Het Online Backup Topic

Pagina: 1 ... 12 ... 30 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:42
PaPa schreef op zondag 8 juli 2018 @ 12:24:
hubiC is gestopt met het aannemen van nieuwe subscribers.
"The hubiC service is now closed to new subscriptions."

Vraagje over Amazon S3:
In de console staan rechts bovenaan: gebruikersnaam, locatie en support. Is de locatie die je hier instelt de (fysieke) opslaglocatie? Ik kan een antwoord op deze vraag werkelijk nergens terugvinden.
Ja, je kan daar de locatie van je backups instellen. Bijvoorbeeld Frankfurt of Ierland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 12:09
Zojuist een jaarabonnement op idrive genomen, Het eerste jaar is in totaal 7$ voor 2TB. Lijkt mij een goede deal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
mennoo schreef op zondag 15 juli 2018 @ 13:17:
Zojuist een jaarabonnement op idrive genomen, Het eerste jaar is in totaal 7$ voor 2TB. Lijkt mij een goede deal!
Die heb ik nu ongeveer een jaar (2-jarige abbo genomen). Ze bevallen me tot op heden prima. Ook het terughalen van bestanden gaat zoals ik wil.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:15
pven schreef op zondag 15 juli 2018 @ 14:49:
[...]
Ook het terughalen van bestanden gaat zoals ik wil.
Werkt dat lekker? Ik meen me te herinneren dat er ook kritiek op was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Ligt eraan wat je wil denk ik. :)

Ik heb soms bestanden nodig uit de backup, die kan ik via de webinterface terughalen. Complete directories heb ik nooit geprobeerd, misschien dat daar problemen mee zijn/waren. Als ik een dezer dagen zin/tijd heb dan test ik dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
D-e-n schreef op zondag 15 juli 2018 @ 15:33:
[...]

Wat commentaar van een gebruiker:

I was seriously considering iDrive, but then came across this from a month ago via the comments section in http://thewirecutter.com/reviews/best-online-backup-service/

I'm a little surprised that you think at all highly of iDrive and don't note what I consider to be the single most atrocious feature of it, and a total dealbreaker.

The way that iDrive handles deleted (or relocated) files is utterly horrible. Basically... it doesn't handle them at all. By default, your backup is the union of every file you've ever had on your machine in every place you've ever had it. If you ever need to fully restore your file system, you'll get back every file you ever had and moved or deleted, and you'll be stuck rooting through your file system to get rid of all those files again (and do you really remember every file you've moved around or deleted in the past three years??).

Your only alternative is to let iDrive occasionally go through and "clean" the moved/deleted files from your backup set. That gets rids of them forever, so now you have no protection at all against accidentally deleted files. (And worse: in my experience this doesn't even seem to work properly. In spite of setting iDrive to "clean" my backup every two weeks, a recent restoration brought back files that I had deleted MONTHS ago.)

Basically you have two equally awful and dysfunctional choices about how to handle moved and deleted files. Other services (including Crashplan) handle this much better by treating deletions as just another "version" of the file. You can either restore the most recent backup image (which won't include the file) or you can go back in time to restore the file before it was deleted.

I recently abandoned iDrive in favor of Crashplan, and so far I'm very happy with it. While its client may be a little clunky and Java-esque, it is astoundingly configurable and versatile, with aggressive file versioning and retention, and few if any restrictions on what you can back up. IMHO, it is by far the best backup plan currently available.

It was my #1 choice, but since restoring data is such a hassle, I can't use it. I checked the iDrive forums and there is no way to restore by a specific date (only via previous version 1 or 2 or 3) and you can't restore previous versions by file, only folders. And if you want to go back 4 versions of a file, you must do it sequentially, you can't just say "Give me the fourth previous version", you have to get version 1, then 2, then 3, then finally 4. No dates and an even worse workaround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
@Ynnoz
Tnx. Die had ik niet gezien. Dat is wel een dealbreakertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 20:30
@Ynnoz heeft hij het ook geprobeerd via de snapshot functie ipv restoren ?

https://www.idrive.com/snapshots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-09 17:14
Zijn er hier mensen met ervaringen over het Duitse Hetzner? Ze bieden een Cloud opslag aan wat goedkoper is dan Strato HiDrive mét protocollen. HiDrive kost mij toch wel €20 per maand terwijl Hetzner maar € 11,98 kost.

Zie nu dat Hetzner geen VPN aanbied. Lijkt mij dan redelijk onveilig om SMB te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Eric_1993 schreef op maandag 16 juli 2018 @ 22:26:
Zijn er hier mensen met ervaringen over het Duitse Hetzner? Ze bieden een Cloud opslag aan wat goedkoper is dan Strato HiDrive mét protocollen. HiDrive kost mij toch wel €20 per maand terwijl Hetzner maar € 11,98 kost.

Zie nu dat Hetzner geen VPN aanbied. Lijkt mij dan redelijk onveilig om SMB te gebruiken
Werkt goed. Concurrent van Strato en OVH. Anders zou je kunnen denken aan een backup programma wat encryptie aanbiedt of anders Stack van TransIP. Overigens de laatste alleen met WebDAV.

[ Voor 3% gewijzigd door Ynnoz op 17-07-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 00:42
Ik heb op dit moment duplicati lopen via Hubic. Nu is de snelheid redelijk, maar ik krijg vooral veel warnings van duplicati. Ligt dit aan Hubic of aan duplicati? Had eerst ook 1 back-up draaien van 6TB, maar daar had duplicati toch wat moeite mee. Toen ben ik het met nieuwe back-ups gaan ophakken, maar alsnog vond ik de snelheid erg tegenvallen. Ik weet nou niet of mijn PC, of Hubic de bottleneck is...

Aangezien Hubic gaat stoppen, zit ik te kijken naar jottacloud. Maar dan misschien ook in combinatie met duplicati. Maar het feit dat ik nu zoveel errors/warnings krijg, geeft dat mij weinig vertrouwen. Dan misschien maar de tools van Jottacloud wel gebruiken. Ook al is mijn encryptie dan minder... Mijn gevoel is dat Duplicati nog niet volwassen/stabiel genoeg is. Dat is voor mij toch wel erg belangrijk bij back-ups...

Update:

Krijg deze warning (die zie ik altijd)
Warnings: [
The supplied option --auth-username is not supported and will be ignored,
The supplied option --auth-password is not supported and will be ignored
]

[ Voor 63% gewijzigd door Kliko op 19-07-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Kliko schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:21:
Ik heb op dit moment duplicati lopen via Hubic. Nu is de snelheid redelijk, maar ik krijg vooral veel warnings van duplicati. Ligt dit aan Hubic of aan duplicati? Had eerst ook 1 back-up draaien van 6TB, maar daar had duplicati toch wat moeite mee. Toen ben ik het met nieuwe back-ups gaan ophakken, maar alsnog vond ik de snelheid erg tegenvallen. Ik weet nou niet of mijn PC, of Hubic de bottleneck is...

Aangezien Hubic gaat stoppen, zit ik te kijken naar jottacloud. Maar dan misschien ook in combinatie met duplicati. Maar het feit dat ik nu zoveel errors/warnings krijg, geeft dat mij weinig vertrouwen. Dan misschien maar de tools van Jottacloud wel gebruiken. Ook al is mijn encryptie dan minder... Mijn gevoel is dat Duplicati nog niet volwassen/stabiel genoeg is. Dat is voor mij toch wel erg belangrijk bij back-ups...

Update:

[...]
Waar heb je vandaan dat Hubic gaat stoppen? Ze nemen geen nieuwe klanten meer aan en zijn op zoek naar een koper die de service wil voortzetten.
Ze hebben momenteel wel filesysteem issues zag ik op het forum.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:22
Ik krijg ook veel warnings en errors met de combinatie Duplicati - hubiC, vooral bij het maken van de initiële backup van ongeveer 200 GB. Nadat deze was aangemaakt gaat het wel een stuk beter en heb ik er eigenlijk geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Kliko schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:21:
Mijn gevoel is dat Duplicati nog niet volwassen/stabiel genoeg is. Dat is voor mij toch wel erg belangrijk bij back-ups...

Update:

[...]
Met meer dan 20.000 actieve installaties en 1.000.000 backups per maand (160 Petabytes) durf ik Duplicati wel volwassen te noemen, al kan de software natuurlijk altijd nog altijd verbeterd worden.

Je kan zelf kijken of je setting nog ondersteund wordt in de versie van Duplicati die je nu gebruikt. Gezien de melding verwacht ik van niet en daarom krijg je deze warning.

hubiC blijft werken voor bestaande gebruikers, al komt er geen nieuwe functionaliteit bij. Of dit een soort van sterfhuisconstructie is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kliko
Bedankt voor alle reacties.
Oke, "stoppen" is een groot woord. Maar als ze geen koper vinden, dan zal het relatief snel afgelopen zijn. Ik ga er in ieder geval niet op wachten. En dan is het natuurlijk maar de vraag wie de nieuwe eigenaar gaat worden.

Ik heb gisteren besloten over te stappen naar Jottacloud. Erg tevreden tot nu toe. Veel sneller dan Hubic.
Heb sinds gisteravond 20:30 al 560GB verstuurd naar Jottacloud. Dus gaat lekker vlot. Ook nog geen foutmeldingen gehad.

Ik denk dat Duplicati veel stabieler draait met Jotta. Mocht ik tegen problemen aanlopen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Kliko schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:05:
Bedankt voor alle reacties.
Oke, "stoppen" is een groot woord. Maar als ze geen koper vinden, dan zal het relatief snel afgelopen zijn. Ik ga er in ieder geval niet op wachten. En dan is het natuurlijk maar de vraag wie de nieuwe eigenaar gaat worden.

Ik heb gisteren besloten over te stappen naar Jottacloud. Erg tevreden tot nu toe. Veel sneller dan Hubic.
Heb sinds gisteravond 20:30 al 560GB verstuurd naar Jottacloud. Dus gaat lekker vlot. Ook nog geen foutmeldingen gehad.

Ik denk dat Duplicati veel stabieler draait met Jotta. Mocht ik tegen problemen aanlopen dan
Is inderdaad iets duurder dan Hubic (75 vs 50), maar zoek een manier via Hyperbackup (Synology) wat helaas niet gaat. Ik heb gelukkig wel meer backups dan alleen hubic lopen dat ik het nog even afwacht of ze de problemen kunnen fixen. Ik heb wel de betaling eruit gehaald zodat ik niet nog een jaar betaal indien ze de problemen niet fixen.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kliko
Updeetje:
Tot nu toe zeer tevreden over Jottacloud. Werkt als een trein. Inmiddels 2.5TB overgeblazen.
Wat ik nog vergeten te melden was: Ik heb ook nog kort even wat e-mail contact voordat ik premium afsloot. Werd snel, netjes en goed geholpen!

Ook nog geen foutmeldingen of warnings gehad met Duplicati icm. Jottacloud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:19
hier (osx) duplicati icm transip STACK geinstalleerd. Ben heel erg tevreden. GUI maakt het erg gemakkelijk backup jobs te configureren (en ik ben leef normaal in de shell, werk nauwelijks met GUI's).

Storage provider staat in Nederland, encrypt mijn data - en ik encrypt uiteraard de backups zelf ook nog via duplicati

Ook restore vanaf andere machines gaat heel gemakkelijk. Dupliciti geinstalleerd - versleutelde export gemaakt de config van backup job van het originele systeem - geimporteerd op nieuwe doelmachine en je kan direkt files restoren.

kortom ik ben enthousiast :D

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 18:52

jasjenl

Liab A Tymo

Ik ben op zoek naar een online backup oplossing voor de file server op ons kantoor. Het gaat om een dagelijkse backup die in totaal zo'n 200 à 300 gb is, waarvan per dag maximaal een paar gb aangepast wordt. We hebben al een G Suite abonnement voor alle medewerkers op kantoor, waarbij je dus ook automatisch google drive opslag hebt. Ik ben nu wat testjes aan het doen met Duplicati icm Google Drive (met kleinere backups nog) en dat lijkt eigenlijk vooralsnog prima te werken. Omdat we al G Suite hebben leek het me wel makkelijk om voor Google Drive te kiezen, maar ik vraag me af of er wellicht goede redenen zijn om voor een ander online opslag platform te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
jasjenl schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:53:
Ik ben op zoek naar een online backup oplossing voor de file server op ons kantoor. Het gaat om een dagelijkse backup die in totaal zo'n 200 à 300 gb is, waarvan per dag maximaal een paar gb aangepast wordt. We hebben al een G Suite abonnement voor alle medewerkers op kantoor, waarbij je dus ook automatisch google drive opslag hebt. Ik ben nu wat testjes aan het doen met Duplicati icm Google Drive (met kleinere backups nog) en dat lijkt eigenlijk vooralsnog prima te werken. Omdat we al G Suite hebben leek het me wel makkelijk om voor Google Drive te kiezen, maar ik vraag me af of er wellicht goede redenen zijn om voor een ander online opslag platform te kiezen.
Waarom heb je een file server op kantoor en Google G suite ? Met Drive file stream en Team Drives zie ik de reden niet zo.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 18:52

jasjenl

Liab A Tymo

Frogmen schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 07:59:
[...]

Waarom heb je een file server op kantoor en Google G suite ? Met Drive file stream en Team Drives zie ik de reden niet zo.
Daar hebben we goed redenen voor, een lokaal netwerk met een lokale fileserver is nog altijd essentieel voor wat wij doen. Dus mijn vraag blijft staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Ok dan kan het heel simpel met active sync maak je een backup naar Team drive. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een PC die aan blijft staan. Zelf gebruiken wij het op een VM server om een met een W10 client VM de Server VM te backuppen. Werkt als een trein inclusief mail of het gelukt is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@jasjenl Er zijn wel redenen om niet voor google te kiezen (Amerikaans bedrijf, geen customer service, etc) maar als je toch al afhankelijk van ze bent, zal dat allemaal (blijkbaar) niet zo relevant voor je zijn. Verder is opslag gewoon opslag. Zorg dat je een goeie strategie hebt en het maakt vrij weinig uit wáár je het wegzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik gebruik windows AES encryptie voor persoonlijke bestanden, financiële gegevens etc.. Niet de beste beveiliging, maar wel eenvoudig in gebruik.

Wat zouden jullie van het idee vinden om een VPSje oid af te nemen bij een derde parij, hetzelfde AES certificaat hier te installeren en dan hier met enige regelmaat een kopie naar te trekken voor backup doeleinden? Zij kunnen de data dan niet inzien (denk ik?) en ik loop relatief weinig risico.

Ik doe dit laatste overigens al naar mijn NAS intern over SMB en xcopy - maar met een VPS gaat dit wat lastig. Deze verbindingen openzetten naar de buitenwereld zie ik ook niet zo zitten. Hebben jullie een idee hoe dit op te pakken en wat vinden jullie van deze back-up aanpak? Zijn er gratis tools die dit kunnen zonder problemen te hebben met AES encrypted files?

[ Voor 14% gewijzigd door Workaholic op 27-07-2018 12:18 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
jasjenl schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:53:
Prima oplossing. Zeker omdat je gebruik maakt van een encrypted backup. Google geeft 7 x 24 uur support op G Suite en zelfs midden in de nacht hier kan je ze bereiken. Je kan in de naaste toekomst kiezen om je opslag in Europa op te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Workaholic schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:03:
Ik gebruik windows AES encryptie voor persoonlijke bestanden, financiële gegevens etc.. Niet de beste beveiliging, maar wel eenvoudig in gebruik.

Wat zouden jullie van het idee vinden om een VPSje oid af te nemen bij een derde parij, hetzelfde AES certificaat hier te installeren en dan hier met enige regelmaat een kopie naar te trekken voor backup doeleinden? Zij kunnen de data dan niet inzien (denk ik?) en ik loop relatief weinig risico.

Ik doe dit laatste overigens al naar mijn NAS intern over SMB en xcopy - maar met een VPS gaat dit wat lastig. Deze verbindingen openzetten naar de buitenwereld zie ik ook niet zo zitten. Hebben jullie een idee hoe dit op te pakken en wat vinden jullie van deze back-up aanpak? Zijn er gratis tools die dit kunnen zonder problemen te hebben met AES encrypted files?
Met AES encryptie is niet zoveel mis? Geen idee hoe windows dit implementeert maar voor de rest...
De vraag is alleen waartegen je je wilt beschermen. Als je het certificaat mee upload kan iemand die toegang heeft/krijgt tot de remote storage het daarmee gewoon ontsleutelen. Maar waarom zou je dit ook willen? Wat moet die VPS met het certificaat?

Verder vind ik het juist als erg onhandig klinken. Maak je elke keer een volledige backup? Zo ja, overschrijf je dan je vorige backup? Of bewaar je er een aantal en roteer je ze (handmatig)? Klinkt allemaal als nogal een hoop gedoe. Een goed backupprogramma neemt je dat allemaal uit handen zodat je er geen omkijken meer naar hebt, wat minder risico op fouten geeft en meer functionaliteit (incremental backups, snapshots, etc).

Verder is er voor een pull-based backup wel wat te zeggen. Je loopt dan (mits je backups incrementeel zijn natuurlijk) nooit risico op dataverlies door ransomeware. Nadeel is wel dat het systeem dat je wilt backuppen aan moet staan op het moment dat die server de backup instart. Daar zul je dus iets op moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Goed punt dat ik het certificaat natuurlijk niet nodig heb op mijn VPS locatie. Data hoef ik immers niet te lezen daar.

Ik gebruik xcopy voor naar mijn NAS die doet alleen incremental en zo nu en dan gooi ik alles naar een map "naam maand" en start ik een nieuwe baseline (lees full).

De uitdaging die ik nog zie is hoe ik xcopy vervang naar mijn VPS omdat deze nite in mijn lokale LAN staat en geen SMB kan gebruiken als share protocol.

Een backup tool zou alsnog een optie kunnen zijn, maar op deze manier heb je zelf controle en een VPS geeft ook DR mogelijkheden (lees een windows pc om op in te loggen en bij je bestanden zonder restore).

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
sja het maakt weinig uit watvoor protocol je gebruikt, zolang je backuptool er maar mee overweg kan. Of je het kunt mounten. Zou zelf denk ik in jouw geval voor SFTP gaan of zo. SMB sowieso zo ver mogelijk van wegblijven als het kan.

ik snap niet helemaal wat je met je laatste alinea bedoelt. DR = Direct Read? Maar je kunt toch sowieso je backup altijd overal vandaan openen en bestanden eruit halen, zolang je het certificaat/passphrase maar hebt? De vraag is alleen of het wel praktisch is om daar een backup voor te gebruiken, daarvoor zijn veel praktischere filesync/cloudstorage oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
DR = Disaster Recovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 12:33

anc

Na veel lezen en eigenlijk de draad kwijt te zijn een posting waar ik om jullie advies/hulp/wedervragen 'vraag' :)

Ik heb thuis een DIY FreeNAS staan met
- nextcloud voor mijn eigen synced data over alle computers / telefoons (fotos/filmpjes).
- de fotos en filmpjes worden eens in de zoveel tijd verplaatst naar andere folders die alleen via het netwerk benaderbaar zijn (samba) (folder is inmiddels 1 TB groot en wil ik echt niet kwijt raken)
- opslag plek voor mijn 24x7 beveiligingscamera's (trendnet 320)
- er zijn nog een paar andere shares met data die minder belangrijk zijn en geen verdere backup behoeven
- nog wat andere minder relevante servers (minecraft, teamspeak)

Bij mijn pa staat ook een NAS (van QNAP) en we repliceren elke nacht de data naar elkaar.

Situatie:
Mijn pa gaat volledig in de cloud en zijn NAS verdwijnt. (hij heeft een kleine 100GB aan data)
Dus ik zoek een backup of volledige oplossing voor mijn data.

Als testje heb ik bij Hetzner een storagebox aangemaakt en bij Jottacloud een free account aangemaakt.
Voordeel bij Hetzner is dat deze samba protocol mogelijkheid heeft, dus ik kan erg gemakkelijk de data kan benaderen.
Daarnaast biedt Hetzner o.a. ook rsync/webdav/ftp en dat geeft veel mogelijkheden om de data op de FreeNAS te repliceren op dezelfde manier zoals ik nu heb naar de NAS van mijn pa. (Maar dit is geen "echte" backup) Maak ik een fout met het verwijderen van mijn data, dan ben ik die de volgende dag ook kwijt.
Het idee bij Hetzner van het hebben van een samba share is wel super praktisch. Dit zou mij ook de mogelijkheid moeten bieden om de beveiligingscameras direct de data daar op te slaan (zo kan mijn NAS in de nacht uit) maar dit krijg ik helaas (waarschijnlijk door verouderde firmware/geen ondersteuning van Trendnet) niet voor elkaar.

Jottacloud is 'unlimited' maar leek mij wat te beperkt ten aanzien van ondersteundende protocollen en misschien niet makkelijk om daar goeie backups naar toe te maken. Echter spreekt mij dat unlimited wel erg aan, dus misschien heb ik de mogelijkheden daartoe niet scherp.

FreeNAS als DIY NAS is geen heilige. De server kan ook zo omgebouwd naar iets anders waarin ik dockers draai om bijv Nextcloud te runnen. En Duplicati als backup software gebruik dat naar een online storage z'n data zet.

Ik lees in deze thread zoveel mogelijkheden dat ik eigenlijk denk niet elke mogelijkheid goed te begrijpen om zo een goed overwogen beslissing te maken hoe ik dit het beste kan realiseren.

Eisen:
- max 10 euro per maand
- backups waarbij ik terug in de tijd kan gaan en dan een specifiek bestandje of directory kan recoveren (dit hoeft niet makkelijk te gaan en niet eeuwig max 1 week of maand is best)
- encryptie
- ?andere die ik onbewust wel zou moeten willen? :)

En dan lees ik dit stuk helemaal na en ben ik er niet tevreden over. Hopelijk kan dit wat discussie creeeren waarbij ik wat duidelijkheid krijg.
Misschien is het wel zo simpel als een goeie backup locatie met bijhorende software dat draait op FreeNAS of dan wel op een andere 'NAS' oplossing die ik zelf in elkaar kan schroeven of misschien is er een andere 'totaal' oplossing die ik over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonschong
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 17:58
Iemand al ervaring met de 1TB Lifetime oplossing voor éénmalig 45pond van Zoolz https://home.zoolz.co.uk/1tb-lifetime-offer/ ? Lijkt mij een goede deal of valt dit in de categorie 'als het te mooi lijkt om waar te zijn..... '?

[ Voor 1% gewijzigd door tonschong op 04-08-2018 19:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
tonschong schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:25:
Iemand al ervaring met de 1TB Lifetime oplossing voor éénmalig 45pond van Zoolz https://home.zoolz.co.uk/1tb-lifetime-offer/ ? Lijkt mij een goede deal of valt dit in de categorie 'als het te mooi lijkt om waar te zijn..... '?
Inderdaad, te mooi om waar te zijn als ik de posts op Reddit mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
anc schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:28:
Na veel lezen en eigenlijk de draad kwijt te zijn een posting waar ik om jullie advies/hulp/wedervragen 'vraag' :)
....
Er zullen wel meer oplossingen zijn, maar Jottacloud in samenwerking met Duplicati werkt goed. Wel heeft Jottacloud een eigen protocol, dus je kan niet veel andere backup programma's gebruiken dan Duplicati. Wel heb je een goed versie-beheer.

[ Voor 22% gewijzigd door Ynnoz op 04-08-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand al eens van VBOXXCloud gehoord en gebruikt als online backup mogelijkheid? Dit is een .nl online backup. Ik kwam toevallig afgelopen week een klant tegen die deze diesnt gebruikt. Geen idee wat de voorwaarden zijn en of alle data ook in .nl opgeslagen wordt. Volgens hen staat alles in .nl
De website is nogal vaag over de hoeveelheid data. Aan de ene kant staat er Onbeperkt Cloudopslag* en even verder pakketten van 25GB....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Ynnoz schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:03:
[...]

Er zullen wel meer oplossingen zijn, maar Jottacloud in samenwerking met Duplicati werkt goed. Wel heeft Jottacloud een eigen protocol, dus je kan niet veel andere backup programma's gebruiken dan Duplicati. Wel heb je een goed versie-beheer.
Zit het versie beheer in Duplicati?
En als ik jottacloud goed begrijp dan heb je dus overal al je data gesynchroniseerd, maar als je 1tb erop hebt staan en je andere computer heeft niet voldoende ruimte hoe gaat jottacloud daarmee om? ( In de situatie dat je deze niet alleen voor backup zou gebruiken van de nas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
anc schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:53:
[...]

Zit het versie beheer in Duplicati?
En als ik jottacloud goed begrijp dan heb je dus overal al je data gesynchroniseerd, maar als je 1tb erop hebt staan en je andere computer heeft niet voldoende ruimte hoe gaat jottacloud daarmee om? ( In de situatie dat je deze niet alleen voor backup zou gebruiken van de nas)
Nee, je gebruikt Jottacloud niet om te synchroniseren maar als opslagmedium in samenhang met Duplicati. Synchronisatie is ook geen backup vind ik persoonlijk.

Je kan daarnaast ook Jottacloud als een soort cloudopslag gebruiken a la Dropbox (sync), maar dat is heel wat anders. Beide methoden naast elkaar gebruiken mag en kan ook, maar Duplicati zet de gegevens ook niet in een "sync map" maar op een aparte plek.

Duplicati biedt uitgebreid versiebeheer aan. En de mogelijkheden zijn altijd hetzelfde welk opslagmedium je ook gebruikt..

[ Voor 9% gewijzigd door Ynnoz op 04-08-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Dit klinkt eigenlijk al heel goed dankjewel. Ik zou eens wat moeten testen met die combinatie en onderzoeken of Duplicati 'standaard' op FreeNAS werkt, sowieso geen jail ervoor.Tnx!

Edit: ik zie iig dat het synchroniseren van foto's en video's erg gemakkelijk gaat. Alleen ik ben te paranoïde om ze alleen daar te willen. Dus moet dan nog wel een manier verzinnen hoe ze ook terug op mijn NAS komen en in de backup mee lopen... Of zoiets.

[ Voor 41% gewijzigd door anc op 05-08-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

anc schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 07:19:
[...] Dus moet dan nog wel een manier verzinnen hoe ze ook terug op mijn NAS komen en in de backup mee lopen... Of zoiets.
Je backup maken vanaf je NAS. Je NAS is je centrale opslag, welke je synct met je clients. De NAS back je dan up.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anc

anc

Mad Marty schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:27:
[...]

Je backup maken vanaf je NAS. Je NAS is je centrale opslag, welke je synct met je clients. De NAS back je dan up.
Ja precies alleen dan zou je bij nextcloud op je nas draaien waar je telefoon z'n data naar toe synct.

Telefoon - nextcloud - NAS - backup naar jottacloud
En dan geen gebruik maken van jottacloud app op telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-01-2023
Volgens mij zitten hier wel een paar gebruikers of voormalige gebruikers van SpiderOak.. En vroeg me af of jullie het laatste nieuws daaromtrent hebben gezien, namelijk dat ze stoppen met hun warrant canary policy en die vervangen voor periodieke transparency reports.

Zie: https://spideroak.com/articles/transparency-report/
En: https://spideroak.com/art...rency-report-is-a-canary/

Dat heeft natuurlijk toch een enorme discussie op Reddit geleid: https://www.reddit.com/r/...s_warrant_canary_suffers/

Ik ben er nog niet over uit hoe ik het allemaal moet interpreteren. Vond sowieso de warrant canary policy vrij lastig te begrijpen. Laat je de warrant canary al "sterven" als er 1 NSL met data request is m.b.t. 1 user? Een NSL impliceert toch niet meteen dat er sprake is van een lek of backdoor?

Ik denk/hoop zelf dat dit eerder een gevalletje wijziging in management is. Dat baseer ik op de onhandig geformuleerde tekst. En dat ze in het verleden publiekelijk Google Analytics hebben verlaten om tijdje later die weer stilletjes te gaan gebruiken. In de emailwisseling die ik daarover gevoerd heb met het hoofd van customer support gaf hij toe dat ze uiteindelijk een zakelijke oplossing hebben gekozen en omdat de technisch verantwoordelijke voor hun eigen analytics-oplossing het pand had verlaten...

Maar ik ben benieuwd naar de reacties hier! Zouden mensen nu meteen gaan switchen? En naar welke dienst dan? Moet nog eens dieper in dit topic duiken, de eerste keer dat ik het gevonden heb.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
itsyaboy schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:18:
...
Maar ik ben benieuwd naar de reacties hier! Zouden mensen nu meteen gaan switchen? En naar welke dienst dan? Moet nog eens dieper in dit topic duiken, de eerste keer dat ik het gevonden heb.. :)
Ik denk dat hier SpiderOak hier niet niet zo populair is, misschien wat meer in de VS. Persoonlijk heb ik het niet zo op (proprietary) closed source, zeker als er genoeg goede alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsyaboy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-01-2023
Ynnoz schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 22:03:
[...]

Ik denk dat hier SpiderOak hier niet niet zo populair is, misschien wat meer in de VS. Persoonlijk heb ik het niet zo op (proprietary) closed source, zeker als er genoeg goede alternatieven zijn.
Dank voor het reageren! Wat zijn volgens jou goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb wat extra cloudstorage aan duplicati geknoopt. Samen met de sync naar sync.com en af en toe wat files naar de dedicated vault en 2 veracrypt-containers op de NAS die ik af en toe bijwerk via carbon copy cloner, zit ik wel goed zat dacht ik :P Maar een vriend van me is bezig met XPenology, die wilde zijn stuff remote bij mij stallen (rsync) en dan kan het natuurlijk ook andersom, maar ik hou niet van 24/7 apparaten laten draaien als het niet nodig is, dus dat zal wel scheduled power on/off worden :+

Vind het het handigst als de software gewoon zelf draait en er geen input vanuit een gebruiker meer tussen zit. Kun je het niet vergeten. Duplicati backupt nu elke dag een tijdje nadat ik thuis ben (en dus de pc aanzet). Als ik een keer een dag mis en/of niet achter de pc zit, boeit dat niet want dan heb ik toch niks bijgewerkt :P

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 09-08-2018 12:16 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
itsyaboy schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

Dank voor het reageren! Wat zijn volgens jou goede alternatieven?
Belangrijkste vragen: waar draait het backup programma op? Hoeveel data? Hoe vaak wijzigt je data? En lees ook dit forum eens door.

• pven
  • Niet online
Uit nieuwsgierigheid: wat heeft jullie voorkeur, een echte backup of syncen?

Mijn Synonology ondersteunt beiden (HyperBackup en CloudSync). Persoonlijk vind ik syncen fijner omdat je dan via de web-interface van je cloud-storage losse bestanden terug kunt halen. Maar misschien dat ik iets over het hoofd zie.

offtopic:
Sinds kort is mijn Google Drive onbeperkt, ik ben dus aan het kijken of ik Amazon Drive of iDrive op kan zeggen. Ik neig naar het opzeggen van Amazon Drive (want te duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

pven schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:35:

Mijn Synonology ondersteunt beiden (HyperBackup en CloudSync). Persoonlijk vind ik syncen fijner omdat je dan via de web-interface van je cloud-storage losse bestanden terug kunt halen. Maar misschien dat ik iets over het hoofd zie.

offtopic:
Sinds kort is mijn Google Drive onbeperkt, ik ben dus aan het kijken of ik Amazon Drive of iDrive op kan zeggen. Ik neig naar het opzeggen van Amazon Drive (want te duur).
ik heb de hyper backup naar google drive werkt prima voor mij, die sync werkt nogniet echt lekker. Denk dat het komt doordat ik mijn lokale files laat updloaden naar google drive. Hierdoor komt er een s in de zoveel tijd dat ze orphan raken en dan ik ze niet in google drive kan vinden.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ynnoz
pven schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:35:

offtopic:
Niet zo moeilijk: een backup met meerdere versies. Stel dat je last krijgt van ransomware waardoor je files versleuteld worden, dan wil je toch niet dat deze gelijk gesynct worden waardoor zowel de bron als doel gelijk onbruikbaar zijn? Een sync is per definitie geen backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ynnoz schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 03:23:
[...]

Niet zo moeilijk: een backup met meerdere versies. Stel dat je last krijgt van ransomware waardoor je files versleuteld worden, dan wil je toch niet dat deze gelijk gesynct worden waardoor zowel de bron als doel gelijk onbruikbaar zijn? Een sync is per definitie geen backup.
Simpel, maar duidelijk antwoord. Dank! _O_

Dan ga ik voor beiden. De initiele upload zal even duren, maar daarna valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Ik heb een Hyper Backup taak vanaf m'n Synology lopen naar TransIP Stack (gratis 1TB storage in NL).
Via Hyper Backup heb je versioning, wel zo fijn :)

Voorheen was Hyper Backup naar Stack niet mogelijk, maar een slimmerik heeft het toch werkend gekregen:
Gbrandsma in "[Synology] Backup strategieën en tools"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:12:
Ik heb een Hyper Backup taak vanaf m'n Synology lopen naar TransIP Stack (gratis 1TB storage in NL).
Via Hyper Backup heb je versioning, wel zo fijn :)

Voorheen was Hyper Backup naar Stack niet mogelijk, maar een slimmerik heeft het toch werkend gekregen:
Gbrandsma in "[Synology] Backup strategieën en tools"
Naar mijn stack loopt al een sync via CloudSync. :)

Mijn Google Drive is unlimited, dan kan ik daar mooi naar syncen en backuppen. En als dat initieel klaar is, zeg ik Amazon Drive op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
pven schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Naar mijn stack loopt al een sync via CloudSync. :)
[...]
Een sync is geen backup! Als je een cryptolocker krijgt dan gooit hij je backuptarget leeg (bestanden bestaan immers niet meer op source) en pompt netjes de versleutelde bestanden er naartoe :F

Een backup zonder versioning heb je anno 2018 niks meer aan, met een cryptolocker ben je namelijk de l*l als je geen versioning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Laatst online: 12-09 15:58
Frogmen schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:26:
Ok dan kan het heel simpel met active sync maak je een backup naar Team drive. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een PC die aan blijft staan. Zelf gebruiken wij het op een VM server om een met een W10 client VM de Server VM te backuppen. Werkt als een trein inclusief mail of het gelukt is.
bedoel je hiermee het klassieke Microsoft Active Sync.. ?
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=15

ik zoek een mogelijkheid nam. om naar een google drive shared team map (unlimited) encrypted te backuppen..
Zou dit ook een optie zijn voor mij ?? :? :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
FlorisVN schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

bedoel je hiermee het klassieke Microsoft Active Sync.. ?
https://www.microsoft.com/nl-nl/download/details.aspx?id=15

ik zoek een mogelijkheid nam. om naar een google drive shared team map (unlimited) encrypted te backuppen..
Zou dit ook een optie zijn voor mij ?? :? :? :?
Ik weet niet of het encrypted kan maar ik doe het met syncback (freeware programma erg handig) zie zelf niet direct de meerwaarde van encryptie op een betaald Google account. Of je moet het intern niet vertrouwen maar in deze zie ik Google als een betrouwbare partner. Anders gezegd het bedrijf is failliet als uitkomt dat ze in die drives kunnen kijken. De boetes en reputatie schade is dan zo hoog zelfs een gigant als Google overleeft zoiets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Laatst online: 12-09 15:58
Ok thx voor je bericht.
Ik heb toegang tot team drives, met unlimited storage.

Ik wil graag daarin encrypted mijn backups plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Er zijn naar mijn weten twee (bijna) unlimited backup services verkrijgbaar tegen een vaste prijs per maand/jaar die ook op een NAS draaien: Jottacloud en Gsuite. Ik noem het "bijna" omdat deze twee producten wel een TOS hanteren dat kan worden ingegrepen als je backup ver boven het gemiddelde ligt.

Het goede nieuws is dat Jottacloud nu ook met rclone gebruikt kan worden: https://github.com/ncw/rc...ocs/content/jottacloud.md

Wel nog in beta, maar het ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
Ik ben van plan om mijn huidige cloudabonnement (hetzner) op te zeggen en gebruik te maken van OneDrive die ik sowieso heb ivm de office 365. Dat scheelt mij toch al gauw € 120 per jaar.

Hebben hier mensen ervaring met OneDrive die je krijgt bij een Office 365 abonnement in combinatie met Duplicati?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000

WouterG

Dit is geen ondertitel

Eric_1993 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 23:10:
[..]
Hebben hier mensen ervaring met OneDrive die je krijgt bij een Office 365 abonnement in combinatie met Duplicati?
Ja, werkt prima. Eigenlijk verder niets over te vertellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ynnoz schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:27:
Er zijn naar mijn weten twee (bijna) unlimited backup services verkrijgbaar tegen een vaste prijs per maand/jaar die ook op een NAS draaien: Jottacloud en Gsuite. Ik noem het "bijna" omdat deze twee producten wel een TOS hanteren dat kan worden ingegrepen als je backup ver boven het gemiddelde ligt.
Iemand toevallig een idee wat ongeveer 'het gemiddelde' bij Gsuite is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
pven schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 05:55:
[...]

Iemand toevallig een idee wat ongeveer 'het gemiddelde' bij Gsuite is?
LinusTechTips is bezig om zijn 400TB 'vault' te uploaden. Dat zou moeten helpen om het gemiddelde omhoog te halen :+

YouTube: I Hope Google Doesn’t Ban Us...

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zojuist Jottacloud Unlimited aangeschaft om Backblaze te vervangen. Het grootste voordeel in mijn geval is dat ik nu ook gemakkelijker van m'n server (FreeBSD) een backup kan maken via de command line tools die ze hebben.

Vanavond maar eens aanzetten op de computer en kijken hoe snel de 4TB in totaal overgezet wordt.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55

Tortelli

mixing gas and haulin ass

@kdbruin @Kliko wat is de uploadsnelheid grofweg naar Jottacloud?. Crashplan was ook goedkoop en unlimited, maar met 3-4Mbit ben je echt maanden bezig voordat je backup er initieel staat....

• kdbruin
@Tortelli Ik zal vanavond eens kijken.

• Eric_1993
Tortelli schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:25:
@kdbruin @Kliko wat is de uploadsnelheid grofweg naar Jottacloud?. Crashplan was ook goedkoop en unlimited, maar met 3-4Mbit ben je echt maanden bezig voordat je backup er initieel staat....
Ik haal zelf met Jottacloud een 40 Mbps uploadsnelheid. Ik heb Ziggo Zakelijk 250/40. Dus mijn lijn trekt die vol. Helaas kan ik dat niet zeggen van de downloadsnelheid. Die blijft steken op 50 Mbps

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 22:40
Upload is naar JottaCload is 100Mbit per computer en ik trek mijn 500Mbit glasvezel helemaal dicht als ik met meerdere computers upload. (wordt dus gecapped in de app)
Download via browser of app is zo'n 20Mbit. Ook weer per computer.

[ Voor 6% gewijzigd door connos op 30-08-2018 16:31 ]

• Eric_1993
connos schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

Upload is naar JottaCload is 100Mbit per computer en ik trek mijn 500Mbit glasvezel helemaal dicht als ik met meerdere computers upload. (wordt dus gecapped in de app)
Download via browser of app is zo'n 20Mbit. Ook weer per computer.
Een tip waar ik onlangs achter ben gekomen: In de app kan je kiezen voor 6 gelijktijdige downloads. Hiermee kreeg ik een downloadsnelheid van 80 Mbps. :*)

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 22:40
Eric_1993 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:37:
[...]
Een tip waar ik onlangs achter ben gekomen: In de app kan je kiezen voor 6 gelijktijdige downloads. Hiermee kreeg ik een downloadsnelheid van 80 Mbps. :*)
Ik upload ook met 6 gelijktijdige uploads en kom dan op max. 100Mbits (Ofwel zo'n 9,5 MByte/sec)
-edit- Oops te snel gereageerd. Gaat dus over download. Kortom upload en download zijn gecapped per connectie op zo'n, 17-18Mbps

[ Voor 14% gewijzigd door connos op 30-08-2018 16:46 ]

• Tortelli

Tortelli

Prima snelheden dus, alleen moet je echt een windows app draaien voor zover ik begrijp. Kunt het niet (eenvoudig) op een Synology in b.v. Docker draaien?.

• Ynnoz
demonic schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:14:
[...]

LinusTechTips is bezig om zijn 400TB 'vault' te uploaden. Dat zou moeten helpen om het gemiddelde omhoog te halen :+

YouTube: I Hope Google Doesn’t Ban Us...
Jammer dat hij op deze manier misbruik maakt van de G suite. Grote kans dat nu de teugels door Google worden aangehaald waar de gewone gebruikers zoals wij er de dupe van worden. Met gewone gebruiker bedoel ik ook diegenen die meer als 1TB, maar minder dan pakweg 20TB op G suite hebben staan.

Verder vraag ik me af wat het nut is om daar 480TB op te slaan i.v.m. disaster recovery. Hoe lang gaat het niet duren om 480TB terug te zetten?

• Tortelli

Tortelli

Ynnoz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:51:
[...]

Jammer dat hij op deze manier misbruik maakt van de G suite. Grote kans dat nu de teugels door Google worden aangehaald waar de gewone gebruikers zoals wij er de dupe van worden. Met gewone gebruiker bedoel ik ook diegenen die meer als 1TB, maar minder dan pakweg 20TB op G suite hebben staan.

Verder vraag ik me af wat het nut is om daar 480TB op te slaan i.v.m. disaster recovery. Hoe lang gaat het niet duren om 480TB terug te zetten?
Zolang je zelf kunt bepalen wat je terughaalt lijkt me dat geen enorm probleem?. Op Gbit duurt het up / downloaden van overigens bijna 2 maand :D.

• Ynnoz
Tortelli schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:43:
Prima snelheden dus, alleen moet je echt een windows app draaien voor zover ik begrijp. Kunt het niet (eenvoudig) op een Synology in b.v. Docker draaien?.
Nope. Jottacloud kan je gebruiken met rclone en wordt ook standaard ondersteund door Duplicati. Dus je kan Linux, Windows, Mac en ook een NAS gebruiken (QNAP, Synology) e.d.

• Ynnoz
Tortelli schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:53:
[...]

Zolang je zelf kunt bepalen wat je terughaalt lijkt me dat geen enorm probleem?. Op Gbit duurt het up / downloaden van overigens bijna 2 maand :D.
Disaster recovery is alles terughalen. Tape was misschien een betere optie geweest. Eigenlijk mag je maar 750Gb/dag uploaden bij G Drive. Linus maakt gebruik van een loophole om er meer data per dag naar toe te sturen. Als Google dit gat straks dicht gaat de upload wel langer duren. Sorry, maar blijf het een idiote actie vinden (al is het misschien wel een goede reclame voor Google's G suite als ze dit toelaten).

[ Voor 6% gewijzigd door Ynnoz op 30-08-2018 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Eindelijk tijd gehad om de boel op de desktop PC te installeren en haal bij grote bestanden gemakkelijk de 120Mbit/s op een 100/100 lijn dus dat is top. Echter bij kleine bestanden zie je de snelheid behoorlijk terugzakken, soms naar nog geen 100Kbit/s maar dat had ik met andere programma's ook.

Als de gehele backup afgerond is eens kijken of ik in plaats van de applicatie de cli tool kan gebruiken. Deze heeft wat meer mogelijkheden om bestanden uit te sluiten en is gelijk een mooie manier om in te komen om de backup van m'n server goed te configureren.

Maar zoals het er nu voorstaat gaat Backblaze de deur uit, maar eerst even de volledige backup afronden ;)

• Kliko
Ik heb thuis 100mbit/s upload en ik trok ik bijna vol. Varieerde van 70 -90 mbit/s. Dus het is heel veel sneller dan crashplan! Gebruik het icm. Duplicati btw. Dus dat kan de beperkende factor zijn...

Je kan een speedtest doen vanaf jouw pc naar de jottacloud server. Het is natuurlijk de vraag hoe betrouwbaar die is. But it's something. :)

• Tortelli

Tortelli

Download van 94Mbit, upload van 80Mbit hier op het werk (100/100 glas lijn). Kortom prima snelheden!.

• Eric_1993
Tortelli schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:05:
Download van 94Mbit, upload van 80Mbit hier op het werk (100/100 glas lijn). Kortom prima snelheden!.
Mag ik vragen hoe je aan die 94 Mbit download komt? Ik zou heel graag JottaCloud willen gebruiken, vanwege de prijs en de onbeperkte opslag. Maar ik haal helaas maar een downloadsnelheid van 40 Mbps en dat is mij toch echt heel traag. :+

Edit: Ik download de bestanden van JottaCloud met hun eigen client.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric_1993 op 12-09-2018 16:23 ]

• Tortelli

Tortelli

Eric_1993 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:23:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die 94 Mbit download komt? Ik zou heel graag JottaCloud willen gebruiken, vanwege de prijs en de onbeperkte opslag. Maar ik haal helaas maar een downloadsnelheid van 40 Mbps en dat is mij toch echt heel traag. :+

Edit: Ik download de bestanden van JottaCloud met hun eigen client.
http://speedtest.jottacloud.com/ hoe accuraat dit irl is...... :+

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ik heb nu hyperbackup draaien op mijn synology nas maar in mijn ogen is dit niet echt een backup, versies opslaan zal voor vele heel goed werken maar het klinkt als een poor mans backup of het volgende moet met hyperbackup ook kunnen maar ik heb het niet kunnen vinden.

Ik zou het volgende schema willen voor externe backups:
21 dagen
52 weken
12 maanden
2 jaar

Dit doe ik met een linux server en R1soft ook op deze manier en dit bevalt prima :) 2 jaar klinkt heel ver in het verleden maar dit is al eens nodig gebleken.

Weet iemand of dit ook op te zetten is met hyperbackup of een andere backup software voor een synology? Ik ben niet vies van wat manuel linux werk aan de kant van de synology of linux backup server.

• Arunia
  • Laatst online: 11:55
Vandaag was de eerste betaling van Crashplan voor de 12 maanden periode met 75% korting.
Dan is het nu natuurlijk de vraag, waar gaan we in de toekomst naartoe. Mijn vrouw vind 10 euro per maand best veel. Echter vind ik de software van Crashplan wel heel erg fijn.
Is er software wat hetzelfde doet en kan?
Zag in het andere topic wel hubiC en dan zelf software instellen. Maar CP deed aan encryptie bijvoorbeeld.
Voordeel van hubiC is dat deze 50 euro per jaar is.
Jottacloud met Duplicati (eens kijken of dat te vergelijken is met de software van CP) is 75 euro per jaar. Is op zich ook nog wel te doen daar CP 120 euro per jaar zal zijn.

Eisen, opslag 10TB oid (zit nu net aan de 1TB) of onbeperkt uiteraard en software vergelijkend met CP. Ben bang dat dat laatste moeilijk gaat worden.

Backblaze zou een optie nog kunnen zijn, maar Carbonite ook qua prijs. Echter zie ik daar server staan voor 25 euro. Zou dat betekenen dat als ik nu WHS 2011 en later wellicht server Essentials (whatever jaar) ga gebruiken, ik dan de duurdere zou moeten nemen? Dan valt die af. Echter lijkt Backblaze traag te zijn als ik de reviews zo lees.

[ Voor 17% gewijzigd door Arunia op 19-09-2018 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Hubic neem geen nieuwe klanten meer aan en zoeken momenteel een koper (ben daar net weg omdat mijn Synology backup gewoon niets meer doet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ynnoz
Arunia schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:43:
Vandaag was de eerste betaling van Crashplan voor de 12 maanden periode met 75% korting.
Dan is het nu natuurlijk de vraag, waar gaan we in de toekomst naartoe. Mijn vrouw vind 10 euro per maand best veel. Echter vind ik de software van Crashplan wel heel erg fijn.
Zag in het andere topic wel hubiC en dan zelf software instellen. Maar CP deed aan encryptie bijvoorbeeld.
Jottacloud met Duplicati (eens kijken of dat te vergelijken is met de software van CP) is 75 euro per jaar. Is op zich ook nog wel te doen daar CP 120 euro per jaar zal zijn.

Eisen, opslag 10TB oid (zit nu net aan de 1TB) of onbeperkt uiteraard en software vergelijkend met CP. Ben bang dat dat laatste moeilijk gaat worden.

Backblaze zou een optie nog kunnen zijn, maar Carbonite ook qua prijs. Echter zie ik daar server staan voor 25 euro. Zou dat betekenen dat als ik nu WHS 2011 en later wellicht server Essentials (whatever jaar) ga gebruiken, ik dan de duurdere zou moeten nemen? Dan valt die af. Echter lijkt Backblaze traag te zijn als ik de reviews zo lees.
Kijk eens naar Jottacloud (onbeperkt voor €7,50 per maand en als je een jaarcontract afsluit krijg je twee maanden gratis).

• Arunia
  • Laatst online: 11:55
Beiden bedankt. Ik ga daar ook nog eens naar kijken. Hubic valt dan iig af.
Jottacloud op het lijstje erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:43

copykat

Good copy isn't bad

ik gebruik Duplicati en ik heb opeens deze melding:
"Found 1 files that are missing from the remote storage, please run repair"
ik heb gewoon de backup handmatig gestart en melding blijft.
in de menu structuur zie ik geen "Repair" tool button of zo iets, weet iemand wat er mee bedoelt wordt?
"please run repair"

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Als je je back-up openklapt (dus op het hoofdscherm) dan heb je daar de optie om logbestanden te bekijken en een repair uit te voeren.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

--Niels-- schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:23:
[...]

Als je je back-up openklapt (dus op het hoofdscherm) dan heb je daar de optie om logbestanden te bekijken en een repair uit te voeren.
De enige die ik zie is de highlighted verify:
home menu
Is dat de gene die je bedoeld?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:31:
[...]

De enige die ik zie is de highlighted verify:
[Afbeelding: home menu]
Is dat de gene die je bedoeld?
Dat zit onder Advanced->Database.
https://github.com/duplicati/duplicati/issues/2118

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik was gelukkig niet de enige die niet daar zocht.... 🤗
en inderdaad een repair of dismiss buttonkeuze zou handiger zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
Arunia schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:43:

Ben zelf van CP overgestapt naar SpiderOAK. Heeft veel overeenkomsten met CP, alleen geen ulimited data. Maargoed ik krijg met meerder computers binnen de familie de 2TB nog niet vol.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een backup client die overweg met encryptie en Amazon S3 (Glacier) kan. Kwam in dit topic o.a. Arq, Borg, Cloudberry en Duplicati tegen.

Meeste ervaringen hier zijn met Duplicati en in tegenstelling tot sommige anderen gratis, open source en beschikbaar voor op Windows.
Klinkt perfect! Is er dan nog een reden te bedenken om niet met Duplicati te werken, zijn er mensen met negatieve ervaringen of die bewust voor een andere client hebben gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Zijn er mensen die gebruikmaken van www.duplicati-monitoring.com voor het in de gaten houden van hun back-ups?
Ik heb het gisteren ingesteld en het ziet er handig uit. Ik heb nu een overzicht over back-ups van meerdere pc's, het logbestand is een stuk overzichtelijker en je hebt mooie grafiekjes van de hoeveelheid data die je back-upt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 16:40

Samueldw

ISO 516

@--Niels-- Ziet er wel netjes uit, zelf geen ervaring mee. Alleen jammer dat ze het apart ontwikkelen. Ontneemt het open karakter van Duplicati.

Hoe is de ervaring met Jottacloud en Duplicati?

Ik ben zelf op zoek naar een cloud storage die gebruikt kan worden i.c.m. duplicati (>=2TB).

Opties als Crashplan en Backblaze heb ik ook overwogen, maar ik wil graag zeker zijn van degelijke encryptie. Dat is niet eenvoudig als je alleen maar de eigen software van CP of BB kan gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door Samueldw op 02-12-2018 15:34 . Reden: Typefout ]

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Ik gebruik duplicati icm stack van transip. Geen omkijken naar. Koppeling via webdav. En een Nederlands bedrijf met (als ik me niet vergis) datacenters in Nederland. Wat mij betreft ook een pre tov buitenlandse (Amerikaanse) cloud providers.

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

Donaldinho schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:30:
Ik gebruik duplicati icm stack van transip. Geen omkijken naar. Koppeling via webdav. En een Nederlands bedrijf met (als ik me niet vergis) datacenters in Nederland. Wat mij betreft ook een pre tov buitenlandse (Amerikaanse) cloud providers.
Ja, dat gebruik ik nu zelf ook (1tb). Werkt inderdaad top. Alleen bij met meer dan 2tb wordt het wel een prijzige aangelegenheid, namelijk €50,- per maand. Dan klinkt jottacloud een stuk goedkoper, namelijk €7,50 per maand. Daarnaast encrypt ik mijn backups toch, dus waar het staat maakt me dan niet zoveel uit. Ik ga denk ik maar eens de gratis versie van 5gb testen binnenkort.

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Als ik op de site kijk lijkt voor 2000GB de kosten 10E - dus dat ontloopt elkaar niet zoveel.

Alternatief kan zijn minder opslaan, keer wat weggooien kan ook geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
Er is een nieuwe (beta) versie van Duplicati uit, versie 2.0.4.5. Beschikbaar voor Windows, Mac, Linux, Synology en QNAP NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ynnoz
Samueldw schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:49:
@--Niels-- Ziet er wel netjes uit, zelf geen ervaring mee. Alleen jammer dat ze het apart ontwikkelen. Ontneemt het open karakter van Duplicati.

Hoe is de ervaring met Jottacloud en Duplicati?

Ik ben zelf op zoek naar een cloud storage die gebruikt kan worden i.c.m. duplicati (>=2TB).

Opties als Crashplan en Backblaze heb ik ook overwogen, maar ik wil graag zeker zijn van degelijke encryptie. Dat is niet eenvoudig als je alleen maar de eigen software van CP of BB kan gebruiken.
Jottacloud in combinatie met Duplicati werkt prima, geen enkel probleem. Als je meer als 2TB wil opslaan dan zijn er een paar mogelijkheden die je kan overwegen:

1. Jottacloud
2. Google GSuite
3. Stack van TransIP (gebaseerd op Nextcloud)

Daarnaast heb je ook nog Strato, maar dat is duurder omdat je extra voor de protocollen moet betalen.

Jottacloud en Google GSuite zijn zo goed als "onbeperkt". In ieder geval doen beide bedrijven niet moeilijk als je binnen de 10TB blijft.

Omdat Duplicati gebruik maakt van encryptie hoef je je geen zorgen te maken over privacy (Google GSuite). Verder kan je bij Google GSuite er voor kiezen om je de data in Europa op te slaan. Wel heb je denk ik een eigen domein nodig om dit product te kunnen gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Ynnoz op 03-12-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000

WouterG

Dit is geen ondertitel

--Niels-- schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:25:
Zijn er mensen die gebruikmaken van www.duplicati-monitoring.com voor het in de gaten houden van hun back-ups?
Ik heb het gisteren ingesteld en het ziet er handig uit. Ik heb nu een overzicht over back-ups van meerdere pc's, het logbestand is een stuk overzichtelijker en je hebt mooie grafiekjes van de hoeveelheid data die je back-upt.
Ligt het aan mij of kan ik me niet registreren? https://www.duplicati-monitoring.com/register geeft een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
WouterG schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:26:
[...]

Ligt het aan mij of kan ik me niet registreren? https://www.duplicati-monitoring.com/register geeft een foutmelding.
Hmm, inloggen werkt nog wel, maar op de registreren pagina krijg ik ook een foutmelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Amazon heeft vanaf januari een nieuwe cold storage dienst: S3 Glacier Deep Archive.

4x zo goedkoop als de normale Glacier, slechts 1 USD / TB / maand. Lijkt me érg interessant voor online backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
sloth schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:59:
Amazon heeft vanaf januari een nieuwe cold storage dienst: S3 Glacier Deep Archive.

4x zo goedkoop als de normale Glacier, slechts 1 USD / TB / maand. Lijkt me érg interessant voor online backup.
Ik zou zelf wel heel goed de retrieval kosten in de gaten houden. Die kunnen bij AWS behoorlijk oplopen. Afwachten dus wat deze hier gaan worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Ynnoz op 06-12-2018 12:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

Is het toegestaan een unlimited Jottacloud account te delen met iemand anders? Daar wordt niet expliciet over gesproken, wel dat je het op een onbeperkt aantal apparaten mag gebruiken.

Zojuist een testje gedaan met een backup via Duplicati naar Jottacloud. Ik trek mijn upload vol (3MB/s).
Nog een tip: laat je land op Norwegen staan bij betalen. Je betaald dan 590 kr (zo'n €63) i.p.v. de €75,- als je je land op Nederland zet.

[ Voor 40% gewijzigd door Samueldw op 09-12-2018 13:58 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 30 Laatste