Capo schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:18:
Benieuwd naar bestel lijsten bij fanatec voor een ps5 stuur.
Twijfel of ik de dd gt pro bundle zal doen of losse unit met simpel rond stuur en mclaren stuur icm v2 of v3 pedalen.
Iemand suggesties?
Static shifters veel fijner/beter? Klik je die vast op de base unit en dan het stuur erop? Of schroef je die vast aan een stuur?
Elk stuur werkt op de PS5. Compatibiliteit zit in de base, niet het stuur. Wel is het zo dat bepaalde functies of schermpjes niet werken in bepaalde games. De Endurance module werkt alleen met PC. Buttonmapping is afhankelijk van de game. ACC en F120xx kunnen alle buttons mappen, maar GT7 is weer veel minder flexibel en zit je vast aan de indeling van de game zelf.
Suggesties? Tja ligt eraan wat voor games je speelt. Speel je veel rally, dan absoluut een rond stuur. Speel je veel GT3 of F1, dan eerder een McLaren GT3 of de Formula V2.5. Wil je een groter stuur, dan eerder de GT3, wil je een beter afgewerkt stuur, dan eerder de Formula. Als je de McLaren wil, koop dan meteen de metalen QR1 erbij, de standaard plastic QR is te zwak.
Static shifters gaan aan de base, dat maakt ze static. Ze zitten dan altijd op dezelfde plek. Als ze aan het stuur zouden zitten, dan zijn ze niet meer static, want dan draaien ze mee met het stuur.

Buiten rally heb je eigenlijk altijd je handen op dezelfde plek op het stuur, zodat ook meedraaiende shifters altijd te bedienen zijn.
Belangrijkste is dat het stuur niet te zwaar is. De Porsche sturen met endurance module zijn redelijk zwaar en daar heeft de GT DD Pro wat meer moeite mee, waardoor je wat meer details verliest, omdat de FFB meer moeite moet doen. Zeker als je de DD Pro niet met 8NM voeding hebt. De DD1 en 2 hebben hier geen enkele moeite mee, vanwege de veel krachtigere motor. Ik vind het Porsche stuur erg mooi, maar het heeft weinig zin een stuur van 500+ euro te kopen die minder presteert. Het standaard stuur in het pakket van de GT DD Pro schijnt niet zo heel goed te zijn. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een base only met 8NM voeding, los setje pedalen (V2 CSL of de V3 pedalen met BPK) en een stuur naar keuze.