De pick order / tier list moet ik jullie tot na kerst schuldig blijven. Heb al 2 a4' tjes volgeschreven, er is veel te vertellen. Maar nu eerst kerstavond en morgen natuurlijk familie. 2e kerstdag op z'n vroegst, excuses.
Over algemene Arena strategie daarentegen kan ik wat balletjes opgooien. Om kader te scheppen: ik speel sinds het eerste jaar middelbare school Magic. Voornamelijk limited (draften, lijkt op Arena). Dat is in totaal een jaartje of 15 aan kaartspel draft ervaring. Veel van 'mijn' ideeën zijn dus op hun beurt weer van Magic grootheden van vroeger geleerd.
Wat vind ik belangrijk in Arena?
1.) Beestjes. Creatures zijn in Hearthstone removal en dreiging in een. Je wil zoveel mogelijk goede beesten. Een niet opgelost beest wint potten. Beesten kunnen problemen oplossen door te ruilen. Beesten kunnen card advantage genereren door niet in 1x dood te gaan. En sprell doet eenmaal een effect en is daarna weer weg. Beesten rule. Punt #6 gaat hier wat dieper op in, maar beesten zijn minder reactief dan spells.
2.) Efficientie. Je wilt echter niet elk beest. Nee, je wilt beesten die 'above the curve' (The Curve is punt 3) zijn. Voor twee mana wil je 5 Power + Toughness. Ofwel 3/2 of 2/3. Ik vind beide Loot Hoarder en Novice Engineer geen sterke picks. Het is vulling. Een onopgelost Novice Engineer is geen Threat op zichzelf. Er zijn een aantal 3/2's en 2/3's met sterke abilities. Die zijn allemaal geweldig. Goede efficiente picks wat mij betreft: op 1 CC 2/1 stealth worgen (pakt veel 2 drops en kan niet gepinged worden voordat je kan traden) op 2 CC Acidic Slime, 2/3 Enrage Troll, etc., op 3 CC is het wat kariger de 3/3 Enrage is prima, op 4 CC is er maar 1 koning: Chillwind Yeti. Wat een baas.
Picks kom ik na kerst op terug in detail. Er zijn teveel kaarten en classes om dat even tussendoor te doen. Dat wordt een boekwerk.
3.) The Curve. Je wilt idealiter in de eerste 3 a 4 beurten van het spel 'curven'. Dat betekent: beurt 1 een 1-drop, beurt 2 een 2-drop, beurt 3 een 3-drop. Als je 'The Coin' hebt ga ik vaak voor: 1->1, 2->2, 3->4. In het begin achter raken is vaak een doodvonnis. Dan wordt je gedwongen om reactief te spelen. Of in boeren Nederlands: dan loop je achter de feiten aan.
4.) Omhoog ruilen. Jouw 1 drop moet zijn 2 drop kunnen 'pakken'. Daarom vind ik de 2/1 Stealth goed. Die drop je in beurt 1 en dan kijkt je tegenstander erg sip naar zijn Knife Juggler of Acidic Slime Ooze. Spelen ze niks? Dan blijft je worgen lekker in Stealth. Dit ruilen is de reden waarom ik de 3/2 2 drops zo goed vind. Deze kunnen vrijwel alle 3 drops opruimen. Chillwind Yeti is qua ruilen de eindbaas, die pakt veel 5 drops. Of 2 3-drops.
5.) Board / card advantage. Zoek altijd de twee voor 1 in je spells en beesten (of omhoog ruilen zoals #4). 1 om 1 ruilen is onhandig. Stel: hij speelt een Yeti voor 4, jij pakt een kaart en speelt Fireball op zijn Yeti. Ja dan heb je zijn 4 drop opgeruimd met jouw 4 drop. Hij pakt een kaart en speelt een 4/4 Knight + 2/2 vriendje voor 5. Is door de fireball van vorige beurt jouw positie dan verbeterd? Nee. Nieuwe beurt, nieuw probleem.
6.) Speel om te winnen. Speel om 'het voordeel'. Denk voordat je een kaart speelt na: 'gaat deze kaart mij in de leidende positie brengen?'. Is het antwoord 'nee'? Dan speel je reactief. Ik zie dat veel. 'Hoe los ik dit beest van hem nu weer op?', dat is nooit de juiste vraag. Nee de vraag is: 'Welke kaart moet ik spelen zodat HIJ een probleem moet oplossen?'. Dan zit jij achter het stuur.
Lang verhaal. De vrouw kijkt boos en de wijn roept. Hopelijk lokt het een mooie discussie uit waarop ik morgen weer kan reageren

Voor persoonlijk advies: pm me even een filmpje, dan kijk ik naar je picks / plays. Vind ik leuk.
Voor nu: fijne kerstdagen!