MiNi1993_NL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:37:
Heb zelf sinds april een CSL DD 8NM (met Formula v2 en CS v3), voornamelijk omdat ik dan evt op de xbox zou kunnen spelen, ffb en buttonmapping vind ik daarop echter enorm beperkt. Heb achteraf nog wel eens gedacht dat Simagic ook wel heel gaaf was geweest, o.a. met de betere quickrelease. Gevoel zegt mij dan toch een beetje dat je bij Fanatec erg dik voor de naam betaald en je bij Simagic meer waar krijgt voor t zelfde geld.
De QR1 is voor een CSL-DD helemaal prima, niet perfect misschien maar ook zeker geen drama om mee rond te rijden.
De Alpha mini (goedkoopste optie binnen de Simagic lijn) kost je al snel 150 euro meer ten opzichte van de CSL-DD wheelbase, en de sturen zitten allemaal in de 450 euro + hoger range, geen idee hoe jij dan voor hetzelfde geld een complete set wil kopen maar dat kon in werkelijkheid nog wel eens knap lastig worden
Als je het puur feitelijk bekijkt en onderbuik gevoel dus even aan de kant schuift en naar de prijzen kijkt die je in Europa betaald (dus geen vage import rechtstreeks uit China e.d.) dan is de CSL-DD 8Nm gewoon de beste "
bang for buck" wheelbase die je kunt kopen en dan ben je ook nog eens verzekerd van "
fatsoenlijke" ondersteuning en garantie afhandeling wanneer er iets mis gaat.
Ga je de wat hogerop in de range kom je inderdaad op vergelijkbare prijzen uit met Fanatec qua wheelbases maar met alleen een wheelbase kun je lastig simracen, het stuurtje wat er op moet is minstens net zo belangrijk en wanneer je een budget hebt van rond de 1400 / 1500 euro en daar tussen de 1100 á 1200 euro van naar een wheelbase gaat koop je voor die 300 euro die je overhoud naar alle waarschijnlijkheid het "
leukste" stuurtje bij Fanatec voor dat budget.
Simucube is wel weer een klapje duurder, maar dan heb je wel Simucube ;-)
Simucube maakt heel mooi spul en op papier (of online) slaan fabrikanten elkaar graag met specs om de oren maar in de praktijk zijn de verschillen dermate klein dat het nog maar de vraag is of je in een dubbelblinde test wheelbase van merk A van B kunt onderscheiden.
Simucube gebruikt een ander type motor dan een Fanatec (eigenlijk moet je het omdraaien, Fanatec gebruikt als enige een outrunner waar praktisch iedere andere fabrikant kiest voor een inrunner) om maar een voorbeeld te noemen en dat merkte je in het verleden in bepaalde situaties maar beide fabrikanten hebben door de tijd heen hun aansturing / filtering dusdanig op orde gekregen dat ze weinig meer voor elkaar onderdoen en de verschillen dermate klein zijn dat je dit tijdens het simracen zelf amper merkt.
Ik heb zelf een SC2 sport + een DD2 staan en ik heb persoonlijk niet echt een voorkeur qua wheelbase, qua ecosysteem gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Fanatec omdat ze over het algemeen "betaalbare" stuurtjes hebben de gemiddeld genomen meer dan behoorlijk in elkaar zitten en je voor hetzelfde geld weinig beters bij een andere fabrikant koopt.
Totaal andere range dan het lagere / middensegment waar de CSL-DD in valt. In dat segment wil je gewoon zoveel mogelijk waar voor je geld, terwijl in het hogere segment vaak "omdat het kan" de meest valide reden is waarom mensen voor merk A of B kiezen, de verschillen zijn gewoon veel kleiner onderling in het hogere segment.
Zou vooral kijken naar een complete set, wat daar de kosten van zijn en hoe je in de toekomst nog uit zou kunnen breiden. Uiteindelijk zijn het gewoon 3 goede producten en moet je er gewoon plezier mee gaan maken als de speeltjes binnen zijn :-D
Om nog maar een optie toe te voegen, wanneer je op een wat "krapper budget" zit in het hogere segment is de VRS Direct Force Pro wheelbase misschien ook nog wel het overwegen waard. Qua behuizing misschien iets minder praktisch en mooi dan een SC2, Alpha of DD2 maar wel gewoon een hele goede wheelbase voor €899,- wat betekent dat je het overgebleven budget voor een eventueel stuur verdubbeld... en dat stuur heb je toch het meest van allemaal in je handen tijdens het simracen