Zou die ook via www.werkenbijCGI.nl binnengekomen zijn..?? ;-)
Ik heb de enquête ingevuld, al heb ik niet het idee dat het iets zal uitmaken.
Vul je hem naar waarheid in, dan zal men waarschijnlijk denken: "Ach, dat is vast een ouwe brompot die toch nooit tevreden is. Die vertrekt binnenkort vanzelf wel."
Stel je je redelijk mild op, dan denkt men vermoedelijk: "Mooi, die is maar lichtelijk ontevreden. Met zijn commentaar hoeven we dus niet zoveel te doen."
Vul je hem naar waarheid in, dan zal men waarschijnlijk denken: "Ach, dat is vast een ouwe brompot die toch nooit tevreden is. Die vertrekt binnenkort vanzelf wel."
Stel je je redelijk mild op, dan denkt men vermoedelijk: "Mooi, die is maar lichtelijk ontevreden. Met zijn commentaar hoeven we dus niet zoveel te doen."
Ik heb hem toch ook maar ff ingevuld, met een kort stukje tekst hoe je behandeld wordt als je bij de klant zit. Dat je nooit iets hoort, zelfs niet van de account manager bij de klant met Kerst. En dat als je idle komt per direct gepushed wordt om naar een project te gaan, ook al voldoet dat niet aan je ambitie, interesse en/of reistijden.Lurker1 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:51:
Ik heb de enquête ingevuld, al heb ik niet het idee dat het iets zal uitmaken.
Gewoon lekker bij de klant blijven zitten, omzet genereren
Dat soort dingen moet je gewoon laten horen.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik begin niet meer aan een survey. De droom van Serge is duidelijk niet mijn droom en het heeft veel weg van een piramidespel. Gezien de leeftijd van de beste man kan het wel eens misgaan. De meeste dromen zijn bedrog!Iedereen de strategy survey al ingevuld?
It always seems impossible until it's done.
Als jij het niet eens bent met het fundament en de cultuur van het bedrijf waar je voor werkt, hoe sta je dan in godesnaam nog met een glimlach op om te gaan werken voor je baas?ESPACE schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 19:10:
[...]
Ik begin niet meer aan een survey. De droom van Serge is duidelijk niet mijn droom en het heeft veel weg van een piramidespel. Gezien de leeftijd van de beste man kan het wel eens misgaan. De meeste dromen zijn bedrog!
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Verwijderd
MIsschien wekrt ESPACE wel niet voor z'n baas, maar voor zichzelf en gezin?avotar schreef op woensdag 02 april 2014 @ 08:13:
[...]
Als jij het niet eens bent met het fundament en de cultuur van het bedrijf waar je voor werkt, hoe sta je dan in godesnaam nog met een glimlach op om te gaan werken voor je baas?
De directe omgeving van mijn werk bestaat uit leuk en uitdagend werk bij een klant, (zelf) ontwikkelingsmogelijkheden, fijne collega's, ik lever een goede bijdrage aan het resultaat, ik wordt goed beloond en ik wordt gewaardeerd door een PL/TL management en last but not least, ik ben loyaal aan deze omgeving. Dat geeft veel plezier en voldoening in het werk.
Ons bedrijf wordt op NL MT niveau en Global een stuk minder leuk. De Noord-Amerikaanse cultuur botst duidelijk met onze Rijnlandse cultuur. Maar de invloed die je daarop kunt uitoefenen is nihil.
Ons bedrijf wordt op NL MT niveau en Global een stuk minder leuk. De Noord-Amerikaanse cultuur botst duidelijk met onze Rijnlandse cultuur. Maar de invloed die je daarop kunt uitoefenen is nihil.
Klopt het dat wanneer ik mijn huidige lease auto overdraag aan een collega deze collega dan een nieuwe leaseprijs berekent krijgt op basis van haar nieuwe leasenorm (level) en dat ze dus niet gewoon mijn oude eigen bijdrage gaat betalen?
Dat klopt als een bus.leovries schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:02:
Klopt het dat wanneer ik mijn huidige lease auto overdraag aan een collega deze collega dan een nieuwe leaseprijs berekent krijgt op basis van haar nieuwe leasenorm (level) en dat ze dus niet gewoon mijn oude eigen bijdrage gaat betalen?
You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?
Yep, dat klopt helemaal. Zie mijn eerdere bericht.leovries schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:02:
Donde schreef op maandag 31 maart 2014 @ 15:14:
[...]
Collega wilt een auto(2012)overnemen. Echter, auto mag niet overgenomen worden onder het oude leasebudget van 797 zoals deze destijds is aangegaan. Collega kan auto alleen overnemen als hij extra EB accepteert van 170 euro. Hallo CGI....*KOEKOEK*.
Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.
Staat dat zo beschreven in het nieuwe leaseregelement?Donde schreef op woensdag 02 april 2014 @ 18:34:
[...]
Yep, dat klopt helemaal. Zie mijn eerdere bericht.
[...]
Vast wel, of in een powerpoint ergens, of in een call recording, of in een OR mail, een HR FAQ of HR mail, of in één van de andere fantastische transparante eenduidige communicaties van dit bedrijf. Maar het kan ook een opmerking van je TL geweest zijn, of alleen op dit forum, je weet het niet
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Toen ik nog bij Logica werkte heb ik eens geprobeerd om dit legale "kasrondje"te gebruiken. Mooi niet, men werkt niet mee.Inabubble schreef op maandag 31 maart 2014 @ 16:36:
[...]
Simpel: bonnetjes declareren.
CGI voert bedrag op als eigen bijdrage bovenop de bestaande eigenbijdrage. Als door teveel eigen bijdrage een negatief te betalen bedrag ontstaat, is dat gewoon toegestaan, zolang de jaarafrekeing niet onder nul uitkomt.
Het staat niet zo letterlijk beschreven, maar zo heeft onze collega het te horen gekregen.leovries schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:47:
[...]
Staat dat zo beschreven in het nieuwe leaseregelement?
Auto kun je niet overnemen met een EB die berekend is met het oude leasetarief van 797. Er zal opnieuw een berekening plaatsvinden op basis van leasebudget op level en in de meeste gevallen zal dat betekenen een verhoging/verslechtering van de EB.
[ Voor 8% gewijzigd door Donde op 02-04-2014 23:04 ]
Die had ik ook te horen gekregen. Gevolg, lopende contracten raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Beetje rare beslissing.
Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje draaien met de regels. Vroeger hield een auto zijn oorspronkelijke leasenorm, hoefde CGI bij overname niet de hogere nieuwe norm te betalen.
Nu zijn de normbedragen gedaald en moet ineens wel de nieuwe EB worden berekend. Dat is op zijn minst inconsequent, misschien opportunistisch.
volgens mij wil men voorkomen dat 'tweedehands' leaseauto's te aantrekkelijk worden. iets met retentie..
Nu zijn de normbedragen gedaald en moet ineens wel de nieuwe EB worden berekend. Dat is op zijn minst inconsequent, misschien opportunistisch.
volgens mij wil men voorkomen dat 'tweedehands' leaseauto's te aantrekkelijk worden. iets met retentie..
Verwijderd
Ben ik met je eens, maar auto's ter overname komen doorgaans van collega's die zelf hebben besloten te vertrekken. Zij zijn er bij gebaat dat de auto wordt overgenomen, de boete komt immers bij hen terecht.Wijnands schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:19:
Die had ik ook te horen gekregen. Gevolg, lopende contracten raak je aan de straatstenen niet meer kwijt. Beetje rare beslissing.
Hou er ook rekening mee dat als je je auto overdraagt omdat je ontslag hebt genomen, je ongeveer een werkdag of 10 langer zult moeten wachten op het salaris van de laatste maand waarin je werkzaam bent.leovries schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:02:
Dit houden ze vast op last van SSC Carfleet.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Wellicht....t_captain schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:20:
Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje draaien met de regels. Vroeger hield een auto zijn oorspronkelijke leasenorm, hoefde CGI bij overname niet de hogere nieuwe norm te betalen.
En wat natuurlijk ook speelt is, nu de bestelstop opgeheven is, er modellen en merken beschikbaar zijn gekomen die dat voorheen niet waren.
Als ik had gebleven had ik ook graag overstapt naar een Octavia.... veel auto voor relatief weinig bijtelling.
Het is een vreemde beslissing. Waarom de huidige en toekomstige berijder op deze manier benadelen. In het verleden is de leasenorm van een lopende contract altijd hetzelfde gebleven.Wijnands schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:19:
Tevens is er altijd gezegd dat aan een lopende lease contract niet gesleuteld/aangepast zal worden.
Dat geeft ook aan hoe betrouwbaar het bedrijf omgaat met medewerkers.Donde schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:08:
[...]
Het is een vreemde beslissing. Waarom de huidige en toekomstige berijder op deze manier benadelen. In het verleden is de leasenorm van een lopende contract altijd hetzelfde gebleven.
Tevens is er altijd gezegd dat aan een lopende lease contract niet gesleuteld/aangepast zal worden.
Het contract tussen CGI en de leasemaatschappij zal ook niet aangepast zijn.
Het contract tussen CGI en de rijder wél.
Blijkbaar kiest CGI er voor om in hun voordeel te kiezen. Voorheen werkt enkel de leasenorm aangepast (verhoogt), waardoor bij bestaande leasenorm dus een lagere uitkering plaatsvond.
Nu de hele lease regeling op de schop is gegaan en de tarieven zijn gedaald, kiest men daar nu voor.
Of zouden ze echt zo snel mogelijk iedereen naar de nieuwe regeling willen omdat het een verbetering is?
Wat me wel verbaast, is dat de handtekening voor goedkeuring van de aanvraag voor een nieuwe auto van een management nivo hoger moet komen. Vroeger was het nog je practice manager.
Blijkbaar kiest CGI er voor om in hun voordeel te kiezen. Voorheen werkt enkel de leasenorm aangepast (verhoogt), waardoor bij bestaande leasenorm dus een lagere uitkering plaatsvond.
Nu de hele lease regeling op de schop is gegaan en de tarieven zijn gedaald, kiest men daar nu voor.
Of zouden ze echt zo snel mogelijk iedereen naar de nieuwe regeling willen omdat het een verbetering is?
Wat me wel verbaast, is dat de handtekening voor goedkeuring van de aanvraag voor een nieuwe auto van een management nivo hoger moet komen. Vroeger was het nog je practice manager.
let the past be the past.
Wat te denken van het kwijtraken van een Prius? Wie krijgt er tegenwoordig nog toestemming voor het leasen van een hybride (=benzine)? Deze (ex-)collega's kunnen hun auto nergens kwijt (zelfs niet met hoge bonus) en zijn daarom veroordeeld tot het betalen van de boete.Wijnands schreef op donderdag 03 april 2014 @ 07:19:
Ik denk dat total-loss rijden de enige mogelijkheid is, al zal ik natuurlijk nooit oproepen tot vandalisme.
Nou, dat benzine stuk lijkt me niet zo'n probleem.
Eigen schuld, dikke bult. Ze hebben zelf met hun volle verstand een nieuw leasecontract afgesloten en je mag aannemen dat men bekend was met de voorwaarden.CGIanoniem schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:40:
[...]
Wat te denken van het kwijtraken van een Prius? Wie krijgt er tegenwoordig nog toestemming voor het leasen van een hybride (=benzine)? Deze (ex-)collega's kunnen hun auto nergens kwijt (zelfs niet met hoge bonus) en zijn daarom veroordeeld tot het betalen van de boete.
Ik denk dat total-loss rijden de enige mogelijkheid is, al zal ik natuurlijk nooit oproepen tot vandalisme.
Moeten ze de boete maar de nieuwe werkgever laten betalen, of zo.
Voor zover ik weet diende er altijd een director te tekenen.SPee schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:37:
Vroeger werd het huidige lopende contract gewoon overgenomen van collega naar collega, hier had Logica verder weinig mee te maken. Het leasetarief wat gold op het moment vanSPee schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:37:
Het contract tussen CGI en de leasemaatschappij zal ook niet aangepast zijn.
het aangaan van het contract bleef geldig. Was het huidige leasetarief inmiddels verhoogd, jammer dan. Blijkbaar is het overnemen van een auto van een collega eigenlijk gewoon weer een nieuw contract met een kortere looptijd. Zoals ik lees probeert CGI wel aan alle kanten hun winst te pakken.
Het is natuurlijk wel een beetje logisch dat er bij het overnemen van een auto nu opnieuw gekeken wordt naar je eigen leasetarief.
Er zijn namelijk andere tarieven als je een ander level hebt. Als je het tarief dan zou overnemen zouden auto's van level 3 en 4 wel erg populair worden
Met oude contracten onder de oude voorwaarden zou CGI natuurlijk wel coulant om kunnen gaan, door hier de oude regels voor te laten gelden.
Er zijn namelijk andere tarieven als je een ander level hebt. Als je het tarief dan zou overnemen zouden auto's van level 3 en 4 wel erg populair worden
Met oude contracten onder de oude voorwaarden zou CGI natuurlijk wel coulant om kunnen gaan, door hier de oude regels voor te laten gelden.
Inderdaad. Ik denk dat het herberekenen van de EB onvermijdelijk is in een systeem waarin de leasenorm levelafhankelijk is.
De keuze om voor de lopende contracten geen uitzondering te maken, lijkt ingegeven door korte-termijn winstbejag en/of een geheime agenda waarin men liever niet wil dat vertrekkende consultants makkelijk van hun auto af komen.
De keuze om voor de lopende contracten geen uitzondering te maken, lijkt ingegeven door korte-termijn winstbejag en/of een geheime agenda waarin men liever niet wil dat vertrekkende consultants makkelijk van hun auto af komen.
Donderdag Alu-Hoedjes dag?t_captain schreef op donderdag 03 april 2014 @ 13:45:
.....een geheime agenda .....
Iets te kort door de bocht. In de vierjarige looptijd van een lease contract kan er voor een individu veel veranderen, wat van te voren niet ingezien werd of kon worden. Dat betreft onder andere wijzigende belasting wetgeving en voorwaarden door overnemende bedrijven, en legio andere zaken.avotar schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:26:
[...]
Eigen schuld, dikke bult. Ze hebben zelf met hun volle verstand een nieuw leasecontract afgesloten en je mag aannemen dat men bekend was met de voorwaarden.
Moeten ze de boete maar de nieuwe werkgever laten betalen, of zo.
Misschien wel
Maar serieus, ik denk dat het verloop van consultants wel degelijk meespeelt in alle overwegingen rondom AV en mobiliteit. Men lijkt de bezuiniging best belangrijk te vinden, en dan zijn maatregelen die voor retentie zorgen maar niets kosten natuurlijk erg in trek. Maak een leaseauto tot een blok aan het been van de consultant en de kans dat hij weggaat tijdens het leasecontract wordt kleiner.
Misschien is dit ook wel een generiek probleem van het werken bij een detacheerder. Een andere werkgever heeft liever niet dat werknemers met tegenzin blijven. Een detacheerder heeft daar minder problemen mee. Dus worden leasecontracten, relatiebedingen en amortisatieregelingen ingezet om het voetvolk binnen de deur te houden.
Ja tuurlijk heeft dit effect. Maar positief zal dit niet zijn. Zo wil je toch niet behandeld worden? Een soort van huwelijk waarbij dwangmiddelen worden ingezet, houdt geen stand. Over een dik half jaar loopt mijn leasecontract af en ik pak geen nieuwe leaseauto. Niet weer 4 jaar een wurgcontract, dus ik ga eens kijken wat ik kan krijgen voor dat mobiliteitsbudget.t_captain schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:30:
[...]
Misschien wel
Maar serieus, ik denk dat het verloop van consultants wel degelijk meespeelt in alle overwegingen rondom AV en mobiliteit. Men lijkt de bezuiniging best belangrijk te vinden, en dan zijn maatregelen die voor retentie zorgen maar niets kosten natuurlijk erg in trek. Maar een leaseauto tot een blok aan het been van de consultant en de kans dat hij weggaat tijdens het leasecontract wordt kleiner.
Misschien is dit ook wel een generiek probleem van het werken bij een detacheerder. Een andere werkgever heeft liever niet dat werknemers met tegenzin blijven. Een detacheerder heeft daar minder problemen mee. Dus worden leasecontracten, relatiebedingen en amortisatieregelingen ingezet om het voetvolk binnen de deur te houden.
De problematiek van makkelijk van je auto afkomen is overigens niet nieuw, dat hebben we al jaren. Voor het eerst is het overnemen van contract nu actief bemoeilijkt. Zou kunnen dat er inderdaad die verborgen agenda achter zit maar lijkt me niet, daarmee stel je het als bedrijf hooguit wat uit maar voorkomen doe je niks
Nu ben ik niet into CGI, maar kun je de auto niet gewoon meenemen naar een volgend bedrijf? Als het niet een extreem vreemde/dure auto is heb ik weinig bedrijven daar moeilijk over zien doen. In beginsel zou het mij niet tegenhouden namelijk.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
@Wijnands: het feit dat iedere bestuurder van een verlengd leasecontract ineens een nieuwe auto moet bestellen, ook als daar qua kilometerstand en kosten geen aanleiding toe is, zegt mij genoeg. NLMT ziet de mensen graag voor 4 jaar vast.
@Krisp: dat werkt alleen als je in je nieuwe baan ook een leaseauto hebt, en je nieuwe bedrijf bereid is om zaken te doen met jouw leasemaatschappij. Als je de detachering/consultancy verlaat, kan het eerste een probleem zijn, als je bij een groot bedrijf met bestaande leasecontracten gaat werken het tweede.
@Krisp: dat werkt alleen als je in je nieuwe baan ook een leaseauto hebt, en je nieuwe bedrijf bereid is om zaken te doen met jouw leasemaatschappij. Als je de detachering/consultancy verlaat, kan het eerste een probleem zijn, als je bij een groot bedrijf met bestaande leasecontracten gaat werken het tweede.
Ja dat kan, als je goede afspraken maakt met de leasemij. Auto geheel zelf overnemen schijnt niet zomaar te kunnen, en dat zou juist ook een mooie optie kunnen zijn.Krisp schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:57:
Nu ben ik niet into CGI, maar kun je de auto niet gewoon meenemen naar een volgend bedrijf? Als het niet een extreem vreemde/dure auto is heb ik weinig bedrijven daar moeilijk over zien doen. In beginsel zou het mij niet tegenhouden namelijk.
BV starten. Voor je BV gaan werken. Die BV de auto over laten nemen. BV falliet laten gaan?Montifaud schreef op donderdag 03 april 2014 @ 18:20:
Ja dat kan, als je goede afspraken maakt met de leasemij. Auto geheel zelf overnemen schijnt niet zomaar te kunnen, en dat zou juist ook een mooie optie kunnen zijn.
https://niels.nu
Leasecontract overnemen als startende zzp-er is wel heel duur. Je krijgt een offerte die aanzienlijk hoger ligt als wat CGI betaalt. Ik heb indertijd gekozen om toch maar een bonus op mijn leaseauto te zetten en zelf een auto te kopen.
En die BV, de leasemaatschappij zal wel wat zekerheden vragen, bovenop het maatschappelijk kapitaal. Zo'n faillissement kost je waarschijnlijk veel meer dan de boete.
En die BV, de leasemaatschappij zal wel wat zekerheden vragen, bovenop het maatschappelijk kapitaal. Zo'n faillissement kost je waarschijnlijk veel meer dan de boete.
Het staat al een tijdje op Releaseplaza. Je moet ook eens kijken wat er gebeurd als je in een (andere) huurauto terecht komt.Staat dat zo beschreven in het nieuwe leaseregelement?
Wat een fantastisch bedrijf dat zo uitblinkt in het bewust pesten van (ex)medewerkers!
[ Voor 17% gewijzigd door ESPACE op 03-04-2014 21:30 ]
Knip....teleurstellingsmodus offESPACE schreef op donderdag 03 april 2014 @ 21:29:
[...]
.......
Wat een fantastisch bedrijf dat zo uitblinkt in het bewust pesten van (ex)medewerkers!
[ Voor 41% gewijzigd door Montifaud op 03-04-2014 22:31 ]
Oh absoluut, maar dan heb je het mijns inziens over uitzonderingen en niet over de regel.Inabubble schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:07:
[...]
Iets te kort door de bocht. In de vierjarige looptijd van een lease contract kan er voor een individu veel veranderen, wat van te voren niet ingezien werd of kon worden. Dat betreft onder andere wijzigende belasting wetgeving en voorwaarden door overnemende bedrijven, en legio andere zaken.
Ik herinner me van eind jaren 90 dat je pas achteraf eigenlijk goed wist wat een auto je ging kosten, omdat de hele bijtelling nog in staffels was op basis van je aantal gereden (prive)kilometers.
En dan nog. Als jij jezelf over 4 jaar (of minder natuurlijk als je meer km per jaar rijdt) niet meer bij dit bedrijf zit werken, zul je moeten overwegen wat anders te kiezen, ie de releaseplaza of de marktplaats.
Of gokken op je onderhandelingskills en bij je volgende baas bedingen dat ze de boete overnemen.
Maar het is rot dat gedoe met die auto, ik ben er zelf gelukkig net van af... maar ik had hetzelfde ge-emmer. Mijn lease contract liep half vorig jaar af, maar dat is door CGI stilzwijgend verlengd. Dermate stilzwijgend, dat men dat mij ook niet heeft laten weten. Dus toen ik ontslag nam, was ik ervan overtuigd dat ik geen boete had, want immers geen leasecontract meer.... dus toch wel.
Maar goed, die knuppels van SSC vriendelijke collegas (ik wacht tot ik mijn geld eindelijk heb) beroepen zich op het feit dat ze eenzijdig dingen mogen veranderen (wat klopt) en dat nergens staat dat ze je dat moeten mededelen.
Maar inderdaad.... er kan veel veranderen. Maar als je nu al twijfelt... sluit je dan een leasecontract af?
Hetzelfde geldt voor je timing. Neem je ontslag voor juni of na juni.. ivm je vakantiegeld.
Toen ik een leaseauto had, was de boete in het leaseregelement als volgt gedefinieerd:
- 1e jaar: verschil boekwaarde - verkoopwaarde auto
- 2e / 3e / 4e jaar: 6, 4, resp. 2 leasetermijnen ex brandstof en verzekering
Daarin stond niets over een boete in een verlengd contract. Al zou met de auto na 4 jaar opnieuw 4 jaar bijtekenen, je zit niet meer in het 1e, 2e, 3e of 4e jaar van het leasecontract en hebt volgens die versies van het leaseregelement dan ook niet met een inleverboete te maken.
- 1e jaar: verschil boekwaarde - verkoopwaarde auto
- 2e / 3e / 4e jaar: 6, 4, resp. 2 leasetermijnen ex brandstof en verzekering
Daarin stond niets over een boete in een verlengd contract. Al zou met de auto na 4 jaar opnieuw 4 jaar bijtekenen, je zit niet meer in het 1e, 2e, 3e of 4e jaar van het leasecontract en hebt volgens die versies van het leaseregelement dan ook niet met een inleverboete te maken.
Maar feitelijk kun je dus alleen in periodes van 4 jaar voor CGI werken, anders moet je een oprot premie betalen. Dat zou voor mij echt een no-go zijn. Dit zijn gewoon bedrijfs risico's die op de werknemer afgewenteld worden. ( Ik heb het dan niet over het geval dat je bewust boven budget least ).avotar schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 06:31:
[...]
En dan nog. Als jij jezelf over 4 jaar (of minder natuurlijk als je meer km per jaar rijdt) niet meer bij dit bedrijf zit werken, zul je moeten overwegen wat anders te kiezen, ie de releaseplaza of de marktplaats.
Of gokken op je onderhandelingskills en bij je volgende baas bedingen dat ze de boete overnemen.
Daar zou ik dan toch wel juridisch advies over inwinnen, ik geloof nooit dat een rechter dat toestaat. Op het moment van leasen ga jij een overeenkomst met CGI aan, die heeft verder niks met de overeenkomst van CGI met de lease-maatschappij te maken. Anders wordt het wel heel mooi. Dan kunnen ze je indefinitely vasthouden door telkens het contract aan te passen. Als je toch al weg gaat heb je ook geen arbeids relatie meer die je goed wil houden, dus zou ik daar wel tegen in gaan.Maar goed, die knuppels van SSC vriendelijke collegas (ik wacht tot ik mijn geld eindelijk heb) beroepen zich op het feit dat ze eenzijdig dingen mogen veranderen (wat klopt) en dat nergens staat dat ze je dat moeten mededelen.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Gelukkig heb je die keuze dus zelf.Woy schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:45:
[...]
Maar feitelijk kun je dus alleen in periodes van 4 jaar voor CGI werken, anders moet je een oprot premie betalen. Dat zou voor mij echt een no-go zijn.
Je krijgt wat aangeboden, maar je hoeft het uiteraard niet aan te nemen.
En voor sommige mensen zijn de periodes kleiner (die rijden wat meer)
Klopt.... maar goed, dat kromme deel van de regeling hebben we al uitvoerig behandeld.Dit zijn gewoon bedrijfs risico's die op de werknemer afgewenteld worden. ( Ik heb het dan niet over het geval dat je bewust boven budget least ).
[...]
Wat dat aangaat was het bij mijn vorige werkgevers inderdaad eerlijker.
En verder... het maakt me niet meer uit. Ik ben er heel boos om geweest maar heb mijn nieuwe werkgever bereid gevonden de boete alsnog op zich te nemen.
En daarmee is het voor mij klaar.
Ik kan er wel werk van maken, maar ik schiet er persoonlijk niets meer mee op.
Sterker nog, het geeft je een hoop extra frustratie en negativiteit.. dat is dus allemaal energie die je zo kwijt bent.
Nee dank je. Ik vind het wel best. Is tijden geleden dat ik zo lekker heb geslapen als de laatste dagen.
Er komt overigens een probleem bij. Sommige collega's moeten wel een nieuwe leaseauto pakken. Immers, als je niet binnen een maand na ontvangst van je uitnodiging, de aanvraag de deur uit hebt gedaan, wordt er van uitgegaan dat je geen leaseauto meer wil. En twee maanden daarna is het exit leaseauto. Nou zullen heel wat collega's, waaronder ik zelf ook, niet in de gelegenheid zijn om zelf een goede nieuwe auto te kopen (want je moet toch veilig en met zo weinig mogelijk problemen naar alle mogelijke klanten kunnen blijven rijden). En op releaseplaza staat niet veel - of te klein, of te duur. Plus dat er bij overname van een leaseauto uitgegaan wordt van de nieuwe leasenormen, is ook niet erg prettig. Zeker omdat de huidige leasebedragen op de leasesite lager lijken te zijn.avotar schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 06:31:
[...]
[snip]
Maar het is rot dat gedoe met die auto, ik ben er zelf gelukkig net van af... maar ik had hetzelfde ge-emmer. Mijn lease contract liep half vorig jaar af, maar dat is door CGI stilzwijgend verlengd. Dermate stilzwijgend, dat men dat mij ook niet heeft laten weten. Dus toen ik ontslag nam, was ik ervan overtuigd dat ik geen boete had, want immers geen leasecontract meer.... dus toch wel.
[snip]
Maar inderdaad.... er kan veel veranderen. Maar als je nu al twijfelt... sluit je dan een leasecontract af?
Hetzelfde geldt voor je timing. Neem je ontslag voor juni of na juni.. ivm je vakantiegeld.
Ik ga de keuze maken om wel weer een nieuwe leaseauto te nemen. En mocht ik overstappen naar een concurrent, wat overigens op dit moment hier in de buurt lastig ligt, omdat heel wat bedrijven een vacature stop hebben, ga ik gewoon proberen, als het zo ver is, het leasecontract mee over te nemen.
Dat laatste is denk ik het grootste bezwaar: je hebt geen mogelijkheid om zonder risico op een inleverboete te leasen. Zelfs als je alleen zakelijk rijdt en binnen budget least, val je onder de boeteregeling.Woy schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:45:
[...]
Maar feitelijk kun je dus alleen in periodes van 4 jaar voor CGI werken, anders moet je een oprot premie betalen. Dat zou voor mij echt een no-go zijn. Dit zijn gewoon bedrijfs risico's die op de werknemer afgewenteld worden. ( Ik heb het dan niet over het geval dat je bewust boven budget least ).
Als je sec kijkt naar de hoogte van de boetes, dan lijkt het erger dan het is. Als tegenvoorbeeld gebruik ik het Atos-systeem: boete = EB * resterende maanden.
Neem een auto in de gangbare categorie, leaseprijs van 800 waarvan 150 brandstof en 125 verzekering = 525 excl deze twee. EB zet ik op 100 euro. Inleveren in het eerste jaar laat ik even buiten beschouwing; ik neem aan dat wie een nieuwe auto bestelt zich toch wel een jaartje kan vastleggen.
Inleveren na 1.5 jaar: Atos: 30 * 100 = 3000,- ; CGI: 6 * 525 = 3150,-
Inleveren na 2.5 jaar: Atos: 18 * 100 = 1800,- ; CGI: 4 * 525 = 2100,-
Inleveren na 3.5 jaar: Atos: 6 * 100 = 600,- ; CGI: 2 * 525 = 1050,-
Qua bedragen zit het dus in dezelfde orde. Ga je naar duurdere auto's dan is het Atos systeem zelfs duurder voor de vertrekkende consultant. Wat de Atos regeling toch eerlijker of sympathieker maakt is dat er een heldere lijn wordt getrokken tussen de risico's van de werkgever (tot aan de leasenorm) en de consultant (alles daarboven). Je hebt een boete dus meer aan je eigen keuzes te danken.
@avotar
Ik vind het een raar verhaal. Een leasecontract kan op twee manieren verlengd worden. Stilzwijgend of contractueel. Als het goed is, ben je daarover ook geïnformeerd voordat je contract afliep. Is dat bij jou niet gebeurd, heeft CGI anders gehandeld of heb je het niet begrepen. Ik ben benieuwd waar het bij jou is misgegaan?
Uit de mail van CGI:
Beste [voornaam],
Je ontvangt deze e-mail omdat je huidige leasecontract van de leaseauto met kenteken [kenteken] binnenkort zal eindigen of inmiddels is geëindigd. De exacte datum is [datum] (maand, dag, jaar). Deze e-mail is bedoeld om je te informeren over de mogelijkheden.
Wanneer de looptijd van de leaseauto op dit moment minder is dan 48 maanden, behoud CGI zich het recht om het contract alsnog eenzijdig aan te passen naar 48 maanden. Hierover wordt je per email geïnformeerd.
Stilzwijgend verlengen:
In eerste instantie zal de auto stilzwijgend worden verlengd, dit betekend dat je gewoon kunt doorrijden in de auto tot nader bericht. De leasemaatschappij kan tijdens deze stilzwijgende verlenging op elk moment de auto terug vragen. Hier staat tegenover dat jij de leaseauto ook elk moment kosteloos kunt inleveren. Een stilzwijgende verlenging is niet mogelijk wanneer de auto zijn maximale kilometrage (150000) al heeft bereikt. Hou zelf de APK van de auto in de gaten!
Contractueel verlengen:
Als je meer zekerheid wenst en wil doorrijden in je huidige leaseauto kunnen we de mogelijkheden onderzoeken tot een contractuele verlenging van 6 of 12 maanden. De eigen bijdrage blijft gedurende deze verlengperiode gelijk evenals overige voorwaarden. Wanneer je voorkeur uitgaat naar een contractuele verlenging van het huidige leasecontract, neem dan contact met ons op (per e-mail).
Naast een stilzwijgende verlenging, contractuele verlenging resteren de volgende mogelijkheden:
- Auto overnemen van de releaseplaza (pool).
- Auto overnemen van een collega via de interne discussie groep (overdrachtprocedure (overdrachtformulieren).
- Gebruik maken van de eigen rijders regeling binnen CGI, je ontvangt een kilometervergoeding.
- Gebruik maken van de openbaar vervoer regeling binnen CGI.
Ik vind het een raar verhaal. Een leasecontract kan op twee manieren verlengd worden. Stilzwijgend of contractueel. Als het goed is, ben je daarover ook geïnformeerd voordat je contract afliep. Is dat bij jou niet gebeurd, heeft CGI anders gehandeld of heb je het niet begrepen. Ik ben benieuwd waar het bij jou is misgegaan?
Uit de mail van CGI:
Beste [voornaam],
Je ontvangt deze e-mail omdat je huidige leasecontract van de leaseauto met kenteken [kenteken] binnenkort zal eindigen of inmiddels is geëindigd. De exacte datum is [datum] (maand, dag, jaar). Deze e-mail is bedoeld om je te informeren over de mogelijkheden.
Wanneer de looptijd van de leaseauto op dit moment minder is dan 48 maanden, behoud CGI zich het recht om het contract alsnog eenzijdig aan te passen naar 48 maanden. Hierover wordt je per email geïnformeerd.
Stilzwijgend verlengen:
In eerste instantie zal de auto stilzwijgend worden verlengd, dit betekend dat je gewoon kunt doorrijden in de auto tot nader bericht. De leasemaatschappij kan tijdens deze stilzwijgende verlenging op elk moment de auto terug vragen. Hier staat tegenover dat jij de leaseauto ook elk moment kosteloos kunt inleveren. Een stilzwijgende verlenging is niet mogelijk wanneer de auto zijn maximale kilometrage (150000) al heeft bereikt. Hou zelf de APK van de auto in de gaten!
Contractueel verlengen:
Als je meer zekerheid wenst en wil doorrijden in je huidige leaseauto kunnen we de mogelijkheden onderzoeken tot een contractuele verlenging van 6 of 12 maanden. De eigen bijdrage blijft gedurende deze verlengperiode gelijk evenals overige voorwaarden. Wanneer je voorkeur uitgaat naar een contractuele verlenging van het huidige leasecontract, neem dan contact met ons op (per e-mail).
Naast een stilzwijgende verlenging, contractuele verlenging resteren de volgende mogelijkheden:
- Auto overnemen van een collega via de interne discussie groep (overdrachtprocedure (overdrachtformulieren).
- Gebruik maken van de eigen rijders regeling binnen CGI, je ontvangt een kilometervergoeding.
Tsja...ESPACE schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:50:
Uit de mail van CGI:
[i]Beste [voornaam],
...
Stilzwijgend verlengen:
dit betekend dat
...

Verwijderd
De situatie is natuurlijk voor iedereen verschillend, zowel financieel als qua gezinssamenstelling, lichaamslengte en andere keuzefactoren, maar er is momenteel dankzij de fiscale strapatzen van de overheid een karrevracht aan zeer jonge, betrouwbare diesels op de markt voor relatief weinig.
Het is momenteel een buyers market en zeker als je niets inruilt kun je een mooie deal maken.
Maak de som eens (er zijn allerlei sites om te helpen met een realistische post voor onderhoud en afschrijving), wie weet valt het je wel mee. En zie de vrijheid gewoon ook als een accessoire. Dat is mij i.i.g. meer waard dan bluetooth, metallic en navigatie bij elkaar.
Het is momenteel een buyers market en zeker als je niets inruilt kun je een mooie deal maken.
Maak de som eens (er zijn allerlei sites om te helpen met een realistische post voor onderhoud en afschrijving), wie weet valt het je wel mee. En zie de vrijheid gewoon ook als een accessoire. Dat is mij i.i.g. meer waard dan bluetooth, metallic en navigatie bij elkaar.
Als er geen sprake is van een contractuele verlenging (die kennelijk door de consultant moet worden aangevraagd), dan is er sprake van een stilzwijgende verlenging. Daarvoor wordt expliciet genoemd dat je op elk moment mag inleveren zonder kosten.ESPACE schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:50:
@avotar
Ik vind het een raar verhaal. Een leasecontract kan op twee manieren verlengd worden. Stilzwijgend of contractueel.[...]
Uit de mail van CGI:
Beste [voornaam],
[...]
Stilzwijgend verlengen:
In eerste instantie zal de auto stilzwijgend worden verlengd, dit betekend dat je gewoon kunt doorrijden in de auto tot nader bericht. De leasemaatschappij kan tijdens deze stilzwijgende verlenging op elk moment de auto terug vragen. Hier staat tegenover dat jij de leaseauto ook elk moment kosteloos kunt inleveren.
[...]
Contractueel verlengen:
[...]
Maar ook bij een contractuele verlenging staat er niets over een boete. De boetebedragen uit de leaseregeling hebben uitsluitend betrekking op de 1e vier jaar van de looptijd en zijn dus niet meer van toepassing. Alleen als je na je aanvraag voor een contractuele verlenging een nieuw document tekent waarin wel wordt gesproken van boete of aansprakelijkheid voor contractbreuk, kan er ooit sprake zijn van een inleverboete.
Ik heb hier vorig jaar een vraag over gesteld, en een half jaar of een jaar verlengen betekende gewoon ook de inleverboete van 2 maanden terwijl de auto van voor 1-1-2010 was (en dus een ander beleid had mbt boetes)t_captain schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:05:
[...]
Als er geen sprake is van een contractuele verlenging (die kennelijk door de consultant moet worden aangevraagd), dan is er sprake van een stilzwijgende verlenging. Daarvoor wordt expliciet genoemd dat je op elk moment mag inleveren zonder kosten.
Maar ook bij een contractuele verlenging staat er niets over een boete. De boetebedragen uit de leaseregeling hebben uitsluitend betrekking op de 1e vier jaar van de looptijd en zijn dus niet meer van toepassing. Alleen als je na je aanvraag voor een contractuele verlenging een nieuw document tekent waarin wel wordt gesproken van boete of aansprakelijkheid voor contractbreuk, kan er ooit sprake zijn van een inleverboete.
Als Avotar het leasecontract heeft getekend moet hij rekening houden met volgende:
"Deelnemer op zijn eigen verzoek, worden de inleverkosten als volgt bij de Deelnemer in rekening gebracht:
- Eerste gebruiksjaar het verschil tussen de boekwaarde en de handelswaarde;
- Tweede gebruiksjaar 6 keer de Keuze Leaseprijs excl. brandstof en verzekering;
- Derde gebruiksjaar 4 keer de Keuze Leaseprijs excl. brandstof en verzekering;
- Vierde gebruiksjaar en verder 2 keer de keuze Leaseprijs excl. brandstof en verzekering."
Zijn contract is eenzijdig tot 48 maanden verlengd, na 48 maanden met zijn instemming contractueel verlengd of CGI heeft zich niet aan de eigen spelregels gehouden en hem belazerd.
"Deelnemer op zijn eigen verzoek, worden de inleverkosten als volgt bij de Deelnemer in rekening gebracht:
- Eerste gebruiksjaar het verschil tussen de boekwaarde en de handelswaarde;
- Tweede gebruiksjaar 6 keer de Keuze Leaseprijs excl. brandstof en verzekering;
- Derde gebruiksjaar 4 keer de Keuze Leaseprijs excl. brandstof en verzekering;
- Vierde gebruiksjaar en verder 2 keer de keuze Leaseprijs excl. brandstof en verzekering."
Zijn contract is eenzijdig tot 48 maanden verlengd, na 48 maanden met zijn instemming contractueel verlengd of CGI heeft zich niet aan de eigen spelregels gehouden en hem belazerd.
Heel simpel, ik was een uitzondering.ESPACE schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:50:
@avotar
Uit de mail van CGI:
Beste [voornaam],
Stilzwijgend verlengen:
Contractueel verlengen:
Ik had een contract van 34 maanden voor mijn auto vanwege mijn verwachte kilometrage.
Echter ben ik begonnen met deels thuis te werken, waardoor mijn aantal kilometers met ongeveer 20% verminderde en ik hierdoor (overigens voor het eerst in mijn carrière) langer dan 37 maanden met een auto zou gaan doen.
Ik constateerde dit al eerder uiteraard, maar besloot geen slapende honden wakker te maken.
Carfleet constateerde dit juni afgelopen jaar ook. Zij besloten om mijn auto contractueel te verlengen tot eind 2014 ipv februari 2013.
Alleen hebben ze me dit niet laten weten.
Toen ik december definitief wilde gaan nemen, ben ik navraag gaan doen naar mijn contract.
Ik wist dus niet beter dan dat mijn contract liep tot februari 2013, want niet geïnformeerd.
Carfleet besloot me hierop het mailtje te sturen dat jij citeerde, omdat ze er van uit gingen dat de informatie die ik ze gaf, klopte.
Sterker nog, ik heb zelfs afgesproken een stilzwijgende verlenging af te spreken, want geen verdere inleverboete.
Toen dus uiteindelijk mijn uitdiensttreding geregeld was en ik het mailtje met de boete kreeg.... tja.. was de cirkel rond.
Dat is wat er bij mij gebeurd is.
Wat er daarna gebeurd is, ga ik hier verder niet vermelden.
Maar wat is er bij mij fout gegaan: ik ben in juni niet geïnformeerd over de verlenging en in december ben ik foutief geïnformeerd. Ik heb het niet over de boete overigens. Die klopt.... nou... you know..
Heb inmiddels al weer aardig wat leaseauto's versleten, maar kan me niet herinneren ooit een dergelijke mail te hebben gehad!ESPACE schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:50:
...
Uit de mail van CGI:
Beste [voornaam],
...
Jouw verplichting bij bestelling van een leaseauto loopt regelementair 48 maanden.
Dat CGI vanwege een hoog aantal verwachte kilometers een kortere looptijd afspreekt met de leasemaatschappij, staat ze natuurlijk vrij. In het verlengde daarvan staat het CGI ook vrij om die looptijd terug aan te passen als blijkt dat je toch minder rijdt, maar natuurlijk wel binnen de standaard 48 maanden waarvoor de consultant regelementair kiest. Voor verdere verlenging heeft CGI de toestemming / opdracht van de consultant nodig.
Wat jou betreft zou je contract per 6-2014 eindigen. Ga je voor die datum weg?
Dat CGI vanwege een hoog aantal verwachte kilometers een kortere looptijd afspreekt met de leasemaatschappij, staat ze natuurlijk vrij. In het verlengde daarvan staat het CGI ook vrij om die looptijd terug aan te passen als blijkt dat je toch minder rijdt, maar natuurlijk wel binnen de standaard 48 maanden waarvoor de consultant regelementair kiest. Voor verdere verlenging heeft CGI de toestemming / opdracht van de consultant nodig.
Wat jou betreft zou je contract per 6-2014 eindigen. Ga je voor die datum weg?
Ik constateerde dit al eerder uiteraard, maar besloot geen slapende honden wakker te maken.
Heb je, met een contract van 34 maanden, niet een beetje buiten de waard gerekend?Jouw verplichting bij bestelling van een leaseauto loopt reglementair 48 maanden.
Als ze na 48 maanden niet volgens afspraak 'stilzwijgend' verlengd hebben, maar zonder jouw instemming 'contractueel' langer dan 48 maanden hebben hebben vastgelegd, hebben ze een jodenstreekbedrieglijke daad geleverd.
[ Voor 27% gewijzigd door ESPACE op 04-04-2014 12:53 ]
[slechte modus]
Je kunt natuurlijk ook een paar uurtjes investeren: Rij op zondagochtend richting Duitsland, gooi je tank vol en rij een leuk stukje op de topsnelheid va je auto. Een paar keer herhalen en de kilometers schieten erbij. En je zit in no time op de km limiet.
[/slechte modus]
Je kunt natuurlijk ook een paar uurtjes investeren: Rij op zondagochtend richting Duitsland, gooi je tank vol en rij een leuk stukje op de topsnelheid va je auto. Een paar keer herhalen en de kilometers schieten erbij. En je zit in no time op de km limiet.
[/slechte modus]
Klinkt wel raar, die [slechte modus], maar een vriendin van mikj moest bij haar vertrek bij Logica ook een boete betalen, want kilometrage 1500km onder de looptijd van de (yuck!) Prius. Ik heb geadviseerd Logica voor te leggen wat goedkoper was: geen boete bij gewoon inleveren of geen boete omdat ze even op en neer naar Zuid-Frankrijk reed (buitenlandkilometers nog inclusief toen). Het werd de eerste variant.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Ik vind dit nog een beschaafde slechte modus. Parkeren in slechte wijken of in een sloot kan ook nog...Inabubble schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:23:
[slechte modus]
\[/slechte modus]
Nee ... heb ik niet. Het gaat me niet om de boete, die accepteer ik. Contract liep door, zat nog in het 3e gebruiksjaar, dus 4x het tarief. Geen punt.ESPACE schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:13:
[...]
[...]
Heb je, met een contract van 34 maanden, niet een beetje buiten de waard gerekend?
Als ze na 48 maanden niet volgens afspraak 'stilzwijgend' verlengd hebben, maar zonder jouw instemming 'contractueel' langer dan 48 maanden hebben hebben vastgelegd, hebben ze een jodenstreekbedrieglijke daad geleverd.
Het gaat me om het feit dat ik in december te horen krijg dat ik geen boete zou krijgen omdat ik hem stilzwijgend zou gaan verlengen.... en een maand later te horen krijg dat ik wel een boete kreeg omdat hij al eerder verlengd was.
Sterker nog, men vond het mijn eigen schuld dat ik dat niet wist. Ik had immers in december de verkeerde informatie verstrekt aan carfleet.
Ik vind dat ik er vanuit mag gaan dat als ik vragen stel aan de typmiepjes van de administratie, ze in elk geval correct mogen informeren.
Maar blijkbaar had ik dat na alle bezuinigingen niet meer mogen verwachten.
De leaseboete voor nieuw aan te schaffen leaseauto kan heel eenvoudig worden vermeden
in de nieuwe regeling.
Lease een aangewezen type auto en... je krijgt geen boete bij voortijdig inleveren.
Je hebt dan de keuze uit Ford Fiesta en Renault Clio.
in de nieuwe regeling.
Lease een aangewezen type auto en... je krijgt geen boete bij voortijdig inleveren.
Je bent dan wel het verschil in leaselimiet kwijt, dan is namelijk de "bonus".izegrin schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:55:
De leaseboete voor nieuw aan te schaffen leaseauto kan heel eenvoudig worden vermeden
in de nieuwe regeling.
De mogelijkheid om een auto te kunnen kiezen zonder verantwoordelijkheid voor het inleveren is an sich een heel positieve ontwikkeling.
Wel jammer dat het slechts voor auto's in de "level 1" klasse opgaat, je het ongebruikte deel van je leasebudget niet terugkrijgt en dat er nog steeds geen aparte rekening wordt gehouden met mensen die niet prive rijden (het zou fair zijn om de minderkosten vanwege minder kilometers terug te geven).
Wel jammer dat het slechts voor auto's in de "level 1" klasse opgaat, je het ongebruikte deel van je leasebudget niet terugkrijgt en dat er nog steeds geen aparte rekening wordt gehouden met mensen die niet prive rijden (het zou fair zijn om de minderkosten vanwege minder kilometers terug te geven).
Ik vraag mij overigens het volgende af - als een auto overgenomen wordt op release plaza, betreft dat dan ook auto's waarvoor de boete al door vertrokken (ex-)collega's betaald is? Als dat al zo is, zou de boete van een vertrokken collega onterecht zijn, zo gauw deze overgenomen wordt, en zou al helemaal niet een nieuwe boete betaald hoeven (mogen?) worden door een collega die een lease auto van de release plaza heeft overgenomen, en die voor einde leasecontract het bedrijf verlaat.
[ Voor 47% gewijzigd door Perenor op 04-04-2014 16:34 ]
Verwijderd
<<VRIJDAGMIDDAGMODUS>>Perenor schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:31:
Ik vraag mij overigens het volgende af - als een auto overgenomen wordt op release plaza, betreft dat dan ook auto's waarvoor de boete al door vertrokken (ex-)collega's betaald is? Als dat al zo is, zou de boete van een vertrokken collega onterecht zijn, zo gauw deze overgenomen wordt, en zou al helemaal niet een nieuwe boete betaald hoeven (mogen?) worden door een collega die een lease auto van de release plaza heeft overgenomen, en die voor einde leasecontract het bedrijf verlaat.
Ik heb net even aandelen TATA steel gekocht voor het volgende:
<<ENORM ALU-HOEDJE>>
Ze moeten op de release auto's uit het 1e jaar uitdelen,
de berijder heel snel zelf ontslag laten nemen,
de afschrijving in het 1e jaar incasseren,
de auto opnieuw op de release uitdelen,
de berijder ......
<</ENORM ALU-HOEDJE>>
en de aandelen weer verkocht. Lekker hoor
<</VRIJDAGMIDDAGMODUS>>
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2014 16:43 ]
Je maakt een denkfout. De auto's van collega's die zelf vertrekken komen niet met doorbetaling van het contract in de parkeergarage en daarom niet op release plaza. De collega's die gedwongen vertrekken betalen geen boete!Perenor schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:31:
Ik vraag mij overigens het volgende af - als een auto overgenomen wordt op release plaza, betreft dat dan ook auto's waarvoor de boete al door vertrokken (ex-)collega's betaald is?
Zoveel keuze is er niet hoor.t_captain schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:24:
De mogelijkheid om een auto te kunnen kiezen zonder verantwoordelijkheid voor het inleveren is an sich een heel positieve ontwikkeling.
Het is of
een Ford Fiesta 1.6 TDCI Econetic Lease Titanium 5D
of
een Renault Clio Energy DCi 90 Dynamique
extra opties mogen niet (behalve een trekhaak naar het schijnt)
Maar ik denk dat die ongebondenheid aan een leaseboete eea goed zou kunnen maken als er al geen amortisatie was
[ Voor 7% gewijzigd door Metaalhoofd op 04-04-2014 17:20 ]
Tja logica mag er toch vanuit gaan dat jij alles omtrent de regeling weet, je hebt er immer voor getekend. En dat je dan ook zelf wel kan uitrekenen wat de kosten gaan zijn.avotar schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:58:
[...]
Nee ... heb ik niet. Het gaat me niet om de boete, die accepteer ik. Contract liep door, zat nog in het 3e gebruiksjaar, dus 4x het tarief. Geen punt.
Het gaat me om het feit dat ik in december te horen krijg dat ik geen boete zou krijgen omdat ik hem stilzwijgend zou gaan verlengen.... en een maand later te horen krijg dat ik wel een boete kreeg omdat hij al eerder verlengd was.
Sterker nog, men vond het mijn eigen schuld dat ik dat niet wist. Ik had immers in december de verkeerde informatie verstrekt aan carfleet.
Ik vind dat ik er vanuit mag gaan dat als ik vragen stel aan de typmiepjes van de administratie, ze in elk geval correct mogen informeren.
Maar blijkbaar had ik dat na alle bezuinigingen niet meer mogen verwachten.
Ze kunnen je natuurlijk ook niet alles voorkauwen he.
Als ik mijn auto aan een collega overdraag ivm uit dienst heb ik dan nog wel direct recht op een tijdelijke (huur)auto tot aan datum uit dienst?
Auto's op re-leaseplaza zijn van (ex)collega's die zijn ontslagen. En bij ontslag, op initiatief van CGI, betaal je geen boete.Perenor schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:31:
Nope, ze gaan beoordelen of jij 'nog' recht hebt op een (huur)auto.leovries schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:32:
Als ik mijn auto aan een collega overdraag ivm uit dienst heb ik dan nog wel direct recht op een tijdelijke (huur)auto tot aan datum uit dienst?
[ Voor 18% gewijzigd door Donde op 04-04-2014 20:48 ]
Ja, maar je moest daarvoor wel de maximale EB betalen die voor die klasse geldt.leovries schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:32:
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Er is verteld dat je niet automatisch in aanmerking komt voor een (huur)auto.Janoz schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:48:
[...]
Ja, maar je moest daarvoor wel de maximale EB betalen die voor die klasse geldt.
Lees even voor je reageert.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:16:
[...]
Tja logica mag er toch vanuit gaan dat jij alles omtrent de regeling weet, je hebt er immer voor getekend. En dat je dan ook zelf wel kan uitrekenen wat de kosten gaan zijn.
Ze kunnen je natuurlijk ook niet alles voorkauwen he.
Ssst... Het was cynisch bedoeld.....
Voor degenen die met de aanvraag van een nieuwe leaseauto bezig zijn, de leaseprijzen zijn met ingang van vorige week bijgewerkt. En lijken lager te liggen, althans in ieder geval voor de 308 en V40, zo ver ik kon zien.
Hou er wel rekening mee, als je al een aanvraag ingevuld hebt (maar nog niet verstuurd), daar wordt de leaseprijs niet van aangepast. Betekent dus dat je de hele aanvraag overnieuw moet invullen. Maar goed, kan al snel een paar tientjes per maand schelen, is dus wel de moeite waard!
Hou er wel rekening mee, als je al een aanvraag ingevuld hebt (maar nog niet verstuurd), daar wordt de leaseprijs niet van aangepast. Betekent dus dat je de hele aanvraag overnieuw moet invullen. Maar goed, kan al snel een paar tientjes per maand schelen, is dus wel de moeite waard!
Alleen handig als je mee-eter bent, dan hoef je niet op weblinks

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.
Je kan toch CGI laptop gebruiken in combi met VPN?peter00 schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:21:
wat een ruk survey. Als je langer dan 10 minuten bezig bent, word je automatisch uitgelogd. En automatisch saven? ho maar. Ik dacht nog, laat ik wat opbouwende kritiek opschrijven. Alles kwijt, voor de tweede keer.
hij saved gewoon automatisch hoor, alleen niet de pagina waar je op dat moment was, en da's logisch want je hebt nog geen HTTP post gedaan.peter00 schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:21:
wat een ruk survey. Als je langer dan 10 minuten bezig bent, word je automatisch uitgelogd. En automatisch saven? ho maar. Ik dacht nog, laat ik wat opbouwende kritiek opschrijven. Alles kwijt, voor de tweede keer.
en verder is het idd een ruk-survey
ik zit bij de klant.SithWarrior schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:27:
Je kan toch CGI laptop gebruiken in combi met VPN?
Dat zou mooi zijn, want ik heb nogal wat tekst ingetyptMontifaud schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:32:
hij saved gewoon automatisch hoor, alleen niet de pagina waar je op dat moment was, en da's logisch want je hebt nog geen HTTP post gedaan.
Ik ook, maar daar hebben ze WIFI en thuis heb ik ook WIFI/internet, zo is het ook te doen.
[ Voor 4% gewijzigd door SithWarrior op 07-04-2014 10:59 ]
ik ga echt niet met twee laptops lopen sjouwen voor een survey. En 's avonds iets doen voor CGI word ik niet voor betaald of gewaardeerd.
Dat moet je uiteraard helemaal zelf weten. Ik wou alleen maar aangeven/aanvullen dat je niet op een CGI kantoor hoeft te zitten de hele dag om de survey op een CGI laptop in te vullen.
Kreeg vrijdag ook een vooraankondiging van een verplichte E-learning cursus specifiek gemaakt voor je rol binnen CGI. Aankondiging van Ron moet nog komen.
Kort samengevat: gemiddeld 4 a 5 modules per track, gemiddeld 1 uur tijd kwijt per module en als klap op de vuurpijl, dit moet natuurlijk in EIGEN tijd.....
Oh ja en ook allemaal voor 1 juli afgerond hebben....
Kort samengevat: gemiddeld 4 a 5 modules per track, gemiddeld 1 uur tijd kwijt per module en als klap op de vuurpijl, dit moet natuurlijk in EIGEN tijd.....
Toen ik bij Logica uit dienst ging en zelfstandig consultant werd, dacht ik dat ik meer onbetaalde uren zou moeten investeren in zaken zoals kennisontwikkeling, acquisitie, administratie en belastingen. Als ik de verhalen hier hoor, is er nauwelijks een verschil. Bij CGI krijg je dezelfde uren aan je broek, maar dan van je werkgever i.p.v. de belastingdienst
Dus verplichte cursus + deadline tegen 1 juli ... hmm klinkt me vanuit arbeidswet toch meer als een opdracht => tijd van de werkgever.DirectZ schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:09:
Kreeg vrijdag ook een vooraankondiging van een verplichte E-learning cursus specifiek gemaakt voor je rol binnen CGI. Aankondiging van Ron moet nog komen.
Toffe werkgever precies ...
Nu, bij een later probleem met de werkgever is daar mogelijk nog wel een optie om wat achterstallige uren te gaan navorderen. Want fouten bij het loon kunnen tot een paar jaar na datum gevorderd worden - dat kan natuurlijk uitgaan van beide partijen.
Ik sta elke keer weer verbaasd te kijken hoeveel mensen met hun laptop open rondlopen omdat 'ie anders in sleep mode gaat.
Want ze zijn ook zo snelWijnands schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:12:
Ik sta elke keer weer verbaasd te kijken hoeveel mensen met hun laptop open rondlopen omdat 'ie anders in sleep mode gaat.

Ik zou als reactie meteen terugvragen onder welke urencode ik dit kan boeken. En als het in eigen tijd moet heeft CGI er geen geld voor over en dus is het onbelangrijk.DirectZ schreef op maandag 07 april 2014 @ 11:09:
Want meerdere paralel draaiende VMs worden echt blij als de host in sleep gaat natuurlijkWijnands schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:12:
Zal best. Ik stel die van mij zo in dat klep dicht helemaal niets doet.
Met de HP ZBook i7 met 256Gb SSD en 32 GB RAM van mijn nieuwe werkever nergens last meer van 😋
Idd belachelijk dat dit in eigen tijd moet (zou moeten).Shadowhawk00 schreef op maandag 07 april 2014 @ 17:44:
[...]
Ik zou als reactie meteen terugvragen onder welke urencode ik dit kan boeken. En als het in eigen tijd moet heeft CGI er geen geld voor over en dus is het onbelangrijk.
Maar ik herken het wel, men denkt nog steeds dat dat allemaal kan, maar na de av transitie ben ikzelf ook niet meer bereid om nog iets in eigen tijd te doen. CGI pakt maar en pakt maar. Hakken in het zand dus is het gevolg.
CGI lijkt nog steeds door te gaan met het uitknijpen van de declarabele uren, en dat is iets wat pas kan veranderen als het zwaartepunt van T&M naar meer schaalbare en/of hooggespecialiseerde diensten gaat.
Je houding lijkt het algemene sentiment te weerspiegelen.
Als ik deze twee observaties optel, dan vrees ik dat CGI het liefst het personeel zou verversen voor een nieuwe generatie onbevangen werknemers.
Je houding lijkt het algemene sentiment te weerspiegelen.
Als ik deze twee observaties optel, dan vrees ik dat CGI het liefst het personeel zou verversen voor een nieuwe generatie onbevangen werknemers.
Blijkt maar weer eens dat: "Attitude reflects leadership" maar al te waar is.
...even vergetend dat de nieuwe generatie ook niet dom is en eerst de sosjale media afschuimt voor zomaar een bod geaccepteerd wordt. DE grote publiekstrekker voor de talentvolle werknomade, a.k.a. de Heilige Koe, is aanbeland bij het slachthuis na de laatste verkorting van de beleidshorizon. Inmiddels is er wel verdoving gereld voor het slachten. De km vergoeding is omhoog.t_captain schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 09:38:
Door de vergrijzing wordt het aanbod relatief beter voor de jongere generatie bollebozen. Ik zou niet blij worden van wat ik hier lees en ik dat naast een ASML, Philips, Shell, KPN, Accenture of AKZO perspectief zie liggen.
Persoonlijk denk ikzelf dat het hele concept van consultancy-met-een-waterhoofd zwaar achterhaald is. Een recovery rate van >2 is natuurlijk van de ratten besnuffeld voor een veredeld uitzendburo, en niet meer uit te leggen aan een klant. "Ja maar u krijgt er gegarandeerd B2B coverage (?), uptodate geschoold (??) , inclusief kennismanagement(???)..". Nou ja. Vul maar in.
Mijn oplossing: het waterhoofd moet leeg (lees: ZZP of Payroll), of de beloning moet over een breed front omlaag, en de volumes vergroot (lees : MBO systeembeheer, ook voor kleine klantjes). Met de verschuiving van alle administratie naar de werkvloer (van verplicht sales bedrijven tot je eigen hotel boeken) komt CGI overigens steeds dichter in de buurt van een Payroll koppelbaas.
Er heeft nooit iemand de moeite genomen om aan ons bluecollars eens uit te leggen wat al die spreadsheetridders nou toevoegen aan onze arbeidsvreugde. LARA is per definitie achterhaald, "je moet je eigen netwerk activeren", wagenparkbeheer kan binnenkort opgedoekt, cursussen kun je electronisch downloaden, je salaris wordt bij ADP geregeld, declaraties en de rest doet je TL op zondagmiddag. No Shit.
Nu nog een (echt) marktconform salaris voor een sterk gereduceerd Politburo in Hoofddorp Rotterdam, gekoppeld aan werknemersaantallen (billables wel te verstaan). Want het gaat niet zo goed begreep ik.
Idd Peter, en dan niet te vergeten het warme gevoel dat je krijgt van het management. Of de accountmanager bij de klant die je nooit ziet om eens te vragen hoe het gaat. En de waardering die je krijgt or lack thereof. En het besef dat je er alleen zit als melkkoe.
Als ze dit nu eens oplossen dan loopt men al een stuk harder. En houden we ook wat meer mensen vast.
Als ze dit nu eens oplossen dan loopt men al een stuk harder. En houden we ook wat meer mensen vast.
Dat is het grappige he.... En dat is niet alleen binnen CGI zo, maar eigenlijk bij het hele Nederlandse volk... Zodra er weer een bezuiniging aankomt, of iets anders wat ons niet aanstaat dan schreeuwen we het hardst moord en brand... Maar uiteindelijke slikken we het allemaal wel weer... Dat is nu duidelijk te zien bij "Het volk" en de overheid (ik zie de pleinen niet vol staan met spandoeken), maar ook bij "de members" en CGI... Uiteindelijk zal blijken dat iedereen netjes voor 1 juli zijn cursus gedaan heeft...
Wat dat betreft zouden we als personeel ook een streep moeten trekken en onszelf organiseren... Misschien is dat ook wel het voordeel voor CGI dat al het personeel versnipperd over Nederland zit, dus het organiseren en het vormen van een blok is dan moeilijk te realiseren... Maar het zou wel eens moeten gebeuren denk ik.... Allemaal collectief weigeren om dit soort onzin te doen...
Waar trek je als member de lijn he..?? Nu is het 5 uren... Wanneer begin je ECHT de hakken in het zand te steken..?? Bij een cursus van 10 uren privétijd..?? Of 20..??
Ik weet wel dat ik mijn 40 uurtjes maak... Daar bovenop nog 10 uren in de auto zit... En dat CGI niet voor mij kan bepalen/weten dat ik nog ergens (vrije) tijd over heb om dit soort dingen te gaan doen... Onder het mom: "Ja maar het zijn MAAR 5 uurtjes, daar heb je vast wel ergens een gaatje voor..."
Had 2 weken geleden al de voorspelling gedaan dat het in deze draad in no-time weer rustig zou worden... Zodra er iets gebeurt binnen CGI dan wordt het hier druk en begint iedereen te schreeuwen... Als je rond dat soort gebeurtenissen dit draadje volgt dan open je hem 's ochtends en zijn er 3 pagina's met comments bijgekomen... Vanmorgen opende ik hem en er was voor mij 1 nieuw berichtje bij gekomen...
Is dat typisch Nederlands..?? Iets typisch CGI's..?? Typisch iets waar deze bestuurder ook rekening mee houd..?? (paar weken dit geneuzel aanhoren en gewoon doorgaan..??)...
Persoonlijk denk ik jammer genoeg het laatste.....
Wat dat betreft zouden we als personeel ook een streep moeten trekken en onszelf organiseren... Misschien is dat ook wel het voordeel voor CGI dat al het personeel versnipperd over Nederland zit, dus het organiseren en het vormen van een blok is dan moeilijk te realiseren... Maar het zou wel eens moeten gebeuren denk ik.... Allemaal collectief weigeren om dit soort onzin te doen...
Waar trek je als member de lijn he..?? Nu is het 5 uren... Wanneer begin je ECHT de hakken in het zand te steken..?? Bij een cursus van 10 uren privétijd..?? Of 20..??
Ik weet wel dat ik mijn 40 uurtjes maak... Daar bovenop nog 10 uren in de auto zit... En dat CGI niet voor mij kan bepalen/weten dat ik nog ergens (vrije) tijd over heb om dit soort dingen te gaan doen... Onder het mom: "Ja maar het zijn MAAR 5 uurtjes, daar heb je vast wel ergens een gaatje voor..."
Had 2 weken geleden al de voorspelling gedaan dat het in deze draad in no-time weer rustig zou worden... Zodra er iets gebeurt binnen CGI dan wordt het hier druk en begint iedereen te schreeuwen... Als je rond dat soort gebeurtenissen dit draadje volgt dan open je hem 's ochtends en zijn er 3 pagina's met comments bijgekomen... Vanmorgen opende ik hem en er was voor mij 1 nieuw berichtje bij gekomen...
Is dat typisch Nederlands..?? Iets typisch CGI's..?? Typisch iets waar deze bestuurder ook rekening mee houd..?? (paar weken dit geneuzel aanhoren en gewoon doorgaan..??)...
Persoonlijk denk ik jammer genoeg het laatste.....
Dit topic is gesloten.