Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ben benieuwd hoe lang de batterij echt mee gaat, die claims dat de batterij erg lang mee gaat hebben we eerder gehoord ;)

Mocht je de sensor houden? (zodat je over een tijdje nog een update kunt geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 16:41:

Mocht je de sensor houden? (zodat je over een tijdje nog een update kunt geven).
Yup, alle producten test ik ook in de praktijk. Het komt er alleen de laatste tijd niet van om een update te maken.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben benieuwd of dat wel zo gemakkelijk overal past. Als ik het filmpje bekijk wordt hij in de kier geplakt, dan moet je volgens mij een beste kier hebben.

Heb je ook praktijk foto's, die lijken mij juist wel interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 19:56:

Heb je ook praktijk foto's, die lijken mij juist wel interessant?
Dit heb ik wel geprobeerd maar dit is niet te fotograferen. Maar hij is 3,5mm dik dit was bij mijn voordeur geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik was wel benieuwd naar wat er nou eigenlijk in een pricewatch: Zipato Zipabox Smart Home Controller zit en heb de mijne eens opengemaakt. Ging eigenlijk heel gemakkelijk, kwam geen 'warranty void' stickertjes tegen, alleen twee schroefjes en hij was open.

ThinkPad's Tweakblog: Zipato Zipabox teardown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op die 8080 poort draait een subset van de API, of een oudere versie. Je kunt daar op dezelfde manier inloggen als in de cloud. Ik heb daar verder weinig mee gedaan, omdat ik niet wist welke rest commando's werden ondersteund.

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Ik heb net een P1 module gekocht, maar hij is niet zichtbaar als module.
Volgend de handleiding is het gewoon box uit, module in klikken en box weer aan doen.

Wat nu?
ruudvee schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:33:
Ik heb net een P1 module gekocht, maar hij is niet zichtbaar als module.
Volgend de handleiding is het gewoon box uit, module in klikken en box weer aan doen.

Wat nu?
support.zipato.com of support@zipato.com :)

Is een bekend probleem..alleen via remote op te lossen.

• ThinkPad
Moest ik bij de 433Mhz module ook doen idd. Zipato wilde dat ik eerst de nieuwste beta firmware installeerde, daarna moesten zij nog ergens op afstand wat instellen ofzo.

• ruudvee
De 433 en security modules werkte wel in 1 keer.
Ik heb er een ticket van gemaakt maar vind het wel raar dat het niet werkt, het is tenslotte hun eigen module (!)

EDIT
Zipato heeft het gefixt.

[ Voor 177% gewijzigd door ruudvee op 26-02-2016 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:06
Ik had dit ook met de stroommeter module van Zipato. Na goed de handleiding lezen stond dat deze alleen werkte via de linker of rechter (weet ff niet meer welke). Ik had em echter in de verkeerde zitten. Dit vond ik raar dat een module alleen op 1 poort werkt. Misschien is dat met de P1 module ook het geval.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ja, daar had ik ook al aan gedacht, maar ook via de andere poort gebeurde er niks.
Ik had echt Zipato support nodig hier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat krijg je nu eigenlijk te zien? Een meter met de +T1, +T2, -T1, -T2 en +P en -P en Gas of zit de rest van de P1 informatie er ook in?

Ik heb ook wel eens overwogen om die P1 module aan te schaffen, ik kon alleen erg weinig informatie vinden wat hij nu daadwerkelijk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Je ziet verbruikt dag/nacht, retour zonnepanelen, huidig stroomverbruik en gas totaal.

Wat bedoel je met overige P1 info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 19:34:
Je ziet verbruikt dag/nacht, retour zonnepanelen, huidig stroomverbruik en gas totaal.

Wat bedoel je met overige P1 info?
Er komt een hele hoop informatie uit zo'n P1 datagram naar de zaken die jij opnoemt. Jammer dat die er niet in zit, als ik het zo lees. De belangrijkste zitten er gelukkig wel in.

Heb je misschien ook een screenshot van hoe dat er nu precies uit ziet? Misschien dat ik hem dan toch aanschaf, kan ik mijn raspberry weer voor iets anders gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Afbeeldingslocatie: http://i711.photobucket.com/albums/ww115/ruudvee/IMG_2602_zps9t5pro3r.png

Dit is de ios app, op een laptop zie je ook grafieken.

De droger staat aan :9

[ Voor 48% gewijzigd door ruudvee op 26-02-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel. Ik denk dat mijn raspberry oplossing dan toch flexibeler is. Ik ga er nog even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Hij kost nog geen 60€ dus voor mij is het meer een aanvulling.
Had hiervoor een homewizard met energylink en wilde die info weer terug hebben.

Mag ik jouw oplossing ook eens zien, screenshotje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

ruudvee schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:05:
Fijn dat het jou gelukt is die P1 aan de praat te krijgen, samen met Zipato. Bij mij is het na een RMA op de Zipa, twee RMA's voor P1-modules en maanden doorlooptijd niet gelukt. Zipato kreeg 'm niet werkend. P1 is dus retour. Ik heb geen vertrouwen meer in die oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ik gebruik nu de Android 3.1.4 versie van de app. Is versie 3.2 van 10-02-2016, die nu via Google Play te downloaden is, een beetje stabiel?
Durf het gezien mijn ervaringen niet aan zomaar te updaten. Terug naar de 3.1.4 kan dan niet meer. En het is een belangrijke toepassing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 21:05:

Mag ik jouw oplossing ook eens zien, screenshotje?
Ik stop mijn P1 gegevens niet in de Zipabox, ik vind het zelf weinig waarde hebben omdat ik me niet kan indenken wat ik er op zou willen schakelen. Ik heb daar dus geen screenshot van, al kan ik met een Virtuele Meter dezelfde screenshot krijgen als jij (met andere getalletjes uiteraard).

Waarom ik het echter vroeg is dat ik nu zelf mijn P1 meter lees en dat in een database stop om er vervolgens berekeningen op los te laten. Dat uitlezen gebeurd op een rPI middels wat python software. Het uitlezen van de Zipabox kan ik ook, dus wat dat betreft is het mij om het even waar die data heen gaat, zolang ik het maar in een database kan krijgen. Als die P1 module goed zou werken, zou die rPI weg kunnen of op een andere manier ingezet kunnen worden.

Het nadeel van de P1 Zipabox module, als het goed zie, kun je nu enkel de waarden van de P1 telegrammen zien, maar niet bijvoorbeeld het huidige dag verbruik. Ik zou ook verwachten dat je Gas meter apart zou zijn, die loopt namelijk op een ander tijdstip. Misschien hebben ze dat intern wel goed opgelost, maar dat kun je denk ik allen zien aan het event log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het lijkt er inderdaad op dat je alleen de meterstanden en het huidige verbruik ziet ja, oftewel de waarden uit het telegram.

Bij Domoticz pakte hij de stand van 0:00 als beginstand en alles daarna was dus verbruik van die dag. Daarmee zag je dus ook dat je vandaag xx m³ gas hebt verbruikt en xx kWh stroom. Die info kun je dus niet ergens zien met de P1 module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Nee dat zie ik niet, misschien komt dat nog in een software update.
Voor nu is het voor mij voldoende, het is i.d.d. meer een gadget dan een serieuze meet tool.

ps, vannacht ging mijn digitale fotolijstje niet uit (fibaro z-wave tussenstekker) en lampen op een later tijdstip weer wel.
Heb het idee dat als er even geen internet is, de scheduler niet werkt.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
ruudvee schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 11:22:
[...]
Heb het idee dat als er even geen internet is, de scheduler niet werkt.....
Dat idee heb ik ook. Laatst was er hier bijna de hele dag werkzaamheden aan het internet en toen kreeg ik van m'n vriendin ook bericht dat het licht niet meer uit wilde e.d. (niet via app, maar via wandknop).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Hoe heb jij een wandknop werkend gekregen ?

De zwave-me heb ik terug gestuurd en de kaku 8800 wil wel includen maar schakelt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ruudvee schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 14:52:
Hoe heb jij een wandknop werkend gekregen ?

De zwave-me heb ik terug gestuurd en de kaku 8800 wil wel includen maar schakelt niks.
Qubino ZMNHDD1 dimmer en daar een Busch&Jaeger pulsdrukker op aangesloten. Werkt prima. Ik gebruik hem als knop om alles uit te zetten als we weggaan/gaan slapen.

Moest nog wel een parameter aanpassen, zie hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 februari 2016 @ 15:09:
[...]

Qubino ZMNHDD1 dimmer en daar een Busch&Jaeger pulsdrukker op aangesloten.
Ok, ik zoek eigenlijk een zender, bij voorkeur Fibaro, die ook met een bestaande schakelaar een Scene kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En om de ZMNHDD1 nog maar weer eens te noemen: het ding doet bij mij nu vrij vervelend. De I2 input (en I3 trouwens ook getest) worden niet herkend.

Heb al wat zitten klooien met die parameters (100 en 101), maar er wordt niks gedetecteerd op de Zipabox. Ik heb met een multimeter gemeten en als ik de pulsdrukker (aangesloten op I2) indruk dan meet ik netjes 230V op de I2 input (en bij loslaten knop is de spanning weer weg). Elektrisch zit het dus goed aangesloten, geen twijfel mogelijk.

Heb de parameter al meerdere keren aangepast, opgevraagd, module ge-exclude (dat moet volgens de handleiding na het aanpassen van die parameter), module weer ge-include, maar het wil maar niet lukken.

Ik heb de parameter op '3' gehad (volgens handleiding beide inputs actief), maar ook al op '9' (dan zou hij als binary sensor moeten worden gezien ipv smoke/water detector).

Het heeft wel gewerkt, maar sinds ik van Zipato een beta firmware moest installeren (ivm aanschaf 433Mhz module) werkt het niet lekker meer, de I1 knop (normaal alleen dimmer) zorgde dat I2 ook getriggerd werd (die ik als killswitch gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Vreemd, ik heb nooit andere firmware hoeven installeren voor de 433Mhz module.
Heb nu 8Q draaien.

Nou ja, voor mij is de Zipato een overgang van Homewizard naar Fibaro HC2 zonder in 1 keer alle modules te hoeven vervangen van Kaku naar z-wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Vandaag al dag 2 dat de zon onder trigger niet meer werkt.
Zijn er meer mensen waarbij dit ineens niet meer werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:57:
Je bedoelt toch een scheduler op sunset? Werkt bij mij prima, rolluiken gaan in iedergeval op de juiste tijd dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:18:

Je bedoelt toch een scheduler op sunset? Werkt bij mij prima, rolluiken gaan in iedergeval op de juiste tijd dicht.
Ja die bedoel ik, maar hier blijft alles open en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 20:27:
[...]

Ja die bedoel ik, maar hier blijft alles open en uit.
Vast een overbodige vraag, maar je hebt toch niet je Virtual Weather Station weggehaald? Volgens mij word daar de tijden vanaf gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39

Twan V

...en er stralend uitzien

Hier hetzelfde, geheel random. Maandag of dinsdag gingen bij zonsondergang de lampen niet aan en de gordijnen niet dicht. Gisterochtend gingen ze niet open.

Heb gisteren mijn box maar gereboot, gisteravond en vanochtend is het wel goed gegaan.

Blaat het niet dan schaadt het niet...
Reflex Discoshow - Het beste wat je bruiloft kan overkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Virtual weather staat er nog tussen.
Heb nu wat regels weg gehaald die ik niet echt gebruik, kijken of het dan beter gaat.

Wil nu de regels syncen en natuurlijk is de zipato server niet te bereiken, ik had ook niks anders verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ruudvee schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 18:57:
hier ook regelmatig. minstens 1 keer in de week dat de sunset niet werkt.
sunrise heeft bij mij nog nooit gefaald btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:23

djbarney

XBL: DeejayBarney

die van mij draait nog zonder problemen, gebruik sunrise & sunset voor lampen schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier altijd gezeur mee gehad. Ik ben overgestapt naar een lux meter. Veel nauwkeuriger en per ruimte te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik heb in de rule nu [sunrise of kaku] schemerschakelaar.
Als de ene niet werkt, dan kan de andere het overnemen.
Maar dat is alleen aan schakelen, uit gaat op een timer.

[EDIT]
Vanochtend ging de tuinverlichting niet uit (kaku tussenstekker)
De rest was wel uit (z-wave), bleek dat de 433Mhz module vast was gelopen.

[ Voor 30% gewijzigd door ruudvee op 12-03-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
@HeroS kon niet wachten op je review van de VeraPlus ;-) dus er zelf maar eentje besteld samen met een USB P1 kabel.
Eerste indruk is positief. Bijna alles al gekoppeld aan de Vera.
Plugin voor Hue en Nest zijn top! en ook erg blij met de plugin voor Logitech Hub.

Voor wie nog belang heeft bij de P1 module van Zipato ik heb er eentje in de aanbieding.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tdolder schreef op zaterdag 12 maart 2016 @ 21:49:
@HeroS kon niet wachten op je review van de VeraPlus ;-) dus er zelf maar eentje besteld samen met een USB P1 kabel.
Eerste indruk is positief. Bijna alles al gekoppeld aan de Vera.
Plugin voor Hue en Nest zijn top! en ook erg blij met de plugin voor Logitech Hub.

Voor wie nog belang heeft bij de P1 module van Zipato ik heb er eentje in de aanbieding.
Hehehe, ik moest even een nieuwe pc bouwen. Dus even geen tijd om een review te maken.

Fijn dat de vera het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Zijn er hier Fibaro binary sensor gebruikers?
Hier heb ik er 1 als deurbel, de configuratie staat op normaly open contacten, maar in de app staat de deurbel in rust op Gesloten.
Ook krijg ik zo goed als nooit een reactie op mijn telefoon (heb een push regel aan staan hier voor)

Doe ik wat fout of is deze sensor niet echt Zipato compatible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:46:
Hier heb ik er 1 als deurbel, de configuratie staat op normaly open contacten, maar in de app staat de deurbel in rust op Gesloten.
Ook krijg ik zo goed als nooit een reactie op mijn telefoon (heb een push regel aan staan hier voor)

Hiero, ik gebruik ook een fibaro binary sensor. Werkt als een tierelier op de deurbel..

Ik heb wel mijn eigen oplossing om een foto op mijn telefoon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:48:
[...]

Hiero, ik gebruik ook een fibaro binary sensor. Werkt als een tierelier op de deurbel..

Ik heb wel mijn eigen oplossing om een foto op mijn telefoon te krijgen.
Dat met die foto, zo ver ben ik nog niet.
Ik zie gewoon nooit de status veranderen als er wordt aangebeld.
Als jij hem op normaly open hebt staan, is de status dan in rust open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:50:
[...]

Dat met die foto, zo ver ben ik nog niet.
Ik zie gewoon nooit de status veranderen als er wordt aangebeld.
Als jij hem op normaly open hebt staan, is de status dan in rust open?
Die van mij staat op NORMAL_OPEN ingesteld. Als ik via de browser (ding) kijk dan staat hij op Gesloten. Als ik de deurbel indruk, schiet hij heel snel even op Open. Zodra je de deurbel weer los laat schiet hij weer naar Gesloten.

Je kunt er misschien beter even een regel aan koppelen die een email stuurt. Zo heb ik hem toen getest, ik laat dan een email sturen op ELKE stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:53:
[...]

Die van mij staat op NORMAL_OPEN ingesteld. Als ik via de browser (ding) kijk dan staat hij op Gesloten. Als ik de deurbel indruk, schiet hij heel snel even op Open. Zodra je de deurbel weer los laat schiet hij weer naar Gesloten.
Dit klopt dan niet in mijn ogen, normaly open zou een open moeten zijn in de app en als ok het omzet naar normaly closed, dan zou de status moeten veranderen in Gesloten.
Je kunt er misschien beter even een regel aan koppelen die een email stuurt. Zo heb ik hem toen getest, ik laat dan een email sturen op ELKE stand.
Dit is weer zo iets, de push werkte prima en stopte er ineens zomaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:01:
[...]

Dit klopt dan niet in mijn ogen, normaly open zou een open moeten zijn in de app en als ok het omzet naar normaly closed, dan zou de status moeten veranderen in Gesloten.
Ben ik met je eens, maar misschien is dit gewoon wel een Zipato Portal teken probleempje.
ruudvee schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 14:01:
[...]

Dit is weer zo iets, de push werkte prima en stopte er ineens zomaar mee.
Het werkt bij mij al maanden goed. Ik heb überhaupt niet zo heel veel problemen. Wel eens een keer dat een rolluik niet dicht gaat, waarom nog geen idee. Maar verder doet alles wat het moet doen en gaat er eigenlijk nooit iets mis.

Ik moet wel toegeven dat ik weinig regels heb die op tijd gaan, het val dan minder op dat een regel niet werkt omdat hij dan bij de volgende update (veelal een minuut later) het alsnog doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Omdat de binary sensor niet lekker werkt bij mij heb ik hem opnieuw toegevoegd, alleen heb ik nu geen configuratie meer, het scherm is gewoon leeg.
Ik heb alleen Nieuwe Configuratie Toevoegen, maar wat ik daar nou mee moet????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 22:40:
Omdat de binary sensor niet lekker werkt bij mij heb ik hem opnieuw toegevoegd, alleen heb ik nu geen configuratie meer, het scherm is gewoon leeg.
Ik heb alleen Nieuwe Configuratie Toevoegen, maar wat ik daar nou mee moet????
Mijn vader heeft sinds eind vorige week ook een deurbel met Fibaro BInaire sensor. Daar kregen we hem ook in eerste instantie niet goed aan de gang. Pas toen de sensor binnen een halve meter van de zipabox werd toegevoegd ging hij goed werken. Misschien is dat een poging waard?

Bij mij zelf zit er tussen sensor en zipabox misschien 5cm tussen, dus ik hier zelf nooit opgelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdolder
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:45
Bij mij ging het toevoegen van de binaire sensor ook moeizaam. Wijzigen in de status van de sensor komen zeer vertraagd over. Vanuit regels is de reactiesnelheid wel goed. Zal dit weekend de sensor ook eens koppelen met de VeraPlus.

EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi / 3 x Marstek Venus E v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Hij lijkt nu wel goed toegevoegd, ik heb een configuratietab met instellingen.
Nu ben ik alleen op zoek naar de temperatuursensor die ik er aan heb hangen, maar ik vind hem niet.
Ik heb input 1 en 2, output 1 en 2 en een Group3.
Het lijkt mij dat group3 de temp sensor is, maar die geeft een No Attributes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ruudvee schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:22:
[...]
Nu ben ik alleen op zoek naar de temperatuursensor die ik er aan heb hangen, maar ik vind hem niet.
[...]
Heb je de temperatuursensor aangesloten na het includen of voor?

Hij moet namelijk al aangesloten zijn VOOR het includen. Is met Qubino modules precies hetzelfde namelijk.

Over Qubino modules gesproken, de i2 input van mijn ZMNHDD1 (flush dimmer) werkt nog steeds niet. Heb Zipato hierover gemaild, maar wacht al een week op antwoord. Dinsdagochtend nog weer gemaild, maar nog niks gehoord. Fijn is dat, slopen ze een functionaliteit en ik zit met de gebakken peren :/ (ik gebruikte die i2 input dagelijks, als killswitch om alles uit te zetten). Nu als noodoplossing maar een KaKu remote opgevist uit m'n rommelbak.

[ Voor 88% gewijzigd door ThinkPad op 18-03-2016 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudvee
Gelukt, 2 draden verkeerd om aangesloten op de sensor. :X
Daarna weer geincluded en toen meldde hij een Temperature sensor. 8) _/-\o_

[ Voor 78% gewijzigd door ruudvee op 18-03-2016 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor de mensen die het interessant vinden om apparaatwaardes (temperatuur, lux van een multisensor bijv.) uit hun Zipabox te halen is dit wel een grappig scriptje:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#!/bin/sh
#CLOUD APIv2
#Source: https://community.zipato.com/topic/howto-connect-to-api-v2-using-curl-on-linux
url=https://my.zipato.com:443/zipato-web/v2
#ZIPABOX APIv2 (does not work for me)
#url=http://192.168.4.33:8080/zipato-web/v2

login=youremail@addresshere.com
password=YOURPASSWORDHERE
#echo "##########################################################"
#echo "base url = "\"$url\"
#echo "login = "\"$login\"
#echo "password = "\"$password\"
rm -f cookies init.txt login.txt
uri="user/init"
#echo "REQUEST = "$uri
curl -is -c cookies "$url/$uri" > init.log
#cat init.log ; #echo
nonce=`cat init.log | grep nonce | \
sed -e 's/^[^"]*"nonce"[^"]*"\([^"]*\)"[^"]*$/\1/' | tail -n 1`
#echo "nonce = "\"$nonce\"
sha=`echo -n $password | sha1sum | awk '{print $1}'`
#echo "sha = "\"$sha\"
token=`echo -n $nonce$sha | sha1sum | awk '{print $1}'`
#echo "token = "\"$token\"
uri="user/login?username=${login}&token=${token}"
#echo "REQUEST = "$uri
curl -is -b cookies "$url/$uri" > login.log
#cat login.log ; echo
fibarolux=`curl -is -b cookies "https://my.zipato.com:443/zipato-web/v2/attributes/PUT_UUID_OF_YOUR_DEVICE_HERE/value" | grep value | cut -d ':' -f 2 | cut -d '"' -f 2`
#echo $fibarolux
#curl -s "http://192.168.4.72:8080/api/metric?id=40&v=${fibarolux}"
exit 0

Je eigen mailadres en wachtwoord er even inzetten en het UUID van het device wat je wilt uitlezen. Bij een Fibaro multisensor waarvan je de luxwaarde wilt weten zoek je dan de endpoint 'LUMINANCE' op en vul je de UUID daarvan in in het script.

Het Bash-script kun je dan vervolgens elke xx laten draaien door een cronjob op een Raspberry Pi o.i.d.
Ik gebruik het om een aantal waardes naar een externe logging-applicatie weg te schrijven, om op die manier mooie grafieken te verkrijgen. De (Java) applicatie heet 'tendens' en is geschreven door nickyb2. Op regel 38 zie je hoe ik de waarde wegschrijf. Je kunt hier natuurlijk ook een MySQL-query laten uitvoeren als je dat handiger vind bijv.

Het is geen super spectaculair iets (data uit het verleden kun je er niet mee ophalen bijv, alleen actuele waarde) en nickyb2 maakt veel mooiere toepassingen, maar voor wat simpele dingetjes is dit prima.
Als je een beetje handig bent met Bash dan kom je hier vast wel een heel eind mee. Credits gaan naar het topic op het Zipato forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
ruudvee schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 13:46:

Ik heb hem ook voor de deurbel, werkt perfect. In de app heb ik ook de status gesloten terwijl de binary input NO is van de beldrukker.
Krijg wel een push bericht via pushover als hij ingedrukt wordt. Ik check de input 1 van de fibaro op ON status in een rule. Ook 2 temp sensoren doen het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Rednas33 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:21:

Ik check de input 1 van de fibaro op ON status in een rule.
Dit gaat bij mij niet, als ik input1 in een rule wil zetten, en ik wil een actie selecteren dan krijg ik een "Geen attributen" error en Google weet van niks.

De temp sensor werkt perfect, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas33
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-05 22:13
ruudvee schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 22:22:
[...]

Dit gaat bij mij niet, als ik input1 in een rule wil zetten, en ik wil een actie selecteren dan krijg ik een "Geen attributen" error en Google weet van niks.

De temp sensor werkt perfect, dat dan weer wel.
Lijkt erop de het include niet goed is gegaan. Je moet een attribute hebben voor de input 1 met STATE.
Ik heb de sensor met de voedingsadapter een max halve meter bij de zipabox vandaan ge-include.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Rednas33 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 11:13:

Lijkt erop de het include niet goed is gegaan. Je moet een attribute hebben voor de input 1 met STATE.
Ik heb de sensor met de voedingsadapter een max halve meter bij de zipabox vandaan ge-include.
Ik heb nergens een attribute "State", de sensor hangt tegenover de Zipabox, dus lijkt het op een voedingsprobleem.
Helaas zit die in de kruipruimte, dus even tijd voor vrij maken binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik zie dat Zipato met een creditsysteem gaat komen, maar lees ook behoorlijk wat klachten over de stabiliteit. Misschien is dat de reden dat ze 1.0 met creditsysteem nog niet hebben gereleased? Vind het niet gek om per module te betalen, als dat vervolgens ook goed wordt geïmplementeerd. Op die manier kunnen ze naar mijn idee langer doorontwikkelen. Ik zie het een beetje als bij Office 365 of Azure, waar je aan de hand van de features die je nodig hebt een bedrag betaalt.

Wat vinden jullie van de stabiliteit van de Zipato nu we in maart 2016 zitten? Is het echt zo slecht als dat men online zegt? Ik zou juist expres een Zipato nemen i.p.v. Domoticz omdat Zipato fijner in gebruik zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JPtjeeNL schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 18:05:
Ik zie dat Zipato met een creditsysteem gaat komen, maar lees ook behoorlijk wat klachten over de stabiliteit. Misschien is dat de reden dat ze 1.0 met creditsysteem nog niet hebben gereleased? Vind het niet gek om per module te betalen, als dat vervolgens ook goed wordt geïmplementeerd. Op die manier kunnen ze naar mijn idee langer doorontwikkelen. Ik zie het een beetje als bij Office 365 of Azure, waar je aan de hand van de features die je nodig hebt een bedrag betaalt.

Wat vinden jullie van de stabiliteit van de Zipato nu we in maart 2016 zitten? Is het echt zo slecht als dat men online zegt? Ik zou juist expres een Zipato nemen i.p.v. Domoticz omdat Zipato fijner in gebruik zou zijn.
Ik heb weinig tot geen stabiliteits problemen. Het 'ergste' wat ik wel eens tegenkom is dat het syncen foutgaat, echter via de API gaat het eigenlijk altijd goed. Sommige modules mogen wat beter uitgewerkt zijn, zoals de Hue. Daar kun je echter prima omheen werken.

Ik ben nog steeds blij met mijn controller keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 22:20:
[...]

Ik heb weinig tot geen stabiliteits problemen. Het 'ergste' wat ik wel eens tegenkom is dat het syncen foutgaat, echter via de API gaat het eigenlijk altijd goed. Sommige modules mogen wat beter uitgewerkt zijn, zoals de Hue. Daar kun je echter prima omheen werken.

Ik ben nog steeds blij met mijn controller keuze.
Oké, thanks! Hoe kom je erachter of een device compatible is met de Zipabox? Als een device Z-Wave ondersteunt, betekent dat volgens mij nog niet dat ook de Zipabox het ondersteunt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik heb toch regelmatig dat er schakelmomenten niet aankomen bij de lampen.
Vandaag bijvoorbeeld had ik WEER dat de buitenverlichting aan stond vanochtend, als ik in de logs kijk is er wel een uit puls verzonden maar dat komt dan niet aan.
De tuinverlichting is z-wave, maar ook een Hue lamp was aan gebleven vannacht, alle andere verlichting was wel uit gegaan.

Dit gebeurt zeker 1x per week.
Hopen op een update dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
JPtjeeNL schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:08:
[...]

Oké, thanks! Hoe kom je erachter of een device compatible is met de Zipabox? Als een device Z-Wave ondersteunt, betekent dat volgens mij nog niet dat ook de Zipabox het ondersteunt, toch?
Dat valt best mee heb ik het idee. Ik heb ook wat B-merk nodes zoals 'Everspring' stekkerschakelaars en één 'POPP' stekkerschakelaar en die werkten ook gelijk. Het is dus niet alleen Aeon Labs / Fibaro / Qubino (toch wel de drie A-merken wat Z-Wave betreft) wat werkt met de Zipabox. Laat je trouwens niet verleiden om de goedkope 'Greenwave' stekkers te kopen (o.a. ROBBshop bied ze regelmatig voor scherpe prijs aan), die plugs zijn rommel omdat ze niet betrouwbaar werken.

Grootste nadeel van de Zipabox wat ik tot nu toe heb ervaren, is dat je jezelf volledig ophangt aan Zipato. Zo heb ik een pulsdrukker aangesloten op een Qubino inbouwdimmer. (De pulsdrukker (aangesloten op i2 input van de Qubino) gebruik ik als 'killswitch', hij trapt een regel af als de knop wordt ingedrukt. De regel zet vervolgens alle verlichting e.d. uit als we van huis gaan/gaan slapen.)
Laatst werkte die knop ineens niet meer, bleek dat Zipato iets veranderd had. Dat heeft ruim twee weken geduurd en gisteren kreeg ik reactie dat ze het hadden gerepareerd. De knop doet het nu weer, maar wel met een irritante vertraging: ik moet hem 5 sec. ingedrukt houden voordat de Zipabox registreert dat de knop ingedrukt is.

Verder is de stabiliteit hier ook goed. Al had ik soms wel dat als ik internetproblemen had, de Zipabox soms ook wat gek deed (bepaalde rules werkten ineens niet meer). Heb het niet weer kunnen reproduceren, maar nickyb2 heeft mij al eens uitgelegd dat bijv. het tijdstip van zonsondergang van internet wordt gehaald en dat zonder internetverbinding dit niet (goed) werkt. Klinkt logisch, al zou ik eigenlijk nog eens moeten testen als ik de netwerkkabel uit de Zipabox trek wat er dan wel en vooral wat niet meer werkt.

Een stabiele internetverbinding is dus wel een vereiste, omdat er veel data van/naar cloud wordt gehaald/gestuurd.

Verder vind ik de ondersteunde hardware door de 433Mhz module wat magertjes. Ik heb bijv. twee Cresta TX320 thermometers en die worden niet herkend. Op het forum zijn er nog 10 anderen die hebben gevraagd aan Zipato om deze thermometers toe te voegen, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.

Z-Wave werkt echter prima. Ik ben juist van Domoticz overgestapt naar de Zipabox omdat ik onder Domoticz regelmatig vage klachten had m.b.t. Z-Wave. Het was altijd een beetje aanmodderen om alle functies van een Z-Wave product werkend te krijgen. Bij de Zipabox is het includen, heel soms nog even een parameter aanpassen en werken!

Als je trouwens zelf ook wel eens wat programmeert dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om er nog een Raspberry Pi o.i.d. naast te zetten, zodat je zelf wat scriptjes e.d. kunt draaien. De API van de Zipabox is behoorlijk uitgebreid en ook gebruiksvriendelijk (als je een beetje programmeerskills hebt) en kun je met bijv. een Pi dan leuke dingen mee doen.

Mocht je trouwens echt zwaar twijfelen dan zou je gewoon een Zipabox kunnen kopen, zo duur zijn ze gelukkig ook weer niet. En als het niet bevalt stuur je hem binnen 14 dagen terug (WKOA). Een betere test is er niet...
ruudvee schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:23:
Ik heb toch regelmatig dat er schakelmomenten niet aankomen bij de lampen.
Vandaag bijvoorbeeld had ik WEER dat de buitenverlichting aan stond vanochtend, als ik in de logs kijk is er wel een uit puls verzonden maar dat komt dan niet aan.
De tuinverlichting is z-wave, maar ook een Hue lamp was aan gebleven vannacht, alle andere verlichting was wel uit gegaan.

Dit gebeurt zeker 1x per week.
Hopen op een update dan maar.
Dit heb ik nog niet meegemaakt. Wel eens gehad dat via de app het licht (Z-Wave plug) niet gelijk reageerde, maar als je even wacht dan schakelt het alsnog (dat is immers de kracht van Z-Wave, hij blijft proberen). En dat is maar één of twee keer voorgekomen.

Klinkt eerder alsof je issues met je netwerk hebt, omdat ook de Hue er last van heeft, terwijl die bridge ook bedraad via netwerk aangesloten zit.

Ik schakel bijv. ook wat Milight lampen, waarvoor je UDP-pakketjes over het netwerk moet sturen. Dat is opzich vrij foutgevoelig (de Milight geeft geen terugkoppeling namelijk, waar de Hue dat wel doet), toch is het nog nooit fout gegaan. M'n router is een Fritz!box 7360.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Bij mij loopt het ook niet helemaal vlekkeloos.

Deze week werden de sunset en sunrise triggers weer een keer gemist. Ticket aangemaakt, box moeten updaten naar versie 0.9.999.8q en nu doet 'ie het weer. Het probleem is alleen dat het missen van deze triggers geheel random is en maar een paar keer per maand voorkomt. Of het nu dus echt opgelost is, kan ik daardoor nog niet zeggen.
Sinds de update staat een van mijn twee Everspring stekkeradapters weer te knipperen (moet kennelijk de handmatige config weer opnieuw doen.

Issues die ik verder nog heb:
• Bij de achterdeur zit een dubbele switchmodule die ik alleen gebruik als hotelschakelaar (stuurt regels aan). Knoppen indrukken is prijsschieten, gemiddeld 1 op de 5 drukken gaat een lamp echt aan of uit. Via een pushmessage zie ik dat de knoppen wel een puls krijgen als niemand in de buurt is, zoals om 4 uur 's nachts :?
Gevolg: De halve nacht staat de keukenlamp vol aan

• De regel die de buitenlamp (hue lux) aanstuurt blijft haperen. De regel is als volgt: Deur open = lamp 100% aan voor 30s. Daarna, als het donker is (virtual switch) terug naar 30% of uit. Resultaat: Als het donker is doet hij 3 van de 4 keer niets, als het licht is geeft hij meestal een S-O-S-disco-morse-pulspatroon.

• Everspring stekkers met stroommeting geven in de device browser een keurige grafiek, maar in de rule creator wordt hij gezien als (binary) sensor i.p.v. meter. Dit kan ook aan de (ondersteuning van de) everspring liggen.

• Bedraad alarm: Sommige bedrade magneetcontacten staan random op Active ( = deur open) als ik het alarm wil activeren. In de device browser staan ze wel inactive (=dicht).

Van de meeste dingen heb ik inmiddels een ticket aangemaakt. Telkens zijn de supportmedewerkers in het begin heel behulpzaam, totdat ze erachter komen dat ze het eigenlijk ook niet weten.

Ik blijf bij mijn oordeel over de Zipabox: De addons, zoals 433MHz en de bedraad alarmmodule, zijn een feature die je bij weinig andere dedicated controllers terugziet, maar rock solid is het nog zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Herkenbaar, BillsGate
Ik heb zo te zien de zelfde setup.
Ook ik heb wel eens bedrade deurcontacten die spontaan de Open status krijgen.

Netwerk problemen heb ik niet, op mijn Hue bridge heb ik 2 lampen, de bloom brandde nog en de Hue white was wel uit. (zelfde rule)

Ik heb al weken 8Q firmware, Zipato is nog niet klaar met ontwikkelen.
Ik kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 15:20:
Netwerk problemen heb ik niet, op mijn Hue bridge heb ik 2 lampen, de bloom brandde nog en de Hue white was wel uit. (zelfde rule)
Stuur je beide lampen aan via de Zipabox, of stuur je de Bridge aan via de HTTP requests?

Mijn Hue stuur ik aan met HTTP requests. Dus een Virtuele Switch maken voor je lamp (of set lampen), in je Hue Bridge opzoeken welk HTTP request je dan moet sturen. Vervolgens een Rule welke bij het aanzetten van de Virtuele Switch een http requests stuurt om de lampen aan te zetten, en bij uit een uit http requests. De Zipabox weet niet eens dat er een Hue is.

Dit werkt op deze manier bij mij al maanden prima. Als je het ook via http requests doet en de ene lamp gaat wel aan en de andere lamp niet zou het ook in de bridge kunnen zitten, mits je beide lampen met één http requests kunt aansturen (al moet ik toegeven dat de bridge communicatie nog nooit mis gegaan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Dat heeft bij mij ook veel problemen opgelost. Ik heb mijn hue-bridge ook uit de zipabox gegooid en ik roep hem nu ook aan via http requests. Sindsdien reageert mijn zipabox ook sneller op requests.

In de bridge (m.b.v. de api) kun je prima groups, scenes en schedules maken. Tot dusver heeft de hue bridge bij mij nog niet gehaperd :)

[ Voor 9% gewijzigd door Twan V op 25-03-2016 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
De Hue Bloom stuur ik via de Zipabox en de Hue White via HTTP.
Dat verklaart dus dat de Bloom nog al eens aan blijft.
Ik ga dit aanpassen.

Maar waarom de z-wave buitenlampen soms aanblijven blijft een raadsel.
Eerst ging dat via Kaku en gaf ik die de schuld, die heb ik toen voor een Fibaro tussenstekker vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Meestal uit maar soms ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je al eens een network heal gedaan? Op die manier kan de Zipabox de verschillende routes naar een node ontdekken.

Iets wat ik sowieso doe als ik een nieuwe Z-Wave node heb toegevoegd aan m'n netwerk, of een node verplaatst heb.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 25-03-2016 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 11:47:
De Hue Bloom stuur ik via de Zipabox en de Hue White via HTTP.
Dat verklaart dus dat de Bloom nog al eens aan blijft.
Ik ga dit aanpassen.

Maar waarom de z-wave buitenlampen soms aanblijven blijft een raadsel.
Eerst ging dat via Kaku en gaf ik die de schuld, die heb ik toen voor een Fibaro tussenstekker vervangen, maar het probleem bleef bestaan. Meestal uit maar soms ook niet.
Je zou verwachten dat de z-wave daar tegen moet kunnen. Weet je wel zeker dat het signaal verstuurd wordt?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn meeste regels, die over lampen zeker, zo heb ingesteld dat er elke x minuten gecontroleerd wordt of hij aan of uit moet. Op die manier valt het ook niet op dat hij en keer mis, een minuut later gebeurd het nog een keer. Zo worden mijn woonkamer lampen op een lux meter gedaan, die elke minuut een update stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:24:
[...]

Dat valt best mee heb ik het idee. Ik heb ook wat B-merk nodes zoals 'Everspring' stekkerschakelaars en één 'POPP' stekkerschakelaar en die werkten ook gelijk. Het is dus niet alleen Aeon Labs / Fibaro / Qubino (toch wel de drie A-merken wat Z-Wave betreft) wat werkt met de Zipabox. Laat je trouwens niet verleiden om de goedkope 'Greenwave' stekkers te kopen (o.a. ROBBshop bied ze regelmatig voor scherpe prijs aan), die plugs zijn rommel omdat ze niet betrouwbaar werken.

Grootste nadeel van de Zipabox wat ik tot nu toe heb ervaren, is dat je jezelf volledig ophangt aan Zipato. Zo heb ik een pulsdrukker aangesloten op een Qubino inbouwdimmer. (De pulsdrukker (aangesloten op i2 input van de Qubino) gebruik ik als 'killswitch', hij trapt een regel af als de knop wordt ingedrukt. De regel zet vervolgens alle verlichting e.d. uit als we van huis gaan/gaan slapen.)
Laatst werkte die knop ineens niet meer, bleek dat Zipato iets veranderd had. Dat heeft ruim twee weken geduurd en gisteren kreeg ik reactie dat ze het hadden gerepareerd. De knop doet het nu weer, maar wel met een irritante vertraging: ik moet hem 5 sec. ingedrukt houden voordat de Zipabox registreert dat de knop ingedrukt is.

Verder is de stabiliteit hier ook goed. Al had ik soms wel dat als ik internetproblemen had, de Zipabox soms ook wat gek deed (bepaalde rules werkten ineens niet meer). Heb het niet weer kunnen reproduceren, maar nickyb2 heeft mij al eens uitgelegd dat bijv. het tijdstip van zonsondergang van internet wordt gehaald en dat zonder internetverbinding dit niet (goed) werkt. Klinkt logisch, al zou ik eigenlijk nog eens moeten testen als ik de netwerkkabel uit de Zipabox trek wat er dan wel en vooral wat niet meer werkt.

Een stabiele internetverbinding is dus wel een vereiste, omdat er veel data van/naar cloud wordt gehaald/gestuurd.

Verder vind ik de ondersteunde hardware door de 433Mhz module wat magertjes. Ik heb bijv. twee Cresta TX320 thermometers en die worden niet herkend. Op het forum zijn er nog 10 anderen die hebben gevraagd aan Zipato om deze thermometers toe te voegen, maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd.

Z-Wave werkt echter prima. Ik ben juist van Domoticz overgestapt naar de Zipabox omdat ik onder Domoticz regelmatig vage klachten had m.b.t. Z-Wave. Het was altijd een beetje aanmodderen om alle functies van een Z-Wave product werkend te krijgen. Bij de Zipabox is het includen, heel soms nog even een parameter aanpassen en werken!

Als je trouwens zelf ook wel eens wat programmeert dan ontkom je er waarschijnlijk niet aan om er nog een Raspberry Pi o.i.d. naast te zetten, zodat je zelf wat scriptjes e.d. kunt draaien. De API van de Zipabox is behoorlijk uitgebreid en ook gebruiksvriendelijk (als je een beetje programmeerskills hebt) en kun je met bijv. een Pi dan leuke dingen mee doen.

Mocht je trouwens echt zwaar twijfelen dan zou je gewoon een Zipabox kunnen kopen, zo duur zijn ze gelukkig ook weer niet. En als het niet bevalt stuur je hem binnen 14 dagen terug (WKOA). Een betere test is er niet...

[...]

Dit heb ik nog niet meegemaakt. Wel eens gehad dat via de app het licht (Z-Wave plug) niet gelijk reageerde, maar als je even wacht dan schakelt het alsnog (dat is immers de kracht van Z-Wave, hij blijft proberen). En dat is maar één of twee keer voorgekomen.

Klinkt eerder alsof je issues met je netwerk hebt, omdat ook de Hue er last van heeft, terwijl die bridge ook bedraad via netwerk aangesloten zit.

Ik schakel bijv. ook wat Milight lampen, waarvoor je UDP-pakketjes over het netwerk moet sturen. Dat is opzich vrij foutgevoelig (de Milight geeft geen terugkoppeling namelijk, waar de Hue dat wel doet), toch is het nog nooit fout gegaan. M'n router is een Fritz!box 7360.
Thanks weer voor je informatie. Zeer nuttig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 14:40:
dat ik mijn meeste regels, die over lampen zeker, zo heb ingesteld dat er elke x minuten gecontroleerd wordt of hij aan of uit moet. Op die manier valt het ook niet op dat hij en keer mis, een minuut later gebeurd het nog een keer.
Hoe ziet die regel er uit?

Heb de Hue lampen nu allebij via http schakelen, even kijken of dat beter gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ruudvee op 26-03-2016 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 17:14:
[...]

Hoe ziet die regel er uit?

Heb de Hue lampen nu allebij via http schakelen, even kijken of dat beter gaat.
Hier een voorbeeldje hoe mijn lampen in de woonkamer aan en uit gaan. Ze gaan aan op beweging en lux en uit enkel op lux. Ik heb nog een fysieke knop (bewust afwezig) die alles (inclusief de woonkamer lampen) kan uitschakelen, vandaar dat het niet uit gaat op geen beweging. Plus ik heb nog wel eens last dat de motion sensor me niet ziet als ik te stil op de bank zit.

De uitleg staat in het plaatje. Het komt er eigenlijk op neer dat deze rule elke motion verandering en elke lux verandering wordt gecontroleerd.

Rule: verl. Woonkamer

De Groep - Verl Woonkamer is een Virtuele Switch waar al mijn woonkamer lampen in zitten. Meerdere zwave, de Hue en zelfs een Kaku. Zodra deze switch On of Off gaat draait er een rule die de lampen daadwerkelijk aan en of uit zet. Deze manier geeft mij flexibiliteit mocht ik een lamp willen toevoegen of juist verwijderen van de woonkamer groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
De Hue lampen gaan vooralsnog goed sinds ik ze via http aanstuur.
Wel schakelt er al spontaan 2 dagen een kaku tussenstekker niet meer.
Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:35:
De Hue lampen gaan vooralsnog goed sinds ik ze via http aanstuur.
Wel schakelt er al spontaan 2 dagen een kaku tussenstekker niet meer.
Schiet mij maar lek.
Werkt handmatig schakelen wel? Erg vreemd, al die mis schakelingen kan ik zelf niet plaatsen. Ik heb ook van alles, zwave, hue en kaku door elkaar.

Gisteren nog een Qubino module van ThinkPad getest, bij hem werkt de input 2 niet (of werkt pas na 5 seconden), bij mij vrijwel instant. Waarom het verschil, geen idee.

Ik zit zelf op de 8k firmware, misschien dat dit een verschil is met wat jullie hebben. Het lijkt mij dat de zipabox verder het zelfde zou moeten zijn. Maakt mij dan wel weer huiverig om andere firmware te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 07:34:
[...]

Werkt handmatig schakelen wel?
Ja, dat werkt prima.

Vannacht werkte de timer weer wel, compleet random dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:50:
[...]

Ja, dat werkt prima.

Vannacht werkte de timer weer wel, compleet random dus.
In het verleden heb ik wel eens last gehad van niet schakelende kaku's als die via een scene gaan. Ik gebruik de scenes zelf eigenlijk niet in regels, enkel via de APP.

Kaku ontvangers te dicht op elkaar werkt ook niet altijd even briljant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 11:40:

In het verleden heb ik wel eens last gehad van niet schakelende kaku's als die via een scene gaan. Ik gebruik de scenes zelf eigenlijk niet in regels, enkel via de APP.
Deze kaku wordt geschakelt via een schedule rule om 1:15 samen met nog 2 devices en overal een pauze tussen van 10 seconde.
De kaku bleef aan en de rest uit die zelfde rule gingen wel uit. |:(
Kaku ontvangers te dicht op elkaar werkt ook niet altijd even briljant.
Heb 2 mini inbouw kaku's naast elkaar en dat werkt perfect. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:10:
[...]

Deze kaku wordt geschakelt via een schedule rule om 1:15 samen met nog 2 devices en overal een pauze tussen van 10 seconde.
De kaku bleef aan en de rest uit die zelfde rule gingen wel uit. |:(
Tja. Los van het commando meerdere keren sturen ben ik dan nu ook even inspiratie loos. Zo'n wachttijd heb ik zelf nooit toegepast. Je bent nu wel op het punt wat mij nog erg tegenstaat aan de Zipabox, je kunt nergens zien of hij nu wel of niet het commando verstuurd heeft.Een beetje meer logging zou heel wat helpen met het maken van de juiste regels.
ruudvee schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:10:

Heb 2 mini inbouw kaku's naast elkaar en dat werkt perfect. :P
Ik had twee van die tussen stekkers naast elkaar, dat ging niet altijd even goed. Nu één vervangen is door een Zwave variant gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:21:
je kunt nergens zien of hij nu wel of niet het commando verstuurd heeft.
Als je in de app op je pc kijkt bij de betreffende lamp, dan heb je links naast het tandwieltje een bliksemschicht.
Als je die opent dan zie je of de puls is verzonden en wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:15:
[...]

Als je in de app op je pc kijkt bij de betreffende lamp, dan heb je links naast het tandwieltje een bliksemschicht.
Als je die opent dan zie je of de puls is verzonden en wanneer.
Ooh ik ga iets nieuws leren. Ik kan echter nergens ene bliksemschicht vinden. Misschien komt dat door je 'app' ik gebruik zelf gewoon het web portaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 16:21:
[...]

Ooh ik ga iets nieuws leren. Ik kan echter nergens ene bliksemschicht vinden. Misschien komt dat door je 'app' ik gebruik zelf gewoon het web portaal.
Ik bedoel ook het webportaal.
Bliksem naast het tandwieltje(configuratie) bij de desbetreffende lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij praten we hierover:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p7GWmRs.png

Het is in mijn ogen meer een 'grafiek'-icoontje dan een bliksemschicht :P

[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Je bent mij net voor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas is dat niet wat ik bedoelde. Dat grafiek laat zien wat er in het event log staat. Ik zou graag willen zien, via een log bijvoorbeeld hoe de afhandeling van een rule gaat. Een debugger als het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Maar je kan wel zien of de rule de lamp triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Ja, maar dat zie je ook als je naar de lamp kijkt ;)

Ik zit met hetzelfde. De schakelaars bij mijn achterdeur schakelen met een switchmodule twee lampen als hotelschakelaar. De lampen zitten allebei op een andere dimmer.

Om een of andere reden willen de rules die dit regelen wel eens random starten, zonder dat er iemand op de knop drukt. Ik kan met een pushbericht wel achterhalen wanneer dat gebeurt, maar niet in het grafiekje van de knop. Daar is niets gebeurd. Waarom het gebeurt is al helemaal een raadsel.

Hiervoor zou logging en debugging erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 12:21:
[...]

Tja. Los van het commando meerdere keren sturen ben ik dan nu ook even inspiratie loos. Zo'n wachttijd heb ik zelf nooit toegepast. Je bent nu wel op het punt wat mij nog erg tegenstaat aan de Zipabox, je kunt nergens zien of hij nu wel of niet het commando verstuurd heeft.Een beetje meer logging zou heel wat helpen met het maken van de juiste regels.
ik gebruik hiervoor meestal de send message stap voor, met push of email. Makkelijk en relatief snel toe te voegen. berichtje er in en lopen maar. Ben als developer natuurlijk gewend aan echte debuggers, maar die zitten er voorlopig nog niet in, dan maar de gewenste uitkomsten en routes volgooien met tracking. Die kan er dan daarna ook makkelijk weer uit gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag de deurbel omgebouwd van 433Mhz naar Z-Wave. Was zo klaar elektrisch gezien.

Nu zit ik echter met de regel, ik heb dit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/chcJIl5BUNkDRFJOVG3TIJwT/full.png
En dat werkt prima.

Probleem is echter, o.a. de PostNL pakketbezorger maar ook anderen die aanbellen, zijn soms nogal overijverig en drukken dan 3-4x op de bel. Met als resultaat dat ik ook 3-4x een pushnotificatie/mailtje met foto krijg. Een beetje overdreven vind je niet ;) !?

Ik heb al wat geprobeerd met een 'JOIN' en een 'WAIT', maar dat maakte geen verschil. Structuur was zoals dit: WHEN (JOIN - <request> WAIT<30sec>).

Toen ik de deurbel nog in Domoticz had hangen deed ik het met dit script. Die werd aangeroepen als de bel werd ingedrukt, schreef dan de huidige tijd weg in een uservariabele en keek of de huidige tijd meer dan 30s verschilde met de tijd in de uservar. Dat werkte perfect.

Hoe zouden jullie dit aanpakken met de Zipabox? Misschien iets als dit:
Bij aanbellen: stuur bericht/maak foto --> zet var op '1' --> WAIT (30s) --> zet var op 0
En dat dan combineren met een JOIN zodat een nieuwe aanroep van de rule eerst moet wachten?

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2016 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:43:
ervariabele en keek of de huidige tijd meer dan 30s verschilde met de tijd in de uservar. Dat werkte perfect.

Hoe zouden jullie dit aanpakken met de Zipabox? Misschien iets als dit:
Bij aanbellen: stuur bericht/maak foto --> zet var op '1' --> WAIT (30s) --> zet var op 0
En dat dan combineren met een JOIN zodat een nieuwe aanroep van de rule eerst moet wachten?
Yup, met een var inderdaad en een wait.

Dus zoiets:

When deurbel = Aan
If var NOT = 2
Set var bel = 2
Set var bel = 1

Join vind ik meestal niet zo lekker werken/werkt vaak niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WHEN <deurbel>

IF VAR = 0 THEN
SET VAR = 1
SNAPSHOT
WAIT
SET VAR = 0
ENDIF
djbarney schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:15:
[...]

ik gebruik hiervoor meestal de send message stap voor, met push of email. Makkelijk en relatief snel toe te voegen. berichtje er in en lopen maar. Ben als developer natuurlijk gewend aan echte debuggers, maar die zitten er voorlopig nog niet in, dan maar de gewenste uitkomsten en routes volgooien met tracking. Die kan er dan daarna ook makkelijk weer uit gehaald worden.
Ik gebruik dezelfde manier, soms wil ik alleen weten wat de waarde van een variabele is op het moment van het draaien van de regel. Helaas moet ik voor enkel die functionaliteit 59 euro betalen en dat vind ik helaas net wat te veel.

Ik heb hierover nog contact gehad met de Zipabox heren. Immers is die 59 niet alleen voor het toestaan van variabelen, maar ook een paar puzzels welke ik al heb. Helaas kon ik ze niet overreden om enkel de variabelen aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gelukt. Net even getest en dit werkt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BJIZVKzqB7el3Rrlajy5Znkv/full.jpg

Note to self voor later: de input (1 & 2) van de Fibaro moet verbonden worden met de GND, niet met de plus.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

volledig eens nicky, vind de prijzen absoluut niet in verhouding staan tot wat er geleverd wordt. mocht het nu 5 euro zijn, dan wil ik daar best eens over nadenken.. ik werk er wel omheen voorlopig, wellicht over een tijdje een Homey en dan de zipato er uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djbarney schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 17:13:
volledig eens nicky, vind de prijzen absoluut niet in verhouding staan tot wat er geleverd wordt. mocht het nu 5 euro zijn, dan wil ik daar best eens over nadenken.. ik werk er wel omheen voorlopig, wellicht over een tijdje een Homey en dan de zipato er uit..
Ik vraag me af of dat de oplossing is. Bij een controller switch verruil te toch vaak het ene probleem voor het andere. Af en toe lees ik het Homey draadje, maar dat stemt mij dan ook niet helemaal blij. Ik lees dat eigenlijk wel bij elke controller.

Het zal vast allemaal steeds beter worden, tot nu toe kan ik er ook mee leven door er omheen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Mja, ik volg ook af n toe eens het homey forum, wat mij wel aanspreekt is dat daar nog steeds ontwikkeling plaatsvind.. Zipato staat al best een tijd stil naar mijn idee, en blijft maar tegen die 1.0 release aanhikken. De bèta apps op Android voegen amper functionaliteit toe op de originele, terwijl daar wat mij betreft ontzettende winst te behalen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan V

Twan V

Nee hoor... Ze ontwikkelen vrolijk door...

...aan nieuwe tablets en nieuwe interfaces om op beurzen nieuwe zieltjes te kunnen winnen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ook maar investeren in een werkende cloud.

EDIT
En weer up.
Lastig dat je niet direct kan connecten naar de box.

[ Voor 47% gewijzigd door ruudvee op 30-03-2016 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ruudvee schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:37:
Ook maar investeren in een werkende cloud.

EDIT
En weer up.
Lastig dat je niet direct kan connecten naar de box.
Via de android app kan dat wel. Uitloggen dan op de pijl naarbeneden drukken. Gevolg door settings en dan bij server url:

http://ip:8080/zipato-web

ik doe het uit het hoofd, maar zoiets is het. Ip vervangen door het ip van je zipabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:08:
[...]

Via de android app kan dat wel. Uitloggen dan op de pijl naarbeneden drukken. Gevolg door settings en dan bij server url:

http://ip:8080/zipato-web

ik doe het uit het hoofd, maar zoiets is het. Ip vervangen door het ip van je zipabox.
Dat moet ik wel nageven, beta app voor android heeft sinds deze week een automatische switch tussen remote & local login. Had er nog een klein issue mee (case sensitivity op username voor alleen local connecties gek genoeg), maar na erg snelle support was dit opgelost. Reactie tijden van de app op local mode zijn erg goed zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Ik heb de IOS app en zie dat ik ook die local optie heb onder het pijltje.
Even mee testen.

EDIT
Werkt niet.
Die 8q software is waardeloos en de Apple app ook.
Wordt ook toegegeven door Zipato.
Ik ga een andere controller kopen, ik heb geen zin meer in dit gokspelletje.

[ Voor 50% gewijzigd door ruudvee op 01-04-2016 22:31 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste