@ThinkPad heeft mij gevraagd om op te schrijven hoe ik mijn 'presence' detectie doe voor het aanzetten van verlichting en belangrijk, hoe zorg ik er voor dat ze ook weer uit gaan. Nu heeft hij een Domoticz en ik een Zipabox, dus leek het ons handiger dat ik het hier zou neer zetten ipv het Domoticz forum. Het idee blijft echter toepasbaar op zowel Domoticz als de Zipabox.
Wie weet heeft iemand anders er ook nog wat aan en misschien heeft iemand anders nog een beter idee zodat ik er ook nog wat aan heb.
Ik zal als voorbeeld nemen hoe ik mijn verlichting in de woonkamer aanzet en hoe ik er voor zorg dat alle weer uitgaat als ik de deur uit ga, of ga slapen.
Ik gebruik hiervoor de volgende hardware, naast de Zipabox zelf:
- Een motion sensor - een Fibaro oog, gemonteerd in de woonkamer
- Een Qubino Flush Dimmer - gemonteerd in de woonkamer achter een duo puls schakelaar
- Verschillende manier om lampen te schakelen, in mijn geval Qubino Flush dimmers, een Kaku schakelaar, Aeon SmartSwitch en een Philips Hue
Ik wil graag het volgende bereiken:
- Bij beweging de lampen aan als het voldoende donker is
- Als het te licht is de lampen weer uit
- De verlichting in de woonkamer wil ik niet uit laten schakelen op noMotion, dit in verband te stil zitten op de bank
- Ik wil hoogstens één druk knop hebben bij de woonkamer deur om alles uit te schakelen, voor als ik weg ga of ga slapen
Het idee is dat als ik de woonkamer binnenloop de verlichting eventueel aangaat en als ik de deur uit ga ik op een puls drukker bij de deur druk om alles uit te laten zetten. Het nadeel hieraan is dat de motion sensor op dat moment op Motion staat, ik loop immers door de woonkamer. Er zal dus iets moeten komen om de Motion Sensor uit te zetten. Naar mijn weten kan ik met mijn Zipabox via een regel niet een Motion Sensor uitzetten.
Om hiermee om te gaan heb ik een Virtuele Switch gemaakt genaamd: Actief - Motion Sensors
Als deze op ON staat wil ik dat regels wel de Motion Sensor gebruiken, als die op OFF staat wil ik dat niet.
Ik kom dan tot de onderstaande regels:
Voor stap 1, 2 en 3:
Ik gebruik een scene om mijn lampen aan/uit te zetten. Verder zie je dat de
'Actief - Motion Sensor' op ON moet staan wil hij de lampen aan kunnen zetten.
Stap 4 zal er een knop moeten komen om alles weer uit te zetten. Hiervoor gebruik ik een Qubino Flush Dimmer met een pulsdrukker. Deze Qubino module bied mij namelijk twee vrije inputs, waarvan ik één op de pulsdrukker heb aangesloten. Ik krijg op deze manier een trigger op de Zipabox binnen als ik op de pulsdrukker druk.
Deze
trigger heb ik Bewust - Afwezig genoemd en heeft een heel eenvoudige regel:
Het aanroepen van een scene Bewust Afwezig. Deze scene zet alles uit wat ik uit wil zetten. Lampen, Audio/Video installatie, Keukenboiler. etc, etc. Heel belangrijk, deze scene zet ook de
Actief - Motion Sensors uit.
Als ik op deze knop gedrukt heb, staan in wezen mijn Motion Sensors uit en zal de
lampen aan regel geen lampen meer aanzetten.
Als laatste zal de
Actief - Motion Sensors weer aangezet moeten worden en dat doe ik als volgt:

]
Zodra de motion sensors op NoMotion staan, kan de
Actief - Motion Sensors weer aan. Dat is meestal na ongeveer 4 minuten, ik ben immers de woonkamer uit en de Motion Sensors staan op 4 minuten Motion bij beweging.
Op deze manier werkt het bij mij al een hele tijd naar wens. Het 'aan' schakelen gaat automatisch en het bewust uitschakelen is enkel één knop (bewust afwezig) in drukken die handig bij de deur is geplaatst.
Sinds ik een OTGW heb, heb ik een tweede knop geplaatst die de Bewust Lang Afwezig doet, dat is de Bewust Afwezig + CV Ketel op 10 graden zetten.
Nou ThinkPad, veel success met ombouwen

.