Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Is het iemand al eens gelukt om de temperatuurmeting aan de praat te krijgen van een Qubino tempsensor, die gekoppeld is aan een Qubino module?

Ik probeer dat voor elkaar te krijgen i.c.m. met een Qubino Flush Shutter DC (Z-wave Plus, ZMNHCD1), maar zonder succes.
Bij het toevoegen van de module aan de Zipabox bevindt die zich binnen 1 meter afstand, dus daar kan het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ge2rt schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:52:
Is het iemand al eens gelukt om de temperatuurmeting aan de praat te krijgen van een Qubino tempsensor, die gekoppeld is aan een Qubino module?

Ik probeer dat voor elkaar te krijgen i.c.m. met een Qubino Flush Shutter DC (Z-wave Plus, ZMNHCD1), maar zonder succes.
Bij het toevoegen van de module aan de Zipabox bevindt die zich binnen 1 meter afstand, dus daar kan het niet aan liggen.
Zelf geen ervaring mee maar heb wel gelezen over meer problemen hiermee.

Staat het endpoint wel op zichtbaar?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-09 16:30
Ik moest 4 keer aanmelden - afmelden en toen was hij goed zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:52:

Ja meerdere. Ik vind het alleen niet bijzonder. De warmte van de Qubino zelf goed bij mij vaak roet in het eten. Ik heb het op een Qubino duo switch, op een Flush Dimmer en op een Flush Shutter (2? die met zwave plus) gebruikt.

Let wel op dat je de tempsensor aangesloten moet hebben voordat je een include doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Bedankt voor de reacties. Dat geeft de burger moed.
Ik ga binnenkort aan de slag met een hele frisse nieuwe module, en laat het resultaat weten.

@HeroS: alleen de eerste keer was er een endpoint zichtbaar. Daarna niet meer gezien, ondanks een meerdere pogingen.
@sunnybird: ik moet blijkbaar nog wat meer geduld hebben dan jij.
@nickyb2: bedankt voor het extra aandachtspunt. Ik ga de sensor nog iets verder verwijderd van de module plaatsen dan ik eerst van plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Gelukt.

Na twee pogingen waren twee endpoints, EP 1 en EP 2, in de device manager zichtbaar.
Daarna endpoint 1 zichtbaar gemaakt in de device browser, die blijkbaar niet automatisch zichtbaar wordt gemaakt. Endpoint 2 heb ik ook zichtbaar gehad, maar geeft dezelfde waarde.

Bedankt voor de tips!

Edit:
Te vroeg gejuicht. Na het monteren van de module op zolder blijft de temperatuur op de waarde staan van het moment dat de module + sensor uit het stopcontact in de meterkast werden verwijderd.

[ Voor 25% gewijzigd door Ge2rt op 12-12-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 13:14:
Gelukt.

Na twee pogingen waren twee endpoints, EP 1 en EP 2, in de device manager zichtbaar.
Daarna endpoint 1 zichtbaar gemaakt in de device browser, die blijkbaar niet automatisch zichtbaar wordt gemaakt. Endpoint 2 heb ik ook zichtbaar gehad, maar geeft dezelfde waarde.

Bedankt voor de tips!

Edit:
Te vroeg gejuicht. Na het monteren van de module op zolder blijft de temperatuur op de waarde staan van het moment dat de module + sensor uit het stopcontact in de meterkast werden verwijderd.
Is er al verbetering? Waarom niet includen op de plaats waar hij komt te zitten? Ik heb met zwave nog nooit last van het bereik gehad, met 433mhz spul werkt dat minder goed is mijn bescheiden mening.

Ik heb mijn schutters toen ingebouwd en door drie maal binnen 3 seconden omhoog (of omlaag staat in de handleiding) komt de qubino in include modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 07:59:
[...]

Is er al verbetering? Waarom niet includen op de plaats waar hij komt te zitten? Ik heb met zwave nog nooit last van het bereik gehad, met 433mhz spul werkt dat minder goed is mijn bescheiden mening.
Vooralsnog geen verbetering. Bij includen op zolder begint het gedonder: geen endpoints meer voor de temperatuur. :-(
Ik ga nog maar wat nieuwe pogingen doen. Eerst excluden en includen zonder tempsensor gekoppeld, daarna met tempsensor gekoppeld. Wie weet helpt dat.

Daarna heb ik nog een issue met het elektriciteitsverbruik van die Qubino's, want die tellers staan steevast op nul. Ik lees elders op internet, bijvoorbeeld hier dat die ook nog niet werken bij de ZMNHCD1. Maar even een ticket bij Zipato inschieten, dus. Voor Z-wave Plus-modules moeten ze dat generiek toe kunnen voegen volgens mij.

Edit:

Oorzaak gevonden: zwarte manteltje om stekkertje losgemaakt, zwarte draad is afgebroken. ;(
Ik ben niet zo goed in die dingen, dus ik hoop dat ik 'm weer vast kan solderen.

Edit 2:
Niet gelukt, de breuk zit heel dicht op het stekkertje. :/ Ik ga maar even surfen voor een nieuw stekkertje, om het kabeltje met sensor aan te bevestigen.

[ Voor 14% gewijzigd door Ge2rt op 13-12-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ge2rt schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:36:
[...]
Edit 2:
Niet gelukt, de breuk zit heel dicht op het stekkertje. :/ Ik ga maar even surfen voor een nieuw stekkertje, om het kabeltje met sensor aan te bevestigen.
nickyb2 heeft zelf sensors gemaakt, gewoon zo'n snoertje met connector (JST nog wat) op eBay besteld en daar zelf DS18B20 aan gesoldeerd. Die 'mantel' die je noemde is krimpkous ;)
Misschien dat hij in z'n eBay aankoopgeschiedenis de kabeltjes nog heeft staan. Moet je wel geduld hebben, het kwam uit China dacht ik, dus is al gauw 2 weken onderweg :+

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 14-12-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

ThinkPadd schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:05:
[...]

nickyb2 heeft zelf sensors gemaakt, gewoon zo'n snoertje met connector (JST nog wat) op eBay besteld en daar zelf DS18B20 aan gesoldeerd. Die 'mantel' die je noemde is krimpkous ;)
Misschien dat hij in z'n eBay aankoopgeschiedenis de kabeltjes nog heeft staan. Moet je wel geduld hebben, het kwam uit China dacht ik, dus is al gauw 2 weken onderweg :+
Geduld heb ik wel.
Ook wel naar nickyb2, als het gaat om zijn antwoord op de vraag of hij kan doorgeven wat hij heeft besteld. ;)

Ik begrijp verder dat er een hoge marge zit op die Qubino-sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ge2rt schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:31:
[...]

Geduld heb ik wel.
Ook wel naar nickyb2, als het gaat om zijn antwoord op de vraag of hij kan doorgeven wat hij heeft besteld. ;)

Een behoorlijke marge, snoertje + sensor kost misschien €1,50 aan onderdelen? :X
Je moet alleen een beetje handig zijn met een soldeerbout. En via eBay heb je kans dat je nep-DS18B20 sensoren koopt. Maar daar heb ik zelf (non-Qubino toepassing) nog nooit wat van gemerkt eigenlijk, geen idee of ik dus neppers heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:31:
[...]

Geduld heb ik wel.

Ik heb via ebay het volgende gekocht:
  • Mini Micro ZH 1.5 3-Pin JST Connector with Wires Cables
  • DS18B20 DALLAS 18B20 TO-92 1 Wire Digital Temperature Sensor IC
Helaas werken de linkjes niet meer. Als je vervolgens een beetje speurt op internet kun je het aansluit diagram wel vinden. Dit soldeer je aan elkaar, beetje krimpkous er omheen en meten maar.

Heb je hier voldoende aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:00:
[...]

Helaas werken de linkjes niet meer. Als je vervolgens een beetje speurt op internet kun je het aansluit diagram wel vinden. Dit soldeer je aan elkaar, beetje krimpkous er omheen en meten maar.

Heb je hier voldoende aan?
Ik ga eens speuren op internet, en er mee mee aan de slag. Hartelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]
plaatje
ROBBshop.nl: Greenwave NS210-F - Z-Wave alliance information: Greenwave NS210-F

plaatje
ROBBshop.nl: Greenwave NP210-F - Z-Wave alliance information: Greenwave NP210-F

Beste is om de bestelling te combineren met je buurman/kennis, zodat je de maximale staffelkorting kunt krijgen (>=5 bij de losse plugs, >=3 bij de stekkerdoos).
Ze zijn weer beschikbaar..sla je slag voordat ze weer weg zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HeroS schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:36:
[...]

Ze zijn weer beschikbaar..sla je slag voordat ze weer weg zijn :)
Zo geweldig zijn ze niet, ik heb mijne weer teruggestuurd.

- Stabiliteit liet te wensen over
- Repeaten alleen elkaar, geen andere (non-Greenwave) Z-Wave nodes

Zie ook: ThinkPadd in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 15-12-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 08:41:
[...]

Zo geweldig zijn ze niet, ik heb mijne weer teruggestuurd.

- Stabiliteit liet te wensen over
- Repeaten alleen elkaar, geen andere (non-Greenwave) Z-Wave nodes

Zie ook: ThinkPadd in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"
Hier geen probleem. Wat deed het dan niet?

Dat van de repeaten klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er ook één gehad. Die hield op met de kWh en W meting te sturen. Via een AeonLabs Zstick was het constant timeouts en drops. Die van mij is ook weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

De mijne zijn gisteren ook binnengekomen. Volgens de Zipabox is het wel de 210, niet de 310 (geen idee wat het verschil is). Toevoegen was een drama en ze lopen constant te zeuren dat het signaal zwak is, maar ze werken wel ok.

Ik zie ze alleen niet terug in de rule creator (wel in de device browser). @HeroS, heb jij ze wel in de rulecreator staan?

[edit]
Gevonden! Na tig keer synchroniseren en de pagina refreshen, staat hij er alleen bij. Hij ziet alleen de stroommeter als een sensor...
Once again, you get what you pay for

[edit2]
De irritante knipperende groene ledjes zijn op te lossen met een aanpassing in parameter:
No communication light (param 1)

Dit is het aantal minuten dat de stekker verwacht een ping van de zipabox te krijgen. Standaard is dit 2, terwijl de zipabox er langer over doet om apparaten te pollen. Ik krijg hem niet verder dan 127. Ben benieuwd of dat scheelt :)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Alc1HMc.png
Bron XML

[ Voor 57% gewijzigd door Twan V op 17-12-2015 12:16 ]

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
Twan V schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:15:
De mijne zijn gisteren ook binnengekomen. Volgens de Zipabox is het wel de 210, niet de 310 (geen idee wat het verschil is). Toevoegen was een drama en ze lopen constant te zeuren dat het signaal zwak is, maar ze werken wel ok.

Ik zie ze alleen niet terug in de rule creator (wel in de device browser). @HeroS, heb jij ze wel in de rulecreator staan?

[edit]
Gevonden! Na tig keer synchroniseren en de pagina refreshen, staat hij er alleen bij. Hij ziet alleen de stroommeter als een sensor...
Once again, you get what you pay for

[edit2]
De irritante knipperende groene ledjes zijn op te lossen met een aanpassing in parameter:
No communication light (param 1)

Dit is het aantal minuten dat de stekker verwacht een ping van de zipabox te krijgen. Standaard is dit 2, terwijl de zipabox er langer over doet om apparaten te pollen. Ik krijg hem niet verder dan 127. Ben benieuwd of dat scheelt :)
[afbeelding]
Bron XML
ik heb de volgende instelling erin gezet, en geen last meer van knipperende LED's
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/l6U2IJcFx76BbV0lAYUOEZA41DM8yjtz_BP6VSdZpDKAAf0ugNRqTYyDrVp7rt9khz7d2G3MA-JICBJIzDUUkSJcV2uzYRL6TfzCogSb1Zgr1LWFFbwkHQNG0y6tvb7jwaSqttvzU_zopci7fQ-YT5gQyPpuX7T9tITfL6CLy2pw2Hp10gIjRJL2C4UTKPf17ERE_hstnktwnDXvXBgxsf7HEI05XhQPTh-A-kpfmPWIGxiuzfk5cmvTtMdlLwhgoU75ir4q8gIwVWd-yVmt4k0dXjSTjVDH1E25DVXbt0yrTcVITaIvugRwrUrABTDL7QxIfMNiPIfDChtf-4kD9P5caHEGlp9If4jqt82yQmpgAe7jcKcAoW7YTpCV2SZmzehEc0PDiD4eMizL_atHBlz8u1UQmciILgyMPVJ8MeNTQhQLDhXVMFb-33CwnL9rIjGOcwLn2Yc_LOf83Eqp9KFf_Z2K6vxkXFrqj2rq30-4iDtZSsVaI2sXnL3teVm83c7s65tADVNyNdNvhJ9G9Cf0DgMtgkSKy78skKoX-w5TgGaQcbhCOm3jgpNiLIh2yRYj=w325-h106-no

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

• Twan V

Twan V

Als je de waarde retrieved, krijg je dan ook 255 terug? Of een mingetal?

Bij alles hoger dan 127 kreeg ik een negatieve waarde terug.

Twan V schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:15:
@HeroS, heb jij ze wel in de rulecreator staan?
Ik weet niet of ik precies dezelfde hebt...maar heb de gene die Rob verkoopt gisteren binnen gekregen. Ga z.s.m. testen maar heb nog een berg aan producten liggen welke ik eerst moet weg werken.

Ik heb versie:
Firmware: 4.21
Product type: 3
Product ID: 4

• Ge2rt

Ge2rt

HeroS schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:47:
[...]

Ik heb versie:
Product type: 3
Product ID: 4
Ik heb versie:
Product type: 2 :?
Product ID: 2 :?

Ook van Rob.
Ik had hem al he...is niet van deze actie. Heb net ff gekeken ik heb de 310 serie. Dit is 210. Zit blijkbaar dus iets verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ge2rt schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:28:
[...]

Ik heb versie:
Product type: 2 :?
Product ID: 2 :?

Ook van Rob.
Ik heb precies dezelfde :)
HeroS schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:58:
Ik had hem al he...is niet van deze actie. Heb net ff gekeken ik heb de 310 serie. Dit is 210. Zit blijkbaar dus iets verschil in.
Dat had ik ook gezien, ik heb ook de 210. Ik kan alleen nergens op internet terugvinden wat de verschillen zouden moeten zijn. Is de 310 niet de 6-voudige?

offtopic:
HeroS schreef op donderdag 17 december 2015 @ 15:47:
...maar heb nog een berg aan producten liggen welke ik eerst moet weg werken...
[...]

Doorwerken dan :Y) :P :>
Hebben we mooi leesvoer voor tijdens de kerstvakantie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 16:06
Ik heb 3 van deze stekkerdozen genomen. 1 in de schuur en 1 voor tv/andere dingen in de buurt en 1 voor de computer en printer etc.
Ik had in het begin ook last dan de apparaten niet in de rulecreater kwamen. Nadat ik elke schakelaar een naam had gegeven kwamen deze er wel in.
Als ik de schuurdeur open doe dan knippert de stekkerdoos direct. Op de deur zit een 4-1 apparaat van Zipator zelf. Ik heb dan ook het gevoel dat ze wel repeaten. Dit gevoel wordt versterkt door een 3-1 oog die buiten hangt. Vroeger toen ik de luiken naar beneden deed waren deze niet meer zichtbaar in de zipato. Nu met de stekkerdoos dichter in de buurt heb ik daar geen last meer van.
Ik heb
firmware 4.2
producttype 3
productid 3=4

Ik heb alleen 1 probleem ermee. Als de stroom er af is gevallen dan staat volgens Zipato alles uit. Echter er staat wel stroom op de contacten. Na een keer aan een uit zetten via de app of via browser dan klopt de status wel weer. Dit mag van mij verholpen worden.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Algemeen vraagje;
ik heb nog geen controller gekocht maar twijfel tussen vera edge (of plus maar wanneer ?) en de zipatobox

van beide lees ik goede en slechte berichten hoe zijn jullie ervaringen met het volgende;

Zipatobox;
- de synchronisatie met de server, is dit lastig of inmiddels stabiel ?
- koppelen IP camera's
- is Zipatobox nu een z-wave plus ?

Vera egde;
- traag
- niet vrij van bugs
- scenes wel eenvoudige maar complexe nieit mogelijk

wat heeft jullie doen besluiten een zipato aan te schaffen boven een ander merk. en wat vinden jullie nu de beperkingen van een zipato /

jullie reacties zijn welkom

m.vr.gr.
Ruud M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gratje schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:37:
nou antwoord van Qubino met de vraag op de relay schakelaars ook kunnen schakelen met de fase:

[...]
dus blijkbaar als je de fase en nul omdraait kan je schakelen met de fase. zoals in normale nederlandse schakelingen.
maar had mijn module al teruggestuurd.
* ThinkPad haalt oude }:O uit de sloot...

Bedankt voor deze tip! Ik heb de lamp in m'n gang via een hotelschakeling (twee schakelaars dus). De Qubino bij de plafondlamp ingebouwd (veel meer ruimte dan achter de schakelaar) en liep tegen hetzelfde probleem aan. De schakeldraad voert de fase aan, dit is precies tegenovergesteld van wat de Qubino verwacht (raar eigenlijk, schakeldraad is in NL altijd fase volgens mij). L en N omdraaien op de Qubino en het werkt zonder verder iets te hoeven aanpassen in de bedrading van de lamp/schakelaars *O*
Uiteraard wel een fasedraad (bruin) nodig in de lamp, zodat de Qubino permanente voeding heeft.

Dit was met een ZMNHAA2 overigens. Nog een voordeel: hij werkt ook met een bi-stabiele schakelaar. Oftewel: ik kon mijn oude aan/uit schakelaars gewoon gebruiken, hoefde ze niet te vervangen voor pulsdrukkers. Dat is wellicht alleen nodig bij een Qubino dimmermodule.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 20 december 2015 @ 20:20:
[...]

* ThinkPad haalt oude }:O uit de sloot...

Bedankt voor deze tip! Ik heb de lamp in m'n gang via een hotelschakeling (twee schakelaars dus). De Qubino bij de plafondlamp ingebouwd (veel meer ruimte dan achter de schakelaar) en liep tegen hetzelfde probleem aan. De schakeldraad voert de fase aan, dit is precies tegenovergesteld van wat de Qubino verwacht (raar eigenlijk, schakeldraad is in NL altijd fase volgens mij). L en N omdraaien op de Qubino en het werkt zonder verder iets te hoeven aanpassen in de bedrading van de lamp/schakelaars *O*
Uiteraard wel een fasedraad (bruin) nodig in de lamp, zodat de Qubino permanente voeding heeft.

Dit was met een ZMNHAA2 overigens. Nog een voordeel: hij werkt ook met een bi-stabiele schakelaar. Oftewel: ik kon mijn oude aan/uit schakelaars gewoon gebruiken, hoefde ze niet te vervangen voor pulsdrukkers. Dat is wellicht alleen nodig bij een Qubino dimmermodule.
Heel toevallig vandaag ook weer zitten kijken. En wat blijkt: de nieuwe versies die ze nu verkopen schakelen gewoon op de fase zoals hier.

Handleiding oude die momenteel EOL is bij robbshop (degene die ik beschreef anderhalf jaar geleden versie: ZMNHBA2)

https://www.robbshop.nl/i..._user_manual_v5.0_eng.pdf

Nieuw schema (versie ZMNHBD1):
http://www.robbshop.nl/la...-user-manual_eng_v1.2.pdf

Goed dat het nu wel allemaal functioneert hier in NL zonder gekke aanpassingen in je bedrading.
Nu toch maar deze bestellen de volgende keer. puur omdat fibaro nog niet met z-wave plus en energie meting is gekomen

[ Voor 12% gewijzigd door Gratje op 20-12-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2015 @ 19:37:
Heren,

Algemeen vraagje;
ik heb nog geen controller gekocht maar twijfel tussen vera edge (of plus maar wanneer ?) en de zipatobox

van beide lees ik goede en slechte berichten hoe zijn jullie ervaringen met het volgende;

Zipatobox;
- de synchronisatie met de server, is dit lastig of inmiddels stabiel ?
- koppelen IP camera's
- is Zipatobox nu een z-wave plus ?

wat heeft jullie doen besluiten een zipato aan te schaffen boven een ander merk. en wat vinden jullie nu de beperkingen van een zipato /

jullie reacties zijn welkom

m.vr.gr.
Ruud M
- Syncroniseren gaat bij Zipato via de cloud. In de cloud worden je regels gecompileerd en het resulterende script wordt geupload naar je zipabox. Clouddiensten zijn nooit zo waterdicht als een offline oplossing bij je thuis. Daarnaast, als er in je regels iets niet helemaal lekker zit, kan dit bij het synchroniseren problemen opleveren. Debuggen van regels is lastig, dus vaak kom je daar pas achter als je een ticket inschiet in het support systeem.
- Is mogelijk, maar ik ben ook nog aan het uitpuzzelen hoe dit precies werkt. Ik heb er bij mij momenteel twee camera's op aangesloten.
- Alle zipaboxen die nu uitkomen, hebben zwave plus hardware aan boord. Om dat echt te kunnen benutten, moeten als ik het goed begrepen heb al je devices zwave plus zijn.

Voor mij waren de mogelijkheid om CoCo (klikaanklikuit) te combineren met zwave en de alarmcentrale-addon met bedrade deursensoren argumenten om de zipabox te kiezen. De puzzelstukken uit de rule creator die me vergelijkbaar leken met de Google AppInventor, leken me sneller programmeren.

Wat je ook kiest, besef dat je kiest voor het minst slechte systeem. Domotica staat nog in de kinderschoenen en elk systeem heeft zijn flaws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Twan V schreef op maandag 21 december 2015 @ 00:02:
[...]

Wat je ook kiest, besef dat je kiest voor het minst slechte systeem. Domotica staat nog in de kinderschoenen en elk systeem heeft zijn flaws.
Amen, Helemaal mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gekozen voor de Zipabox omdat die 'op papier' alles zou moeten kunnen doen wat ik wilde.

Ik heb zelf één IP camera, maar die heb ik niet in de Zipabox zitten. Deze zit vast aan de Synology NAS. Wel gebruik ik een binaire sensor om bij het drukken op de deurbel, met de Zipabox een trigger te krijgen om zodoende een foto naar mijn telefoon te sturen.

Het belangrijk plus punt aan de Zipabox vind ik de API, daar kun je tegen aan programmeren in de door jou gewenste taal zodat je fantasie eigenlijk het enige struikelblok is.

Zie hieronder een grafiek in een door mij gemaakte applicatie. De keukenboiler, waterbed en audio/video metingen worden middels diezelfde API uit de zipabox gevist zodat ik er grafieken van kan tekenen. Ik weet niet in hoeverre een Vera deze mogelijkheden biedt.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/tendens/tendens-energieverbruik-per-dag-thumbnail.png

Ik heb zelf wel eens problemen met synchroniseren, maar dat is denk ik allemaal te wijden aan een te langzame response. Via de API kun je ook synchroniseren en kun je de timeout verhogen, dat heeft voor mij tot nu toe altijd goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nickyb2

ik heb ook een foscam gekoppeld aan de synology nas maar is het dan niet mogelijk deze ook te koppelen aan de zipa box. het is toch alleen een kwestie van beeldjes doorgeven aan de zipa box de synology slaat ze wel op. of zie ik wat over het hoofd ?

ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:14:
nickyb2

ik heb ook een foscam gekoppeld aan de synology nas maar is het dan niet mogelijk deze ook te koppelen aan de zipa box. het is toch alleen een kwestie van beeldjes doorgeven aan de zipa box de synology slaat ze wel op. of zie ik wat over het hoofd ?

ruud
Jawel. Ik heb zelf een Foscam IP9853ep geloof ik. Zo'n dome camera. Die werkt gewoon op IP, dus je kunt hem naast op de Synology ook koppelen in de Zipabox.

Ik wilde echter een deurbel koppeling met foto. In principe voorziet de Zipabox hierin, met de Send Message puzzle kun je de laatste snapshot laten toevoegen aan een email. Maar... de snapshot moet eerst op de ftp server van Zipato gezet worden en dat duurde bij mij meerdere seconden (15 ongeveer). Ik vond dit te lang, dus heb ik op de NAS een php script gezet die zelf de foto uit de camera haalt en die via de gmail mailservers mailt. Dit gaat in een seconde ongeveer.

Ik had toen de camera niet meer in de Zipabox nodig en heb die er dus weer uitgehaald en roep nu met een HTTP puzzle het php script aan.

Als ik de camera wil bekijken dan kijk ik wel via de Synology, die neemt op met beweging. Tot zover heb ik het nog niet nodig gevonden om hem weer aan de Zipabox te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nickyb2,

bedankt voor de uitleg. als ik het zo beluister ben je een enthousiaste zipa gebruiker en ervaar je de koppeling met de zipaserver voor het verwerken van je scenes niet als een belasting. het voor deel van zipa tov vera edge lijkt mij dat je meer mogelijkheden hebt bij het opbouwen van je scenes.

heb je misschien ook ervaring met vera edge ?

ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb met beide ervaring. De Edge is ook een prima controller maar om regels te maken moet je eigenlijk lua kunnen. Hierdoor is de leercurve zeer stijl.

Daarnaast is de Vera niet super snel zeker niet met veel plugin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met de Vera. Ik vind de Cloud portal van de Zipabox zeker fijn werken, maar heb er ook wel hinder van.

Al met al vind ik de zipabox wel een mooie controller. als je er meer rekening houdt dat het ook niet allemaal op en top is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero S,

bedankt voor je reactie. ik nijg nu steeds meer naar de zipa box.
LUA leren gaat mij net een stap te ver maar de mogelijkheden van de vera edge vind ik net wat te weinig.

de zipa box is dus duidelijk sneller.

hebben jullie ook ervaringen om IFTTT te koppelen aan de scenes va nde zipa box ?

ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:11:
Hero S,

bedankt voor je reactie. ik nijg nu steeds meer naar de zipa box.
LUA leren gaat mij net een stap te ver maar de mogelijkheden van de vera edge vind ik net wat te weinig.

de zipa box is dus duidelijk sneller.

hebben jullie ook ervaringen om IFTTT te koppelen aan de scenes va nde zipa box ?

ruud
Het enige wat ik wel eens gedaan heb ik de Zipabox mijn Harmony Hub laten aansturen via de maker channel. Verder heb ik nooit de behoefte gehad om IFTTT te gebruiken voor iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:11:

ruud
Ik heb me Door Ring Bel via ifttt gekoppeld aan me zipabox. Werkt zeer simpel en goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:06:
[...]

Ik heb me Door Ring Bel via ifttt gekoppeld aan me zipabox. Werkt zeer simpel en goed.
Heb je dan zoiets?

maar stel je internet ligt er uit dan doet hij het niet toch? wat betreft de communicatie naar je zipabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:08:
[...]

maar stel je internet ligt er uit dan doet hij het niet toch? wat betreft de communicatie naar je zipabox?
Deze inderdaad:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-ring-video-doorbell

Als ik geen internet heb geeft niks. De gong gaat gewoon en de zipabox gebruik ik alleen om een lamp aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@ThinkPad heeft mij gevraagd om op te schrijven hoe ik mijn 'presence' detectie doe voor het aanzetten van verlichting en belangrijk, hoe zorg ik er voor dat ze ook weer uit gaan. Nu heeft hij een Domoticz en ik een Zipabox, dus leek het ons handiger dat ik het hier zou neer zetten ipv het Domoticz forum. Het idee blijft echter toepasbaar op zowel Domoticz als de Zipabox.
Wie weet heeft iemand anders er ook nog wat aan en misschien heeft iemand anders nog een beter idee zodat ik er ook nog wat aan heb.

Ik zal als voorbeeld nemen hoe ik mijn verlichting in de woonkamer aanzet en hoe ik er voor zorg dat alle weer uitgaat als ik de deur uit ga, of ga slapen.

Ik gebruik hiervoor de volgende hardware, naast de Zipabox zelf:
  • Een motion sensor - een Fibaro oog, gemonteerd in de woonkamer
  • Een Qubino Flush Dimmer - gemonteerd in de woonkamer achter een duo puls schakelaar
  • Verschillende manier om lampen te schakelen, in mijn geval Qubino Flush dimmers, een Kaku schakelaar, Aeon SmartSwitch en een Philips Hue
Ik wil graag het volgende bereiken:
  1. Bij beweging de lampen aan als het voldoende donker is
  2. Als het te licht is de lampen weer uit
  3. De verlichting in de woonkamer wil ik niet uit laten schakelen op noMotion, dit in verband te stil zitten op de bank
  4. Ik wil hoogstens één druk knop hebben bij de woonkamer deur om alles uit te schakelen, voor als ik weg ga of ga slapen
Het idee is dat als ik de woonkamer binnenloop de verlichting eventueel aangaat en als ik de deur uit ga ik op een puls drukker bij de deur druk om alles uit te laten zetten. Het nadeel hieraan is dat de motion sensor op dat moment op Motion staat, ik loop immers door de woonkamer. Er zal dus iets moeten komen om de Motion Sensor uit te zetten. Naar mijn weten kan ik met mijn Zipabox via een regel niet een Motion Sensor uitzetten.

Om hiermee om te gaan heb ik een Virtuele Switch gemaakt genaamd: Actief - Motion Sensors
Als deze op ON staat wil ik dat regels wel de Motion Sensor gebruiken, als die op OFF staat wil ik dat niet.

Ik kom dan tot de onderstaande regels:

Voor stap 1, 2 en 3:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/presence-1t.png

Ik gebruik een scene om mijn lampen aan/uit te zetten. Verder zie je dat de 'Actief - Motion Sensor' op ON moet staan wil hij de lampen aan kunnen zetten.

Stap 4 zal er een knop moeten komen om alles weer uit te zetten. Hiervoor gebruik ik een Qubino Flush Dimmer met een pulsdrukker. Deze Qubino module bied mij namelijk twee vrije inputs, waarvan ik één op de pulsdrukker heb aangesloten. Ik krijg op deze manier een trigger op de Zipabox binnen als ik op de pulsdrukker druk.

Deze trigger heb ik Bewust - Afwezig genoemd en heeft een heel eenvoudige regel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/presence-2.png

Het aanroepen van een scene Bewust Afwezig. Deze scene zet alles uit wat ik uit wil zetten. Lampen, Audio/Video installatie, Keukenboiler. etc, etc. Heel belangrijk, deze scene zet ook de Actief - Motion Sensors uit.

Als ik op deze knop gedrukt heb, staan in wezen mijn Motion Sensors uit en zal de lampen aan regel geen lampen meer aanzetten.

Als laatste zal de Actief - Motion Sensors weer aangezet moeten worden en dat doe ik als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/100370294/Zipato/presence-3t.png]

Zodra de motion sensors op NoMotion staan, kan de Actief - Motion Sensors weer aan. Dat is meestal na ongeveer 4 minuten, ik ben immers de woonkamer uit en de Motion Sensors staan op 4 minuten Motion bij beweging.

Op deze manier werkt het bij mij al een hele tijd naar wens. Het 'aan' schakelen gaat automatisch en het bewust uitschakelen is enkel één knop (bewust afwezig) in drukken die handig bij de deur is geplaatst.
Sinds ik een OTGW heb, heb ik een tweede knop geplaatst die de Bewust Lang Afwezig doet, dat is de Bewust Afwezig + CV Ketel op 10 graden zetten.

Nou ThinkPad, veel success met ombouwen :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooie oplossing.

Ik had bepaalde gedeeltes al zelf uitgevonden, maar het resetten bij afwezigheid nog niet. Binnenkort even mee aan de slag.
Ik zet trouwens wel m'n verlichting uit bij 30 min. geen beweging. Natuurlijk heb je dan vals alarm als je op de bank ligt TV te kijken, maar daarvoor meet ik het stroomverbruik van m'n audiomeubel. Als dat boven de 40W is (dat verbruikt de receiver als hij radio afspeelt) dan mag het licht niet uit. Werkt prima in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:06:
Mooie oplossing.

Ik had bepaalde gedeeltes al zelf uitgevonden, maar het resetten bij afwezigheid nog niet. Binnenkort even mee aan de slag.
Ik zet trouwens wel m'n verlichting uit bij 30 min. geen beweging. Natuurlijk heb je dan vals alarm als je op de bank ligt TV te kijken, maar daarvoor meet ik het stroomverbruik van m'n audiomeubel. Als dat boven de 40W is (dat verbruikt de receiver als hij radio afspeelt) dan mag het licht niet uit. Werkt prima in de praktijk.
Dat heb ik ook eens gehad, maar vond ik zelf te vaak niet goed werken. Er hoeft maar één keer een fout wattage binnen te komen en floep alles is uit. Dat samen met een vrouwlief die GTST aan het kijken is, wordt bij mij thuis vertaald naar: grgrgrgrr... doe jij die hobby maar weer weg.

Ik heb toen dus besloten om dat niet meer te doen. Mijn eetkamer verlichting gaat wel op die manier, na 30 minunten geen motion gaat de lamp ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat kun je tellen natuurlijk (variabele aftellen), minstens 5 minuten minder dan xx Watt = uitschakelen.
Maar een knop is wel zo veilig voor de WAF inderdaad. En één keer een knop indrukken is ook nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:11:
Dat kun je tellen natuurlijk (variabele aftellen), minstens 5 minuten minder dan xx Watt = uitschakelen.
Maar een knop is wel zo veilig voor de WAF inderdaad. En één keer een knop indrukken is ook nog wel te doen.
In principe heb je gelijk, maar ik zit ook wel eens in de woonkamer zonder de audioset aan. Dus dan gaat het meten niet op.

Ik blijf er bij dat het aanzetten te automatiseren is, maar het uitzetten is moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:44:
[...]

Deze inderdaad:
http://www.domotica-blog.nl/post/review-ring-video-doorbell

Als ik geen internet heb geeft niks. De gong gaat gewoon en de zipabox gebruik ik alleen om een lamp aan te doen.
Super ! wel prijzig.
jullie zijn al redelijke bezig met domotica als hobby. wie durft er aan te geven wat hij totaal geïnvesteerd heeft ?
het gaat hierbij om een richt bedrag, en uiteraard koopje niet alles tegelijk.

ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hero-S

die deur bel die je hebt daar is een app voor. wat doe jij dan met ifttt

ruud

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 18:08:
Hero-S

die deur bel die je hebt daar is een app voor. wat doe jij dan met ifttt

ruud
Check de link gewoon ff :)

Met ifttt kun je de triggers van de bel opvangen vervolgens stuur ik deze via het channel MAKER (http request) naar de Zipabox. Hierdoor gaat er een virtuele sensor aan waardoor er een regel gaat draaien op de Zipabox en er een lamp aan gaat.

Ten aanzien van de kosten...tja, ben het een beetje kwijt aangezien ik ook nog weleens wat krijg. Maaruuh, tussen de 2.500 a 3.500 euro.

Maar een gemiddeld huis kost zo'n 1.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:24:
[...]

Super ! wel prijzig.
jullie zijn al redelijke bezig met domotica als hobby. wie durft er aan te geven wat hij totaal geïnvesteerd heeft ?
het gaat hierbij om een richt bedrag, en uiteraard koopje niet alles tegelijk.

ruud
Als hobby hier.
Ik zeg altijd tegen vrienden en geïnteresseerde. 60 euro per module. Of het nu een schakelaar of een sensor is. Dat is ongeveer de prijs voor een z-wave module.
150 tot 200 voor een controller.
Mijn "starters set" kostte me 3 jaar geleden rond de 600 euro. Inmiddels zit het rond de 1100 gok ik zo.
Voornamelijk inbouw schakelaars, rolluikschakelaars, rookmelders en multisensors.
Totaal nu 19 modules.
Wil ik alles in huis gestuurd hebben reken ik op 30 modules.
Komt op korte termijn een bestelling van 4 modules bij.
Het blijft hobby. En een hobby mag geld kosten vind ik.

En domotica maakt je leven wel wat makkelijker. Het went erg snel om 's ochtends niet zelf meer de rolluiken open te hoeven doen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Gratje op 23-12-2015 21:48 ]

• klaasopurk
Afgelopen nacht had ik een probleem. De stroom was uitgevallen en daardoor alle apparaten. Echter de Zipato is voorzien van backup batterij dus die blijft het even doorwerken. Het probleem zit em in de greenline stekkerdozen. Als daar de stroom op terug komt dan klopt de status niet. Er staat namelijk wel stroom op de poorten terwijl deze volgens de zipato uitstonden.
Nu heb ik een waterpompje op de stekkerdoos zitten. Deze stond uit. Echter na de stroomstoring ging deze aan. Aangezien er geen water meer in het ornament zat maakte dat ding een enorm lawaai. Om dit te voorkomen wil ik een een variabelen aanmaken in Zipato waar ik bij elke aan / uit de status in zet. Na een stroomstoring wil ik dan deze status terugzetten. Echter hoe weet de Zipato dat er een stroomstoring was en hoe krijg ik dat in een regel? Ik heb zitten zoeken naar een event hiervoor maar kon deze niet vinden. Om nu geforceerd elke minuut de status maar de gaan sturen naar de stekkerdoos vind ik ook overdreven.
Hebben jullie een idee?

Klaas

• ThinkPad
Een fatsoenlijke stekker kopen die de laatste status onthoudt en daarnaar terugkeert na een stroomuitval ;)

Ik weet zo alleen niet bij welke stekkers dat kan. Bij de Everspring AN157 en AN158 zie ik die parameter niet staan, bij de POPP 123627 stekker ook niet. Alleen bij een Qubino inbouwmodule zie ik die mogelijkheid. Misschien dat een Fibaro wallplug het kan?

• klaasopurk
ThinkPadd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 13:20:
[...]

Een fatsoenlijke stekker kopen die de laatste status onthoudt en daarnaar terugkeert na een stroomuitval ;)

Ik weet zo alleen niet bij welke stekkers dat kan. Bij de Everspring AN157 en AN158 zie ik die parameter niet staan, bij de POPP 123627 stekker ook niet. Alleen bij een Qubino inbouwmodule zie ik die mogelijkheid. Misschien dat een Fibaro wallplug het kan?
Ja die optie snapte ik al:P echter ik heb een stekkerdoos met 6 contacten nodig. Om daar allemaal losse modules bovenop een normale stekkerdoos te plaatsten vind ik ook niet mooi.

Klaas

• ThinkPad
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:00:
[...]

[...]
Ik heb de DS18B20 op deze manier aangesloten (op een ZMNHAA2) en dat werkt :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KCdAEj5uNIRaLZZVluyC8jUt/full.jpg
De kleurtjes van de snoertjes die je op eBay kunt kopen moet je niet op letten, dat kan bij elke bestelling anders zijn (gekke Chinezen :+ )

Nog een hele dikke vette waarschuwing: zorg dat je alle draadjes goed isoleert, tussen de N (nul, blauw) van de Qubino en de DS18B20 pinnen gaf m'n multimeter 230V aan!

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2015 16:25 ]

• Twan V

Twan V

ThinkPadd schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:22:
[...]

De kleurtjes van de snoertjes die je op eBay kunt kopen moet je niet op letten, dat kan bij elke bestelling anders zijn (gekke Chinezen :+ )
Thnx! Dat scheelt straks weer een hoop gepuzzel als mijn connectors binnen zijn.

Ik heb van de tempsensor de waterdichte anal-probe-variant. Hoe weet ik nu of ze alsnog de goede kleurcode voor de draden hebben gebruikt? Kan ik dat meten? Trial&Error?

• ThinkPad
Twan V schreef op donderdag 24 december 2015 @ 16:33:
[...]

Thnx! Dat scheelt straks weer een hoop gepuzzel als mijn connectors binnen zijn.

Ik heb van de tempsensor de waterdichte anal-probe-variant. Hoe weet ik nu of ze alsnog de goede kleurcode voor de draden hebben gebruikt? Kan ik dat meten? Trial&Error?
Zwart en rood is meestal wel goed, dan heb je vaak nog wit of geel over, nouja dat is dan de data pin :P Komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
klaasopurk schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:37:
Afgelopen nacht had ik een probleem. De stroom was uitgevallen en daardoor alle apparaten. Echter de Zipato is voorzien van backup batterij dus die blijft het even doorwerken. Echter hoe weet de Zipato dat er een stroomstoring was en hoe krijg ik dat in een regel? Ik heb zitten zoeken naar een event hiervoor maar kon deze niet vinden. Om nu geforceerd elke minuut de status maar de gaan sturen naar de stekkerdoos vind ik ook overdreven.
Hebben jullie een idee?
Ik check de backup module battery level, is die lager 90% dan is de stroom uitgevallen. Volgens mij is er ook een attribute voor de status, normal of charging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:47:
[..uitleg..]

Nou ThinkPad, veel success met ombouwen :D.
Gelukt: script_device_lights.lua
Zullen vast nog bugs in zitten, maar eerste test ging prima :)
Ook gebruik ik nog group/scene door elkaar, dat kan misschien ook anders. Komt later wel.

Wil alleen nog even kijken of ik het uitschakelen ook automatisch kan doen, door script_time_nomotion.lua aan te passen. Dan kan ik gewoon het huis uit lopen en gaat het licht vanzelf wel uit. Kom ik vast wel uit.

Oh wacht, dit is het Domoticz topic helemaal niet.... * ThinkPad rent

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 25-12-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:40:
[...]

Gelukt: script_device_lights.lua
Zullen vast nog bugs in zitten, maar eerste test ging prima :)
Ook gebruik ik nog group/scene door elkaar, dat kan misschien ook anders. Komt later wel.

Wil alleen nog even kijken of ik het uitschakelen ook automatisch kan doen, door script_time_nomotion.lua aan te passen. Dan kan ik gewoon het huis uit lopen en gaat het licht vanzelf wel uit. Kom ik vast wel uit.

Oh wacht, dit is het Domoticz topic helemaal niet.... * ThinkPad rent
Als ik nog een opmerking mag maken. Ik zou het in twee regels splitsen. In principe heeft het hele idee van de motion enabled en de drukknop niets met je verlicht te maken.

Bij mij zit daar namelijk ook de keukenboiler, audiovideo installatie en de CV ketel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Zipato gaat op de CES de ZipaTILE showen.

YouTube: ZipaTILE by Zipato

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
Meh. Ik zie eigenlijk niets nieuws onder de zon. Ondertussen is de firmware van onze Zipabox nog steeds in soort van bèta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xylonite
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-12-2024

xylonite

Certified Prutser

Ja je hoort ze al een tijdje niet meer maar ze komen wel weer met een nieuw product.

MCSE, MCSA | http://www.linkedin.com/in/jeroens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:28

djbarney

XBL: DeejayBarney

https://www.zipato.com/product/zipatile/ heeft wat meer achtergrond info over het ding, als de site tenminste laden wil :) Valt me ook op dat zowel de youtube demo (mooie animatie overigens) als de site, nog wel bomvol domme spelfouten staat. Ben wel zeer benieuwd naar de praktische performance van het ding, ik wilde net zelf het een en ander bij elkaar gaan sprokkelen om zoiets als wall-mounted always on, voice controlled "jarvis achtig" scherm te gaan proberen te knutselen.. als dit enigzins werkt, ga ik daar denk ik toch vanaf zien :)

Ik wacht nog even af tot er daadwerkelijke reviews zijn. @heros, heb jij toevallig al een review unit in huis waar je iets over kan vertellen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djbarney schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:30:

Ik wacht nog even af tot er daadwerkelijke reviews zijn. @heros, heb jij toevallig al een review unit in huis waar je iets over kan vertellen? :D
Nee, nog niet komt er uiteraard wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:04:
Meh. Ik zie eigenlijk niets nieuws onder de zon. Ondertussen is de firmware van onze Zipabox nog steeds in soort van bèta.
Dat gevoel heb ik ook, ik zou het erg fijn vinden als ze wat meer aandacht zouden besteden aan die firmware. Steeds vaker zoek in mijn oplossingen buiten de Zipabox om, zo gaat mijn deurbel, verwarming, Hue allemaal om de Zipabox heen, enkel een Socket Puzzle. Dat allemaal omdat het niet stabiel genoeg werkt.
djbarney schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:30:
https://www.zipato.com/product/zipatile/ heeft wat meer achtergrond info over het ding, als de site tenminste laden wil :) Valt me ook op dat zowel de youtube demo (mooie animatie overigens) als de site, nog wel bomvol domme spelfouten staat. Ben wel zeer benieuwd naar de praktische performance van het ding, ik wilde net zelf het een en ander bij elkaar gaan sprokkelen om zoiets als wall-mounted always on, voice controlled "jarvis achtig" scherm te gaan proberen te knutselen.. als dit enigzins werkt, ga ik daar denk ik toch vanaf zien :)

Waarom wil je eigenlijk iets aan de muur? Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk te automatiseren zodat ik juist geen tablet of iets dergelijks aan de muur hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat meer info:

"Zipatile is actually the new generation of the home controller. It is backwards compatible, and it can work together with Zipabox. However, the concept of the ZipaTile is different. Zipatile is the complete system in the form of the single device. It has bunch of sensors and functionalities built in and users can reach certain control and automation goals just after buying this single device. Of course, device can also control other devices which you may decide to connect to the system. But even better option is that you can place one ZipaTile in each room, and you will get each room security covered, thermostat control in each room, gesture based scene controller, and you can combine them all to work in cluster, so they will act as the IP based repeater for you Z-wave or Zigbee network.

There are many more options which will come out later, since it is difficult for us to communicate them all at once. I am quite sure you will love this device...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 07:38:
[...]

Waarom wil je eigenlijk iets aan de muur? Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk te automatiseren zodat ik juist geen tablet of iets dergelijks aan de muur hoef.
geen idee.. eigenlijk gewoon om eindelijk eens het gevoel te hebben in de "toekomst" bezig te zijn :) vooral omdat het te leuk is om met die spullen te rommelen denk ik :) het gaat mij nog niet eens zo zeer om de tablet aan de wand, dat is leuk voor dr bij.. maar de app (ook de zipato beta app) is wat mij betreft nog zo kaal.. ik wil makkelijk en snel "ff" het alarm aan zetten, of uitzetten, zodanig dat het ook werkt zodra mn telefoon eens geen volle batterij heeft. ik wil het moderne van voice control, maar dan moet het wel fatsoenlijk werken. ik wil .. ik wil van alles, nu nog eens gaan realiseren :D

de app zou zoveel lekkerder werken als hij zelf iets met geofencing zou (kunnen) doen, nu doe ik het met tasker en dan rest service aanroepen om te vertellen dat ik thuis ben.. dat stukje "slimheid" en vooral "gemak" dat domotica al 25 jaar belooft, dat zoek ik :) ik merk dat ik nu toch vaak op allerlei manieren om de zipabox zelf heen aan het werken ben, en volgens mij is dat nu precies waarom domotica nog niet op grote schaal aanslaat.. je moet er nog zoveel voor zelf doen.. grafieken bijhouden? doe maar extern, want in de zipabox/cloud gaat het niet verder dan een paar dagen max.

ik hoop eigenlijk dat zipato dit concept dat ze nu met de zipatile aan het bouwen zijn, gaat realiseren. Tot nog toe ben ik echter vrij sceptisch, ik heb in de "nieuwe app" nog geen enkele nuttige nieuwe functie gevonden die in de oude niet ook al zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet iemand eigenlijk of de Cresta TX320 (433Mhz) inmiddels al ondersteund wordt door de Zipabox?

Ik wil wellicht een Zipabox kopen, maar heb 3 van die sensoren in huis en zou het jammer vinden als ik ze niet meer kan gebruiken. Een goede Z-Wave vervanger is er namelijk ook niet echt voor te vinden. Heb nu een Aeon multisensor in gebruik met Domoticz, maar de Cresta TX320 is naar mijn idee nauwkeuriger dan die Aeon.

En hoe zit het nu precies met het betaalmodel? Stel dat ik een Zipabox wil kopen, ben ik dan veroordeeld tot een 2ehandsje zodat ik nog onbeperkt sensoren kan aanmaken, of kan ik ook nog veilig een nieuwe kopen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
Nog niet helaas. Er is wel om gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren nog geprobeerd om hem toe te voegen via andere temperatuur sensoren, maar helaas konden die hem ook niet vinden. Ik ben bang dus dat je het dan zonder de Cresta's moet doen.
Ik denk niet dat je Cresta nauwkeuriger is dan de Aeon, het is meer dat de zwave chip in de Aeon te veel hitte produceert waardoor de temperatuur meting fluctueert.

Van het betaal model heb ik weinig meer gehoord. Voor zover ik weet is het nog steeds, geregistreerd voor v1.0 is je hebt alles, na versie moet je er voor betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2016 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik gebruik zelf de Oregon THGR22nx. Ding is ongeveer 3 tientjes en werkt als een trein.

Ik ben het wel met je eens dat Zipato erg laks is met het toevoegen van nieuwe devices, zeker als er vanuit de community duidelijk vraag naar een bepaald device is. (zo ook met het livolo-spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Thanks voor de antwoorden.

Voor die Cresta zouden we misschien samen wat geld in kunnen leggen om zo'n sensor aan te schaffen en op te sturen naar Kroatië. Uiteindelijk hebben we er allemaal baat bij en als we dan p.p. 3-4 euro inleggen ofzo dan lijkt mij dat een interessante optie?

Nog wat vragen:
  1. Moet je voor HTTP-requests met daarin een variabele nou betalen of niet? Of is dat het <1.0 en >1.0 verhaal weer, zoals nickyb2 zegt?
  2. Hoe snel werkt een rule die een HTTP request als input heeft? Stel dat ik via een GET-request uit een externe applicatie een virtuele switch op 'On' zet. En daaraan een rule koppel, dat als die switch op 'On' gaat, de Zipabox een aantal lampen moet aanzetten. Nu met Domoticz gaat dat supersnel.
  3. Gaat dit net zo snel als wanneer ik een pulsdrukker zou bedienen, of zit er toch wel merkbare vertraging in?
  4. Kan de Zipabox ook zelf een HTTP-request uitvoeren? Stel dat ik bijv. m'n OTGW wil aansturen, kan ik dan een virtuele switch maken en daar http://ip/?action=on aan hangen bijv. ?
  5. Hoe goed zijn de smartphone apps? Kan m'n vriendin straks met de Zipato app op haar iPhone fatsoenlijk een lamp bedienen, zonder daar in de Zipabox allerlei scenes e.d. voor aan te hoeven maken? Gewoon een device aan/uit zetten. En op Android? Werkt die app ook fatsoenlijk?
  6. Kan ik in de Zipabox ook grafiekjes bekijken van bijv. het verloop van een temperatuursensor, of is deze mogelijkheid er niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:34:

Voor die Cresta zouden we misschien samen wat geld in kunnen leggen om zo'n sensor aan te schaffen en op te sturen naar Kroatië. Uiteindelijk hebben we er allemaal baat bij en als we dan p.p. 3-4 euro inleggen ofzo dan lijkt mij dat een interessante optie?

Nog wat vragen:
  1. Moet je voor HTTP-requests met daarin een variabele nou betalen of niet? Of is dat het <1.0 en >1.0 verhaal weer, zoals nickyb2 zegt?
  2. Hoe snel werkt een rule die een HTTP request als input heeft? Stel dat ik via een GET-request uit een externe applicatie een virtuele switch op 'On' zet. En daaraan een rule koppel, dat als die switch op 'On' gaat, de Zipabox een aantal lampen moet aanzetten. Nu met Domoticz gaat dat supersnel.
  3. Gaat dit net zo snel als wanneer ik een pulsdrukker zou bedienen, of zit er toch wel merkbare vertraging in?
  4. Kan de Zipabox ook zelf een HTTP-request uitvoeren? Stel dat ik bijv. m'n OTGW wil aansturen, kan ik dan een virtuele switch maken en daar http://ip/?action=on aan hangen bijv. ?
  5. Hoe goed zijn de smartphone apps? Kan m'n vriendin straks met de Zipato app op haar iPhone fatsoenlijk een lamp bedienen, zonder daar in de Zipabox allerlei scenes e.d. voor aan te hoeven maken? Gewoon een device aan/uit zetten. En op Android? Werkt die app ook fatsoenlijk?
  6. Kan ik in de Zipabox ook grafiekjes bekijken van bijv. het verloop van een temperatuursensor, of is deze mogelijkheid er niet?
Goede vragen, zal eens kijken welke ik kan beantwoorden.
  • Voor de variabelen in HTTP requests heb ik geen idee, die gebruik ik momenteel niet.
  • De zipabox kan zeker ook zelf HTTP requests uitvoeren (gets, posts, etc). Deze gebruik ik nu zelf om push berichten via de api van Pushbullet te versturen. Volgens mij moet jouw voorstel voor connectie richting OTGW via http request dus werken.
  • De snelheid van de HTTP requests om een groep lampen (bij mij de huiskamer, 4x zipato led rgbw) aan of uit te schakelen is voor mij snel genoeg, er is wellicht een paar ms delay tussen het drukken van het knopje (tasker) en het aan/uitschakelen van de lampen. Ik heb de delay nog niet gemeten overigens.
  • Hoe goed de apps zijn.. ik gebruik alleen de Android app tot nog toe, en die is redelijk. Het is daar in makkelijk om een individueel device te schakelen, en je kan daar ook in een "log" zien wat de recente acties / states / sensor values van dat device zijn geweest. Zipato heeft momenteel een nieuwe app in ontwikkeling / open beta via google groups ( https://plus.google.com/communities/107959331935751006364 ). Wat ik nog niet heb aangetroffen, is widgets zodat je zonder de zipato app te starten, even snel een actie kan triggeren.. lamp uit / aan, groep lampen uit / aan, etc.
  • Je kan in de zipato web interface per device inderdaad ook grafiekjes bekijken, maar die gaan niet heel ver terug de tijd in. Bij mij op een AEON multisensor kan ik bijvoorbeeld de temperatuur tot 23 december 21.00 uur terugzien. De sensor levert al veel langer data, maar die kan ik niet meer in de zipato interface achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor je antwoord :) Heb je toevallig een screenshot van die grafieken? Ik hoef geen uitgebreide logging te hebben, daarvoor zou ik de data via de API eruit kunnen trekken als ik wil. Maar even gauw een grafiekje bekijken van afgelopen dag ofzo, zou wel handig zijn.

En nog een vraag. Het is mij bekend dat je voor het synchroniseren van je regels de Zipabox verbonden moet hebben met internet.
Maar stel, ik heb twee weken terug een timer gemaakt die vanavond om 19:00 mijn lampen aan moet zetten. De rule heb ik dan al gesynchroniseerd en zou al een paar dagen naar wens schakelen. Echter, vandaag tussen 17:00 - 20:00 zou mijn internet eruit liggen (storing bijv.). Gaan de lampen dan wel aan, of is het dan pech gehad? Of een regel die bij beweging een lamp aanzet, werkt zoiets nog wel, ook zonder internet?

Misschien beter om de vraag om te draaien: stel ik heb alles draaien naar wens, en heb een week geen internet, wat breekt er dan/ga ik missen?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:47:
Bedankt voor je antwoord :) Heb je toevallig een screenshot van die grafieken? Ik hoef geen uitgebreide logging te hebben, daarvoor zou ik de data via de API eruit kunnen trekken als ik wil. Maar even gauw een grafiekje bekijken van afgelopen dag ofzo, zou wel handig zijn.

En nog een vraag. Het is mij bekend dat je voor het synchroniseren van je regels de Zipabox verbonden moet hebben met internet.
Maar stel, ik heb twee weken terug een timer gemaakt die vanavond om 19:00 mijn lampen aan moet zetten. De rule heb ik dan al gesynchroniseerd en zou al een paar dagen naar wens schakelen. Echter, vandaag tussen 17:00 - 20:00 zou mijn internet eruit liggen (storing bijv.). Gaan de lampen dan wel aan, of is het dan pech gehad? Of een regel die bij beweging een lamp aanzet, werkt zoiets nog wel, ook zonder internet?

Misschien beter om de vraag om te draaien: stel ik heb alles draaien naar wens, en heb een week geen internet, wat breekt er dan/ga ik missen?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2J7OOBR.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nAV9b0B.png

Zoals hierboven, luchtvochtigheid over de maximale periode, en temperatuur over de laatste 24 uur in grafiek. De grafiekjes kunnen nog ingezoomd worden, dat is wel netjes.

Voor zover ik weet, wordt de rule met de cloud gesynchroniseerd en daar gecompileerd naar code die op je locale zipabox draait. Volgens mij moet het blijven werken op basis van timers, echter het schakelen via http services doet het dan natuurlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

* Twan V is spuit11
ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 08:34:

Nog wat vragen:
Even wat aanvullingen :)
  1. Ja, $ 99 dollar per jaar. Ook states van devices vallen hieronder.
  2. Dit gebruik ik (nog) niet
  3. Ik merk soms toch wel een paar seconde vertraging. Maar ik gebruik de inputs van Qubino dimmers en daar ben ik sowieso niet over te spreken
  4. Http-requests naar een url gaan het internet op, requests naar een lokaal ip worden door je zipabox lokaal uitgevoerd (als ik het goed heb). Ik stuur mijn hue bridge aan met http-requests op adres 192.168.110.107 en dat gaat prima :)
  5. W.b.t. de app: Helemaal eens met djbarney
  6. De grafieken kun je ook groter maken in een floating venser:
    Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tckq6Hu.png
    Met de lichtgrijze sliders onderin kun je het bereik selecteren. Als je een sensor al een tijdje gebruikt (veel meetgegevens) en je wil alleen het laatste uur zien, dan helpt het om het venster eerst groter te maken voordat je gaat inzoomen met de sliders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Twan V schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:45:
[...]
Even wat aanvullingen :)
  1. Ja, $ 99 dollar per jaar. Ook states van devices vallen hieronder.
:/ }:| -O-
Dat is de nieuwe propositie van Zipato bij >= fw 1.0 ? Of is dat nu ook al het geval? $99 per jaar vind ik echt buiten proporties voor zoiets. En al helemaal dat het een terugkerende betaling is. Eenmalig zou ik nog begrijpen.
• Ik merk soms toch wel een paar seconde vertraging. Maar ik gebruik de inputs van Qubino dimmers en daar ben ik sowieso niet over te spreken
Vertel, ik heb namelijk nu twee Qubino modules (dimmer & relay) waarvan ik de inputs gebruik (zowel I1 als I2).

De rest komt wel goed, dat is vergelijkbaar als bij andere systemen zie ik wel.
HeroS schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:00:
[...]

Als je slim bent vraag je even een demo account aan bij Robbshop. Dan kun je gewoon even lekker klikken en testen.
ROBBshop doe ik liever geen zaken meer mee, als het niet noodzakelijk is. Heb goede ervaringen met Domotica-shop.

Mijn domotica-maatje nickyb2 woont vlakbij, we hebben geregeld contact. Maar ben wel aardig overtuigd inmiddels. En als het tegen valt kan ik de Zipabox terugsturen of verkopen.

Maar ik wil dus wel zeker weten dat ik niet onder dat rottige betaalmodel kom te vallen. Een bedrag zoals hierboven genoemd, en dan ook nog jaarlijks af te dragen, zou voor mij een dealbreaker zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 13-01-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:33:
[...]
Dat is de nieuwe propositie van Zipato bij >= fw 1.0 of is dat nu ook al het geval? $99 per jaar vind ik echt buiten proporties voor zoiets. En al helemaal dat het een terugkerende betaling is. Eenmalig zou ik nog begrijpen.
Wat ik begrepen heb (kun je ook ergens vinden op het forum van zipato) dat je 99 betaald maar dat je het daarna gewoon mag blijven gebruiken MAAR als er nieuwe features komen dat deze er dan niet inzitten.

Uiteraard bovenstaande info welke ik weet...dus hoeft niet perse te kloppen.
De nieuwe Qubino Dimmers (Z-Wave plus) werken wel prima (gewoon als aan/uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die $99 euro is voor alle functies voor één jaar. Ook wat ze daarna bijverzinnen, zolang je maar elk jaar $99 over maakt.

De HTTP variables zitten in de Message PRO en kost $59. Je krijgt hiervoor dan HTTP Request, Socket Request en HTTP Variables. Het nadeel is dat je HTTP Request en Socket Request al hebt en dan is $59 voor enkel de variabelen best veel geld.

Als je echter ergens in je lokale netwerk een web server hebt staan kun je het ook zonder doen met wat programmeer werk. Je introduceert dan een tussen station die via de API je variabele op haalt en vervolgens doorstuurt. De Zipato Rest API geeft je daarvoor alle middelen, alleen niet iedereen heeft de programmeer kennis om dat te bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben wel overtuigd, ga hem straks even bestellen. Als het echt niet bevalt stuur ik hem weer terug, of verkoop ik hem.

Tot binnenkort dus >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:06:
Ik ben wel overtuigd, ga hem straks even bestellen. Als het echt niet bevalt stuur ik hem weer terug, of verkoop ik hem.

Tot binnenkort dus >:)
Och jee.. dat worden dan weer lange dagen voor mij :X

Maar.. gefeliciteerd met je aankoop. Ik hoop dat hij jou ook bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zipabox gisteren binnengekomen, ik ben al lekker aan het knutselen.

Vandaag even bezig geweest om te kijken of ik m'n Milight WiFi-box in de Zipabox kon hangen. Dat is gelukt *O*

De app van Milight stuurt over je netwerk UDP-pakketjes naar de WiFi-box. In de Zipabox kun je met een 'Socket request' hetzelfde doen.

Ik heb een virtuele switch gemaakt en kan hiermee nu de LED-strip die ik heb (hangt een Milight RGBW-controller aan) besturen.

Rule:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O46ofSmSWH0XlAAv5LqDgrQQ/full.png

Socket request:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xqt38b8mc1KmJW2VntNl0gXV/full.png

De codes staan hier uitgelegd: http://www.limitlessled.com/dev/ ik gebruik nu de 'group 1 all on' en 'group 1 all off'. De decimale waarde voor 'on' is 69 0 85
Door middel van http://www.asciitohex.com/ kun je deze decimale waarde omzetten naar text (ASCII). 69 0 85 wordt dan 'EU'. Uit is decimaal '70 0 85' en zet je in de Socket request als 'FU'.

Ik doe nu alleen aan/uit, de kleuren instellen doe ik via de app (en dan nog staat hij 99% van de tijd op een vaste kleur).

Mooi goedkope vervanger van de Philips Hue dit, zie ook [Milight] Ervaringen & discussie

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 25-01-2016 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HeroS schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 15:15:
[...]

Welke bij de club van een echt domotica systeem >:)
Tsssk tssk! Ik had in Domoticz ook alles wat ik wilde hoor ;) Met Lua scripts bijna oneindige vrijheid.
Maar ik heb een groot deel van m'n 433Mhz schakelaars en plugs vervangen door Z-Wave. Toen kwam ik eigenlijk op het punt dat die Openzwave implementatie in Domoticz ook niet alles is.
Sommige producten zijn nogal gammel geimplementeerd, zo werkte energiemeting van een plug soms heel onbetrouwbaar. M'n slimme meter gaf dan een dagverbruik van 3 kWh aan, een smartplug 2,2 kWh en een andere smartplug ook iets van 1,5 - 2 kWh.... dat kan natuurlijk niet, het kan nooit meer zijn dan wat de slimme meter aangeeft.

Ik ben echter wel verplicht om Domoticz ertussen te houden, want ik heb bijv. nog 2x Cresta TX320 temperatuursensoren die nog niet compatible zijn met de 433Mhz module van Zipato. Ook heb ik een zelfbouw lux-sensor (MySensors) die ik niet aan Zipabox kan knopen maar wel aan Domoticz etc.
In Domoticz nu een Lua-script gebouwd die de waardes van die sensoren via een HTTP-call in de Zipabox drukt :)

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2016 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anjos
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 12:10
@HeroS: Sebastiaan gaf zes maanden geleden aan dat tegen het eind van het jaar 2015 Apple Homekit ondersteuning zou volgen middels een hardwaremodule. Heb jij hier al iets over gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

ThinkPadd schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:33:
[...]

:/ }:| -O-
Dat is de nieuwe propositie van Zipato bij >= fw 1.0 ? Of is dat nu ook al het geval? $99 per jaar vind ik echt buiten proporties voor zoiets. En al helemaal dat het een terugkerende betaling is. Eenmalig zou ik nog begrijpen.
Ik heb vorig jaar via een ticket gratis de variabelen geregeld. Heb verwezen naar de communicatie van Zipato dat je met een fw < 1.0 daar aanspraak op kan maken.
Gebruik het voor debugging van mijn regels en in diverse POST berichten via Pushover. Waaronder een voor hoe lang ze hier onder de douche hebben gestaan. :P

Ik zou dus zeggen: probeer het gratis te regelen via een ticket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op zondag 17 januari 2016 @ 21:51:
[...]

Ik heb vorig jaar via een ticket gratis de variabelen geregeld. Heb verwezen naar de communicatie van Zipato dat je met een fw < 1.0 daar aanspraak op kan maken.
Gebruik het voor debugging van mijn regels en in diverse POST berichten via Pushover. Waaronder een voor hoe lang ze hier onder de douche hebben gestaan. :P

Ik zou dus zeggen: probeer het gratis te regelen via een ticket.
Heb je die communicatie ook nog? Zou wel handig zijn als je hun kunt quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat is interessant! Altijd een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Weet niet meer precies hoe het ging, maar was naar aanleiding van deze announcement.
Ik werd helemaal gek van uitkomsten van regels omdat ik de waarden van modules in mijn rules niet kon tracen. Met gebruik van variabelen was ik er binnen een minuut uit.
Refererend aan dat gedoe, in combi met bovenstaande announcement heb ik Zipato toen gebruik variabelen gevraagd en gekregen. Zonder variabelen is de Zipabox voor mij waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kunnen we hier wat mee?
EXISTING USERS (having the controller registered before the official release v.1.0)
Considering the fact that many of our existing customers were helping us with their feedback during the development of Zipato system, all currently available options/applications will continue to be available for all of our existing users (users which have their controller registered before the official v.1.0 release). In case you are currently having some difficulties to use some of options, this is just a temporarily problem while the system is being upgraded.
Bron: https://community.zipato.com/announcement/services

Al is dat volgens mij meer van: alles wat jij nu gratis kunt gebruiken, blijft gratis.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2016 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 07:55:
Kunnen we hier wat mee?

[...]

Bron: https://community.zipato.com/announcement/services

Al is dat volgens mij meer van: alles wat jij nu gratis kunt gebruiken, blijft gratis.
Klopt...Zipato komt binnenkort met een officiële prijslijst. Dus pakken wat je pakken kan nu >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Helaas:
quote: ThinkPad 18 januari 08:38
Hello Zipato,

Last Friday i received my Zipabox and enjoyed it directly.

However, i got a bit disappointed when i saw that i have to pay if i want to use variables in HTTP Requests :-(

Before i purchased the Zipabox i had already seen this page: https://community.zipato.com/announcement/services at which i drew the conclusion that i would be 'safe', because i bought a Zipabox before fw. 1.0 and the page says "all currently available options/applications will continue to be available for all of our existing users (users which have their controller registered before the official v.1.0 release). "

Is it possible for Zipabox to make this option available to me?

This is a big deal for me. If the option will not become available for me as a non-premium user i'm not sure if the Zipabox is the right device for me and i maybe want to exchange it for a different brand of controller. I have several devices in my house that i want to control with HTTP-requests with variables in them (temperature setting of thermostat, colors of lightbulbs etc.).

My Zipabox s/n: <serienummer>
Thanks in advance, and kind regards
quote: Zipato 18 januari 09:19
Hello,

please note that only the features which were available free of charge so far will remain free until the
firmware version 1.0. This features are Smart Alarm pro, Rule creator pro, all the brands, Smart thermostat pro unlimited devices etc.

Features such as sending variables and attributes in a send message puzzle has always been
a paid feature so if you wan't to use it you should buy Messaging PRO. I can not give you this feature for free if we are charging it to other Users.

I have examined your Box <serienummer> and all the free features
are already enabled.

Enjoy your day.

Best regards,

[ Voor 92% gewijzigd door ThinkPad op 18-01-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Dan zijn ze ergens na augustus echt streng geworden. Jammer. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door Ge2rt op 18-01-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

HeroS schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:28:
[...]
Klopt...Zipato komt binnenkort met een officiële prijslijst. Dus pakken wat je pakken kan nu >:)
Op FW 1.0 wachten zeker de mensen van het eerste uur ook al even, en die is er ook nog niet. Dus die prijslijst zal vast ook nog wel even duren. Een beetje fabrikant durft pas geld te vragen voor extra features als ie weet dat zijn product op orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook gevraagd, maar krijg ook geen gratis variant. Ik heb nu nog de vraag uitstaan of ik alleen de variables kan kopen, de HTTP en Socket Puzzle heb ik namelijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:35:
Ik heb ook gevraagd, maar krijg ook geen gratis variant. Ik heb nu nog de vraag uitstaan of ik alleen de variables kan kopen, de HTTP en Socket Puzzle heb ik namelijk al.
Dat is een vaag verhaal, als je hier kijkt: https://www.zipato.com/how-it-works/features/ (helemaal onderaan) dan staat daar ook wat uitleg:
Do I have to pay monthly fee?

No. You don't have to pay any monthly fee in order to use Zipato system. Once after you purchase PRO license or any software upgrade afterwards, you can use it forever. No monthly fee is needed or mandatory afterwards.
Do I have to upgrade my system every year?

No. You can update your system when you find some new software option to be interesting for you. You have to update the controller firmware all the time, but this is free of charge and it is not related to the system upgrade.
Can I get free alert messages?

Yes. You can receive free mail and push notifications. However, if you want to receive phone call alerts or SMS messages, you have to have enough Zipato credits on your account. You can buy credits from within my.zipato.com user interface, and you can have them in your Zipato wallet. Certain amount of credits will deducted from your account each time when you receive the phone call or SMS message from Zipato server.
How do I know which features are available on upgrade?

When you login to your account at my.zipato.com, you will see UPGRADE button on top of the screen. After pressing this button you will see the list of new features which are currently available in the system and you will be able to use them after upgrade.
When do I have to upgrade after buying an upgrade?

Don't worry. Whenever you buy the UPGRADE option, you will be able to upgrade your system unlimited number of times in the period of next 12 months.
How do I get PRO license?

PRO license is included in the UPGRADE option. Once after you upgrade your system for the first time, you will get all available system options, including PRO options. Smart license however is included already with all Zipato controllers free of charge, so you don't have to purchase it additionally.
Even alles ge-quote als naslagwerk voor later ;) Maar het is wel een heel wazig verhaal, ik kan er geen chocola van maken. Zoals ik begrijp kun je een PRO-licentie kopen en heb je daarna 'alles' voor 'altijd'.
Op de website is de prijs daarvan niet te vinden, maar in de Zipabox zelf staat er voor die optie 99 credits.

Als dat daadwerkelijk een éénmalige aanschaf is dan vraag ik mij af waarom iemand nog zo'n losse 'All inclusive' optie zou kopen, je moet daar immers jaarlijks 99 credits voor betalen.

Erg slecht te doorgronden vind ik, die prijsinformatie/licentiestructuur van Zipato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een Qubino ZMNHDD1 Flush Dimmer (Z-Wave Plus) die ik heb geinclude op m'n Zipabox.
De dimmer kan ik bedienen (zowel met Zipabox als met pulsdrukker), dat werkt. Ik heb echter een dubbele pulsdrukker (NO) en heb de overgebleven knop aangesloten op I2 die ik in rules zou willen gebruiken. Het lijkt echter wel of de Zipabox geen enkele beweging van de schakelaar registreert/doorkrijgt.

Dit is hoe de Qubino zich presenteert in de Device manager:
devicetree
Ik heb na het includen een keer of 3 op de pulsdrukker geduwd met een tussenpoos van een aantal seconden. Daarna bij beide 'STATE' blokjes gekeken op het tabje 'Event', bij Input 1 staat alleen éénmaal een 'Off' actie geregistreerd, volgens mij omdat hij hem na het includen default op 'Off' zet. Bij de andere input staat niks.

Elektrisch werkt het gewoon, ik heb met een multimeter tussen de L (fase) en op het schroefje van de I2 aansluiting gemeten, dan zie ik netjes 230V zodra ik de knop indruk. Het heeft vorige week nog prima gewerkt met Domoticz, elektrisch is er niks veranderd. Wat bij Domoticz wel zo was, is dat ik de controller (Aeon USB-stick) in group 5, 6, 7 van de Qubino moest plaatsen, anders werd de input van de knop niet geregistreerd.

Ik heb echter geen idee hoe ik de Qubino duidelijk maak dat hij naar de pulsdrukker moet luisteren. Iemand een idee :?

Edit: Gevonden, je moet bij de ZMNHDD1 parameter 100 op '9' zetten (size is 1). Schoot mij ineens weer te binnen dat ik dat bij Domoticz ook had gedaan. Zie ook deze uitleg: plaatje. Met de default setting van '1' weten zowel Domoticz als de Zipabox er dus geen raad mee. Pas als je hem op '9' zet, kunnen ze er wat mee. In de Zipabox stel je die parameter in (tabje 'Configuration' van het hoofddevice). Daarna even de module excluden ('Controller settings' tandwieltje, onderaan 'Remove node') en daarna via de Zipabox en weer opnieuw includen ('Add device' zoals je normaal doet).

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2016 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
De Hue bridge is nog niet installeerbaar?

[ Voor 173% gewijzigd door ruudvee op 23-01-2016 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
Voor wat betreft de integratie van Hue en Nest word ik verdrietig van Zipato. De icoontjes staan leuk bij toevoegen echter ze hebben het niet goed geïmplementeerd.

Hue:
na diverse pogingen wel kunnen toevoegen echter alle lampen hebben dezelfde naam, nieuwe lampen toevoegen na koppelen bridge zijn niet zichtbaar, je moet dan opnieuw de bridge toevoegen.
Status updates van de lampen gaat niet goed. De box wordt traag na toevoegen bridge.

Nest:
Tijdens koppelen blijft deze hangen, al mijn Nest spulletjes staan erbij echter hier ook geen status updates. Volgens Zipato kun je via een virtual thermostaat de Nest thermostaat bedienen echter de Nest onderdelen zijn niet als input of output te kiezen in een virtual thermostaat.

Ik heb sinds februari 2013 een Zipabox en het modulaire concept blijf ik de beste vinden echter het wordt nu tijd voor V1 van de software waarbij de netwerken van Nest, Hue enz wel goed werken!!

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste