Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Verwijderd
Verwijderd
Heel mooi.. Maar.. hoe gaat dat nu precies in zijn werk dan? De Fibraro komt tussen de deurbel en de transformator te hangen en dan?Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:05:
Deze gaat in de deurbel. Het heeft gewerkt maar kreeg het daarna niet meer voor elkaar. Dus toen maar even een test opstelling gemaakt. Werkt prima dus ga het in de komende dagen nog een keer proberen in te bouwen.
Verwijderd
Vorige week heb ik meteen een 433mhz module aangeschaft. Alleen als ik deze (op slot 2) aansluit wil de box niet meer booten. De LED blijft geel en er komt geen verandering. Ik heb al een hard reset gedaan maar ook dat mocht niet baten. Gister heb ik een ticket bij zipata ingeschoten maar ik ben (uiteraard) ongeduldig.
Iemand hier ideeën? Of heb ik gewoon een maandagmorgen versie van de module?
67890
Welkom bij de club!xiD schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:21:
Vorige week heb ik een zipabox gekocht en alles werkt okay. Voorheen gebruike ik Domoticz maar dat voelde toch meer als een 'knutsel'-project. De aanstaande wijzigingen hebben mij over de streep gehaald. Omdat ik nu nog tot de < 1.0 users behoor blijf ik wellicht bespaard van de extra fee's.
Vorige week heb ik meteen een 433mhz module aangeschaft. Alleen als ik deze (op slot 2) aansluit wil de box niet meer booten. De LED blijft geel en er komt geen verandering. Ik heb al een hard reset gedaan maar ook dat mocht niet baten. Gister heb ik een ticket bij zipata ingeschoten maar ik ben (uiteraard) ongeduldig.
Iemand hier ideeën? Of heb ik gewoon een maandagmorgen versie van de module?
De gele LED geeft aan dat je box aan het booten is.
Heb je de spanning eraf gedaan, 433 module eraan, spanning erop? Volgens mij is de module niet hot pluggable.
Anders ben ik bang dat je een rotte 433 module hebt, hij zou direct moeten werken. Misschien dat support nog wat kan zien in de box zelf.
Update: Zipato support heeft 't probleem verholpen. Ze hebben ingelogd op de box en iets aangepast. Ik zit nu op firmware 0.9.999.4k.
[ Voor 22% gewijzigd door xiD op 25-05-2015 12:18 ]
67890
Kan je de stand aanpassen die hij aanneemt zodra er spanning op de lamp komt? Of gaat hij naar de laatst bekende stand zodra de spanning er af is geweest en weer terug komt? Of is er een default stand waar hij altijd naar toe gaat?
67890
http://www.robbshop.nl/ov...-projecten/z-wave-deurbelVerwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 13:22:
[...]
Heel mooi.. Maar.. hoe gaat dat nu precies in zijn werk dan? De Fibraro komt tussen de deurbel en de transformator te hangen en dan?
Ben zeker geïnteresseerd! Lees op dit moment de slimme meter uit met Domoticz (RPi) maar zou graag de waarden in de Zipabox willen zien. Heb al een virtuele meter aangemaakt maar heb geen idee hoe je die waarden daarin krijgt.Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:58:
Voor de liefhebber, je P1 Smart Meter in je Zipabox. In mijn geval een Kaifa MA304.
[afbeelding]
Als er liefhebbers zijn dan hoor ik dat graag.
Verwijderd
Verwijderd
nluiten schreef op maandag 25 mei 2015 @ 15:03:
[...]
Ben zeker geïnteresseerd! Lees op dit moment de slimme meter uit met Domoticz (RPi) maar zou graag de waarden in de Zipabox willen zien. Heb al een virtuele meter aangemaakt maar heb geen idee hoe je die waarden daarin krijgt.
Nee, dit is niet de module van Zipato. Een 'slimmemeter' is vrij eenvoudig uit te lezen. Je kunt dit doen met bijvoorbeeld een RaspberryPI en een kabeltje. De Zipato REST API maakt het ook vrij eenvoudig om die uit gelezen gegevens in een Virtuele Meter te krijgen. Ik zie zelf eigenlijk weinig reden om die losse module aan te schaffen. Ik heb zelf geen idee wat die doet. Er zijn echter zat initiatieven welke je kunt gebruiken om een mooi inzicht in je verbruik te krijgen. Denk aan Mindergas.nl en PVOutput. Ze hebben allemaal wel een API waarheen je je gegevens kunt sturen.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:47:
@nicky is dat de module van zipato die met de kabel zit aangesloten vanaf de slimme meter?
Mijn doel was een aantal gegevens van de slimme meter te tonen in de Zipato om zodoende daar regels aan te kunnen verbinding. In principe heb ik zelf enkel belang bij de -P en +P, of te wel het actuele teruglevering of verbruik. Als je ook Domoticz hebt draaien welke de Slimmemeter al logt dan is het heel eenvoudig om deze gegevens naar de Zipato te krijgen. Zie hiervoor onderstaand lua script, deze zul je wel wat moeten aanpassen, zoals de namen van de devices en de URLs van jou eigen virtuele meter, die staan op de details pagina van elke 'value'. Dit script zet je dan in de Domoticz/scripts/lua directory, met een naam als script_device_slimmemeter.lua.
Je krijgt met dit script 4 waardes, huidig verbruik (+P - -P), meterstand +T, meterstand -T en de gas meterstand.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| commandArray = {} local dv = 'Kaifa MA304 - Elektriciteit' if devicechanged[dv] then sT1In, sT2In, sT1Out, sT2Out, sPIn, sPOut = otherdevices_svalues[dv]:match("([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+);([^;]+)") tIn = (tonumber(sT1In) + tonumber(sT2In)) / 1000 tOut = (tonumber(sT1Out) + tonumber(sT2Out)) / 1000 p = tonumber(sPIn) - tonumber(sPOut) commandArray[1]={['OpenURL']='https://my.zipato.com/zipato-web/remoting/attribute/set?serial=XXXXXXXX&apiKey=XXXXXXXX&ep=XXXXXXXX&value1=' .. tostring(p) } commandArray[2]={['OpenURL']='https://my.zipato.com/zipato-web/remoting/attribute/set?serial=XXXXXXXX&apiKey=XXXXXXXX&ep=XXXXXXXX&value2=' .. tostring(tIn) } commandArray[3]={['OpenURL']='https://my.zipato.com/zipato-web/remoting/attribute/set?serial=XXXXXXXX&apiKey=XXXXXXXX&ep=XXXXXXXX&value3=' .. tostring(tOut) } end local dv = 'Kaifa MA304 - Gas' if devicechanged[dv] then sG = otherdevices_svalues[dv]:match("([^;]+)") g = tonumber(sG) / 1000 commandArray[1]={['OpenURL']='https://my.zipato.com/zipato-web/remoting/attribute/set?serial=XXXXXXXX&apiKey=XXXXXXXX&ep=XXXXXXXX&value4=' .. tostring(g) } end return commandArray |
Ik moet verder toegeven dat ik de grafieken van zowel de Zipato als Domoticz niet toereikend vind voor wat ik wil, daar wil ik nog eens zelf wat voor maken. Dat is de reden waarom de meterstanden ook in de Zipato gezet worden. De zipato houdt namelijk de metingen van een aantal dagen bij en deze kun je via de log api weer opvragen.
Als het niet lukt, dan hoor ik het wel.
De stick heb ik ook in de laptop gehad. Deze installeert een programma waarmee je internet toegang moet kunnen krijgen. Dit lukt niet omdat de knop connect disabled blijft. Via instellingen ook daar de apn ingesteld maar pin-code kan ik niet invoeren. Op het tabblad connectie blijft ook deze knop disabled.
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen?
Klaas
Lees ff hier:klaasopurk schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:45:
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen?
http://www.domotica-blog.nl/post/zipato-3g-usb-stick-review
Ik gebruik google drive/docs hiervoor..oke, ook niet helemaal ideaal maar kun je wel naar je eigen had zetten. En met wat slim scripten (en niet alles bewaren) werkt het best aardig zonder om kijken.Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:20:
Ik moet verder toegeven dat ik de grafieken van zowel de Zipato als Domoticz niet toereikend vind voor wat ik wil, daar wil ik nog eens zelf wat voor maken. Dat is de reden waarom de meterstanden ook in de Zipato gezet worden. De zipato houdt namelijk de metingen van een aantal dagen bij en deze kun je via de log api weer opvragen.
Als het niet lukt, dan hoor ik het wel.
Ziet er zo uit:

Verwijderd
Ik was jou uitleg al eens eerder tegen gekomen en heb dan toen geprobeerd. Het enige waar is last van had is dat ik sommige meters niet goed krijg. Zo heb ik bijvoorbeeld een keukenboiler, welke 'af en toe' een keer aangaat. Om het script elke 15 minuten te laten draaien heb ik best kans dat hij precies de momenten pakt dat de keukenboiler geen stroom verbruik en zie ik dus niets op mijn grafiek. Kan zijn dat dit al is opgelost, maar dat was toen zo. Vandaar dat ik daar maar mee ben gestopt en zelf aan het zoeken ben gegeven om te kijken wat voor gegevens ik allemaal uit de zipabox kan halen.HeroS schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:53:
[...]
Ik gebruik google drive/docs hiervoor..oke, ook niet helemaal ideaal maar kun je wel naar je eigen had zetten. En met wat slim scripten (en niet alles bewaren) werkt het best aardig zonder om kijken.
Ziet er zo uit:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik gebruik hem ook alleen maar om Energie en Temps te loggen. En dan is een interval van 5 min. prima.
Verwijderd
Dat hoeft dus niet. Ik vermoed dat die sheet implementatie via de API meters de 'huidige waarde' ophaalt. Je kunt ook via de API log, de laatste 100 waardes voor een meter ophalen. Het kan inderdaad zijn dat er te veel data uit komt, maar zo 'mis' je geen waarden.HeroS schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:30:
Klopt inderdaad. Dat zal ook niet zo goed gaan lukken omdat je dan eigenlijk realtime moet loggen. Hierdoor komt er te veel data in de sheet en dat vind google niet leuk.
Ik gebruik hem ook alleen maar om Energie en Temps te loggen. En dan is een interval van 5 min. prima.
Geweldig, het is gelukt!Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:20:
Je krijgt met dit script 4 waardes, huidig verbruik (+P - -P), meterstand +T, meterstand -T en de gas meterstand.
die van mij (2x) komen ergens deze week, vermoedelijk woensdag. zal dan eens kijkenxiD schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:14:
Iemand die de Zipato RGBW Bulb gebruikt?
Kan je de stand aanpassen die hij aanneemt zodra er spanning op de lamp komt? Of gaat hij naar de laatst bekende stand zodra de spanning er af is geweest en weer terug komt? Of is er een default stand waar hij altijd naar toe gaat?
Verwijderd
Ja en Nee.. Het actuele gasverbruik zit niet in je slimme meter en ook niet in Domoticz. Domoticz kan nog wel het dag verbruik tonen, echter bieden ze dit niet aan in hun JSON api. Je zult dit dus zelf moeten berekenen en dan bijvoorbeeld als waarde 5 naar de zipabox moeten sturen.nluiten schreef op maandag 25 mei 2015 @ 22:24:
[...]
Geweldig, het is gelukt!Is het mogelijk om ook het actuele gasverbruik op te nemen? Ik zie nu alleen het cumulatieve gasverbruik.
Ook ik ben om en vorige week heb ik de Zipabox aangeschaft met het idee dat ik dan ook tot de pre 1.0 firmware gebruikers behoor.
Inmiddels ben ik beetje aan het spelen met de box en de aangesloten devices. Nu zag ik dat onder het kopje diensten een hele batterij met aan te schaffen diensten (15 in totaal). Toch maar een ticket bij Zipato ingeschoten met het verzoek om dit te herstellen. Inmiddels bericht gehad dat het is hersteld voor de diensten dat "free of charge" is. Alleen lijkt het alsof de lijst met te betalen diensten niet kleiner is geworden (zoals single license, messaging pro, smart alarm pro, smart licence, etc.).
Klopt dat als ik dat mag vergelijken met jullie situatie? Mis ik iets? Mijn firmwareversie is 0.9.999.4 en up to date.
Ik heb een excel gestuurd naar zipato met een duidelijk overzicht met wat wel en niet betaald is en wat er voor gebruikers voor de 1.0 versie geldt.
Deze heb ik alleen nog niet terug gehad.
Ik heb dezelfde firmware status.Shimaan24 schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:00:
Hallo allemaal,
Ook ik ben om en vorige week heb ik de Zipabox aangeschaft met het idee dat ik dan ook tot de pre 1.0 firmware gebruikers behoor.
Inmiddels ben ik beetje aan het spelen met de box en de aangesloten devices. Nu zag ik dat onder het kopje diensten een hele batterij met aan te schaffen diensten (15 in totaal). Toch maar een ticket bij Zipato ingeschoten met het verzoek om dit te herstellen. Inmiddels bericht gehad dat het is hersteld voor de diensten dat "free of charge" is. Alleen lijkt het alsof de lijst met te betalen diensten niet kleiner is geworden (zoals single license, messaging pro, smart alarm pro, smart licence, etc.).
Klopt dat als ik dat mag vergelijken met jullie situatie? Mis ik iets? Mijn firmwareversie is 0.9.999.4 en up to date.
Laatste firmware is 0.9.999.4k.
Zipato werkt hard aan de versie 1.0, dit gaat een grote update worden omdat er dan ook z-wave + certificering komt en nieuwe features bijkomen.
Ik begrijp uiteraard dat een aantal zaken betaald blijven. Ik hoop dat Zipato snel helderheid geeft hierover, want mij is het niet duidelijk. Als ik die lijstje nu langsloop (bij mij is dat 15), betekent dat je een gelimiteerd devices kunt aansluiten zonder extra kosten? en wat maakt smart alarm PRO onderscheidend van de huidige functionaliteit? etc., etc.HeroS schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 16:14:
Dat klopt, een aantal zaken blijven betaald omdat deze nog niet waren geintroduceerd.
Ik heb een excel gestuurd naar zipato met een duidelijk overzicht met wat wel en niet betaald is en wat er voor gebruikers voor de 1.0 versie geldt.
Deze heb ik alleen nog niet terug gehad.
Waarom doen ze dit niet gefaseerd en creëren ze zoveel onduidelijkheid?
Heb jij enig idee waarom HeroS?
Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput
Is er iemand die mij ondersteuning kan bieden op dit gebied?
Of mij kan verwijzen naar bijv. een website die dit kan?
Ik zat te denken om de zipabox aan te schaffen omdat ik hier wel veel goeie reviews van lees.
Dat valt wel mee met de hoeveelheid dingen te gelijk hoor. Bijvoorbeeld HUE hebben ze al een tijdje draaien maar nog niet vrij gegeven aan gebruikers.DRuw schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 12:58:
Ze doen echt teveel dingen tegelijk naar mijn mening.
Waarom doen ze dit niet gefaseerd en creëren ze zoveel onduidelijkheid?
Heb jij enig idee waarom HeroS?
Ze zouden misschien wat gefaseerde kunnen werken maar nu willen ze de verschillende pakketten maken dus moet het allemaal wel tegelijk.
Was even heen en weer ping pongen met support maar we hebben het werkend gekregen.
Nice!
[ Voor 28% gewijzigd door HeroS op 28-05-2015 10:37 ]
Verwijderd
Dag Surikill,Surikill schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:07:
Ik wil ook gaan beginnen met Domotica alleen heb ik hier nog niet zo heel veel verstand van.
Is er iemand die mij ondersteuning kan bieden op dit gebied?
Of mij kan verwijzen naar bijv. een website die dit kan?
Ik zat te denken om de zipabox aan te schaffen omdat ik hier wel veel goeie reviews van lees.
Leuk dat je overweegt om aan Domotica te beginnen. Er zijn een aantal dingen belangrijk alvorens je een systeem kiest. Op de eerste plaats moet je goed bedenken welk 'probleem'/ 'gemak' je wilt gaan oplossen. Hier verschillen de verschillende systemen qua mogelijkheden namelijk aanzienlijk in.
Het tweede puntje dat voor een oriënterende Domotica-gebruiker belangrijk is, is de mate waarin je het wilt gaan instellen/programmeren. Er bestaan kant-en-klare systemen die voor iedereen aan te sluiten zijn. Daarnaast zie je, vooral onder de Tweakers onder ons
Graag hoor ik van je waar je precies op zoek naar bent!
Verwijderd
Top!! Vanavond even spelen dan maarHeroS schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 10:37:
Goed nieuws voor de Fibaro Dimmer gebruikers. De 2de knop is nu ook te gebruiken in de rule creator.
Was even heen en weer ping pongen met support maar we hebben het werkend gekregen.
Nice!
Helaas wel even opnieuw toevoegen. Volgens mij heb je niet de laatste firmware nodig.
Beste Edomotica,Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 11:44:
[...]
Dag Surikill,
Leuk dat je overweegt om aan Domotica te beginnen. Er zijn een aantal dingen belangrijk alvorens je een systeem kiest. Op de eerste plaats moet je goed bedenken welk 'probleem'/ 'gemak' je wilt gaan oplossen. Hier verschillen de verschillende systemen qua mogelijkheden namelijk aanzienlijk in.
Het tweede puntje dat voor een oriënterende Domotica-gebruiker belangrijk is, is de mate waarin je het wilt gaan instellen/programmeren. Er bestaan kant-en-klare systemen die voor iedereen aan te sluiten zijn. Daarnaast zie je, vooral onder de Tweakers onder ons, veel hobbyisten die het systeem zelf willen programmeren. Ten slotte heb je nog 'de gulden middenwegen' van systemen die voor iedereen te installeren zijn, maar waarbij je wel de mogelijkheid hebt om het in de details aan te passen.
Graag hoor ik van je waar je precies op zoek naar bent!
om te beginnen wil ik het leven voor mezelf wat makkelijker maken dus ik dacht om te beginnen in mijn slaapkamer de lamp te beheren via domotica en mijn raam, eventueel ook een camera.
Later natuurlijk wel de bedoeling om uit te breiden.
Verwijderd
Aargghh!!HeroS schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:16:
[...]
Helaas wel even opnieuw toevoegen. Volgens mij heb je niet de laatste firmware nodig.

Verwijderd
Beste Surikill,Surikill schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:25:
[...]
Beste Edomotica,
om te beginnen wil ik het leven voor mezelf wat makkelijker maken dus ik dacht om te beginnen in mijn slaapkamer de lamp te beheren via domotica en mijn raam, eventueel ook een camera.
Later natuurlijk wel de bedoeling om uit te breiden.
Het voordeel van Z-wave is dat het inderdaad naar eigen wens uit te breiden is. De verlichting bedienen is daarbij zeker mogelijk. Dit kan handmatig, maar er zijn ook mogelijkheden om het automatisch geschakeld te krijgen, bijvoorbeeld als de zon ondergaat.
Ook zijn er mogelijkheden om het raam te openen of te sluiten, mocht je dat bedoelen. Anders kun je ook, d.m.v. sensoren, reacties instellen n.a.v. het raam openen/sluiten (verlichting aan bijvoorbeeld). Uiteraard geldt dit ook voor de deuren of bij beweging. Dit is afhankelijk van waar je zelf naar op zoek bent.
Camera's behoren ook tot de mogelijkheid. Bedenk wel dat camera's via Z-wave zelf niet bestaan, maar er zijn wel mogelijkheden om het te integreren.
Mocht het puur gericht zijn op comfort, dan kun je voornamelijk naar schakelaars/dimmers, deur- en bewegingssensoren en eventueel gordijnrails gaan kijken.
Mocht het bevallen, dan kun je op den duur gaan uitbreiden (en mijn ervaring is dat het redelijk verslavend is...
Hopelijk kun je hier wat mee! Verder vragen hoor ik graag.
e-Domotica.
Had ik ook last van.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:00:
[...]
Aargghh!!Jammer.. dan til ik het naar volgende week. Had de kabeltjes er al inzitten bij 2 schakelaars.. was al zo'n geprop maar dat moet dus nog een keer.
Heb nu zo'n beetje al mijn inbouwdozen 50mm diep gemaakt en gezorgd dat de toevoegen knop aan de buitenkant zit
Beste e-Domotica,Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:03:
[...]
Beste Surikill,
Het voordeel van Z-wave is dat het inderdaad naar eigen wens uit te breiden is. De verlichting bedienen is daarbij zeker mogelijk. Dit kan handmatig, maar er zijn ook mogelijkheden om het automatisch geschakeld te krijgen, bijvoorbeeld als de zon ondergaat.
Ook zijn er mogelijkheden om het raam te openen of te sluiten, mocht je dat bedoelen. Anders kun je ook, d.m.v. sensoren, reacties instellen n.a.v. het raam openen/sluiten (verlichting aan bijvoorbeeld). Uiteraard geldt dit ook voor de deuren of bij beweging. Dit is afhankelijk van waar je zelf naar op zoek bent.
Camera's behoren ook tot de mogelijkheid. Bedenk wel dat camera's via Z-wave zelf niet bestaan, maar er zijn wel mogelijkheden om het te integreren.
Mocht het puur gericht zijn op comfort, dan kun je voornamelijk naar schakelaars/dimmers, deur- en bewegingssensoren en eventueel gordijnrails gaan kijken.
Mocht het bevallen, dan kun je op den duur gaan uitbreiden (en mijn ervaring is dat het redelijk verslavend is...). Nogmaals, de keuze van je systeem is wel afhankelijk van in hoeverre je een gemakkelijk, kant-en-klaar systeem wilt of toch liever voor een systeem gaat wat je zelf kunt programmeren.
Hopelijk kun je hier wat mee! Verder vragen hoor ik graag.
e-Domotica.
Ik wil het wel zelf in programmeren (als dit niet te moeilijk is).
Raam openen en sluiten is precies wat ik bedoel.
Wat voor sensor bedoel je precies met op de deur?
gaat dat ook automatisch open of dicht?
Gordijnen is n.v.t. voor mij
Heel erg bedankt voor je informatie
Verwijderd
Dag Surikill,Surikill schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:30:
[...]
Beste e-Domotica,
Ik wil het wel zelf in programmeren (als dit niet te moeilijk is).
Raam openen en sluiten is precies wat ik bedoel.
Wat voor sensor bedoel je precies met op de deur?
gaat dat ook automatisch open of dicht?
Gordijnen is n.v.t. voor mij![]()
Heel erg bedankt voor je informatie
Geen probleem!
De vraag is wel een beetje wat je onder programmeren verstaat: ga je het als hobby zien of neig je meer naar het gemak dat het oplevert?
Ramen en deuren zijn in principe hetzelfde verhaal. Bijvoorbeeld: door middel van een deurarm en een Z-wave-actor kun je een deur op een Z-wave systeem instellen (en dus draadloos bedienen of in een scene/scenario verwerken).
Dit is dus weldegelijk mogelijk, maar dat bedoelde ik niet helemaal
Het is handig om voor jezelf na te gaan wat je precies 'mist' en handig lijkt. Mooi speelgoed is het zeker, maar het moet natuurlijk wel een behoefte bevredigen.
Wederom: schroom niet om te vragen!
Groet,
e-Domotica.
bij mij is het voornamelijk de behoefte om met nieuwe spulletjes te spelen en af en toe eens een "verbetering" uit te voerenVerwijderd schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:54:
[...]
Het is handig om voor jezelf na te gaan wat je precies 'mist' en handig lijkt. Mooi speelgoed is het zeker, maar het moet natuurlijk wel een behoefte bevredigen.
Het hoofdzakelijke punt van domotica is eigenlijk altijd dat met een beetje doorzettingsvermogen alles mogelijk is. Hoe je het precies gaat uitvoeren, daar zijn dan ook weer meerdere oplossingen voor.
Ik denk dat je een hele goede richting in kunt slaan als je een van de recente achtergrond berichten van Tweakers.net er bij pakt en die eens doorneemt: reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken Hierin passeren een groot aantal soorten, maten en typen de revue en kan je ook het een en ander aan voorbeelden vinden.
Verwijderd
Ik heb al gezocht op internet en hier op het forum (ik kon bij zipato forum ook geen goed antwoord vinden).
Ik ben opzoek naar een modulerende (draadloze) thermostaat die goed aansluit bij mijn zipabox.
Tot nu toe heb ik alleen de Secure Thermostat gevonden, alleen die is niet zo gelikt als de nest/thermosmart. Hebben jullie ideeën? of goed werkende systemen draaien?
Alvast bedankt.
Zo heb ik m'n Youless het totaal en actueel verbruik iedere minuut laten doorsturen naar de box via een virtuele meter. Via IFTTT laat ik weten wanneer ik in m'n werk of thuis zone kom of vertrek. Leuk speelgoed.
Daarnaast nog een Philips Hue starter set aangeschaft en 3 lampen vervangen in de woonkamer. Bij de eerste keer de Hue toevoegen aan de Zipabox werden de lampen niet meegenomen. Na het opnieuw toevoegen van de Hue werden de lampen netjes herkend. Het aanpassen van de kleuren gaat goed, alleen het dimlevel werkt niet lekker. Op 0% gaan de lampen niet uit bijvoorbeeld. Hebben meer mensen daar last van?
Ik dacht de Zipabox even te rebooten nadat de Hue lampen niet herkend werden. Toen wilde hij dus niet meer doorstarten en bleef de gele LED weer branden. Loskoppelen van de 433mhz module verhielp het probleem. Dit ticket dus ook maar opnieuw geopend
67890
Ik weet niet wat voor een phone je hebt maar persoonlijk vind ik IFTTT niet zo lekker werken met locatie. Ik gebruik deze oplossing (tasker kan ook):xiD schreef op zondag 31 mei 2015 @ 22:29:
Via IFTTT laat ik weten wanneer ik in m'n werk of thuis zone kom of vertrek. Leuk speelgoed.
http://www.domotica-blog....ie-tracking-automateitapp
67890
Verwijderd
Het nadeel van IFTTT is dat het elke 15 minuten controleert (dacht ik) en dan is misschien te traag voor een 'Iemand Thuis' onderdeel.xiD schreef op maandag 01 juni 2015 @ 08:31:
@HeroS: Thx, ik had je blog gelezen. Volgens mij is IFTTT met geofencing wel een flinke battery drain. Ik heb een iPhone daarom is automateitapp geen optie.
Ik doe het zelf gewoon met bewegingssensoren. Al heeft dat ook meer te maken dan anders de oppas in het donker komt te zitten
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2015 12:56 ]
Ik ga geofancy ook eens proberen, Iftt is niet altijd betrouwbaar. Soms 'ziet' hij niet dat ik in de straal van het huis al ben. Ik heb hierom het alarm er nog niet aan gekoppeld.Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:55:
Ik gebruik Geofancy voor de iPhone. Doet exact wat ik wil. Namelijk binnen/buiten een straal een endpoint aanspreken (virtuele sensor). Mijn vrouw heeft de app ook op haar iPhone. Als we beiden niet thuis zijn gaat het alarm aan wat dan weer allerlei andere dingen triggered (huis gaat in slaapstand t/m de ventilatie aan toe). Komt 1 van ons weer thuis dan gaat het alarm automatisch uit. Eigenlijk de setup die HeroS ook heeft maar dan met een andere app op een ander device
Verwijderd
Ik heb ook GeoFancy gebruikt, maar had hier eigenlijk hetzelfde probleem mee. Ander nadeel waar ik tegen aanliep is dat het updaten van de Virtual Sensor niet altijd goed gaat. Hiccup in het http verkeer bijvoorbeeld.Rednas33 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 13:33:
[...]
Ik ga geofancy ook eens proberen, Iftt is niet altijd betrouwbaar. Soms 'ziet' hij niet dat ik in de straal van het huis al ben. Ik heb hierom het alarm er nog niet aan gekoppeld.
Dus bij mij.. Bewegings sensoren met een alarm aan/uit knop.
Dan zou je bijvoorbeeld een foto genomen door een camera door kunnen sturen als er beweging is gedetecteerd zonder dat ik of m'n vriendin thuis is.
Een alarm gebaseerd op IFTTT / andere geofencing app lijkt mij niet echt veilig.
Ik kan me ook zo voorstellen dat als de geofencing sensoren zeggen dat ik & vriendin afwezig zijn en er een half uur geen beweging is geconstateerd bepaalde lampen uitschakelen. Dan lig ik niet spontaan in 't donker als ik een half uur rustig op de bank een boekje lig te lezen.
67890
Terugkomend op je vraag: ik heb nu een dagje zitten spelen met 2 RGBW's, in combinatie met de Ikea QI charger lampen (leuke combi trouwens).. Zodra je in de lamp zelf de power voor het eerst op de RGBW aan zet, brandt deze direct 100% wit/gelig wit, precies er tussenin. Schakel je de lamp uit middels stroom er af en er weer op, dan komt deze dus inderdaad weer terug op 100% power, wit/gelig.xiD schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:14:
Iemand die de Zipato RGBW Bulb gebruikt?
Ik heb nog niet gevonden of ik de lamp standaard bij aanschakelen een bepaalde kleur kan laten geven, of bijvoorbeeld 50% power.
Wel bijzonder prettig: de ingebouwde dimmer in de lampen piept of bromt in geen enkele stand, heb hiervoor enkele andere dimbare leds gezien die iritante hoge pieptonen of brommen lieten horen, deze zijn echt stil. Worden ook niet bijzonder warm, maar dat is denk ik mede dankzij de behoorlijk forse klont aluminium die er omheen zit. Ze wegen behoorlijk meer dan een normale gloeilamp of led
Voor de experts alhier: ik heb nu enkele scenes staan voor s'avonds laat, blauw licht omdat het kan, en full power.. Ik kan alleen niet vinden hoe / of het mogelijk is om tussen 2 scenes een rustige transitie te beginnen. Nu is het namelijk of uit, of aan, en ik zou het liefst iets willen zien dat rustig in een seconde of 5 a 10 de lamp opschakelt van 0% naar 25% als de schemering begint, en dan over een uur periode feller wordt tot aan 50% bijvoorbeeld.
Ik heb met hulp van de blogpost van hero (thanks!) al wel de sunset/sunrise geprogrammeerd, maar die gooit dus ineens de lamp aan. Zijn hier nog leuke rules of verstopte stukjes logica voor?
[ Voor 20% gewijzigd door djbarney op 01-06-2015 16:13 ]
Verwijderd
Je zou dit met een regel kunnen oplossen maar is wel even puzzelen.djbarney schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:08:
[...]
Voor de experts alhier: ik heb nu enkele scenes staan voor s'avonds laat, blauw licht omdat het kan, en full power.. Ik kan alleen niet vinden hoe / of het mogelijk is om tussen 2 scenes een rustige transitie te beginnen. Nu is het namelijk of uit, of aan, en ik zou het liefst iets willen zien dat rustig in een seconde of 5 a 10 de lamp opschakelt van 0% naar 25% als de schemering begint, en dan over een uur periode feller wordt tot aan 50% bijvoorbeeld.
Graag gedaandjbarney schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:08:
[...]
Ik heb met hulp van de blogpost van hero (thanks!) al wel de sunset/sunrise geprogrammeerd, maar die gooit dus ineens de lamp aan. Zijn hier nog leuke rules of verstopte stukjes logica voor?
Met ineens aan bedoel ik dus dat ik een scene heb gemaakt met de 2 lampen, die beiden op 25% power branden. Die scene schakel ik in zodra de sunset -1 afgaat, volgens jouw blog post. Vandaag staat in Lelystad sundown in het virtuele weerstation op 21:50, en dus gaat om 20:50 direct het licht op 25%.HeroS schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:26:
[...]
Je zou dit met een regel kunnen oplossen maar is wel even puzzelen.
[...]
Graag gedaanWat bedoel je met in eens aan?
Het zou wat mij betreft het mooist zijn als hij op dat trigger moment netjes bij 0% begint, en dan gedurende een half uur tijd langzaam opbouwt naar die 25%.
Zal vanavond eens gaan experimenteren met een loopje of iets dergelijks om elke 1 minuut een 1% omhoog te gaan tot 25% gehaald is, eens zien of dat werkt
[ Voor 5% gewijzigd door djbarney op 01-06-2015 16:56 ]
Verwijderd
Ik gebruik een standaard lichtknop (puls drukker variant) om aan te geven dat ik van huis ga. Op het moment dat de bewegingssensoren op 'no motion' terecht komen dan schakelt het alarm aan.Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:15:
@nicky: een uit knop voor je alarm? Klinkt niet heel erg safe.. of heb je het over een app op je telefoon waarmee je dit doet.
Alarm uitzetten doe ik nog met de APP.
Iemand dit probleem al vaker gehad en wellicht een oplossing?
MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens
Ik had ook hetzelfde probleem. Ik ben samen met Zipato al aan het kijken waar het probleem precies zit. Blijkbaar is het ook alleen bij bepaalde gebruikers (dus niet bij iedereen).xylonite schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 08:50:
Gisteren avond stond voor de 3e keer in 2 weken het lampje van mijn Zipabox groen te knipperen, waardoor hij dus niks doet en ik de stroom eraf moet halen en na een paar minuten er weer op voordat het weer werkt.
Iemand dit probleem al vaker gehad en wellicht een oplossing?
Meer mensen last dat de dashboard niet laad in Google Chrome?
Call aanmaken.xylonite schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:23:
Wat raad je aan even een call inschieten of wachten tot je meer weet?
Door Geofancy te installeren zag ik de iBeacon optie voorbij komen ipv geofencing. Ik denk dat ik maar eens ga proberen om een iBeacon te koppelen.
Het probleem met de Hue lampen (dat ze bleven branden op 0%) heb ik voorlopig even getackeld door een regel aan te maken die checkt op de brightness van de lampen als een lamp naar 0% wordt gezet dan ook nog een http post commando stuurt naar de api die de lamp ook echt uitschakelt. Hopelijk wordt dit ook nog opgepakt door Zipato. In de app daarentegen is het wel mogelijk om de lamp uit of aan te zetten. Daar zie ik dan weer geen kleurenwiel of dimmer.
67890
Volgens mij is het me gelukt om de lampen zoals ik wil, netjes op te laten komen ipv in 1 event "boem aan".. De intensiteit van de Zipato RGBW led lampen is overigens niet heel precies in te stellen, die gaat toch met zichtbare sprongetjes omhoog. Nu nog even uitzoeken waarom de Sunset "Astro" -2 niet naar verwachting werkt, ik zou verwachten dat deze trigger 2 uur eerder dan de gespecificeerde sunset tijd in het virtuele weerstation zou afgaan.
Overigens nog even verder geexperimenteerd met de RGBW's, als je er een kleur / felheid voor instelt, en je schakelt daarna de lamp volledig uit (ofwel stekker uit het stopcontact), dan komt hij in die exacte achtergelaten stand ook gewoon weer op zodra de stroom er weer op komt.
Nog iets anders, ik heb met het testen een paar variabelen aangemaakt. Als ik een variabel "select" of "set" blok gebruik, dan kan ik die verschilende variabelen ook gewoon gebruiken. Waar kan ik die variabelen zelf weggooien? Ze staan niet in mijn lijstje met devices / variabelen in de rulecreator voor zover ik kan zien.
[ Voor 18% gewijzigd door djbarney op 03-06-2015 20:55 ]
Verwijderd
Volgens mij is astro in minuten, dus zou 2 uur -120 moeten zijn.djbarney schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 20:49:
djbarney in "Zipato ZipaBox Domotica gateway"
Volgens mij is het me gelukt om de lampen zoals ik wil, netjes op te laten komen ipv in 1 event "boem aan".. De intensiteit van de Zipato RGBW led lampen is overigens niet heel precies in te stellen, die gaat toch met zichtbare sprongetjes omhoog. Nu nog even uitzoeken waarom de Sunset "Astro" -2 niet naar verwachting werkt, ik zou verwachten dat deze trigger 2 uur eerder dan de gespecificeerde sunset tijd in het virtuele weerstation zou afgaan.
Het is even behelpen tot die aeonlabs multisensor binnen komt, robbshop heeft m nog niet binnen helaas.
Ik ben uiteindelijk overigens uitgekomen op de het volgende:
https://community.zipato.com/attachments/1292
Hierbij is mijn doel momenteel om de lampen rustig over de periode van 1 minuut (20x 3 seconden) van 1% naar 20% power te laten lopen.
Het http request kan genegeerd worden, net als de else clausule, die zitten er nog in als "debug" en om mijn virtuele switch die ik als trigger gebruikte weer te resetten. Het kan allemaal nog wel mooier denk ik, maar eerst eens functioneren
Hoe testen jullie normaal eigenlijk je rules? Ik ben zelf .net programmeur en mis voor dit soort zaken eigenlijk een soort "echo" commando waar ik de inhoud van een variabele even snel kan wegschrijven of inzien, zonder dat ik daar allerlei push berichten ofzo voor moet gaan instellen.
[ Voor 69% gewijzigd door djbarney op 04-06-2015 14:33 ]
Verwijderd
Even een stomme vraag: kun je Qubino inbouwschakelaar ook achter een stopcontact plaatsen zodat je een aangesloten apparaat kunt schakelen? En wat is jullie ervaring met 40mm inbouwdieptes; gaat dat nog met deze inbouwschakelaar?
Alvast bedankt!
Verwijderd
Dat is toch eigenlijk de hele bedoeling van die dingen? Inbouwen achter een schakelaar dan wel stopcontact? Het filmpje op hun site gaat over een stopcontact, dus ik zie geen reden waarom het niet zou moeten werken.Shimaan24 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:32:
Nou, een week aan het spelen met de Zipabox en overall werkt het zeer prettig. Moet wel bij vermelden dat ik niet alle functionaliteit heb uitgeprobeerd.
Even een stomme vraag: kun je Qubino inbouwschakelaar ook achter een stopcontact plaatsen zodat je een aangesloten apparaat kunt schakelen? En wat is jullie ervaring met 40mm inbouwdieptes; gaat dat nog met deze inbouwschakelaar?
Alvast bedankt!
Wat ik ontzettend fijn vind aan de Qubinos (nog geen ander merk gebruikt) is dat de elektronica ingegoten zit in een soort gel, dat maakt het porren, drukken en wrikken om hem er achter te krijgen wat gemakkelijker.
Of 40mm gaat weet ik niet. Ik heb zelf een Qubino achter een stopcontact zitten (al schakelt hij het naast gelegen lichtschakelaar) en dat ging zeer gemakkelijk. Ik denk alleen dat de doos meer dan 40mm diep was.
Gaat wel maar is wel proppen:Shimaan24 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:32:
En wat is jullie ervaring met 40mm inbouwdieptes; gaat dat nog met deze inbouwschakelaar?

Zie ook:
http://www.domotica-blog.nl/post/qubino-flush-dimmer-review
Ik heb een aantal van deze ingebouwd. In een 40 mm doos past het net bij mij. Het was wel prutsen met de lengte van de draden. Te lang dan paste het niet en te kort dan krijg je het niet aangesloten. Overigs kwam ik er wel achter dat ingang 1 voor schakelaar (de meeste linkse) het niet uitmaakt of je met de min of plus schakelt. Dat kan draden schelen.Shimaan24 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 11:32:
Nou, een week aan het spelen met de Zipabox en overall werkt het zeer prettig. Moet wel bij vermelden dat ik niet alle functionaliteit heb uitgeprobeerd.
Alvast bedankt!
Ik gebruik nu nog ouderwetse wipschakelaars. Een echte pulsschakelaar kan wel eens dikker zijn.
Klaas
Qubino is toch alleen te gebruiken met pulsschakelaars en niet met wipschakelaars? Of zie ik iets over het hoofd....klaasopurk schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:27:
[...]
Ik heb een aantal van deze ingebouwd. In een 40 mm doos past het net bij mij. Het was wel prutsen met de lengte van de draden. Te lang dan paste het niet en te kort dan krijg je het niet aangesloten. Overigs kwam ik er wel achter dat ingang 1 voor schakelaar (de meeste linkse) het niet uitmaakt of je met de min of plus schakelt. Dat kan draden schelen.
Ik gebruik nu nog ouderwetse wipschakelaars. Een echte pulsschakelaar kan wel eens dikker zijn.
Trouwens, dank voor jullie reacties!
Zou je dit PHP-script kunnen/willen delen? Ik heb je al een DM gestuurd hierover, maar heb helaas nooit reactie van je gekregen. Ik zou er erg mee geholpen zijn, want tot nu toe heb ik het nog niet voor elkaar gekregen.Verwijderd schreef op maandag 04 mei 2015 @ 14:10:
[...]
Kortom:
- Als er aangebeld wordt c.q. de voordeur gaat open wordt er een PHP scriptje aangeroepen op de NAS.
- Er worden 10 snapshots gemaakt.
- Het eerste snapshot (excuses, het is niet de laatste maar juist de eerste) wordt via een pushover berichtje naar mijn telefoon gestuurd (lees: een link).
Het scriptje zijn letterlijk 5 a 6 regels en gaat nergens over.
[...]
Verwijderd
Bij deze het scriptje. Let er wel op dat er je het IP in moet vullen van de opslag plek. Bij mij zit er nog wat http auth spul voor maar dat is per persoon verschillend en heb ik er dus uitgehaald. Verder: de manier waarop het snapshot gemaakt wordt is natuurlijk per cam verschillend. Die URL moet denk ik dus ook veranderen voor jouw specifieke situatie.
De URL wordt aangesproken door een http request vanuit de Zipabox wanneer de voordeur open gaat. Simpel zat
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| <?php switch($_GET['event']) { case 'frontdoor-open': $datetime = date('dmY-Hi'); for($i=1;$i<11;$i++) { $content = file_get_contents('http://192.168.0.20/cgi-bin/snapshot.cgi'); file_put_contents('images/'.$datetime.'-'.$i.'.jpg', $content); sleep(1); if ($i==10) { $imgurl = 'http://jouw.ip/images/'.$datetime.'-'.$i.'.jpg'; } } curl_setopt_array($ch = curl_init(), array( CURLOPT_URL => "https://api.pushover.net/1/messages.json", CURLOPT_POSTFIELDS => array( "token" => "jouw_pushover_apikey", "user" => "jouw_pushover_user", "message" => "open", "title" => "voordeur", "url" => $imgurl; ))); $result = curl_exec($ch); curl_close($ch); break; default: '---=== Welcome ===---'; break; } ?> |
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2015 23:08 ]
Wel het werkt met wipschakelaars. Alleen ik moet de schakelaar weer terug zetten. Bijv. Ik zet de lamp aan dan wip ik de schakelaar om. Dan wacht ik even totdat de gewenste stand is bereikt. Dan zet ik de schakelaar weer terug. Doe ik dat niet dan gaat de lamp naar 100% en daarna weer naar 0% en dan weer 100% enz. Dit alleen bij de dimmer. Bij de Qubino on/off blijft de lamp wel aan staan.Shimaan24 schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:24:
[...]
Qubino is toch alleen te gebruiken met pulsschakelaars en niet met wipschakelaars? Of zie ik iets over het hoofd....
Trouwens, dank voor jullie reacties!
Klaas
Bedankt, maar jouw script trekt de snapshot rechtstreeks vanaf de cam zelf. Die mogelijkheid heeft mijn cam niet omdat hij alleen een RTSP-stream uitspuugt. Geen snapshot.cgi URL oid aanwezig helaas.Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 23:06:
Hoi, excuses. Ik zie idd dat ik berichtjes heb maar ik kan ze niet openen blijkbaar.
Bij deze het scriptje.
[...]
Ik heb nu samen met een medetweaker een gaaf scriptje gemaakt die de snapshot uit Synology Surveillance Station trekt: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=6794
Het script doet zich naar de gebruiker toe voor als een JPEG-file, dus je kun het gewoon aanroepen als http://ipnas/plaatje.php en dan zul je een JPEG afbeelding terugkrijgen, geleverd door de NAS (die de cam uitleest). In dat topic heb ik ook mijn Pushover script geplaatst. Je kunt helaas geen afbeelding meesturen in een Pushover bericht, dus ik download de snapshot met curl, gooi hem in een map op m'n NAS en stuur een linkje mee in het Pushover bericht.
Werkt perfect en is dus universeel, omdat de vertaalslag van (in dit geval) RTSP > JPEG door de NAS wordt gedaan en je daardoor alle cams kunt gebruiken, mits de Surveillane Station package op de Synology er maar mee overweg kan.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2015 12:30 ]
Gaaf, wilde net dit weekend zoiets gaan uitvoeren inderdaad. Ik gebruik zelf overigens PushBullet, die ondersteunt wel het versturen van files. Zal eens kijken of ik jullie scriptje daarvoor kan aanpassenThinkPadd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:20:
[...]
Bedankt, maar jouw script trekt de snapshot rechtstreeks vanaf de cam zelf. Die mogelijkheid heeft mijn cam niet omdat hij alleen een RTSP-stream uitspuugt. Geen snapshot.cgi URL oid aanwezig helaas.
Ik heb nu samen met een medetweaker een gaaf scriptje gemaakt die de snapshot uit Synology Surveillance Station trekt: http://domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=6794
Het script doet zich naar de gebruiker toe voor als een JPEG-file, dus je kun het gewoon aanroepen als http://ipnas/plaatje.php en dan zul je een JPEG afbeelding terugkrijgen, geleverd door de NAS (die de cam uitleest). In dat topic heb ik ook mijn Pushover script geplaatst. Je kunt helaas geen afbeelding meesturen in een Pushover bericht, dus ik download de snapshot met curl, gooi hem in een map op m'n NAS en stuur een linkje mee in het Pushover bericht.
Werkt perfect en is dus universeel, omdat de vertaalslag van (in dit geval) RTSP > JPEG door de NAS wordt gedaan en je daardoor alle cams kunt gebruiken, mits de Surveillane Station package op de Synology er maar mee overweg kan.
Moet vast lukken, een medetweaker (M.v.Veelen) heeft het scriptje omgebouwd voor gebruik met Prowl.djbarney schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:11:
[...]
Gaaf, wilde net dit weekend zoiets gaan uitvoeren inderdaad. Ik gebruik zelf overigens PushBullet, die ondersteunt wel het versturen van files. Zal eens kijken of ik jullie scriptje daarvoor kan aanpassen
Veel meer dan een curl (incl. meesturen token) naar de web-api van die pushdiensten is het ook niet immers...
Gisteren avond stond mijn box weer groen te knipperen, de update heeft dus niet geholpen. we zijn nu weer e.a aan het testen, wordt vervolgd!xylonite schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 10:00:
Ik heb gisteren contact gehad met Zipato over mijn probleem met het offline raken van de box. In update 0.9.999.5 moet het opgelost zijn op hun verzoek heb ik deze (nu nog in beta) geinstalleerd, het is dus weer afwachten.
Waar ga je naar toe?Barbapapa720 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:09:
Heeft iemand interesse in een Zipabox? Omdat ik over ga stappen op een nieuwe controller bied ik mijn Zipabox inclusief 433Mhz module aan. Vraagprijs is €150. Zie ook advertentie.
[ Voor 0% gewijzigd door Barbapapa720 op 11-06-2015 20:31 . Reden: typo ]
New Firmware version 0.9.999.6 was released
Fixes:
Z-Wave: added support for NOTIFICATION_SENSOR device
Z-Wave: don't block non PING commands if device is OFFLINE
Z-Wave: Added support for BarrierControl Z-Wave: Better handling of GENERAL_PURPOSE alarm sensor event
Z-Wave: Properly handle inverted state handling for ZD2102v2
Z-Wave: Respond to BASIC_GET messages. Useful for Fibaro range detector and certain wall switches which poll device state before sending BASIC_SET
Z-Wave: Properly handle BASIC_REPORT coming from SENSOR_BINARY device classes
Z-Wave: Invert sensor state in ZD2102 custom handler
Z-Wave: Nicer default device and endpoint names
Z-Wave: Always send WNI encrypted if possible
Z-Wave: Custom handling for Vision ZD2102 v2 door sensor
Z-Wave: Added support for Cooper scene controller
Z-Wave: alarm handling fixes
Z-Wave: increase decryption queue size
Z-Wave: properly handle scale bits in meter report V3
Z-Wave: Set proper precision for Danfoss valves
Z-Wave: workarounds for PSE02 siren
Alarm: fixed false alarm after reboot on exit zone if armMode=ANY
Alarm: tamper message not sent if tamperAlarmMode=DISABLED
Alarm: panic message not sent if panicAlarmMode=DISABLED
Alarm: safety zones assume ready when no state
Alarm: squawking with sirens always end with silence
Alarm: cancelling exit timer on disarm
Alarm: deleted double disarm on zones
Alarm: safety zones always ready
Camera: added support for HTTP Digest authentication
Camera: added support for separate URLs for taking snapshot and getting the image
KNX: added DPT type configuration
KNX: added support for DPT 20.105 and 20.107 on Thermostat
RF433: added ACM-LV24
RF433: added COCO LWST-605
RF433: Telegesis support
SIA: remove Sia network without reboot
General: blinking LED fix
Thermostat: added type field to Thermostat
Thermostat: sending ThermostatMasterControl.value = (heating.target + cooling.target)/2
ARW: battery status changed from from {100,-1} to {0,-1}
Enocean: reduce timeout to 55 seconds.
GenericIP: added polling for bulb status
GenericIP: fixed Colour conversion from hue to the RGB
GenericIP: fixed issues with the memory leak
P1: decrease event count for frequent events
Paradox: reimplemented discovery
Zijn er meer mensen met de securitymodule? Wat doen jullie met de IN-aansluiting?
Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Welkom bij de club. Ik heb die van mij aan Zeef verkocht maar volgens mij doet hij er niks mee.Twan V schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:09:
Zijn er meer mensen met de securitymodule? Wat doen jullie met de IN-aansluiting?
En nogmaals bedankt voor je blog en je bijdragen op community.zipato.com! Heeft me nu al heel veel geholpen
Volgens de gebruiksaanwijzing zou je op de IN een externe alarmcentrale kunnen koppelen. Ik krijg alleen bij andere alarmcentrales niet echt uitgevonden welk signaal zij uitsturen.
Mijn doel is om hem te gebruiken voor een deurbel (maak-contact), omdat Z1-Z6 alleen werken als verbreek-contact. Op BELL kan ik dan een 12v alarmtoeter zetten en dan kan ik PGM volgens mij voor de deurbel-bel gebruiken.
...maar ik durf IN+ en IN- niet zomaar kort te sluiten om te kijken of er in het dashboard wat verandert.
[ Voor 9% gewijzigd door Twan V op 29-06-2015 16:35 ]
Graag gedaan!Twan V schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:34:
Thnx
En nogmaals bedankt voor je blog en je bijdragen op community.zipato.com! Heeft me nu al heel veel geholpen
Ik kan het je ook niet vertellen maar support waarschijnlijk wel.Twan V schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:34:
...maar ik durf IN+ en IN- niet zomaar kort te sluiten om te kijken of er in het dashboard wat verandert.
Verwijderd
Use-case: als ik en mijn vriendin uit huis zijn gaat AV uit.
Verwijderd
Zoń ding heb ik ook. Er is ook software beschikbaar, dit gebruikte ik bij Domoticz, daarmee kun je hem wel rechtstreeks aansturen. Nadeel is wel dat je iets van een raspberry moet hebben.Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:40:
Nieuw projectje i.c.m. de Zipabox. Ik heb een Harmony hub gekocht (met RF remote) die via IFTTT aan te sturen is (helaas nog geen directe API) en waarbij ik gebruik maak van IFTTT Maker (bedankt HeroS:))f. Ik kan dus op deze manier AV apparatuur aan/uit zetten en opnemen in mijn home automation zonder al te ingewikkeld te hoeven doen.
Use-case: als ik en mijn vriendin uit huis zijn gaat AV uit.
Hue-lampen zijn volgens mij erg geschikt om met een knippertje een melding te geven, maar het is wel leuk als ze daarna weer terug gaan naar de voorgaande kleur/helderheid
Verwijderd
Cool. Heb je een linkje oid? Er is wel een API beschikbaar maar die is dus niet openlijk beschikbaar voor niet developers/bedrijven. Moet zeggen dat met de ondersteuning van IFTTT i.c.m. Maker op IFTTT eigenlijk alles wel kan doen.Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 09:50:
[...]
Zoń ding heb ik ook. Er is ook software beschikbaar, dit gebruikte ik bij Domoticz, daarmee kun je hem wel rechtstreeks aansturen. Nadeel is wel dat je iets van een raspberry moet hebben.
Verwijderd
http://www.domoticz.com/wiki/Harmony_Hub_ControlVerwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:10:
[...]
Cool. Heb je een linkje oid? Er is wel een API beschikbaar maar die is dus niet openlijk beschikbaar voor niet developers/bedrijven. Moet zeggen dat met de ondersteuning van IFTTT i.c.m. Maker op IFTTT eigenlijk alles wel kan doen.
Dit heb ik gebruikt om bij een ' Alles Uit ' knop de TV en dergelijke eerst netjes uit te zetten.
Kun jij anders wat voorbeelden geven wat/hoe je precies met IFTTT je harmony bestuurd?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2015 20:52 ]
Dat was mijn doel ook. Koppelen aan de aanwezige deuropener. Maar daar is tot nu toe nog niets van gekomen wegens chronisch tijdgebrek.Twan V schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:34:
Thnx
Volgens de gebruiksaanwijzing zou je op de IN een externe alarmcentrale kunnen koppelen. Ik krijg alleen bij andere alarmcentrales niet echt uitgevonden welk signaal zij uitsturen.
Mijn doel is om hem te gebruiken voor een deurbel (maak-contact), omdat Z1-Z6 alleen werken als verbreek-contact. Op BELL kan ik dan een 12v alarmtoeter zetten en dan kan ik PGM volgens mij voor de deurbel-bel gebruiken.
Verwijderd
Ik miste de juiste firmware, ik kan nu inderdaad mijn Harmony Hub koppelen. Helemaal top.Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:10:
[...]
Cool. Heb je een linkje oid? Er is wel een API beschikbaar maar die is dus niet openlijk beschikbaar voor niet developers/bedrijven. Moet zeggen dat met de ondersteuning van IFTTT i.c.m. Maker op IFTTT eigenlijk alles wel kan doen.
Verwijderd
Een aantal dingen waarvan de volgende de belangrijkste:Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 20:48:
[...]
http://www.domoticz.com/wiki/Harmony_Hub_Control
Dit heb ik gebruikt om bij een ' Alles Uit ' knop de TV en dergelijke eerst netjes uit te zetten.
Kun jij anders wat voorbeelden geven wat/hoe je precies met IFTTT je harmony bestuurd?
- Ik heb via MAKER een endpoint gemaakt (av_off) die ik met een http trigger aanstuur vanuit de Zipabox. Ik heb een modus 'slapen' die ook dat endpoint triggered waarbij de harmony alles uit zet.
- Als ik en mijn vrouw het huis verlaten (o.b.v. geo) gaat alles uit (huis in 'shutdown' mode en away alarm aan)
- Als het weekend is en mijn zoontjes naar beneden lopen (motion detected in huiskamer) gaat de activiteit TV aan (waarbij harmony automatisch nick jr aanzet waar ze graag naar kijken)
Vooral die laatste zorgt er voor dat we sinds een week al 2 keer hebben kunnen uitslapen.
Als ik het uitgepuzzeld heb, gooi ik het hier wel neerzeef schreef op zondag 05 juli 2015 @ 02:01:
[...]
Dat was mijn doel ook. Koppelen aan de aanwezige deuropener. Maar daar is tot nu toe nog niets van gekomen wegens chronisch tijdgebrek.
Verwijderd
Die laatste is wel mooi inderdaad. Vooral dat uitslapen spreek mij wel aan. Ik ga er toch maar eens in duiken.Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2015 @ 10:38:
[...]
Een aantal dingen waarvan de volgende de belangrijkste:
- Ik heb via MAKER een endpoint gemaakt (av_off) die ik met een http trigger aanstuur vanuit de Zipabox. Ik heb een modus 'slapen' die ook dat endpoint triggered waarbij de harmony alles uit zet.
- Als ik en mijn vrouw het huis verlaten (o.b.v. geo) gaat alles uit (huis in 'shutdown' mode en away alarm aan)
- Als het weekend is en mijn zoontjes naar beneden lopen (motion detected in huiskamer) gaat de activiteit TV aan (waarbij harmony automatisch nick jr aanzet waar ze graag naar kijken)
Vooral die laatste zorgt er voor dat we sinds een week al 2 keer hebben kunnen uitslapen.
Verwijderd
De boel maar gedemonteerd en toen optie twee, zorgen dat de mechanische ventilatie wordt aangestuurd doormiddel van een luchtvochtigheids meter in de badkamer. Op mijn mechanische ventilatie zit een 'perilex' stekker en met wat kunst en vliegwerk heb ik daar de Qubino aan gekregen. De Qubino heeft twee inputs, één voor stand 2, en één voor stand 3. Beide inputs uit staat gelijk aan stand 1 van de ventilator.
Het idee kwam hier vandaan.
Op deze manier kan ik, alle drie de standen, via zwave aansturen. Samen met een luchtvochtigheids sensor in de badkamer en de volgende regel:
luchtvochtigheid >= 65, stand 3
luchtvochtigheid >=60 < 65, stand 2
luchtvochtigheid < 60, stand 1
Hoop ik op minder schimmel in de badkamer omdat de ventilator het nu sneller afvoert.

Dat viel mij enorm op!
Verwijderd
Ik ga dat vast wel tegen komen inderdaad, bedankt voor de tip. Voorheen was het echter altijd stand 1, nu ben ik al wat flexibeler. Uiteindelijk wil ik er een CO2 meter aan hebben die dan de boel ook moet kunnen schakelen. Stap 1 is echter, zorgen dat het schakelbaar is.DRuw schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:47:
let je wel op dat de luchtvochtigheid in de zomer en winter behoorlijk verschilt...
Dat viel mij enorm op!