PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:30

WhySoSerious

Be the change.

En opeens is PVOutput weer up to date. Mis nog 0,3 kWh tov SolarEdge portal.

Van gisteren, de 25e, blijft ie data tussen 11:00 en 15:00 missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Heb zelf mijn missende data van gisteren handmatig geupload (helaas interval 15 minuten i.p.v. 5 minuten)
Hoop dat een en ander nu stabiel blijft.
Probleem zit/zat overigens aan kant van SolarEdge

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Vinke
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10-2024
bij mij ook weer ok!

Solar 2340WP | 9xBYD 260P6-36 | SolarEdge SE2200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Hier is de SE monitoring ook weer aangevuld. I.t.t. gisteren is PVoutput nu wél netjes om de 5 minuten aangevuld _/-\o_ .

Dit moet geen gewoonte worden. Tot gisteren zelden problemen gehad met de logging van SE naar PVoutput. En nu twee dagen achter elkaar...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Het circus draait weer. Ben altijd benieuwd wat er nou is misgegaan

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Gasschuif schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:33:
Het circus draait weer. Ben altijd benieuwd wat er nou is misgegaan
Zal wel iets met de servers van SE te maken hebben..

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Het leek inderdaad een probleem bij SE met de servers die de API verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:05
Zijn er hier meer mensen die hun energieverbruik vanuit de slimme meter uploaden naar PVoutput ?
Ik was eens bezig om te kijken of ik dit werkend kan krijgen, maar helaas lukt het niet.

Wellicht dat jullie wat meer info hebben :)

Ik heb een python-script op mijn rpi gezet die de slimme meter uitleest.
Het script heb ik hiervandaan en ik gebruik deze handleiding.

Echter als ik via python het script probeer te starten krijg ik de volgende foutmelding:

Traceback (most recent call last):
  File "pvoutput.py", line 144, in <module>
    sys.exit(main())
  File "pvoutput.py", line 62, in main
    pv_in, pv_pwr = get_pv(args.url, args.pv_device_id)
  File "pvoutput.py", line 133, in get_pv
    data = device_data['result'][0]
KeyError: 'result'

Iemand een idee wat ik wellicht verkeerd doe ?
Ik start het volgende script via python:
pvoutput.py -a <API Key> -s <System ID> -e <IDX elektriciteit>

Api key van de website gehaald,
Systeem ID is het id van mijn systeem op pvoutput
IDX is de idx in domoticz die ik opgegeven heb.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:44:
Zijn er hier meer mensen die hun energieverbruik vanuit de slimme meter uploaden naar PVoutput ?
Ik was eens bezig om te kijken of ik dit werkend kan krijgen, maar helaas lukt het niet.

Wellicht dat jullie wat meer info hebben :)

Ik heb een python-script op mijn rpi gezet die de slimme meter uitleest.
Het script heb ik hiervandaan en ik gebruik deze handleiding.

Echter als ik via python het script probeer te starten krijg ik de volgende foutmelding:

Traceback (most recent call last):
  File "pvoutput.py", line 144, in <module>
    sys.exit(main())
  File "pvoutput.py", line 62, in main
    pv_in, pv_pwr = get_pv(args.url, args.pv_device_id)
  File "pvoutput.py", line 133, in get_pv
    data = device_data['result'][0]
KeyError: 'result'

Iemand een idee wat ik wellicht verkeerd doe ?
Ik start het volgende script via python:
pvoutput.py -a <API Key> -s <System ID> -e <IDX elektriciteit>

Api key van de website gehaald,
Systeem ID is het id van mijn systeem op pvoutput
IDX is de idx in domoticz die ik opgegeven heb.
Daar ben ik de boosdoener aan. Die versie die jij hebt heeft ook een zonnepaneel meting nodig. Volgens mij heb ik voor ThinkPad ooit eens een variant zonder zonnepanelen gemaakt, zelf heb ik die niet meer..

Ik zal even aan ThinkPad vragen of hij die van hem nog heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:42:
[...]

Daar ben ik de boosdoener aan. Die versie die jij hebt heeft ook een zonnepaneel meting nodig. Volgens mij heb ik voor ThinkPad ooit eens een variant zonder zonnepanelen gemaakt, zelf heb ik die niet meer..

Ik zal even aan ThinkPad vragen of hij die van hem nog heeft.
Maakt niet uit ;) ik had gezien dat het ook de pv uitleest en doorstuurt naar pvoutput, maar ik dacht van wellicht doe ik wat verkeerd :)
Het uitlezen doe ik via de Omnik Datalogger.
Alleen eens kijken of ik die data kan verbergen als ik niet ingelogd ben.
Zover ik zie laat hij het gewoon zien

[ Voor 5% gewijzigd door MdO82 op 05-11-2015 19:22 . Reden: datalogging ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:19:
[...]

Maakt niet uit ;) ik had gezien dat het ook de pv uitleest en doorstuurt naar pvoutput, maar ik dacht van wellicht doe ik wat verkeerd :)
Het uitlezen doe ik via de Omnik Datalogger.

[...]

Alleen eens kijken of ik die data kan verbergen als ik niet ingelogd ben.
Zover ik zie laat hij het gewoon zien
Het uitlezen deed ik toen via een Youless op een bruto productie meter in de meterkast. Ik gebruik het nu zelf niet meer.

Als je bedoelt het verbergen van de consumptie data voor anderen? Dan meen ik dat er bij je systeem settings je ergens je consumptie op private kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:23:
[...]

Het uitlezen deed ik toen via een Youless op een bruto productie meter in de meterkast. Ik gebruik het nu zelf niet meer.

Als je bedoelt het verbergen van de consumptie data voor anderen? Dan meen ik dat er bij je systeem settings je ergens je consumptie op private kan zetten.
Ik heb die optie gezien.
Kan zoals hier al aangegeven wordt alleen als je donateur bent.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 21:50
Sinds vandaag heb ik een tweede set panelen met een Kwh meter aan een tweede Youless gehangen. In PvOutput dit systeem toegevoegd, maar weet niet hoe ik de gegevens in dat tweede systeem moet krijgen. Eerst dacht ik een nieuwe API-key aan te moeten vragen, maar dan krijg ik een waarschuwing dat mijn nu ingestelde logging van het eerste systeem verloren gaat. What to do?

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Je moet gewoon dezelfde API key gebruiken. Alleen heeft je nieuwe systeem een ander system id (SID). Dus de SID is hetgeen wat verschillend is tussen je beide youless loggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
OK, bedankt.

7695 Wp: 30xAuria115 & Delta Solivia 3.3 TR / 36xAuria120 & Delta Solivia 5.0 TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dat kan volgens mij ook alleen als je een donatie doet :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bamboe48 schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 17:24:
Sinds vandaag heb ik een tweede set panelen met een Kwh meter aan een tweede Youless gehangen. In PvOutput dit systeem toegevoegd, maar weet niet hoe ik de gegevens in dat tweede systeem moet krijgen. Eerst dacht ik een nieuwe API-key aan te moeten vragen, maar dan krijg ik een waarschuwing dat mijn nu ingestelde logging van het eerste systeem verloren gaat. What to do?
Als je donateur wordt, kun je bovendien nog een derde systeem maken en die als parent bij je huidige systemen toevoegen. Je krijgt dan zo in één systeem de som van je beide 'echte' systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 20:16:
[...]

Als je donateur wordt, kun je bovendien nog een derde systeem maken en die als parent bij je huidige systemen toevoegen. Je krijgt dan zo in één systeem de som van je beide 'echte' systemen.
Bedankt, ik heb het na enig gepruts voor elkaar gekregen, een parent waarin de opbrengst van beide subsystemen wordt opgeteld. Ik wilde het net trots aan mijn ega laten zien, ligt PVOutput er waarschijnlijk uit, krijg geen verbinding. Evengoed bedankt voor de hulp en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Bamboe48 schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:30:
[...]

Bedankt, ik heb het na enig gepruts voor elkaar gekregen, een parent waarin de opbrengst van beide subsystemen wordt opgeteld. Ik wilde het net trots aan mijn ega laten zien, ligt PVOutput er waarschijnlijk uit, krijg geen verbinding. Evengoed bedankt voor de hulp en suggesties.
hier ook geen verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Het is de hele week al een beetje traag bij pvoutput, of heb ik dit alleen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Het is de hele week al een beetje een knipperlicht verhaal.
Maar sinds half 12 doet ie inderdaad niks meer :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
Op het forum Electriciteit opwekken met zonnepanelen wordt gemeld dat PVOutput weer in de lucht is, maar het lukt mij niet meer vanaf gisterochtend, ca 20 minuten nadat ik had gedoneerd en een parent met 2 subsystemen had ingevoerd. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Pvoutput is online, mijn WSL logger heeft de data gisteren gewoon verstuurd maar ik kon pvoutput niet op.
Kennelijk is de logging en het uitlezen gescheiden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
PV output heeft een ander IP adres gekregen schijnt. Even dns flushen en het zou weer moeten werken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:59

Bozevkwa

The Falcons have landed

Het is bij mij dat hij us.pvoutput.org niet kan vinden. Die gebruikt hij om de app te vullen. De normale website werkt wel prima.

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bamboe48
Mistraller schreef op maandag 09 november 2015 @ 11:14:
PV output heeft een ander IP adres gekregen schijnt. Even dns flushen en het zou weer moeten werken.
Na ipconfig/flushdns nog geen verbinding met PVOutput. Ben ik de enige die het niet lukt?
edit: pc opnieuw gestart, alles nu OK

[ Voor 5% gewijzigd door Bamboe48 op 09-11-2015 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:41
Zo, mijn systeem staat ook aan :) (Mattie112 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4") ik ga me ook eens verdiepen in PVOut. Omvormer (Hosola) heeft wifi dus zal ga even zoeken of ik daar mooi data van kan scrapen of anders zit er ook nog en seriële poort op :)

edit:
Er zit een "remote server" optie in waar je ip en poort op kan geven, dit krijg ik dan als output

code:
1
2
3
4
5
root@raspberrypi:~# nc -u -l 1234
hsA°w$w$H7015D0013Ø
                   Õ
                    ª           ±       V1.10V1.10²hAðw$w$DATA SEND IS OK
«

Iemand enig idee wat voor dataformaat ze gebruiken? Het zal wel binary data zijn, maarja welk formaat....

[ Voor 39% gewijzigd door Mattie112 op 10-11-2015 11:28 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Misschien eens met tcpdump kijken wat de omvormer stuurt. Mogelijk is er dan wat meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Werken de Hosola en Omnik omvormers hetzelfde ?
Anders zou je eens kunnen kijken als je Omnik-Data-Logger op je rpi zet wat voor informatie je binnenkrijg.

Ik weet dus niet of de Hosola en Omnik hetzelfde babbelen, maar je zou eens een poging kunnen doen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Hm ziet er goed uit, zit ook een stukje bij om de bytecode te converten dat was nou net het stuk waar ik met 'gokken' niet uit kwam. Omvormer is nu uit (waar is de zon :( ) maar zal morgen even kijken of het heel toevallig hetzelfde formaat is :D

• Mattie112
Ik heb wat gevonden:

https://github.com/micromys/Omnik

De python versie werkt niet bij mij, maar deze wel. Even kijken of ik het weekend tijd heb om hem om te schrijven zodat hij pvoutput support.

Ben wel blij dat ik nu in elk geval dit krijg:
["JSON"]=>
string(344) "{"Datum":"2015-11-12 10:36:10","Inverter":"H7015D0013\u0000\u0000\u0000\u0000\u0000\u0000","temperature":28.7,"vpv1":336.4,"vpv2":325.7,"vpv3":0,"ipv1":1.7,"ipv2":1.7,"ipv3":0,"iac1":4.6,"iac2":0,"iac3":0,"vac1":231.7,"vac2":0,"vac3":0,"fac1":50.03,"fac2":0,"fac3":0,"pac1":1075,"pac2":0,"pac3":0,"todaykWh":1.62,"totalkWh":3.7,"totalHours":17}"
edit:
heb eea herschreven kan het nu nog niet testen omdat de inverter uit is en ik nog niet de output van dat ding gesaved had :p naja morgen dan maar even doen overdag ;)

edit2:
Heb nu maar even wat output gesaved zodat ik er ook echt mee verder kan, so far lijkt het lekker te werken wat ik heb (ophalen en parsen van data). Als er mensen zijn die ook een Hosola inverter hebben let me know dan hou ik je op de hoogte van mijn progress

[ Voor 25% gewijzigd door Mattie112 op 13-11-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik weet niet of iemand er al eens mee bezig is geweest.
Maar vanuit mijn Omnik wordt er doormiddel van de Omnik-Data-Logger de gegevens doorgestuurd naar PVoutput.

Het is leuk om te zien wat de voltage is, maar na een aantal dagen vindt ik het eigenlijk niet zo belangrijk meer.
Ik heb daarom 3 bestanden aangepast van de Omnik-Data-Logger.

Mocht iemand er interesse in hebben dan kan je dit natuurlijk laten weten :)
Ik heb namelijk het idee dat de maker van Omnik-Data-Logger niet zo heel actief meer is :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je hebt dus het voltage er uit gehaald? Eventueel kan je hem forken op github en dan zelf je changes daar op gooien :)

Ik ga nu weer even kloten aan mijn hosola-data-logger script hopelijk kan ik die morgen ook met jullie delen!

EDIT:

En het script is 'af'
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger

Morgen even testen met live data of alles goed werkt (wil geen fake data inserten in PVoutput) maar het lijkt goed te gaan zo!

edit:

ga er nog even aan knutselen, die HTTP stuff zit blijkbaar niet standaard in PHP dus even kijken of ik daar een alternatief voor kan vinden

edit:
script lijkt goed te werken zo, laatste paar uur heeft ie alles automatisch geupload ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Mattie112 op 14-11-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcinO
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 11:29
Hallo allemaal, ik ben tegen iets aangelopen bij mijn SolarEdge installatie en vroeg mij af of anderen hier wellicht ook tegenaan zijn gelopen of dit ook hebben (hoeft niet bij SolarEdge te zijn). Als ik de energiedata binnenhaal via de API (scriptje in powershell voor geschreven, mocht je die willen hebben: die staat op m'n blog: https://powershelladminis...ion-data-and-save-to-csv/) en ik tel de kwartierwaarden bij elkaar op (en deel door 4 gezien het Wh waarden zijn en er 4 kwartieren in 1 uur gaan), en ik vergelijk die met de dagwaarde van de PV productie; dan komen ze niet overeen.
Voorbeeld:
Alle kwartierwaarden van 14 november samen (gedeeld door 4): 1903,167 Wh
De dagwaarde voor 14 november: 1954,81 Wh
Is niet een heel groot verschil, maar toch 51,6 Wh.
Zodra je bij een maand aan data komt, zit je op iets meer dan 1kWh verschil in deze waarden.

Zowel via de API als op de monitoring portal van SolarEdge loop ik tegen dit probleem aan. Dus ik neem aan dat met het doorvoeren van de data naar PVoutput je er ook last van zou moeten hebben. Hebben jullie dit al ondervonden? Zijn er misschien andere merken die hier ook last van hebben?
Het hoort misschien niet helemaal thuis in dit topic, maar gezien jullie wel allemaal geïnteresseerd zijn in het meten / c.q. doorsturen van de gegevens, lijken jullie me ook mensen die graag willen dat deze gegevens kloppen; vandaar mijn vraag hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

OcinO schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:09:
Hallo allemaal, ik ben tegen iets aangelopen bij mijn SolarEdge installatie en vroeg mij af of anderen hier wellicht ook tegenaan zijn gelopen of dit ook hebben (hoeft niet bij SolarEdge te zijn). Als ik de energiedata binnenhaal via de API (scriptje in powershell voor geschreven, mocht je die willen hebben: die staat op m'n blog: https://powershelladminis...ion-data-and-save-to-csv/) en ik tel de kwartierwaarden bij elkaar op (en deel door 4 gezien het Wh waarden zijn en er 4 kwartieren in 1 uur gaan), en ik vergelijk die met de dagwaarde van de PV productie; dan komen ze niet overeen.
Voorbeeld:
Alle kwartierwaarden van 14 november samen (gedeeld door 4): 1903,167 Wh
De dagwaarde voor 14 november: 1954,81 Wh
Is niet een heel groot verschil, maar toch 51,6 Wh.
Zodra je bij een maand aan data komt, zit je op iets meer dan 1kWh verschil in deze waarden.

Zowel via de API als op de monitoring portal van SolarEdge loop ik tegen dit probleem aan. Dus ik neem aan dat met het doorvoeren van de data naar PVoutput je er ook last van zou moeten hebben. Hebben jullie dit al ondervonden? Zijn er misschien andere merken die hier ook last van hebben?
Het hoort misschien niet helemaal thuis in dit topic, maar gezien jullie wel allemaal geïnteresseerd zijn in het meten / c.q. doorsturen van de gegevens, lijken jullie me ook mensen die graag willen dat deze gegevens kloppen; vandaar mijn vraag hier.
Daar is zowel in relatie met PVOutput als met eigen meters op de PV groep over gediscussieerd.
Kan zo snel de topics op GoT en op de PVOutput site niet terug vinden, maar het is bekend dat er verschillen zijn tussen wat SolarEdge rapporteerd als dagwaarde en wat er via andere wegen geregeistreerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcinO
Dank je. Ik was zelf er ook nog even bezig mee geweest en zag toen iets dat ik over het hoofd had gezien (zeer stom). de 15 minuten waarden zijn niet in WH, maar W... Het zijn dus geen eenheden waarmee te rekenen valt op de manier zoals ik deed. De dagwaarden en maandwaarden zijn wel WH, dus die kan ik wel gebruiken en zijn correct.

[ Voor 4% gewijzigd door OcinO op 16-11-2015 19:28 ]

• OcinO
Ik heb van een SolarEdge developer een undocumented API parameter gekregen. Deze zit nu verwerkt in m'n script. Nu krijg ik wel netjes de juiste waarden binnen en zijn alle 15 minuten waarden opgeteld even veel als de dag waarden. Wellicht dat deze API call ook bij de anderen kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Is er eigenlijk al een team wat alleen op west zit?
En hoe vindt je die?
Als ik bij teams/find: "west" zoek, krijg ik alleen leden met west in hun naam.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Geurt-kun schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:50:
En hoe vindt je die?
Je tikt in het zoekscherm in: west team

dan zie je wel wat resultaten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Geurt-kun schreef op zondag 22 november 2015 @ 16:50:
En hoe vindt je die?
Of je filtert in de Tweakers PVOutput lijst op de juiste Orientation (270° is west).
PVOutput Tweakers team

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09 14:06
sinds vanochtend pvoutput werkende met mijn solaredge 3000 systeem (10 x 260wp panelen)
http://pvoutput.org/list.jsp?id=46194&sid=42129

ik lees veel over de slimme meter uitlezen : gaat een "stedin" ooit dit mogelijk maken ?
de app 'anna inzicht" kan het ook uitlezen. waarom zou pv-output dit ook niet kunnen gaan doen ?

Dan toch nog een vraag over de facturatie :)

Ik heb nu als Import-peak 0,2120 ingevuld en als import off-peak 0.1999
Hoe kan ik de expor-peak en export-off-peak rates achterhalen ?

[ Voor 72% gewijzigd door kevertje1977 op 03-12-2015 08:07 ]

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo,
ik gebruik SBFspot op Raspberry pi om de opbrengsten van mijn SMA SB 3600TL op te laden naar PVoutput. Samen met de opbrengst wordt ook de invertertemperatuur opgeladen.
De omgevingstemperatuur wordt ingeladen via Wunderground, maar is niet altijd zichtbaar. Heeft iemand enig idee hoe ik de temperatuur upload van de invertorwaarden via SBFspot kan blokkeren, zodat enkel de omgevingstemperatuur zichtbaar is in de grafieken?

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 15:54
Hallo,
Afgelopen woensdag zijn er 10 panelen, per stuk 290Wp, bijgeplaatst op het dak met een SolarEdge SE3000 omvormer. (51 graden op het oosten).
Voor woensdag lag er al een PV systeem van 15 panelen per stuk 285Wp en een SolarEdge SE3500 omvormer. (oost/west onder een hoek van 13 graden)
Nu heeft de installateur de nieuwe zonnepanelen bij de huidige ingetekend op de site van SolarEdge, zodat alles 1 systeem is en dus ook het verbruik automatisch bij elkaar opgeteld wordt.
Mijn vraag is nu, hoe voer ik dit in in PV output aangezien ik maar 1 api key heb. zodat het totaal aantal kWp klopt en het systeem goed in PV output staat.
Ook zou ik graag willen, dat het verwachte verbruikt pas vanaf nu bijgewerkt wordt, zodat ik over 1 jaar nog kan zien of ik bijvoorbeeld in juni 2015 de verwachte opbrengst heb gehaald of niet van het systeem dat er toen lag.
Het totaal opgewekte en het live vermogen worden al wel goed doorgegeven door SolarEdge aan PV output.
Hier de link naar het systeem: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=41175

Edit: het goed invoeren van de gegevens is inmiddels gelukt. Ik vraag me nu alleen nog af of het mogelijk is de verwachte opbrengst vanaf een bepaalde maand in te laten gaan...

[ Voor 23% gewijzigd door joep1222 op 18-12-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
oosterlo schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:03:
Hallo,
ik gebruik SBFspot op Raspberry pi om de opbrengsten van mijn SMA SB 3600TL op te laden naar PVoutput. Samen met de opbrengst wordt ook de invertertemperatuur opgeladen.
De omgevingstemperatuur wordt ingeladen via Wunderground, maar is niet altijd zichtbaar. Heeft iemand enig idee hoe ik de temperatuur upload van de invertorwaarden via SBFspot kan blokkeren, zodat enkel de omgevingstemperatuur zichtbaar is in de grafieken?
Heb je deze pdf gezien:
https://sbfspot.codeplex.com/downloads/get/1441111

Bij tweaking pagina 7 staat e.e.a. uitgelegd.
Blokkeren NULL AS V5

Hier ook wat info:
Joepla in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-12-2015 12:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Ik heb gisteren een paar keer de slimme meter onderzocht maar kan het zijn dat ik geen P1 poort heb ?
Ik heb een Landis GYR+, ZCF120ABd
T10065
Hij is volgens mij van 2008. Ik lees dat sommige meters dan nog geen P1 poort hebben.
Ik zit in het stedin gebied, de meter heeft ENECO energie als label

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een goodwe omvormer en wil de data graag automatisch uploaden naar PVoutput om deze weer vervolgens te downloaden in domoticz. Liefst via een rasp Pi. Klinkt een beetje omslachtig maar lukt niet direct in domoticz.

Heeft er iemand ervaring hiermee?

Grt Han

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 08:41:
Ik heb ook een goodwe omvormer en wil de data graag automatisch uploaden naar PVoutput om deze weer vervolgens te downloaden in domoticz. Liefst via een rasp Pi. Klinkt een beetje omslachtig maar lukt niet direct in domoticz.

Heeft er iemand ervaring hiermee?

Grt Han
http://pvoutput.org/help.html

ctrl-f goodwe

en dan vind je eea aan scripts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx, die had ik al gezien. Deze zijn toch voor windows shell. Geen raspberry :'( Of kan ik dit script omzetten naar een script voor linux? Ben een beginner met programmeren :). Op welke wijze kan ik deze sh. file wijzigen? Iemand tips voor een editor? Heb de benodigde variabelen id van mijn Goodwe transformator etc en api van PVoutput gevonden.

Misschien nog een domme vraag? Hoe kan ik het script telkens opnieuw laten laden of gebeurt dat automatisch wanneer het het script in werking zet?

Weet iemand een goede stap voor stap guide?

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2015 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:50:
Thanx, die had ik al gezien. Deze zijn toch voor windows shell. Geen raspberry :'( Of kan ik dit script omzetten naar een script voor linux? Ben een beginner met programmeren :). Op welke wijze kan ik deze sh. file wijzigen? Iemand tips voor een editor? Heb de benodigde variabelen id van mijn Goodwe transformator etc en api van PVoutput gevonden.

Misschien nog een domme vraag? Hoe kan ik het script telkens opnieuw laten laden of gebeurt dat automatisch wanneer het het script in werking zet?

Weet iemand een goede stap voor stap guide?
https://github.com/Sp1l/P...ree/master/Goodwe2PVouput

Shell script == linux shell (bash)
Powershell == windows

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Is het mogelijk om een SMA inverter (3000 TL-20) uit te lezen m.b.v. een bluetooth dongle in een Synology NAS en vervolgens te uploaden naar pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Er staan een heel zooi SMA scripts op de pvoutput site, heb je er al eens 1 getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MeTooPV schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:05:
Is het mogelijk om een SMA inverter (3000 TL-20) uit te lezen m.b.v. een bluetooth dongle in een Synology NAS en vervolgens te uploaden naar pvoutput?
Ik heb een Raspberry Pi draaien met domoticz en SBFspot.
In de SMA zit een speedwire module. (maar bluetooth zou ook kunnen/minder betrouwbaar)

Werkt perfect!
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Klik op show extended data blokje onder <next day>
Ook onder domoticz zie ik alle SMA gegevens. Die weer te koppelen is aan je e-boiler (or whatever) >:)

(En mijn harddisken van de synology nas blijven heerlijk stil...)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Mattie112 schreef op maandag 28 december 2015 @ 16:27:
Er staan een heel zooi SMA scripts op de pvoutput site, heb je er al eens 1 getest?
Nee, maar linux is niet helemaal mijn ding, en hoewel een synology op linux draait, is het wel een afgeschermde linux. Je hebt niet zomaar een command line tot je beschikking.
Op deze site staat er vrijwel niets over. Met zoekmachines kom je eigenlijk ook vooral discussies tegen waarbij mensen het op een andere manier oplossen.
Ik zoek wel even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nee dat snap ik maar ik bedoel dat je even kan testen of zo'n script gewoon werkt :) Niet geschoten is altijd mis tenslotte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MeTooPV schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:13:
[...]

Nee, maar linux is niet helemaal mijn ding, en hoewel een synology op linux draait, is het wel een afgeschermde linux.
...
Ik zoek wel even verder.
Met een Pi is het toch echt heel erg simpel. (tov een oplossing met de Synology, als die er al zijn)
Ik heb ook geen verstand van Linux, maar een simpele tutorial volgen lukt me nog wel :+

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2015 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
http://i464.photobucket.c...021.37.00_zps4kbsfyxr.png

Eindelijk de solaredge in Grafana gekregen.
Aardig dagje vandaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
antonboonstra schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:10:
[...]
We staan al 23e in het teamoverzicht qua opwekking en zelfs 12e qua grootte! d:)b
1,5 jaar verder is het Tweakers team op PVOutput alweer aardig gegroeid.
  • 16e qua opwekking (7 plaatsen gestegen)
  • 7e qua grootte (5 plaatsen gestegen)
Team overzicht PVOutput

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Cool, heb je zelf een poller geschreven die solaredge uitleest via api? Zou die graag eens zien :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Een collega heeft geholpen maar je kan met wget de API uitlezen en de gegevens via collectd naar graphite sturen.
Ik wil eigelijk hetzelfde gaan doen maar dan met de web-only interface van de solar-panels van mijn vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 20:59
Weet iemand hoe ik de weergave van de "live" grafiek kan inperken tot alleen de momenten dat er daadwerkelijk opbrengst gemeld wordt ?
Mijn youless meldt vanaf 5 uur PM uiteraard om de 5 minuten 0 opbrengst en deze nutteloze informatie wordt dus in de grafiek weergegeven tot 12 uur in de avond.
Gek genoeg begint de weergave s'morgens wel pas als de omvormers wakker worden om een uur of 9.
Zo zou ik het aan de eind van de middag dus ook willen hebben.
Moet kunnen als ik bij anderen kijk, maar ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:07
PVOutput kan niet zelf bepalen wat jij nutteloze informatie vindt, dus toont alle metingen in de grafiek die je hebt gestuurd. Oplossing: metingen met 0 Wh niet uploaden.

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 20:59
Dracula78 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:50:
PVOutput kan niet zelf bepalen wat jij nutteloze informatie vindt, dus toont alle metingen in de grafiek die je hebt gestuurd. Oplossing: metingen met 0 Wh niet uploaden.
Dat klinkt logisch. Maar de youless houdt dan dus op met uploaden na 12 uur s'nachts, jouw redenering volgend.
En hij begint weer met uploaden om een uur of 9 s'morgens (als er weer stroom gegenereerd wordt).
Ik ga eens naar de Youless instellingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamanl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 10:48

Lamanl

So little done, so much to do

antonboonstra schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:24:
[...]

1,5 jaar verder is het Tweakers team op PVOutput alweer aardig gegroeid.
  • 16e qua opwekking (7 plaatsen gestegen)
  • 7e qua grootte (5 plaatsen gestegen)
Ik kom het team binnenkort(als ik 5 inputs heb) ook versterken met 4251wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné
  • Laatst online: 14-11-2024
Ik output mijn zonnepanelen nu ook naar pvoutput en ik ben nu bezig om mijn verbruik hier ook heen te pushen dmv p1 uitlezen.

Ik push nu:
v1 = huidig kwh opbrengst volgens mijn inverter
v2 = huidig watt volgens mijn inverter
v3 = kwh verbruik van vandaag volgens p1
v4 = huidige watt volgens p1

Maar nu mis ik dus eigenlijk mijn totale verbruik en wat ik teruglever.
Welke waardes gebruiken jullie hier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Let op met de "huidige watt" waardes die je stuurt, omdat die waarschijnlijk echt snapshots zijn van die éne meting, en niets zeggen over de 5 minuten periode die je naar pvoutput stuurt. Je wil hier eigenlijk het verschil in kWh sinds de vorige meting delen door de verstreken tijd; DAT is je gemiddelde vermogen over die periode (blogpost).

Let op met "verbruik volgens p1"; wat je bij smartmeter uitleest is wat daar netto doorheen stroomt... dat is dus netto import of export, niet het verbruik (blogpost).

Wat je vervolgens naar PVOutput wil sturen zijn twee request met dezelfde timestamp (zie uitleg over de net-flag bij add-status op hun help pagina)

Request 1:
  • v2 = Solar generation in Watt
  • v4 = Berekende verbruik in Watt
Request 2:
  • Dezelfde timestamp
  • v2 = export volgens P1 in Watt
  • v4 = import volgens P1 in Watt
  • n = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné
Thanks, ik ga dit allemaal even doornemen en m'n script aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Er zijn hier plannen om 700 Wp extra aan de SE 4000 te hangen zodat er dan 4,2 kWp totaal aanhangt.

Ik denk dat het niet mogelijk is om mijn huidige PVOutput account aan te passen aan de nieuwe situatie,
en ik dus een nieuwe moet maken, of vergis ik mij?
Als ik een nieuwe maak kan ik dan de oude data daar in importeren?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Je kan toch bij je systeem settings je waarde veranderen? Ik geloof niet dat PVoutput alles opnieuw gaat berekenen (geloof een donatie feature is). Allicht eerst even testen door kWh+1 te doen om te kijken wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Mattie112 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:27:
Je kan toch bij je systeem settings je waarde veranderen? Ik geloof niet dat PVoutput alles opnieuw gaat berekenen (geloof een donatie feature is). Allicht eerst even testen door kWh+1 te doen om te kijken wat het doet.
System size staat "grijs" en is niet opnieuw in te kloppen. Wel een donatie gedaan, dus daar ligt het niet aan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argusb79
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-07 09:13
Gasschuif schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:49:
[...]

System size staat "grijs" en is niet opnieuw in te kloppen. Wel een donatie gedaan, dus daar ligt het niet aan denk ik.
Probeer het aantal panelen eens aan te passen, system size wordt berekend als aantal panelen x vermogen per paneel.

PVoutput 3.3kWp Bauer mono, SB3000-TL21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

argusb79 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:06:
[...]

Probeer het aantal panelen eens aan te passen, system size wordt berekend als aantal panelen x vermogen per paneel.
Kijk dat lukt wel .... _/-\o_

Zou PVOutput na de aanpassing de oude data in tact laten, of dit over de oude periode herberekenen?

Offtopic, het wordt wel een special, 10 stuks King Sun 175 Wp en 10 stuks Panasonic HIT 245 Wp
Gemixed over 2 strings van 10 stuks, zodanig dat in een string 5 oud + 5 nieuw komen te liggen.
Alles op 20 stuks P 350 optimizers, toch wel een voordeel dat Solar Edge.

Gasschuif komt kWh's te kort voor zijn WP's 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Gasschuif op 14-01-2016 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné
Dracula78 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:05:
Let op met de "huidige watt" waardes die je stuurt, omdat die waarschijnlijk echt snapshots zijn van die éne meting, en niets zeggen over de 5 minuten periode die je naar pvoutput stuurt. Je wil hier eigenlijk het verschil in kWh sinds de vorige meting delen door de verstreken tijd; DAT is je gemiddelde vermogen over die periode (blogpost).

Let op met "verbruik volgens p1"; wat je bij smartmeter uitleest is wat daar netto doorheen stroomt... dat is dus netto import of export, niet het verbruik (blogpost).

Wat je vervolgens naar PVOutput wil sturen zijn twee request met dezelfde timestamp (zie uitleg over de net-flag bij add-status op hun help pagina)

Request 1:
  • v2 = Solar generation in Watt
  • v4 = Berekende verbruik in Watt
Request 2:
  • Dezelfde timestamp
  • v2 = export volgens P1 in Watt
  • v4 = import volgens P1 in Watt
  • n = 1
Volgens mij heb ik het nu aardig voor elkaar. Was wel wat meer werk dan ik had verwacht, met name het zelf bijhouden en berekenen van power tussen de 2 meetpunten.
Voorheen stuurde ik voor v1 gewoon de kWh met de c1 flag, waarom kan dat niet voor de overige values? Dan kan je gewoon letterlijk de waardes nemen die de meters (inverter en p1) uitspugen en pvoutput weet hier de interval van (om de 5 minuten pushen), of zie ik het dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
corné schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:25:
[...]

Volgens mij heb ik het nu aardig voor elkaar. Was wel wat meer werk dan ik had verwacht, met name het zelf bijhouden en berekenen van power tussen de 2 meetpunten.
Voorheen stuurde ik voor v1 gewoon de kWh met de c1 flag, waarom kan dat niet voor de overige values? Dan kan je gewoon letterlijk de waardes nemen die de meters (inverter en p1) uitspugen en pvoutput weet hier de interval van (om de 5 minuten pushen), of zie ik het dat verkeerd?
Oh, in die eerste request kun je ook wel v1 en v3 sturen (maar v3 is dan een virtuele verbruik meterstand of zo?), dan zal PVOutput die gemiddelde vermogens zelf berekenen.
Alleen voor de tweede request ga ik af op het stukje "Only the power values v2 (export) and v4 (import) are used to process a request with Net Data.".

Ik vond het uiteindelijk het meest makkelijk en overzichtelijk om alleen watts te sturen, afwijking in kWh aan het eind van de dag is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Dracula78 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:05:
Met uitlezen vanuit de omvormer is dat alleen niet altijd een mooie oplossing. Ik heb er ooit voor de Soladin naar gekeken, maar de totale opbrengst cijfers zijn niet nauwkeurig genoeg.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
18/01/16    10:25   0.100kWh    0.160kWh/kW 272W    240W    0.384kW/kW  -4.2C   98.3V   -   -   
18/01/16    10:20   0.080kWh    0.128kWh/kW 223W    120W    0.192kW/kW  -4.3C   98.8V   -   -   
18/01/16    10:15   0.070kWh    0.112kWh/kW 139W    120W    0.192kW/kW  -4.3C   98.1V   -   -   
18/01/16    10:10   0.060kWh    0.096kWh/kW 89W 120W    0.192kW/kW  -4.4C   100.1V  -   -   
18/01/16    10:05   0.050kWh    0.080kWh/kW 119W    120W    0.192kW/kW  -4.5C   104.5V  -   -   
18/01/16    10:00   0.040kWh    0.064kWh/kW 128W    120W    0.192kW/kW  -4.6C   100.6V  -   -   
18/01/16    09:55   0.030kWh    0.048kWh/kW 114W    120W    0.192kW/kW  -4.7C   105.1V  -   -   
18/01/16    09:50   0.020kWh    0.032kWh/kW 94W 120W    0.192kW/kW  -4.7C   100.3V  -   -   
18/01/16    09:45   0.010kWh    0.016kWh/kW 70W 0W  0.000kW/kW  -4.8C   87.5V   -   -   
18/01/16    09:40   0.010kWh    0.016kWh/kW 60W 60W 0.096kW/kW  -4.8C   98.1V   -   -   
18/01/16    09:35   0.000kWh    0.000kWh/kW 53W 53W 0.085kW/kW  -4.9C   92.8V   -   -   
18/01/16    09:30   0.000kWh    0.000kWh/kW 17W -   0.027kW/kW  -4.9C   99.3V   -   -   
18/01/16    09:25   0.000kWh    0.000kWh/kW 14W -   0.022kW/kW  -5.0C   89.5V   -   -   
18/01/16    09:20   0.000kWh    0.000kWh/kW 12W -   0.019kW/kW  -5.1C   88.3V   -   -   
18/01/16    09:15   0.000kWh    0.000kWh/kW 12W -   0.019kW/kW  -5.2C   97.3V   -   -   
18/01/16    09:10   0.000kWh    0.000kWh/kW 9W  -   0.014kW/kW  -5.2C   97.5V   -   -   
18/01/16    09:05   0.000kWh    0.000kWh/kW 6W  -   0.010kW/kW  -5.2C   91.6V   -   -   
18/01/16    09:00   0.000kWh    0.000kWh/kW 3W  -   0.005kW/kW  -5.2C   86.5V   -   -   
18/01/16    08:55   0.000kWh    0.000kWh/kW 2W  -   0.003kW/kW  -5.2C   83.2V   -   -   
18/01/16    08:50   0.000kWh    0.000kWh/kW 1W  -   0.002kW/kW  -5.2C   80.3V   -   -

Mijn omvormer was al vroeger gestart, PVoutput dropt de waardes met 0W output als er nog geen andere waardes zijn. Total output is echter tot 9:40 0kWh geweest, terwijl er al wel werd opgewekt. Welliswaar weinig, maar toch. Omdat de nauwkeurigheid van de totaalwaarden niet op de Watt is, verstuur ik met SolGet toch de moment waardes.

PVoutput berekent de average op basis van totale opbrengst en de tijd zelf ook nog. Dat verklaart bij Soladin omvormers de springerige grafiek als je naar average power kijkt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Ok, ik ben het met je eens dat de kWh bij jou inderdaad wel erg onnauwkeurig is (stappen van 10 Wh!). Mijn StecaGrid rapporteert de totaalopbrengst in veelvouden van ¼ Wh, en dan middelt de onnauwkeurigheid over een hele dag genomen uit tot een minimaal verschil.

Maar juist die moment-waarden vind ik zelf volledig betekenisloos omdat de bewolking in 5 minuten zo veel kan variëren. Stel dat het zwaar bewolkt is en de zon piept er heel even tussendoor, net op het moment dat jij je omvormer uitleest; dan log je 500+ watt, terwijl dat verre van representatief is voor die 5 minuten periode. Je gooit als het ware 298 seconden aan data weg, en logt alleen het vermogen van de laatste 2 seconden.

Als je ook de kWh meestuurt naar PVOutput dan zal het niks uitmaken voor de totalen, maar krijg je alleen een wat onrealistische en vaak overmatig grillige grafiek.

Maar nogmaals, ik ben het ook met je eens dat je bijna geen keus hebt met die nauwkeurigheid. Kun je niet de 'dagopbrengst' opvragen bij die omvormer, die is bij mij tenminste nog nauwkeuriger dan de totaal opbrengst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Vrijdag heb ik een dag zonder internet gezeten en nu is deze dag niet geupload naar PVoutput.
Editten gaat normaal wel maar nu mis ik 1 dag , in de tabel staat 22 Januari er niet tussen.
Is er een mogelijkheid om dit handmatig te doen?
De dagwaarde weet ik omdat ik deze ook thuis log.

Opgelost, dank u Rol-Co

[ Voor 14% gewijzigd door 19roland70 op 23-01-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Ja
Links boven add output, dan bovenin de datum kiezen en de rest invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

TFHfony

Professional Weirdo

Ik heb nu sinds enige maanden zonnepanelen op het dak staan welke ik natuurlijk log naar pvoutput:

http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=44850

Mijn zonnepanelen zijn aangesloten op 2 groepen in de meterkast. Op elke van deze 2 groepen hangen 8 panelen met ieder 4 YC-500 micro inverters. De data van deze inverters via een kleine webserver en ik heb online een Arduino gekocht (https://sites.google.com/site/ecu2pvo/) die deze webserver uitleest en elke 5 minuten de data upload naar pvoutput.org. So far, So good..
Nu zou ik eigenlijk alleen ook graag mijn verbruik terug zien op pvoutput.org, maar ik ben een nogal luie tweaker en mijn programmeer skills zijn ook niet echt meer wat het geweest is.
Nu heb ik afgelopen januari een slimme energiemeter met P1 aansluiting "gekregen" en ik had eigenlijk gedacht dat hier wel een kant en klare oplossing voor verkrijgbaar zou zijn om dit uit te lezen en naar pvoutput.org te sturen. Dat viel dus een beetje tegen.
Ik heb naar de Youless oplossing gekeken, maar daar deze verbruik en opwekking niet goed uit elkaar kan houden (en mijn opwekking ook nog eens over 2 groepen plaats vind) wordt dit een wat onhandige oplossing volgens mij.
Verder zou ik het liefste zo min mogelijk aan kabels, voedingen, etc bij willen plaatsen.

Heeft iemand een idee van een eenvoudige stand alone logging optie om mijn verbruik naar PVoutput te loggen vanuit de P1 aansluiting op mijn slimme meter? Ik heb een USB aansluiting (voor stroom) en een LAN aansluiting beschikbaar in de meterkast.
Zaken zoals wat netwerk gegevens en API gegevens kan ik wel invoeren, maar programmeren.... ahum...

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Dat word wel lastig met de p1 poort omdat het daar een mix is van opwek en verbruik dus weet je nooit wat het exact is.
Een manier is door een kWh meter tussen de hoofdschakelaar van de meterkast en de verbruiker groepen te plaatsen, de pv aansluiting(en) moeten dan voor die meter aangesloten worden.

Wat misschien ook kan is met de netduino en het DAL programma de p1 poort en kWh meters uit lezen en daar de berekening te doen door je pv opwek op te tellen bij je p1 waarden, dan heb je ook je verbruik.
Volgens mij kan je dat instellen met DAL, maar vraag het eventueel even aan willie wortel in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Ik zou zeggen sluit je arduino aan op je P1 poort.

Je weet wat je opwekt
je weet wat je meter doet (al dan niet verbruik/teruglevering)

haal deze 2 getalletjes van elkaar af (of tel ze op) en je weet wat je verbruikt! En dit stuur je naar pvoutput.

Goed, het is geen kant-en-klare oplossing maar allicht kan je je "upload naar pvoutput" scriptje aanpassen met een (standaard) "lees hier je P1 poort uit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Ik merk dat de pvoutput achterloopt. Ik had altijd het idee dat dit te maken had met een tijdelijke storing maar nu het al een tijdje het geval is ben ik eens verder gaan kijken. De gegevens op de pvoutput site lopen ongeveer 3,5 uur achter op die van mijn Trannergy omvormer. Ik heb net al even de settings op de Trannergy site opnieuw ingevoerd, maar zijn er meer mensen die dit probleem hebben? Alles loopt wel netjes door, maar toch vind ik pvoutput vele malen fijner qua site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corné
Bij mij is pvoutput zo goed als realtime, post de omvormer het direct naar pvoutout of gaat dit via een service van Trannergy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Bij mij loopt het via de Trannergy site, dus ik denk dat het eerder daar in zit. Vroeg me alleen af of het iets is waar meerdere mensen met een zelfde merk omvormer dit hebben of dat ik ergens iets fout heb gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Eindelijk mijn systemen ook in PVOutput onder de naam Zon in Amsterdam. ZonPHP script van Niels een beetje aangepast. Zit nog even te twijfelen over de historische data vanaf 2009. Dat zijn meer dan 850.000 regels in de database en is dus niet zomaar klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 31-01-2016 12:11 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
J0YR1D3R schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 09:48:
Bij mij loopt het via de Trannergy site, dus ik denk dat het eerder daar in zit. Vroeg me alleen af of het iets is waar meerdere mensen met een zelfde merk omvormer dit hebben of dat ik ergens iets fout heb gedaan :)
Inmiddels heb ik toch even met Trannergy gechecked en mijn vermoeden klopt in ieder geval. Ik kreeg vanmorgen deze reactie:
Sorry for the late reply. We confirmed with pvoutput.org. They explained as the server load has became more and more heavy several months ago. So they started to limit the request frequency. In the rush hours, some request has to wait in queue until the data load is down. The data will delay but will not lost. We are communicating with pvoutput currently. I will keep you posted. Sorry for the confusion!
Blijkbaar heeft pvoutput het een beetje druk en houden ze daarom bepaalde update feeds tegen. Zijn er meer mensen met bepaalde merken omvormers waar dit te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Het viel mij op dat er op de PVOutput website nu soms een zonnetje neergezet wordt.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=43697

Iemand wellicht een idee wat dat betekend ?
Ik dacht eerst dat het waardes zijn die handmatig ingevuld worden, maar nu zag ik het van de week en vandaag weer.
Was daarom benieuwd wat de betekenis is :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Volgens mij betekent het gewoon dat het een redelijk zonnige dag was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:02

TFHfony

Professional Weirdo

MdO82 schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 11:35:
Het viel mij op dat er op de PVOutput website nu soms een zonnetje neergezet wordt.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=43697

Iemand wellicht een idee wat dat betekend ?
Ik dacht eerst dat het waardes zijn die handmatig ingevuld worden, maar nu zag ik het van de week en vandaag weer.
Was daarom benieuwd wat de betekenis is :)
Dat betekend dat de weather condition "fine" was. Als je deze veranderd in iets anders is het zonnetje weer weg.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
TFHfony schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 12:21:
[...]

Dat betekend dat de weather condition "fine" was. Als je deze veranderd in iets anders is het zonnetje weer weg.
Ah ik zie het was me nog niet opgevallen al staat het gewoon in de lijst ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rol-Co schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:39:
Een manier is door een kWh meter tussen de hoofdschakelaar van de meterkast en de verbruiker groepen te plaatsen, de pv aansluiting(en) moeten dan voor die meter aangesloten worden.
Zoals ik het nu lees komt de meter tussen de hoofdschakelaar en de beveiliging. Dat is onveilig, want dan dient je hoofdzekering als beveiliging en die is veel te zwaar.
Liever eerst de beveiliging van 16 Ampère en dan de meter.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Geurt-kun schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:29:
[...]

Zoals ik het nu lees komt de meter tussen de hoofdschakelaar en de beveiliging. Dat is onveilig, want dan dient je hoofdzekering als beveiliging en die is veel te zwaar.
Liever eerst de beveiliging van 16 Ampère en dan de meter.
Hoe wil je dat doen dan? Dan heb je elke groep een kWh meter nodig. De meter kan iets van 40A aan dus dan is de 25A zekering die na de meter van stedin zit er al uit.
Lijkt me geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rol-Co schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 22:49:
[...]

Hoe wil je dat doen dan? Dan heb je elke groep een kWh meter nodig. De meter kan iets van 40A aan dus dan is de 25A zekering die na de meter van stedin zit er al uit.
Lijkt me geen probleem.
Dat is bij bemeteren van meerdere groepen wat problematisch, je hebt dan een probleem met de selectiviteit.
Je mag echter nooit een apparaat onbeveiligd achter de hoofdzekering plaatsen, met name om de bedrijfszekerheid van je installatie. Gaat je hoofdzekering eruit, dan heb je niks meer.
Edit:
Begrippen als voor, na en achter worden in de elektrotechniek gezien vanuit de leverancier van de stroom.
Dus voor de meter is van de leverancier en na of achter de meter is van jou. De 25 Ampère zekering van de leverancier zit vóór de meter.
Om spraakverwarring te voorkomen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Geurt-kun op 19-02-2016 23:58 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Geurt-kun schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 23:50:
[...]

Dat is bij bemeteren van meerdere groepen wat problematisch, je hebt dan een probleem met de selectiviteit.
Je mag echter nooit een apparaat onbeveiligd achter de hoofdzekering plaatsen, met name om de bedrijfszekerheid van je installatie. Gaat je hoofdzekering eruit, dan heb je niks meer.
Edit:
Begrippen als voor, na en achter worden in de elektrotechniek gezien vanuit de leverancier van de stroom.
Dus voor de meter is van de leverancier en na of achter de meter is van jou. De 25 Ampère zekering van de leverancier zit vóór de meter.
Om spraakverwarring te voorkomen :)
Jij maakt de verwarring hier ;) , deze 25A zekering zit NA de meter, de 35A hoofdzekering zit voor de meter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rol-Co schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 07:00:
[...]

Jij maakt de verwarring hier ;) , deze 25A zekering zit NA de meter, de 35A hoofdzekering zit voor de meter inderdaad.
Oh, dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik lees namelijk:
Rol-Co schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:39:
Als er namelijk een 25 Ampère zekering na de hoofdmeter is, dan hoort deze ook na de hoofdschakelaar. Aangezien je dat niet specifiek aangaf, ging ik ervan uit dat je hiermee de hoofdzekering bedoelde.

Overigens is 25 Ampère voor-beveiliging voor de tweede meter aan de lage kant wanneer je meerdere groepen wilt aansluiten. In jou geval pakt je omvormer al bijna 16 Ampère en blijft er nog maar 9 Ampère over voor een tweede groep.
Zwaarder dan 25 Ampère kan niet ivm je selectiviteit, dus zou ik toch voor elke groep die je wilt bemeteren een eigen meter toepassen. Die komen dan na de zekering van elke :) groep. Grote voordeel is dat je per omvormer kunt zien wat je terug levert.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Niet alle huizen zijn het zelfde ;)
De stedin meter met hoofdzekering voor de meter en 25A na de meter met een hoofdschakelaar zit 3,5 meter van de groepenkast af die ook voorzien is van een hoofdschakelaar.
Daarin zit ook de verbruiksmeter.
Dat is af bouw, je moet het meer zien als een onderverdeler.

Edit:
In de groepenkast zitten 4 groepen met 16A beveiliging en 2 groepen pv met meter en 16A beveiliging.
In en naar groepenkast is het allemaal 6mm2 kabel ook dus alles lijkt mij afgevangen, ook als de verbruiksmeter eventueel een sluiting zou veroorzaken.

[ Voor 30% gewijzigd door Rol-Co op 20-02-2016 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 31 januari 2016 @ 12:10:
Eindelijk mijn systemen ook in PVOutput onder de naam Zon in Amsterdam. ZonPHP script van Niels een beetje aangepast. Zit nog even te twijfelen over de historische data vanaf 2009. Dat zijn meer dan 850.000 regels in de database en is dus niet zomaar klaar.
Ik zou in ieder geval de dagopbrengsten uploaden via de csv loader: http://pvoutput.org/load.jsp

En daarna moet je natuurlijk ook even lid worden van het Tweakers PVOutput team :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 16:03:
[...]

Ik zou in ieder geval de dagopbrengsten uploaden via de csv loader: http://pvoutput.org/load.jsp

En daarna moet je natuurlijk ook even lid worden van het Tweakers PVOutput team :*)
Dat is niet zozeer het punt. Moet even wat SQL in elkaar knutselen om het in het juiste format uit m'n database te halen. En daar heb ik nu even geen tijd voor.

Lid worden komt als de data zijn ingevoerd en alles gewoon goed loopt.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 9 ... 25 Laatste