Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 21:27
123RR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Voldoet deze? https://www.coolblue.nl/p...p-victus-tg02-1966nd.html (i7 13700F, 4060, 16GB en 1TB SSD) voor een triple 1080P setup?

Ik heb dezelfde vraag in dit topic gesteld: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2236374 , hier geeft men aan dat ik minimaal aan het dubbele budget moet denken, wellicht heeft het ermee te maken dat ik heb aangegeven dat ik eventueel ook MS Flightsimulator erop wil draaien?
Neem 1440p, van 1080p ga je snel spijt krijgen.

Ik ken MSFS verder niet qua specs maar voor ACC etc heb je niet heel veel nodig, ja heerlijk als jee 7800X3D kan inzetten of een 5800X3D, je kan nog even snel spieken naar zelfbouw natuurlijk.

Verder ook even op internet loeren of er benchmarks zijn met triples

YouTube: Triple Screens: 8 CPU's Tested with iRacing

YouTube: ACC - 8 CPUs tested on Triple Screens

https://forums.flightsimu...and-results-here/599183/2

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123RR
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-03-2024
Mistacal schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Ik ken MSFS verder niet qua specs maar voor ACC etc heb je niet heel veel nodig, ja heerlijk als jee 7800X3D kan inzetten of een 5800X3D, je kan nog even snel spieken naar zelfbouw natuurlijk.

Verder ook even op internet loeren of er benchmarks zijn met triples

YouTube: Triple Screens: 8 CPU's Tested with iRacing

YouTube: ACC - 8 CPUs tested on Triple Screens

https://forums.flightsimu...and-results-here/599183/2
Thnx!

Mijn gedachte was dat ik beter voor 1080P kon gaan i.v.m. de volgende redenen:
- 1080P schermen zijn ietsjes goedkoper
- 1440P schermen draaien niet lekker op 1080P (van horen zeggen)
- Op 1080P kan ik langer vooruit kwa hardware, c.q. nieuwe (veeleisende) games in de toekomst blijven langer speelbaar op 1080P, bij 1440P is de hardware al snel een bottleneck.

Op heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:02
Mistacal schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:35:
[...]

Ik heb zelf een triple monitor setup met 1080p monitoren, maar ik kan niet zeggen dat ik daar ook maar een moment spijt van heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
123RR schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:10:
[...]

Thnx!

Mijn gedachte was dat ik beter voor 1080P kon gaan i.v.m. de volgende redenen:
- 1080P schermen zijn ietsjes goedkoper
- 1440P schermen draaien niet lekker op 1080P (van horen zeggen)
- Op 1080P kan ik langer vooruit kwa hardware, c.q. nieuwe (veeleisende) games in de toekomst blijven langer speelbaar op 1080P, bij 1440P is de hardware al snel een bottleneck.

Op heb ik het mis?
Ja 1440P draait prima op 1080p, zou niet weten waarom dat niet lekker zou werken

Het prijsverschil is minimaal en krijg je later beter hardware hoef je niet ook nog eens 3 monitoren te vervangen, 1080p levert straks heel pak minder op en het verlies groter want de 1440p hoef je niet te vervangen.
Huugje schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:25:
[...]

Ik heb zelf een triple monitor setup met 1080p monitoren, maar ik kan niet zeggen dat ik daar ook maar een moment spijt van heb gehad.
Zie bovenstaand

__/`\__/`\__

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Eén tip; ga op voorhand al niet heel erg bezuinigen als je er echt serieus mee aan de slag wilt gaan. Ga je nu beknibbelen dan kost je dat binnen no-time het dubbele omdat je er dan achterkomt dat het allemaal net niet is en je snel wilt upgraden.
Goedkoop is duurkoop.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Rivanov schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:41:
Eén tip; ga op voorhand al niet heel erg bezuinigen als je er echt serieus mee aan de slag wilt gaan. Ga je nu beknibbelen dan kost je dat binnen no-time het dubbele omdat je er dan achterkomt dat het allemaal net niet is en je snel wilt upgraden.
Goedkoop is duurkoop.
Dit dus, zelf ook de fout gemaakt door een playseat te kopen en gelukkig maar 500 euro er bij ingeschoten maar toch zonde geld.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Maar maak het ook niet te duur, voor als het tegenvalt.

Mijn tip:
Koop goede tweedehands spullen van de beste merken, zodat je goed spul hebt voor een goede prijs, waar je zonder veel verlies weer vanaf kunt komen of voor altijd mee door kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Op marktplaats vind je genoeg spul van mensen die ook teveel gekocht hebben en er toen achterkwamen dat het niets voor hun is / geen tijd voor hebben. ;)

Want vergis je niet; als je er eenmaal ingezogen wordt dan is het een gliding slope. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Rivanov op 01-03-2024 19:33 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBJAP3IM2xUnkHem5Ky001C-7I4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ggVwNI1zHe8H7feAD298B3N8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twolde
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-10 08:57
SlaadjeBla schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:31:
Maar maak het ook niet te duur, voor als het tegenvalt.

Mijn tip:
Koop goede tweedehands spullen van de beste merken, zodat je goed spul hebt voor een goede prijs, waar je zonder veel verlies weer vanaf kunt komen of voor altijd mee door kunt.
Dit is precies wat ik gedaan heb. Gisteren mijn Simucube 2 sport, Ascher F28 en BJ pedalen op de kop kunnen tikken!

Nog even wachten op de Simucube quick release en dan kan ik me op het online asfalt gaan begeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botmeister
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-07 16:18
twolde schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Dit is precies wat ik gedaan heb. Gisteren mijn Simucube 2 sport, Ascher F28 en BJ pedalen op de kop kunnen tikken!

Nog even wachten op de Simucube quick release en dan kan ik me op het online asfalt gaan begeven.
Das top spul man! Niet veel reden om te upgraden met wat je hebt :-)

[ Voor 19% gewijzigd door Botmeister op 02-03-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Botmeister schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:34:
[...]

Das top spul man! Niet veel reden om te upgraden met wat je hebt :-)
SC2 Pro / Ultimate. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botmeister
Ben zelf van Sport naar Pro gegaan. De Sport was kapot gegaan door eigen toedoen (elektra foutje). Ja, de Pro is merkbaar scherper. Als je voor de 1e keer een DD hebt en gaat voor de Sport, dan is er nauwelijks reden om te upgraden. Niet dat er 'geen' reden is, maar nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:41
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eerste rig. Ik heb de Sim-lab P1-X Pro besteld (waar ik helaas al een aantal weken met "geduld" op moet wachten :+) met integrated vario single. Nu loop ik alleen nog tegen twee dingen aan die ik nog moet bestellen, namelijk de monitor en de USB hub. Maar ik richt me vooral op de monitor.

Ik twijfel om een "simpele" 34" monitor te kopen met 120Hz refreshrate, een 43" 4k@120hz TV of een 49" monitor. Die laatste vind ik eigenlijk wat duur, vandaar de twijfel. Ik wil niet naar triples op dit moment, gezien mijn grafische kaart (AMD 7900XT) dat wellicht niet geweldig vindt, plus vind ik 1 monitor wel voldoende voor nu. CPU is een AMD 7800X3D, mocht dat nog interessant zijn.

In een notendop de opsomming van wat voor soort monitoren/TV's ik over twijfel:
- Iiyama G-Master GCB3480WQSU-B1
- Philips The One 43PUS8808
- Samsung QLED 49" (49RG90SSP)

Kan iemand mij helpen beslissen?
Uiteraard snap ik dat de 49" wellicht het beste is in deze opsomming, maar is het het geld ook echt waard?
Ik zal voornamelijk iRacing & F1 spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:53
reputatio schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 13:31:
Ik twijfel om een "simpele" 34" monitor te kopen met 120Hz refreshrate, een 43" 4k@120hz TV of een 49" monitor. Die laatste vind ik eigenlijk wat duur, vandaar de twijfel. Ik wil niet naar triples op dit moment, gezien mijn grafische kaart (AMD 7900XT) dat wellicht niet geweldig vindt, plus vind ik 1 monitor wel voldoende voor nu. CPU is een AMD 7800X3D, mocht dat nog interessant zijn.
Ga gelijk naar triples, zeker als je zegt "voldoende voor nu"..... dan komen ze er sneller dan je nu denkt :+
Qua hardware kan dat makkelijk, ik draai triples op een 6900XT op 1440

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat1973
  • Laatst online: 12-10 21:40
Weet iemand misschien welke seat brackets dit zijn?
https://sim-lab.eu/products/sf1-formula-sim-racing-seat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zoek een nieuw stuurwiel. Ik heb jaren goed mee kunnen doen met een Logitech G25 (ook hier op tweakers met Project Cars en Asseto Corsa). Daar waar anderen met Direct Drive speelgoed aan kwamen zetten (jaloers).
Vanwege prikkelbaarheid heb ik het simracing even tijdje gelaten, maar het kriebelt nu toch weer. Echter die G25 is echt wel toe aan vervanging. De linker shifter is lam.. de knopjes op stuur werken niet meer, het (nep)leer is af, en ik kan het stuur een halve cm omhoog tillen op z'n as (teveel op de grond geflikkerd). Wonder boven wonder staat het stuur nog wel recht :+

Tijd voor wat nieuws. Ik vond de G25 echter zo fijn omdat die zo breed inzetbaar is.. Ik vind naast simracen het ook leuk om met koppeling, 900gr+ en H-shifter in een arcade racer/truck simulator te karren. Eigenlijk zoek ik een wiel dat beide kan, eventueel direct ook met nieuwe pedalen. De G25 H-shifter behoud ik voorlopig, en regel ik wel een USB interface. Montage voor mogelijk later op een race/flight simrig is een leuke extra.

Maar ik ben totaal niet thuis meer in de huidige stuurwieltjes. Mijn budget is (aanvankelijk) zo'n 500 euro. Wat zijn echt aanraders binnen dit budget? Is daarin direct-drive al te doen of zou ik dan een pedalen upgrade eerst even moeten laten zitten?
Ik heb een tijdje terug hier al eens naar gekeken, en had toen de Thrustmaster T300 RS gezien. Maar de reviews stemmen mij op lange termijn niet heel positief (koeling). Ik ben iemand die wel van redelijk wat koppel houd en veel stuurinput geeft, dus dat zie ik niet zo zitten.
De nieuwe Logitech wielen lijken mij erg op hetzelfde als ik al had (G25), maar dan erg uitgekleed. Maar de shifter die ik heb is nog goed, dus opzich zou dat goed aansluiten.
Zijn er nog andere aanraders? Of is daar mijn budget simpelweg te klein voor O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 03-03-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Ik neem aan dat je deze bij de seat moet mee bestellen, eventueel inclusief de seat slider om de stoel naar voren en achteren te kunnen schuiven:

https://sim-lab.eu/produc...at-bracket-set-sim-racing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huugje
Hans1990 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:19:
Ik zoek een nieuw stuurwiel. Ik heb jaren goed mee kunnen doen met een Logitech G25 (ook hier op tweakers met Project Cars en Asseto Corsa). Daar waar anderen met Direct Drive speelgoed aan kwamen zetten (jaloers).
Vanwege prikkelbaarheid heb ik het simracing even tijdje gelaten, maar het kriebelt nu toch weer. Echter die G25 is echt wel toe aan vervanging. De linker shifter is lam.. de knopjes op stuur werken niet meer, het (nep)leer is af, en ik kan het stuur een halve cm omhoog tillen op z'n as (teveel op de grond geflikkerd). Wonder boven wonder staat het stuur nog wel recht :+

Tijd voor wat nieuws. Ik vond de G25 echter zo fijn omdat die zo breed inzetbaar is.. Ik vind naast simracen het ook leuk om met koppeling, 900gr+ en H-shifter in een arcade racer/truck simulator te karren. Eigenlijk zoek ik een wiel dat beide kan, eventueel direct ook met nieuwe pedalen. De G25 H-shifter behoud ik voorlopig, en regel ik wel een USB interface. Montage voor mogelijk later op een race/flight simrig is een leuke extra.

Maar ik ben totaal niet thuis meer in de huidige stuurwieltjes. Mijn budget is (aanvankelijk) zo'n 500 euro. Wat zijn echt aanraders binnen dit budget? Is daarin direct-drive al te doen of zou ik dan een pedalen upgrade eerst even moeten laten zitten?
Ik heb een tijdje terug hier al eens naar gekeken, en had toen de Thrustmaster T300 RS gezien. Maar de reviews stemmen mij op lange termijn niet heel positief (koeling). Ik ben iemand die wel van redelijk wat koppel houd en veel stuurinput geeft, dus dat zie ik niet zo zitten.
De nieuwe Logitech wielen lijken mij erg op hetzelfde als ik al had (G25), maar dan erg uitgekleed. Maar de shifter die ik heb is nog goed, dus opzich zou dat goed aansluiten.
Zijn er nog andere aanraders? Of is daar mijn budget simpelweg te klein voor O-)
Mocht je enkel op de PC gamen, dan zou een bundel als de volgende iets kunnen zijn. Maar een korte zoektocht op internet laat zien dat die bundel overal uitverkocht lijkt te zijn.

https://simracingstore.nl/product/moza-r5-bundel/

Hetzelfde lijkt te gelden voor de volgende bundel (die overigens ook op een X-box werkt):

https://simracingstore.nl...g-r3-direct-drive-bundle/

En Fanatec heeft de volgende bundel, maar zo te zien zit daar geen tafel klem bij, mocht je die nodig hebben:

https://simracewebshop.co...le-for-pc/?v=796834e7a283

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botmeister
Het materiaal van de sim-lab brackets is vrij zacht aluminium. Ze verkopen echt kwalitatieve sterke materialen... behalve die brackets. Ik heb twee paar versleten, want ik wil nog wel eens wat uitproberen. Het alu deukt onwijs in / gaat krom staan.

Ik ben sinds kort overgestapt op metalen brackets (met een mooi sparco logo'tje). En die blijven tenminste netjes. De foto van de brackets die onder die stoel zitten, is denk ik een product wat ze niet verkopen. Of... misschien nog gaan verkopen, who knows.

- Sim-lab seat brackets zijn E 40 en kun je één keer netjes monteren. Zodra je je stoel verstelt hebt, zie je schade. Niet heel erg op zich hoor, maar toch.
- Lijstje met brackets voor in echte auto's
- Ik heb deze laatst gehaald voor E 65 en zeer tevreden
- Ter indicatie, één metalen bracket weegt meer dan twee alu brackets bij elkaar. Wereld van verschil voor E 20-30 extra.

[ Voor 3% gewijzigd door Botmeister op 04-03-2024 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Botmeister schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:33:
Het materiaal van de sim-lab brackets is vrij zacht aluminium. Ze verkopen echt kwalitatieve sterke materialen... behalve die brackets. Ik heb twee paar versleten, want ik wil nog wel eens wat uitproberen. Het alu deukt onwijs in / gaat krom staan.
Ik heb zelf ook de seat brackets van Sim-Lab, maar herken toch niet wat je hier schrijft. Maar misschien probeer ik gewoon te weinig uit ;-). Maar prima natuurlijk dat je op kwalitatief betere opties wijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botmeister
Misschien? Of heb je gewoon nooit je stoel versteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Botmeister schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:54:
Misschien? Of heb je gewoon nooit je stoel versteld?
Ik heb mijn brackets inclusief de seat slider gekocht, dus dat zou het kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Hans1990 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:19:

Als het budget het toelaat is het een beetje zot om nu te investeren in de oude technologie van de T300, indien mogelijk zou ik direct een DD nemen.
Zoniet, 2e hands opties bekijken. PS: De nieuwere thrustmaster bases (Ts-pc, Ts-xw, T GT, ...) hebben een verbeterde koeling tov T300/500

Bij moza hebben ze ook een heel leuke optie voor de truck simmers, de add-on met de richtingaanwijzers etc moet mogelijk nog uitgebracht worden:
https://mozaracing.com/product/moza-tsw-truck-wheel
Afbeeldingslocatie: https://simracing-pc.de/wp-content/uploads/2024/02/Stalk-mounted.jpg

Edit:
Moza is lekker bezig blijkbaar, deze komt er ook nog aan:
Afbeeldingslocatie: https://simracing-pc.de/wp-content/uploads/2023/08/newwheel4-3.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 04-03-2024 12:11 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pat1973
Huugje schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:13:
[...]

Ik neem aan dat je deze bij de seat moet mee bestellen, eventueel inclusief de seat slider om de stoel naar voren en achteren te kunnen schuiven:

https://sim-lab.eu/produc...at-bracket-set-sim-racing
Ik heb deze brackets en deze stoel maar die ze op de foto hebben bij die stoel zouden voor mij perfect zijn.
Ik heb geloof ik toen al geinformeerd naar die brackets maar kreeg alleen te horen dat die hun verkopen er op past.
Is ook wel zo maar helemaal tevreden ben ik er niet mee .(met deze stoel dan)

ik heb ook wel meerdere seat brackets gevonden die lijken op de brackets op de foto bij de stoel, maar bij de meesten lijken de gleuven kleiner.
Deze lijken er nog het meeste op,
https://races-shop.com/un...-seat-bracket-narrow.html

ach ja nog ff doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
@TiezZ_BE @Huugje Bedankt voor de suggesties!

Ik ga met die prijzen zeker voor DD. Tientje meer of minder gaat het mij niet om -- want een complete simrig bouwen gaat waarschijnlijk toch richting de 2k euro.

Die Moza truck add-on ziet er leuk uit, maar ik vind 300+ euro voor 1 rim wel erg duur.. Maar ik zie dat Fanatec dat weinig anders doet..
Ik neig dan wel iets eerder naar de R5 kit.

Maar als ik zo rondkijk, kriebelt het wel om ook direct een rig te halen. Bvb uitvoering: Next Level Racing F-GT Cockpit

Ik moet alleen nog even nadenken hoe ik dat thuis organiseer. In de woonkamer kan passen, maar daar wil ik geen gaming PC neerzetten. In mijn 'mancave' zou het passen, maar dan moet ik mijn setup flink verbouwen als ik ook nog wil kunnen gamen achter een bureau. Daarnaast wil ik ook kijken of een flight rig er ook bij past. Maar goed, dit deel van het project is voor mij nu wat duidelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Zou voor een aluminium profile rig gaan i.p.v. zo’n NLR / Playseat constructie.

Een TREQ One heb je vanaf € 425 en hiermee heb je een uitstekende basis om je Simracing hobby te starten. Vanuit daar kun je rustig (in de praktijk zal het waarschijnlijk sneller gaan dan dat je vooraf verwacht :p ) uitbouwen / uitbreiden.

https://www.treq-sim.com/product/treq-one/

Daar heb je op de lange termijn véél meer aan dan zo’n ding van NLR of PlaySeat. Trust me.

[ Voor 35% gewijzigd door Rivanov op 04-03-2024 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pat1973
Botmeister schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:33:

Ik ben sinds kort overgestapt op metalen brackets (met een mooi sparco logo'tje). En die blijven tenminste netjes. De foto van de brackets die onder die stoel zitten, is denk ik een product wat ze niet verkopen. Of... misschien nog gaan verkopen, who knows.

- Sim-lab seat brackets zijn E 40 en kun je één keer netjes monteren. Zodra je je stoel verstelt hebt, zie je schade. Niet heel erg op zich hoor, maar toch.
- Lijstje met brackets voor in echte auto's
- Ik heb deze laatst gehaald voor E 65 en zeer tevreden
- Ter indicatie, één metalen bracket weegt meer dan twee alu brackets bij elkaar. Wereld van verschil voor E 20-30 extra.
Ik heb ze denk ik gevonden.

https://simufy.com/produc...65&variant=46640753541453

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hans1990 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:37:
@TiezZ_BE @Huugje
Maar als ik zo rondkijk, kriebelt het wel om ook direct een rig te halen. Bvb uitvoering: Next Level Racing F-GT Cockpit
Wat hierboven ook al wordt aangegeven, ga voor een TREQ of Sim-Lab. Beiden degelijke rigs waar je nu en in de toekomst meer aan hebt dan een Next Level. Beiden rond de 400 te koop en er is ook nog wel een kortingscode te vinden ;). Nog een stoel erbij, die zijn er genoeg te vinden nieuw, 2e hands of op de sloop.

[ Voor 13% gewijzigd door Madhouse1979 op 04-03-2024 18:11 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Maar kijk ook zeker op Marktplaats @Hans1990
Genoeg advertenties waar complete rigs worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Nu online
Hans1990 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:37:
@TiezZ_BE @Huugje Bedankt voor de suggesties!

...
Die Moza truck add-on ziet er leuk uit, maar ik vind 300+ euro voor 1 rim wel erg duur.. Maar ik zie dat Fanatec dat weinig anders doet..
Ik neig dan wel iets eerder naar de R5 kit.

...[
Voor extra's zoals het truckstuur is het handig om de prijzen in de koopjes periodes / black friday in de gaten te houden. En natuurlijk ook de 2e hands markt (je kan hier op tweakers een alarm per product instellen voor nieuwprijzen en ook voor V&A, dan krijg je een notificatie)

Als de basis opstelling(rig + stuur + pedalen) er éénmaal is, dan is een aanpassing / toevoeging snel gedaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Bedankt voor de simrig suggesties. Ik skipte al PlaySeat en andere frames die leken alsof ze al een crash hebben gehad, maar ik zie nu inderdaad wel de voordelen van werken met echte 40mm alu profieltjes.. zeker goede tip. Dat Treq en Sim-Lab ook nog nederlands zijn is een mooie bonus :)F

Ik denk dat ik er goed aan doe om wel vanuit de simrig alles uit te gaan stippelen. Ik heb nogal wat wensen: race-sim setup, truck-sim setup, flight-sim setup, en het liefst ook nog naast mijn gaming PC bureau (of ik moet in de simrig FPS shooters kunnen spelen, wat ik gezien heb bij Space Citizen rigs) , en het liefst ook nog beetje snel/fijn om te bouwen (hoewel, waarschijnlijk begin ik met een airbus build, dus dan gaat een sidestick+stuur wel meevallen), en het liefst ook overstappen op een ultrawide scherm..

Als je alles op telt kom je zo boven 2k euros uit. Maar goed, dan heb je wel wat. Echter een stuur zal wel redelijk vaste keuze worden, en Moza lijkt dan zeker niet verkeerd.

Helaas is hier in de regio (Twente) weinig 2e hands te vinden. Ik kan binnen 3 kwartier rijden exact 1 StreamDeck vinden.. maargoed, huisvesting in het westen is een rant voor een ander topic. Dan maar regelmatig checken voor aanbiedingen of op BF (nog 262 dagen wachten -O- ).

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 05-03-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Hans1990 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:48:
Bedankt voor de simrig suggesties. Ik skipte al PlaySeat en andere frames die leken alsof ze al een crash hebben gehad, maar ik zie nu inderdaad wel de voordelen van werken met echte 40mm alu profieltjes.. zeker goede tip. Dat Treq en Sim-Lab ook nog nederlands zijn is een mooie bonus :)F

Ik denk dat ik er goed aan doe om wel vanuit de simrig alles uit te gaan stippelen. Ik heb nogal wat wensen: race-sim setup, truck-sim setup, flight-sim setup, en het liefst ook nog naast mijn gaming PC bureau (of ik moet in de simrig FPS shooters kunnen spelen, wat ik gezien heb bij Space Citizen rigs) , en het liefst ook nog beetje snel/fijn om te bouwen (hoewel, waarschijnlijk begin ik met een airbus build, dus dan gaat een sidestick+stuur wel meevallen), en het liefst ook overstappen op een ultrawide scherm..

Als je alles op telt kom je zo boven 2k euros uit. Maar goed, dan heb je wel wat. Echter een stuur zal wel redelijk vaste keuze worden, en Moza lijkt dan zeker niet verkeerd.

Helaas is hier in de regio (Twente) weinig 2e hands te vinden. Ik kan binnen 3 kwartier rijden exact 1 StreamDeck vinden.. maargoed, huisvesting in het westen is een rant voor een ander topic. Dan maar regelmatig checken voor aanbiedingen of op BF (nog 262 dagen wachten -O- ).
Je hoeft niet alles in één keer te doen he. ;)
De fun van de hobby zit 'm ook in het steeds meer uitbreiden van je gear.

Buy often, cry often.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
je eigen ads promoten is niet toegestaan

[ Voor 94% gewijzigd door BM op 05-03-2024 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TiezZ_BE schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:02:
[...]
Edit:
Moza is lekker bezig blijkbaar, deze komt er ook nog aan:
[Afbeelding][/h3]
Dat is nog maar de vraag, het was een prototype en voor zover mij bekend niet een werkende variant en daarna is het angstvallig stil gebleven. Wel jammer dat het de zoveelste rip-off is van Moza uit het Fanatec assortiment, hebben ze mijns inziens niet nodig al heeft Fanatec het Bentley wheel ook "nog" niet uitgebracht (software is en blijft een dingetje ;) ) dus als ze opschieten kunnen ze de copy eerder uit brengen dan het origineel wat dan ook wel weer origineel is ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Nu online
R2D2 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:54:
[...]

Dat is nog maar de vraag, het was een prototype en voor zover mij bekend niet een werkende variant en daarna is het angstvallig stil gebleven. Wel jammer dat het de zoveelste rip-off is van Moza uit het Fanatec assortiment, hebben ze mijns inziens niet nodig al heeft Fanatec het Bentley wheel ook "nog" niet uitgebracht (software is en blijft een dingetje ;) ) dus als ze opschieten kunnen ze de copy eerder uit brengen dan het origineel wat dan ook wel weer origineel is ;)
Ik vind het rip-off gehalte nog wel meevallen, ook al zijn er idd overeenkomsten. Vind hem zelfs mooier dan het origineel van bentley (maar dat is persoonlijk)...

Op zich niet vreemd om de ronde display van het bentley stuur ook in andere ontwerpen te verwerken, als ze het klaar krijgen dat deze stil blijft staan tov de rotatie :9~
(helaas heb ik er niet veel aan in VR, ongeacht de prijsklasse van het stuur ;w )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TiezZ_BE schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:08:
[...]

Ik vind het rip-off gehalte nog wel meevallen, ook al zijn er idd overeenkomsten. Vind hem zelfs mooier dan het origineel van bentley (maar dat is persoonlijk)...

Op zich niet vreemd om de ronde display van het bentley stuur ook in andere ontwerpen te verwerken, als ze het klaar krijgen dat deze stil blijft staan tov de rotatie :9~
(helaas heb ik er niet veel aan in VR, ongeacht de prijsklasse van het stuur ;w )
Hij is absoluut mooier dan de Fanatec (al is die best ok zonder de kermis button caps er op) dus die mening deel ik helemaal met je.

Vroeg me ineens wel af of het replica stuurtje uberhaupt nog wel gebruikt wordt in de GT wagens van Bentley of dat het tegen de tijd dat ie echt een keer beschikbaar komt het een "antieke replica" is geworden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo stond de Fanatec Bentley op de ADAC, ik vind het best een ok stuur. Zelfs met die onderkant erop gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqu2JblpijV3uCnTFmM2AsFxtaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQCanWInIdub16lyB5Rn1QQ3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Madhouse1979 op 05-03-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel van Fanatec zijn de leadtimes voor je hem zelf in handen hebt...

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lapino
Vandaag Crew Chief ontdekt, hoe fantastisch is me dat! Zelfs mijn eigen naam (Hans) zit erin. Voegt toch enorm veel toe aan de immersie als je met je naam word aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur345
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 17:47
Zijn hier ook mensen die league racen? Ik ken een f1 23 league, dus mocht je willen racen met anderen laat maar weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:18
lapino schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:04:
Vandaag Crew Chief ontdekt, hoe fantastisch is me dat! Zelfs mijn eigen naam (Hans) zit erin. Voegt toch enorm veel toe aan de immersie als je met je naam word aangesproken.
Gebruik dat ook, al lijkt het na een 2-tal uren voor lag te zorgen op mijn PC. Telkens als Crew chief iets verteld heb ik even een korte stutter.
Als ik crew chief afsluit en opstart gaat het weer een tijdje goed. Best vreemd, aangezien die alles in het geheugen laadt bij opstarten en 32GB genoeg zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Engineer Stewie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:46:
[...]

Gebruik dat ook, al lijkt het na een 2-tal uren voor lag te zorgen op mijn PC. Telkens als Crew chief iets verteld heb ik even een korte stutter.
Als ik crew chief afsluit en opstart gaat het weer een tijdje goed. Best vreemd, aangezien die alles in het geheugen laadt bij opstarten en 32GB genoeg zou moeten zijn.
Dat is inderdaad vreemd. Met iRacing heb ik hier nog nooit last van gehad, ook niet op mijn vorige PC die (als ik mij goed herinner) maar 16GB aan geheugen had. Welk spel betreft dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Huugje schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:38:
[...]

Dat is inderdaad vreemd. Met iRacing heb ik hier nog nooit last van gehad, ook niet op mijn vorige PC die (als ik mij goed herinner) maar 16GB aan geheugen had. Welk spel betreft dit?
AMS2. Korte racen (sub 1,5h) heb ik nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:41:
[...]

AMS2. Korte racen (sub 1,5h) heb ik nergens last van.
komt blijkbaar wel vaker voor :o

https://forum.reizastudio...to-the-pc-hardware.22646/
https://thecrewchief.org/archive/index.php/t-1120.html
...

(Graag feedback als je de oorzaak vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Madhouse1979 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:15:
Zo stond de Fanatec Bentley op de ADAC, ik vind het best een ok stuur. Zelfs met die onderkant erop gemonteerd.

[Afbeelding]
Smaken verschillen :P (ik vind hem persoonlijk niet om aan te gluren met al die kleurtjes)

Hij is zonder alle kermiskleurtjes en zonder D shape vorm van het stuurtje nog het best te pruimen. En gelukkig is dat ook gewoon een optie bij de Fanatec... althans op de beta units ;)

[ Voor 5% gewijzigd door R2D2 op 06-03-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
Ik doe regelmatig wel eens AI races, omdat ik gewoon de tijd/skills niet heb om altijd online te spelen en ik ook graag wel zelf eens kies met wat ik een race ga doen. LFM is op dat vlak ook soms beperkt. In ACC en AMS2 gaat dat goed, de AI in AMS2 is echt wel leuk. Maar in AC, zelfs met de tweaks van CSP, is dit niet altijd een leuke ervaring. Zo heb ik bijv in een race van 10 rondjes vaak dat de AI ervoor kiest om in de pits te gaan, terwijl dat helemaal niet nodig is. Is er bijv ergens waar ik dit kan tegenhouden, zodat ze blijven rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
lapino schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:46:
Ik doe regelmatig wel eens AI races, omdat ik gewoon de tijd/skills niet heb om altijd online te spelen en ik ook graag wel zelf eens kies met wat ik een race ga doen. LFM is op dat vlak ook soms beperkt. In ACC en AMS2 gaat dat goed, de AI in AMS2 is echt wel leuk. Maar in AC, zelfs met de tweaks van CSP, is dit niet altijd een leuke ervaring. Zo heb ik bijv in een race van 10 rondjes vaak dat de AI ervoor kiest om in de pits te gaan, terwijl dat helemaal niet nodig is. Is er bijv ergens waar ik dit kan tegenhouden, zodat ze blijven rijden?
In AMS2 ga ik dat tegen door een pitstop met bandenwissel te verplichten voor iedereen, zodoende dat ik of de AI daar geen voordeel uit kan halen. Maar bij lange races gaat de AI ook te vroeg pitten. Op 4h scheelt het een complete pitstop bvb.

De AI in AMS2 is wat gemengd. Bij lage agressie zijn ze te makkelijk, bij hoge rijden ze je gewoon van de baan wat soms al eens wat gevloek oplevert. Maar vind AMS2 wel de leukste.

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-03-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:36

alienfruit

the alien you never expected

Ik ben van F1 Randzaken naar hier gestuurd.

Ik ben aan het kijken naar een leuk sim apparaat voor thuis en ik vroeg mij af mensen hier ervaringen hebben met de spullen van Vesaro? Bijv. https://www.vesaro.com/st...gories.asp?idCategory=588

Liefst zoek ik naar een kant-en-klaar oplossing met mooie integratie met de sim software

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alienfruit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 15:33:
Ik ben van F1 Randzaken naar hier gestuurd.

Ik ben aan het kijken naar een leuk sim apparaat voor thuis en ik vroeg mij af mensen hier ervaringen hebben met de spullen van Vesaro? Bijv. https://www.vesaro.com/st...gories.asp?idCategory=588

Liefst zoek ik naar een kant-en-klaar oplossing met mooie integratie met de sim software
Vesaro is nu niet perse de goedkoopste oplossing. Je keuze gaat afhangen van je wensen en je budget. Als je een beetje handig bent stel je zelf redelijk eenvoudig wel een mooie set samen voor een fractie van wat je bij Vesaro kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ja, het liefst een kit die zo echt mogelijke ervaring geeft en waar ik ook makkelijk andere niet Formule 1 auto's mee kan berijden of misschien een die ook redelijk makkelijk kan ombouwen tot vliegsimulator. Mijn budget heb ik nog niet bepaald. Het is mij niet duidelijk hoeveel het moet kosten, ik zie bedragen tussen de €20-100.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alienfruit schreef op maandag 11 maart 2024 @ 16:20:
Ja, het liefst een kit die zo echt mogelijke ervaring geeft en waar ik ook makkelijk andere niet Formule 1 auto's mee kan berijden of misschien een die ook redelijk makkelijk kan ombouwen tot vliegsimulator. Mijn budget heb ik nog niet bepaald. Het is mij niet duidelijk hoeveel het moet kosten, ik zie bedragen tussen de €20-100.000.
Ga voor een alu rig. Deze kun je zelf naar hartelust aanpassen zodat het voldoet aan jouw eisen.

Toen ik mijn rig nog had was deze ook geschikt voor zowel racen als vliegen.

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:36
@alienfruit De vraag is meer hoeveel je eraan wilt uitgeven. Je kan het zo gek maken als je zelf wil natuurlijk.
Een kant-en-klare kit met alles erop en eraan kom je niet zo heel veel tegen, tenzij je naar oplossingen zoals van Vesaro gaat kijken, maar daar gaat ook direct een kapitaal in zitten.

Als je uit gaat van de volgende componenten die je nodig zal hebben:
- PC of console
- Rig + stoel
- Beeld
- Base + stuur
- Pedalen

pc of console
Alle twee hebben voor- en nadelen. PC geeft over het algemeen wel de meest flexibele oplossing, maar is ook het duurst. Knappe videokaart, goede CPU, scheutje geheugen en opslag en je bent al gauw weer 2000,- verder. Console is een stuk goedkoper, maar ben je direct ook weer (enorm) gelimiteerd in welke base + stuur je erop kwijt kan

Rig + stoel
De meeste rigs worden zonder stoel aangeboden. Ik zou (sterk) adviseren voor een rig van alu profielen te kiezen zoals bijvoorbeeld van Sim-Lab of van Trakracer. Met dergelijke constructies hou je alle vrijheid om er later aanpassingen op te maken, uitbreidingen bij te voegen etc.
Nagenoeg elke stoel kan je wel weer op elke rig kwijt en de voornaamste selectie-criteria zijn wel of deze stevig is, en lekker zit.

Beeld
Qua beeld heb je meerdere opties. Je kan naar een single screen kijken, al dan niet als utra wide scherm (wat steeds meer gebruikt wordt voor dit doeleinde), maar ook voor tripple-screen setups of voor VR. Alle 3 hebben voor- en nadelen.
Single screens zijn eenvoudig in configuratie en montage. Qua prijs is dit een relatief goedkope oplossing, maar geeft je dus wel een iets minder groot beeld en de ervaring is iets minder immersive.
Tripple screens zijn wat lastiger om netjes recht weg te hangen en te configureren, maar geven je wel een heel groot beeld van je omgeving en daarmee dus meer immersive dan een single screen.
Voor zowel single- als tripple screen setups heb je van doen met FOV (Field of View) waarbij je dus de grootte waarop alles op het scherm wordt gepresenteerd afstemt op de afstand van je zit-positie tot het scherm. Daarmee is de configuratie dus zeer nauw-lettend om een goede beleving te krijgen.
VR is qua beleving wel het maximale wat je momenteel kan bereiken. Hier heb je niets met FOV te maken (dat wordt allemaal binnnen de VR-omgeving al voor je gedaan) maar heeft als nadeel dat je volledig afgesloten bent van je omgeving. Daarnaast moet je er ook tegen kunnen (sommige mensen worden er echt misselijk van) en kan het zeker in de zomer behoorlijk warm worden met zo'n VR-bril op je neus.

base + stuur
Een beetje knappe base begint bij grofweg 400,- tot 2500,- afhankelijk van hoe krachtig en gedetaileerd je de force feedback wilt hebben. In de regel geldt dat je met 12Nm en hoger eigenlijk wel redelijk klaar bent, en tussen de 5 en de 12Nm een goede instap maakt, maar dat de kans bestaat dat je een upgrade wilt voor meer Nm's
Het stuur dat je op je base koppelt is ook weer enigszins afhankelijk van welke base je kiest. Makkelijkst is om te hanteren dat als je dat binnen 1 merk houdt, het wel gaat werken. Kies je dus voor een base van Fanatec dan kan je daar in principe ook weer elk stuur van Fanatec op kwijt. Hou wel rekening ermee dat als je een console (Playstation of xbox) wilt gebruiken je met compatibliteit van doen hebt. Met PC heb je daar eigenlijk nooit omkijken naar.

Pedalen
Mogelijk nog belangrijker dan stuur en base zijn de pedalen. Hier geldt dat je met een leuk setje loadcell-pedalen prima uit de voeten kan. Prijzen beginnen bij zo'n 200,- en ook daarbij kan je het weer zo gek maken als je zelf wilt. Ook hier, let op compatibiliteit bij console!

Al die bovenstaande componenten samen maken dus uiteindelijk je complete rig.
Ombouwen voor flight-sims is vaak niet echt een optie. Je zal dan je wheelbase weg moeten halen en er een stick of yoke ovor moeten plaatsen, je pedalen moeten wisselen voor rudders, en eventuele verdere aanpassingen in zit-positie.
Voor de meeste mensen eindigt dat dan toch in dermate veel werk dat ze eigenlijk de boel nooit ombouwen, of met een rig eindigen die voor alle twee de doeleinden eigenlijk precies net niet doet wat ze willen en nergens uitblinkt. Gezien dat je nu naar rigs kijkt van 20k+ kan je dan beter 2 aparte rigs bouwen die gespecialiseerd zijn voor het doel dat je wilt dienen

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Dank je wel. Erg informatief. Ja, misschien aparte rig voor vliegen valt te overwegen.
Misschien eens kijken wat F1 Arcade zelf gebruikt

Oorspronkelijk kwam ik deze tegen:
https://www.f1authentics....ator-championship-edition

Alleen als je zo naar de beelden kijkt ziet er mooi uit maar volgens mij klopt het qua kijkhoogte en beeld+stuur niet helemaal. Dat is natuurlijk wel erg jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Als je geen yoke gebruikt maar een flightstick dan kun je deze ook aan de zijkant monteren. Zo had ik het ook. Stuur + base in het midden, pedals op pedaldeck (GT1-Evo v Sim-Lab), flight pedals onder de pedaldeck, flightstick rechts en throttle links. Alles vast gemonteerd, dus geen gedoe met iets loshalen of vastzetten of wat dan ook. Instappen en gaan.

Beetje creativiteit doet wonderen.

[ Voor 15% gewijzigd door dawg op 11-03-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alienfruit, dat zijn serieuze bedragen, die spenderen de meeste hier niet. All-in setups komen hier dan ook niet zo vaak voorbij aangezien zelf samenstellen een betere prijs/kwaliteit is (we blijven Nederlanders he).

Highlevel:
PC: €2.000
Rig + stoel: €2.000
Base + stuur + pedals: €2.500
Triple schermen: €1.000
VR: €1.000 omdat het kan
Overige: €500
Totaal: €9.000 heb je echt wel een hele dikke setup.
Dan kun je er nog motion en/of wind aan toevoegen: €2.000 oid, ben hier niet zo in thuis.

Dan heb je nog genoeg geld voor een mooie flight setup en als je zo'n bedragen noemt zal plaats geen schaarste zijn verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
@dawg
Zoiets zou inderdaad prima kunnen, maar daar zit je toch wel altijd enigszins met een compromis t.o.v. het vliegen. Evenzoals met de flightsim natuurlijk, waarbij je jezelf eigenlijk ook weer limitered met wel/geen yoke, stick in het midden is ook niet echt haalbaar... Wil je dus alle twee op een casual manier spelen, dan is het prima op het zo op te lossen. Wil je in alle twee volledige simulatie bereiken, dan is het alle twee net niet...

@Card Nox Base / stuur / pedals kan je zo gek maken als je zelf wilt.... Wil je voor 1000,- klaar zijn dan kan dat prima, maar als je er 40k tegenaan wilt gooien kan dat ook prima natuurlijk.

Voor motion (wat geen knutsel-oplossing is, maar een "echt" product) kom je al gauw bij Dbox en vergelijkbare systemen uit. Begint grofweg bij 8000,- tot hoe gek je het wilt maken. Ga je naar de knutsel-oplossingen (die overigens heel prima kunnen werken, maar wel wat handigheid vergen) dan kan je voor pakweg 1500,- van start gaan ermee.

Mijn advies zou ook zijn om er gewoon wat gezond verstand bij te gebruiken en af te wegen hoe leuk je het daadwerkelijk vind t.o.v. het geld dat je erin wilt steken. Vanaf een bepaald punt kan je jezelf namelijk ook afvragen of echt racen in een MX5 of Clio cup dan niet voordeliger en/of leuker is

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Een complete full motion bouw je voor 15K maar moet je handig zijn maar super goed te doen.

Zoals in het andere topic ik al gezegd heb, begin bij een basis, bouw daarop uit, leer van de weg er naar toe. Wil je dit niet, koop tweedehands een rig van iemand die dat wel heeft gedaan of koop zon ding die j gelinkt hebt.

Full alu rig is the way to go en dan niet die gare buizenframes, maar extrusie profielen.

Sturen etc daar valt veel over te zeggen maar daar zijn te veel meningen over, heb je de centen ga voor simucube. Pedalen? Active pedals.Ook hier geldt weer, begin bij een basis zoals een fanatec 5 of 8nm of moza bundle, vind je het niks maak je niet te veel verlies erop.

In principe is niks ondenkbaar zolang je het geld hebt

[ Voor 15% gewijzigd door Mistacal op 11-03-2024 21:10 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@kroegtijger tuurlijk, maar zo kun je alles tot in het extreme doortrekken als je een 1 op 1 cockpit wilt benaderen.

Echter dat is een persoonlijke keuze. Mijn mening is dat 2 rigs overdreven is als het ook redelijk goed anders kan. :)

Ieder zijn ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Card Nox schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:22:
@alienfruit, dat zijn serieuze bedragen, die spenderen de meeste hier niet. All-in setups komen hier dan ook niet zo vaak voorbij aangezien zelf samenstellen een betere prijs/kwaliteit is (we blijven Nederlanders he).

Highlevel:
PC: €2.000
Rig + stoel: €2.000
Base + stuur + pedals: €2.500
Triple schermen: €1.000
VR: €1.000 omdat het kan
Overige: €500
Totaal: €9.000 heb je echt wel een hele dikke setup.
Dan kun je er nog motion en/of wind aan toevoegen: €2.000 oid, ben hier niet zo in thuis.

Dan heb je nog genoeg geld voor een mooie flight setup en als je zo'n bedragen noemt zal plaats geen schaarste zijn verwacht ik.
Ik heb een groot stuk 2de hands gekocht, een deel in BF en bvb de iFlag zelf in elkaar gesoldeerd (ook nog fun van :p)

- RIG + seat+ CS V3 pedalen: 750 euro (had een volledige setup, maar base+stuur+shifter verkocht)
- DD2+QR2 base side: 800 euro (BF deal)
- Podium GT stuurtje (podium hub, APM shifters, QR2 alu, Rally box + cube controls GT zero RIM): 790 euro
- SIM LAB Triple monitor stand + vesa vario mounts: 360 euro (BF deal)
- 3x27"1440p 165Hz schermen (850 euro, BF deal + 7,5% korting)
- 2de hands PC (R5 7600, RX6750XT, 32Gb DDR5, 1TB opslag): 1000 euro (dik jaar geleden gekocht)
- iFLAG (8** RGB LED voor gear, flags, spotter): minder dan 10 euro
- Streamdeck MK2: 80 euro

In totaal zit ik op 4640 euro voor de volledige rig.
Best veel geld, maar heb een DD2 staan met een puik GT wheel. Had nog een formula wheel, maar vond dat dat best wat kraakte onder load. Het GT wheel is solid.

Moet voor de volledigheid daar nog een alu QR2 bijtellen die ik niet meer gebruik, maar er zal nog wel een stuurtje bijkomen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
kroegtijger schreef op maandag 11 maart 2024 @ 20:57:
Mijn advies zou ook zijn om er gewoon wat gezond verstand bij te gebruiken en af te wegen hoe leuk je het daadwerkelijk vind t.o.v. het geld dat je erin wilt steken. Vanaf een bepaald punt kan je jezelf namelijk ook afvragen of echt racen in een MX5 of Clio cup dan niet voordeliger en/of leuker is
Maar als je in het echt gaat racen moet je natuurlijk wel weer een goede sim hebben om kilometers te kunnen maken... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Greencap schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Maar als je in het echt gaat racen moet je natuurlijk wel weer een goede sim hebben om kilometers te kunnen maken... O-)
Of een hark om de grindbak aan te harken ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-10 08:55
Ik ben op zoek naar wat feedback op keuzes voor nieuwe monitoren. Ik wil dit jaar mijn race rig volledig opnieuw opbouwen. Ik heb op dit moment een bruikbare setup, maar die is op meerdere vlakken aan vervanging toe. Zo wil ik o.a. de overstap maken van mijn zelfgebouwde houten rig naar alu profielen en een set nieuwe monitoren. Op dit moment maak ik nog gebruik van 3x 24,5 inch 16:9 Full-HD monitoren, maar ik wil eigenlijk de overstap maken naar iets wat meer immersion geeft en wat beter presteert dan de huidige 75Hz. Ik wil nu eigenlijk eerst de monitoren uitzoeken, voordat ik ga kijken naar wat ik moet doen met een PC om dat aan te sturen. Want monitor gaan lang mee en wil ik ook niet voortijdig vervangen, maar de hardware in de PC kan ik vrij makkelijk over een paar jaar een upgrade geven als het nog niet meteen mogelijk is om de capaciteiten van de monitoren ten volle te benutten.

Mijn gebruik bestaat uitsluitend uit gamen en dat zal verdeeld worden tussen tijd voor ATS/ETS2 en simracing (iRacing, ACC, WRC, F1)

Ik heb voor mezelf wat berekeningen gemaakt van wat verschillende keuzes zouden betekenen voor FOV en beeldscherpte, maar ik mis de ervaring om echt goed te kunnen inschatten van wat dat betekent voor hoe je dat uiteindelijk ervaart.

Wat budget betreft heb ik gekeken naar mogelijkheden voor tussen de €1500 en €2000. De opties die ik heb kunnen vinden begonnen bij zo groot mogelijk. Ik kwam toen uit op 3x een 55 inch 4k tv. Maar, ik heb hier veel twijfels over omdat de reactietijd niet zo goed is en het toch wel heel groot wordt bij elkaar. Toen naar juist naar kleinere optie gekeken, 3x een 27 inch 4K scherm. Die kunnen dan snelle reactietijden en 144hz geven en als ik die boven mijn wheelbase plaats of zelfs tussen de wheelbase en het stuur in, dan is de FOV ook nog best oke denk ik. Wel zit je dan met weinig zicht naar beneden wat vooral in ATS/ETS2 nadelig kan zijn voor het zien van dashboard en andere interieurdelen als het navigatiesysteem. Als derde optie iets groter naar 32 inch die ik zowel boven als achter de wheelbase kan plaatsen. En nog groter naar 43" die denk ik altijd achter de wheelbase moet. Twee wat bijzonderdere opties zijn het combineren van een 49" ultrawide met aan weerszijde een 27" QHD of 5x een QHD monitor verticaal naast elkaar om zo voor meer vFOV te krijgen.

Hieronder de berekeningen die ik gemaakt heb.
OpstellingKijkafstandPixelgroottehFOVvFOV
Huidige setup55cm106 arcsec160-5 tot +26
3x55" 4K70cm93 arcsec250-16 tot +36
3x27" 4K55cm58 arcsec175-5 tot +29
3x32" QHD55cm104 arcsec200-5 tot +35
3x32" QHD70cm81 arcsec165-6 tot +26
3x43" 4K70cm72 arcsec205-10 tot +31
1x49" 5120x1440 + 2x27" QHD55cm88 arcsec190-5 tot +29
5x27" QHD verticaal70cm69 arcsec135-13 tot +33

Nu ben ik wel benieuwd naar ervaringen met triple screen. Is het voor de beleving beter om te kiezen voor de extra grootte van 55" of juist voor iets kleiner, maar met een snellere reactietijd en hogere refreshrate? Is de optie met 5 verticale schermen uberhaupt wel aan te sluiten (elke videokaart die ik ben tegengekomen heeft maar 4 uitgangen)? is het gebruik van de 49" ultrawide met 2 27" monitoren goed in te stellen in games of haal ik mezelf daar veel gedoe mee op de hals en kan ik beter kiezen voor 3x eenzelfde scherm? En wat werkt het beste voor de overal beleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Mijn wens is eigenlijk twee dingen (a) feel van oude mijn auto zo reel mogelijk simuleren (b) feel van mijn Formule 1 auto. Ik mag sinds een ongeluk niet meer snelle auto's rijden van mijn partner. Maar ik vind het wel leuk dus daarom lijkt mij zo'n realistisch mogelijk sim een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees overal dat de sweetspot bij 3x32" ligt. 27" is vaak net te laag (geen binnenspiegel bij GT's bv) en ook is het middelste scherm dan breed genoeg, zodat er wat makkelijker ingestapt kan worden. Verschillende resoluties (21:9 + 2x 16:9) gaat lang niet elk spel heel lekker op. Dat risico zou ik vermijden.

Zelf hou ik de boel al een tijdje in de gaten, want met een steun erbij en 3 schermen + bekabeling zit je zo tussen de 1000 en 1500 euro.

Neig nu naar deze: uitvoering: Acer XV320QULV Zwart voor 3x 250 euro plus 300 euro voor de mount met fijnafstelling: https://sim-lab.eu/produc...ng?variant=44017589092646

Veel schermen hebben onderin net een randje waardoor ze niet mooi sluitend te maken zijn. Als je dit wil vermijden, dan kom je soms op schermen die 2x zo duur zijn uit. Dat is het me niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:53
@Señor Sjon zolang dat randje niet te lomp ver uitsteekt is het geen probleem, ik heb LG schermen daar is dat randje 2 mm, dat is nog prima tegen elkaar te plaatsen zonder dat je er tussen door licht ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-10 14:51

RD

focus

Talking about ... schermafmetingen. Ik ben aan het oriënteren op een vaste rig ipv playseat. Nu is de vraag (voor nu nog 1 monitor) als ik de monitor net achter mijn stuurhuis/wheel base zet, is een 32inch of toch een 42inch beter? De hoogte lijkt me te groot richting 42inch.

Anyway, zoek naar wat ervaringen of bevestigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:26:
Ik lees overal dat de sweetspot bij 3x32" ligt. 27" is vaak net te laag (geen binnenspiegel bij GT's bv) en ook is het middelste scherm dan breed genoeg, zodat er wat makkelijker ingestapt kan worden. Verschillende resoluties (21:9 + 2x 16:9) gaat lang niet elk spel heel lekker op. Dat risico zou ik vermijden.

Zelf hou ik de boel al een tijdje in de gaten, want met een steun erbij en 3 schermen + bekabeling zit je zo tussen de 1000 en 1500 euro.

Neig nu naar deze: uitvoering: Acer XV320QULV Zwart voor 3x 250 euro plus 300 euro voor de mount met fijnafstelling: https://sim-lab.eu/produc...ng?variant=44017589092646

Veel schermen hebben onderin net een randje waardoor ze niet mooi sluitend te maken zijn. Als je dit wil vermijden, dan kom je soms op schermen die 2x zo duur zijn uit. Dat is het me niet waard.
Ik heb momenteel 3 x 27" maar heb eind vorig jaar m'n Unified Triple Monitor Mount vervangen voor de Triple Monitor Stand, om alvast klaar te zijn voor de upgrade naar 3 x 32". Maar heb nog geen geschikt scherm gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rivanov op 13-03-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Ja, ik lees ook vaak over 3x32" dat dat ideaal is. Aan de andere kant zie ik op YouTube ook veel rigs met 55" of zelf 65" tv's. Nou kan het zijn dat een dergelijk formaat heel mooi is voor beelden op YouTube, maar voor de gamer zelf te groot is, maar daar zit dus een beetje mijn vraag.

En ik had al het vermoeden dat het ingewikkeld zou worden schermen met verschillende resoluties. Dus dat idee laat ik dan in elk geval los.
Deze had ik ook al gezien en wil ik ook gaan halen straks om de monitoren goed af te stellen.
Dat randje hebben mijn huidige monitoren ook. Is toch wel wat storend bij het afstellen van de schermen. Had ik nog niet eens meer naar gekeken welke schermen zo'n randje hebben. Wel een goede tip om in elk geval in overweging te nemen bij de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Myquandro schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:52:
[...]

Ja, ik lees ook vaak over 3x32" dat dat ideaal is. Aan de andere kant zie ik op YouTube ook veel rigs met 55" of zelf 65" tv's. Nou kan het zijn dat een dergelijk formaat heel mooi is voor beelden op YouTube, maar voor de gamer zelf te groot is, maar daar zit dus een beetje mijn vraag.

En ik had al het vermoeden dat het ingewikkeld zou worden schermen met verschillende resoluties. Dus dat idee laat ik dan in elk geval los.

[...]

Deze had ik ook al gezien en wil ik ook gaan halen straks om de monitoren goed af te stellen.

[...]

Dat randje hebben mijn huidige monitoren ook. Is toch wel wat storend bij het afstellen van de schermen. Had ik nog niet eens meer naar gekeken welke schermen zo'n randje hebben. Wel een goede tip om in elk geval in overweging te nemen bij de keuze.
Dat is voor 99,9% van de simracers véél te groot. Leuk voor YouTube content, maar niet praktisch.
Quirkitized (Twitch streamer en buddy van TK) had 3 x 55" maar is weer terug naar 3 x 32".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
En met die 3x 32" dan worden die monitoren boven de wheelbase of achter de wheelbase geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RD schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:35:
Talking about ... schermafmetingen. Ik ben aan het oriënteren op een vaste rig ipv playseat. Nu is de vraag (voor nu nog 1 monitor) als ik de monitor net achter mijn stuurhuis/wheel base zet, is een 32inch of toch een 42inch beter? De hoogte lijkt me te groot richting 42inch.

Anyway, zoek naar wat ervaringen of bevestigingen.
Hoogte is op zich niet erg, je kan daar altijd nog rondetijden of leaderboards plakken met Simhub oid
Myquandro schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:01:
En met die 3x 32" dan worden die monitoren boven de wheelbase of achter de wheelbase geplaatst?
Dat is een beetje persoonlijke voorkeur denk ik met de rest van de rig. Ik heb een dash op mijn wheelbase, dus zou eerder de schermen ietsje hoger plaatsen, zolang de spiegels er maar goed op te zien zijn en ik geen apex mis. Maar ik heb dan ook een autostoel en geen ligkuipje.

.

[ Voor 40% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:17
Is het kunnen gebruiken van de bezel free kit nog een reden om voor 27 inch te gaan in plaats van 32?

Zit zelf ook te worstelen met de vraag waarnaar ik ga upgraden, triple 27 of 32. Wie weet dat deze vraag nog kan helpen met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Myquandro schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:01:
Je kunt ze voor de wheelbase plaatsen, maar dan zul je wel met een wheelshaft extension moeten werken. :)

Heb m’n 27” tussen wheelbase en wheel zitten. Op 54cm afstand.

[ Voor 10% gewijzigd door Rivanov op 13-03-2024 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
rubbels schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:49:
Is het kunnen gebruiken van de bezel free kit nog een reden om voor 27 inch te gaan in plaats van 32?

Zit zelf ook te worstelen met de vraag waarnaar ik ga upgraden, triple 27 of 32. Wie weet dat deze vraag nog kan helpen met de keuze.
BFK kun je ook met 32” gebruiken. Je hebt daar adapters voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rubbels schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:49:

Ik zou altijd voor extra hoogte en ruimte kiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5LRgPTXRagKtmaFYIXVRGZh_XU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Nd42XgiB93XFzp0rBQBzlXRM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
Ik heb zelf 27-34-27 op 52cm en vind dat een fijne combinatie. Bij 27-27-27 vond ik de bezels irritant, maar nu totaal niet meer.

Ik heb wel een bezel free kit geprobeerd, maar ik doe liever zonder. Het werkt op zich prima, maar is mij te blurry en het werkt eigenlijk alleen echt goed op ooghoogte (daar boven en onder heb je distortion naarmate je verder van ooghoogte weg gaat). Ik vind het bovendien niet echt fraai ogen (strak uitgelijnde schermen zijn mooier als je het mij vraagt). Je wisselt eigenlijk 2x bezels aan zwart in tegen 7cm (ofzo) aan blurry graphics. Wat is vervelender?

Je kan de bezel free kit overigens vrij gemakkelijk (zonder aanpassingen) gebruiken met 32". Je moet alleen wat adapters bestellen of 3D printen. De panelen die het licht ombuigen zijn precies lang genoeg om met 32" te werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Greencap op 13-03-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-06 10:51
iemand hier ervaring met goedkopere Dashboards?

Zou voor op mijn Fanatec CSL DD 8nm zijn. (mijn scherm hangt er 2mm boven en 1.5cm van de voorkant van de base af. moest dit belangrijk zijn ivm bevesteging e.t.c.)

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
kampers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:16:
iemand hier ervaring met goedkopere Dashboards?

Zou voor op mijn Fanatec CSL DD 8nm zijn. (mijn scherm hangt er 2mm boven en 1.5cm van de voorkant van de base af. moest dit belangrijk zijn ivm bevesteging e.t.c.)
Had destijds voor de Fanatec een 5" DDU van 3D-Simgear.com

https://shop.3d-simgear.d...3d-simgear-dash-v2-5-zoll

Aangezien mijn wheelbase áchter de monitor stond, heb ik lange schroeven als stand-offs gebruikt.

Nu met m'n Simucube gebruik ik 'm niet meer, aangezien ik een display in m'n GSI FPE wheel heb.
Je mag m'n DDU dus wel overnemen mocht je interesse hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvkyOkZGu06B_9XesirQvepmufE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xo7xjRDpzxgZKtJKpug3u4Xe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yqMP1YHj3Aeule-XUs4eWXlS4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MDreI2mTstE6ULhr6MOGJTyF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 14-03-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Rivanov schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:37:
[...]

Aangezien mijn wheelbase áchter de monitor stond, heb ik lange schroeven als stand-offs gebruikt.

Nu met m'n Simucube gebruik ik 'm niet meer, aangezien ik een display in m'n GSI FPE wheel heb.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er wel nice uit. ik was me net aant bedenken.. ik heb nog een oude iphone liggen. zouden er zo geen 3D geprinte houders zijn daarvoor? liefst nog die ik er makkelijk en snel kan afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
kampers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:07:
[...]

ziet er wel nice uit. ik was me net aant bedenken.. ik heb nog een oude iphone liggen. zouden er zo geen 3D geprinte houders zijn daarvoor? liefst nog die ik er makkelijk en snel kan afhalen.
Genoeg te vinden op www.thingiverse.com bijvoorbeeld. Makkelijk om deze zelf te printen, mits je een 3D printer hebt. Ik weet niet waar je woonachtig bent, anders kan ik het wel voor je printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Rivanov schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:40:
[...]

Genoeg te vinden op www.thingiverse.com bijvoorbeeld. Makkelijk om deze zelf te printen, mits je een 3D printer hebt. Ik weet niet waar je woonachtig bent, anders kan ik het wel voor je printen.
Regio Geel/Westerlo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimFrogt
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-09 10:47
Hebben er mensen ervaring met Formula seats?

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe (geen complete rig, maar dus alleen een seat die ik erop kan schroeven)
Momenteel heb ik een erg goedkope die nergens meer te koop is. Maar is inmiddels wel extreem oncomfortabel geworden, zit positie is vermoeiend, kussens in de rug zijn nutteloos dus ik zit praktisch op metaal. etc etc.
Dus na een stint van 45min ben ik er eigenlijk wel klaar mee voor de rest van de avond.

Dus heeft er iemand toevallig aanbevelingen voor een comfortabele Formula seat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rivanov schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:37:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan het schermpje vaak nog als buttonbox elders op je rig inzetten. Althans, de mijne is een touchscreen. Dat zou denk ik mijn volgende stap zijn als er een stuur met scherm zou komen, maar als je meerdere sturen hebt, is een vast dash sowieso wel fijn.
kampers schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:07:
[...]

Uiteindelijk ga je voor het scherm. Trust me. :) Ik heb het een tijd met een Note3 geprobeerd, maar het is bewerkelijker, de verbinding met Simhub kent veel meer lag en soms valt ie zelfs uit. Nu start alles mooi mee op met USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
TimFrogt schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:44:

Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe (geen complete rig, maar dus alleen een seat die ik erop kan schroeven)
Momenteel heb ik een erg goedkope die nergens meer te koop is. Maar is inmiddels wel extreem oncomfortabel geworden, zit positie is vermoeiend, kussens in de rug zijn nutteloos dus ik zit praktisch op metaal. etc etc.
Dus na een stint van 45min ben ik er eigenlijk wel klaar mee voor de rest van de avond.

Dus heeft er iemand toevallig aanbevelingen voor een comfortabele Formula seat? :)
Een "gewone" seat flink kantelen?

__/`\__/`\__

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Je kan het schermpje vaak nog als buttonbox elders op je rig inzetten. Althans, de mijne is een touchscreen. Dat zou denk ik mijn volgende stap zijn als er een stuur met scherm zou komen, maar als je meerdere sturen hebt, is een vast dash sowieso wel fijn.

[...]

Uiteindelijk ga je voor het scherm. Trust me. :) Ik heb het een tijd met een Note3 geprobeerd, maar het is bewerkelijker, de verbinding met Simhub kent veel meer lag en soms valt ie zelfs uit. Nu start alles mooi mee op met USB.
Heb al een Stream Deck Mk.2 en Stream Deck XL als buttonbox. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHqcHi8jsq7dMS378UpdbaLhG6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opAK7Ldq5MKVv02y5cXIwKzp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nice. De Mk2 was vorig jaar ergens in de aanbieding, maar sindsdien niet meer goedkoop gezien. Staat nog op de todo, eerst naar 32" triples wat alweer 1.100+ euro gaat kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Mk.2 vorig jaar keer via Marktplaats van iemand (nieuw) overgenomen.
De XL heb ik pasgeleden via Tweakers V&A overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:48:
[...]

[...]

Ja, dat kan goed zijn. ik vond het momenteel "veel geld" voor iets waar ik niet 100% van overteugd ben aan de meer waarde. Ik ga nu via Simhub, Lovely Dash gebruiken.

Iemand hier die toevallig 3D print?

Voor een mount voor mijn oude gsm in te steken voor de juiste hoogte te hebben. en makkelijk op en af de rig te doen. (ik gebruik mijn setup als bureau setup en dan is het handig dat er niets voor mijn scherm hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:24

backupdevice

No Risk , Full Push

Rivanov schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Heb al een Stream Deck Mk.2 en Stream Deck XL als buttonbox. :+

[Afbeelding]
Streamdeck als buttonbox ftw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IWJncnyMFrFBQohDGLLm6CLl5UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWeNI6NJTr83q9GI7eE1GIcb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door backupdevice op 15-03-2024 12:21 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botmeister
@kampers Oude telefoon zou gewoon goed moeten gaan. Maar echt-echt oude apparatuur werkt niet zo lekker is mijn ervaring. Ik draai zelf twee schermen via Simhub. Een zit in mijn stuur verwerkt, die loopt over usb. De ander is een ipad van meer dan 10 jaar oud die nog goed stand houdt, over wifi. Alles draait soepel en tegelijk. Wel heb ik een Simhub licentie waarmee het aantal fps van 10 naar 60 schiet (30 is gangbaar voor ddu's en perfect, je hebt geen 60 nodig). Die licentie kan in sommige gevallen misschien wat lag voorkomen, alhoewel ik daar niet helemaal zeker van ben.

Qua performance, sommige simhub dashes zijn gewoon zwaarder dan anderen. Ze hebben veel meer formules per seconde. Of zijn fysiek wat te groot (lengte x breedte in pixels wat over html moet renderen). Als je wilt testen of lag een issue is, dan raad ik aan eerst simpele dashboards te gebruiken, bijv. een standaard die in Simhub zit.

Dashboards die niet goed getest zijn kunnen errors bevatten. Dat zie je niet als gebruiker. Maar onderwater in Simhub wordt de formule 30 seconden geparkeerd waarna het opnieuw wordt geprobeerd. Dat heeft behoorlijke impact op de performance. En aangezien je dashboards overal kan downloaden, is het goed om te weten dat er kwaliteitsverschillen kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Botmeister op 15-03-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
TimFrogt schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:44:

Het is echt super persoonlijk, dus wat voor de een comfortabel is is voor de ander vervelend. Ik heb een lusomotors RCC MK8-2S en die vind ik zelf echt heerlijk: https://lusomotors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
Greencap schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:46:
Ik heb zelf 27-34-27 op 52cm en vind dat een fijne combinatie. Bij 27-27-27 vond ik de bezels irritant, maar nu totaal niet meer.

Ik heb wel een bezel free kit geprobeerd, maar ik doe liever zonder. Het werkt op zich prima, maar is mij te blurry en het werkt eigenlijk alleen echt goed op ooghoogte (daar boven en onder heb je distortion naarmate je verder van ooghoogte weg gaat). Ik vind het bovendien niet echt fraai ogen (strak uitgelijnde schermen zijn mooier als je het mij vraagt). Je wisselt eigenlijk 2x bezels aan zwart in tegen 7cm (ofzo) aan blurry graphics. Wat is vervelender?

Je kan de bezel free kit overigens vrij gemakkelijk (zonder aanpassingen) gebruiken met 32". Je moet alleen wat adapters bestellen of 3D printen. De panelen die het licht ombuigen zijn precies lang genoeg om met 32" te werken.
Ja daar had ik inderdaad nog wel twijfels bij als het gaat om de BFK. Wat ik in video's zag leek het inderdaad wel wat blurry bij de overgangen tussen de schermen.

Is er nog een maximale breedte die de bezels eigenlijk zouden moeten hebben bij een triple setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
rubbels schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:27:
[...]

Ja daar had ik inderdaad nog wel twijfels bij als het gaat om de BFK. Wat ik in video's zag leek het inderdaad wel wat blurry bij de overgangen tussen de schermen.

Is er nog een maximale breedte die de bezels eigenlijk zouden moeten hebben bij een triple setup?
Zo minimaal mogelijk. ;)
Ik heb BFK geprobeerd, maar vond de blurriness juist meer afleiden dan de daadwerkelijke bezels.
En je moet er echt precies goed voor zitten om zo min mogelijk nadelige effecten te hebben. Als je al iets hoger of lager gaat zitten, dan valt het nóg meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbels
Rivanov schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:44:
[...]

Zo minimaal mogelijk. ;)
Ik heb BFK geprobeerd, maar vond de blurriness juist meer afleiden dan de daadwerkelijke bezels.
En je moet er echt precies goed voor zitten om zo min mogelijk nadelige effecten te hebben. Als je al iets hoger of lager gaat zitten, dan valt het nóg meer op.
Haha ja, uiteraard. Zou deze bijvoorbeeld geschikt zijn?

En eigenlijk bevestig je hiermee ook mijn twijfels over de BFK. In eerste instantie niet dus, mocht ik me uiteindelijk toch echt ergeren aan de bezels kan ik hem altijd nog gaan proberen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
@rubbels het is een beetje een uitzoek werkje om er achter te komen. De bezels zijn namelijk altijd groter dan lijkt. Het beste kan je de specs van de fabrikant er bij pakken en dan een rekensommetje maken van de breedte van het scherm minus de breedte van het “viewable area” gedeeld door twee. Dat is dan exact de echte breedte van de bezel.

Geen idee overigens welke schermen dan het absolute minimum zouden hebben. Ben ook wel benieuwd hoe klein mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik een zelfgemaakt BFK (scherm van kapotte tv genomen) en ik vind het wel mooi. Stoorde me nooit echt aan de bezels tijdens het racen, maar vond het wel sjiek toen ze weg waren. Stoor me niet aan de 'blurry'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myquandro
Greencap in "Simracing Q&A topic"
Geen idee overigens welke schermen dan het absolute minimum zouden hebben. Ben ook wel benieuwd hoe klein mogelijk is
Ik heb zelf maar even wat schermen vergeleken. Daarbij ga ik er dan ook maar vanuit dat als een fabrikant aangeeft dat een monitor 32" is, dat dit dan ook echt 32" is en niet 31.8" of 32.3" bijvoorbeeld.

Bij een vergelijk van 20 27" (16:9) schermen kwam ik als laagste uit op randen van 3,6mm bij de ASUS ROG Swift OLED PG27AQDM. Dat is 0,6% van de breedte van het scherm. Gemiddeld was de rand 2x zo dik.
Bij 8 32" (16:9) schermen kwam ik uit als laagste bij de Samsung Smart Monitor M8 met slechts 2,5mm randen. Dus slechts 0,4% van de breedte van het scherm. De randen zijn hier gemiddeld genomen ongeveer even breed als bij de kleinere 27" schermen. En tot slot heb ik nog even een 42,5% scherm van Iiyama vergeleken. Die heeft wel merkbaar dikkere randen aan de zijkant, maar doordat het scherm veel groter is is het relatief niet veel verschil.

In elk geval lijkt het erop dat het uitzoeken wel wat kan opleveren. Het verschil tussen het slechtste scherm die ik heb bekeken en het beste scherm is significant. Het slechtste is meer dan 1,2cm dikke bezels die meer dan 2% van de breedte van het scherm zijn. En het beste is 0,25cm en 0,4%. Bij dat laatste lijkt me de rand zo smal dat een bezel free kit nauwelijks nog een functie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
@Myquandro dat is denk ik toch te kort door de bocht. Als ik de Samsung Smart Monitor M8 pak bijvoorbeeld is de "Active Display Size" 697.306mm en de totale breedte 713.4mm. Dan kom je dus nog steeds uit op een bezel van 8mm.

De kleinste die ik had gevonden is (naar verluid, want de specs staan niet online) de Alienware 27" met een bezel van 4.25mm. Het probleem is (denk ik) dat de glasplaat verlijmd moet worden en daar is toch echt een minimaal oppervlak voor nodig voor de stevigheid. Je hebt wel frameless (commerciële) panelen met een echte bezel van 0.25mm (daar is het glas niet gelijmd, maar is het onderdeel van het frame), maar dat zijn jammergenoeg alleen hele grote (55" oid) panelen.

Een bezel van 2.5mm (of nog kleiner) zou ik wel echt een reden vinden om te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Botmeister
Myquandro schreef op maandag 18 maart 2024 @ 15:12:
[...]Ik heb zelf maar even wat schermen vergeleken. Daarbij ga ik er dan ook maar vanuit dat als een fabrikant aangeeft dat een monitor 32" is, dat dit dan ook echt 32" is en niet 31.8" of 32.3" bijvoorbeeld.
Schermen die als 32 inch staan, hebben in de productinformatie op de site van de fabrikant, alsnog gewoon 31,5 inch. Beter om handleidingen te bekijken dan vergelijkingswebsites.

Ik heb drie maal LG32850b gsync versie. Staar je niet blind is mijn advies, het is allemaal al super smal en je went in no-time. Uiteindelijk plaats je de zij monitoren OVER de middelste monitor heen. Want je zit sowieso met een onderrand die uitsteekt (of je vijlt hem af zoals sommigen doen). Op deze manier verberg al je een paar mm van de bezel van de middelste monitor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhLyVusuEy5vI_eQaMvSoQv2JyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGTdVsZAJvxTFxF7WdLr9H9x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Botmeister op 18-03-2024 16:50 ]

Pagina: 1 ... 49 ... 54 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.