Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 188 Laatste
Acties:
  • 530.729 views

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:28:
Een klein voorbeeldje: In ons project werken we met 4 grote entiteiten. Ik probeer een class/method zodanig te schrijven dat die overweg kan met elk van deze entiteiten en wanneer er later nieuwe bijkomen zou dit ook moeten werken. Hij daarentegen, schrijft voor elk van deze entiteiten een eigen method waarbij dus een hoop gecopy-paste moet worden.
Ik mag hopen dat de 4 grote entiteiten iets delen als een interface of base-class. Als dat het geval is kun je hem wijzen op het principe van programmeren tegen een interface/base-type. :)

Wat ook wel eens wil helpen is gewoon een uurtje extreme programmen. Schuif bij hem aan en kijk met hem mee terwijl hij de code aanpast. Ga zelf niet zijn code aanpassen (of citeren wat hij moet typen), maar geef hem aanwijzingen. Wat heel erg helpt is vragen stellen. Niet zeggen: "hier kun je beter dit of dat doen" maar meer "goh, je doet hier 4x hetzelfde, kijkende naar de basis class, kun je dan niet iets maken dat het in een keer doet?". Door het te vragen trigger je een bepaald denk-proces wat de volgende keer in een vergelijkbare situatie waarschijnlijk de nieuwe mindset triggert :) Ik heb dit meerdere keren toegepast en het lijkt goed te werken. Door samen te werken en niet direct een antwoord voor te schotelen maak je iemand nieuwsgierig en creatief, hij heeft dan ook minder snel het idee het fout te doen :)
Ik probeer hem dan uit te leggen waarom mijn manier van werken beter is als je kijkt naar het onderhoud van de applicatie en hij gaat er wel mee akkoord, maar ergens zie ik dat hij denkt "och, bemoei je met je eigen zaken".
Dat kan ook jouw interpretatie zijn ;) Ik dacht het ook bij mijn nieuwe collega, dat hij mij een beetje opdringerig vond, maar vaak was het ook een signaal dat het hem even boven de pet ging. Sommige mensen nemen dan een beetje afstand of slaan dicht.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24
Zo, kleine optimalisatie doorgevoerd: de meestgebruikte pagina in een van onze webapps laadt nu in minder dan een seconde in plaats van 15 seconden. Wat zullen m'n gebruikertjes weer blij zijn :*)

Roomba E5 te koop

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Woy schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:36:
[...]
Je moet vooral proberen te vermijden dat iemand het idee krijgt dat het bedoeld is om af te kraken, of dat het een ramp is als je eens wat verkeerd doet.
Dat is zeker erg belangrijk :) Daarnaast moet je iemand die net begint ook laten beseffen dat het niet erg is als je iets niet weet. Ik krijg ook regelmatig van minder ervaren ontwikkelaars te horen "goh, daar was ik nooit zelf op gekomen". Ik geef dan altijd aan dat zoiets ook (nog) niet verwacht wordt, het zou gek zijn als iemand die net afstudeert al hele complexe algoritmes of architectuur in elkaar kan zetten.

Het kunnen begrijpen van complexe zaken vind ik veel belangrijker. Ik denk graag mee over complexe zaken en stuur graag aan bij de implementatie, maar het daadwerkelijk begrijpen van die zaken is iets wat ze toch echt zelf moeten doen :) Gelukkig kan ik het redelijk goed overbrengen en begrijpt men meestal wel wat er gedaan is en kunnen ze uit de voeten met de complexere zaken zodra ze zijn opgezet/uitgewerkt.

Zelfvertrouwen is bij veel starters erg laag en ze willen te snel op een hoog niveau zitten. Ik heb mijzelf aangeleerd daarom geregeld complimentjes te geven en ook aan te geven dat hij voor zijn niveau erg goed bezig is en vanzelf moeilijkere dingen zelfstandig kan oppakken :)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Davio
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 16:46
Wordt het probleem met de stagiair niet gewoon veroorzaakt doordat er geen duidelijk FO/TO is?

Of misschien wel, maar dat het erg strikt is? Je kan hem niet kwalijk nemen dat hij zich richt op de 4 hoofdentiteiten als nergens genoemd staat dat het er misschien meer zouden kunnen zijn. En als hij ook niet weet dat de 4 entiteiten in werkelijkheid sub-entiteiten zijn, tja...

Hij zal misschien ook wel zoiets hebben van: "Dat hadden ze mij ook wel eens mogen vertellen". Dat jij meer kennis van het domein hebt kan ook bedreigend voor hem zijn. Daarom moet je duidelijk maken dat jullie het samen op proberen te lossen.

Ga er ook niet zomaar vanuit dat jouw oplossing de beste is, want het is erg leuk als je zo OO bezig bent en alles lekker abstract maakt, maar dat kan het ook weer onnodig complex maken en dan kom je weer terug bij het FO/TO.

Verwijderd

.Gertjan. schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:38:
[...]

Ik mag hopen dat de 4 grote entiteiten iets delen als een interface of base-class. Als dat het geval is kun je hem wijzen op het principe van programmeren tegen een interface/base-type. :)

Wat ook wel eens wil helpen is gewoon een uurtje extreme programmen. Schuif bij hem aan en kijk met hem mee terwijl hij de code aanpast. Ga zelf niet zijn code aanpassen (of citeren wat hij moet typen), maar geef hem aanwijzingen. Wat heel erg helpt is vragen stellen. Niet zeggen: "hier kun je beter dit of dat doen" maar meer "goh, je doet hier 4x hetzelfde, kijkende naar de basis class, kun je dan niet iets maken dat het in een keer doet?". Door het te vragen trigger je een bepaald denk-proces wat de volgende keer in een vergelijkbare situatie waarschijnlijk de nieuwe mindset triggert :) Ik heb dit meerdere keren toegepast en het lijkt goed te werken. Door samen te werken en niet direct een antwoord voor te schotelen maak je iemand nieuwsgierig en creatief, hij heeft dan ook minder snel het idee het fout te doen :)
Misschien moet ik dat eens proberen ja. Onlangs heb ik het ook eens andersom gedaan: Een andere (junior) collega die hier pas is beginnen werken vroeg als hij even mee mocht kijken naar mijn code terwijl ik aan het programmeren was. Af en toe vroeg ik hem waarom ik een bepaalde keuze maakte zodat hij het kon uitleggen. Daarnaast vroeg ik hem ook wat de volgende stap zou zijn en legde ik hem uit waarom hij al dan niet juist was.

Achteraf gaf hij aan dat hij blij was dat ik het op die manier had aangepakt en hij weer het een en ander had bijgeleerd. En toen was mijn dag goed :)
[...]

Dat kan ook jouw interpretatie zijn ;) Ik dacht het ook bij mijn nieuwe collega, dat hij mij een beetje opdringerig vond, maar vaak was het ook een signaal dat het hem even boven de pet ging. Sommige mensen nemen dan een beetje afstand of slaan dicht.
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik heb hem aangegeven dat ik die "kritiek" ook niet geef om hem te pesten of omdat ik neerkijk op hem en heb ook aangegeven dat wanneer hij denkt dat er iets verbeterd kan worden aan mijn code, hij dit ook mag zeggen.

Verwijderd

Davio schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:46:
Wordt het probleem met de stagiair niet gewoon veroorzaakt doordat er geen duidelijk FO/TO is?

Of misschien wel, maar dat het erg strikt is? Je kan hem niet kwalijk nemen dat hij zich richt op de 4 hoofdentiteiten als nergens genoemd staat dat het er misschien meer zouden kunnen zijn. En als hij ook niet weet dat de 4 entiteiten in werkelijkheid sub-entiteiten zijn, tja...

Hij zal misschien ook wel zoiets hebben van: "Dat hadden ze mij ook wel eens mogen vertellen". Dat jij meer kennis van het domein hebt kan ook bedreigend voor hem zijn. Daarom moet je duidelijk maken dat jullie het samen op proberen te lossen.

Ga er ook niet zomaar vanuit dat jouw oplossing de beste is, want het is erg leuk als je zo OO bezig bent en alles lekker abstract maakt, maar dat kan het ook weer onnodig complex maken en dan kom je weer terug bij het FO/TO.
Ik neem aan dat FO/TO op Functionele Analyse en Technische Analyse oid slaan?
Dat zou best kunnen ja. Het project waar we allebei aan werken is een proof-of-concept applicatie. Er is nagenoeg geen documentatie over wat er precies verwacht wordt buiten een documentje met mockups. Ik ben mijn stage pas begonnen na hem en op dat moment was het eigenlijk vrij onduidelijk over hoe de applicatie structureel in elkaar zou zitten.

Ik heb er dan even de tijd voor genomen om het een en ander op papier te schetsen en heb deze aanpak even overlopen met mijn teamcoach die zei dat dit een goed idee was en we het inderdaad best op die manier implementeerden. Daarna heb ik mij even rond de tafel gezet met de andere stagair en hebben we de taken wat verdeeld.

Op dit moment gaat het nog maar over 4 entiteiten en de kans dat het er meer worden is vrij klein aangezien het om een proof-of-concept applicatie gaat waar waarschijnlijk toch niet meer aan verder gewerkt zal worden. Het is de eerste applicatie binnen het bedrijf die met deze nieuwe technologie gemaakt wordt en de volgende applicaties die op deze technologie gebouwd zullen worden zullen dus deze app als voorbeeld nemen.. Daarom lijkt het mij handig dat we onze applicatie zou bouwen dat bepaalde onderdelen in nieuwe applicaties kunnen worden overgenomen.

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:48:
[...]

Misschien moet ik dat eens proberen ja. Onlangs heb ik het ook eens andersom gedaan: Een andere (junior) collega die hier pas is beginnen werken vroeg als hij even mee mocht kijken naar mijn code terwijl ik aan het programmeren was. Af en toe vroeg ik hem waarom ik een bepaalde keuze maakte zodat hij het kon uitleggen. Daarnaast vroeg ik hem ook wat de volgende stap zou zijn en legde ik hem uit waarom hij al dan niet juist was.

Achteraf gaf hij aan dat hij blij was dat ik het op die manier had aangepakt en hij weer het een en ander had bijgeleerd. En toen was mijn dag goed :)
Die techniek werkt inderdaad ook :) Pas ik ook wel eens toe. Dan loopt iemand ergens tegenaan en vraag ik hem even in de code te stappen (vaak mijn code) en te vragen waarom ik zoiets heb gedaan. Of als er iets gevraagd wordt wat ik al een keertje opgelost heb (bijvoorbeeld bepaalde patterns), dan wijs ik ook naar code en vraag ik waarom ik zoiets gedaan heb.

Dit is ook nuttig voor mijzelf omdat ik zo gechallenged wordt op mijn kennis/werk en mogelijk ook weer tot nieuwe inzichten kom
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik heb hem aangegeven dat ik die "kritiek" ook niet geef om hem te pesten of omdat ik neerkijk op hem en heb ook aangegeven dat wanneer hij denkt dat er iets verbeterd kan worden aan mijn code, hij dit ook mag zeggen.
:) Vind het wel leuk om te zien dat je zelf als stagiair bezig bent anderen op weg te helpen :) Doet mij denken aan de start van mijn eigen loopbaan. Ik haalde ook altijd erg veel voldoening uit het samenwerken met andere mensen en ze verder helpen. De inkt van mijn eerste arbeidscontract was nog niet opgedroogd of ik had al 2 stagiairs die ik technisch mocht begeleiden.

Het leuke was dat ik ze daadwerkelijk iets te leren had :) Ze hadden vaak niet eens door dat ik ook maar net begonnen was. Over het algemeen presenteerde ik ze geen hele lappen code, maar ging ik met ze zitten om samen naar het probleem te kijken en hielp ik hun gedachten op gang zodat ze uiteindelijk zelf het probleem konden oplossen. Dat stuk heb ik altijd het leukste gevonden in het vak, ik ben dan ook zo ontzettend blij dat ik binnenkort een junior als aanwinst heb :9 Vind het leuk om mensen te zien groeien :)

@Davio: Een FD/TD zal denk ik maar gedeeltelijk helpen. Een TD is niet altijd gedetailleerd genoeg om bepaalde problemen te voorkomen. Er zijn wel bedrijven waar het TD alles voorkauwt, maar bij wat kleinere projecten wordt echt niet iedere class+function uitgeschreven in een TD :) Daar zul je zelf het SOLID principe moeten toepassen zodra je gaat coderen.
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven verdomd weinig gedetailleerde TD's te schrijven, vaak schrijf ik technisch wel een story uit, maar de daadwerkelijke objecten uitschrijven in een TD gebeurt bijna nooit. Denk dat ik ook ruzie met mijn klanten krijg als ik vuistdikke TD's ga uitschrijven :+

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-11 15:14

ZaZ

Tweakers abonnee

Daos schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 21:21:
Misschien wel autonoom rijden/vliegen. De Russische Shuttle kloon Buran vloog in de jaren 80 al autonoom. Autonoom vliegen is ook al geprobeerd door Air France maar mislukt: YouTube: Autopilot Crash

edit: Metro's rijden soms al vol-automatisch. Lijstje: Wikipedia: List of driverless trains
Dat filmpje van die Air France is niet autonoom vliegen.
Dat was een vliegshow waar ze gingen demonstreren dat wanneer je de engines op idle zette en met de neus op max angle of attack, dat het vliegtuig zelf als noodsysteem zelf een situatie creerde dat ie altijd lift bleef genereren. De fout die de piloten maakte was dat ze op 30 meter zouden moeten vliegen (hoger dan de bomen), maar ze vlogen op 30 feet.
Daarbij gingen ze te laat naar full power waardoor het opstijgen te laat begon.
Toen ging ie over de bovenkant van de bomen waardoor er takken en zooi in de motoren kwam en die hielden het toen voor gezien.
Met dat heb je genoeg ingredienten om het vliegtuig op te laten houden met vliegen.

Lekker op de bank

• Davio
Nu ja, je moet natuurlijk wel duidelijk voor ogen hebben wat voor applicatie je aan het maken bent. Is het strikt proof-of-concept-achtig om te demonstreren: "Kijk, dit werkt in de praktijk, maar kijk verder maar niet naar de source" dan kun je de documentatie best achterwege laten.

Maar zoals ik het begrijp is het een applicatie wat later als voorbeeld gebruikt gaat worden en dan moet je er toch voor zorgen dat het niet zomaar een zandbak is waar je van alles en nog wat in hebt uitgeprobeerd, maar dat het toch vrij gestructureerd is. En dat bewaak je met een degelijke FO/FA. Het geeft je gewoon net iets meer houvast.

Je kan wel zeggen: "Voor dit project zijn 4 entiteiten afdoende, maar misschien dat het er ooit eventueel meer zouden kunnen worden", maar dat is veel te vaag. Een goed project begint met een duidelijke afbakening van wat je precies wilt bereiken, dan kun je ook beter je voortgang controleren en loop je minder risico op wildgroei.

Ik heb teveel projecten meegemaakt waar gaandeweg nog van alles en nog wat bij moest en is uitgehaald, dat je daar, juist met dit soort proof-of-concept-achtige dingen voor moet waken. Want als het concept uiteindelijk slaagt en je er daadwerkelijk mee verder gaat wil je niet verder bouwen als de basis niet goed is.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-11 19:55

TheNephilim

Wtfuzzle

Ideaal, elke ochtend om 8u de gordijnen open, dan ben ik zo wakker! ^^

video: HomeWizard: nooit meer van de bank af

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 16:16
TheNephilim schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:24:
Ideaal, elke ochtend om 8u de gordijnen open, dan ben ik zo wakker! ^^

video: HomeWizard: nooit meer van de bank af
Daar heb je toch een vriendin/vrouw voor ? :+

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Best title for a question on stackoverflow evar: This seems like a bug in studio or compilator

Nothing to see here!

• El_kingo
  • Laatst online: 17-03 11:17
Firesphere schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 22:37:
Voor de mensen die niet zonder Hans kunnen, Hans heeft een vriendinnetje. Alleen... Nu nog een naam!
https://www.dropbox.com/s...2013-05-15%2022.19.56.jpg

Meer van Hans haar vriendinnetje:
https://www.dropbox.com/s...2013-05-15%2022.23.23.jpg

Suggesties zijn welkom!
Dit schreeuwt natuurlijk om:
Afbeeldingslocatie: http://www.cartoonnetwork.co.uk/sites/www.cartoonnetwork.co.uk/files/blogs/cow-4.png

¡Supercow al rescate!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Onbegrijpelijk dat iemand besluit te gaan developen en absoluut geen idee heeft hoe references werken... Nu zegt button1_Click eigenlijk al genoeg, maar komop... Als je de basis principes niet helemaal lijkt te beheersen moet je misschien eerst even een boekje lezen ofzo... :/

Mooiste is dat er meteen een studio of compilator bug wordt aangenomen... :X

Coding by StackOverflow lijkt een nieuwe rage te zijn ofzo... Gewoon ergens aan beginnen en vervolgens bij ieder probleem waar je tegen aanloopt een vraag op SO pleuren... Zijn post-history zegt eigenlijk al genoeg :X

• Kayr
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-09 16:01
.Gertjan. schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 10:52:
[...]

Onbegrijpelijk dat iemand besluit te gaan developen en absoluut geen idee heeft hoe references werken... Nu zegt button1_Click eigenlijk al genoeg, maar komop... Als je de basis principes niet helemaal lijkt te beheersen moet je misschien eerst even een boekje lezen ofzo... :/

Mooiste is dat er meteen een studio of compilator bug wordt aangenomen... :X

Coding by StackOverflow lijkt een nieuwe rage te zijn ofzo... Gewoon ergens aan beginnen en vervolgens bij ieder probleem waar je tegen aanloopt een vraag op SO pleuren... Zijn post-history zegt eigenlijk al genoeg :X
El Compilateur :+

Verwijderd

En deze indier denkt Ali G te zijn 8)7
vijay here

i got into another problem from ma previous post

• Rutix
Grappig ik voegde net een comment aan zijn question toe dat SO niet een code factory is :P.

Nothing to see here!

• Kips
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 16:05
grrrrrrrr.....

aankomend weekend een weekend weg met scouting. ik netjes een aanhanger geregeld, belt de eigenaar van dat ding net op: "hij is dood... oh, en ik heb geen tijd om wat anders te regelen, dus.. euh.. succes!"

Ik haat het als mensen van hun probleem mijn probleem maken... om hulp vragen is prima, maar niet zonder te kijken over de schutting flikkeren met de boodschap "zoek het lekker uit!"... door dit geintje ben ik, met uitzondering van een paar uur slaap vannacht, vanaf heden in 1 streep t/m zaterdagavond aan 't rennen om alles alsnog geregeld te krijgen :(

en het is pas donderdag :O

ps. de eigenaar van de aanhanger gaat mee aankomend weekend... dat wordt lachen :X

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Kips schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:12:
ps. de eigenaar van de aanhanger gaat mee aankomend weekend... dat wordt lachen :X
Gewoon zijn eigen troep laten dragen en weigeren hem de nieuwe aanhanger te laten gebruiken :+

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
grrrrrrrr.....

aankomend weekend een weekend weg met scouting. ik netjes een aanhanger geregeld, belt de eigenaar van dat ding net op: "hij is dood... oh, en ik heb geen tijd om wat anders te regelen, dus.. euh.. succes!"

Ik haat het als mensen van hun probleem mijn probleem maken... om hulp vragen is prima, maar niet zonder te kijken over de schutting flikkeren met de boodschap "zoek het lekker uit!"... door dit geintje ben ik, met uitzondering van een paar uur slaap vannacht, vanaf heden in 1 streep t/m zaterdagavond aan 't rennen om alles alsnog geregeld te krijgen :(

Dus je leent een aanhanger bij die gast, waarschijnlijk voor niks, die merkt dat ie stuk is en dan vind jij het vreemd dat hij geen nieuwe regelt? Lekker gedachtegang, natuurlijk is het jouw probleem 8)7

• El_kingo
  • Laatst online: 17-03 11:17
grrrrrrrr.....

Je kunt toch gewoon een aanhanger huren?
www.boedelbak.nl, kost wat maar heb je ook wat!

• Kips
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-11 16:05
Megamind schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:16:
[...]

Dus je leent een aanhanger bij die gast, waarschijnlijk voor niks, die merkt dat ie stuk is en dan vind jij het vreemd dat hij geen nieuwe regelt? Lekker gedachtegang, natuurlijk is het jouw probleem 8)7
hij is een van de gasten die mee gaat en zou de aanhanger regelen... misschien was dat niet helemaal duidelijk...
El_kingo schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:17:
[...]

Je kunt toch gewoon een aanhanger huren?
www.boedelbak.nl, kost wat maar heb je ook wat!
Scouting he, dan moet 't zo min mogelijk kosten... O-)
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:23:
[...]

Je kent niet toevallig iemand die een aanhangwagen heeft?
Anders eens een kijkje nemen bij http://www.boels.nl/ en aanverwanten.
Het is inmiddels geregeld... wilde alleen ff de frustratie over de manier waarop kwijt ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Kips op 16-05-2013 11:25 ]

Verwijderd

Kips schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:21:
[...]

hij is een van de gasten die mee gaat en zou de aanhanger regelen... misschien was dat niet helemaal duidelijk...

[...]

Scouting he, dan moet 't zo min mogelijk kosten... O-)
Je kent niet toevallig iemand die een aanhangwagen heeft?
Anders eens een kijkje nemen bij http://www.boels.nl/ en aanverwanten.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
of iemand die een citybox huurt? dan kun je gratis (of goedkoop, verschilt per vestiging) een aanhangwagen lenen...

hoe kan een aanhangwagen trouwens "ineens" dood zijn? het is praktisch gezien een plank met 2 wielen eronder... als die dood gaat zie je dat ruim van tevoren aankomen normaal gesproken (tenzij hij een aanrijding heeft gehad)

[ Voor 49% gewijzigd door P.O. Box op 16-05-2013 11:26 ]

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-11 18:55
Een aanhanger regelen is toch niet zo moeilijk? Ik heb in ieder geval altijd meer moeite met mensen vinden die er mee willen/kunnen rijden. Maar een aanhanger op zich kan ik zo van tientallen verschillende mensen lenen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• _Moe_
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 16:21
Ozzie schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 11:32:
Een aanhanger regelen is toch niet zo moeilijk? Ik heb in ieder geval altijd meer moeite met mensen vinden die er mee willen/kunnen rijden. Maar een aanhanger op zich kan ik zo van tientallen verschillende mensen lenen.
Dat was nu ook mijn gedacht eigenlijk. Kan me niet voorstellen dat je met je scouting niet vaker een aanhangwagen nodig hebt. Wij hebben er bij ons op de chiro zelf een aangekocht wat ook niet verkeerd is denk ik, zo een grote kost is dit nu ook weer niet.

RTFM!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Blegh wat een dag. Zit hier met een paar honderd a4-tjes documentatie op schoot (SEPA definities, ze heten niet voor niets PAIN), kijk ondertussen naar brakke code waar ik straks iets in moet pluggen en ben ondertussen aan het klooien met een server die weigert te luisteren naar een aantal aangeknoopte IP's...

Is het al weekend? :/

Vooral die server zit mij dwars... Ding draait bij Hetzner en heeft een subnetje gekregen, allemaal leuk en aardig, maar het werkt niet zoals het moet. Zo nu en dan reageren de subnet adressen niet, pings geven timeouts en alles wat daar draait reageert niet meer.

Zodra je het hoofd IP van de server (buiten die range) aanroept schieten ineens de pings en tracerts door op de subnets en werkt alles weer een tijdje naar behoren. Maar na verloop van tijd stoppen de subnet adressen weer en kun je het trucje van voren af aan starten... Soms komt de handel ook weer "up" na verloop van tijd... Echt geen flauw idee wat er mis gaat, Hetzner wijst vrolijk naar ARP en zegt dat we het maar moeten uitzoeken omdat het een configuratie fout zou zijn op onze server omdat deze volgens hen niet luistert naar de ARP requests... :/ Heb gewoon gedaan wat bij een andere partij prima werkte en zou niet eens weten hoe ik dit moet verklooien :?

Ergo, ik snap er geen HOL van en wordt redelijk chagrijnig van dit geklooi...

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Ik gok een windows omgeving, dit klinkt als een gevalletje powermanagement op een NIC.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Rutix
Lekker kapsalon op net. Nu weer met een tintelend bek aan het werk ^__^

Nothing to see here!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Rutix schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:51:
Haha kapsalon als lunch, dat heb ik nog nooit gedaan :+ Meestal eet ik die shit pre- of post-zuipen.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Haha, er lijkt langzaam een nieuwe rage te ontstaan hier op kantoor: foto's van elkaar omzetten naar gekke animate gifs. Hilarisch! 8)7 :D

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

OkkE schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:01:
Haha, er lijkt langzaam een nieuwe rage te ontstaan hier op kantoor: foto's van elkaar omzetten naar gekke animate gifs. Hilarisch! 8)7 :D
picture or it didn't happen! :D

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

kwaakvaak_v2 schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:33:
Ik gok een windows omgeving, dit klinkt als een gevalletje powermanagement op een NIC.
Dacht ik ook, maar het blijft vreemd dat het primaire adres wel blijft reageren. Ik dacht eerst ook aan een soort wake-on-lan achtig iets, maar spelen met de powermanagement settings heeft weinig geholpen.

Net nog even een mailtje gewaagd aan het hele verhaal, maar ze houden vol dat het bij ons ligt... Ze geven aan een strikte koppeling op IP/MAC te hebben en dat wij maar goed moeten luisteren op de server. Nu heb ik handmatig de MAC aan een van de subnet-ip gekoppeld om te kijken wat de machine daar van gaat vinden. Maar het lijkt erop dat dat ook niet werkt... :z
Rutix schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 12:51:
:9 ik heb mijn calorieën-max gisteren bereikt na een lekkere kapsalon :9
Je voelt je aderen gewoon protesteren :+

Verwijderd

Sinds wanneer kan je een kapsalon eten? Gekke Nederlanders 8)7

• OkkE

OkkE

Er zijn dingen die je beter niet online kunt zetten. ;)
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:15:
Sinds 2003 schijnbaar. :Y)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Ozzie
OkkE schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:01:
Kan dat makkelijk? Das ook wel leuk voor hier op kantoor :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Fuck zoeken op "porn", "boobies" of wat dan ook. Gewoon zoeken op "foto" en bam! boobs.

Sta je dan als demo een afbeelding te uploaden van google images in je webapp.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Safe search aanzetten volgende keer?

• _Moe_
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:15:
Die hebben ze hier ook al wel enkele jaren hoor.

RTFM!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Ik betrapte me er gisteren op dat ik commentaar zat te schrijven in JavaScript en toen ik er over na ging denken realiseerde ik me dat ik dat inderdaad nog best vaak doe in JavaScript. Vinden jullie de syntax van JavaScript altijd self-explaining genoeg?

iOS developer

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Gamebuster schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:22:
Fuck zoeken op "porn", "boobies" of wat dan ook. Gewoon zoeken op "foto" en bam! boobs.

Sta je dan als demo een afbeelding te uploaden van google images in je webapp.
Personalized search anyone? :Y)

• Ozzie
Sh4wn schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:25:
[...]

Personalized search anyone? :Y)
Bij mij geen tieten iig als ik 'foto' zoek :")

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:56
Ozzie schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:17:
[...]

http://blingee.com/ :)

• OkkE

OkkE

Ozzie schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:17:
Geen idee, wij gebruiken hier op werk allemaal Photoshop. :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-11 18:17
Ozzie schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:30:
[...]
Hier wel :X En vreemd genoeg ook van Beatrix en Obama ;(

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Ozzie schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:30:
[...]

SafeSearch stond inderdaad uit; Na inschakelen geen vrouwelijke delen meer.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• _Moe_
BikkelZ schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:24:
Ik betrapte me er gisteren op dat ik commentaar zat te schrijven in JavaScript en toen ik er over na ging denken realiseerde ik me dat ik dat inderdaad nog best vaak doe in JavaScript. Vinden jullie de syntax van JavaScript altijd self-explaining genoeg?
Eigenlijk wel ja. Ik ben het alleen gewoon om grote hoeveelheden commentaar bij mijn code te schrijven. Voor moest het ooit zo zijn dat een derde partij zich op de code moet gooien.
Ik persoonlijk vind het niet fijn om doorheen de code van een ander te ploeteren zonder een woordje uitleg en wil hier dan ook graag de volgende gebruikers van besparen.

RTFM!

• Megamind
_Moe_ schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:35:
[...]

Eigenlijk wel ja. Ik ben het alleen gewoon om grote hoeveelheden commentaar bij mijn code te schrijven. Voor moest het ooit zo zijn dat een derde partij zich op de code moet gooien.
Ik persoonlijk vind het niet fijn om doorheen de code van een ander te ploeteren zonder een woordje uitleg en wil hier dan ook graag de volgende gebruikers van besparen.
Of het nou JS of elke andere willekeurige taal is, aan de hand van input/output en de naam van de functie kan je nooit wijs worden waar het over gaat.

Net nog 1 klasse gekregen van maar 2950 regels, zonder commentaar.

• ZpAz
  • Laatst online: 22:28
Megamind schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:39:
[...]

Of het nou JS of elke andere willekeurige taal is, aan de hand van input/output en de naam van de functie kan je nooit wijs worden waar het over gaat.

Disagree. Functies één ding laten doen en duidelijke en beschrijvende naamgeving voor zowel je functie als je variabele namen is vaak al erg duidelijk.

1 klasse met 2950 regels. Seriously. Die houd zich denk ik niet in het single responsibility princiepe.

[ Voor 9% gewijzigd door ZpAz op 16-05-2013 13:43 ]

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Megamind
ZpAz schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:41:
[...]

Disagree. Functies één ding laten doen en duidelijke en beschrijvende naamgeving voor zowel je functie als je variabele namen is vaak al erg duidelijk.
Maar is het duidelijk genoeg :+, niet altijd IMO.

• ZpAz
  • Laatst online: 22:28
Yeah, dat ligt hem bij een klasse met bijna 3k regels denk ik eerder aan de klasse. Wat doet die klasse allemaal wel niet? En hoe heet dat ding? :) Volgens mij kan je zoiets minstens opdelen in meerdere stukken.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 15:47

Hoogie2004

Whohooooo

ZpAz schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:43:
Yeah, dat ligt hem bij een klasse met bijna 3k regels denk ik eerder aan de klasse. Wat doet die klasse allemaal wel niet? En hoe heet dat ding? :) Volgens mij kan je zoiets minstens opdelen in meerdere stukken.
Zoek maar uit wat ie doet :+
http://www.classnamer.com/

My iRacing profile | Strava

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ZpAz schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:43:
Niets mis met een class van 3k regels. Kom je zo aan als je veel inner classes definieert. Voor elke poep en scheet een class maken is ook niet heel onderhoudbaar.

• PrisonerOfPain
ZpAz schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:41:
[...]

Persoonlijk maakt documentatie me niet zo heel veel uit, dingen waar ik het meestal bij mis zijn non-obvious dingen. Vanaf welke threads word wat aangeroepen? Welke assumptions worden daarover gemaakt? Welke lock guard wat? Vooral de interactie tussen threads is over het algemeen lastig te destileren uit enkel de source.
1 klasse met 2950 regels. Seriously. Die houd zich denk ik niet in het single responsibility princiepe.
We hebben d'r hier genoeg van 8k+, maar daar heeft de dev-omgeving ook mee te maken. Files toevoegen maakt integrations lastiger (perforce) en compiletimes langer (C++).

• Caelorum
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:10:
[...] We hebben d'r hier genoeg van 8k+, maar daar heeft de dev-omgeving ook mee te maken. Files toevoegen maakt integrations lastiger (perforce) en compiletimes langer (C++).
Jij zit in de games industrie toch? Had sowieso al het idee dat daar de functions wat langer zijn. IEts met het aanroepen van functies dat performance kost enzo? (voel iets over een klok en klepel aankomen ^^)
Doen jullie ook nog veel aan overerving of wordt het allemaal via composition gedaan?

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 16-05-2013 14:16 ]

• PrisonerOfPain
EddoH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:06:
[...]

Niets mis met een class van 3k regels. Kom je zo aan als je veel inner classes definieert. Voor elke poep en scheet een class maken is ook niet heel onderhoudbaar.
Hoeveel developers hebben jullie? Ik ben benieuwd of dit weer een native-vs-managed ding is, of dat 't aan andere dingen ligt?

• Megamind
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:10:

We hebben d'r hier genoeg van 8k+, maar daar heeft de dev-omgeving ook mee te maken. Files toevoegen maakt integrations lastiger (perforce) en compiletimes langer (C++).
Het zijn vooral de mensen die uit C++ komen en dan C# gaan schrijven, krijg je dit soort dingen, weet niet waarom eigenlijk...

Maar dit is een klasse die iets doet met direct memory access, een intern protocool dat hier gebruikt wordt.

Maarja heb er ook nog één die 1000 regels is en een ini file parsed :+

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:15:
[...]

Hoeveel developers hebben jullie? Ik ben benieuwd of dit weer een native-vs-managed ding is, of dat 't aan andere dingen ligt?
Sinds kort 5, maar mijn statement geldt ook bij mijn vorige baan waar het er 100+ waren :)

Kijk voor de grap eens in de Android source code. Genoeg grote klasses.

[ Voor 9% gewijzigd door EddoH op 16-05-2013 14:23 ]

• PrisonerOfPain
Caelorum schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:15:
[...]

Jij zat in de games industrie toch? Had sowieso al het idee dat daar de functions wat langer zijn. IEts met het aanroepen van functies dat performance kost enzo?
Doen jullie ook nog veel aan overerving of wordt het allemaal via composition gedaan?
Ligt een beetje aan het systeem, in de high performance systemen worden design patterns gezien als iets vies. Maar het entity systeem is bijvoorbeeld weer zo'n typisch overcomplicated desgn ding geworden.

We gebruiken wel moderne software practices, vrijwel overal. Het probleem is alleen dat 't je data flow over het algemeen enorm onduidelijk or gewoon stupide maakt (levels diepe function chains, pointer chasing etc). Games zijn vooral een data probleem en design patterns & OOP zijn een oplossing voor code problemen. Wij willen een zo snel & vloeiend mogelijke data-flow. Als dat door allemaal getters in mini classjes moet is dat bagger traag en enorm onduidelijk. Zelfde met public/private/protected, het liefste heb je gewoon al je data public omdat je d'r dan tenminste bij kunt.

Als je dat soort code naar SPUs moet porten word:

code:
1
foo->bar->baz->x

iets als
code:
1
2
3
4
dmaBlockGet(&foo);
dmaBlockGet(&foo->bar);
dmaBlockGet(&foo->bar->baz);
dmaBlockGet(&foo->bar->baz->z);

Terwijl ideaal gezien je zoiets wilt hebben
code:
1
float x[100];

Wat zoiets word:
code:
1
dmaBlockget(x, 100);

Dan heb je in een get 100 dingen, in plaats van dat je 4 keer blocked-get per element. Op een normale CPU zouden dat praktisch allemaal cache-misses zijn (worst case 200-400 cycles per stuk), terwijl het tweede voorbeeld gewoon in je L2 of L1 cache (2-3cy of 20-40cy) past en nog netjes geprefetched kan worden.

Dat zijn dingen waar je in een managed omgeving vrijwel helemaal niet over nagedacht word (omdat 't amper een probleem is) voor LOB applicaties.

Grote functies kunnen er ook aan liggen dat er over het algmeen veel data over en weer gestuurd word

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-11 02:35

Firesphere

Yoshis before Hoshis

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• PrisonerOfPain
Toelichting: in die ~400 cycles zou je met een beetje proppen iets minder dan 100 bounding box vs. bounding box tests kunnen doen.

• Heikanu
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38
Wat zou dat moeten zijn? Hij doet hier vrij weinig / blijft alleen maar laden..

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Heikanu schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:45:
[...]

Wat zou dat moeten zijn? Hij doet hier vrij weinig / blijft alleen maar laden..
Een maze, besturen met je telefoon of met de pijltjes.

Ik gok dat'ie vooral werkt in chrome (het blijft google ;) )

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Caelorum
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:26:
[...] Games zijn vooral een data probleem en design patterns & OOP zijn een oplossing voor code problemen. Wij willen een zo snel & vloeiend mogelijke data-flow.[...]
Hmm.. Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, maar nu je het zegt..
Zo zie je maar weer... Hoeveel je ook leest over dit soort onderwerpen je weet eigenlijk uiteindelijk nog niets ^^

Misschien toch nog maar een master achter deze aan stoppen, al vermoed ik dat mijn vriendin dat niet ziet zitten.

• Infinitive
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09-2023
Een probleem is eigenlijk dat het machinegeheugen niet getypeerd is. Een processor weet dus niet wat pointers zijn, en naar wat voor data zo een pointer verwijst. Je zou dan namelijk kunnen specificeren dat valide pointers worden geprefetched als een hint-bit gezet is. Met 64-bit-aligned geheugen heb je nog wel een bitje over in een pointer.

putStr $ map (x -> chr $ round $ 21/2 * x^3 - 92 * x^2 + 503/2 * x - 105) [1..4]

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

Caelorum schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:48:
[...]

Hmm.. Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, maar nu je het zegt..
Zo zie je maar weer... Hoeveel je ook leest over dit soort onderwerpen je weet eigenlijk uiteindelijk nog niets ^^

Misschien toch nog maar een master achter deze aan stoppen, al vermoed ik dat mijn vriendin dat niet ziet zitten.
Je kunt beter heel erg goed in één ding zijn dan enkel middelmatig in een heleboel onderwerpen. Wellicht weet PrisonerOfPain geen snars van transactie-isolatie en hoe je deadlocks moet voorkomen, maar dat hoeft hij ook niet echt.

Andersom, als je LOB-applicaties ontwikkelt, is het dan erg nuttig om te weten hoeveel cycles een bepaalde bewerking in beslag neemt, zodat je je code kunt gaan micro-optimaliseren? Tenzij je bijzonder performance-kritieke code schrijft (en dat is niet erg waarschijnlijk bij een LOB-applicatie), is dat niet erg relevant.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Heikanu
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:38
Firesphere schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:46:
[...]

Een maze, besturen met je telefoon of met de pijltjes.

Ik gok dat'ie vooral werkt in chrome (het blijft google ;) )
In Chrome staat hij ook al kwartiertje te laden :9

Verwijderd

_Moe_ schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 13:23:
[...]

Die hebben ze hier ook al wel enkele jaren hoor.
Dat ben ik echt nog nergens tegengekomen. Ik werk zelfs in een frituur in de weekends en ook daar heb ik dat nog nooit gehoord.
[...]

2950 regels voor 1 klasse lijkt mij nu toch wel een beetje te veel van het goeie. Wat staat er allemaal in en hoe noemt ze?

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

[...]

Ik denk dat jij liever mijn code zonder commentaar hebt dan die code mét commentaar. Niet dat ik mezelf zo geweldig vind maar ik werk precies het zelfde als mensen wiens code ik ook zonder comments kan begrijpen en dat heeft gewoon met een bepaalde manier van werken te maken. Misschien dat mijn niveau in JavaScript gewoon nog te laag is om het als een vloeiend verhaal te kunnen lezen zoals ik met C# doe en ooit PHP deed.

Denk wel dat er een enorm verschil is tussen bedrijfsautomatisering en webprojecten (dingen die heel dicht bij elkaar liggen naar mijn mening) en meer performance/hardware gerichte zaken zoals games, embedded en drivers. Geen zin om 2000 regels aan wiskunde te gaan lezen zonder enige duiding.

Ik ken inderdaad twee ex C++ programmeurs en die maakten inderdaad van die monolitische functies.

[ Voor 6% gewijzigd door BikkelZ op 16-05-2013 15:06 ]

iOS developer

• _Moe_
Verwijderd schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:04:
[...]

Dat ben ik echt nog nergens tegengekomen. Ik werk zelfs in een frituur in de weekends en ook daar heb ik dat nog nooit gehoord.
Je moet het dan ook bij de betere kebabzaak bestellen :+

RTFM!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Infinitive schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:53:
[...]

Een probleem is eigenlijk dat het machinegeheugen niet getypeerd is. Een processor weet dus niet wat pointers zijn, en naar wat voor data zo een pointer verwijst. Je zou dan namelijk kunnen specificeren dat valide pointers worden geprefetched als een hint-bit gezet is. Met 64-bit-aligned geheugen heb je nog wel een bitje over in een pointer.
Dan nog ben je er niet, foo->bar ligt misschien wel 160 bytes verder dan het begin van foo. Moet de prefetcher dan heel foo gaan inladen als ie een pointer tegenkomt? En hoe groot is zo'n foo dan?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Korben schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 14:56:
[...]

Je kunt beter heel erg goed in één ding zijn dan enkel middelmatig in een heleboel onderwerpen. Wellicht weet PrisonerOfPain geen snars van transactie-isolatie en hoe je deadlocks moet voorkomen, maar dat hoeft hij ook niet echt.

Andersom, als je LOB-applicaties ontwikkelt, is het dan erg nuttig om te weten hoeveel cycles een bepaalde bewerking in beslag neemt, zodat je je code kunt gaan micro-optimaliseren? Tenzij je bijzonder performance-kritieke code schrijft (en dat is niet erg waarschijnlijk bij een LOB-applicatie), is dat niet erg relevant.
Beetje kort door de bocht he :) Beter een one-trick-pony zijn dan breed inzetbaar? Neemt niet weg dat je natuurlijk niet alles kunt weten en overal eene xpert in kunt zijn.

Daarnaast denk ik wel dat PrisonerOfPain weet hoe je een deadlock voorkomt ;)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gewoon alles singlethreaded maken. Weg concurrency problemen :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Geef het een hippe naam en we hebben een nieuwe programming-hype, ala Node-Js ;)
SoloThreadz! Speed up debugging by 1337%! No more concurrency problems!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:40
Fijn dat eclipse ook laat weten dat het geen rechten heeft om te schrijven....

Verwijderd

.oisyn schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:10:
[...]

Dan nog ben je er niet, foo->bar ligt misschien wel 160 bytes verder dan het begin van foo. Moet de prefetcher dan heel foo gaan inladen als ie een pointer tegenkomt? En hoe groot is zo'n foo dan?
Het wordt nog erger als alles op de heap staat...

Stroustrup heeft daar wat onderzoek naar gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://bulldozer00.files.wordpress.com/2012/02/vector-list-perf.png
http://bulldozer00.com/2012/02/09/vectors-and-lists/ en http://channel9.msdn.com/...ne-Stroustrup-Cpp11-Style (van Stroustrup)

Bij mij contest-code verdubbelt de runtime als ik een stack gebruik met een std::deque in plaats van een std::vector., ondanks dat het reallocaten van een vector het fatsoenlijk schalen over meerdere cores behoorlijk tegen werkt. Het feit dat je geen cache misses meer hebt (of in elk geval significant minder) is gewoon een enorm voordeel.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11 13:15

Korben

() => {};

EddoH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:10:
[...]

Beetje kort door de bocht he :) Beter een one-trick-pony zijn dan breed inzetbaar? Neemt niet weg dat je natuurlijk niet alles kunt weten en overal eene xpert in kunt zijn.

One-trick-pony gaat ook wel kort door de bocht. Je moet zeker wel van een heleboel dingen wat weten, maar voor mij als LOB-developer is het niet zakelijk interessant om te weten hoe HLSL in elkaar zit en hoe ik daar het beste voor kan optimaliseren.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Daar heb je gelijk in, zo zwart is het natuurlijk niet. Ik vind het overigens wel jammer dat de IT in het algemeen zo breed en groot is geworden dat je helaas zelfs binnen 1 project niet kan weten hoe alle onderdelen werken. Zelf zou ik graag van alles weten hoe het in elkaar steekt, van compilers tot HLSL en alle web technologieën, maar dat is helaas niet te doen.

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Daarom hobby ik in de avond uren ook nog wat bij... Ik heb nu 1 C++ DirectX project waarin allerlei onderwerpen heb gestopt die ik altijd al heb willen leren. Dat helpt in mijn geval ook bij het ook daadwerkelijk realiseren en afronden van het project - (anders zit ik wat aan te klooien en is het project na een paar dagen doodgebloed). Ik snap ook wel dat iets heel stoers mbv DirectX maken veel tijd kost en dat je in je 1tje maar zover komt. Ik heb echter behoorlijk wat plezier als een klein onderdeel werkt of als ik weer een inzicht krijg wat mij enorm helpt, maar wat voor een ander misschien al gesneden koek is. Dat houd het voor mij leuk (hobbymatig) en gaat het niet als werk aanvoelen.

Ik heb al best veel dingen in C++ gemaakt die mij op mijn werk ook helpen bij het oplossen van problemen. Al is het maar een inzicht dat verkregen is op het gebied van architectuur, effectieve datastructures of performance optimalisatie. Programmeren tegen een lager abstractieniveau vereist nou eenmaal een andere vorm van creativiteit dan programmeren in een hoger abstractieniveau waar je vaak voor elke uitdaging de optie hebt uit meerdere frameworks.

[ Voor 25% gewijzigd door Laurens-R op 16-05-2013 15:57 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Daarnaast zijn we allemaal natuurlijk een beetje vakidioot. Ik zit nu al een paar avonden te rotzooien met functioneel programmeren in Haskell, gewoon omdat het kan. Geen flauw idee wat ik er zakelijk mee kan.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• PrisonerOfPain
EddoH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:36:
Daar heb je gelijk in, zo zwart is het natuurlijk niet. Ik vind het overigens wel jammer dat de IT in het algemeen zo breed en groot is geworden dat je helaas zelfs binnen 1 project niet kan weten hoe alle onderdelen werken. Zelf zou ik graag van alles weten hoe het in elkaar steekt, van compilers tot HLSL en alle web technologieën, maar dat is helaas niet te doen.
Moet je games gaan maken ;). De pipeline hier is atomic, en een web service, distributed over interne pcs. In de runtime hebben we op bepaalde paltformen onze eigen graphics drivers, physics, editor is WPF/ .net we hebben een in house compiler, SIMD, design patterns, in-house UI frameworks etc etc. D'r zijn maar weinig dingen die niet bij een game komen kijken :)

• PrisonerOfPain
EddoH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 15:10:
[...]
Ik ben anders ook heel goed in het produceren er van :o

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Maar het punt zit hem er juist in dat je (waarschijnlijk, geen idee hoe het er bij DICE aan toe gaat) in 1 team zit, en daar je 'ding' gaat doen. Ik ben juist weer bij een klein bedrijf gaan werken omdat je daar minder in een hokje zit, en van alles mag aanraken.

• PrisonerOfPain
Dit is een talk over webservers die op een box 10M requests per seconde willen kunnen halen, ze doen ongeveer dezelfde soort optimalisaties als die wij in de runtime doen.

YouTube: Shmoocon 2013 - C10M Defending The Internet At Scale#!
EddoH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:09:
Maar het punt zit hem er juist in dat je (waarschijnlijk, geen idee hoe het er bij DICE aan toe gaat) in 1 team zit, en daar je 'ding' gaat doen. Ik ben juist weer bij een klein bedrijf gaan werken omdat je daar minder in een hokje zit, en van alles mag aanraken.
Technisch gezien zit ik niet bij DICE maar bij Frostbite (aparte business unit in het zelfde pand) en ondanks dat ik in het rendering team zit is het mantra enorm "als het je niet bevalt, fix het". Ik zit vaak genoeg door .Net code te bladeren omdat ik editor extensions moet doen voor de runtime features, of pipeline code omdat ik m'n data in een ander formaat wil. Ik doe genoeg aanpassingen als iets met niet bevalt, en ik als ik webservers wil bouwen, dan ga ik dat lekker doen.

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42
kenneth schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:02:
Daarnaast zijn we allemaal natuurlijk een beetje vakidioot. Ik zit nu al een paar avonden te rotzooien met functioneel programmeren in Haskell, gewoon omdat het kan. Geen flauw idee wat ik er zakelijk mee kan.
Haha, ik zit net de tekst voor een vacature te reviewen, opgesteld door mijn baas en die vraagt om mensen met Haskell ervaring (en dan ook nog onder required skills) omdat je er (vermoed ik) leuk test automation mee kan doen, dus als je dat iets lijkt hoor ik het wel ;)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:14:
Technisch gezien zit ik niet bij DICE maar bij Frostbite (aparte business unit in het zelfde pand) en ondanks dat ik in het rendering team zit is het mantra enorm "als het je niet bevalt, fix het". Ik zit vaak genoeg door .Net code te bladeren omdat ik editor extensions moet doen voor de runtime features, of pipeline code omdat ik m'n data in een ander formaat wil. Ik doe genoeg aanpassingen als iets met niet bevalt, en ik als ik webservers wil bouwen, dan ga ik dat lekker doen.
`
Dat klinkt een stuk vrijer dan de grotere bedrijven/teams die ik gewend ben :)

• Davio
Voor wiskundige toepassingen lijkt functioneel programmeren me vrij ideaal, je kan dan heel mooi met lijsten werken.

• PrisonerOfPain
EddoH schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:19:
[...]

`
Dat klinkt een stuk vrijer dan de grotere bedrijven/teams die ik gewend ben :)
De bureaucratie bij sommige bedrijven waar wij mee in contact komen is echt om te huilen af en toe, gelukkig zijn ze hier niet zo moeilijk. Verder werken we uiteindelijk allemaal bij hetzelfde bedrijf, wat het ook wat dragelijker maakt natuurlijk :)

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wordt het geen zooitje als iedereen lukraak maar wat gaat veranderen?

• Ozzie
Daos schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:56:
Wordt het geen zooitje als iedereen lukraak maar wat gaat veranderen?
Op verschillende plekken dingen mogen veranderen betekent niet dat dat ook lukraak gebeurt he :) Je kan best s'ochtends in je stand up overleggen of iets veranderd mag worden. Of gewoon als je er tegen aanloopt als je met een klein team in dezelfde ruimte zit.

• PrisonerOfPain
Ozzie schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:01:
[...]

Op verschillende plekken dingen mogen veranderen betekent niet dat dat ook lukraak gebeurt he :) Je kan best s'ochtends in je stand up overleggen of iets veranderd mag worden. Of gewoon als je er tegen aanloopt als je met een klein team in dezelfde ruimte zit.
Aan onze website te zien hebben we op 't moment 44 mensen op 2 verschillende locaties, als het een klein probleem is dan vraag ik d'r niet om, grote problemen of features worden eerst overlegt.

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 16:14:
Dit is een talk over webservers die op een box 10M requests per seconde willen kunnen halen, ze doen ongeveer dezelfde soort optimalisaties als die wij in de runtime doen.

YouTube: Shmoocon 2013 - C10M Defending The Internet At Scale#!
Ik dacht dat verbindingen altijd worden toegewezen aan een poort en dat je maximaal ruim 65.000 open verbindingen kunt hebben.
Hoe kan hij het dan hebben over miljoenen gelijktijdige verbindingen?

• PrisonerOfPain
Jegorex schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:16:
[...]

Ik dacht dat verbindingen altijd worden toegewezen aan een poort en dat je maximaal ruim 65.000 open verbindingen kunt hebben.
Hoe kan hij het dan hebben over miljoenen gelijktijdige verbindingen?
Je kunt toch meerdere incoming connections hebben? Anders zou een webserver die op port 80 draait maar een user tegelijk kunnen servicen.

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
PrisonerOfPain schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:19:
[...]

Je kunt toch meerdere incoming connections hebben? Anders zou een webserver die op port 80 draait maar een user tegelijk kunnen servicen.
Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar hoe ik het voor me zag was dat iemand verbinding maakt met poort 80, de server geeft dan aan te kunnen verbinden op poort x waarna via die poort alle communicatie plaatsvindt en is poort 80 weer vrij voor een volgende inkomende verbinding.
Nu ik erover nadenk klinkt dit vrij dom en zullen firewalls het waarschijnlijk ook niet leuk vinden 8)7

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Aargh godverdomme wat heb ik een hekel aan het nieuwe DM notificatie systeem van t.net. Ik zit al een halve dag hier op t.net te browsen zonder ook maar enigszins door te hebben dat mensen mij een DM hebben gestuurd |:(

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Evenementen:
9 mei (hemelvaartsdag): Gesloten.
Ik was er bij, echt, de mooiste dag van m'n leven! :D

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 01:55

F.West98

Alweer 16 jaar hier

.oisyn schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:38:
Aargh godverdomme wat heb ik een hekel aan het nieuwe DM notificatie systeem van t.net. Ik zit al een halve dag hier op t.net te browsen zonder ook maar enigszins door te hebben dat mensen mij een DM hebben gestuurd |:(
Moet je net zoals NMe met Custom CSS die balk naar links doen O-)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• PrisonerOfPain
Jegorex schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:36:
[...]

Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar hoe ik het voor me zag was dat iemand verbinding maakt met poort 80, de server geeft dan aan te kunnen verbinden op poort x waarna via die poort alle communicatie plaatsvindt en is poort 80 weer vrij voor een volgende inkomende verbinding.
Nu ik erover nadenk klinkt dit vrij dom en zullen firewalls het waarschijnlijk ook niet leuk vinden 8)7
Even uit een presentatie gejat, maar dit is het grove idee achter een webserver uit 92 of zo

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
int cfd,fd=socket(PF_INET,SOCK_STREAM,IPPROTO_TCP);
struct sockaddr_in si;
si.sin_family=PF_INET;
inet_aton("127.0.0.1",&si.sin_addr);
si.sin_port=htons(80);

// Bind socket aan m'n IP adres & poort
bind(fd,(struct sockaddr*)si,sizeof si);

// Luister naar verkeer op deze socket
listen(fd);

// accept blocked tot 'ie een incoming connection heeft
while ((cfd=accept(fd,(struct sockaddr*)si,sizeof si)) != -1) 
{
    // fork maakt een duplicate van dit proces.
    // het huidige proces gaat nu door met nieuwe accept calls vanwege de continue
    // het child proces gaat nu data naar de socket schrijven
    if (fork()>0) continue; /* handle connection in a child process */

read_request(cfd); /* read(cfd,...) until "\r\n\r\n" */
    write(cfd,"200 OK HTTP/1.0\r\n\r\nThat’s it. You’re welcome.",19+27);
    close(cfd);
    exit(0); // kill het child proces
}

De presentatie: http://bulk.fefe.de/scalable-networking.pdf van toen men 10.000 concurrent connections probeerde te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door PrisonerOfPain op 16-05-2013 17:47 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

.oisyn schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:38:
Volgens mij gaan ze toch een geluidje afspelen? >:)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• TheNephilim
  • Laatst online: 27-11 19:55

TheNephilim

Wtfuzzle

Bezig met een webshop voor een postzegel verzamelaar! :+ Dat is weer eens wat anders.

Grappig dat hij gewoon een webshop op maat wil hebben, gaat heel goed uit de verf komen en zo is het makkelijk om fatsoenlijke filters te maken voor de verschillende postzegels.

Ben er alleen nog niet uit hoe ik de filters ga regelen; gewoon categorieën denk ik maar.
Pagina: 1 ... 86 ... 188 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.