stack van TransIP. Ik weet niet of Cloud Sync dat ondersteunt.handoff schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:38:
Wie heeft er ervaring met Duplicati op de Synology NAS met de backup naar Stack (Trans IP). Werkt het beter dan de built in Cloud Sync van Synology?
Het viel me tegen, de upload erg traag en ik kreeg het niet werkend om gecodeerd data over te zetten.. Heb het na 3 dagen geannuleerd en een NAS to NAS backup geregeld met een bekende.WeHoDo schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Net ook aangeschaft, kijken of het wat is. Hoe is jouw ervaring?
Gebruik dit nu paar dagen en ben momenteel redelijk te vreden. Voor die 12 euro voor 1 jaar is het goed te doen. Gebruik het voornamelijk als SFTP backup (elke dag 20GB backup). Stack van TransIP is zelf trouwens ook niet super snel, volgens mij 10MB/s. Liever heb ik ook een NAS 2 NAS, maar helaas nog geen glas hier.thias88 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:30:
[...]
Het viel me tegen, de upload erg traag en ik kreeg het niet werkend om gecodeerd data over te zetten.. Heb het na 3 dagen geannuleerd en een NAS to NAS backup geregeld met een bekende.
PSN: plexforce (ps4)
Verwijderd
ik ben me ook wat aan het verdiepen in cloud storage . Het backuppen op een harde schijf en die dan ergens bewaren is niet meer van deze tijd.
Ik ga een nas plaatsen maar dat is geen back-up, als die het begeeft ben je alles kwijt, dus nas + online is de enige optie.
Een belangrijke key-feature dat ik hier nog niet tegen gekomen met is de file size limiet.
Voor home video's heb je snel files van 4-5GB
Ik merk bv op idrive dat daar een limiet op zit van 2GB, files verdwijnen 30d na wissen
Yottacloud is ongelimiteerd, files verdwijnen 30 dagen na wissen
Backblaze is niet gelimiteerd maar laat dan weer geen backup van de nas toe , je kan files langer bijhouden als je er voor betaald...
Veel varianten maar met elk wel wel zijn nadeel.
Iemand een tip? 120e op jaarbasis is al een mooie prijs..
Kris
Volgens mij is het nog steeds van deze tijd om niet uit te gaan van een enkele backup. Het 3-2-1 systeem en z'n varianten is nog steeds actueel. Een backup op een schijf (en dan het liefst niet thuis bewaard) aangevuld met een backup in een datacenter is een veel voorkomende strategie. In het totale kostenplaatje van een NAS, cloudstorage en een simpele externe harde schijf is die laatste het goedkoopste onderdeel, dus ik zou daar niet direct op besparen door die in het geheel weg te laten.Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:37:
Hoi,
ik ben me ook wat aan het verdiepen in cloud storage . Het backuppen op een harde schijf en die dan ergens bewaren is niet meer van deze tijd.
Dat hoeft dus niet de enige optie te zijn. Dat is een keuze die je maaktdus nas + online is de enige optie.
Veelal wordt backup-software gebruikt die je backups in gesplitste files bewaren. Ik gebruik bijvoorbeedld Hyperbackup op mijn Synology en die hakt alles in blokjes van maximaal 50MB. In tegenstelling tot gewoon je 5GB file letterlijk uploaden heb je dan voordelen als encryptie over je files, bij een kleine aanpassing van data alleen de aanpassing uploaden i.p.v. de hele file opnieuw, versioning etc.Een belangrijke key-feature dat ik hier nog niet tegen gekomen met is de file size limiet.
Met de juiste software is de key-feature van grote files kunnen uploaden eigenlijk overbodig.
Dat kan zeker wel, maar hangt af van je pakket. Er is zelfs een aparte pagina over alles opties m.b.t. uploaden vanaf verschillende NASsenBackblaze is niet gelimiteerd maar laat dan weer geen backup van de nas toe
Je hebt nog niet echt aangegeven welk protocol je nodig hebt en hoeveel ruimte in totaalIemand een tip? 120e op jaarbasis is al een mooie prijs..
[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 12-07-2020 11:18 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Als je je nass in rait zet heb je toch twee indentieke schijven? Als er eentje stukgaat nieuwe er in de nass rebuild de kopie weer. Tegenwoordig is er zelfs geen indentieke schijven meer nodig.Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:37:
Hoi,
Ik ga een nas plaatsen maar dat is geen back-up, als die het begeeft ben je alles kwijt, dus nas + online is de enige optie.
Synology heeft ook nass to nass backup encrypted. Dus op een andere lokatie tweede nass.
Ik vind 120 euro best veel. Tervergelijk ds 418play 2x 6Tb is 816 euro.Een belangrijke key-feature dat ik hier nog niet tegen gekomen met is de file size limiet.
Ik merk bv op idrive dat daar een limiet op zit van 2GB, files verdwijnen 30d na wissen
Yottacloud is ongelimiteerd, files verdwijnen 30 dagen na wissen
Backblaze is niet gelimiteerd maar laat dan weer geen backup van de nas toe , je kan files langer bijhouden als je er voor betaald...
Veel varianten maar met elk wel wel zijn nadeel.
Iemand een tip? 120e op jaarbasis is al een mooie prijs..
Kris
Wat interessant kan zijn is een office 365 family package. 6 clients elk 1TB cloud voor 90 euro per jaar.
Nadeel de clouds zijn niet te verdelen in 250gb en eentje op 5TB.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
RAID kan met twee schijven, maar ook met meer. Maar RAID is geen backup. Blikseminslag en je Synology met z'n schijfjes wordt gefrituurd? Data weg. User error waardoor je zelf belangrijke data vernietigt? Data weg. Ransomware die de data op je Synology versleutelt? Data weg.copykat schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Als je je nass in rait zet heb je toch twee indentieke schijven? Als er eentje stukgaat nieuwe er in de nass rebuild de kopie weer.
De vergelijking en dat je uitkomt op dat cloud storage overdreven duur is snap ik niet helemaal.Ik vind 120 euro best veel. Tervergelijk ds 418play 2x 6Tb is 816 euro.
Je geeft het zelf al aan: voor de prijs van 1 Synology heb je dus bijna 7 jaar cloud storage in een veilig datacenter, waarbij je ook nog eens geen last hebt van hardware failures (bij een Synology wordt tijdens een gebruiksduur van 7 jaar de kans op een kapotte schijf of voeding best relevant).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
ik had er misschien moeten bijvertellen dat ik een gewone huisgebruiker ben, geen bedrijf.
Inderdaad bij blackblaze gaat de back-up vanaf een nas maar alleen in de b2 abonnementen of backup storage en die kosten wel wat meer dan de 120€ die ik als limiet ergens wel voorzie.
Wat ik me net bedenk, ik zou natuurlijk in mijn PC een HDD van 6Tb kunnen inploffen, daar alle belangrijke data opzetten en de backup zo naar backblaze doen.
Diezelfde harde schijf backup ik naar mijn nas en de data die minder belangrijk is op de nas laat ik voor wat het is.
Backblaze is zo wel een optie maar wel 30d na wissen te recoveren, ook Yottacloud..
Als grote files in stukken gehakt worden dan is idrive opnieuw een optie op voorwaarde dan natuurlijk dat ze terug aan elkaar gelijmd worden als ik ze moet restoren en die backuppen ook vanop een nas.
De grote files zijn voornamelijk privee video's van geboorte, huwelijk, overleden familieleden en dergelijke, je kijkt ze nooit maar wilt ze natuurlijk niet kwijt geraken
Ik heb heel wat van mijn cd's op de pc staan zodat ik die kan afspelen naar de sonos, die originele cd heb ik natuurlijk nog altijd..
Dat voorstel van office 365 is inderdaad ook wel interessant. Die 6TB is meer dan voldoende en ik zou per "user" kunnen de soort data opsplitsen.
We zijn terug bij af
Kris
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2020 11:54 ]
Klopt, ik heb een 8 TB hub die ik met een sync programma om de zoveel tijd met mijn andere files koppel.Gizz schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:27:
[...]
RAID kan met twee schijven, maar ook met meer. Maar RAID is geen backup. Blikseminslag en je Synology met z'n schijfjes wordt gefrituurd? Data weg. User error waardoor je zelf belangrijke data vernietigt? Data weg. Ransomware die de data op je Synology versleutelt? Data weg.
En een 1 Tb cloud voor essentieele data.
Ook dit klopt maar ik heb zitten kijken naar een 5-6Tb cloud omgeving en dan is 50 euro per maand opeens een ding. De goedkoopste was office 365 6 clients 6TB maar de verdeling is fixed dus elk 1 tb.[...]
De vergelijking en dat je uitkomt op dat cloud storage overdreven duur is snap ik niet helemaal.
Je geeft het zelf al aan: voor de prijs van 1 Synology heb je dus bijna 7 jaar cloud storage in een veilig datacenter, waarbij je ook nog eens geen last hebt van hardware failures (bij een Synology wordt tijdens een gebruiksduur van 7 jaar de kans op een kapotte schijf of voeding best relevant).
De enige manier dan is maak 6 clients en deel alles met elkaar en gebruik 1 client als workstation.
Dan heb je 1TB en 5Tb's verdeeld over 5 shared clouds.
Edit je kan je familieleden dan niet gebruik laten maken van de word excel enzo want dan kunnen ze ook in je backups.( je zou dit vast kunnen dichttimmeren maar je maakt het dan wel een kreupel systeem.)
Wat ik wil zeggen zodra je voorbij de 1TB gaat word het snel duurder.
Homevideo's lopen snel op met 4k foottage.
Ik heb een overspannings beveiliging er tussen zitten wat iets helpt.
Ransom is inderdaad een issue, dus een fysiek los liggende backup is essentieel. Liefst nog bij een familielid die je paarkeer per jaar even ophaalt ivm brand of diefstal/leegroof van je huis.
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 12-07-2020 11:50 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dat maakt het niet minder vervelend als je straks alles kwijt bent door ergens op 1 externe schijf te besparen. Zeker als je de kosten van die externe schijf van €100 (noem maar wat) uitsmeert over 4 of 5 jaar.Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:41:
Hoi,
ik had er misschien moeten bijvertellen dat ik een gewone huisgebruiker ben, geen bedrijf.
Het zou meer kunnen kosten, of minder. Afhankelijk van wat jij nodig hebt. Aangezien je niet aangeeft hoeveel je initiële backup is en met hoeveel je denkt dat je backup zal groeien, is het moeilijk om met je mee te rekenen / denkenInderdaad bij blackblaze gaat de back-up vanaf een nas maar alleen in de b2 abonnementen of backup storage en die kosten wel wat meer dan de 120€ die ik als limiet ergens wel voorzie.
Begin je met 1TB, komt daar 100GB per maand bij en download je eigenlijk nauwelijk iets, dan kost 1 jaar Backblaze B2 je $97. Oftewel €85. Ruimschoots binnen je limiet van €120.
/f/image/7Q9bxvfkploDom6QSe0eXqQ9.png?f=fotoalbum_large)
Let erop dat zo'n schijf die altijd draait, net als je nas, vatbaar is voor ransomware. Met een losse schijf die om de maand een keer wordt aangesloten heb je dat veel minder.Wat ik me net bedenk, ik zou natuurlijk in mijn PC een HDD van 6Tb kunnen inploffen, daar alle belangrijke data opzetten en de backup zo naar backblaze doen.
Verwijderd
Met 2Tb kom ik al heel ver hoor, mijn video's zijn geen 4K dus dat telt niet zo op.
Ik ga inderdaad die backblaze is wat van korterbij bekijken alsook idrive.
Als ik het zo bekijk ga ik toch wat meer moeten investeren in het veilig stellen van mijn data..
Alle jaren een nieuwe ssd of 2 usb's van 512Gb zijn de kost niet...dan heb je na 5j al 6 backups van dat materiaal.
Harde schijven blijven ook niet eeuwig goed als je ze jaren ongebruikt in de kast laat liggen..
Wat de ransome ware betreft, vandaar dat ik hier en daar een harde schijf liggen heb met deze video's op.
Anderzijds vraag ik me af, stel je voor dat de pc ooit besmet geraakt, kan ik de online backup dan vergeten ?
Nick
1x per jaar maak ik een offline backup want ik ben te lui om dat vaker te doen.
Ik hoop op deze wijze resistent te zijn tegen ransomware, maar als een hacker zich specifiek op mij gaat richten ben ik waarschijnlijk nog steeds niet veilig, maar het houdt ergens op. Grootste probleem is nu dat het even kan duren voordat ik doorheb dat er ergens iets mis gaat met de backups.
Ik hoop eigenlijk dat Microsoft zijn werk goed doet, want ook onedrive heeft versioning, dus zou moeten beschermen tegen ransomware. Maar ransomware bouwers gaan dat natuurlijk proberen te saboteren. Als mijn onedrive gehackt is heb ik tenminste mijn diverse nas backups nog.
Ik ben daar zelf ook naar aan het kijken, alleen kan er weinig feedback van terug vinden.
Ik weet ook niet hoe makkelijk je naar een hoger pakket kan, zonder gelijk een explosieve prijs verhoging te krijgen. (Iemand die weet hoe dat zit bij dit pakket?)
Die cd's waarvan je het origineel nog hebt hoef je misschien niet te backuppen? Dat scheelt al een hoop.
Over hoeveel data zou het dan gaan?
Zelf nog altijd tevreden van CrashPlan, wat $10 per maand is. Er komt wel nog BTW bij, dus dan kom je wel licht boven je budget uit. Voordeel is wel dat het unlimited is, met zeer flexibele retention settings.Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:41:
die kosten wel wat meer dan de 120€ die ik als limiet ergens wel voorzie.
Ik weet niet wat die CDs erbij komen kijken, maar zelfs geripte CDs heb ik liever toch ergens in een backup, want echt geen zin meer om 1000+ CDs allemaal opnieuw te gaan rippen. Zelfs al heb ik nog alle originele, dan nog zie ik dat niet echt als een 'backup' (beetje grappig om de originele als backup te beschouwen van de geripte FLAC/MP3 filesVerwijderd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:41:
Ik heb heel wat van mijn cd's op de pc staan zodat ik die kan afspelen naar de sonos, die originele cd heb ik natuurlijk nog altijd..
Crashplan is bijna 11 euro in euro's en heb het ook nog. Ik kijk af en toe naar alternatieven zoals Backblaze of programma's als Cloudberry, Arq en Dulpicati in combinatie met een cloud dienst maar elke keer stop ik daar weer mee. Voor die paar euro per maand meer laat ik Crashplan lekker doordraaien.Twixie schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:39:
[...]
Zelf nog altijd tevreden van CrashPlan, wat $10 per maand is. Er komt wel nog BTW bij, dus dan kom je wel licht boven je budget uit. Voordeel is wel dat het unlimited is, met zeer flexibele retention settings.
Zolang je beneden de 10TB blijft, is Crashplan een optie. Maar zelfs als je beneden de 10TB blijft zijn er betere mogelijkheden.D-e-n schreef op zondag 12 juli 2020 @ 23:15:
[...]
Crashplan is bijna 11 euro in euro's en heb het ook nog. Ik kijk af en toe naar alternatieven zoals Backblaze of programma's als Cloudberry, Arq en Dulpicati in combinatie met een cloud dienst maar elke keer stop ik daar weer mee. Voor die paar euro per maand meer laat ik Crashplan lekker doordraaien.
O.a.:
"As a result, we are notifying you, per our Master Service Agreement and Documentation, to reduce your storage utilization for each device to less than 10TB by June 1, 2020. Note that we have extended your subscription to June 1, 2020 to give you ample time to make changes. If you do not do so by June 1, 2020, your subscription will not be renewed, and your account will be closed at the end of your current subscription term."
en:
"We are not stating that 10 TB’s is the storage limit for CrashPlan, but we do know that anything greater than 10 TB’s is when CrashPlan may begin to behave unexpectedly*. More importantly, being able to restore your important data becomes much more difficult and* potentially impossible"
"We are requesting that you reduce the archive to ~10 TB."
Maken me niet erg gelukkig.
Bron: https://www.reddit.com/r/...ted_not_really_unlimited/
[ Voor 94% gewijzigd door Ynnoz op 13-07-2020 00:56 ]
Heb op dit moment gewoon geen zin in the hassle die er nodig is om het ergens anders te huizen. Crashplan voor mij/ons werkt gewoon en doet wat het moet doen. Ik heb het met mijn serverupgrade over gezet en ben verder gegaan. Was even werk en zweten om het naar mijn nieuwe structuur om te zetten, maar dat is ook goed gegaan verder zonder problemen (was alleen iets onduidelijk).
Het verschil is maar een heel klein bedrag en denk dat het veel meer moeite is om het weer zonder omkijken werkend te krijgen. Dan maar lekker laten staan.
Zit op dit moment aan de 2TB geloof ik. Dus ruim onder die grens.
Daarin zitten foto's, muziek, eigen gefilmde materiaal en onze eigen mappen.
De rest is allemaal spul wat we niet belangrijk vinden om in een backup te huizen.
Jaren geleden als backup optie de NAS van mijn ouders ingesteld gehad (wat een crime was dat omdat het niet standaard ondersteund werd op die synology). Maar dat was ook over sinds de home versie er niet meer was.
Kan me voorstellen als je meer dan 10TB hebt of liever 52TB zoals diegenen op Reddit, dat dat best een bak aan data is voor die prijs.
Lijkt me sterk dat het systeem dat niet aan kan. Maar wellicht dat ze liever hebben dat diegene naar een duurder plan gaat. Ze kunnen het beter fair use noemen ipv unlimited.
Nee, maar het ziet er wel interessant uit qua mogelijkheden (o.a. alle protocollen) en prijs. Zeker ook omdat je het makkelijk vanaf een NAS kan draaien.Vhond schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:56:
Iemand ervaring met cloud services van https://mihos.net/ ?
Bij mij heb ik 1 abo gekoppeld aan mijn server. En daar sla ik eigenlijk alles op.
Buiten software en games is mijn pc verder leeg.
Al het belangrijke staat op de server.
Het gaat om het totaal, dus incl. alle versies.
10GB indien je de desktop client gebruikt.Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:37:
Hoi,
De restore options van Backblaze (alleen gratis via ZIP) vind ik nogal onhandig. Idrive kies je gewoon een point in time voor restore via de desktop client.Yottacloud is ongelimiteerd, files verdwijnen 30 dagen na wissen
Met het gevaar dat ik de regel van referral overtreed, er zit een kortingscode (van pcmag) in deze url, die voor iDrive goede 80% korting geeft voor het eerste jaar op de 5TB home variant, welke ik niet via een promo code kon vinden. Maakt nu dus $13.90 voor eerste jaar 5TB, daarna $69.Iemand een tip? 120e op jaarbasis is al een mooie prijs..
De 5TB aanbieding is overigens forever: als je de 2TB = 5TB aanbieding nu pakt, dan blijf je 5TB houden in de jaren erna.
https://www.idrive.com/idrive/signup/el/ziffdavis
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 28-07-2020 11:02 ]
Is dit idrive cloud die ook i.c.m. duplicati gebruikt kan worden?Get!em schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:54:
Met het gevaar dat ik de regel van referral overtreed, er zit een kortingscode (van pcmag) in deze url, die voor iDrive goede 80% korting geeft voor het eerste jaar op de 5TB home variant, welke ik niet via een promo code kon vinden. Maakt nu dus $13.90 voor eerste jaar 5TB, daarna $69.
De 5TB aanbieding is overigens forever: als je de 2TB = 5TB aanbieding nu pakt, dan blijf je 5TB houden in de jaren erna.
https://www.idrive.com/idrive/signup/el/ziffdavis
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Promo idrive backup is nu trouwens 90%.
https://www.idrive.com/idrive/signup/el/get90
Idrive cloud promo is nu 2Tb voor die 7dollar
https://www.idrive.com/cloud/
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 31-07-2020 11:39 ]
Nee, iDrive is een gesloten systeem en kan alleen gebruikt worden met hun eigen software. Als ik me niet vergis staan hun servers in het westen van de US. Prijs wordt overigens wel ineens hoog als je boven de limiet heen gaat: $0.25 per GB per maand.Samueldw schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:10:
[...]
Is dit idrive cloud die ook i.c.m. duplicati gebruikt kan worden?
iDrive cloud is AWS S3 gebaseerd en zodoende ook met AWS CLI commands te bedienen.Ynnoz schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 03:00:
[...]
Nee, iDrive is een gesloten systeem en kan alleen gebruikt worden met hun eigen software. Als ik me niet vergis staan hun servers in het westen van de US. Prijs wordt overigens wel ineens hoog als je boven de limiet heen gaat: $0.25 per GB per maand.
En gezien Duplicati dat ook aan kan, is duplicati geschikt. https://www.idrive.com/cloud/guides/duplicati
iDrive backup is een ander product, met alleen hun eigen client. Dat is echter ook meer dan de helft goedkoper (70 dollar per jaar voor 5TB voor backup vs 70 dollar per jaar voor 2TB voor drive).
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Echter worden niet automatisch mijn foto's gebackuped ! Dit was bij mijn vorige Xiaomi Mi 9 telefoon wel het geval. Ik kan alleen handmatig een foto uploaden in de app maar die zie ik dan niet in de web-interface van Jottacloud (bij foto's).
In de Jottacloud app zie ik overal bij een foto (die niet is geupload) een cirkel icoontje met twee pijlen (wat aangeeft dat de foto niet is gebackuped).
Uiteraard heb ik upload over cellular / wifi aangezet in de app..
Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt ?
Ynnoz schreef op maandag 13 juli 2020 @ 00:43:
[...]
"We are requesting that you reduce the archive to ~10 TB."
Voorlopig ontspring ik nog de dans, maar heb toch maar mijn versioning aangepast om minder historische versies te backuppen. Geen idee wat er aan het gebeuren is, maar we zijn een maand verder en ondertussen is mijn volledige backup al gegroeid tot 19TBTwixie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:33:
Hmm, ik was net aan het posten dat ik nog wel safe zit met mijn 6.5TB, maar als ik nu inlog op crashplan.com, krijg ik ineens 16.5TB te zien. Heb wel nog geen mail gehad
Beetje vervelend dat je bij CrashPlan geen breakdown kunt zien van je storage usage per Backup Set .
Mijn setup:
Linux server met enkele tientallen GB aan data. OS is Debian Linux 10 'Buster', stable dus. Backup-programma: duplicity (gewoon uit de APT repository). Wekelijks een 'full', dagelijks incremental, data wordt lokaal encrypted, niet heel spannend dus.
In eerste instantie had ik wel veel aan een hulp-artikel van BackBlaze zelf. Maar, toen ik begon met testen, liep ik meteen tegen een foutmelding aan:
1
| B2 backend requires B2 Python APIs (pip install b2) |
... en dat werd niet opgelost door een 'sudo pip install b2'.
In eerste instantie gezocht naar permissies (wellicht dat de b2 module niet readable is voor de gebruiker?), of het zoekpad naar de module wel klopte (ja dus) en eigenlijk bleek alles wel te kloppen, zou de module probleemloos geimporteerd moeten worden. Uiteindelijk wat gegokt en een oplossing gevonden: het lijkt er op dat Duplicity niet goed werkt met de nieuwste versie (2.0.2) van Python b2 module. Downgraden naar een oudere:
1
2
| sudo pip uninstall b2 sudo pip install 'b2==1.4.2' |
...en duplicity naar Backblaze werkt probleemloos.
Nou ben ik hier in dit topic geen vaste bezoeker, maar voor mensen die eenzelfde setup overwegen of toevallig tegen dit probleem aanlopen: bovenstaande werkte voor mij als oplossing, wellicht voor anderen ook.
Dus mag weer op zoek naar wat anders. Eisen: Nas moet gebackupped kunnen worden, 5TB minimaal
Kanshebbers:
- iDrive, op zich prima maar 10GB file limit.... Sommige zelf gemaakte video's gaan daar wel overheen.
- Degoo, Online wat klachten dat mensen data kwijt zijn, maar veel gepapegaai van eigenlijk 3 klanten...

Zelf heb ik voor een jaartje de backup variant. Je moet dan verplicht hun app gebruiken. Nog niet zo tevreden over de upload snelheid. En ook niet over de controle op de te backup content. Local File move = dubbele backup in cloud met dus dubbel gebruik van de cloud opslag. Ik had een rootfolder van mijn foto’s gerenamed en nu is hij doodleuk weer 1,3TB opnieuw file voor file aan het uploaden.
Voorheen met Stackstorage en duplicati gong dat met locale encryptie in batches van 100MB toch een stuk sneller.
Nadeel van jottacloud lijkt me dat je altijd via een pc de backup moet doen... Geen software voor je NAS.Samueldw schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:12:
@Waah Jottacloud personal. 5TB, 1 jaar, ongeveer €70,-
Moven of renamen bij Idrive is wel wat onhandig ja. Das dan weer dat nadeel

Dus nu iDrive aan het testen. Kijken of dat een alternatief is. Al zal ik de App enkel gebruiken om foto's te bekijken, niet om te uploaden. De App upload alles, dus ook Whatsapp en rommel.
Ik gebruik zelf duplicati via docker. En als het goed is zou rclone ook moeten werkenWaah schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:41:
[...]
Nadeel van jottacloud lijkt me dat je altijd via een pc de backup moet doen... Geen software voor je NAS.
Geen ervaring met Duplicati of rclone. En mijn NAS ondersteund geen dockerSamueldw schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:54:
[...]
Ik gebruik zelf duplicati via docker. En als het goed is zou rclone ook moeten werken
Maar IDrive is het ook niet. Gaat lekker snel.... de eerste paar GB. Nu blijft die hangen rond de 300KB/s.... nog 150 dagen

Nu Jottacloud maar eens een maandje testen. Maar upload is een stuk beter (rond de 18Mbit/s voor grote video-filesvolledige upload van 30Mbit/s) via de desktop client. 18GB gehad..... nog 2417GB te gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 08-10-2020 17:24 ]
Op zich is dat geen probleem, ik gebruik nog maar 300Gb, maar het voelt niet netjes.
Daarnaast vind ik het ook een behoorlijk trage dienst en de synch werkt niet altijd.
Ik ben dus aan het kijken of ik iets anders vind dat me minder kost en minstens even goed is.
Ik vond Hubic, maar die site is slecht te bekijken met opera of chrome, dat boezemt niet echt vertrouwen in.
Dat ik ook mijn android gsm kan backuppen (en die van mijn dochter) is een leuke extra.
In online vergelijkingen komt iDrive er meestal wel heel goed uit, maar misschien zie ik een goede service over het hoofd.
Wat ik gebruik:
Backup van PC & 2 x android gsm (noodzakelijk)
synch map (nice to have)
Hubic vond ik traaaag, 10TB is leuk maar succes met downloadencadsite schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:53:
Ik heb al een aantal jaren iDrive. Dat kost me evenveel ($70) als het huidige plan, maar ik heb 'slechts' 1Tb ipv de huidige 5Tb.
Op zich is dat geen probleem, ik gebruik nog maar 300Gb, maar het voelt niet netjes.
Daarnaast vind ik het ook een behoorlijk trage dienst en de synch werkt niet altijd.
Ik ben dus aan het kijken of ik iets anders vind dat me minder kost en minstens even goed is.
Ik vond Hubic, maar die site is slecht te bekijken met opera of chrome, dat boezemt niet echt vertrouwen in.
Dat ik ook mijn android gsm kan backuppen (en die van mijn dochter) is een leuke extra.
In online vergelijkingen komt iDrive er meestal wel heel goed uit, maar misschien zie ik een goede service over het hoofd.
Wat ik gebruik:
Backup van PC & 2 x android gsm (noodzakelijk)
synch map (nice to have)
Reden: de eerste full backup van 1,2TB heeft me bijna 200 uur gekost. Na wat verplaatsingen lokaal en toevoegen van data had ik totaal 1,5TB om te backuppen van mijn PC (waarvan dus 1.1TB dezelfde data) naar de cloud. Maar hij kon dus geen incrementeel doen. Nu is de full-backup dus opnieuw begonnen en over 850GB, heeft hij nu 150 uur gedaan, en dan moet hij nog 730GB. 150uur, is al bijna een volle week dat mn PC aan moet staan om de backup dus voor 50% klaar te hebben....
En als klap op de vuurpijl, de interface is super onhandig. En door mijn verplaatsing lokaal en de app die daardoor opnieuw begon met full-backup en de slechte incrementeel: ik zit nu al op 4.2TB in de cloud. In dit tempo zit ik over de limiet heen van 5TB, voordat mijn fullbackup van 1.5TB klaar is. En ik zie niet de knop/mogelijkheid om oude versies van bestanden te verwijderen, anders dan de Archive Cleanup, maar die is traag en levert slechts weinig deletes op, ook al zet ik die op 100%.
En ik heb een glas 50/50, welke met speedtest een 60down/70up oplevert, dus technisch kan dit allemaal veel sneller.
Voorheen met Stackstorage, de gratis versie kon ik de 1TB gemakkelijk sneller backuppen en was incrementeel middels Duplicati2 een fluitje van een cent, en meestal binnen een uur klaar. Had ik van stackstorage maar meerdere gratis accounts aangemaakt, dan zat ik nu niet te klooien.... ik wil best betalen, maar dan ook wel snelheid...
Hoe is backblaze tegenwoordig?
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 21-10-2020 17:59 ]
Heb er net vorige week een nieuwe backup naartoe gezet omdat ik van hun US datacenter naar NL datacenter wilde en je dan opnieuw moet uploaden helaas. Iets van 450 GB. Ging via mijn Ziggo lijn wel redelijk snel met een ruime dag bij elkaar denk ik, af en toe afgebroken maar die uitdaging lag aan mijn kant.
Ik gebruik CloudBerry Backup en backup naar B2 Cloud Storage. Dit kost mij nu iets van € 2,00 per maand maar dat loopt in de tijd langzaam op door versioning van de geuploade bestanden. Backup terugzetten is zeer beperkt gratis maar ik probeer met enige regelmaat een paar bestanden en dat werkt prima.
[ Voor 18% gewijzigd door Bastien op 21-10-2020 18:09 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Backup nu voor 61% klaar, 1TB gebackupped, nog 600GB te gaan.. Aantal TB opslag nu in gebruik 4,4TB. We zijn nu 263uur onderweg. Estimated time left blijft nog steeds steken op 23 tot 24uur.
Gek genoeg is de totale hoeveelheid te backuppen data maar 1.5TB, zoals genoemd. Alleen al in deze backup overdrijft hij dus met 100GB. Maar gekeken naar de in gebruik zijnde online opslag (4.4TB) gaat er ergens echt iets mis.
Tot nu toe nog steeds idem stramien voor mezelf:
Windows10-pc: geen backups behalve wat ini's van tools naar sync.com 3x per jaar ofzo.
Macbook: timemachine naar NAS, documenten en foto's naar sync.com (symbolic links) en documenten en foto's naar een encrypted usb-stick.
Eigenlijk zijn documenten en foto's t enige wat me boeit, verder: herinstalleren kost minder tijd dan restoren
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |