MichaelJ schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:25:
[...]
Boodschappenlijst van mijn WindSim;
2x Fans:
PWM Ball Bearing 120mm 120x120x38mm
Arduino:
Arduino Uno R3 Clone
Power supply:
12V / 6A adapter
Ik heb een aansluit schema gemaakt, zo heb ik hem aangesloten en werkt perfect
[
Afbeelding]
Vervolgens hoef je alleen in SimHub nog even de arduino te laten programmeren maar dat is slechts 2 minuten werk en is zelfs mij nog gelukt
Zeer tevreden met mijn WindSim, soms is het wel een beetje too much 2 van die Fans maar met deze zomerse temperaturen icm VR is het een welkome aanvulling qua verkoeling maar ook qua immersion! (en je gaat er 3sec per ronde sneller van rijden als bonus

)
@
Paulus07
Zo heb ik het ook precies gedaan.
Ik gebruik de
Thermalright TY-143 als fans. Ik heb op de aansluiting van de fans zelf een jumper kabel in de aansluiting geprikt. Die jumper kabel aan 1 kant gestript, zodat ik beide fans aan elkaar kon koppelen. En dan met de nog een jumper kabel aan 1 kant gestript en die weer verbonden aan die 2. Om hem dan aan te sluiten op de Arduino. Stroom heb ik gewoon in de plug van de Arduino zelf gedaan. Dit zorgt er wel voor dat de fans altijd blijven draaien
Door jumper kabels te gebruiken houd je de kabels van de fans zelf gewoon goed, kan je ze later altijd weer verkopen
Wat betreft mij eigen rig. Sinds de
vorige keer zijn er alweer wat dingen aangepast:
De base heb ik op een stuk MDF geplaatst en die zit dan weer vast een de profielen. Hierdoor zit alles nog een stuk steviger bevestigd en heb ik ruimte om de windsim aan de mdf te bevestigen.
Op de stoel zie je tape zitten. Daar zit een 'Rumble motor' onder. Die zijn gekoppeld aan een Arduino met SimHub. Als ik nu over een kerb rijd, dan gaat de rechterkant of linkerkant trillen en dat voel je dan weer aan je billen
Hier zie je dat ik de rumble motors ook aan de pedalen heb vast gemaakt. Wanneer ik de wielen blokker, begint de rem te trillen en wanneer ik teveel gas geeft, dan trilt het gaspedaal. Je ziet dat ik overal een andere motor gebruik.

Overigens zie je ook dat er wel erg veel kabels overal loopt. De rumble motors op de stoel hebben een eigen Arduino, de motors van de pedalen hebben een eigen Arduino en ook de windsim. Dit betekent al 3 usb kabels naar de computer en 3 stroomkabels. En dan heb je nog de kabels van de pedalen en het stuur.
Als ik wil kan ik mijn 32 inch scherm ook voor de rig plaatsen, doordat die aan een zeer lange arm zit. Dus spellen die VR niet zo goed ondersteunen, kunnen dan mooi op het scherm gespeeld worden.
Wat staat er nog op de planning om te doen:
- Voor de windsim zijn de Fan Ducts inmiddels klaar om te gaan printen met de 3d printer. Alleen nog een 3d printer om te scoren om dat te doen
- Ik heb voor de rumble motors nog allemaal jumper kabels gebruikt. Dit ziet er niet uit. Binnenkort komt er 20 meter van een zwarte en rode stroomkabel binnen. Dan leg ik daar alles mee aan.
- De rumble motors zitten nu nog met tape vast. Ik heb een zwart stuk stof besteld. Dan naai ik de motors vast aan de stoel.
- Veel rumble motors vervangen voor de fijnste. Die links op de stoel zit geeft de fijnste feedback. Had er 6 van besteld, helaas een lege envelop ontvangen

Dus weer 3 weken wachten tot ze binnen zijn.
- DIY handrem is onderweg. Software is al getest, dus moet alleen alles nog bevestigen
- DIY Sequential shifter idem.
Komt er ooit een einde aan?