Is dat over de middelste heen plaatsen mogelijk met alle triple monitor stands?Botmeister schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:49:
[...]
Schermen die als 32 inch staan, hebben in de productinformatie op de site van de fabrikant, alsnog gewoon 31,5 inch. Beter om handleidingen te bekijken dan vergelijkingswebsites.
Ik heb drie maal LG32850b gsync versie. Staar je niet blind is mijn advies, het is allemaal al super smal en je went in no-time. Uiteindelijk plaats je de zij monitoren OVER de middelste monitor heen. Want je zit sowieso met een onderrand die uitsteekt (of je vijlt hem af zoals sommigen doen). Op deze manier verberg al je een paar mm van de bezel van de middelste monitor.
[Afbeelding]
Definieer alle.rubbels schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:58:
[...]
Is dat over de middelste heen plaatsen mogelijk met alle triple monitor stands?
Voor losse simlab stand geldt: er zijn 3 alu balken: de hoofdbalk + 2 zij balken. Jij bepaalt zelf op welk punt je de zij balken op de hoofdbalk monteert. Je volgt gewoon de groeven in de alu profielen dus daarmee moet je het overlappend kunnen krijgen.
Zelf heb ik de Vesa vario set van simlab er tussen hangen, daarmee kun je de ophanging fine tunen tot op de mm.
[ Voor 3% gewijzigd door Botmeister op 19-03-2024 09:20 ]
Op dit moment neig ik richting Sim Lab, weet alleen nog niet of ik dan voor de losse stand of de integrated zal gaan.Botmeister schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:18:
[...]
Definieer alle.
Voor losse simlab stand geldt: er zijn 3 alu balken: de hoofdbalk + 2 zij balken. Jij bepaalt zelf op welk punt je de zij balken op de hoofdbalk monteert. Je volgt gewoon de groeven in de alu profielen dus daarmee moet je het overlappend kunnen krijgen.
Zelf heb ik de Vesa vario set van simlab er tussen hangen, daarmee kun je de ophanging fine tunen tot op de mm.
Fijn dat het met die van Sim Lab in ieder geval kan, dan maakt de breedte van de bezels al iets minder uit.
Ik heb nu geen alu rig (maar een r-seat stalen rig), maar wel de losse monitorstand met vario mounts van SIM LAB en zou dat zo opnieuw kopen.rubbels schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:57:
[...]
Op dit moment neig ik richting Sim Lab, weet alleen nog niet of ik dan voor de losse stand of de integrated zal gaan.
Fijn dat het met die van Sim Lab in ieder geval kan, dan maakt de breedte van de bezels al iets minder uit.
In dat geval is dat volledig losgekoppeld van de rig. Ook makkelijker als je de rig eens wil verslepen om te poetsen.
Vroeger kon ik uren op me controller racen, en naar mijn idee kon ik de auto in ieder geval op de banen houden. Jaren niet meer gespeeld omdat ik niet de ruimte had om een stuur neer te zetten. Na een race uitje met de zaak, waar ik opzich ook redelijk kon presteren en niet alleen maar in de grindbak stond een set aangeschaft.
Nu zit ik me toch al 2 weken helemaal kapot te ergeren aan het feit dat ik alleen maar in de grindbak of op het gras rijd.
Welk spel zou het plezier en gevoel terug kunnen geven dat ik nodig heb om deze hobby te blijven uitoefenen? Assetto Corsa blijkt voor deze NOOB nog te moeilijk, of me verwachting patroon ligt misschien nog te hoog.
Nu zit ik me toch al 2 weken helemaal kapot te ergeren aan het feit dat ik alleen maar in de grindbak of op het gras rijd.
Welk spel zou het plezier en gevoel terug kunnen geven dat ik nodig heb om deze hobby te blijven uitoefenen? Assetto Corsa blijkt voor deze NOOB nog te moeilijk, of me verwachting patroon ligt misschien nog te hoog.
Een auto met meer grip kiezen of trager rijden. Een GT3 wagen rijdt makkelijker als een straat auto bijvoorbeeld.twolde schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:01:
Vroeger kon ik uren op me controller racen, en naar mijn idee kon ik de auto in ieder geval op de banen houden. Jaren niet meer gespeeld omdat ik niet de ruimte had om een stuur neer te zetten. Na een race uitje met de zaak, waar ik opzich ook redelijk kon presteren en niet alleen maar in de grindbak stond een set aangeschaft.
Nu zit ik me toch al 2 weken helemaal kapot te ergeren aan het feit dat ik alleen maar in de grandbak of op het gras rijd.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Zoals @Broodro0ster zegt, tragere auto met meer grip. MX5 oid. En anders een meer arcade gericht spel ipv een sim.
[ Voor 12% gewijzigd door Card Nox op 21-03-2024 20:16 ]
Als je Assetto Corsa wilt rijden:twolde schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:01:
Formule auto: Tatuus FA01
GT3 auto: BMW Z4 GT3
Beste oplossing is echter je mindset aanpassen. Het klinkt niet alsof je voor je plezier weer wil leren rijden. Je geeft zelf al aan dat je voorheen redelijk kon presteren en dat je je nu kapot ergert wanneer je in de grindbak staat. Dat toont niet echt aan dat je met een open houding erin gaat of bereid bent opnieuw te leren rijden. Kies een auto die je leuk vindt, kies een baan die je leuk vindt, en rij maar eens een traag verkenningsrondje. Lukt dat, dan doe je een iets minder traag rondje. Lukt dat, dan voer je het tempo op, en dan weer, en dan weer.
Sta je in de grindbak omdat je te veel snelheid meeneemt en rechtdoor gaat? Rem gewoon eens 50-100 meter eerder. Spin je op vermogen? Geef eens de helft minder gas. Spin je bij het insturen? Rem eens in een rechte lijn, en laat je gas niet halverwege de bocht los omdat je er te snel in gaat maar rem nog eerder als je die behoefte voelt.
Als je jezelf niet toestaat om even bij nul te beginnen dan geef ik je weinig slaagkans, welke leuke auto of welk spel je ook mag kiezen.
Ohja. Zorg ook dat je stuur en pedalen goed ingesteld en gekalibreerd zijn. Als je stuurrotatie bijvoorbeeld messed up is, dan schiet het ook niet op.
Mijn belangrijkste tip voor je: probeer niet meteen te pushen oftewel een snelle tijd neer te zetten. Pushen werkt juist averechts. Probeer alles zo soepel mogelijk te houden, zowel het sturen als het remmen en gas geven. Constant je rondjes kunnen rijden is belangrijker dan een enkel snel rondje neerzetten.twolde schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:01:
Kies bij voorkeur een circuit dat je al redelijk kent of leer deze te kennen. Dat laatste gaat je overigens niet lukken met een paar rondjes. Bepaal in welke versnelling je elke bocht het beste kunt nemen. Bekijk daarvoor eventueel op youtube een filmpje van iemand die in dezelfde auto op hetzelfde circuit rijdt. Maar uiteindelijk gaat het erom welke versnelling voor jou het prettigst werkt om een bocht snel maar veilig te nemen.
Leer dan voor elke bocht je rempunt te kennen, oftewel het punt waarop je begint met remmen om met de juiste snelheid de bocht in te gaan. Rem aanvankelijk voor de zekerheid wat vroeger en verleg je rempunt daarna steeds wat meer richting de bocht om het ideale rempunt te vinden (je merkt het vanzelf wanneer die zich te dicht bij de bocht bevindt ;-). Gebruik objecten naast de baan om je rempunt te herkennen.
Rem met beleid. Hou er rekening mee dat bij het remmen het gewicht van je auto zich naar de voorkant verplaatst en bij het loslaten weer naar achteren. Doe je dit wild en abrupt, dan kan je auto al gauw in onbalans raken omdat je snel veranderd van veel grip op je voorwielen naar minder grip. Druk je rempedaal ook niet volledig in, want daarmee blokkeer je je banden en zul je niet of nauwelijks meer kunnen sturen. Oftewel, je zult rechtdoor schieten. Een auto remt het meest efficient wanneer je banden zich op het randje van grip en geen grip bevinden en dat punt moet je leren kennen.
Gebruik ook je gaspedaal met beleid, vooral in een auto met veel vermogen. Simpelweg op je gaspedaal stampen zal je al gauw in de problemen brengen aangezien je voor- of achterwielen daardoor hun grip kunnen verliezen (afhankelijk of de auto voorwiel of achterwiel aangedreven is). Leer ook op welk punt in de bocht je weer op het gas kunt gaan. Doe je dit te vroeg, dan is de kans groot dat je alsnog uit de bocht vlieg. Leer het moment kennen waarop je voorwielen weer voldoende grip hebben om op het gas te kunnen gaan, oftewel met zo min mogelijk onderstuur.
Hou er ook rekening mee dat de banden van je auto aanvankelijk nog koud zijn en daarmee minder grip zullen hebben. Dat betekent dat je de bochten aanvankelijk wat langzamer zult moeten nemen tot de banden opgewarmd zijn en hun ideale grip hebben. Dat kan een paar rondjes duren. In een langere race zullen ze hun grip overigens weer verliezen door slijtage.
Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op oefenen en vooral leren van je fouten. Probeer te achterhalen waarom iets mis ging en pas je rijstijl daarop aan. Laat je vooral niet ontmoedigen. Iedereen die ooit begonnen is met simracen bevond zich in de fase waarin jij je nu bevindt.
Voor AC zet de track op Optimum. Je gaat het niet 1-2-3 leren op een Green track, dat is voor later.
dit! ook pas paar maand bezig, elke dag uurtje of meer oefenen en stap bij stap word je beter, zal je ook merken dat je de tracks op de duur van buiten kent, ga je altijd net iets meer op de limiet. niet dat ik al competitief ben, maar kan nu toch al mooi mee met ai op max. belangrijkste is overigens ‘clean’ leren racen. maar begin eerst met hotlaps, racen gaat enkel demotiverend werken in begin.Huugje schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 03:59:
[...]
Mijn belangrijkste tip voor je: probeer niet meteen te pushen oftewel een snelle tijd neer te zetten. Pushen werkt juist averechts. Probeer alles zo soepel mogelijk te houden, zowel het sturen als het remmen en gas geven. Constant je rondjes kunnen rijden is belangrijker dan een enkel snel rondje neerzetten.
Kies bij voorkeur een circuit dat je al redelijk kent of leer deze te kennen. Dat laatste gaat je overigens niet lukken met een paar rondjes. Bepaal in welke versnelling je elke bocht het beste kunt nemen. Bekijk daarvoor eventueel op youtube een filmpje van iemand die in dezelfde auto op hetzelfde circuit rijdt. Maar uiteindelijk gaat het erom welke versnelling voor jou het prettigst werkt om een bocht snel maar veilig te nemen.
Leer dan voor elke bocht je rempunt te kennen, oftewel het punt waarop je begint met remmen om met de juiste snelheid de bocht in te gaan. Rem aanvankelijk voor de zekerheid wat vroeger en verleg je rempunt daarna steeds wat meer richting de bocht om het ideale rempunt te vinden (je merkt het vanzelf wanneer die zich te dicht bij de bocht bevindt ;-). Gebruik objecten naast de baan om je rempunt te herkennen.
Rem met beleid. Hou er rekening mee dat bij het remmen het gewicht van je auto zich naar de voorkant verplaatst en bij het loslaten weer naar achteren. Doe je dit wild en abrupt, dan kan je auto al gauw in onbalans raken omdat je snel veranderd van veel grip op je voorwielen naar minder grip. Druk je rempedaal ook niet volledig in, want daarmee blokkeer je je banden en zul je niet of nauwelijks meer kunnen sturen. Oftewel, je zult rechtdoor schieten. Een auto remt het meest efficient wanneer je banden zich op het randje van grip en geen grip bevinden en dat punt moet je leren kennen.
Gebruik ook je gaspedaal met beleid, vooral in een auto met veel vermogen. Simpelweg op je gaspedaal stampen zal je al gauw in de problemen brengen aangezien je voor- of achterwielen daardoor hun grip kunnen verliezen (afhankelijk of de auto voorwiel of achterwiel aangedreven is). Leer ook op welk punt in de bocht je weer op het gas kunt gaan. Doe je dit te vroeg, dan is de kans groot dat je alsnog uit de bocht vlieg. Leer het moment kennen waarop je voorwielen weer voldoende grip hebben om op het gas te kunnen gaan, oftewel met zo min mogelijk onderstuur.
Hou er ook rekening mee dat de banden van je auto aanvankelijk nog koud zijn en daarmee minder grip zullen hebben. Dat betekent dat je de bochten aanvankelijk wat langzamer zult moeten nemen tot de banden opgewarmd zijn en hun ideale grip hebben. Dat kan een paar rondjes duren. In een langere race zullen ze hun grip overigens weer verliezen door slijtage.
Maar uiteindelijk komt het allemaal neer op oefenen en vooral leren van je fouten. Probeer te achterhalen waarom iets mis ging en pas je rijstijl daarop aan. Laat je vooral niet ontmoedigen. Iedereen die ooit begonnen is met simracen bevond zich in de fase waarin jij je nu bevindt.
Veel goede dingen hier gemeld. Er is een grote kans dat je met het uitje met ABS en Traction Control aan hebt gereden en nu niet. Die twee maken een heel groot verschil, dan kun je nagenoeg vol op je gas en rem trappen zonder problemen, met die uit moet je echt alles met beleid doen.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik zou zeker niet alles uitzetten als je voor realisme wilt gaan, GT3 autos hebben gewoon ABS en TC en zou ze dan ook gebruiken. Zeker in verschillende weersomstandigheden zijn ze erg belangrijk om hier mee te spelen.
Belangrijk om in de gaten te houden is dat deze niet geactiveerd worden met remmen of gasgeven, dan ben je te veel aan het pushen op de rem of het gas. Dat is voor mij een ijkpunt waar ik rekening mee houd.
Voor ACC zou ik de agressieve setup pakken om mee te starten en niets aan veranderen. Qua banden zorgen dat deze warm tussen de 27.5 en 28 zitten, mocht dat afwijken kan je die waarden nog wat aanpassen.
Belangrijk om in de gaten te houden is dat deze niet geactiveerd worden met remmen of gasgeven, dan ben je te veel aan het pushen op de rem of het gas. Dat is voor mij een ijkpunt waar ik rekening mee houd.
Voor ACC zou ik de agressieve setup pakken om mee te starten en niets aan veranderen. Qua banden zorgen dat deze warm tussen de 27.5 en 28 zitten, mocht dat afwijken kan je die waarden nog wat aanpassen.
[ Voor 22% gewijzigd door Mistacal op 22-03-2024 10:38 ]
__/`\__/`\__
@twolde Dat komt omdat met een controller er veel hulpjes onderhuids aanstaan die voorkomen dat je eraf vliegt.
Bij sims is meer WYSIWYG.
Ik kan zeker ACC aanraden, die heeft een (vind ik) goede practice mode die je laat zien hoe je ronde is dmv gekleurde vlakjes tijdens het rijden zelf. Je kan zelf in de opties kiezen wat je wil oefenen.
Bij AC heb je duizenden mods die wellicht hetzelfde kunnen, ik kijk vaak naar minisectoren.
Als je later de ideale lijn uitzet, dan leer je pas de rempunten aan de hand van de baan zelf kennen. Dan is het xxx meter voor kerbstone y. Leer jezelf ook gelijk af de foam markers (50-100-150m) langs de kant te gebruiken als ze op het gras staan. Er wordt er weleens eentje afgetikt in de race en dan ben je je rempunt-oriëntatie kwijt.
Bij sims is meer WYSIWYG.
Ik kan zeker ACC aanraden, die heeft een (vind ik) goede practice mode die je laat zien hoe je ronde is dmv gekleurde vlakjes tijdens het rijden zelf. Je kan zelf in de opties kiezen wat je wil oefenen.
Bij AC heb je duizenden mods die wellicht hetzelfde kunnen, ik kijk vaak naar minisectoren.
Als je later de ideale lijn uitzet, dan leer je pas de rempunten aan de hand van de baan zelf kennen. Dan is het xxx meter voor kerbstone y. Leer jezelf ook gelijk af de foam markers (50-100-150m) langs de kant te gebruiken als ze op het gras staan. Er wordt er weleens eentje afgetikt in de race en dan ben je je rempunt-oriëntatie kwijt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat is wel hoog, volgens mij is het momenteel rond de 27.0 optimaal.Mistacal schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:35:
Qua banden zorgen dat deze warm tussen de 27.5 en 28 zitten, mocht dat afwijken kan je die waarden nog wat aanpassen.
Jeetje wat een antwoorden! Dit motiveert me weer om er weer voor te gaan.
Bedankt voor de tips die iedereen gegeven heeft, ga er mijn voordeel mee doen.
I stand corrected, is idd rond de 27 en iets erboven, ze moeten gewoon groen zijn die bandjes,Card Nox schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:28:
[...]
Dat is wel hoog, volgens mij is het momenteel rond de 27.0 optimaal.
__/`\__/`\__
Top! Wanneer het eenmaal klikt zullen je motivatie en plezier alleen maar toenemen. Dat was bij mij in ieder geval wel het geval.twolde schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:30:
Jeetje wat een antwoorden! Dit motiveert me weer om er weer voor te gaan.
Bedankt voor de tips die iedereen gegeven heeft, ga er mijn voordeel mee doen.
Nog een laatste punt dat ik vergeten was. Ik neem aan dat je je stuur en pedalen zowel in de driver software van je stuurtje als in het spel hebt gecalibreerd. Mocht dat niet zo zijn, doe dat dan even wel. Het is tenslotte belangrijk dat je stuur en pedalen doen wat je van ze verwacht. Niet dat bijvoorbeeld je gaspedaal al op 100% input staat terwijl je hem pas tot halverwege hebt ingedrukt.
Ik zie geen input als ik dat zelf ook niet doe, dus dat zou naar behoren gekalibreerd moeten zijn denk ik zelf. Maar verbeter me vooral als jij denkt dat het niet zo is.Huugje schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:09:
[...]
Top! Wanneer het eenmaal klikt zullen je motivatie en plezier alleen maar toenemen. Dat was bij mij in ieder geval wel het geval.
Nog een laatste punt dat ik vergeten was. Ik neem aan dat je je stuur en pedalen zowel in de driver software van je stuurtje als in het spel hebt gecalibreerd. Mocht dat niet zo zijn, doe dat dan even wel. Het is tenslotte belangrijk dat je stuur en pedalen doen wat je van ze verwacht. Niet dat bijvoorbeeld je gaspedaal al op 100% input staat terwijl je hem pas tot halverwege hebt ingedrukt.
Heb Le Mans Ultimate aangeschaft, daarin is de controle van de auto toch ook wel beter en heb ik gisteravond redelijk leuk kunnen racen! Nog steeds schoonheidsfouten uiteraard, maar daar moet ik alleen maar van leren.
Prima dat je geen input ziet wanneer je zelf geen input geeft, maar het gaat er vooral om dat het spel weet wat de volledige range van je axis is, of dat nu je stuur, je gas- of je rempedaal is. Oftewel, het spel dient te weten wat de maximale waarde is die de axis teruggeeft wanneer je 100% input op een axis geeft.twolde schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:58:
[...]
Ik zie geen input als ik dat zelf ook niet doe, dus dat zou naar behoren gekalibreerd moeten zijn denk ik zelf. Maar verbeter me vooral als jij denkt dat het niet zo is.
Heb Le Mans Ultimate aangeschaft, daarin is de controle van de auto toch ook wel beter en heb ik gisteravond redelijk leuk kunnen racen! Nog steeds schoonheidsfouten uiteraard, maar daar moet ik alleen maar van leren.
Wanneer ik bijvoorbeeld op mijn Heusinkveld pedalen hardwarematig de travel range wijzig, dien ik de pedalen eerst in de driver software van Heusinkveld opnieuw te calibreren zodat de driver op de hoogte is van de nieuwe range en daarna nog eens in het spel zelf zodat ook die weet wat de nieuwe range is.
Ik heb nog een extra scherm die ik eigenlijk wilde verkopen, maar ik bedacht me dat ik die natuurlijk ook boven mijn triples kan plaatsen voor wat extra info.
Vraag me af wat handig is om daar te tonen en welke software (betaald of gratis) daar het mooiste voor is (eventueel icm overlays). Ben op zoek naar zoiets: https://github.com/mihi4/SimHub_Dashes, maar dan wat meer gericht op iracing. Is zelf iets in simhub maken het meest handige of hebben jullie nog betere tips?
Vraag me af wat handig is om daar te tonen en welke software (betaald of gratis) daar het mooiste voor is (eventueel icm overlays). Ben op zoek naar zoiets: https://github.com/mihi4/SimHub_Dashes, maar dan wat meer gericht op iracing. Is zelf iets in simhub maken het meest handige of hebben jullie nog betere tips?
JRT
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik heb de Haptic Reactors op mijn Simagic P1000 pedalen zitten die ik aanstuur via Simhub. Werkt perfect.kampers schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:42:
Jullie hier ervaring met bass shakers op de pedalen? Ik heb de Clubsport V3 met rumble maar daar voel je "niets" van eerlijk gezegd.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hier de motors van Sim3d op de pedalen, ook aangestuurd via Simhubkampers schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 12:42:
Jullie hier ervaring met bass shakers op de pedalen? Ik heb de Clubsport V3 met rumble maar daar voel je "niets" van eerlijk gezegd.
kunnen de Haptic Reactors of de Sim3d ook op de Heusinkveld Sprints?
Ik heb ook de haptic reactors van simagic en ze werken prima, maar ik vind de toegevoegde waarde echt heel minimaal. Mijn meest gebruikte autos hebben geen ABS of TC. Welke instellingen gebruiken jullie in simhub? Ik heb ook wheel slip & wheel lock geconfigureerd, maar in de praktijk laat ik (blijkbaar) bijna nooit mijn wielen slippen of locker... Dus effectief blijven ze gewoon de hele tijd niets doen.
@Ragnar9999 Kan met een mount die je kan 3d printen, of je kan het ook zo doen: YouTube: How To Mount Simagic Haptic Pedal Reactors To Other Pedals - Step By...
@Ragnar9999 Kan met een mount die je kan 3d printen, of je kan het ook zo doen: YouTube: How To Mount Simagic Haptic Pedal Reactors To Other Pedals - Step By...
Ja, mits een passende adapter wel. Er veel 3D print oplossingen daarvoor.Ragnar9999 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:53:
kunnen de Haptic Reactors of de Sim3d ook op de Heusinkveld Sprints?
Ik ontvang morgen of woensdag mijn Simagic Haptic Reactor die ik op de rem van mijn Heusinkveld Sprints wil installeren.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Bij Sim3d krijg je de mounts erbij voor de Sprints.Greencap schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 13:55:
Ik heb ook de haptic reactors van simagic en ze werken prima, maar ik vind de toegevoegde waarde echt heel minimaal. Mijn meest gebruikte autos hebben geen ABS of TC. Welke instellingen gebruiken jullie in simhub? Ik heb ook wheel slip & wheel lock geconfigureerd, maar in de praktijk laat ik (blijkbaar) bijna nooit mijn wielen slippen of locker... Dus effectief blijven ze gewoon de hele tijd niets doen.
Ik heb alles besteld om er men pedalen te modden met "speakers" ben eens benieuwdRagnar9999 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:08:
Thnx
Hebben ze toegevoegde waarde wat jullie betreft of is het meer zoals @Greencap beschrijft?
Had de V3's een paar jaar geleden en wat @kampers zei , dat deed niet zoveel
Hebben jullie nog een goede aanbeveling voor een plek om gebruikte simracing spullen te kopen en verkopen?
Hier op T.net V&A?Greencap schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:13:
Hebben jullie nog een goede aanbeveling voor een plek om gebruikte simracing spullen te kopen en verkopen?
V&A en Marktplaats staat er vol mee.Greencap schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:13:
Zo vol vind ik het anders niet en het is natuurlijk nogal een niche markt, dus kon me voorstellen dat er betere kanalen waren. Thanks though!
Iemand hier ervaring met een Simagic GT NEO (Of iets anders van Simagic) aan de praat te krijgen op een Windows 11 machine met AMD 7800X3D en B650 board? Ik ben al even aan het pielen maar enige wat het stuurtje doet is de led's laten knipperen en SimPro manager herkent niets. Windows herkent ook niets.
In Device Manager helemaal niets te zien en gebeurt ook niets qua herkenningsgeluiden van Windows. Heb alle USB poorten geprobeerd maar allemaal zelfde issue. Mijn HE pedalen als ook Fanatec DD1 doen het prima. Heb ook al gekeken of alle drivers van Moederbord up to date zijn maar dat is ook. Mis ik ergens een setting of toch een driver? Iemand een idee?
Heb de GT Neo aangesloten op een oudere Windows 10 Laptop en daar word ie prima herkent en functioneert ie ook. Ook SimPro manager ziet hem en kan hem instellen. Daar zegt ie dat Firmware 1.3.0 op de GT Neo staat.
In Device Manager helemaal niets te zien en gebeurt ook niets qua herkenningsgeluiden van Windows. Heb alle USB poorten geprobeerd maar allemaal zelfde issue. Mijn HE pedalen als ook Fanatec DD1 doen het prima. Heb ook al gekeken of alle drivers van Moederbord up to date zijn maar dat is ook. Mis ik ergens een setting of toch een driver? Iemand een idee?
Heb de GT Neo aangesloten op een oudere Windows 10 Laptop en daar word ie prima herkent en functioneert ie ook. Ook SimPro manager ziet hem en kan hem instellen. Daar zegt ie dat Firmware 1.3.0 op de GT Neo staat.
@Psql Heb je SimPro manager geüpdatet? Ik zag een recente update waarbij de enige release note "support for GT Neo" was. Je zou (minimaal) versie 2.0.338 moeten hebben.
Ja ik heb vandaag de allerlaatste versie (2.0.338) van de site gedownload. Die had ik ook geprobeerd op mijn oudere Windows 10 Laptop en daar werkte het wel.
Maar lijkt haast wel of ie ergens stroom limited is ofzo. Het stuurtje zet 1 voor 1 alle led's aan normaal. Maar bij 2 led's van de RPM balk stopt het al en daarna beginnen alle led's te knipperen. Dus waarom dit niet goed gaat op mijn Sim PC snap ik nog niet.
Maar lijkt haast wel of ie ergens stroom limited is ofzo. Het stuurtje zet 1 voor 1 alle led's aan normaal. Maar bij 2 led's van de RPM balk stopt het al en daarna beginnen alle led's te knipperen. Dus waarom dit niet goed gaat op mijn Sim PC snap ik nog niet.
Misschien nog door de pairing procedure lopen? Kan zijn dat je die wel op je Windows 10 PC hebt gedaan, maar nog niet op je Windows 11 PC.
Het is via USB dus dan is pairing procedure niet nodig. Op die andere PC dus ook niet doorlopen. Als ik kijk naar de werkende PC dan hoort ie een HID Game Controller driver te installeren. Die zie ik op die oude PC dus er tussen staan en haal ik stuurtje eruit is dat Device weg. Kijk ik bij Devices & printers in Windows dan staat de GT Neo er tussen en als ik dan Properties open zie ik de analoge pedals en alle knoppen. Gebruik ik de knoppen zie ik de knop oplichten in Windows Properties. Dus wat dat betreft lijkt stuurtje wel in orde.
Maar onder Windows 11 op mijn andere PC komt dus niets naar boven in de Device manager. Ook als ik bij Devices & Printers add device doe komt er niets naar boven van de GT Neo.
Maar onder Windows 11 op mijn andere PC komt dus niets naar boven in de Device manager. Ook als ik bij Devices & Printers add device doe komt er niets naar boven van de GT Neo.
zei,Ragnar9999 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:08:
Thnx
Hebben ze toegevoegde waarde wat jullie betreft of is het meer zoals @Greencap beschrijft?
Had de V3's een paar jaar geleden en wat @kampers zei , dat deed niet zoveel
Wellicht ligt het aan de usb waar de servo op aangesloten zit, aangezien je dat met “stroom limited” aangeeft?Psql schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:43:
Ja ik heb vandaag de allerlaatste versie (2.0.338) van de site gedownload. Die had ik ook geprobeerd op mijn oudere Windows 10 Laptop en daar werkte het wel.
Misschien kun je proberen op een powered usb-hub o.i.d.?
Vandaag mijn pedalen gemod met de eerder benoemde methode.
Als die Simmagic beter is als dit, dan sta je er goed op.
Ik ben hiermee meer dan tevreden. Zo tevreden dat ik dit ook eens op mijn stoel getest heb en meteen een extra set besteld.
Stoel: Engine, RPM, Shift enz
Pedalen, ABS, TC enz..
180€ voor pedalen en stoel DIY mod.
Als die Simmagic beter is als dit, dan sta je er goed op.
Ik ben hiermee meer dan tevreden. Zo tevreden dat ik dit ook eens op mijn stoel getest heb en meteen een extra set besteld.
Stoel: Engine, RPM, Shift enz
Pedalen, ABS, TC enz..
180€ voor pedalen en stoel DIY mod.
:strip_exif()/f/image/ZvGq8N5xXQblURGlNqashub1.jpg?f=fotoalbum_large)
De stroom limited is maar een gok. Maar ik zal inderdaad eens kijken wat het stuurtje doet als ik hem via een Powered Hub probeer aan te sluiten. Thanks.dawg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:41:
[...]
Wellicht ligt het aan de usb waar de servo op aangesloten zit, aangezien je dat met “stroom limited” aangeeft?
Heb nog een ander AMD systeem geprobeerd met een Ryzen 3600 en MSI board met ook Windows 11 en daar doet het stuurtje het ook gelijk. Driver wordt gelijk geïnstalleerd en bij Printers en Devices ook weer terug te vinden en alles werkt. Dus lijkt ook niet een Windows 11 issue.
Had geen power hub liggen maar mijn monitoren hadden wel nog een hub aan boord.dawg schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:41:
[...]
Wellicht ligt het aan de usb waar de servo op aangesloten zit, aangezien je dat met “stroom limited” aangeeft?
Hierop het stuurtje aangesloten en de monitor volgens op mijn PC en nu doet het stuurtje het wel. Dus lijkt opgelost via deze manier. Snap alleen nog totaal niet waarom eventueel niet direct op de PC werkte. Nadat via de USB hub werkte heb ik hem aangesloten zonder die hub te gebruiken en dan werkt het ook gewoon ineens.
Maar ja in ieder geval opgelost
Cool, een simrace topic! Ik ben een tijd geleden zelf begonnen met simracen. Ben van een G29 ge-upgrade naar een Fanatec setup en een kameraad van me heeft mijn G29 overgenomen. Hij en een aantal andere zitten in door ons beheerde Discord server, met focus op Assetto Corsa. We spelen ook andere simrace games. We zoeken al een tijdje wat Nederlandse simrace enthousiastelingen om gezellig bij ons in de server te komen om ook eens mee te spelen.
We proberen het op enige wijze wat 'serieuzer' op te pakken, maar het blijft wel voor de fun. Dus geen mega serieus gedoe ofzo, gewoon lekker beetje racen. We proberen beter te worden, bedenken events en laten daarvoor enige tijd een server aan staan voor practice waarna we later dan een race doen. Ik heb een eigen server, dus we kunnen daarmee alle kanten op.
Mochten er hier mensen geïnteresseerd zijn om mee te doen, dan doem ij maar even een berichtje, dan stuur ik je een Discord invite
We proberen het op enige wijze wat 'serieuzer' op te pakken, maar het blijft wel voor de fun. Dus geen mega serieus gedoe ofzo, gewoon lekker beetje racen. We proberen beter te worden, bedenken events en laten daarvoor enige tijd een server aan staan voor practice waarna we later dan een race doen. Ik heb een eigen server, dus we kunnen daarmee alle kanten op.
Mochten er hier mensen geïnteresseerd zijn om mee te doen, dan doem ij maar even een berichtje, dan stuur ik je een Discord invite
Zijn hier AMS2 enthousiastelingen?
Na nieuwe wheelbase, zelfde merk andere model. Helaas hele tijd gedoe in AMS2.
Nu na hoop gedoe eindelijk pedalen en wheelbase weer aan de praat alleen mis ik nu alle force feedback..
Ik heb dit ook een keer in RF2 gehad, helaas werken alle fixes gevonden op Google en Reddit ook niet (steam controllers uit, documenten folder weg)..
Heeft iemand anders dit ook gehad en kunnen oplossen?
Nu na hoop gedoe eindelijk pedalen en wheelbase weer aan de praat alleen mis ik nu alle force feedback..
Ik heb dit ook een keer in RF2 gehad, helaas werken alle fixes gevonden op Google en Reddit ook niet (steam controllers uit, documenten folder weg)..
Nooit issues mee gehad moet ik zeggen...michielvh83 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:44:
Zijn hier AMS2 enthousiastelingen?
Over welke wheelbase hebben we het?
Heeft iemand hier een wind simulator? Ik zweet me nu al een ongeluk, laat staan als het straks warmer wordt. Ik kan natuurlijk een goede fan kopen, maar dacht dat een wind sim misschien wel leuker is.
Ook wel benieuwd naar, heb nog hoop fans liggen. Ben zelf ook beetje aan het uitkijken voor immersie, ofwel een bass shaker (maar schrik voor lawaai, gezien rig in living staat en vrouw nu al weleens commentaar geeft over de schakel-peddels) ofwel wind-sim. Meest ideale zou triple zijn maar heb daar jammer genoeg geen plaats voor.
@lapino van wat ik zo kan vinden is een wind sim meestal best lawaaierig (op vol vermogen in ieder geval) Bass shakers kunnen juist best stil zijn, die van mij maken nauwelijks lawaai.
Voor je flippers zou je wellicht de afstand kunnen verkorten (als je stuurtje dat toe laat)
Voor je flippers zou je wellicht de afstand kunnen verkorten (als je stuurtje dat toe laat)
Die flippers vallen wel mee hoor (Ascher McLaren Artura Sport), wil gewoon maar aantonen dat nog extra lawaai niet meteen door gezin zou geapprecieerd worden. Vrouw merkte dat eens op toen ik met koptel aan het spelen was, dat ze dat ‘getik’ wel hoorde. Vandaar ook twijfel voor shaker, heb ook al de simagic haptics op de pedalen zitten en die ook wat minder sterk gezet. Had ik maar gebouwd met een eigen bureau/mancave 18j terug
[ Voor 54% gewijzigd door lapino op 07-04-2024 19:57 ]
De haptics maken meer geluid dan bass shakers, dus als dat de maatstaf is dan kan het gewoon
Ik heb a/c op de plek waar mijn rig staat, veel fijner.Greencap schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:48:
Heeft iemand hier een wind simulator? Ik zweet me nu al een ongeluk, laat staan als het straks warmer wordt. Ik kan natuurlijk een goede fan kopen, maar dacht dat een wind sim misschien wel leuker is.
@Señor Sjon Ja, dat gaat helaas lastig op de plek waar de rig staat. Desondanks blijft de vraag wel een interessante, want ben wel benieuwd hoeveel een windsim toevoegt qua immersie.
Ik ook sinds twee weken. Kan niet wachten op de zomer.Señor Sjon schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:01:
[...]
Ik heb a/c op de plek waar mijn rig staat, veel fijner.
:strip_exif()/f/image/XOfYCzv6RDaxklsVmJX8jsqY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J5jxLeQ16lnTrcUR9PLfKNMW.jpg?f=fotoalbum_large)
Persoonlijk vind ik dat het niet super veel toevoegt tenzie je alleen open wheelers rijdt. Ik gebruik de windsim als koeling voor de warme dagen en ook daarvoor volstaat deze prima.Greencap schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:12:
@Señor Sjon Ja, dat gaat helaas lastig op de plek waar de rig staat. Desondanks blijft de vraag wel een interessante, want ben wel benieuwd hoeveel een windsim toevoegt qua immersie.
Ik ben van plan om binnenkort te gaan upgraden naar triples.
Na redelijk wat research heb ik besloten om voor drie 27"1080p schermen te gaan. Hiervoor heb ik nu een shortlist, maar zou graag wat advies ontvangen.
De shortlist is:
AOC 27G2SPAE/BK
LG UltraGear 27GQ50F-B
AOC Gaming 27G2SAE/BK
MSI G2712
Iiyama G-Master GB2770HSU-B5
BenQ Mobiuz EX2710S
Om tot een keuze te komen een aantal vragen:
- Mijn idee is dat een IPS-paneel een betere keuze is dan een VA-paneel, klopt dat? (Mijn huidige monitor is ook een IPS en die bevalt tot nu toe goed.)
- De IPS-panelen hebben een beduidend lager contrast dan de VA-panelen, wat een bekend verschil is. Binnen de IPS is er nog een klein verschil, 1.000:1 en 1.100:1. Zou dat merkbaar zijn?
- De AOC's, MSI en Iiyama zijn net wat smaller dan de rest, wat dus betekent dat de bezels een fractie smaller zijn. Gaat dit een merkbaar verschil zijn? Wellicht goed om aan te geven dat ik de zij-monitoren zo wil gaan mounten dat de bezel daarvan achter de middelste monitor komen.
- De BenQ is aanzienlijk duurder. De voordelen ten opzichte van de rest die ik kan vinden zijn hogere helderheid en direct-led i.p.v. edge-lit. Zijn dat dingen die de meerprijs het echt waard maken?
Als er duidelijke redenen zijn om een duurdere te kiezen ben ik uiteraard bereid om daar geld voor neer te leggen. Maar als een goedkopere net zo goed is dan besteed ik dat geld liever aan een nieuwe rig.
Na redelijk wat research heb ik besloten om voor drie 27"1080p schermen te gaan. Hiervoor heb ik nu een shortlist, maar zou graag wat advies ontvangen.
De shortlist is:
AOC 27G2SPAE/BK
LG UltraGear 27GQ50F-B
AOC Gaming 27G2SAE/BK
MSI G2712
BenQ Mobiuz EX2710S
- Mijn idee is dat een IPS-paneel een betere keuze is dan een VA-paneel, klopt dat? (Mijn huidige monitor is ook een IPS en die bevalt tot nu toe goed.)
- De IPS-panelen hebben een beduidend lager contrast dan de VA-panelen, wat een bekend verschil is. Binnen de IPS is er nog een klein verschil, 1.000:1 en 1.100:1. Zou dat merkbaar zijn?
- De AOC's, MSI en Iiyama zijn net wat smaller dan de rest, wat dus betekent dat de bezels een fractie smaller zijn. Gaat dit een merkbaar verschil zijn? Wellicht goed om aan te geven dat ik de zij-monitoren zo wil gaan mounten dat de bezel daarvan achter de middelste monitor komen.
- De BenQ is aanzienlijk duurder. De voordelen ten opzichte van de rest die ik kan vinden zijn hogere helderheid en direct-led i.p.v. edge-lit. Zijn dat dingen die de meerprijs het echt waard maken?
Als er duidelijke redenen zijn om een duurdere te kiezen ben ik uiteraard bereid om daar geld voor neer te leggen. Maar als een goedkopere net zo goed is dan besteed ik dat geld liever aan een nieuwe rig.
@rubbels , ik heb geen antwoord op je technische vragen, maar waar je wel op moet letten is op de rand onder het paneel. Ik zie een aantal monitoren in je lijstje waar die rand dikker is dan de bezel, oftewel naar voren uitsteekt. Dit kan het lastig maken om de monitoren goed aan te laten sluiten. Bij bijvoorbeeld de BenQ lijkt die hoek niet afgeschuind te zijn, afgaande op de derde foto die schuin van achteren genomen is.
Wat is je GPU? Aangezien je voor 1080p monitoren wilt gaan. Waarom geen 1440p?rubbels schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:15:
Ik ben van plan om binnenkort te gaan upgraden naar triples.
De shortlist is:
AOC 27G2SPAE/BK
LG UltraGear 27GQ50F-B
AOC Gaming 27G2SAE/BK
MSI G2712
BenQ Mobiuz EX2710S
Een Radeon RX 7900 XT, met een Ryzen 7 7700X als cpu.Rivanov schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:27:
[...]
Wat is je GPU? Aangezien je voor 1080p monitoren wilt gaan. Waarom geen 1440p?
Door de verhalen die ik online zie over slechte performance met triples en VR op AMD-kaarten was ik al wat huiverig.
Zie inderdaad mensen die op deze kaart wel 1440 triple runnen. Maar met wat testen in iRacing op een single 1440 vind ik de framerate die ik haal wat eng om over te stappen op triple 1440.
Heb getest op Daytona met 19 AI's, aangezien dat voor zover ik begreep een van de zwaarste tracks is. Alles maxed out kwam ik uit op 100-120 met wat drops naar 80-90 op het binnenste stuk. Als ik sommige (onnodige) settings wat naar beneden schroef is het zo ongeveer stabiel 100-120. Ben bang dat als ik drie keer 1440 aansluit dat het dan lastig gaat worden om op drukke momenten en met regen een stabiele framerate te houden.
Heb ook al even in de iRacing Discord naar de framerate gevraagd en daar werd aangegeven dat het mogelijk wel goed zou gaan omdat overstappen naar triples vooral meer van de GPU gaat vragen en niet zozeer van de CPU. GPU-gebruik lag met bovenstaande test rond de 60%.
Speel hiernaast ook soms nog ACC en wil waarschijnlijk weer gaan beginnen met F1, maar daar maak ik me niet zo druk om wat framerates betreft.
Daarnaast twijfel ik ook zeer of ik tijdens het racen echt zal merken dat 1080 niet de hoogste resolutie is, en ik heb denk ik liever een iets lagere resolutie met hogere graphics-settings dan andersom.
Maar goed, als mensen me kunnen overtuigen dat het met triple 1440 helemaal goed zal gaan, dan zou de stap zeker de moeite waard kunnen zijn.
Rijdt zelf in VR maar als je in de toekomst je GPU upgrade krijg je dan geen spijt dat je nu niet voor 1440p gaat? Moet ook budgettechnisch mogelijk zijn natuurlijkrubbels schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:40:
[...]
Een Radeon RX 7900 XT, met een Ryzen 7 7700X als cpu.
Door de verhalen die ik online zie over slechte performance met triples en VR op AMD-kaarten was ik al wat huiverig.
Zie inderdaad mensen die op deze kaart wel 1440 triple runnen. Maar met wat testen in iRacing op een single 1440 vind ik de framerate die ik haal wat eng om over te stappen op triple 1440.
Heb getest op Daytona met 19 AI's, aangezien dat voor zover ik begreep een van de zwaarste tracks is. Alles maxed out kwam ik uit op 100-120 met wat drops naar 80-90 op het binnenste stuk. Als ik sommige (onnodige) settings wat naar beneden schroef is het zo ongeveer stabiel 100-120. Ben bang dat als ik drie keer 1440 aansluit dat het dan lastig gaat worden om op drukke momenten en met regen een stabiele framerate te houden.
Heb ook al even in de iRacing Discord naar de framerate gevraagd en daar werd aangegeven dat het mogelijk wel goed zou gaan omdat overstappen naar triples vooral meer van de GPU gaat vragen en niet zozeer van de CPU. GPU-gebruik lag met bovenstaande test rond de 60%.
Speel hiernaast ook soms nog ACC en wil waarschijnlijk weer gaan beginnen met F1, maar daar maak ik me niet zo druk om wat framerates betreft.
Daarnaast twijfel ik ook zeer of ik tijdens het racen echt zal merken dat 1080 niet de hoogste resolutie is, en ik heb denk ik liever een iets lagere resolutie met hogere graphics-settings dan andersom.
Maar goed, als mensen me kunnen overtuigen dat het met triple 1440 helemaal goed zal gaan, dan zou de stap zeker de moeite waard kunnen zijn.
Het hangt er deels ook vanaf hoever je van je schermen af zit natuurlijk, of je verschil met 1080p gaat merken. Ik zit op 54cm van m'n 1440p centermonitor, dus dan is een hogere PPI natuurlijk wel beter.rubbels schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:40:
[...]
Het blijft lastig om dit vooraf precies te kunnen bepalen v.w.b. framerate. Dat is namelijk zo afhankelijk van diverse factoren. Ik heb met triple 27" 1440p en de RTX 4080 (en 5800x3D) ook moeite met sommige scenario's op bijvoorbeeld Daytona.
Zelf ga ik voor 3x32" op 1440p. In de tijden van EyeFinity werd je al bang gemaakt dat triples je framerates tot onacceptabele laagten zouden reduceren, maar dat viel mij in de praktijk al reuze mee. Dan moet 3x1440p ook wel te handelen zijn 10 jaar en een paar generaties videokaart later. Dat speelde ik al op een uitvoering: Sapphire HD6950 en later uitvoering: Club 3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2.
Toen had je eigenlijk meer last dat spellen triples maar matig konden verwerken, met name de UI was soms over drie schermen uitgesmeerd.
Toen had je eigenlijk meer last dat spellen triples maar matig konden verwerken, met name de UI was soms over drie schermen uitgesmeerd.
@rubbels Hou er overigens wel rekening mee dat F1 géén triple screen support heeft.
Het streched het beeld simpelweg over drie schermen, maar dan heb je dus warping op je zijmonitoren. ACC en iRacing hebben uiteraard wel native triple monitor support.
Het streched het beeld simpelweg over drie schermen, maar dan heb je dus warping op je zijmonitoren. ACC en iRacing hebben uiteraard wel native triple monitor support.
De F1 games zijn wanproducten zodra je een beetje serieus spul hebt. Elke versie nieuwe 'perks' waarmee de immersie weer gesloopt wordt. Heb ze veel gespeeld, elk nieuw seizoen is het oude namelijk zwaar afgeprijsd, maar de laatste versie heb ik na een paar uurtjes weer gedeïnstalleerd. Je wordt enkel beter in het omgaan met de eigenaardigheden van dat spel, want niet op simracing is georiënteerd.
Ik heb een R5 7600 en een RX6750XT met 1440p tripples en dat gaat best goed. Daytona heb ik nooit geprobeerd op racing, maar over het algemeen in de regen heb ik 50-60fps bij de start, maar dat gaat makkelijk naar 90-110fps als het veld uit elkaar ligt. Ik heb hier en daar een shadow en detail wat omlaag gehaald, maar het ziet er allemaal nog prima uit, geholpen met VRR zodat het allemaal nog vloeiend is.rubbels schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:40:
[...]
Ik overweeg wel om de CPU en GPU te upgraden einde van het jaar, maar voor mijn 2de hands PC van 1000 euro (32GB DDR5 ram en 1 TB SSD, jaar geleden gekocht) heb ik puike performance.
Daarom speel ik het ook niet. Wil ik m'n F1 "fix" hebben dan speel ik wel één van de vele mods in Assetto Corsa.Señor Sjon schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:11:
De F1 games zijn wanproducten zodra je een beetje serieus spul hebt. Elke versie nieuwe 'perks' waarmee de immersie weer gesloopt wordt. Heb ze veel gespeeld, elk nieuw seizoen is het oude namelijk zwaar afgeprijsd, maar de laatste versie heb ik na een paar uurtjes weer gedeïnstalleerd. Je wordt enkel beter in het omgaan met de eigenaardigheden van dat spel, want niet op simracing is georiënteerd.
GPU upgrade is misschien iets voor de lange termijn, wellicht dat die er nooit gaat komen. Niet iets waar ik nu van plan ben op in te spelen in ieder geval. Bovendien zal ik tegen die tijd zo gewend zijn aan de setup dat het me waarschijnlijk niet veel boeit haha.Ragnar9999 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:45:
[...]
Rijdt zelf in VR maar als je in de toekomst je GPU upgrade krijg je dan geen spijt dat je nu niet voor 1440p gaat? Moet ook budgettechnisch mogelijk zijn natuurlijk
Ja afstand tot de schermen vind ik lastig in te schatten. Zit nu nog in een Playseat Challenge met 1 scherm op m'n bureau, maar ga samen met de triples ook upgraden naar (waarschijnlijk) een Treq One. Dus ik heb werkelijk geen idee hoe ver ik dan van m'n schermen af kom te zitten.Rivanov schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:49:
[...]
Het hangt er deels ook vanaf hoever je van je schermen af zit natuurlijk, of je verschil met 1080p gaat merken. Ik zit op 54cm van m'n 1440p centermonitor, dus dan is een hogere PPI natuurlijk wel beter.
Het blijft lastig om dit vooraf precies te kunnen bepalen v.w.b. framerate. Dat is namelijk zo afhankelijk van diverse factoren. Ik heb met triple 27" 1440p en de RTX 4080 (en 5800x3D) ook moeite met sommige scenario's op bijvoorbeeld Daytona.
En inschatten van framerates blijft inderdaad erg moeilijk. Puur gebaseerd op de kaart zou het natuurlijk belachelijk zijn dat je geen triple 1440 zou kunnen draaien op een 7900 XT, maar de praktijk in iRacing kan blijkbaar anders zijn.
Even ter vergelijking, wat voor graphics settings heb je zelf ingesteld en wat is je definitie van 'moeite met sommige scenario's'?
En wat voor CPU/GPU combi heb je waarop je de triple 1440 gaat draaien?Señor Sjon schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:06:
Zelf ga ik voor 3x32" op 1440p. In de tijden van EyeFinity werd je al bang gemaakt dat triples je framerates tot onacceptabele laagten zouden reduceren, maar dat viel mij in de praktijk al reuze mee. Dan moet 3x1440p ook wel te handelen zijn 10 jaar en een paar generaties videokaart later. Dat speelde ik al op een uitvoering: Sapphire HD6950 en later uitvoering: Club 3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2.
(God, de HD6950. Ook ooit nog gehad, lang plezier van gehad toen
Dat klinkt dan weer bemoedigend, dan zou het met mijn pc dus zeker wel moeten kunnen als ik dit hoor. Zo veel verschillende verhalen ook te vinden online, het is vreselijkEngineer Stewie schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:11:
[...]
Ik heb een R5 7600 en een RX6750XT met 1440p tripples en dat gaat best goed. Daytona heb ik nooit geprobeerd op racing, maar over het algemeen in de regen heb ik 50-60fps bij de start, maar dat gaat makkelijk naar 90-110fps als het veld uit elkaar ligt. Ik heb hier en daar een shadow en detail wat omlaag gehaald, maar het ziet er allemaal nog prima uit, geholpen met VRR zodat het allemaal nog vloeiend is.
Ik overweeg wel om de CPU en GPU te upgraden einde van het jaar, maar voor mijn 2de hands PC van 1000 euro (32GB DDR5 ram en 1 TB SSD, jaar geleden gekocht) heb ik puike performance.

Ik heb nu een 7900XT waar dat op terecht gaat komen. En je kan altijd nog sleutelen aan graphics om het beeld nog snel genoeg te houden. De pixelcount helpt al een hoop. En op een console krijgen ze toch niet meer dan 60 FPS of überhaupt triples, dus alles erboven is winst.
Ik denk dat 1080p prima kan op 27" om eerlijk te zijn. Je hebt maar 12% minder PPI t.o.v. 32" 1440p. Tijdens het racen merk je daar helemaal niets van, maar van minder FPS merk je (zodra je beneden een persoonlijke grens komt) wel wat. Ik had overigens een 6900XT met 1440p triples en dat ging prima.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Nd42XgiB93XFzp0rBQBzlXRM.png?f=user_large)
Die extra hoogte en breedte van 32" zijn juist wel fijn bij triples. Zeker op een rig. In totaal 33cm meer breedte en net ruimte voor een binnenspiegel of ticker boven.
De breedte is absoluut fijn. Daarom heb ik ook 27 - 34 - 27
De hoogte is alleen maar voordelig als je die hoogte naar beneden kan winnen en dat is vaak lastig zonder de schermen naar achteren te plaatsen (en als je ze naar achteren plaatst dan merk je weer niets van de extra hoogte).
Hangt er denk ik ook een beetje van af welke auto je rijdt. Ik rij nu vooral in open wheelers. Laatst eens in een LMP3 gereden en ik heb het gevoel dat 60% van mijn drie schermen gevuld is met de binnenkant van de auto... Daar ergens achter die A-stijl zou de apex moeten zijn... Denk ik...
Hangt er denk ik ook een beetje van af welke auto je rijdt. Ik rij nu vooral in open wheelers. Laatst eens in een LMP3 gereden en ik heb het gevoel dat 60% van mijn drie schermen gevuld is met de binnenkant van de auto... Daar ergens achter die A-stijl zou de apex moeten zijn... Denk ik...
- Sommige moderne gpu's presteren beter op hoge resolutie dan lage. Check even de 1080p vs 1440p vs 2160p prestatie van je kaart.
- Hier staat een 2080ti met triples op 1440p. Ik draai alles op high met hier en daar een tune-down voor prestatie. Ik red 60-80 fps en sims zoals AC draaien 100+. Jouw specs zijn 3-4 jaar jonger dus zou echt allemaal allemaal moeten draaien.
- V.w.b. graphische prestaties, vergelijk iRacing niet met ACC. Die liggen te ver uit elkaar. ACC is veel zwaarder.
- Plan vooruit. Je bent al in het bezit van een pc die het allemaal prima aan kan. Neem geen 1080p is mijn advies, zonde met het oogpunt op de toekomst.
- Ik ga (volgend jaar?) instappen op de 50xx series en kan dan ein-de-lijk mijn 165hz monitors gaan gebruiken waar ik ze 3-4 jaar geleden voor heb gekocht. Geduld is een schone zaak :-)
- Met 1080p monitors is geen groei mogelijk behalve op de max fps gaan zitten. En dat laatste is (imho) overrated, want een steady 60 is echt heel erg goed rijden, 100 is zeer fijn, en alles daarboven wordt ietwat subjectief.
- Hier staat een 2080ti met triples op 1440p. Ik draai alles op high met hier en daar een tune-down voor prestatie. Ik red 60-80 fps en sims zoals AC draaien 100+. Jouw specs zijn 3-4 jaar jonger dus zou echt allemaal allemaal moeten draaien.
- V.w.b. graphische prestaties, vergelijk iRacing niet met ACC. Die liggen te ver uit elkaar. ACC is veel zwaarder.
- Plan vooruit. Je bent al in het bezit van een pc die het allemaal prima aan kan. Neem geen 1080p is mijn advies, zonde met het oogpunt op de toekomst.
- Ik ga (volgend jaar?) instappen op de 50xx series en kan dan ein-de-lijk mijn 165hz monitors gaan gebruiken waar ik ze 3-4 jaar geleden voor heb gekocht. Geduld is een schone zaak :-)
- Met 1080p monitors is geen groei mogelijk behalve op de max fps gaan zitten. En dat laatste is (imho) overrated, want een steady 60 is echt heel erg goed rijden, 100 is zeer fijn, en alles daarboven wordt ietwat subjectief.
De extra breedte helpt ook met instappen in een rig.Greencap schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:59:
De breedte is absoluut fijn. Daarom heb ik ook 27 - 34 - 27De hoogte is alleen maar voordelig als je die hoogte naar beneden kan winnen en dat is vaak lastig zonder de schermen naar achteren te plaatsen (en als je ze naar achteren plaatst dan merk je weer niets van de extra hoogte).
Ik wil mij gaan verdieping in de simracing/race games.
Altijd FPS gespeeld, en soms wat Multiplayer games. Maar merk toch dat op een gegeven moment je wat anders wilt.
Nou heb ik een aantal games tot mijn beschikking:
Assetto Corsa (vanwege de mods)
F1 2022 (Gekregen van een kennis)
Ik speel op dit moment met een standaard keyboard + soms een controller. Maar wil toch graag eens kijken of dat met een stuurtje nog leuker wordt
Nou ga ik niet gelijk €500 uitgeven omdat ik een hele installatie wil gaan neerzetten.
Het gaat puur om een *test* om te zien of het daadwerkelijk de moeite voor mij is om er echt een stuurt/schakel/pedealen/stoel voor aan te gaan schaffen.
Ik ben dus op zoek naar tips wat ik het best kan doen in mijn geval.
Of is er hier misschien iemand waarbij ik voor een weekend even een setje kan lenen (tegen betaling desnoods)
Altijd FPS gespeeld, en soms wat Multiplayer games. Maar merk toch dat op een gegeven moment je wat anders wilt.
Ik speel op dit moment met een standaard keyboard + soms een controller. Maar wil toch graag eens kijken of dat met een stuurtje nog leuker wordt
Nou ga ik niet gelijk €500 uitgeven omdat ik een hele installatie wil gaan neerzetten.
Het gaat puur om een *test* om te zien of het daadwerkelijk de moeite voor mij is om er echt een stuurt/schakel/pedealen/stoel voor aan te gaan schaffen.
Of is er hier misschien iemand waarbij ik voor een weekend even een setje kan lenen (tegen betaling desnoods)
Beste tip die ik kan geven is beginnen waar de meeste van ons beginnen. Met een goedkoop stuur met lichte force feedback.marcel19 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:44:
Ik wil mij gaan verdieping in de simracing/race games.
Zo krijg je meteen een (soort) gevoel wat een auto doet en kun je meteen voelen of simracen echt wat voor je is zonder teveel geld kwijt te zijn.
Beste hiervan onder de 500 zouden Logitech G920/Thrustmaster T248/Thrustmaster T300 zijn.
Tip dan ook ff om V&A te checken. Vaak staan daar redelijk wat van deze te vinden.
Ik heb triple 1440p 165Hz monitoren (de LG27P850) en merk dat mijn PC ook te kort komt in iracing, over ACC praat ik nog niet want dat is niet vloeiend.Botmeister schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:16:
Ik zou mijn CPU en GPU willen doorschuiven naar de kinderen, omdat een R5 7600 icm een RX6750XT voor Fortnite en Apex legends op 1440p wel voldoende is.
Ik wou een RTX4080 oid kopen icm een 7800x3d, maar zou ik beter wachten op de 5000 serie (heb zelf geduld), voorlopig kan ik de settings wel minder zetten. Mijn huidige PC is exclusief voor de SIM rig.
Ik heb een Logitech G29 met pedalen gevonden met een schakelpook erbij en een wheelstand unit.TimFrogt schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:57:
[...]
Beste tip die ik kan geven is beginnen waar de meeste van ons beginnen. Met een goedkoop stuur met lichte force feedback.
Zo krijg je meteen een (soort) gevoel wat een auto doet en kun je meteen voelen of simracen echt wat voor je is zonder teveel geld kwijt te zijn.
Beste hiervan onder de 500 zouden Logitech G920/Thrustmaster T248/Thrustmaster T300 zijn.
Tip dan ook ff om V&A te checken. Vaak staan daar redelijk wat van deze te vinden.
Kosten €150. Is dat een goeie deal?
Een Logitech G29 met pedalen en schakelpookje is een meer dan oke product om te ervaren of simracen wat voor je is. Ik heb zelf jaren lang met de G27 gespeeld en altijd veel plezier aan gehad.marcel19 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:25:
[...]
Ik heb een Logitech G29 met pedalen gevonden met een schakelpook erbij en een wheelstand unit.
Kosten €150. Is dat een goeie deal?
Of €150 voor een set een goede deal is, dat is lastig te bepalen, hangt sterk af van de staat van het stuurtje. Het is in mijn ervaring niet per se een heel kwetsbaar stuurtje, maar de sensoren van de pedalen en de force feedback van het stuurtje moeten wel goed zijn.
De G29 is een goed starterssetje. Ik kon hem uiteindelijk 6 maanden later voor meer verkopen dan ik had betaald toen mijn CSL DD binnenkwam.
@marcel19
Wat al aangegeven is, G29 is een prima set om mee te beginnen. Zelf met een G27 een half jaar geracet (wel vrij snel pedalen van een pseudo loadcell mod voorzien, de originele rem voegde echt niet voor mij), voordat ik overging naar een DD stuur en een volledige alu rig.
Stuurtje met pedalen is leuk, maar moet je ook nog ergens kunnen monteren waar je prettig langdurig kunt racen. Als dat op een bureau lukt, prima, maar als je er echt enthousiast over bent, zal dat snel niet meer voldoende zijn.
Dan is €500 al heel snel veel te weinig om het serieus aan te pakken.
Voor een beetje DD stuur, redelijke pedalen en alu rig (heb je met DD eigenlijk gewoon nodig), zit je niet snel op minimaal €1200 en als je het meteen goed wil aanpakken op minimaal €2000.
Maar probeer, zeker met een G29, lekker tweedehands een Playseat rig te vinden o.i.d. voor weinig. Meer dan €150 voor een dergelijke rig niet uitgeven, doorverkopen voor meer dan dat gaat lastig worden en nogmaals, als je serieus wil gaan, is een dergelijke rig veel te licht.
Voordeel van tweedehands kopen, is dat je het met weinig verlies en soms een beetje winst weer door kunt verkopen (zelfde geldt overigens voor de serieuzere sturen/pedalen/rigs). Als je het niets vind, heb je het voor weinig kunnen gebruiken of zelfs wat aan over kunnen houden.
Wat al aangegeven is, G29 is een prima set om mee te beginnen. Zelf met een G27 een half jaar geracet (wel vrij snel pedalen van een pseudo loadcell mod voorzien, de originele rem voegde echt niet voor mij), voordat ik overging naar een DD stuur en een volledige alu rig.
Stuurtje met pedalen is leuk, maar moet je ook nog ergens kunnen monteren waar je prettig langdurig kunt racen. Als dat op een bureau lukt, prima, maar als je er echt enthousiast over bent, zal dat snel niet meer voldoende zijn.
Voor een beetje DD stuur, redelijke pedalen en alu rig (heb je met DD eigenlijk gewoon nodig), zit je niet snel op minimaal €1200 en als je het meteen goed wil aanpakken op minimaal €2000.
Maar probeer, zeker met een G29, lekker tweedehands een Playseat rig te vinden o.i.d. voor weinig. Meer dan €150 voor een dergelijke rig niet uitgeven, doorverkopen voor meer dan dat gaat lastig worden en nogmaals, als je serieus wil gaan, is een dergelijke rig veel te licht.
Voordeel van tweedehands kopen, is dat je het met weinig verlies en soms een beetje winst weer door kunt verkopen (zelfde geldt overigens voor de serieuzere sturen/pedalen/rigs). Als je het niets vind, heb je het voor weinig kunnen gebruiken of zelfs wat aan over kunnen houden.
[ Voor 11% gewijzigd door Koldur op 18-04-2024 15:12 ]
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik snap je punt helemaal volledig. Maar ik heb niet een plek in mijn woning waar ik een volledige sim in kan plaatsen. Ik heb ook zitten kijken naar een Playseat (Makkelijk opklapbaar) ideaal voor in de woonkamer.. Maar dan moet ik weer wat gaan bedenken op mijn pc welke beneden in het kantoor staat.Koldur schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:09:
@marcel19
Mijn idee was om aan het bureau te gaan zitten, maar snap je punt wel als ik met F1 aan de gang wil ik toch lekkerder zit in een Playseat. Keuzes zijn er genoeg. Nu nog de juiste kiezen.
Snap het hoor, als je de ruimte niet hebt, wordt het lastig. Heb hem zelf in een hoekje op zolder weten te zetten, wat voor de rest toch niet werd gebruikt en met een rig heb je weinig hoogte nodig.marcel19 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:33:
[...]
Ik snap je punt helemaal volledig. Maar ik heb niet een plek in mijn woning waar ik een volledige sim in kan plaatsen. Ik heb ook zitten kijken naar een Playseat (Makkelijk opklapbaar) ideaal voor in de woonkamer.. Maar dan moet ik weer wat gaan bedenken op mijn pc welke beneden in het kantoor staat.![]()
Mijn idee was om aan het bureau te gaan zitten, maar snap je punt wel als ik met F1 aan de gang wil ik toch lekkerder zit in een Playseat. Keuzes zijn er genoeg. Nu nog de juiste kiezen.
Maar als je echt niets anders kunt, dan is een G29 voor jou echt een hele goede optie. Durf bijna te stellen dat een DD stuur geen zin heeft (voor eventueel in de toekomst), behalve dat het dan wat soepeler aanvoelt en minder geluid maakt. Voor een goede DD heb je echt een heel stevige constructie nodig om het prettig te kunnen gebruiken.
Maar voor die €150 voor de G29 kun je heel veel plezier beleven hoor, heb er lang echt veel meer gereden en van genoten.
Je hebt van Playseat een soort tuinstoel die wel makkelijk op te ruimen is.
https://www.playseatstore...t-challenge-black-actifit
Ook wel tweedehands te vinden. Deze heeft in ieder geval niet de nare middenstandaard van de Evolution.
https://www.playseatstore...t-challenge-black-actifit
Ook wel tweedehands te vinden. Deze heeft in ieder geval niet de nare middenstandaard van de Evolution.
ik kan die playseat challenge alleen maar aanraden (nee, ik heb geen aandelen
)
ik heb die strandstoel zelfs met loadcell pedalen gebruikt. Uiteraard niet op standje F1-druk-het-pedaal-door-de-bodem, maar het was prima te doen. Al had ik wel het één en ander geknutseld om het fatsoenlijk te monteren
natuurlijk is het niet de optimale oplossing, maar een prima compromis
ik heb die strandstoel zelfs met loadcell pedalen gebruikt. Uiteraard niet op standje F1-druk-het-pedaal-door-de-bodem, maar het was prima te doen. Al had ik wel het één en ander geknutseld om het fatsoenlijk te monteren
natuurlijk is het niet de optimale oplossing, maar een prima compromis
[ Voor 10% gewijzigd door Arfalas op 18-04-2024 15:59 ]
@Koldur
Vanavond een setje ophalen waarbij ik denk dat ik een mooie deal heb kunnen maken:
@Arfalas
Ik wist al van die stoel, heb ooit een keer in deze gezeten bij een kennis
Vanavond een setje ophalen waarbij ik denk dat ik een mooie deal heb kunnen maken:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Gamecontrollers | Thrustmaster Ferrari F1 Wheel Add-On Zwart | € 149,- | € 149,- |
1 | Gamecontrollers | Thrustmaster GTE F458 Wheel Add-On Zwart | € 119,- | € 119,- |
1 | Gamecontrollers | Thrustmaster T-LCM Loadcell Pedalenset Aluminium, Zwart | € 192,01 | € 192,01 |
1 | Gamecontrollers | Thrustmaster T300 RS Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Game-accessoires | Playseat Challenge | € 225,- | € 225,- |
Totaal | € 685,01 |
@Arfalas
Mooi setje! Wat betaal je ervoor als ik vragen mag? Belt driven scheelt je al een irritatie van gear driven en zal je geen flex problemen geven.marcel19 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:51:
@Koldur
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Gamecontrollers Thrustmaster Ferrari F1 Wheel Add-On Zwart € 149,- € 149,- 1 Gamecontrollers Thrustmaster GTE F458 Wheel Add-On Zwart € 119,- € 119,- 1 Gamecontrollers Thrustmaster T-LCM Loadcell Pedalenset Aluminium, Zwart € 192,01 € 192,01 1 Gamecontrollers Thrustmaster T300 RS Zwart € 0,- € 0,- 1 Game-accessoires Playseat Challenge € 225,- € 225,- Totaal € 685,01
@Arfalas
Loadcell rem, goede keuze! Fijn dat je een aparte rig hebt kunnen vinden, dat ga je echt heel fijn vinden, zeker als je weet dat de stoel jou goed past.
Laat maar weten wat je ervan vindt als het binnen is en je het hebt kunnen gebruiken!
Na wat twijfelen toch eens de GT-M pack gekocht van RSS. Absoluut zijn geld waard, je voelt toch meteen dat de kwaliteit van deze mods tientallen keren hoger is dan veel gratis mods. Er zijn wel wat betalende patreons maar is echt heel erg zoeken naar kwaliteit tussen filler/conversions. Nog tips? Vooral interesse in GT auto's.
Ik race al jaren met een opvouwbare stand en dat is al heel erg leuk, maar eigenlijk kan het natuurlijk niet. Er zit makkelijk 10 cm flex aan de bovenkant en als ik rem moet ik me aan het stuur naar voren trekken. Ik wil daarom nu upgraden naar het stevigste van het stevigste.
Playseats kent natuurlijk iedereen. Sim Lab is ook een bekende. Moet ik verder nog ergens naar kijken?
Ik speel nu met een tv op een bureau of een VR-bril. Ik denk eigenlijk niet dat ik op korte termijn schermen op een stand zou plaatsen, hoe mooi het ook allemaal is.
Wel zou ik ooit een hele bewegende setup maken. Is er een bestaande cockpit die daar rekening mee houdt of zal je dan altijd naar zelfbouw moeten kijken?
Playseats kent natuurlijk iedereen. Sim Lab is ook een bekende. Moet ik verder nog ergens naar kijken?
Ik speel nu met een tv op een bureau of een VR-bril. Ik denk eigenlijk niet dat ik op korte termijn schermen op een stand zou plaatsen, hoe mooi het ook allemaal is.
Wel zou ik ooit een hele bewegende setup maken. Is er een bestaande cockpit die daar rekening mee houdt of zal je dan altijd naar zelfbouw moeten kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 22-04-2024 16:32 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
@Ample Energy ik zou in ieder geval dan naar een rig van alu profielen kijken. Dat geeft je een van de meest stabiele platformen en alle vrijheid om ervan te bouwen wat je zelf wilt.
Wat bedoel je precies met een bewegende setup maken? Bedoel je daar motion op toevoegen, zoals een SFX100 of DBOX? Of bedoel je dat je deze kan verplaatsen, of kan opklappen?
Op nagenoeg alle alu rigs kan je wel motion toevoegen. Ook op bijvoorbeeld een Simlab GT1 EVÖ is dat geen probleem. Daarvoor hoef je niet per sé naar zwaardere modellen toe. Ook verplaatsbaar is daarbij geen probleem door een setje zwenkwieltjes eronder te zetten. Opvouwbaar is echter een heel ander verhaal. Er zijn wel voorbeelden van mensen die daar e.e..a voor gemaakt hebben, maar out-of-the-box is dat vrijwel niet verkrijgbaar.
Qua schermen is dat geen must uiteraard. Ik rij al jaren in VR zonder een scherm op m'n rig gemonteerd. Is geen noodzaak toe. Ik rij m'n rig voor m'n tv, plug de stekkers in en pak de VR-bril erbij en rijden maar.... Het ziet er wellicht een beetje apart uit zo'n rig zonder scherm, maar met je VR-bril op zie je daar toch niets van
Wat bedoel je precies met een bewegende setup maken? Bedoel je daar motion op toevoegen, zoals een SFX100 of DBOX? Of bedoel je dat je deze kan verplaatsen, of kan opklappen?
Op nagenoeg alle alu rigs kan je wel motion toevoegen. Ook op bijvoorbeeld een Simlab GT1 EVÖ is dat geen probleem. Daarvoor hoef je niet per sé naar zwaardere modellen toe. Ook verplaatsbaar is daarbij geen probleem door een setje zwenkwieltjes eronder te zetten. Opvouwbaar is echter een heel ander verhaal. Er zijn wel voorbeelden van mensen die daar e.e..a voor gemaakt hebben, maar out-of-the-box is dat vrijwel niet verkrijgbaar.
Qua schermen is dat geen must uiteraard. Ik rij al jaren in VR zonder een scherm op m'n rig gemonteerd. Is geen noodzaak toe. Ik rij m'n rig voor m'n tv, plug de stekkers in en pak de VR-bril erbij en rijden maar.... Het ziet er wellicht een beetje apart uit zo'n rig zonder scherm, maar met je VR-bril op zie je daar toch niets van
Ah, sorry, ja, ik bedoel met beweging dan iets als de SFX100. Opklapbaar zal ik nooit meer vertrouwen in hebben, haha.kroegtijger schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:39:
@Ample Energy ik zou in ieder geval dan naar een rig van alu profielen kijken. Dat geeft je een van de meest stabiele platformen en alle vrijheid om ervan te bouwen wat je zelf wilt.
Zwenkwieltjes is een goede tip, dankjewel!
Ik hoop nog ergens een mooie kant en klare set te vinden, want ik heb geen idee waar ik aluminium profielen op maat kan halen. Sim Lab levert helaas niet waar ik woon.
En ik doe hetzelfde! Ik heb totaal geen high end bril meer vergeleken met wat er tegenwoordig allemaal is, maar het blijft zo ontzettend leuk
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
@Ample Energy Er zijn zo veel verschillende kant en klare oplossingen die naar je kunnen leveren. Kijk bijv. eens naar SimXPro, TREQ, Trak Racer & Next Level Racing (en dat zijn bekende namen, er zijn er ook nog veel meer minder bekend). Als je zelf profielen wil halen kan dat vrij gemakkelijk bij Motedis en Aluxprofiel.
Voor motion moet je juist geen zware rig hebben, want je moet met zo min mogelijk latency de beweging maken.kroegtijger schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:39:
Op nagenoeg alle alu rigs kan je wel motion toevoegen. Ook op bijvoorbeeld een Simlab GT1 EVÖ is dat geen probleem. Daarvoor hoef je niet per sé naar zwaardere modellen toe.
Niet voor niets wordt de befaamde quote van Colin Chapman vaak aangehaald: "Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
Met andere woorden, sneller remmen, sneller accelereren en sneller van richting veranderen bereik je het makkelijkst door de auto lichter te maken. En dat zijn nu net de dingen die ook van belang zijn voor een motion rig.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Dankjewel! Ga ik vanavond even voor zitten!Greencap schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:30:
@Ample Energy Er zijn zo veel verschillende kant en klare oplossingen die naar je kunnen leveren. Kijk bijv. eens naar SimXPro, TREQ, Trak Racer & Next Level Racing (en dat zijn bekende namen, er zijn er ook nog veel meer minder bekend). Als je zelf profielen wil halen kan dat vrij gemakkelijk bij Motedis en Aluxprofiel.
Edit: ik denk dat ik niet perfect tevreden ga zijn met een kit. Ik woon niet in NL en zou al snel >€1000 betalen, waarschijnlijk €1500 voor iets waar ik slechts redelijk tevreden mee zou zijn. >€2000 inclusief stoel.
Ik ga bouwplannen van anderen bekijken en zelf wat maken. Dan is het waarschijnlijk beter op maat, flexibeler in te zetten (van GT naar F1 bijvoorbeeld), wellicht later nog te gebruiken voor motion en kan ik hem ook nog eens geschikt maken voor flight sims.
Had gehoopt met €500 en voor het weekend klaar te zijn, maar halfbakken heb ik eerder gedaan en ga ik niet nog een keer proberen
[ Voor 39% gewijzigd door Ample Energy op 22-04-2024 23:44 ]
Hoe dat?
SimLab GT1 evo + zwenkwieltjes met rem. ~420
Halfleren Ford Focus RS recaro stoel van de sloop. ~300. Deze past 1-op-1 op een standaard GT1 evo zonder sliders of seat mounts nodig te hebben.
Bv een BMW leren sportstoel uit een 4-serie coupe, een Jaguar XE of een M240.
Vanaf pagina 25 kom je bij de leuke stoelen uit: https://parts.rhenoy.nl/f...&sort=PRICE&direction=asc
of (zelfde bedrijf)
https://www.rhenoywebshop...mn=price&sortorder=asc&q=
Kleine tip, zoek de passagiersstoelen op, die zijn bij veel auto's nauwelijks gebruikt.
En dan heb je de basis van de rig al compleet. Ik rol dit setje onder mijn bureau waar mijn monitor op staat. Ik heb ooit in de aanbieding een single monitor mount erbij gekocht, maar heb die nooit uitgepakt, ik ga ipv 32:9 naar een 3x32" opstelling, alleen dat kost mij ook weer ~1200 euro. Ach, je blijft wensen houden.
SimLab GT1 evo + zwenkwieltjes met rem. ~420
Halfleren Ford Focus RS recaro stoel van de sloop. ~300. Deze past 1-op-1 op een standaard GT1 evo zonder sliders of seat mounts nodig te hebben.
Bv een BMW leren sportstoel uit een 4-serie coupe, een Jaguar XE of een M240.
Vanaf pagina 25 kom je bij de leuke stoelen uit: https://parts.rhenoy.nl/f...&sort=PRICE&direction=asc
of (zelfde bedrijf)
https://www.rhenoywebshop...mn=price&sortorder=asc&q=
Kleine tip, zoek de passagiersstoelen op, die zijn bij veel auto's nauwelijks gebruikt.
En dan heb je de basis van de rig al compleet. Ik rol dit setje onder mijn bureau waar mijn monitor op staat. Ik heb ooit in de aanbieding een single monitor mount erbij gekocht, maar heb die nooit uitgepakt, ik ga ipv 32:9 naar een 3x32" opstelling, alleen dat kost mij ook weer ~1200 euro. Ach, je blijft wensen houden.
[ Voor 58% gewijzigd door Señor Sjon op 23-04-2024 09:32 ]
Omdat de rig die je noemt gister op “sold out” stond. Wilde een screenshot maken, maar nu is die weer leverbaar
Bij mij komt die dan op ongeveer €650 incl. BTW en verzenden. Zal nog even naar extra’s kijken zoals een plaatje voor de shifter en handrem. Dat is allemaal te overleven.
Zie dat ze ook een “seat slider” hebben. Ook een goede om over na te denken. Vriendin die soms ook een paar rondjes wil is 35 cm korter dan ik ben namelijk
Hele goede, dankjewel!Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:20:
Mooi hoor! Natuurlijk kan je geld maar 1 keer uitgeven, maar van die prijs schrik ik eigenlijk niet. Is dat dan ook 120 Hz?Señor Sjon schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:20:
[ Voor 6% gewijzigd door Ample Energy op 23-04-2024 09:55 ]
Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.