PVOutput info en discussie of opmerkingen topic

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
En een 180 graden oriëntatie? Ik gebruik mijn tablet nogal eens op zijn kop ivm laadstekker.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 08:39

mcB

Thanks!
Rol-Co schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:14:
[...]

En identiek aan de pvoutput app :)

Krijg je daar geen probleem mee met rechten o.i.d.?
Ik heb met de pvoutput.org beheerder gemaild over de app en specifiek over de naam. Er was geen bezwaar en slechts de suggestie om iets aan de appnaam toe te voegen. dat lukt helaas niet gezien de beperkte ruimte op de smartphone schermen. De huidige meest gebruikte apps voor iOS en Andraid heten beide ook gewoon PV Output en zijn beide ook third party apps. De app van Mark McDonald kopieert zelfs schaamteloos het logo :o
Dat het op de iOS app lijkt is waar. Ik heb de pagina's op dezelfde manier opgebouwd. Grafiek boven, lijst met data eronder. Het is echter geen kopie en er is geen regel code gekopieerd.
Voronwë schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:44:
Erg nice,

echter hij crashed wel elke keer als ik heen en weer scroll.

Addit: Ik heb PVoutput nog (net) geen 50 dagen in gebruik. Hij crashed als ik op de daily pagina kom. Ook de Monthly doet moeilijk. Zit er een check op het minimum aantal dagen dat beschikbaar is?
Nee er zit geen check op en het zou moeten werken. Zou je me eens je SID en je readonlykey kunnen sturen in een mail of pm? Ik zal dan eens kijken waar het aan kan liggen.
AUijtdehaag schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:09:
Ziet er goed uit!
Werkt hier prima op Android 4.4.2.

Meteen een verzoekje. Zou de live pagina geautorefreshed kunnen worden?
Leuk voor op het salontafeltje 😉
Ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ik verwacht niet dat dit op heel korte termijn ingebouwd kan worden.
ferdw schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:37:
En een 180 graden oriëntatie? Ik gebruik mijn tablet nogal eens op zijn kop ivm laadstekker.
Tijdens de bouw van de app liep ik tegen veel problemen aan door de rotatie van portrait naar landscape en weer terug. Dat komt omdat bij een rotatie de app opnieuw wordt opgebouwd en ik op dat moment de data 'verloor'. Ik zal nog eens opnieuw kijken of ik dit inmiddels op kan lossen.

fyi; ik heb al 10 jaar niet meer geprogrammeerd en heb nooit eerder iets voor Android gebouwd, De recente online Java Academy op Tweakers heeft me gemotiveerd om eens een Android app te bouwen. Tot een aantal maanden terug maakte ik dankbaar veel gebruik van de pvoutput app op mijn iphone. Helaas bleek eenzelfde app op Android niet beschikbaar voor mijn nieuwe telefoon: 1 + 1 = 2
Ik ben 2 maanden geleden begonnen met deze app. Het programmeren is totaal geen probleem. Het leren hoe Android werkt en hoe componenten met elkaar samenwerken is een flink leertraject. Vandaar ook dat het tijd kost om jullie logische wensen in te kunnen bouwen. (en omdat het in de avond/nacht uurtjes moet naast een fulltime baan en een gezinsleven)

[ Voor 5% gewijzigd door mcB op 09-08-2015 22:36 ]

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
klump4u schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 00:45:
[...]

V7-v12 is alleen zichtbaar na donatie aan pvoutput.
Uiteraard heb ik gedoneerd... :) . Anders had ik v7 ook niet kunnen editen. En in DAL heb ik hem natuurlijk ook toegevoegd. Maar helaas zie ik hem niet... :( .
Ik heb het gevoel dat ik iets heel doms fout doe, maar ik weet niet wat.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Aegle, vraag eens in het DAL forum. Ik kan je geen screenshots laten zien nu.(vakantie)
Edit, ik zie toch wel een temperatuur op pvoutput bij je extented data, temperature#2

[ Voor 33% gewijzigd door klump4u op 09-08-2015 23:03 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:27
mcB schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 22:11:

Nee er zit geen check op en het zou moeten werken. Zou je me eens je SID en je readonlykey kunnen sturen in een mail of pm? Ik zal dan eens kijken waar het aan kan liggen.
Zie mail! Thnx voor de moeite!

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds een maand hebben wij 18 zonnepanelen op het dak liggen, en zijn aangesloten op PV Output.

Want uiteraard wil je weten hoe die dingen het doen, en ook ten opzichte van je buurman.

Nu zitten wij met een 4770 WP op een effiency, meestal tussen de 3 en 4, en af en toe boven de 5, en heel soms boven de 6.

Maar ik zie soms ook mensen die fluitend 8 9 of 10 of soms wel 11 hebben.

Die doen het dan dus gewoon 2 x zo goed als onze panelen ? Of mis ik iets....

Ons systeem : Zonnepaleis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:45:
Sinds een maand hebben wij 18 zonnepanelen op het dak liggen, en zijn aangesloten op PV Output.

Want uiteraard wil je weten hoe die dingen het doen, en ook ten opzichte van je buurman.

Nu zitten wij met een 4770 WP op een effiency, meestal tussen de 3 en 4, en af en toe boven de 5, en heel soms boven de 6.

Weet je zeker dat je set op het zuiden ligt of toch meer naar het westen?
Dat is natuurlijk wel van belang als je wilt vergelijken.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:45:

Een efficiëntie van 8 zijn veelal solar frontier paneeltjes onder lage (zomer hoek) vergelijk ze in de winter nog maar eens.
Een efficiëntie van 9 of 10 is vaak een foute logging, begint smorgens al met 3 kWh of wekt zelfs in de nacht op.
Geen appels met peren vergelijken, bij de kristallijne panelen blijven. :)

Ik heb even een vergelijkj gemaakt, voor een systeem zonder schaduw blijf je wel wat achter lijkt het, al kan het weer meer tegen gezeten hebben of toch ergens schaduw.

http://pvoutput.org/compa...82&g=1&c=2&gap=0&gs=0&s=1

Je hebt 30 graden zuid ingevuld, hoe moet ik dat zien? Zuid is 180 graden....

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 10-08-2015 20:54 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rol-Co schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:45:
[...]

Een efficiëntie van 8 zijn veelal solar frontier paneeltjes onder lage (zomer hoek) vergelijk ze in de winter nog maar eens.
Een efficiëntie van 9 of 10 is vaak een foute logging, begint smorgens al met 3 kWh of wekt zelfs in de nacht op.
Geen appels met peren vergelijken, bij de kristallijne panelen blijven. :)

Ik heb even een vergelijkj gemaakt, voor een systeem zonder schaduw blijf je wel wat achter lijkt het, al kan het weer meer tegen gezeten hebben of toch ergens schaduw.

http://pvoutput.org/compa...82&g=1&c=2&gap=0&gs=0&s=1

Waar kan ik die 30° vinden Ronald Rob?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Ronald?

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=42592

Tik even op de 4770 (1x) in de balloon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Sorry Rob.
Als ik op de link klik zie ik een seconde de ballon en dan gaat ie door naar een ander schema zonder die 30°.

[ Voor 68% gewijzigd door Geurt-kun op 10-08-2015 21:15 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:45:
[...]

We liggen een beetje zuid west, meer zuid als west. Daarom heb ik hem nu aangepast naar 185.

Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Geurt-kun schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:11:
[...]

Sorry Rob.
Als ik op de link klik zie ik een seconde de ballon en dan gaat ie door naar een ander schema zonder die 30°.
Zo dan :)

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/7c2226b07f5f89beb5200e035cd5de9c.jpg

Nu 185 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu dus alleen nog een dagje in de tuin gaan liggen om te checken of er echt geen schaduw op mijn dak komt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:35:
Nu dus alleen nog een dagje in de tuin gaan liggen om te checken of er echt geen schaduw op mijn dak komt :-)
Bijv. Boom of huis verderop, maar je hebt solaredge dus je kan het per paneel zien....makkelijker kunnen we het niet maken... :)

Dit is 38 graden? ...lijkt me eerder 50 en dat verklaart dat je in de zomer niet heel hard gaat, eind aug en september/okt is dan de tijd.

Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/41026ee3fcfce09bbe13943eaad574b1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:12:
[...]

We liggen een beetje zuid west, meer zuid als west. Daarom heb ik hem nu aangepast naar 185.

Bedankt voor het meedenken.
Met Google Compass kun je nog zuiverder meten. Je legt de kompas op Google maps over je huis heen en je weet het exact.
Edit:
Als je 7 en 8 augustus over elkaar heen legt heb je een prachtige parabool. Ik zou denken dat je geen schaduw hebt.
Vergelijk 7 met 8 augustus.

[ Voor 24% gewijzigd door Geurt-kun op 10-08-2015 22:16 . Reden: Vergelijk ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met behulp van google compass kwamen we uit op het volgend :
Compass

De pijl staat haaks op ons dak, we wonen zeg maar links van de pijl.

Dan staat ie te wijzen naar 210 a 220 graden. Maar het zuiden is 180 ? Dan dachten we dat we het verschil moeten nemen.

De schuinte van het dak gaan we morgen nog een keer meten.

Die parabool vindt ik wel mooi, maar begrijp alleen nog niet helemaal hoe je dan kan weten dat ik geen schaduw heb. Buitengewoon knappe rekensom hoor !

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:24:
Met behulp van google compass kwamen we uit op het volgend :
Compass

De pijl staat haaks op ons dak, we wonen zeg maar links van de pijl.

Dan staat ie te wijzen naar 210 a 220 graden. Maar het zuiden is 180 ? Dan dachten we dat we het verschil moeten nemen.

De schuinte van het dak gaan we morgen nog een keer meten.

Die parabool vindt ik wel mooi, maar begrijp alleen nog niet helemaal hoe je dan kan weten dat ik geen schaduw heb. Buitengewoon knappe rekensom hoor !
Op een hele mooie dag zonder schaduw krijg je een strakke parabool.
Op beide dagen is de parabool niet strak.
Afzonderlijk zou je kunnen denken dat het door schaduw komt. De twee dagen zitten zo dicht op elkaar dat je ze best over elkaar heen mag leggen om te vergelijken.
Zo lost de ene parabool de dip van de andere op, dus zeg ik dat je geen schaduw hebt.
Edit:
Dit geld natuurlijk voor deze dagen. Op een ander moment in het jaar kan het heel anders zijn.

Edit 2: Met het kompas hoef je niet te rekenen.
Als je de korte rechte kant van het kompas over de nok heen legt (met de pijl naar de zon) geeft hij precies aan wat de orientatie is. Uiteindelijk zal dat hetzelfde kunnen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Geurt-kun op 10-08-2015 23:55 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

Voronwë schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:02:
[...]

Zie mail! Thnx voor de moeite!
Gevonden en opgelost in de de meest recente versie.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
mcB schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:01:
[...]

Gevonden en opgelost in de de meest recente versie.
Works like a charm! _/-\o_

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 15:54
Sinds kort heb ik ook onze PV installatie aangemeld bij pvoutput. Het betreft een 4.275kWp systeem met Solaredge omvormer.
Nu wil ik graag ook mijn verbruik naar pvoutput uploaden. Ik heb een Ferris meter die kan terugdraaien.
Nu heb ik het eea gelezen over een Wattnode (http://www.ccontrolsys.com/w/WattNode_Pulse) die ook met Solaredge blijkt te werken.
Mijn vraag is nu, hoe uploaden jullie je verbruik naar pvoutput? of heeft er iemand ervaringen met een Wattnode?

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Het simpelste is een kWh meter waar VOOR die meter de panelen aangesloten zijn, dan heb je bruto verbruik.
Op die meter plak je een youless en upload je naar pv output.

Verwijderd

joep1222 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 17:56:
Sinds kort heb ik ook onze PV installatie aangemeld bij pvoutput. Het betreft een 4.275kWp systeem met Solaredge omvormer.
Nu wil ik graag ook mijn verbruik naar pvoutput uploaden. Ik heb een Ferris meter die kan terugdraaien.
Nu heb ik het eea gelezen over een Wattnode (http://www.ccontrolsys.com/w/WattNode_Pulse) die ook met Solaredge blijkt te werken.
Mijn vraag is nu, hoe uploaden jullie je verbruik naar pvoutput? of heeft er iemand ervaringen met een Wattnode?
Die SolarEdge kan worden gemonteerd door SolarEdge zelf. Als je dan van hen een API key krijgt, dan kan je hem automatische laten doorsturen naar PVoutput.

Werkt bij ons helemaal prima.

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 20:01:
[...]

Die SolarEdge kan worden gemonteerd door SolarEdge zelf. Als je dan van hen een API key krijgt, dan kan je hem automatische laten doorsturen naar PVoutput.

Werkt bij ons helemaal prima.
Verbruik ? 8)7

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik lees ook een antwoord op een vraag die niet gesteld werd :D

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Kan natuurlijk wel handig zijn voor anderen, het antwoord op je nog niet gestelde vraag. :+

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 15:54
Rol-Co schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 18:30:
Het simpelste is een kWh meter waar VOOR die meter de panelen aangesloten zijn, dan heb je bruto verbruik.
Op die meter plak je een youless en upload je naar pv output.
Bedankt voor het antwoord.
Als ik het goed begrijp moet ik dus een kWh meter aansluiten op de verbruikersgroepen waar de groep van de zonnepanelen niet bij zit?
Even simpel gezegd.
Kabel komt binnen, aangesloten op kWh meter van netbeheerder. Na deze meter wordt de kabel "gesplitst" in een kabel naar de zonnepanelen en een kabel naar de verbruiksgroepen. Op de kabel van de verbruiksgroepen sluit ik een eigen kWh meter aan met een youless, zodat deze het verbruik naar pvoutput kan uploaden?
Dit is even simpel gezegd....
Het meten van het verbruik hoeft niet persé met de omvormer van Solaredge te werken. Het is leuk als het ook in de portal van Solaredge is te zien, maar niet perse nodig.

Hier nog de link naar onze PV installatie op pvoutput :D
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=41175

[ Voor 8% gewijzigd door joep1222 op 13-08-2015 21:00 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Inderdaad ja !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hurricane schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:58:
[...]
Ik gebruik Oxley Solar Pro. Werkt perfect en als de tablet eens wordt meegenomen naar buiten door de vrouw (geen bluetooth vbg meer met inverter) kan ik na de hand de missende dingen automatisch laten uploaden.
Bedankt voor de (al wat oudere) tip.
Werkt verassend goed.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Topicstarter
Ik verbaas mij erover dat er op PVoutput nog geen team was voor gebruikers van Youless met PVoutput firmware, dus heb ik 'm bij deze maar aangemaakt. Wie wordt (naast mijn ouders) nog meer lid? http://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1063

Edit: even een melding voor een aantal Youless gebruikers })
AUijtdehaag schreef op maandag 13 mei 2013 @ 16:42:
Meteen maar 2 identiek gelijke nieuwe kwh meters geplaatst om opwek en verbruik te loggen met youless en S0 puls naar pvoutput.
revolution-nl schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:55:
Mijn YouLess spuugt echter wel netjes data naar PVoutput.
pielle007 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 16:50:
Log de kwh meter (ABB C11) met de Youless.
jjonkie schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:14:
ook maar even bij het tweakers team aangemeld, gisteravond eindelijk mijn youless met DIN meter gekoppeld,
MXL schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 18:07:
Sinds vandaag ook aan het loggen naar PVoutput met een youless.

[ Voor 68% gewijzigd door antonboonstra op 21-08-2015 09:16 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Aangemeld.
Als dit maar niet de groep wordt met de meeste gaten in de grafieken. ;)
Met de laatste firmware is dat trouwens goed te doen...

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-08-2015 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

Zijn jullie actief met de pvoutput teams bezig? Ik heb me recent aangemeld bij team Tweakers.net maar het is voor mij nu nog echt 'set and forget'.
Tenzij het weer lokaal echt erg verschillend is zal je toch ergens rond dezelfde plek binnen het team blijven bungelen.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
mcB schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 10:43:
Zijn jullie actief met de pvoutput teams bezig? Ik heb me recent aangemeld bij team Tweakers.net maar het is voor mij nu nog echt 'set and forget'.
Tenzij het weer lokaal echt erg verschillend is zal je toch ergens rond dezelfde blek binnen het team blijven bungelen.
Er komen regelmatig nieuwe leden bij, dus wat dat betreft zal je plek wel eens wat veranderen. Maar mocht je ineens (sterk) dalen in de lijsten, dan is dit wel een duidelijke hint om even je installatie te controleren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

Daarvoor ga ik niet ergens rond pagina 10 zoeken in de lijst van teamleden. Daar heb ik mijn eigen app voor :Y

Mijn dak ligt al vol en aan de slechte hellingshoek zal wel nooit iets veranderen. Stijgen en dalen in het team hangt dus volledig af van hoeveel mensen er in het team zitten .

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Mooi Anton! Ik heb me aangemeld en sta qua efficiency meteen tweede :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Laatst online: 22:17
In afwachting van mijn arduino om de opbrengst van mijn setje naar pvoutput te kunnen sturen ben ik wat aan het spelen met het importeren van csv bestanden.
Op zich is dit allemaal vrij duidelijk maar ik loop vast op het feit dat na het valideren van de data alle waardes hoger dan 2250 W met rood gemarkeerd zijn en niet in te voeren zijn.

Ik ben al aan het kijken geweest maar kan zo nergens zien waar dat in te stellen is. Bij de instellingen staat mijn installatie als 3850 wp dus daar kan het niet aan liggen.
Iemand die me hier mee kan helpen?

Edit: ik heb het al gevonden. Bij de settings stond azimuth op 225 en nadat ik die op 0 heb gezet werkt het naar behoren.

[ Voor 10% gewijzigd door ArwinV op 24-08-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:07
Aegle schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 00:17:
Mooi Anton! Ik heb me aangemeld en sta qua efficiency meteen tweede :D .
Ik snap niet zo wat het nut is van groepen op basis van logging software. Die hebben immers geen enkele invloed op de output, zoals locatie, paneel- en omvormer merk dat wel hebben.

Efficiency vergelijken is zinloos, dus wat kun je dan wel? Aantal gaten in de grafiek?

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 09:20:
[...]

Bedankt voor de (al wat oudere) tip.
Werkt verassend goed.
En de batterij van je phone loopt verrassend snel leeg :o
Bij een Sony verhindert Oxley dat hij naar standby gaat of naar Stamina mode ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik hoop op een snelle antwoord op deze manier...

Situatie:

Ik heb een Omnik omvormer die ik met een PI met het script Omnik Data Logger naar PVOutput log.
Dit werkt prima.

Sinds gisteren heb ik mijn script voor het uitlezen van mijn slimme meter (P1 Data Logger ) zo ingesteld dat ie ook P1 data naar pvoutput logged.

Dat doet ie ook goed.

Nu wil het dat PVOutput die data wel goed laat zien, maar iets raars doet met het door mijn PVset opgewekte energy. Die is beduidend lager.

De Omnikportal geeft wel weer de juiste waarde weer....dus er is iets mis. Kan zo niet snel de vinger op de zere plek leggen?

Iemand een idee?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=34861&sid=31923
http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=26351

De laatste entry in PVoutput heeft de juiste opgewekte energie waarde, maar dit loop op een of andere manier niet lekker...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VaKbBw0.png

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Hier gebeurt niks raars. In formule-vorm: Import + Generation = Export + Consumption (article)

Wat die Omnik zelf naar z'n portal stuurt is de pure opgewekte energie.
Wat je logt met P1 data is de netto energie die door de meter gaat; dit is dus de opgewekte energie minus hetgeen dat je daarvan direct verbruikt.

Het is daarom ook geen toeval dat in de grafiek je "verbruik" (eigenlijk import) eerst naar nul zakt voordat de "opwekking" (eigenlijk export) begint.

[ Voor 35% gewijzigd door Dracula78 op 24-08-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Ik verwacht dus het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HalyJkU.png

Bij "Generated▼" de volledige opbrengst van die dag door de panelen. (Dus 10.680kWh en niet 5.389kWh)
Bij "Efficiency▼" de efficiency op basis van volle dagopbrengst gedeeld door je PV-set in kWp.
Bij "Exported▼" wat ik NETTO het net op stuur van wat er over is na aftrek verbruik in huis.
Bij "Consumption▼" het totaal van gebruik in huis en import uit het net.
Bij "Import▼" wat ik dus uit het net heb gehaald, omdat de PV-set niet genoeg kon opbrengen.
De rest van de kolommen spreken voor zich natuurlijk.

Is het zo raar dat ik bovenstaande verwacht?
Is het mogelijk dit zo als overzicht te krijgen op PVOutput of niet?
Anders zet ik de boel weer terug naar zoals ik het eerst had, want ik wil wel graag weten wat mijn set per dag heeft opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula78
Wat ik zo zie in de grafiek is dat je je via P1 gemeten import en export waarden naar PVoutput stuurt alsof het consumption en generation is, en PVoutput toont simpelweg de waarden die je ernaartoe stuurt.

Dus als je generation, consumption, import EN export wil krijgen, zul je alle 4 deze waarden moeten uploaden. Hiervoor heb je 2 uploads nodig per timestamp.

In de eerste upload zet je de generation bij v2 (die je dus uit de omvormer moet halen, niet P1), en de consumption bij v4 (die je kunt berekenen met de formule).

d=20150825&t=14:50&v2=2389&v4=152

In de tweede upload zet je de export bij v2, en de import bij v4 (beiden gemeten met P1 logging). Deze tweede upload heeft dezelfde timestamp als de eerste maar een extra "n=1" parameter om aan te geven dat je 'netto' waarden wil toevoegen aan het bestaande record.

d=20150825&t=14:50&n=1&v2=2237&v4=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

Versie 1.02 van mijn PV Output app voor Android is uit. De vorige versie liet alleen zien hoeveel je PV set had opgewekt. Deze laatste versie heeft ook ondersteuning voor verbruik.
Ik log mijn verbruik zelf niet naar pvoutput,org, maar voor wie dat wel doet is deze app update wellicht interessant.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VCSAehDl.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2B6RESAl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://developer.android.com/images/brand/en_generic_rgb_wo_45.png

[ Voor 17% gewijzigd door mcB op 30-08-2015 23:40 ]

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ziet er weer goed uit!
Bedankt. :*)

Morgen eens uitgebreid bekijken met opwek en verbruik.

Heb "Allow refresh every minute" aanstaan, maar dat is geen auto refresh toch? Enkel handmatig?
Ben wel donateur ;-)
5 minuten auto update zou mooi zijn en zal voor de meeste volstaan denk ik.

Soms komt er een 0 bij het verbruik, maar dit komt vermoedelijk omdat mijn opwek en verbruik niet dezefde timing hebben in pvoutput. (het nadeel van twee youlessen)
Ik zie dit ook terug in de weergave van Pvoutput website zelf.
Edit: even de youlessen gesynchroniseerd qua uploadcounter, gaat nu wel goed.

In het scherm "Today" heb je het "blokje" generation en consumed andersom staan als in "Daily".
In "Today" zie ik ook niet de generation van vandaag. Morgen weer eens kijken.

Mooie app :)

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-08-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

AUijtdehaag schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 23:10:
[...]

Ziet er weer goed uit!
Bedankt. :*)

Morgen eens uitgebreid bekijken met opwek en verbruik.

Heb "Allow refresh every minute" aanstaan, maar dat is geen auto refresh toch? Enkel handmatig?
Ben wel donateur ;-)
5 minuten auto update zou mooi zijn en zal voor de meeste volstaan denk ik.
Ik heb bewust gekozen om niet automatisch te updaten. Bij veel gebruikers van de app zorgt het voor een flinke load op de pvoutput.org api. Ik ga er vanuit dat het gebruik van de app voornamelijk zal zijn om even snel je output te controleren. Automatisch updaten lijkt me dan niet echt heel veel toevoegen en zorgt naast extra load ook voor extra dataverkeer.
Als ik nog eens tijd heb om een aangepaste versie voor tablets te maken dan zal ik nog eens overwegen om het in te bouwen.
De optie 'Allow refresh every minute' verkleint te minimale tijd dat tussen het refreshen van data moet zitten. De pvoutput.org api laat 60 api calls per uur toe hetgeen neerkomt op maximaal iedere 5 minuten refreshen. Voor donateurs wordt dit opgerekt naar 300 api calls daardoor het mogelijk is om iedere minuut te refreshen. Niet-donateurs die deze optie wel aanzetten zullen na vaak refreshen tegen het maximum aanlopen en een foutmelding krijgen. Als het lopende uur voorbij is staat de teller weer op 0.
In het scherm "Today" heb je het "blokje" generation en consumed andersom staan als in "Daily".
In "Today" zie ik ook niet de generation van vandaag. Morgen weer eens kijken.
Als je met het blokje de labels van de grafieken bedoelt,.. dat is bewust zo gedaan. Het heeft te maken met welke dataset voor de andere getoond moet worden. De Consumed Energy lijn in de daily grafiek zou anders voor een groot deel achter de barchart zitten en nauwelijks zichtbaar zijn.
Mooie app :)
Dank je, en bedankt voor het delen van je bevindingen.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:18
mcB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:49:
Versie 1.02 van mijn PV Output app voor Android is uit. De vorige versie liet alleen zien hoeveel je PV set had opgewekt. Deze laatste versie heeft ook ondersteuning voor verbruik.
Ik log mijn verbruik zelf niet naar pvoutput,org, maar voor wie dat wel doet is deze app update wellicht interessant.
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb je app gedownload maar krijg alleen maar "failed to load data" Please try again later. No status found [ok]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

Tebbie schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:33:
[...]

Ik heb je app gedownload maar krijg alleen maar "failed to load data" Please try again later. No status found [ok]
Weet je zeker dat je je api key (of readonly key) en system ID goed hebt ingevoerd?
Als dat zo is zou ik je willen vragen mij een pm te sturen met je readonly key en je system id. Ik zal dan vanavond eens kijken of ik kan vinden waarom het bij jou niet niet lukt.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:18
mcB schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 14:31:
[...]

Weet je zeker dat je je api key (of readonly key) en system ID goed hebt ingevoerd?
Als dat zo is zou ik je willen vragen mij een pm te sturen met je readonly key en je system id. Ik zal dan vanavond eens kijken of ik kan vinden waarom het bij jou niet niet lukt.
Yep uiteraard. Ik mag je alleen geen PM sturen (geblokkeerd?).

Groet,
Jeroen

[ Voor 6% gewijzigd door Tebbie op 01-09-2015 14:38 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58
mcB schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 21:49:
[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Niet compatibel met mijn toestel....Is android 4.4 echt keiharde noodzaak?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB

mcB

Mistraller schreef op woensdag 02 september 2015 @ 10:38:
[...]

Niet compatibel met mijn toestel....Is android 4.4 echt keiharde noodzaak?
De huidige code is gecheckt tegen SDK versie 19 en de playstore stelt dat dan als harde eis.
Des te meer er rekening gehouden moet worden met oudere Android releases, des te meer er gewerkt moet worden met workarounds en compatibility libraries. Ik heb mede daarom gekozen om alleen de recente versies te ondersteunen. Mijn andere motivatie daarvoor is omdat ik er vanuit ben gegaan dat het over het algemeen tweakers / tech enthousiastelingen zijn die output loggen naar pvoutput.org en zij vaak redelijk vooraan lopen met nieuwe smartphones en besturingssystemen.
Ik wil nog wel eens voor je kijken of ik met een beperkte hoeveelheid wijzigingen ook oudere Android versies kan laten ondersteunen maar ik geef geen garanties dat dat ook gaat lukken. Welke versie draai je nu?

Strix (Skullflame)

• Mistraller
mcB schreef op woensdag 02 september 2015 @ 11:44:
[...]

De huidige code is gecheckt tegen SDK versie 19 en de playstore stelt dat dan als harde eis.
Des te meer er rekening gehouden moet worden met oudere Android releases, des te meer er gewerkt moet worden met workarounds en compatibility libraries. Ik heb mede daarom gekozen om alleen de recente versies te ondersteunen. Mijn andere motivatie daarvoor is omdat ik er vanuit ben gegaan dat het over het algemeen tweakers / tech enthousiastelingen zijn die output loggen naar pvoutput.org en zij vaak redelijk vooraan lopen met nieuwe smartphones en besturingssystemen.
Ik wil nog wel eens voor je kijken of ik met een beperkte hoeveelheid wijzigingen ook oudere Android versies kan laten ondersteunen maar ik geef geen garanties dat dat ook gaat lukken. Welke versie draai je nu?
4.2.1 Het is een chinees toestel, ik heb geen andere roms gezien waar hoger ondersteund wordt, anders had ik hem inmiddels wel geflashed.

Ik heb overigens nogal vaak oudere spullen omdat ik de duurzaamheidsgedachte doortrek in alles. Ik probeer daarom lang met een toestel te doen, hergebruik vaak spullen tot ze echt stuk zijn, etc.

(En ja ik heb ook nog een echte beeldBUIS tv ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 03-09-2015 16:00 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcB

mcB

Speciaal voor jou de app aangepast om compatible te zijn minimaal Android versie 4.2 :)
Versie 1.03 staat vanaf nu in de playstore (zie m'n sig voor de link)

Als het lukt om te installeren zou een waardering of review in de playstore zeer welkom zijn

[ Voor 25% gewijzigd door mcB op 03-09-2015 22:00 ]

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
mcB schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:59:
Speciaal voor jou de app aangepast om compatible te zijn minimaal Android versie 4.2 :)

Als het lukt om te installeren zou een waardering of review in de playstore zeer welkom zijn
Laat ik nu net 4.1.2 hebben :+ Maar doe geen moeite voor mij hoor! Ik heb genoeg alternatieve methoden om mijn installatie uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de opbrengst van mijn pv-installatie kan loggen via pvoutput? Ik log nu via solarman, via de wifi van mijn hosola omvormer.

Graag eenvoudige uitleg voor deze noob...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mcB schreef op donderdag 03 september 2015 @ 21:59:

reviews kan ik niet meer maken.... ik weiger daarvoor een google plus account te nemen :/ Kan jij niks aan doen verder.

Enfin; app installeren werkt prima, en het ziet er super uit!
Sneller en prettiger dan de pv output van Mark McDonald.
Wat daar nog wel in zit, is meerdere systems (ik monitor een aantal systemen) en je kunt de daggrafiek van een eerdere dag ook bekijken. Maar ik bekijk meestal alleen de daggrafiek van mijn eigen systeem en daar is deze perfect voor, ziet er ook erg gelikt uit allemaal. Alleen live data nog niet gezien, beetje donker buiten... :P

[ Voor 33% gewijzigd door Mistraller op 04-09-2015 23:23 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcB

mcB

Mistraller schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 23:14:
[...]

reviews kan ik niet meer maken.... ik weiger daarvoor een google plus account te nemen :/ Kan jij niks aan doen verder.
Geen probleem, alleen een rating is ook fijn :P
Enfin; app installeren werkt prima, en het ziet er super uit!
Sneller en prettiger dan de pv output van Mark McDonald.
Wat daar nog wel in zit, is meerdere systems (ik monitor een aantal systemen) en je kunt de daggrafiek van een eerdere dag ook bekijken. Maar ik bekijk meestal alleen de daggrafiek van mijn eigen systeem en daar is deze perfect voor, ziet er ook erg gelikt uit allemaal. Alleen live data nog niet gezien, beetje donker buiten... :P
De app van Mark McDonald is zeer uitgebreid, maar daarom ook zeer traag en in mijn ogen zeer onoverzichtelijk.
Extra grafieken en systemen toevoegen aan mijn app zou kunnen, maar dan zou het z'n doel van een eenvoudige, snelle app wel een beetje voorbijschieten.

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ook ratings mag niet van Google....heel maf. Maar ga ik regelen, ik zal een link naar je app zetten op www.solget.nl :)

ik vind die app inderdaad ook bijzonder traag...die van jou is veel fijner, ik gebruik hem nu al dagelijks :)

---------------

• Driek
Ik heb een solar-frontier SF-WR-3000 die nu de data aanlevert aan http://public.solarmonitoring.net/

Is het ook mogelijk om deze data (automatisch) pvoutput.org te sturen?

Tijd van werken, tijd van rusten

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op woensdag 23 september 2015 @ 12:05:
Ik heb een solar-frontier SF-WR-3000 die nu de data aanlevert aan http://public.solarmonitoring.net/

Is het ook mogelijk om deze data (automatisch) pvoutput.org te sturen?
Voor zover ik weet kan dit niet rechtstreeks vanuit de omvormer zelf. Daarvoor zou je de fabrikant (Steca) moeten vragen om een aparte firmware aan te maken die dit doet. Ik vermoed alleen dat zijn dit niet speciaal voor jou gaan maken. Vragen kan nooit geen kwaad. Hoe meer mensen die hierom vragen, des te meer kans heb je dat ze dit werkelijk gaan doen.

Als je zelf handig bent, kun je met een Arduino / Raspberry Pi de Steca via ethernet uitlezen en de standen dan via de PVOutput api versturen. Ik zelf heb een webserver thuis staan die deze taak voor mij verricht.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 23-09-2015 13:51 ]

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
antonboonstra schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:40:
Als je zelf handig bent, kun je met een Arduino / Raspberry Pi de Steca via ethernet uitlezen en de standen dan via de PVOutput api versturen. Ik zelf heb een webserver thuis staan die deze taak voor mij verricht.
Als je een PC/NAS/RPi 24/7 bij hebt staan kun je mijn tool gebruiken, Semmy. Mist nog documentatie. In het kort: 't is een gewone PHP app met een cron script. Kopieer .env.example naar .env, configureer je settings en laat 't volgende elke 5 minuten in je crontab draaien:

code:
1
php /volume1/semmy/artisan schedule:run 1>> /dev/null 2>&1

• Driek
antonboonstra schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:40:
[...]

Voor zover ik weet kan dit niet rechtstreeks vanuit de omvormer zelf. Daarvoor zou je de fabrikant (Steca) moeten vragen om een aparte firmware aan te maken die dit doet. Ik vermoed alleen dat zijn dit niet speciaal voor jou gaan maken. Vragen kan nooit geen kwaad. Hoe meer mensen die hierom vragen, des te meer kans heb je dat ze dit werkelijk gaan doen.

ok, jammer, is het moeilijk om een server alles uit te laten lezen?
Of is een kant en klaar product zoals onderstaande net zo makkelijk?
http://fp4all.com/index.p...ath=70_77&products_id=322

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:34:
[...]
ok, jammer, is het moeilijk om een server alles uit te laten lezen?
Of is een kant en klaar product zoals onderstaande net zo makkelijk?
http://fp4all.com/index.p...ath=70_77&products_id=322
AFAIK kun je met een FP4all logger nog niet loggen naar PVOutput en dat was toch de vraag?

Als je een een apparaat hebt staan wat PHP code kan uitvoeren, dan zou onderstaande simpele script moeten werken. Je moet alleen de eerste drie regels controleren/invullen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<?php
$steca_ip = '192.168.0.11'; // IP adres van de Steca omvormer
$parameter['key'] = 'xxx'; // vul je Pvoutput-Apikey in
$parameter['sid'] = 19023; // vul hier je eigen system ID in

// uitlezen Steca pagina met huidige meetwaarden
$values = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/gen.measurements.table.js');
$values = strip_tags($values);
$voltage = trim(substr($values, strpos($values,'U DC')+4, 7));
$power = trim(substr($values, strpos($values,'P AC')+4, 7));

// uitlezen Steca pagina met dagopbrengst
$values = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/gen.yield.day.chart.js');
$energy = trim(substr($values, strpos($values,'labelValueId')+28, 8))*1000;

$parameter['d'] = date("Ymd"); // huidige datum
$parameter['t'] = date("H:i"); // huidige tijd
$parameter['v1'] = $energy; // energie opwekking van vandaag in wattuur
$parameter['v2'] = $power; // vermogen opwekking in watt
$parameter['v6'] = $voltage; // DC voltage in volt
$url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?' . http_build_query($parameter);

$reactie = file_get_contents($url); // verstuur de gegevens naar PVOutput

if($reactie != "OK 200: Added Status")
{
  sleep(4); // wacht 4 seconden
  $reactie = file_get_contents($url); // probeer nog een keer de gegevens naar PVOutput te sturen
}
?>

[ Voor 63% gewijzigd door antonboonstra op 03-10-2015 14:03 ]

• Driek
antonboonstra schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:03:
[...]

AFAIK kun je met een FP4all logger nog niet loggen naar PVOutput en dat was toch de vraag?

Als je een een apparaat hebt staan wat PHP code kan uitvoeren, dan zou onderstaande simpele script moeten werken. Je moet alleen de eerste drie regels controleren/invullen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<?php

$energy = trim(substr($values, strpos($values,'labelValueId')+28, 8));

$url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?' . http_build_query($parameter);

{
  $reactie = file_get_contents($url); // probeer nog een keer de gegevens naar PVOutput te sturen
}
?>
Bedankt! zal eens kijken of ik er iets mee kan.

Wat ik eigenlijk wil is meer controle over het loggen. Nu gaat het naar online portal waar de mogelijkheden beperkt zijn.
Met het apparaat wat ik eerde meldde heb je dat niet, dan kan hij het ook op usb opslaan als csv, die eventueel zelf te gebruiken is of is te uploaden naar pvoutput.org.
Twijfel alleen of dat hij ervoor geschikt is.

Eventueel kan ik met je code aan de slag door er bijv een raspberry pi 2 op aan te sluiten die alles gaat loggen.
Alleen vraag ik me af of ik dat aan de praat ga krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op donderdag 24 september 2015 @ 20:09:
[...]

Bedankt! zal eens kijken of ik er iets mee kan.

Wat ik eigenlijk wil is meer controle over het loggen. Nu gaat het naar online portal waar de mogelijkheden beperkt zijn.
Met het apparaat wat ik eerde meldde heb je dat niet, dan kan hij het ook op usb opslaan als csv, die eventueel zelf te gebruiken is of is te uploaden naar pvoutput.org.
Twijfel alleen of dat hij ervoor geschikt is.

Eventueel kan ik met je code aan de slag door er bijv een raspberry pi 2 op aan te sluiten die alles gaat loggen.
Alleen vraag ik me af of ik dat aan de praat ga krijgen.
De Steca software al geprobeerd? http://www.steca.com/inde...d-User-en#productdownload

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Nee, maar ziet er interessant uit, met een RS485 USB adapter cable moet je dus een eind kunnen komen.
Enige nadeel is dus dat je een PC altijd aan moet hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:09:
[...]

Nee, maar ziet er interessant uit, met een RS485 USB adapter cable moet je dus een eind kunnen komen.
Enige nadeel is dus dat je een PC altijd aan moet hebben staan.
Inverters store diurnal variation curves, among other data. After 31 days, the oldest data are overwritten with new data.
Een keer in de 31 dagen de computer er aan hangen om de gegevens uit te lezen, zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
antonboonstra schreef op maandag 28 september 2015 @ 12:16:
[...]

[...]

Een keer in de 31 dagen de computer er aan hangen om de gegevens uit te lezen, zou voldoende moeten zijn.
ok, klinkt interessant, nu alleen de vraag wat je juiste convertor cable is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula78
Die Steca User software bestaat uit allerlei .NET assemblies die je allemaal kunt decompilen. Met daarnaast een serial traffic monitor heb ik inmiddels alle commando's kunnen repliceren in een eigen library; WebAPI schil eromheen en de Raspberry Pi kan nu vanuit de meterkast live StecaGrid metingen ophalen.

Over de RS485 connectie heb ik laatst een artikeltje gepost. Maar als je je Steca omvormer al op een IP adres kunt benaderen, heb je die RS485 ellende toch allemaal niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
Dracula78 schreef op maandag 28 september 2015 @ 21:57:
Die Steca User software bestaat uit allerlei .NET assemblies die je allemaal kunt decompilen. Met daarnaast een serial traffic monitor heb ik inmiddels alle commando's kunnen repliceren in een eigen library; WebAPI schil eromheen en de Raspberry Pi kan nu vanuit de meterkast live StecaGrid metingen ophalen.

Over de RS485 connectie heb ik laatst een artikeltje gepost. Maar als je je Steca omvormer al op een IP adres kunt benaderen, heb je die RS485 ellende toch allemaal niet nodig?
Dat klopt waarschijnlijk wel, alleen kost het mij heel veel tijd om bijv een Rpi zo in te gaan richten dat hij alles correct gaat uitlezen.
Dan is een kastje zoals fp4all (wat waarschijnlijk hetzelfde doet) voor mij het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Topicstarter
Makkelijkst is een kWh metertje met een youless, al dan niet nieuw of gebruikt.

• toxict
Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen om de "average" power op mijn PVOutput pagina in kleinere stappen te laten lopen?

Die van mij doet dat nu in stappen van 120W.

Zie:

http://www.pvoutput.org/c...23&sid1=25689&dt=20150930

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
toxict schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:06:
Kan iemand mij uitleggen wat ik moet doen om de "average" power op mijn PVOutput pagina in kleinere stappen te laten lopen?

Die van mij doet dat nu in stappen van 120W.

Zie:

http://www.pvoutput.org/c...23&sid1=25689&dt=20150930
Average = Zoals op de help-pagina staat, het gemiddelde vermogen. Berekend op basis van de laatste twee meetwaarden door het verschil in energie te delen door het verschil in tijd.

Aangezien je de verzonden energie in stappen van 0,01 kWh (=10Wh) verstuurd en de periode 5 minuten is, kom je op een stapgrootte van 120W. Verstuur je de waarden per 10 minuten, dan zal het 60W worden. Verstuur je de energie in stappen van 0,001kWh (=1Wh) dan heb je een stapgrootte van 12W.

• toxict
antonboonstra schreef op woensdag 30 september 2015 @ 14:22:
[...]

Average = Zoals op de help-pagina staat, het gemiddelde vermogen. Berekend op basis van de laatste twee meetwaarden door het verschil in energie te delen door het verschil in tijd.

Aangezien je de verzonden energie in stappen van 0,01 kWh (=10Wh) verstuurd en de periode 5 minuten is, kom je op een stapgrootte van 120W. Verstuur je de waarden per 10 minuten, dan zal het 60W worden. Verstuur je de energie in stappen van 0,001kWh (=1Wh) dan heb je een stapgrootte van 12W.
OK!

Dat stukje is duidelijk.
Nu maar eens zien te vinden in de code van Wouter's Omnik Datalogger hoe hij het daar heeft geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 19:27

Nicap

Tsssk....

Kan ik ook ergens de begintijd/datum aanpassen in PVoutput? Ik heb namelijk al een tijdje een "system" aangemaakt in PVoutput, maar logde daar alleen mijn consumptie via een script. Ik had nog geen panelen. Ik deed dat omdat de grafiek beter is dan die in domoticz. Maar nu heb ik sinds 2 september dus wel panelen en heb ik een ander script draaien voor de opbrengst.
Ik heb op mijn telefoon de App van mcB draaien en deze laat dus vanaf april 0 zien per maand en per sept dus wel een juiste aantal kwh.
Ik wil dus de datum aanpassen vanaf het oment dat ik de panelen heb draaien. Is dit mogelijk?
In de laatste tab van de app staat namelijk Actual date from 09/04/2015, wat dus 1-09-2015 moet worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Nicap op 01-10-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
antonboonstra schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:03:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<?php

{
}
?>
Hoi Antoon,

Ik heb even snel een server die php kan draaien op om laptop geinstalleerd, en je script gedraaid.
De gegevens worden netjes naar pvoutput.org weggeschreven :)

Nu kan ik dus een Rpi aanschappen, hierop apache met php installeren, en de pagina om de zoveel tijd laten draaien?

Is het ook mogelijk om "hardgecodeerd" history data naar pvoutput.org te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:02:
[...]

Hoi Antoon,

Ik heb even snel een server die php kan draaien op om laptop geinstalleerd, en je script gedraaid.
De gegevens worden netjes naar pvoutput.org weggeschreven :)

Nu kan ik dus een Rpi aanschappen, hierop apache met php installeren, en de pagina om de zoveel tijd laten draaien?

Is het ook mogelijk om "hardgecodeerd" history data naar pvoutput.org te krijgen?
De history data zou ik gewoon via de upload functie van PVOutput versturen: http://pvoutput.org/load.jsp

Apache heb je niet eens nodig om een PHP script te kunnen draaien. Onder Windows roep ik via geplande taken gewoon de php-cgi.exe aan en geef het lokale php-script als extra atribuut mee:
C:\php-Win32\php-cgi.exe C:\scripts\pvoutput.php

Op een RPi zal het vast d.m.v. crontabs gaan. Ik weet alleen niet de cgi variant van linux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
antonboonstra schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 10:15:
[...]

De history data zou ik gewoon via de upload functie van PVOutput versturen: http://pvoutput.org/load.jsp

Apache heb je niet eens nodig om een PHP script te kunnen draaien. Onder Windows roep ik via geplande taken gewoon de php-cgi.exe aan en geef het lokale php-script als extra atribuut mee:
C:\php-Win32\php-cgi.exe C:\scripts\pvoutput.php

Op een RPi zal het vast d.m.v. crontabs gaan. Ik weet alleen niet de cgi variant van linux...
ok, en die heb je dan ieder kwartier gepland?

Alleen wil ik niet de gehele dag mijn laptop aan hebben staan, daarom dacht ik aan een weinig energie verbruikende RPi.

Overigens krijg ik nu na een paar keer het script gedraaid te hebben deze foutmelding:
Warning: file_get_contents(http://192.168.178.16/gen.measurements.table.js): failed to open stream: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond. in C:\wamp\www\solar.php on line 7
Call Stack
# Time Memory Function Location
1 0.0000 138160 {main}( ) ..\solar.php:0
2 0.0000 138784 file_get_contents ( ) ..\solar.php:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

ok, en die heb je dan ieder kwartier gepland?
Elke 5 minuten
Alleen wil ik niet de gehele dag mijn laptop aan hebben staan, daarom dacht ik aan een weinig energie verbruikende RPi.
Zeker verstandig. Ik heb alleen al een webserver/mediaserver draaien, die deze taak makkelijk erbij kan doen.
Overigens krijg ik nu na een paar keer het script gedraaid te hebben deze foutmelding:
Warning: file_get_contents(http://192.168.178.16/gen.measurements.table.js): failed to open stream: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond. in C:\wamp\www\solar.php on line 7
Call Stack
# Time Memory Function Location
1 0.0000 138160 {main}( ) ..\solar.php:0
2 0.0000 138784 file_get_contents ( ) ..\solar.php:7
De webserver van de omvormer is blijkbaar niet bereikbaar. Problemen met je netwerk en/of omvormer? Misschien is het ip-adres van je omvormer gewijzigd? Ik zou een vast ip-adres instellen en niet automatisch door DHCP laten toewijzen.

De code met een extra controle of de omvormer wel bereikbaar is.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
<?php

// check of omvormer bereikbaar is op het ip-adres
$fp = fsockopen($steca_ip,80,$errCode,$errStr,5); // poort 80, timeout 5 sec.
if($fp === false)
{
  echo "Omvormer is niet bereikbaar op ip-adres: $steca_ip <br>\n";
  echo "Error code: $errCode <br>\n";
  echo "Error string: $errStr <br>\n";
  exit; // stop script
}

if($reactie == "OK 200: Added Status")
{
  echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput <br>\n";
}

else
{
  echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n";
  {
  }
  else
  {
    echo "PVOutput gaf ook de tweede keer geen OK terug. PVOutput offline?<br>\n";
  }
}
?>

[ Voor 46% gewijzigd door antonboonstra op 02-10-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
De webserver van de omvormer is blijkbaar niet bereikbaar. Problemen met je netwerk en/of omvormer? Misschien is het ip-adres van je omvormer gewijzigd? Ik zou een vast ip-adres instellen en niet automatisch door DHCP laten toewijzen.
Hij had inderdaad een ander ip adres gekregen, zal dadelijk eens een vaste instellen.

Hoe vaak moet dit script draaien om de data volledig op pvoutput.org te krijgen?
Kan het bijv in eerste instantie 1 keer per dag? En als ik de Rpi up and running heb elke 5 minuten, of is elke 5 minuten noodzakelijk voor een compleet beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 14:29:
[...]

Hij had inderdaad een ander ip adres gekregen, zal dadelijk eens een vaste instellen.

Hoe vaak moet dit script draaien om de data volledig op pvoutput.org te krijgen?
Kan het bijv in eerste instantie 1 keer per dag? En als ik de Rpi up and running heb elke 5 minuten, of is elke 5 minuten noodzakelijk voor een compleet beeld?
Voor live grafieken, dus de opbrengst gedurende de dag moet je dit script elke 5 minuten draaien, maar om de 10 minuten is ook mogelijk. Zijn de dagopbrengsten voldoende, dan moet je dit script in ieder geval aan het einde van de dag draaien. Ik weet trouwens niet meer zeker of de omvormer nog reageert als deze is uitgeschakeld aan het einde van de dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
antonboonstra schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 16:47:
[...]

Voor live grafieken, dus de opbrengst gedurende de dag moet je dit script elke 5 minuten draaien, maar om de 10 minuten is ook mogelijk. Zijn de dagopbrengsten voldoende, dan moet je dit script in ieder geval aan het einde van de dag draaien. Ik weet trouwens niet meer zeker of de omvormer nog reageert als deze is uitgeschakeld aan het einde van de dag...
ok, duidelijk. Wat me trouwens opvalt is dat mijn opbrengst bij alle metingen slechts 0,010 kWh is.
Of zie ik dat fout, hoe kan ik de totale productie terug zien op pvoutput?
http://pvoutput.org/intra...638&sid=40739&dt=20151002

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
Driek schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 17:19:
[...]

ok, duidelijk. Wat me trouwens opvalt is dat mijn opbrengst bij alle metingen slechts 0,010 kWh is.
Of zie ik dat fout, hoe kan ik de totale productie terug zien op pvoutput?
http://pvoutput.org/intra...638&sid=40739&dt=20151002
Ik heb het script zojuist even op mijn omvormer uitgeprobeerd en zie wel dat ik 1 foutje heb gemaakt. De dagopbrengst uit de Steca is in kWh terwijl er Wh naar PVOutput moet worden verstuurd [regel 26]. Probeer dit nieuwe script maar eens, hopelijk is dit de enige fout.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?php
$steca_ip = '192.168.178.13'; // IP adres van de Steca omvormer

if($values === false)
{
  echo "Omvormer gaf geen reactie op ip-adres: $steca_ip <br>\n";
  exit; // stop script
}

$dag = trim(substr($values, strpos($values,'input.setAttribute("value"')+29, 10));
if($dag != date("Y-m-d")) // als de dagopbrengst niet van vandaag is
{
  $temp = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/page.yield.day.html?DATE_SELECTED='.date("Y-m-d")); // selecteer vandaag
  $values = file_get_contents('http://'.$steca_ip.'/gen.yield.day.chart.js'); // opnieuw waarden laden
}
$energy = trim(substr($values, strpos($values,'labelValueId')+28, 8))*1000; // kWh -> Wh

{
}

else
{
  echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n";
  {
  }
  else
  {
    echo "PVOutput gaf ook de tweede keer geen OK terug. PVOutput offline?<br>\n";
    echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n";
  }
}
?>

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 17-03-2016 10:41 . Reden: extra controle of de juiste dag is geselecteerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ligt bij jullie PVoutput.org er ook uit? (12-10, 09:45 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Hij doet het hier prima. Alleen de gegevens vanuit de Trannergy portal komen niet door op de Pvoutput site, maar dat was 2 weken terug ook al een paar dagen zo. Waar dat aan ligt weet ik niet, ik denk aan PVoutput omdat op de Trannergy site alles wel gewoon doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met de search kon ik niet niet vinden. Zijn er al script-oplossingen om data uit een Solar Frontier Turbo 1P te koppelen aan PVoutput? (direct; zonder S0 meter)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Topicstarter
twixx schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:10:
Met de search kon ik niet niet vinden. Zijn er al script-oplossingen om data uit een Solar Frontier Turbo 1P te koppelen aan PVoutput? (direct; zonder S0 meter)
Solar Frontier Turbo 1P == Solar Frontier SF-WR == StecaGrid
Dus je kunt de php-scripts in onderstaande post als het goed is gewoon gebruiken.
antonboonstra in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:19:
[...]

Solar Frontier Turbo 1P == Solar Frontier SF-WR == StecaGrid
Dus je kunt de php-scripts in onderstaande post als het goed is gewoon gebruiken.
antonboonstra in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"
Dank! Dat bericht is recent :)

Als ik het goed zie dan komen de specs van de StecaGrid 3000 overeen met de Turbo 1P. Volgens mij moet ik over de juiste inverter in een ander topic een vraag stellen ;)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter Vinke
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-10-2024
Zijn er meer die de hun SolarEdge opbrengsten niet in PVoutput zien verschijnen sinds een uur of 11 uur vanochtend?

Solar 2340WP | 9xBYD 260P6-36 | SolarEdge SE2200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Peter Vinke schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:32:
Zijn er meer die de hun SolarEdge opbrengsten niet in PVoutput zien verschijnen sinds een uur of 11 uur vanochtend?
Hier idem dito sinds 11.10 vanmorgen, en ik ben niet de enige zie ik in mijn postcode roos rondom mijn postcode.

http://pvoutput.org/intra...162&sid=38497&dt=20151025

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 25-10-2015 13:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Misschien is er wat misgegaan met de overgang naar de wintertijd bij SE.

[ Voor 6% gewijzigd door Lolhozer op 25-10-2015 18:09 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:25

aip

Hier is het sinds 13.20 pet (wat overigens 15.20 leek te zijn). Dus het zou de overgang CEST naar CET kunnen zijn. Maar het is de laatste 10 dagen sowieso onstabiel bij mij (PVOutput, de logging zelf bij trannergy doet t prima), dus ik weet t niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Het gaat ook bij mij fout.
Is ook reeds gemeld bij PVOutput (https://getsatisfaction.c...t-from-my-solaredge-input)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aegle
Ah, het ligt dus niet aan mij. SE logt niet meer sinds 11:15 wintertijd... :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Zouden jullie het probleem in het forum van PVOutput een +1 willen geven?
https://getsatisfaction.c...t-from-my-solaredge-input

Misschien dat er dan sneller iets gebeurd met het probleem, alhoewel PVOutput aangeeft dat het waarschijnlijk een SolarEdge API probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Robinski schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:03:
[...]

[...]

[...]

[...]

Zouden jullie het probleem in het forum van PVOutput een +1 willen geven?
https://getsatisfaction.c...t-from-my-solaredge-input

Misschien dat er dan sneller iets gebeurd met het probleem, alhoewel PVOutput aangeeft dat het waarschijnlijk een SolarEdge API probleem is.
Een week of 2 geleden had ik ineens een extra tabblad op mijn SE 4000 die verscheen bij het doorscrollen van het display. Nu is de net frequentie en inverter temperatuur afleesbaar. Er is dus nieuwere software geladen in de omvormer. Zou het daar mee te maken kunnen hebben??
Is dat bij jullie ook gebeurd?

Edit: Zojuist de helpdesk van SE gebeld, en het probleem verteld aangaande de koppeling naar PV output.
Ze gaan het kijken hoe ze het op kunnen lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 26-10-2015 12:30 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ik zal vanavond eens checken of dat bij mijn SE3000 ook zo is.

EDIT: Ik bedenk me nu dat de frequentie en temperatuur al uitleesbaar waren.

Overigens kan tegenwoordig met de nieuwe portal software ook de display van de omvormer remote en realtime worden uitgelezen _/-\o_ .
Zojuist even gedaan en temp. en frequentie wordt gewoon weergegeven,

[ Voor 69% gewijzigd door Aegle op 26-10-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

Peetman

Tjah....

Inmiddels is er wel data ingelezen voor gisteren bij mij, maar vanaf 15:00. Opbrengst tussen 11 en 15 ontbreekt nog zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Inmiddels draait het hier weer, wel de opbrengst van gister aangepast naar de opbrengst gemeten met Plugwise.

Edit, hij is om 12.00 h weer gestopt zie ik net. gaat lekker zo.

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 26-10-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Het lijkt inderdaad te knipperen.

Bij mij ook mist tussen 11:00 en 15:00 gisteren.
Maar vandaag is ook weer gestaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ook bij mij ligt ie er weer uit sinds 11:55. En nu, om 16:50, nog steeds niet terug... :(
Ben wel blij dat ik ook nog op twee andere manieren lokaal log :) .

[ Voor 27% gewijzigd door Aegle op 26-10-2015 16:52 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 25 Laatste