Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Sommige serienummers wel schijnt het maar geen idee welke dat zijn. Sowieso (als het waar is) pas de laatste serie uiteraard..

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esben schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:48:
@waldorfer: heb je je IP-cam aan de praat gekregen met de zipabox?
Ene Jerome heeft hier een PHP script gepost die je op je Synolgy kunt hosten:
https://community.zipato....h-the-http-request-method

Die zou je dan vanuit je Zipabox moeten kunnen aanroepen.

Hoe ben je bij die Dahua IP cam uitgekomen?

Niet-gerelateerdde vraag: toen ik Zipato vroeg wanneer ze een nieuwe versie van hun Zipabox zouden uitbrengen die Z-wave+ gebruikt antwoorden ze dat de Zipabox z-wave+ al helemaal ondersteund.
Dit verbaast me nogal, klopt dat echt?
Dahua camera heb ik via via over gehoord. Daarna beetje vergeleken op prijs/kwaliteit. Ik moet zeggen dat ik ECHT heel erg tevreden ben met de cam. Oke, hij komt niet standaard geleverd in DHCP modus maar met een vast IP waardoor je eerst even zit te klootviolen maar binnen 15 mins had ik alles aan de praat. Voor het geld (249,-) is dit echt een perfecte camera met subliem beeld die prima op mijn Synology NAS 24/7 worden opgenomen. Kan hem iedereen aanraden. Binnenkort koop ik er nog eentje voor de tuin.

Bij een Zipabox is er niet echt een integratie. Het is meer gewoon je RTSP/MPG stream URL opslaan en daarna in een player laten zien. Wat mij betreft is het leuk/schattig maar niet meer dan dat. Het scriptje geeft triggers om op te nemen maar ik vind dat niet prettig en heb het dus ingesteld op 24/7. Mijn PHP scriptje doet niets meer dan 10 screenshots nemen waarbij de laatste via een linkje naar pushover gaat en uit komt als pushbericht op mijn telefoon. Ik kan het triggeren als er aangebeld wordt OF als er niet aangebeld wordt en de voordeur gaat open (er vanuit gaande dat er dan iemand uit het huis loopt).

De IP camera's in mijn huis worden 24/7 gedurende 2 weken opgenomen op de NAS. Dat zijn flink wat GB/TB's maar ik heb er al wel een (in mijn tuin) poepende buurthond mee kunnen vangen. Topverhaal, vertel ik nog wel is in de kroeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Als ik het goed begrijp vind je het opnemen van een stream op basis van een trigger (bijvoorbeeld de duerbel) niet zo handig maar wel dat hij screenshots neemt op basis van een trigger. Daar kan ik je wel in volgen.
Als ik het goed begrijp heb je dus voor elkaar gekregen dat:
  • Iemand drukt op de deurbel
  • De deurbelt stuurt een signaal naar je zipabox
  • De Zipabox start een rule die via een HTTP request een PHP script start die gehost word op je synology NAS
  • Deze PHP script vertelt de Surveillance Station die op je Synology draait om 10 screenshots te nemen en de laatste wordt via Pushover naar je GSM gestuurd
Klopt dit? Dat ziet er mooi uit. Ik veronderstel dat dit met elke IP-cam lukt die compatibel is met Synology surveillance station? Moet ik onderlegt zijn in PHP om zo iets werkend te krijgen of kan een leek ook wel zo een scriptje ergens vinden, een klein beetje tweaken, draaiend krijgen op de synology,...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, dat klopt idd. Ik neem de video dus gewoon 24/7 (twee weken) op van de camera's die in mijn huis staan of aan de muren buiten zitten. Momenteel heb ik getest met de Fibaro binaire sensor die een signaal aan mijn zipabox geeft als er aangebeld wordt. Omdat ik de sensor er nu weer af heb gekoppeld (had hem ergens anders voor nodig i.v.m. een testje) staat het script nu geschakeld op het openen van de voordeur (middels de Fibaro door/window sensor).

Kortom:
- Als er aangebeld wordt c.q. de voordeur gaat open wordt er een PHP scriptje aangeroepen op de NAS.
- Er worden 10 snapshots gemaakt.
- Het eerste snapshot (excuses, het is niet de laatste maar juist de eerste) wordt via een pushover berichtje naar mijn telefoon gestuurd (lees: een link).

Het scriptje zijn letterlijk 5 a 6 regels en gaat nergens over. Het stukje CURL is ook zo op internet te vinden voor het versturen van het Pushover berichtje. Denk wel dat je enigszins technisch moet zijn om überhaupt met dit soort dingen te pielen dus dat zal wel goed zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:42
De nieuwe app voor iOs is er en hij ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:10:
Hi, dat klopt idd. Ik neem de video dus gewoon 24/7 (twee weken) op van de camera's die in mijn huis staan of aan de muren buiten zitten. Momenteel heb ik getest met de Fibaro binaire sensor die een signaal aan mijn zipabox geeft als er aangebeld wordt. Omdat ik de sensor er nu weer af heb gekoppeld (had hem ergens anders voor nodig i.v.m. een testje) staat het script nu geschakeld op het openen van de voordeur (middels de Fibaro door/window sensor).

Kortom:
- Als er aangebeld wordt c.q. de voordeur gaat open wordt er een PHP scriptje aangeroepen op de NAS.
- Er worden 10 snapshots gemaakt.
- Het eerste snapshot (excuses, het is niet de laatste maar juist de eerste) wordt via een pushover berichtje naar mijn telefoon gestuurd (lees: een link).

Het scriptje zijn letterlijk 5 a 6 regels en gaat nergens over. Het stukje CURL is ook zo op internet te vinden voor het versturen van het Pushover berichtje. Denk wel dat je enigszins technisch moet zijn om überhaupt met dit soort dingen te pielen dus dat zal wel goed zitten :)
bedankt voor de info. Ik zit wel in de IT maar meer dan wat simpele SQL schrijven kan ik niet. Het zal wel goed komen veronderstel ik.

Ik ben momenteel aan het kijken of ik de Rule Engine een beetje begrijp en of dat ding kan doen wat ik nodig heb.
Ik heb al een paar regels opgesteld en wilde vragen of er hier iemand even naar wil kijken of wat ik schrijf correct is en mogelijk is:
Algemene Punten:
  • De ventilatie wil ik aansturen met de techniek die hier is beschreven: http://www.robbshop.nl/ov...-wave-badkamer-ventilatie
  • Iemand tips van hoe ik kan meten dat de inductieplaat aangaat? Zo een ding verbruikt namelijk veel. Ik dacht zelf aan de heavy duty switch
  • Z-wave bewegingssensoren voor buiten zijn waardeloos. Bijgevolg zou 3 ik van deze dingen kopen: http://www.steinel-profes...edia/bedien_110017510.pdf
    Deze zijn dan elk doorverbonden met meerdere buitenlampen volgens optie III in de pdf. Dat betekend dat voor elke sensor (en de eraan geschakelde lampen) ik 2 schakelaars heb (1 & 2):
    • 1&2 uit: Lampen werken niet
    • 1 aan 2 uit: Lampen werken op bewegingssensor
    • 1 uit 2 aan: Lampen aan Bewegingssensor Uit.
    • 1 aan 2 aan: Lamp aan en bewegingssensor aan (die laatste heeft dan natuurlijk geen nut).
    Schakelaar 1 en 2 zou ik dan aansturen met een Qubino 2-voudige schakelaar.
De configuratie heb ik hier beschreven:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32191767/Devices.pdf
https://dl.dropboxusercontent.com/u/32191767/Rules.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijd geleden heb ik 3 Cresta TX-320 temp/hum sensoren aangeschaft. Deze werkten prima met de RFXComTRXrx 433E en Domoticz, echter worden ze nog niet ondersteund door de Zipato. Erg jammer, maar het is momenteel even niet anders.

Mijn RFXCom had ik nog liggen en ben eens wezen kijken of ik die Cresta's toch kan aansluiten aan de Zipato, of beter gezegd de metingen in de Zipabox kan krijgen, rechtstreeks aansluiten zal namelijk niet gaan.

Met een beetje python software, de RFXCom en iets als een rPI of een NAS is het eigenlijk vrij eenvoudig om ze er in te krijgen. Het stukje python software vangt de RFXCom events op en roept vervolgens een Virtuele Meter url van de Zipabox aan en voilà:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/Screen%20Shot%202015-05-09%20at%2010.22.05.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi project nicky! Ik wil een soortgelijk iets gaan doen met mijn stofzuiger robot (Roomba die nu voorzien is van een REST API en ik via de zipabox kan starten als er niemand thuis is).

Vraag: ik merk toch (weer) dat mijn 'Philio PST02-1A 4 in 1 sensor' weer offline gaat. Het gekke is dat hij, zodra er een state van bijv. motion of open/dicht verandert hij het gewoon doet. Ook worden temperatuur en lichtsterkte gewoon doorgegeven en bijgehouden. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Staat er een configuratie (bit?) niet goed bijv.?

Zie hier voor screenshot: https://www.dropbox.com/s...05-10%2021.01.16.png?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die status van offline hoeft niet altijd wat te zeggen hoor. Ik heb ook 2 rookmelders van Everspring deze staan ook altijd offline maar werken gewoon prima.

Zipato is op de hoogte van deze bug >> zijn het aan het oplossen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dus het is een zipato bug blijkbaar? Enig idee op wat voor termijn? Heb je dit op hun forum gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeg niet perse dat dit geldt voor de philio hoor.

Van support heb ik deze info. Termijn geen idee...staat al een tijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 20:09:
Mooi project nicky! Ik wil een soortgelijk iets gaan doen met mijn stofzuiger robot (Roomba die nu voorzien is van een REST API en ik via de zipabox kan starten als er niemand thuis is).
Als beide aan te spreken zijn via HTTP dan moet het geen probleem zijn. Je zult misschien een tussen station moeten hebben, want naar mijn weten ondersteund de Zipabox geen dynamische parameters.
Wat uiteraard geen probleem is als je een tussen station kunt realiseren.

Wat wil je precies met je stofzuiger robot gaan doen dan? Ik dacht dat die dingen redelijk autonoom te schedulen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, er zit een complete REST API op die je kan aanspreken om commando's te geven (zoals bijv. clean, dock, etc.) maar ook om zaken uit te lezen zoals de status dat de accu bijna leeg is of, nog belangrijker, dat de stofzuiger moet worden geleegd of dat hij moet worden schoongemaakt. Kortom, genoeg om weg te schrijven naar de Zipabox.

Ding rijdt prima autonoom maar goed, je kan ook gewoon de schakelaar gebruiken om het licht aan te zetten hoor ik wel is van vrienden. Ik wil alles centraal hebben en op al die statussen kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F05%2Fzipato-wall-tablet-review-hd.jpg.axdx

Review van Zipato Wall Tablet is ook weer af:

http://www.domotica-blog.nl/post/wall-tablet-zipato-review

Qua tablet niet echt geweldig maar als controller prima.

+
Tablet vlak aan de muur hangen/gebruiken als wandbedieningen
Z-wave chip ingebouwd
Oplaad mogelijkheid door muur-unit

-
Niet uit te breiden met extra modules (backup module, 433MHz module, etc)
Scherm niet al te beste kwaliteit
Batterijverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je had die tablet toch juist gekocht voor uitbreiding als 2de controller omdat je Zipabox ergens niet goed kwam? Jammer om te lezen dat dat juist niet kan.
Ik kan niet echt zeggen dat de nadelen die je noemt de prijs kan rechtvaardigen.

Aangezien de meeste reeds een tablet hebben, vraag me af wat het nut is tussen deze Zipato tablet en je eigen tablet met misschien ergens een repeater plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb helemaal niks gekocht hoor ;)

Ik wist al dat de cluster optie niet werkt (zie ook review zipamini)

Een 2de controller is natuurlijk wat meer dan een normale repeater.

Ik zou deze alleen kopen als ik een zwave controller zoek en iets aan de muur wil hebben. Dan is de prijs best wel oké.

Als ik een 2de controller zoek dan is de mini een betere/goedkopere optie.

[ Voor 11% gewijzigd door HeroS op 13-05-2015 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag nog wat sensoren opgehangen. Heb nu echt een zeer compleet alarm systeem. Fijn is ook dat er pogingen tot inbraak zijn geweest bij een flink aantal buren in mijn blok maar ze mijn huis hebben overgeslagen (terwijl ik op vakantie was, de afgelopen 10 dagen). Ik had een lichtplan opgebouwd in de rule engine inclusief random tijden. Het leek dus net alsof we thuis waren. Ik heb de daders op full-hd video terwijl ze even kwamen kijken in het portiekje van mijn huis. Waren de buren blij mee.. die beelden zijn naar de politie.

Mooie review HeroS. Ik krijg morgen nog een additionele binaire sensor binnen (en nog wat ander fibaro schakelspul). Mijn plan is om die binaire sensor tussen mijn buitenverlichting met bewegingssensoren te hangen en op mijn alarm te koppelen. Projectje voor de komende weken :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2015 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Hallo,

Ik overweeg zeer sterk om de Zipabox te gebruiken voor mijn woning in aanbouw.
Mijn vorige post was wat ingewikkeld, ik heb getracht het wat te vereenvoudigen.
Kan er iemand me vertellen of ik de werking goed heb begrepen met onderstaande 2 voorbeelden van rules:
Regel 1: Als er mensen vertrekken via de voordeur moet de voetpadverlichting aan gaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
When Voordeur any               
    IF NOW Between Time 18:00 and Time 08:00 AND LCVoetpad2 OFF ==>Enkel s'avonds en als ik de voetpadverlichting niet al manueel heb aangezet.         
        JOIN        
        IF Voordeur OPEN        
        THEN    LCVoetpad2 ACTION ON    
            Set variable Voordeuropen=1 ==>Deze dient voor regel 2. Zolang de voordeur open staat en tot 30 seconden erna zal die andere rule niet werken.  
        ELSE    WAIT 30 SECONDS 
            LCVoetpad2 ACTION OFF   
            Set variable Voordeuropen=0

Regel 2: Als er iemand aankomt wil ik dat alle tuinverlichting knippert zodat ik merk dat er iemand komt. De lampen moeten niet knipperen indien de lichten aangaan door de opengaande voordeur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
When LCVoetpad1  CURRENT_CONSUMPTION> 5 and variable Voordeuropen=0 ==>schakelaar LCvoetpad1 zet de bewegingssensor aan die op de voetpadverlichting is aangesloten. Als verbruik>5 betekend het dat er dus beweging is en de lampen aan zijn. Als de voordeur open staat of in de laatste 30 seconden open stond, moet deze regel niet starten vermits het dan om een vertrekkende persoon gaat en niet iemand die aankomt.
    IF LCGarage1  CURRENT_CONSUMPTION > 5 and LCGarage2  CURRENT_CONSUMPTION >5 ==> De garageverlichting heeft 2 schakelaars. #1 loopt via een bewegingssensor; #2 bypasst de sensor. Als beiden verbruik meten betekend dat dat er beweging is EN de bypass aan staat. De enige manier om de verlichting dan uit te zetten is door BEIDE schakelaars te toggelen.      
    THEN REPEAT 4   ==> twee keer flikkeren dus 4 keer de toggle herhalen
        LCGarage1 ACTION TOGGLE     
        LCGarage2 ACTION TOGGLE     
        WAIT 1 SECONDS      
    ELSE            
        IF LCGarage1  CURRENT_CONSUMPTION > 5   ==> De lampen staan in dit geval aan door de bewegingssensor die beweging detecteerd en niet door de bypass. De schakelaar op de bewegingssensor moet getoggled worden.
        THEN REPEAT 4       
            LCGarage1 ACTION TOGGLE 
        ELSE REPEAT 4 ==> De lampen staan in dit geval aan door de bypass en niet door de bewegingssensor. De bypass moet dus getoggled worden.
            LCGarage2 ACTION TOGGLE 
            WAIT 1 SECONDS

Ik zou bovenstaande regel kopieren en exact hetzelfde doen voor nog een andere set verlichting op een bewegingssensor.

Zou dit werken of heb ik bepaalde dingen helemaal verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-07 01:11
Ze vragen nu betalingen in de vorm van credits om IP apparaten toe te kunnen voegen. :(
Waardeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt inderdaad maar voor huidige gebruikers veranderd er niks.

Ik was ook fel tegen dit idee.
Op zich is het idee om voor bepaalde diensten een eenmalige bedrag te vragen niet zo'n gek idee. Het is alleen zo dat de concurrentie dit momenteel niet doet. Dus is het de vraag of dit slim is. De toekomst zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
hmmm, als ik het goed begrijp moet ik dus betalen per IP-apparaat (bvb IP-camera) dat ik zou toevoegen?
Praten we over €2 of €20?
Niet echt een fan van zo een kostenmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehh.. dus als ik nu een IP camera wil toevoegen moet ik gaan betalen? Wat is dat voor onzin? Of is het zo dat dit alleen voor nieuwe gebruikers geldt?

Hier meer info.. en nee, iedereen die nu registreert (voor 1.0 release) heeft niets te maken met betalen per apparaat oid: https://community.zipato.com/announcement/services

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 15:15

Tim Schuhmacher

abasios

Als ik het lees, wel voor opties die later geïntroduceerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik 20 IP camera's heb (bijv. op een kantoor) betaal je dus 2(??)euro per camera x 20. Dure grap. Ik stap meteen over naar Fibaro als dat soort onzin ooit mijn portemonnee zou raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, je gaat een pakket kopen. Dus bv ondersteuning voor Nest/Netatom/etc kost x eenmalig.

Daarnaast komt er een pakket voor x aantal devices en oneindig voor x bedrag.

>>>>
Zie trouwens ook je dashboard (ribbon icon)

[ Voor 13% gewijzigd door HeroS op 16-05-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
hmm, ik heb de zipato nog niet gekocht (woning nog aan het bouwen), is er al ergens informatie over welke bedragen het gaat en vanaf wanneer dat dan ingaat (ik zie dat als je nu registreerd voor die upgrade je niet hoeft te betalen)?
De zipabox + extra modules kosten alles bij elkaar al redelijk veel geld om dan ook nog flinke sommen te betalen voor extras gaat mijn vrouw haar veto stellen.

[ Voor 16% gewijzigd door quizzical op 16-05-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Nope...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esben schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:49:
hmm, ik heb de zipato nog niet gekocht (woning nog aan het bouwen), is er al ergens informatie over welke bedragen het gaat en vanaf wanneer dat dan ingaat (ik zie dat als je nu registreerd voor die upgrade je niet hoeft te betalen)?
De zipabox + extra modules kosten alles bij elkaar al redelijk veel geld om dan ook nog flinke sommen te betalen voor extras gaat mijn vrouw haar veto stellen.
Ik werk aan een post om de boel wat te verduidelijken maar heb een aantal vragen bij Zipato neergelegd omdat ik niet precies weet wat ik mag posten. Wordt vervolgt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-09 10:06
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:40:
Als ik 20 IP camera's heb (bijv. op een kantoor) betaal je dus 2(??)euro per camera x 20. Dure grap. Ik stap meteen over naar Fibaro als dat soort onzin ooit mijn portemonnee zou raken.
Ben er ook niet gelukkig mee. Heb mijn IP cam van Foscam nog niet eens behoorlijk aan de praat gekregen. :(
offtopic:
Homewziard met al z'n beperkingen doet wel wat ik graag wil. Deuren monitoren, snapshots maken bij opening etc. etc.

[ Voor 13% gewijzigd door zeef op 16-05-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esben schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:41:
Hallo,

Ik overweeg zeer sterk om de Zipabox te gebruiken voor mijn woning in aanbouw.
Mijn vorige post was wat ingewikkeld, ik heb getracht het wat te vereenvoudigen.
Kan er iemand me vertellen of ik de werking goed heb begrepen met onderstaande 2 voorbeelden van rules:
Regel 1: Als er mensen vertrekken via de voordeur moet de voetpadverlichting aan gaan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
When Voordeur any               
    IF NOW Between Time 18:00 and Time 08:00 AND LCVoetpad2 OFF ==>Enkel s'avonds en als ik de voetpadverlichting niet al manueel heb aangezet.         
        JOIN        
        IF Voordeur OPEN        
        THEN    LCVoetpad2 ACTION ON    
            Set variable Voordeuropen=1 ==>Deze dient voor regel 2. Zolang de voordeur open staat en tot 30 seconden erna zal die andere rule niet werken.  
        ELSE    WAIT 30 SECONDS 
            LCVoetpad2 ACTION OFF   
            Set variable Voordeuropen=0

Regel 2: Als er iemand aankomt wil ik dat alle tuinverlichting knippert zodat ik merk dat er iemand komt. De lampen moeten niet knipperen indien de lichten aangaan door de opengaande voordeur.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
When LCVoetpad1  CURRENT_CONSUMPTION> 5 and variable Voordeuropen=0 ==>schakelaar LCvoetpad1 zet de bewegingssensor aan die op de voetpadverlichting is aangesloten. Als verbruik>5 betekend het dat er dus beweging is en de lampen aan zijn. Als de voordeur open staat of in de laatste 30 seconden open stond, moet deze regel niet starten vermits het dan om een vertrekkende persoon gaat en niet iemand die aankomt.
    IF LCGarage1  CURRENT_CONSUMPTION > 5 and LCGarage2  CURRENT_CONSUMPTION >5 ==> De garageverlichting heeft 2 schakelaars. #1 loopt via een bewegingssensor; #2 bypasst de sensor. Als beiden verbruik meten betekend dat dat er beweging is EN de bypass aan staat. De enige manier om de verlichting dan uit te zetten is door BEIDE schakelaars te toggelen.      
    THEN REPEAT 4   ==> twee keer flikkeren dus 4 keer de toggle herhalen
        LCGarage1 ACTION TOGGLE     
        LCGarage2 ACTION TOGGLE     
        WAIT 1 SECONDS      
    ELSE            
        IF LCGarage1  CURRENT_CONSUMPTION > 5   ==> De lampen staan in dit geval aan door de bewegingssensor die beweging detecteerd en niet door de bypass. De schakelaar op de bewegingssensor moet getoggled worden.
        THEN REPEAT 4       
            LCGarage1 ACTION TOGGLE 
        ELSE REPEAT 4 ==> De lampen staan in dit geval aan door de bypass en niet door de bewegingssensor. De bypass moet dus getoggled worden.
            LCGarage2 ACTION TOGGLE 
            WAIT 1 SECONDS

Ik zou bovenstaande regel kopieren en exact hetzelfde doen voor nog een andere set verlichting op een bewegingssensor.

Zou dit werken of heb ik bepaalde dingen helemaal verkeerd begrepen?
Dit soort gevallen werkt altijd beter door ze langzaam op te bouwen. Volgens mij blijven je lampen aanstaan als je ze om 7.59 de voordeur opendoet en na 8.00 weer dicht doet. Verder zegt je een hoop dingen over bewegingssensoren en bypasses, maar dat is mij allemaal niet zo heel duidelijk.

Het zal vast allemaal wel kunnen, maar als ik één ding geleerd heb is om de regels in kleine stukjes op te bouwen en dan 10 keer verbouwen met nieuwe inzichten :D. Maar goed, dat is ook één van de leukste dingen er van.

--

Is het bij jullie ook het geval dat Blocks -> Actions: 'HTTP request' en 'Socket request' nu betaald zijn? Deze kon ik voorheen namelijk wel gebruiken, maar nu moet ik daar voor gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja hier nu ook. Wat een kansloze aanpassing is dit... Hopen dat het te maken heeft met de upgrade en dat het wordt teruggedraaid voor de bestaande gebruikers? @HeroS: weet jij hier al iets meer over te melden?

edit: postje van Sebastian in het zipato forum:
thank you for the feedback. It seems that new settings didn't apply properly on some accounts. We are working on it and we will enable all accounts during the day...

Als je allerlei features los moet gaan kopen kan je beter gewoon een HC2 kopen als je kijkt naar de kosten/feature verhouding.

Nogmaals: kansloos!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:57:
[...]

Dit soort gevallen werkt altijd beter door ze langzaam op te bouwen. Volgens mij blijven je lampen aanstaan als je ze om 7.59 de voordeur opendoet en na 8.00 weer dicht doet. Verder zegt je een hoop dingen over bewegingssensoren en bypasses, maar dat is mij allemaal niet zo heel duidelijk.
Haha, gelijk heb je! Erger nog, omdat er staat "IF NOW Between Time 18:00 and Time 08:00 AND LCVoetpad2 OFF " zal de lamp wel aangezet worden maar nooit meer uitgezet worden. Dit is makkelijk op te lossen door deze voorwaarden te verhuizen naar de volgende IF.
Het zal vast allemaal wel kunnen, maar als ik één ding geleerd heb is om de regels in kleine stukjes op te bouwen en dan 10 keer verbouwen met nieuwe inzichten :D. Maar goed, dat is ook één van de leukste dingen er van.
Wederom heb je gelijk maar voor ik investeer in het systeem wil ik graag zeker zijn dat het kan wat ik wil :)

Nuja ik zag zonet dat zeer basic features zoals IF-ELSE en REPEAT betalend worden en dat de prijzen vrij hoog zijn. Dit is echt een hele grote domper omdat ik al heel veel tijd heb gestoken in het researchen van de Zipabox. Deze heeft een aantal mogelijkheden die ik zeer op prijs stel:
  • De mogelijkheid om in mijn nieuwbouw sensoren van alarmsystemen te plaatsen en deze rechtstreeks op de alarmmodule van de zipabox
  • De mogelijkheid om een lood-batterij erop aan te sluiten
  • De mogelijkheid om er een 3g-stick in te plaatsen
  • De rule creator, die eenvoudig in gebruik is. Nu veronderstel ik dat ik LUA ook wel zal kunnen leren maar het was toch handig.
Iemand tips van een ander (liefst Z-wave compatibel) systeem die ook dat soort dingen kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esben schreef op zondag 17 mei 2015 @ 09:54:

Nuja ik zag zonet dat zeer basic features zoals IF-ELSE en REPEAT betalend worden en dat de prijzen vrij hoog zijn.
Ben heel benieuwd waar je dit gelezen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:56:
[...]

Ik ook wel. Het enige wat ik tot nu toe gevonden heb is dat je voor bepaalde type devices moet gaan betalen, maar niet voor basis functies. Daarnaast zou je, als je nu al een zipabox hebt, alles behouden wat je nu ook hebt.

Ik snap best dat ze bepaalde dingen maken waarvoor je moet betalen, maar sommige dingen die je nu hebt werken al niet helemaal goed. Als ik voor sommige zaken straks nog extra moet gaan betalen, verwacht ik wel dat ze ook daadwerkelijk werken.

Ik ben nog steeds heel blij met de Zipabox, maar al deze onrust over wat nu wel en wat nu niet betaald is. Plus dat sommige zaken nu opeens niet meer beschikbaar zijn (kijk naar de HTTP en Socket blocks) krijg ik toch een waar raar onderbuik gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Iets verkopen met bepaalde functionaliteiten en dat dan ineens betaald maken is ook niet bepaald netjes. Je kunt dan geen kant op. Terwijl als ze het alleen voor nieuwe klanten betaald maken dan kun je nog van de koop afzien evt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
HeroS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:56:
[...]

https://community.zipato.com/topic/paid-features
Zie de post van "Jonas Wahlström"; de reactie van Sebastian Popovic erop lijkt niet te ontkennen dat dit ook betalend zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:53:
Iets verkopen met bepaalde functionaliteiten en dat dan ineens betaald maken is ook niet bepaald netjes. Je kunt dan geen kant op. Terwijl als ze het alleen voor nieuwe klanten betaald maken dan kun je nog van de koop afzien evt.
Dit gaat ook alleen voor nieuwe klanten gelden. Huidige klanten behouden de huidige functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:38:
[...]

Dit gaat ook alleen voor nieuwe klanten gelden. Huidige klanten behouden de huidige functionaliteiten.
Toch ben ik en vele anderen al functionaliteit kwijt. Dat kan uiteraard best een bug zijn, maar het moet niet zo zijn dat ik daarvoor steeds bug reports moet aanmaken.

Ik zou graag een lijst willen zien met 'pakkages' zoals ze gaan heten denk ik, die ik dan ' gratis' nog krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:48:
[...]

Toch ben ik en vele anderen al functionaliteit kwijt. Dat kan uiteraard best een bug zijn, maar het moet niet zo zijn dat ik daarvoor steeds bug reports moet aanmaken.
Tuurlijk, maar als je je daar al druk om maakt kun je beter stoppen met domotica ;)
Verwijderd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:48:
[...]
Ik zou graag een lijst willen zien met 'pakkages' zoals ze gaan heten denk ik, die ik dan ' gratis' nog krijg.
Ik heb hierom gevraagd...hopelijk krijg ik zsm een antwoord. Wat ik heb begrepen behoudt je de huidige functionaliteit. Dat het nu even niet goed werkt is een andere verhaal.

Packages is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:03:

Tuurlijk, maar als je je daar al druk om maakt kun je beter stoppen met domotica ;)
Het verliezen van functionaliteit lijkt mij juist wel iets om je druk over te maken, anders houdt je straks een mooi wit doosje over dat niets meer kan, maar misschien begrijpen we elkaar verkeerd.

Ik heb hierom gevraagd...hopelijk krijg ik zsm een antwoord. Wat ik heb begrepen behoudt je de huidige functionaliteit. Dat het nu even niet goed werkt is een andere verhaal.

Packages is wat anders.
Ik hoop ook op een lijst met dingen die ik wel of 'nog niet kan'. Ik heb ook begrepen dat je je huidige functionaliteit behoudt, vandaar dat ik ook denk dat het verliezen van de Socket en HTTP een bug is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 17-09 10:06

Packages is wat anders.
Maar ik heb nu een Zipato. En nog geen smart alarm features in gebruik. Als ik nu binnenkort deur of alarmsensors ga aansluiten, moet ik dan ook de package 'boete' betalen?

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/HST6jdZ0itmLNdES3nudqaZ2/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Niet echt relevant voor mij maar misschien wel voor de meesten hier:
Je hebt je Zipabox nu al een tijdje maar naarmate er meer en meer devices uitkomen met Z-wave plus wil je graag een nieuwe zipaboox (ik heb begrepen dat de huidige modellen die je kunt kopen z-wave+ hebben). Of stel dat er een nieuwe versie van de Zipabox komt die veel beter is.
Je gooit je oude zipabox eruit en registreerd je nieuwe zipabox--> byebye voordeel dat je had als betatester.

Wat ik vooral graag wil weten is: als ik nou snel online nog een zipabox bestel: ben ik dan nog op tijd of komt die upgrade er bvb overmorgen al en ben ik dan te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ze eerst maar zorgen dat alles gewoon weer werkt. Net als nicky heb ik er ook een vreemd onderbuikgevoel bij. Ik werk bij een software/SaaS leverancier en als we dit soort dingen zouden doen bij onze klanten zouden ze ons uitlachen en naar een ander overstappen (weliswaar b2b). Ik wacht het nog even een maandje af. Maar anders stap ik rustig over naar een HC2. Ik ga niet bij elk dingetje 50 euro betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is echt een complete chaos. Sommige gebruikers kunnen momenteel niet eens hun alarm aanzetten omdat ze 'opeens' een 'alarm pro' moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Meer info over de prijzen hier:
http://zipabox.de/version-1-0-steht-vor-der-tuer/
Ik vraag me echt af of ze hier wel goed over hebben nagedacht. Ik veronderstel dat als plots de verkopen in elkaar storten ze eerst de prijzen zullen laten zakken en als dat niet helpt ze teruggaan naar het oorspronkelijke prijsmodel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben erg benieuwd wat er nu precies gaat gebeuren. Terug kunnen ze niet, als iemand geld betaald voro functies en later maken ze het weer gratis dan staat het ook een beetje vreemd. Hoewel mijn duits wat achterblijft lees ik dat we nu voor Hue en Sonos moeten gaan betalen, voorheen hadden we dit toch wel?

Ik heb ondertussen de HTTP en Socket mogelijkheid wel weer terug. Toch betrap ik mij er op dat ik aan het kijken ben of alles nog wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is gewoon zoveel onduidelijkheid voor de toekomst dat ik geen vertrouwen heb in het product momenteel. Wat als ze voor elk wissewasje geld gaan vragen? Je klikt op een knop en krijgt weer een popup om 20e af te tikken. Nee dank je, dan maar een HC2 uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is of de HC2 een beter product is, misschien ruil je dan de ene problemen voor andere problemen. Moet wel eerlijk toegeven dat ik je gevoel wel deel.

Ik wacht voor nu gewoon lekker af, het is toch koffiedik kijken momenteel, maar eens kijken wat er gebeurd als versie 1.0 wordt uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ken een aantal mensen met een HC2 die exact hetzelfde doen als ik met de Zipabox en meer (LUA!!!). Het is wel duurder maar ook daar kan je visueel 'programmeren'. Je weet dan in ieder geval dat je geen verassingen meer krijgt nadat je de aanschaf hebt gedaan. Afijn, ik wacht nog wel even af. Ik heb alle opties nu weer werkend zo te zien (zonder betaal popups) dus voorlopig is het OK denk ik?

Ik ken de Zipato roadmap ook niet dus ik weet niet wat voor features er nog meer aan gaan komen (betaald of niet). Iemand enig idee over de Zipato roadmap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan nu echt zeggen dat ik LUA een pluspunt vindt. Ik vind de rest api van de Zipato vele malen belangrijker dan of ik wel of niet LUA kan gebruiken. Ben zelf bezig om de meter informatie er uit te trekken en dit in grafieken te stoppen, doe ik lekker in python.

Ik wacht ook nog even af en zie dan wel wat ik ga doen. Voor nu blijf ik gewoon bij de Zipabox. Ik heb verder geen idee over de Roadmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil een apparaat van Global Cache toevoegen. Lukt ook al niet omdat ik opeens moet betalen (zie ook de paid thread op zipato community) voor het toevoegen van een apparaat van dat mark. Heb een support ticket ingeschoten. Gaat lekker.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:52:
Wil een apparaat van Global Cache toevoegen. Lukt ook al niet omdat ik opeens moet betalen (zie ook de paid thread op zipato community) voor het toevoegen van een apparaat van dat mark. Heb een support ticket ingeschoten. Gaat lekker.. :(
Niet in paniek raken he ;)

Van het forum:

However, as Global Cache is obviously added before we have published the official v.1.0 release, you will be able to have it for free.

We will check it out today.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote paniek! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop wel dat Zipato hier van leert.. Deze 'halve' implementaties veroorzaken grote onrust, met name omdat er ergens voor betaald moet gaan worden. Terwijl, als we goed lezen en hun mogen geloven, moeten wij als 'early adopters', precies hetzelfde krijgen als we nu hebben.

Maar goed.. ik hoop dat ze de boel de volgende keer goed testen het voelt nu wat instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind het ook vervelend dat er zo direct misschien wel voor elk new device betaald moet gaan worden. Dit is volgens mij niet de juiste weg.

Ik zou meer clusters van producten maken als je dan toch moet gaan betalen. Dus bv:

Thermostaat:
Nest/Netatom/etc ondersteuning

AV:
Onkyo, sonos, pioneer/etc ondersteuning.

etc

Daarnaast had ik de box gewoon duurder gemaakt. 200 euro is best goedkoop voor wat je allemaal krijgt. Maak hem bv 350 euro dat is nog steeds een prima concurrerende prijs.

Je kunt het ook anders bekijken. Zolang je bij de API kan en http request kunt doen kun je in principe alles aan de box koppelen. Ja, eens dan heb je wel een apparaat extra nodig en wat kennis.

--------------------------
Ik kom vanavond hopelijk met een wat duidelijker overzicht en wat er in de standaard box zit (voor nieuwe klanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf ook bij een software onderneming en snap op zich dat je uit het verkopen van alleen maar kastjes scheef gaat lopen in het businessmodel. Ik snap het gekozen business model ook wel. Het gaat er om dat ze bestaande klanten compleet met rust moeten laten en HEEL duidelijk een tabel moeten plaatsen met wat er betaald gaat worden (voor nieuwe klanten) en wat niet. Ik heb helemaal geen zin om te gaan zeuren over een slotje op een optie. Zeker gezien het feit dat die hier voor gewoon werkte. Ze gaan dat allemaal terug zetten dus voorlopig is het prima.

Wat ik me dan nog afvraag HeroS, is dat als je ALLES af zou nemen, hoeveel geld je dan kwijt zou zijn. Bijv: 199,- voor de box + X euro voor Global Cache + X euro voor socket+http in rule engine + etc.. Kom je dan uiteindelijk alsnog op 500 euro? Dan koop je wellicht liever een HC2?
Wellicht nog een interessant iets voor je overzicht.. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me wel af hoe dit combineert met de externe modules. Stel je wil somfy ondersteuning, dat kost dan 59 credits, maar je hebt daar ook de 433Mhz module voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ik mag toch aannemen dat als je een module van hunzelf koopt je daar niet nog eens extra kosten voor de software mag gaan maken?
Ik snap het business model ook wel enigszins maar waar het hem in schort is de communicatie.
Toen ik hem kocht was er nog volledig geen sprake van kosten namelijk en dan kom je nu bedrogen uit.
TENZIJ de early adopters gewoon alles erbij krijgen gezien zij immers de testpiloten zijn die vanaf het begin het vertrouwen hebben getoond.
Als die alsnog een rekening krijgen krijgen ze ruzie…. iig met mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-07 01:11
Bij mij zijn de hangslotjes weer van de IP apparaten af :)
Ook na doorklikken verschijnt gewoon de include wizard zonder de paywall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
Ik heb nog problemen dat ik geen alarm partities meer kan maken en bestaande niet mag aanpassen. Puzzle enz is gefixed via een support ticket. Wel erg amateuristische implementatie zeg... Als het echt te gek gaat worden met extra te kopen features ga ik maar eens denken aan iets anders, bv domoticz.

@Heros weet je wat de criteria zijn om power user to worden op hun forum? Dan krijg je toch ook de toekomstige functionaliteit tot je beschikking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rednas33 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:22:

@Heros weet je wat de criteria zijn om power user to worden op hun forum? Dan krijg je toch ook de toekomstige functionaliteit tot je beschikking?
Volgens mij meer dan 300 comments/topics dan ben je power user. Maar volgens mij gaat het er meer om dat je laat zien dat je hun helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
Bedankt duidelijk, power user is denk ik dan ook een gunst vanuit zipato.

domotica is toch onderhevig aan steeds meer uitbreidingen, als je kijkt naar bv apps voor een tablet is 59 euro echt wel aan de prijs. Na 2 jaar ben je denk ik wel 3 of 4 keer dit bedrag kwijt voor de extra apparatuur die gekoppeld kan worden.
Ik ben benieuwd hoelang ze dit volhouden. Volgens mij kocht ook niemand premium. Ik heb alleen wat credits voor de calls en sms van het alarm. Maar ik snap ze wel, volgens mij zijn de ontwikkel kosten onvoorzien ernorm opgelopen afgelopen jaar. Het is of stoppen of dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke, heb even een overzichtje gemaakt:
http://www.domotica-blog....we-prijs-structuur-zipato

Ik ben nog bezig om ook een overzicht te krijgen wat erin de standaard box zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Bedankt HeroS,
Ik mis echter informatie over vanaf wanneer deze wijziging ingaat. Met andere woorden voor welke datum moet ik de zipabox kopen en registreren om bij de oude garde te horen? Met andere woorden :wanneer komen ze met v1.0

[ Voor 10% gewijzigd door quizzical op 18-05-2015 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esben schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:46:
Bedankt HeroS,
Ik mis echter informatie over vanaf wanneer deze wijziging ingaat. Met andere woorden voor welke datum moet ik de zipabox kopen en registreren om bij de oude garde te horen?
Ik zal alle vragen verzamelen en naar Zipato sturen. Neem deze mee voor je.

Maar de nieuwe firmware (v1.0) komt snel want ze kunnen er bijna niet om heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Heb zonet de zipabox besteld met verzoek erbij het toestel aan te sluiten en te registreren tegen een kleine vergoeding.
Beetje raar dat ik nu iemand anders betaal om zeer hoge prijzen bij zipato te vermijden.

[ Voor 75% gewijzigd door quizzical op 18-05-2015 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero, ik heb je overzicht gezien. Ik schrik er van. Allemachtig.. je bent volgens mij uiteindelijk gewoon veel duurder uit bij Zipato dan bij bijv. een HC2. Godzijdank heb ik de features die ik nu heb zonder de paywall maar voor toekomstige users lijken me de prijzen toch echt wel een drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een paar vragen over je lijst met betalende ellende. Misschien kun je er reeds een paar beantwoorden en anders mee sturen in je lijst naar Zipato.
  • Wat is precies de definitie van een module? Bedoelen ze daar mee de 433Mhz module, en Alarm module of staat één module gelijk aan bijvoorbeeld een Fibraro Multisensor?
  • Messaging Pro staat bij Http/Socket en variabelen in de berichten. Ik/Wij hebben nu wel de Http/Socket, maar naar mijn weten kunnen we geen variabelen gebruiken. Ik heb dit ooit wel eens gezien in een screenshot die jij op je blog gepost had, maar verder ben ik het nog niet tegen gekomen. Wat krijgen wij nu precies wel en niet?
  • Rule Creator PRO, precies dezelfde vraag als hierboven. Behoort die er nu wel bij of niet? Ik kan namelijk nu wel variabelen gebruiken en nummers, maar wat valt er onder de meer?
  • Komt er ook een refund programma voor mensen die wel een Zipato gekocht gehebben, maar de kosten niet meer kunnen opbrengen?
  • In hoeverre wordt hun API betalend? Heb jij daar al iets over gehoord? Ik gebruik die API best veel en zou het niet fijn vinden als ik per request moet gaan betalen. Dan is het voor mij namelijk gelijk einde oefening. Ik gebruik zoveel mogelijk de lokale variant, maar niet alle methode zijn daar geïmplementeerd.
Ik en de rest denk ik horen graag van je

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga me best doen om je vragen beantwoord te krijgen. Dit lukt niet altijd dus schiet niet meteen me hoofd eraf als het niet lukt >:)

Ten aanzien van de packages:

We are preparing some DIY packages for mass market. These packages will include various devices inside, and certain rules and configuration options pre-configured. In order to setup the system, customers just need to take out devices, start the wizard and after few steps, all will work seamlessly (meaning pairing, rules, messaging etc... will be done through the package wizard). To start the wizard, customer just needs to enter the wizard model number.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik beloof hierbij plechtig dat ik je niet zal schieten.

Neemt niet weg dat ik denk dat jij 'eerlijker'/sneller antwoorden krijg dan als ik het ga vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
HeroS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:34:

Bedankt voor de heldere uitleg. Kan je ook op het vragenlijstje zetten of de apps voor ios en Android betaald gaan worden?

Verder ben ik ook heel benieuwd of de api gratis blijft. Ik gebruik hem ook veel en ook imperihome is een groot verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 07:46:
  • Messaging Pro staat bij Http/Socket en variabelen in de berichten. Ik/Wij hebben nu wel de Http/Socket, maar naar mijn weten kunnen we geen variabelen gebruiken. Ik heb dit ooit wel eens gezien in een screenshot die jij op je blog gepost had, maar verder ben ik het nog niet tegen gekomen. Wat krijgen wij nu precies wel en niet?
De webwinkel was zo vriendelijk om de zipabox die ik gisterennacht kocht aan te sluiten en registreren. Ondertussen is deze met de post onderweg.
Ik zit dus bij de 'betatesters'. Vermits de box nu offline is kan ik geen rules draaien maar ik kan wel wat spelen met de rule creator enz. Als je in de rule creator send message kiest als actie kun je daar nu kiezen voor [Insert Value] en dan een variabele kiezen. Echter op dat moment komt er een popup die meldt
Buy Package Messaging PRO 59 Credits "Ability to use http and socket request puzzle and variables in message puzzle"
Ik vermoed dus dat die http en socket request wel gratis is voor bestaande gebruikers maar de variables in de message puzzle wel betalend is. Jammer en 59 credits is overdreven duur als je dus al http en socket request hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esben schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:37:
[...]

[...]

Ik vermoed dus dat die http en socket request wel gratis is voor bestaande gebruikers maar de variables in de message puzzle wel betalend is. Jammer en 59 credits is overdreven duur als je dus al http en socket request hebt.
Zou gewoon met support contact opnemen hierover. Ik kan het wel gewoon zonder problemen/extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 07:46:
Kun je nog eens kijken. Want ik zie dit namelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet goed wat jullie met variabelen bedoelen. Zijn die gewoon de variabelen in de rule creator? Wellicht even een screenshot plaatsen.. ? Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:14:
Ik weet niet goed wat jullie met variabelen bedoelen. Zijn die gewoon de variabelen in de rule creator? Wellicht even een screenshot plaatsen.. ? Tnx.
Als je een variabele hebt kan je die dus hier in je berichten toevoegen:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2cfxt75.jpg
Bij mij gebeurt er dan dit, wat blijkbaar niet normaal is dus ik zal support contacteren:
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/n4i3oy.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door quizzical op 19-05-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde als esben, ik moet ook dokken.

60 euro neer leggen voor een variabele is buiten proportie (vind ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
HeroS schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:51:
[...]

Zou gewoon met support contact opnemen hierover. Ik kan het wel gewoon zonder problemen/extra kosten.
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:31:

@HeroS in dat geval: zou het niet kunnen dat jij niet de paywall krijgt omdat je een gepriviligeerde gebruiker bent? En dat wij anderen wel moeten betalen.

Indien dit zo is zouden ze beter de prijs van dit pakket verlagen voor bestaande verbruikers vermits het voor hen €59 is voor maar 1 feature.

[ Voor 10% gewijzigd door quizzical op 19-05-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag: ik wil mijn verwarming(en) gaan aansturen via de Zipato. Nu heb ik daarvoor twee 'fases' gedachten:

1. In eerste instantie wil ik de hoofdthermostaat kunnen aanpassen. Ik woon in een vers verbouwd huis waarin een nieuwe Remeha CW6 zit die opentherm ondersteund. Wat ik dan bijv. kan doen is de verwarming in het hele huis uitzetten als er niemand is (o.b.v. dezelfde functionaliteit die ik nu al gebruik om het alarm aan/uit te zetten).

2. Per ruimte de temperatuur/radiator aansturen met bijv. z-wave thermostaatknoppen.

Voor fase 1 heb ik de BeNext opentherm gateway in gedachten. Het device zet je tussen de thermostaat en de cv en je kan op die manier data uitlezen maar ook aansturen. Nu lees ik bij Zipato dat deze niet ondersteund wordt. Ik krijg helaas geen antwoord op de vraag wanneer deze dan wel onderstand kan gaan worden. Iemand enig idee of dit inderdaad niet ondersteund wordt en, als dit het geval is, wat de alternatieven zijn m.b.t. opentherm?

Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook nog een opentherm gateway, deze zul je dan zelf moeten aansturen met wat scripting. Deze staat ook nog op mijn verlanglijstje om tussen mijn avanta en iSense te plaatsen.

Ben er alleen nog niet helemaal achter of hij in de zipato virtuele thermostaat te stoppen is.

http://otgw.tclcode.com

Een Nederlandse winkel die ze verkoopt is kiwi elektronics, ik ben ze verder nog nergens tegen gekomen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, voorgesoldeerd. De monitoring is al compiled naar een mac versie. Handig (http://jeelabs.org/2012/11/19/opentherm-data-processing/). Je zou hier natuurlijk eenvoudig een scriptje tegenaan kunnen schrijven die de verwarming uit zet op het moment dat iedereen weg is en op een gegeven moment weer aan zet. Kortom: alles over HTTP aangezien er een weginterface op zit. Lijkt me de meest future-proof oplossing natuurlijk..

Interessant project nicky. Ik wil dus precies hetzelfde doen. Heb ook een iSense en een opentherm ketel.

Toch is zo'n benext module wel handig als het werkt op de zipato. Minder hassle :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ik heb ook een tijdje nagedacht over het aansturen van de verwarming met domotica, maar vermits het bij mij om een nieuwbouw gaat zie ik eigenlijk de meerwaarde daarvan niet goed in. In mijn huidige woning is de badkamer vaak ijskoud terwijl in de kamer van de thermostaat het lekker warm is. Een nieuwbouw heeft daar geen last van. Alleen als ik een week op vakantie vertrek is het wel handig om de verwarming van op afstand uit te kunnen zetten als ik het vergeten was. Of hebben jullie ook een goed geisoleerde woning en toch een goede reden om domotica erop te willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
esben schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:43:
Bla Een nieuwbouw heeft daar geen last van. Bla Of hebben jullie ook een goed geisoleerde woning en toch een goede reden om domotica erop te willen zetten?
Hoezo heeft een nieuwbouw woning daar geen last van volgens jou?
Mijn huis is uit 2007 en precies hetzelfde "probleem" hoor.
zolang de thermostaat in een andere kamer zit dan de radiator hebben die geen invloed op elkaar en kan het nooit correct werken.
Mijn oplossing is (omdat ik vorig jaar de badkamer heb verbouwd) een oversize radiator erin zodat deze veel sneller de ruimte verwarmt (ik geloof dat ik 2kw in de badkamer heb hangen }) ).
Daarnaast heb ik er vloerverwarming op elektra wat ook lekker comfortabel is maar dat is meer een comfort dingetje, de warme voetjes, dan dat het echt de ruimte verwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het idee voor mij tweeledig.
  • Als het huis leeg is, iedereen is weg, dan mag van mij de ketel uit. Dit kan ik dan met domotica makkelijk voor elkaar krijgen. Het scheelt misschien maar een klein beetje gas, maar die kleine beetjes opgeteld misschien wel meer dan je denkt. Het zelfde met ventilatie, als iedereen uit huis is mag die van mij wel uit, wordt de warmte niet het huis uit gepompt
  • Die OTGW geeft ook een schat van informatie over de verwerking van de ketel, aanvoer, retour temperaturen en dergelijke. Met die informatie kun je je ketel en radiatoren beter instellen zodat ze efficiënter hun werk kunnen doen, wat ook weer gas bespaard.
Waar je ook voor zou kunnen kiezen in een andere thermostaat, bijvorobeeld een Thermosmart. Deze schijnt een API te hebben waar je tegen aan kunt programmeren. Deze zou je dan waarschijnlijk 'relatief' eenvoudig aan de Zipato kunnen koppelen. Deze zijn dacht ik alleen 250 euro, wat wel weer een flinke investering is.

Omdat je iSense hebt kun je ook nog kijken of je de digi poort kunt gebruiken, deze heeft alleen wel limitaties in wat je dat precies kunt aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 07:22:
Het idee voor mij tweeledig.
  • Als het huis leeg is, iedereen is weg, dan mag van mij de ketel uit. Dit kan ik dan met domotica makkelijk voor elkaar krijgen. Het scheelt misschien maar een klein beetje gas, maar die kleine beetjes opgeteld misschien wel meer dan je denkt. Het zelfde met ventilatie, als iedereen uit huis is mag die van mij wel uit, wordt de warmte niet het huis uit gepompt
Toch even bemerken dat ook als er niemand in huis is er zich schadelijke stoffen opstapelen in de binnenlucht komende van alle bouwmaterialen en evt de grond onder de woning. Als je dan thuiskomt adem je dat volop in als je ventilatie uit stond.
Oude woningen hadden daar geen last van omdat de kieren in de woning voor voldoende natuurlijke ventilatie zorgden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meten is weten.

Mijn wens is om zowel mijn verwarming als ventilatiebox te koppelen aan een domotica systeem. Als ik dat voor elkaar krijg kan ik met allerlei meters die dingen sturen. Als de lucht kwaliteit te weinig is, moet hij aan blijven, maar als die voldoende is mag hij misschien wel een standje lager of zelfs helemaal uit.

Andersom moet het ook werken, als er veel visite is, bijvoorbeeld een verjaardag dan moet de ventilatie misschien wel een standje hoger. Iets waar ik nu eigenlijk nooit aan denk. Douchen is hetzelfde, eigenlijk moet de ventilatie dan een standje hoger maar mijn schakelaar zit in de keuken, gevolg is dat het niet gedaan wordt.

Zo denk ik dat een heel goed begin is om een CO2 meter in de woonkamer te hebben, een vochtmeter in de badkamer en dan iets schakelbaars te hebben aan mijn ventilatiebox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 20:41:
[...]
Interessant project nicky. Ik wil dus precies hetzelfde doen. Heb ook een iSense en een opentherm ketel.
[...]
De iSense kun je ook heel basic aansturen: [Remeha iSense] DIGI-ingang gebruiken om ketel te activeren
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:55:
[...]
Zo denk ik dat een heel goed begin is om een CO2 meter in de woonkamer te hebben, een vochtmeter in de badkamer en dan iets schakelbaars te hebben aan mijn ventilatiebox.
Dit is wel een handig topic: CO2-meters voor in huis. Meeste sensoren hebben een uitgang die ze schakelen als de gemeten waarde boven een (instelbare?) grens komt. Daar zou je dan een Fibaro binaire sensor aan kunnen knopen ofzo.

Netatmo heeft trouwens ook een weerstation die CO2 kan meten: https://www.netatmo.com/nl-NL/product/specifications/station
Wellicht dat je de weergegeven waarde kan scrapen met een script en dan naar Zipabox kan sturen. Dan kun je wat nauwkeuriger sturen dan alleen aan/uit bij overschrijden van één grenswaarde.
productreview: Netatmo Weerstation review door Kraz
Data van de Netatmo site trekken & naar Domoticz: http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1817

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2015 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
Ik heb hier wel eens naar gekeken voor het aansturen van de verwarming? http://wifithermostaten.n...ak-gateway-opentherm.html

Je kan per kamer alles regelen, cv gaat aan als het in een van de kamers te koud wordt. Ik ben er door tijdgebrek niet verder ingedoken of de gateway te koppelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norckon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-09 21:26
HeroS schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:51:
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:31:
esben schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 21:34:
@HeroS in dat geval: zou het niet kunnen dat jij niet de paywall krijgt omdat je een gepriviligeerde gebruiker bent? En dat wij anderen wel moeten betalen.

Indien dit zo is zouden ze beter de prijs van dit pakket verlagen voor bestaande verbruikers vermits het voor hen €59 is voor maar 1 feature.
Ik moet ook betalen. Heb dit gechecked by Zipato via een support ticket en ze bevestigen dat dit betaald is en blijft.

Klopt het dat deze functie tot kort geleden nog niet bestond? Ik kan me niet herinneren een variable te kunnen gebruiken. In dat geval is het wellicht logisch dat het betaald is voor ons. We hadden immers de mogelijkheid ook nog niet voordat het betaalmodel actief werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Norckon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:33:
[...]

[...]

[...]

Ik moet ook betalen. Heb dit gechecked by Zipato via een support ticket en ze bevestigen dat dit betaald is en blijft.

Klopt het dat deze functie tot kort geleden nog niet bestond? Ik kan me niet herinneren een variable te kunnen gebruiken. In dat geval is het wellicht logisch dat het betaald is voor ons. We hadden immers de mogelijkheid ook nog niet voordat het betaalmodel actief werd.
Het toevoegen van variabelen aan send message heb ik wel eens gezien in een screenshot van HeroS. Ik weet niet zeker of hij toen een tijdelijke andere firmware had.

Maar... het is 59 credits voor, HTTP, Socket en variabelen in een message. Die HTTP en Socket heb ik al, dus ik had voor 'mij' en andere met mij het of gratis verwacht, of een ander bedrag dan 59 credit. Want 60 euro voor een berichtje in een message vind ik zelf vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moest er even over nadenken. Ik had inderdaad al het variabelen verhaal tot mijn beschikking. Dus dat is dan "logisch" dat hij bij mij wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het nou correct dat ik voor in de toekomst ALLES voor 100e kan afkopen? Of klopt dat niet.. En met alles bedoel ik dus het complete pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:34

djbarney

XBL: DeejayBarney

ik heb er in ieder geval nog eentje besteld, hopelijk kan k m registreren en nog meetellen als "betatester" :) Zag ook de Aeotech Multisensor 6.. kon de verleiding niet weerstaan, dus die is ook onderweg :) Ik heb even gezocht, maar nog niet gevonden: kan ik de zipabox apps die op de zipatablet draaien, ook op mn eigen samsung tab s draaien? Mijn tablet heeft dan wel geen z-wave chip, maar de rest zou toch gewoon moeten kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er draait niks bijzonders op de tablet. De zipato APP kun je op elk Android device installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:48:
Is het nou correct dat ik voor in de toekomst ALLES voor 100e kan afkopen? Of klopt dat niet.. En met alles bedoel ik dus het complete pakket.
Per jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
HeroS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 20:34:

Dank je voor het overzicht HeroS. :)
Kan ik vanaf nu "stoppen" met volgen van Zipato. Ik ga echt geen domotica in abo vorm draaien. Tegenvaller. Blij dat ik heb gewacht toen dit nog onzeker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100e per jaar.. hahahahahahahahaha! Gekkenwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch allemaal speculaties ben ik bang. Het was heel wat beter geweest als zipato alle betaalde dingen nog niet had getoond, maar met een goed uit gedachte lijst was gekomen.

Ben het wel 100% met je eens dat als het een abo vorm gaat worden ik ga kijken naar iets anders. Ik kreeg echter alleen het gevoel dat de abo vorm een manier is, maar niet de enige manier is. De tijd zal het uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog even mijn test setup van de Fibaro universal sensor met de zipabox (en een arduino voor de schakeling): YouTube: Fibaro universal sensor, arduino and breadbord test setup with a Zipabox.
Pagina: 1 ... 19 ... 27 Laatste