Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ik ben al zeker vier maanden bezig met Zipato om de P1 uit te lezen. Met mijn eerste Zipabox lukte het niet, in combinatie met de gekochte P1-module.

Inmiddels heb ik al een poosje geleden een andere Zipabox en P1 ter vervanging gekregen (RMA). Maar nu krijg(t) ik / Zipato het opnieuw niet voor elkaar. Ik heb als leek allerlei metingen op pin 2 en 3 van de P1-kabel gedaan, terwijl die aan de Zipabox was gekoppeld, en die doorgegeven aan Zipato. Geleende voltmeter toch maar zowel op AC als DC, en voor situatie dat pin 2 en 3 links of juist rechts op de RJ11-stekker zitten.

Mijn conclusie was dat er onvoldoende volt naar de P1-poort wordt gestuurd, en er dus geen telegrammen worden verstuurd door de energiemeter. Zipato's conclusie is ook dat er opnieuw iets niet op orde is. En nu hebben ze dus voor de derde keer een RMA afgegeven. Maar met twee P1-modules is het dus niet gelukt.

Ik heb er niet veel vertrouwen in dat een nieuwe levering het probleem wel zal oplossen. Als er iets mis is met die ene box, dan moet er misschien een hele serie hetzelfde probleem hebben. Ook zit ik niet te wachten op het opnieuw weer instellen van alle modules en regels in een nieuwe box.

Het zal voor een domotica-winkel misschien lastig zijn om een werkende Zipato-box met gekoppelde P1 aan mij te leveren, die getest is met de Iskra ME282 - Uniflo G4SRV combinatie die ik thuis heb, omdat de box op naam moet worden geregistreerd. Dat zou ik namelijk het liefste hebben. Dat scheelt mij heel veel tijd en gedoe.

Wat is jullie idee bij dit verhaal? Gaat het bij een volgende Zipabox wel werken? Is het sowieso wel wat, die P1-module?
Of kan ik beter op zoek ik naar een goedkoop alternatief om de waarden van de P1-poort (elektra en gas) in de Zipabox beschikbaar te krijgen? En wat zou dat kunnen zijn? Het zou een kant-en-klaar-oplossing moeten zijn. Ik heb geen soldeerkennis e.d. om te gaan knutselen met geinverteerde signalen e.d.

Het nadeel van die laatste oplossing is, dat er waarschijnlijk weer een stroomvreter bij komt in huis. Om dezelfde reden (energieverbruik) wil ik niet mijn NAS inzetten voor de opslag van de waarden.

[ Voor 5% gewijzigd door Ge2rt op 24-01-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik zou het eerst eens met een P1 USB-kabel proberen en dan laptop even eraan prikken. Dan weet je i.i.g. dat je meter iets uitspuugt.

Ik lees m'n slimme meter ook via zo'n kabel uit, met Domoticz. Bij mij draait het als virtual machine op een klein server PCtje (Intel NUC), maar Domoticz is in eerste instantie ontworpen voor een Raspberry. Verbruik van zo'n RPi is iets van 5W, dus dat valt nog wel mee.

peterv999 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 13:51:
Bij gebruik van het HTTP request action in Post mode om b.v. een bericht te pushen naar je iphone d.m.v. Pushover.net is het volgende een werkende methodiek:
[...]
Ben hier ook even mee bezig geweest, dit werkt om een Pushover-pushbericht te sturen naar m'n telefoon (Android):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5qlXAfof3MuEnGZQvYZeI9mL/full.png

Header:
code:
1
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded

Body:
code:
1
token=JouwTokenHier&user=JouwUserkeyHier&title=Hier+het+onderwerp&message=Test1+Test2+Test3

De tekst in het 'body'-veld moet allemaal achter elkaar, als je Enters voor/na de '&' plaatst dan werkt het niet meer. Spaties doe je met plusjes. Je kunt nog extra opties toevoegen zoals priority en sound, zie de API.

In m'n Pushover account een applicatie 'Zipabox' aangemaakt, ook even logotje ingesteld, ik heb deze gebruikt.

Eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z6d35kNiEYnmsW67P77bUb5g/full.png

Binnenkort voor iOS ook even wat zoeken. Dan kan ik m'n vriendin (heeft iPhone) ook lastig vallen, door de Zipabox een berichtje te laten sturen naar haar, als bijv. de wasmachine klaar is :+ O-)

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Ben nog aan het klooien geweest met de Hue en heb het voor elkaar.
Ik heb op mijn telefoon de Hue app geïnstalleerd en toen bleek dat ik nog 2 updates moest binnenhalen.
Na deze updates kon ik de Hue bridge koppelen aan de Zipatobox.

Ook lampen renamen lukt prima, alles lijkt te werken nu.

Afbeeldingslocatie: http://i711.photobucket.com/albums/ww115/ruudvee/31921265-5518-4519-941d-30797c01cfcc_zpssmkxrcsu.png

[ Voor 21% gewijzigd door ruudvee op 25-01-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Zou iemand voor mij bij de "add device" optie willen kijken of daar Modbus nog tussen staat? Laatste keer dat ik keek stond die er nog tussen maar, nu lijkt deze verdwenen :/
Internet hier is super traag dus, hoop dat het eraan ligt dat het venster niet goed opent....

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Steefph schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:49:
Zou iemand voor mij bij de "add device" optie willen kijken of daar Modbus nog tussen staat?
Bij mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Bedankt voor het snelle reageren. Wel vreemd dat het erbij de ene firmware bijkomt en dan opeens zonder notificatie verwijdert lijkt te zijn :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

ThinkPadd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 07:56:
Ik zou het eerst eens met een P1 USB-kabel proberen en dan laptop even eraan prikken. Dan weet je i.i.g. dat je meter iets uitspuugt.

Ik lees m'n slimme meter ook via zo'n kabel uit, met Domoticz. Bij mij draait het als virtual machine op een klein server PCtje (Intel NUC), maar Domoticz is in eerste instantie ontworpen voor een Raspberry. Verbruik van zo'n RPi is iets van 5W, dus dat valt nog wel mee.

Ben hier ook even mee bezig geweest, dit werkt om een Pushover-pushbericht te sturen naar m'n telefoon (Android):

Header:
code:
1
2
Content-Type: application/x-www-form-urlencoded
Content-Length: 91

Let op, de Content-Length moet je zelf even uitrekenen. Dit is de lengte van alle karakters in het 'body' veld. Stel het body-veld in zoals je wilt en plak het dan even in een tekst-editor (ik had UltraEdit). Als je dan de code selecteert zie je hoeveel karakters het is, dat is je content-length.
Dan wordt het ws een Raspberry. Ben Zipato wel even zat.

Pushover gebruik ik heel veel, in combinatie met de waarden van variabelen. De header vul ik nooit, en dat heeft ook weinig zin als ik jouw bericht lees, want ik weet door de variabelen nooit hoe lang mijn tekst uiteindelijk wordt. Dus wat is de meerwaarde van het gebruik van de header?
In plaats van spaties gebruik ik +-jes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je eens een screenshot posten hoe jij een Pushover bericht stuurt met de Zipabox? Ik denk dat jij het via een GET-request doet, dat is makkelijker maar kon ik geen howto voor vinden.

Variabelen mag/heb ik toch niet dus mijn oplossing werkt in mijn geval ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:29:
Kun je eens een screenshot posten hoe jij een Pushover bericht stuurt met de Zipabox? Ik denk dat jij het via een GET-request doet, dat is makkelijker maar kon ik geen howto voor vinden.

Ik doe het op een heeeeel andere manier: ik voeg een Message Puzzle toe, selecteer Push. Typ mijn bericht en voila, push bericht.

Werkt bij jullie de ingebouwde variant niet? Ik geef toe dat de pushover veel flexibeler is maar, deze van de Zipato zelf voldoet bij mij prima voor een korte notificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
Ge2rt schreef op maandag 25 januari 2016 @ 21:09:
[...]

Dan wordt het ws een Raspberry. Ben Zipato wel even zat.
Ik ga het hopelijk snel proberen op een Homey van Athom.
Na >1jr de Zipato in huis te hebben gehad vind ik het gewoon jammer dat ze weinig doen aan ondersteuning voor de zelfbouwer van IO-punten en zich nu helemaal lijken te focussen op het geld binnen halen met hun abonnementen....

Ook regelmatig dat er redelijke vertraging in het uitvoeren van rules zitten vinden m'n vriendin en ik erg vervelend. Sommige schakelaars in huis kunnen meerdere dingen tegelijk doen (zoals de verlichting in de badkamer die minder licht geeft 's nachts) en juist bij die regels kan er soms wel 5-10 sec vertraging optreden.

Er zijn vast mensen die de Zipabox helemaal geweldig vinden maar, ik vind het gewoon met mijn ervaring een box die het gewoon allemaal net niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Steefph schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 07:42:
[...]

Er zijn vast mensen die de Zipabox helemaal geweldig vinden maar, ik vind het gewoon met mijn ervaring een box die het gewoon allemaal net niet doet.
Ik deel je mening helemaal. Het probleem is alleen dat de alternatieven hetzelfde probleem hebben.
Wil je ondersteuning voor meerdere protocollen, dan ben je snel toegewezen op software-oplossingen, en die hebben vaak weer een magere ondersteuning voor z-wave devices.

Op het Zipato-forum gaan nu wat topics rond over trage boxen nadat ip-devices zijn toegevoegd (zoals Hue, Sonos...). Ik herken dat probleem.
De crewmembers beloven snel met een patch te komen die dat probleem oplost... maarja, ze beloven zo veel...

Ik heb daarom gisteren mijn Hue uit mijn box gehaald en doe nu alle hue-requests via http.
De vertraging bij mij tussen het indrukken van een lichtknop en dat de lamp aangaat, is daadwerkelijk minder geworden. Aanrader dus :)

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twan V schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 10:12:
[...]

Ik deel je mening helemaal. Het probleem is alleen dat de alternatieven hetzelfde probleem hebben.
Wil je ondersteuning voor meerdere protocollen, dan ben je snel toegewezen op software-oplossingen, en die hebben vaak weer een magere ondersteuning voor z-wave devices.
Mijn Zipabox doet eigenlijk alleen Z-Wave en een kleine beetje 433Mhz dingen als Kaku. Verder programmeer ik alles zelf via de REST API. Dat vind ik nog steeds een groot plus punt van de Zipabox. Hij is bij mij heel stabiel en doet wat hij moet doen.

Ik vind de Hue implementatie jammer, die werkt bij mij niet goed en ik zou ook graag willen dat bijvoorbeeld de Cresta TX320 werd ondersteund. Helaas is dat niet het geval, maar door het open karakter van de Zipabox krijg ik alles wat ik wil er wel in. Voor mij is het dus een Zipabox + rPI.

Ik vind het jammer dat in de forums vaak dingen beloofd worden die men niet nakomt, in contrast vind ik de support afdeling altijd erg vlot en hebben mijn problemen altijd weten op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 06:55:
[...]

Ik doe het op een heeeeel andere manier: ik voeg een Message Puzzle toe, selecteer Push. Typ mijn bericht en voila, push bericht.

Werkt bij jullie de ingebouwde variant niet? Ik geef toe dat de pushover veel flexibeler is maar, deze van de Zipato zelf voldoet bij mij prima voor een korte notificatie.
Die message puzzle werkt wel, maar ik heb in Pushover meer vertrouwen dan in de puzzle. Ik geef toe dat dat misschien gek is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

ThinkPadd schreef op maandag 25 januari 2016 @ 22:29:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2rbzgux.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jij gebruikt ook een POST-request dus, ik dacht een GET-request.

Heb het net even getest, en bij mij werkt het ook zonder de "Content-Length". Dat scheelt weer.
Zal m'n bericht even aanpassen, mocht iemand het later nog vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 20:30:
[...]

Die message puzzle werkt wel, maar ik heb in Pushover meer vertrouwen dan in de puzzle. Ik geef toe dat dat misschien gek is. 8)7
Zeker niet. Je moet gebruiken wat jij het fijnst vind werken. Voor nu voldoet de interne push prima, al komt het volgens mij in de app aan. Het zou mij niets verbazen als ik ook ooit eens overstap als ik het meer ga gebruiken. Echter om even een bericht te sturen voldoet het prima.

Het grote voordeel van de pushover is dat het juist extern is zodat je 1 manier kunt gebruiken voor je berichtjes vanuit meerdere applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Is het mogelijk op de smartwares thermometer te gebruiken met de Zipato?

Afbeeldingslocatie: http://www.homeautomation-shop.nl/media/catalog/product/cache/3/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/o/homewizard-868-thermometer-front_1.1420634055.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door ruudvee op 27-01-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik had onder Domoticz al een regel die mij een pushbericht stuurde wanneer de wasmachine klaar is. Natuurlijk even omgebouwd naar de Zipabox:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mGoQInqRhAH6NdaOSR6C2cqG/full.png
De werking is eigenlijk als volgt:
  1. Kijken of het verbruik meer dan 20 Watt is en de status nog op 0 (uit) staat, in dat geval is de wasmachine gestart.
    We zetten de status op 1 (aan) en het aantal minuten idle op 0 (nul)
  2. Als het verbruik lager is dan 3 Watt en de machine reeds gestart was (status 1) dan tellen we 1 minuut bij het tellertje op
  3. Als de status 1 is (wasmachine actief) en het tellertje groter/gelijk is aan 10 dan is de machine klaar. We zetten de status op 0 voor de volgende beurt en sturen een pushbericht
Details:
- De scheduler draait elke minuut.
- De HTTP-tellers zijn virtuele meters, dit gebruik ik als een soort variabele. Je hebt in de Zipabox ook wel variabelen, maar die vind ik minder makkelijk te gebruiken + je kunt de status daarvan niet live volgen. Hiermee wel.
- De HTTP-request stuurt een Pushover-bericht (zie paar posts terug voor uitleg), je kunt hier ook lampen laten knipperen/mailtje sturen/whatever.

Vanochtend kunnen testen en werkt perfect! 8)

Misschien dat de wachttijd (de '>=10') nog wat scherper kan zodat je sneller een bericht krijgt, maar ik heb liever dat de wasmachine al 5 minuten klaar is dan dat ik 3x een valse melding krijg. De overige parameters verschillen per wasmachine denk ik en zul je zelf evt. moeten aanpassen.

Let goed op wat voor plug je tussen de wasmachine zet! Als de wasmachine aan het verwarmen is trekt hij bijna 2200W, je plug moet dit wel aankunnen. Ik heb er zo'n Aeon Smart Switch Gen5 tussen zitten die geschikt is voor dergelijke vermogens.

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
HeroS schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:38:
[...]

Nee, volgens mij niet. Is geen Z-Wave.
Ik ben n.l. op zoek naar een losse thermometer, maar ik zie alleen 3 in 1 spullen en ik hoef helemaal geen magneetcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je zou kunnen kijken naar de 433Mhz uitbreidingsmodule en dan een ondersteunde thermometer zoals Oregon kunnen kopen (moet je even kijken welke types precies ondersteund worden). Het is jammer dat de Cresta TX-320 nog niet ondersteund is door de Zipabox.

Gefeliciteerd trouwens (ik zie een taartje naast je naam) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
ThinkPadd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:56:
Je zou kunnen kijken naar de 433Mhz uitbreidingsmodule en dan een ondersteunde thermometer zoals Oregon kunnen kopen (moet je even kijken welke types precies ondersteund worden). Het is jammer dat de Cresta TX-320 nog niet ondersteund is door de Zipabox.

Gefeliciteerd trouwens (ik zie een taartje naast je naam) :)
Haha, tnx :-)

Ik heb ook een 433Mhz module, alleen deze thermometer werkt op 800nogwat Mhz
Ik kijk even bij Oregon, dank voor je tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

ruudvee schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:02:
[...]

Haha, tnx :-)

Ik heb ook een 433Mhz module, alleen deze thermometer werkt op 800nogwat Mhz
Ik kijk even bij Oregon, dank voor je tip.
Deze gebruik ik. Ben heel tevreden :)

@Thinkpad Wat voor wasmachine heb je? De onze komt niet boven de 698 Watt (kookwas)
Of zou mijn meter het wat naar beneden afronden?

De meeste stekkerschakelaars met meter zijn volgens mij tot 10A afgezekerd, dus dat zou je met 2200W moeten redden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Twan V schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:41:
[...]

Deze gebruik ik. Ben heel tevreden :)

@Thinkpad Wat voor wasmachine heb je? De onze komt niet boven de 698 Watt (kookwas)
Of zou mijn meter het wat naar beneden afronden?

De meeste stekkerschakelaars met meter zijn volgens mij tot 10A afgezekerd, dus dat zou je met 2200W moeten redden :)
Een oude Bosch bovenlader (WOL2430).
698W is wel erg weinig trouwens. M'n vaatwasser gebruikt ook een 2200W om het water op te warmen. Een waterkoker doet ook een 1500-2000W, dus ik vermoed een meetfout in je opstelling :P

Tijdens het opwarmen ging hij naar 9,nogwat ampère dus vrij veel. Mijn plug kan tot 16A geloof ik.

Er zit ook een LED met aanduiding 'Klaar' op die gaat branden als hij klaar is, die zou ik ook nog kunnen aftappen met een Fibaro Binary Sensor o.i.d. Maar dit is veel makkelijker en universeel voor alle wasmachines :)

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Nou, ik heb toch maar gekozen voor dat kattenoog van Fibaro.
Dan kan ik die oude lelijke vergeelde Wondrex Pir ook van het plafond af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die werkt prima :) Batterijtje (CR123A geloof ik) was bij mij wel erg snel leeg, na 2 dagen al. En dat terwijl ik temperatuur- en luxmeting expres al had uitgezet. Misschien een gare batterij? Al zat er wel netjes zo'n plasticje tussen...

Ga hem binnenkort even ombouwen zodat hij met een vaste voeding werkt: [DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)
Bij nickyb2 hebben we dat al gedaan, werkt al een aantal maanden prima. Met krokodillenklemmetjes trouwens, zodat het niet gelijk zo'n definitieve oplossing is (wel zo handig i.v.m. garantie).

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2016 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Een vaste voeding heb ik al omdat er nu ook al een pir zit, die komt met een kabel uit in de meterkast.

Maar eerst eens kijken hoe hij bevalt met een batterij.
Morgen komt hij binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Aeon Labs MultiSensor 6 werkt ook prima met de Zipabox en kun je via USB voeden. Komt binnenkort een review online.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:06:
De Aeon Labs MultiSensor 6 werkt ook prima met de Zipabox en kun je via USB voeden. Komt binnenkort een review online.
Zo bijzonder is die niet. Vooral het LUX niveau laat erg te wensen over, ik geloof dat ik nu heb dat bij LUX < 3 lampen aan en > 6 lampen uit. Hoger dan 30 heb ik hem nog nooit gezien. Ik heb hier contact met Aeon Labs over gehad en de reactie was dat ik er maar mee moest leren leven.

Voor mij dus geen Aeon Labs 6 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:39:
[...]

Zo bijzonder is die niet. Vooral het LUX niveau laat erg te wensen over, ik geloof dat ik nu heb dat bij LUX < 3 lampen aan en > 6 lampen uit. Hoger dan 30 heb ik hem nog nooit gezien. Ik heb hier contact met Aeon Labs over gehad en de reactie was dat ik er maar mee moest leren leven.

Voor mij dus geen Aeon Labs 6 meer.
Hier geen problemen met de lux >> staat nu op 150 LUX. Sensor staat niet in het volle dag licht. Mijn Fibaro geeft momenteel minder aan (zit in de hal).

Misschien even firmware updaten?
https://aeotec.freshdesk....rmware-for-multisensor-6-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik heb een Fibaro binaire schakelaar gekocht die ik als deurbel ga gebruiken.

Nu heb ik hem aangemeld en Zipabox ziet hem als generic sensor en geeft bij aanbellen de melding OPEN en de bel los laten als CLOSE.
Kan ik die teksten ergens aanpassen in BEL of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ruudvee schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 13:04:
Ik heb een Fibaro binaire schakelaar gekocht die ik als deurbel ga gebruiken.

Nu heb ik hem aangemeld en Zipabox ziet hem als generic sensor en geeft bij aanbellen de melding OPEN en de bel los laten als CLOSE.
Kan ik die teksten ergens aanpassen in BEL of zo?
Nee, dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeroS schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:05:
[...]

Hier geen problemen met de lux >> staat nu op 150 LUX. Sensor staat niet in het volle dag licht. Mijn Fibaro geeft momenteel minder aan (zit in de hal).

Misschien even firmware updaten?
https://aeotec.freshdesk....rmware-for-multisensor-6-
Ik zou dat nog eens kunnen proberen. Vreemd genoeg zegt mijn Zipabox dat er FW 1.6 op draait, maar de Aeotec website zegt al laatste een 1.06 te hebben.

Ik zou dan echter ook verwachten dat de Aeotec mensen zouden zeggen dat ik de FW kan upgraden. De reactie die ik kreeg is dat hij gewoon minder gevoelig was dan de vorige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik krijg maar geen beeld met mijn camera's
Het betreft een paar Foscam FI9851P camera's die gewoon herkend worden tijdens het zoeken.
Ook heb ik mijn naam en ww opgegeven en de streamlinks worden ook gevonden, maar ze blijven maar offline staan met een rode stip.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Als ik google op FI9851P en zipabox vind ik geen relevante info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik heb mijn camera's ook uit de zipabox gegooid. Ik heb een (goedkope) escam en een (destijds best dure) axis. Allebei werkt het -als ik eerlijk ben ben- voor geen meter.

Ik vind het ook lastig dat er eigenlijk nergens gedocumenteerd staat hoe je het beste camera's kunt toevoegen en welke camera's goed ondersteund worden.

Ik gebruik een php-scriptje op mijn thuisserver om snapshots te maken. Die stuur ik via een httprequest aan vanuit de zipabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook via een php script. Ik heb het wel werkend gekregen via de zipabox, deurbel is foto emailen. Maar dan moet ik wel een wait inbouwen van 20 seconden.

Via wat php heb ik vrijwel instant een foto in de email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:10:
Ik heb het wel werkend gekregen via de zipabox, deurbel is foto emailen.
Ok, hoe dan precies?

Ik hoef ook alleen een deurbel snapshot, mijn Synology doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een IP camera toevoegt kan hij snapshots uploaden naar een FTP site van Zipato.

Je kunt dan in een rule een take snapshot actie uitvoeren en bij een send message kun je de laatste attachment toevoegen.

Ik vind het zelf alleen niet bijzonder werken omdat tussen de snapshot en de send message 20 seconden gewacht moet worden.

Heb je zo voldoende info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Probleem is dat ik nog helemaal geen beeld heb in de Zipato app.

Zou het kunnen omdat ik geen standaard poorten gebruik op mijn camera's?

[ Voor 37% gewijzigd door ruudvee op 29-01-2016 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik kan je enkel vertellen hoe ik het gedaan heb.

Ik heb zelf een Foscam FI9853EP (zo'n dome camera). Ik heb de volgende stappen ondernomen, je zult het zelf voor je eigen camera moeten aanpassen:
  • De Camera op je netwerk aansluiten, in mijn geval zit hij op poort 88.
  • Uitzoeken wat de Live Feed URL is en wat de SnapShot URL is
Live URL:
http://IP:88/cgi-bin/CGIStream.cgi?cmd=GetMJStream&usr=XXX&pwd=XXX

Snapshot:
http://IP:88/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=XXX&pwd=XXX
  • Vervolgens voeg de camera toe aan de Zipabox, ik heb daarvoor de optie gekozen om zelf het IP nummer in te voeren.
  • Via de edit settings voeg je de URLs bij de MPEG stream en Snapshot stream in
Alle andere settings laat je zo staan, al kun je de Camera best hernoemen.
  • Sync je Zipabox via de API, wait op true, timeout op 300 en controleer of hij terug komt met 'true' als result
  • Wacht 10 minuten. Ik vermoed dat dit nodig is omdat er op de FTP server van de Zipabox een user en ruimte aangemaakt wordt
  • Ververs je browser
Zoek vervolgens je camera weer op in de device browser:
  • Klik op het snapshow beeld icoon (dat fotocameratje)
  • Klik vervolgens op het folder beheer icoontje
Heb je nu een snapshot beeld in de lijst? Hoera, anders verwijder de camera, sync, refresh en nog eens proberen (bij mij was het pas na de derde poging dat het ging werken).

Als het goed is kun je nu dus snapshots maken en heb je live beeld via de MPEG stream. Ik hoop dat het voor jou ook werkt met die semi-stappenplan. Je kunt dan een rule maken die een snapshot maakt en eventueel naar je zelf emailen. Let wel op dat de ftp server van de Zipato traag kan zijn dus pas een wait toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Het is gelukt.
Ik voegde de cams al toe op jouw manier, maar haalde wat ip adressen en poortjes door elkaar.
Nu heb ik de stream en de snapshots.
Alleen zie ik de livestream niet in de preview venstertjes maar wel als ik op het afspeel dreihoekje klik :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 21:09:
Het is gelukt.
Ik voegde de cams al toe op jouw manier, maar haalde wat ip adressen en poortjes door elkaar.
Nu heb ik de stream en de snapshots.
Alleen zie ik de livestream niet in de preview venstertjes maar wel als ik op het afspeel dreihoekje klik :-)
Dat laatste had ik ook. Ze zijn enkel zichtbaar na het klikken op het afspeel driehoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Weer opnieuw aan het twijfelen om van Domoticz naar een Zipabox te stappen. Een dik half jaar geleden wilde ik er niet aan vanwege instabiliteit (cloud offline, box offline en niet te bedienen), in algemeen veel problemen en het upcoming prijs model en voornamelijk de bar slechte communicatie daar over. Het kon (en kan volgens mij nog steeds, alle kanten op.

Ik blijf echter enorm gecharmeerd van de alarmsysteem implementatie, en de easy ups met 3G stick oplossing. Is er nou ergens een fatsoenlijk overzicht van licentiekosten? Local API gebruik, en aansturen van externe scripting op het locale netwerk, hoe zit het daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 12:20:
Weer opnieuw aan het twijfelen om van Domoticz naar een Zipabox te stappen. Een dik half jaar geleden wilde ik er niet aan vanwege instabiliteit (cloud offline, box offline en niet te bedienen), in algemeen veel problemen en het upcoming prijs model en voornamelijk de bar slechte communicatie daar over. Het kon (en kan volgens mij nog steeds, alle kanten op.

Ik blijf echter enorm gecharmeerd van de alarmsysteem implementatie, en de easy ups met 3G stick oplossing. Is er nou ergens een fatsoenlijk overzicht van licentiekosten? Local API gebruik, en aansturen van externe scripting op het locale netwerk, hoe zit het daarmee?
Ik ben juist overgestapt van Domoticz naar de Zipabox vanwege de instabiliteit van Domoticz. Het enige overzicht wat je heb is wat er nu in de Zipabox zit en dat stemt mij nog niet positief, echter omdat ik een versie < 1.0 heb krijg ik veel dingen 'gratis' en met uitzondering van variabelen in HTTP puzzels mis ik eigenlijk niets. Het alarm systeem gebruik ik voor nu nog niet, maar wil ik nog wel gaan doen alleen nog niet aan toegekomen.

API gebruikt gaat inderdaad via de Cloud, al is er wel een subset lokaal beschikbaar, zelf gebruik ik dat echter niet. Ik vind de API een groot plus punt, je kunt er vrijwel alles mee, mits je wat programmeer kennis hebt.

De grootste min punten en zaken waar ik 'bang' voor ben is: als Zipato omvalt, wat dan? Ik denk dat ik dan mijn Zipabox niet meer kan gebruiken omdat de Cloud offline gaat. Ik heb toen met een ZStick alles nagebouwd in Domoticz en dat is mij wel gelukt dus echt heel bang ervoor ben ik niet (meer). Het tweede wat mij tegenstaat is die Cloud, als die offline is kun je weinig met je regels en API. Aan de andere kant, is het soms ook wel weer handig dat het in de cloud staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nog wat meer gelezen weer, en ik blijf er een naar gevoel bij houden. Wat jij ook al zegt, als ze omvallen, wat dan? Ik verwacht dat ze nu nog een hoop boxes verkopen, en dat het na 1.0 niet meer echt interessant gaat zijn. Kun je bij wijze van net zo goed een Home Center 2 kopen, ik zeg maar wat.

Het verschil met instabiliteit van een Domoticz en een Zipabox is dat je het bij Domoticz zelf kunt beinvloeden :P

Api, het is dus een subset lokaal? Hmm. Ik ga weer eens een paar dagen denken. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

UltraSub schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:12:
Nog wat meer gelezen weer, en ik blijf er een naar gevoel bij houden. Wat jij ook al zegt, als ze omvallen, wat dan? Ik verwacht dat ze nu nog een hoop boxes verkopen, en dat het na 1.0 niet meer echt interessant gaat zijn. Kun je bij wijze van net zo goed een Home Center 2 kopen, ik zeg maar wat.

Het verschil met instabiliteit van een Domoticz en een Zipabox is dat je het bij Domoticz zelf kunt beinvloeden :P

Api, het is dus een subset lokaal? Hmm. Ik ga weer eens een paar dagen denken. Zucht.
Dat heb je natuurlijk met elke controller, ook met Domoticz. Als ze die niet verder gaan ontwikkelen dan krijg je ook niets nieuws. Het enige voordeel is dat je de software zelf kunt draaien en je dus niet afhankelijk bent van de cloud.

Het zou best kunnen zijn dat de Zipato omvalt, maar ook Fibraro, Homey en al die andere kunnen omvallen. Als ik echter kijk naar de prijs van de controller vs de prijs van alle modules die ik heb, is de controller de druppel op de gloeiende plaat.

Ik vind het zelf veel belangrijker dat ik niet 'vast' aan een controller zit, daarom ben ik na het testen of alles ook werkt met Domoticz ook niet zo heel bang meer of de Zipato nu wel of niet zou omvallen. Het is dan alleen jammer van de controller aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:54:
[...]

Dat heb je natuurlijk met elke controller, ook met Domoticz. Als ze die niet verder gaan ontwikkelen dan krijg je ook niets nieuws. Het enige voordeel is dat je de software zelf kunt draaien en je dus niet afhankelijk bent van de cloud.

Het zou best kunnen zijn dat de Zipato omvalt, maar ook Fibraro, Homey en al die andere kunnen omvallen. Als ik echter kijk naar de prijs van de controller vs de prijs van alle modules die ik heb, is de controller de druppel op de gloeiende plaat.

Ik vind het zelf veel belangrijker dat ik niet 'vast' aan een controller zit, daarom ben ik na het testen of alles ook werkt met Domoticz ook niet zo heel bang meer of de Zipato nu wel of niet zou omvallen. Het is dan alleen jammer van de controller aankoop.
Amen, was precies hetzelfde aan het typen.

Ik zou me meer zorgen maken als z-wave zou omvallen en niet mee ondersteunt wordt. Dan ga ik voor enkel 1000de euros het schip in. Als Zipato omvalt dan koop ik wel een andere controller en eet ik wel even en paar maanden droog brood >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Als Een standalone controller merk omvalt, loopt alles gewoon door. Als Zipato de cloud rekening niet kan betalen zegt de provider shutdown -h now. Einde van je controller. Meteen. Erg kort door de bocht conclusie dus.

En was het maar zo dat alleen je rule creator niet meer werkt bij server/cloudproblemen, nee, de halve box stopt met functioneren. Dáár heb ik geen goed gevoel bij. iOS app klaagt iedereen over instabiliteit. Hue slecht gesupport.

Anyway. Ik heb weer eens even op de forums geneusd. Krijg je wel een redelijk beeld. En dat stemt me niet vrolijk. Zo ontzettend afhankelijk van de cloud en dus vendor. Ik ga het niet wagen. Laat ze maar eens een 1.0 uit brengen met het licentiemodel dat erbij hoort dan. Zipatile; clustering mogelijk > ja, tot 1.0 en dan wordt het een betaalde feature. Right. Niemand weet wat er gebeurt bij 1.0 release, wat wel duidelijk is is dat er dan geen freebies meer zijn, ook niet voor de pre 1.0 gebruikers. Wel voor de power users, en die is er natuurlijk alles aan gelegen om power user te blijven dus. Als ik dan lees dat ze te kritische mensen regelmatig een ban geven en dat mensen op hun woorden gaan passen krijg ik mijn bedenkingen.

/edit
Weet dat je poweruser bent HeroS, voel je niet aangesproken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UltraSub schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 17:47:

/edit
Weet dat je poweruser bent HeroS, voel je niet aangesproken ;)
Voel me niet aangesproken hoor. En weet ook wel waar de zwakke punten zitten in de Zipabox. Ik zou me alleen niet laten beïnvloeden of iets wel of niet cloud is. Tegenwoordig is bijna alles wel cloud.

Ik zou me eerder door het licentie model laten tegenhouden. Maar ga er maar vanuit dat meer controllers dit gaan doorvoeren want anders is er gewoon geen geld te verdienen.

Van mij hoef je ook helemaal niet de Zipabox te kopen. Ik vind het juiste goed dat mensen hun eigen keuzes maken. Dit kun je het beste doen door reviews te lezen en de forums te bekijken. En nog belangrijker je eigen conclusies te trekken. Hou altijd in je achterhoofd dat domotica in de kinderscholen staat en dat geen enkele controller feilloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Een standalone controller merk omvalt, loopt alles gewoon door. Als Zipato de cloud rekening niet kan betalen zegt de provider shutdown -h now. Einde van je controller. Meteen. Erg kort door de bocht conclusie dus.
Ja en nee.. Tuurlijk wat je nu hebt zal blijven werken, maar er komen geen bugfixes meer en nieuwe devices worden misschien wel niet meer ondersteund. Als het merk gaat vallen, dan zal het hoe dan ook minder worden. Een cloud oplossing zal natuurlijk eerder ophouden dan een standalone device, dat ben ik dan wel met je eens.
En was het maar zo dat alleen je rule creator niet meer werkt bij server/cloudproblemen, nee, de halve box stopt met functioneren. Dáár heb ik geen goed gevoel bij. iOS app klaagt iedereen over instabiliteit. Hue slecht gesupport.
Hoezo zou de halve box stoppen met functioneren? Mijn internet ligt er ook wel eens uit en dan gaan mijn lampen nog steeds aan het uit. Uiteraard werken mijn bijgebouwde software niet meer, totdat ik tijd gevonden heb om dat om te bouwen naar een lokale api.
Anyway. Ik heb weer eens even op de forums geneusd. Krijg je wel een redelijk beeld. En dat stemt me niet vrolijk. Zo ontzettend afhankelijk van de cloud en dus vendor. Ik ga het niet wagen. Laat ze maar eens een 1.0 uit brengen met het licentiemodel dat erbij hoort dan. Zipatile; clustering mogelijk > ja, tot 1.0 en dan wordt het een betaalde feature. Right. Niemand weet wat er gebeurt bij 1.0 release, wat wel duidelijk is is dat er dan geen freebies meer zijn, ook niet voor de pre 1.0 gebruikers. Wel voor de power users, en die is er natuurlijk alles aan gelegen om power user te blijven dus. Als ik dan lees dat ze te kritische mensen regelmatig een ban geven en dat mensen op hun woorden gaan passen krijg ik mijn bedenkingen.
Je zult voor jezelf de voordelen en nadelen van de controller moeten uitzoeken. Bij mij kwam ik toen bij de Zipabox uit, ook al had die ook veel nadelen op het lijstje. Ik ben er tevreden mee en met de nadelen kan ik tot nu toe prima werken. Misschien dat het in de toekomst anders zal worden, maar voor nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Voor zover ik weet wordt de cloud alleen gebruikt voor aanpassingen aan je box. De regels worden bij het synchroniseren gecompileerd en in de box gedownload. Als de cloud offline gaat, blijft je box gewoon draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
HeroS schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:54:
[...]

Voel me niet aangesproken hoor. En weet ook wel waar de zwakke punten zitten in de Zipabox. Ik zou me alleen niet laten beïnvloeden of iets wel of niet cloud is. Tegenwoordig is bijna alles wel cloud.
I know, ik zou ook geen enkele moeite hebben met het cloud model als alles local op de box gebeurde, en dan een sync naar de cloud zou hebben, met eventueel verkeer terug. Of dat feilloos de box blijft werken zonder een connectie. Dat is gewoon niet zo.
Ik zou me eerder door het licentie model laten tegenhouden. Maar ga er maar vanuit dat meer controllers dit gaan doorvoeren want anders is er gewoon geen geld te verdienen.
Ik ben er ook bang voor ja. Dat licentiemodel gaat een bitch worden. Maar cloud is daar een enabler voor omdat ze zo veel meer controle over je box houden.
Van mij hoef je ook helemaal niet de Zipabox te kopen. Ik vind het juiste goed dat mensen hun eigen keuzes maken. Dit kun je het beste doen door reviews te lezen en de forums te bekijken. En nog belangrijker je eigen conclusies te trekken. Hou altijd in je achterhoofd dat domotica in de kinderscholen staat en dat geen enkele controller feilloos is.
Volledig mee eens, ik zou het zelf nog nergens bij vrienden aanraden. Is me wel eens gevraagd. No way, vind dat je precies moet weten hoe en waarom iets werkt. Pas als dat totaal niet meer relevant omdat het gewoon altijd werkt dan gaat het mainstream. Ik maak de vergelijking wel eens; Ouwe HTC TyTN II met Windows er op. Leuke smartphone om te spelen toentertijd, maar altijd afgeraden aan vrienden. De iPhone heeft die mobiele wereld dusdanig simpel en altijd werkend gemaakt dat het mainstream werd.
Domotica heeft nog wel een paar jaar te gaan denk ik.

Ben dus niet zo bang om een controller te kiezen die afgeschreven moet worden, maar dan wel een die blijft werken, ook zonder updates ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:02:
[...]

Ja en nee.. Tuurlijk wat je nu hebt zal blijven werken, maar er komen geen bugfixes meer en nieuwe devices worden misschien wel niet meer ondersteund. Als het merk gaat vallen, dan zal het hoe dan ook minder worden. Een cloud oplossing zal natuurlijk eerder ophouden dan een standalone device, dat ben ik dan wel met je eens.
Het geeft je de tijd om te zoeken naar een volgende oplossing, dat bedoel ik er mee ;)
[...]

Hoezo zou de halve box stoppen met functioneren? Mijn internet ligt er ook wel eens uit en dan gaan mijn lampen nog steeds aan het uit. Uiteraard werken mijn bijgebouwde software niet meer, totdat ik tijd gevonden heb om dat om te bouwen naar een lokale api.
Juist die api calls ga ik veel gebruiken ben ik bang, en als ik dan lees dat de lokale api een subset is stemt me dat niet echt vrolijk. Eens zien of ik er documentatie van kan vinden.

https://community.zipato....th-no-internet-connection < Onderaan, 3 weken geleden. Andere meldingen met dit probleem zijn inderdaad ouder, mee eens. Maar toch, als ik er niet gericht op ga zoeken, ik ben het wel vaker tegen gekomen. Natuurlijk kunnen het ook de mensen zijn die iets fout doen, maar dan denk ik, wat als ik niet thuis ben, internet gaat offline en mijn vriendin moet iets veranderen :)
Die apps moeten gewoon zien dat ze local zijn en dan meteen switchen naar local. Niet local? Neem de cloud.
Als ik hem zou aanschaffen was het eerste wat ik zou proberen te configureren een local config met een loopback op de router. Altijd naar zelfde adres gaan, nooit naar de cloud.
Kan dat trouwens? :?
[...]

Je zult voor jezelf de voordelen en nadelen van de controller moeten uitzoeken. Bij mij kwam ik toen bij de Zipabox uit, ook al had die ook veel nadelen op het lijstje. Ik ben er tevreden mee en met de nadelen kan ik tot nu toe prima werken. Misschien dat het in de toekomst anders zal worden, maar voor nu niet.
Als ik volledig lokaal en betrouwbaar kan werken, en het licentiemodel is volledig bekend dan ga ik het wederom een kans geven. Ik ga de 1.0 afwachten om te kijken wat het model wordt. Nogmaals, schandalig dat dat nog niet bekend is gewoon. Lijkt wel alsof ze zoeken en aftasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2016/Aeon-Labs-MultiSensor-6/aeon-labs-multisensor-6-hd.jpg

Review van Aeon Labs Multisensor is ook weer af:
http://www.domotica-blog....w-aeon-labs-multisensor-6

+
Zeer klein
6 in 1
Voeding via USB mogelijk
Z-Wave Plus ondersteuning

-
Jammer dat hij niet volledig waterdicht is
Iets duurder dan de concurrentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Is er al iemand die de oude kaku met code wieltje werkend heeft gekregen op de Zipabox (met 433MHz module natuurlijk)
Is er een manier om die ab in te kunnen leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die producten met codewieltje is nog het oude ARC-protocol, wellicht zoekt dat makkelijker.
Zelf zou ik ze niet meer gebruiken. 433Mhz is per definitie al een onbetrouwbaar protocol, maar met dat codewieltje heb je sowieso maar weinig combinaties (4 letters, 3 mogelijkheden per letter = 12 mogelijkheden), dus de kans dat je buren jouw spul beïnvloeden is erg groot (1 op 12).

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 02-02-2016 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
ThinkPadd schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 09:25:
Die producten met codewieltje is nog het oude ARC-protocol, wellicht zoekt dat makkelijker.
Zelf zou ik ze niet meer gebruiken. 433Mhz is per definitie al een onbetrouwbaar protocol, maar met dat codewieltje heb je sowieso maar weinig combinaties (4 letters, 3 mogelijkheden per letter = 12 mogelijkheden), dus de kans dat je buren jouw spul beïnvloeden is erg groot (1 op 12).
Ik gebruik 2 oude ontvangers, 1 fotolijst en de verlichting afzuigkap keuken.
Dit werkt al jaren zonder burenprobleem.
Ik zou die oude tussenstekkers kunnen vervangen voor z-wave maar dat is de easy way ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Het zijn meer combinaties, de producten met 12 codecombinaties is geen ARC zei iemand mij. Ik kende alleen die stekkers met 4 letters en 3 cijfers per letter. Blijkbaar is er ook een 'nieuwere' met A t/m P en 1 t/m 16, oftewel 16x16 = 256 combinaties.

Je zou Zipato even kunnen mailen, maar ik vraag het mij af of je ze werkend gaat krijgen, ze zijn immers niet meer verkrijgbaar dus het zal voor hen ook lastig zijn om te testen en te implementeren. Misschien ben je beter af met een nieuwer setje. Even langs Hornbach (daar is KaKu spul altijd wel voordelig) of de Gamma aanbiedingen in de gaten houden (=Hornbach prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Light
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Welke opties zijn bij jullie geactiveerd? Ik heb nu ongeveer 4 jaar de zipatobox in mijn bezit maar moet voor elke optie betalen. Vind dit echt teleurstellend. Men reageert ook totaal niet op mijn vraag hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:23

djbarney

XBL: DeejayBarney

HeroS schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 08:47:
[afbeelding]

Review van Aeon Labs Multisensor is ook weer af:
http://www.domotica-blog....w-aeon-labs-multisensor-6

+
Zeer klein
6 in 1
Voeding via USB mogelijk
Z-Wave Plus ondersteuning

-
Jammer dat hij niet volledig waterdicht is
Iets duurder dan de concurrentie
Wellicht handig om te vermelden dat er 2 modes zijn waarin je deze sensor kan laten toevoegen in je z-wave netwerk. Eentje waarbij de schoksensor daadwerkelijk ook als alarm (tamper) beschouwd wordt, en eentje die dat niet doet. De manier waarop je dat kan instellen is door middel van het include knopje 2x snel in te drukken voor include. De led kleurt dan even anders, en de sensor verstuurt dan "Security Node Info Frames". Zipato gaat daar overigens prima mee om, tot grote schrik en daarna bewondering van enkele van mijn gasten die er achter kwamen dat mijn (tamper) alarm getriggerd werd door de schoksensor :D

"oeh en wat is dit voor een dingetje?" *knipperende lampen en een hoop lawaai* "well.. that would be part of the alarm system...." ;)

de detail info van de sensor (ook wel eens handig, zeker omdat hier ook extra info over die OTA firmware in staat), is te vinden @ https://aeotec.freshdesk.com/helpdesk/attachments/6009584695

Vind het best een prima sensor, maar ben niet onder de indruk van de thermometer. in mijn geval staat die steevast 1,5 tot 2 graden te hoog. Zipato biedt een mogelijkheid om daar een correctie over te doen, maar die lijkt niet te functioneren. binnenkort eens de sensor gaan updaten, wellicht wordt t dan beter :)

overigens, zipato heeft "tamper sensor" wel zodanig ingericht dat je die niet kan uitzetten.. als het alarm disarmed is, en je gaat met de sensor rommelen terwijl deze onderdeel is van je alarm, dan zal deze via tamper dus alsnog het alarm vol af laten gaan. handig om rekening mee te houden :)

[ Voor 17% gewijzigd door djbarney op 04-02-2016 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik vind de Fibaro multi sensor toch een stukje meer stijlvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djbarney schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 01:33:
[...]

Wellicht handig om te vermelden dat er 2 modes zijn waarin je deze sensor kan laten toevoegen in je z-wave netwerk. ....

overigens, zipato heeft "tamper sensor" wel zodanig ingericht dat je die niet kan uitzetten.. als het alarm disarmed is, en je gaat met de sensor rommelen terwijl deze onderdeel is van je alarm, dan zal deze via tamper dus alsnog het alarm vol af laten gaan. handig om rekening mee te houden :)
Bedankt voor deze toevoeging!

Er is trouwens een parameter om de schoksensor uit te zetten...zelf niet getest. En er is volgens mij ook een optie in de UI maar kan die even niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over de HUE support:

" Sebastian Popovic ● 23 hours ago
As for the Philips HUE, connector was really bad:-( Good think, it has ben already rewritten and it will be better after the new update next week.

Also, we are working on the new iOS APP from scratch, and both APPs (Android and iOS), will be much better this year..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
djbarney schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 01:33:
[...]
Vind het best een prima sensor, maar ben niet onder de indruk van de thermometer. in mijn geval staat die steevast 1,5 tot 2 graden te hoog.
[...]
Dat is bij al mijn Z-Wave sensoren (Aeon motion bol, Fibaro oogbal) het geval. Een Cresta TX-320 geeft een stuk meer realistische waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Kort vraagje maar ik zie het even niet:

Ik heb 3 Fibaro rookmelders waarvan er maar 1 in de app het batterij icoon laat zien, de overige 2 dus niet.
Waar zet ik die batterijenstatus icoontjes weer aan?

[EDIT oplossing]

Klik op "Opnieuw Identificerend element toepassen", hierna kreeg ik na een uurtje (=wakeuptime) weer de batterijen status te zien. :)

[ Voor 27% gewijzigd door ruudvee op 05-02-2016 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Hmm... Zijn ze alledrie van hetzelfde type?

Het kan helpen om ze een keer te verwijderen en opnieuw toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Twan V schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 11:54:
Hmm... Zijn ze alledrie van hetzelfde type?

Het kan helpen om ze een keer te verwijderen en opnieuw toe te voegen.
Ja, 3 de zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Van het weekend nog even een rule gemaakt die een LED-strip (Milight) achter mijn TV dimt als er TV wordt gekeken (zodat je niet wordt afgeleid door het felle licht) en bij uitzetten van TV weer terug naar volle helderheid:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZoU8fujEcZWJMTn3wm7D2uIs/full.png
De eerste IF kijkt of het verbruik hoger is dan 80W (TV staat aan). Als dat zo is dan wordt er een commando (socket request - wait (100ms)- socket request) uitgevoerd om de lamp te dimmen en wordt de variabele (een HTTP 'meter') op 1 gezet, anders blijft de Zipabox immers het dimcommando sturen 8)7

De tweede IF triggert als het verbruik lager is dan 70W (TV staat uit) en zet de strip dan weer op volle helderheid en de var op 0.

De WHEN regel bevat zoveel mogelijk triggers, zodat de rule zo snel mogelijk triggert. Heb hier ook nog de scheduler toegevoegd zodat de rule in ieder geval elke minuut wordt getriggerd.

Werkt in de praktijk heel mooi, alleen een beetje traag soms. De Qubino module die ik achter het stopcontact heb gebouwd (eigenlijk om standby-verbruik van TV e.d. te killen als we van huis zijn, dit was leuke bijkomstigheid) stuurt het verbruik door met wat vertraging. TV staat dan al 30s uit en daarna reageert deze rule pas.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 04-02-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Mooi werk :) Zag ik nou goed dat je de Aeon smart dimmer 6 ook binnen hebt? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de dimmer, na je eerdere review van de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ESteg schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 12:43:
[...]

Mooi werk :) Zag ik nou goed dat je de Aeon smart dimmer 6 ook binnen hebt? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de dimmer, na je eerdere review van de switch.
Thanks!

Yup, klopt. Ik ben ermee bezig maar kost iets meer tijd omdat ik ook wat lampen wil testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:31
Ben benieuwd, ik hou het blog in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Het valt mij nu pas op dat mijn 2 Hue lampen wel dimbaar zijn via de browser, maar niet op mijn telefoon.
Daar zijn ze alleen aan/uit.
iPhone, IOS.
Doe ik wat fout of is dit brakke Hue implementatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ik denk dat dat wat te maken heeft met de interface-elementen die ze gebouwd hebben. Bij mij is dat bij mijn qubino dimmers ook.

Die kan ik in de app alleen uitzetten door ze naar 0% te dimmen (niet handig met mijn worstvingers), terwijl ik op de site ze helemaal uit kan zetten door op het lamp-icoon te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Weet iemand hoe ik een Z-Wave>me WallC-S wandschakelaar moet koppelen aan de Zipabox?

EDIT, ding gaat retour webshop, stuk.

[ Voor 236% gewijzigd door ruudvee op 08-02-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zijn er mensen met een benext/zipato tag reader?
ben met de mijne bezig, en merk dat ik de batterijen binnen 2 a 3 dagen leeg heb.
settings helemaal stock. gewone AA batterijen, geen oplaadbare. en geen goedkope.
iemand meer ervaring hiermee? Want de handleiding zegt dat de batterijtijd meer een jaar hoort te zijn.
heb de settings nog nagekeken, maar staat gewoon in normal_operation mode. en andere settings zijn standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gratje schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 07:49:
zijn er mensen met een benext/zipato tag reader?
ben met de mijne bezig, en merk dat ik de batterijen binnen 2 a 3 dagen leeg heb.
settings helemaal stock. gewone AA batterijen, geen oplaadbare. en geen goedkope.
iemand meer ervaring hiermee? Want de handleiding zegt dat de batterijtijd meer een jaar hoort te zijn.
heb de settings nog nagekeken, maar staat gewoon in normal_operation mode. en andere settings zijn standaard.
Yup, heb er ook eentje. Bij mij zijn de batterij ook snel leeg. Ik heb hem van de muur getrokken, echt een takke ding.

Alarm gaat toch automatisch aan en uit dus heb er ook weinig behoefte aan. Hij was meer als backup mocht me telefoon leeg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRuw
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

Topicstarter
ruudvee schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:17:
Weet iemand hoe ik een Z-Wave>me WallC-S wandschakelaar moet koppelen aan de Zipabox?

EDIT, ding gaat retour webshop, stuk.
Heb de voorganger... Niet compatible...

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een vaag probleem. Ik heb natuurlijk de nodige rules, één daarvan stuurt m'n verlichting aan door een scene aan te roepen. Het viel mij op dat er één lamp niet meer aan ging, m'n eettafel verlichting waar een Qubino dimmer tussenzit.

Even in de scene gekeken en het dimpercentage staat op 'NaN' (Not a Number). Oke vreemd, maar kan gebeuren. Dus even naar een bepaald percentage gezet, scene opgeslagen en gesynchroniseerd. Maar hij springt telkens weer op die NaN.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q3cDARTv36JSqVFQ1l8d9tYh/full.png

Dit betreft een scene om de lampen AAN te zetten, ik heb er nog twee en daar vertoont de dimmer hetzelfde gedrag. Ik doe verder niks met die dimmer in rules o.i.d. In de aan-scene gaat hij naar 16%, in de twee andere scenes (de ene triggert via een rule als lux boven bepaalde waarde is, de ander via een killswitch) zet ik hem op 0% (== uit, want 'off' kan ik nergens kiezen).

Iemand een idee of moet ik Zipato maar een berichtje droppen?

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:46:
Ik heb een vaag probleem. Ik heb natuurlijk de nodige rules, één daarvan stuurt m'n verlichting aan door een scene aan te roepen. Het viel mij op dat er één lamp niet meer aan ging, m'n eettafel verlichting waar een Qubino dimmer tussenzit.

Even in de scene gekeken en het dimpercentage staat op 'NaN' (Not a Number). Oke vreemd, maar kan gebeuren. Dus even naar een bepaald percentage gezet, scene opgeslagen en gesynchroniseerd. Maar hij springt telkens weer op die NaN.

[afbeelding]

Dit betreft een scene om de lampen AAN te zetten, ik heb er nog twee en daar vertoont de dimmer hetzelfde gedrag. Ik doe verder niks met die dimmer in rules o.i.d. In de aan-scene gaat hij naar 16%, in de twee andere scenes (de ene triggert via een rule als lux boven bepaalde waarde is, de ander via een killswitch) zet ik hem op 0% (== uit, want 'off' kan ik nergens kiezen).

Nog nooit gezien. Maar moet je wel eerlijk zeggen dat ik het hele scene gebeuren niet echt lekker vind werken.

Ik heb een virtuele schakelaar aangemaakt, welke via de scene wordt aangezet. Deze draait vervolgens een regel om de boel te regelen. Op deze manier heb ik veel meer controle over wat er gebeurd maar je kunt hem wel snel starten via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
HeroS schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:58:
[...]

Nog nooit gezien. Maar moet je wel eerlijk zeggen dat ik het hele scene gebeuren niet echt lekker vind werken.

Ik heb een virtuele schakelaar aangemaakt, welke via de scene wordt aangezet. Deze draait vervolgens een regel om de boel te regelen. Op deze manier heb ik veel meer controle over wat er gebeurd maar je kunt hem wel snel starten via de app.
Tot voor kort werkte het bij mij altijd prima... Ik heb idd ook een virtuele switch. Daar weer een rule bij gemaakt:
virt. switch = on THEN scene 'verl. aan'
virt. switch = off THEN scene 'verl. uit'

Maar hij doet nu dus raar met die ene dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik heb ook zo iets.

Een scene met "Hue aan" en die werkt prima.
Start ik die zelfde scene met een kaku wandzender dan start de Hue op 10%
Gooi maar in mijn pet.

EDIT
Heb nu de regel om de HUE aan te zetten gemaakt met een HTTP request.
Dat werkt wel.
Body {"on":true, "sat":254, "bri":254,"hue":10000}
Method PUT

[ Voor 32% gewijzigd door ruudvee op 14-02-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
HeroS schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 08:02:
[...]

Yup, heb er ook eentje. Bij mij zijn de batterij ook snel leeg. Ik heb hem van de muur getrokken, echt een takke ding.

Alarm gaat toch automatisch aan en uit dus heb er ook weinig behoefte aan. Hij was meer als backup mocht me telefoon leeg zijn.
Duidelijk,

dan ga ik gewoon proberen of ik hem aan de directe spanning kan houden. heb nog wel ergens een omvormertje liggen van 230 naar 3V. zal ie nooit meer leeg gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ge2rt

Ge2rt

Even in de scene gekeken en het dimpercentage staat op 'NaN' (Not a Number). Oke vreemd, maar kan gebeuren. Dus even naar een bepaald percentage gezet, scene opgeslagen en gesynchroniseerd. Maar hij springt telkens weer op NaN.
Ik heb die NaN een paar keer gezien in scenes met rolluik schakelaars. De percentages open/dicht werden niet getoond. Ik kwam er alleen vanaf door de scenes geheel te verwijderen en daarna opnieuw aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gratje schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:23:
[...]

Duidelijk,

dan ga ik gewoon proberen of ik hem aan de directe spanning kan houden. heb nog wel ergens een omvormertje liggen van 230 naar 3V. zal ie nooit meer leeg gaan.
Kijk hier eens voor een soortgelijke aanpak: [DIY] USB stroom op de Fibaro Motion Sensor (fgms-001)
Ik heb het bij mijn Fibaro oog ook gedaan, heb een AMS1117-module gebruikt, die ik weer voed met een USB-lader van een oude smartphone.
Ge2rt schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:59:
[...]

Ik heb die NaN een paar keer gezien in scenes met rolluik schakelaars. De percentages open/dicht werden niet getoond. Ik kwam er alleen vanaf door de scenes geheel te verwijderen en daarna opnieuw aan te maken.
Dan gaan we dat maar doen. Die dimmer gaat nu namelijk niet aan als de scene wordt aangeroepen.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 14-02-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online

[afbeelding]

Zelfde probleem hier met de RGB bulb. Al een ticket geopend. Hun hebben geen problemen werd er gemeld en het zou aan de server liggen die de laatste tijd onstabiel was. Dat heeft er niets mee te maken.
Na het melden dat het aan mijn kant nog steeds niet werkt heb ik geen reactie meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gratje schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:19:
[...]

Zelfde probleem hier met de RGB bulb. Al een ticket geopend. Hun hebben geen problemen werd er gemeld en het zou aan de server liggen die de laatste tijd onstabiel was. Dat heeft er niets mee te maken.
Na het melden dat het aan mijn kant nog steeds niet werkt heb ik geen reactie meer gehad.
Afgelopen weekend op advies van Ge2rt een nieuwe scene aangemaakt, het probleem is nu verholpen en de dimmer schakelt weer mee. Hoop dat het nu zo blijft, vind het toch vreemd dat die fout er ineens is ingeslopen, het heeft een hele tijd goed gewerkt en toen ineens die 'NaN%' erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
ThinkPadd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 09:29:
[...]

Afgelopen weekend op advies van Ge2rt een nieuwe scene aangemaakt, het probleem is nu verholpen en de dimmer schakelt weer mee. Hoop dat het nu zo blijft, vind het toch vreemd dat die fout er ineens is ingeslopen, het heeft een hele tijd goed gewerkt en toen ineens die 'NaN%' erin.
laatste antwoord van support van een uurtje geleden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Hello Mr. Gratje,

the developer has said that the fix has been made but we are waiting for a server
deploy which will contain the fix. You won't have to do anything it will be fixed on
the server side.

With regards,

dus maar even afwachten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
@HeroS ben je al bezig met de review van de VeraPlus?? Geduld met Zipato raakt beetje op.

Dit antwoord krijgen we vaak...

When we have fixed we will notify you. The fix will be deployed with a next beta firmware release.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdolder schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:04:
@HeroS ben je al bezig met de review van de VeraPlus?? Geduld met Zipato raakt beetje op.

When we have fixed we will notify you. The fix will be deployed with a next beta firmware release.
Goed dat je het even zegt...zal Vera even mailen voor een exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Heeft iemand hier al een Nest thermostaat weten te koppelen aan de Zipabox en werkt dat?

Even het niet moduleren daargelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ruudvee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:59:
Heeft iemand hier al een Nest thermostaat weten te koppelen aan de Zipabox en werkt dat?

Ja, lukt nog niet met de nieuwste firmware. Met de NIET Beta wel maar dan wordt je systeem traag. Zipato is er naar aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdolder schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 19:04:

De VeraPlus komt er aan...dus review ook asp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
ruudvee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 08:59:

Werkt niet goed. Na koppeling waren mijn rookmelders en home status als devies zichtbaar, helaas geen thermostaat erbij, dit moet handmatig. Ik heb het niet werkend gekregen. Ook geen updates en de box werd traag na koppeling. Eigenlijk hetzelfde probleem als bij het koppelen van de Hue bridge.
Op dit moment lukt het koppelen helemaal niet meer. Volgens Zipato ligt dit aan de ISP.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
tdolder schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:08:

Werkt niet goed. Na koppeling waren mijn rookmelders en home status als devies zichtbaar, helaas geen thermostaat erbij, dit moet handmatig. Ik heb het niet werkend gekregen. Ook geen updates en de box werd traag na koppeling. Eigenlijk hetzelfde probleem als bij het koppelen van de Hue bridge.
Op dit moment lukt het koppelen helemaal niet meer. Volgens Zipato ligt dit aan de ISP.
Jammer want de NEST is volgens mij de enige manier om remote je thermostaat hoger/lager te kunnen zetten, of is daar nog een andere manier voor?

Mijn Hue bridge werkt hier wel goed. Vreemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 20:51:
[...]

Jammer want de NEST is volgens mij de enige manier om remote je thermostaat hoger/lager te kunnen zetten, of is daar nog een andere manier voor?

Mijn Hue bridge werkt hier wel goed. Vreemd.
Ik gebruik een iSense met een OTGW welke ik via http requests aanstuur. Het enige wat ik gebruik is: zet op 10 graden en zet terug op het klok programma. Werkt prima.

het werkt bij mij nu als volgt
  • via een virtuele switch voor de app
  • via beweging naar klokprogramma
  • via een fysieke muur schakelaar naar 10 graden als ik de woning verlaat
Makkelijk uit te leggen aan vrouwlief dus een WAF is afgedekt en het levert een lagere gas rekening op. Ik ben tevreden.

• ruudvee
Verwijderd schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 07:38:
[...]

Ik gebruik een iSense met een OTGW welke ik via http requests aanstuur.
Bedoel je deze?
http://svdgraaf.nl/2014/0...an-OpenTherm-gateway.html

En dan http requests maken in de Zipabox met presets van b.v. 15, 20 en 22 graden?

Wel een stuk goedkoper dan die Nest. :*)
Ben benieuwd of deze OTGW ook werkt met mijn thermostaat.
https://s.s-bol.com/imgba.../2/4/9200000009574247.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
ruudvee schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:26:
[...]

Bedoel je deze?

En dan http requests maken in de Zipabox met presets van b.v. 15, 20 en 22 graden?

Zie [OTGW] OpenTherm gateway

Kijk hier: http://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats even of er bij #9 (en evt. #100) een bolletje staat bij het typenummer van jouw thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 08:26:
[...]

Bedoel je deze?

Via de linkjes van ThinkPad kun je vinden of je thermostaat en ketel worden ondersteund. Het zelf solderen heb ik niet gedaan, maar heb ThinkPad lief aangekeken. Wil je niet solderen kun je misschien een dealtje met ThinkPad sluiten anders verkoopt Kiwi Electronics ook voorgesoldeerde.

Wat ik gedaan heb is een Virtuele Switch maken. Vervolgens een regel, bij OFF zet ik de TC=10 via een HTTP request. Dit zet de continue temperatuur dan op 10 graden, op een zelfde manier als ik mijn thermostaat een slinger zou geven. Bij OFF wordt een TC=0 gestuurd wat betekend dat de override geannuleerd wordt en springt de iSense weer op het klokprogramma.

De OTGW zit bij mij aan een raspberry vast die naast de ketel hangt. Daarnaast lees ik alle waarden ook nog eens uit en stuur ik die naar een Virtuele Meter. Zo heb je veel meet waardes in je Zipabox die je weer in andere regels kunt gebruiken, als voorbeeld: weet mijn Zipabox wanneer de warme kraan open staat, als die langer open staat dan x aantal minuten (douchen of bad) gaat mijn mechanische ventilatie harder zuigen, het is dus niet alleen maar voor de thermostaat je kunt er veel meer dingen mee doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: http://www.domotica-blog.nl/image.axd?picture=/2016/Sensative/Strips/sensative-strips-mazw-hd.jpg

Review gemaakt van de Sensative Strips:
http://www.domotica-blog.nl/post/Review-Sensative-Strips

Zeer een mooie deur/raam sensor. Ik zou zo al mijn fibaro doorsensors de deur uit doen en ze vervangen voor deze. Enige zorg kan zijn dat de batterij toch niet zo lang mee gaat. Ik hou dit in de gaten.

+
Zeer dun
Batterij hoeft niet verwisseld te worden
Gemakkelijk te installeren

-
Prijs (iets duurder dan concurrentie)

Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste