Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen
Verwijderd
Die van mij werken prima. Klinkt alsof die van jou niet helemaal goed is. Terugbrengen?Twan V schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:15:
Ik ben over de qubino's ook niet helemaal te spreken. Ik heb er een die met een pulsdrukker aleen aan gaat, uitzetten of dimmen gaat alleen via de app/webportal en een andere waarbij het dimmen met de knop soms werkt maar meestal niet.
Ik heb ook al 2 qubino's gehad die stuk zijn gegaan. 1 dimmer en 1 dubbele switch. In totaal heb ik er 7. Ik vind dat best veel binnen 3/4 jaar.Twan V schreef op woensdag 16 september 2015 @ 12:15:
...als in hij werkt als een switch? Of komt er helemaal geen licht uit?
Werkt hij vanuit de app/webportal wel?
Ik ben over de qubino's ook niet helemaal te spreken. Ik heb er een die met een pulsdrukker aleen aan gaat, uitzetten of dimmen gaat alleen via de app/webportal en een andere waarbij het dimmen met de knop soms werkt maar meestal niet.
Klaas
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Verwijderd
Gaat het dimmen van Led verlichting ook goed, of moet er nog steeds zo'n extra weerstand tussen?HeroS schreef op woensdag 16 september 2015 @ 14:23:
Probleem inmiddels gevonden. Standaard staat hij blijkbaar op aan/uit. Beetje vaag. Hij doet het nu in ieder geval zoals het hoort.
Heb ik het nu juist dat als je zo'n weerstand gebruikt (stel 30w) dat je in principe heel onzuinige ledlampen krijgt om je de bonus van 30 watt bij je verbruik mag optellen?
Ik heb nog niet zoveel lampen kunnen testen. De Ikea led lamp van 10W werkt in iedergeval beter dan op de oude versie.Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2015 @ 16:51:
[...]
Gaat het dimmen van Led verlichting ook goed, of moet er nog steeds zo'n extra weerstand tussen?
Heb ik het nu juist dat als je zo'n weerstand gebruikt (stel 30w) dat je in principe heel onzuinige ledlampen krijgt om je de bonus van 30 watt bij je verbruik mag optellen?
Vandaag vergadering gehad met de man die de elektrische installatie zal plaatsen. Die wil voor de veiligheid buiten dubbelpolig schakelen en daar is de Z-wave domotica niet blij mee. De Z-wave switches die op de markt zijn kunnen namelijk enkel 1 draad open en dicht zetten (normaliter de fasedraad) en niet beide draden.
Nu dacht ik het misschien met een dubbelpolige teleruptor te kunnen oplossen.
Links in de afbeelding is het normale aansluitschema van deze "Télérupteur 2F".

De teleruptor krijgt dus een impulssignaal van de impulsschakelaar in welk geval deze zowel de N als de L van de lamp zal schakelen.
Mijn doel ik om buiten lampen aan te sturen die op een bewegingssensor aangesloten zitten.
Ter vereenvoudiging teken ik slechts 1 lamp en laat ik de aarding weg.
Ik gebruik in de tekening rechts een Qubino dubbele switch.
- Als ik de schakelaar die op I2 zit induw, krijgt de teleruptor die op Q2 aangesloten zit een signaal. Deze zal dan zijn nuldraad en fasedraad aan schakelen. De nuldraad loopt naar de Bewegingssensor en de lamp. De fasedraad loopt naar de bewegingssensor (L). Als de bewegingssensor beweging ziet, schakelt de sensor L' aan en krijgt de lamp stroom.
- Als ik de schakelaar die op I1 zit induw, krijgt de teleruptor die op Q1 aangesloten zit een signaal. Deze zal dan zijn nuldraad en fasedraad aan schakelen. De nuldraad loopt naar de Bewegingssensor en de lamp. De fasedraad loopt naar de bewegingssensor (L') en loopt van daar meteen door naar de lamp. De lamp zal bijgevolg aangaan ongeacht de toestand van de bewegingssensor.
Echter ik zou bvb graag bijvoorbeeld een regel willen die de lamp aanzet als de voordeur opengaat, tenzij natuurlijk de lamp al aanstond. De enige manier om te weten of de lamp al aanstond is om het stroomverbruik te meten, wat de Qubino Switch best kan, maar ik veronderstel dat door de teleruptor ertussen (die zijn stroom rechtstreeks van het net lijkt te halen en niet van de Qubino switch die enkel als signaal dient) dit niet mogelijk is?
Zien jullie een oplossing?
Het enige dat ik kan bedenken is dat ik optioneel voor de bewegingssensor die ik op het oog heb een potentiaalvrije module kan kopen. Deze kan ik dan op bvb een Fibaro RGBW koppelen en die zal dan een signaal krijgen zolang de bewegingssensor de lamp aanschakelt.
Dat maakt de hele constructie wel nog ingewikkelder dan het nu al is. Misschien heeft er iemand een simpele en elegante oplossing?

Vragen:
- De bewegingssensor werkt in essentie als een bistabiele schakelaar. Hij geeft stroom zolang hij beweging ziet (en nog eventjes erna). Hij geeft geen stroom als hij geen beweging ziet. Ik heb bijgevolg de andere schakelaar (waarmee ik handmatig het licht kan schakelen) ook bistabiel gekozen ipv een drukknop. Een teleruptor/impulsrelay werkt echter normaliter met monostabiele drukknoppen. Kent er iemand een (dubbelpolige) teleruptor die met klassieke maak/verbreek schakelaars werkt? Indien niet werkt deze oplossing dus niet...
- Is mijn veronderstelling juist dat ik dankzij de z-wave switch kan instellen dat als I1 of I2 stroom geeft, hij deze doorgeeft naar Q?
- De switch stuurt nu dus een teleruptor aan die de lamp aanstuurt. Ik veronderstel dat dit voor de Zipabox niet uitmaakt en hij gewoon correct zal weergeven of de lamp aan of uit staat (of er stroom loopt door Q1 of niet)?
- kan ik eveneens rules maken die bvb zeggen: "als I1 stroom geeft, doe dan ..."
- Ik veronderstel dat ik ook kan vanop mijn telefoon in het buitenland de lamp kan aanzetten?
https://www.conrad.nl/nl/...2301340-2-no-1217476.html
zou het moeten kunnen doen.
- dan kunnen inderdaad rules als: als I1 stroom geeft dan....
- ja, dat kan ook vanuit het buitenland. als je maar internet hebt
[ Voor 4% gewijzigd door Anjos op 25-09-2015 23:49 ]
Het is inderdaad iets in die trend dat ik zoek MAAR, ik vind nergens iets in de handleiding over hoe de aansturing van die relais dient te werken (misschien snap ik er gewoon niet genoeg van). Dien je deze aan te sturen metAnjos schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 23:44:
Ik weet niet of ik nu te simpel denk maar een dubbelpolig relais zoals:
https://www.conrad.nl/nl/...2301340-2-no-1217476.html
zou het moeten kunnen doen.
- dan kunnen inderdaad rules als: als I1 stroom geeft dan....
- ja, dat kan ook vanuit het buitenland. als je maar internet hebt
- een monostabiele drukknop die een korte puls geeft als je wilt schakelen (aan als hij uit stond | uit als hij aan stond)
- of met een klassieke bistabiele schakelaar, die dus zijn Normaal Open contact sluit als je de schakelaar aan zet, en het Normaal Open contact opent als je de schakelaar uit zet
Dit is een gewoon relais. Dus spanning erop en hij sluit de dubbelpolige contacten. Spanning eraf en hij opent weer. Hiermee kun je dus een last (lamp of apparaat) dubbelpolig in en uitschakelen met een spanning die afkomstig is van een gewone bistabiele schakelaar of met een aan/uitspanning van bijvoorbeeld de Fibaro switch. De O (output) van de Fibaro gaat dan naar de ingang van het relais, zoals ook in je tekening boven. Hiermee is de status in de zipabox dus ook de status van je lamp.esben schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 00:01:
[...]
Het is inderdaad iets in die trend dat ik zoek MAAR, ik vind nergens iets in de handleiding over hoe de aansturing van die relais dient te werken (misschien snap ik er gewoon niet genoeg van). Dien je deze aan te sturen metAls er niets bij staat vermoed ik het eerste, wat dus niet is wat ik nodig heb.
- een monostabiele drukknop die een korte puls geeft als je wilt schakelen (aan als hij uit stond | uit als hij aan stond)
- of met een klassieke bistabiele schakelaar, die dus zijn Normaal Open contact sluit als je de schakelaar aan zet, en het Normaal Open contact opent als je de schakelaar uit zet
Dit is een professionele versie van het relais. Maar er zijn er ook die veel goedkoper zijn. Die zijn dan ook weer qua constructie minder sterk: https://www.conrad.nl/nl/...2-x-5-a-250-v-503332.html
Als ik je goed begrijp heb je het over die Finder die je eerder vermelde? Als die zo werkt is het exact wat ik zoek! Ik veronderstel dat ik die in Belgie ook gewoon mag gebruiken hé?Anjos schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:24:
[...]
Dit is een gewoon relais. Dus spanning erop en hij sluit de dubbelpolige contacten. Spanning eraf en hij opent weer.
Ja die kan ook slechts 150W schakelen en bovendien moet ik er nog een DIn-rail mount enz bij gaan kopen.Anjos schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:24:
[...]
Dit is een professionele versie van het relais. Maar er zijn er ook die veel goedkoper zijn. Die zijn dan ook weer qua constructie minder sterk: https://www.conrad.nl/nl/...2-x-5-a-250-v-503332.html
Ik ben heel blij dat je iets hebt gevonden dat doet wat ik nodig heb. Heel erg bedankt!
Er is blijkbaar ook een variant van die Finder die je opgaf.
Die van jou heeft "AgNi contacts, specifically intended for resistive and slightly inductive loads as well as for motor loads"
Die variant heeft "AgSnO2 contacts, specifically intended for lamp loads and for high inrush current loads"
Vermits het de bedoeling is om verlichting (waarschijnlijk LED) koop ik dus best die variant denk ik?
[ Voor 20% gewijzigd door quizzical op 26-09-2015 11:11 ]
Ik heb wel een elektrotechnische achtergrond maar ben niet bekend met de Belgische installatie eisen, maar ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom je die Finder niet zou mogen gebruiken als hij in goede behuizing geplaatst wordt (dus buiten in een waterdichte).esben schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:04:
[...]
Ik veronderstel dat ik die in Belgie ook gewoon mag gebruiken hé?
Vermits het de bedoeling is om verlichting (waarschijnlijk LED) koop ik dus best die variant denk ik?
Het alternatief wat je gevonden heb lijkt me ook prima. Gezien de relatief geringe stroom van een ledlamp denk ik dat ze het beide goed zullen doen.
Vermits het een nieuwbouw is kan ik nog alle kanten uit, misschien steek ik hem wel gewoon in de schakelkast (wel wat meer draad leggen dan), daar is hij tenslotte voor gemaakt.Anjos schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 15:42:
[...]
Ik heb wel een elektrotechnische achtergrond maar ben niet bekend met de Belgische installatie eisen, maar ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom je die Finder niet zou mogen gebruiken als hij in goede behuizing geplaatst wordt (dus buiten in een waterdichte).
Uit nieuwsgierigheid: Waaraan kon je nou zien dat die Finder het een mono-stabiele relays is die dus enkel zijn 2 NO contacten aan zet zolang hij onder spanning staat? Het frustreert me dat ik dat zelf niet kan zien

Ik kan me overigens goed voorstellen dat je, als je hier niet zo in thuis bent, dit verschil niet gelijk weet/ziet
Ik heb net qua lengte volgens mij mijn record verbroken

Ik kan niet triggeren op mijn Oregon thermohygrosensor, vandaar de scheduler die iedere 10 minuten afgaat.
Mijn mechanische ventilatie zit op een perilex, waarbij fase 1 de motorspanning is. Wanneer er spanning op fase 2 gedetecteerd wordt, gaat de ventilator wat harder werken en bij fase 3 nog wat harder.
Ik heb een Everspring tussenstekker met energiemeting tussen mijn inductiekookplaat en de wcd zitten, daarmee lees ik het live vermogen van de kookplaat uit en schakel ik de mechanische ventilatie aan.
Verwijderd
Kleintje 😁Twan V schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:05:
Hoe divers en hoe lang zijn jullie regels eigenlijk?
Ik heb net qua lengte volgens mij mijn record verbroken
[afbeelding]
Ik kan niet triggeren op mijn Oregon thermohygrosensor, vandaar de scheduler die iedere 10 minuten afgaat.
Mijn mechanische ventilatie zit op een perilex, waarbij fase 1 de motorspanning is. Wanneer er spanning op fase 2 gedetecteerd wordt, gaat de ventilator wat harder werken en bij fase 3 nog wat harder.
Ik heb een Everspring tussenstekker met energiemeting tussen mijn inductiekookplaat en de wcd zitten, daarmee lees ik het live vermogen van de kookplaat uit en schakel ik de mechanische ventilatie aan.
Wat is precies de reden waarom je niet kunt schakelen op je vochtigheid? Vroeger had ik mijn regels ook op die manier, nu is het echter of stand 1 of stand 3. Maakt het een stuk minder lang.
Wel een vraagje: stel de luchtvochtigheid buiten is 80%, je luchtvochtigheid binnen gaat langzaam omhoog. als is het goed lees gaat hij dan met stand 1 of 2 draaien bij 70%. Echter omdat de luchtvochtigheid buiten 80% is wordt er meer vocht naar binnen gezogen en stijgt hij nog meer. In principe gaat hij dan nooit meer uit of heb ik het mis?
Voor zover ik het zie, ziet Zipato de Oregon als een meter, niet als een sensor. Die kan ik niet in de initiële When zetten (toch?)Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:28:
K
[...]
Kleintje 😁
Wat is precies de reden waarom je niet kunt schakelen op je vochtigheid? Vroeger had ik mijn regels ook op die manier, nu is het echter of stand 1 of stand 3. Maakt het een stuk minder lang.
Hmm... Dat zou kunnen. Ik heb die thermometer nu een paar weken en voor zover ik nu gemerkt hebt, ligt de luchtvochtigheid normaal gesproken in de badkamer ergens tussen de 50 en 70%.Wel een vraagje: stel de luchtvochtigheid buiten is 80%, je luchtvochtigheid binnen gaat langzaam omhoog. als is het goed lees gaat hij dan met stand 1 of 2 draaien bij 70%. Echter omdat de luchtvochtigheid buiten 80% is wordt er meer vocht naar binnen gezogen en stijgt hij nog meer. In principe gaat hij dan nooit meer uit of heb ik het mis?
Bij kort douchen loopt hij op naar ongeveer 75-85 en bij een uitgebreide douchebeurt richting/over de 90.
Ons badkamerraam kan niet open en de ventilatiestrip die erboven zit wordt grotendeels afgedekt door het rolgordijntje, dus zonder hulp van de mechanische ventilatie blijft er heel lang veel vocht in de lucht hangen.
We gaan het zo gewoon proberen, regels zijn er om bij te stellen en te fine-tunen als ze niet goed werken
Verwijderd
Dat kan wel. Je sleept bijvoorbeeld een > in de when, dan vul je de linker kant met het blokje meter en stop je daar je thermometer device in, de rechterkant kun je dan een waarde in typen. Je regel triggert dan als je thermometer een update krijgt die, in dit geval, boven je ingevulde waarde is.Twan V schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 23:30:
[...]
Voor zover ik het zie, ziet Zipato de Oregon als een meter, niet als een sensor. Die kan ik niet in de initiële When zetten (toch?)
[...]
Hmm... Dat zou kunnen. Ik heb die thermometer nu een paar weken en voor zover ik nu gemerkt hebt, ligt de luchtvochtigheid normaal gesproken in de badkamer ergens tussen de 50 en 70%.
Bij kort douchen loopt hij op naar ongeveer 75-85 en bij een uitgebreide douchebeurt richting/over de 90.
Ons badkamerraam kan niet open en de ventilatiestrip die erboven zit wordt grotendeels afgedekt door het rolgordijntje, dus zonder hulp van de mechanische ventilatie blijft er heel lang veel vocht in de lucht hangen.
We gaan het zo gewoon proberen, regels zijn er om bij te stellen en te fine-tunen als ze niet goed werken
Die scheduler heb je dus in principe niet nodig. Je kunt die scheduler via de API weer verwijderen, mocht je dat willen.
Bij mij werkt het alleen op de luchtvochtigheid in de badkamer. Wat ik gedaan heb is een virtuele meter toevoegen met de naam target welke de echte luchtvochtigheid volgt. Elke minuut wordt er 1/30 bij de target opgeteld zolang die onder de luchtvochtigheid is. Is die hoger wordt de target gereset tot de gemeten luchtvochtigheid. Als het verschil tussen luchtvochtigheid en target > 2 dan stand 3, anders stand 1.
Op deze manier gaat hij niet aan door kleine schommelingen in luchtvochtigheid, maar enkel bij grote door bijvoorbeeld douchen.
De api is het volgende wat op mijn lijstje staat. Leuk puzzelproject
Kun je daarmee ook dimmers en lampen schakelen, in plaats van alleen de waarde uitlezen?
Maar...whoo ziet er ff anders uit. En de hoofdingang is nu de kamers (met eigen foto). Geen verkeer gedacht gang.
Verwijderd
Naar mijn weten kun je vrijwel alles beinvloeden via de API. Dus ook lampen aan en uit zetten (heb ik wel eens geprobeerd), dimmen moet ook wel kunnen als heb ik dat zelf nooit uitgetest.Twan V schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:21:
Slimme oplossing!
De api is het volgende wat op mijn lijstje staat. Leuk puzzelproject![]()
Kun je daarmee ook dimmers en lampen schakelen, in plaats van alleen de waarde uitlezen?
Ik gebruik de API vooral om te lezen.
hier is ie gewoon geupdate, zonder te verwijderen.HeroS schreef op woensdag 30 september 2015 @ 20:27:
Er is een nieuwe Beta APP...even oude verwijderen en via de Play store nieuwe ophalen. Geheel op eigen risico natuurlijk
Maar...whoo ziet er ff anders uit. En de hoofdingang is nu de kamers (met eigen foto). Geen verkeer gedacht gang.
zag vanochtend ineens dat het anders was. ziet er aardig uit. alleen devices aan de rechterkant zijn zo groot.
vooral als je een redelijke lijst hebt.
sorteren zou erg fijn zijn. maar een feedback sturen.
Ik heb je regels eens proberen te snappen maar het resultaat is dan dat als de badkamer vochtig wordt de ventilator op stand 1 gaat. Ik heb het dus niet begrepen. Kan je de rule mischien even posten?Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2015 @ 06:56:
[...]
Bij mij werkt het alleen op de luchtvochtigheid in de badkamer. Wat ik gedaan heb is een virtuele meter toevoegen met de naam target welke de echte luchtvochtigheid volgt. Elke minuut wordt er 1/30 bij de target opgeteld zolang die onder de luchtvochtigheid is. Is die hoger wordt de target gereset tot de gemeten luchtvochtigheid. Als het verschil tussen luchtvochtigheid en target > 2 dan stand 3, anders stand 1.
Op deze manier gaat hij niet aan door kleine schommelingen in luchtvochtigheid, maar enkel bij grote door bijvoorbeeld douchen.
Kijk eens of dit voor je werkt:Edje_Kroketje schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 20:51:
Ik heb een Zipato gekocht, vreselijk newbie dus en wat switches om eens mee te spelen. Ik wilde graag zeg een half uur voor zonsondergang wat laten schakelen maar daar moest ik opeens een abo voor afsluiten. Is dit de enige mogelijkheid of kan ik zelf ook dingen toevoegen die triggeren op zonsondergang of ben ik dan echt afhankelijk van Zipato.
http://www.domotica-blog....-zonsopgang-in-je-zipabox
Verwijderd
Even wat uitgangspunten, ik heb een Cresta TX320 hum sensor hangen in de badkamer. Deze wordt niet ondersteund door de Zipabox, daarom laat ik hem via een Virtuele Meter lopen welke ik via wat shellscripting update. Aan mijn Mechanische Ventilatie zit een Qubino Duo Schakelaar, als beide inputs UIT staan staat de MV in stand 1, door of de ene input of de andere input op ON te zetten krijg ik of stand 2 of stand 3.esben schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 21:15:
[...]
Ik heb je regels eens proberen te snappen maar het resultaat is dan dat als de badkamer vochtig wordt de ventilator op stand 1 gaat. Ik heb het dus niet begrepen. Kan je de rule mischien even posten?
Wat ik nu doe is het volgende:
- De Cresta TX-320 meet de lucht vochtigheid, laten we voor dit voorbeeld er even vanuit gaan dat deze 50% meet en deze noemen we Humidity.
- Op één virtuele meter heb ik een extra waarde gemaakt, laten we die Humidity (Target) noemen.
- Elke minuut wordt gekeken of de Humidity (Target) lager is als de Humidity en zodoende wordt er 1/30 bij opgeteld. Met andere woorden, de Humidity (Target) volgt langzaam de Humidity (1% per 30 minuten) als de Humidity > Humidity (Target).

Het eerste gedeelte is een fix omdat heel af en toe de Humidity wel eens als 0 binnenkomt, ik denk dat het een Cresta probleem is dus dat kun je waarschijnlijk even vergeten.
Wat gebeurd er nu bij bijvoorbeeld douchen?
- De gemeten Humidity zal heel snel stijgen, stel die gaat naar 65% in 15 minuten.
- Elke minuut wordt de Humidity (Target) met 1/30 verhoogt.

Het is helaas een beetje onduidelijk te zien, maar als er meer dan 1% verschil in zit gaat de MV in stand 2 en bij meer dan 3% verschil gaat hij naar stand 3.
De situatie die dan ontstaat is dat bij douchen, de Humidity sterk stijgt en dat de Humidity (Target) langzaam gaat volgen. Omdat er een > 3 verschil ontstaat gaat de MV aan en gaat de Humidity proberen te verlagen. In bovenstaand voorbeeld duurt het ongeveer 45 minuten om ergens bij 52% te komen vanaf het moment dat de douche is uitgezet.
Waarom nu die langzaam volgende target? Nou, als je een vast niveau gebruikt, bijvoorbeeld 60% stand 2, en bij 65% stand 3 gaat hij onnodig aan.
Stel, binnen is de Humidity 58% en buiten is het lekker aan het regenen en is de Humidity 90%. De binnen humidity zal op een gegeven moment boven de 60% gaan komen en dan gaat de MV naar stand 2. In principe geen probleem, maar die lucht circulatie gaat ergens lucht aan trekken wat uit eindelijk van buiten gaat komen met als gevolg, nog meer vochtige lucht komt binnen. De MV zou misschien zelfs naar stand 3 gaan omdat het eigenlijk alleen maar vochtig lucht naar binnen aan het pompen in.
Doordat bij mij de Target langzaam de gemeten humidity volgt zal bij schommelingen buiten, de target dezelfde schommeling gaan maken en zal de MV dus niet aangaan. Omdat de buiten schommelingen ook naar beneden kunnen gaan is de regel aangepast dat de target nooit hoger kan zijn dan de gemeten humidity.
Ik hoop dat het zo allemaal goed is uitgelegd. Als je het ook wilt toepassen zul je zelf de 1/30 en de > 1 en >3 moeten aanpassen aan jou woning, maar het is misschien een goed begin.
Ik zal dan ook met een langzaam volgende target werken zoals jij, bedankt!
De "plus" versie van het WTW toestel die bij mij (Renovent Excellent) komt kan ik traploos aansturen met een 0-10V input of zoals jij maar dan met een potentiaalvrij contact (dus bvb de Fibaro switch).
Ik dacht het basic te houden en met 2 standen te werken (stand 1 en stand 3).
Vind je het een grote meerwaarde om 3 standen te hebben in je Rule?
Verwijderd
Nee, in principe werkt alleen een stand 1 en stand 3 net zo goed. Het is meer omdat het kan en een twee schakelswitch was even duur als een één schakel switch.esben schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 14:20:
Veel beter dan wat ik van plan was bij mij in te stellen (vaste target).
Ik zal dan ook met een langzaam volgende target werken zoals jij, bedankt!
De "plus" versie van het WTW toestel die bij mij (Renovent Excellent) komt kan ik traploos aansturen met een 0-10V input of zoals jij maar dan met een potentiaalvrij contact (dus bvb de Fibaro switch).
Ik dacht het basic te houden en met 2 standen te werken (stand 1 en stand 3).
Vind je het een grote meerwaarde om 3 standen te hebben in je Rule?
Ik ben ook begonnen met een vaste target om er een keer achter te komen dat de mv een hele nacht op stand 3 heeft staan draaien, bovenstaande oplossing heb ik toen bedacht om het tegen te gaan.
Ik moet wel zeggen dat, nu ik de regels zie, ik het een behoorlijk complexe oplossing vind voor een eigenlijk simpel probleem. Deels komt dat doordat je de waarden van de Cresta niet kunt vertrouwen, maar dat zou ik oplossen door een
IF (SENSOR[CRESTA] > 10)
Om te vergelijken, ik heb een wat simpelere oplossing:
- Ik meet de luchtvochtigheid met een Oregon THRX122NX, die wordt wel 100% ondersteund en werkt feilloos bij mij.
- Ik heb de 3 fasen van mijn ventilatie aangesloten op eenCoCo ACM-3500-33, een driedubbele schakelmodule (die heb ik bij z-wave nog nergens gevonden). Deze wordt niet ondersteund door Zipato, maar als je alle 3 de kanalen individueel koppelt als een ACM-1000, dan werkt dat prima.
- In normale situaties staat stand 1 van de mechanische ventilatie 24/7 aan en kun je als je wil stand 2 of 3 inschakelen. Door de 3fase-schakeling wordt bij mij stand 1 alleen gebruikt als het nodig is. Dit scheelt lawaai en een beetje in de stroomrekening
Voordat ik de regels gemaakt heb die de ventilatie aansturen, heb ik eerst een paar weken de vochtigheid in de gaten gehouden. Door het log bij te houden, weet je precies wat de gangbare minimum en maximumwaarden zijn en op welke tijdstippen deze voorkomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Twan V op 04-10-2015 18:00 ]
Vermits het bij mij om een woning in aanbouw gaat is het belangrijk dat de ventilatie altijd aanstaat (luchtdichte woningen ventileren niet op natuurlijke wijze). Ik heb dus geen derde schakelaar nodig :-)Twan V schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:58:
Door de 3fase-schakeling wordt bij mij stand 1 alleen gebruikt als het nodig is. Dit scheelt lawaai en een beetje in de stroomrekening
Ik ga trouwens proberen met die nieuwe Aeotec multisensor de luchtvochtigheid te meten.
Ik las recent trouwens recent dat bij oppertweaker Femme de z-wave switches geen led verlichting aankunnen.
Ik wil in de woning zoveel mogelijk LED gebruiken. Hebben jullie problemen met de Fibaro/qubino switches in combinatie met LED?
[ Voor 22% gewijzigd door quizzical op 04-10-2015 18:56 ]
Verwijderd
Ik heb mijn afzuiger vervangen door een Itho Ecofan, naast minder stroomverbruik zijn deze ook stiller. De enige ruimte waar ik in stand 3 de afzuiger hoor is in de badkamer, maar die ruimte zit bij mij dan ook direct onder de afzuiger, misschien 3 meter er onder.Twan V schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:58:
Bij mij maakt de afzuiger best veel lawaai in stand 3 en dat hoor je in elke ruimte waar de ventilatie op is aangesloten. Dus ik vind een extra schakelslag ook wel fijn.
Ik snap niet wat je precies bedoelt. Je vind de oplossing complex, maar beschrijf vervolgens precies mijn opstelling, al gebruik ik andere modules dan jij. Jij een Oregon, ik een Cresta. Jij een Coco schakelaar, ik een Qubino schakelaar. Ik snap zo even niet waarom mijn oplossing dan complex is, maar die van jou niet.Twan V schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:58:
Ik moet wel zeggen dat, nu ik de regels zie, ik het een behoorlijk complexe oplossing vind voor een eigenlijk simpel probleem. Deels komt dat doordat je de waarden van de Cresta niet kunt vertrouwen, maar dat zou ik oplossen door een
IF (SENSOR[CRESTA] > 10)
Om te vergelijken, ik heb een wat simpelere oplossing:
- Ik meet de luchtvochtigheid met een Oregon THRX122NX, die wordt wel 100% ondersteund en werkt feilloos bij mij.
- Ik heb de 3 fasen van mijn ventilatie aangesloten op eenCoCo ACM-3500-33, een driedubbele schakelmodule (die heb ik bij z-wave nog nergens gevonden). Deze wordt niet ondersteund door Zipato, maar als je alle 3 de kanalen individueel koppelt als een ACM-1000, dan werkt dat prima.
- In normale situaties staat stand 1 van de mechanische ventilatie 24/7 aan en kun je als je wil stand 2 of 3 inschakelen. Door de 3fase-schakeling wordt bij mij stand 1 alleen gebruikt als het nodig is. Dit scheelt lawaai en een beetje in de stroomrekening
Waarom gebruik je eigenlijk een 3 standen schakelaar, naar mijn weten kun je maar twee standen schakelen, namelijk 2 of 3. Tenzij je hem ook helemaal uit wil kunnen zetten.
Het enige wat bij mij een keer is voorgekomen dat de luchtvochtigheid op 0 binnen kwam, dan kan allerlei redenen hebben. Ik heb het tot nu toe één keer meegemaakt en dat is bij mij nog niet een reden om een cresta te vervangen.
Ik heb precies hetzelfde gedaan en het 'gangbare' minimum en maximum is erg afhankelijk van het luchtvochtigheid buiten. Nu kan het uiteraard zijn dat je in jouw huis daar minder last van hebt dan in die van mij. Ik heb toen besloten om gewoon geen minimum en maximum waardes te hebben maar te gaat kijken of ik een sterke stijging kan detecteren. Vandaar de reden dat ik een target gebruik die langzaam de gemeten luchtvochtigheid volgt, bij een sterke stijging is het verschil dus groter.Twan V schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 17:58:
Edit:
Voordat ik de regels gemaakt heb die de ventilatie aansturen, heb ik eerst een paar weken de vochtigheid in de gaten gehouden. Door het log bij te houden, weet je precies wat de gangbare minimum en maximumwaarden zijn en op welke tijdstippen deze voorkomen.
Ik gebruik Qubino Flush Dimmers voor mijn leds spots in het plafond en Keuken, Mijn losse keuken lamp met een E27 led lamp werkt ook op een Flush Dimmer. Ik heb twee spaarlampen op een Flush Dimmer zitten en verder nog een led slang (geen rgb variant) achter een Aeotec Smart Switch 5.esben schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:52:
[...]
Ik las recent trouwens recent dat bij oppertweaker Femme de z-wave switches geen led verlichting aankunnen.
Ik wil in de woning zoveel mogelijk LED gebruiken. Hebben jullie problemen met de Fibaro/qubino switches in combinatie met LED?
Bij mij werkt het als een tierelier.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2015 07:57 ]
http://www.domadoo.fr/fr/...cturne-3858890731934.html
Hij komt binnenkort mijn kant op...en je raadt het al. Zal er een review van maken.
Leuk, kijk uit naar je review maar in mijn nieuwbouw ga ik voor POE modellen (wat deze zo te zien niet ondersteunt).HeroS schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:43:
Zipato heeft zijn camera eindelijk uitgebracht.
http://www.domadoo.fr/fr/...cturne-3858890731934.html
Hij komt binnenkort mijn kant op...en je raadt het al. Zal er een review van maken.
Verwijderd
Verwijderd
Het probleem is als volgt.
Via de stnd web interface kan ik al weken zo ie zo niet meer syncen, daarvoor super traag.
sinds 3 weken doe ik dat via de api, werkt nu ook niet meer.
De meldingen die ik krijg zijn time outs and storage busy.
Volgens de support medewerker moet ik geduld hebben.
Kan nu dus al 2 weken niets aanpassen.
Ook reageren de nodes traag. Vooral s'avonds.
Ik heb 72 modules en firmware 0.9.999.8e (dit zou de eindelijk de oplossing zijn => niet dus)
Vragen waar ik mee zit:
- Zijn er meer gebruikers die sync problemen hebben?
Zeer lang wachten 60 sec of langer
Helemaal niet meer kunnen synchroniseren
- Hebben jullie nog vertrouwen in Zipato?
Ik heb het idee dat deze firma eerdaags klapt, ze kunnen bijv de problemen niet bijhouden
(en waar blijft V1?)
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Verwijderd
/box/synchronize
synchronize Zipato with the server
Response Class
Model
Model Schema
DeferredResult[ResponseEntity]
Response Content Type application/json
Parameters
Parameter
Value
Description
Parameter Type
Data Type
ifNeeded true false (default) if needed query boolean
wait true false (default) wait for answer from the Zipato query boolean
timeout seconds to wait for result query int
Hide Response Throbber
Request URL
https://my.zipato.com:443...alse&wait=true&timeout=90
Response Body
{
"success": false,
"error": "TIMEOUT",
"transactionId": "e805f7e3-ec85-4caa-9777-9800b598b5ad"
}
Response Code
408
Response Headers
{
"Date": "Fri, 16 Oct 2015 12:13:14 GMT",
"Content-Type": "application/json;charset=UTF-8",
"Connection": "close",
"Transfer-Encoding": "chunked"
}
Vragen waar ik mee zit:Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:34:
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Ja, al jaren. Ik gebruik altijd de API en dan de time out op 290 sec. Als je een sync doet vanuit de UI moet je gewoon wachten (kan soms even duren). Uiteindelijk doet die het namelijk wel maar dan heb je geen feedback
Zie boven.
Hier geen problemen mee behalve als je een device verwijdert hebt. Meestal helpt dan om even alle regels uit te zetten en dan 1 voor 1 weer aan (met sync tussendoor).
Ik heb het idee dat deze firma eerdaags klapt, ze kunnen bijv de problemen niet bijhouden
(en waar blijft V1?)
Ja, zekers vertrouwen. Heb al heel wat controllers in me handen gehad en allemaal hebben ze wel iets.
Verwijderd
Nee, eigenlijk niet. Tuurlijk heb ik wel eens een keer last dat de regels niet kunnen sync, maar dat is meestal dezelfde dag weer verholpen.
Zie boven.
Geen last van. Waar ik wel eens last van heb dat het lijkt alsof de Web Portal uit sync is met de box. Meestal is een harde refresh van de browser genoeg om het op te lossen.
(en waar blijft V1?)
Vertrouwen.. ik weet het nog niet. Ik heb enkel Domoticz en deze gebruikt en tot nu toe vind ik de Zipabox vele malen beter dan Domoticz. Maar.. ik vind wel dat ze wat meer tijd mogen steken in de problemen oplossen ipv nieuwe apparaten ontwikkelen.
Alle controllers hebben voor en nadelen.
pricewatch: Osram Lightify LED lamp E27 10 W RGB, Warmwit, Koud-wit
Het betreft een Zigbee lamp. Nu is mijn vraag: is de gateway van Osram nodig om gebruik te kunnen maken van de lamp of kan ik de lamp direct aansturen vanuit de Zipabox?
Verwijderd
Naar mijn weten praat de Zipabox standaard geen Zigbee en zul je waarschijnlijk wel die gateway nodig hebben.moulin schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:38:
Ik wil graag de volgende lamp aansluiten op de Zipabox met Zigbee module:
pricewatch: Osram Lightify LED lamp E27 10 W RGB, Warmwit, Koud-wit
Het betreft een Zigbee lamp. Nu is mijn vraag: is de gateway van Osram nodig om gebruik te kunnen maken van de lamp of kan ik de lamp direct aansturen vanuit de Zipabox?
Een vergelijking waar je weinig aan hebt, maar mijn Philips Hue werkt ook pas als de bridge gekoppeld is in de Zipabox.
Dank je voor je antwoord. Het klopt dat de Zipabox standaard geen Zigbee heeft. Ik heb een additionele Zigbee module aan de Zipabox hangen. Ik ben benieuwd of deze uitbreiding een vervanging kan zijn van de Osram gateway.Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:47:
[...]
Naar mijn weten praat de Zipabox standaard geen Zigbee en zul je waarschijnlijk wel die gateway nodig hebben.
Een vergelijking waar je weinig aan hebt, maar mijn Philips Hue werkt ook pas als de bridge gekoppeld is in de Zipabox.
Verwijderd
Geen idee. Ik heb nog niemand voorbij zien komen die zo'n module heeft. Maar wie weet lukt het.moulin schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 17:15:
[...]
Dank je voor je antwoord. Het klopt dat de Zipabox standaard geen Zigbee heeft. Ik heb een additionele Zigbee module aan de Zipabox hangen. Ik ben benieuwd of deze uitbreiding een vervanging kan zijn van de Osram gateway.
Je kunt natuurlijk een lamp via een webshop aanschaffen en proberen. Werkt het niet stuur je hem terug. Kost je dan alleen verzendkosten, of alsnog de gateway aanschaffen.
Waarom eigenlijk de osram en niet de Hue?
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 18:44:
[...]
Geen idee. Ik heb nog niemand voorbij zien komen die zo'n module heeft. Maar wie weet lukt het.
Je kunt natuurlijk een lamp via een webshop aanschaffen en proberen. Werkt het niet stuur je hem terug. Kost je dan alleen verzendkosten, of alsnog de gateway aanschaffen.
Waarom eigenlijk de osram en niet de Hue?

[Verwijderde gebruiker]: Ik wil ook een Philips Hue gaan proberen. Ik heb goede verhalen gelezen over de Osram. Vraag terug: waarom geen Osram? ;-)
[ Voor 2% gewijzigd door moulin op 22-10-2015 11:35 . Reden: Toegevoegd dat ik test zelf heb uitgevoerd ]
Ik heb er inderdaad ook wel wat over gelezen dat dit mogelijk moet zijn maar ik zou even op de https://community.zipato.com/ website kijken. Want volgens mij waren er wel wat problemen.moulin schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:21:
[...]
[afbeelding]Voor wie het wil weten: De Osram Lightify LED lamp werkt met de Zipato Zigbee module zonder de Osram gateway te moeten hebben/gebruiken.
[Verwijderde gebruiker]: Ik wil ook een Philips Hue gaan proberen. Ik heb goede verhalen gelezen over de Osram. Vraag terug: waarom geen Osram? ;-)
Wil je geen gezeik >> dan zou ik de Zipato RGBW blub aanschaffen > http://www.robbshop.nl/zipato-e27-led-lamp
Verwijderd
Gewoon interesse. Ik heb toen voor de Hue gekozen omdat ik dat het vaakst tegenkwam en er in iedergeval support voor is in de Zipabox. Dat had ik van Osram nog niet gelezen, vandaar.moulin schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:21:
[...]
Ik heb de Zipato RGBW lamp aangeschaft om goed te kunnen vergelijken. Vermorgen van de Zipato lamp is lager vergeleken met de Osram lamp. Ik ga de lamp uitproberen om te zien of ik dit verschil merk.HeroS schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:28:
[...]
Ik heb er inderdaad ook wel wat over gelezen dat dit mogelijk moet zijn maar ik zou even op de https://community.zipato.com/ website kijken. Want volgens mij waren er wel wat problemen.
Wil je geen gezeik >> dan zou ik de Zipato RGBW blub aanschaffen > http://www.robbshop.nl/zipato-e27-led-lamp
Als de Fibaro Rgbw module koopt dan je bijna elke led strip aansluiting die je wilt.IceBlue schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 08:30:
Bestaat er ook een RGB ledstrip die gemakkelijk te koppelen is aan de Zipato?
Verwijderd
Toen ik nog veel met Domoticz werkte en dan met name de event creator controleerde je voordat je een lamp aan zet altijd eerst of de lamp niet al aanstaat. Na de overstap van Domoticz naar een Zipabox ben ik hier eigenlijk vanaf gestapt en doe ik dat niet meer. Echter, omdat ik weinig logging uit mijn zipabox krijg weet ik eigenlijk niet of de Zipabox ook te veel onnodige instructies stuurt omdat ik in de regels die controles niet meer doe.
Weet iemand van jullie of het nu beter is om:
WHEN (conditie)
IF LAMP = OFF THEN
SET LAMP = ON
te doen, of dat:
WHEN (condition)
SET LAMP = ON
voldoende is?
Of wat heeft jullie voorkeur?
Ik check altijd de status, oude programmeer gewoonte denk ik.Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:59:
Voor mijn nieuwsgierigheid..
Toen ik nog veel met Domoticz werkte en dan met name de event creator controleerde je voordat je een lamp aan zet altijd eerst of de lamp niet al aanstaat. Na de overstap van Domoticz naar een Zipabox ben ik hier eigenlijk vanaf gestapt en doe ik dat niet meer. Echter, omdat ik weinig logging uit mijn zipabox krijg weet ik eigenlijk niet of de Zipabox ook te veel onnodige instructies stuurt omdat ik in de regels die controles niet meer doe.
WHEN (conditie)
IF LAMP = OFF THEN
SET LAMP = ON
te doen, of dat:
WHEN (condition)
SET LAMP = ON
voldoende is?
Is wel zo netjes om geen zend instructies uit te voeren als het niet nodig is.
Ik deed altijd ook eerst een check maar volgens mij is dit niet nodig. Als de lamp namelijk al aan staat en je stuurt nog een event om hem aan te zetten dan negeert de zipabox hem gewoon (en stuurt hij dus helemaal niks).Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:59:
Voor mijn nieuwsgierigheid..
WHEN (conditie)
IF LAMP = OFF THEN
SET LAMP = ON
te doen, of dat:
WHEN (condition)
SET LAMP = ON
voldoende is?
Verwijderd
Rednas33 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 23:12:
[...]
Ik check altijd de status, oude programmeer gewoonte denk ik.
Is wel zo netjes om geen zend instructies uit te voeren als het niet nodig is.
Bedankt voor jullie advies/antwoorden.HeroS schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:25:
[...]
Ik deed altijd ook eerst een check maar volgens mij is dit niet nodig. Als de lamp namelijk al aan staat en je stuurt nog een event om hem aan te zetten dan negeert de zipabox hem gewoon (en stuurt hij dus helemaal niks).
Het probleem waar ik tegen aanliep is dat sommige van mijn Hue lampen aanbleven bij een uitzet commando en andersom. Volgens de Zipabox zou de lamp dan uit moeten staan, maar ik vermoed dat het commando nooit is aangekomen bij de Bridge. Het nadeel is dat je kunt drukken wat je wilt op de schakelaar de Zipabox stuurt het commando niet nogmaals. Ik dacht eerst dat dit kwam doordat er 'intern' dus een check op zat. Ik deed het zelf namelijk niet meer.
Ik denk dat ik het nu echter heb opgelost door de gehele Hue uit de Zipabox te halen en eenvoudig met een HTTP request de bridge aan te spreken. De tijd moet even uitwijzen of het nu goed is. De lampen reageren nu in ieder geval wel tegelijk en veel sneller.
Verwijderd
Daar had ik ook last van. Ik vermoed dat het komt omdat de Zipabox het al één weg verkeer ziet en dus niet de status gaat opvragen.Twan V schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:32:
Ik merk met mijn Hue dat de Zipabox niet altijd de goede actuele status van mijn lampen heeft. Vooral als ze buiten de Zipabox aangestuurd zijn. (Ik doe een paar dingen ook via http-requests)
Ik heb het nu zo dat ik voor zowel de woonkamer als de eetkamer de lampen in een aparte groep heb en elk een default scene. Als ik de lampen aan wil start ik die scene op, als ik de lampen uit wil stuur het uit signaal naar de groep.
Tot nu toe werkt dat prima, maar laten we even afwachten hoe dat straks allemaal automatisch gaat.
Verwijderd
Ik vind het vooral fijn dat de lampen in dezelfde groep nu tegelijk aangaan, voorheen gingen ze één voor één aan. Ikzelf heb twee groepen Hue lampen, één voor sfeer lichten in de woonkamer en één voor mijn eetkamertafel verlichting. Voor beide heb ik nu een soort van 'default' scene gemaakt welke door de Zipabox wordt aangeroepen.
Vervolgens regel ik het verder met de Hue App. Dus eigenlijk doet de Zipabox alleen nog het aan/uit en de default scene.
Het werkt erg goed bij mij.
Ook de status van de Hue lampen worden niet goed weergegeven in de portal.
Ik had hiervoor een call aangemaakt en dit is het Zipato antwoord:
I have connected to your box and saw that you have Philips Hue.
We are having some problems with the IP based devices and this
is probably the cause for the box being slow to respond.
Please be patient since we are working on resolving the issue!
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Verwijderd
Is het voor jou ook niet mogelijk om, voor nu de Zipabox implementatie te omzeilen en rechtstreeks de Hue lampen aan te sturen door met HTTP requests je rules aan de bridge te knopen?tdolder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:17:
Philips Hue werkt nog niet lekker op de zipabox. Sterker nog het zorgt voor een hinderlijke vertraging in de afhandeling van de rules. Het duurt soms 7 seconden na een motion detection dat een Hue lamp aangezet wordt door de regel, soms worden regels niet eens afgeschoten...
Ook de status van de Hue lampen worden niet goed weergegeven in de portal.
Ik had hiervoor een call aangemaakt en dit is het Zipato antwoord:
I have connected to your box and saw that you have Philips Hue.
We are having some problems with the IP based devices and this
is probably the cause for the box being slow to respond.
Please be patient since we are working on resolving the issue!
Dat had ik, na het toevoegen van de bridge aan de box heb ik alle regels omgebouwd, had beter moeten weten dat het bij Zipato niet direct werkt zoals je verwacht...:-(Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:42:
[...]
Is het voor jou ook niet mogelijk om, voor nu de Zipabox implementatie te omzeilen en rechtstreeks de Hue lampen aan te sturen door met HTTP requests je rules aan de bridge te knopen?
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2
Verwijderd
ouch.. je hebt ze zeker nu niet meer?tdolder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 14:07:
[...]
Dat had ik, na het toevoegen van de bridge aan de box heb ik alle regels omgebouwd, had beter moeten weten dat het bij Zipato niet direct werkt zoals je verwacht...:-(
Ik heb ook al meerdere keren met Zipato contact gehad over de Philips Hue, zelfs al een keer nieuwe firmware gekregen. Mijn directe probleem was toen wel opgelost (het toevoegen van de Bridge) echter had ik daarna nog wel steeds last van niet werkende lampen.
Ik heb hetzelfde met mijn bedrade sensoren.tdolder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 13:17:
Philips Hue werkt nog niet lekker op de zipabox. Sterker nog het zorgt voor een hinderlijke vertraging in de afhandeling van de rules. Het duurt soms 7 seconden na een motion detection dat een Hue lamp aangezet wordt door de regel, soms worden regels niet eens afgeschoten...
Ik heb op onze achterdeur een bedraad magneetcontact zitten, verbonden met de security module. In een regel wordt de keukenlamp (op een qubino dimmer) 30 seconden aangezet als de deur open gaat.
Meestal lukt dit, soms inderdaad een aantal seconden vertraagd, maar 3 op de 10 keer dat de deur open gaat blijft het licht uit.
Verwijderd
Ik vind dat wel erg vaak fout gaan. Komen de events wel aan in de Zipabox? Het magneet contact zal vast iets open/dicht/aan/uit flippen. Het bekijken welke events er binnen komen helpt mij altijd erg met de debuggen van regels (niet dat we iets anders hebben).Twan V schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:55:
[...]
Ik heb hetzelfde met mijn bedrade sensoren.
Ik heb op onze achterdeur een bedraad magneetcontact zitten, verbonden met de security module. In een regel wordt de keukenlamp (op een qubino dimmer) 30 seconden aangezet als de deur open gaat.
Meestal lukt dit, soms inderdaad een aantal seconden vertraagd, maar 3 op de 10 keer dat de deur open gaat blijft het licht uit.
Dit is natuurlijk geen oplossing dus heeft Zipato op mijn box een speciale tool geïnstalleerd om het geheugen en CPU gebruik in de gaten te houden. Hopelijk geeft dit hun wat meer info waar het verkeerd gaat.
Ouch! Ik wilde ook een lamp via een magneetcontact verbonden met de security module bedienen.Twan V schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:55:
[...]
Ik heb hetzelfde met mijn bedrade sensoren.
Verder wel tevreden van die security module? Heb je er een buitensirene enz op?
Ik doe inmiddels bijna elke dag een reboot, inderdaad geen oplossing. Hoop dat ze snel een oplossing vinden.HeroS schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:52:
Die vertraging heb ik ook wel vaker hoor. Gewoon ff een reboot geven doet soms wonderen.
Dit is natuurlijk geen oplossing dus heeft Zipato op mijn box een speciale tool geïnstalleerd om het geheugen en CPU gebruik in de gaten te houden. Hopelijk geeft dit hun wat meer info waar het verkeerd gaat.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet zover ben.esben schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 19:52:
[...]
Ouch! Ik wilde ook een lamp via een magneetcontact verbonden met de security module bedienen.
Verder wel tevreden van die security module? Heb je er een buitensirene enz op?
We hebben een tijd terug een ander huis gekocht en bij het renoveren van de vloer en het opnieuw laten stucen heb ik alvast wat 4-aderig telefoonsnoer naar de deuren en ramen op de benedenverdieping en de deur naar het frans balkon op de slaapkamer gelegd. (zone 1 t/m 4)
Voor zone 5 en 6 heb ik twee bedrade bewegingssensoren liggen, waarvan ik voor één al de kabel heb liggen naar de achterdeur (4 polig; 12v+/- en zone/comm). De andere komt straks op de meterkast boven de deur te hangen denk ik.
Ik heb een sirene liggen, maar omdat de zipabox een kleine spanning over de sirene laat lopen om tampering te kunnen detecteren, blijft mijn sirene brommen. Ik heb vorige week een relais (ebay) binnengekregen om ertussen te zetten. Dat moet ik nog doen.
Verder staat op mijn todo-list nog het ophangen van een ip-camera in de hal bij de voordeur (ik heb nog een Axis camera die stof ligt te happen) en het koppelen van de voordeurbel met de input van de securitymodule. Als dat gebeurd is, kan ik eens gaan puzzelen om het alarmsysteem daadwerkelijk werkend te krijgen. En om het uit te leggen aan mevrouw Gate.
Genoeg te doen dus nog
Maar eerst nog de verhuisschade in het stucwerk corrigeren, sommige delen opnieuw texen, de garage opruimen, de laatste verhuisdozen uitpakken, het kozijn van de keukenraam en achterdeur schilderen, de tuin snoeien, het plafond op de tweede verdieping fixen...
...was het maar weer weekend

Was het helemaal zat met de vertragingen. De Hue hub als ip device verwijderd. En alle rules weer voorzien van http request. Dat werkt tenminste zonder vertragingen...tdolder schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:31:
[...]
Ik doe inmiddels bijna elke dag een reboot, inderdaad geen oplossing. Hoop dat ze snel een oplossing vinden.
Verwijderd
Heb je misschien mooie voorbeelden van je rules met de Hue die je wilt delen? Tot nu toe doe ik enkel uit en bij aan een scene starten. Maar ben zoek naar mooie ideeën.tdolder schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:08:
[...]
Was het helemaal zat met de vertragingen. De Hue hub als ip device verwijderd. En alle rules weer voorzien van http request. Dat werkt tenminste zonder vertragingen...
Ik heb twee hue lampen en twee lightstrips in de woonkamer/keuken, die ik automatisch aan wil hebben bij zonsondergang, iedere dag op een andere scene. Met een knop in de muur wilde ik handmatig scenes kunnen wisselen en met een dubbelklik op die knop wilde ik dat ze uit gingen.
Ik heb een ubuntu-nasje draaien, met daarop (lokaal) een apache/php/mysql webserver. Php en mysql snap ik, dus het is voor mij een logische keuze om die te gebruiken.
Ik ben begonnen met in de Hue app de scenes aanpassen naar de lampen/strips. Vervolgens heb ik met de Hue api een group gemaakt waarin alleen deze lampen zitten.
Daarna heb ik in mysql een tabel gemaakt met daarin de scenes die gaan rouleren:

Het uid komt overeen met het uid van de scene binnen de bridge/api. De naam is voor mij ter naslag, die komt behalve hier nergens terug. Met hs_isactive hou ik bij welke scene ik als laatst gebruikt heb en met de sort_order kan ik de volgorde aanpassen.
Met een php-script lees ik de huidige scene uit, kies ik o.b.v. de sort_order de volgende en zet ik die op 'actief':
1
2
3
4
5
6
7
8
| $cur = recordset("SELECT * FROM `hue_scene` WHERE `hs_isactive` = 'y'"); $next = recordset("SELECT * FROM `hue_scene` WHERE `sort_order` > '".$cur['sort_order']."' ORDER BY `sort_order` LIMIT 1"); if(!$next) $next = recordset("SELECT * FROM `hue_scene` ORDER BY `sort_order` LIMIT 1"); query("UPDATE `hue_scene` SET `hs_isactive` = 'n'"); query("UPDATE `hue_scene` SET `hs_isactive` = 'y' WHERE `hs_id` = '".$next['hs_id']."' LIMIT 1"); |
Daarna stuur ik het nieuwe uid naar de bridge:
1
2
3
4
5
6
| $data_string = json_encode(array("scene" => $next['hs_uid'] )); $ch = curl_init("http://192.168.364.712/api/*******/groups/2/action"); curl_setopt($ch, CURLOPT_CUSTOMREQUEST, "PUT"); curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, $data_string); |
Het enige wat ik doe, is met een http request deze php pagina aanroepen.
Verwijderd
Dat is wel een mooie oplossing. Hier gaat het aan of uit met een standaard scene, maar wisselen is veel mooier. Worden de 'kleurtjes' ook nog eens gebruikt.Twan V schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:38:
Ik zal mijn oplossing hier neergooien, misschien heb je er wat aan
Ik heb twee hue lampen en twee lightstrips in de woonkamer/keuken, die ik automatisch aan wil hebben bij zonsondergang, iedere dag op een andere scene. Met een knop in de muur wilde ik handmatig scenes kunnen wisselen en met een dubbelklik op die knop wilde ik dat ze uit gingen.
Ik heb een ubuntu-nasje draaien, met daarop (lokaal) een apache/php/mysql webserver. Php en mysql snap ik, dus het is voor mij een logische keuze om die te gebruiken.
Ik ben begonnen met in de Hue app de scenes aanpassen naar de lampen/strips. Vervolgens heb ik met de Hue api een group gemaakt waarin alleen deze lampen zitten.
Daarna heb ik in mysql een tabel gemaakt met daarin de scenes die gaan rouleren:
[afbeelding]
Het uid komt overeen met het uid van de scene binnen de bridge/api. De naam is voor mij ter naslag, die komt behalve hier nergens terug. Met hs_isactive hou ik bij welke scene ik als laatst gebruikt heb en met de sort_order kan ik de volgorde aanpassen.
Met een php-script lees ik de huidige scene uit, kies ik o.b.v. de sort_order de volgende en zet ik die op 'actief':
PHP:
1 2 3 4 5 6 7 8 $cur = recordset("SELECT * FROM `hue_scene` WHERE `hs_isactive` = 'y'"); $next = recordset("SELECT * FROM `hue_scene` WHERE `sort_order` > '".$cur['sort_order']."' ORDER BY `sort_order` LIMIT 1"); if(!$next) $next = recordset("SELECT * FROM `hue_scene` ORDER BY `sort_order` LIMIT 1"); query("UPDATE `hue_scene` SET `hs_isactive` = 'n'"); query("UPDATE `hue_scene` SET `hs_isactive` = 'y' WHERE `hs_id` = '".$next['hs_id']."' LIMIT 1");
Daarna stuur ik het nieuwe uid naar de bridge:
PHP:
1 2 3 4 5 6 $data_string = json_encode(array("scene" => $next['hs_uid'] )); $ch = curl_init("http://192.168.364.712/api/*******/groups/2/action"); curl_setopt($ch, CURLOPT_CUSTOMREQUEST, "PUT"); curl_setopt($ch, CURLOPT_POSTFIELDS, $data_string);
Het enige wat ik doe, is met een http request deze php pagina aanroepen.
Ik ga eens kijken of ik ook zoiets kan toepassen. Zal nog wel even duren, te veel leuke projectjes momenteel.
Verwijderd
Sinds ongeveer drie dagen geeft mijn Aeon Labs MultiSensor 5 elk uur en +/- 20 seconden een Motion en heeft sindsdien geen NoMotion meer gestuurd. De overige meters (lux, temp en vocht) doen het prima.
Op dit moment ligt er een doek over de sensor, maar nog steeds geen NoMotion. Wat ik tot nu toe gedaan heb:
- MultiSensor van het stroom gehaald
- Zipabox van het stroom gehaald
- MultiSensor opnieuw aan de Zipabox toegevoegd
Heeft iemand een idee? of is mijn Sensor/Zipabox stuk?
Ik vind het moeilijk te bepalen wat nu precies de boosdoener kan zijn. Het zou uiteraard kunnen zijn dat de sensor stuk is gegaan, aan de andere kant zou ook de Zipabox roet in het eten kunnen gooien.
Heb hem ook ...en werkt bij mij ook niet. Heb hem ook nooit werkend gehad. Hij blijft gewoon op Motion hangen.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:05:
Heeft iemand een idee? of is mijn Sensor/Zipabox stuk?
En dit is geen zipato probleem want op de vera had ik precies hetzelfde probleem.
Wat je kunt proberen is hem te verwijderen en dan opnieuw toevoegen met een doek er over heen. Dan na 1 uur die doek er weer afhalen om te kijken of die werkt.
Verwijderd
Ik heb hem sinds februari en sinds die tijd heeft hij feilloos gewerkt (uitgezonderd dat de temperatuur meting aan de hoge kant is). Ik zal het doekje test nog even doen.HeroS schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:17:
[...]
Heb hem ook ...en werkt bij mij ook niet. Heb hem ook nooit werkend gehad. Hij blijft gewoon op Motion hangen.
En dit is geen zipato probleem want op de vera had ik precies hetzelfde probleem.
Wat je kunt proberen is hem te verwijderen en dan opnieuw toevoegen met een doek er over heen. Dan na 1 uur die doek er weer afhalen om te kijken of die werkt.
Ik gebruik de functie scenes niet van de zipabox. Ik doe alles met virtuele schakelaars en sunset/sunrise in combinatie met regels om verlichting te schakelen.Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:36:
[...]
Heb je misschien mooie voorbeelden van je rules met de Hue die je wilt delen? Tot nu toe doe ik enkel uit en bij aan een scene starten. Maar ben zoek naar mooie ideeën.
Met de API debug tool die in de Hue hub zit kun je een user aanmaken en alles ook mooi testen.
Hier voorbeeld van regel met Sunset:
Verwijderd
Ik doe het op een soortgelijke manier, alleen gebruik ik een motion sensor en lux sensor ipv de sunset/sunrise. Al is momenteel die sensor niet werkendtdolder schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:40:
[...]
Ik gebruik de functie scenes niet van de zipabox. Ik doe alles met virtuele schakelaars en sunset/sunrise in combinatie met regels om verlichting te schakelen.
Met de API debug tool die in de Hue hub zit kun je een user aanmaken en alles ook mooi testen.
Hier voorbeeld van regel met Sunset:
[afbeelding]
[afbeelding]
Heb je met sunset/sunrise geen problemen met bewolking, of doe je dan de verlichting automatisch aan?
Voor buiten is sunrise/sunset prima. Voor binnen gebruik ik sunset (uur voor sunset) in combinatie met aanwezigheid. Als het een donkere dag is zetten we de verlichting aan met een pulsdrukker op input1 van een qubino dimmer. Input1 zorgt dan voor alle verlichting beneden aan/uit (regels).Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:32:
[...]
Ik doe het op een soortgelijke manier, alleen gebruik ik een motion sensor en lux sensor ipv de sunset/sunrise. Al is momenteel die sensor niet werkend.
Heb je met sunset/sunrise geen problemen met bewolking, of doe je dan de verlichting automatisch aan?
Dus nee en ja. Nu geen last. Springt gewoon terug op no motion. Maar wel wat last gehad de laatste dagen.
Gisteren hem eens voor de grap toegevoegd aan de Fibaro HC2. En je raad het al...hij blijft hangen op motion.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:23:
[...]
Ik heb hem sinds februari en sinds die tijd heeft hij feilloos gewerkt (uitgezonderd dat de temperatuur meting aan de hoge kant is). Ik zal het doekje test nog even doen.
Verwijderd
De doekje manier heeft niet geholpen trouwens.HeroS schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:00:
[...]
Gisteren hem eens voor de grap toegevoegd aan de Fibaro HC2. En je raad het al...hij blijft hangen op motion.
Ik heb een ZStick besteld om hem daarop te testen, als hij daar het zelfde gedrag vertoont gaat hij gewoon terug en gaan ze hem maar repareren of zo.
die temperatuur heb ik inderdaad ook, structureel 2 graden celcius te hoog op die van mij, met een geeikte thermometer dr naast. Motion, lux etc. werkt wel helemaal goed sinds ik hem heb inderdaad.Verwijderd schreef op zondag 15 november 2015 @ 15:23:
[...]
Ik heb hem sinds februari en sinds die tijd heeft hij feilloos gewerkt (uitgezonderd dat de temperatuur meting aan de hoge kant is). Ik zal het doekje test nog even doen.
Verwijderd
Bij mij ook ongeveer 2 graden, al heb ik er nooit een geijkte thermometer naast gehangen. Ik vergelijk hem met de thermostaat.djbarney schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:54:
[...]
die temperatuur heb ik inderdaad ook, structureel 2 graden celcius te hoog op die van mij, met een geeikte thermometer dr naast. Motion, lux etc. werkt wel helemaal goed sinds ik hem heb inderdaad.
Die lux is bij mij ook een geval apart. Ik heb ook nog een MultiSensor 6, deze geven beide een flink andere hoeveelheid lux aan als ik ze naast elkaar leg. Ik houd er er maar op dat de Sensor 5 een doorzichtig venster heeft en de Sensor 6 een witte.
In alle opzichten vind ik de Sensor 5 beter, behalve de grootte. Ware het niet dat de 5 het nu niet meer doet, maar de 6 nog wel prima

Verwijderd
In ieder geval zit er nog garantie op, dus hij gaat terug naar de verkoper.
Als je een nieuwe lamp (of strip) toevoegt aan je Hue bridge en je wil hem zichtbaar krijgen in Zipato, dan moet je de hue in het dashboard weggooien en opnieuw toevoegen. Losse lampen toevoegen gaat niet bij Zipato.
Het nadeel daarvan is dat alle regels waar Hue in voorkomt, opnieuw gemaakt moeten worden
plaatje
ROBBshop.nl: Greenwave NS210-F - Z-Wave alliance information: Greenwave NS210-F
plaatje
ROBBshop.nl: Greenwave NP210-F - Z-Wave alliance information: Greenwave NP210-F
Beste is om de bestelling te combineren met je buurman/kennis, zodat je de maximale staffelkorting kunt krijgen (>=5 bij de losse plugs, >=3 bij de stekkerdoos).
Zie ook de andere aanbiedingen: http://www.robbshop.nl/z-wave-aanbiedingen/sale
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2015 13:15 ]
De module zit aan de Zipato gekoppeld. Dicht in de buurt zit een qubino module. De afstand tussen de box en fibaro is te groot. Het signaal moet dan via de qubino gaan. Hoe kan ik dat zien of dat gebeurd?
De PIR staat uit. Elke 200 Lux komt er een signaal. Wake-up time is 10 min. Ik heb de default instellingen laten staan en de PIR uitgezet en de LED op inactief gezet.
Wat mij opvalt is dat er elke 5 seconden een groene led even flitst. Deze krijg ik niet uit.
ik heb nu de earth-quake detectie ook maar uitgezet.
Hebben jullie ook last van de batterij snel leeg is? zo ja, wat hebben jullie gedaan om dat tegen te gaan?
Klaas
Dat kun je zien bij config van de fibaro of qubinoklaasopurk schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:45:
De module zit aan de Zipato gekoppeld. Dicht in de buurt zit een qubino module. De afstand tussen de box en fibaro is te groot. Het signaal moet dan via de qubino gaan. Hoe kan ik dat zien of dat gebeurd?
5/6 maanden gaat deze wel mee. Me wake up tijd staat bij mij op 2,5 uur geloof ik en lux update 15 min.klaasopurk schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:45:
Hebben jullie ook last van de batterij snel leeg is? zo ja, wat hebben jullie gedaan om dat tegen te gaan?
Heeft er iemand ervaring met de everspring st814 ?
Ik heb deze pas gekocht en gekoppeld aan mijn zipabox.
Echter zijn niet alle functies duidelijk, kan iemand mij daar wat uitleg over geven ?
Ik wil hem gaan gebruiken om een badkamer ventilator aan te laten gaan op het moment dat de luchtvochtigheid boven een bepaald percentage komt.

[ Voor 33% gewijzigd door Razorh op 02-12-2015 11:03 ]
Verwijderd
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag omdat ik geen ervaring heb met deze sensor. Wel heb ik een link voor je. Hier is de uitleg van het project van de Robbshop die volgens mij precies beschrijft wat jij wil, met dezelfde sensor.Razorh schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:14:
Ik heb een vraagje.
Echter zijn niet alle functies duidelijk, kan iemand mij daar wat uitleg over geven ?
Ik wil hem gaan gebruiken om een badkamer ventilator aan te laten gaan op het moment dat de luchtvochtigheid boven een bepaald percentage komt.
[afbeelding]
De Robbshop is altijd erg behulpzaam en hebben een chat functionaliteit, misschien kun je hun wat informatie vragen of misschien staat het wel in de beschrijving. Uiteraard hoop ik dat je je oplossing dan weer hier post zodat we er allemaal wat aan hebben.
Wat is je niet helemaal duidelijk? Spreekt redelijk voor zich.Razorh schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 20:14:
Ik heb een vraagje.
Ik kan me voorstellen dat ik die triggers nodig heb om een schakelaar te activeren aangezien de wakeup nu op 30 min staat
Nu wordt elke 30 minuten de luchtvochtigheid gemeten, maar als je gaat douchen is dat misschien wat optimistisch.
30 seconden geeft een accurater beeld van de luchtvochtigheid, maar als je dat instelt kun je elke twee maanden de batterijen vervangen
Als je een regel aanmaakt die start bij een verandering in de luchtvochtigheid, kun je afhankelijk van de luchtvochtigheid de ventilator schakelen.
Of je doet het met een scheduler, zoals Nicky2b en ik het oplossen. Nicky heeft eerder in dit topic uitvoerig uitgelegd hoe hij het gemaakt heeft: Verwijderd in "Zipato ZipaBox Domotica gateway"
Als ik die instel gaat hij dan automatisch een signaal sturen naar de zipabox als hij boven een x % komt ?
In de zipabox kun je een regel aanmaken, die begint met
WHEN thermometer[HUMIDITY] = ANY
Deze regel wordt dan elke keer gestart als de zipabox nieuwe waardes binnen krijgt.
Vervolgens kun je in die When-puzzel een if/else puzzel stoppen, met bijvoorbeeld
IF thermometer[HUMIDITY] > 60
Zet de ventilator aan
ELSE
Zet de ventilator uit
Mijn oplossing is nu per uur en dan elke 24 uur herhalen.
Klaas
Verwijderd
WHEN <scheduler elk uur, elk kwartier, elk minuut>klaasopurk schreef op woensdag 02 december 2015 @ 13:58:
Ik heb een regel gemaakt op een schedule. Deze kun je instellen op per minuut, uur, week, maand en jaar. ik wil iets elke avond op 11 uur laten uitvoeren. Dit kan dus niet. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Mijn oplossing is nu per uur en dan elke 24 uur herhalen.
IF TIME = 2300:
do de boegiewoegie..
Op deze manier doe ik het vaak. Het ligt er een beetje aan wat ik precies wil doen. Zo heb ik een waterbed welke wel aanmoet gaan 's avonds. Ik zet de scheduler dan op elk kwartier en als de tijd tussen x en y valt dan zet ik hem aan.
Verwijderd
Ik heb verlichting onder mijn keukenkastjes en deze zitten gekoppeld aan een Qubino Dimmer. Deze verlichting is echter helemaal niet dimbaar, maar zitten op de Qubino vanwege de extra inputs die ik kan gebruiken.
In de Zipato portal komt deze verlichting uiteraard als een slider control naar boven. Geheel logisch want hij denkt dat het dimbaar is. Is er een manier om er een aan/uit schakelaar van te maken in de portal? Ik weet dat ik het type kan aanpassen, maar volgens mij is dat enkel voor de indeling en veranderd er niets aan de controls.
Iemand een idee?
Volgens mij zit deze informatie in de config die de module aan de zipabox doorgeeft bij het koppelen. Of het zit in de database van herkende modules van zipato.
Dit is een gevoel/vermoeden van me, maar ik laat me graag tegenspreken