Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-09 16:07

Twan V

...en er stralend uitzien

Dat lijkt inderdaad niet meer op toeval.

Ook in het vote-topic waarin in bovenstaande link naar gerefereerd wordt, zijn de kritieken niet van de lucht.

Op zich vind ik het niet eens zo erg dat die server een keer down is, alles wat met techniek te maken heeft kan een keer kapot gaan.

Wel kwalijk vind ik dat ze niet eens de moeite nemen om het even te noemen op bijvoorbeeld Twitter.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Dat is inderdaad kwalijk, er staat wel known dus ze weten er van maar reageren doen ze niet. Ik heb dit wel een paar keer per jaar, maar dan herstart ik smorgens die box en werkt alles weer, nu is er iets meer aan de hand :)

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
HeroS heb je ook problemen met imperihome? Alle zipabox devices zijn weg sinds gisteren... kan ook geen connectie meer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rednas33 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:55:
HeroS heb je ook problemen met imperihome? Alle zipabox devices zijn weg sinds gisteren... kan ook geen connectie meer maken.
Ik gebruik hem niet meer...dus geen idee.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
HeroS schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 08:59:
[...]

Ik gebruik hem niet meer...dus geen idee.
Jammer, bedankt voor de snelle reactie, ik ga verder zoeken wat er nu aan de hand is....

[ Voor 6% gewijzigd door Rednas33 op 25-10-2016 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Als je naar de webportal gaat en je klikt door naar de api, zie je de devices dan wel? Anders even een ticket inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik sync altijd via de API...

Ik zie vandaag nieuw staan:

alexa Show/Hide List Operations Expand Operations Raw
GET /alexa/discovery
PUT /alexa/{uuid}/endpoints/{endpoint}/values/{attribute} set value
PUT /alexa/{uuid}/value set attribute value with application/json content

Oftewel er is/komt support voor Amazon Echo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
Gisterenavond plotseling opgelost, ineens werkte het weer. moet wel de hele imperihome configuratie opnieuw maken omdat ik de app opnieuw had geïnstalleerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertstoppels
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-08-2023
Hier ook onlangs een zipatile met zigbee ondersteuning aangeschaft. Op zich een leuk apparaatje, echter nog een aantal openstaande kwesties. Zijn er ook mensen die me kunnen helpen met:

- Mains fault (deze melding blijft anwezig ondanks aangesloten lader en volle accu)
- Erg trage camera en motion sensor (sensitivity staat al op max, echter detectie duurt zeker 10 seconden)
- Niet de mogelijkheid om Philips Hue Warm White lampen goed aan te sturen (kleur temp wijzigen lukt alleen via http PUT command, niet vanuit de rule creator dropdown menus.)
- Niet de mogelijkheid om Philips Hue Dimmer Switch te gebruiken. Er komt gewoon geen goede connectie tot stand.

Moet verder trouwens zeggen dat de goedkope zigbee relais van AliXP (12euro) wel werkend krijgen te zijn op de zipatile! Is een stuk aantrekkelijker alternatief dan de 30-50 euro pluggen die in NL te koop zijn.....

[ Voor 13% gewijzigd door Robertstoppels op 28-10-2016 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiTjTe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-03 17:59
Voor onze nieuwe woning kijken we momenteel naar domotica(voorbereiding), dit forum helpt daar enorm bij:), toch blijven een aantal vragen onbeantwoord. Zijn er hier mensen die een Zipatile als primaire thermostaat gebruiken? Ben benieuwd of deze dan op de reguliere thermostaataansluiting kan worden geplaatst. Daarnaast kan ik op de website van zipato verdacht weinig over privacy en datasecurity vinden... any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:14
Robertstoppels schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 22:40:
[...]
Moet verder trouwens zeggen dat de goedkope zigbee relais van AliXP (12euro) wel werkend krijgen te zijn op de zipatile! Is een stuk aantrekkelijker alternatief dan de 30-50 euro pluggen die in NL te koop zijn.....
Heb je een link naar zo'n relais? Ben wel benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diminish
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11-2024
volgens mij zijn er behoorlijke problemen bij zipato, de website werkt maar half, community is down etc.
en ik heb al een paar dagen dat ik devices niet lekker kan toevoegen via de box / website.
de website logde me continue uit als ik een apparaat wijzigde of bijvoorbeeld schakelde van aan naar uit etc.

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik word er een beetje kriebelig van.
Het heeft allemaal redelijk goed gewerkt in het verleden maar ik krijg het niet meer voor elkaar.
Een secure (horstman) thermostaat en een secure (horstman) boilerschakelaar.
Beide opgenomen in het z-wave netwerk, diverse forums gelezen en diverse handleidingen gevolgd.
Virtuele thermostaat (pro ? maakt het wat uit?) aangemaakt. Volgens een medegebruiker ander forum, heating input en output op de thermostaat en ook de thermometer input op thermostaat ingesteld
De thermostaat geeft drie waardes, setpoint, temperatuur en mode. De laatste twee komen netjes overheen en reageren. De setpoint daarentegen werkt niet.
De boilerschakelaar kan ik aan zetten met de zipato en de ketel reageert. Andersom werkt het niet Als de thermostaat branden aangeeft en de ketel brand geeft de schakelaar geen seintje naar zipato om te zeggen dat ie aan staat. Het heeft met old control center allemaal goed gewerkt.

Wie heeft tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
Niemand die de verwarming aanstuurt met de zipato?

[ Voor 88% gewijzigd door onderduikert op 07-01-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de gene die vertraging hebben op de zipabox/zipatile:

Sebastian Popovic ● 9 hours ago
Dear all,

I am sorry for my late comment on this topic. Unfortunately, it seems it is covering much more than one issue at the moment so it is not even possible to properly comment on it anymore.

Anyway, I am very sorry for all delays which some of you have experienced while using our web application within a last few weeks. Recent system upgrades were including features like System Backup, Cluster, Automatic System Status Alarms (battery, offline, etc...) which were all requiring architectural changes on both servers and controllers. These upgrades have caused some overloading issues which are not occurring all the time and with all users, so it was difficult to find the "root cause" and fix them. However, we have found and fix most of them already, and we are preparing updated for both servers and controllers in order to avoid these issues in the future. But please note that Zipato system is very big, with hundreds of thousands of devices connected to it, and managing billions of transactions, so each update has to be prepared carefully, and we need some time to publish them. Hopefully, this new update will be published by the end of the week, so these issue will be gone.

Again, please take our apology if you were experiencing any "long delay" issues in the recent period. We are doing our best to avoid these issues asap.

Regards,

zie ook: https://community.zipato....-delay-in-update-of-state

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

onderduikert schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 10:43:
Niemand die de verwarming aanstuurt met de zipato?
Ik heb wel een setje Danfoss radiatorknoppen, maar ik werd ook niet echt gelukkig van het thermostaatprogramma van de zipabox. We hebben (hadden al) een best stevige honeywell modulerende thermostaat en daar zit zoveel ontwikkeling en ervaring van honeywell in dat een domoticabouwer zoals zipato daar moeilijk tegenop kan.

Het enige wat ik doe, is o.b.v. tijd radiators uit (4°) of aanzetten (24°), zodat overdag de slaapkamers en de badkamer niet verwarmd worden en de cv-ketel zich alleen hoeft druk te maken over de benedenverdieping.

In de honeywell zit vervolgens het complete weekprogramma, inclusief openraamdetectie, niet-thuis-programmering en vakantiestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onderduikert
Ik heb het opgegeven met mijn thermostaat.
Naar een andere energieleverancier gegaan en hopen dat het met de nest beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Nieuwe firmware:
Firmware version 1.2.20
31-03-2017 14:37:20

Fixes:
- General: don't return IPv6 version of localhost
- General: made local V2 API behave more like remote
- General: download attribute values from server on boot
- General: send status immediately on IP address change
- General: do not store attribute value queue in RAM on Zipabox
- General: do not create environment snapshots when executing rules
- General: fixed multiple scene invocation in cluster
- General: added configuration to disable the thermostat scheduler
- General: reload scheduler after cluster sync
- General: fix for Power & Security modules not working until sync
- General: fix removing controllers from cluster
- Local API: fix local PUT /v2/attributes/(uuid}/value
- Local API: fix device statuses in cluster through
- Local API: return status 407 instead of 401 for proxied API calls if remote authentication fails
- Local API: add JSESSIONID cookie to /v2/init
- Z-Wave: increased user code limit to 30
- Z-Wave: identify Zipato runtime via Proprietary CC
- Z-Wave: send security scheme inherit only to controllers
- Z-Wave: skip multichannel frames when checking assocGrpBlacklist
- Z-Wave: Central Scene Command Class, version 3
- Z-Wave: improved support for MULTI_CHANNEL_ASSOCIATION v2 and v3 for Z-Wave Plus devices
- Z-Wave: added GAS_ALARM notification type
- Z-Wave: delete device if device configuration fails after inclusion
- Z-Wave: added implementation of Z-Wave OTW fw upgrade
- Zigbee: Ember (Silabs) Zigbee implementation
- Zigbee: Ubisys Dimmer support
- GenericIP: fixed issue with JSON command instead of cached slot command on iTach
- KNX: fix for KNXIP crash with bad host
- KNX: added KNX thermometers
- Intercom: fixed localhost socket endless reading
- Zigbee: added support for Centralite 3400-G Zigbee Security Panel
- Modbus: added support for BQ150 device
- Modbus: added support for Siemens S7-1200 PLC
- Modbus: added support for SolarLog devices
- Modbus: fixes for X-300 device
- Alarm: RS-232-to-IP (DSC Alarm) implementation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik ook een Zipabox in huis gehaald. Dit met name omdat ik iets zocht wat een iets lager hobby-gehalte had dan Domoticz en een fijne app voor vrouwlief. Ik ben redelijk tevreden met wat ik tot nu toe zie.

Er zijn maar 2 dingen die me niet lukken:
  • Bijwerken naar de laatste versie, ik blijf een fout krijgen. (ticket ingeschoten bij Zipato)
  • Z-wave wall controller toevoegen. Ik krijg hem toegevoegd maar kan er niets mee.
Op de verlanglijst staat een 19 inch din rail zodat ik de huidige Zipabox en eventuele uitbreidingen netjes op kan hangen in de meterkast. Ook ben ik aan het kijken naar de P1 uitbreiding voor het uitlezen van de slimme meter (die ik overigens helaas nog niet heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

eXisTa schreef op zondag 7 mei 2017 @ 18:29:
...

Er zijn maar 2 dingen die me niet lukken:
• Bijwerken naar de laatste versie, ik blijf een fout krijgen. (ticket ingeschoten bij Zipato)
Dat is vaak het beste inderdaad. Zolang je geen kritische vragen stelt, reageren ze meestal redelijk snel en adequaat.
• Z-wave wall controller toevoegen. Ik krijg hem toegevoegd maar kan er niets mee.
Al een keer helemaal verwijderd en opnieuw toegevoegd?
...
Ook ben ik aan het kijken naar de P1 uitbreiding voor het uitlezen van de slimme meter.
Die werkt best aardig :)
De zipabox houdt de gegevens maar een beperkte tijd vast (een maand uit mijn hoofd), dus met een scriptje de api uitlezen en de gegevens elders opslaan is een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Lekker dan, nu doet de box niets meer. In de portal offline en er brand een geel-achtige led.

Net de hard-reset procedure gevolgd maar er gebeurt niet veel. Support-afdeling maar even op de hoogte gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eXisTa schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:45:
Lekker dan, nu doet de box niets meer. In de portal offline en er brand een geel-achtige led.

Net de hard-reset procedure gevolgd maar er gebeurt niet veel. Support-afdeling maar even op de hoogte gebracht.
Heb je hem nou al gesloopt >:)

Krijg je wel een netwerk verbinding?/doet het netwerk het?/Krijg die een ip-adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
HeroS schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:07:
[...]

Heb je hem nou al gesloopt >:)

Krijg je wel een netwerk verbinding?/doet het netwerk het?/Krijg die een ip-adres?
Ja, niet echt een fijne start zo.
De lampjes van de poort op mijn switch lichten iedere 3 seconden kort op. Maar dat is het dan ook. Geen netwerkverbinding dus.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eXisTa schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:40:
[...]

Ja, niet echt een fijne start zo.
De lampjes van de poort op mijn switch lichten iedere 3 seconden kort op. Maar dat is het dan ook. Geen netwerkverbinding dus.
:'(
Kijk eens op je router of die wel een IP krijgt.

Anders even een andere UTP kabel proberen. De meegeleverde UTP van Zipato geeft nog weleens problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
HeroS schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:11:
[...]

Kijk eens op je router of die wel een IP krijgt.

Anders even een andere UTP kabel proberen. De meegeleverde UTP van Zipato geeft nog weleens problemen.
Bedankt voor de tip. Echter is de kapotte Zipabox inmiddels geretourneerd en heb ik een vervangende box staan. Deze lijkt een stuk beter te functioneren, behalve dat ook deze niet bij kan werken naar de laatste versie van de firmware.

De Zipato helpdesk geeft aan dat dit aan mijn netwerk zou liggen. Alles hangt bij mij aan een Experiabox v10 van KPN, dus ik betwijfel de claim.

Update: Het is me zojuist gelukt om hem bij te werken. Ik heb hem teruggezet naar "vorige". Vervolgens helemaal uitgezet en opnieuw aangezet. Op wonderbaarlijke wijze zag ik ineens de laatste versie. Nu loopt ie alleen nog vast op synchroniseren.

[ Voor 15% gewijzigd door eXisTa op 11-05-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eXisTa schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:43:
[...]

Update: Het is me zojuist gelukt om hem bij te werken. Ik heb hem teruggezet naar "vorige". Vervolgens helemaal uitgezet en opnieuw aangezet. Op wonderbaarlijke wijze zag ik ineens de laatste versie. Nu loopt ie alleen nog vast op synchroniseren.
Niet kunnen syncen kan verschillende reden hebben. Zet een al je regels uit en probeer het nog eens.

Overigens kun je beter via de API syncen (zie link bovenin de UI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXisTa
  • Niet online
Het was een behoorlijke bevalling maar bijna alles draait inmiddels naar behoren.

Het kwam er aan het einde op neer dat de Experiabox flink van slag was en een reset nodig had. Direct erna kon ik gewoon synchroniseren en de boel in gaan stellen.

Is er toevallig al iemand een keer bezig geweest met de BeNext heating control? In Zipato ziet ie er prima uit maar mijn ketel gaat maximaal stoken en ik kan er ogenschijnlijk niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik heb tot nu toe niet zo een fijne ervaring met mijn Zipabox & z-wave.
Ik heb bvb niet de indruk dat de functionaliteit om een module die buiten range is via een tussenmodule te laten communiceren.
- Ik heb op zolder 2 modules die verbonden zijn met mijn ventilatiesysteem. De ene heeft wel bereik, de andere niet. De Zipabox staat in de kelder dus ik geloof wel dat het bereik lastig is, maar als die ene verbinding heeft (betere antenne veronderstel ik), waarom stuurt die het signaal dan niet door naar de andere die maar 5 cm verder is...
- Ik heb in de kelder een Aeon Smart Switch die op 3m van mijn zipabox staat met 2 muren ertussen. 1 muur is gewoon snelbouwsteen, de andere is zeer dik (gipspleister+snelbouwsteen+PUR isolatie met laagje aluminiumfolie op + OSB plaat). De Smart Switch heeft geen bereik. Ik heb ook een AEON multisensor met diezelfde muren ertussen maar op +-7m en die heeft wel bereik (betere antenne veronderstel ik). Waarom stuurt die het signaal dan niet door naar mijn Smart Switch? Overigens als ik de smart switch met een verlengsnoer voorbij die wat dunnere muur breng, Vlak tegen die zeer dikke muur en op +-0.5m van de zipabox heb ik wel bereik. Maar daar heb ik er niets aan...

@ThinkPad Ik begrijp dat jij zowel met Domoticz als Zipabox als Synology ervaring hebt. Ik heb net een synology gekocht en heb ontdekt dat ik daarop Domoticz kan draaien en dan voor €50 een Aeon Z-wave stick kan kopen. Ik overweeg die optie in de hoop dat ik daarmee meer succes heb om alles werkend te krijgen. Hoe zie jij de voor/nadelen van Domoticz vs. de Zipabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
esben schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 21:26:
Ik heb tot nu toe niet zo een fijne ervaring met mijn Zipabox & z-wave.
Ik heb bvb niet de indruk dat de functionaliteit om een module die buiten range is via een tussenmodule te laten communiceren.
- Ik heb op zolder 2 modules die verbonden zijn met mijn ventilatiesysteem. De ene heeft wel bereik, de andere niet. De Zipabox staat in de kelder dus ik geloof wel dat het bereik lastig is, maar als die ene verbinding heeft (betere antenne veronderstel ik), waarom stuurt die het signaal dan niet door naar de andere die maar 5 cm verder is...
- Ik heb in de kelder een Aeon Smart Switch die op 3m van mijn zipabox staat met 2 muren ertussen. 1 muur is gewoon snelbouwsteen, de andere is zeer dik (gipspleister+snelbouwsteen+PUR isolatie met laagje aluminiumfolie op + OSB plaat).
Probeer eens een netwerk heal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Ik heb inderdaad al uitgebreid gespeeld met die netwerk heal en eveneens met ZWNTUT maar dat helpt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 16:31
Ik heb de laatste tijd een niet zo stabiele internet verbinding (veel werkzaam heden ivm nieuwbouw in de wijk naast ons). Zodra de verbinding weer terugkomt dan werkt wifi, nas, andere aangesloten apparaten ook weer. Echter de zipato blijft offline totdat ik em een reset geef via het knopje bovenop. Nu zit deze box goed opgeborgen dus op dat knopje drukken is niet 1 2 3 te doen.
Nu heb ik ook een 3g stick van zipato erin zitten. Deze pakt soms wel en soms niet de verbinding over. Het lijkt zo als ik echt de netwerkkabel uit zipato haal dat de verbinding via 3g op gezet wordt.
Nu wil ik graag 2 dingen:
- een bericht zodra de verbinding via 3g gaat (zodat dit niet dagen blijft doorgaan ivm kosten)
- de zipatobox zichzelf correct herstelt zodra netwerk verbinding er weer is.

Heeft iemand suggesties?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Ik heb er nog 2 problemen bijgekregen.

Ik heb zo'n greenwave stekkerdoos. Als je de verbruiken ook wilt zien dan dien je polling te activeren in je controller voor dit apparaat. Echter ik kan geen polling vinden om aan te zetten. Op de Zipato forums wordt hier ook om gevraagd, maar er staat niet of dit nu wel of niet bestaat. Weet iemand of dit al bestaat in de Zipato en hoe je dit moet activeren?

Daarbij heb een Aeon keyfob. De acties op de knoppen werken eens per 15 minuten. Als ik dus op een knop druk dan moet ik 15 minuten wachten, en dan doet ie het weer 1 keer. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb op de keyfob een simpele rule waarmee bijv. op key1click scene x afgaat en op key1hold gaat scene y af.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaasopurk schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:11:
Ik heb er nog 2 problemen bijgekregen.

Ik heb zo'n greenwave stekkerdoos. Als je de verbruiken ook wilt zien dan dien je polling te activeren in je controller voor dit apparaat. Echter ik kan geen polling vinden om aan te zetten. Op de Zipato forums wordt hier ook om gevraagd, maar er staat niet of dit nu wel of niet bestaat. Weet iemand of dit al bestaat in de Zipato en hoe je dit moet activeren?
Dit heeft nooit goed gewerkt en gaat denk ik ook nooit goed werken aangezien dit probleem al 3 jaar bestaat.
klaasopurk schreef op woensdag 29 november 2017 @ 21:11:

Daarbij heb een Aeon keyfob. De acties op de knoppen werken eens per 15 minuten. Als ik dus op een knop druk dan moet ik 15 minuten wachten, en dan doet ie het weer 1 keer. Weet iemand hoe dit komt? Ik heb op de keyfob een simpele rule waarmee bijv. op key1click scene x afgaat en op key1hold gaat scene y af.
Die Keyfob heeft nog weleens keuren en dit ligt niet alleen aan de Zipabox. Ik heb hem ingewisseld voor een NODon variant. Deze werkte altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
De laatste weken heb ik het gevoel dat Zipatobox niet goed reageert. Bewegingssensoren die geen beweging detecteren. Nodon afstandsbediening waarvan de klik/dubbelklik/hold niet aankomt.
Een dag of uur later dan werkt het ineens weer prima.

Heeft iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Ik heb de zipato al opnieuw opgestart.
Een zipatobox met 22 regels zou toch ook niet het probleem moeten zijn?

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Kan zijn dat er een cache partitie is volgelopen (of zoiets). Ik heb dat een hele tijd ook gehad; regels die het soms wel maar vaak niet doen, zonder duidelijke oorzaak.

Ticket inschieten bij zipato, zodat zij je box een keer kunnen cleanen.

Hou er wel rekening mee dat ze sinds het nieuwe ticketsysteem niet meer bijster snel zijn.
Ik heb toevallig vandaag het uiteindelijke antwoord gekregen op een vraag van 4 oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
Twan V schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:01:
Kan zijn dat er een cache partitie is volgelopen (of zoiets). Ik heb dat een hele tijd ook gehad; regels die het soms wel maar vaak niet doen, zonder duidelijke oorzaak.

Ticket inschieten bij zipato, zodat zij je box een keer kunnen cleanen.

Hou er wel rekening mee dat ze sinds het nieuwe ticketsysteem niet meer bijster snel zijn.
Ik heb toevallig vandaag het uiteindelijke antwoord gekregen op een vraag van 4 oktober.
Bedankt! ik ga een ticket bij Zipato inschieten. Wel jammer dat het zo lang duurt.
De belofte voor google assistent + app update in december hebben we ook al niet gehaald. 8)7

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Toen Zipabox net uitkwam heb ik een tijdje zo'n apparaat gehad, maar het destijds stond het echt systeem nog in de kinderschoenen en was het niet klaar om in een huis met vrouw te gebruiken. Via wat omzwervingen naar HC2 en Domoticz staat er over een paar weken een verhuizing naar ons nieuwe huis gepland en is het wat mij betreft een mooi moment om ook de domoticacontroller weer eens tegen het licht te houden. Als ik dan toch alles opnieuw moet inleren..

Zipatile 2 lijkt me erg gaaf en als het goed is komt hij eind maart beschikbaar, maar de release meer dan een jaar uitstellen maakt me wat onrustig. Daar komt nog eens bij dat de Zipabox 2 al een paar weken verkrijgbaar is maar ik er ook nergens iets over lees, of mensen enthousiast zijn, dat ze het niks vinden, helemaal niks.

Is Zipato gewoon afgeschreven, of zit ik niet op de goede forums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik denk dat het feit dat je ruim een week geen antwoord op je vraag krijgt, an sich al een goede inidcatie is :)

Ik heb de zipabox zoals die in de TS staat, inclusief de alarmmodule, de p1-module en de 433MHz KaKu-module.

De laatste weken (lees: bijna maanden) werken regels gebaseerd op zonsopkomst en -ondergang niet meer. Wat blijkt: Zipato gebruikt hiervoor de data van WeatherUnderground. Daarvan is de api gewijzigd, en nu syncen weerstations niet meer, dus ontvangt de box de zonnetijden ook niet meer.

Zipato is al weken bezig met een fix. Nu komen ze met de oplossing dat de box/tile het zelf gaat uitrekenen o.b.v. dag van het jaar. Echter is die berekening zo zwaar (?) dat de eerste generatie boxen dit niet gaan ondersteunen.
Kort verhaal lang: Na een aantal weken geen regels o.b.v. zonsopkomst en ondergang werkend gehad te hebben, krijg ik nu te horen dat het voor mij nooit meer gaat werken.
Oplossingen die op het forum van Zipato geboden worden zijn
- Koop maar een CoCo lichtsensor (heb ik al 2, werkt ook niet 100% van de tijd)
- Gebruik IFTTT om een http-switch in de zipabox te setten
- Gebruik een webserver met een scriptje of een andere externe bron (zoals domoticz) om een http-switch te setten.

Ander issue (ticket): http-sensors waren een tijd niet van buitenaf te setten. Het heeft zonder te overdrijven 4,5 maanden geduurd voordat dat bij mij gefixt was. (zie mijn vorige reactie) edit Voor een ander endpoint werkt het weer niet, dus het ticket is weer open :(
In de tussentijd wel 2 geautomatiseerde mails gehad wat ik vond van het ticketsysteem en de oplossing.

Feitelijk vat dit mijn ervaring met Zipato prima samen:
Als nieuwe klant ben je van harte welkom, maar als bestaande klant val je buiten het verdienmodel en mag je eigenlijk gewoon kapot vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaasopurk
Twan V schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 10:25:

Ik heb de zipabox zoals die in de TS staat, inclusief de alarmmodule, de p1-module en de 433MHz KaKu-module.

De laatste weken (lees: bijna maanden) werken regels gebaseerd op zonsopkomst en -ondergang niet meer. Wat blijkt: Zipato gebruikt hiervoor de data van WeatherUnderground. Daarvan is de api gewijzigd, en nu syncen weerstations niet meer, dus ontvangt de box de zonnetijden ook niet meer.

Feitelijk vat dit mijn ervaring met Zipato prima samen:
Als nieuwe klant ben je van harte welkom, maar als bestaande klant val je buiten het verdienmodel en mag je eigenlijk gewoon kapot vallen.
Een dergelijke setup heb ik ook.
Helaas heb ik ook dezelfde ervaring dat zonsondergang en opgang niet meer werken. Jammer om te lezen dat dit ook niet meer op mijn box gaat werken.

Je samenvatting is ook mijn samenvatting. In het begin (enkele jaren terug) was de support nog goed. Ik kreeg binnen een week antwoord. Dit is allang niet meer zo. Het product op zich vind ik best een mooi concept. Helaas lijkt het de af gelopen jaren af te brokkelen.
Ik lees allerlei beloftes (google home compatible, zipatile 2) etc maar nog geen van deze beloftes zijn ze na gekomen.
Ik stap daarom ook van dit platform af als ik ga verhuizen.

Klaas

• einstein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 18:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Belangrijk nieuws IVM Zipato: https://community.zipato....long-awaited-new-features
Er komt dus een V3 van hun software en de Zipabox V1 is niet krachtig genoeg om naar die V3 te migreren. Dus gebruikers zoals ik hebben pech. Zipato kennende zullen er waarschijnlijk geen updates meer komen voor de oude versie en mag ik dus security fixes vergeten, en zeker het ondersteunen van nieuwe Z-wave devices.

Andere huidige klanten (met bvb de Zipabox V2, Zipatile, etc) hebben minder pech maar toch ook pech:
Om naar V3 te migreren moeten ze alles opnieuw beginnen. Alle rules opnieuw maken, alle virtual devices opnieuw creeren etc...

Ik wacht nog even af naarmate er meer nieuws komt, maar ik denk niet bereid te zijn om een nieuwere Zipabox/Zipatile te kopen, want wie weet moet ik over een paar jaar weeral al mijn rules opnieuw maken enz.

Als ik toch alles vanaf 0 moet beginnen, is het het goeie moment om naar een concurrent over te stappen.
Vraag is alleen waar naartoe: Homey, Fibaro, Home Assistant, OpenHAB, Domoticz, Vera,...
Ik vond eerst de Drag and drop rule creator van zipato best fijn. Maar merk toch veel beperkingen qua mogelijkheden. Ik ben echter ook geen IT geek die op een halve dag tijd een nieuw programmeertijd onder de knie heeft en uitgebreid in allerlei configuratiebestanden kan prutsen om nieuwe devices toe te voegen enz.
Grootste probleem is waarschijnlijk nog mijn vrouw overtuigen dat ik tijd (weken??) moet investeren in het migreren naar een nieuw domotica systeem. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 16:04
Ik ben inmiddels overgestapt naar Homey en ik moet zeggen dat het een verademing is t.o.v. de zipabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ik denk dat we ondertussen wel kunnen concluderen dat Zipato het (voor de Nederlandse markt) verprutst heeft. Onze Zipabox V1 draait nu ruim vijf jaar. Mocht die de geest geven dan wordt het niet opnieuw Zipato, omdat we er dan een Z-wave module bij moeten kopen, en waarschijnlijk ook niet meer gebruik kunnen maken van de gratis licentie-uitbreiding die je bij aankoop van de Zipabox voor fw 1.0 kon krijgen, met variabelen e.d. Dat is voor mij toch wel een heel essentieel onderdeel. Het prijsverschil met andere controllers als de Homey wordt dan wel heel klein, en je wilt toch wel graag een systeem met regelmatige updates.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste