Ik mag hopen dat de 4 grote entiteiten iets delen als een interface of base-class. Als dat het geval is kun je hem wijzen op het principe van programmeren tegen een interface/base-type.Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:28:
Een klein voorbeeldje: In ons project werken we met 4 grote entiteiten. Ik probeer een class/method zodanig te schrijven dat die overweg kan met elk van deze entiteiten en wanneer er later nieuwe bijkomen zou dit ook moeten werken. Hij daarentegen, schrijft voor elk van deze entiteiten een eigen method waarbij dus een hoop gecopy-paste moet worden.
Wat ook wel eens wil helpen is gewoon een uurtje extreme programmen. Schuif bij hem aan en kijk met hem mee terwijl hij de code aanpast. Ga zelf niet zijn code aanpassen (of citeren wat hij moet typen), maar geef hem aanwijzingen. Wat heel erg helpt is vragen stellen. Niet zeggen: "hier kun je beter dit of dat doen" maar meer "goh, je doet hier 4x hetzelfde, kijkende naar de basis class, kun je dan niet iets maken dat het in een keer doet?". Door het te vragen trigger je een bepaald denk-proces wat de volgende keer in een vergelijkbare situatie waarschijnlijk de nieuwe mindset triggert
Dat kan ook jouw interpretatie zijnIk probeer hem dan uit te leggen waarom mijn manier van werken beter is als je kijkt naar het onderhoud van de applicatie en hij gaat er wel mee akkoord, maar ergens zie ik dat hij denkt "och, bemoei je met je eigen zaken".
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.