De naam zegt het eigenlijk al: het is een individual account, dus niet.Samueldw schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:11:
Is het toegestaan een unlimited Jottacloud account te delen met iemand anders? Daar wordt niet expliciet over gesproken, wel dat je het op een onbeperkt aantal apparaten mag gebruiken.
Ik blijf het gewoon rottig vinden een juiste keuze qua cloudbackup te vinden voor onze server. Nu is de backup ondertussen de 1TB gepasseerd, maar ben denk ik ook echt verwend met de manier waarop Crashplan werkt en wat het me gekost heeft en nu kost ondertussen. Dit wordt straks over een paar maanden wel wat duurder richting 10 euro, maar punt blijft dat ze nagenoeg allemaal 10 euro zijn p/m of duurder en dat ze niet het gemak van het programma van Crashplan hebben. Heb er geen omkijken naar.
Enige andere was volgens mij van (pff, kan niet op de naam komen, dat bedrijf wat ook clone software heeft e.d.). Maar die heeft dezelfde prijs, maar wel dezelfde soort software functies.
Nog even terug zitten bladeren en ga kijken naar Jottacloud, SpiderOak, Google Gsuite of dat Amazon S3 Glacier gebeuren.
Even wat te onderzoeken, maar gelukkig nog wel even de tijd voor een nieuwe backup die wellicht goedkoper is.
Google Gsuite is 8 euro p/m voor de business en onbeperkte opslag.
Jottacloud is 7,50 p/m voor onbeperkte opslag.
SpiderOak is 12 dollar p/m voor onbeperkte opslag. Maar dan kan ik omgerekend net zo goed bij Crashplan blijven.
Amazon deep glacier (hoef toch niet snel bij mijn data als er iets niet goed gaat. Alleen inderdaad geen idee wat recovery zou kosten.)
Enige andere was volgens mij van (pff, kan niet op de naam komen, dat bedrijf wat ook clone software heeft e.d.). Maar die heeft dezelfde prijs, maar wel dezelfde soort software functies.
Nog even terug zitten bladeren en ga kijken naar Jottacloud, SpiderOak, Google Gsuite of dat Amazon S3 Glacier gebeuren.
Even wat te onderzoeken, maar gelukkig nog wel even de tijd voor een nieuwe backup die wellicht goedkoper is.
SpiderOak is 12 dollar p/m voor onbeperkte opslag. Maar dan kan ik omgerekend net zo goed bij Crashplan blijven.
Amazon deep glacier (hoef toch niet snel bij mijn data als er iets niet goed gaat. Alleen inderdaad geen idee wat recovery zou kosten.)
[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 09-01-2019 08:46 ]
GSuit business is toch alleen onbeperkt bij meer dan 5 gebruikers?
Op papier, in de praktijk...GrooV schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:18:
GSuit business is toch alleen onbeperkt bij meer dan 5 gebruikers?
Overigens bestaat Amazon Cloud Drive ook nog, 1TB voor 60USD
Linus Tech Tips heeft daar een mooie video over.
Maar Google was er niet zo blij mee.
Volgens mij was het deze: YouTube: I Hope Google Doesn’t Ban Us...
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Ik heb iDrive vandaag opgezegd. Dat was volgens mij 5TB voor 60 of 80 dollar (ik weet het ff niet precies meer).GrooV schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:23:
Overigens bestaat Amazon Cloud Drive ook nog, 1TB voor 60USD
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Het voordeel van Google Gsuite en Jottacloud is dat je niet vast zit aan een platform. Je kan je backup draaien op Windows, macOS, Linux, een NAS (QNAP, Synology) e.d. en eventueel later switchen naar een ander platform. Ik denk dat je met Spideroak op dat punt meer beperkingen hebt. Amazon (of Backblaze B2: iets goedkoper) is natuurlijk ook een prima oplossing, alleen kunnen de retrieval kosten aardig in de papieren lopen.Arunia schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:28:
Ik blijf het gewoon rottig vinden een juiste keuze qua cloudbackup te vinden voor onze server. Nu is de backup ondertussen de 1TB gepasseerd, maar ben denk ik ook echt verwend met de manier waarop Crashplan werkt en wat het me gekost heeft en nu kost ondertussen. Dit wordt straks over een paar maanden wel wat duurder richting 10 euro, maar punt blijft dat ze nagenoeg allemaal 10 euro zijn p/m of duurder en dat ze niet het gemak van het programma van Crashplan hebben. Heb er geen omkijken naar.
Jottacloud en Gsuite doen beiden niet moeilijk als je 10TB bewaard. Wel heb je bij Gsuite een eigen domein nodig.
Jottacloud kost overigens € 61,60 als je het voor een jaar afsluit. Land op Noorwegen laten staan en nadat je betaald hebt kan je het terugzetten naar Nederland.
Hoe zit dit dan precies bij Jottacloud? Als ik mijn land op Noorwegen heb staan dan kost in het jaar abonnement in totaal 690kr, omgerekend zo'n €70.Ynnoz schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 02:27:
[...]
Het voordeel van Google Gsuite en Jottacloud is dat je niet vast zit aan een platform. Je kan je backup draaien op Windows, macOS, Linux, een NAS (QNAP, Synology) e.d. en eventueel later switchen naar een ander platform. Ik denk dat je met Spideroak op dat punt meer beperkingen hebt. Amazon (of Backblaze B2: iets goedkoper) is natuurlijk ook een prima oplossing, alleen kunnen de retrieval kosten aardig in de papieren lopen.
Jottacloud en Gsuite doen beiden niet moeilijk als je 10TB bewaard. Wel heb je bij Gsuite een eigen domein nodig.
Jottacloud kost overigens € 61,60 als je het voor een jaar afsluit. Land op Noorwegen laten staan en nadat je betaald hebt kan je het terugzetten naar Nederland.
Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is
Mijn dagafschrift creditcard (verleden week):Jannick schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:37:
[...]
Hoe zit dit dan precies bij Jottacloud? Als ik mijn land op Noorwegen heb staan dan kost in het jaar abonnement in totaal 690kr, omgerekend zo'n €70.
JOTTACLOUD OSLO NOR
€−61,64
Omschrijving
Omschrijving: JOTTACLOUD OSLO NOR
Bedrag: NOK 590
Wisselkoers: 9.5947237
[ Voor 20% gewijzigd door Ynnoz op 11-01-2019 16:25 ]
Ik zie het nu ook. Jammer.RikTW schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:54:
Het is nu kennelijk 690kr i.p.v. 590kr vorige week
Het ergste is natuurlijk gebeurd bij mij : hd kapot + backups ook corrupt ! Ik heb echter in 2017 mijn backups altijd geupload naar amazon cloud drive, echter heb ik dat abonnement opgezegd (want ze stopten met unlimited).
Als ik inlog in mijn account zie ik de folders nog wel staan maar alle data is weg.. Weet iemand of dit nog terug te halen is (misschien opnieuw subscriben) ?
Als ik inlog in mijn account zie ik de folders nog wel staan maar alle data is weg.. Weet iemand of dit nog terug te halen is (misschien opnieuw subscriben) ?
@vortexnl1982 Ik zou eens contact opnemen met Amazon hierover. Wellicht dat ze je kunnen/willen helpen? Anders neem je een abo en heb je nog niets. Of neem je uiteindelijk een abo als dank.
Heb ik gedaan, ze hebben het door geschoven naar technische support. Ik vroeg me af of iemand hier er ervaring mee heeft..Arunia schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:21:
@vortexnl1982 Ik zou eens contact opnemen met Amazon hierover. Wellicht dat ze je kunnen/willen helpen? Anders neem je een abo en heb je nog niets. Of neem je uiteindelijk een abo als dank.
Mij viel hetzelfde op als wat jij zegt: account opgezegd, maar ik kan nog wel inloggen en mappen zien. Maar ik heb het verder niet nodig, dus verder niet in verdiept. Ik ben wel nieuwsgierig of ze je data nog echt hebben.vortexnl1982 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:03:
[...]
Heb ik gedaan, ze hebben het door geschoven naar technische support. Ik vroeg me af of iemand hier er ervaring mee heeft..
Ik hoop het wel! NIET DUS AARGH ! Ze hebben dus (logisch) alles verwijderd maar alleen de mapjes laten staan..pven schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:07:
[...]
Mij viel hetzelfde op als wat jij zegt: account opgezegd, maar ik kan nog wel inloggen en mappen zien. Maar ik heb het verder niet nodig, dus verder niet in verdiept. Ik ben wel nieuwsgierig of ze je data nog echt hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door vortexnl1982 op 18-01-2019 21:45 ]
Ok, heb gewoon een account genomen bij JottaCloud en backup nu mijn laptop (met de windows app), mijn telefoon (met de android app). Ook gebruik ik op mijn headless Ubuntu server Duplicati om mijn storage (waar ook mijn foto's op stonden) te backuppen naar Jotta.
Ik zie in de Windows app van Jotta dat ze de laatste vijf versies van je bestanden bijhouden. Nu heb ik dus recent een groot dataverlies meegemaakt doordat één van mijn HDs in mijn server allemaal smart errors kreeg en daardoor de data corrupt raakte. Niet alleen de data op mijn HDs maar ook de nachtelijke backup (naar een externe HD) raakte daardoor corrupt !!! Ik had dus geen health monitor draaien op de server waardoor ik niet in de gaten had dat mijn belangrijkste HD al een hele tijd corrupt was.
Nu vraag ik me af kan dit nog voorkomen als ik duplicati gebruik (met in acht nemend de vijf laatste versies van bestanden limiet in Jotta) ? Of zorgt duplicatie ervoor dat ik altijd terug in de tijd kan (voordat een schijf corrupt raakte) ?
Uiteraard zal ik nu een health monitor tool installeren op mijn server (als iemand nog goede tips heeft hoor ik dat graag, liefst een tool die een mail stuurt indien er uitzonderingen zijn) !
Ik zie in de Windows app van Jotta dat ze de laatste vijf versies van je bestanden bijhouden. Nu heb ik dus recent een groot dataverlies meegemaakt doordat één van mijn HDs in mijn server allemaal smart errors kreeg en daardoor de data corrupt raakte. Niet alleen de data op mijn HDs maar ook de nachtelijke backup (naar een externe HD) raakte daardoor corrupt !!! Ik had dus geen health monitor draaien op de server waardoor ik niet in de gaten had dat mijn belangrijkste HD al een hele tijd corrupt was.
Nu vraag ik me af kan dit nog voorkomen als ik duplicati gebruik (met in acht nemend de vijf laatste versies van bestanden limiet in Jotta) ? Of zorgt duplicatie ervoor dat ik altijd terug in de tijd kan (voordat een schijf corrupt raakte) ?
Uiteraard zal ik nu een health monitor tool installeren op mijn server (als iemand nog goede tips heeft hoor ik dat graag, liefst een tool die een mail stuurt indien er uitzonderingen zijn) !
[ Voor 6% gewijzigd door vortexnl1982 op 19-01-2019 10:49 ]
Dat hangt af van je backup retentie in Duplicati. En die kun je helemaal zelf configureren, of je kiest een standaard backup retentie. Ik heb voor de smart rententie gekozen: 'Over time backups will be deleted automatically. There will remain one backup for each of the last 7 days, each of the last 4 weeks, each of the last 12 months. There will always be at least one remaining backup.'vortexnl1982 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:48:
Dan moet je schijf dus al 12 maanden errors geven, voordat je echt data verliest.
Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8
Heb je nog iets van Amazon gehoord hierover?vortexnl1982 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:24:
[...]
Ik hoop het wel! NIET DUS AARGH ! Ze hebben dus (logisch) alles verwijderd maar alleen de mapjes laten staan..
Dank je, ik heb nu ook smart retentie uitgekozen !Samueldw schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:47:
[...]
Dat hangt af van je backup retentie in Duplicati. En die kun je helemaal zelf configureren, of je kiest een standaard backup retentie. Ik heb voor de smart rententie gekozen: 'Over time backups will be deleted automatically. There will remain one backup for each of the last 7 days, each of the last 4 weeks, each of the last 12 months. There will always be at least one remaining backup.'
Dan moet je schijf dus al 12 maanden errors geven, voordat je echt data verliest.
Ja, alles is weg ! Ze laten alleen de folders nog staan...pven schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 12:57:
[...]
Heb je nog iets van Amazon gehoord hierover?
[ Voor 14% gewijzigd door vortexnl1982 op 09-02-2019 13:13 ]
Zojuist mijn Jotta opgezegd.. gek genoeg krijg je 0,0 bevestiging hiervan. Geen pagina, geen mail niets. Navraag via de mail levert een soort van bevestiging op.. kijken of het in sept allemaal goed gaat met niet meer betalen
"For the moment unfortunately you'll only be redirected to the login page when you terminate your account.
Our webdevelopers are aware of the lack of a confirmation page.
I can however confirm that your account has been deleted, and all user info will be deleted within 30 days"
Was er verder wel tevreden mee maar uploaden blijft ruk qua snelheid. Nu overgegaan naar wat usb3 disken die roteren in de kluis op een ander adres.
"For the moment unfortunately you'll only be redirected to the login page when you terminate your account.
I can however confirm that your account has been deleted, and all user info will be deleted within 30 days"
Was er verder wel tevreden mee maar uploaden blijft ruk qua snelheid. Nu overgegaan naar wat usb3 disken die roteren in de kluis op een ander adres.
Hoe ruk is ruk? Ik heb ca 350mbit upload, wordt die gebruikt of maar voor een klein deel?Jaer schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 19:31:
Zojuist mijn Jotta opgezegd.. gek genoeg krijg je 0,0 bevestiging hiervan. Geen pagina, geen mail niets. Navraag via de mail levert een soort van bevestiging op.. kijken of het in sept allemaal goed gaat met niet meer betalen![]()
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ruk als in .. on site gaat een stukje rapper. Het lag niet aan jotta maar aan de eigen aansluiting. Verder was ik er wel happy mee .. maar toch te traag
Wie heeft er goede ervaring met Strato HiDrive, snelheid, mogelijkheden synology backup?
'Samplex schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:58:
Wie heeft er goede ervaring met Strato HiDrive, snelheid, mogelijkheden synology backup?
Snelheid die Strato biedt is goed. Nadeel is alleen dat je, als je een maandabonnement afsluit, nog eens extra moet betalen voor de protocollen. Kost maar liefst €5 per maand. Als je dan ook nog eens encryptie wil, dan komt er nog eens €2,00 per maand bij. Daarbij komen ook eventuele setup kosten bij. De basisprijs van HiDrive is dus wel goed, alleen de bijkomende kosten maken het product wel duur. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken of in jouw situatie Stack van TransIP niet een goedkopere/betere optie is.
[ Voor 12% gewijzigd door Ynnoz op 19-02-2019 01:02 ]
@Ynnoz Er is nu aan aanbieding bij Strato icm protocollen.
Encryptie waarom zou je die nodig hebben als ik me backups zelf al encrypt.
Stack heb ik ook alleen Webdav en sftp met 10mbit max speed vind ik wel erg laag..
Stack heb ik ook alleen Webdav en sftp met 10mbit max speed vind ik wel erg laag..
Bij HiDrive moet je bij een maandelijks abonnement nog steeds voor protocollen betalen, plus €5 setup kosten als je nu afsluit.Samplex schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 09:16:
@Ynnoz Er is nu aan aanbieding bij Strato icm protocollen.
Men kan wel HiDrive uitproberen met de "30 dagen niet goed geld terug" garantie. Misschien nuttig om eens te kijken hoe de snelheid zich verhoudt tot andere diensten.
[ Voor 15% gewijzigd door Ynnoz op 19-02-2019 16:14 ]
@Ynnoz aanbieding is nu voor de 500gb:
6 maanden slechts
€ 1, /mnd.
daarna € 5 / mnd.
Setupkosten: € 0
500 GB opslag
5 gebruikers
Incl. protocollen
Transip vind ik op zich niet verkeerd alleen die leven nog in 1997 ADSL 10mbit max snelheid en valt daarom af voor mij.
6 maanden slechts
€ 1, /mnd.
daarna € 5 / mnd.
500 GB opslag
5 gebruikers
Incl. protocollen
Transip vind ik op zich niet verkeerd alleen die leven nog in 1997 ADSL 10mbit max snelheid en valt daarom af voor mij.
Je hebt gelijk, maar ik had het over een maandabonnement. Dat TransIP per definitie langzaam is gaat mij te ver (kijk maar in het forum hier waarbij gebruikers met glasvezel de lijn daar aardig dichttrekken). Snelheidsverschillen zal je altijd zien omdat die van verschillende factoren afhankelijk zijn, maar je niet kan zeggen dat ze een ADSL snelheid bieden.Samplex schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:04:
6 maanden slechts
€ 1, /mnd.
daarna € 5 / mnd.
500 GB opslag
5 gebruikers
Incl. protocollen
@Ynnoz Ik kreeg een aanbieding van transip om te upgraden voor 2.50 p/m en daar stond bij dubbele snelheid en sftp support. Dat was dan van 5mbit gratis variant naar 10mbit betaald dan vind ik nog ADSL snelheid
Die aanbieding heb ik ook voorbij zien komen in de mail.Samplex schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 02:31:
@Ynnoz Ik kreeg een aanbieding van transip om te upgraden voor 2.50 p/m en daar stond bij dubbele snelheid en sftp support. Dat was dan van 5mbit gratis variant naar 10mbit betaald dan vind ik nog ADSL snelheid
Ik trek mijn glasvezel dicht icm dupicati, en ik heb een upload van ruim 300mbit
Dat heb je verkeerd gelezen. Het is 5MB/s of 10MB/s, ofwel 40Mbit en 80Mbit.Samplex schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 02:31:
Op zich de eerste backup, dan is een hoge upload lekker. Daarna maakt het niet zoveel uit.
Zelf gebruik ik ARQ op mijn Mac icm Google Nearline. Betaal ongeveer $0,70 per maand voor 65GB opslag. In geval van terugzetten kost het iets meer.
Zelf gebruik ik ARQ op mijn Mac icm Google Nearline. Betaal ongeveer $0,70 per maand voor 65GB opslag. In geval van terugzetten kost het iets meer.
Je hebt gelijkmcDavid schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:21:
[...]
Dat heb je verkeerd gelezen. Het is 5MB/s of 10MB/s, ofwel 40Mbit en 80Mbit.

Heb sinds vandaag een eigen dedicated KS-3 server bij OVH met 2TB storage. Ik zou deze graag willen gebruiken om bestanden van mijn QNAP NAS te kunnen backupen. Nu kan ik natuurlijk een RSync server opzetten, maar bij voorkeur zou ik willen dat er encryptie op de backups gedaan wordt voordat ze buiten de deur worden neergezet. Hebben jullie tips hoe ik dat kan opzetten?
Zoeken op internet leert me dat Duplicati wel eens een goede optie kan zijn voor encryptie. Klopt dat? Over welk protocol is dat handig? FTP/WebDAV/SSH?
Zoeken op internet leert me dat Duplicati wel eens een goede optie kan zijn voor encryptie. Klopt dat? Over welk protocol is dat handig? FTP/WebDAV/SSH?
[ Voor 17% gewijzigd door awenger op 27-02-2019 15:41 ]
Dat ziet er niet verkeerd uit! Binnenkort maar eens proberen. Zie dat er nog wel nog $50 bijkomt voor het programma maar zelfs dan is het een aantrekkelijke optie.ivo-nl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:50:
Momenteel bezig met TransIP Stack ism Duplicati maar behalve voor Piets vakantiefoto's kan het niemand aanraden, trage meuk.
Ik gebruik het naar volle tevredenheid met webdav en sftp (SSH). Geen omkijken naar, een aanrader!awenger schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:33:
Heb sinds vandaag een eigen dedicated KS-3 server bij OVH met 2TB storage. Ik zou deze graag willen gebruiken om bestanden van mijn QNAP NAS te kunnen backupen. Nu kan ik natuurlijk een RSync server opzetten, maar bij voorkeur zou ik willen dat er encryptie op de backups gedaan wordt voordat ze buiten de deur worden neergezet. Hebben jullie tips hoe ik dat kan opzetten?
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Ik ben hier ook naar aan het kijken, 5 euro p/m incl. alle protocollen en 5 gebruikers is het een mooie prijs. Strato komt wel betrouwbaar over. (ze zullen niet ineens stoppen en ze zullen zich wel goed beveiligen tegen hackers.)Samplex schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:04:
6 maanden slechts
€ 1, /mnd.
daarna € 5 / mnd.
500 GB opslag
5 gebruikers
Incl. protocollen
Alleen ik vraag me wel af wat de snelheid is, daar heb ik nog niemand over gehoord, ervaringen?
Ik zit op dit moment nog bij HiDrive met 1 Tb incl. protocollen waar ik elk moment mag opzeggen.
Wil echter end to end encryptie en dan moet je weer € 2 p/mnd dokken.
Dan komt toch echt sync.com in beeld als vervanger en ook nog eens 2x zo veel opslag voor vergelijkbaar stuk minder.
Gebruik als password manager Dashlane dus kan een enorm sterk wachtwoord voor sync.com instellen en kan die dus niet zomaar kwijtraken.
Nog effe over nadenken maar denk dat sync.com het gaat worden.
Dan komt toch echt sync.com in beeld als vervanger en ook nog eens 2x zo veel opslag voor vergelijkbaar stuk minder.
Gebruik als password manager Dashlane dus kan een enorm sterk wachtwoord voor sync.com instellen en kan die dus niet zomaar kwijtraken.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Ziet er alleen als een vervanger van misschien Dropbox. Maar dat is heel wat anders als een volwaardige backup service met alle toeters en bellen.snah001 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 22:50:
Ik zit op dit moment nog bij HiDrive met 1 Tb incl. protocollen waar ik elk moment mag opzeggen.
Sync service is vergelijkbaar met dropbox in sync mode maar ook er is ook een vault die perfect als backup locatie kan dienen.
En veilig door end to end encryptie.
Ik heb nogal wat bestanden die ik in de vault will stallen vanwege erg persoonlijke info en zeldzame en vertrouwelijke data en dan heeft sync.com toch wel een streep voor op Strato kwa prijs kwa Tb.
Stack past ook encryptie toe maar die is server side georganiseerd en dus niet 100% veilig want als er een gerechterlijk bevel komt dat Stack deze key's moet vrijgeven dan ben je alsnog niet beschermd.
En veilig door end to end encryptie.
Ik heb nogal wat bestanden die ik in de vault will stallen vanwege erg persoonlijke info en zeldzame en vertrouwelijke data en dan heeft sync.com toch wel een streep voor op Strato kwa prijs kwa Tb.
Stack past ook encryptie toe maar die is server side georganiseerd en dus niet 100% veilig want als er een gerechterlijk bevel komt dat Stack deze key's moet vrijgeven dan ben je alsnog niet beschermd.
Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019
Prima een vault, maar ik zou toch wel graag gebruik maken van versioning en incremental backups. Verder is het closed source, dus je kan alleen hun apps gebruiken. Data wordt bewaard in Canada.snah001 schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 00:13:
Sync service is vergelijkbaar met dropbox in sync mode maar ook er is ook een vault die perfect als backup locatie kan dienen.
...
Dat het closed source is, is nu eenmaal het gevolg van de "zero-knowledge encryption" implementatie en laat nu juist dat het belangrijkste zijn van deze dienst.
De windows app mag idd nog wel een flinke upgrade hebben om versioning en incremental backups mogelijk te maken voor de vault.
De windows app mag idd nog wel een flinke upgrade hebben om versioning en incremental backups mogelijk te maken voor de vault.
Vandaag van Carbonite naar Jottacloud gegaan, eerste wat opvalt is de hogere upload via Jottacloud. Ik haal nu gemiddeld 5 tot 10MB/s.
Omdat ik voor een nette overgangsprijs overgestapt was van Crashplan naar Carbonite ($29,99) vond ik de prijs nu niet interessant. (87 euro incl de 21% btw voor een nieuw jaar)
Jottacloud is normaal 7,50 euro per maand, of 75 euro voor een heel jaar. Ik heb nu de volle prijs betaald, ik bekijk dit jaar even of ik daar blijf. Tot nu toe bevalt het mij prima! Hopen dat er nog leuke black friday of wat dan ook aanbiedingen komen voor Jottacloud.
Omdat ik voor een nette overgangsprijs overgestapt was van Crashplan naar Carbonite ($29,99) vond ik de prijs nu niet interessant. (87 euro incl de 21% btw voor een nieuw jaar)
Jottacloud is normaal 7,50 euro per maand, of 75 euro voor een heel jaar. Ik heb nu de volle prijs betaald, ik bekijk dit jaar even of ik daar blijf. Tot nu toe bevalt het mij prima! Hopen dat er nog leuke black friday of wat dan ook aanbiedingen komen voor Jottacloud.
Voor je Synology zou je ook nog for C2 backup kunnen kiezen, als je niet overdreven veel data hebt. 60 euro per jaar voor 1TB.
Als je het land op Noorwegen laat staan zit je op €71 / jaar zie ik.TFZ61 schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 17:31:
Ze hanteren blijkbaar verschillende prijzen per land:
- 690 kronen ~~ €71 voor Noorwegen
- €75 voor Europa
- $99 rest van de wereld.
Ik heb KPN backuponline, maar kreeg van de week een brief dat de abbo's worden aangepast. Ik had de variant van €6 p/m voor fair use. Nu krijg ik een aanbod voor 300GB voor 15,50 per maand.
https://zakelijk.kpn.com/cloud/back-up-online
Dus wellicht handig voor in de startpost
Ik ben dus nu ook zoekende voor een nieuwe online backup. Zou mooi zijn als ik er eentje kan vinden die kan samenwerken met mn seagate personal cloud.
Ik ben dus nu ook zoekende voor een nieuwe online backup. Zou mooi zijn als ik er eentje kan vinden die kan samenwerken met mn seagate personal cloud.
300GB voor €15.50 is wel een bietje duur moet ik zeggen.
Ik heb nu nog Crashplan for Small Business vanuit de aanbieding van vorig jaar. Daarnaast gebruik ik natuurlijk Duplicati die nu ook OneDrive ondersteund als backup. Dat is fijn met een Office 365 abbo met 5x1TB ruimte. Ook heb ik nog 1TB Stack ruimte die ik gebruik icm Duplicati.
Duplicati is tot nu toe uitstekend bevallen. Ook het terugzetten van backups is tot nu toe vlekkeloos gegaan met de webinterface, zowel voor bestanden op een Windows PC als een Linux (Ubuntu) server.
Als ik kijk naar de prijzen dan denk ik dat ik toch straks naar Jottacloud ga icm Duplicati. Crashplan is toch een stuk duurder en aangezien Duplicati bevalt en backend onafhankelijk is, lijkt dit voor mij nu de meest aangewezen oplossing te gaan worden.
Ik heb nu nog Crashplan for Small Business vanuit de aanbieding van vorig jaar. Daarnaast gebruik ik natuurlijk Duplicati die nu ook OneDrive ondersteund als backup. Dat is fijn met een Office 365 abbo met 5x1TB ruimte. Ook heb ik nog 1TB Stack ruimte die ik gebruik icm Duplicati.
Duplicati is tot nu toe uitstekend bevallen. Ook het terugzetten van backups is tot nu toe vlekkeloos gegaan met de webinterface, zowel voor bestanden op een Windows PC als een Linux (Ubuntu) server.
Als ik kijk naar de prijzen dan denk ik dat ik toch straks naar Jottacloud ga icm Duplicati. Crashplan is toch een stuk duurder en aangezien Duplicati bevalt en backend onafhankelijk is, lijkt dit voor mij nu de meest aangewezen oplossing te gaan worden.
Ik heb ook een brief gekregen, ik mag van €6 nu €24,50 gaan betalen voor 500GB.....dus opzoek naar een andere aanbieder. Welke is op dit moment interessant?Raymond schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 09:59:
Ik heb KPN backuponline, maar kreeg van de week een brief dat de abbo's worden aangepast. Ik had de variant van €6 p/m voor fair use. Nu krijg ik een aanbod voor 300GB voor 15,50 per maand.
Gaat lekker met Crashplan for small BUSINESS:
The CrashPlan ® for Small Business Code42 app is intended to back up your business files (pictures, music, documents, etc.), not your operating system or applications. For this reason, we have always recommended you not include applications or other large files in your selection as they may not backup or restore correctly. In the past, we have allowed these files to be backed up despite this recommendation, however, in May 2019 we made some changes to our file exclusions and are now disallowing the backup of application directories, VM image files, and some backup file types.
You will likely see your file selection and backup archive size go down and benefit from faster restores, syncs, and backups. The new excludes are listed below and a full list of excludes can be found here.
New excludes for Application directories and new file types we are excluding:
Dat je applicatiebestanden niet mag backupen is nog tot daar aan toe, maar dat je VM's niet meer mag backuppen voor een BUSINESS dienst is toch wel van de zotte
Leuk dat je backups nu sneller verlopen (dat schrijven ze als voordeel namelijk), maar dat boeit natuurlijk niet. Ook de zin dat grote bestanden mogelijk niet goed zullen backuppen of restoren is voor een backup/restore dienst compleet gestoord natuurlijk.
Ach, maakt de keus ook weer eenvoudig: ik moet vóór augustus dus over zijn op een backupdienst die dit soort fratsen niet uithaalt. Het zal wel Jottacloud worden icm Duplicati
Duplicati icm Stack van TransIP doet het namelijk perfect: die backupped en restored zonder enig probleem welk bestand dan ook heb ik al mogen ervaren.
The CrashPlan ® for Small Business Code42 app is intended to back up your business files (pictures, music, documents, etc.), not your operating system or applications. For this reason, we have always recommended you not include applications or other large files in your selection as they may not backup or restore correctly. In the past, we have allowed these files to be backed up despite this recommendation, however, in May 2019 we made some changes to our file exclusions and are now disallowing the backup of application directories, VM image files, and some backup file types.
You will likely see your file selection and backup archive size go down and benefit from faster restores, syncs, and backups. The new excludes are listed below and a full list of excludes can be found here.
New excludes for Application directories and new file types we are excluding:
- Applications: /Users/<username>/Applications, /Applications/, /Program Files/, /Program Files (x86)/
- VM image files: .hdd, .hds, .pvm, .pvs, .vdi, .vfd, .vhd, .vmc, .vmdk, .vmem, .vmsd, .vmsn, .vmss, .vmtm, .vmwarevm, .vmx, .vmxf, .vsv, .nvram, .vud, .xva
- Backup files: .bck, .bkf
- Other files: .tmp, .part, .rbf, .tib, .sparseimage
Dat je applicatiebestanden niet mag backupen is nog tot daar aan toe, maar dat je VM's niet meer mag backuppen voor een BUSINESS dienst is toch wel van de zotte

Leuk dat je backups nu sneller verlopen (dat schrijven ze als voordeel namelijk), maar dat boeit natuurlijk niet. Ook de zin dat grote bestanden mogelijk niet goed zullen backuppen of restoren is voor een backup/restore dienst compleet gestoord natuurlijk.
Ach, maakt de keus ook weer eenvoudig: ik moet vóór augustus dus over zijn op een backupdienst die dit soort fratsen niet uithaalt. Het zal wel Jottacloud worden icm Duplicati
Duplicati icm Stack van TransIP doet het namelijk perfect: die backupped en restored zonder enig probleem welk bestand dan ook heb ik al mogen ervaren.
Ik gebruik op dit moment gewoon G Suite i.c.m. ARQ. Onbeperkt aantal computers en ik heb alles zelf in de hand. Daarnaast zijn de snelheden ook nog eens top :-)
Voor de rest gebruik ik G Suite ook nog voor het normaal opslaan van bestanden en met het Business abonnement krijg je gewoon onbeperkte data
Voor de rest gebruik ik G Suite ook nog voor het normaal opslaan van bestanden en met het Business abonnement krijg je gewoon onbeperkte data
Prima keus. ARQ draait op PC's (Mac en Windows). Duplicati draait op Linux. Mac, Windows, NAS dus iets meer mogelijkheden en gratis.Jannick schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:41:
Ik gebruik op dit moment gewoon G Suite i.c.m. ARQ. Onbeperkt aantal computers en ik heb alles zelf in de hand. Daarnaast zijn de snelheden ook nog eens top :-)
Klopt, alleen vond ik Duplicati niet prettig in dagelijks gebruik en vooral op mijn computer of laptop die ik zo af en toe aan heb. Arq werkt gewoon zonder gezeik.Ynnoz schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:44:
[...]
Prima keus. ARQ draait op PC's (Mac en Windows). Duplicati draait op Linux. Mac, Windows, NAS dus iets meer mogelijkheden en gratis.
Hmmmmm.
Zie nu in reviews dat Jottacloud blijkbaar een hun grote backup klanten beetje aan het beperken is:

Ze hadden hun unlimited in 2017 al teruggebracht naar 10TB, maar nu is er een fair-use meen ik actief die kijkt naar het 'gemiddelde' van alle gebruikers... Oftewel je hebt geen idee meer waar de grens ligt. Dat melden de klagers dus ook niet helaas
Ik heb 'maar' 2-3TB, dus nog ver van de vorige limiet van 10TB. Geen idee of dat tot dit soort problemen gaat leiden.
Aangezien ik Duplicati wil gebruiken heb ik geen last van andere 'nadelen' van Jottacloud die hun eigen applicaties wel hebben (geen block level / incremental backups, geen zero-knowledge encryptie).
Sync.com wordt ook door Duplicati ondersteund. Is voor 2TB wel iets duurder dan Jottacloud en komt bij een aantal review sites er erg goed uit.
Overigens:
Zie nu in reviews dat Jottacloud blijkbaar een hun grote backup klanten beetje aan het beperken is:

Ze hadden hun unlimited in 2017 al teruggebracht naar 10TB, maar nu is er een fair-use meen ik actief die kijkt naar het 'gemiddelde' van alle gebruikers... Oftewel je hebt geen idee meer waar de grens ligt. Dat melden de klagers dus ook niet helaas
Ik heb 'maar' 2-3TB, dus nog ver van de vorige limiet van 10TB. Geen idee of dat tot dit soort problemen gaat leiden.
Aangezien ik Duplicati wil gebruiken heb ik geen last van andere 'nadelen' van Jottacloud die hun eigen applicaties wel hebben (geen block level / incremental backups, geen zero-knowledge encryptie).
Sync.com wordt ook door Duplicati ondersteund. Is voor 2TB wel iets duurder dan Jottacloud en komt bij een aantal review sites er erg goed uit.
Overigens:
Volgens de specs van G Suite is onbeperkt pas onbeperkt bij meer dan 5 gebruikers. Heb je minder gebruikers dan is het max 1TB per gebruiker...Jannick schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:41:
[ Voor 18% gewijzigd door Mars Warrior op 31-05-2019 17:42 ]
Bij Jottacloud ligt de limiet nog steeds rond de 10TB. Overigens werd/wordt (?) bij G Suite niet gecontroleerd op de ruimte die je gebruikt. Maar toen Linus een paar honderd TB op G Suite deponeerde vraag je natuurlijk om problemen (YouTube: I Hope Google Doesn’t Ban Us... - Abusing Unlimited Google Drive). Men verpest het op die manier voor de gewone gebruiker. Datzelfde is destijds gebeurt bij Amazon en die acties hebben ervoor gezorgd dat Amazon toen gestopt is met hun "unlimited" service.Mars Warrior schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:38:
Hmmmmm.
[Afbeelding: Jottacloud klachten]
Ze hadden hun unlimited in 2017 al teruggebracht naar 10TB, maar nu is er een fair-use meen ik actief die kijkt naar het 'gemiddelde' van alle gebruikers... Oftewel je hebt geen idee meer waar de grens ligt. Dat melden de klagers dus ook niet helaas![]()
Overigens:
[...]
Volgens de specs van G Suite is onbeperkt pas onbeperkt bij meer dan 5 gebruikers. Heb je minder gebruikers dan is het max 1TB per gebruiker...
Zolang je redelijk gebruik maakt van Jottacloud (of een andere "unlimited" service) is er niets aan de hand. Maar ga je daar misbruik van maken, dan is het snel over (zeker gezien de prijs).
[ Voor 26% gewijzigd door Ynnoz op 31-05-2019 22:08 ]
Of ik moet me erg vergissen, maar support door Duplicati lijkt me niet. Sync.com gebruikt (alleen) een eigen client en eigen onbekend (obscuur?) end-to-end encryptie. In dat geval heb je geen idee hoe veilig die encrytie is, misschien schuiven ze alle letters wel een plaats op. Beter is gebruik te maken van een backup service met bijv. een AES-256 sleutel, dan weet je dat je data veilig is. Verder zou ik persoonlijk altijd wegblijven bij een backup service die je alleen kan gebruiken met "hun" eigen software.Mars Warrior schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 17:38:
Je hebt gelijk. Blijkbaar in de war met box.com qua support vanuit Duplicati.Ynnoz schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:38:
[...]
Of ik moet me erg vergissen, maar support door Duplicati lijkt me niet. Sync.com gebruikt (alleen) een eigen client en eigen onbekend (obscuur?) end-to-end encryptie. In dat geval heb je geen idee hoe veilig die encrytie is, misschien schuiven ze alle letters wel een plaats op. Beter is gebruik te maken van een backup service met bijv. een AES-256 sleutel, dan weet je dat je data veilig is. Verder zou ik persoonlijk altijd wegblijven bij een backup service die je alleen kan gebruiken met "hun" eigen software.
Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar Sia. Is erg goedkoop per TB. 3 kopieën van je data ie ergens op de wereld staan verspreid over dacht ik 90 servers. Alleen hoe toekomstvast deze aanpak is, is beetje glazenbolstaren
Voor de huis-tuin-en-keuken backup-zoekers hier:
Ik zocht vooral een manier om de backups encrypted op te slaan. Dankzij deze thread heb ik Duplicati ontdekt. Top programma en gratis! Bedankt, dames en heren
De backups laat ik doen naar Onedrive (5 x 1TB met een Office 365 Home abbo van 99 euro/jaar - Office hadden we sowiezo ook nodig, dus wel handig zo
), en dat gaat als een tierelier. Snel en simpel.
Ik zocht vooral een manier om de backups encrypted op te slaan. Dankzij deze thread heb ik Duplicati ontdekt. Top programma en gratis! Bedankt, dames en heren
De backups laat ik doen naar Onedrive (5 x 1TB met een Office 365 Home abbo van 99 euro/jaar - Office hadden we sowiezo ook nodig, dus wel handig zo
[ Voor 11% gewijzigd door Fireshade op 07-06-2019 09:57 ]
Testen jullie je backups wel? Ik zie steeds dat Duplicati aangeraden wordt en deze gebruik ik zelf ook maar het restoren is wel niet zo ongelofelijk traag
Ben sinds deze week mijn backups systeem aan het testen en het valt me heel erg tegen. Een simpele 80GB backup, 10 version restore duurt meer dan 2 dagen voor het opnieuw maken van de database op een DS4V2 Azure server
En ik ben niet de enige met dit probleem: https://www.google.com/se...&q=duplicati+slow+restore
Dit is eigenlijk wel een grote dealbreaker voor mij wbt duplicati. Op een simpele nas of rpi is een restore al helemaal niet te doen
Ben sinds deze week mijn backups systeem aan het testen en het valt me heel erg tegen. Een simpele 80GB backup, 10 version restore duurt meer dan 2 dagen voor het opnieuw maken van de database op een DS4V2 Azure server
En ik ben niet de enige met dit probleem: https://www.google.com/se...&q=duplicati+slow+restore
Dit is eigenlijk wel een grote dealbreaker voor mij wbt duplicati. Op een simpele nas of rpi is een restore al helemaal niet te doen
[ Voor 13% gewijzigd door GrooV op 13-06-2019 08:59 ]
@GrooV heeft dat niet meer te maken met encryptie? Kan me voorstellen een simpele nas redelijk wat werk gaat hebben om alles te decrypten en de versies vergelijken en zo
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Welke versie van Duplicati gebruik je en moet je de Duplicati database opnieuw aanmaken?GrooV schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:57:
Testen jullie je backups wel? Ik zie steeds dat Duplicati aangeraden wordt en deze gebruik ik zelf ook maar het restoren is wel niet zo ongelofelijk traag
Dat moet als je een backup wil terug zetten vanaf een schone duplicati installatie...Ynnoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:46:
[...]
Welke versie van Duplicati gebruik je en moet je de Duplicati database opnieuw aanmaken?
Ik draai versie 2.0.4.x volgens mij.
Maar dit is een bekend probleem bij duplicati, daarom vraag ik, hebben jullie al ooit eens je backup strategie volledig getest (dus ook met een gecrashte duplicati)
Versie 2.0.4.5 is de laatste beta versie met multi-threading and verbeterde repair functie. Heb je wel de backup configuratie nog ergens staan (geëxporteerd)? Dat maakt een restore makkelijker en misschien wat sneller.GrooV schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:29:
[...]
Dat moet als je een backup wil terug zetten vanaf een schone duplicati installatie...
Ik draai versie 2.0.4.x volgens mij.
Maar dit is een bekend probleem bij duplicati, daarom vraag ik, hebben jullie al ooit eens je backup strategie volledig getest (dus ook met een gecrashte duplicati)
Maar een restore met het volledig opbouwen van de database kost veel tijd. Duplicity doet het wat anders: die slaat de index (database) op bij de backup.
[ Voor 12% gewijzigd door Ynnoz op 13-06-2019 21:16 ]
Heb alles gewoon, wil alleen testen of alles werkt als ik het daad werkelijk nodig zou moeten hebben (zou iedereen moeten doen)Ynnoz schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:10:
[...]
Versie 2.0.4.5 is de laatste beta versie met multi-threading and verbeterde repair functie. Heb je wel de backup configuratie nog ergens staan (geëxporteerd)? Dat maakt een restore makkelijker en misschien wat sneller.
Maar een restore met het volledig opbouwen van de database kost veel tijd. Duplicity doet het wat anders: die slaat de index (database) op bij de backup.
Dus als mijn server met shares + duplacti overlijd dan moet ik een nieuwe server optuigen en een restore doen incl DB restore. Dat wil ik testen maar het valt me vies tegen en is eigenlijk niet bruikbaar voor mij.
Daarom adviseer ik iedereen, test je backup strategie
Zie net een warning in m'n duplicati log:
Ik kan hier echter zo snel niets over vinden bij Amazon.The Amazon Cloud Drive API is closing down on August 16th 2019, please migrate your backups before this date
De meeste meldingen over de hele trage restores zijn wel wat jaren geleden. Daar is heel veel aan verbeterd. In de oude versies zat geen index op de database die moet worden aangemaakt.GrooV schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:57:
Maar jij draait op Azure. Daar hangt het erg af van de storage die je hebt gekozen. De simpele storage doet maar 25-60MB/sec en een paar honderd IOPS.
Ik verdeel mijn totale backup in kleinere backups (documenten, foto's, muziek, VM's, etc.) zodat de backup zelf aardig snel gaat, maar ook de restore een stuk handelbaarder is .Ik heb op mijn PC en server met SSD weinig te klagen over het restoren van een aantal bestanden of hele backup van 50GB.
Verder vraag ik mij af of ik nog wel een vervanger voor Crashplan Small Business moet zoeken in de cloud. Met 2x1TB Stack en 2x1TB OneDrive zit ik al aan de 4TB backup ruimte namelijk

Desnoods zou ik nog een RPI4 met 4TB USB3 disk en Nextcloud erop kunnen nemen en ergens neerzetten bij familie/vrienden. Heb je voor voor een redelijke prijs (RPI4 €40 + 4TB USB ca €100 = €140) een backup die het jaren moet kunnen doen en je in ca 2 jaar terugverdiend
De Crashplan installatie op een Windows 10 machine van mij, kon sinds een automatisch update deze week naar v7.0, helemaal niet meer verbinden met Crashplan.
Dit leek te komen door een opeens ontbrekend configuratiebestand. Geen probleem, die kon ik wel restoren uit de backup, ware het niet dat dit bestand recentelijk is uitgesloten van de set door hun nieuwe beleid.
Tijdens vakantie stonden de backups ook al stil door een automatische client update die niet succesvol was afgerond. Een grote backup job moest nadien vanaf scratch opnieuw geupload worden.
Gelukkig was ik al begonnen aan een eigen Duplicati oplossing en steek ik er nu geen energie meer in.
Ik was een enthousiaste Crashplan gebruiker, nergens kon ik hetgeen vinden wat zij boden, maar waarom wordt ik toch keer op keer door online diensten en SaaS teleurgesteld.
Eigen beheer
Dit leek te komen door een opeens ontbrekend configuratiebestand. Geen probleem, die kon ik wel restoren uit de backup, ware het niet dat dit bestand recentelijk is uitgesloten van de set door hun nieuwe beleid.
Tijdens vakantie stonden de backups ook al stil door een automatische client update die niet succesvol was afgerond. Een grote backup job moest nadien vanaf scratch opnieuw geupload worden.
Gelukkig was ik al begonnen aan een eigen Duplicati oplossing en steek ik er nu geen energie meer in.
Ik was een enthousiaste Crashplan gebruiker, nergens kon ik hetgeen vinden wat zij boden, maar waarom wordt ik toch keer op keer door online diensten en SaaS teleurgesteld.
Eigen beheer
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Ter informatie, gewijzigde voorwaarden bij Jottacloud:
Chapter 15 – Fair and acceptable use
In chapter 15, we have specified that Jottacloud has the right to reduce upload speed if the storage space exceeds 5 TB on a Personal subscription.
This is introduced to prevent misuse of the service. The Personal subscription still include unlimited storage space, but the upload speed will be slower after exceeding 5 TB of stored data. Most Jottacloud users will most likely never be affected by bandwidth limitation.
Chapter 15 – Fair and acceptable use
In chapter 15, we have specified that Jottacloud has the right to reduce upload speed if the storage space exceeds 5 TB on a Personal subscription.
This is introduced to prevent misuse of the service. The Personal subscription still include unlimited storage space, but the upload speed will be slower after exceeding 5 TB of stored data. Most Jottacloud users will most likely never be affected by bandwidth limitation.
Crashplan zojuist opgezegd. Vind 12 euro per maand voor een backup toch iets te gortig.
Foto's sync ik nu automatisch met Google Photo's, heb daarnaast ook nog een kopie staan bij Onedrive.
Zijn er nog betaalbare oplossingen ala crashplan, die een normale backup client hebben?
Foto's sync ik nu automatisch met Google Photo's, heb daarnaast ook nog een kopie staan bij Onedrive.
Zijn er nog betaalbare oplossingen ala crashplan, die een normale backup client hebben?
Whatever.
Hangt van de hoeveelheid data, en je bereidheid zelf iets in te stellen af
Als je *ergens* storage hebt (al dan niet betaald), kun je met Duplicati (en Duplicati-monitoring) je backups regelen.
Zelf gebruik ik een combinatie van ESXi, FreeNAS, Minio en NGINX (die eerste twee had ik al, vandaar), maar Duplicatie kan naar heel veel verschillende soort storage backuppen.
Als je *ergens* storage hebt (al dan niet betaald), kun je met Duplicati (en Duplicati-monitoring) je backups regelen.
Zelf gebruik ik een combinatie van ESXi, FreeNAS, Minio en NGINX (die eerste twee had ik al, vandaar), maar Duplicatie kan naar heel veel verschillende soort storage backuppen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
12 euro per maand voor unlimited is gortig ? Welke alternatieven heb je dan ?Harmen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:43:
Vind 12 euro per maand voor een backup toch iets te gortig.
Als je niet veel data hebt, mag 12 euro misschien aan de hoge kant zijn, maar van zodra je boven 1TB uit komt wordt het al zeer lastig om beter te vinden.
Ik zit nu in mijn laatste maand met 75% korting, dus het zal ook pijn doen als het ineens 12 wordt, maar ik heb eigenlijk nog altijd geen alternatief gevonden. Mijn volledige backup set is ondertussen wel al 5TB groot. Maar hier wordt ook bijna alles naar de NAS gebackupt die dan zelf naar Crashplan gaat, en dat is dus ondertussen wel al enkele TBs.
Voor bijvoorbeeld 250gb vind ik dat wel gortig. Ik zit ook nog in de kortingsperiode maar ga ook overstappen. Ik weet alleen nog niet waar naartoeTwixie schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:07:
[...]
12 euro per maand voor unlimited is gortig ?
Gebruik nu ook Duplicati icm Amazon Cloud Drive, maar helaas stopt Amazon met hun Amazon Cloud Drive API. Nu dus of een alternatief zoeken voor Amazon of voor Duplicati.Paul schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:01:
Hangt van de hoeveelheid data, en je bereidheid zelf iets in te stellen af![]()
https://forum.duplicati.c...drive-discontinued/7391/7
[ Voor 4% gewijzigd door Exocet op 05-08-2019 12:22 ]
@Twixie Heb enkel backups van foto's en wat filmpjes, +/- 90GB.
Wellicht komen er mooie alternatieven voor een 'echte' backup.
Wellicht komen er mooie alternatieven voor een 'echte' backup.
Whatever.
Dan kun je prima uit de voeten met een 250gb stack voor 3 euro p/m lijkt me?
Ik wil Duplicati instellen met Jottacloud, maar krijg een 401 niet gemachtigd error. Ik vul als gebruiker mijn email adres in en als wachtwoord het wachtwoord. Als pad vul ik in jottacloud://folder. Doe ik iets verkeerd?
Ja, niet je emailadres gebruiken, maar je accountnaam, die kan je achterhalen door in de source van de pagina te kijken (je hebt die ingegeven bij het aanmaken van het account). Ik moest er ook even voor googlen om het vinden waarom die backup opeens niet meer werkte.Sj44k13 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:55:
Ik wil Duplicati instellen met Jottacloud, maar krijg een 401 niet gemachtigd error. Ik vul als gebruiker mijn email adres in en als wachtwoord het wachtwoord. Als pad vul ik in jottacloud://folder. Doe ik iets verkeerd?
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
[verwijderd]
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:35 ]
Gelukt! Dank. Wel erg onhandig dat het nu zo moet. Hoop dat ze niet proberen programma's als Duplicati te verhinderen.MeNTaL_TO schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:28:
[...]
Ja, niet je emailadres gebruiken, maar je accountnaam, die kan je achterhalen door in de source van de pagina te kijken (je hebt die ingegeven bij het aanmaken van het account). Ik moest er ook even voor googlen om het vinden waarom die backup opeens niet meer werkte.
Ben nu aan het uploaden, maar haal maar 2 MB per seconde, is dat normaal?
[ Voor 6% gewijzigd door Cobiwan op 22-08-2019 20:07 ]
Had idem issue, voor het gemak voor iemand die er ook tegenaan loopt: de source van https://www.jottacloud.com/web/account <-zoeken-> user_idMeNTaL_TO schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:28:
[...]
Ja, niet je emailadres gebruiken, maar je accountnaam, die kan je achterhalen door in de source van de pagina te kijken (je hebt die ingegeven bij het aanmaken van het account). Ik moest er ook even voor googlen om het vinden waarom die backup opeens niet meer werkte.
credit deze behulpzame post.
Misschien stond de aanpassing op de planning? Maar het zou me niks verbazen als ze niet zo blij zijn met het dataverkeer, alhoewel 't eigenlijk alleen de 1e keer misschien veel is, daarna is het vaak maar een kwestie van een paar MB's..toch?Sj44k13 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:48:
[...]
Gelukt! Dank. Wel erg onhandig dat het nu zo moet. Hoop dat ze niet proberen programma's als Duplicati te verhinderen.
[ Voor 26% gewijzigd door 2Dutch op 23-08-2019 18:07 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
In mijn geval gaat het om al mijn foto's... 2.3 TB. Daarna denk ik rond de 10 GB per keer. Duurt extreem lang in ieder geval de eerste keer...2Dutch schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:37:
[...]
Had idem issue, voor het gemak voor iemand die er ook tegenaan loopt: de source van https://www.jottacloud.com/web/account <-zoeken-> user_id
credit deze behulpzame post.
[...]
Misschien stond de aanpassing op de planning? Maar het zou me niks verbazen als ze niet zo blij zijn met het dataverkeer, alhoewel 't eigenlijk alleen de 1e keer misschien veel is, daarna is het vaak maar een kwestie van een paar MB's..toch?
Hoi,
welke cloudbackup zouden jullie aanbevelen om +/- 15TB aan data te stockeren? Een eigen NAS is geen optie omdat ik verwacht van binnenkort veel rond te reizen & graag mijn data on-the-go zou hebben. Het betreft vooral zelf gescande oude familiefotos & -videos (met uncompressed sourcefiles), fotos + 4K videos van reizen & projecten van het werk (waarom het dus on-the-go moet zijn).
Ik zal vooral de files voor het werk accessen (downloaden & bewerken), de fotos & videos zijn meer een archief.
Na wat rondneuzen heb ik Backblaze B2 Cloud Storage tegengekomen omdat deze goedkoper is dan Amazon qua storage & retrieval costs. Ook Gsuite Business lijkt interessant omdat je vanaf 5 users ongelimiteerde opslag hebt.
Maar misschien zijn er mensen met betere oplossingen? Het is niet de bedoeling om honderden Euros te spenderen aangezien de retrieval van de data heel sporadisch zal zijn...
Bedankt alvast voor jullie reacties!
welke cloudbackup zouden jullie aanbevelen om +/- 15TB aan data te stockeren? Een eigen NAS is geen optie omdat ik verwacht van binnenkort veel rond te reizen & graag mijn data on-the-go zou hebben. Het betreft vooral zelf gescande oude familiefotos & -videos (met uncompressed sourcefiles), fotos + 4K videos van reizen & projecten van het werk (waarom het dus on-the-go moet zijn).
Ik zal vooral de files voor het werk accessen (downloaden & bewerken), de fotos & videos zijn meer een archief.
Na wat rondneuzen heb ik Backblaze B2 Cloud Storage tegengekomen omdat deze goedkoper is dan Amazon qua storage & retrieval costs. Ook Gsuite Business lijkt interessant omdat je vanaf 5 users ongelimiteerde opslag hebt.
Maar misschien zijn er mensen met betere oplossingen? Het is niet de bedoeling om honderden Euros te spenderen aangezien de retrieval van de data heel sporadisch zal zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door Kev- op 28-08-2019 11:42 ]
Ikzelf zit op dit moment ook in mijn laatste maand Crashplan, maar blijf de software e.d. wel erg makkelijk vinden. Laatst bestanden die per ongeluk weggegooid waren terug kunnen halen.
Als ik het zo even bekijk kan het nooit 12 euro gaan kosten, maar geen idee. Kijk de eerste maand wel even aan. Kan onbeperkt opslaan voor dat bedrag en zit zelf ondertussen aan 2 a 3 TB.
Het blijven grote bedragen, maar aan de andere kant als je je belangrijke data kwijt bent, dan is dat weinig geld in mijn ogen.
Realtime upload e.d. is ook wel fijn.
Als ik het zo even bekijk kan het nooit 12 euro gaan kosten, maar geen idee. Kijk de eerste maand wel even aan. Kan onbeperkt opslaan voor dat bedrag en zit zelf ondertussen aan 2 a 3 TB.
Het blijven grote bedragen, maar aan de andere kant als je je belangrijke data kwijt bent, dan is dat weinig geld in mijn ogen.
Realtime upload e.d. is ook wel fijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Arunia op 28-08-2019 11:53 ]
Volgens mij haal je hier backup en cloud storage door mekaar. Online Backup oplossingen zijn totaal niet ontworpen of bedoeld om je data on-the-go beschikbaar te hebben en te gaan downloaden en bewerken. Backup oplossingen zijn zo ontworpen dat je je files lokaal hebt en die (liefst volledig automatisch en transparant) regelmatig naar de cloud gecopieerd worden en daar geversiond. De enige keren dat je normaal bestanden terughaalt van een backup, is omdat je lokale kopie om zeep is.Kev- schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:41:
Je foto's en videos zijn een mooi voorbeeld voor backup, al lijk je hier ook te zinspelen op archiving, wat dan eigenlijk wil zeggen dat je ze nergens anders staan hebt. In dat geval moet je sowieso oppassen met sommige backup services, want vele gaan files ook uit de backup verwijderen als ze lokaal al een lange tijd niet meer bestaan.
Voor je werk-files, is een NAS juist wel weer een optie, want de meeste NAS'en bieden een private cloud oplossing waarbij je dus om het even waar aan je files op je NAS kan. Maar dan is een afzonderlijke backup service juist weer wel een must, want als je NAS het begeeft ben je mogelijk alle files kwijt.
15TB aan online storage zal sowieso wel een dure aangelegenheid worden. Qua backups zit ik zelf nog bij CrashPlan, maar zit in mijn laatste maand aan 75% korting. Vanaf volgende maand wordt het dus een euro of 12 per maand. Best duur, maar ik zit ook wel aan 6TB te backuppen data (en mijn volledige dataset is zelfs 11TB door versioning e.d.), en heb nog altijd geen goedkoper alternatief gevonden. En los daarvan ben ik wel tevreden van de eenvoud en features van CrashPlan. CrashPlan kun je in theorie ook gebruiken voor archivering, want er is een optie om files die lokaal verwijderd worden eeuwig in je backup set te houden.
Het is idd een combogebruik... Ik zou dus in principe 2 services moeten gebruiken? 1 voor archivering/éénmalige backup waar ik gewoon de data wegschrijf & niet meer aankom (tenzij echt nodig) + 1 voor data on-the-go waar ik a volonté kan editen.Twixie schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 13:38:
[...]
Volgens mij haal je hier backup en cloud storage door mekaar. Online Backup oplossingen zijn totaal niet ontworpen of bedoeld om je data on-the-go beschikbaar te hebben en te gaan downloaden en bewerken. Backup oplossingen zijn zo ontworpen dat je je files lokaal hebt en die (liefst volledig automatisch en transparant) regelmatig naar de cloud gecopieerd worden en daar geversiond. De enige keren dat je normaal bestanden terughaalt van een backup, is omdat je lokale kopie om zeep is.
Je foto's en videos zijn een mooi voorbeeld voor backup, al lijk je hier ook te zinspelen op archiving, wat dan eigenlijk wil zeggen dat je ze nergens anders staan hebt. In dat geval moet je sowieso oppassen met sommige backup services, want vele gaan files ook uit de backup verwijderen als ze lokaal al een lange tijd niet meer bestaan.
Voor je werk-files, is een NAS juist wel weer een optie, want de meeste NAS'en bieden een private cloud oplossing waarbij je dus om het even waar aan je files op je NAS kan. Maar dan is een afzonderlijke backup service juist weer wel een must, want als je NAS het begeeft ben je mogelijk alle files kwijt.
15TB aan online storage zal sowieso wel een dure aangelegenheid worden. Qua backups zit ik zelf nog bij CrashPlan, maar zit in mijn laatste maand aan 75% korting. Vanaf volgende maand wordt het dus een euro of 12 per maand. Best duur, maar ik zit ook wel aan 6TB te backuppen data (en mijn volledige dataset is zelfs 11TB door versioning e.d.), en heb nog altijd geen goedkoper alternatief gevonden. En los daarvan ben ik wel tevreden van de eenvoud en features van CrashPlan. CrashPlan kun je in theorie ook gebruiken voor archivering, want er is een optie om files die lokaal verwijderd worden eeuwig in je backup set te houden.
Een NAS wil ik momenteel niet in investeren omdat ik mijn huurwoning zal opzeggen voor de duur van de rondreizen, dus ook geen fysieke plaats voor een NAS.
Als ik dan later na het rondreizen terug een eigen woning heb kan ik investeren in een NAS & alle data uit het archief terug éénmalig binnenhalen op deze NAS.
Ik heb momenteel wel Sync Pro (500GB) voor mijn recente vakantiefoto's. Ik kan die eventueel gebruiken voor de data on-the-go maar dan zoek ik wel nog een cloudopslag voor de archivering/éénmalige backup van mijn overige data (service die niet delete na geen sync om de zoveel tijd).
Daarom dat ik keek voor die overige data naar bvb Backblaze B2 Cloud of de GSuite Business met unlimited storage. Maar het lijkt me een vrij dure aangelegenheid te worden.
Voor 15TB heb ik een calculator gebruikt bij Backblaze. Zou me €75/maand kosten éénmaal de volledige 15TB er staat. Prijs verschilt per maand afhankelijk van de geuploade hoeveelheid data ($0.005 / GB / maand). GSuite Business zou me €50/maand kosten voor 5 users & unlimited data hebben - dus fixed price ongeacht hoeveelheid data.
Iemand toevallig ervaring met Stablebit clouddrive? Ik overweg het voor het poolen van harde schijven (Windows 10) maar het wordt ook verkocht in combinatie met Clouddrive en dat zou ook nuttig kunnen zijn om backups naar een online provider te maken. Mijn korting van Crashplan gaat aflopen dus ik zoek een alternatief voor mijn ruim 200gb
https://stablebit.com/CloudDrive
https://stablebit.com/CloudDrive
G Suite Business voor één persoon zou ook kunnen voldoen, zeker met "maar" 15TB. Er wordt geen actie ondernomen door Google bij deze hoeveelheid data.Kev- schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:41:
Hoi,
In de product beschrijving staat 1TB opslag per user bij minder dan 5 users. In praktijk is er geen cap begrijp ik uit je reactie?
Je kan 750 GB (of ongeveer) per 24 uur uploaden, ik heb er 19,4 TB aan geëncrypte files op staan.sloth schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:34:
In de product beschrijving staat 1TB opslag per user bij minder dan 5 users. In praktijk is er geen cap begrijp ik uit je reactie?
Ik gebruik Syncovery en de upload snelheid is ook goed het was altijd >500 Mbit per stream.
Maar laatste tijd niet naar de snelheid gekeken. Ik kan hier vanmiddag wel een antwoord op geven.
Recovery heb ik nog niet gedaan...
Edit:
Net even een speedtest gedaan voor de upload, mijn upload snelheid is max 125 MBs (1000Mbit)
2 files rond de 80 MB/s
3 files 110 MB/s (900 Mbit)
Snelheid zit dus wel goed.
Ik Encryp files naar mijn ssd en die stuurd het weer door.
Edit: account met 1 gebruiker.
[ Voor 19% gewijzigd door kmichael op 13-09-2019 13:04 ]
Weet jij toevallig hoe Syncovery werkt met SFTP? Ik probeer via Syncovery te uploaden over SSH (SFTP) maar krijg maar een snelheid van 1,5 MB terwijl mijn internetabbo makkelijk 5 MB aankan en die ik ook haal als ik het via Filezilla probeer. Een instelling in Syncovery bij SFTP staat niet goed, maar heb nog steeds niet kunnen vinden welke instelling dat is. Vandaar mijn vraag.kmichael schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:00:
[...]
Je kan 750 GB (of ongeveer) per 24 uur uploaden, ik heb er 19,4 TB aan geëncrypte files op staan.
Ik gebruik Syncovery en de upload snelheid is ook goed het was altijd >500 Mbit per stream.
Maar laatste tijd niet naar de snelheid gekeken. Ik kan hier vanmiddag wel een antwoord op geven.
Recovery heb ik nog niet gedaan...
Edit:
Net even een speedtest gedaan voor de upload, mijn upload snelheid is max 125 MBs (1000Mbit)
2 files rond de 80 MB/s
3 files 110 MB/s (900 Mbit)
Snelheid zit dus wel goed.
Ik Encryp files naar mijn ssd en die stuurd het weer door.
Edit: account met 1 gebruiker.
Ik heb geen idee, ik heb net een interne SFTP poort 22 test gedaan naar mijn router.Eric_1993 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:23:
[...]
Weet jij toevallig hoe Syncovery werkt met SFTP? Ik probeer via Syncovery te uploaden over SSH (SFTP) maar krijg maar een snelheid van 1,5 MB terwijl mijn internetabbo makkelijk 5 MB aankan en die ik ook haal als ik het via Filezilla probeer. Een instelling in Syncovery bij SFTP staat niet goed, maar heb nog steeds niet kunnen vinden welke instelling dat is. Vandaar mijn vraag.
Ik haal gewoon volle snelheid (intern).
Ik kan eventueel proberen met mijn Syncovery naar je SFTP te verbinden.
Stuur mij dan een DM met de gegevens om verbinding te maken. (Uiteraard een lege map zodat ik niet in je spullen kan en niet je originele account gegevens/wachtwoord
Correct, dat is al jaren zo.sloth schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 07:34:
Ik gebruik Idrive sinds Crashplan is gestopt (je kreeg toen die aanbieding, eerste jaar voor 7 Dollar). 2e jaar was 69,50 Dollar. Vond dat voor het 3e jaar toch wel duur worden, dus auto renewal uitgezet en gekeken of er nog een aanbieding kwam. Jawel hoor, kreeg na een paar weken een mailtje dat als ik auto renewal weer aanzette ik 50% korting kreeg. Nu 34,75 Dollar voor een jaar.
Gelijk in mijn agenda gezet dat ik na de renewal date (in november) auto renewal weer uit moet zetten.
Gelijk in mijn agenda gezet dat ik na de renewal date (in november) auto renewal weer uit moet zetten.
knip opgelost knip
[ Voor 94% gewijzigd door copykat op 14-10-2019 21:35 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb nu de eerste dure maand voor crashplan betaald. Aan de ene kant zou het wat goedkoper mogen, maar moet wel zeggen dat ik de backup in het verleden een keer nodig heb gehad vorige maand. Het werkt erg goed en zonder geklooi. Ook met back-uppen zelf.
Goedkoper op andere plekken is het ook niet echt, maar wel meer geklooi om het werkend te krijgen. Korting regelen voor crashplan is wel fijn. Ik heb toen 3 of 4 jaar voor 180 euro oid gehad, maar zie dat niet zo snel gebeuren voor small business. Zou het wellicht eens kunnen vragen of ze dat wel eens doen.
Voorlopig maar voor 11 euro oid de backup behouden bij crashplan.
Goedkoper op andere plekken is het ook niet echt, maar wel meer geklooi om het werkend te krijgen. Korting regelen voor crashplan is wel fijn. Ik heb toen 3 of 4 jaar voor 180 euro oid gehad, maar zie dat niet zo snel gebeuren voor small business. Zou het wellicht eens kunnen vragen of ze dat wel eens doen.
Voorlopig maar voor 11 euro oid de backup behouden bij crashplan.
Ik kreeg deze nog van iDrive omdat ik daar klant ben geweest: https://www.idrive.com/idrive/signup/el/internal90 (nb: dit is geen refer, dit is de URL zoals ik hem kreeg)

(Tegenwoordig ben ik blij met Google)

(Tegenwoordig ben ik blij met Google)
Nu al een paar keer de nieuwe prijzen van Crashplan mogen betalen. Zag net in een ander topic dat Backblaze rond de 6 dollar zit voor onbeperkt. Ik heb 1 server (draaiende op W10) waar alles naartoe gaat en dus ook werkt voor CP.
Vind het echt ontzettend moeilijk om een overstap te doen. Ben blij met hoe CP werkt en heeft me al een gered, maar zijn er dingen die minder zijn dan bij CP?
Zag wel dat je een maand gratis kunt proberen en ik ga zeker nog even verder lezen hoe het zit met prijzen e.d. Zou zonde zijn om over te stappen en totaal niet blij er van te worden.
Vind het echt ontzettend moeilijk om een overstap te doen. Ben blij met hoe CP werkt en heeft me al een gered, maar zijn er dingen die minder zijn dan bij CP?
Zag wel dat je een maand gratis kunt proberen en ik ga zeker nog even verder lezen hoe het zit met prijzen e.d. Zou zonde zijn om over te stappen en totaal niet blij er van te worden.
[quote]Arunia schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:31:
..... Zag net in een ander topic dat Backblaze rond de 6 dollar zit voor onbeperkt....
[quote]
deze? nieuws: Eerste Europese datacenter van opslagdienst Backblaze staat in Nederland
@pven het is voor 1 jaar daarna betaal je de volle 69,50.
meer dan een 10-tje per TB. beetje als de welkoms bonus bij energieboeren maar met dit kan je moeilijker weer weg.
..... Zag net in een ander topic dat Backblaze rond de 6 dollar zit voor onbeperkt....
[quote]
deze? nieuws: Eerste Europese datacenter van opslagdienst Backblaze staat in Nederland
@pven het is voor 1 jaar daarna betaal je de volle 69,50.
meer dan een 10-tje per TB. beetje als de welkoms bonus bij energieboeren maar met dit kan je moeilijker weer weg.
[ Voor 54% gewijzigd door copykat op 14-10-2019 21:41 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
@copykat nee, niet die. Was een topic van iemand volgens mij over de aanschaf van een nas waarna er ook gerept werd over cloud backup. Maar was meer een bruggetje. Ben benieuwd of het echt interessant is voor de lange duur. Tegenover crashplan. Wil de overstap wel maken, maar vind het eigenlijk wel spannend.