Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Iksie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Vandaag voor het eerst een bocht genomen in ACC VR. Zoooo, een partij misselijk al na één bocht! Alsof ik een krat bier met een atje op dronk. Zijn er maatregelen om motion sickness tegen te gaan?
Eerst even kijken of je je ms/refresh/fps haalt. Als dat niet goed gaat kan je zelfs ervaren vrrers oprapen.

Daarna eens kijken of het misschien wel goed gaat met een vr geoptimalizeerd spel; acc is bagger voor vr zonder bovenmatig tweaken. Of zelfs een volwaardig vr spel proberen.

Daarna kan je pas gaan denken aan jezelf als het probleem 😉.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 09:42
Iksie schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Vandaag voor het eerst een bocht genomen in ACC VR. Zoooo, een partij misselijk al na één bocht! Alsof ik een krat bier met een atje op dronk. Zijn er maatregelen om motion sickness tegen te gaan?
Heb je uberhaupt al wel ervaring in VR? (dus gaat het alleen met racen mis?)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Darkangle schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:34:
[...]

Eerst even kijken of je je ms/refresh/fps haalt. Als dat niet goed gaat kan je zelfs ervaren vrrers oprapen.

Daarna eens kijken of het misschien wel goed gaat met een vr geoptimalizeerd spel; acc is bagger voor vr zonder bovenmatig tweaken. Of zelfs een volwaardig vr spel proberen.

Daarna kan je pas gaan denken aan jezelf als het probleem 😉.
Terechte opmerking! Bad performance is instant :N

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
kroegtijger schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Heb je uberhaupt al wel ervaring in VR? (dus gaat het alleen met racen mis?)
Ik heb de bril vorige week pas gekocht, nee niet echt dus. Al gaat alles wat ik tot nu toe gedaan heb in VR, van boxen tot shooter wel zonder motion sickness. Ik ga eens met de instellingen aan de slag. Thx!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Iksie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Ik heb de bril vorige week pas gekocht, nee niet echt dus. Al gaat alles wat ik tot nu toe gedaan heb in VR, van boxen tot shooter wel zonder motion sickness. Ik ga eens met de instellingen aan de slag. Thx!!
Aah ok, dan zou ik inderdaad eerst eens rustig de tijd nemen om aan de VR-wereld te wennen en er comfortabel in te voelen. Zoals aangegeven is een goede framerate scoren wel sterk aan te bevelen hiervoor. Liever details missen met een hoge framerate dan een heel mooie wereld zien met een slechte framerate. Bouw het langzaam op qua intensiteit. Games als Moss zijn perfect om rustig in de VR-wereld te rollen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
Iksie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:59:
[...]

Nogmaals, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
Ik ga zeker meten inderdaad zoals fps. Aangezien ik een goede pc heb (RTX4080, etc) zal dat niet zo'n probleem moeten zijn. Anyways, goeie tips! Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 17:12
Er even vanuit gaande dat de performance in orde is: best kans dat je gewoon je VR racing legs nog moet opbouwen. In mijn ervaring is racen in VR altijd heel anders voor je brein dan andere beweging in VR. Aka de één kan prima gaan, terwijl je van de ander nog kotsmisselijk wordt.

Bouw het heel rustig op. Neem een langzame auto op een circuit met zo min mogelijk bochten. Ga heel rustig rijden, heel langzaam door de bocht, etc. Puur om je brein te laten wennen. Stop zodra je ook maar iets oncomfortabels voelt (het liefste daar vóór nog). Doe dit elke dag een paar minuutjes, meer niet.

Het is met VR motion sickness niet mogelijk om er brute force doorheen te werken, dus probeer dat niet. Daarmee versterk je in je brein alleen maar de relatie tussen motion sickness en VR, dat wil je niet. Je brein moet leren dat VR okee is en dat het okee is dat je ogen en evenwicht verschillende dingen ervaren.

Na een paar dagen zal je merken dat je wat langer kan. Dan kunt je langzaam gaan opbouwen. 1 hele race rijden. Een paar dagen later misschien 2, of 3. Etc.

Het duurde bij mij een week of twee voordat ik zonder issues meerdere races achter elkaar kon rijden. Maar dat verschilt uiteraard bij iedereen. Belangrijkste is om jezelf nooit te dwingen om door te gaan, dat werkt alleen maar averechts.

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Iksie
Dat langzaam opbouwen heeft goed gewerkt! En wat ik ook merkte is dat als je de focus op het punt houdt waar je heen rijdt, er geen motion sickness optreedt bij mij. Zoals in een echte auto. En idd op tijd stoppen. Maar wát een gave ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordanfreak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:07
Klopt, probeer altijd voor je uit te kijken. Dus niet alleen je ogen richting de bocht, maar je hoofd draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Iksie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:24:
Dat langzaam opbouwen heeft goed gewerkt! En wat ik ook merkte is dat als je de focus op het punt houdt waar je heen rijdt, er geen motion sickness optreedt bij mij. Zoals in een echte auto. En idd op tijd stoppen. Maar wát een gave ervaring.
Totdat je de auto in zijn achteruit zet :p

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 23:51
Mystikal schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:17:
[...]

Totdat je de auto in zijn achteruit zet :p
Ik race al langere tijd in VR maar dit moet ik ook niet te lang doen nee :+
Even achteruit als ik er (weer eens) vanaf lig kan prima, maar ik moet geen achteruit battle doen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:45
Nederlandhc schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:11:
[...]

Ik race al langere tijd in VR maar dit moet ik ook niet te lang doen nee :+
Even achteruit als ik er (weer eens) vanaf lig kan prima, maar ik moet geen achteruit battle doen zeg maar.
Ook daar kan je aan wennen, had ik op het begin ook iets, maar tegenwoordig niets een probleem. Crashen, achteruit rijden en spinnen, gaat allemaal perfect nu.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Koldur schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:30:
[...]

Ook daar kan je aan wennen, had ik op het begin ook iets, maar tegenwoordig niets een probleem. Crashen, achteruit rijden en spinnen, gaat allemaal perfect nu.
Dat klopt. In het begin had ik alleen bij crashen en achteruit rijden even een kort moment van misselijkheid, maar dat merk ik nu ook niet meer.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 23:51
[...]

Het is ook niet bij spinnen of crashen, alleen als ik bijv monza straight achteruit zou willen rijden.
Dat is meer hoe ik het bedoel. (Betere uitleg, noted voor volgende keer :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Nederlandhc schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:47:
[...]

Het is ook niet bij spinnen of crashen, alleen als ik bijv monza straight achteruit zou willen rijden.
Dat is meer hoe ik het bedoel. (Betere uitleg, noted voor volgende keer :D )
Dan nog, heb ik nergens last meer van.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelota71
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-10 20:52
Mystikal schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 21:54:
[...]

Niet veel te zien, maar hierbij de foto's. Rij VR.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanavond haal ik als het goed is de mijne op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Pelota71 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:28:
[...]

Vanavond haal ik als het goed is de mijne op :)
Cool! Wat rij je voor sim?

In Mijdrecht?

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 27-03-2023 13:06 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelota71
Voornamelijk Assetto Corsa en in wat mindere mate RF2 en Automobilista 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Pelota71 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:07:
Voornamelijk Assetto Corsa en in wat mindere mate RF2 en Automobilista 2.
En is de motion rig binnen?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelota71
Ja ik heb deze gisteren opgehaald, wat een loodzwaar ding overigens. Aangezien ik een zelfbouw rig heb zal ik eerst het een en ander moeten aanpassen om de motion te kunnen installeren. Via werk gelukkig profielen en beugeltjes in overvloed 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Pelota71 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:00:
Ja ik heb deze gisteren opgehaald, wat een loodzwaar ding overigens. Aangezien ik een zelfbouw rig heb zal ik eerst het een en ander moeten aanpassen om de motion te kunnen installeren. Via werk gelukkig profielen en beugeltjes in overvloed 😁
Inderdaad loodzwaar!!!

Succes en we horen graag je ervaringen!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb het ook een poosje geprobeerd maar mij lukte dat dus uiteindelijk niet, langste wat ik kon hebben was een half uurtje a 40 minuten maar daarna brak het zweet me uit en stapte ik kotsmisselijk uit en had ik last van branderige ogen.

Best jammer want VR is wel een hele andere ervaring en wat mij vooral hielp was dat ik bochten "in" kon kijken waardoor ik uiteindelijk net even wat consistenter leek te zijn.

Maar er zijn dus mensen zoals ik die het simpelweg niet trekken om in VR te racen :+

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
Ik denk dat iedereen aan VR racen kan wennen, mits je er goed de tijd voor neemt om op te bouwen. Je zegt dat je kotsmisselijk uitstapte, wat al aangeeft dat je te lang bent doorgegaan. Om te wennen aan VR moet je juist stoppen vóór je misselijk wordt. Als je doorgaat totdat je al misselijk bent, dan leer je je lichaam dat VR slecht is en dat er een relatie is tussen VR en misselijk zijn. Keren daarna zal je dan alleen maar sneller misselijk worden.

Juist door korte sessies te houden en te stoppen voordat je misselijk wordt, leer je je lichaam dat VR okee is en het niet erg is dat er een verschil is tussen wat je ogen zijn en je lijf voelt. Daar moet je alleen wel de tijd voor nemen. Elke dag eveneen paar minuten racen, dan stoppen en pas de volgende dag weer. Na elke 5 of 10 minuten even de bril af, even goed nagaan "hoe voel ik me?", en als er ook maar een klein beetje ongemak is, stoppen. Dan na een week, of twee weken merk je dat je steeds langer door kunt. Maar dan nog, op tijd stoppen.

Ik ben zelf heel erg gevoelig voor motion sickness. Sommige VR games kan ik nog altijd niet goed spelen, of maar een paar minuten. Maar racen in VR heb ik in een paar weken kunnen opbouwen. Voorheen werd ik letterlijk na één bocht misselijk. Inmiddels kan ik het onbeperkt spelen zonder naar gevoel. En dat is zonder ventilators of pillen of weet-ik-veel, puur door heel rustig op te bouwen. Ik ben er van overtuigd dat als ik dat kan, iedereen dat kan. Mits je het "goed" aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beempje schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:53:
Je zegt dat je kotsmisselijk uitstapte, wat al aangeeft dat je te lang bent doorgegaan. ... Mits je het "goed" aanpakt.
Ik heb het weken lang gedaan met korte sessies, steeds iets verder opvoeren e.d. en stoppen voor je misselijk wordt maar voor mij is het gewoon niet weggelegd en was ik er na verloop van tijd wel klaar mee. VR gebeuren is toen doorgegaan naar een maatje van me. Die zette hem op zijn neus en reed er vervolgens zonder ergens last van te hebben even een avondje iRacing mee weg... en toen was ik er helemaal klaar mee :+

Daarnaast vond ik het allemaal niet heel prettig wanneer het wat warmer werd dus uiteindelijk is het een ultra wide geworden die straks in het nieuwe huis (waar ik wat meer ruimte heb voor de rig) vervangen gaat worden voor een tripple setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
Fair enough.
R2D2 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:48:
[...]
VR gebeuren is toen doorgegaan naar een maatje van me. Die zette hem op zijn neus en reed er vervolgens zonder ergens last van te hebben even een avondje iRacing mee weg... en toen was ik er helemaal klaar mee :+
Ja ik moet zeggen dat dat me soms ook frustreert. Sommige mensen hebben werkelijk nergens last van!

Overigens vind ik VR racen wel leuk voor de immersie, maar verder zeker niet superieur. Er komt, zoals je zelf al aangeeft, ook best wel ongemak/gedoe bij kijken waar je lang niet altijd trek in hebt. En ik ben zelf ook absoluut niet sneller in VR dan plat. Dus wat dat betreft kan ik je zeker geen ongelijk geven dat je ermee gekapt bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@R2D2
Jammer zeg, ik dacht ook altijd dat het bij iedereen met gewenning kon. Ik heb een keer een sessie van iets meer dan drie uur gedaan en ging prima. En inderdaad, de bochten inkijken is zoveel makkelijker. Maar ja, als je er ziek van wordt, is er natuurlijk geen klap aan.
Ik heb toevallig airco op zolder waar mijn rig staat, dus warmte geen probleem.

Mijn moeder even laten rijden op Praag met een eend, eerst zachtjes, dat ging, daarna wat harder, instant misselijk. Mijn vrouw hetzelfde verhaal. Dus het is wel echt een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
R2D2 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:48:
[...]

Ik heb het weken lang gedaan met korte sessies, steeds iets verder opvoeren e.d. en stoppen voor je misselijk wordt maar voor mij is het gewoon niet weggelegd en was ik er na verloop van tijd wel klaar mee. VR gebeuren is toen doorgegaan naar een maatje van me. Die zette hem op zijn neus en reed er vervolgens zonder ergens last van te hebben even een avondje iRacing mee weg... en toen was ik er helemaal klaar mee :+

Daarnaast vond ik het allemaal niet heel prettig wanneer het wat warmer werd dus uiteindelijk is het een ultra wide geworden die straks in het nieuwe huis (waar ik wat meer ruimte heb voor de rig) vervangen gaat worden voor een tripple setup.
Er zit natuurlijk ook een nuance in qua wat en hoe.

Als jij op bv een i7 6700 en een 1660 nvidia kaart op 72hz zit te spelen en je ms en framerates zelfs met reprojection bij lange na niet haalt... Of dat je ergens in de 4-5ms zit op 120 a 144hz. Mijn ervaring met gevoelige proefpersonen is dat dit een heel end helpt of zelfs het verschil uitmaakt tussen wel of niet claimen dat iemand niet tegen vr kan.

Ik zeg niet dat je setup niet goed is overigens, maar de details ontbreken nagenoeg altijd in anecdotale verhalen (had laatst een vriend die zijn vr setup verkocht "omdat hij er te gevoelig voor was", en na wat doorvragen zat hij op een nog mindere setup dat in het voorbeeld, met alles op high en ultra in sims...).

Die vriend komt binnenkort naar het lab hier om te kijken of het wel prima gaat met wat aanpassingen, gezien hij zeer enthousiast was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Darkangle schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:06:
[...]
Ik zeg niet dat je setup niet goed is overigens, maar de details ontbreken nagenoeg altijd in anecdotale verhalen (had laatst een vriend die zijn vr setup verkocht "omdat hij er te gevoelig voor was", en na wat doorvragen zat hij op een nog mindere setup dat in het voorbeeld, met alles op high en ultra in sims...).
Setup zal het niet geweest zijn denk ik, ik ben wel iets later aan de bril gegaan omdat ik wat moeite kreeg met het lezen van nummerplaten op de snelweg e.d... misschien heeft dat er mee te maken.

Maar naast misselijkheid was het onderaan de streep ook niet helemaal "my cup of tea" en was het me verdere investering niet waard op dat moment, ook omdat ik het van de hand kon doen zonder er iets op af te schrijven.
Koldur schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:01:
@R2D2
Jammer zeg, ik dacht ook altijd dat het bij iedereen met gewenning kon.
Ik geloof ook best dat dat in 98% van de gevallen het geval is, maar ja uitzonderingen houd je altijd :+

[ Voor 14% gewijzigd door R2D2 op 04-04-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:21:
[...]

Setup zal het niet geweest zijn denk ik, ik ben wel iets later aan de bril gegaan omdat ik wat moeite kreeg met het lezen van nummerplaten op de snelweg e.d... misschien heeft dat er mee te maken.

Maar naast misselijkheid was het onderaan de streep ook niet helemaal "my cup of tea" en was het me verdere investering niet waard op dat moment, ook omdat ik het van de hand kon doen zonder er iets op af te schrijven.

[...]

Ik geloof ook best dat dat in 98% van de gevallen het geval is, maar ja uitzonderingen houd je altijd :+
Enige wat ik mij nog bedacht, is je PC snel genoeg voor een compleet soepele ervaring? Juist in VR wil je geen haperingen hebben en helemaal niet als je er gevoelig voor bent met motion sickness.
Mijn 3080 had hotspot problemen en had ik haperingen mee, iedere paar seconden wel. Toen begon ik na een tijdje wel wat niet lekker te worden. Met de 4090 is dat verleden tijd natuurlijk ;) !
Zal waarschijnlijk wel goed zitten, maar laatste optie nog. Je wil overigens wel minimaal op 80 fps komen, anders is het ook een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:24
Koldur schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:42:
[...]

Enige wat ik mij nog bedacht, is je PC snel genoeg voor een compleet soepele ervaring? Juist in VR wil je geen haperingen hebben en helemaal niet als je er gevoelig voor bent met motion sickness.
Mijn 3080 had hotspot problemen en had ik haperingen mee, iedere paar seconden wel. Toen begon ik na een tijdje wel wat niet lekker te worden.
Zal waarschijnlijk wel goed zitten, maar laatste optie nog. Je wil overigens wel minimaal op 80 fps komen, anders is het ook een dingetje.
Altijd de refresh rate (hz) van je headset matchen (of overschrijden) om zeker te zijn dat het soepel aanvoelt. Als je headset op 120hz is ingesteld moet je minimaal continu 120fps halen (en niet minimum 80).

[ Voor 3% gewijzigd door TiezZ_BE op 04-04-2023 13:16 ]

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelota71
Mystikal schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Inderdaad loodzwaar!!!

Succes en we horen graag je ervaringen!
Na een aantal dagen heb ik motion V3 eindelijk kunnen installeren, aangezien mijn rig geen standaardmaat heeft was het nog best wel een uitdaging. Vond het vooral lastig wat betreft de hoogte van mijn stoel. Het laatste waar ik zin in had was het demonteren van mijn complete rig om de motion erin te laten zakken. Uiteindelijk toch gelukt met een voorlopige oplossing met aluminium plaatjes. Het mooie ervan is dat ik nu niet zomaar meer de bochten uitvlieg aangezien ik meer voel wat de wagen doet. Vooral het op en terugschakelen vind ik geweldig. Binnenkort eerst maar eens een nieuwe stoel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
Na wat in VR geraced te hebben, wat super cool is, ga ik toch voor een triple monitor opstelling met als afwisseling af en toe in VR. Nu heb ik de NLR triple monitor stand gekocht en ga daaraan eerst mij 43" 4k tv ophangen. De andere 2 monitors komen wel later. Deze Mi P1 tv heeft alleen HDMI (2.1) als input. Om toch op de toekomst met goede, bv. 34" monitors voorbereid te zijn wil ik een DP 1.4 kabel van 5m met een HDMI connector kopen. Mijn PC staat verder van mijn rig af. Mijn RTX4080 heeft 3xDP en 1xHDMI. Kun je bij triple monitor DP doorlussen of moet je 3 kabels aanleggen? Wat is het beste? Of toch voor nu een lange HDMI kabel? Mijn rig staat ong. 5 meter van mijn PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
@Iksie 5 meter is wel zo ongeveer het kritieke punt wat je qua afstand probleemloos kan overbruggen voor DisplayPort. HDMI kan je 65ft (zo'n 21,5 meter) mee overbruggen ,maar displayport volgens specs tot zo'n 15ft (5 meter). Ik denk dus dat je in dit geval ook van die 5 meter moet uitgaan, en met een beetje nette kabelmanagement kan dat wel eens problematisch worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:56

Format-C

Tracing Rays

Hallo.

Vraagje.

Als je éénmaal verslaafd bent geraakt aan simracen is er dan nog een weg terug?

(Geloof dat ik hooked ben na aanschaf van een Moza R5 Bundel. (Had al een g29 en t300 geprobeerd maar was daar niet van overtuigd. Hier wel van!!! 👍) Ben nu aan het oefenen om zonder TC in ACC driftend bochten uit te accelereren, om mn gevoel met het stuurtje en de game nog wat verder te optimaliseren. Maar dit is wel heeeeeul erg verslavend zeg. 😱 Edit; heb ook het idee dat ik nu bochten veel later beter in kan remmen dan met controller. Ik dacht dat ik vrij goed was met controller maar na 1 dag met dit stuurtje verpulver ik de tijden die ik met controller reed al. 😁👌)

Maar nog een vraag; zijn er mensen met een 49 inch 5120x1440 scherm die de view- instellingen willen delen (met een screenshot bijv?) Zit nog wat te kloten met de FOV en afstand denk ik. Denk dat ik met mn hoofd een meter van t scherm zit. En t 49 inch scherm staat nog nét boven de wheelbase.

[ Voor 45% gewijzigd door Format-C op 12-04-2023 15:39 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Format-C schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:28:
Hallo.

Vraagje.

(Geloof dat ik hooked ben na aanschaf van een Moza R5 Bundel. (Had al een g29 en t300 geprobeerd maar was daar niet van overtuigd. Hier wel van!!! 👍) Ben nu aan het oefenen om zonder TC in ACC driftend bochten uit te accelereren, om mn gevoel met het stuurtje en de game nog wat verder te optimaliseren. Maar dit is wel heeeeeul erg verslavend zeg. 😱 Edit; heb ook het idee dat ik nu bochten veel later beter in kan remmen dan met controller. Ik dacht dat ik vrij goed was met controller maar na 1 dag met dit stuurtje verpulver ik de tijden die ik met controller reed al. 😁👌)

Maar nog een vraag; zijn er mensen met een 49 inch 5120x1440 scherm die de view- instellingen willen delen (met een screenshot bijv?) Zit nog wat te kloten met de FOV en afstand denk ik. Denk dat ik met mn hoofd een meter van t scherm zit. En t 49 inch scherm staat nog nét boven de wheelbase.
Pak er eens een FOV calculator bij zoals deze, https://dinex86.github.io/FOV-Calculator/

Nog een tip, driftend een bocht uit is niet de manier waarop je snelle tijden neer gaat zetten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 12-04-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
Ben nu aan het oefenen om zonder TC in ACC driftend bochten uit te accelereren
Je bent je ervan bewust dat de auto's in ACC in principe niet gemaakt zijn om zonder TC en ABS te rijden? (just checking :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

R2D2 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:43:
[...]

Nog een tip, driftend een bocht uit is niet de manier waarop je snelle tijden neer gaat zetten ;)
Nee dat weet ik.

Maar is meer om te kunnen voelen waar zo'n beetje de grens van de grip ligt. En hoe glijden voelt zeg maar

Met een stuur krijg je wel 10 x zoveel FBB dan met een controller en daar moet ik even aan wennen. 😁

Edit: bedankt voor de link naar de calculator. Had ook al wat op youtube gezien... Op zich maakt het voor de snelheid (tijden) niet echt súperveel uit merk ik. Vooralsnog. Het is meer wennen aan het krijgen van veel meer FBB.
Beempje schreef op woensdag 12 april 2023 @ 16:12:
[...]

Je bent je ervan bewust dat de auto's in ACC in principe niet gemaakt zijn om zonder TC en ABS te rijden? (just checking :) )
Ja. Dat had ik al begrepen.

(Zal het écht niet zo zijn dat als je perfect remt en gasgeeft je sneller bent zonder TC? Ik bedoel als TC ingrijpt kost het ook tijd toch?)

Maar om de grenzen goed te kunnen voelen heb ik alles even zo laag mogelijk staan.

Edit; wat goed te voelen is met stuurtje is dat je later kan remmen. Super diep . Dat je zelfs nog bijna glijdend een bocht in kan remmen. Wel gaaf gevoel.

Je kan nu echt gooien en smijten voor mn gevoel. Maar moet nog meer oefenen.

Ben wel addicted. Iig.

[ Voor 55% gewijzigd door Format-C op 12-04-2023 16:32 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turner_7
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 15:57
Hallo.

Vraagje.

Nee hoor. Zeker niet 😜

Twitch | Youtube | 7800x3d | 4090 | Simucube 2 Pro - GSI Formula Pro Elite - VRS Pedals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zit er nog zo bij....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB2pZu54TT26vjrgWyamRS4VryU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NmObOcUDYt4cF15k4V6pEvZ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar denk dat ik nog zo'n race frame wil hebben waar ik het scherm en het stuur en de pedalen aan kan mounten.

Het meeste heb ik al.

Eventueel nog Load Cell rem.

Maar zit nu dus al te denken what next is. Edit: zelf iets in elkaar flanzen lijkt me wel leuk. Zal eens kijken.
😂

Maar eigenlijk is dit nog wel even prima te doen zo. 😁

[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 12-04-2023 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Heeft iemand enig idee hoe ik in SimHub de ambient ligts voor een Adalight-device instel? Ik heb inmiddels de ledjes wel werkend, maar de area of capture staat nu op links, rechts en onder. Ik heb alleen leds links en rechts zitten, maar heb geen idee hoe ik kan instellen op welke delen van het beeld de capture moet gebeuren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xva7pBIgiimmS2TTIG4U0abn9FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6bNRz4L8d84Hzc1BN7Jyf5Fj.png?f=fotoalbum_large
Het is dus de bedoeling dat ik 71 leds links, en 71 leds rechts krijg. Aanvullend de vraag of je ook 2 adalight-devices met 2 aparte captures kan gebruiken, of dat dit gelimiteerd is tot 1 device.

--edit--
Probleem met instellen van de leds is opgelost. Het blijkt dat er een bugje in versie 8.3.7 zit waardoor je niet op de edit led layout knop kan klikken. Met tab er naartoe en spatie om te bevestigen en daarna kon ik alle instellingen maken die nodig waren.

[ Voor 13% gewijzigd door kroegtijger op 21-04-2023 22:58 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Format-C schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:41:
[...]

Zit er nog zo bij....
[Afbeelding]

Maar denk dat ik nog zo'n race frame wil hebben waar ik het scherm en het stuur en de pedalen aan kan mounten.

Het meeste heb ik al.

Eventueel nog Load Cell rem.

Maar zit nu dus al te denken what next is. Edit: zelf iets in elkaar flanzen lijkt me wel leuk. Zal eens kijken.
😂

Maar eigenlijk is dit nog wel even prima te doen zo. 😁
Het probleem wat je veelal ziet en wat bij jou denk ik ook een beetje is, is dat het een kip / ei verhaaltje is... LC's kopen zonder de rig erbij te hebben is eigenlijk niet heel handig... andersom, een rig zonder fatsoenlijke pedalen is ook een beetje armoedig..... Zelfde geldt voor de wheelbase... een mooie DD op je desk mounten zoals zo te zien nu is gedaan is eigenlijk wel zonde... maar een rig zonder knappe wheelbase..tja...waarvoor de rig dan nog?? En dus wordt de credit card weer tevoorschijn getrokken :')

Zelf iets samenstellen is zeker leuk, maar ook best heel veel werk om alles bij elkaar te zoeken en te zorgen dat het past. Ervan uitgaande dat je een alu rig kiest, alles in 1x goed hebt ingeschat en besteld ben je ietsjes goedkoper uit dan wanneer je een kant-en-klare kit koopt, maar het scheelt geen enorme bedragen. Qua montage is een rig zoals een Sim-lab gt1 evo tegenover een vergelijkbare zelfbouw-constructie niet heel veel anders. Voordeel van de kits is dat je zeker weet dat je alle onderdelen hebt (of zou moeten hebben... incidenteel mist er wel eens iets) en dat het ook op elkaar past. Ook specifieke onderdelen zoals een pedal plate of een wheel plate zijn daar al in ondervangen. Ik vond dat zelf al met al doorslaggevend genoeg om niet zelf te gaan rommelen, maar dan maar dat beetje meer uit te geven en een beproefd concept nemen, maar er zijn heel veel die zelf aan de slag zijn gegaan met indrukwekkende resultaten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kroegtijger schreef op donderdag 20 april 2023 @ 18:51:
[...]

Het probleem wat je veelal ziet en wat bij jou denk ik ook een beetje is, is dat het een kip / ei verhaaltje is... LC's kopen zonder de rig erbij te hebben is eigenlijk niet heel handig... andersom, een rig zonder fatsoenlijke pedalen is ook een beetje armoedig..... Zelfde geldt voor de wheelbase... een mooie DD op je desk mounten zoals zo te zien nu is gedaan is eigenlijk wel zonde... maar een rig zonder knappe wheelbase..tja...waarvoor de rig dan nog?? En dus wordt de credit card weer tevoorschijn getrokken :')
Afgelopen weekend even bij een bekende van me rond gereden, die heeft nu even mijn SC2 sport aangezien mijn complete rig en aanverwanten in de verhuisdozen zit... die heeft een oude set CSL pedalen. Na de CSL-DD vervangen te hebben voor de SC2 en alles lekker afgesteld te hebben zat ik binnen 5 rondjes op 3 tiende van mijn snelste tijd ooit op Spa in de 911 GT3 terwijl ik al ruim een maand niet meer in de rig heb gezeten :+

Ik ben waarschijnlijk de uitzondering op de regel maar ik vind de winst die pedalen je zouden leveren volgens velen onder aan de streep nog wel mee vallen. Met een load cell is het denk ik wat makkelijker om consistent te zijn bij het wat lastigere bochtenwerk (iets als een Suzuka?) maar het viel me eigenlijk niets tegen met de CSL pedalen.

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik ZO slecht ben dat echt niets me sneller maakt hoeveel geld ik er ook tegenaan blijf gooien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:07:
[...]

Afgelopen weekend even bij een bekende van me rond gereden, die heeft nu even mijn SC2 sport aangezien mijn complete rig en aanverwanten in de verhuisdozen zit... die heeft een oude set CSL pedalen. Na de CSL-DD vervangen te hebben voor de SC2 en alles lekker afgesteld te hebben zat ik binnen 5 rondjes op 3 tiende van mijn snelste tijd ooit op Spa in de 911 GT3 terwijl ik al ruim een maand niet meer in de rig heb gezeten :+

Ik ben waarschijnlijk de uitzondering op de regel maar ik vind de winst die pedalen je zouden leveren volgens velen onder aan de streep nog wel mee vallen. Met een load cell is het denk ik wat makkelijker om consistent te zijn bij het wat lastigere bochtenwerk (iets als een Suzuka?) maar het viel me eigenlijk iets tegen met de CSL pedalen.

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ik ZO slecht ben dat echt niets me sneller maakt hoeveel geld ik er ook tegenaan blijf gooien :+
Uit het verhaal kan ik even niet uitmaken wat je nu precies getest hebt. Daarom is reageren wat lastig of makkelijk uit context te trekken. Maar hier toch even mijn antwoord.

Als je van niet load cell (LC) pedalen naar wel LC pedalen gaat, dan duurt het bij de meeste mensen wel even om eraan te wennen en er echt sneller voor een rondje op te worden. Maar dan hoor je met goede LC pedalen die ook voor jou goed zijn afgesteld, echt wel merkbaar sneller te worden. Goed afstellen bedoel ik mee dat je snel met een trap op 80 of 100 procent kan komen en daarna goed langzaam kan minderen om goed te kunnen trailbraken.

Daar kom je meteen op het punt, hoe belangrijk is het om voor een rondje supersnel te zijn in een race? Kort door de bocht gezegd: niet, want het gaat om de cadans die je zo consistent wilt kunnen rijden in een race om daar je positie goed te kunnen behouden of de persoon voor je te kunnen verschalken.
En laat daarbij consistentie van een rem een belangrijke rol spelen ;)

Dan nog scheelt het altijd per persoon, maar dat ik met mijn G27 setje begon te racen, dacht ik dat het allemaal onzin was m.b.t. LC pedalen e.d. Toen overgegaan op een Truebrake mod, wat mij sneller maakte en veel consistenter deed racen naar nu een CSL Elite V2 pedalen set waardoor ik de boel echt perfect kan afstellen en veel meer kan moduleren nog.
Tijden zijn stukken sneller en racen is een stuk minder moeilijk geworden.

Upgrade van mijn stuur heeft mij ook wel wat sneller gemaakt, doordat ik dingen net wat sneller voel en daardoor slippen/spinnen vaak voor kan zijn, maar de pedalen is wat mij een stuk meer controle geven over het racen nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Koldur schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:29:
[...]

Uit het verhaal kan ik even niet uitmaken wat je nu precies getest hebt. Daarom is reageren wat lastig of makkelijk uit context te trekken. Maar hier toch even mijn antwoord.

Als je van niet load cell (LC) pedalen naar wel LC pedalen gaat, dan duurt het bij de meeste mensen wel even om eraan te wennen en er echt sneller voor een rondje op te worden. Maar dan hoor je met goede LC pedalen die ook voor jou goed zijn afgesteld, echt wel merkbaar sneller te worden. Goed afstellen bedoel ik mee dat je snel met een trap op 80 of 100 procent kan komen en daarna goed langzaam kan minderen om goed te kunnen trailbraken.

Daar kom je meteen op het punt, hoe belangrijk is het om voor een rondje supersnel te zijn in een race? Kort door de bocht gezegd: niet, want het gaat om de cadans die je zo consistent wilt kunnen rijden in een race om daar je positie goed te kunnen behouden of de persoon voor je te kunnen verschalken.
En laat daarbij consistentie van een rem een belangrijke rol spelen ;)

Dan nog scheelt het altijd per persoon, maar dat ik met mijn G27 setje begon te racen, dacht ik dat het allemaal onzin was m.b.t. LC pedalen e.d. Toen overgegaan op een Truebrake mod, wat mij sneller maakte en veel consistenter deed racen naar nu een CSL Elite V2 pedalen set waardoor ik de boel echt perfect kan afstellen en veel meer kan moduleren nog.
Tijden zijn stukken sneller en racen is een stuk minder moeilijk geworden.

Upgrade van mijn stuur heeft mij ook wel wat sneller gemaakt, doordat ik dingen net wat sneller voel en daardoor slippen/spinnen vaak voor kan zijn, maar de pedalen is wat mij een stuk meer controle geven over het racen nu.
Ik heb al wat pedaal sets versleten, CSL pedalen zonder, en met loadcell, BJ Simracing, Kapral, Heusinkveld Sprints en vlak voor alles de verhuisdozen in ging een setje Asetek pedalen op de rig geschroeft ;)

Waar ik op doelde, een load cell maakt je niet per definitie sneller of consistenter. Ik rijd al even rond met een load cell set en was dus praktisch net zo snel zonder op een oude CSL pedaalset zonder load cell en ik durf ook wel te beweren dat ik net zo consistent kan zijn zonder load cell als dat weer mijn default setup zou zijn.

Mijn bewering zou dus zijn, ja een loadcell is een verbetering maar geen absolute must. Het maakt het misschien wat makkelijker om consistent te zijn maar dat is het dan ook wel.

In tegenstelling tot wat jij beweert durf ik hem dus wel aan dat de winst niet zozeer zit in betere "gear" zoals een loadcell pedaalset of een direct drive wheelbase maar vooral in de "tijd" die je er in stopt.

Mijn "normale" setup bestaat uit een Podium DD2, Podium Porsche wheel, Heusinkveld sprints en dat alles op een XT160 rig (daarnaast heb ik nog de beschikking over een SC2 sport, Cube Formula Sport, Fanatec Formula V2 stuurwiel). Alles bij elkaar zit je dan op een slordige 4K ex pc scherm en weet ik veel wat. Afgelopen weekend stapte ik na 2 maanden niet geraced te hebben in een goedkope zelfbouw alu rig met een CSL-DD (wel 8Nm) en McLaren stuurwiel met een setje oude versie CSL pedalen zonder loadcell en was ik dus praktisch even snel :+

Daarna de CSL-DD vervangen voor de SC2 sport met de Cube Formula Sport en hoewel ik het wel een veel fijnere setup vind om mee rond te rijden maakte het me niet sneller ;)

De "winst" van dure gear is wat mij betreft dus marginaal, de grootste winst zit hem in de uren die je er in stopt. Men roept vaak "je moet er eerst aan wennen" e.d. en natuurlijk is dat zo maar men vergeet dan voor het gemak even dat de tijd die je "aan het wennen" bent ook weer track time is waardoor je hoe dan ook sneller wordt (gemiddeld genomen dan).

Overigens ben ik ook van mening dat "omdat het kan" nog altijd de meest valide reden is om gewoon lekker aan te schaffen wat je wil / kunt / wat het je waard is, het is een hobby en die mag best geld kosten zonder dat daar enige "verantwoording" voor afgelegd moet worden... maar dat de regel "oefening baart kunst" en gewoon lol hebben de beste manier is om sneller te worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@R2D2
Mijn ervaring is echt heel anders, gelukkig wen ik zelf wel snel aan nieuwe hardware. Ik ging bij het nieuwe rempedaal steeds, om juist dat beter kennen van een baan uit te sluiten, eerst wennen op een nieuwe baan waar ik nooit gereden had zodat ik het pedaal goed aanvoelde en daarna op een bekend circuit rijden met een bekende auto, na drie rondes vlogen mijn tijden omlaag met tienden en alles een stuk consistenter.
Dat ik laatst bij Racesquare ging rijden, was mijn ervaring echt slecht, afkomende van een LC rem (Truebrake G27). Was erg vervelend rijden. Dat ik van mijn Truebrake naar de CSL Elite V2 ging, waren mijn tijden na twee rondes gelijk. Dus voor mij persoonlijk maakt het echt een groot verschil.

Remmen lukte mij met de niet LC rem echt niet consistent, dat wel in mijn ervaring met een LC echt een verademing. Misschien dat jij een uitzondering bent met niet LC goed te kunnen remmen, je moet zo snel perfect de positie aanpassen om geen fouten te maken zonder LC of LC achtige rem. Dat is voor de meeste mensen echt veel lastiger dan met LC.
Gas geven is een stuk vergevender dan remmen op dat vlak.

Ik vind drie tienden van een beste tijd nog in een auto op een baan waar je veel op gereden hebt nog best een groot verschil. Natuurlijk heb je een tijd niet gereden en ik weet niet hoeveel rondes je geprobeerd hebt, dus nu lastig een objectief oordeel aan te geven.

Wel ben ik het ermee eens dat nieuwe professionelere gear niet automatisch betekent dat je sneller gaat rijden.
Zeker het stuur is daar een grappige factor in, verreweg de meeste personen geven aan dat een DD stuur heel gaaf is, maar ze nagenoeg niet sneller heeft gemaakt. Nog grappiger punt daarin is, dat een DD stuur vaak verreweg het duurste component is.
Dus ja, je koopt het niet per se om sneller te worden en dan nog is die ervaring persoonlijk. Maar bij verreweg de meeste mensen maakt een LC rem de tijden een stuk beter, terwijl diezelfde mensen zeggen dat het stuur dat nagenoeg niet doet.

Moraal van het verhaal, test het sowieso uit voordat je de aanschaf doet met het doel om snellere tijden te rijden.
Hoewel ik het punt van consistentie wel durf te weerleggen, het is wetenschappelijk bewezen dat muscle memory vele malen betrouwbaarder is dan een positie bepalen met de voet.

EDIT:
Nog even wat onderzoek gedaan om mijn stelling toch even goed te checken. De term Muscle Memory is niet juist, maar wat iedereen elkaar napraat komt uiteindelijk wel op hetzelfde neer, alleen klopt de term dus niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 25-04-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:35:
@R2D2
Remmen lukte mij met de niet LC rem echt niet consistent ... Misschien dat jij een uitzondering bent met niet LC goed te kunnen remmen, je moet zo snel perfect de positie aanpassen om geen fouten te maken zonder LC of LC achtige rem.
Er zijn genoeg mensen die dat prima kunnen en dat dagelijks doen in de diverse sims, de grijze massa tussen je oren wil misschien graag anders doen geloven (en ik zeg echt niet dat het 0 effect heeft) nadat je de beurs om hebt gekeerd voor wat nieuws.

Mooi filmpje, YouTube: World's Fastest Gamer vs Normal Guy | Sim Racing Challenge

Of Rudy van Buuren, YouTube: Getting Started With Sim Racing ft. Rudy van Buren | brought by Logi... achter zijn bureau met een G923 op de sokjes en standaard pedaal setje die sneller is dan ik ooit zal zijn al gooi ik er een ton tegenaan qua gear ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:57:
[...]

Er zijn genoeg mensen die dat prima kunnen en dat dagelijks doen in de diverse sims, de grijze massa tussen je oren wil misschien graag anders doen geloven (en ik zeg echt niet dat het 0 effect heeft) nadat je de beurs om hebt gekeerd voor wat nieuws.

Mooi filmpje, YouTube: World's Fastest Gamer vs Normal Guy | Sim Racing Challenge

Of Rudy van Buuren, YouTube: Getting Started With Sim Racing ft. Rudy van Buren | brought by Logi... achter zijn bureau met een G923 op de sokjes en standaard pedaal setje die sneller is dan ik ooit zal zijn al gooi ik er een ton tegenaan qua gear ;)
Ik heb het geprobeerd hoor, maar de LC maakte voor mij het allemaal een stuk makkelijker. Dat heeft niets met bias te maken, de tijden waren aardig duidelijk beter geworden. Het is dus echt persoonlijk.
Heb maanden zonder LC gereden, bleef met remmen een mixed bag, na de LC te gebruiken was het echt beter dus. Erg persoonlijk dus.

Heb trouwens het idee dat je mijn post niet helemaal gelezen hebt, ik heb al duidelijk gemaakt dat gear niet zaligmakend hoeft te zijn en het erg persoonlijk is.

Dan nog, als iemand super goed is met rempunten bepalen, kan die persoon sneller zijn met niet LC remmen, maar misschien nog wel sneller met LCs :P
Het enige wat die opmerking bewijst, is dat er iemand sneller kan zijn dan jij met niet LC remmen. Om goed te worden met racen moet je ook gewoon goed kunnen racen natuurlijk. En dat is heel lastig! Wil absoluut niet zeggen dat ik er erg goed in ben ;) maar door de LC dus wel een stuk betere tijden uit heb kunnen halen dan ik ervoor deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:03:
[...]
Ik heb het geprobeerd hoor, maar de LC maakte voor mij het allemaal een stuk makkelijker. Dat heeft niets met bias te maken, de tijden waren aardig duidelijk beter geworden. Het is dus echt persoonlijk.
Heb maanden zonder LC gereden, bleef met remmen een mixed bag, na de LC te gebruiken was het echt beter dus. Erg persoonlijk dus.
Even switchen van A naar B en weer terug naar A gaat er niet voor zorgen dat je A of B helemaal onder de knie krijgt. Nogmaals, je kunt je prima aanpassen aan het rijden zonder load cell, misschien is het lastiger, misschien ook niet... allemaal een beetje geklooi in de marge, onder aan de streep ben ik er van overtuigd dat je met beiden echt even snel kunt zijn als je er maar op oefent.

Let wel, wat "fijner, leuker e.d." is om mee te rijden of laat ik geheel buiten beschouwing.
Heb trouwens het idee dat je mijn post niet helemaal gelezen hebt, ik heb al duidelijk gemaakt dat gear niet zaligmakend hoeft te zijn en het erg persoonlijk is.

Dan nog, als iemand super goed is met rempunten bepalen, kan die persoon sneller zijn met niet LC remmen, maar misschien nog wel sneller met LCs :P
Het enige wat die opmerking bewijst, is dat er iemand sneller kan zijn dan jij met niet LC remmen. Om goed te worden met racen moet je ook gewoon goed kunnen racen natuurlijk. En dat is heel lastig! Wil absoluut niet zeggen dat ik er erg goed in ben ;) maar door de LC dus wel een stuk betere tijden uit heb kunnen halen dan ik ervoor deed.
Omdat je vaak terug valt op een N=1, en zo simpel is het niet. Nogmaals, "practice makes perfect" en dat je links en rechts die tijd qua "practice" wat in kunt korten mbv wat chiquere gear zal misschien best (al zal ook dat per persoon verschillen) maar als je er genoeg tijd in steekt kun je met een Logitech G*insert een typenummer van de laatste 10 jaar* echt net zo snel zijn als met een rig die het veelvoudige heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:16:
[...]

Even switchen van A naar B en weer terug naar A gaat er niet voor zorgen dat je A of B helemaal onder de knie krijgt. Nogmaals, je kunt je prima aanpassen aan het rijden zonder load cell, misschien is het lastiger, misschien ook niet... allemaal een beetje geklooi in de marge, onder aan de streep ben ik er van overtuigd dat je met beiden echt even snel kunt zijn als je er maar op oefent.

Let wel, wat "fijner, leuker e.d." is om mee te rijden of laat ik geheel buiten beschouwing.

[...]

Omdat je vaak terug valt op een N=1, en zo simpel is het niet. Nogmaals, "practice makes perfect" en dat je links en rechts die tijd qua "practice" wat in kunt korten mbv wat chiquere gear zal misschien best (al zal ook dat per persoon verschillen) maar als je er genoeg tijd in steekt kun je met een Logitech G*insert een typenummer van de laatste 10 jaar* echt net zo snel zijn als met een rig die het veelvoudige heeft gekost.
Feit is en blijft, het is persoonlijk, dat stuk blijf je een beetje aan voorbij gaan. N=1 wat afwijkt, betekent dat het al persoonlijk is, want voor jouw ervaring geldt precies hetzelfde dat is ook een N=1 ;)
Jouw ervaring is compleet het tegenovergestelde van die van mij. Dat is een N=1 van jou kant, maar net zo goed van mijn kant.

Ik heb het zo objectief mogelijk naar mijzelf getest en een niet LC maakt mij in ieder geval consequent inconsistent (nee, niet incontinent :P ) en trager.
Fijn dat jij zonder LC uit de voeten kunt, maar dat de ervaringen zo verschillend zijn, geeft temeer aan dat het gewoon belangrijk is om dergelijke zaken even goed uit te testen voor je overgaat tot aanschaf met het idee beter te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

Wat vaak onderschat wordt is dat betere gear niet persé betekent dat je sneller bent, maar het wel makkelijker maakt om constantere resultaten neer te zetten. En per saldo kan dat meer bijdragen dan die ene absoluut snelste ronde. Als voorbeeld: Als je 10 ronden rijdt van 2:00:00 gemiddeld en je hebt een verschil tussen de ronden zitten van max 0.5 seconden, dan is dat beter dan dat je 9 ronden rijdt met gemiddeld 2:01:00 met een verschil van 1 seconde en 1 ronde van 1:58:00. In het laatste geval heb je wel de snellere ronde neergezet, maar in totaal heb je dus 20:07:00 racetijd, terwijl je in het eerste geval 20:00:00 rijdt. Scheelt 7 seconden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:27:
[...]
Feit is en blijft, het is persoonlijk, dat stuk blijf je een beetje aan voorbij gaan. N=1 wat afwijkt, betekent dat het al persoonlijk is, want voor jouw ervaring geldt precies hetzelfde dat is ook een N=1 ;)
Jouw ervaring is compleet het tegenovergestelde van die van mij. Dat is een N=1 van jou kant, maar net zo goed van mijn kant.
Euhmmmm nee, oefening baart kunst is helemaal niets persoonlijks aan en kan volgens mij gewoon als feit beschouwd worden. Uiteindelijk zul je misschien ooit tegen een plateau aan komen waarbij gear het verschil kan maken maar daar zit je echt niet zomaar op, daar is helemaal niets N=1 aan en iets wat gok ik veel mensen in dit topic kunnen beamen uit eigen ervaring die al wat jaren sim race ervaring achter de kiezen hebben ;)
Ik heb het zo objectief mogelijk naar mijzelf getest en een niet LC maakt mij in ieder geval consequent inconsistent (nee, niet incontinent :P ) en trager.
Jij hebt het over, ik heb even x rondjes met A gedaan en x rondjes met B. Het verschil tussen wel / geen load cell en de manier waarop je rondrijdt is dermate groot dat je niet even in zo'n kort tijdsbestek kunt zeggen dat A of B je sneller of consistenter maakt. Wanneer je overstapt naar een pedaalset MET loadcell vergt dat enige aanpassing en dus tijd, beweren dat je winst vervolgens door rijden met een loadcell komt is leuk maar de factor tijd die inmiddels is verstreken waarin je ook weer sneller wordt laat je buiten beschouwing.

Dat je met een loadcell setup wat makkelijker consistentie kunt bereiken is omdat "kracht" nou eenmaal makkelijker te repliceren is dan een afstand, maar door gewenning en oefening kun je die consistentie ook echt bereiken zonder loadcell setup, het zal je misschien meer tijd kosten maar dat betekent niet dat het niet kan.
Fijn dat jij zonder LC uit de voeten kunt, maar dat de ervaringen zo verschillend zijn, geeft temeer aan dat het gewoon belangrijk is om dergelijke zaken even goed uit te testen voor je overgaat tot aanschaf met het idee beter te worden.
Ik kan dus schijnbaar ook prima zonder loadcell op de pedalen rijden inderdaad, toch zal ik de loadcell pedalen de deur niet uit doen omdat ik het simpelweg fijner vind rijden en ik de laatste jaren niet anders heb gedaan. Daarnaast zou het natuurlijk pure kapitaalvernietiging zijn voor zover sim racen dat al niet is ;)

En "even" goed testen is vaak een lastig verhaal omdat het simpelweg tijd kost om je aan te passen. Zijn loadcell pedalen een must? Naar mijn mening niet, je kunt echt net zo snel en consistent zijn / worden zonder... maakt het het leven makkelijker, verrijkt het de ervaring en kom je misschien wat sneller op een bepaald niveau? Misschien wel, misschien niet maar vlak zeker de factor progressie die je boekt door er gewoon tijd in te steken niet uit en als je de centen liever in de zak houd in plaats van ze aan een setje loadcell pedalen te spenderen, vooral doen.
thunder8 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 12:52:
Wat vaak onderschat wordt is dat betere gear niet persé betekent dat je sneller bent, maar het wel makkelijker maakt om constantere resultaten neer te zetten. En per saldo kan dat meer bijdragen dan die ene absoluut snelste ronde. Als voorbeeld: Als je 10 ronden rijdt van 2:00:00 gemiddeld en je hebt een verschil tussen de ronden zitten van max 0.5 seconden, dan is dat beter dan dat je 9 ronden rijdt met gemiddeld 2:01:00 met een verschil van 1 seconde en 1 ronde van 1:58:00. In het laatste geval heb je wel de snellere ronde neergezet, maar in totaal heb je dus 20:07:00 racetijd, terwijl je in het eerste geval 20:00:00 rijdt. Scheelt 7 seconden.
Tuurlijk, maar het is heel makkelijk die resultaten toe te schrijven aan "betere gear" terwijl je simpelweg ook beter wordt door gewoon rondjes te rijden en te leren van de fouten die je maakt OP de baan.

[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:

Tuurlijk, maar het is heel makkelijk die resultaten toe te schrijven aan "betere gear" terwijl je simpelweg ook beter wordt door gewoon rondjes te rijden en te leren van de fouten die je maakt OP de baan.
Tuurlijk doen we dat. Anders kunnen we de "winst" niet verantwoorden qua uitgaven. Daarom zie je ook dat de meeste mensen hun eigen hardware aanbevelen aan anderen. Bijna iedereen doet dat, hier en op andere fora. :) Maar het is ook wel zo dat bepaalde technieken makkelijker aan te leren zijn, als je hardware hebt die het mogelijk maakt. Ik noem maar even een dwarsstraat, driften. Als je een stuur hebt, waarbij de damping niet omlaag gezet kan worden, dan zal dit een heel stuk moeilijker worden. Niet onmogelijk, maar wel meer vechten met je stuur, dan nodig zou zijn. En zo zijn er vast ook andere voorbeelden te vinden. Denk dat er tot op bepaalde hoogte een voordeel te verkrijgen is qua hardware, maar de ROI steeds minder wordt, naar mate je een bepaalde standaard hebt bereikt. En dan zal een tekortkoming soms inderdaad ook met veel oefenen te compenseren zijn.

Feit blijft dat oefening baart kunst en talent speelt ook een behoorlijke rol. Net als leeftijd en reactievermogen een negatief effect genereert. (heb ik nogal last van. :'( )

Qua immersie is het misschien wel een totaal ander verhaal, maar dat heeft dan weer een totaal ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:10:
[...]

Euhmmmm nee, oefening baart kunst is helemaal niets persoonlijks aan en kan volgens mij gewoon als feit beschouwd worden. Uiteindelijk zul je misschien ooit tegen een plateau aan komen waarbij gear het verschil kan maken maar daar zit je echt niet zomaar op, daar is helemaal niets N=1 aan en iets wat gok ik veel mensen in dit topic kunnen beamen uit eigen ervaring die al wat jaren sim race ervaring achter de kiezen hebben ;)

[...]

Jij hebt het over, ik heb even x rondjes met A gedaan en x rondjes met B. Het verschil tussen wel / geen load cell en de manier waarop je rondrijdt is dermate groot dat je niet even in zo'n kort tijdsbestek kunt zeggen dat A of B je sneller of consistenter maakt. Wanneer je overstapt naar een pedaalset MET loadcell vergt dat enige aanpassing en dus tijd, beweren dat je winst vervolgens door rijden met een loadcell komt is leuk maar de factor tijd die inmiddels is verstreken waarin je ook weer sneller wordt laat je buiten beschouwing.

Dat je met een loadcell setup wat makkelijker consistentie kunt bereiken is omdat "kracht" nou eenmaal makkelijker te repliceren is dan een afstand, maar door gewenning en oefening kun je die consistentie ook echt bereiken zonder loadcell setup, het zal je misschien meer tijd kosten maar dat betekent niet dat het niet kan.

[...]

Ik kan dus schijnbaar ook prima zonder loadcell op de pedalen rijden inderdaad, toch zal ik de loadcell pedalen de deur niet uit doen omdat ik het simpelweg fijner vind rijden en ik de laatste jaren niet anders heb gedaan. Daarnaast zou het natuurlijk pure kapitaalvernietiging zijn voor zover sim racen dat al niet is ;)

En "even" goed testen is vaak een lastig verhaal omdat het simpelweg tijd kost om je aan te passen. Zijn loadcell pedalen een must? Naar mijn mening niet, je kunt echt net zo snel en consistent zijn / worden zonder... maakt het het leven makkelijker, verrijkt het de ervaring en kom je misschien wat sneller op een bepaald niveau? Misschien wel, misschien niet maar vlak zeker de factor progressie die je boekt door er gewoon tijd in te steken niet uit en als je de centen liever in de zak houd in plaats van ze aan een setje loadcell pedalen te spenderen, vooral doen.

[...]

Ik zou precies dezelfde reactie op jouw ervaring kunnen plaatsen, jouw ervaring is wat dat betreft net zo relevant als die van mij ;)

Het verschil was voor mij direct te merken dat ik er consistenter van werd, sneller een paar rondjes later. Is gewoon mijn ervaring. Als je andere bronnen van het internet gaat aanhalen, zoals youtube filmpjes zijn er over het algemeen meer te vinden dat een LC verschil maakt.
Dat gegeven op zich zegt nog weinig, maar dat zijn jouw argumenten tegen. Op basis daarvan zal het punt van de LC juist meer waarde krijgen.

De algemene perceptie is, dat een LC en over het geheel goede pedalen, meer verschil in tijd maken dan een beter stuur.
Jij bent het daar persoonlijk niet mee eens, door jouw N=1 ervaring en twee youtube filpmjes.

Mijn ervaring is daar het tegenoverstelde van met dezelfde argumenten als jij. Dus wel degelijk persoonlijk.
Ga je het over testmethodiek hebben, dan is die van jou misschien nog wel minder objectief dan die van mij, maar laten we dat gelijktrekken. Dan nog is het een N=1.

Wat is de achterliggende reden dat je het per se belangrijk vind om te weerleggen dat er ook maar iemand is die er echt sneller van wordt? Het feit dat de meningen erover verdeeld zijn, geeft des te meer aan dat het een persoonlijk ding is.

Ik heb al vaak genoeg gemeld dat duurdere/hogere kwaliteit sim producten je niet per se sneller maken. Daar ben ik het wel mee eens, maar neem aan dat je dat inmiddels wel gelezen/begrepen hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thunder8 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:51:
[...]

Tuurlijk doen we dat. Anders kunnen we de "winst" niet verantwoorden qua uitgaven. Daarom zie je ook dat de meeste mensen hun eigen hardware aanbevelen aan anderen. Bijna iedereen doet dat, hier en op andere fora. :)
Dat dus ;)
Maar het is ook wel zo dat bepaalde technieken makkelijker aan te leren zijn, als je hardware hebt die het mogelijk maakt. Ik noem maar even een dwarsstraat, driften. Als je een stuur hebt, waarbij de damping niet omlaag gezet kan worden, dan zal dit een heel stuk moeilijker worden. Niet onmogelijk, maar wel meer vechten met je stuur, dan nodig zou zijn. En zo zijn er vast ook andere voorbeelden te vinden. Denk dat er tot op bepaalde hoogte een voordeel te verkrijgen is qua hardware, maar de ROI steeds minder wordt, naar mate je een bepaalde standaard hebt bereikt. En dan zal een tekortkoming soms inderdaad ook met veel oefenen te compenseren zijn.
Tuurlijk zijn er beperkingen die wel heeeeeeel veel aanpassingsvermogen vragen of het praktisch onmogelijk maken, driften zoals jij aanhaalt bijvoorbeeld maar dan met een Formule stuurtje :+
Feit blijft dat oefening baart kunst en talent speelt ook een behoorlijke rol. Net als leeftijd en reactievermogen een negatief effect genereert. (heb ik nogal last van. :'( )
Ach ik ben oud, heb geen talent en momenteel te weinig tijd om te oefenen dus wat dat betreft ;)
Qua immersie is het misschien wel een totaal ander verhaal, maar dat heeft dan weer een totaal ander verhaal. :)
Daarom heb ik die er bewust ook uit gehouden. Als dat voor iemand een reden is helemaal prima natuurlijk. Ik heb er persoonlijk niet zo veel mee maar ieder z'n ding.
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:54:
[...]

Ik zou precies dezelfde reactie op jouw ervaring kunnen plaatsen, jouw ervaring is wat dat betreft net zo relevant als die van mij ;)
Zou kunnen, zou je de plank volledig mis slaan maar dat terzijde ;)

Mijn ervaring gaat overigens wat verder dan een vergelijk van een Logitech pedaal set met wat mods vs een CSL pedaal set.
De algemene perceptie is, dat een LC en over het geheel goede pedalen, meer verschil in tijd maken dan een beter stuur.
Waar haal jij het stuur nou weer vandaan dan in deze discussie?
Ga je het over testmethodiek hebben, dan is die van jou misschien nog wel minder objectief dan die van mij, maar laten we dat gelijktrekken.
Is dat zo? In tegenstelling tot jou heb ik niet de behoefte mijn aankopen te verdedigen tot het gaatje, ik heb een DD2, SC2, verschillende sturen en nog een 2 tal pedaalsets in de vorm van een setje Heusinkveld Sprints en een Asetek setje... alles bij elkaar een aardige bak geld gekost (hoewel ik op de DD2 na nergens de volle mep voor heb betaald) en ik vervolgens de conclusie durf te trekken dat eigenlijk net zo snel ben met een setje wat een fractie kost? Daarnaast doe ik met enige regelmaat wat beta testwerk qua hardware al staat dat momenteel ivm verhuizing op een laag pitje.

Denk dat de ervaring dus best breed is wat dat betreft en daardoor ook best wel een klein beetje aan kennis heb vergaard ;) Overigens ook jarenlang reviews geschreven en beta testwerk gedaan qua hardware. In een totaal andere markt (dj gear) weliswaar maar daardoor wel genoeg ervaring op gedaan om te weten dat wat je grijze massa je soms doet geloven niet persé de harde feiten hoeven te zijn.
Wat is de achterliggende reden dat je het per se belangrijk vind om te weerleggen dat er ook maar iemand is die er echt sneller van wordt? Het feit dat de meningen erover verdeeld zijn, geeft des te meer aan dat het een persoonlijk ding is.

Ik heb al vaak genoeg gemeld dat duurdere/hogere kwaliteit sim producten je niet per se sneller maken. Daar ben ik het wel mee eens, maar neem aan dat je dat inmiddels wel gelezen/begrepen hebt ;)
Omdat je beweringen nogal mank gaan in best wat gevallen zoals onlangs over de "storingen" die zo'n beetje standaard zouden zijn bij Fanatec pedalen e.d. ;)

Tussen een meetbaar iets en een persoonlijke mening zit een wereld van verschil, maakt je mening niet minder belangrijk maar dat betekent niet dat het een voldongen feit is ;)

[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beempje
Om er ook maar even wat random 2 cents in te gooien:

Bij al het geld dat ik aan sim gear heb uitgegeven heb ik nooit de illusie gehad dat het me sneller zou maken. Enige motivatie is de ervaring en verhoogde immersie, aka "het gevoel".

Qua LC heb ik niet het idee dat ik constanter weet te remmen dan met de progressive spring die ik in mijn G29 had zitten. Het is anders. Misschien ben ik er nooit genoeg aan gewend, of staat de stugheid niet goed afgesteld. Het werkt prima verder, maar of ik er beter mee ben betwijfel ik. Maar het voelt wel "cooler", vooral in combinatie met het betere gas- en koppelingspedaal, dat vind ik uiteindelijk het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
[quote]R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:10:
Zou kunnen, zou je de plank volledig mis slaan maar dat terzijde ;)

Mijn ervaring gaat overigens wat verder dan een vergelijk van een Logitech pedaal set met wat mods vs een CSL pedaal set.
Je hebt mijn reactie duidelijk niet gelezen, want dat is niet wat ik gedaan heb, lees het even terug als je wel even wil weten wat ik getest heb.
Waar haal jij het stuur nou weer vandaan dan in deze discussie?
Wederom, als je mijn vorige reacties gelezen had, had je het gesnapt. Het lijkt alsof je bij voorbaat jouw mening al klaar had voordat je op mij ging reageren.
Is dat zo? In tegenstelling tot jou heb ik niet de behoefte mijn aankopen te verdedigen tot het gaatje, ik heb een DD2, SC2, verschillende sturen en nog een 2 tal pedaalsets in de vorm van een setje Heusinkveld Sprints en een Asetek setje... alles bij elkaar een aardige bak geld gekost (hoewel ik op de DD2 na nergens de volle mep voor heb betaald) en ik vervolgens de conclusie durf te trekken dat eigenlijk net zo snel ben met een setje wat een fractie kost?
Nergens geef ik aan, in tegendeel zelfs, om mijn aankopen te verdedigen en dat is ook totaal mijn doel niet. Waar komt deze reactie ineens vandaan? Onnodige reactie en volledig gebaseerd op jouw aannames.
Omdat je beweringen nogal mank gaan in het gros van de gevallen zoals laatst ook over de "storingen" die zo'n beetje standaard zouden zijn bij Fanatec pedalen e.d. ;)
Weer een punt dat er niet gelezen wordt. Nooit gezegd dat er standaard storingen in de Fanatec pedalen zitten, maar dat een beter USB kabeltje naar mijn mening erbij had gekund. Dat zit er bij de CSL Elite V2 overigens (sinds een bepaalde revisie?) gewoon bij. De USB kabel heeft ferriet kernen en is shielded.

Was voor mij vooral iets wat ik niet begrijp en vind dat het erbij zou moeten zitten, onafhankelijk van het merk, maar ook daar wordt/werd overheen gelezen. Punt was daar toen dat ik het van verschillende mensen had gehoord dat het een probleem was.
Tussen een meetbaar iets en een persoonlijke mening zit een wereld van verschil, maakt je mening niet minder belangrijk maar dat betekent niet dat het een voldongen feit is ;)
Dat is bij jouw test niet anders en dat is een beetje jammer dat je dat niet kan inzien. Jammer, want het kan echt wel wat gezelliger. Maar een discussie kan tegenwoordig blijkbaar niet meer zonder dat men zich meteen aangevallen voelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 13:51:
[...]
Ben ik de enige die speelt voor immersie? 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:28:
Je hebt mijn reactie duidelijk niet gelezen, want dat is niet wat ik gedaan heb, lees het even terug als je wel even wil weten wat ik getest heb.
Koldur in "Simracing Q&A topic"

Van een setje Logitech G27 pedalen naar G27 met mods naar een CSL V2 setje correct?

Dus hoe heb je het dan precies getest? Want de V2's zonder loadcell testen is wat lastig ;). Je zou natuurlijk de pedalen even om kunnen prikken in iRacing en de clutch kunnen gebruiken als gaspedaal maar dat zou een manke vergelijking zijn aangezien het rempedaal heel anders opgebouwd is dan de rest hardwarematig.
Weer een punt dat er niet gelezen wordt. Nooit gezegd dat er standaard storingen in de Fanatec pedalen zitten, maar dat een beter USB kabeltje naar mijn mening erbij had gekund. Dat zit er bij de CSL Elite V2 overigens (sinds een bepaalde revisie?) gewoon bij. De USB kabel heeft ferriet kernen en is shielded.

Was voor mij vooral iets wat ik niet begrijp en vind dat het erbij zou moeten zitten, onafhankelijk van het merk, maar ook daar wordt/werd overheen gelezen. Punt was daar toen dat ik het van verschillende mensen had gehoord dat het een probleem was.
Koldur in "Racesturen, servo's en pedalen"

En er is geen "revisie" van de CSL V2 pedalen waar een andere kabel bij heeft gezeten (en die heb ik net even dubbel gechecked bij iemand van Fanatec op het beta testers discord kanaal, zelfs bij de beta units zat de kabel er al bij) ;)
Dat is bij jouw test niet anders en dat is een beetje jammer dat je dat niet kan inzien. Jammer, want het kan echt wel wat gezelliger. Maar een discussie kan tegenwoordig blijkbaar niet meer zonder dat men zich meteen aangevallen voelt.
Komop, we zijn allemaal grote mensen en omdat ik je bewering tegen het licht aan houdt en daar wat vraagtekens bij zet (en het een beetje een potje ver pissen wordt) gaan we op die tour?

Je start zelf de discussie maar daar mag dan in het vervolg maar niet meer op gereageerd worden als iemand het met je oneens is? :>

[ Voor 9% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:42:
[...]

Ben ik de enige die speelt voor immersie? 😆
Denk het. :9 Ik heb 2 echte sportauto's voor immersie. Dat is nog veel leuker! (En ja duurder! :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:04:
[...]

Denk het. :9 Ik heb 2 echte sportauto's voor immersie. Dat is nog veel leuker! (En ja duurder! :D )
Ik heb een rig omdat ik alles heb moeten verkopen. Mag niet meer achter een echt stuur kruipen (iets met legaal blind 😆) dus met pijn in her hart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:08:
[...]

Ik heb een rig omdat ik alles heb moeten verkopen. Mag niet meer achter een echt stuur kruipen (iets met legaal blind 😆) dus met pijn in her hart....
Dan is dit een uitstekend alternatief. Hoef je je in ieder geval niet druk te maken over aanrijdingen en de gevolgen ervan voor jezelf en anderen. :) Lijkt mij trouwens een van de grootste straffen. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:11:
[...]

Dan is dit een uitstekend alternatief. Hoef je je in ieder geval niet druk te maken over aanrijdingen en de gevolgen ervan voor jezelf en anderen. :) Lijkt mij trouwens een van de grootste straffen. :'(
ik had net een groter huis met extra grote garage gekocht, dus bovenop alles was het extra zuur.

Maar ik doe lekker wat wel kan, en heb nog steeds veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:04:
[...]

Koldur in "Simracing Q&A topic"

Van een setje Logitech G27 pedalen naar G27 met mods naar een CSL V2 setje correct?

Dan wil ik wel eens weten hoe je het CSL V2 rempedaal getest hebt zonder loadcell ;)
Klopt op beide fronten, het grootste verschil was van G27 naar de Truebrake (heel dichtbij LC). Van die naar de CSL Elite V2 pedalen was de verbetering er wel, maar lang niet zo groot als bij de Truebrake.
Ik kan het remmen met een pedaal dat alleen op beweging meet gewoon niet goed onder de knie krijgen.

De G27 zonder mod naar G27 met mod is dus al een LC ervaring. Als ik deze reactie zo lees, was dat blijkbaar niet helemaal duidelijk.
Hoewel je de CSL Elite V2 de clutch als rem zou kunnen gebruiken, wat ik overigens niet gedaan heb, is die niet zonder LC te krijgen nee.
Koldur in "Racesturen, servo's en pedalen"

En er is geen "revisie" van de CSL V2 pedalen waar een andere kabel bij heeft gezeten (en die heb ik net even dubbel gechecked bij iemand van Fanatec op het beta testers discord kanaal) ;)
Leek mij ook al niet, waarom schrijf ik het vragend, omdat ik hier iemand had zien schrijven dat hij/zij juist zo blij was dat de Fanatec pedalen die hij had zonder ferriet kernen in de kabel kwamen. Dat is overigens zo bij de kabel naar de base toe, die heeft geen ferriet kernen. Wilde niet aannemen dat dit altijd als zo het geval is geweest.
Komop, we zijn allemaal grote mensen en omdat ik je bewering tegen het licht aan houdt en daar wat vraagtekens bij zet gaan we op die tour?

Je start zelf de discussie maar daar mag dan in het vervolg maar niet meer op gereageerd worden als iemand het met je oneens is? :>
Ik ga zeker niet daarom op die tour, jouw persoonlijke ervaring is net zo relevant als die van mij. Op basis daarvan en twee YouTube filmpjes concludeer jij dat het geen verschil kan zijn per persoon en vind jij mijn methodiek niet solide genoeg dat te weerleggen.
Als je met een degelijk wetenschappelijk onderzoek komt waarbij je echt objectief vastgestelde conclusies kunt onderbouwen, zal ik mijn mening aanpassen.

Niet dat ik verwacht dat je dat zal doen, want dat is niet heel realistisch van iemand op een forum goed te kunnen organiseren, maar je snapt het punt.
Jij vindt dat jouw onderzoek beter is en dat er daarom geen tegenspraak kan komen. Waarom trek ik die conclusie? Omdat volgens jou reactie het geen persoonlijke mening kan zijn dat LC snellers zijn.

Dan nog geloof ik volledig dat het voor jou geen groot verschil maakt, jammer dat je mij niet kan geloven dat het voor mij wel het geval is ;)

Ik heb de stap van de G27 naar een DD stuur volledig gemaakt voor de ervaring, niet om sneller te zijn. De stap van de G27 naar gemodde pedalen hoopte ik wel sneller van te worden, van die pedalen naar de CSL Elite V2 hoopte ik het een beetje, maar was niet mijn hoofddoel.
De G27 was voor mij om te kijken of ik het waard zou vinden er mijn geld, wat ik kan missen, in te steken. Ook al kan ik het missen, wil wel zeker weten of het een hobby is die ik langdurig zal blijven volhouden. Het echte geld dus vooral erin gestoken om de leukere ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:23:
[...]
Ik kan het remmen met een pedaal dat alleen op beweging meet gewoon niet goed onder de knie krijgen.
Op basis van je bevindingen met een G27 pedaalset, een pedaalset met een relatief korte travel / pedaalslag als ik het me goed herinner en weinig weerstand (lang geleden dat ik er mee gereden heb). Dan heb je al 2 factoren te pakken die het best lastig maken los van het feit of er een load cell in zit of niet, de truebrake mod voegt weerstand toe maar het blijft een beetje behelpen.

De oude CSL pedalen hebben een grotere pedaal uitslag wat het al een stuk makkelijker maakt wat dat betreft.
Hoewel je de CSL Elite V2 de clutch als rem zou kunnen gebruiken, wat ik overigens niet gedaan heb, is die niet zonder LC te krijgen nee.
Ik raad het je ook niet aan om het te gaan proberen overigens want er zit ook te weinig weerstand op de pedalen om het leuk te houden ;)
Leek mij ook al niet, waarom schrijf ik het vragend, omdat ik hier iemand had zien schrijven dat hij/zij juist zo blij was dat de Fanatec pedalen die hij had zonder ferriet kernen in de kabel kwamen. Dat is overigens zo bij de kabel naar de base toe, die heeft geen ferriet kernen. Wilde niet aannemen dat dit altijd als zo het geval is geweest.
Bij de V3's die een aantal jaar geleden aangeschaft (die gaan al even wat jaren mee immers) zijn zou het kunnen maar als je dit filmpje bekijkt zul je zien dat er ook al ferrietkernen om de usb kabel heen zitten. CSL Elite pedalen, V2 pedalen, huidige V3 pedalen (en wat er nog aan zit te komen ;) ) heeft allemaal een usb kabel met ferriet kernen in de doos.

RJ12 kabel is echt een ander verhaal wat dat betreft.
Ik ga zeker niet daarom op die tour, jouw persoonlijke ervaring is net zo relevant als die van mij. Op basis daarvan en twee YouTube filmpjes concludeer jij dat het geen verschil kan zijn per persoon en vind jij mijn methodiek niet solide genoeg dat te weerleggen.
Dat heb ik helemaal nergens gezegd, je haalt iedere keer aan dat ik je posts niet goed zou lezen maar ga nog eens even helemaal terug en vertel mij eens waar ik dat beweer... het enige wat ik beweer is dat je zonder LC pedalen ook echt net zo snel en consistent kunt zijn als met. Een set load cell pedalen laat je misschien wat sneller die consistentie bereiken maar het kan ook echt zonder, het is niet een rempedaal zonder load cell iedere keer als je op het rempedaal trapt er een magische variatie aan toe voegt ;)
Als je met een degelijk wetenschappelijk onderzoek komt waarbij je echt objectief vastgestelde conclusies kunt onderbouwen, zal ik mijn mening aanpassen.

Niet dat ik verwacht dat je dat zal doen, want dat is niet heel realistisch van iemand op een forum goed te kunnen organiseren, maar je snapt het punt.
Nogmaals, je kunt de factor progressie door überhaupt rondjes te rijden en het aanpassingsvermogen van een mens niet uitsluiten. Het is een beetje natte vingerwerk om te gaan beweren dat een load cell pedalenset je sneller en consistenter maakt. Dat doet het dus niet persé, dat is een samenkomen van meerdere factoren zoals progressie en nog veel meer andere omstandigheden.

Maakt een load cell het "makkelijker" of kun je "sneller" een bepaald niveau bereiken? Daar is nog best wat voor te zeggen maar het één sluit het ander natuurlijk niet per definitie uit.
Jij vindt dat jouw onderzoek beter is en dat er daarom geen tegenspraak kan komen. Waarom trek ik die conclusie? Omdat volgens jou reactie het geen persoonlijke mening kan zijn dat LC snellers zijn.

Dan nog geloof ik volledig dat het voor jou geen groot verschil maakt, jammer dat je mij niet kan geloven dat het voor mij wel het geval is ;)
Je trekt het je allemaal heel persoonlijk aan klopt er vervolgens nog wat lucht bij en laat alle andere mogelijke factoren zoals bijvoorbeeld progressie, compleet verschillende opbouw en samenstelling van de pedalen (G27 met / zonder mod vs CSL V2 pedalen) en zaken als pedaal uitslag e.d. te negeren en het volledig de load cell van je nieuw gekochte CSL V2 pedalen op te hangen dat je "sneller en consistenter" bent geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@R2D2 Fijn dat je het er dan toch mee eens bent dat het persoonlijk is maar je ook weer nu laat zien niet te lezen of kunnen interpreteren. Ik heb juist gezegd dat de CSL Elite V2 pedalen mij een klein stukje beter hebben gemaakt, de echte tijdswinst met de Truebrake mod kwam.

Voor mij werkt het gewoon niet goed met de pedalen die alleen op positie meten qua remmen. Ik heb dat nooit goed onder de knie gekregen, terwijl ik er maanden mee gereden heb. Ook pedalen met meer uitslag nooit aan kunnen wennen.
Loadcell heeft mij daar echt sneller en consistenter in gemaakt. Jou dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkangle
Pffft. Hoop gebabbel over en weer op een nare toon met heel veel verwijten van een kant uit.

Lekker racen joh. 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:34:
@R2D2 Fijn dat je het er dan toch mee eens bent dat het persoonlijk is maar je ook weer nu laat zien niet te lezen of kunnen interpreteren.
Ik kan prima lezen en interpreteren :>
Ik heb juist gezegd dat de CSL Elite V2 pedalen mij een klein stukje beter hebben gemaakt, de echte tijdswinst met de Truebrake mod kwam.
Wat niet eens een loadcell oplossing is maar puur en alleen een oplossing die weerstand aan het pedaal toevoegt. Dat deed het stukje composiet onder het rempedaal bij de CSL V1 pedalen ook ;)
Voor mij werkt het gewoon niet goed met de pedalen die alleen op positie meten qua remmen. Ik heb dat nooit goed onder de knie gekregen, terwijl ik er maanden mee gereden heb. Ook pedalen met meer uitslag nooit aan kunnen wennen.
Je G27 was je eerste set afgaande op je eerdere posts, dat betekent dus dat je maanden aan het sim racen bent, je maakt dus progressie wat logisch is en zeker in de eerste maanden is die progressie groot en veel minder afhankelijk van hetgeen waar je mee rond rijdt qua gear. Pedalen met meer uitslag heb je nooit aan kunnen wennen maar op basis waarvan heb je daar nooit aan kunnen wennen? Je bent van G27 naar G27 met mod gegaan, dat is van weinig pedaal uitslag naar nog wat minder pedaal uitslag gegaan en dan naar een CSL V2 set die technisch compleet anders opgebouwd en uit hele andere materialen bestaat dan de G27.

Je bent appels met peren aan het vergelijken en trekt je conclusie op basis van een "onderbuik gevoel" en maakt dat een vaststaand feit. Zelfs tussen load cell pedalen kan nog een wereld van verschil zitten, de BJ simracing pedalen die ik bijvoorbeeld eerder had vs de Sprints en de Asetek pedalen die ik nu heb zijn allemaal pedalen met een load cell en zit er een wereld van verschil tussen qua feeling, zet er ook nog een set VRS en hydraulische en de nieuwe Simucube pedalen bij en je contrast kan haast niet groter zijn maar met alle pedalen kun je snel en consistent zijn als je er eenmaal aan gewend bent ;)
Loadcell heeft mij daar echt sneller en consistenter in gemaakt. Jou dus niet.
Geen idee of ik er sneller door ben geworden of niet, ik doe die bewering niet, die maak jij. Ik hang het eerder op aan progressie die ik maak door gewoon op de baan te racen en de eigenschappen van hetgeen ik heb aan hardware optimaal te gebruiken door er ervaring mee op te doen ;)

Maar misschien handiger om de discussie via DM voor te zetten want dit wordt een beetje een gebed zonder eind en een herhaling van zetten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@R2D2 De reden dat ik het niet in DM doe, is dat je hier publiekelijk een mening als feit verkondigt n.a.v. een test die volgens jou niet te weerleggen is. Daarbij doe je allemaal aannames waar niets van klopt en lees je echt zaken niet of niet goed.
Ik heb ook genoeg moeite gedaan om:
Euhmmmm nee, oefening baart kunst is helemaal niets persoonlijks aan en kan volgens mij gewoon als feit beschouwd worden.
uit te sluiten, maar ook daar lees je wat je wil lezen. Ik ben het namelijk mee eens dat oefening kunst baart en heb daar voor gezorgd dat de impact ervan te verwaarlozen is met het effect wat ik ervaar. Je blijkt niet te willen/kunnen snappen dat iemand anders een andere ervaring kan hebben dan jij. Ik doe jouw ervaring niet af als onzin, want dat is jouw ervaring.

Truebrake is niet 100% een LC, heb ik ook al aangegeven, maar in de praktijk komt het heel erg in de buurt. Een CSL V1 met het stukje composiet komt er niet in de buurt en heb ik allemaal in de praktijk getest. Dat je dat op die manier vergelijkt, geeft duidelijk aan dat je het nooit hebt geprobeerd.
De uitslag van de G27 is vele malen groter dan de Truebrake, niet te vergelijken. De uitslag van de G27 is wel wat korter dan die van een CSL pedalen set, maar niet zo groot als tussen een Truebrake en de originele G27 pedalen. En die rem werkt helemaal niet lekker voor mij.

De CSL Elite V2 LC is bij mij nagenoeg met zo weinig uitslag als de Truebrake, kan je gewoon instellen zoals je wil.

Je zit daar gewoon aannames te doen zonder dat je weet wat de verschillen zijn. Duidelijk voor mij, dat er geen discussie mogelijk is. Je bent hier dingen aan het roepen om jouw idee te kunnen verantwoorden, terwijl er dus niets van klopt.
Laat het hierbij, want op die manier blijven we inderdaad in rondjes gaan doordat je iedere keer niet goed leest of bewust zaken anders ziet.

De belangrijkste reden voor de discussie van mij uit, is om mensen heel duidelijk mee te geven om zaken goed te testen, want het is simpelweg persoonlijk.
Ga lekker een uurtje met een LC op een baan met een auto rijden die je kent en doe dat daarna met de oude rem en herhaal dat nog een keer. Liever wat langer, maar op deze manier kan je er al een redelijk beeld van vormen.
Dan weet je wat je ervan vindt, rijd het lekkerder, zijn de tijden consistenter of niet?
  • als het eerste alleen waar is, is het je waard, kopen
  • als beide waar zijn, is het je waarschijnlijk wel waard ;)
  • als alleen het laatste waar is, wat vind je belangrijker, het gevoel of je tijden? Daarvanuit wel of niet kopen.
EDIT:
Nog even een edit, als je met (hoge) ABS rijdt, dan wordt het verschil uiteraard kleiner per gradatie hoger. Zonder ABS, hoe ik rijd met de F1 auto's, is het verschil voor mij veel duidelijker. Met hoge ABS kan je gewoon je rem intrappen hoe je het wil en gaat het wel goed, lage ABS is wat dat betreft wel weer een ander verhaal natuurlijk.
Als een auto uit de fabriek ABS heeft, rijd ik vaak wel met ABS zoals het normaal ook gedaan wordt. Probeer het wel eens zonder in dergelijke gevallen, wat wel redelijk gaat, maar dan merk ik waarom dergelijke auto's van de fabriek uit heeft. Dan is het meestal wel voordeliger ABS aan te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 25-04-2023 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Koldur schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 19:53:
Truebrake is niet 100% een LC, heb ik ook al aangegeven, maar in de praktijk komt het heel erg in de buurt.
Truebrake heeft NIETS met een loadcell te maken, het is een potmeter oplossing waar men middels een spring en elastomeer een weerstand creëert, het is nog steeds een potmeter die zorgt voor de aansturing gebeurd op basis van travel en niet op basis van load ;)

Hardware helemaal uit elkaar getrokken door Barry van SRG YouTube: TrueBrake Logitech Brake Pedal Mod Review
Een CSL V1 met het stukje composiet komt er niet in de buurt en heb ik allemaal in de praktijk getest.
Ah, ineens toch ook de V1's getest die is nieuw in de discussie ;)
Dat je dat op die manier vergelijkt, geeft duidelijk aan dat je het nooit hebt geprobeerd.
Wederom een bewering die niet klopt, lees nog even rustig terug, meer dan genoeg pedalen geprobeerd door de jaren heen en wat zou ik volgens jou nog nooit geprobeerd hebben? ;)
Je zit daar gewoon aannames te doen zonder dat je weet wat de verschillen zijn.
Ik weet heel goed wat de verschillen zijn, volgens mij heb ik je dat ook al meerdere keren proberen uit te leggen maar die tekst zal misschien transparant of onzichtbaar zijn op jouw monitor ;)
Duidelijk voor mij, dat er geen discussie mogelijk is. Je bent hier dingen aan het roepen om jouw idee te kunnen verantwoorden, terwijl er dus niets van klopt.
Vertel mij eens waar ik een absolute leugen verkondig dan... ik ben benieuwd ;)
EDIT:
Nog even een edit, als je met (hoge) ABS rijdt, dan wordt het verschil uiteraard kleiner per gradatie hoger. Zonder ABS, hoe ik rijd met de F1 auto's, is het verschil voor mij veel duidelijker. Met hoge ABS kan je gewoon je rem intrappen hoe je het wil en gaat het wel goed, lage ABS is wat dat betreft wel weer een ander verhaal natuurlijk.
Als een auto uit de fabriek ABS heeft, rijd ik vaak wel met ABS zoals het normaal ook gedaan wordt. Probeer het wel eens zonder in dergelijke gevallen, wat wel redelijk gaat, maar dan merk ik waarom dergelijke auto's van de fabriek uit heeft. Dan is het meestal wel voordeliger ABS aan te hebben.
ABS staat echt helemaal los van de discussie wel / geen load cell, ongeacht wat voor soort pedalen je rijd. Misschien deze eens bekijken van Dan Suzuki voor wat makkelijke winst, YouTube: iRacing Guides | Never lock up again! Get more out of your brakes wi.... Iets wat volgens mij op zo'n beetje iedere sim van toepassing is maar eerlijkheid gebied te zeggen dat ik al ruim een jaar weinig anders aan heb geraakt dan iRacing ;)

[ Voor 4% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Ondertussen zit ik met een force feedback rem en vraag me af of dat niet handiger voor jullie beiden is 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Darkangle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:50:
Ondertussen zit ik met een force feedback rem en vraag me af of dat niet handiger voor jullie beiden is 😉
Hehe, alleen als ik er instant een seconde per ronde mee win en binnen een maand op een iRating van 5K zit, anders hou ik de center liever in de zak... ik heb straks nog een hele nieuwe race room in te richten in het nieuwe huis ;)

[ Voor 6% gewijzigd door R2D2 op 25-04-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:52:
[...]

Hehe, alleen als ik er instant een seconde per ronde mee win en binnen een maand op een iRating van 5K zit, anders hou ik de center liever in de zak... ik heb straks nog een hele nieuwe race room in te richten in het nieuwe huis ;)
Ik heb ze ook alleen maar omdat ik ze kon declareren 😆. Eerlijk gezegd ben ik er niet super enthousiast over; beetje gimmick. Cool, maar we zien wel of het ooit wat word.

Maarja, ik ben al tevreden met de v3's met alle toeters en bellen (al snapte ik het nut niet vd gasveer, die staat op mijn gaspedaal ipv rem waar hij geloof ik hoort).

Tot nu toe voor mij persoonlijk de moeite eigenlijk niet waard van alles omschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Darkangle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:59:
[...]

Ik heb ze ook alleen maar omdat ik ze kon declareren 😆. Eerlijk gezegd ben ik er niet super enthousiast over; beetje gimmick. Cool, maar we zien wel of het ooit wat word.
Niet? Vooral de prijs staat me enorm tegen maar ik vind het concept qua techniek wel ontzettend cool. Typisch gevalletje van "kijk eens hoe ver wij kunnen pissen van Simucube" op het vlak van techniek... heb je het nodig? Vast niet maar cool is het wel (in mijn ogen dan). Ik heb dan zelf eerder de neiging een chiquer stuur aan te schaffen als het budget er weer is in plaats van de Sprints in te ruilen om maar een voorbeeld te noemen. Het oog wil immers ook wat en dan is een stuurtje zoals bijvoorbeeld @rsnubje (rsnubje in "Het grote 'show je race-rig' topic") laatst aan het showen was toch verleidelijker dan een andere set pedalen... die zien er allemaal saai uit (ok op de VRS en Active pedals na dan ;) ).
Maarja, ik ben al tevreden met de v3's met alle toeters en bellen (al snapte ik het nut niet vd gasveer, die staat op mijn gaspedaal ipv rem waar hij geloof ik hoort).
Er is een reden waarom Fanatec ze nog steeds niet vervangen heeft, inmiddels zijn ze misschien wat "achterhaald" (misschien wat verkeerde woordkeuze) door de concurrentie wat betreft prijs / kwaliteit maar het is ook niet voor niets één van de langst lopende producten in het Fanatec assortiment wat al jaren ongewijzigd is (release date van 2016 of zo?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
R2D2 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:13:
[...]

Het oog wil immers ook wat
Mooi, daar niet van, maar ik zie daar geen snot van binnen vr (buiten vr veelal ook niet maar dat is een ander verhaal 😆).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Darkangle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:50:
De reviews zijn er verre van lovend over, heb het nog niet ervaren dus kan er persoonlijk nog niets over zeggen natuurlijk. Paar mensen waar ik online mee race, vinden het weinig toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Darkangle schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:59:
[...]

...

...
Die demper is volgens mij alleen interessant op de rem als je geen BPK monteert. Als die erin zit, zit er te weinig beweging in je rempedaal om de demper ook maar enigszins effectief te laten zijn. Ik heb hem zelf ook op het gaspedaal om wat meer weerstand te creëren, zodat je minder snel op op het gaspedaal kan stampen en de auto laat uitbreken. Maar als ik het geweten had destijds, had ik de demper helemaal niet besteld. Nu ik hem heb, gebruik ik hem ook. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beempje
thunder8 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:06:
[...]

Die demper is volgens mij alleen interessant op de rem als je geen BPK monteert. Als die erin zit, zit er te weinig beweging in je rempedaal om de demper ook maar enigszins effectief te laten zijn. Ik heb hem zelf ook op het gaspedaal om wat meer weerstand te creëren, zodat je minder snel op op het gaspedaal kan stampen en de auto laat uitbreken. Maar als ik het geweten had destijds, had ik de demper helemaal niet besteld. Nu ik hem heb, gebruik ik hem ook. ;)
Ik heb de damper ook op het gaspedaal zitten (BPK op de rem uiteraard). Maakt het net even "echter" qua gevoel, iets meer mechanische weerstand, dus ik ben er blij mee. Het is subtiel, dat wel, maar ik vond het de aanschaf waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
thunder8 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:06:
[...]

Beempje schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:34:
[...]

Ik heb de damper ook op het gaspedaal zitten (BPK op de rem uiteraard). Maakt het net even "echter" qua gevoel, iets meer mechanische weerstand, dus ik ben er blij mee. Het is subtiel, dat wel, maar ik vond het de aanschaf waard.
Ok, het was dus niet zo gek dat ik hem op het gaspedaal gemonteerd heb (heb ook de BPK), phew 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22
Ben me aan het oriënteren op sim racing maar loop er tegenaan dat er weinig plekken zijn waar je direct drive equipment kan proberen. Zijn er mensen in de regio's Groningen, Utrecht of Nijmegen die een keer tijd hebben om wat ervaringen te delen en een demo te geven?

Ik kijk met name naar de GT DD Pro van Fanatec omdat ik GT7 in elk geval wil kunnen spelen, maar de CSL DD en ook andere 8-10 Nm DDs vind ik interessant om beter te leren kennen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charismatic
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-09-2024
Dr. Strangelove schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:51:
Ben me aan het oriënteren op sim racing maar loop er tegenaan dat er weinig plekken zijn waar je direct drive equipment kan proberen. Zijn er mensen in de regio's Groningen, Utrecht of Nijmegen die een keer tijd hebben om wat ervaringen te delen en een demo te geven?

Ik kijk met name naar de GT DD Pro van Fanatec omdat ik GT7 in elk geval wil kunnen spelen, maar de CSL DD en ook andere 8-10 Nm DDs vind ik interessant om beter te leren kennen.
Hey, vooralleer ik mijn aankoop heb gedaan, ben ik 1st eens naar een indoor sim racing geweest, weet zekers dat er ook eentje in uw buurt is, maar ik ben eerder geweest voor de stoelen te testen, omdat er rond Gent geen andere optie's waren, en ik heb geen auto, of zo. gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja, ben al bij Gammax in Scheveningen geweest (deze hebben Immsource spul) en ik ga over twee weken naar Racesquare in Utrecht (Fanatec). Als er andere sim experiences zijn met dergelijk equipment hoor ik het graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Zoveel verschil zul je tussen DD’s niet merken @Dr. Strangelove. Als je er één of twee getest hebt weet je hoe een DD aanvoelt, dan is het enkel nog een kwestie van prijs, en welk ecosysteem je wilt. :)

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Dr. Strangelove schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:39:
Ja, ben al bij Gammax in Scheveningen geweest (deze hebben Immsource spul) en ik ga over twee weken naar Racesquare in Utrecht (Fanatec). Als er andere sim experiences zijn met dergelijk equipment hoor ik het graag.
De stuurtjes van Fanatec bij Racesquare (in Alkmaar in ieder geval) staan echt heel laag m.b.t. Nm ingesteld.
Dat was voor mij geen goede ervaring, helemaal op gebied van de pedalen aangezien ze daar in Alkmaar in ieder geval geen onderhoud op lijken te houden met de oudere potmeter gebaseerde pedalen.

Wat ik er wel uithaalde m.b.t. mijn gear stuur, is dat het een stuk vloeiender aanvoelt. Maar je hoeft er nagenoeg geen kracht voor te gebruiken. Dat is compleet anders met de ervaring die ik heb met mijn 11 Nm stuur, dan kan je na een uur racen echt je armen/schouders goed voelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dawg schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:54:
Zoveel verschil zul je tussen DD’s niet merken @Dr. Strangelove. Als je er één of twee getest hebt weet je hoe een DD aanvoelt, dan is het enkel nog een kwestie van prijs, en welk ecosysteem je wilt. :)
Dat inderdaad! Het verschil wat er is qua feeling zit hem echt in de marge zeker onder load.

Alle fabrikanten gebruiken vandaag de dag inrunner servo’s op Fanatec na met de DD1/DD2 waar nog een outrunner in zit (en er is nog een fabrikant waar de naam me even van ontschoten is die een hybrid stepper gebruikt) maar als je die niet direct naast elkaar gaat testen ga je het verschil niet merken. En zeker wanneer je net begint helemaal een non issue, dan ga je die verschillen veelal helemaal niet opmerken.

Even verder kijken dan alleen de wheelbase dus, welke sturen wil je gaan gebruiken, welk platform, budget e.d. Met de Fanatec CSL-DD / GT DD Pro heb je in ieder geval het eco systeem te pakken en genoeg mogelijkheden qua stuurtjes maar een Moza R9 of Alpha mini zijn ook niet verkeerd en genoeg stuurtjes voor te krijgen.

Logitech en Thrustmaster zou ook kunnen maar dan beperk je jezelf aardig qua mogelijkheden op het vlak van stuurtjes (tot op heden beperkt tot wat je er standaard bij krijgt, in ieder geval bij Logitech, Thrustmaster weet ik niet 100% zeker).

Ga je op een PC gamen kun je alle kanten op in ieder geval en is het een persoonlijk voorkeurs dingetje, echt slecht spul wordt er simpelweg niet meer gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door R2D2 op 27-04-2023 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:08
Dr. Strangelove schreef op donderdag 27 april 2023 @ 16:39:
Je zou nog naar Treq kunnen gaan, die zitten in Duiven. Zie: https://www.treq-sim.com/sim-experience/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:50
correcto schreef op donderdag 27 april 2023 @ 21:49:
[...]

Je zou nog naar Treq kunnen gaan, die zitten in Duiven. Zie: https://www.treq-sim.com/sim-experience/
Heb ik vorig jaar dezelfde vraag gesteld, hebben enkel DD CSL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik wil ook beginnen met het bouwen van een simrig. Wil eigenlijk alleen gamen op m'n xbox series x, Forza Motorsport en misschien ook ACC.

Ik zie alleen door de simrigs het bos niet meer zo, er is zo veel te krijgen en iedereen raadt wat anders aan, uiteraard is het het beste om zelf te testen en te proberen, maar heb niet zoveel zin om spullen te kopen om erachter te komen dat het toch net-niet is of niet voldoet aan mijn wensen.

Budget is niet zozeer een limiet, maar moet niet te gek worden. ik zit te denken om maximaal een beetje tussen de 2-3k uit te komen en ik dan toch aardig wat moois neer moet kunnen zetten.

Ik ben vooral op zoek naar tips, om geen fouten te maken die anderen al hebben gemaakt of gear die ze hebben vervangen voor een ander onderdeel om een bepaalde reden.

Wat ik al heb gevonden is:

- Fanatec CSL DD (8 NM) is 499,- en xbox compatible
- Stuurtje zie ik aardig wat tips voor het Fanatec CSL McLaren GT3 V2 stuurtje (199,-), maar ik twijfel of ik niet beter anders een rond(er) stuur kan nemen zoals het Fanatec Forza stuur (399,-) of vergelijkbaar
- voor pedalen zie ik aardig wat verschillende recommendations en weet niet goed wat ik zou moeten nemen, volgens mij in ieder geval load cell als ik het goed heb, iemand tips?
- Voor de rig zelf wil ik in ieder geval eentje die stevig/stabiel is, en een goede stoel heeft. Ik heb al zitten kijken naar wat Next Level Racing en playseat aan modellen hebben. Ik hoef het niet in te klappen of weg te schuiven, komt gewoon op zolder te staan dus het hoeft geen mobiele set te zijn.

Wat ik al heb:
- Xbox series X
- LG C2 OLED 48" (vandaag besteld voor 999,-.. komt morgen binnen)
- Next Level Racing free standing single monitor stand (vandaag besteld komt morgen binnen)

Deze laatste heb ik gekocht omdat: tv dan los staat van de seat zelf. wieltjes eronder is makkelijk om weg te rollen voor als ik andere games wil spelen en het stuur niet in de weg wilt hebben zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gise schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:25:
Wat ik al heb gevonden is:

- Fanatec CSL DD (8 NM) is 499,- en xbox compatible
- Stuurtje zie ik aardig wat tips voor het Fanatec CSL McLaren GT3 V2 stuurtje (199,-), maar ik twijfel of ik niet beter anders een rond(er) stuur kan nemen zoals het Fanatec Forza stuur (399,-) of vergelijkbaar
- voor pedalen zie ik aardig wat verschillende recommendations en weet niet goed wat ik zou moeten nemen, volgens mij in ieder geval load cell als ik het goed heb, iemand tips?
- Voor de rig zelf wil ik in ieder geval eentje die stevig/stabiel is, en een goede stoel heeft. Ik heb al zitten kijken naar wat Next Level Racing en playseat aan modellen hebben. Ik hoef het niet in te klappen of weg te schuiven, komt gewoon op zolder te staan dus het hoeft geen mobiele set te zijn.
De CSL DD is een goede keuze! De Xbox compatibiliteit zit hem overigens in het stuur, niet in de wheelbase. Dus daar moet je op letten qua keuze. Als pedalen kan ik je de CSL Elite V2 van harte aanraden, heerlijke (instap) pedalen voor een mooie prijs. Alles kun je dan mooi op de Xbox aansluiten zonder dat je daarbij hulpmiddelen nodig hebt.

Als rig kun je veel kanten op. Persoonlijk zou ik kiezen voor een TREQ One (zijn zelf kortingscodes voor te vinden) of een Sim-Lab GT1-Evo. Met beiden rigs ben je behoorlijk flexibel. Een mooie stoel (LCD van Lynx Motorsports) erbij en je bent klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Madhouse1979 op 28-04-2023 18:20 ]

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ik neig nu juist weer naar iets simpelers om te beginnen. Wat gerekend en met een alu rig ben je niet voor minder dan 2500 klaar. Tweedehands ook nog rond de 1700-2000.

Overweeg nu te starten met een Playseat Challenge of F-GT lite tweedehands. Wat filmpjes gezien dat dat op zich nog wel gaat met een 8Nm DD. Als het me dan echt bevalt kan ik vrijwel kosteloos upgraden naar een betere rig. Ik wil niet besparen op de wheelbase en het stuur. Twijfel nog wel over de pedalen, CSL met load cell is daar denk ik de juiste instap voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:58:
Ik neig nu juist weer naar iets simpelers om te beginnen. Wat herkend en met een alu rig ben je niet voor minder dan 2500 klaar. Tweedehands ook nog rond de 1700-2000.

Overweeg nu te starten met een Playseat Challenge of F-GT lite tweedehands. Wat filmpjes gezien dat dat op zich nog wel gaat met een 8Nm DD. Als het me dan echt bevalt kan ik vrijwel kosteloos upgraden naar een betere rig. Ik wil niet besparen op de wheelbase en het stuur. Twijfel nog wel over de pedalen, CSL met load cell is daar denk ik de juiste instap voor mij.
Playseat was bij mij een grote wobbelfest. Hangt een beetje van je bouw en fysieke gesteldheid af, maar ik trok hem zo kapot (en de pedaal plaat meerdere malen moeten terug buigen) met een g29. Misschien niet een goede keuze als je fit bent.

Granted, daarna wist ik wel dat ik graag wou blijven door rijden en gelijk maar alles geupgrade. Maar een frame van flimsy metaal met een stang tussen je benen waar bij alles beweegt als een ongewilde motion rig zou mij veel spijt geven als ik het zelf zou hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Wel eens met @Darkangle inderdaad dat als je een playseat evo overweegt, en zeker op basis van nieuwprijs, dat je dan beter af bent met iets meer uitgeven en meteen een alu rig nemen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Begrijp ik. Er zijn echter ook genoeg ervaringen te vinden van mensen die met deze light weight rigs en een DD uit de weg kunnen. En je bespaart er initieel 600-800 euro mee. Bij mij nog meer want een PlaySeat kan ik voor mijn bestaande TV en PS4 zetten. Een alu rig moet naar zolder wat een extra console en TV stand vereist. Dus gaan de kosten naar 1000-1200 euro toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:26:
Begrijp ik. Er zijn echter ook genoeg ervaringen te vinden van mensen die met deze light weight rigs en een DD uit de weg kunnen. En je bespaart er initieel 600-800 euro mee. Bij mij nog meer want een PlaySeat kan ik voor mijn bestaande TV en PS4 zetten. Een alu rig moet naar zolder wat een extra console en TV stand vereist. Dus gaan de kosten naar 1000-1200 euro toe.
Uiteindelijk moet je er zelf mee uit de voeten kunnen. Dat ik als een aap dat ding tot een hoopje blik vouw betekend weinig voor jou anders dan dat ze gammel zijn.

Probeer er een uit zou ik zo zeggen, en kijk of het wat is voor je.

De kosten, tsja, kan ik weinig over zeggen. Ik schaam me zowat als ik lees wat mensen er hier aan uitgeven...

Nadat de playseat origami deedt heb ik V&A even in de gaten gehouden, en er kwam na een week of 2 een simlab + dd2/wheel + fully upgraded v3's + seat etc langs voor 1500. Klonk te mooi om waar te zijn maar het was gewoon een hele vriendelijke tweaker en het spul was met vele extra's zgan.

Gezien ik het voor mijzelf privé wou hebben (normaal meestal via de zaak) vond ik het meer dan schappelijk.

Geen moment spijt van, en ondertussen behoorlijk gepimped (morgen komen bv de 4 buttkickers binnen totdat de sfx100 erop kan).

Mileage may vary, dus probeer het zeker even uit voordat je zelf ook vouw neigingen gaat krijgen. 250 oid vind ik best veel voor wat een playseat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Als ik voor 1500 klaar kon zijn zou ik er ook zo over denken maar met krap een week MP in de gaten houden lijkt dat echt wel een uitzonderlijk goede deal.

Denk wel dat je sowieso als het inderdaad aanslaat bij je zo’n playseat een van de eerste dingen is die je upgrade. Dus dan is het, budget daargelaten, inderdaad niet zinnig om niet meteen voor iets degelijks te gaan.

Denk wel dat er voor iedereen nieuw in een hobby een natuurlijke progressie is. Het hoeft niet altijd meteen high-end gear te zijn (en ja ik weet dat een GT DD Pro of een McLaren wheel niet highest of the high is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:58:
Ik neig nu juist weer naar iets simpelers om te beginnen. Wat gerekend en met een alu rig ben je niet voor minder dan 2500 klaar. Tweedehands ook nog rond de 1700-2000.

Ook met een alu rig kan je onder de 2k klaar zijn, nieuw.

Fanatec DD GT Pro 8NM 600€
Fanatec Clubsport Formula 2.5 stuur 390€
Fanatec CSL Elite pedals V2 300€
Totaal: 1290€
Je kan nog iets besparen door de Formula 2.5 te wisselen naar de McLaren GT3 V2 met metalen QR (-90€) of de Clubsport F1 Esports V2 (-120€)

Sim rig: Aluxprofiel 4080 zilver 400€
Stoel: van de sloop halen van een sportieve auto: 200€ max. Of LCD racestoelen nieuw: 300€.

Dan heb voor minder dan 2k een leuke setup met alu rig. En kan je het nog iets naar beneden bijstellen door het stuur te wisselen naar een iets goedkoper alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
@thunder8 je kan met een DD GT Pro / CSL DD op zich prima af met de QRLight die meegeleverd wordt als je toch met maar 1 stuurtje onderweg bent. Kan je later altijd nog eens upgraden, maar initieel is er niet echt een noodzaak voor als je een heel klein beetje normaal met je materiaal om gaat. Scheelt ook weer 100,-

Probleem waar @Dr. Strangelove mee zit is dat een alu rig dus naar een andere locatie moet, en daarom de extra kosten van console, tv stand etc met zich mee brengt. Dan wordt het al wel snel een scheutje duurder natuurlijk.

Overigens vond ik de footprint van de Playseat EVO en de SimLab GT1 EVO opvallend dicht bij elkaar liggen én heb je bij een alu rig het voordeel dat je er direct casterwheels onder kan schroeven. Je rijdt de hele rig zo in 1x aan de kant. Op een playseat moet je daar zelf wat voor fabriceren. Is ook wel te doen, maar een stukje lastiger.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

kroegtijger schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:32:
@thunder8 je kan met een DD GT Pro / CSL DD op zich prima af met de QRLight die meegeleverd wordt als je toch met maar 1 stuurtje onderweg bent. Kan je later altijd nog eens upgraden, maar initieel is er niet echt een noodzaak voor als je een heel klein beetje normaal met je materiaal om gaat. Scheelt ook weer 100,-

Probleem waar @Dr. Strangelove mee zit is dat een alu rig dus naar een andere locatie moet, en daarom de extra kosten van console, tv stand etc met zich mee brengt. Dan wordt het al wel snel een scheutje duurder natuurlijk.

Overigens vond ik de footprint van de Playseat EVO en de SimLab GT1 EVO opvallend dicht bij elkaar liggen én heb je bij een alu rig het voordeel dat je er direct casterwheels onder kan schroeven. Je rijdt de hele rig zo in 1x aan de kant. Op een playseat moet je daar zelf wat voor fabriceren. Is ook wel te doen, maar een stukje lastiger.
Mee eens dat het moet kunnen, maar de QR Lite is gewoon te risicovol dat die kapot gaat en je pinnen intern ook afbreken. Zie te veel afgebroken QR Lites in de Fanatec groepen en als je maar 1 stuur hebt, is je rig ook meteen een paar weken down als dat gebeurt. Met een 2de stuur, kan je na opruimen je andere stuur monteren en de eerste herstellen.

Ik had nog niet gelezen dat hij zijn rig dan ergens anders neer zou zetten, daar sprak hij niet over in de reactie waar ik op reageerde. Je kan ook een paar heavy duty casters onder je rig gooien, dan komt er misschien nog 100€ bij.

Het ging mij voornamelijk om het feit dat er gesteld werd dat je met een alu rig niet onder de 2.5k klaar was en dat is onjuist. Als je deze op een andere plek gaat neerzetten en dat andere kosten meebrengt, tja dat ligt niet aan de rig zelf natuurlijk. ;) Een playseat is, zoals jij ook stelt, verre van een klein ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
thunder8 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:05:
[...]

Mee eens dat het moet kunnen, maar de QR Lite is gewoon te risicovol dat die kapot gaat en je pinnen intern ook afbreken. Zie te veel afgebroken QR Lites in de Fanatec groepen en als je maar 1 stuur hebt, is je rig ook meteen een paar weken down als dat gebeurt. Met een 2de stuur, kan je na opruimen je andere stuur monteren en de eerste herstellen.

Ik had nog niet gelezen dat hij zijn rig dan ergens anders neer zou zetten, daar sprak hij niet over in de reactie waar ik op reageerde. Je kan ook een paar heavy duty casters onder je rig gooien, dan komt er misschien nog 100€ bij.

Het ging mij voornamelijk om het feit dat er gesteld werd dat je met een alu rig niet onder de 2.5k klaar was en dat is onjuist. Als je deze op een andere plek gaat neerzetten en dat andere kosten meebrengt, tja dat ligt niet aan de rig zelf natuurlijk. ;) Een playseat is, zoals jij ook stelt, verre van een klein ding.
Een PlaySeat kan je deels opvouwen en is dan zeker in te passen op onze entertainment kamer die dubbelt als logeerkamer en washok :)

Een alu rig, zelfs als deze verrijdbaar is, neemt echt meer ruimte in en dan moet hij naar zolder.

De afweging is simpel:

- Gok ik dat dit een ‘blijvende’ hobby is? Dan meer investeren voor een echte goede set voor zolder. Kosten pakweg 2k met risico op een afschrijving van 200-400 euro als het niks is.

- Eerst proberen of het wat is? Dan kan ik voor 1k klaar zijn met relatief lagere afschrijving. Tweedehands GT DD set kan denk ik voor 800 euro plus 100 voor een tweedehands PlaySeat. Bij eventuele doorverkoop lever ik denk ik hooguit 100/200 euro toe.

En ja ik kijk naar de totale kosten als ik het over een ‘rig’ heb, dat is misschien misleidend. Maar op zolder staat nu eenmaal geen PS4. Wel een PSX, Xbox, PS2, SNES en een 360 maar daar lopen we tegen compatibiliteitsissues aan denk ik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 29-04-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 23:27
@Dr. Strangelove ik al die fases al doorlopen, van kantoor/werkplek racer op een playseat, daarna playseat naar zolder, en nu een alu rig
kosz in "Het grote 'show je race-rig' topic"
Dus ik begrijp je wel, zo blijft het ook leuk anders is het best wat geld als je alles in 1x koopt. Mijn setups is inmiddels uitgebreid met 2x een 27" dus nu 27-34-27 op een losse stand.
Pagina: 1 ... 44 ... 54 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.