Dat valt best mee heb ik het idee. Ik heb ook wat B-merk nodes zoals 'Everspring' stekkerschakelaars en één 'POPP' stekkerschakelaar en die werkten ook gelijk. Het is dus niet alleen Aeon Labs / Fibaro / Qubino (toch wel de drie A-merken wat Z-Wave betreft) wat werkt met de Zipabox. Laat je trouwens niet verleiden om de goedkope 'Greenwave' stekkers te kopen (o.a. ROBBshop bied ze regelmatig voor scherpe prijs aan), die plugs zijn rommel omdat ze niet betrouwbaar werken.
Grootste nadeel van de Zipabox wat ik tot nu toe heb ervaren, is dat je jezelf volledig ophangt aan Zipato. Zo heb ik een pulsdrukker aangesloten op een Qubino inbouwdimmer. (
De pulsdrukker (aangesloten op i2 input van de Qubino) gebruik ik als 'killswitch', hij trapt een regel af als de knop wordt ingedrukt. De regel zet vervolgens alle verlichting e.d. uit als we van huis gaan/gaan slapen.)
Laatst werkte die knop ineens niet meer, bleek dat Zipato iets veranderd had. Dat heeft ruim twee weken geduurd en gisteren kreeg ik reactie dat ze het hadden gerepareerd. De knop doet het nu weer, maar wel met een irritante vertraging: ik moet hem 5 sec. ingedrukt houden voordat de Zipabox registreert dat de knop ingedrukt is.
Verder is de stabiliteit hier ook goed. Al had ik soms wel dat als ik internetproblemen had, de Zipabox soms ook wat gek deed (bepaalde rules werkten ineens niet meer). Heb het niet weer kunnen reproduceren, maar nickyb2 heeft mij al eens uitgelegd dat bijv. het tijdstip van zonsondergang van internet wordt gehaald en dat zonder internetverbinding dit niet (goed) werkt. Klinkt logisch, al zou ik eigenlijk nog eens moeten testen als ik de netwerkkabel uit de Zipabox trek wat er dan wel en vooral wat niet meer werkt.
Een stabiele internetverbinding is dus wel een vereiste, omdat er veel data van/naar cloud wordt gehaald/gestuurd.
Verder vind ik de ondersteunde hardware door de 433Mhz module wat magertjes. Ik heb bijv. twee Cresta TX320 thermometers en die worden niet herkend. Op het forum zijn er nog 10 anderen die hebben gevraagd aan Zipato om deze thermometers toe te voegen, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.
Z-Wave werkt echter prima. Ik ben juist van Domoticz overgestapt naar de Zipabox omdat ik onder Domoticz regelmatig vage klachten had m.b.t. Z-Wave. Het was altijd een beetje aanmodderen om alle functies van een Z-Wave product werkend te krijgen. Bij de Zipabox is het includen, heel soms nog even een parameter aanpassen en werken!
Als je trouwens zelf ook wel eens wat programmeert dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om er nog een Raspberry Pi o.i.d. naast te zetten, zodat je zelf wat scriptjes e.d. kunt draaien. De API van de Zipabox is behoorlijk uitgebreid en ook gebruiksvriendelijk (als je een beetje programmeerskills hebt) en kun je met bijv. een Pi dan leuke dingen mee doen.
Mocht je trouwens echt zwaar twijfelen dan zou je gewoon een Zipabox kunnen kopen, zo duur zijn ze gelukkig ook weer niet. En als het niet bevalt stuur je hem binnen 14 dagen terug (
WKOA). Een betere test is er niet...
ruudvee schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:23:
Ik heb toch regelmatig dat er schakelmomenten niet aankomen bij de lampen.
Vandaag bijvoorbeeld had ik WEER dat de buitenverlichting aan stond vanochtend, als ik in de logs kijk is er wel een uit puls verzonden maar dat komt dan niet aan.
De tuinverlichting is z-wave, maar ook een Hue lamp was aan gebleven vannacht, alle andere verlichting was wel uit gegaan.
Dit gebeurt zeker 1x per week.
Hopen op een update dan maar.
Dit heb ik nog niet meegemaakt. Wel eens gehad dat via de app het licht (Z-Wave plug) niet gelijk reageerde, maar als je even wacht dan schakelt het alsnog (dat is immers de kracht van Z-Wave, hij blijft proberen). En dat is maar één of twee keer voorgekomen.
Klinkt eerder alsof je issues met je netwerk hebt, omdat ook de Hue er last van heeft, terwijl die bridge ook bedraad via netwerk aangesloten zit.
Ik schakel bijv. ook wat Milight lampen, waarvoor je UDP-pakketjes over het netwerk moet sturen. Dat is opzich vrij foutgevoelig (de Milight geeft geen terugkoppeling namelijk, waar de Hue dat wel doet), toch is het nog nooit fout gegaan. M'n router is een Fritz!box 7360.
[
Voor 31% gewijzigd door
ThinkPad op 24-03-2016 08:37
]