Yeps, ik krijg er echt de bibbers vanDenniz0229 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:12:
[...]
je hebt het dan dus alleen over het f1 stuur?
Ik snap dat niet zo. Het komt toch heel erg overeen met het gemiddelde echte race stuurtje? Tuurlijk, zo'n ding met flashy schermpje erop is nog meer 'the real deal', maar ik zie niet in wat er mis is met het F1 stuurtje van Fanatec. Zoek eens op het Williams stuurtje uit 2005, zie je ook van dat mooie blauwe alcantara
iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1
Ik vind het een duidelijk verschil, schreeuwerig, hoekig design, game achtige knoppen. Nope.
Ik snap inderdaad wel wat je bedoeld ja en ben het met je eens dat er toch wel een stevig verschil is. Aan de andere kant is er ook wel een behoorlijk gat in prijzen en kan ik me dus ook heel goed voorstellen dat veel mensen dat voor lief nemen.Schuey schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:59:
Ik vind het een duidelijk verschil, schreeuwerig, hoekig design, game achtige knoppen. Nope.
Zoals altijd in deze hobby is naar mate de upgrades realistischer worden, de prijs ook exponentieel ermee stijgt helaas

Het is net als met racefietsen iddkroegtijger schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:09:
[...]
Ik snap inderdaad wel wat je bedoeld ja en ben het met je eens dat er toch wel een stevig verschil is. Aan de andere kant is er ook wel een behoorlijk gat in prijzen en kan ik me dus ook heel goed voorstellen dat veel mensen dat voor lief nemen.
Zoals altijd in deze hobby is naar mate de upgrades realistischer worden, de prijs ook exponentieel ermee stijgt helaas
Ben benieuwd wat je dan vind van de Thrustmaster Ferrari F1 stuurSchuey schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:59:
Persoonlijk ben ik zelf overgestapt van TM F1 stuurtje naar een Fanatec Formula wheel en ben er enorm happy mee. Ondertussen ook de eigenaar van een BMW GT2 stuurtje en die bevalt ook super, grootste nadeel is dat de shifters wel erg ver naar achteren zitten alleen.
PSN: Melkazar | Steam: Melkaz
Voordat ik over ging naar een CSW 1.5, heb ik een half jaartje rondgereden met een modded Thrustmaster F1 stuur met quick release en SLI Pro. Wat. Een. Gedrocht.
Ik stond met de rug tegen de muur en kon niks anders dan de Fanatec Carbon kopen, de enige optie voor mij destijds. Ook hier was/ben ik maar matig tevreden mee. Echter iets anders vind ik het geld al snel niet waard, en vond zelfs dit al aan de dure kant.
Ik stond met de rug tegen de muur en kon niks anders dan de Fanatec Carbon kopen, de enige optie voor mij destijds. Ook hier was/ben ik maar matig tevreden mee. Echter iets anders vind ik het geld al snel niet waard, en vond zelfs dit al aan de dure kant.
Ik heb de Fanatec Formule v2 met Podium Module, ik vind het echt een super stuurtje en voelt voor mij echt niet "gamerig" aan.
www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!
Kun je ook wat vertellen hoe je de ventilatie/ windsim hebt gemaakt? Ik zoek nog een simpele, maar toch ook een nette oplossing voor wat extra koeling. Ik gebruik nu een grote ventilator die wat verderop staat, maar dat is niet echt ideaal.Erind schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:04:
[...]
Natuurlijk 🙂
Fanatec DD1 podium wheelbase
Heusinkveld ultimate pedalen
Simlab p1x rig
Cube controls csx2 wiel
Heusinkveld handbrake
Fanatec shifter
Gforce display van Simracing hardware
3x32inch 144hrz 1 ms schermen
En jouw oplossing ziet er netjes uit. En de rest van installatie ook.
Steam - PTR83
Heb afgelopen week de sliders voor de stoel, de triple monitor setup van motedis en voetjes voor onder de rig binnen gekregen zodat het frame niet meer verschuift. Ook meteen een zijarm erbij genomen, komende tijd wil ik niet weer bij motedis een bestelling plaatsen.

Alles staat nu op de nieuwe vaste plek, voorheen in de woonkamer voor de tv was niet handig. Heb nu nog een 32 inch tv gebruikt maar in de toekomst ga ik waarschijnlijk naar 27 inch monitors. Scherm direct achter het stuur geplaatst. In de woonkamer hebben we 65 inch maar daar was de kijkafstand ongeveer 2 meter en die is nu ongeveer 70cm geworden. Rijden voelt toch realistischer wanneer het scherm dichter op het stuur zit merk ik.

Zowel de stoel als de pedalen kunnen nu verschoven worden. Ik ben zelf 1m94 en mijn zoon is 1m40. Nu kunnen we beide goed zitten.

De monitor setup heb ik aan de stuur console vastgemaakt met een sterke plaatverbinding die je ook op de P1 wordt gebruikt. Dit is een sterkere verbinding dan met brackets alleen. Alles zwaar uitgevoerd met 80x40 balken i.p.v. de 40x40 die je ziet bij stands tot 27 inch. Met mijn setup is dit stevig genoeg en bespaar ik weer wat geld door kortere balken te kunnen gebruiken.

Alles staat nu op de nieuwe vaste plek, voorheen in de woonkamer voor de tv was niet handig. Heb nu nog een 32 inch tv gebruikt maar in de toekomst ga ik waarschijnlijk naar 27 inch monitors. Scherm direct achter het stuur geplaatst. In de woonkamer hebben we 65 inch maar daar was de kijkafstand ongeveer 2 meter en die is nu ongeveer 70cm geworden. Rijden voelt toch realistischer wanneer het scherm dichter op het stuur zit merk ik.

Zowel de stoel als de pedalen kunnen nu verschoven worden. Ik ben zelf 1m94 en mijn zoon is 1m40. Nu kunnen we beide goed zitten.

De monitor setup heb ik aan de stuur console vastgemaakt met een sterke plaatverbinding die je ook op de P1 wordt gebruikt. Dit is een sterkere verbinding dan met brackets alleen. Alles zwaar uitgevoerd met 80x40 balken i.p.v. de 40x40 die je ziet bij stands tot 27 inch. Met mijn setup is dit stevig genoeg en bespaar ik weer wat geld door kortere balken te kunnen gebruiken.
Pats! De nieuwe simulator is een feit. Ik ben gestart met een T300 RSGT op een Obutto Ozone, spelend op de PS4 Pro. Nu net effe wat beter spul in huis
Heel erg blij mee.

SPECS
V1
Sim-Lab-P1-X
Sparco Pro 2000 LF II
Triple monitor stand (ligt nu in de kelder)
Startech USB 3.0 hub
Heusinkveld Sim Pedals Sprint
Simucube 2 Sport 17nm
OMP Superquaddro
Ascher-Racing B16L-USB
V2 over een paar maanden
3 monitors kopen, iets van 32" / 1440p / 144hz / liefst met een leuke HDR spec maar dat is afhankelijk van een deugdelijk aantal nits en contrast waarde
Triple monitor stand in gebruik nemen
De 'X' poten van de P1 in gebruik nemen
H-shifter kopen, tot nu toe Fanatec als #1 optie, maar zolang ik nog niet koop blijf ik in afwachting van alternatieven zoals Frex.
Handbrake kopen, Heusinkveld loadcell denk ik
PC
MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
Fractal Design Define S
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
Intel Core i7-9700K Boxed
Samsung 970 EVO 1TB
Noctua NH-D15
Corsair RM850x (2018) Zwart
Voorlopig nog op de TV spelen dus, maar mijn Sony 49" 4K doet het helemaal prima op 60p. Gelijk een mooie testfase: ik moet nu 8,3 miljoen pixels op ultra bouwen en dat 60 keer per seconde = grofweg 500 miljoen pixels per seconde. Binnenkort met 3 monitoren op 1440p keer 144 maal 3 monitors = OMG wat veel (om precies te zijn 1.6 miljard pps haha). Mij dunkt dat de shadows/lighting dan ietjes omlaag moet, ook met deze pc specs. AC no problem, maar ik haal momenteel in ACC max 75fps op Epic. Gelukkig is Kunos hard bezig met verbeteringen, dus hopelijk ook (nog) wat meer gpu/cpu optimalisatie.
Simracing groet.

SPECS
V1
Sim-Lab-P1-X
Sparco Pro 2000 LF II
Triple monitor stand (ligt nu in de kelder)
Startech USB 3.0 hub
Heusinkveld Sim Pedals Sprint
Simucube 2 Sport 17nm
OMP Superquaddro
Ascher-Racing B16L-USB
V2 over een paar maanden
3 monitors kopen, iets van 32" / 1440p / 144hz / liefst met een leuke HDR spec maar dat is afhankelijk van een deugdelijk aantal nits en contrast waarde
Triple monitor stand in gebruik nemen
De 'X' poten van de P1 in gebruik nemen
H-shifter kopen, tot nu toe Fanatec als #1 optie, maar zolang ik nog niet koop blijf ik in afwachting van alternatieven zoals Frex.
Handbrake kopen, Heusinkveld loadcell denk ik
PC
MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
Fractal Design Define S
Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
Intel Core i7-9700K Boxed
Samsung 970 EVO 1TB
Noctua NH-D15
Corsair RM850x (2018) Zwart
Voorlopig nog op de TV spelen dus, maar mijn Sony 49" 4K doet het helemaal prima op 60p. Gelijk een mooie testfase: ik moet nu 8,3 miljoen pixels op ultra bouwen en dat 60 keer per seconde = grofweg 500 miljoen pixels per seconde. Binnenkort met 3 monitoren op 1440p keer 144 maal 3 monitors = OMG wat veel (om precies te zijn 1.6 miljard pps haha). Mij dunkt dat de shadows/lighting dan ietjes omlaag moet, ook met deze pc specs. AC no problem, maar ik haal momenteel in ACC max 75fps op Epic. Gelukkig is Kunos hard bezig met verbeteringen, dus hopelijk ook (nog) wat meer gpu/cpu optimalisatie.
Simracing groet.
Zo, mijn Fanatec spullen van de black friday aanbieding eindelijk volledige gemonteerd. Moest nog wat extra pas- en meetwerk / zaag- en boorwerk verrichten om het naar mijn smaak gefit te krijgen. Zie hier het resultaat:

Pedalen gemod en inverted. Ik zie wel al dat dit het bijstellen ervan, terwijl ze gemount zijn, niet echt ideaal is. Zal toch weer eraf moeten dan hmm...
In elk geval een grote verbetering ten opzichte van de G27. De effecten via het stuur zijn veel genuanceerder. En vooral het rempedaal is een wereld van verschil (nu snap ik het grote voordeel van een loadcell pedaal). Lekker ervan genieten de komende vrije periode

Pedalen gemod en inverted. Ik zie wel al dat dit het bijstellen ervan, terwijl ze gemount zijn, niet echt ideaal is. Zal toch weer eraf moeten dan hmm...
In elk geval een grote verbetering ten opzichte van de G27. De effecten via het stuur zijn veel genuanceerder. En vooral het rempedaal is een wereld van verschil (nu snap ik het grote voordeel van een loadcell pedaal). Lekker ervan genieten de komende vrije periode
Toch weer een paar updates aan mijn simrig gedaan 

Eerst maar eens beginnen met sparen
------------------------------------------
Update 7 (maart 2020):
Mijn Intel i5 7600k ingeruild voor een nieuwe:

Vorige updates:
update 1: bouw aluminium frame
update 2: upgrade naar triple monitor setup
update 3: bouw dashboard en buttonbox
update 4: Heusinkveld Sim Pedals Sprint en upgrade buttonbox
update 5: Oculus Rift S en windsim
- De GTX 1070 vervangen door een nieuwe Asus RTX 2070 Super Advanced Gaming
- De bestaande i5 7600k nog iets meer "opgevoerd" tot 4.8GHz
- De Seaflo blowers van de windsim vervangen door 4000RPM fans die een stuk minder lawaai maken
- Saitek X52 Pro Flight H.O.T.A.S. gemonteerd voor mijn flightsim avonturen
Eerst maar eens beginnen met sparen

------------------------------------------
Update 7 (maart 2020):
Mijn Intel i5 7600k ingeruild voor een nieuwe:
- processor: AMD 3700X
- moederbord: MSI B450M Mortar Max
- geheugen: G.Skill Trident Z Black/White 32GB DDR4-3600 CL17 kit
- opslag: Intel 660p 1TB

Vorige updates:
update 1: bouw aluminium frame
update 2: upgrade naar triple monitor setup
update 3: bouw dashboard en buttonbox
update 4: Heusinkveld Sim Pedals Sprint en upgrade buttonbox
update 5: Oculus Rift S en windsim
[ Voor 12% gewijzigd door Maurice W op 17-04-2020 14:24 ]
@Maurice W Ik zou een nieuwe CPU nemen. Het is lekkerder rijden als je 20+ AI aankan op hogere instellingen zonder dat je framerate inkakt. DD kan altijd nog. Fanatec DD is nog niet helemaal waar het moet zijn.
Na eerst in het verkeerde topic te hebben geplaatst 
Geluid is ook belangrijk dus eindelijk maar eens mijn Logitech Z5500 speakers geupgrade naar Yamaha Studio Monitors HS7 + HS8S Subwoofer.
Eerst had ik de HS5 Monitors omdat deze meer ruimte geven op mijn bureau maar toch maar geupgrade naar de HS7's ook hebben die minder idle hiss, en er komt nu een stuk base uit de monitors zelf dan de kleinere variant wat toch wel fijn is
De week er voor had ik de HS5's nog maar die heb ik nu omgeruild hier de vorige opstelling.
Geluid is ook belangrijk dus eindelijk maar eens mijn Logitech Z5500 speakers geupgrade naar Yamaha Studio Monitors HS7 + HS8S Subwoofer.
Eerst had ik de HS5 Monitors omdat deze meer ruimte geven op mijn bureau maar toch maar geupgrade naar de HS7's ook hebben die minder idle hiss, en er komt nu een stuk base uit de monitors zelf dan de kleinere variant wat toch wel fijn is
De week er voor had ik de HS5's nog maar die heb ik nu omgeruild hier de vorige opstelling.
[ Voor 4% gewijzigd door BruceLee op 22-12-2019 23:27 ]
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
@Maurice W Netjes hoor. Heb hier de Seaflo’s ook al weer snel vervangen door 2x2 4000rpm fans. Was echt niet te doen met die herrie
@Maurice W Ziet er goed uit, ik zou voor een DD oplossing gaan, er is imho geen andere upgrade die de immersie meer verhoogd dan dat en je rig is er klaar voor.
*ahem* *kuch* motion rig is naar mijn idee toch echt veel meer immersie verhogend dan een beter stuur, zeker in VR (spreek uit 1e hands ervaring, ik heb echter geen DD-stuur. Wel onlangs van een G27 naar CSL Elite 1.1 base gegaan, wat zeker een significante verbetering in gevoel geeft).R3m3d7 schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:34:
@Maurice W Ziet er goed uit, ik zou voor een DD oplossing gaan, er is imho geen andere upgrade die de immersie meer verhoogd dan dat en je rig is er klaar voor.
Enigste probleem is dat mijn CPU op dit moment de zwakste schakel is...R3m3d7 schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:34:
Ik draai al extra software (irFFB) op mijn Thrustmaster T300 om meer detail te voelen, maar ook dat kan veel beter met een een DD wheel.
Keuzes, keuzes, keuzes...
Ah ja, je hebt gelijk. Ik zie (of moet ik zeggen zag) dat nog niet als een onderdeel van een normaal rig maar het is qua prijs op zich wel te doen.dhrto schreef op maandag 23 december 2019 @ 08:08:
[...]
*ahem* *kuch* motion rig is naar mijn idee toch echt veel meer immersie verhogend dan een beter stuur, zeker in VR (spreek uit 1e hands ervaring, ik heb echter geen DD-stuur. Wel onlangs van een G27 naar CSL Elite 1.1 base gegaan, wat zeker een significante verbetering in gevoel geeft).
Blijft wel dat het qua volgordelijkheid voor mij logischer is om na Heusinkveld pedalen de T300 om te ruilen voor een DD stuurtje en pas daarna naar motion te gaan kijken maar je hebt gelijk, een motion rig doet nog meer voor immersie.
Ik mag ook eigenlijk niet praten over volgordelijkheid met Heusinkveld en DD op een houten rig, dus ik ga weer in de hoek staan.
Je hebt een i7 op 4.8ghz. Zelfs een i7 9700k op 5ghz is dan niet een hele grote upgrade denk ik.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik weet het niet. Ik vind een motion rig tof, maar zelfs Niels Heusinkveld zei ergens in een artikel (die ik niet zo even kan vinden) dat hij liever een stationair rig heeft staan dan eentje op een motion. Denk dat je met transduncers ongeveer een zelfde ervaring kan krijgen en ook nog eens goedkoper en onderhoudsvriendelijker. Lijkt me echt niet fijn als je motion rig er mee ophoudt. enz enz. Bovendien weet ik niet wat een motionrig met een 80/20 kan doen. Stel het tril heel langzaam de schroefjes/blokjes los. Dan ben je nog verder van huis als alles in elkaar dondert

Ik vind Niels een aardige gozer, maar ik geloof dat hij er zelf ook niet zo comfortabel mee was om als autoriteit ergens bijgehaald te wordenIvysaur schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:29:
Ik weet het niet. Ik vind een motion rig tof, maar zelfs Niels Heusinkveld zei ergens in een artikel (die ik niet zo even kan vinden) dat hij liever een stationair rig heeft staan dan eentje op een motion.
Misschien moet je eerst eens met motion gaan rijden voordat je dit soort dingen postDenk dat je met transduncers ongeveer een zelfde ervaring kan krijgen en ook nog eens goedkoper en onderhoudsvriendelijker.
Een goedkopere tussenstap is tactile transducers. Iets waar ik op dit moment ook naar aan het kijken ben. Het lijkt mij een goede bang-for-the-buck qua immersion.
edit: spuit-11
[ Voor 5% gewijzigd door SlaadjeBla op 23-12-2019 13:06 ]
Als je nog geen direct drive hebt moet je nog zeker niet aan motion beginnen imho. Fatsoenlijke motion kost ook nog eens belachelijk veel geld ^^ en dan nog steeds geloof ik er niet in. En niels heeft helemaal gelijk dat motion niks is
Heb je zelf ook nog een mening omdat je verschillende rigs met motion voor de thuismarkt geprobeerd hebt?
Of praat je liever iemand na die er waarschijnlijk genuanceerde/emperische argumenten voor heeft?
Begrijp ik dus dat je alle raceteams met hoogwaardige simulatoren dan maar prutsers vind? Of leg ik je nu woorden in de mond?
Of praat je liever iemand na die er waarschijnlijk genuanceerde/emperische argumenten voor heeft?
Begrijp ik dus dat je alle raceteams met hoogwaardige simulatoren dan maar prutsers vind? Of leg ik je nu woorden in de mond?
[ Voor 24% gewijzigd door Schuey op 23-12-2019 13:30 ]
Ja, ze zijn leuk en voegen zeker iets toe en een waarschuwing wanneer je een lock up hebt is ook echt wel nuttig. Daarnaast is een kleine trap in je rug bij het schakelen gaaf. Je kan bij mij terecht met vragen.SlaadjeBla schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:05:
Een goedkopere tussenstap is tactile transducers. Iets waar ik op dit moment ook naar aan het kijken ben. Het lijkt mij een goede bang-for-the-buck qua immersion.
@Schuey Ik heb het niet over hoogwaardige simulatoren van 10+k ofzo. Maar gewoon voor de eenvoudige hobby-simmer / thuisgebruiker. Dan zou ik liever die tacticle transducers gebruiken.
Ik heb inderdaad geen ervaring met motion rigs, maar ik weet wel wat voor een onderhoud een simrig nodig heeft. Zeker het goedkopere spul heeft wat vaker onderhoud nodig. (plastic op plastic. Stof enz) Kan me er bij voorstellen dat je met een motionrig sowieso eens per week even moet controleren of alles nog goed vast zit, is het goed geolied enz enz.
Gebruiksgemak lijkt me ook een ding. Je wil niet elke ganse keer moeten controleren maar lekker instappen en gaan met die banaan. Maar goed.
Misschien dat ik Niels Heusinkveld iets te hoog in mijn boekje zet, maar hij weet wel waar die over praat enzo. Een soort Elon Musk van de Sim wereld
Ik heb inderdaad geen ervaring met motion rigs, maar ik weet wel wat voor een onderhoud een simrig nodig heeft. Zeker het goedkopere spul heeft wat vaker onderhoud nodig. (plastic op plastic. Stof enz) Kan me er bij voorstellen dat je met een motionrig sowieso eens per week even moet controleren of alles nog goed vast zit, is het goed geolied enz enz.
Gebruiksgemak lijkt me ook een ding. Je wil niet elke ganse keer moeten controleren maar lekker instappen en gaan met die banaan. Maar goed.
Misschien dat ik Niels Heusinkveld iets te hoog in mijn boekje zet, maar hij weet wel waar die over praat enzo. Een soort Elon Musk van de Sim wereld
Elke extra feedback (maar denk voor immersion gevoel) is extra meegenomen tijdens het racen 
De sky is the limit (maar vooral je portemonnee
)
De sky is the limit (maar vooral je portemonnee
Dan nog zou ik motion niet bij voorbaat uitsluiten voor je het geprobeerd hebt en in mijn beleving mensen napraten. Ik zou overigens een 0 bij jouw idee van hoogwaardige sims optellen als minimumIvysaur schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:47:
@Schuey Ik heb het niet over hoogwaardige simulatoren van 10+k ofzo. Maar gewoon voor de eenvoudige hobby-simmer / thuisgebruiker. Dan zou ik liever die tacticle transducers gebruiken.
Als je er verder geen ervaring mee hebt ga ik er dan ook maar niet verder op in, heeft in mijn beleving geen nut.Ik heb inderdaad geen ervaring met motion rigs[...]
Hoe je Niels ook in je boekje zet, hij is meer dan intelligent genoeg om zelf te verwoorden wat hij vind en vooral waarom. Om dan voor hem statements neer te zetten zonder eigen onderbouwing of zijn eigen onderbouwing, tja, vind ik gewoon niet handig ofzo.Misschien dat ik Niels Heusinkveld iets te hoog in mijn boekje zet, maar hij weet wel waar die over praat enzo. Een soort Elon Musk van de Sim wereld
Ikzelf zou graag 4 of 5 transducers willen combineren met 3 of 4 dof motion en voelen hoe dat is. Een aantal jaren geleden bouwde ik mijn alu-profiel rig en zwoer dat ik NOOIT meer iets anders hoefde te kopen. Mwah, weet niet of ik dat nog steeds kan volhouden
Dat is juist iets wat ik vaker zie terugkomen als ik met mensen praat die motion niet zo fijn vinden. Argumenten als "het leid af", "te traag", "teveel", "voel de auto er niet beter door reageren", "maar Turkije" etc. passeren dan de revue en met dat soort argumenten zou je kunnen stellen dat meer feedback niet altijd beter hoeft te zijn voor iemand, als de kwaliteit daarvan niet toerijkend is.Paulus07 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:56:
Elke extra feedback (maar denk voor immersion gevoel) is extra meegenomen tijdens het racen
De sky is the limit (maar vooral je portemonnee)
[ Voor 65% gewijzigd door Schuey op 23-12-2019 15:06 ]
Motion is net als VR, je kan er m.i. pas over oordelen als je zelf er (voldoende tijd) mee gereden hebt. Zelf vind ik motion echt een geweldige toevoeging, totaal niet te vergelijken met een bass shaker. In mijn perspectief: motion = force feedback, terwijl bass shaker = vibration feedback. Die twee kunnen elkaar natuurlijk zeker wel versterken (ik heb zelf ook een vibration stoelmat nog erbij, die ik al had voor de motion rig).
Een motion rig hoeft niet 'duur' te zijn. Vergeet even bijvoorbeeld NLR, kijk bijvoorbeeld maar even bij Prosimu.com. Voor 2k kan je al instappen met 2 DOF. Nee, ik heb geen aandelen, wel heb ik sinds eind vorig jaar de T1000 3 motion thuis staan, voor mij toen de beste compromis tussen aantal DOF's en geldbedrag. Vooral de traction loss vind ik echt geweldig. Zou iedereen adviseren dat op zijn minst mee te nemen (2 motion is weliswaar ca. 1k goedkoper, maar m.i. is die 1k extra voor traction loss echt dat extra waard).
EDIT na post van Schuey
Ik ben het ermee eens dat meer motion voor het gevoel niet altijd 'beter' hoeft te zijn. Motion kan er soms best heftig aan toe gaan bijvoorbeeld, wat misschien juist niet bevordelijk is voor het strakke stuurwerk. Daarnaast wat ik zelf merk en het als 'luxe' probleem zie: hoe meer je simuleert, des te meer je hetgeen mist wat niet of niet goed genoeg wordt gesimuleerd en daar over 'valt'. Na aanschaf van de motion rig, heb ik nu bijvoorbeeld zelf dat het meer opvalt dat de G-krachten missen, terwijl bij mijn stationary rig ik hier bij wijze van niet eens over nadacht.
Een motion rig hoeft niet 'duur' te zijn. Vergeet even bijvoorbeeld NLR, kijk bijvoorbeeld maar even bij Prosimu.com. Voor 2k kan je al instappen met 2 DOF. Nee, ik heb geen aandelen, wel heb ik sinds eind vorig jaar de T1000 3 motion thuis staan, voor mij toen de beste compromis tussen aantal DOF's en geldbedrag. Vooral de traction loss vind ik echt geweldig. Zou iedereen adviseren dat op zijn minst mee te nemen (2 motion is weliswaar ca. 1k goedkoper, maar m.i. is die 1k extra voor traction loss echt dat extra waard).
EDIT na post van Schuey
Ik ben het ermee eens dat meer motion voor het gevoel niet altijd 'beter' hoeft te zijn. Motion kan er soms best heftig aan toe gaan bijvoorbeeld, wat misschien juist niet bevordelijk is voor het strakke stuurwerk. Daarnaast wat ik zelf merk en het als 'luxe' probleem zie: hoe meer je simuleert, des te meer je hetgeen mist wat niet of niet goed genoeg wordt gesimuleerd en daar over 'valt'. Na aanschaf van de motion rig, heb ik nu bijvoorbeeld zelf dat het meer opvalt dat de G-krachten missen, terwijl bij mijn stationary rig ik hier bij wijze van niet eens over nadacht.
[ Voor 32% gewijzigd door dhrto op 23-12-2019 15:24 ]
@Schuey Prima.
Vooral op beurzen zie ik dat vaak. Met de komst van DD stuurtjes voor de consument is ook youtube een leuk platform. Sommige mensen vergeten even dat de boel ook te hard kan, dat is het voordeel van dit soort spul en dat maakt dat je genoeg snelheid/koppel over hebt om detail te blijven voelen. Heb een paar zeer amusante youtube filmpjes in het verleden gezien, onvoorstelbaar hoe mensen aan het vechten waren om maar te laten zien 'hoe hard het kon'. Dit kan ook zeker voor motion gelden.dhrto schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:12:
Ik ben het ermee eens dat meer motion voor het gevoel niet altijd 'beter' hoeft te zijn. Motion kan er soms best heftig aan toe gaan bijvoorbeeld, wat misschien juist niet bevordelijk is voor het strakke stuurwerk.
Voor iemand die een rig rond transducers heeft opgebouwd moet je ze denk ik ook niet uitzetten. Die waand zich denk ik op een vliegend tapijt, leuk testje om te doen voor @Ivysaur en te omschrijven hoe dat is. Ik denk dat het kleuriger woordgebruik zal zijn als 'wie heeft de sim uitgezet'Daarnaast wat ik zelf merk en het als 'luxe' probleem zie: hoe meer je simuleert, des te meer je hetgeen mist wat niet of niet goed genoeg wordt gesimuleerd en daar over 'valt'.
G-krachten simuleren is vaak het doel van een motion sim niet, of je moet bij NASA werkenNa aanschaf van de motion rig, heb ik nu bijvoorbeeld zelf dat het meer opvalt dat de G-krachten missen, terwijl bij mijn stationary rig ik hier bij wijze van niet eens over nadacht.
Overigens heeft naar ik meen @Henkus in een ver verleden een Gseat + transducers ingezet om continue g-krachten + hoog frequente krachten te combineren in een kleine footprint. Werkte prima was toen geloof ik het idee?
[ Voor 6% gewijzigd door Schuey op 23-12-2019 15:38 ]
ik heb genoeg motion getest op beuren enzo en het valt allemaal vies tegen ook motion rigs van 15k.
en om professionele motion er bij te halen van 100k+ tot miljoenen sims slaat ook nergens op
jaaaa waarom gebruikt porsche dan motion met hun 919 simulator.
als je er zoveel aan gaat uitgeven kan je net zo goed trackdays of races gaan doen irl imho:D
en als je motion goed vind dat is ook prima. ik wil alleen ff dat er ook een tegenwoordje is zodat mensen er eens goed over na kunnen denken wat ze eerst kopen. en dat zou toch echt een DD stuur moetten zijn
en om professionele motion er bij te halen van 100k+ tot miljoenen sims slaat ook nergens op
als je er zoveel aan gaat uitgeven kan je net zo goed trackdays of races gaan doen irl imho:D
en als je motion goed vind dat is ook prima. ik wil alleen ff dat er ook een tegenwoordje is zodat mensen er eens goed over na kunnen denken wat ze eerst kopen. en dat zou toch echt een DD stuur moetten zijn
Volgende keer toch maar op de Sim-Lab stand langskomenBruceLee schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:50:
ik heb genoeg motion getest op beuren enzo en het valt allemaal vies tegen ook motion rigs van 15k.
Dat krijg je ervan als dingen zo absoluut gesteld wordenen om professionele motion er bij te halen van 100k+ tot miljoenen sims slaat ook nergens opjaaaa waarom gebruikt porsche dan motion met hun 919 simulator.
Absoluut, zelfs met een MX-5 zou ik morgen instappen als het kon!als je er zoveel aan gaat uitgeven kan je net zo goed trackdays of races gaan doen irl imho:D
Tegengas ben ik mee eens. Eerst het spul waar je de boel mee bediend, stuur, pedalen, shifters. Al de rest is extra (leuk)en als je motion goed vind dat is ook prima. ik wil alleen ff dat er ook een tegenwoordje is zodat mensen er eens goed over na kunnen denken wat ze eerst kopen. en dat zou toch echt een DD stuur moetten zijn
hoort hier niet, maar hier
[ Voor 92% gewijzigd door SlaadjeBla op 23-12-2019 16:13 ]
Een kleine reactie op hierboven wat motion betreft. Als je niet weet waar je over praat moet je jezelf eerst van info voorzien en anders simpelweg je mond houden en geen keyboard hero gaan uithangen.
Motion en transducers, stop hier maar gelijk. 2 totaal verschillende dingen en niet eens de moeite waard om met elkaar te vergelijken.
Motion gaat je niet sneller maken, diegene die het hebben zijn opzoek naar meer of volledige immersie en dat doet het punt.
Ik heb nu iets meer dan een jaar het sfx-100 systeem en ik zou niet meer zonder kunnen.
Het gevoel dat je krijgt is gewoon geweldig.
Ook in vele andere systemen gezeten, zoals prosimu, dbox, etc.
Het heeft allemaal z’n voor en nadelen, maar als ik dan moest kiezen heeft het sfx systeem mijn voorkeur. Niet omdat ik hetzelf heb of het andere niet kan betalen, maar puur om hoe simpel het in elkaar zit, en je niet het gevoel hebt dat je voor duizenden euro’s genaaid wordt.
@Ivysaur qua onderhoud zit je er helemaal naast, om dan even bij het sfx project te blijven. Het kost je niets tot nauwelijks onderhoud. En mocht er iets kapot gaan (die kans is zeer klein) dan print je het onderdeel opnieuw. De metalen delen hebben echt bijna niets te verduren.
Dus elke week onderhoud is uit den boze, denk eerder aan 1x per jaar en misschien is dat zelfs niet eens nodig.
Ieder zijn ding, maar geen appels met peren vergelijken is waar het op neer komt.
Motion en transducers, stop hier maar gelijk. 2 totaal verschillende dingen en niet eens de moeite waard om met elkaar te vergelijken.
Motion gaat je niet sneller maken, diegene die het hebben zijn opzoek naar meer of volledige immersie en dat doet het punt.
Ik heb nu iets meer dan een jaar het sfx-100 systeem en ik zou niet meer zonder kunnen.
Het heeft allemaal z’n voor en nadelen, maar als ik dan moest kiezen heeft het sfx systeem mijn voorkeur. Niet omdat ik hetzelf heb of het andere niet kan betalen, maar puur om hoe simpel het in elkaar zit, en je niet het gevoel hebt dat je voor duizenden euro’s genaaid wordt.
@Ivysaur qua onderhoud zit je er helemaal naast, om dan even bij het sfx project te blijven. Het kost je niets tot nauwelijks onderhoud. En mocht er iets kapot gaan (die kans is zeer klein) dan print je het onderdeel opnieuw. De metalen delen hebben echt bijna niets te verduren.
Dus elke week onderhoud is uit den boze, denk eerder aan 1x per jaar en misschien is dat zelfs niet eens nodig.
Ieder zijn ding, maar geen appels met peren vergelijken is waar het op neer komt.
Inderdaad, het gaat mij met motion ook primair om de immersie, niet zo zeer dat ik er sneller/beter door rijd, want motion kan juist een extra handicap zijn (lekker trillend of stuiterend over curbs, afhankelijk van hoe strak je 'm instelt en hoe slecht je de bocht neemt haha).AlexP36 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:48:
Primair is het doel voor mij zeker niet de G-krachten simuleren, maar meer immersie. Het zou gewoon nog beter voelen als je je schrap moet zetten / in je gordel wordt gedrukt bij flink remmen, in de zijkant van je stoel wordt gedrukt bij een scherpe bocht of het uitbreken van de achterzijde... afijn het idee is wel duidelijk denk ik.Schuey schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:32:
G-krachten simuleren is vaak het doel van een motion sim niet, of je moet bij NASA werken
Wat onderhoud betreft: de Prosimu met de goedkoopste actuators die ik heb zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Actuators hoef je niks aan te doen. Enige is af en toe wat vet smeren bij de kogellagers van het traction loss systeem (4 kogellagers, potje kogellagervet gewoon bij de lokale bouwmarkt verkrijgbaar), afhankelijk van gebruiksfrequentie. Zelf heb ik het 1x gedaan in het jaar dat ik de rig nu heb en ik rij bijna elk weekend wel een paar uurtjes.
[ Voor 17% gewijzigd door dhrto op 24-12-2019 10:45 ]
Hier ondertussen met restanten MDF een muis plankje aan het maken voor aan de Simetik K2 
Ligt nu te drogen na het zwart spuiten.
Ligt nu te drogen na het zwart spuiten.
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten, ik was ook opzoek naar meer immersie en dat geeft de SFX-100 zeker. Maar dit gaat je niet helpen betere tijden te rijden, ik rij namelijk betere tijden als die uitstaat omdat je de extra afleiding niet hebt.AlexP36 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:48:
Een kleine reactie op hierboven wat motion betreft. Als je niet weet waar je over praat moet je jezelf eerst van info voorzien en anders simpelweg je mond houden en geen keyboard hero gaan uithangen.
Heb 1 van de actuators een keer open gemaakt na een half jaar en er was niks te zien wat onderhoud nodig had, het ding was nog steeds goed gesmeerd en onderdelen waren niet gaan slijten, Voortaan laat ik die dingen gewoon dicht en kijk ik over een jaar wel weer.
Waarom denk je dat als ik vragen mag? Ik heb van mijn dd1 niks te klagen eig. Vooral niet na de laatste driver updateIvysaur schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:47:
@Maurice W Ik zou een nieuwe CPU nemen. Het is lekkerder rijden als je 20+ AI aankan op hogere instellingen zonder dat je framerate inkakt. DD kan altijd nog. Fanatec DD is nog niet helemaal waar het moet zijn.
De huidige officiële drivers / firmware voor DD1 benutten de base nog niet helemaal. Als je 346 pakt of 352 (beide beta) dan dan merk je dat er wat nieuwe dingen zijn toegevoegd die de FFB verbeteren / uitbreiden enzo. 352 is momenteel niet aanbevolen, omdat het wellicht DD1 'bricked'/kapot maakt.Erind schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:07:
[...]
Waarom denk je dat als ik vragen mag? Ik heb van mijn dd1 niks te klagen eig. Vooral niet na de laatste driver update
Ik ben de 352 aan het runnen sinds de release. Heel tevreden van. Heb alle DD bases getest buiten de Leo Bodnar.Ivysaur schreef op woensdag 25 december 2019 @ 18:17:
[...]
De huidige officiële drivers / firmware voor DD1 benutten de base nog niet helemaal. Als je 346 pakt of 352 (beide beta) dan dan merk je dat er wat nieuwe dingen zijn toegevoegd die de FFB verbeteren / uitbreiden enzo. 352 is momenteel niet aanbevolen, omdat het wellicht DD1 'bricked'/kapot maakt.
Gezien de hoeveelheid race rigs die voorbij komen de laatste tijd plaats ik ook maar is een keer een foto van m'n setup.
Mijn thrustmaster stuur is vervangen door een Fanatec set
Mijn thrustmaster stuur is vervangen door een Fanatec set

[ Voor 14% gewijzigd door Rb88 op 26-12-2019 21:08 ]
Mijn youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UCy-23p6kSmP2n7O7v8_eMQQ/
Mezelf vlak voor de kerst nog even een leuk cadeautje gegeven, na 2 eigenlijk.
RTX2080 FTW 3 super koele afkortingen editie, kom van een GTX1080TI af. Performance wise niet heel erg op vooruit gegaan maar heb een veel stabieler systeem en stiekem kan de eye candy allemaal wat hoger.

2e Kerst cadeau: Arroxx Kart schoenen voor in de sim, wat is dit lekker zeg. Hele stap vooruit t.o.v sokken. Remmen en gasgeven gaat veel gedoseerder. Aanrader!
RTX2080 FTW 3 super koele afkortingen editie, kom van een GTX1080TI af. Performance wise niet heel erg op vooruit gegaan maar heb een veel stabieler systeem en stiekem kan de eye candy allemaal wat hoger.

2e Kerst cadeau: Arroxx Kart schoenen voor in de sim, wat is dit lekker zeg. Hele stap vooruit t.o.v sokken. Remmen en gasgeven gaat veel gedoseerder. Aanrader!

Top schoentjes al zeker 3 jaar plezier van hier.mr.DJ95 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:11:....2e Kerst cadeau: Arroxx Kart schoenen voor in de sim, wat is dit lekker zeg. Hele stap vooruit t.o.v sokken. Remmen en gasgeven gaat veel gedoseerder. Aanrader!
[Afbeelding]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Nice, zo'n schoentje wil ik ook wel hebben.mr.DJ95 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 12:11:
Mezelf vlak voor de kerst nog even een leuk cadeautje gegeven, na 2 eigenlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik nu dunne sneakers, maar door de gladheid van mijn pedalen glij ik er vaak vanaf. Vandaar dat ik griptape erop heb geplakt.
Deze schoenen zijn ook glad aan de onderzijde, of niet?
Waarschijnlijk dat ik dat iets fout doe en dat het gewoon zo hoort...

Er zit rubber profiel op, glij nog wel een beetje maar niet noemenswaardig. Ik zou ze bestellen als ik jou was hahaMaurice W schreef op donderdag 26 december 2019 @ 13:11:
[...]
Nice, zo'n schoentje wil ik ook wel hebben.
Ik gebruik nu dunne sneakers, maar door de gladheid van mijn pedalen glij ik er vaak vanaf. Vandaar dat ik griptape erop heb geplakt.
Deze schoenen zijn ook glad aan de onderzijde, of niet?
Waarschijnlijk dat ik dat iets fout doe en dat het gewoon zo hoort...
Ik zie vaak sturen en andere zaken hier regelmatig voorbij komen i.p.v. race rigs. Daar zijn toch andere topics voor of mag hier alles wat met sim racing te maken heeft geplaatst worden?
Dit is inderdaad een "pats" topic om mooie aankopen of eigen bouwsels te showen. Dat mag vanalles zijn.
Vragen over simracing in het algemeen kunnen hier: Simracing Q&A topic
Hardware gerelateerde vragen kunnen hier: Racesturen, servo's en pedalen
Vragen over simracing in het algemeen kunnen hier: Simracing Q&A topic
Hardware gerelateerde vragen kunnen hier: Racesturen, servo's en pedalen
[ Voor 24% gewijzigd door SlaadjeBla op 27-12-2019 08:46 ]
Zijn er hier mensen die zelf een rig van MDF gemaakt hebben? Ben zelf van plan om dit weekend wat te gaan maken, ben op zoek naar wat inspiratie
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Weer even back on topic dan.
Tractionloss toegevoegd aan de rig.
Ten eerste dit is niet mijn idee. Een duitser genaamd Matthias heeft dit ontwikkeld, dus alle credits voor hem.
Er is geen document beschikbaar hoe dit te bouwen voor alsnog. Waarschijnlijk ga ik die zelf maken als ik toestemming krijg van Matthias.
Ik heb het hele systeem nagebouwd aan de hand van wat foto’s.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik een compact systeem wou hebben en compacter als dit ga je het niet krijgen.
Dit past op elke P1 rig of een rig met een wijdte van 500mm tussen de profielen.
Het filmpje laat een raw test zien. Niks is nog afgesteld dan alleen de de hoeveelheid milimeters het systeem links/rechts mag bewegen.
Het echt dialing in zogezegd moet nog gebeuren.
Ten eerste dit is niet mijn idee. Een duitser genaamd Matthias heeft dit ontwikkeld, dus alle credits voor hem.
Er is geen document beschikbaar hoe dit te bouwen voor alsnog. Waarschijnlijk ga ik die zelf maken als ik toestemming krijg van Matthias.
Ik heb het hele systeem nagebouwd aan de hand van wat foto’s.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik een compact systeem wou hebben en compacter als dit ga je het niet krijgen.
Dit past op elke P1 rig of een rig met een wijdte van 500mm tussen de profielen.
Het filmpje laat een raw test zien. Niks is nog afgesteld dan alleen de de hoeveelheid milimeters het systeem links/rechts mag bewegen.
Het echt dialing in zogezegd moet nog gebeuren.
[ Voor 9% gewijzigd door AlexP36 op 27-12-2019 10:26 ]
Ik heb of moet zeggen had een zelfbouw van hout: meubelpanelen (18 mm spaanplaat), 2x2" en 2x3" houten balken. Zie mijn foto-album.Riqy schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 09:59:
Zijn er hier mensen die zelf een rig van MDF gemaakt hebben? Ben zelf van plan om dit weekend wat te gaan maken, ben op zoek naar wat inspiratie
Hopelijk geeft het jou wat inspiratie.
Mooi om te zien, maar volgens mij is traction loss alleen op je stoel als ik het zo zie? Je stuur gaat niet mee?AlexP36 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 10:09:
Weer even back on topic dan.
Klopt alleen de stoel beweegt.evuijtert schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:50:
[...]
Mooi om te zien, maar volgens mij is traction loss alleen op je stoel als ik het zo zie? Je stuur gaat niet mee?
Hier maar weer eens een update over mijn Rig.
Was niet geheel tevreden (maar ook zeker niet tevreden) met de 'basis' GT1-EVO hoe deze bij mij was.
Er zat nog wat beweging in,eigenlijk overal wel een beetje maar vooral de uprights waren voor mij te laag samen met de DD mount. Ik had ze echt op het aller uiterste gemonteerd, het werkte maar zag er niet echt degelijk uit...

De Modificaties:
- P1 780mm uprights. Met de standaard profielen had ik wat last van voor- en achterwaartste (minimale) beweging en was de hoogte van 580mm niet voldoende. (40x120 profiel ipv 40x80 van de EVO)
- WindSim anders gemonteerd nu de 4040 profielen van de Pedalplate 'vrij' kwamen
- Nieuwe GT1 - EVO pedalplate + prototype pedalplate 'Enhancer' SimLab i.c.m. Heusinkveld Sprints (waren al in bezit)
- Seat mount nu met 4 corner brackets ipv 2 brackets vast gezet, veel steviger!
- Uprights voorzien van grotere 40x80 corner brackets (nog even geduld op de afdekkappen)
Tijd voor wat foto's natuurlijk

Veel beter ga je de GT1 EVO niet krijgen denk ik
Was niet geheel tevreden (maar ook zeker niet tevreden) met de 'basis' GT1-EVO hoe deze bij mij was.
Er zat nog wat beweging in,eigenlijk overal wel een beetje maar vooral de uprights waren voor mij te laag samen met de DD mount. Ik had ze echt op het aller uiterste gemonteerd, het werkte maar zag er niet echt degelijk uit...
De Modificaties:
- P1 780mm uprights. Met de standaard profielen had ik wat last van voor- en achterwaartste (minimale) beweging en was de hoogte van 580mm niet voldoende. (40x120 profiel ipv 40x80 van de EVO)
- WindSim anders gemonteerd nu de 4040 profielen van de Pedalplate 'vrij' kwamen
- Nieuwe GT1 - EVO pedalplate + prototype pedalplate 'Enhancer' SimLab i.c.m. Heusinkveld Sprints (waren al in bezit)
- Seat mount nu met 4 corner brackets ipv 2 brackets vast gezet, veel steviger!
- Uprights voorzien van grotere 40x80 corner brackets (nog even geduld op de afdekkappen)
Tijd voor wat foto's natuurlijk

Veel beter ga je de GT1 EVO niet krijgen denk ik
Goed opgemerkt
Dat is mijn 'oude' Sprint rempedaal die nu dienst doet als trofee
Ben ondertussen bezig aan een ontwerp voor een frame van motedis. Iemand een idee waar ik een voetpedaal en stuur plaat kan aanschaffen 5mm dik? Heb het hele topic al nageplozen op het trefwoord motedis en best wel wat ideeën opgedaan.
Want heb zitten kijken naar die kant en klaar kitjes, daar betaal je dus twee keer zo veel voor als zelf samenstellen. Zit nu net op de 200 eu voor alleen het alu excl. hoekverbindingen, bouten, slots en afdekkapjes.
Maar het blijft lastig een goed ontwerp te vinden wat je qua afmetingen ook een beetje kan reverse-engineeren.
Zit nu vooral te kijken naar een combi van de Simlab Evo GT1, SimraceComponents SRC-1 en de JCL Seat.

En dan heb je nog die van motedis zelf, maar daar vind ik het niets dat er geen echte ondersteuning is voor je voetpedaal of dat dat eigenlijk als constructie geen onderdeel is van het basis frame.

Of het ontwerp van Open Sim Racing

Moeilijk, moeilijk, heb ook al wat tweakers hier benadert die via motedis zelf iets gebouwd hebben maar helaas nog geen reactie.
Wat ik in eerste instantie kwijt wil op de rig is, muis, stuur, pedalen, stoel, en een grote monitor. Eventueel later nog ruimte voor een buttonbox.
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag.
Want heb zitten kijken naar die kant en klaar kitjes, daar betaal je dus twee keer zo veel voor als zelf samenstellen. Zit nu net op de 200 eu voor alleen het alu excl. hoekverbindingen, bouten, slots en afdekkapjes.
Maar het blijft lastig een goed ontwerp te vinden wat je qua afmetingen ook een beetje kan reverse-engineeren.
Zit nu vooral te kijken naar een combi van de Simlab Evo GT1, SimraceComponents SRC-1 en de JCL Seat.

En dan heb je nog die van motedis zelf, maar daar vind ik het niets dat er geen echte ondersteuning is voor je voetpedaal of dat dat eigenlijk als constructie geen onderdeel is van het basis frame.

Moeilijk, moeilijk, heb ook al wat tweakers hier benadert die via motedis zelf iets gebouwd hebben maar helaas nog geen reactie.
Wat ik in eerste instantie kwijt wil op de rig is, muis, stuur, pedalen, stoel, en een grote monitor. Eventueel later nog ruimte voor een buttonbox.
Voor de Motedis rig moet je even het pdf bestand bekijken die erbij staat. De pedalen hebben wel een steun. Een 4080 profiel van 350mm.loewie1984 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:13:
Ben ondertussen bezig aan een ontwerp voor een frame van motedis. Iemand een idee waar ik een voetpedaal en stuur plaat kan aanschaffen 5mm dik? Heb het hele topic al nageplozen op het trefwoord motedis en best wel wat ideeën opgedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb zelf ook een rig in elkaar gezet en ook goed afgekeken bij de rest.
Waar je je het meest op bekijkt is eigenlijk de prijs van de hoekverbinders en bij behorende bouten. Dan schiet de prijs flink omhoog.
Ook ga je boven bepaald gewicht uitkomen wat verzendkosten erg duur maakt.
En dan blijkt uiteindelijk de Motedis S-Dream qua prijs nagenoeg net zo goedkoop.
Overigens kan ik je uit ervaringen van mijn omgeving vertellen dat de rig van Motedis echt net zo stevig voelt dan een Sim-lab.
Verder als je aluminium plaat wilt voor pedalen, kan je eventueel wat bestellen bij aluminiumopmaat.nl. Leveren snel en formaat klopt.
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Je kan ook even bij metalpoint.nl kijken. Hebben ook staal als optie (dan zou ik geen 5mm nemen overigens. Wordt het wel heel zwaar van
)
Bij motedis verkopen ze ook aluminium platen hoor, dus kan je gewoon meebestellen.
Update, ik heb nu voor zo'n 425 eu in elkaar geklikt incl. verzending. Valt me nog mee.
Uitgangspunt is, solide frame met verstelbare stoel afstand, pedaal hoogte + pedaal afstand en verstelbare stuurhoogte. Daarnaast de mogelijkheid voor het bevestigen van een shifter of muispad en toetsenbord en button box.
Voor de bevestiging van het spul ben ik wel nog even zoekende, heb motedis ook al een e-mail gestuurd.
Kom dan op de volgende spullen uit:

de dubbele hoeken voor het onderstel/frame
de enkele hoeken voor het bevestigen van pedaal frame en pedaal platen, en de stoel en overige kleine dingen
de t connector voor het verticale deel vanaf het frame, waarop het stuur bevestigd gaat worden
dan de t-sleuf moeren alles op basis van m8
een aantal hoekscharnieren voor keyboard, button box, maar ook de mogelijkheid hebben direct naar een triple screen setup te gaan
en ten slotte genoeg m8 bouten, de vraag is alleen of 16mm niet te diep is voor in de slots van het alu profiel.
Idee is dan ongeveer dit:

Als iemand nog suggesties heeft.
De metalen / alu platen komen dan nog wel een keer. Voorlopig zal ik het gewoon ff doen met plankjes mdf.
Uitgangspunt is, solide frame met verstelbare stoel afstand, pedaal hoogte + pedaal afstand en verstelbare stuurhoogte. Daarnaast de mogelijkheid voor het bevestigen van een shifter of muispad en toetsenbord en button box.
Voor de bevestiging van het spul ben ik wel nog even zoekende, heb motedis ook al een e-mail gestuurd.
Kom dan op de volgende spullen uit:

de dubbele hoeken voor het onderstel/frame
de enkele hoeken voor het bevestigen van pedaal frame en pedaal platen, en de stoel en overige kleine dingen
de t connector voor het verticale deel vanaf het frame, waarop het stuur bevestigd gaat worden
dan de t-sleuf moeren alles op basis van m8
een aantal hoekscharnieren voor keyboard, button box, maar ook de mogelijkheid hebben direct naar een triple screen setup te gaan
en ten slotte genoeg m8 bouten, de vraag is alleen of 16mm niet te diep is voor in de slots van het alu profiel.
Idee is dan ongeveer dit:

Als iemand nog suggesties heeft.
De metalen / alu platen komen dan nog wel een keer. Voorlopig zal ik het gewoon ff doen met plankjes mdf.
Zou papa Sainz hiermee Dirt Rally spelen ?

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Waarom ga je dan niet gewoon voor de Sim-Lab GT1 Evo (https://sim-lab.eu/product/gt1-evo/), dan ben je voor € 399.- excl. verzenden klaar en heb je gelijk een mooie pedaal- en wheel base plaat op maat met alle juiste bevestigingspunten?loewie1984 schreef op zondag 29 december 2019 @ 13:54:
Update, ik heb nu voor zo'n 425 eu in elkaar geklikt incl. verzending. Valt me nog mee.
De losse delen voor monitor, toetsenbord houder etc. die je extra op je tekening hebt kun je prima mee bestellen bij Sim-Lab.
Ik heb toen der tijd voor de zelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de GT1 Evo (wel in het zwart) gekozen.
Ja, dan kost de toetsenbord steun 79 euro, een muis steun 19 euro en een geintegreerde triple monitor stand 179 euro.Madhouse1979 schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:59:
[...]
Waarom ga je dan niet gewoon voor de Sim-Lab GT1 Evo (https://sim-lab.eu/product/gt1-evo/), dan ben je voor € 399.- excl. verzenden klaar en heb je gelijk een mooie pedaal- en wheel base plaat op maat met alle juiste bevestigingspunten?
De losse delen voor monitor, toetsenbord houder etc. die je extra op je tekening hebt kun je prima mee bestellen bij Sim-Lab.
Ik heb toen der tijd voor de zelfde keuze gestaan en uiteindelijk voor de GT1 Evo (wel in het zwart) gekozen.
En vergeet de verzendkost van 80 euro niet.
Dan is 425 euro incl verzenden niet slecht.
Ik bedoel meer dat hij die losse profielen ed. dan mee kan bestellen bij Sim-Lab. Die muis pad is nog wel te overzien, de rest kan met DIY echt wel goedkoper.Spunky25 schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:23:
[...]
Ja, dan kost de toetsenbord steun 79 euro, een muis steun 19 euro en een geintegreerde triple monitor stand 179 euro.
En vergeet de verzendkost van 80 euro niet.
Dan is 425 euro incl verzenden niet slecht.
Simlab zit echt niet ver over de prijs als wat je bij motedis besteld. Dit is al zovaak besproken hier.
Daarnaast wil je denk voor een stukje klantenservice niet aankloppen bij motedis.
De hoekbeugels die je hebt besteld zullen lichte flex hebben aangezien ze geen 45 graden hoekflens hebben. Bestel je deze beugels wel dan zit er ook een mooi afdekkapje bij.
Maar goed wil je het onderste uit de kan, lekker doen niemand die je tegenhoud.
Daarnaast wil je denk voor een stukje klantenservice niet aankloppen bij motedis.
De hoekbeugels die je hebt besteld zullen lichte flex hebben aangezien ze geen 45 graden hoekflens hebben. Bestel je deze beugels wel dan zit er ook een mooi afdekkapje bij.
Idd.AlexP36 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:06:
Simlab zit echt niet ver over de prijs als wat je bij motedis besteld. Dit is al zovaak besproken hier.
Motedis.nl is overigens in dezelfde handen als Sim-Lab.AlexP36 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:06:
Daarnaast wil je denk voor een stukje klantenservice niet aankloppen bij motedis. ....
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik heb zelf ook zeer goede ervaring met SimLab en ben niet voor niets buj de GT1 evo uit gekomen ipv bij motedis e.a.
Ik ben zeer tevreden over de levering en de rig.
Wel zou nog een toetsenbord en muis steun willen. En een h shifter en een extra stuur en en en..... Ach ja, het leven van een sim racer.
Ik ben zeer tevreden over de levering en de rig.
Wel zou nog een toetsenbord en muis steun willen. En een h shifter en een extra stuur en en en..... Ach ja, het leven van een sim racer.
Dag allen,
Bij deze wat foto's en beschrijving van mijn sim-rig, welke ik sinds september 2019 aan het opbouwen ben geweest.
De basis bestaat uit een SIM-LAB GT1 Evo. In eerste instantie had ik daarop gemonteerd een Thrustmaster T300 RS GT, maar deze ging na 3 maand stuk (sloeg vast wanneer je hem aanzette en maakte een hoog piepend geluid) en kon niet meer gerepareerd worden. Geluk bij een ongeluk kreeg ik net voor Black Friday m'n geld terug en heb ik geüpgraded (upgrade 1) naar een Fanatec CSL Elite Pro kit.
Om het budget nog enigszins binnen de perken te houden heb ik van Marktplaats een Volvo stoel gehaald (gratis afhalen). Deze stoel is gemonteerd op een 18mm multiplex plaat, met daarop 2 44x44 mm balkjes. Deze houten basis is zwart gespoten en met 4 8mm bouten aan het frame vastgezet. De stoel staat nog op de originele rails, dus hij is nog te verschuiven en in hoogte en helling te verstellen. Ideaal, omdat zo m'n zoontje ook lekker mee kan racen.
Het in hoogte verstelbare Ikea buro en Dell monitor en boxjes had ik al, evenals muis/toetsenbord.
Recentelijk wielen onder de GT1 Evo gemonteerd, zodat ik hem makkelijk aan de kant kan zetten als er gewerkt moet worden
. En ook nog een toetsenbord tray en muisplankje gekocht bij SIM-LAB (upgrade 2).
Tenslotte de pc. Ik was ook toe aan een nieuwe vaste pc voor het werk en bij de aanschaf heb ik rekening gehouden met het sim racen. De pc is gebaseerd op de highend game pc van de Tweakers Desktop Best Buy Guide: september 2019. En deze voldoet uitstekend moet ik zeggen.
Bij deze wat foto's en beschrijving van mijn sim-rig, welke ik sinds september 2019 aan het opbouwen ben geweest.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
De basis bestaat uit een SIM-LAB GT1 Evo. In eerste instantie had ik daarop gemonteerd een Thrustmaster T300 RS GT, maar deze ging na 3 maand stuk (sloeg vast wanneer je hem aanzette en maakte een hoog piepend geluid) en kon niet meer gerepareerd worden. Geluk bij een ongeluk kreeg ik net voor Black Friday m'n geld terug en heb ik geüpgraded (upgrade 1) naar een Fanatec CSL Elite Pro kit.
Om het budget nog enigszins binnen de perken te houden heb ik van Marktplaats een Volvo stoel gehaald (gratis afhalen). Deze stoel is gemonteerd op een 18mm multiplex plaat, met daarop 2 44x44 mm balkjes. Deze houten basis is zwart gespoten en met 4 8mm bouten aan het frame vastgezet. De stoel staat nog op de originele rails, dus hij is nog te verschuiven en in hoogte en helling te verstellen. Ideaal, omdat zo m'n zoontje ook lekker mee kan racen.
Het in hoogte verstelbare Ikea buro en Dell monitor en boxjes had ik al, evenals muis/toetsenbord.
Recentelijk wielen onder de GT1 Evo gemonteerd, zodat ik hem makkelijk aan de kant kan zetten als er gewerkt moet worden
Tenslotte de pc. Ik was ook toe aan een nieuwe vaste pc voor het werk en bij de aanschaf heb ik rekening gehouden met het sim racen. De pc is gebaseerd op de highend game pc van de Tweakers Desktop Best Buy Guide: september 2019. En deze voldoet uitstekend moet ik zeggen.
In huize Madhouse zijn er ook nog wat dingen veranderd. Goh wat is dit toch een verslavende hobby
1. Nieuwe PC, zie hieronder de specs (De GTX 1080 is over gezet).
2, Oculus Rift (overgenomen van een vriend, ik ben benieuwd wat ik er van vind).
Daarnaast wacht ik even op de modificatie van Sim-Lab voor de pedaalplaat (voor de flex i.c.m. Sprints) en dan bestel ik een setje Heusinkveld Sprints. Ik doe dit liever in 1x goed zodat ik later niet weer alles aan hoef te passen.
1. Nieuwe PC, zie hieronder de specs (De GTX 1080 is over gezet).
2, Oculus Rift (overgenomen van een vriend, ik ben benieuwd wat ik er van vind).
Daarnaast wacht ik even op de modificatie van Sim-Lab voor de pedaalplaat (voor de flex i.c.m. Sprints) en dan bestel ik een setje Heusinkveld Sprints. Ik doe dit liever in 1x goed zodat ik later niet weer alles aan hoef te passen.
# | Category | Product |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600X Boxed |
1 | Moederborden | MSI X470 Gaming Plus |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1080 TI Gaming 8GB |
1 | Behuizingen | Cooler Master MasterBox E500L Zilver (closed) |
1 | Processorkoeling | Scythe Kotetsu Mark II |
1 | Toetsenborden | Logitech Wireless Touch K400 Plus (NL) Zwart |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 |
1 | Voedingen | Cooler Master V650 Gold |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 500GB |
[ Voor 13% gewijzigd door Madhouse1979 op 30-12-2019 20:47 ]
Heb ik het nodig? Zeker niet. Word ik er sneller van? Nope. Voel ik me helemaal de bom als ik in de F1 2014 2004 van Schumacher over Monza zwalk? HELL YEAH!
Op de valreep mijn simracing-rabbithole nog wat dieper gemaakt. Lomper dan dit kan niet zonder mijn kamer grondig te verbouwen, dus voorlopig moet het maar goed zijn. De G29 kan Marktplaats op

Clubsport Wheel 2.5 met Clubsport Formula V2 rim, dus
Want dat blauw van de G29 stond niet bij het rood/zwart van m'n Playseat en de pedalen
Op de valreep mijn simracing-rabbithole nog wat dieper gemaakt. Lomper dan dit kan niet zonder mijn kamer grondig te verbouwen, dus voorlopig moet het maar goed zijn. De G29 kan Marktplaats op

Want dat blauw van de G29 stond niet bij het rood/zwart van m'n Playseat en de pedalen

[ Voor 15% gewijzigd door Wormaap op 31-12-2019 16:14 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Hahah, mooi ditWormaap schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:12:
Heb ik het nodig? Zeker niet. Word ik er sneller van? Nope. Voel ik me helemaal de bom als ik in de F1 2014 van Schumacher over Monza zwalk? HELL YEAH!
[Afbeelding]
Hou houd de challenge zich met dat beest van een CSW 2.5 erop?
Verbazingwekkend goed. Hij heeft een beetje een ingebouwde transducer nu, want een hoop getril voel je wel door de stoel heen. Maar ik merkte in mijn eerste paar rondjes nog geen belachelijke hoeveelheden flex ofzo. Onder voorbehoud van het feit dat ik nog geen twintig rondes heb gereden ermeePyr0_ schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:26:
[...]
Hahah, mooi dit![]()
Hou houd de challenge zich met dat beest van een CSW 2.5 erop?
De F1 2004 bedoel je? In F1 2019 is dit mijn favoriete combi. De CSW v2.5 doet dan goed zijn werk.Wormaap schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:12:
Voel ik me helemaal de bom als ik in de F1 2014 van Schumacher over Monza zwalk?
Gefeliciteerd met je aankoop. Ga je veel plezier aan beleven!
[ Voor 4% gewijzigd door Madhouse1979 op 31-12-2019 16:11 ]
Vandaag de eerste ervaringen met de Oculus Rift en rFactor 2. Jeetje wat is dat gaaf maar tegelijkertijd ook heel erg wennen. Vooral de misselijkheid (motion sickness) moet ik ff doorheen. Maar de beleving is echt waanzinnig zeg!!Madhouse1979 schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:14:
Ik rij graag open wheel en ik heb tot nu toe alleen maar F2 gereden.
Ik moet zeggen dat ik nu het principe windsim heel goed begrijp. Met VR op je kop wordt het wel warm idd. Misschien moet ik er ook maar aan geloven als VR blijvend is.
[ Voor 21% gewijzigd door Madhouse1979 op 31-12-2019 23:10 ]
Je hebt natuurlijk helemaal gelijkMadhouse1979 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:08:
[...]
De F1 2004 bedoel je? In F1 2019 is dit mijn favoriete combi. De CSW v2.5 doet dan goed zijn werk.
Gefeliciteerd met je aankoop. Ga je veel plezier aan beleven!

Zelf reed ik’m even in Assetto Corsa. Normaal rijd ik rond in iRacing, maar de AC Ultimate Edition voor 11,05 kon ik niet laten liggen
En thanks! Het eerste halfuurtje instellen en rijden was al erg leuk, al had iRacing in eerste instantie de effecten veel te sterk gezet. Een FFB die tegen clipping aan zit (en dus zowat mijn handen uit trilt) op het rechte stuk van Silverstone is een béétje overdreven

Ik snap wat je bedoeld. Ik had dit zelfde met rFactor 2, ik had dit met cerbs heel erg. Geeft wel aan wat een power er in de CSW v2.5 zit.Wormaap schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:17:
[...]
Het eerste halfuurtje instellen en rijden was al erg leuk, al had iRacing in eerste instantie de effecten veel te sterk gezet. Een FFB die tegen clipping aan zit (en dus zowat mijn handen uit trilt) op het rechte stuk van Silverstone is een béétje overdreven
Ik heb ook het v2 stuur, alleen wel geupgrade met de Advanced Podium Module. Wordt je ook niet veel sneller van van maar dit schakeld zo lekker. Mocht je nog een keer geld willen uitgeven dan is dit zeker een must!
@Wormaap En mocht je de 180 euro voor de APM wat te gortig vinden kan ik je van harte deze 3d geprinte magnetic shifters aan raden! 2 tientjes en het is écht een wereld van verschil qua gevoel. Vond de standaard shifter namelijk erg slapjes, maar met deze upgrade echt heerlijk shiften.Madhouse1979 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:25:
[...]
Ik heb ook het v2 stuur, alleen wel geupgrade met de Advanced Podium Module. Wordt je ook niet veel sneller van van maar dit schakeld zo lekker. Mocht je nog een keer geld willen uitgeven dan is dit zeker een must!
Die heb ik in eerste instantie ook gehad (zelf gemaakt, heb de 3 tekening nog wel voor de liefhebber).Pyr0_ schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:35:
[...]
@Wormaap En mocht je de 180 euro voor de APM wat te gortig vinden kan ik je van harte deze 3d geprinte magnetic shifters aan raden! 2 tientjes en het is écht een wereld van verschil qua gevoel. Vond de standaard shifter namelijk erg slapjes, maar met deze upgrade echt heerlijk shiften.
https://www.3drap.it/prod...natec-wheels-3drap-addon/ Deze kwam ik ook tegen. Ook iets?Pyr0_ schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:35:
[...]
@Wormaap En mocht je de 180 euro voor de APM wat te gortig vinden kan ik je van harte deze 3d geprinte magnetic shifters aan raden! 2 tientjes en het is écht een wereld van verschil qua gevoel. Vond de standaard shifter namelijk erg slapjes, maar met deze upgrade echt heerlijk shiften.
Goeie vondst! Ander design met dezelfde functie, zal zich qua feel niet veel schelen vermoed ik zo. Enigste verschil wat ik verder kan ontdekken is dat deze de shifters een CM (+/-) verder naar buiten laten komen. Die wat ik linkte doet dat maar met ~2mm.Ivysaur schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:57:
[...]
https://www.3drap.it/prod...natec-wheels-3drap-addon/ Deze kwam ik ook tegen. Ook iets?
Voor nu vind ik het wel even mooi zo, maar die magnetische shifters zullen er vast wel een keer gaan komen. Ik lees overal dat het best veel verschil maakt, al heb ik momenteel zeker niet het idee dat ik iets mis aan de standaardshifters. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe setup, want ineens moet ik werken, de G29 was iets vriendelijker 
Wel heb ik nu al het gevoel dat ik de auto veel beter kan vangen als'ie begint te glijden, dus da's al mooi meegenomen
Wel heb ik nu al het gevoel dat ik de auto veel beter kan vangen als'ie begint te glijden, dus da's al mooi meegenomen
3DRAP maakt goede modificaties. Ik heb van hun een tijdje geleden een pretpakket opgestuurd gekregen en daar zaten de magnetische shifters voor Thrustmaster (heb er een review over geschreven) bij en die waren zeer goed.Ivysaur schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 16:57:
[...]
https://www.3drap.it/prod...natec-wheels-3drap-addon/ Deze kwam ik ook tegen. Ook iets?
[ Voor 4% gewijzigd door Madhouse1979 op 31-12-2019 18:44 ]
Even mezelf quoten om hier een paar dozijn rondjes en iets meer afgestelde FFB aan ervaring aan toe te voegen. De Challenge flext toch wel wat. Vooralsnog niet genoeg om me er zorgen over te maken, maar wel genoeg om eens rustig na te gaan denken over manieren om hem te verstevigen.Wormaap schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:32:
[...]
Verbazingwekkend goed. Hij heeft een beetje een ingebouwde transducer nu, want een hoop getril voel je wel door de stoel heen. Maar ik merkte in mijn eerste paar rondjes nog geen belachelijke hoeveelheden flex ofzo. Onder voorbehoud van het feit dat ik nog geen twintig rondes heb gereden ermee
Het grappige is dat de flex niet direct door het stuur komt, maar door mij. Omdat het stuur best flink terug duwt, heb ik het zelf steviger vast en trek ik het naar me toe en duw ik van me af. En dat zijn de bewegingen die de flex veroorzaken.
Ik weet niet waar je het vandaan haalt maar hier klopt niets van.AlexP36 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:06:
Het verschil in prijs is aanzienlijk en je hebt tevens meer ruimte om te customizen.
De verzendkosten van sim-lab zijn idioot, als je een klein product besteld brengen ze je ruim €18,- verzendkosten in rekening en als je vraagt hoe dat zit weigert het bedrijf antwoord te geven.
Motedis is een Duits bedrijf maar sim-lab doet de service in Nederland voor Motedis dus op dat vlak is er geen verschil echter reageert sim-lab sneller wanneer je ze benaderd vanuit een bestelling van motedis is me opgevallen. Motedis is namelijk een zeer belangrijke partner voor sim-lab en wil het bedrijf geen slechte naam krijgen bij die partner. Dat een klant van het eigen bedrijf klaagt is minder belangrijk zo het schijnt.
Dat geldt ook helaas voor Heusinkveld. Ik wil Sprints bestellen maar 24 euro verzendkosten vind ik toch wel erg hoog. Zo hoog dat ik aan het twijfelen ben om het wel te doen.macstuk schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:03:
[...]
De verzendkosten van sim-lab zijn idioot, als je een klein product besteld brengen ze je ruim €18,-
[ Voor 7% gewijzigd door Madhouse1979 op 06-01-2020 10:34 ]
Maar verder bevalt de Challenge dus wel prima? Ook met je Fanatec belt driven stuurtje en je LC pedalen? Want ik overweeg stiekem toch ook een Challenge, als een soort van budget oplossing.Wormaap schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:31:
[...]
Even mezelf quoten om hier een paar dozijn rondjes en iets meer afgestelde FFB aan ervaring aan toe te voegen. De Challenge flext toch wel wat. Vooralsnog niet genoeg om me er zorgen over te maken, maar wel genoeg om eens rustig na te gaan denken over manieren om hem te verstevigen.
Het grappige is dat de flex niet direct door het stuur komt, maar door mij. Omdat het stuur best flink terug duwt, heb ik het zelf steviger vast en trek ik het naar me toe en duw ik van me af. En dat zijn de bewegingen die de flex veroorzaken.
@macstuk en @Madhouse1979 Houden jullie ook rekening mee dat het gewicht van onderdelen erg hoog is en dat daardoor de kosten ook hoger zijn dan de standaard 6,95?
De Sprints komen in een relatief klein doosje die echt zwaar is, ik vond het niet zo gek dat je daar iets meer voor betaalt.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik heb dezelfde setup. Bij mij werkt het fantastisch. Sowieso geen flex bij de pedalen, wheelbase kantelt een heel klein beetje naar voor en achter. Maar die zet ik bij mij vast onder de tafel waardoor die flex helemaal weg is.Rossi46 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:43:
[...]
Maar verder bevalt de Challenge dus wel prima? Ook met je Fanatec belt driven stuurtje en je LC pedalen? Want ik overweeg stiekem toch ook een Challenge, als een soort van budget oplossing.
Mijn youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UCy-23p6kSmP2n7O7v8_eMQQ/
bij lange na niet het gewicht wat je max kan verzenden voor dat bedrag.Arfman schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:46:
@macstuk en @Madhouse1979 Houden jullie ook rekening mee dat het gewicht van onderdelen erg hoog is en dat daardoor de kosten ook hoger zijn dan de standaard 6,95?De Sprints komen in een relatief klein doosje die echt zwaar is, ik vond het niet zo gek dat je daar iets meer voor betaalt.
maar volgens mij versturen beide niet met postnl als ik het goed heb en worden wij als nederlanders niet apart berekend waardoor je volgens mij gewoon europa tarief betaald.
Klopt, ze verzenden met UPS (ook een waardeloze maatschappij) en dat snap ik internationaal gezien wel.Denniz0229 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:48:
[...]
bij lange na niet het gewicht wat je max kan verzenden voor dat bedrag.
maar volgens mij versturen beide niet met postnl als ik het goed heb en worden wij als nederlanders niet apart berekend waardoor je volgens mij gewoon europa tarief betaald.
Yes, ik kan me bij @Rb88 voegen. Hij bevalt erg goed, zelfs met gear erop waar'ie eigenlijk niet voor gemaakt is. Ik verwacht niet dat ik er op deze manier 10 jaar mee rond kan rijden, maar het gemak van het ding opklappen en wegzetten is ideaal.Rossi46 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:43:
[...]
Maar verder bevalt de Challenge dus wel prima? Ook met je Fanatec belt driven stuurtje en je LC pedalen? Want ik overweeg stiekem toch ook een Challenge, als een soort van budget oplossing.
De pedaalhouder flext helemaal niet en het wheeldeck gaat wat op en neer, maar het rijdt verder prima
Let op:
Let op, dit is een patsdraadje, geen vragentopic. Tuurlijk mag je dingen vragen en zeggen over andermans setups, maar ga niet dingen vragen zoals "wat moet ik kopen?" daar zijn andere topics voor.
Via de pin (punaise) bovenin krijg je alle getoonde rigs te zien.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
Let op, dit is een patsdraadje, geen vragentopic. Tuurlijk mag je dingen vragen en zeggen over andermans setups, maar ga niet dingen vragen zoals "wat moet ik kopen?" daar zijn andere topics voor.
Via de pin (punaise) bovenin krijg je alle getoonde rigs te zien.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.