Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 188 Laatste
Acties:
  • 530.729 views

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 18:54
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 09:32:
Mijn app crasht op code in commentaar :/
Mooi.
Zulke code zou enkel een voorbeeld van implementatie mogen zijn.
Code in commentaar zorgt alleen maar voor verwarring.
Je gebruikt een SCM om die oude code te bewaren. De code in je product hou je zo schoon mogelijk, dus geen code in commentaar, maar DELETE.
Gaat je systeem er ook niet fout op. ;)

let the past be the past.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Laurens-R schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:06:
In het geval van consultancy is het ook nog zo dat certificering een extra argument voor de klant voor de klant is om je op een project te willen hebben.
Ja, dat is tevens de reden waarom de grote jongens hun recent afgestudeerde mensen op cursussen sturen die eigenlijk voor gevorderde developers zijn. Het verkoopt lekker...

Zo schreef Microsoft MCTS voor aan developers met enkele jaren ervaring in het framework om hun kunnen te bewijzen. Helaas stuurde de grote detacheerder waar ik destijds zat ook zijn juniors naar die cursus (de inkt van hun diploma was nog nat zeg maar), die begrepen er geen moer van waardoor ze vooral antwoorden gingen stampen... :X Tja dan keldert de waarde ook redelijk snel.

Ik heb destijds met een van docenten gesproken, die vond het fijn om weer eens een paar developers te hebben waarvoor de cursus bedoeld was en hekelde de werkwijze van mijn baas. Maar ja, zijn baas kreeg er omzet uit dus ze mochten niet klagen...

Bewijs dat de juniors daar niets te zoeken hadden werd geleverd bij de examens, sommige moesten meerdere keren op... :/

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Dat bewijs eigenlijk alleen maar dat examens met antwoord gewoon geen goede maatstaf zijn om je kennis te bepalen over een onderwerp. Gelukkig zijn bij ons op het HBO van examens en toetsen afgestapt en meer praktische opdrachten doen, zo zijn er direct een aantal flink door de mand gevallen.

Verwijderd

SPee schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:25:
[...]

Mooi.
Zulke code zou enkel een voorbeeld van implementatie mogen zijn.
Code in commentaar zorgt alleen maar voor verwarring.
Je gebruikt een SCM om die oude code te bewaren. De code in je product hou je zo schoon mogelijk, dus geen code in commentaar, maar DELETE.
Gaat je systeem er ook niet fout op. ;)
Daar ben ik het helaas niet mee eens. Ik zet vrijwel NOOIT code in commentaar, maar nu crashte mijn app op een bepaald punt waar hij helemaal niet zou mogen geraken na de wijzigingen die ik gedaan had. Dan besloten om die code allemaal in commentaar te zetten en er zo achter gekomen dat mijn JDeveloper geen zin meer had om mijn code te compileren voor ze te deployen.
Geloof mij: In mijn code vind je enkel commentaar terug ter verduidelijking van de code, je zal bij mij nooit echte code in commentaar zien staan. Een collega van mij doet het anders: Hij zet enorme hoeveelheden code in commentaar waardoor die code er na verloop van tijd gewoon echt ranzig uit ziet en hij zich dan uren aan een stuk moet bezig houden met die op te schonen.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Megamind schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:29:
Dat bewijs eigenlijk alleen maar dat examens met antwoord gewoon geen goede maatstaf zijn om je kennis te bepalen over een onderwerp. Gelukkig zijn bij ons op het HBO van examens en toetsen afgestapt en meer praktische opdrachten doen, zo zijn er direct een aantal flink door de mand gevallen.
Grotendeels van mijn examens was meerkeuze :X

Er was wel enige nadruk op practica en project werk, maar helaas was de theorie, inclusief de belachelijke examinering, net zo belangrijk (en bij sommige vakken zelfs belangrijker).

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Megamind
.Gertjan. schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:33:
[...]

Grotendeels van mijn examens was meerkeuze :X

Er was wel enige nadruk op practica en project werk, maar helaas was de theorie, inclusief de belachelijke examinering, net zo belangrijk (en bij sommige vakken zelfs belangrijker).
Probleem is ook dat veel praktijkwerk in groepjes moet en niet onder lesuren, er blijven er dan altijd doorheen glippen.

Onze examens programmeren, wiskunde en elektro ging allemaal in de klas, achter een school PC zonder netwerkkabel. En iedereen krijgt een net andere input dus spieken gaat ook bijna niet.

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:33:
[...]

Daar ben ik het helaas niet mee eens. Ik zet vrijwel NOOIT code in commentaar, maar nu crashte mijn app op een bepaald punt waar hij helemaal niet zou mogen geraken na de wijzigingen die ik gedaan had. Dan besloten om die code allemaal in commentaar te zetten en er zo achter gekomen dat mijn JDeveloper geen zin meer had om mijn code te compileren voor ze te deployen.
Geloof mij: In mijn code vind je enkel commentaar terug ter verduidelijking van de code, je zal bij mij nooit echte code in commentaar zien staan. Een collega van mij doet het anders: Hij zet enorme hoeveelheden code in commentaar waardoor die code er na verloop van tijd gewoon echt ranzig uit ziet en hij zich dan uren aan een stuk moet bezig houden met die op te schonen.
Er zijn systemen waarbij simpelweg de build van je commit failed als je o.a. nog code uitgecommentarieerd hebt staan of dingen als TODO hebt. TODO betekent dat je nog niet klaar bent met je commit, of je fixt het of je maakt er een story/bugreport van.

Ik vind BDD een betere manier van documenteren/commenten van je code, het is gewoon verrekte handig dat je tests failen als je een regel van drie jaar geleden per ongeluk ongedaan maakt.

iOS developer

Verwijderd

BikkelZ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:37:
[...]

Er zijn systemen waarbij simpelweg de build van je commit failed als je o.a. nog code uitgecommentarieerd hebt staan of dingen als TODO hebt. TODO betekent dat je nog niet klaar bent met je commit, of je fixt het of je maakt er een story/bugreport van.

Ik vind BDD een betere manier van documenteren/commenten van je code, het is gewoon verrekte handig dat je tests failen als je een regel van drie jaar geleden per ongeluk ongedaan maakt.
Dan zou ik het toch fijn vinden moest mijn IDE hier iets van zeggen in plaats van te doen alsof er niets aan de hand is.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

BikkelZ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:37:
[...]
Lol, dan zou ik verrekte weinig in kunnen checken :+
Ik strooi nogal eens met TODO's, zeker bij ingrijpende aanpassingen pleuk ik nog wel eens een TODO neer zodat ik weet dat ik daar de volgende keer iets mee moet doen. Dan heb ik bijvoorbeeld het vermoeden een functie later nog nodig te hebben ofzo. Dan gooi ik er even een TODO bij.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik geregeld //TODO in begin te typen en denk: "pleur het dan meteen even goed". Maar helaas is dat niet altijd mogelijk ;) Mijn TODO's bestaan vooral uit notities dat ik nog een randgeval moet checken of mogelijk moet gaan nadenken over een optimalisatie/caching slag.

In theorie heb je gelijk, maar helaas is de praktijk net iets anders ;) Als iemand in je nek staat te hijgen voor een fix probeer je het op dat moment goed te doen, maar ik ben altijd bezig hoe het nog beter kan, dat resulteert vaak in een TODO. Het plaatsen als story/bug is een optie, maar ik houd die lijst het liefst zo kort mogelijk ;)

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
UserQuery.Foo[] bevat geen definitie voor Where en de beste overbelasting voor extensiemethoden System.Linq.Queryable.Where<TSource>(System.Linq.IQueryable<TSource>, System.Linq.Expressions.Expression<System.Func<TSource,bool>>) heeft enkele ongeldige argumenten
:X 8)7

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 16:21
.Gertjan. schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:43:
... maar ik ben altijd bezig hoe het nog beter kan, dat resulteert vaak in een TODO. ...
Of het resulteert zo dat je code nooit afgeraakt.

RTFM!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:32
.Gertjan. schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 12:18:
[...]

Geld is imo een slechte motivatie ;)

[...]

Ik vind het plaatsen van kennis op peil houden tussen quotes een beetje vreemd. Er is absoluut niets mis met je kennis op peil houden. Of certificaten daar het middel voor zijn is te bediscussiëren, maar kennis op peil houden is van groot belang.

Toen ik begon was .NET relatief jong en zaten we nog met versie 1.0 en 1.1 te klooien. Inmiddels zijn we heel wat versies verder. Ik zou er voor gekozen kunnen hebben om niet mee te groeien en de technieken uit 1.0 te blijven gebruiken, maar op die manier druk je jezelf snel de markt uit. ;)

Ik proef in jouw verhaal dat je er niet al te veel zin in hebt (dat kan ik gedeeltelijk begrijpen), maar ook promoties tussen aanhalingstekens zetten doet mij vermoeden dat je het niet echt naar je zin hebt...

Ik heb mijn MCTS voor .NET 3.5 en vond het best een aardige training. Een groot deel kende ik al, maar het is leuk om ook andere dingen te leren. Mijn grote nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat ik al snel technieken uit de nieuwere frameworks in mijn toolkit opneem. Promotie is leuk, 50 euro extra ook, maar ik doe het toch vooral ook omdat het leuk is.
Als ondernemer lijkt het nu wel makkelijk praten, maar ook in loondienst deed ik het vooral voor mijzelf. Een van mijn werkgevers gaf ook een opslag bij het behalen van het certificaat, maar dat deed mij niets omdat het werk mij niet aanstond. Een andere werkgever gaf niet die paar tientjes extra's maar gaf mij overall een beter gevoel. Daar zou ik niet snel over 'promotie' praten, maar gewoon over promotie en doorgroeimogelijkheden.

Kennis opdoen is leuk. Zo steek ik in elkaar (waarbij ik kennis delen nog leuker vind), ik ben erg leergierig en heb ook graag mensen om mij heen die zo willen doorgroeien. Ik val je niet persoonlijk aan, maar ik lees een bepaalde toon in je bericht die negatief op mij overkomt, dat is jammer.
In deze industrie is het zeker belangrijk om je kennis op peil te houden en dat is ook leuk. Was niet bedoeld om dat in een negatief daglicht te stellen. Het is een van de belangrijkste dingen die wij als ontwikkelaars moeten onderhouden.
Echter is dat vaak veel effectiever door zelf aan de slag te gaan en iets te maken wat (al is het maar een beetje) praktisch nut heeft dan een certificaat behalen (die elke junior bij een grote detacheerder ook heeft). Certificaten zijn eenvoudige meet instrumenten voor klanten/detacheerders, maar hebben helaas hun waarde verloren naar mijn mening. Daar komt nog bij dat veel werkgevers er van uit gaan dat je dit graag in je vrije tijd doet, omdat je hier zelf profijt van hebt (nieuwe kennis op doen).

Zelf schrijf je al dat je ook snel nieuwe technieken van de frameworks opneemt. Ik vind ook dat het goed is om dit bij te houden, maar vaak is dit maar een subonderdeel van het totaal. Voor m'n .NET 2.0 certificering heb ik ook dingen over threading en CAL moeten leren. Dit had ik gelukkig op school ook al gehad, maar als web developer heb ik er (tot op heden) nog nooit iets mee hoeven doen. Neemt niet weg dat het nuttig is om deze kennis te hebben.

Zelf heb ik het overigens prima naar m'n zin bij m'n huidige werkgever. Ook mogen we gelukkig redelijk wat tijd aan studie besteden, maar dat neemt niet weg dat het behalen van de MS certificaten ergens onderaan m'n lijstje staat van 'leuke dingen doen'.
Wat veel leuker is (en in mijn optiek ook veel nuttiger) is samen met enkele collega's kleine projecten op te starten waar we met nieuwe technieken en tools kunnen gaan werken. Zo willen we graag iets met mobile services doen, knockout.js, MVC4, Azure, NoSQL en responsive design. Hier hebben we een klein project voor bedacht welke we dan vorm kunnen gaan geven. Dit uiteraard na werktijd op kantoor. Zodoende kun je in de praktijk je kennis opdoen.
Wanneer we dit project hebben afgesloten kan er een nieuw project beginnen waar we weer iets anders onderzoeken.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-11 19:55

TheNephilim

Wtfuzzle

Nice, we mogen weer met responsive aan de gang! :+

Ben heel benieuwd hoe 'responsive' er over drie jaar uit ziet. Gezien de vele apparaten met hoge resoluties die uitkomen, denk ik dat er nog veel veranderen moet.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

_Moe_ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:54:
[...]
Of het resulteert zo dat je code nooit afgeraakt.
Daar kan ik mij absoluut niet in herkennen ;)
Mijn perfectionisme maakt mijn werk soms redelijk onmogelijk (of op zijn minst complex :+ ). Soms zie ik iets en denk ik: "goh op termijn ga ik hier eens naar kijken, want volgens mij kan het nog slimmer." Helaas komt dat moment bijna nooit waardoor de TODO's blijven hangen.

Overigens check ik vaak in met TODO's om andere ontwikkelaars een sneak-peak te geven (waarbij mijn TODO's wel aangeven wat wel en niet werkt) of om mijn code even veilig te stellen.
Jan_V schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:58:
[...]
Daar komt nog bij dat veel werkgevers er van uit gaan dat je dit graag in je vrije tijd doet, omdat je hier zelf profijt van hebt (nieuwe kennis op doen).
Dat is een fuck-up die veel bedrijven maken. Ja ik ontwikkel mijzelf graag en wil daar tijd aan besteden, maar dan niet enkel door het halen van iets wat de baas wil omdat hij dan meer kan verdienen ;) Ik snap je punt :)
Zelf heb ik het overigens prima naar m'n zin bij m'n huidige werkgever. Ook mogen we gelukkig redelijk wat tijd aan studie besteden, maar dat neemt niet weg dat het behalen van de MS certificaten ergens onderaan m'n lijstje staat van 'leuke dingen doen'.
Goed te horen dat je het naar je zin hebt :) Ik had een ander gevoel bij je post :)

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:30
En nu werkt hetgeen ik gisteren gemaakt heb niet meer omdat er een DLL niet correct geladen wordt... Op elke mogelijke manier een reference naar gelegd, en toch niet vinden :(

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:39:
[...]

Dan zou ik het toch fijn vinden moest mijn IDE hier iets van zeggen in plaats van te doen alsof er niets aan de hand is.
Je kunt dit ook instellen met ReSharper of (naam vergeten, standaard Microsoft tool) profielen. Kijk bijvoorbeeld naar die Coding Guidelines van Dennis Doomen http://csharpguidelines.codeplex.com/

Ben het niet altijd met hem eens maar 80% haal je wel met een groepje programmeurs. Dan spreek je gewoon af welke dingen een warning in plaats van een error geven of waar je zelf stricter wil zijn.
.Gertjan. schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:43:
[...]

Lol, dan zou ik verrekte weinig in kunnen checken :+
Ik strooi nogal eens met TODO's, zeker bij ingrijpende aanpassingen pleuk ik nog wel eens een TODO neer zodat ik weet dat ik daar de volgende keer iets mee moet doen. Dan heb ik bijvoorbeeld het vermoeden een functie later nog nodig te hebben ofzo. Dan gooi ik er even een TODO bij.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik geregeld //TODO in begin te typen en denk: "pleur het dan meteen even goed". Maar helaas is dat niet altijd mogelijk ;) Mijn TODO's bestaan vooral uit notities dat ik nog een randgeval moet checken of mogelijk moet gaan nadenken over een optimalisatie/caching slag.

In theorie heb je gelijk, maar helaas is de praktijk net iets anders ;) Als iemand in je nek staat te hijgen voor een fix probeer je het op dat moment goed te doen, maar ik ben altijd bezig hoe het nog beter kan, dat resulteert vaak in een TODO. Het plaatsen als story/bug is een optie, maar ik houd die lijst het liefst zo kort mogelijk ;)
Als het meer moeite is om een bug/feature in te dienen dan het meteen te fixen dan kun je het beter meteen fixen. Of je schraapt nadat je klaar bent al je TODO's even gauw samen (dat kan met dat handige overzicht) en je maakt er voor jezelf één bugreport van voor na je commit als je haast hebt.

Meestal als ik een TODO heb dan wordt het gewoon langzaam oud tot ik het maar weg gooi om er niet meer aan herinnerd te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door BikkelZ op 15-05-2013 15:21 ]

iOS developer

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ik krijg dermate veel nieuwe dingen voor mijn kiezen tijdens mijn werk dat ik thuis echt geen nieuwe dingen ga leren. Wel ben ik geneigd om nieuwe technieken toe te passen bij opdrachten en opdrachtjes, vooral bij routinematig werk zoals websites. Dan bereken ik de prijs zoals ik het zou doen uit routine en doe ik er soms gewoon 20 uur langer over. Maar ik kan het echt niet meer opbrengen om daar buiten nog eens op de bonnefooi nieuwe technieken te gaan leren. Mijn brein puilt nu al uit van de tools en frameworks.

iOS developer

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 02:35

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Heeft iemand mijn motivatie/concentratie gezien? Ik ben'm kwijt :O

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:16
Firesphere schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:29:
Heeft iemand mijn motivatie/concentratie gezien? Ik ben'm kwijt :O
Die is hier.. Voor het eerst in weken dat ik weer zin heb om dingen te doen. Gisteren en vandaag zelfs zowaar 5 uur aan een presentatie maken (pptx skillz :P) besteed ^^
Zelfs zo gek om mijn xbox 360 aan te slingeren en EA Active 2 op te starten.. Ook voor het eerst in 3 maanden ^^

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 15-05-2013 15:30 ]

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Nog 2 en een half uur en dan Google I/O kijken *O*

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

* OkkE + Facebook Graph API = huilen

Elke keer opnieuw dat ik er iets mee wil (of moet) doen, lijkt het leuk en interessant, maar telkens opnieuw loop ik toch weer tegen eigenaardigheden aan, dingen die niet kunnen (zoals ik wil), etc...

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

OkkE schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:32:

Elke keer opnieuw dat ik er iets mee wil (of moet) doen, lijkt het leuk en interessant, maar telkens opnieuw loop ik toch weer tegen eigenaardigheden aan, dingen die niet kunnen (zoals ik wil), etc...
I know that feeling...

Koffiebezorger van Beukenhorst komt binnen en zegt "Koffie!", geweldig hoe iedereen hier als 1 man blij opkijkt en roept "Eindelijk weer echte koffie!" _O-

[ Voor 17% gewijzigd door Firesphere op 15-05-2013 15:35 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:30:
[...]

Die is hier.. Voor het eerst in weken dat ik weer zin heb om dingen te doen. Gisteren en vandaag zelfs zowaar 5 uur aan een presentatie maken (pptx skillz :P) besteed ^^
Zelfs zo gek om mijn xbox 360 aan te slingeren en EA Active 2 op te starten.. Ook voor het eerst in 3 maanden ^^
Pptx? Why not Zoidberg reveal.js?

Verwijderd

OkkE schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:32:

Ik dacht net te zeggen dat FireSphere je wel zou begrijpen. En dat doet ie dus ook:
:D

• OkkE

OkkE

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:36:
Ik dacht net te zeggen dat FireSphere je wel zou begrijpen. En dat doet ie dus ook:
;w

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:36:
[...]

[...]

:D
Ben ik zo voorspelb... ow wacht :D

spoiler:
't is trouwens met een kleine s :P

[ Voor 8% gewijzigd door Firesphere op 15-05-2013 15:40 ]

• Caelorum
Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:35:
[...]
Pptx? Why not Zoidberg reveal.js?
Doe eens niet zo nieuwerwets :P Maar eigenlijk omdat ik toch al office 2013 heb en ik het op Skydrive opsla.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Meh, waarom niet LaTeX? Alles beter dan powerpoint.

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
Caelorum schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:43:
[...]

Doe eens niet zo nieuwerwets :P Maar eigenlijk omdat ik toch al office 2013 heb en ik het op Skydrive opsla.
Office powerpoint 2013 heeft echt eindelijk iets waarvan ik me altijd al afvroeg waarom eerdere powerpoint versies dat niet hadden (of niet standaard zo ingesteld stond). Nu heb je op het presenteerscherm je presentatie en op je 'privescherm' je huidige slide, volgende slide, comments en een hele hoop tools zoals een stopwatch, pen, stift etc...

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:43:
[...]

Ik heb zelf nog geen presentatie gemaakt met Reveal.js hoor. Ik ben wel van plan om mijn stageverdediging in reveal.js te maken. Ik vind het er best leuk uitzien.

Verwijderd

Gropah schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:47:
Presentaties maken in LaTeX? :?

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-11 15:57

StM

Alles maar om office te vermijden... :P

Gebruik gewoon Keynote ;)

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 01:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:49:
[...]

Inderdaad :?
Erwin537 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:49:
[...]

Office powerpoint 2013 heeft echt eindelijk iets waarvan ik me altijd al afvroeg waarom eerdere powerpoint versies dat niet hadden (of niet standaard zo ingesteld stond). Nu heb je op het presenteerscherm je presentatie en op je 'privescherm' je huidige slide, volgende slide, comments en een hele hoop tools zoals een stopwatch, pen, stift etc...
Had 2010 al dacht ik

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:49:
[...]

Kijk aan;
https://www.sharelatex.com/templates/presentations/

Ja dus, ik maak presentaties op google docs of in LaTeX dus.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Pfft, dagje documenteren. Klant vroeg om "even" de technische documentatie te updaten. Klant is redelijk a-technisch en ik heb het idee de documentatie vooral te schrijven voor het nageslacht. :+

Best lastig om op papier te zetten wat je nu eigenlijk gefabriceerd hebt. Momenteel ben ik de lagen aan het beschrijven + een riedeltje over wat een aantal van de losse tooltjes/componenten doen. Maar verder dan dat lijkt mij niet zinnig.

Altijd leuk, een vraag die zo vaag is dat beide partijen niet weten wat je er mee moet doen :+
Erwin537 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:49:
[...]

Volgens mij zat dat ook al in 2010, maar weet het niet zeker... Maar dat is inderdaad een gave functie als je moet presenteren :)

Verwijderd

Ik vind die reveal.js er dan toch nog steeds beter uit zien hoor ;)

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
.Gertjan. schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:51:
[...]

Volgens mij zat dat ook al in 2010, maar weet het niet zeker... Maar dat is inderdaad een gave functie als je moet presenteren :)
Net even gekeken, en het klopt. Maar dit moest ik eerst activeren. Overigens vind ik die van 2013 wel beter :)

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-11 14:41
Firesphere schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:39:
[...]

Ben ik zo voorspelb... ow wacht :D
Op de meeting vorige zaterdag begon er iemand over Facebook. Toen wist ik direct: "Ah dat is dus Firesphere" :p

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Heb al een tijdje niet met Microsoft Office gewerkt. Ben toch stiekem wel benieuwd naar versie 2013! :o

---

Ben bezig met het afronden van een website, kom ik in Firefox weer wat raars tegen :o

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qHFMsaFgjNXFaq5xfmLO1MNM/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fF8C6A1uvgQXN3O2DMVKb3fc/full.png

Er gaat ergens iets niet goed, gewoon Google Fonts, dus niks exotisch.

[ Voor 9% gewijzigd door TheNephilim op 15-05-2013 15:59 ]

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Otherside1982 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:58:
[...]

Op de meeting vorige zaterdag begon er iemand over Facebook. Toen wist ik direct: "Ah dat is dus Firesphere" :p
Ik begon er niet over ;) Reageerde er wel op ;) (Ik heb trouwens ook consequent gezegd dat ik "Hans de koe" was, herkent ook iedereen :P )

[ Voor 13% gewijzigd door Firesphere op 15-05-2013 16:00 ]

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

TheNephilim schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:58:
Heb al een tijdje niet met Microsoft Office gewerkt. Ben toch stiekem wel benieuwd naar versie 2013! :o

---

Ben bezig met het afronden van een website, kom ik in Firefox weer wat raars tegen :o

[afbeelding]

[afbeelding]

Er gaat ergens iets niet goed, gewoon Google Fonts, dus niks exotisch.
Wie gebruikt er dan nog Firefox 20? Lame! :+

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Korben schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:01:
[...]

Wie gebruikt er dan nog Firefox 20? Lame! :+
Haha hij doet net updaten naar 21, bij het bekijken van 'Over...' :9

Ach, zelfs nu IE niet moelijk doet gaan we met FF dus lekker aan de gang :o

---

Edit: Wtf :X

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CHdeL1o9ddFgY4G7Wbzb95ET/full.png

Terwijl er toch echt 30px in de stylesheet staat :+

[ Voor 21% gewijzigd door TheNephilim op 15-05-2013 16:06 ]

• OkkE

OkkE

TheNephilim schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:02:
Ach, zelfs nu IE niet moelijk doet gaan we met FF dus lekker aan de gang :o
Vraag ik me toch af wat voor CSS (of HTML) je gebruikt. :? Nog nooit meegemaakt dat het zo ontzettend mis ging in nieuwe Firefox, maar wel goed in Chrome (en IE)...

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

OkkE schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:07:
[...]

Vraag ik me toch af wat voor CSS (of HTML) je gebruikt. :? Nog nooit meegemaakt dat het zo ontzettend mis ging in nieuwe Firefox, maar wel goed in Chrome (en IE)...
Haha, een font-size: 700; veroorzaakte het probleem. Dat moest natuurlijk font-weight: 700; zijn :F

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-11 16:03
Is Firefox dan exacter in het parsen van de CSS? Lijkt er wel op, ik heb de laatste tijd meer van dit soort foutjes meegemaakt waarbij alles in Chrome wel werkt, maar in Firefox niet.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:17

DeluxZ

Livin' the good life

TheNephilim schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:09:
[...]

Haha, een font-size: 700; veroorzaakte het probleem. Dat moest natuurlijk font-weight: 700; zijn :F
Facepalm moment :F

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

bdalenoord schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:12:
Is Firefox dan exacter in het parsen van de CSS? Lijkt er wel op, ik heb de laatste tijd meer van dit soort foutjes meegemaakt waarbij alles in Chrome wel werkt, maar in Firefox niet.
Nou blijkbaar interpreteert Firefox font-size: 30px; font-size: 700; als font-size: 700px;, terwijl Chrome geen font-size zonder eenheid accepteert. Dus je zou kunnen zeggen dat Chrome exacter is.
Yup, ik had het gelukkig (voor mijn doen) snel genoeg door :+

---

Oef, gisteren kon ik om half 9 nog met m'n vriendin langs de piercer en was dus laat thuis. Vanavond weer overwerken, dus er blijft niet veel vrije tijd over :/

[ Voor 12% gewijzigd door TheNephilim op 15-05-2013 16:15 ]

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 16:21
TheNephilim schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:15:
... gisteren kon ik om half 9 nog met m'n vriendin langs de piercer ...
Prins albert laten steken, of iets minder uitdagend? :)

RTFM!

Verwijderd

_Moe_ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:19:
[...]

Het was misschien een piercing voor zijn vriendin ;)

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Firesphere schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:51:
[...]

Kijk aan;
https://www.sharelatex.com/templates/presentations/

Ja dus, ik maak presentaties op google docs of in LaTeX dus.
:o
Mijn leraar natuurkunde is echt geweldig. Hij maakt zijn presentaties dus in LaTeX. Ik herken die stijl uit duizenden (tweede)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:20:
[...]

Het was misschien een piercing voor zijn vriendin ;)
Klopt, een ring boven in het oor. :+ Tenminste, dat is de bedoeling, nu is het nog een knopje.

Ik heb zelf een piercing in m'n lip, m'n vriendin is jaloers maar zit met haar sport. :Y)

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Appelhappen?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

[...]

Z'n Willem-Alexander bedoel je?

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

F.West98 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:21:
[...]

:o
Mijn leraar natuurkunde is echt geweldig. Hij maakt zijn presentaties dus in LaTeX. Ik herken die stijl uit duizenden (tweede)
Dus, verslagen voor natuurkunde in LaTeX maken en je hebt gratis pluspunten :Y

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
[...]

Laatst iemand tegengekomen die dat tot 2 keer toe bij zichzelf had gedaan. Apart figuur. :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:30:
[...]

Z'n Willem-Alexander bedoel je?
:)F
_O- _O- _O-

• Caelorum
Gropah schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 15:47:
Omdat IMO PowerPoint voor mij best aardig werkt. Ik een windows laptop heb (Linux werkt echt niet relaxed op dat ding). LaTeX echt enorm kut werkt vind ik, vooral voor grafische doeleinden (je weet wel.. sheets). En omdat het kan. Het presentatiebestand is alleen voor mij bedoelt. Niemand anders heeft het nodig. En als ze het wel nodig hebben sla ik het wel op als PDF.

Overigens meteen een van de weinige dingen waar ik mij aan erger. Ik wil een pagina per animatie per slide in mijn pdf, maar PP kan alleen per slide doen :/
Ik gebruik animaties overigens puur en alleen om dingen duidelijker te maken. Dus alleen appear en dissappear. Geen fancy shit die van mijn verhaal afleid.

• P-Storm
  • Laatst online: 21:35
PrisonerOfPain schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 16:31:
[...]

Laatst iemand tegengekomen die dat tot 2 keer toe bij zichzelf had gedaan. Apart figuur. :X
Brrr dat zou ik niet doen. Zowel laten zetten als zelf zetten. :X

Bah ik haat het als mijn hobby servertje het zomaar begeeft. Een voordeel is dat ik nog een reserve voeding over had :)

En ik ben benieuwd wat Google met Google I/O uit hun hoge hoed toveren. Het waren geen schokkende dingen dat ik las in de nieuwspost maar toch blijf ik benieuwd. Nog anderhalf uurtje wachten totdat de starting keynote begint.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Iemand een linkje naar een livestream? Of is die er niet?
Kon iig niets vinden

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

F.West98 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:08:
Iemand een linkje naar een livestream? Of is die er niet?
Kon iig niets vinden
https://developers.google.com/events/io/ :?

• OkkE

OkkE

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Wauw. Waarom staat die niet gewoon bij google als ik zoek op Google IO 2013 livestream :X

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

F.West98 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:13:
[...]

Wauw. Waarom staat die niet gewoon bij google als ik zoek op Google IO 2013 livestream :X
3e resultaat....

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Hier niet :?

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Als het maar niet 1 grote google glass fest wordt. Ik heb toch zo'n broertje dood aan dat ding en de mogelijke privacy issues.

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:23
Gropah schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:49:
Als het maar niet 1 grote google glass fest wordt. Ik heb toch zo'n broertje dood aan dat ding en de mogelijke privacy issues.
Privacy :') Alsof dat nog bestaat anno 2013.

• Megamind
Gropah schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 17:49:
Wat denk je dat er gebeurd dan? Dat iedereen foto's en video's maakt? Je weet dat ie maar max 30s video's maakt, en je kan dat maar een paar keer doen voordat de batterij leeg is.

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Megamind schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:40:
[...]

Wat denk je dat er gebeurd dan? Dat iedereen foto's en video's maakt? Je weet dat ie maar max 30s video's maakt, en je kan dat maar een paar keer doen voordat de batterij leeg is.
En je denkt niet dat google random beelden snatched van de camera om te analyseren oid? Ik voel me er gewoon niet prettig bij om 24/7 een camera op mij gericht te hebben/krijgen. Als ik dat wil wordt ik wel populair en zorg ik ervoor dat ik een real-life docu krijg oid.

• Avalaxy
Waarom zou Google het interessant vinden om een echt persoon (= kost veel geld) naar filmpjes van jou te laten kijken die iemand via z'n bril heeft gemaakt terwijl jij je in een publieke ruimte bevindt :? Doe je zulke interessante dingen?

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Avalaxy schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:46:
Waarom zou Google het interessant vinden om een echt persoon (= kost veel geld) naar filmpjes van jou te laten kijken die iemand via z'n bril heeft gemaakt terwijl jij je in een publieke ruimte bevindt :? Doe je zulke interessante dingen?
Alsof algoritme tegenwoordig niet goed genoeg zijn om intressante dingen te ontdekken. Daarnaast wil ik gewoon niet dat als iemand mij zo maar ziet, google daardoor weet dat ik daar ben. Google hoeft het niet te weten en nog erger, ik weet niet dat ze het weten.

• Megamind
Gropah schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 19:49:
[...]

Alsof algoritme tegenwoordig niet goed genoeg zijn om intressante dingen te ontdekken. Daarnaast wil ik gewoon niet dat als iemand mij zo maar ziet, google daardoor weet dat ik daar ben. Google hoeft het niet te weten en nog erger, ik weet niet dat ze het weten.
En al die straatcamera's en bewakingscamera's? Die hangen immers ook overal. En ga naar een concert/bar oid en er worden constant foto's om je heen gemaakt.

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-09 16:26
Thanks. Weer een half uur van mijn tijd verspild...

• Archiebald
  • Laatst online: 28-11 08:28
Ik ben opzoek naar een boek over SOLID principles (als iemand nog een goede tip heeft, graag!) en kom dit boek tegen:
http://catalogue.pearsone...0,1144,0131857258,00.html
Heeft er iemand ervaring met dit boek? Zo ja, kun je er misschien wat meer over vertellen?

• BikkelZ

BikkelZ

CMD+Z

Ach zelfs de grootste miepers over mobiele telefoons hebben er nu eentje, een stel bejaarden daar gelaten. Ben nu Rainbow's End van Vernor Vinge aan het lezen en wat het verhaal te kort komt maakt hij goed door een heel geloofwaardige beschrijving van de nabije toekomst te geven met draagbare computers met VR overlays en dat soort zaken.

Over tien jaar ben je gewoon dom zonder computer in of op je hoofd. Gewoon letterlijk dommer dan een drager.

[ Voor 4% gewijzigd door BikkelZ op 15-05-2013 20:57 ]

iOS developer

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Archiebald schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:55:
Ik ben opzoek naar een boek over SOLID principles (als iemand nog een goede tip heeft, graag!) en kom dit boek tegen:
Heeft er iemand ervaring met dit boek? Zo ja, kun je er misschien wat meer over vertellen?
Ik heb Clean Code gelezen van diezelfde auteur. Hij houdt er soms wat rare denkwijzen op na. Hij is bijvoorbeeld heel negatief over commentaar en pleit voor het splitsen van algoritmes in kleine functies waardoor je de draad kwijt raakt.

Voor boeken en vragen daarover is er apart boeken topic: [Alg] Centraal boekentopic - part II

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Megamind schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:47:
[...]

En al die straatcamera's en bewakingscamera's? Die hangen immers ook overal. En ga naar een concert/bar oid en er worden constant foto's om je heen gemaakt.
Dat er vanuit overheidswegen, ook met veel privacy vraagstukken omgeven, overal cameras hangen wil nog niet zeggen dat het dan maar prima is dat iedereen je overal maar filmt. Ik vind het bij concerten geen probleem hoor, maar sta toch een beetje raar te kijken als iemand mij zomaar op de foto zet op straat. :)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Avalaxy
BikkelZ schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:56:

Over tien jaar ben je gewoon dom zonder computer in of op je hoofd. Gewoon letterlijk dommer dan een drager.
Overdreven. Ik heb de laatste jaren heel vaak uitspraken gehoord dat de wereld er over 10~15 jaar extreem anders uitziet, maar van al die dingen is nog steeds niks uitgekomen. Zo vliegen we nog steeds niet met vliegende auto's rond bijvoorbeeld. Dat we over 10 jaar allemaal een computer op of zelfs in ons hoofd zouden hebben is gewoon onzin.

Overigens zal de techniek er vast zijn, net zoals we nu electische auto's hebben, smartphones in een horloge, etc., maar al die dingen blijven voor een niche. Google Glass gaat ook de komende jaren zeker niet mainstream worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Avalaxy op 15-05-2013 21:17 ]

• Daos
  • Niet online
Misschien wel autonoom rijden/vliegen. De Russische Shuttle kloon Buran vloog in de jaren 80 al autonoom. Autonoom vliegen is ook al geprobeerd door Air France maar mislukt: YouTube: Autopilot Crash

edit: Metro's rijden soms al vol-automatisch. Lijstje: Wikipedia: List of driverless trains

[ Voor 23% gewijzigd door Daos op 15-05-2013 21:30 ]

• Avalaxy
Zoals ik zei: de techniek is er wel, maar ik hoor en zie telkens allemaal wilde voorspellingen dat iedereen over 10 jaar [vul maar in] doet/heeft. Ik denk dat veel mensen, kijkend naar hoe snel alles is gegaan de afgelopen 20 jaar, te optimistisch zijn over hoe die groei toe zal nemen/aanhouden.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Archiebald schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 20:55:
Het staat nog op mijn lijst maar het is het boek dat me al honderd keer is aangeraden. Voor veel bloggers lijkt Uncle Bob een heilige.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Weer zoooo typisch: Net vandaag - tijdens de Google IO - is mijn internetverbinding hier op het appartement rampzalig. :(

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Straks nog even naar de webtrends kijken van Google I/O en dan slapen.

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Voor de mensen die niet zonder Hans kunnen, Hans heeft een vriendinnetje. Alleen... Nu nog een naam!
https://www.dropbox.com/s...2013-05-15%2022.19.56.jpg

Meer van Hans haar vriendinnetje:
https://www.dropbox.com/s...2013-05-15%2022.23.23.jpg

Suggesties zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Firesphere op 15-05-2013 22:38 ]

• Daos
  • Niet online
Grietje

• Ryur
  • Laatst online: 28-11 19:18
Firesphere schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:37:
Voor de mensen die niet zonder Hans kunnen, Hans heeft een vriendinnetje. Alleen... Nu nog een naam!
https://www.dropbox.com/s...2013-05-15%2022.19.56.jpg

Meer van Hans haar vriendinnetje:
https://www.dropbox.com/s...2013-05-15%2022.23.23.jpg

Suggesties zijn welkom!
Ga je je avatar nu steeds omwisselen tussen Hans & "Grietje"? :)

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ryur schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:49:
[...]

Ga je je avatar nu steeds omwisselen tussen Hans & "Grietje"? :)
Nee, en "Grietje" wordt het ook echt niet, ik zoek iets beters. Een echt goede naam voor Hans haar vriendinnetje.
Hans is bi geloof ik :X

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Jaja, ze waren broertjes van elkaar ... Hans en Chrietje Titulaer.

/finkers

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Milka

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kenneth schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 23:52:
Jaja, ze waren broertjes van elkaar ... Hans en Chrietje Titulaer.

/finkers
_/-\o_ Geweldige woordkunstenaar is die kerel :P
Erg jammer dat hij is gestopt met zijn shows. Gelukkig zijn laatste show live mee mogen maken. Finkers is een van mijn helden :)
Daos schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 21:04:
[...]
Ik heb Clean Code gelezen van diezelfde auteur. Hij houdt er soms wat rare denkwijzen op na. Hij is bijvoorbeeld heel negatief over commentaar en pleit voor het splitsen van algoritmes in kleine functies waardoor je de draad kwijt raakt.
Clean Code is een redelijk briljant boek, je hoeft het in een boek ook niet altijd eens te zijn met iemand ;) Er staan inderdaad dingen in die te ver gaan, maar het opsplitsen in kleine functies is iets wat in eerste instantie "overbodig" lijkt, maar je op termijn echt wel profijt gaat opleveren.

Zodra je kleine functies gebruikt en je houdt aan het single responsibility principe hoeft je code niet direct complexer te worden. Vaak merk je dat als je een blokje code van comment voorziet (iets als: here happens this or that) je al meerdere acties aan het uitvoeren bent in 1 functie. Als je dit stukje dan isoleert naar een eigen functie (met de naam DoThisOrThat) is direct duidelijk wat er gebeurt zonder dat je met een implementatie geconfronteerd wordt.

Sinds ik dit principe wat strenger aan het toepassen ben (check regelmatig op code complexity in Visual Studio en zorg dat ik onder een bepaald getal blijf) krijg ik korte, duidelijke en herbruikbare functies :) Het is dan ineens geen pretje meer om te kijken naar code van andere mensen die vrolijk 100 regels+ in een functie ketsen (en in 1 functie heel veel (verschillende) acties uitvoeren). Probleem is dat als je daar 1 klein dingetje van wil recyclen je dat dan alsnog moet isoleren (en mensen die daar geen ster in zijn, zoals de ontwikkelaar van die betreffende code, zijn eerder geneigd een kopie te trekken van de logica).

Daarnaast vind ik het ontwikkelen met kleine functies soms ook sneller gaan omdat je de function flow al kunt opzetten (dus de onderlinge calls) zonder dat je direct de implementatie hoeft te schrijven. Je kunt dus al een heel stuk framework/bedrading neergooien. Ook testen van losse delen van je implementatie is makkelijker.

Zolang je het niet overdrijft is het maken van korte functies absoluut een verbetering van je code stijl. Uiteraard zijn er uitzonderingen waar het minder nuttig is, maar over het algemeen is het kort houden van je functies iets wat zichzelf terugbetaalt. En de hoeveelheid functies in een class wen je aan, grotendeels is private/protected. In het begin heb je snel het gevoel van "goh wat een lading functies", maar als je eenmaal hebt ervaren wat de voordelen zijn neem je die hoeveelheid op de koop toe.

Ik hecht zelf veel waarde aan dit principe en krijg tot nu toe de meeste wel overtuigd van de kracht van dit principe. Na toepassing zijn de meeste overtuigd en je ziet direct een gedragsverandering :)

Heb nu Agile Principles in C# van hem liggen, heb wat hoofdstukken gemarkeerd die ik zeker wil lezen omdat die in een code review besproken werden (gelukkig deden we een groot deel al goed :) ). Heb het idee dat dat boekje wat taaiere stof is :+

Verwijderd

Kritiek geven op andermans code is toch nooit leuk he. Ik doe het meestal om de persoon in kwestie te helpen maar ik vrees dat ze mij soms als een bedweter zien. Hoe gaan jullie daar mee om?

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 08:59:
Kritiek geven op andermans code is toch nooit leuk he. Ik doe het meestal om de persoon in kwestie te helpen maar ik vrees dat ze mij soms als een bedweter zien. Hoe gaan jullie daar mee om?
Als het onderbouwd is zie ik geen probleem. Pas wel op dat je niet te veel over opmaak/syntax gaat klagen. Zelf kan ik het altijd wel waarderen als iemand mijn code kritisch bekijken en met mij in discussie gaat :)

Ik zou het ook niet altijd kritiek noemen, maar meer overleg/sparren, klinkt meteen een stukje vriendelijker. Het mooiste zou zijn als je met een vraag kunt beginnen, gewoon vragen waarom iemand iets op een bepaalde manier heeft opgelost, soms heb je geluk en zien ze zelf al het probleem :)

• Evilbee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 07:40
Aangeven dat ze ook altijd constructief commentaar op jou code mogen geven.

LinkedIn - Collega worden?

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 15:47

Hoogie2004

Whohooooo

Goed onderbouwd commentaar is imho nooit iets op tegen. Je kan altijd netjes aandragen of een suggestie maken of iets niet beter anders kan worden opgelost. De developer waartegen je het zegt ook de mogelijkheid geven om zijn implementatie uit te leggen, misschien heeft hij met een reden een bepaalde implementatie gekozen.

Uiteindelijk werk je samen voor een zo goed mogelijk eindproduct, en als je totaal geen kritiek kunt hebben (mits onderbouwd ofcourse) dan weet ik niet of je wel in een team thuishoort... Persoonlijk waardeer ik het zelfs heel erg als mensen mij nieuwe inzichten geven over mijn code, en ik zal mijn inzichten ook delen met anderen als ik denk dat zij iets kunnen verbeteren :)

[ Voor 15% gewijzigd door Hoogie2004 op 16-05-2013 09:15 ]

My iRacing profile | Strava

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

|:( Lekker dagje troep ruimen van een andere developer.

Moet een voorstel doen voor een nieuwe functionaliteit en moet hiervoor even iets van een andere ontwikkelaar bekijken (omdat ik daar op aan moet sluiten)... Wat een drama zeg... Ik loop functioneel al redelijk over (het is best complexe materie op functioneel gebied), maar vervolgens lijkt er technisch nog veel minder van te kloppen. Zucht...

Krijg nu al validatie fouten op het scherm als "Je moet Nederland kiezen" terwijl Nederland al is gekozen... Joepie! :/ Ben er niet echt rouwig om dat deze developer is opgestapt...

Verwijderd

Het probleem is dat ik hier samenwerk met een stagair die eigenlijk uit de studierichting systeem- en netwerkbeheer komt. Ik zeg niet dat hij niet kan programmeren, maar ik heb zo wel de indruk dat hij een bepaald inzicht mist. Ik probeer mijn klassen en methods steeds zodanig te schrijven dat ze met verschillende soorten objecten kunnen werken.

Een klein voorbeeldje: In ons project werken we met 4 grote entiteiten. Ik probeer een class/method zodanig te schrijven dat die overweg kan met elk van deze entiteiten en wanneer er later nieuwe bijkomen zou dit ook moeten werken. Hij daarentegen, schrijft voor elk van deze entiteiten een eigen method waarbij dus een hoop gecopy-paste moet worden.

Ik probeer hem dan uit te leggen waarom mijn manier van werken beter is als je kijkt naar het onderhoud van de applicatie en hij gaat er wel mee akkoord, maar ergens zie ik dat hij denkt "och, bemoei je met je eigen zaken".

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Nou ja, het is toch maar een stagiair, laat hem liever koffie halen. :+

• Archiebald
  • Laatst online: 28-11 08:28
Bij ons zit het in de workflow van de workitems.
Een andere ontwikkelaar moet eerst naar een puntje gekeken hebben voordat het workitem op done kan. We controleren meer of de functionaliteit werkt zoals het hoort en of er unit testen zijn (mocht dat van toepassing zijn). Bij belangrijke items gaan we er wat dieper op in.
Als er dan iets raars blijkt te zijn, dan wordt er altijd wel gevraagd waarom er voor die constructie is gekozen. Vaak zat dat het gebeurd dat er tijdens de review iets naar voren komt wat nog aangepast moet worden, dat kan dan code zelf zijn maar ook comments.

Doordat het er bij ons zo ingebakken zit, is het bij ons geen issue meer om elkaar aan te spreken

[ Voor 5% gewijzigd door Archiebald op 16-05-2013 09:35 ]

Verwijderd

Davio schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:30:
Nou ja, het is toch maar een stagiair, laat hem liever koffie halen. :+
Ik ben zelf ook nog maar stagair en dat is waarschijnlijk de reden dat hij zo'n zaken van mij niet wil aannemen. Onlangs hebben we allebei een soort van evaluatiegesprek gehad met onze directe teamcoach. Die vertelde mij dat er voor mij niet echt veel punten van verbetering waren, ik moest enkel wat meer nadenken over de naamegeving van mijn methods. Hij vertelde mij dat hij tegen de andere stagair wat meer te vertellen had.

Over het algemeen zijn ze heel tevreden van mij aangezien ik effectief nadenk over hoe de code op een zo goed mogelijke manier geschreven kan worden en nadenk alvorens code te beginnen tikken. Ik denk dat daar het grootste verschil tussen mij en de andere stagair zit.

/ verkapte zie-mij-awesome-wezen-post :+

offtopic:
Ik weet maar al te goed dat ik zelf ook nog veel bij te leren heb in vergelijking tot het Devschuur meubilair

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is gewoon even wennen. Je moet er zelf ook een beetje open voor staan en niet meteen in de verdediging schieten. Zo heb ik ook gehad dat mijn code door een Junior gereviewed werdt, en die mag wat mij betreft ook gewoon commentaar hebben op mijn code, dan kan je er gewoon over praten waarom je iets op een bepaalde manier gedaan hebt. Het is juist goed dat er eens iemand naar je code kijkt vanuit een ander perspectief.

Als iemand dan iets opvalt kan het of gewoon een slordigheid/fout zijn, of als je het goed uit kan leggen waarom je iets gedaan hebt kan de ander er wat van leren. Zo is het gewoon een Win/Win situatie.

Je moet vooral proberen te vermijden dat iemand het idee krijgt dat het bedoeld is om af te kraken, of dat het een ramp is als je eens wat verkeerd doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Woy op 16-05-2013 09:37 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1 ... 85 ... 188 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.