Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-10 12:57
nickname89 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:11:
Een vraagje aan degene die rijden met Fanatec clubsport V3 pedals en podium stuurwiel.
Welke upgrade geeft de meeste bang voor de centjes.

De situatie nu.
CSL DD + CSL pedals

De twee mogelijk upgrades.
De DD unit voor een Podium racing wheel - meerkosten circa 1000 euro
Of de CSL pedals vervangen voor de clubsport V3 - meerkosten circa 250 euro.

Ik zie op youtube fimpljes voorbij komen van 100% FF op de podium wat nauwelijks te doen is.
Terwijl de V3 pedals mijn inziens toch een behoorlijke upgrade lijkt. Omdat de CSL clutch en gaspedaal maar een simpel pedaaltje is waar het bij de V3 met veren is aangesloten.
Begrijp ik het dan goed dat je op dit moment geen loadcell pedalen hebt? Dan zéker voor nieuwe pedalen gaan. En zoals hierboven ook genoemd, als je gelijk voor de Heusinkveld sprints gaat ben je gelijk klaar met upgraden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-10 19:28
Het nadeel is dat ik de setup grotendeels op de playstation gebruik, een heusinkveld is helaas niet compatible. Ergens in de toekomst (2-3 jaar) is het wel de bedoeling om over te stappen op volledig PC gebruik.

Zelf denk ik ook aan een pedalen upgrade momenteel.
Zo een DD unit zal denk ik nog best wel wat opbrengen op marktplaats e.d.
Dus een upgrade naar de podium kan altijd nog in de toekomst, het enige is dat ik dan de afschrijving heb van de DD unit + een extra F1 stuurwiel, omdat die er standaard bij. Ik denk zelf dat de afschrijving op een DD niet zo heel veel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flootar
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06-2023
kawaholic schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:14:
[...]

Dat gaat je niet zomaar lukken.mits je alle noodzakelijke ecu’s hebt. En dan is het nog een hele uitdaging, wat voor de meeste niet is weggelegd. Makkelijker is om misschien schakelaartjes te maken en die rechtstreeks op de motortjes te schakelen.
De stoel is nu volledig werkend, dus de lucht voor de lende steun etc. En het elektrische gedeelte ook volledig. Hopelijk nu snel op de rig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PC en dan Heusinkvelds. :) Je krijgt zoveel meer vrijheid op de PC voor eigenlijk alle simgerelateerde zaken. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

nickname89 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:30:
Het nadeel is dat ik de setup grotendeels op de playstation gebruik, een heusinkveld is helaas niet compatible. Ergens in de toekomst (2-3 jaar) is het wel de bedoeling om over te stappen op volledig PC gebruik.

Dus een upgrade naar de podium kan altijd nog in de toekomst, het enige is dat ik dan de afschrijving heb van de DD unit + een extra F1 stuurwiel, omdat die er standaard bij. Ik denk zelf dat de afschrijving op een DD niet zo heel veel is.
Als je nog een paar jaar ook op de Playstation speelt, dan gewoon de V3 pedalen met BPK kopen. Je kan over een paar jaar als je naar PC only gaat alsnog kiezen om dan Heusinkvelds te kopen en eventueel een sterkere base. Misschien dat Fanatec tegen die tijd ook een CSW DD versie heeft met een 10-15NM, die precies tussen de CSL DD en de DD1/2 zit. Dan verkoop je je CSL DD met V3 pedalen, dat is dan een leuke 2de hands set.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nickname89 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:30:

Lekker het geld in je zak houden en gewoon helemaal niet upgraden?

CSL-DD is prima, CSL pedals zijn misschien geen hoogvliegers maar ik vond mijn oude CSL pedalen helemaal niet zo verkeerd (voorlopers van de huidige set), je kunt er nog voor kiezen om de potmeters te vervangen voor hall sensoren (tientjes werk) en ben echt niet sneller geworden sinds ik op andere pedalen over ben gestapt (en ik reed de CSL pedalen zonder loadcell ;-) ).

Oftewel, wat denk je te gaan winnen als je gaat upgraden? Ik heb de afgelopen 2 jaar een aardig vermogen gespendeerd aan sim spul maar ik ben van de gear niet sneller geworden... eerder trager omdat ik aardig wat tijd heb zitten spenderen het helemaal naar mijn zin te krijgen terwijl ik die tijd ook had kunnen racen... en dat laatste is iets waar je "sneller" en "consistenter" van wordt, niet van nieuwe spullen ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-06 13:38
nickname89 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:11:
Een vraagje aan degene die rijden met Fanatec clubsport V3 pedals en podium stuurwiel.
Welke upgrade geeft de meeste bang voor de centjes.

De situatie nu.
CSL DD + CSL pedals

De twee mogelijk upgrades.
De DD unit voor een Podium racing wheel - meerkosten circa 1000 euro
Of de CSL pedals vervangen voor de clubsport V3 - meerkosten circa 250 euro.

Ik zie op youtube fimpljes voorbij komen van 100% FF op de podium wat nauwelijks te doen is.
Terwijl de V3 pedals mijn inziens toch een behoorlijke upgrade lijkt. Omdat de CSL clutch en gaspedaal maar een simpel pedaaltje is waar het bij de V3 met veren is aangesloten.
Nog geen load cell rem dus ? Dan zou ik sowieso het eerst daar voor gaan.

Ik heb zelf de CSL DD met CSL LC pedalen en ben daar super content mee.

CSL DD / Podium is eigenlijk alleen extra kracht, een goede pedalen set is meer een echte upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:15
R2D2 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:00:
[...]

Lekker het geld in je zak houden en gewoon helemaal niet upgraden?

CSL-DD is prima, CSL pedals zijn misschien geen hoogvliegers maar ik vond mijn oude CSL pedalen helemaal niet zo verkeerd (voorlopers van de huidige set), je kunt er nog voor kiezen om de potmeters te vervangen voor hall sensoren (tientjes werk) en ben echt niet sneller geworden sinds ik op andere pedalen over ben gestapt (en ik reed de CSL pedalen zonder loadcell ;-) ).

Oftewel, wat denk je te gaan winnen als je gaat upgraden? Ik heb de afgelopen 2 jaar een aardig vermogen gespendeerd aan sim spul maar ik ben van de gear niet sneller geworden... eerder trager omdat ik aardig wat tijd heb zitten spenderen het helemaal naar mijn zin te krijgen terwijl ik die tijd ook had kunnen racen... en dat laatste is iets waar je "sneller" en "consistenter" van wordt, niet van nieuwe spullen ;)
Gelijk heb je, ik heb ook al enige tijd geleden mijn g27 setup ingeruild voor iets duurders maar rijd er geen seconden sneller mee ( wegens gekloot met de afstellingen :+).

Wel is de beleving veel beter zodra ik ga rijden. Die is stukken beter d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afiso
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik weet niet of ik dit mag posten, maar Ibood heeft wat GameSeat korting deals.
https://www.ibood.com/ele...3233072d0fb0161cc10994a2c

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:30
Afiso schreef op donderdag 9 december 2021 @ 19:59:
Ik weet niet of ik dit mag posten, maar Ibood heeft wat GameSeat korting deals.
https://www.ibood.com/ele...3233072d0fb0161cc10994a2c
Die zooi wil je toch niet hebben... 8)7 Alleen die mat evt, maar dat is mij ook te flashy. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Laten we niet vergeten dat niet iedereen over hetzelfde budget beschikt. Voor sommige is een paar honderd euro een hele bult geld en is veel tijd nodig om dat bij elkaar te sparen terwijl andere een paar duizend euro uitgeven alsof ze een loempia halen bij de snackbar.

Om spullen dan direct als zooi aan te merken vind ik dan ook vervelend en wil niet dat iemand zich minder zou voelen omdat iemand anders het zooi noemt. Is het kwalitatief het beste wat je kunt kopen? Zeker niet. Kun je er een goede tijd mee hebben? Zeker wel.

Ben zelf met een Playseat Evolution begonnen, ongeveer dezelfde constructie en hier echt veel plezier van gehad.

De hobby is al duur genoeg laten we het niet ontoegankelijker maken dan nodig is.

[ Voor 6% gewijzigd door Card Nox op 09-12-2021 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Card Nox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:48:
Laten we niet vergeten dat niet iedereen over hetzelfde budget beschikt. Voor sommige is een paar honderd euro een hele bult geld en is veel tijd nodig om dat bij elkaar te sparen terwijl andere een paar duizend euro uitgeven alsof ze een loempia halen bij de snackbar.

Om spullen dan direct als zooi aan te merken vind ik dan ook vervelend en wil niet dat iemand zich minder zou voelen omdat iemand anders het zooi noemt. Is het kwalitatief het beste wat je kunt kopen? Zeker niet. Kun je er een goede tijd mee hebben? Zeker wel.

Ben zelf met een Playseat Evolution begonnen, ongeveer dezelfde constructie en hier echt veel plezier van gehad.

De hobby is al duur genoeg laten we het niet ontoegankelijker maken dan nodig is.
het word aangemerkt als zooi omdat het zeer goedkoop spul is dat peperduur verkocht word. Welk je ondersteund in je relaas; als een paar honderd je budget is wil je niet prul kopen.

Ik weet niet wat je er zo in triggered, maar ook jij ziet in dat je voor die bedragen een leuke alurig kan bouwen ipv deze onhandige flex plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaHard schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:56:
[...]

CSL DD / Podium is eigenlijk alleen extra kracht, een goede pedalen set is meer een echte upgrade.
Euhmmmmm nee en iedereen die dat met droge ogen durft te beweren heeft ze waarschijnlijk nooit naast elkaar getest want het is veel meer dan “alleen maar wat extra Nm’s”.

Daarnaast zijn die extra Nm’s ook nog wel vrij bepalend voor het gedrag van een wheelbase dus met een podium haal je echt wel wat anders in huis dan wanneer je voor een CSL-DD kiest. CSL-DD is natuurlijk wel meer “bang for buck” maar dat is ook niet heel verwonderlijk als je naar de prijzen van een SC2 of Podium wheelbase kijkt en ook met een “goedkopere” VRS DF ben je alsnog een klap duurder uit.

Pedalen zijn naar mijn mening ook vaak een overrated upgrade, Heusinkvelds is hartstikke mooi spul natuurlijk maar als je naar een setje DC, Kapral of BJ pedalen gaat kijken kan dat vaak voor een veel aantrekkelijkere prijs maar heb je een pedalen set die best een heel stuk richting de sprints kruipen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Card Nox schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:48:

Punt is dat die iBood stoeltjes een soort wiebelend geheel zijn voor het geld van een alu rig + goedkope autostoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaHard
R2D2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:45:
[...]

Euhmmmmm nee en iedereen die dat met droge ogen durft te beweren heeft ze waarschijnlijk nooit naast elkaar getest want het is veel meer dan “alleen maar wat extra Nm’s”.

Daarnaast zijn die extra Nm’s ook nog wel vrij bepalend voor het gedrag van een wheelbase dus met een podium haal je echt wel wat anders in huis dan wanneer je voor een CSL-DD kiest. CSL-DD is natuurlijk wel meer “bang for buck” maar dat is ook niet heel verwonderlijk als je naar de prijzen van een SC2 of Podium wheelbase kijkt en ook met een “goedkopere” VRS DF ben je alsnog een klap duurder uit.

Pedalen zijn naar mijn mening ook vaak een overrated upgrade, Heusinkvelds is hartstikke mooi spul natuurlijk maar als je naar een setje DC, Kapral of BJ pedalen gaat kijken kan dat vaak voor een veel aantrekkelijkere prijs maar heb je een pedalen set die best een heel stuk richting de sprints kruipen.
Ik zelf heb ze nooit naast elkaar getest dat klopt ga af op vrijwel elke review van de CSL DD waar dat beweert wordt door mensen die ze wel naast elkaar getest hebben. Kijk, natuurlijk scheelt het nogal wat of je 8Nm of 20Nm hebt maar is er verder veel anders dan behalve extra die kracht ?

En pedalen een overrated upgrade ? Als je van potentiometer pedalen komt is dat zeker geen overrated upgrade hoor. Kwa rijden de beste upgrade die je kan doen en dan laat ik in het midden welke pedalen je neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
GaHard schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:07:
[...]

Ik zelf heb ze nooit naast elkaar getest dat klopt ga af op vrijwel elke review van de CSL DD waar dat beweert wordt door mensen die ze wel naast elkaar getest hebben. Kijk, natuurlijk scheelt het nogal wat of je 8Nm of 20Nm hebt maar is er verder veel anders dan behalve extra die kracht ?

En pedalen een overrated upgrade ? Als je van potentiometer pedalen komt is dat zeker geen overrated upgrade hoor. Kwa rijden de beste upgrade die je kan doen en dan laat ik in het midden welke pedalen je neemt.
Ik weet niet wat jij gekeken hebt, maar de normale gangbare reviewers halen allemaal dezelfde punten aan, verschil in kracht is niet zo belangrijk als de andere punten. Misschien biassed gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
Darkangle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:19:
[...]

Ik weet niet wat jij gekeken hebt, maar de normale gangbare reviewers halen allemaal dezelfde punten aan, verschil in kracht is niet zo belangrijk als de andere punten. Misschien biassed gekeken?
Boosted Media en Dave Cam bijvoorbeeld.

Welke andere punten dan ?

Zeg niet dat jullie geen gelijk hebben hoor maar tot nu toe hebben jullie beide nog niks kunnen noemen behalve de extra kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
GaHard schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:26:
[...]

Zeg niet dat jullie geen gelijk hebben hoor maar tot nu toe hebben jullie beide nog niks kunnen noemen behalve de extra kracht.
Miaschien omdat het nogal voor de hand liggend is en aangeeft dat er weinig onderzoek is gedaan. Maar snelheid, soepelheid etc bv zijn allemaal veel belangrijker.

Boosted media staat hier op mijn ignore lijstje, davecam gok ik ook want die komt ook niet meer voorbij (is die kale gast met heel veel idefixes toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
Darkangle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:30:
[...]

Miaschien omdat het nogal voor de hand liggend is en aangeeft dat er weinig onderzoek is gedaan. Maar snelheid, soepelheid etc bv zijn allemaal veel belangrijker.

Boosted media staat hier op mijn ignore lijstje, davecam gok ik ook want die komt ook niet meer voorbij (is die kale gast met heel veel idefixes toch?).
Oh zijn die niet goed genoeg voor je ?

Waar moet ik dan kijken om te zien hoeveel sneller en soepeler bv de DD2 is vergeleken met de CSL DD. Vrijwel iedereen zegt dat ze zo goed als gelijk aanvoelen als je ze op gelijke kracht in stelt. Natuurlijk voelt het allemaal beter aan met meer Nm maar dat komt toch vooral door die extra Nm ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

[...]

Met een grotere kracht in de motor, des te meer je ruimte hebt om details door te geven. Ik heb het in een youtube filmpje uitgelegd gezien, maar kan het helaas niet terug vinden. Als je een motor hebt die bij 5-8NM topt, dan krijg je door clipping minder details door, dan bij een motor die daar nog flink ruimte heeft om die details weer te geven. Ook al beperk je de torque op een 20NM motor naar bijvoorbeeld 15NM, dan nog zal deze meer details kunnen doorgeven dan een 15NM motor die clipt.

Bij een echte auto voel je veel details in je kont, bijvoorbeeld hoe de auto reageert in een bocht. En dat gevoel is instant. Bij een simrace setup zonder motion, moet die informatie uit beeld en uit je stuur komen. Des te meer en des te sneller jij informatie krijgt van bijvoorbeeld overstuur, des te eerder kan je hierop reageren. Als je stuur al aan het clippen is in de FFB, dan kan het zijn dat die informatie via je stuur helemaal niet komt en je alleen kan reageren via beeld, waardoor je eigenlijk bijna altijd te laat bent.

Dat is eigenlijk ook de reden waarom een DD aandrijving veel responsiever is dan een belt-driven system of gear-system. Bij die laatste 2 zijn de motoren niet toereikend om de juiste kracht te leveren, waardoor de kracht wordt vergroot door tandwielen of pullies. Dit vergroot de kracht, maar het nadeel is dat hierdoor de base minder responsief wordt. DD is een veel sterkere motor die direct de krachten, maar ook de details meteen kan doorgeven zonder enige vorm van krachtvergroting door belts of tandwielen. En geen speling op die delen, waardoor de details door demping wegvallen.

Moeten we nu allemaal aan een 15-20NM DD base of zelfs meer? Nee, want op een gegeven moment is het voordeel minimaal, buiten het feit dat de meeste mensen niet met zulke krachten overweg kunnen. Het is niet voor niets dat de meeste raceauto's ook niet meer dan 15-20NM, vaak zelfs veel lager, aan kracht vereisen om hem de bocht om te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
Nm zegt iets over kracht. Niets meer. Er zijn veel meer aspecten die het gevoel van een DD bepalen.

De werking, configuratie en snelheid van de encoder bijvoorbeeld. De reactie en rotatiesnelheid van de motoren. Sommige factoren komen voort uit of hebben een relatie met de kracht, maar niet alle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
thunder8 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:04:
[...]

Met een grotere kracht in de motor, des te meer je ruimte hebt om details door te geven. Ik heb het in een youtube filmpje uitgelegd gezien, maar kan het helaas niet terug vinden. Als je een motor hebt die bij 5-8NM topt, dan krijg je door clipping minder details door, dan bij een motor die daar nog flink ruimte heeft om die details weer te geven. Ook al beperk je de torque op een 20NM motor naar bijvoorbeeld 15NM, dan nog zal deze meer details kunnen doorgeven dan een 15NM motor die clipt.

Bij een echte auto voel je veel details in je kont, bijvoorbeeld hoe de auto reageert in een bocht. En dat gevoel is instant. Bij een simrace setup zonder motion, moet die informatie uit beeld en uit je stuur komen. Des te meer en des te sneller jij informatie krijgt van bijvoorbeeld overstuur, des te eerder kan je hierop reageren. Als je stuur al aan het clippen is in de FFB, dan kan het zijn dat die informatie via je stuur helemaal niet komt en je alleen kan reageren via beeld, waardoor je eigenlijk bijna altijd te laat bent.

Dat is eigenlijk ook de reden waarom een DD aandrijving veel responsiever is dan een belt-driven system of gear-system. Bij die laatste 2 zijn de motoren niet toereikend om de juiste kracht te leveren, waardoor de kracht wordt vergroot door tandwielen of pullies. Dit vergroot de kracht, maar het nadeel is dat hierdoor de base minder responsief wordt. DD is een veel sterkere motor die direct de krachten, maar ook de details meteen kan doorgeven zonder enige vorm van krachtvergroting door belts of tandwielen. En geen speling op die delen, waardoor de details door demping wegvallen.

Moeten we nu allemaal aan een 15-20NM DD base of zelfs meer? Nee, want op een gegeven moment is het voordeel minimaal, buiten het feit dat de meeste mensen niet met zulke krachten overweg kunnen. Het is niet voor niets dat de meeste raceauto's ook niet meer dan 15-20NM, vaak zelfs veel lager, aan kracht vereisen om hem de bocht om te krijgen.
Dat begrijp ik allemaal en het is misschien wat kort door de bocht van mij om te stellen dat kracht het enige of grootste verschil is. Zoals ik zei ga ik af op reviews en heb ik nooit een DD2 o.i.d. geprobeerd dus ik kan er persoonlijk ook weinig zinnigs over zeggen. De opmerking die ik maakte ging vooral over welk upgrade pad te nemen en in dat licht zou ik eerder voor een betere pedalen set kiezen dan een DD met meer kracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
GaHard schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:56:
[...]

Oh zijn die niet goed genoeg voor je ?

Waar moet ik dan kijken om te zien hoeveel sneller en soepeler bv de DD2 is vergeleken met de CSL DD. Vrijwel iedereen zegt dat ze zo goed als gelijk aanvoelen als je ze op gelijke kracht in stelt. Natuurlijk voelt het allemaal beter aan met meer Nm maar dat komt toch vooral door die extra Nm ?
ik geef je mijn frame of reference, niets meer niets minder.

"Niet goed genoeg voor je" zeggen komt over (in geschreven vorm) als zeikerig en denegrerend en sluit voor mij in iedergeval een discussie uit, ik zou zeggen kijk even beter en lees je wat meer in, en succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
Darkangle schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:36:
[...]
ik geef je mijn frame of reference, niets meer niets minder.

"Niet goed genoeg voor je" zeggen komt over (in geschreven vorm) als zeikerig en denegrerend en sluit voor mij in iedergeval een discussie uit, ik zou zeggen kijk even beter en lees je wat meer in, en succes.
Tja als je op voorhand roept dat ik of reviewers biased zijn en op je ignore lijst staan zonder aan te geven waarom dan kom je zelf ook niet helemaal lekker over. Laten we er verder maar over ophouden dan inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

GaHard schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:19:
[...]

Dat begrijp ik allemaal en het is misschien wat kort door de bocht van mij om te stellen dat kracht het enige of grootste verschil is. Zoals ik zei ga ik af op reviews en heb ik nooit een DD2 o.i.d. geprobeerd dus ik kan er persoonlijk ook weinig zinnigs over zeggen. De opmerking die ik maakte ging vooral over welk upgrade pad te nemen en in dat licht zou ik eerder voor een betere pedalen set kiezen dan een DD met meer kracht.
Nagenoeg iedereen zegt dat pedalen je beste upgrade zijn. Vooral van Potmeters naar Loadcell. Daarnaast is het ook gewoon een kwestie van interesse, budget en platform hoe en wat je upgradepad gaan zijn. Een casual racer die een simcade racer speelt zal met een standaard G29 meer dan genoeg hebben. Iemand die 2-3 uur per dag racet en competities speelt, die zal van elke extra input gebruik willen maken. Dan is je budget de limit. Op de PC is de sky de limit, terwijl console racers wat beperkter zijn in hun keuze. Echter kan je daar alsnog flink wat geld kwijt voor je spullen.

Ik heb momenteel een simpele Fanatec Elite + met de betere V3 pedals met BPK en damper op de rem. Zodra de GT DD Pro base los verkrijgbaar is, komt deze er ter vervanging van de Elite +. En dan ben ik wel klaar voor een paar jaar, tenzij ik veel serieuzer ga racen en/of overstap op PC. De F1 Podium PS versie van de DD1/2 is voor mij voorlopig nog dikke overkill en komt er dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sprong van G29 naar CSL DD is qua gevoel anders enorm, ook al zou je het niet veel gebruiken. Je wordt door de betere en directere ffb eerder op onbalans gewezen. Als je het ziet, ben je te laat. En dat was telkens bij de G29 het geval.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
GaHard schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:07:
[...]

Ik heel toevallig wel, sterker nog, tot voor een week of 2 geleden stonden er hier in huis een CSL-DD, DD2 en een SC2 sport tot mijn beschikking. De CSL-DD is onlangs verhuisd naar een nieuwe eigenaar... de persoon waar ik ooit de SC2 sport van over heb genomen voor een prikkie en die het racen toch begon te missen maar niet meer all-in wilde gaan.

De CSL-DD heeft 2 grote plussen ten opzichte van de Podium serie, de inrunner motor waardoor het niet heel iets smoother aanvoelt wanneer er niet veel load door de motor wordt gegenereerd en 2 zijn form factor waardoor je hem wat lekkerder kunt monteren wanneer je er ook nog een scherm achter wil gaan hangen.

In alle andere opzichten legt de CSL-DD het dik af tegen de podium serie, niet alleen qua hardware (bijvoorbeeld de QR + shaft van composiet is wel degelijk wat minder solide om maar iets te noemen) en NM's maar ook in het uiteindelijke gevoel wanneer je aan het racen bent. Bij de CSL-DD had IK na een paar dagen gewenning altijd het gevoel dat de CSL-DD op het max van zijn kunnen aan het presteren was terwijl mijn tot 60% terug geschroefde DD2 dat gevoel totaal niet geeft, de DD2 heeft namelijk een bak meer "headroom" in alle aspecten... en dat is geen schande want een DD2 kost ook een paar euro's meer ;)

De CSL-DD is dus alles een slechte wheelbase en met een leuk stuurtje er op misschien wel de beste koop die je kunt hebben maar de mensen die zeggen "ja het gevoel is praktisch hetzelfde" die staan OF keihard te liegen OF ze liegen keihard om zo Fanatec te vriend te houden voor hun gratis spulletjes OF ze hebben werkelijk waar geen idee wat ze nou eigenlijk roepen.

Lang verhaal kort, een CSL-DD komt bij lange na niet in de buurt van de performance die de high end wheelbases weten te realiseren. Het is een gigantische stap van een belt drive naar een direct drive en DAT is waar de CSL-DD het verschil weet te maken en ja, een direct drive voelt heel anders aan dan een belt drive dus misschien dat mensen dat benoemen als "hij is vergelijkbaar qua gevoel met een x, y, z" maar tussen een CSL-DD en een DD1/2/SC2 e.d. zit ook echt nog een wereld van verschil... het zou namelijk heel raar wezen als dat niet het geval was maar je wel het 4 voudige zou betalen ;)

Puur rationeel gezien zou ik nu ook voor een CSL-DD gaan als ik een nieuwe base moest kopen, het is de sweetspot als hert gaat om betaalbaarheid en kwaliteit. Aan de andere kant... ik heb het geluk dat ik mezelf een DD2 kon doen en ik ken mezelf ook goed genoeg om te weten dat het toch altijd zou blijven knagen.

Wat betreft de load cell vs potmeter pedalen, ik heb een jaar met CSL pedalen gereden zonder load cell en dat ging helemaal prima. Toen ik overstapte naar load cell pedalen was dat even wennen maar behalve een bak herrie als de boel aan het piepen is ben ik er nou niet veel sneller of consistenter van geworden... althans, ik ben het wel maar de vraag is of dat aan de pedalen te wijten is of vanwege "oefening baart kunst". Ik houd het zelf op dat laatste, er zijn namelijk hele volksstammen op iRacing die veel sneller zijn dan ik ooit zal zijn en die op een G29 + bijbehorende pedalen aan een bureau rond rijden terwijl ik hier een setup heb staan welke 3x een modaal maandsalaris heeft gekost.

Parctice makes perfect en talent koop je niet bij een Fanatec, Heusinkveld, Simecube of welke andere high end fabrikant ook ;)
[...]

Ondanks dat ze beiden heel hard hun best doen het tegendeel te bewijzen noem je er 2 die toch wel hele grote "sell out's" zijn. Vooral Will Ford was voorheen nooit op een kritische noot te bespeuren en was vooral bezig de product leaflets die de PR afdeling hem toe schoof voor te lezen. Het hele Podium firmware / software debacle van Fanatec is door geen enkele reviewer benoemd (inclusief de door jou genoemde) terwijl het vanaf dag 1 speelde.

De Podium serie heeft gewoon een display op de wheelbase zitten welke wanneer je hem gebruikt zoals bedoeld je er hele pijnlijke bijwerkingen bij krijgt zoals "jolts" om maar een voorbeeld te noemen, iedereen die daadwerkelijk een paar uur met een Podium DD heeft geraced en de boel ook echt grondig test weet dat... de zogenaamde influencers heb ik er nooit over gehoord tot er een aantal mensen zo hard aan de bel aan het trekken waren bij Fanatec en de diverse fora dat ze wel een keer een kritische noot moesten kraken.

Laat de mening van een Youtuber dus vooral niet leidend zijn wat dat betreft ;)

[ Voor 15% gewijzigd door R2D2 op 10-12-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaHard
R2D2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:40:
[...]

Ik heel toevallig wel, sterker nog, tot voor een week of 2 geleden stonden er hier in huis een CSL-DD, DD2 en een SC2 sport tot mijn beschikking. De CSL-DD is onlangs verhuisd naar een nieuwe eigenaar... de persoon waar ik ooit de SC2 sport van over heb genomen voor een prikkie en die het racen toch begon te missen maar niet meer all-in wilde gaan.

De CSL-DD heeft 2 grote plussen ten opzichte van de Podium serie, de inrunner motor waardoor het niet heel iets smoother aanvoelt wanneer er niet veel load door de motor wordt gegenereerd en 2 zijn form factor waardoor je hem wat lekkerder kunt monteren wanneer je er ook nog een scherm achter wil gaan hangen.

In alle andere opzichten legt de CSL-DD het dik af tegen de podium serie, niet alleen qua hardware (bijvoorbeeld de QR + shaft van composiet is wel degelijk wat minder solide om maar iets te noemen) en NM's maar ook in het uiteindelijke gevoel wanneer je aan het racen bent. Bij de CSL-DD had IK na een paar dagen gewenning altijd het gevoel dat de CSL-DD op het max van zijn kunnen aan het presteren was terwijl mijn tot 60% terug geschroefde DD2 dat gevoel totaal niet geeft, de DD2 heeft namelijk een bak meer "headroom" in alle aspecten... en dat is geen schande want een DD2 kost ook een paar euro's meer ;)

De CSL-DD is dus alles een slechte wheelbase en met een leuk stuurtje er op misschien wel de beste koop die je kunt hebben maar de mensen die zeggen "ja het gevoel is praktisch hetzelfde" die staan OF keihard te liegen OF ze liegen keihard om zo Fanatec te vriend te houden voor hun gratis spulletjes OF ze hebben werkelijk waar geen idee wat ze nou eigenlijk roepen.

Lang verhaal kort, een CSL-DD komt bij lange na niet in de buurt van de performance die de high end wheelbases weten te realiseren. Het is een gigantische stap van een belt drive naar een direct drive en DAT is waar de CSL-DD het verschil weet te maken en ja, een direct drive voelt heel anders aan dan een belt drive dus misschien dat mensen dat benoemen als "hij is vergelijkbaar qua gevoel met een x, y, z" maar tussen een CSL-DD en een DD1/2/SC2 e.d. zit ook echt nog een wereld van verschil... het zou namelijk heel raar wezen als dat niet het geval was maar je wel het 4 voudige zou betalen ;)

Puur rationeel gezien zou ik nu ook voor een CSL-DD gaan als ik een nieuwe base moest kopen, het is de sweetspot als hert gaat om betaalbaarheid en kwaliteit. Aan de andere kant... ik heb het geluk dat ik mezelf een DD2 kon doen en ik ken mezelf ook goed genoeg om te weten dat het toch altijd zou blijven knagen.

Wat betreft de load cell vs potmeter pedalen, ik heb een jaar met CSL pedalen gereden zonder load cell en dat ging helemaal prima. Toen ik overstapte naar load cell pedalen was dat even wennen maar behalve een bak herrie als de boel aan het piepen is ben ik er nou niet veel sneller of consistenter van geworden... althans, ik ben het wel maar de vraag is of dat aan de pedalen te wijten is of vanwege "oefening baart kunst". Ik houd het zelf op dat laatste, er zijn namelijk hele volksstammen op iRacing die veel sneller zijn dan ik ooit zal zijn en die op een G29 + bijbehorende pedalen aan een bureau rond rijden terwijl ik hier een setup heb staan welke 3x een modaal maandsalaris heeft gekost.

Parctice makes perfect en talent koop je niet bij een Fanatec, Heusinkveld, Simecube of welke andere high end fabrikant ook ;)

[...]

Ondanks dat ze beiden heel hard hun best doen het tegendeel te bewijzen noem je er 2 die toch wel hele grote "sell out's" zijn. Vooral Will Ford was voorheen nooit op een kritische noot te bespeuren en was vooral bezig de product leaflets die de PR afdeling hem toe schoof voor te lezen. Het hele Podium firmware / software debacle van Fanatec is door geen enkele reviewer benoemd (inclusief de door jou genoemde) terwijl het vanaf dag 1 speelde.

De Podium serie heeft gewoon een display op de wheelbase zitten welke wanneer je hem gebruikt zoals bedoeld je er hele pijnlijke bijwerkingen bij krijgt zoals "jolts" om maar een voorbeeld te noemen, iedereen die daadwerkelijk een paar uur met een Podium DD heeft geraced en de boel ook echt grondig test weet dat... de zogenaamde influencers heb ik er nooit over gehoord tot er een aantal mensen zo hard aan de bel aan het trekken waren bij Fanatec en de diverse fora dat ze wel een keer een kritische noot moesten kraken.

Kijk dat is een reactie waar we wat aan hebben. Bedankt voor je info en kijk erop !

Wat betreft het remmen kon ik ook snel gaan met G27 pedalen echter had ik wel meer tijd nodig om op snelheid te komen. Vooral in auto's zonder ABS. Met LC ben ik met een paar rondjes op snelheid maar met potentiometer was ik wat langer bezig om de limieten te vinden. Uiteindelijk zal het kwa rondetijden niet veel van elkaar liggen want uiteindelijk zijn rondetijden het meest afhankelijk van wie er achter het stuur en de pedalen zitten inderdaad. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb ze hier ook naast elkaar gehad (CSL DD en Podium DD1) en kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van @R2D2

www.simraceblog.nl - Over 5 Years of Simracing News & Reviews!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 17:29
R2D2 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:40:
[...]

Zijn deze software problemen nog steeds aanwezig bij de DD1/2? Ik kom er niet achter of de driver updates nu alles opgelost hebben.
Ik heb nu een CSL-DD en ben erg onder de indruk hiervan komende van een CSW2.5. Ik denk alleen dat ik het komende half jaar ergens wil gaan upgraden naar een volwaardige Direct Drive om nog meer gevoel te krijgen.

Ik twijfel tussen Fanatec en simucube. Ik heb het Fanatec Porsche podium wheel en de F1 sports club en die bevallen wel erg goed. Als ik deze sturen wil gaan vervangen door cube controls ben ik nog een flink bedrag extra kwijt.
Maar heb ook geen zin in allerlei software problemen als ik net in een iracing race zit….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32
jczuidervaart schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:36:
[...]

Zijn deze software problemen nog steeds aanwezig bij de DD1/2? Ik kom er niet achter of de driver updates nu alles opgelost hebben.
Ik heb nu een CSL-DD en ben erg onder de indruk hiervan komende van een CSW2.5. Ik denk alleen dat ik het komende half jaar ergens wil gaan upgraden naar een volwaardige Direct Drive om nog meer gevoel te krijgen.

Ik twijfel tussen Fanatec en simucube. Ik heb het Fanatec Porsche podium wheel en de F1 sports club en die bevallen wel erg goed. Als ik deze sturen wil gaan vervangen door cube controls ben ik nog een flink bedrag extra kwijt.
Maar heb ook geen zin in allerlei software problemen als ik net in een iracing race zit….
Ik zelf heb ook Fanatec en met losse stuurtjes los ik het op met een Podium hub + QR1. Maar mocht je simucube mogen doen dan kan je ook nog voor je stuurtjes conversion kits kopen. https://www.simracingmachines.com/WebShop/wheel-conversions Misschien is dat ook een overweging waard.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 10:15

Raimond613

Simracer

[...]

Als ik deze sturen wil gaan vervangen door cube controls ben ik nog een flink bedrag extra kwijt.
Je bent er toch hopelijk wel van bewust dat Cube Controls een compleet ander bedrijf is dan Simucube (=Granite Devices) en dat je op een Simucube in principe elk willekeurig stuur met een eigen USB aansluiting kunt gebruiken, plus een aantal opties met wireless?

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Raimond613 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:11:
[...]

Je bent er toch hopelijk wel van bewust dat Cube Controls een compleet ander bedrijf is dan Simucube (=Granite Devices) en dat je op een Simucube in principe elk willekeurig stuur met een eigen USB aansluiting kunt gebruiken, plus een aantal opties met wireless?
Ja ben ik me van bewust. Vind cube controls gewoon heel mooi. Maar als je beetje fatsoenlijke button box op je stuur wilt hebben dan ga je volgens mij als je alles optelt altijd ver boven de prijs van de Fanatec stuurtjes uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09-10 12:57
jczuidervaart schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:07:
[...]

Ja ben ik me van bewust. Vind cube controls gewoon heel mooi. Maar als je beetje fatsoenlijke button box op je stuur wilt hebben dan ga je volgens mij als je alles optelt altijd ver boven de prijs van de Fanatec stuurtjes uit.
Ja qua prijs/kwaliteit van stuurtjes gaat er weinig boven Fanatec wat mij betreft.

Ik heb overigens mijn Cube Controls Formula pro geretourneerd en ingeruild voor de Ascher
F28-SC V2. Ik vond de bouwkwaliteit van de Cube Controls maar matig voor het geld. De shifters voelde niet lekker en waren zeer luid. Knoppen voelde ook niet prettig en maken een zeer luide klik. Dan voelt de Ascher echt véél degelijker aan, al lever je wel in aan functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Yep, de jolts zijn er nog steeds. Hoewel het geen probleem hoeft te zijn wanneer je geen gebruik maakt van het scherm op de DD1/2 is het wel iets waar men bij Fanatec de afgelopen jaren geen oplossing voor heeft kunnen vinden.

Wat is nou exact het probleem? Heel simpel, wanneer je de ITM functies op een DD1/2 gebruikt (oftewel de telemetry data op het display van de wheelbase laat weergeven) ga je geheid last krijgen van zogenaamde “jolts”. Heel simpel uitgelegd, vanuit het niets krijg je ineens een ruk aan je stuurwiel en niet een laf tikje maar echt een behoorlijke zwieper. Dat is niet alleen vervelend tijdens het racen maar ook behoorlijk pijnlijk voor je duimen wanneer je een F1 stuurtje gebruikt.

Volgens Fanatec is het probleem op te lossen met een motor firmware die men momenteel vanaf de grond aan af aan het opbouwen is, met de huidige stack hebben ze alleen een oplossing om het probleem te omzeilen maar heb je eigenlijk niets aan het display op de wheelbase.

Wanneer je de ITM functies niet gebruikt en het display gewoon op het eerste scherm (Fanatec logo) laat staan treed het probleem niet op, geen echte oplossing natuurlijk en na heeeeeeel lang zeuren van diverse mensen en een paar keer suggereren dat de DD1/2 dan terug gestuurd zou kunnen worden omdat het niet voldoet aan de door de fabrikant geschepte verwachtingen heeft men het eindelijk actief opgepakt. Ik had de eerste beta firmware eigenlijk al wel verwacht maar heb al een poosje weinig meer gehoord… van de week maar weer eens informeren.

Verder een prima wheelbase hoor en ik rijd inmiddels met een extern Vocore scherm + SimHub dus ik heb er 0 last van maar ik ben graag de pain in de ass voor ze zodat ze daar eindelijk eens een keer hun best gaan doen voor de firmware van de podium wheelbases want ze halen daar het onderste niet uit de kan wat hardware betreft.

Fanatec is gewoon geen bedrijf met een gezonde reputatie als het op software vlak aan komt, daar laten ze behoorlijke steken vallen.

Maar ja de hardware is wel gewoon erg goed en fatsoenlijk geprijsd, ik ben al maanden op zoek naar een Formula V2 alternatief voor op de SC2 sport… kansloze missie want CubeControls mag je flink voor aftikken en dan is de kwaliteit er niet naar (ik had een cube stuur en die is terug geweest voor reparatie maar vind ik nog steeds niet “je van het”) en Ascher is gewoon schreeuwend duur. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
R2D2 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:34:
[...]

Wanneer je de ITM functies niet gebruikt en het display gewoon op het eerste scherm (Fanatec logo) laat staan treed het probleem niet op, geen echte oplossing natuurlijk en na heeeeeeel lang zeuren van diverse mensen en een paar keer suggereren dat de DD1/2 dan terug gestuurd zou kunnen worden omdat het niet voldoet aan de door de fabrikant geschepte verwachtingen heeft men het eindelijk actief opgepakt. Ik had de eerste beta firmware eigenlijk al wel verwacht maar heb al een poosje weinig meer gehoord… van de week maar weer eens informeren.

Maar ja de hardware is wel gewoon erg goed en fatsoenlijk geprijsd, ik ben al maanden op zoek naar een Formula V2 alternatief voor op de SC2 sport… kansloze missie want CubeControls mag je flink voor aftikken en dan is de kwaliteit er niet naar (ik had een cube stuur en die is terug geweest voor reparatie maar vind ik nog steeds niet “je van het”) en Ascher is gewoon schreeuwend duur. ;-)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik rij met vr bril dus dan zou ik er volgens mij geen last van moeten hebben.
Dan blijf ik denk ik in het fanatec eco systeem. Ben erg tevreden over de sturen.
Voor het eerst trouwens dat ik een kritische noot hoor over CubeControls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 09:26
Hebben mensen hier een Streamdeck (15 button versie) in gebruik op hun simrig? Zoek een manier om deze te bevestigen op een alu rig.

Zie op Thingiverse leuke dingen voorbijkomen (de standaard opties die worden aangeboden via webshops vind ik meestal bizar duur) maar zonder printer heb je daar ook niet heel veel aan.

Dus hoe maken mensen deze vast? :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in buttshakers. Een losse versterker heb ik al.

Een Buttkicker advance heeft mijn voorkeur. Maar ik zie dat deze nergens meer te krijgen is. Heeft iemand hier meer informatie? Of toevallig er nog een liggen waar hij van af wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Brad Pitt schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:16:
Hebben mensen hier een Streamdeck (15 button versie) in gebruik op hun simrig? Zoek een manier om deze te bevestigen op een alu rig.

Zie op Thingiverse leuke dingen voorbijkomen (de standaard opties die worden aangeboden via webshops vind ik meestal bizar duur) maar zonder printer heb je daar ook niet heel veel aan.

Ik heb deze laten printen vorige week. Nog niet geplaatst

https://www.thingiverse.com/thing:4874349

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 19:24
jczuidervaart schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:56:
[...]

Er zijn legio (pro)simracers die CubeControls gebruiken. Dat zegt m.i. wel wat. Bovendien baseer ik me op eigen ervaring en dat is louter positief. Ook de service is, althans bij mij, van een hoog niveau.
Kortom, ik zou 100% weer een Cube stuurtje aanschaffen mocht ik opnieuw de keuze maken.
Brad Pitt schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:16:

Simpel, klittenbandtape. Werkt perfect!

Zie linkerkant ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzqMNGxBsaJTnv_6V5g7TuBqpOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zptiUGR88y1fiiDPuIvsoHhO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Nielsracing op 14-12-2021 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiello
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-10 09:08
Hoi, ik ben nu sinds begin dit jaar een het sim racen en ben nog voornamelijk bezig lap times te zetten. Ik heb redelijk wat assetto corsa gespeeld maar race nu het meest in automobulista 2. In ams 2 heb ik een veel beter gevoel bij de auto en zet bij de meeste banen waar ik rijd goede (top 20-50) tijden. Ik rijd eigenlijk alleen in formula ultimate autos maar heb het gevoel dat er niet zo veel mensen in deze klasse rijden en dat ik daarom ook redelijk snel boven in de lijstjes kan komen. Ook heb ik het idee dat de player base van veel sims er laag is. Ik heb daarom ook de vraag, wat is volgens jullie de beste sim om f1 te rijden een waar zitten de beste communities in deze klasse?

Stiello.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Stiello schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:27:
Ik heb daarom ook de vraag, wat is volgens jullie de beste sim om f1 te rijden een waar zitten de beste communities in deze klasse?
Dat is een lastige vraag. Ga je voor realisme, dan is wellicht iRacing met de (net nieuwe) Mercedes W12F1 de juiste keuze. In iRacing hoef je niet bang te zijn dat het niveau van je tegenstanders te laag is :)

Ga je meer voor de looks en fun, dan zul je toch richting het F2021 spel gaan ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jczuidervaart schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:56:
[...]

Dat kan, ik geloof ook best dat ze over het algemeen best redelijke sturen maken maar afgezet tegen de prijs van een Fanatec Formula V2.X vond ik de Formula Sport niet overtuigend.

Bij de Formula Sport die ik heb is het kapje om knop 22 (rechts bovenin) al los gekomen, vind ik de connector aan de usb kabel ronduit matig in deze prijsklasse en heb ik meer mis shifts dan ik had met het goedkoopste P1 wheel van Fanatec toen ik begon met sim racen.

Voor datzelfde geld kun je ook een Formula V2.5 van Fanatec kopen, USB conversie kit er bij en je hebt voor hetzelfde geld een stuur met display, meer features en het zit kwalitatief ook nog eens beter in elkaar. Enige nadeel is, de conversion kit is er alleen wired als ik me goed herinner dus waar je bij de Cube nog de mogelijkheid hebt hem wireless te maken is dat niet mogelijk wanneer je een Fanatec Formula stuur met usb conversion kit gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsracing
R2D2 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:40:
[...]

Dat kan, ik geloof ook best dat ze over het algemeen best redelijke sturen maken maar afgezet tegen de prijs van een Fanatec Formula V2.X vond ik de Formula Sport niet overtuigend.

Bij de Formula Sport die ik heb is het kapje om knop 22 (rechts bovenin) al los gekomen, vind ik de connector aan de usb kabel ronduit matig in deze prijsklasse en heb ik meer mis shifts dan ik had met het goedkoopste P1 wheel van Fanatec toen ik begon met sim racen.

Voor datzelfde geld kun je ook een Formula V2.5 van Fanatec kopen, USB conversie kit er bij en je hebt voor hetzelfde geld een stuur met display, meer features en het zit kwalitatief ook nog eens beter in elkaar. Enige nadeel is, de conversion kit is er alleen wired als ik me goed herinner dus waar je bij de Cube nog de mogelijkheid hebt hem wireless te maken is dat niet mogelijk wanneer je een Fanatec Formula stuur met usb conversion kit gebruikt.
Vooropgesteld, dit is allemaal zeer subjectief :)
Jij hebt het, no offence overigens, over een entry level Cube Controls stuur. Dat jij een knopje hebt die los komt wil niets zeggen over alle andere (ook duurdere) Cube stuurtjes. Zodra je Cube een mailtje stuurt zullen ze echt wel een oplossing vinden voor jouw button.

Een Formula Sport vind ik overigens de minst logische keuze. Ik zou altijd kijken naar de Formula Pro die zijn meerprijs meer dan waard is. Zodra je de Formula Pro in handen hebt voelt (en ziet) de Fanatec V2.5 als speelgoed. Beste is om de stuurtjes eens in real life te testen voordat je ze aanschaft. En in zekere zin, alle waar is naar zijn geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben het niet eens dat de Fanatec V2.5 voelt als speelgoed zodra je de Cube Controls Formula Pro in handen hebt gehad. Ik heb beiden hier ;)

De Sport en Pro zitten overigens niet heel veel verschillen in qua bouw. De Pro is voorzien van 4 rotary encoders en een double-clutch, voor de rest zijn ze hetzelfde. Dus entry-level is imo onzin.

Wat betreft misshifts met een Cube Controls stuur, dat is een kwestie van je shifters opnieuw kalibreren. In de handleiding staat hoe dit moet. Ik had namelijk hetzelfde probleem met de Formula Pro en sindsdien geen misshift meer gehad.

Edit: ik gebruik zelf ook liever een ander stuur dan een Cube Controls stuur. Daarnaast zijn mijn ervaringen met Cube Controls als bedrijf ook niet best.

[ Voor 32% gewijzigd door Madhouse1979 op 14-12-2021 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flootar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ysrqC1PBs7aBrTuXYHEYvyBR_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOlck1W7rjD5uY2gdCHTpBPF.jpg?f=fotoalbum_large

Ben bezig om zelf een rig te bouwen , alu kan ik nu nog niet verantwoorden naast me al andere kostbare hobby's. Nu is me vraag zou ik er pootjes onder moeten maken of kan het ook gewoon koud op de vloer. Komt op een houten vloer dus ben benieuwd of het evt nog uitmaakt voor trillingen etc.

Thnx alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsracing
Madhouse1979 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:34:
Daarnaast zijn mijn ervaringen met Cube Controls als bedrijf ook niet best.
Dat haal ik niet uit je review. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nielsracing schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:50:
[...]

Dat haal ik niet uit je review. Ben benieuwd!
Dat hoeft ook niet. Laten we het er op houden dat ze dingen zwart op wit beloven en niet nakomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nielsracing schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:21:
[...]

Vooropgesteld, dit is allemaal zeer subjectief :)
Jij hebt het, no offence overigens, over een entry level Cube Controls stuur. Dat jij een knopje hebt die los komt wil niets zeggen over alle andere (ook duurdere) Cube stuurtjes. Zodra je Cube een mailtje stuurt zullen ze echt wel een oplossing vinden voor jouw button.

Een Formula Sport vind ik overigens de minst logische keuze. Ik zou altijd kijken naar de Formula Pro die zijn meerprijs meer dan waard is. Zodra je de Formula Pro in handen hebt voelt (en ziet) de Fanatec V2.5 als speelgoed. Beste is om de stuurtjes eens in real life te testen voordat je ze aanschaft. En in zekere zin, alle waar is naar zijn geld.
De Formula Sport zat bij de SC2 Sport toen ik hem overnam (en aangezien ik voor de combo fors minder betaald heb dan een nieuwe SC2 sport kan ik er ook niet heel erg wakker van liggen dat Cube een beetje laks is). Het stuur is terug geweest naar Cube voor reparatie en kwam in een belabberdere staat terug (verkleurde / smerige grips e.d.) en de plug voor de usb connector is ook nog steeds niet ok... het leek wel of men er niets mee had gedaan behalve hem 3 weken op de plank laten liggen voor ze hem retour stuurden.

En entry level, no offence maar ik vind een stuurtje van pak hem beet 550 euro nou niet echt entry level meer... als je naar de feature set van de Formula Sport kijkt ja maar daar mag als het aan features ontbreekt wel een beste bak kwaliteit tegenover staan om dat gebrek dan te rechtvaardigen en dat is echt niet het geval. Geen idee waar een Formula V2.X van Fanatec dan onder zou vallen maar wanneer je die twee 1 op 1 vergelijkt en zelfs de prijs buiten beschouwing laat vind ik alleen het formaat een plus... en dat verschil is vrij marginaal.

De CSX2 vind ik overigens wel een geslaagd stuur van Cube (nog nooit echt in handen gehad) qua ontwerp en ik had hem op mijn wishlist staan voor als ik nog eens een keer een meevaller zou hebben maar na de RMA ervaring met de Formula Sport heb ik die maar afgestreept.

Nu kunnen we zeggen N=1 maar ik ben niet de enige, online is er meer dan genoeg terug te vinden en ik heb ook nog 1 iemand in de directe omgeving die niet al te beste ervaringen had. En ja over Fanatec is ook genoeg te vinden maar die zetten waarschijnlijk een factor 1000 meer stuurtjes weg per jaar dan Cube. Mijn Formula V2 moest bijvoorbeeld ook terug voor een RMA (funky switch die niet lekker werkte omdat hij een mm scheef zat) maar die had ik wel binnen een werkweek werkend en al weer terug.

Daarnaast is IRL testen makkelijker gezegd dan gedaan, het is niet dat er veel shops zijn die zoiets op voorraad hebben liggen (Fanatec al helemaal niet) laat staan dat je het kan testen ;)

Wat betreft de Fanatec Formula V2.X, ik heb inmiddels aardig wat stuurtjes in handen gehad en ik moet de eerste nog tegen komen onder de 500 / 550 euro die je niet alleen zoveel features maar ook kwaliteit geeft voor dat geld. Nu moet ik ook heel eerlijk bekennen dat ik de Formula V2.X ook wel een hele positieve uitschieter vind binnen het Fanatec assortiment als het gaat om prijs / kwaliteit.

De Podium 911 GT3 staat hier ook nog op de wishlist maar ik wacht ook nog steeds op de komst van de QR2, ik heb namelijk geen behoefte straks een paar QR1's in de la te gooien en er nooit meer wat mee te doen. En natuurlijk de M4 GT3 die er aan zit te komen, dat is ook flink nat gaan qua centen maar als Fanatec daar de verwachtingen waar kan maken moet dat toch ook wel een dijk van een stuurwiel worden.
Madhouse1979 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:34:
Wat betreft misshifts met een Cube Controls stuur, dat is een kwestie van je shifters opnieuw kalibreren. In de handleiding staat hoe dit moet. Ik had namelijk hetzelfde probleem met de Formula Pro en sindsdien geen misshift meer gehad.
Been there done that, didn't help.

Ik zal hem binnenkort zelf wel eens open klauwen en hem helemaal langs lopen maar de laatste tijd mag ik al blij zijn als ik een uurtje of 3 per week kan vinden om wat te racen en dan heeft de boel ombouwen en proberen een Formula Sport te repareren niet de voorkeur ;)

[ Voor 40% gewijzigd door R2D2 op 14-12-2021 22:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
flootar schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:41:
[Afbeelding]

Ben bezig om zelf een rig te bouwen , alu kan ik nu nog niet verantwoorden naast me al andere kostbare hobby's. Nu is me vraag zou ik er pootjes onder moeten maken of kan het ook gewoon koud op de vloer. Komt op een houten vloer dus ben benieuwd of het evt nog uitmaakt voor trillingen etc.

Thnx alvast!
Zet er zes geremde zwenkwieltjes onder. You'll thank me later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:25
flootar schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 17:41:
[Afbeelding]

Thnx alvast!
Wieltjes kan, pootjes kan, koud op de vloer kan...

Alles ist müglich :)

Dit is mijn rig, staat koud op de vloer. Het is dat ik hem altijd op die plek heb staan en er met wat kunst- & vliegwerk prima om/onder kan stofzuigen enzo dat ik wieltjes niet mis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GSrK86r.jpg

Gegroet! Lukas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flootar
Señor Sjon schreef op woensdag 15 december 2021 @ 13:02:
[...]

Zet er zes geremde zwenkwieltjes onder. You'll thank me later.
Das een goed idee bedankt!

• darkreptile
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-09 17:21
* knip * vragen om codes is ongewenst...

[ Voor 71% gewijzigd door Geronimous op 18-12-2021 20:29 ]

Sometimes you just got to lick the stamp, and send it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flootar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dM3l8PdOuoJzztRthHSsUwEq5V0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BceXOZilzEDoztdY1MdDFOMB.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna klaar met de rig. Kabels moeten nog etc. Wielen zijn er los bij welke ik er snel onder kan zetten door de sim even te liften geheel weegt totaal niet zwaar. Nu ben ik aan het oriënteren naast het driften om gt3/4 races te doen. Welke game heeft dan de betere community en instap entry? Bedankt alvast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 11:13
flootar schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:25:
[Afbeelding]
Nu ben ik aan het oriënteren naast het driften om gt3/4 races te doen. Welke game heeft dan de betere community en instap entry? Bedankt alvast
ACC is simpelweg de beste sim voor GT3, wij hebben een community op https://www.racingleague.net mocht je geïnteresseerd zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sporedd op 18-12-2021 09:54 ]

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kan iemand mij voorzien van wat hulp?
Omdat Simlab de Vario’s voor de monitoren in back order hebben staan heb ik voor de tussentijd een 3tal L brackets gekregen.
Maar deze krijg ik niet goed met mijn monitoren.
Ligt het aan de brackets of aan de curves monitoren dat ik het scherm niet recht krijg?
Zelf al gespeeld met afstandbusjes, maar dat hielp niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krxGjGs1VjRzfoRzQJt2c6VI7FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNyYNuga73RAMRCluYlrey1D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tophof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:15
Hallo,

Momenteel ben ik mij serieus aan het oriënteren op een triple monitor setup.
En ik heb toch een beetje hulp nodig, daar ik door de bomen het bos niet meer goed zie.

Als ik ga zoeken kom ik wel erg vaak op onderstaande monitor uit.

pricewatch: AOC CQ32G2SE/BK Zwart

Maar ik ben toch benieuwd of er tweakers zijn die deze aan of af raden, en eventueel alternatieven hebben.

Momenteel in het bezit van een i7 8700k processor i.c.m. 1080 TI gpu.
Deze monitoren zal ik nu niet optimaal kunnen benutten verwacht ik, maar ik wil wel graag meteen een beetje future proof zijn.

(Zelfs stiekem een het kijken naar de odyssy g7 maar toch wel een behoorlijk prijsverschil nog).

Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:31
Tophof schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:21:
Hallo,

En ik heb toch een beetje hulp nodig, daar ik door de bomen het bos niet meer goed zie.

Maar ik ben toch benieuwd of er tweakers zijn die deze aan of af raden, en eventueel alternatieven hebben.

Deze monitoren zal ik nu niet optimaal kunnen benutten verwacht ik, maar ik wil wel graag meteen een beetje future proof zijn.

(Zelfs stiekem een het kijken naar de odyssy g7 maar toch wel een behoorlijk prijsverschil nog).

Ik hoor het graag.
Die AOC heb ik in mijn tripple setup in gebruik. Is het de beste, vast niet. Maar wel een goede balans tussen prijs en kwaliteit. Heb ze op volle resolutie aan een RX6900XT hangen en dat gaat in ACC en RF2 prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mX20AX46UgYxP8tr9LTwarzcT2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLcAqtTAHpZ3GGYewY5NkSKp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkGM0ubxgEIVSqb4XTDxgm6hi9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlbLMMst0lkEfE3T1NPxHq41.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb ze behoorlijk strak om me heen staan zodat ik echt “in” de auto zit en je echt een goed gevoel van snelheid hebt. Heeft het rijden echt veel leuker gemaakt. Zat eerst naar 27” te kijken maar achteraf toch blij dat ik voor deze ben gegaan (op advies van mijn vrouw O+ ).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tophof
Himalaya schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:18:
[...]

Die AOC heb ik in mijn tripple setup in gebruik. Is het de beste, vast niet. Maar wel een goede balans tussen prijs en kwaliteit. Heb ze op volle resolutie aan een RX6900XT hangen en dat gaat in ACC en RF2 prima.

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb ze behoorlijk strak om me heen staan zodat ik echt “in” de auto zit en je echt een goed gevoel van snelheid hebt. Heeft het rijden echt veel leuker gemaakt. Zat eerst naar 27” te kijken maar achteraf toch blij dat ik voor deze ben gegaan (op advies van mijn vrouw O+ ).
Ik meende al dat hier iemand ze had, maar kon het zo gauw niet terug vinden.
Ziet er mooi uit!

Geen vreemde ghosting o.i.d. met die monitoren?
Ik lees er namelijk wel wat over, maar volgens mij heb je daar voornamelijk alleen maar last van met shooters e.d.?

Prijs kwaliteit ben ik wel gevoelig voor ja.
Dus als dit mooi in verhouding ligt, dan kan ik hier nog wel eens voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Tophof schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:53:
[...]

Ziet er mooi uit!

Ik lees er namelijk wel wat over, maar volgens mij heb je daar voornamelijk alleen maar last van met shooters e.d.?

vergeet niet dat schermen vaak een paar systemen overleven. Dus je kan je makkelijk afschrijven over een langere periode. Maw, als je meer geld steekt in je monitoren zit je langer beter (is niet iets waar ik aanraad om zuining op te zijn...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Tophof schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:53:
[...]

Ziet er mooi uit!

Het zijn natuurlijk VA panelen, als gewone PC monitor zou ik die nooit toepassen en altijd voor IPS gaan. Maar 32” IPS is bijna niet te vinden. Ghosting heb ik nog niet gezien maar moet wel zeggen dat ik als ik aan het racen ben meer in het spel zit en niet superscherp ben op de beeldkwaliteit. Er is me in ieder geval niks negatief opgevallen. De beide zij schermen heb ik op ca 80 graden staan en daardoor gaat het beeld daar zo snel dat er van superscherpte geen sprake meer is maar die vallen toch meer in je periferere zichtveld waar je zelf ook niet scherp ziet.. Het middelste paneel is wel lekker scherp en vloeiend. Had hiervoor een 34” IPS, ook van AOC, en die had wellicht een iets beter kleurbereik maar was voor dit doel niet echt beter.

Ik speel geen andere games dan simracing dus kan weinig zeggen over hoe ze het bij andere games doen. Ik ben er blij mee, maar ben ook in de positie om ze over een paar jaar weer te vervangen als ik dat zou willen. Vond nu de ca 1100 euro (incl de Sim-Lab stand) wel weer genoeg voor een hobby die ik maar enkele uren per week uitvoer. Als ik nu weer voor de keuze zou staan zou ik waarschijnlijk weer dezelfde monitoren aanschaffen en er weer blij mee zijn.. Maar zoveel mensen zoveel wensen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 10:15

Raimond613

Simracer

Himalaya schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:18:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat is de totale breedte van deze opstelling? Ik zou ook graag triple screens nemen maar de beperkte beschikbare ruimte in de breedte heeft me tot nu toe altijd tegengehouden. Bij jou ziet het er een stuk compacter uit dan bik de meeste opstellingen die ik tot nu toe gezien heb.

iracing profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
Raimond613 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 21:11:
[...]

Wat is de totale breedte van deze opstelling? Ik zou ook graag triple screens nemen maar de beperkte beschikbare ruimte in de breedte heeft me tot nu toe altijd tegengehouden. Bij jou ziet het er een stuk compacter uit dan bik de meeste opstellingen die ik tot nu toe gezien heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBTEKuD_HbSdSmcM3F2XBQSJjHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLVfAyxvU73jdzGjrVMc432X.jpg?f=fotoalbum_large

En dan nog ongeveer 10cm erbij voor de stand.

[ Voor 3% gewijzigd door Himalaya op 31-12-2021 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tophof
Darkangle schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:00:
[...]
vergeet niet dat schermen vaak een paar systemen overleven. Dus je kan je makkelijk afschrijven over een langere periode. Maw, als je meer geld steekt in je monitoren zit je langer beter (is niet iets waar ik aanraad om zuining op te zijn...).
Allereerst, de beste wensen allen.

En dit ben ik uiteraard met je eens, alleen wat zijn dan " de betere" monitoren?
Doel je dan meer op de odyssy waar ik het over had, of toch meer richting ips schermen?
Duurder hoeft namelijk niet altijd beter te zijn.

Ook ik heb nu een 34" ips monitor en die bevalt zeer goed, dus ergens ben ik bang dat het wat gaat tegenvallen qua kleuren e.d.
Ik race niet alleen, flightsimmen doe ik nog wel eens, en dan is eyecandy ook wel een dingetje.

27" monitor speelt ook nog door mijn hoofd, en dan word de keuze al wat uitgebreider.

Dus ja, wat is wijsheid he.

Bedankt allebei in elk geval voor jullie reacties @Himalaya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Tophof schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Allereerst, de beste wensen allen.

En dit ben ik uiteraard met je eens, alleen wat zijn dan " de betere" monitoren?
Doel je dan meer op de odyssy waar ik het over had, of toch meer richting ips schermen?
Duurder hoeft namelijk niet altijd beter te zijn.

Ook ik heb nu een 34" ips monitor en die bevalt zeer goed, dus ergens ben ik bang dat het wat gaat tegenvallen qua kleuren e.d.
Ik race niet alleen, flightsimmen doe ik nog wel eens, en dan is eyecandy ook wel een dingetje.

27" monitor speelt ook nog door mijn hoofd, en dan word de keuze al wat uitgebreider.

Dus ja, wat is wijsheid he.

Bedankt allebei in elk geval voor jullie reacties @Himalaya
jij ook 😁.

Ik kan alleen vertellen wat voor mij de betere monitoren zijn. Gezien ze langer mee gaan kijk ik totaal niet naar de prijs en ga ik voor de best gereviewede met de hoogste specs voor wat ik zoek.

Disclaimer: ik race monitor vrij, maar voor bewerken en gamen (helaas game ik vrijwel geen pancake games meer) heb ik gecalibreerde schermen neergezet die goede gamespecs hadden. Dat gaat al 4 jaar mee en mits het blijft werken nog makkelijk 5 a 10 jaar. Als ik per scherm 200 af schrijf per jaar dan is het gelijk duidelijk dat het persoonlijk een goede oplossing is, ook al is het soms overkill.

Keyboard muis en scherm zijn je interface naar je pc, dus schiep ik daar niet op, en meestal gaat dat een of twee pc's mee (soms meer).

Voor racen lijkt me een gekalibreerd scherm geld weggooien, en ik zie hier niet veel mensen op een varjo racen (vr headset).

Niemand kan in je portemonnee kijken, alleen jij. Maar de meeste mensen vergeten wel daarbij de levensduur en hoe belangrijk een monitor kan zijn bij de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tophof
Darkangle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 10:51:
[...]
jij ook 😁.

Ik kan alleen vertellen wat voor mij de betere monitoren zijn. Gezien ze langer mee gaan kijk ik totaal niet naar de prijs en ga ik voor de best gereviewede met de hoogste specs voor wat ik zoek.

Disclaimer: ik race monitor vrij, maar voor bewerken en gamen (helaas game ik vrijwel geen pancake games meer) heb ik gecalibreerde schermen neergezet die goede gamespecs hadden. Dat gaat al 4 jaar mee en mits het blijft werken nog makkelijk 5 a 10 jaar. Als ik per scherm 200 af schrijf per jaar dan is het gelijk duidelijk dat het persoonlijk een goede oplossing is, ook al is het soms overkill.

Keyboard muis en scherm zijn je interface naar je pc, dus schiep ik daar niet op, en meestal gaat dat een of twee pc's mee (soms meer).

Voor racen lijkt me een gekalibreerd scherm geld weggooien, en ik zie hier niet veel mensen op een varjo racen (vr headset).

Niemand kan in je portemonnee kijken, alleen jij. Maar de meeste mensen vergeten wel daarbij de levensduur en hoe belangrijk een monitor kan zijn bij de keuze.
Helder verhaal, en ik denk dat je inderdaad met racen vrij snel "in" het racen zit waardoor je veel minder let op andere dingen.
Zoals Himalaya ook al aan gaf.

Portemonnee is niet meteen een issue (eerder de vrouw qua goedkeuring) maar een beetje prijs / kwaliteit verhouding vind ik wel prettig.

Hopelijk gaan straks de winkels weer open, dan kan ik even ergens naar binnen om te vergelijken tussen VA en IPS.
(Afgelopen jaren alleen maar IPS gehad).

Bedankt voor de input in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tummie555
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-10 19:59
Weet iemand of de Sim Lab p1 te veel reflectie geeft voor steamvr base stations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]

En dan nog ongeveer 10cm erbij voor de stand.
En... hoe stap je erin? :+ Kan je een scherm wegdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Señor Sjon schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:14:
[...]

En... hoe stap je erin? :+ Kan je een scherm wegdraaien?
Heel voorzichtig in standje slangenmens >:)

Het is niet heel gemakkelijk in en uitstappen maar ik kan er gewoon tussendoor. Denk inderdaad dat zodra hij een vaste plek boven krijgt dat ik iets maak waarmee een monitor iets weg kan draaien. Maar qua rijden geeft dit echt een heel realistisch gevoel met een bijna 180 graden blikveld en ben ik toch wel sneller maar vooral consistenter geworden doordat je veel beter je positie op het asfalt kunt bepalen. En echt wel leuk om zij-aan-zij door bochten combinaties te racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand ervaring met "Leveling Feet" vergeleken met wielen?
Heb het gevoel dat wielen altijd alsnog beweeglijk blijven/schuiven etc. Voordeel is dat je de rig wel makkelijk kan verplaatsen om eventueel keer stofzuiger in die hoek te krijgen.

Maar weet niet of bijvoorbeeld met zoiets: https://www.treq-sim.com/product/leveling-feet/ het bewegen echt weg zal zijn. Maar is het zonder in de rig te zitten dan alsnog redelijk weg te schuiven voor de stofzuiger, kabels of is dat schuiven dan echt niet meer makkelijk te doen (laminaat vloer).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Himalaya
Paulus07 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:18:
Iemand ervaring met "Leveling Feet" vergeleken met wielen?
Heb het gevoel dat wielen altijd alsnog beweeglijk blijven/schuiven etc. Voordeel is dat je de rig wel makkelijk kan verplaatsen om eventueel keer stofzuiger in die hoek te krijgen.

Maar weet niet of bijvoorbeeld met zoiets: https://www.treq-sim.com/product/leveling-feet/ het bewegen echt weg zal zijn. Maar is het zonder in de rig te zitten dan alsnog redelijk weg te schuiven voor de stofzuiger, kabels of is dat schuiven dan echt niet meer makkelijk te doen (laminaat vloer).
Ik heb dat zo opgelost, gewoon beide:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vGvsTbzBF3ORJJGZaL_Eyb21FQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvEP6a4pc0xEqMdMuXGoittU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpug4UZWFDfiq-eGv72tOA1exJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVOQvpyGAUJGE3e5vAgVSiFP.jpg?f=fotoalbum_tile

MDF schijfje onder het voetje weg en ik rol hem zo weg. Onder de MDF schijf zit overigens vilt en op laminaat kun je dan best wel wat schuiven. Op ons Linoleum durf ik dat niet zo aan (kat laat best wel eens wat kattenbak korrels achter).

Staat als een huis tijdens het racen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Himalaya schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

MDF schijfje onder het voetje weg en ik rol hem zo weg. Onder de MDF schijf zit overigens vilt en op laminaat kun je dan best wel wat schuiven. Op ons Linoleum durf ik dat niet zo aan (kat laat best wel eens wat kattenbak korrels achter).

Dat is ook wel een goeie inderdaad _/-\o_

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillyjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07
Tophof schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:21:
Hallo,

Ik hoor het graag.
Ik ben ook aan het kijken naar een triple setup.
Nu kwam ik pricewatch: Iiyama G-Master GB3271QSU-B1 Zwart tegen.

32 inch met IPS alleen niet curved. Dus dit leek mij een goede kandidaat.
Echter lijkt de monitor wel wat zwaar, iets meer als 11 kilo. Vraag me daarom af of deze op de standaard triple stand van Sim-labs kan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jczuidervaart
Himalaya schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:20:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb mijn rig op wielen staan met rem. De wielen staan op rubber matjes voor verdere trillingdemping. Maar hij beweegt echt niet tijdens het racen.
Ook met de rem eraf beweegt hij niet.
En dat hij kan bewegen is echt wel heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
jczuidervaart schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:47:
[...]

Ik heb mijn rig op wielen staan met rem. De wielen staan op rubber matjes voor verdere trillingdemping. Maar hij beweegt echt niet tijdens het racen.
Ook met de rem eraf beweegt hij niet.
En dat hij kan bewegen is echt wel heel fijn.
Bij mij was beweging ook niet de hoofdreden; de wieltjes gaven deukjes in de vloer als mijn rig te lang op dezelfde plek stond. Had er al 6 onder zitten maar ging toch niet goed. Heb het lang met plankjes er onder opgelost maar vond dit toch wat mooier. Ik moet ook nog oppassen met weekmakers op de vloer dus kunstrubber en kunststoffen gebruik ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
Sillyjan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 00:15:
[...]

Echter lijkt de monitor wel wat zwaar, iets meer als 11 kilo. Vraag me daarom af of deze op de standaard triple stand van Sim-labs kan.
Die AOC weegt volgens de specs 10,5kg en daar heb ik er 3 van aan de tripple stand 75/100 VESA van Sim Lab hangen en dat gaat prima. Ik wilde de 100/200 VESA niet hebben omdat ik niet van die grote VESA mounts achter mijn schermen wilde hebben, staat in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillyjan
Himalaya schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Die AOC weegt volgens de specs 10,5kg en daar heb ik er 3 van aan de tripple stand 75/100 VESA van Sim Lab hangen en dat gaat prima. Ik wilde de 100/200 VESA niet hebben omdat ik niet van die grote VESA mounts achter mijn schermen wilde hebben, staat in het zicht.
Dat had ik gezien in de specs maar dat is met verpakking. Zonder verpakking is hij 7.4kg volgens de AOC website.
Ik zou ook het liefst voor de 75/100 stand gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sillyjan op 07-01-2022 10:04 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiello
[...]

Ik heb dit scherm thuis. Ik zou goed nadenken of je dit scherm wilt halen. De bouwkwaliteit is enorm slecht, ook krijg ik 1 op de 10 keer een groene streep onderin het scherm tijdens opstarten waardoor ik hem uit en weer aan moet zetten. De poorten achter in de monitor zijn erg gevoelig voor beweging, als ik mijn monitor aanraak krijg ik al storing. Dan weet je dat :-)

Stiello.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillyjan
Stiello schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Ik heb dit scherm thuis. Ik zou goed nadenken of je dit scherm wilt halen. De bouwkwaliteit is enorm slecht, ook krijg ik 1 op de 10 keer een groene streep onderin het scherm tijdens opstarten waardoor ik hem uit en weer aan moet zetten. De poorten achter in de monitor zijn erg gevoelig voor beweging, als ik mijn monitor aanraak krijg ik al storing. Dan weet je dat :-)
Bedankt dat is zeker iets om rekening mee te houden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillyjan
Stiello schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:26:
[...]

Is de monitor voor de rest wel een beetje goed? Kijkhoek, ghosting enzo?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stiello
Sillyjan schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Is de monitor voor de rest wel een beetje goed? Kijkhoek, ghosting enzo?
Hij is voor de prijs wel oke, omdat hij zo breed is en niet curved zie aan de uiteindes wel een beetje een waas ontstaan. Ghosting heb ik nog geen last van gehad. Backlight is ook niet heel consistent dus je ziet de zones zitten. Kleuren zijn na calibratie wel goed en g-sync (compatible) werkt dat zijn wel goede punten. Zie het zo, het is een mooi budget scherm. Wil je echt kwaliteit zou ik een stapje hoger zoeken.

Stiello.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-10 12:15
Met de komst van GT7 op de PS5 zou ik graag weer eens een stuurtje willen gebruiken en m’n oog is gevallen op de Fanatec GT DD Pro die in maart uitkomt. Nu is daar volgens mij nog geen wheelstand pro voor gemaakt. Weet iemand of een DD motor überhaupt op een wheelstand kan? Of is die motor daar te sterk voor? Kan namelijk helemaal geen wheelstand vinden die geschikt is voor een DD motor van Fanatec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 09:26
Martijn1990 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:35:
Met de komst van GT7 op de PS5 zou ik graag weer eens een stuurtje willen gebruiken en m’n oog is gevallen op de Fanatec GT DD Pro die in maart uitkomt. Nu is daar volgens mij nog geen wheelstand pro voor gemaakt. Weet iemand of een DD motor überhaupt op een wheelstand kan? Of is die motor daar te sterk voor? Kan namelijk helemaal geen wheelstand vinden die geschikt is voor een DD motor van Fanatec.
Onder andere: https://sim-lab.eu/shop/p...18?category=138#attr=1075

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tophof
[...]

Die heb ik ook voorbij zien komen, maar komt nooit naar voren met een triple setup.
Ik vermoed dan altijd dat daar een reden achter zit.
Misschien wel de reden die @Stiello aangeeft.
Bedankt nog voor die feedback.

Ik zit nu te twijfelen tussen de AOC die ik al eerder aan haalde en de pricewatch: ASUS TUF Gaming VG32VQ Zwart

The triple monitor stand van simlab is in elk geval binnen.
Binnenkort alvast maar eens op zetten en de knoop qua monitoren ook maar eens door hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sillyjan
Tophof schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Die heb ik ook voorbij zien komen, maar komt nooit naar voren met een triple setup.
Ik vermoed dan altijd dat daar een reden achter zit.
Misschien wel de reden die @Stiello aangeeft.
Bedankt nog voor die feedback.

Ik zit nu te twijfelen tussen de AOC die ik al eerder aan haalde en de pricewatch: ASUS TUF Gaming VG32VQ Zwart

The triple monitor stand van simlab is in elk geval binnen.
Binnenkort alvast maar eens op zetten en de knoop qua monitoren ook maar eens door hakken.
Die Iiyama lijkt me ook geen goede optie meer. Zeker om de reden die @Stiello noemt.

Die TUF lijkt me dan wel weer een goede optie. Nog maar even rustig verder zoeken voor nu.

Mocht je wel een keuze maken dan hoor ik natuurlijk graag hoe het bevalt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23

Mystikal

It never hurts to help!

Ik heb momenteel een g27 en een playseat evolution. Rij AMS2 in VR (HP Reverb G2) en dat bevalt prima. Ik kijk er al jaren na om een upgrade te doen. Ik rij niet heel veel, maar vindt het wel erg leuk.

Nu zit ik te kijken naar een upgrade en heb nog wat vragen. Wat ik momenteel op het oog heb is het volgende.
  • CSL DD (8 Nm)
  • CSL Pedals LC
  • of toch de stuk duurdere ClubSport Pedals V3 Suggesties?
  • ClubSport Steering Wheel GT Alcantara V2
  • Er wordt gesproken over een QR2 systeem wat er aan zit te komen. Is dit reden om te wachten?
Is dit nog te combineren met een Playseat evolution of moet ik ook meteen voor een Motedis gaan? Bijvboorbeeld de Simracing Rig DD-Dream heb ik gezien.

De stoel zou ik dan eventueel over kunnen zetten van de playseat.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
QR2 wordt al jaren aangekondigd, zou ik niet op wachten
Gebruik je 2 of 3 pedalen bij je spellen? Bij 2 pedalen kan je nog bv DC-Simracing of andere Heusinkveld klonen proberen.

De Playseat i.c.m. LC pedalen is een nogo. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:17:
QR2 wordt al jaren aangekondigd, zou ik niet op wachten
Gebruik je 2 of 3 pedalen bij je spellen? Bij 2 pedalen kan je nog bv DC-Simracing of andere Heusinkveld klonen proberen.

De Playseat i.c.m. LC pedalen is een nogo. Been there, done that.
Ik gebruik inderdaad 2 pedalen, maar dat komt ook omdat met een playseat je de stang in het midden hebt. Dat heb je bij een rig niet meer natuurlijk. Al verwacht ik niet dat het uit gaat maken. Dat zit er nu al zo'n 5 jaar in geramd. Ik heb eigenlijk nooit een clutch gebruikt. Zal eens kijken voor de DC-Simracing. Nog nooit van gehoord. Al vind ik 1 eco systeem ook wel een prettige gedachte.

[ Voor 3% gewijzigd door Mystikal op 14-01-2022 10:37 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je op PC speelt heb je vrije keuze. Anders moet je rekening houden met compatibiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:39:
Als je op PC speelt heb je vrije keuze. Anders moet je rekening houden met compatibiliteit.
Ik speel inderdaad op de PC, dus dat beperkt me niet echt. Qua stuur hoef ik dus ook geen fancy LCD scherm, want ik zie het toch niet met de VR bril. :P

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat fancy LCD-scherm is hier een oude Note 3 met SimHub op een geprinte houder die je op de DD kan schroeven. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:12:
Dat fancy LCD-scherm is hier een oude Note 3 met SimHub op een geprinte houder die je op de DD kan schroeven. :P
:o , maar die zie ik ook niet... :9

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Inmiddels een Nextlevelracing GT Track sim rig gekocht. Stap 1 is gezet. Ik kan nu niet meer terug. Mocht daar nog enige twijfel over zijn bij vrouwlief...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Ik ben van plan een Fanatec GT DD Pro te kopen als “eerste” stuurtje. Ooit wel een G27 gehad, maar dat is jaren geleden. Deze set heeft standaard 2 normale pedalen, maar als optie is een load cell rempedaal te koop voor €129,95. Hoeveel meerwaarde heeft dit voor een beginner? Ik ben best bereid het uit te geven, maar dat moet wel een reden hebben :)

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Martijn1990 het rempedaal is één van de belangrijkste zaken in een sim setup. Is dus zeker de moeite waard om eebij aan te schaffen. :)

It’s the economy, stupid!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Mystikal schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:13:
Ik heb momenteel een g27 en een playseat evolution. Rij AMS2 in VR (HP Reverb G2) en dat bevalt prima. Ik kijk er al jaren na om een upgrade te doen. Ik rij niet heel veel, maar vindt het wel erg leuk.

Nu zit ik te kijken naar een upgrade en heb nog wat vragen. Wat ik momenteel op het oog heb is het volgende.
  • CSL DD (8 Nm)
  • CSL Pedals LC
  • of toch de stuk duurdere ClubSport Pedals V3 Suggesties?
  • ClubSport Steering Wheel GT Alcantara V2
  • Er wordt gesproken over een QR2 systeem wat er aan zit te komen. Is dit reden om te wachten?
Is dit nog te combineren met een Playseat evolution of moet ik ook meteen voor een Motedis gaan? Bijvboorbeeld de Simracing Rig DD-Dream heb ik gezien.

De stoel zou ik dan eventueel over kunnen zetten van de playseat.
QR2 in combinatie met een CSL-DD zou ik echt niet eens overwegen... grote kans dat de wheelbase + stuurwiel combo van de QR2 je meer kost dan een kale versie van de CSL-DD. De QR1 volstaat al jaren, met de komst van de QR2 is dat niet ineens een waardeloze oplossing geworden die echt niet meer kan. QR1 heeft wat kanttekeningen maar het maakt het geen "slechte oplossing" waar niemand meer voor zou moeten kiezen.

Lang verhaal kort, voor de CSL-DD gebruiker is de QR2 helemaal niet interessant.

Wat betreft de pedalen, de CSL versie is prima om mee te beginnen als het budget beperkt is. Voor het geld van de Clubsport V3 pedalen kun je bijna ook een setje DC, Kapral of BJ pedalen op de kop tikken en die presteren toch wel weer een tikje beter dan de Clubsport pedalen en geven je ook iets meer vrijheid (om bijvoorbeeld niet met een 3 maar met een 2 pedaals setup te gaan rijden).

CSL-DD kan nog prima op een playseat evolution (dat het een DD is maakt het niet meteen een monster wat alles krom trekt... ding levert vergelijkbare kracht als een CSL Elite / CSW V2.5 voorheen deed en dat kon altijd prima). Loadcell pedalen gaat echter wel een dingetje worden waarschijnlijk, ik denk dat je bij de eerste de beste bocht de pedel tray waar je pedalen op vast geschroefd zitten al aardig krom is ;)

Wat betreft de Motedis rig, lekker links laten liggen. Die zijn al een poosje veel te duur, voor minder geld koop je bijvoorbeeld ook de R80 bij SimXPro. En Treq of SimLab zit ook in de buurt van die prijs met hun "instappers".
Martijn1990 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:46:
Ik ben van plan een Fanatec GT DD Pro te kopen als “eerste” stuurtje. Ooit wel een G27 gehad, maar dat is jaren geleden. Deze set heeft standaard 2 normale pedalen, maar als optie is een load cell rempedaal te koop voor €129,95. Hoeveel meerwaarde heeft dit voor een beginner? Ik ben best bereid het uit te geven, maar dat moet wel een reden hebben :)

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Niet, ik heb een jaar zonder loadcell pedaal gereden, daarna met load cell pedaal en ik ben er geen tiende sneller of consistenter van geworden. Loadcell is wel "makkelijker" om mee te leren doseren maar er wordt vaak gedaan of het onmogelijk is om zonder loadcell dezelfde resultaten te behalen en dat is gewoonweg niet waar. Practice makes perfect, niet de gear en met een pedalenset zonder loadcell kun je ook heel snel en consistent zijn, er zijn hele volksstammen met een G29 en bijbehorend pedalen setje die dat wekelijks bewijzen ;)

Een loadcell maakt het leven makkelijker maar ik zou eerlijk gezegd niet investeren in de loadcell optie bij de CSL Elite pedalen, dan voor nu maar even zonder en over een x aantal maanden / jaren als er weel eens budget is voor een upgrade overstappen naar een pedalen set als de BJ, Kapral, DC pedalen of als je echt geld stuk wil slaan een set Heusinkvelds.

Ik heb hier een iets "andere" mening over dan de meesten overigens, naar mijn mening wordt de toegevoegde waarde van X of Y vaak wat overdreven. Loadcell pedalen zijn er daar 1 van, ja het maakt het "makkelijker" om bijvoorbeeld te trail break'en maar dat betekent niet dat het onmogelijk is op een setje potmeter pedalen. Het is een kwestie van het kunstje onder de knie krijgen maar dat geld voor beide opties, bij de ene gaat het iets makkelijker dan bij de ander maar het is niet zo dat je 2s per ronde langzamer bent wanneer je met X of Y rijdt. Wat mensen vaak ook vergeten is dat er ook nog zoiets als "vlieguren" bestaan, naarmate de tijd vordert wordt je gewoon sneller, of je nou upgrade of niet... vaak hangen mensen resultaten echter op aan een wijziging qua gear in de setup maar staan ze er niet bij stil dat je met iedere ronde die je rijd sneller en consistenter wordt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door R2D2 op 17-01-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
R2D2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:14:
[...]

[...]

Niet, ik heb een jaar zonder loadcell pedaal gereden, daarna met load cell pedaal en ik ben er geen tiende sneller of consistenter van geworden. Loadcell is wel "makkelijker" om mee te leren doseren maar er wordt vaak gedaan of het onmogelijk is om zonder loadcell dezelfde resultaten te behalen en dat is gewoonweg niet waar. Practice makes perfect, niet de gear en met een pedalenset zonder loadcell kun je ook heel snel en consistent zijn, er zijn hele volksstammen met een G29 en bijbehorend pedalen setje die dat wekelijks bewijzen ;)

Een loadcell maakt het leven makkelijker maar ik zou eerlijk gezegd niet investeren in de loadcell optie bij de CSL Elite pedalen, dan voor nu maar even zonder en over een x aantal maanden / jaren als er weel eens budget is voor een upgrade overstappen naar een pedalen set als de BJ, Kapral, DC pedalen of als je echt geld stuk wil slaan een set Heusinkvelds.

Ik heb hier een iets "andere" mening over dan de meesten overigens, naar mijn mening wordt de toegevoegde waarde van X of Y vaak wat overdreven. Loadcell pedalen zijn er daar 1 van, ja het maakt het "makkelijker" om bijvoorbeeld te trail break'en maar dat betekent niet dat het onmogelijk is op een setje potmeter pedalen. Het is een kwestie van het kunstje onder de knie krijgen maar dat geld voor beide opties, bij de ene gaat het iets makkelijker dan bij de ander maar het is niet zo dat je 2s per ronde langzamer bent wanneer je met X of Y rijdt. Wat mensen vaak ook vergeten is dat er ook nog zoiets als "vlieguren" bestaan, naarmate de tijd vordert wordt je gewoon sneller, of je nou upgrade of niet... vaak hangen mensen resultaten echter op aan een wijziging qua gear in de setup maar staan ze er niet bij stil dat je met iedere ronde die je rijd sneller en consistenter wordt ;)
Bedankt voor je duidelijke reactie! Het zou bij mij niet per se om de snellere rondes gaan, maar vooral om de ervaring. Als een loadcell veel echter aanvoelt vind ik dat het al waard denk ik. Ik ga er nog eens goed over nadenken, ook met jouw reactie in m’n achterhoofd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Echter... ja een auto heeft een veel zwaarder rempedaal dus een loadcel zal echter realistischer aanvoelen. Ben het verder met R2D2 eens, er zijn genoeg aliens die met een Logitech stuurtje rondrijden. Ik heb ook 3 jaar zonder reden en nu met. Is het fijner (na wat wen uren)? Ja, is het een must have? Imho niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:45:
Echter... ja een auto heeft een veel zwaarder rempedaal dus een loadcel zal echter realistischer aanvoelen. Ben het verder met R2D2 eens, er zijn genoeg aliens die met een Logistic stuurtje rondrijden. Ik heb ook 3 jaar zonder reden en nu met. Is het fijner (na wat wen uren)? Ja, is het een must have? Imho niet.
Dat hele "realisme / immersion" verhaal is mij persoonlijk helemaal niets waard. Je kunt hier een heel eind in gaan natuurlijk en het "gevoel" zo exact mogelijk proberen te benaderen maar je kunt jezelf dan ook af vragen of dat echt nodig is wanneer voor 99% van de sim racers geld dat ze nooit in een echte race wagen zullen rijden. En als dat dan al ooit een keer gaat gebeuren gaat het echt niet zo zijn dat omdat ze in de sim het realisme zo goed benaderd hadden ze binnen een rondje ook snel zijn in een echte wagen en de nieuwe Verstappen blijken te zijn ;).

Immersion / realisme vind ik altijd een hele slechte reden, gewoon omdat ik het leuk vind om een replica van X, Y, Z te hebben of omdat ik X fijner vind dan Y vind ik persoonlijk een veel meer valide reden ;)

Uiteindelijk is en blijft het een computerspelletje en dat lijkt men wel eens te vergeten. En laten we blij wezen dat het "maar" een spelletje is anders had ik na de race op Silverstone gisteravond waarschijnlijk de komende 5 jaar in een coma gelegen omdat iedereen na een flinke crash er het gas gewoon vol op houd en blind de baan weer op rijdt.... iets wat gelukkig in de werkelijkheid ook niet zo vaak gebeurd bij een crash ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

R2D2 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Dat hele "realisme / immersion" verhaal is mij persoonlijk helemaal niets waard. Je kunt hier een heel eind in gaan natuurlijk en het "gevoel" zo exact mogelijk proberen te benaderen maar je kunt jezelf dan ook af vragen of dat echt nodig is wanneer voor 99% van de sim racers geld dat ze nooit in een echte race wagen zullen rijden. En als dat dan al ooit een keer gaat gebeuren gaat het echt niet zo zijn dat omdat ze in de sim het realisme zo goed benaderd hadden ze binnen een rondje ook snel zijn in een echte wagen en de nieuwe Verstappen blijken te zijn ;).

Immersion / realisme vind ik altijd een hele slechte reden, gewoon omdat ik het leuk vind om een replica van X, Y, Z te hebben of omdat ik X fijner vind dan Y vind ik persoonlijk een veel meer valide reden ;)

...
Jij mag die mening hebben, maar de hele reden voor realisme/immersion is dat je niet alleen op basis van zicht beslissingen neemt. Een motionrig bijvoorbeeld is ervoor om juist te regelen dat je voelt wat een sim auto doet onder je kont, waardoor je weet dat die bijvoorbeeld uitbreekt en je kan reageren op basis hiervan ipv visuele input van het scherm. Dat is in het echt niet anders. De betere coureurs voelen aan de auto wat de grens is en als ze er iets overheen gaan, voelen ze dat in hun kont en reageren hierdoor sneller dan iemand die dat niet aanvoelen en puur op zicht reageren.

De meesten zullen inderdaad nooit op hetzelfde nivo gaan racen in het echt. Puur en simpel omdat het voor 99% van de mensen niet te betalen is. Daarnaast is simracing milieuvriendelijker en veiliger. ;) Als we geen immersion/realisme in simracing zouden hebben, zouden de meeste spellen physics hebben ala Need For Speed. :P Waarom hebben we fuel consumption en tyre degradation in games? Virtuele banden slijten niet en brandstoftanks bestaan niet in de virtuele wereld op de stroomtoevoer na. ;)

Echter is het voor een klein deel van de simmers zeker wel een meerwaarde. De GranTurismo game heeft een aantal echte racers opgeleverd die in prestigieuze raceklasses goed meekwamen. En het werkt misschien nog wel meer andersom tegenwoordig. Een groot deel van de F1 wordt dmv simracing uitgewerkt, omdat windtunnel tijd en testen in het echt zwaar gelimiteerd is. Track knowledge door sims is tegenwoordig veel meer gebruikt, omdat wederom, dit kosteneffectief is en je prestaties on track verbetert. Zonder simracing zou een deel van de werkelijke racewereld niet meer mogelijk zijn, omdat het te duur zou worden. Steeds betere software met betere physics kan deels real life testen vervangen. Laserscanned tracks die elk hobbeltje en gaatje tot in de laatste details meenemen, waardoor je haast blind weet waar je uithangt op het circuit. Het enige dat simracing niet kan simuleren zijn de g-krachten. Dat is de enige beperking die uiteindelijk moeilijk tot niet gesimuleerd kan worden in een betaalbare oplossing.

Simracing en de echte racewereld kunnen in mijn ogen niet meer zonder elkaar. En het is uiteindelijk een win-win voor iedereen. Echte racers die veel beter kunnen voorbereiden op de volgende race en simracers die steeds meer natuurgetrouwe hard-/software hebben voor een betaalbare prijs om de racehobby te kunnen uitvoeren. Anders zou racen alleen voor de happy few blijven die het geld hebben om in reallife het circuit op te gaan. En voor de "plebs" zou dan alleen illegaal racen op de weg overblijven. Laat ze lekker virtueel racen en daar elkaar raken, dan ergens achteraf elkaar raken met doden en zwaargewonden tot gevolg. ;)

Pagina: 1 ... 37 ... 54 Laatste

Let op:
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.