Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Twan V schreef op zondag 05 juli 2015 @ 11:55:
[...]

Als ik het uitgepuzzeld heb, gooi ik het hier wel neer :)
De weerstand in de lus is belangrijker dan ik dacht. Ik heb een proef-deurbel gemaakt met een kroonsteentje, werkt perfect :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8tVqJvO.jpg

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FbZLyhL.png

De input heb ik uiteindelijk ook teruggevonden in de manual. De eerste zin geeft meteen de clou weg:
3.2 OPTICALLY ISOLATED INPUT (IN+/IN-)
Connect a device that provides voltage output of 8-14 VDC, with
positive wire going to terminal marked IN+ and negative wire going
to IN-. This input will consume no more than 40mA of current, and
has an internal 1kΩ termination resistor (so this input can be used
to interface Security module with existing alarm panel siren output).
Ik zal eens kijken wat een 9v blokbatterij doet als ik die aansluit :)

Edit: It's alive! ALIVE! :D
Met de 9v-blokbatterij eraan sprong de input meteen op Active in het dashboard.

Op zich voor mijn toepassing (deurbel) niet erg. Nu kan ik de bestaande deurbel/trafo gebruiken en de security input in de kabel naar de drukknop meenemen. Het voordeel is dat de zipabox de bel niet hoeft te regelen, maar dat je wel een ip-camera kunt aansturen als de bel gaat.

* Twan V is happy

[ Voor 72% gewijzigd door Twan V op 05-07-2015 23:32 ]

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:38:
P
[...]

Hoe heb je die cresta aan de gang gekregen ?;)

Paar maanden terug kreeg ik hem niet werkend/toegevoegd.
Ik speel vals :X

De Cresta's worden helaas nog niet ondersteund door de Zipabox. Via de RFXCom kun je ze wel binnen halen, helaas wordt de RFXCom ook niet ondersteund door de Zipabox (naar mijn weten).

Ik heb in de meterkast nog een Domoticz draaien voor de dingen die nog niet door de Zipabox worden ondersteund. De cresta's zijn hier een mooi voorbeeld van. Aan de Domoticz zit een RFXCom welke de Cresta's ontvangt. Elke keer dat een Cresta wordt ontvangen door Domoticz, wordt doormiddel van een OpenURL een virtuele meter in de Zipabox geupdate. Ik heb op deze manier 3 cresta's draaien en het werkt prima. Het gaat nu via de publieke API, dus je hebt wel internet nodig. Ik wil dit nog eens opbouwen naar gebruik van de locale API, maar tja.. het werkt nu ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Is die Cresta niet een rebrand van de Oregon Scientific THGR122NX multi sensor? Die staat er namelijk wel bij in de devices list

[ Voor 34% gewijzigd door Twan V op 06-07-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Lijkt mij niet, Cresta werkt met Hideki / UPM protocol. De Oregon's volgens mij met Oregon protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Oftewel voor een tientje extra heb je een hoop gehannes minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, tenzij je het spul (RFXCOM + TX320) nog hebt liggen zoals bij nickyb2 het geval was ;)

Tientje meer per sensor tikt al gauw aan als je meerdere sensoren hebt. nickyb2 heeft er 3, voor die 30 euro meerprijs bij 3x Oregon kun je al weer 2 extra Cresta's kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 06-07-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Correct, ik had het nog liggen van mijn Domoticz tijd. In principe heeft het mij dus enkel wat tijd gekost want de spulletjes had ik allemaal al. Echt veel gehannes kun je het ook niet noemen, het is enkel een klein lua scriptje, Los van de cresta geeft deze oplossing mij eigenlijk een aan de Zipabox gekoppelde RFXCom, iets waar ik nog veel meer mee kan doen dan enkel de cresta's ontvangen. Er zit enkel een kleine delay voor de communicatie tussen Zipabox en Domoticz.

Het grootste nadeel van de Cresta's is het bereik, dat is gewoon niet zo heel erg best. Verder ben ik prima tevreden over die dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twan V schreef op zondag 05 juli 2015 @ 23:06:
[...]

De weerstand in de lus is belangrijker dan ik dacht. Ik heb een proef-deurbel gemaakt met een kroonsteentje, werkt perfect :)
[afbeelding]

Zo dus:
[afbeelding]

De input heb ik uiteindelijk ook teruggevonden in de manual. De eerste zin geeft meteen de clou weg:

[...]

Ik zal eens kijken wat een 9v blokbatterij doet als ik die aansluit :)

Edit: It's alive! ALIVE! :D
Met de 9v-blokbatterij eraan sprong de input meteen op Active in het dashboard.

Op zich voor mijn toepassing (deurbel) niet erg. Nu kan ik de bestaande deurbel/trafo gebruiken en de security input in de kabel naar de drukknop meenemen. Het voordeel is dat de zipabox de bel niet hoeft te regelen, maar dat je wel een ip-camera kunt aansturen als de bel gaat.

* Twan V is happy
Ik snap even niet wat je usecase is.. wellicht kan je dat nog een keer uitleggen? Wil je een deur automatisch openen of een notificatie bij een belletje op de deur.

Hier mijn test setup (gebruikte een arduino): YouTube: Fibaro universal sensor, arduino and breadbord test setup with a Zipabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik wil opvangen dat er op de deurbel gedrukt wordt, zodat ik daar een ip-camera op kan schakelen. En ik ben gewoon benieuwd hoe verbreekcontacten werken in de beveiliging van een huis.

Ik had even geen deurbelknop bij de hand, vandaar de kabel met het kroonsteentje. Bruin zit op de COMM, blauw op Z1. De 'deurbel' werkt door het losse gele draadje tegen het andere contactje van het kroonsteentje te houden, maak je even verbinding.

Ik had dit eerder getest zonder het weerstandje, maar dan blijft de zone ACTIVE (getriggerd).

Doordat de IN+/IN- ook reageert op een inkomende spanning, kan ik de bestaande deurbel daar ook op aansluiten. Het voordeel daarvan is dat de deurbel ook werkt als de Zipabox om wat voor reden ook down is.
Het nadeel is dat veel beltrafo's wisselspanning uitgeven en de security module gelijkspanning nodig heeft. Hoe ik dat ga oplossen, weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Twan V schreef op maandag 06 juli 2015 @ 21:37:
[....]
Doordat de IN+/IN- ook reageert op een inkomende spanning, kan ik de bestaande deurbel daar ook op aansluiten. Het voordeel daarvan is dat de deurbel ook werkt als de Zipabox om wat voor reden ook down is.
Het nadeel is dat veel beltrafo's wisselspanning uitgeven en de security module gelijkspanning nodig heeft. Hoe ik dat ga oplossen, weet ik nog niet.
nickyb2 wil z'n conventionele (8V AC deurbeltrafo) deurbel ook uitlezen via Z-Wave.
We hebben er samen even naar gekeken en gaan het oplossen met een Finder relais (van Conrad). Zie ook deze post voor foto van setup met een KaKu-deurbelzender. In plaats van de KaKu-deurbelzender gaan we de FGBS (Fibaro Binary Sensor) eraan knopen. De FGBS gaan we voeding geven met een externe 12V adapter.

Voordeel van zo'n relais gebruiken is dat je het parallel kunt aansluiten op de huidige bel en dus verder weinig hoeft aan te passen. De deurbel werkt dan nog gewoon zelfstandig, je tapt alleen het signaal af. Het relais is een DIN-rail model en kun je dus netjes monteren op een stukje DIN-rail, net als de Zipabox.

Het werkt eigenlijk heel simpel, de spoel van het relais krijgt spanning tegelijk met de bel en zal daardoor aantrekken. Wanneer dit gebeurt wordt het contact gesloten (=verbinding tussen twee contacten gemaakt) en dit zal de FGBS opmerken. Op die manier kun je weer snapshot van een IP-camera bij de voordeur triggeren. Enige punt van aandacht is wellicht het meerdere keren indrukken kort na elkaar. Je zal dan meerdere meldingen krijgen. Wellicht valt dit af te vangen in een rule, dat er minimaal xx-seconden tussen indrukken moet zitten voordat hij weer een snapshot maakt.

Alleen nog ff wachten tot het spul binnen is, Conrad is niet echt de snelste...

Pak je liever de soldeerbout en flans je zelf wat in elkaar? Dat kan ook, heb ik ook gedaan (Finder relais was mij te duur). Dat schema stelt ook niet heel veel voor: ThinkPadd in "Domoticz - Open source domotica systeem"

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

ThinkPadd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 11:15:
[...]

Hele nuttige tips en informatie
Bedankt! Daar heb ik wat aan!

Het enige drempeltje wat ik dan nog moet nemen, is dat de IN+/- van de securitymodule een gelijkspanning verwacht. Alleen het contact sluiten is niet voldoende (zie mijn eerdere test met de 9v-batterij).

Eens kijken of ik daar de AUX voor kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor module gebruik je precies (typenummer/linkje) ? En eerder werkte het met een 9V batterij wel zeg je :? ("It's alive!")...

Anders zou je ook gewoon dat Finder relais wat ik noemde kunnen gebruiken en dan batterij in serie. Op die manier verbind hij niet alleen de twee draadjes met elkaar, maar zet hij 9V op de input. De batterij hoeft dan amper stroom te leveren dus dat gaat wel een hele tijd mee lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

De Zipato Security (alarm-)module.

Deze heeft:
• 6 alarmzones (in te stellen als normally open of normally closed)
• Een Input (+/-) om een gelijkspanning uit te lezen en daarop te reageren (vanuit bv. een ander alarmsysteem)
• Een aansluiting om een noodbatterij (12v loodaccu) aan te hangen
• Een AUX-aansluiting (+/-, auxilary power supply?)
• Een aansluiting voor een (12V=) bel of sirene
• Een programmeerbare output PGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt gewoon zo'n alarmzone gebruiken volgens mij. NO en dan zo'n weerstandje erover. Dan zou het moeten werken met het Finder relais wat ik noemde. Dat soort inputs zijn juist voor toepassingen zoals dit gemaakt.

De Input is minder handig in dit geval.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-07 01:11
Is het mogelijk om via een url (m.b.v. de API) een lamp aan- en uit te zetten?

Bijvoorbeeld: https://my.zipato.com/zipato-web/v2/devices/xxxx-xxx-xxxxxx die de lamp aanzet en een soortgelijke URL die die lamp uitzet. Begrijp de werking van die API niet helemaal... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nluiten schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 23:21:
Is het mogelijk om via een url (m.b.v. de API) een lamp aan- en uit te zetten?

Bijvoorbeeld: https://my.zipato.com/zipato-web/v2/devices/xxxx-xxx-xxxxxx die de lamp aanzet en een soortgelijke URL die die lamp uitzet. Begrijp de werking van die API niet helemaal... 8)7
Nee, niet zo maar via de url. Je kunt wel een virtuele switch/meter aanmaken en die kun je wel aanroepen via een url.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 07:53:
[...]

Nee, niet zo maar via de url. Je kunt wel een virtuele switch/meter aanmaken en die kun je wel aanroepen via een url.
Je hebt twee manieren:
  1. De manier zoals HeroS hebt beschrijft, een virtuele meter aanmaken en daar bijvoorbeeld 0 of 1 neer zetten. Vervolgens in een regel de lamp aan zetten bij 1 en uitzetten bij 0.
  2. Je kunt ook de lamp rechtstreeks aansturen, dus zonder virtuele meter. Je moet hiervoor dan wel eerst inloggen in de API en zul je dus wat meer controle moeten hebben over hoe de communicatie verloopt. Als je zelf bijvoorbeeld software schrijft kun je de API gebruiken.
Als je enkel een url wilt aanroepen dan zou ik voor optie 1 gaan, als je het zelf leuk vind om tegen de zipabox aan te programmeren dan zou ik voor optie 2 gaan. Voor het authenticatie stuk heb ik code in python en java. Mocht iemand het interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Het is mij onduidelijk hoe ik een regel kan instellen binnen het menu van Zipato die checked of er bijv. 30 minuten lang geen beweging is gedetecteerd (via een fibaro motion detector). Kan iemand me helpen met een mooie/simpele tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaal wil je juist weten wanneer er wel motion is.

Wat je kunt doen is het volgende, twee regels, of je moet ze combineren maar dan worden ze complexer.

Regel 1
Neem een scheduler, elke minuut.
Als geen motion, verhoog een var met 1
Als var = 30 dan doe je ding.

Regel 2
Als motion, dan zet var op 0.

Je tijd zit dan ergens tussen 29 en 30 minuten al je 'doe je ding' draait.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnx nicky, ik ga er even mee stoeien. Had gehoopt dat het eenvoudig in één zou kunnen maar ik zie dat me dat zo 123 niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet dit ook werken in één regel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
WHEN (scheduler elke minuut) OR Motion = YES
  IF Motion = YES THEN
    SET VAR = 0
  ELSE
    IF Motion = NO AND VAR < 30 THEN
      SET VAR INCREMENT 1
    ENDIF
    IF VAR == 30 THEN
      SET je acties
    ENDIF
  ENDIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi, ik ga het proberen. Bedankt! Ik laat het resultaat zien zodra ik de kans krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Laatst online: 16-09 12:10
Ik weet niet waar je het voor nodig hebt, maar een ander alternatief is om een zone van de ingebouwde alarmcentrale te gebruiken en deze in de healthcare modus te zetten. Hiermee krijg je een alarm van een zone als er geen beweging is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anjos op 17-07-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twinkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 08:55

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

Deze week is er helaas een fiets gestolen bij ons uit de voortuin. We hebben hier videobeelden van, maar helaas zijn deze minder goed opgenomen omdat de verlichting niet aan is gegaan, wat weer is veroorzaakt omdat de bewegingsmelder geen dienst meer deed door lege batterijen. De batterijen zijn net 5 dagen voor de diefstal leeg geraakt. Goede timing dus van meneer de dief.

Nu de vraag, hoe kan je een alert instellen op bijvoorbeeld lege batterijen (en dus sensor offline)? Zover ik kon zien bestaat hier niet een build-in optie voor. Hebben jullie hier ervaring mee en ideeën hoe een custom rule er uit kan komen te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zover ik weet kan dit simpelweg niet out of the box bij Zipato. Zou wel een mooie upgrade zijn aangezien de informatie wel degelijk beschikbaar is in de API (voor zover ik zie, als veldje Batterylevel met daarbij nog een timestamp van de meting).

Ik denk dus voor nu dat het alleen via de API kan. Dat betekent dat je een omweg zou moeten gebruiken om die status te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:39
Weet iemand of de producten van Fakro (dakramen) zoals zonwering en dakraamopener beide met zwave ook werken met zipato?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:24

djbarney

XBL: DeejayBarney

Twinkil schreef op maandag 20 juli 2015 @ 14:57:
Deze week is er helaas een fiets gestolen bij ons uit de voortuin. We hebben hier videobeelden van, maar helaas zijn deze minder goed opgenomen omdat de verlichting niet aan is gegaan, wat weer is veroorzaakt omdat de bewegingsmelder geen dienst meer deed door lege batterijen. De batterijen zijn net 5 dagen voor de diefstal leeg geraakt. Goede timing dus van meneer de dief.

Nu de vraag, hoe kan je een alert instellen op bijvoorbeeld lege batterijen (en dus sensor offline)? Zover ik kon zien bestaat hier niet een build-in optie voor. Hebben jullie hier ervaring mee en ideeën hoe een custom rule er uit kan komen te zien?
wellicht iets dat n beetje raar in elkaar zit, en vast mooier of slimmer kan.. maar here goes: je zou een rule kunnen maken dat wanneer beweging gemeld wordt via de sensor, je een variabele :"beweginggezien" op true zet. Een 2e rule kan dan elke 24 of 48 uur (instelbaar) op schedule diezelfde variabele weer uitzetten. Als die rule ziet dat variabele niet gezet is in die 24 uur, kan je er wellicht vanuit gaan dat de batterijen leeg zijn, en een alert sturen: "al langer dan x uur geen beweging gezien, controleer de batterijen" of iets dergelijks.

het zou veel fijner zijn als de sensor zelf kan vertellen dat de batterij leeg is inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

ik heb ondertussen via robbshop eindelijk de aeotech multisensor 6 binnen gekregen. Kreeg van robbshop te horen dat aeotech wat issues had met het certificeringsprocess waardoor het een en ander vertraagd was. Anyway, heb m nu na wat moeite (en google speurwerk naar de officiele documentatie, want die wordt niet mee geleverd en staat bij aeotech nog niet op de site), gekoppeld gekregen aan de zipato. Eerste keer koppelen werkte prima, echter registreerde de sensor niet als een "live feed" en gaf daardoor ondanks dat ik hem op USB powered heb, maar 1x per 60 minuten zijn meetwaarden door.

Na verwijdering en nogmaals toevoegen, werd hij correct herkend, en krijg ik de meetwaarden nu per minuut door, of wanneer er wijziging is geconstateerd. Ben er happy mee! Nu nog even aankijken hoe accuraat de thermometer etc. is ten opzichte van de geijkte analoge thermometer die ik er nu naast heb liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik heb een puzzel waar ik niet uitkom. Ik heb diverse aanpakken geprobeerd, maar ik krijg met meerdere rules niet het gewenste resultaat. Wat is de beste manier om dit voor elkaar te krijgen?

Ik heb:
• Een plafondlamp op een schakelaar
• Een Hue Lux (witte Hue-lamp).

Mijn wens:
• Bij zonsondergang de hue op 25% laten branden
• Om 0:00 de hue uitzetten
• Als de plafondlamp aangaat, de hue 75% laten branden, ongeacht tijdstip
• Als de plafondlamp weer uitgaat, o.b.v. de tijd de hue terug naar 25% (zonsondergang tot 0:00) of uit (na 0:00 / voor zonsondergang)

Ik verzuip een beetje in de When/If/Else statements, variabelen en regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twinkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 08:55

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

djbarney schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 15:24:
[...]

wellicht iets dat n beetje raar in elkaar zit, en vast mooier of slimmer kan.. maar here goes: je zou een rule kunnen maken dat wanneer beweging gemeld wordt via de sensor, je een variabele :"beweginggezien" op true zet. Een 2e rule kan dan elke 24 of 48 uur (instelbaar) op schedule diezelfde variabele weer uitzetten. Als die rule ziet dat variabele niet gezet is in die 24 uur, kan je er wellicht vanuit gaan dat de batterijen leeg zijn, en een alert sturen: "al langer dan x uur geen beweging gezien, controleer de batterijen" of iets dergelijks.

het zou veel fijner zijn als de sensor zelf kan vertellen dat de batterij leeg is inderdaad
Tnx! Hier kan ik wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Twan V schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 10:19:
[...]

Ik verzuip een beetje in de When/If/Else statements, variabelen en regels...
Er een nachtje over piekeren doet wonderen :)

Ik heb nu 80% van wat ik wil, in 3 regels:

Hue lampen aan (25%) bij zonsondergang:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6h9XRmr.png

Hue lampen uit om 0:30
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/a5FE8vd.png

Hue lampen naar 75% als de hoofdverlichting boven 25% komt
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I9Tdswy.png

Het enige nadeel is nu dat als je voor zonsondergang de lamp aan doet, de sunset-regel de hue weer terugdimt. Dat peuter ik er nog wel uit :)
Ik wil ook nog gaan puzzelen met increments, zodat de Hues meedimmen met de hoofddimmer.

Slotvraagje :$
De qubino-dimmers hebben 3 input-switches, maar die zie ik in de rule creator niet terug. Welke instelling moet ik hiervoor aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan V schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 11:23:
[...]

Slotvraagje :$
De qubino-dimmers hebben 3 input-switches, maar die zie ik in de rule creator niet terug. Welke instelling moet ik hiervoor aanpassen?
Nee zie hier:
http://www.domotica-blog.nl/post/qubino-flush-dimmer-review

Maar kan zijn dan je hem ff opnieuw moet toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Bedankt! Ik zie dat de oude interface wat meer opties biedt dan de nieuwe, vanavond even checken.

Hoe zit het dan met schakelaar 1, de 'native' schakelaar van de dimmer? Is die alleen via Intensity uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn weten is het:

1: de aangesloten lamp en gaat via intensity
2: vrije input, triggert enkel On of Off (ligt aan je instelling)
3: vrije input, triggert enkel On of Off (ligt aan je instelling)

De 2 en 3 kun je vinden onder Devices/Control. Misschien dat ze standaard hidden zijn. Volgens mij houden ze geen state vast, dus kun je niet vragen of ze aan, of uit zijn. Dit kun je verder wel eenvoudig oplossen door een variabele te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan V schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 12:49:
Bedankt! Ik zie dat de oude interface wat meer opties biedt dan de nieuwe, vanavond even checken.
Kan zijn dat ze onder sensoren staan. Weet het ff niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

gebruiken jullie eigenlijk groepen voor lampen? ik heb een rule die via sunset & wifi trigger het licht aan moet doen als ik thuis ben, en het donker wordt. De ene keer doettie het wel, de andere keer niet. Ik merk dat de rule wel altijd triggert, want een push bericht dat ik als stap 1 heb opgenomen, gaat gewoon netjes af. De lampen reageren wel gewoon netjes op scenes waar de lampen individueel ingesteld zijn.

ik vraag me nu vooral af, waarom de ene keer wel, en de andere keer niet :) de groep bevat 2x de zipato led rgbw led bulb, en die wordt op groep niveau aangestuurd door een "setlevel" 25 action.

• Twan V

Twan V

Ik heb weer een raadsel :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/l6C6dQr.png
Doel: Laat een hue-lamp een signaal geven en daarna terug keren naar de status die hij voorheen had. Nu nog redelijk proof of concept, straks ga ik dit gebruiken als alarmsignalering.

De lamp wordt prima rood, maar ongeacht of ik de hue/saturation opsla in variabelen of de RGB-waardes, alleen de brightness wordt hersteld. Iemand een suggestie?
Of een tip hoe variabelen zijn uit te lezen?

Met een http-request richting de Hue-api zou ik het ook kunnen oplossen, maar variabelen in een request steken mag niet :(

Ziet er prima uit hoor. Het lukt wel om de lamp rood te zetten (dus zonder variabele)?

Met de Zipato RGBW heb ik een soort gelijk probleem maar als ik eerst de brightness zet en dan de RGB lukt het wel.
Twan V schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 00:28:
Met een http-request richting de Hue-api zou ik het ook kunnen oplossen, maar variabelen in een request steken mag niet :(
Mag wel hoor...moet je alleen geen betalen.

• djbarney

djbarney

HeroS schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:57:
[...]

Ziet er prima uit hoor. Het lukt wel om de lamp rood te zetten (dus zonder variabele)?

Met de Zipato RGBW heb ik een soort gelijk probleem maar als ik eerst de brightness zet en dan de RGB lukt het wel.

[...]

heb jij toevallig die rule nog ergens op een forum of blogpost staan? dat is namelijk iets dat ik met mijn 2 zipato rgbw's ook wil doen, en vermoedelijk dan ook de reden dat mijn groep aanroep (setlevel naar 25) alleen niet voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

HeroS schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:57:
[...]

SetRGB(W) werkt (zonder variabele), Set en dan een losse kleur aanpassen werkt weer niet (met/zonder variabele).

Maar ik heb een workaround gevonden: het knipperen uitbesteden aan de Hue api.

Door een http-request (put) te sturen naar
code:
1
http://<hue-bridge-ip>/api/<developernaam>/lights/<lamp-id>/state

met in de body
JSON:
1
{"alert":"select"}

knippert de lamp een keer in de laatstgebruikte kleur, ongeacht of hij aan of uit stond.

Als je een lamp als een simpel signaal wil gebruiken, is dit goed genoeg. Eventueel kun je de knipper met de rule creator een paar keer herhalen.

Met in de body
JSON:
1
{"alert":"lselect"}
(klein letter L)
knippert de lamp 15 keer.

De kleur voor het knipperen veranderen naar bijvoorbeeld rood en na het knipperen terugzetten in de oorspronkelijke kleur lukt me niet, maar bij een notificatie kan ik leven met de laatstgebruikte kleur en bij een alarm is het eigenlijk zelfs beter als de lampen daarna rood blijven branden.
[...]

Ja oke, maar om 60,- (per jaar?) te betalen om iets uit te vogelen wat Zipato zelf niet gedocumenteerd heeft, vind ik niet the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/FILES%2F2015%2F08%2Fzipato-siren-hd.jpg.axdx

Mocht je een sirene nodig hebben kijk eens naar deze review:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-zipato-indoor-siren

Conclusie:

Wil je een serieus alarmsysteem? Dan is deze sirene een must have. De sirene werkt prima en doet wat hij moet doen; een flinke bak herrie geven.

Nadeel van deze sirene is dat er standaard geen accu ingebouwd is. Tevens wordt er een USB aansluiting gebruikt voor de voeding, wat soms onhandig kan zijn.

Absoluut pluspunt is dat de verschillende tonen te gebruiken zijn in de rule creator. Hierdoor is hij breed inzetbaar.

+

Verscheidenheid aan tonen
Tonen te regelen in de rule creator

-

Geen accu
Prijs (iets duurder dan concurrent)
USB aansluiting

Ik kom ook nog met een vergelijking met de Aeon Labs Siren (waarschijnlijk eind deze week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
Ik snap even niet waarom dit een musthave voor een alarm systeem is als er geen backup batterij mogelijk is.
Dat hij meerdere tonen heb is leuk maar dat is juist een extra wat absoluut geen musthave zou moeten zijn,in ieder geval niet voor de functie alarm (snap best dat het handig is).
Weet je overigens zeker dat het van Philio-Tech vandaan komt? Dat zijn volgens mij namelijk rebrands van TKB... Dacht ik.
Wel mooi plat subtiel dingetje maar de Usb verpest dat imho... Als ze dan toch zwave plus zijn (met vermindert energieverbruik)...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DRuw schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:20:
Ik snap even niet waarom dit een musthave voor een alarm systeem is als er geen backup batterij mogelijk is.
Ik bedoel überhaupt een sirene. Als je echt wilt kan hij wel een backup batterij hebben. Vraag alleen niet hoe dit werkt.
Dat hij meerdere tonen heb is leuk maar dat is juist een extra wat absoluut geen musthave zou moeten zijn,in ieder geval niet voor de functie alarm (snap best dat het handig is).
Dat zeg ik volgens mij ook nergens. Het is fijn dat je hem ook nog voor andere zaken kunt gebruiken.
Weet je overigens zeker dat het van Philio-Tech vandaan komt? Dat zijn volgens mij namelijk rebrands van TKB... Dacht ik.
Het staat op de achterkant van de sirene. Maar kan natuurlijk best zijn dat Philio hem ook weer inkoopt maar dat lijkt me sterk.
Wel mooi plat subtiel dingetje maar de Usb verpest dat imho... Als ze dan toch zwave plus zijn (met vermindert energieverbruik)...
Eens die USB aansluiting snap ik ook niet maar goed je kan niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Ja ok.. En alarm zonder sirene is ook weer niet handig he ;)
Ik denk dat ik het een beetje verkeerd heb gelezen of geïnterpreteerd. Met name dat ik dacht dat je bedoelde dat juist deze een musthave was t.o.v. andere sirenes dus:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Een sirene is niet altijd wenselijk :)
Als je in een rijtjeshuis woont en je kat loopt door een sensor, zullen je buren niet blij zijn met je sirene

Op de Zipato security module zit een usb poort. Ik zie zo op de foto's in de review niet wat voor vermogen de sirene trekt, maar volgens mij moet dat uit die usb-poort wel te 'lenen' zijn

De securitymodule heeft inderdaad een aansluiting voor een backup batterij. Wat ik uit de handleiding kan halen, kun je hier zo'n accu voor gebruiken die ook in UPS-en gebruikt wordt, zo'n zwarte blok-accu.

De module laadt de accu zelf op, zorgt dat hij op spanning blijft en houdt je via het dashboard op de hoogte van de status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan V schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 10:03:

De securitymodule heeft inderdaad een aansluiting voor een backup batterij. Wat ik uit de handleiding kan halen, kun je hier zo'n accu voor gebruiken die ook in UPS-en gebruikt wordt, zo'n zwarte blok-accu.
Das wel een goed idee. De power module heeft ook een USB poort :) Zal het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
[...]
[...]
Een onderhoudsvrije SLA-accu van 12V kan gebruikt worden zie ik. Genoeg keuze bij Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-08 09:05
Ik was aan het bestuderen hoe ik in mijn nieuwbouw (in aanbouw) een deurbel zou kunnen verbinden met de zipabox.
Ik snap de oplossing van Robbshop eerlijk gezegd niet goed en de oplossing van vesternet lijkt me veel eenvoudiger. Ik zou een variant met de binary sensor willen zodat ik niet altijd batterijen moet wisselen:
Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/3s8lztjhv/Deurbel.jpg
Wat is er dus nodig:
1: Je moet ofwel op de plek van de Drukknop ofwel op de plek waar de bel staat "meeluisteren" of er spanning komt te staan op de draden.
2: de spanning activeert een relais. Je moet dan 1 van het juiste type kopen, afhankelijk of je bel bvb op 220V AC werkt of 12V DC of ...
3: de relais is aangesloten op de Fibaro Binary Sensor
4: De Binary sensor moet ook ergens stroom van krijgen (8-30V DC). Indien je liever batterijen hebt kan je de fibary door/window sensor gebruiken.

Mijn vragen:
* lijkt dit jullie een correcte oplossing?
* Waar vind ik de juiste types relais?
Mij lijkt deze wel wat (mocht ik een 220V deurbel nemen, maar ze hebben ook andere versies):
Het is een SPNO wat dan blijkbaar betekend dat hij normaal open is en sluit als er spanning is. Echter staat er in de datasheet op p3 Min. permissible load 100 mA, 5 VDC (=). Dat lijkt me erop te wijzen dat hij misschien toch niet spanningsvrij kan schakelen of heb ik dat verkeerd begrepen?

Volgende stap is dan zoeken naar een camera met 2-way audio die ik aan de voordeur kan installeren en een snapshot laten nemen (die ik dan laat samenwerken met Synology surveillance station).
Inbrekers zijn meestal zo vriendelijk om eerst even aan te bellen om te kijken of je thuis bent. Dan kan ik ze vriendelijk aanspreken ook al ben ik niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
esben schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 11:55:
Ik was aan het bestuderen hoe ik in mijn nieuwbouw (in aanbouw) een deurbel zou kunnen verbinden met de zipabox.
[...]
ThinkPadd in "Zipato ZipaBox Domotica gateway"
Werkt perfect, vraag nickyb2 maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Inderdaad ik zag het toevallig net ook en het erge is nog dat ik die post al had gelezen in het verleden :-O
Op zijn minst is mijn tekening denk ik wel handig voor mensen die het graag willen proberen. Die zat er bij jouw uitleg niet bij :-)
Ik schreef in mijn post dat je dus kan meeluisteren op de plek van de drukknop of de bel maar inderdaad kan het ook op de plek waar de stroomvoorziening is zoals jullie hebben gedaan.

Het enige ingewikkelde is dus de juiste relais vinden, en dat is voor mij een beetje chinees maar ik zal ter zijner tijd (als ik weet welke bel het wordt hier maar eens om hulp vragen om de juiste relais erbij te krijgen (ik begrijp uit jouw post dat ze ook niet te zwaar mogen zijn). In ieder geval weet ik dus dat deze oplossing werkt.
ThinkPadd schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 13:41:
Je kunt gewoon zo'n alarmzone gebruiken volgens mij. NO en dan zo'n weerstandje erover. Dan zou het moeten werken met het Finder relais wat ik noemde. Dat soort inputs zijn juist voor toepassingen zoals dit gemaakt.

De Input is minder handig in dit geval.
Ik ben van plan om klassieke bewegingsdetectoren met alarmkabel in de woning te laten installeren en deze dan zelf op die security module aan te sluiten. Het is dan inderdaad een mogelijkheid om deze module te gebruiken in plaats van de fibaro binary sensor. Maar ben je zeker dat het mogelijk is om in te stellen dat de deurbel dan wel notificaties moet genereren maar NIET het alarm af laat gaan?

[ Voor 17% gewijzigd door quizzical op 18-08-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
esben schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:36:
[...]
Maar ben je zeker dat het mogelijk is om in te stellen dat de deurbel dan wel notificaties moet genereren maar NIET het alarm af laat gaan?
Nee, heb zelf geen ZipaBox namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Misschien een domme vraag maar voor de zekerheid over die binary sensor van Fibaro: ik veronderstel dat vor die potentiaalvrije input je ook een electriciteitsdraad mag gebruiken (waar ik dan natuurlijk geen stroom op zet)?

Voor degenen die interesse hebben in de use case:
Steinel heeft supergoeie bewegingssensoren die lampen kunnen schakelen. Je kunt er een module insteken die een potentiaalvrij contact maakt.
Als ik daar nu een 5-aderige electriciteitsdraad (5g1,5) naartoe stuur kan ik het als volgt gebruiken:
1: Load
2: Neutraal
3: Aarding
4 & 5: draden voor potentiaalvrij contact.
Op deze manier hoeft de fibaro binary sensor + zijn voeding (of de zipato security module mocht ik nog een zone over hebben) niet buiten bij de sensor te hangen maar kan die in de kelder.

[ Voor 5% gewijzigd door quizzical op 21-08-2015 20:36 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Koper is koper, dus wat dat betreft zou het prima kunnen lijkt me.

Het mindere hieraan is dat je draad gebruikt die de kenmerken en kleuren heeft van elektriciteitsdraad, wat in de toekomst (of als iemand anders eraan werkt) verwarring kan zaaien.

Waarom geen UTP trekken? Dat is goedkoper en kan minder verwarring opleveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Een sirene is niet altijd wenselijk :)
Als je in een rijtjeshuis woont en je kat loopt door een sensor, zullen je buren niet blij zijn met je sirene
Alarm zonder sirene is nutteloos. Waarom? Het is juist de bedoeling dat een inbreker een sirene hoort en vertrekt. En ja zo werkt dat. Bij de inbrekers waar het niet werkt waren ze toch wel binnen gekomen, alarm of niet. Als je kat een sensor triggered en daarmee een alarm af laat gaan dan klopt er iets niet in het alarm. Dan is het nutteloos want dan krijg je toch teveel false alerts.

Wat anders, hoe is het inmiddels met de stabiliteit van de box/software/cloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Gelukkig zitten er tussen zwart en wit nog een hele hoop tinten grijs. Minimaal 50 :)

Ik ken een aantal mensen met een alarmsysteem. Sommige daarvan zijn professioneel aangelegd, anderen door mensen zelf. Toch worden 9 van de 10 alarmen niet of nauwelijks gebruikt, omdat ze in de praktijk net niet goed werken of net niet handig zijn.

Soms is de reden dat men simpelweg vergeet om het huis te armen als ze weggaan, soms door de vele false positives.
Je hebt helemaal gelijk. Dan moet het maar beter geprogrammeerd worden. Dat klopt. En als iedereen zich aan de snelheid houdt en niemand rijdt meer door rood zijn we ook van alle verkeersdoden af. En als ze de Titanic van piepschuim gemaakt hadden, was hij niet gezonken.

Het probleem is dat een 100% waterdicht én gebruiksvriendelijk alarm best lastig is. Hou bij het inregelen maar eens rekening met
- Het verschil tussen een alarm voor als je thuis bent ('s nachts) en een alarm voor als je weg bent
- Als je al thuis bent, dat je wel gewoon naar de wc kunt zonder het alarm af te laten gaan
- Dat huisdieren niks kunnen triggeren
- Dat als 's nachts ooit je partner/kind met zijn zatte harsens thuis komt, hij/zij het alarm nog snapt
- Sowieso een vrouw/partner/kindvriendelijk alarm
- Als je van huis gaat, dat je vanuit de voordeur en de achterdeur het alarm moet kunnen inschakelen
- Dat je schoonmaakster ook binnen moet kunnen, zonder uitgebreide handleiding
- Dat als je toch van huis bent en het alarm vergeten bent, je het alsnog in kunt schakelen
En dan zijn er nog een hoop uitdagingen meer :)

Voordat je alles goed en waterdicht hebt werken, ben je best wel even aan het tweaken. Als dan om het hondsgezeik 130dB de straat in loeit, denk ik niet echt dat je buren je heel erg gaan waarderen. Zeker niet als het 's nachts gebeurt :)

Ik heb nu een wired sirene bij mijn security module, maar totdat ik zeker weet dat ik alle glitches en bugs weg heb, hou ik het alarm even bij rood knipperende Hue-lampen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Oh, ik vatte jouw reactie op als dat een alarm zonder sirene net zo goed werkt en een sirene alleen maa overlast veroorzaakt voor de buren :)
Eens met al je punten. Zeker in de testfase is een sirene inderdaad niet wenselijk. Zo heb ik het hier ook gedaan. Motion detectie is voor de basis alarmering niet meteen nodig. Huis staat al op scherp als deur/raamsensoren in gebruik zijn. In alle gevallen die ik ken (en dat zijn er helaas nogal wat het afgelopen jaar) was de combo deur- en raamsensoren en een sirene afdoende geweest. In een van de gevallen was een glassnijder gebruikt om een raamgrendel te openen waarna alsnog het raamcontact zou zijn verbroken.

Motion ga ik hier dus uiteindelijk wel gebruiken maar heeft weinig toegevoegde waarde imho als je overal magneetcontacten hebt al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
In de straat waar ik mijn woning aan het bouwen ben (België) ligt blijkbaar 3x230V (en niet 3 X 400V + N).
Blijkbaar betekend dit dus dat ik 3 fasedraden heb die elk 133V [=230V/ vierkantwortel(3)] hebben en als je dan iets aansluit op 2 (van die 3) fasedraden je 230V krijgt.
Ik heb dus ook geen nuldraad.
Dus op een lamp sluit ik niet op de ene kant de fasedraad en de andere kant de nuldraad aan maar aan de ene kant één fasedraad en aan de andere kant een andere fasedraad.
Mijn veronderstelling is dat de Z-wave componenten (Qubino switches, fibaro dimmers etc) hier gewoon braaf mee overweg kunnen en dat ik de gewone aansluitschema's mag volgens met als enige verschil dat de nuldraad eigenlijk een tweede fasedraad is?
In het geval van een dimmer dacht ik eerst een probleem te hebben omdat de dimmer slechts 1 fase van 133V dimt en niet de andere fase waardoor de lamp nog steeds stevig blijft branden.
Het lijkt me echter dat de dimmer op het spanningsverschil tussen de 2 fasedraden zal werken en het dus geen probleem is.

[ Voor 17% gewijzigd door quizzical op 26-08-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Voor de geinteresseerden (sommige zaken zijn vanzelfsprekend voor de meesten maar hoop dat iedereen wat bij leert :) ):
Ik wil graag de electrische installatie van mijn nieuwbouw zo laten bouwen dat het zowel met als zonder Z-wave goed werkt.
1 van de moeilijkheden was wat te doen als er 3 of meer schakelaars 1 lichtcontact bedienen. Meestal is er dan een teleruptor/impulsrelais in de schakelkast die dit bedient.
Deze drukschakelaars staan parallel geschakeld en komen dan toe op de teleruptor in de schakelkast die dan een signaal krijgt als 1 van de drukknoppen ingeduwd wordt. Er lopen dan ook 2 draden van de teleruptor die de lampen van toestand zal doen veranderen (uit als ze aanstonden en omgekeerd).
Hier staat het mooi uitgelegd: http://tutoriels.domotiqu...e-cas-du-telerupteur.html
Ik wil dus graag hetzelfde bekomen met z-wave maar waarbij de bekabeling zoveel mogelijk identiek is zodat ik nog steeds terugkan naar een klassieke installatie.
Op diezelfde pagina tonen ze dus hoe dat kan, zoals je ziet zijn de draden die in de muren lopen identiek. Maar ik veronderstel dat er wel ergens een regel zal zijn dat zo een losse z-wave switch in de schakelkast niet mag.
Ziehier de oplossing: Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mOiOXfL.png hiermee past de Fibaro Switch dus op je DIN-rail.
Je besteld dus dit ding of dit ding en de Fibaro switch past erin. Helaas past het afsluitdekseltje er niet meer op omdat de fibaro switch te breed is.
Maar je kunt dus blijkbaar ook een tussenstuk krijgen en dan passen er dus 2 switches in en past het afsluitdeksel er wel op.
Indien je een ander soort rail hebt is daar ook een oplossing voor.
Indien ik later toch gewoon een teleruptor wil gebruiken is het een kwestie van de Din-Rail Z-wave switch eruit te halen en de teleruptor in de plaats te zetten met lichtjes andere bedrading.
Zou deze oplossing door een electriciteitskeuring komen?
De draden van de drukschakelaars en lampen kunnen dus met schroefjes op de behuizing vastgemaakt worden maar vandaar moet ik dus draden zo te zien solderen om ze daarna op de Fibaro switch te bevestigen.
Iemand een idee waar ik die soldeervoetjes kan krijgen die gebruikt worden op de foto in mijn post?

Nog iets dat ik interessant vond:
Ik vond de hotelschakelingoplossingen van robbshop niet zo goed, optie 1 vereist bvb dat je ergens nog een aparte neutrale en fasedraad hebt voor je Fibaro dimmer. Ik heb hier een hele mooie oplossing gevonden waarbij je de bi-stabiele schakelaars kan houden, geen neutrale draad nodig heb bij de schakelaar, en geen nieuwe kabels hoeft te trekken!

PS: een reactie op mijn vorige post is nog steeds zeer welkom ;)

• Twan V

Twan V

Ziet er goed uit! Al is voor zover ik weet optie 1 van Robbshop hier wel de de-facto standaard.

Drievoudige hotelschakelaars werken volgens mij ook volgens dit principe:
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/39979_kruisschakeling_1.gif
...maar ik ben met je eens dat je dan wel een hele berg zwarte draad moet trekken :X

• quizzical
Twan V schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:05:
Ziet er goed uit! Al is voor zover ik weet optie 1 van Robbshop hier wel de de-facto standaard.

Drievoudige hotelschakelaars werken volgens mij ook volgens dit principe:
[afbeelding]
...maar ik ben met je eens dat je dan wel een hele berg zwarte draad moet trekken :X
De uitgangssituatie zoals beschreven in Optie 1 bij robbshop is inderdaad de standaard werkwijze. Echter heb je voor hun beschreven oplossing dus wel een aparte fasedraad en Nuldraad naar de laatste schakelaar nodig. Die oplossing op die Franse site werkt met dezelfde uitgangssituatie maar je hebt geen aparte fasedraad en nuldraad nodig bij de laatste schakelaar. Daarom lijkt deze me veruit beter.

Ik veronderstel dat de Optie 1 oplossing van Robbshop wel de beste is bij die drievoudige hotelschakelaar waar je het over hebt. Onderstaande oplossing lijkt me te werken in dit geval:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/frknvjb7x/switch.jpg
Ik denk dat er geen variant van de oplossing op die Franse site te bedenken is die werkt bij een drievoudige hotelschakelaar.
Een alternatief (met een dimmer ipv een switch) die misschien in sommige situaties handig zou kunnen zijn is deze:
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/cw7koo77x/Dimmer.jpg
Maar in de meeste situaties zal hij niet handig zijn omdat je nu een draad van zowel je 1e als 3e schakelaar op dezelfde plek nodig hebt.
Bovenstaande oplossingen zijn trouwens oneindig uitbreidbaard naar 4-10- 200 - ... schakelaars je moet gewoon telkens een kruisschakelaar toevoegen in het schema.

Heeft er iemand trouwens een oplossing gevonden/bedacht om z-wave switches en dimmers dubbelpolig te laten werken? Buitenverlichting en in de badkamer is het namelijk de gewoonte om verlichting dubbelpolig te schakelen.

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Eerste keer dat ik dat hoor eerlijk gezegd... Badkamer en buiten en tuinverlichting is gewoon enkel polig bij mij hoor... Zou ook niet zo goed de reden weten waarom niet?

• quizzical
DRuw schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:47:
Eerste keer dat ik dat hoor eerlijk gezegd... Badkamer en buiten en tuinverlichting is gewoon enkel polig bij mij hoor... Zou ook niet zo goed de reden weten waarom niet?
Had natuurlijk even moeten herhalen dat ik in België woon ;)
Het AREI (wetgeving rond electrische installaties) vereiste vroeger dat vochtige ruimtes en buiteninstallaties met dubbelpolige schakelaars werkten.
Dat blijft het veiligste.
Ik probeer momenteel uit te zoeken of ik in mijn situatie verplicht ben overal dubbelpolige schakelaars te gebruiken.
Zoals hier beschreven heb ik geen nuldraad in mijn nieuwbouw. Een lamp is normaliter op een fasedraad en een nuldraad aangesloten. In mijn geval is de lamp aangesloten op 2 fasedraden.
Voor hoeverre ik het begrijp is mijn Z-wave avontuur (heb enkel de zipabox gekocht tot nu toe maar wel al maanden research gedaan) naar de kl*ten als ik dubbelpolig moet schakelen omdat de dimmers en switches dat simpelweg niet kunnen :(
Hier is wat de regel zegt:
De schakelaar voor sturing en scheiding moeten de gelijktijdige onderbreking (homopolaire onderbreking) van alle fazegeleiders verzekeren.

[In huishoudelijke installaties is het toegelaten enkelpolige schakelaars, teleruptors, relais of dimmers aan te wenden in eenfasige stroombanen voor de voeding van verlichtingstoestellen, contactdozen en hulpstroombanen voor zover het een vaste aansluiting betreft en hun nominale stroom niet groter is dan 16 A.]
Ik zou het wel begrijpen als het verplicht is vermits bij enkelpolig schakelen kan die andere fasedraad mij nog steeds een stroomstoot geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nluiten
  • Laatst online: 29-07 01:11
Hehe er is eindelijk een fatsoenlijke iOS app. Op Android gebruik ik ImperiHome al een tijdje en deze is nu ook beschikbaar voor iOS. Hopelijk voegen ze snel Siri toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de nieuwe Zipabox website slaag ik er niet meer in om 'bindings' te definiëren voor devices.

Specifiek in mijn geval betreft het een Fibaro relay switch, waarmee ik een andere Fibaro relay switch wil koppelen. Als ik overschakel naar de oude website, is dit nochtans vrij eenvoudig te realiseren met wat checkboxen te enablen in de 'Bindings'-tab.

Iemand enig idee waar ik deze optie terug kan vinden in de nieuwe userinterface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 09:58:
Op de nieuwe Zipabox website slaag ik er niet meer in om 'bindings' te definiëren voor devices.

Specifiek in mijn geval betreft het een Fibaro relay switch, waarmee ik een andere Fibaro relay switch wil koppelen. Als ik overschakel naar de oude website, is dit nochtans vrij eenvoudig te realiseren met wat checkboxen te enablen in de 'Bindings'-tab.

Iemand enig idee waar ik deze optie terug kan vinden in de nieuwe userinterface?
Nog niet ze zijn er mee bezig. Komt met de nieuwe firmware welke volgens mij deze week eraan komt. (nog niet de v1.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Laatst online: 16-09 12:10
nluiten schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 00:25:
Hehe er is eindelijk een fatsoenlijke iOS app. Op Android gebruik ik ImperiHome al een tijdje en deze is nu ook beschikbaar voor iOS. Hopelijk voegen ze snel Siri toe :)
Kijk daar wordt ik blij van. Dank voor de tip. Zat ik al maanden op te wachten........
Op Android gebruikt en geeft inderdaad veel mogelijkheden om je eigen indeling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anjos schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 21:59:
[...]

Kijk daar wordt ik blij van. Dank voor de tip. Zat ik al maanden op te wachten........
Op Android gebruikt en geeft inderdaad veel mogelijkheden om je eigen indeling te maken.
Alleen bij mij laat imperihome op ios geen graphs zien. cannot load data of zoiets in die richting geeft ie aan.
en mis het zwarte thema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gratje schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 13:50:
[...]
Alleen bij mij laat imperihome op ios geen graphs zien. cannot load data of zoiets in die richting geeft ie aan.
en mis het zwarte thema.
Das bij de Android APP ook het geval, tenminste bij de meeste devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag samen met de mensen van zipato mijn camera aan de gang gekregen.

Het idee was om een volledige zipabox oplossing te krijgen om bij het indrukken van de deurbel een email met foto te krijgen. Het was even lastig om de camera er goed in te krijgen, maar heb nu in een eenvoudige rule die mij een email met foto stuurt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/rule-deurbel-email-snapshot.png

De variable wrapper zit er omheen omdat @ThinkPad dreigt om op mijn deurbel te blijven drukken zodat mijn email box vol raakt.

Je ziet twee SendMessage varianten. De eerste stuurt de snapshot naar mijn email adres door de snapshot als attachment toe te voegen. De twee stuurt een Zipato Push message (werkt enkel als je je telefoonnummer invult bij contacten). Ik krijg dus een push naar mijn telefoon, vervolgens open ik mijn mail om de snapshot te kunnen zien.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ziet er goed uit :)

Heb je de variabelen uitbreiding aangeschaft om een foto in een mailtje te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twan V schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 09:24:
Ziet er goed uit :)

Heb je de variabelen uitbreiding aangeschaft om een foto in een mailtje te krijgen?
Nee dat hoeft dus niet. Ik had het eerst ook verwacht, maar de 'attachment' zit er naar mijn weten gratis in voor iedereen met een zipabox < versie 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is firmware 0.9.999.8 gearriveerd. Ik heb enkel problemen gekregen met mijn Aeotec Multisensers, zowel een GEN 5 als een GEN 6. Beide detecteerden geen motion meer.

Na verwijderen en opnieuw toevoegen werken ze weer zoals voorheen.

Jullie nog problemen ondervonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben nu aan het updaten. Lijkt allemaal te werken.

Fijn als je devices opnieuw moet toevoegen. NOT

Er is (komt) trouwens een functie dat je devices kun vervangen.

Change log:

- Alarm: zone persistent state fixes
- Alarm: firing StateChangeEvents on PartitionControl after restore
- General: forced https connections
- General: http headers case sensitivity fix in local API
- General: fixed the use of content-length header in local API
- General: reboot no longer required after setting config on box with clear config
- General: added support for mdns discovery on multiple NIFs
- General: added support for multiple servers when connected to 3G backup
- General: added support for configuring NTP servers
- Z-Wave: clear association groups before settings associations
- Z-Wave: change AGI_GROUP_REPORT lsb byte to denote lifeline group
- Z-Wave: security handling fixes to tighten secure device handling
- Z-Wave: security fixes, add more keypress modes to ZwaveSceneInput
- Z-Wave: device configuration fixes&tweaks
- Z-Wave: fix device configuration wrong event name
- Z-Wave: fix alternate virtual node indexing
- Z-Wave: minor fixes on BarrierControl and ZwaveBarrierControl
- Z-Wave: minor ZwaveBarrier fixes
- Z-Wave: set specific and generic device class for sensor binary and alarm sensor endpoints
- Z-Wave: fixed invalid state value (0xFF) for levelcontrols
- Z-Wave: implement default configuration for CONTROLLER_SCENE_CONF command class
- Z-Wave: order of configuration fixed
- Z-Wave: disabled auto BASIC_SET redirection
- Z-Wave: do not increment SwitchMUltilevelReport 0.
- Z-Wave: increment special case value 99 from SwitchMultilevelReport
- Z-Wave: BASIC_SET handling fixes
- Z-Wave: assign proper node id for each association group
- Zigbee: ping every 30 seconds
- Zigbee: send battery status event after pairing
- Zigbee: bind to temp and hum sensors
- Zigbee: set trouble on device if trouble bit is set on zonestatus
- Zigbee: send identifyquery command instad off identify to check if device is alive to avoid device blinking
- Zigbee: add fahrenheit support for temperature
- Zigbee: remove pool control
- Zigbee: added TM attribute periodical querying
- Zigbee: added field for low battery message that can be seen via descriptors
- ARW: support for "Blue Comet" ARW radiator valve
- IP: updates for the way Philiphs Hue Bridge is being joined
- IP: improvements on issue handling with Philiphs Hue
- Camera: added wss-wssecurity authentication to Onvif discovery
- Upgrade: add GPG verify for Philio FW upgrade

[ Voor 89% gewijzigd door HeroS op 08-09-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik zie nog niks over default bindings tussen schakelaars en lampen, wat een tijdje terug in dit topic besproken werd. Of mis ik iets :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan V schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:59:
Ik zie nog niks over default bindings tussen schakelaars en lampen, wat een tijdje terug in dit topic besproken werd. Of mis ik iets :?
Het knopje is er al wel maar de functionaliteit nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Dan zijn we al op de helft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat doe je eigenlijk precies met die bindings? Ik heb dat zelf nog nooit geprobeerd en moet eerlijk toegeven dat ik het knopje ook nog niet gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Als ik het goed heb begrepen van een vriend van mij (HomeSeer-gebruiker), dan kun je daarmee vaste relaties leggen tussen bijvoorbeeld lichtschakelaars en lampen (die niet met een zwarte draad direct verbonden zijn).

Dat zorgt ervoor dat als je zipabox sneuvelt of uit staat, je lichtschakelaars en hotelschakelingen blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 13:52:
Bij mij is firmware 0.9.999.8 gearriveerd. Ik heb enkel problemen gekregen met mijn Aeotec Multisensers, zowel een GEN 5 als een GEN 6. Beide detecteerden geen motion meer.

Na verwijderen en opnieuw toevoegen werken ze weer zoals voorheen.

Jullie nog problemen ondervonden?
mijn Aeotec 6-in-1 Multisensor had geen last, die werkt nog precies zoals voor de firmware upgrade. Zie ook geen ander gedrag wat betreft de Zipato Led lampen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw

DRuw

Topicstarter
Twan V schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 18:11:
Als ik het goed heb begrepen van een vriend van mij (HomeSeer-gebruiker), dan kun je daarmee vaste relaties leggen tussen bijvoorbeeld lichtschakelaars en lampen (die niet met een zwarte draad direct verbonden zijn).

Dat zorgt ervoor dat als je zipabox sneuvelt of uit staat, je lichtschakelaars en hotelschakelingen blijven werken.
Associatie bedoelen jullie toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djbarney schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 19:04:
[...]

mijn Aeotec 6-in-1 Multisensor had geen last, die werkt nog precies zoals voor de firmware upgrade. Zie ook geen ander gedrag wat betreft de Zipato Led lampen overigens.
Mijn vader heeft ook een GEN 6, die deed het ook niet meer.

Mijn nieuwe philips Hue doet het ook niet, opnieuw toevoegen gaat hetlaas ook niet. Gelukkig kan ik die nog via de Hue app aansturen, maar is nu wel even jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:34
Sinds vandaag ook een Zipato naast mijn vera aangeschaft, om eens te experimenteren tussen verschillende controllers. Nu lijken me die Philips hue lampen ook wel intressant. Maar betekent dit als je een Zipato als controller gebruikt de Bridge van Philips Hue niet meer nodig hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door Morpheusk op 09-09-2015 14:10 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morpheusk schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:09:
Sinds vandaag ook een Zipato naast mijn vera aangeschaft, om eens te experimenteren tussen verschillende controllers. Nu lijken me die Philips hue lampen ook wel intressant. Maar betekent dit als je een Zipato als controller gebruikt de Bridge van Philips Hue niet meer nodig hebt?
Jawel, de Zipabox communiceert met de Bridge. Ik heb nu alleen problemen met mijn Hue. Sinds de nieuwe firmware krijg ik mijn Bridge niet meer gekoppeld. Gaat vast opgelost worden, maar het is maar dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Oké, vraag me dan wel af wat het voordeel is van deze ledlampen tegen over een zwave schakelaar/dimmer. Bespaard je toch ook weer een extra tussenstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morpheusk schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:58:
Oké, vraag me dan wel af wat het voordeel is van deze ledlampen tegen over een zwave schakelaar/dimmer. Bespaard je toch ook weer een extra tussenstation?
Wat ik fijn vind aan mijn schakelaars en dimmers (die heb ik ingebouwd achter pulsschakelaars) is dat als de bridge en de zipabox uit staan, om wat voor reden dan ook, dan werken mijn lampen nog gewoon.

Ik heb mijn Hue pas een paar dagen die misschien is daar ook wel wat soortgelijks op te verzinnen, maar naar mijn weten zul je altijd een bridge of misschien een andere philips hue afstandsbediening nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:06:
[...]

Wat ik fijn vind aan mijn schakelaars en dimmers (die heb ik ingebouwd achter pulsschakelaars) is dat als de bridge en de zipabox uit staan, om wat voor reden dan ook, dan werken mijn lampen nog gewoon.
Dit heb ik nu ook.
Ik heb mijn Hue pas een paar dagen die misschien is daar ook wel wat soortgelijks op te verzinnen, maar naar mijn weten zul je altijd een bridge of misschien een andere philips hue afstandsbediening nodig hebben.
Dat is nadeel dus, nu nog voordelen. :*) Of zijn de ledlampen gewoon vele malen beter dan andere merken. Ik zie ook dat er Zipato ledlampen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quizzical
Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 18:39:
Het was even lastig om de camera er goed in te krijgen, maar heb nu in een eenvoudige rule die mij een email met foto stuurt.
Heb je nog wat tips opgedaan? Wat waren de problemen bij het toevoegen van de camera?
Ik denk dat ik mijn IP camera's compleet onafhankelijk van de Zipabox ga houden en gewoon de synology surveillance station gebruiken.
Helaas nog geen kwalitatieve oplossing gevonden om bvb vanop mijn werk of vakantie te kunnen praten met degene aan de deurbel thuis.
  • De Ring en Skybell hoor ik te veel problemen over (ze zijn blijkbaar niet eens goed waterdicht!) + dit zijn standalone apparaten (zal niet werken op bvb synology surveillance station).
  • De Doorbird is nog te nieuw, dus kan ik niet veel over vinden. Bovendien erg duur. Wel fijn dat hij POE heeft! Helaas ook standalone.
  • De nieuwe versie van surveillance station ondersteund 2-way audio maar het is niet duidelijk of de mobiele apps dit ook ondersteunen. Bovendien heb ik nog nergens gelezen dat iemand dit successvol gebruikt.
  • Er zijn mobiele apps zoals tinyCam Monitor Pro die 2-way audio ondersteunen voor sommige apparaten maar vind maar eens een model dat buiten werkt en ofwel een degelijke microfoon en speaker heeft zodat je kunt praten terwijl de camera op bvb 2 meter van de persoon staat ofwel een model dat zo klein en compact is dat je hem bij de deur kan monteren zoals de Skybell en Ring (vandalisme?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Morpheusk schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:10:
[...]

Dit heb ik nu ook.

[...]

Dat is nadeel dus, nu nog voordelen. :*) Of zijn de ledlampen gewoon vele malen beter dan andere merken. Ik zie ook dat er Zipato ledlampen zijn.
Voordeel 1: Hue wordt over het algemeen beter gereviewd dan de Zipato RGBW (zie bijvoorbeeld http://www.thijsschreijer.nl/blog/?p=907)
Voordeel 2: Een witte hue-lamp is (als je al een bridge hebt) goedkoper dan een gloeilamp met een Z-wave module. Zeker met de nieuwe Lumen-serie

Maar ik denk dat dit meer een discussie is voor het algemene domoticatopic of voor [Philips Hue] Ervaringen & discussie

[ Voor 6% gewijzigd door Twan V op 09-09-2015 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Twan V schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:44:
[...]

Voordeel 1: Hue wordt over het algemeen beter gereviewd dan de Zipato RGBW (zie bijvoorbeeld http://www.thijsschreijer.nl/blog/?p=907)
Voordeel 2: Een witte hue-lamp is (als je al een bridge hebt) goedkoper dan een gloeilamp met een Z-wave module. Zeker met de nieuwe Lumen-serie

Maar ik denk dat dit meer een discussie is voor het algemene domoticatopic of voor [Philips Hue] Ervaringen & discussie
Het voordeel wat mij betreft (heb nu 2 van de Zipato RGBW's, worden er binnenkort meer), is dat ik geen hue bridge nodig heb om te kunnen communiceren met mijn lampen. Heb wel de Zipabox er bij hangen om ze aan te sturen. Het verhaal dat een paar posts geleden is toegelicht, over de bindings, zou er ook voor moeten kunnen zorgen dat schakelaars en die lampen, met elkaar blijven werken, zelfs als de zipabox om welke reden dan ook uit staat. Sowieso werken mijn rgbw's prima zonder controller, dus gewoon met de knop aan of uit drukken, is de vorige stand aan of uit. (was de lamp groen, dan is hij daarna weer groen.) Geen idee overigens of de Hue's dat ook kunnen.

Ik vind overigens de Zipato RGBW's zeker niet perfect, zou graag een smooth gradatie zien van 0 naar 100 % power, zodat lampen een beetje netjes en langzaam aan kunnen gaan, ipv van 0 naar 20% en dan zichtbare stapjes omhoog in power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

esben schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:19:
[...]

Heb je nog wat tips opgedaan? Wat waren de problemen bij het toevoegen van de camera?
Ik denk dat ik mijn IP camera's compleet onafhankelijk van de Zipabox ga houden en gewoon de synology surveillance station gebruiken.
Helaas nog geen kwalitatieve oplossing gevonden om bvb vanop mijn werk of vakantie te kunnen praten met degene aan de deurbel thuis.
  • De Ring en Skybell hoor ik te veel problemen over (ze zijn blijkbaar niet eens goed waterdicht!) + dit zijn standalone apparaten (zal niet werken op bvb synology surveillance station).
  • De Doorbird is nog te nieuw, dus kan ik niet veel over vinden. Bovendien erg duur. Wel fijn dat hij POE heeft! Helaas ook standalone.
  • De nieuwe versie van surveillance station ondersteund 2-way audio maar het is niet duidelijk of de mobiele apps dit ook ondersteunen. Bovendien heb ik nog nergens gelezen dat iemand dit successvol gebruikt.
  • Er zijn mobiele apps zoals tinyCam Monitor Pro die 2-way audio ondersteunen voor sommige apparaten maar vind maar eens een model dat buiten werkt en ofwel een degelijke microfoon en speaker heeft zodat je kunt praten terwijl de camera op bvb 2 meter van de persoon staat ofwel een model dat zo klein en compact is dat je hem bij de deur kan monteren zoals de Skybell en Ring (vandalisme?).
Het toevoegen van de camera leek goed te gaan, maar er stond dan toch nog ergens iets verkeerd. Ik vermoed in de FTP settings die Zipato genereerd met als gevolg dat het dus niet gaat werken. Nogmaals toevoegen lost dat vaak op. Ik heb hetzelfde gehad met een andere camera. Beide werken nu prima.

De tip die ik je kan meegeven is dat het aan te bevelen is om een MPEG stream uit je camera te halen en deze in de Zipabox op te voeren. Mijn Foscam camera kon ik één van de stream omzetten van H264 naar MPEG. Die MPEG stream is zowel in de Web Portal als in de App net even wat vlotter te voorschijn te tonen. Al lever je iets in op kwaliteit.

Een andere tip is dat het maken van snapshot vrij snel verloopt, echter duurt het even voordat hij op de FTP server van Zipato geplaatst is. Je zult dus een wait moeten zetten tussen het maken van de snapshot en het versturen van de message. Het versturen van de message pakt namelijk de laatste snapshot en anders heb je kans op de vorige snapshot.

Bij mij loopt alles ook via de survailance station van de synology, daarmee bedoel ik dan het opnemen op beweging. Ik gebruik enkel de Zipabox voor het 'deurbel' -> stuur snapshot stuk.

Gewoon even wat opgooien. Maar waarom niet een losse audio oplossing en de losse camera? Ik snap best dat het mooier is dat het allemaal ingebakken zit, maar wie weet kun je een betere kwaliteit behalen met losse producten. Intercom systemen zijn er natuurlijk in overvloed dus misschien meer keus.
De Hue's gaan zowiezo wit branden als er stroom op komt. Het idee is volgens mij niet om ze van het stroom af te halen. Ik heb gekozen voor de Hue's omdat het mij een volwassener product leek, al heb ik de Zipato RGB wel overwogen. Die van de Aeon Labs ook, maar naar mijn weten werden die nog niet volledig ondersteund.

Ik zie mij in de toekomst nog wel eens afstappen van de Zipabox naar iets anders en ben benieuwd of die Zipato RGB lampen dan ook nog ondersteund gaan worden. Ik heb dan meer vertrouwen in de Hue lijn, maar het blijft koffiedik kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mochten jullie net zoals ik vele ongebruikte variabelen hebben, je kunt ze tegenwoordig verwijderen via de API. Mocht het nog niet bekend zijn.
  1. Ga naar de API.
  2. Vervolgens klap je 'rules' open.
  3. Voer the 'Get all Rules' operatie uit.
  4. Zoek in de lijst naar de variable die je wilt verwijderen, deze lijst bevat zowel rules als variabelen.
  5. Onthoudt het 'id' van de variabele.
  6. Klap dan de 'Delete a Rule' (hij heet momenteel delete a schedule, typfout denk ik).
  7. Vul het id van de variabele in en voer de operatie uit.
De variabele zal dan nu weg moeten zijn. Je zult waarschijnlijk wel je web portal even moeten verversen.

• quizzical
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2015 @ 17:01:
[...]
Gewoon even wat opgooien. Maar waarom niet een losse audio oplossing en de losse camera? Ik snap best dat het mooier is dat het allemaal ingebakken zit, maar wie weet kun je een betere kwaliteit behalen met losse producten. Intercom systemen zijn er natuurlijk in overvloed dus misschien meer keus.
Bedankt voor de handige tips! Ik heb wel geen intercom systeem gevonden die ik via internet op mijn mobieltje kan gebruiken. Behalve 1 die voor de internet feature €69 per jaar aanrekent...

Verwijderd

esben schreef op donderdag 10 september 2015 @ 10:10:
[...]

Bedankt voor de handige tips! Ik heb wel geen intercom systeem gevonden die ik via internet op mijn mobieltje kan gebruiken. Behalve 1 die voor de internet feature €69 per jaar aanrekent...
Graag gedaan. Mocht je het implementeren ben ik erg benieuw hoe je dat gedaan hebt. Het lijkt mij namelijk ook wel een mooi systeem om remote te vragen wat een persoon komt doen bij mij deur.

Vooral handig voor die verkopers, hoe ik niet van de bank af :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Hoe hebben jullie de Philips Hue gekoppeld aan de Zipato? Wanneer ik dit probeer via het web krijg ik "No network found" en als ik het via androidapp probeer krijg ik de melding "Device not yet supported".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morpheusk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:18:
Hoe hebben jullie de Philips Hue gekoppeld aan de Zipato? Wanneer ik dit probeer via het web krijg ik "No network found" en als ik het via androidapp probeer krijg ik de melding "Device not yet supported".
Ik heb eenvoudig bij 'add device' de Philips Hue geselecteerd. Die staat bij mij links onder. Vervolgens moet je nogmaals op Philips Hue drukken en dan bij Discovery op de Bridge Knop.

Het is aan te raden om de lampen aan te zetten als je hem toevoegt, dan vindt hij de lampen wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:37:
[...]

Ik heb eenvoudig bij 'add device' de Philips Hue geselecteerd. Die staat bij mij links onder. Vervolgens moet je nogmaals op Philips Hue drukken en dan bij Discovery op de Bridge Knop.

Het is aan te raden om de lampen aan te zetten als je hem toevoegt, dan vindt hij de lampen wat beter.
Ik heb zojuist de firmware gedowngrade naar 0.9.999.3a en nu krijg ik de mogelijkheid om de bridge te vinden.

*edit: Iets te vroeg gejuicht. Het toevoegen lukt nog niet. Searching for devices en vervolgens configuration failed, ahja al het begin is lastig O-)

Edit2: Nu vind ik wel een optie in me Zipato om een licentie te kopen voor 59 dollar voor de Philips Hue 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Morpheusk op 15-09-2015 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morpheusk schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:47:
[...]

Ik heb zojuist de firmware gedowngrade naar 0.9.999.3a en nu krijg ik de mogelijkheid om de bridge te vinden.

*edit: Iets te vroeg gejuicht. Het toevoegen lukt nog niet. Searching for devices en vervolgens configuration failed, ahja al het begin is lastig O-)

Edit2: Nu vind ik wel een optie in me Zipato om een licentie te kopen voor 59 dollar voor de Philips Hue 8)7
Ik werk zelf met versie 0.9.999.8a. Vandaag kwamen twee nieuwe lux lampen binnen deze heb ik gekoppeld door de boel eerst te verwijderen en opnieuw toe te voegen. Ik kon zo gauw geen 'voeg lamp toe' in de Web Portal vinden. Ik zal je vertellen hoe ik de Philips Hue toegevoegd heb:
  1. Alles verwijderen wat te maken heeft met Philips Hue (regels uitgezonderd)
  2. Sync
  3. (als ik op dit moment geen toevoegen kreeg ik ook configuration errors)
  4. Reboot je Zipabox (door het stroom er af te halen, geef het een moment om op te starten, vooral je storage duurt een aantal minuten)
  5. Klik op add device
  6. Selecteer het Philips Hue network
  7. Selecteer de Philips Hue
  8. Je krijgt dan een groene knop ik beeld. Loop EERST naar je Bridge en druk op de knop, vervolgens op die groene knop op je beeld
  9. Duimen.. Duimen.. .Duimen..
Bij mij werkte het bij de derde keer. Helaas heb ik een andere firmware dan jou dus ik weet niet zeker of jij dezelfde stappen hebt.
Pagina: 1 ... 21 ... 27 Laatste