Na een
oefenpoging heb ik wat vrije tijd in mijn kerstvakantie besteed aan het bouwen van twee nieuwe button boxjes.
Ik widel eentje met aanpassingen voor:
- Volume TeamSpeak,
- Volume CrewChief,
- Volume iRacing Voicechat
- Volume Overa//lWindows.
- En daarbij wat meest de gebruikte buttons voor BlackBox.
Een tweede button box (waarover later meer) wil ik veel knoppen hebben voor zaken als lampen, rembalans, ABS & TC settings en replay bediening. Deze is nog helemaal niet af (display programmatuur).
Het volume boxje wel klaar. Orginele inspiratie komt uit
dit artikel.
Ik heb een doosje van
160x95 mm gebruikt. Verder komen de knoppen en rotary encoders van AliExpress of DealExtreme af. Er zijn tientallen aanbieders op Ali/DX, maar ik heb er een aantal gelinkt in mijn
vorige post. Ik heb de meeste onderdelen al in Oktober besteld, want het duurt wel een maandje voordat ze er zijn.
Componenten uitproberen; voorkant:
Achterkant:
Solderen:

Ik had nul soldeerervaring tot een probeersel een paar weken terug. Dus een aantal lassen zijn behoorlijk lelijk uitgevallen. Dit komt komt ook omdat sommige contacten 2-5x gesoldeerd zijn, dit had zo z'n oorzaken:
- Eerst overleed Arduino no. 1 tijdens het solderen doordat ik de chip perongeluk aanraakte met de bout. Vervangen door een nieuw exemplaar.
- Ook kreeg ik het voor elkaar een rotary encoder en een button van binnen te smelten, met als gevolg dat m'n hele sketch weird deed. Dit koste me een volle dag om te herstellen. Na eerst de (inmiddels 2e) Arduino de schuld te geven, heb ik alles maar losgemaakt en na elk 2-3 componenten gesoldeerd te hebben de hele sketch te testen. Zodoende kwam ik pas achter de boosdoeners.
Toen maar een fatsoenlijk soldeerstation gehaald (ja...toen pas). En een belangrijke les: Test nadat je een rij of kolom hebt gesoldeerd. Dit bespaard je op een later moment flink wat tijd.
Eindresultaat en een WIP-foto van m'n tweede buttonbox:
Eindresultaat op m'n rig:
Wil je ook een button-box? Heb je de benodigde boren, dremel, soldeer station en geduld. Leuk projectje! Anders koop een kant-en-klaar exemplaar op Internet. Ik ben dagen bezig geweest met het meten, boren, programmeren, solderen, meten, opnieuw solderen etc.
Mijn hele Arduino sketch voor de
VolumeBox staat hier voor een download.
Nog wat specifieke zaken die ik custom gemaakt heb.
Arduino kan niet rechtstreeks de volume aanpasssen in Windows. Maar na wat zoeken vond ik wel een oplossing. Een (
HID Library van Nicohood) simuleert nu feitelijk een multi-media toetsenbord en kan daarmee een ASCII code uit sturen. Naast een "Joystick" acteert hij dus ook als multi-media keyboard.
Voorbeeldje voor volume naar beneden is dan oh zo eenvoudig:
code:
1
2
| #include <HID-Project.h>
#include <HID-Settings.h> |
In de setup:
En dan heel simpel:
code:
1
| Consumer.write(MEDIA_VOL_DOWN); |
Support voor OBS.
OBS heeft geen support voor joysticks, dus ik laat de button-box een sneltoets uitsturen. Die configureer je dan ook in OBS. Dit kan ook met de standaard keyboard library, maar omdat ik die van
Nicohood gebruik moest het ietsje ander dan de standaard library. Dit stuurt CTRL-ALT-S uit:
code:
1
2
3
4
5
| BootKeyboard.press(KEY_LEFT_CTRL);
BootKeyboard.press(KEY_LEFT_ALT);
BootKeyboard.press('S');
delay(300);f
BootKeyboard.releaseAll(); |
Tot slot; als je hem standaard koppelt heet hij: "Arduino Leonardo" als Joystick. Door
deze hack te installeren kun je de naam van de USB-device aanpassen tijdens het uploaden van je sketch in de Arduino Development omgeving. Werkt dus alleen voor Aruidno Leonardo compatible devices (mijn boardjes zijn Arduino Pro Micro).
Daarnaast als je het apparaatje nu koppelt zie je: "Luckeh VolumeBox" als apparaat.
Materiaalkosten zijn ongeveer 20 euro voor het doosje alleen. 6 euro voor het doosje, Arduino is 4 euro. Buttons zijn minder dan 25 cent per stuk als je wat geduld kunt hebben. En de rotary encoders zijn een twee euro per stuk. Ook heb ik bij de Action een Carbon plakfolie gehaald. Neem de matte variant, de glossy versie is niet mooi.
Als ik kijk wat ik totaal heb uitgegeven zit ik aan circa €300,- Maar ik heb nu wel fraaie Dremel (€80,-) en een instelbaar soldeerstation (€ 30,-) rijker. Evenals 12, 15 en 16mm houtboren.