Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzmic
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09 17:19
AcIDeR schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:30:
Hebben hier meer mensen laat van een easy die niet reageert bij benadering?

Via de app is hij gewoon te benaderen?
WouterG schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 00:09:
[...]

Ja, één keer gehad. Even losklikken en weer terugzetten en hij werkte weer.
Komt wel eens voor, maar is normaal gedrag (iig bij mij).
Als de sensor te lang 'iets detecteert' en het display daardoor lang aanblijft, zal de easy de nabijheids sensor uitschakelen (om het display te beschermen volgens Nefit, zie manual btw).

Bij mij kan er een deur in de buurt komen...
Even aanraken (touch bediening) en het werkt weer dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyWolters schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 11:20:
[...]

Als het goed is komt deze dit jaar nog naar Nederland,
mocht dat zo zijn, verkopen wij hem natuurlijk ook meteen!
Roy, heb je misschien enig idee of en wanneer de Honeywell Lyric in Nederland verkrijgbaar zal zijn????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiestor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-09 19:17

"Be brave, don't shave"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

wizzmic schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:16:
[...]

[...]

Komt wel eens voor, maar is normaal gedrag (iig bij mij).
Als de sensor te lang 'iets detecteert' en het display daardoor lang aanblijft, zal de easy de nabijheids sensor uitschakelen (om het display te beschermen volgens Nefit, zie manual btw).

Bij mij kan er een deur in de buurt komen...
Even aanraken (touch bediening) en het werkt weer dacht ik.
Nee dat was het niet bij mij, aanraken maakte hem niet wakker. Door een kast precies voor de sensor werkt bij mij de naderingssensor sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14

Tim Schuhmacher

abasios

Ik ben wel geintresseerd in een Tado ( http://www.tado.com ). Ik heb het instructiefilmpje voor de installatie bekeken maar ik vraag me af hoe het kastje aan de muur (daar waar nu mijn thermostaat zit) stroom krijgt. Nu heb ik zo'n enorm simpele honywell draaiknop. Zonder iets fancys wat stroom vreet. Maar die Tado zal meer stroom nodig hebben. Is de stroomvoorziening die er nu is voldoende?

Snap ik het goed dat de tado met de gateway communiceert en niet zelf direct met de router. En dat tado <> gateway niet over wifi gaat?

Edit:

Eerst had ik dat Duitse instructiefilmpje gezien. Dan schroef je dat tado op de muur op de plek van waar mijn huidige thermostaat nu zit. Ik veronderstel dat daar ook de temperatuuropname zit. Maar wat doen in het engelse instructiefilmpje die losse temperatuursensor dan nog?

[ Voor 22% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 06-09-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
WouterG schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 12:39:
[...]

Nee dat was het niet bij mij, aanraken maakte hem niet wakker. Door een kast precies voor de sensor werkt bij mij de naderingssensor sowieso niet.
Hoe ver staat die kast dan van je Easy vandaan?
Is het niet een beetje vreemd om een kast voor je thermostaat te zetten?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Hij hangt dichtbij een hoek, 30 cm schuin ervoor staat de kast nu. Niet ideaal maar een referentiemeting geeft aan dat de temperatuur toch redelijk overeenkomt met de ruimtetemperatuur.
Op het moment dat we het display nodig hebben gaan we hem toch aanraken om hoger/lager te zetten, ik mis de bewegingsmeter dus niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Ik ga binnenkort aan een nieuwe ketel en denk ook over een slimmere thermostaat. Er zijn er twee die er voor mij tussenuit springen: de Nest en de Thermosmart. De eerste doet volgens mij al veel goed. Maar mis toch een beetje een soort programmeermodus. Dat doet ie namelijk zelf? Helaas is het geen modulerende thermostaat. En dat gaat mijn ketel zeker wel ondersteunen. De thermosmart vind ik een leuk ding, komt uit nederland heeft wel ondersteuning voor OpenTherm en leert minder dan de Nest. Wat me het meest tegenstaat is het feit dat ik niet zeker weet of dit apparaat het over 5 jaar nog doet. De tekst van de website, Als Thermosmart onverhoopt stopt te bestaan, stopt ook de server voor de thermostaten. Dat betekent dat je Thermosmart onbruikbaar wordt. Terecht maken veel mensen zich daarover zorgen. baart me nogal wat zorgen over continuiteit. Ik neem bovendien aan dat het apparaat in dit geval wel als gewone thermostaat blijft werken. Gegevens worden overigens volgens hen niet aan derden ter beschikking gesteld, dat is bij Google's Nest een tikkie anders. Ik weet niet waar zij de gegevens voor gaan gebruiken. Dat is geen fijn idee.

Ik wacht nog even af wat de Nest gaat kosten. Op dit moment ligt in ieder geval mijn sympathie bij Thermosmart.

Honeywell's Lyric heb ik niet zoveel vertrouwen in. 'Toon' gaat em niet worden (geen klant) en andere oplossingen waar ik een abonnement voor moet aanschaffen vallen direct af. Zie ik nog alternatieven over het hoofd?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30

HeroS

SmartHome Nerd

Netatmo heeft ook een mooie thermostaat (zelf geen ervaringen mee).

https://www.netatmo.com/nl-NL/product/thermostat

Ik wacht nog even met een slimme thermostaat ophangen. De markt beweegd mij nog even te veel.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Misschien de Heatmiser. Die maakt geen gebruik van een website voor zover ik weet.
Kun je ook nog zelf wat spelen met de data. Ik weet niet of deze wel opentherm is.

[ Voor 4% gewijzigd door jobr op 12-09-2014 19:43 ]

• RoyWolters
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10-2021

RoyWolters

Bedrijfsaccount wifithermostaten
woutur schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:46:
Ik ga binnenkort aan een nieuwe ketel en denk ook over een slimmere thermostaat. Er zijn er twee die er voor mij tussenuit springen: de Nest en de Thermosmart. De eerste doet volgens mij al veel goed. Maar mis toch een beetje een soort programmeermodus. Dat doet ie namelijk zelf? Helaas is het geen modulerende thermostaat. En dat gaat mijn ketel zeker wel ondersteunen. De thermosmart vind ik een leuk ding, komt uit nederland heeft wel ondersteuning voor OpenTherm en leert minder dan de Nest. Wat me het meest tegenstaat is het feit dat ik niet zeker weet of dit apparaat het over 5 jaar nog doet. De tekst van de website, Als Thermosmart onverhoopt stopt te bestaan, stopt ook de server voor de thermostaten. Dat betekent dat je Thermosmart onbruikbaar wordt. Terecht maken veel mensen zich daarover zorgen. baart me nogal wat zorgen over continuiteit. Ik neem bovendien aan dat het apparaat in dit geval wel als gewone thermostaat blijft werken. Gegevens worden overigens volgens hen niet aan derden ter beschikking gesteld, dat is bij Google's Nest een tikkie anders. Ik weet niet waar zij de gegevens voor gaan gebruiken. Dat is geen fijn idee.

Ik wacht nog even af wat de Nest gaat kosten. Op dit moment ligt in ieder geval mijn sympathie bij Thermosmart.

Honeywell's Lyric heb ik niet zoveel vertrouwen in. 'Toon' gaat em niet worden (geen klant) en andere oplossingen waar ik een abonnement voor moet aanschaffen vallen direct af. Zie ik nog alternatieven over het hoofd?
Over een goede maand komt Honeywell met de nieuwe serie Round's
Deze ondersteunen ook Wifi, via hetzelfde platform als de evohome.
Deze gaat rond de € 140,- kosten.

wifithermostaten.nl - evohome.nu

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Telt een zelfbouw thermostaat ook mee in dit topic? Ik ben nu op basis van een aantal DS18S20 sensoren, een Raspberry PI en wat andere elektronica mijn eigen thermostaat aan het maken. Doel is om de twee thermostaten in de woonkamer te vervangen voor een overkoepelende die alles regelt.

Op dit moment heb ik een thermostaat hangen voor de ELGA warmtepomp en voor de ketel. Straks wil ik met 1 thermostaat eerst de zonneboiler voorrang geven om het huis te verwarmen, daarna de ELGA en pas als laatste de ketel. Mocht de ELGA het niet trekken dan gaan de ELGA en ketel straks in hybride bedrijf.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.R.Y.
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:14
Ik had ook een simpele thermostaat en Tado bestelt. Ik moest de Tado box bij me ketel hangen voor stroom vanuit me cv. Want me oude thermostaat werd niet voorzien van stroom.

De Tadobox hangt nu dus in me kast bij me cv. De oude thermostaat heb ik er af gehaald en de temperatuursensor op deze plek gehangen.

je krijgt een Tado gateway erbij die moet je connecten via je router. De Tadobox en communiceert met je gateway. Tot nu toe lijkt alles goed te werken bij me en wordt alles keurig bij gehouden. Even kijken hoe dit straks gaat in de winter als de dagen kouder worden
Tim Schuhmacher schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 14:55:
Ik ben wel geintresseerd in een Tado ( http://www.tado.com ). Ik heb het instructiefilmpje voor de installatie bekeken maar ik vraag me af hoe het kastje aan de muur (daar waar nu mijn thermostaat zit) stroom krijgt. Nu heb ik zo'n enorm simpele honywell draaiknop. Zonder iets fancys wat stroom vreet. Maar die Tado zal meer stroom nodig hebben. Is de stroomvoorziening die er nu is voldoende?

Snap ik het goed dat de tado met de gateway communiceert en niet zelf direct met de router. En dat tado <> gateway niet over wifi gaat?

Edit:

Eerst had ik dat Duitse instructiefilmpje gezien. Dan schroef je dat tado op de muur op de plek van waar mijn huidige thermostaat nu zit. Ik veronderstel dat daar ook de temperatuuropname zit. Maar wat doen in het engelse instructiefilmpje die losse temperatuursensor dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

woutur schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 15:46:
De thermosmart vind ik een leuk ding, komt uit nederland heeft wel ondersteuning voor OpenTherm en leert minder dan de Nest. Wat me het meest tegenstaat is het feit dat ik niet zeker weet of dit apparaat het over 5 jaar nog doet. De tekst van de website, Als Thermosmart onverhoopt stopt te bestaan, stopt ook de server voor de thermostaten. Dat betekent dat je Thermosmart onbruikbaar wordt. Terecht maken veel mensen zich daarover zorgen. baart me nogal wat zorgen over continuiteit. Ik neem bovendien aan dat het apparaat in dit geval wel als gewone thermostaat blijft werken. Gegevens worden overigens volgens hen niet aan derden ter beschikking gesteld, dat is bij Google's Nest een tikkie anders. Ik weet niet waar zij de gegevens voor gaan gebruiken. Dat is geen fijn idee.

De Thermosmart bevalt mij prima, heb hem sinds april. Mocht je geen verbinding hebben met het Thermosmart backend kun je hem idd nog steeds als normale thermostaat gebruiken.

De community is vrij actief en je kunt zelfvoorstellen doen om functies aan de software en thermostaat toe te voegen. De ideeën met de meeste punten worden dan geïmplementeerd door de makers. leuk bedacht!

Mocht de firma failliet gaan, heb ik het vermoeden dat je de server software waar de thermostaat mee verbind wellicht ook lokaal kunt draaien op een eigen server / nas, zodat je de meeste functionaliteit toch kan blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Zoals eerder gezegd ben ik gecharmeerd van de Thermosmart maar een actieve community vind ik niet echt van toepassing. Ze hebben één software developper in huis. Die gaat niet heel veel voor elkaar krijgen via de community. De volgde zaken zijn bijvoorbeeld top 3:
Communicatie-status gestart 13 april 2014 Niet opgepakt
Storingsmeldingen gestart 25 november 2013 Niet opgepakt
Open Protocol gestart 25 november 2013 (antwoord gestart 14 maart 2014) Geen update

Dat geeft niet veel hoop dat ze echt iets met de community doen. Zaken die wel opgepakt worden zou je gewoon verwachten van het bedrijf zonder dat de community daarbij nodig is (slim leren van verwarmingssituaties zodat overshoot voorkomen wordt bijvoorbeeld).

Het vermoeden dat de server software beschikbaar wordt gesteld bij faillisement, daar koop ik als consument echt niets voor. Pas als ze, zoals ze zelf ook vermelden, het intellectueel eigendom overdragen in een stichting die alle software bij faillisement beschikbaar stelt (source code) aan iedereen die deze wil krijgen ben ik wat meer op mijn gemak. Sterker nog, ik zou het een USP vinden als ze die software sowieso ter beschikking stellen aan het publiek. Minder in de cloud en meer privacy lijkt mij iets dat veel burgers aanspreekt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Wat kan ik nog doen om een nieuw wachtwoord voor de Nefit Easy app in te voeren, terwijl ik de oude niet meer weet...
Ik ben bang dat het een harde reset wordt en ik dus de historie kwijt ben.
Het is trouwens een Easy met adapter.
Edit:
Vragen naar de bekende weg.
Harde reset dus en nu het ww opgeschreven.
Moest wel weer door de registratie procedure.
En uiteraard wat instellingen wijzigen.

[ Voor 26% gewijzigd door Geurt-kun op 22-09-2014 22:00 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
Geurt-kun schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:17:
Wat kan ik nog doen om een nieuw wachtwoord voor de Nefit Easy app in te voeren, terwijl ik de oude niet meer weet...
Ik ben bang dat het een harde reset wordt en ik dus de historie kwijt ben.
Het is trouwens een Easy met adapter.
Edit:
Vragen naar de bekende weg.
Harde reset dus en nu het ww opgeschreven.
Moest wel weer door de registratie procedure.
En uiteraard wat instellingen wijzigen.
History staat op de server volgens mij dus daar zou ik niet bang voor zijn. Heb je het niet opgeschreven op de manual (daar staan ook de andere gegevens op?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Volgens nefit staan er geen gegevens op hun server, je zou de history en programma dus kwijt moeten zijn...

• Geurt-kun

Geurt-kun

Toch kan ik mijn gasverbruik vanaf mei weer zien...

2k op west bij Pv Output

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand al ervaring met de Nest? Doet dat ding nou echt alleen thermostaat zijn of ook je energie gebruik meten? Want zoiets zie ik wel op de site, maar vervolgens lees je daar niks meer over bij de aansluit documentatie :(

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Geurt-kun schreef op woensdag 24 september 2014 @ 23:27:
Toch kan ik mijn gasverbruik vanaf mei weer zien...
Dan zal het geen volledige reset zijn geweest. Of lees ik de volgende informatie verkeerd: http://www.nefit.nl/consument/service/easy/privacy/privacy

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 11:23
Sinds een paar weken de netatmo slimme thermostaat aangeschaft.
Voor mij bijna de enige mogelijkheid met mijn eisen.
Draadloze verbinding thermostaat met ketel
Bediening met app
Looks
Programmeerbaar

Is niet modulerend, maar bij mijn oude huis wil ik meestal toch gewoon hard stoken.

Doet alles perfect, goed contact met de server, makkelijk te programmeren. Alleen de installatiehandleiding laat wat te wensen over.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heeft iedereen deze al gezien?

[input gevraagd]Reviews v. slimme thermostaten - wat testen?

Er zijn hier vast mensen die weten waar op gelet moet worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40

Crazy-

Best life ever

DennusB schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:54:
Iemand al ervaring met de Nest? Doet dat ding nou echt alleen thermostaat zijn of ook je energie gebruik meten? Want zoiets zie ik wel op de site, maar vervolgens lees je daar niks meer over bij de aansluit documentatie :(
Het is puur een thermostaat. Zelf net besteld, t weekend weer wat te spelen... :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Geurt-kun

Geurt-kun

WouterG schreef op donderdag 25 september 2014.@ 19:15:
[...]

Dan zal het geen volledige reset zijn geweest. Of lees ik de volgende informatie verkeerd: http://www.nefit.nl/consument/service/easy/privacy/privacy
Jawel hoor. Alles moest opnieuw ingesteld worden.
Je laat het zelf zien:
Bij het gebruik van de apps worden alle gegevens opgeslagen in uw mobile device. Deze kunnen alleen door u worden ingezien en gewijzigd met uw persoonlijke toegangscode.
Nefit heeft geen toegang tot uw informatie
Nefit kan zien of uw product online is, maar heeft geen toegang tot uw informatie.
De verbruik gegevens stonden dus nog op mijn Mobiel. :-)

2k op west bij Pv Output

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Dat is wel interessant, eens kijken of daar back-upjes van te maken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:37:
[...]

Het is puur een thermostaat. Zelf net besteld, t weekend weer wat te spelen... :)
Binnen! Aangesloten en kijken of de boel gaat werken.

Wel al 1 nadeel: je kan maar 1 account koppelen aam je NEST. Dus niet 1 voor mn vrouw en mij om op.afstand te schakelen.

Ook gemerkt nu dat de laatste 20min al 2x de Internet verbinding wegvalt bij de NEST en deze dus offline staat. Nog geen oplossing en kan me ff niet bedenken wat... wifi werkt hier verder namelijk uitstekend.

Voldoende fotos gemaakt, loop volgende week een review schrijven

Edit: hm als.je langsloopt en hij springt ff aan heb je weer wifi.... das niet handig! Moet gewoon 247 bereikbaar zijn dunkt mij

[ Voor 8% gewijzigd door Crazy- op 26-09-2014 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Die van mij heeft in de afgelopen 18 maanden nooit problemen gehad met WiFi en is altijd bereikbaar.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Fietsbel schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 22:22:
Die van mij heeft in de afgelopen 18 maanden nooit problemen gehad met WiFi en is altijd bereikbaar.
Grmblz, dondert elke keer offline. Is alleen niets over in te stellen verder....

Vreemd!

Fijn, probleem met de router dus... bekend bij nest. (Netgear 3700, N600)

Edit2: firmware update (welke ik toch meestal wel bijhoud) deed het hem! Stabiel internet nu op de NEST!

Edit3: toch nog wel problemen, waar hij echter gisteravond wel stabiel bleef... andere ap maar proberen.

Edit 4: toch opgelost! 2.4G zender op 150Mbit ingesteld ipv 300Mbit en gaan met die banaan!

[ Voor 39% gewijzigd door Crazy- op 27-09-2014 18:00 . Reden: firmware ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb een muurbevestiging voor Evohome gekocht. De bijgeleverde adapter heb ik op zolder aan 230V gehangen. 4V output heb ik aan de oude thermostaatkabel aangesloten. Beneden in de woonkamer heb ik de muurbevestiging opgehangen en aangesloten op andere uiteinde thermostaatkabel. Helaas werkt dit niet goed. De Evotouch 'merkt' wel dat hij aan 'de lader' hangt, maar wordt niet goed geladen. Display raakt ook beetje van slag. Gaat niet meer dimmen na X seconden etc.

Als ik de muurbevestiging op zolder rechtstreeks aansluit op de 4V, werkt het wel normaal. Ik meet overigens beneden op de muurbevestiging die aan de thermostaatkabel hangt netjes 4,25V. Zelfde als op de tafelhouder. De thermostaatkabel is erg dun, wellicht te dun. Bij meten geeft hij dan wel 4,25V, maar hij kan niet daadwerkelijk de benodigde stroom leveren, is dat mogelijk? Dat is wel balen, de kabel vervangen lukt volgens mij niet, zit vast in de muur (?). Eerst maar de tafelhouder blijven gebruiken dan. Of in de woonkamer naast een bestaand stopcontact/schakelaar een nieuw elektradoosje maken en daar de adapter inbouwen en muurbevestiging daar monteren. Maar dat is ook nog wel een klus.

[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 27-09-2014 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Ik overweeg toch sterk om een Nest te gaan halen nu deze in NL verkocht wordt en ook compatible zou moeten zijn met stadsverwarming (modern huis met centrale thermostaat). Wat ik na wat research heb geconstateerd:
De EU verschilt behoorlijk van de US versie, er is een andere bodemplaat voor de thermostaat en je bent verplicht gebruik te maken van een extra module, de Heat Link.
In de handleiding staat geen uitleg over het aansluiten op stadsverwarming.

Is het nu veilig om te zeggen dat dit inderdaad gaat werken? Aansluiten zal uiteindelijk ook wel moeten lukken als ik kan achterhalen welke draden waar moeten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Waar zit precies het verschil in met de US en de EU versie?

En hoe werkt je stadsverwarming? Bij CV-ketels is het zo dat als je de twee draden vanuit de ketel doorverbind = verwarmen. Dat is echt de basis, zo werken de allereerste kwikthermostaten ook. Later kwam moduleren e.d.

Als stadsverwarming ook zo werkt (klep die dan open gaat vermoed ik?) dan moet het kunnen. Desnoods klus je iets met een relais ofzo erbij.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ThinkPadd schreef op zondag 28 september 2014 @ 14:09:
Waar zit precies het verschil in met de US en de EU versie?

En hoe werkt je stadsverwarming? Bij CV-ketels is het zo dat als je de twee draden vanuit de ketel doorverbind = verwarmen. Dat is echt de basis, zo werken de allereerste kwikthermostaten ook. Later kwam moduleren e.d.

Als stadsverwarming ook zo werkt (klep die dan open gaat vermoed ik?) dan moet het kunnen. Desnoods klus je iets met een relais ofzo erbij.
Zoals gezegd, het verschil zit hem in de basisplaat van de thermostaat (uitsluitend optionele voeding voor de thermostaat) en de toevoeging van een extra module die je bij je verwarmingsunit plaatst. De US versie zit dat volgens mij allemaal geïntegreerd in de basisplaat en die ondersteunt ook bijv airco aansturing.

EU Heat Link
Afbeeldingslocatie: http://support-assets.nest.com/images/tpzimages/heat-link-and-boiler.png

US
Afbeeldingslocatie: http://support-assets.nest.com/images/000001228/D1-%2B-D2-front-images-with-plate.png

Volgens mij is mijn stadsverwarming niet veel meer dan een relais, dus aan/uit. Dan is het dus alleen een kwestie van de juiste draden vinden.

Helaas red ik het niet meer om hem voor 1/10 in huis te hebben, want dan is de installatie gratis. Als ik het dus doe, zal ik het zelf moeten aansluiten.

Ik heb wat verder zitten uitpluizen. Op de stadsverwarming zit nu een Honeywell VC8015 met een bijbehorende 24V EasyStat thermostaat van Honeywell.

Als ik het goed begrijp heeft de Heat Link zelf 230V nodig, sluit ik de draden van de VC8015 aan op de Heat Link en verzorgt deze laatste tevens de 12V richting de Nest.

Tot zover klinkt het nog logisch, maar de twijfel komt of die 24V aansturing van de VC8015 goed gaat werken met de Heat Link unit? Zou dan ook de huidige adapter komen te vervallen? En als de adapter nodig blijft, hoe sluit ik dan alles op elkaar aan, dan moet de Heat Link ergens tussen. Ik vond een uitleg over ICY thermostaten die stellen dat er een extra weerstand tussen moet (680 Ω, 2 W)?

[ Voor 22% gewijzigd door Ethirty op 28-09-2014 16:20 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:50
Even een waarschuwing. Blijf weg bij Honeywell.

Na enig mailverkeer met Honeywell ben ik tot de conclusie gekomen dat deze het belang van de consument totaal niet voorop heeft staan.
De ketelmodule van mijn Evohome pakket blijkt de verkeerde (OT), ik had een aan/uit module moeten hebben. Helaas wil de winkel de module niet ruilen omdat het een pakket betreft.

Wat zegt de Honeywell helpdesk: jouw probleem, zoek het maar uit.
Nul service op een product van bijna 700 euro. Ze jagen deze klant liever weg van zijn net aangeschafte systeem, i.p.v. 6,95 uit te geven aan een omruil. (terwijl een aan/uit module n.b. goedkoper is).

Honeywell bedankt! :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou het eens via social media proberen (hebben ze een Twitter account / Facebook pagina?) vaak werkt dat heel goed om snel geholpen te worden, is mijn ervaring met andere bedrijven.

Klein beetje een negatieve toon erin verwerken helpt heel goed ;)
Bijvoorbeeld:
"Goh, jammer dat @Honeywell mij niet wil helpen, had beter verwacht. Nu maar ander merk thermostaat kopen??"

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2014 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Dat zal stap 2 wel worden inderdaad.
Maar diep treurig dat het zo moet. Iedere random Chinees van Ebay stuurt zonder knipperen een vervangend product.

Honeywell met haar winstmarges (waarom moet een OT-ketelprintplaatje 120 euro kosten), is nog te beroerd om iets te ruilen.

[ Voor 68% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 29-09-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zou me wellicht ook meer tegen de winkel waar je het gekocht hebt richten. Waarom leveren zij niet gewoon betreffende service? Dat het een pakket is, tjsah. Dan stuur je toch het hele pakket terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
woekele schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:28:
Ik zou me wellicht ook meer tegen de winkel waar je het gekocht hebt richten. Waarom leveren zij niet gewoon betreffende service? Dat het een pakket is, tjsah. Dan stuur je toch het hele pakket terug?
Zij zeggen nu, niet binnen 14 dagen dus jammer.
Vervolgens kan ik nog een keer 100 euro gaan lappen. Man man man.... Ik snap dat het m'n eigen schuld is, maar moet het allemaal zo moeilijk... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:59:
Honeywell met haar winstmarges (waarom moet een OT-ketelprintplaatje 120 euro kosten), is nog te beroerd om iets te ruilen.
Het is sowieso overpriced rommel. De adapter die hoort bij de stadsverwarmingsklep kost €25, de klep zelf €100 en de thermostaat doet ook zoiets (alleen handmatig +/-). De draadjes van de adapter zijn los geraakt van de rare stekkertjes die ze ertussen hebben gemaakt, dus dat gaan we zelf maar proberen te fixen ipv een nieuwe te kopen.

En zoals het er nu naar uit ziet gaat de Nest gewoon werken, dus dan ben ik die draden sowieso kwijt en ik heb gelijk een fatsoenlijke thermostaat. Moet alleen even puzzelen met betrekking tot de bedrading.

Op basis van het bedradingsschema van de VC8015 klep en de docu van Nest kom ik tot de volgende conclusie:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FJzCtcy.png
(http://ecc.emea.honeywell.com/downloads/EN2R9011.PDF)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/y7h7O4K.png
(Handleiding Nest)

Heat Link aansluiting
1 sluiten: bruin
2 gemeenschappelijk: blauw
3 open: zwart
T1/T2: 12V richting Nest
N/L: uitsluitend 230V input uit stopcontact

Iemand die hier iets zinnigs over durft te zeggen of ik het juist heb? De afbeelding in de handleiding van de VC8015 laat helaas alleen de AC versie zien, niet de DC 24V versie die ik heb.

[ Voor 28% gewijzigd door Ethirty op 29-09-2014 18:14 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:35
hee... een Nefit update binnen gekregen op mijn phone. Kan nu ook de warmwaterregeling regelen via de app. Op mijn ketel heb ik die uitgezet. Moet ik die nu aanzetten en met de app regelen om hier gebruik van te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Ethirty >> Als je vandaag nog de NEST besteld krijg je een gratis installatie! Heb hem ook gisteren besteld en nu bevestigd gekregen dat ik een gratis installatie krijg. Scheelt weer gepiel en het opblazen van je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

En als het niet werkt, heb ik een duur nutteloos speeltje in huis. Enige dat ik nog kan doen is morgen met Nest zelf bellen en dan morgen bestellen, mits ze dan nog bereid zijn de installatie cadeau te doen. Anders heeft het voor mij geen superhaast, ik moet toch nog meer doen in huis.

Edit: Wow, klantenservice was nog open. Is een case aangemaakt zodat ik sowieso recht heb op gratis installatie en ik kan mijn geld terugkrijgen als het toch niet werkt. Overdreven vriendelijke Amerikaanse-stijl klantenservice is top d:)b

...
Besteld :D

[ Voor 30% gewijzigd door Ethirty op 29-09-2014 19:48 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Weinig of geen verschil met de nieuwe update voor de Easy, maar dat komt misschien omdat ik een Ecomline heb.
De website van Nefit lijkt ook wel overbelast, dus daar heb ik momenteel niets te zoeken.
Zien jullie wel verschil?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 14:24

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Om de Nest aan te sluiten... Zou ik voor de 230v aansluiting gewoon een aansluitstekker kunnen gebruiken? Ik lees iets in de manual over een 3A zekering die er tussen moet. Iemand idee hoe dit werkt?

Afbeeldingslocatie: http://static.onlinekabelshop.nl/Afbeeldingen/Afbeelding_groot/EL-POWER202-zwart-netsnoer-met-aangesloten-stekker-g.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Erhnam op 29-09-2014 20:42 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Geurt-kun schreef op maandag 29 september 2014 @ 20:09:
Weinig of geen verschil met de nieuwe update voor de Easy, maar dat komt misschien omdat ik een Ecomline heb.
De website van Nefit lijkt ook wel overbelast, dus daar heb ik momenteel niets te zoeken.
Zien jullie wel verschil?
Als je in de play store kijkt staan de veranderingen vermeld:

Wat is er nieuw?
- Nieuw design
- Warmwaterbespaarprogramma: eigen warmwaterklokprogramma in te stellen
- Op elk gewenst moment warmwaterbewaarfunctie aan en uit kunnen zetten
- eService, verleen uw servicemonteur via internet toegang tot uw cv-toestel voor diagnose en configuratie op afstand
- Wachtwoord veranderen vanuit de app zonder de Easy te resetten
- Ondersteuning van Engelse taal
- Diverse bugfixes

Wachtwoord veranderen is wel erg handig.....

Voor de instellingen voor warmwater moeten we nog even wachten tot de Easy zelf een update krijgt.
Duurt nog enkele dagen vermeld de app.
Ik weet niet of deze functie bij een Ecomline gaat werken, al denk ik van wel.
Bij een moduline 30, 300 en 400 kon je het warmwater ook uitschakelen op een Ecomline.

[ Voor 14% gewijzigd door Oxellaar op 29-09-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Dat wat er nieuw is had ik ook gezien.
Echter had ik niet gezien dat er een update voor de Easy nodig is.
We wachten af.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De Heatmiser is al gekraakt:

http://cybergibbons.com/s...ermostat-vulnerabilities/

Staat gewoon met poort 80 open naar het internet, en met admin/admin kom je er zo in.

[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2014 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2022
Net de Easy app update gedaan. Hij is nu inderdaad in het Engels. Kan echter nergens vinden hoe ik 'm weer in het nederlands krijg. Waarschijnlijk volgt de app de language setting van de hele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Elke app volgt ,na installatie, toch de systeemtaal als er meerdere talen worden ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ThinkPadd schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 07:43:
De Heatmiser is al gekraakt:

http://cybergibbons.com/s...ermostat-vulnerabilities/

Staat gewoon met poort 80 open naar het internet, en met admin/admin kom je er zo in.
Ik ben geen held met html, javascript en beveiliging, maar die thermostaat is wel erg 1990 opgezet zeg :o

Net DHL gemist die mijn Nest kwamen brengen. Ligt nu bij de buren en die zijn uiteraard nét weg }:|
Dat wordt vanavond even kijken of ik zelf alsnog wijs kan worden van de aansluitingen op de Heat Link en anders wordt het wachten op een (gratis) installateur.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ethirty schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:21:
[...]
..anders wordt het wachten op een (gratis) installateur.
Ik heb het zelf geprobeerd maar er moet een 2 polig blokje en een zekering worden geplaatst volgens de ATAG handleiding. Toch maar een installateur proberen. Via NEST heb ik nu het bedrijf Feenstra toegewezen gekregen. Maandag formulier ingevuld, maar geen antwoord. Telefonisch neemt niemand op.. Lekkere service.. Zal NEST wel even op de hoogte stellen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Feenstra stond ook op mijn lijstje, net als 2 anderen. Binnen 2 dagen reactie stelde Nest, maar het blijft nog stil. Ze hebben tot 17u :P

Bizar trouwens dat Nest niet gewoon even een zekeringhoudertje heeft ingebouwd. Nu krijg je weer zo'n in stukken geknipt snoer om er een zekering tussen te plaatsen :N

[ Voor 38% gewijzigd door Ethirty op 01-10-2014 14:38 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt het nu aan mij of is dit weer een hype.
het ding reageert op beweging in huis maar als ik overdag de was aan t opruimen ben is er beweging maar staat anno vandaag juist nog wel de deur open dus hoeft er niet gestookt te worden

nest zegt dan beweging dus 20gr ohnee 19 dus stoken met de deur open
of zie ik t verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Ethirty schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:36:
Feenstra stond ook op mijn lijstje, net als 2 anderen. Binnen 2 dagen reactie stelde Nest, maar het blijft nog stil. Ze hebben tot 17u :P

Bizar trouwens dat Nest niet gewoon even een zekeringhoudertje heeft ingebouwd. Nu krijg je weer zo'n in stukken geknipt snoer om er een zekering tussen te plaatsen :N
Ik ben het zat. Maandag contact gehad. Ze zouden me terugbellen. Nadien zijn ze onbereikbaar, geen respons. Net even melding van gemaakt bij Nest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Verwijderd schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 14:40:
ligt het nu aan mij of is dit weer een hype.
het ding reageert op beweging in huis maar als ik overdag de was aan t opruimen ben is er beweging maar staat anno vandaag juist nog wel de deur open dus hoeft er niet gestookt te worden

nest zegt dan beweging dus 20gr ohnee 19 dus stoken met de deur open
of zie ik t verkeerd
Nest gebruikt de bewegingsmelder juist om te zien of je niet thuis bent en zet de de temperatuur dan laag. Als je thuis bent moet je de temperatuur gewoon zelf instellen en als daar een logica in zit gaat hij dat uiteindelijk zelf regelen.

Als jij de deur openzet met een oude thermostaat en je stelt die in op 20 gaat die ook gewoon zinloos stoken ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij de oude klokthermostaat staat tie ingesteld smorgens om 6 uur 1 uurtje op 20 gr ( anno vandaag nog nog niet nodig gezien de temperatuur in huis ) en vervolgens uit tot 1800 dan op 20 gr tot 2100 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat doen die moderne dingen ook gewoon, maar als je nu een keer op donderdagavond niet thuis bent, dan blijft hij gewoon uit.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
En hoe gaat de Nest regelen als er niemand in de woonkamer is en je zit voor langere tijd boven of in de keuken?
Gaat hij dan ook naar een lagere temperatuur?
Snap ook niet dat het met een bewegingsenor werkt. Waarom niet met geofencing zoals bij de Easy, dan maakt het niet uit waar je zit in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tja, ik woon krap, dat gaan we nog ervaren. En anders kan het ook uit.

Overigens weet Nest meer van je bewegingen in huis als je ook de Protect hebt, die bevat ook een bewegingssensor. Samen kunnen ze er ook voor zorgen dat je ketel uitgaat indien er CO waargenomen wordt.

Daarnaast heb ik stadsverwarming, dan blijven er niet heel veel fatsoenlijk ogende thermostaten over.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:45
Ondertussen een goed jaar verder en nog steeds op zoek naar een passende slimme thermostaat.
Grolsch schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 19:12:
Ik wil ook wel graag een andere (slimme thermostaat).

Mijn eisen.

- Moet werken op mijn bestaande ketel (een redelijk oude niet modulerende ITHO)
- Moet werken met een eventueel modulerende ketel (onze CV staat ook op punt van omvallen).
- Moet te programmeren/bedienen zijn dmv android/iphone app
- Moet energieleverancier onafhankelijk zijn.
- Moet draadloos te koppelen zijn met mijn netwerk, ik heb geen zin om kabels in mijn muren te frezen, dus geen stroom of netwerkkabels.

Mijn wensen:

- Te bedienen via een webinterface
- Ik ben dol op statistieken, dus dat zou wel mooi zijn.

Wat is jullie advies op dit moment :?
Nu vind ik de nest wel mooi, maar deze heeft naar mijn idee 1 groot nadeel, hij is niet modulerend voor een eventueel toekomstige nieuwe ketel.

Wat ik begreep komt er bij de CV (Op zolder bij ons) een "kastje", en kan ik de bedienunit via de bestaande bekabeling aansluiten, klopt dit :?

En is er zelf nog wat aan aan te passen qua programmering, of gaat alles vanzelf :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyWolters
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10-2021

RoyWolters

Bedrijfsaccount wifithermostaten
Grolsch schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 09:36:
Ondertussen een goed jaar verder en nog steeds op zoek naar een passende slimme thermostaat.

[...]

Nu vind ik de nest wel mooi, maar deze heeft naar mijn idee 1 groot nadeel, hij is niet modulerend voor een eventueel toekomstige nieuwe ketel.

Wat ik begreep komt er bij de CV (Op zolder bij ons) een "kastje", en kan ik de bedienunit via de bestaande bekabeling aansluiten, klopt dit :?

En is er zelf nog wat aan aan te passen qua programmering, of gaat alles vanzelf :?
Klopt inderdaad,
Zo'n hype voor een geweldig slimme thermostaat en hij is niet modulerend!

Daarbij vindt ik dat "zelflerende" helemaal niet handig,
ik vraag me af hoe dit in de praktijk uitpakt.

VB:
Als ik altijd dezelfde regelmaat heb, bv werkdag 9:00 - 17:00,
wat is hierbij de meerwaarde tov een normaal klokprogramma?
Als je toevallig een keer vroeger of later bent, zet je hem met je app omhoog of omlaag.

VB2:
Wisselende diensten.
Zo, ik denk dat hij vandaag om 15:00 thuis is, laat ik maar eens gaan stoken.. maar vandaag heb je van dienst gewisseld, stoken voor niets.

Dus, naar mijn inziens hoe het in de praktijk gaat: hoe zeer hij ook je programma "leert" kennen, je bedient hem in veel gevallen toch met de app.

En dan het zelflerende van je cv installatie, dat doen de meeste thermostaten van een jaar of 15 oud.

Neemt niet weg dat hij mooi is en handig,
maar ik vindt het erg over-the-top gepromoot
en niet slim dat ze er geen modulerende versie voor hebben gemaakt voor de Nederlandse markt.

En dan nog een reactie over wat ik hierboven ook zie staan over de installatie,
hier zijn de installateurs helemaal niet over op de hoogte gesteld hoe dit in zijn werk gaat.
Ook erg slecht voor zo'n bedrijf.

wifithermostaten.nl - evohome.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je Nest zelf moet geloven is modulerend niet altijd relevant of zuiniger. Helaas is het me niet duidelijk hoeveel daarvan marketing is en wat bewezen. Heb je ook zelf-modulerende ketels die een normale thermostaat gebruiken? Ik vind de "verwarmingswereld" erg ondoorzichtig met veel fabrikant eigen oplossingen.

@Grolsch: de Nest doet op papier vrijwel alles wat jij vraagt. Hij is zelfs draadloos ergens neer te zetten ipv aan de muur te hangen, of via de bestaande thermostaatdraden (12V!) Alleen wordt je keuze voor een nieuwe ketel sterk beperkt.

Persoonlijk snap ik een aantal keuzes van Nest niet om naar de Europese markt te komen. Waarom een extra Heat Link ertussen die verder ongedocumenteerd is en door een professional aangesloten moet worden. Bij mij in huis had ik de US versie binnen 5 min zelf kunnen aansluiten, gewoon de bestaande thermostaat vervangen. Nu zit ik te wachten tot iemand contact met me opneemt voor een afspraak.

Ik kan me nog wel voorstellen dat ze de Heat Link hebben verzonnen voor extra compatibiliteit, maar had er dan gelijk ook OpenTherm en moduleren ingestoken. Erg verwarrend ook dat ze in de compatibiliteitswizard op hun site stellen compatible te zijn met alle CV-ketels met thermostaat, want dat is dus gewoon niet waar.

En dan de thermostaat zelf: de US versie krijgt 24V direct, de NL versie 12V via de Heat Link, maar als je hem via USB aansluit dan is 5V ook genoeg 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Ethirty op 02-10-2014 11:28 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Laatst online: 09:14

Tim Schuhmacher

abasios

Feenstra belde mij direct de ochtend na het invullenvan hun formulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ethirty schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:18:
Als je Nest zelf moet geloven is modulerend niet altijd relevant of zuiniger. Helaas is het me niet duidelijk hoeveel daarvan marketing is en wat bewezen. Heb je ook zelf-modulerende ketels die een normale thermostaat gebruiken? Ik vind de "verwarmingswereld" erg ondoorzichtig met veel fabrikant eigen oplossingen.

@Grolsch: de Nest doet op papier vrijwel alles wat jij vraagt. Hij is zelfs draadloos ergens neer te zetten ipv aan de muur te hangen, of via de bestaande thermostaatdraden (12V!) Alleen wordt je keuze voor een nieuwe ketel sterk beperkt.

Persoonlijk snap ik een aantal keuzes van Nest niet om naar de Europese markt te komen. Waarom een extra Heat Link ertussen die verder ongedocumenteerd is en door een professional aangesloten moet worden. Bij mij in huis had ik de US versie binnen 5 min zelf kunnen aansluiten, gewoon de bestaande thermostaat vervangen. Nu zit ik te wachten tot iemand contact met me opneemt voor een afspraak.

Ik kan me nog wel voorstellen dat ze de Heat Link hebben verzonnen voor extra compatibiliteit, maar had er dan gelijk ook OpenTherm en moduleren ingestoken. Erg verwarrend ook dat ze in de compatibiliteitswizard op hun site stellen compatible te zijn met alle CV-ketels met thermostaat, want dat is dus gewoon niet waar.

En dan de thermostaat zelf: de US versie krijgt 24V direct, de NL versie 12V via de Heat Link, maar als je hem via USB aansluit dan is 5V ook genoeg 8)7
Het directe nut van de Heat Link: puur ivm de draadloze communicatie tussen de NEST thermo en de HL.

Het installeren van de EU versie was 30min werk all-in (Zelf gedaan)

HeatLink bij de CV geplaatst
230v kabel er aangemaakt (niet afgetakt vanaf CV)
12V kabel vanuit de HL naar de Thermostaat bestaande communicatie kabel gebruikt van de oude thermostaat.
nieuw kabeltje gemaakt van de HL naar de CV

al met al zo gepiept :)

waar ik vanuit ga eigenlijk is dat hij in de nabije toekomst gewoon modulerend kan gaan werken. Er ziten 3 uitgangen/communicatie poorten op voor naar de CV dus mogelijkheden genoeg. (Ik gebruik er echter maar 2, nummer 2 & 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Crazy- schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:01:
[...]

Het directe nut van de Heat Link: puur ivm de draadloze communicatie tussen de NEST thermo en de HL.

Het installeren van de EU versie was 30min werk all-in (Zelf gedaan)

HeatLink bij de CV geplaatst
230v kabel er aangemaakt (niet afgetakt vanaf CV)
12V kabel vanuit de HL naar de Thermostaat bestaande communicatie kabel gebruikt van de oude thermostaat.
nieuw kabeltje gemaakt van de HL naar de CV

al met al zo gepiept :)
En nu met een 24V klep van stadsverwarming ;)

Die 2 draden kunnen rechtstreeks ingeplugd worden in de US versie, maar hoe je dat met de HL moet doen staat nergens uitgelegd. Ik gok erop dat ze de bestaande adapter voor de klep moeten hergebruiken en de HL ertussen plaatsen, maar ik kom er niet uit hoe.

En de draadloze communicatie tussen HL en de Nest, waarom is dat interessant als de meesten de bestaande draden hergebruiken?

Ik ga zelf Feenstra maar eens bellen, heb net een anonieme oproep gemist.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ethirty schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:12:
[...]

En nu met een 24V klep van stadsverwarming ;)

Die 2 draden kunnen rechtstreeks ingeplugd worden in de US versie, maar hoe je dat met de HL moet doen staat nergens uitgelegd. Ik gok erop dat ze de bestaande adapter voor de klep moeten hergebruiken en de HL ertussen plaatsen, maar ik kom er niet uit hoe.

En de draadloze communicatie tussen HL en de Nest, waarom is dat interessant als de meesten de bestaande draden hergebruiken?

Ik ga zelf Feenstra maar eens bellen, heb net een anonieme oproep gemist.
je schakelt je klep toch alleen? ofwel, je gaat geen 24V naar je klepsturen. Deze heeft toch al zijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat probeer ik dus te zeggen, de HL moet daar dus tussen, terwijl ik de US versie gewoon rechtstreeks op de bestaande bedrading had kunnen prikken. De klep motor heeft 3 aders: een min, een open en een sluit. De huidige thermostaat is ook 24V en fungeert als het relais.

Ik heb de schema's een paar posts terug geplaatst. Ik durf niet in de bestaande bedrading te gaan hakken, aangezien Honeywell de hoofdprijs vraagt voor vervangende onderdelen als ik het verkeerd doe.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vandaag de API maar eens ingezet van de NEST en logging lokaal gemaakt :-)

http://log.anjelierstraat.com/temperature/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

_O_

Hoe heb je dat gedaan? Ik heb de Nest sinds vanmiddag en zat ook al te zoeken naar een manier om te loggen.

Edit: ik had trouwens de bedrading zelf goed bedacht en had het meeste zelf al aangesloten. De monteur was enigszins verbaasd (hij had eerder al een Nest opgeblazen ivm verkeerd ontvangen aansluit instructies) en was vrij snel al weer vertrokken. Enigszins rommelige bekabeling, dus dat gaan we zelf nog een keer netjes maken als ik toch in de meterkast bezig moet.

[ Voor 61% gewijzigd door Ethirty op 04-10-2014 00:05 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ethirty schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:58:
_O_

Hoe heb je dat gedaan? Ik heb de Nest sinds vanmiddag en zat ook al te zoeken naar een manier om te loggen.
Redelijk easy : https://github.com/funkadelic/temperature-graphing

de Nest API is redelijk uitgebreid en leuk om mee te spelen.
vandaag nog even een buitensensor monteren op het dak 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Maar is dit dan Nest's eigen API? Zo ziet het er namelijk niet uit. Met name luchtvochtigheid lijkt niet in de officiele API te zitten.
https://developer.nest.com/documentation/api-reference

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ethirty schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 12:50:
Maar is dit dan Nest's eigen API? Zo ziet het er namelijk niet uit. Met name luchtvochtigheid lijkt niet in de officiele API te zitten.
https://developer.nest.com/documentation/api-reference
Ik heb dat script als.referentie gebruikt. Daar zit ook de nest api bijgeleverd.

Die is dus officieel en leest via jouw account en CURL de data uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Ethirty schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 21:58:
_O_

Edit: ik had trouwens de bedrading zelf goed bedacht en had het meeste zelf al aangesloten. De monteur was enigszins verbaasd (hij had eerder al een Nest opgeblazen ivm verkeerd ontvangen aansluit instructies) en was vrij snel al weer vertrokken. Enigszins rommelige bekabeling, dus dat gaan we zelf nog een keer netjes maken als ik toch in de meterkast bezig moet.
Is de aansluiting zoals het schema uit je eerdere post?

Ik heb exact dezelfde setting als jij; met Honeywell VC8015 en HeatLink. Durf pas zelf aan te sluiten als ik het schema zeker heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

EmilneM schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 19:03:
Is de aansluiting zoals het schema uit je eerdere post?
Nee, mijn eerdere gedachtengang was fout! Ik was in de veronderstelling dat de adapter zou vervallen, maar die blijft behouden (helaas). Het was dus nog simpeler dan ik dacht.
Disclaimer: ik ga er wel vanuit dat je ook de 24V versie hebt, er is ook een 230V versie.

Vanaf de adapter van de VC8015 gaan 2 draden naar je bestaande thermostaat. Die 2 draden (bruin/grijs) gaan in poort 2 (bruin) en 3 (grijs) van de HeatLink en de 2 draden in de muur die naar de thermostaat gaan prik je aan T1 en T2 (maakt niet uit hoe).

Vervolgens 230 op de HL aansluiten, Nest aan de wandhouder klikken, instellen en klaar :)
Als de thermostaat warmte vraagt wordt het relais tussen 2&3 gesloten en gaat de klep open. Dit is duidelijk te merken door de 2 hoorbare klikken, eerste de HL en daarna de VC8015. Test dit wel, ook het weer uitschakelen! Scheelt weer verrassingen als het straks koud wordt.

Had het zelf in ongeveer een uurtje voor elkaar, inclusief uitvogelen. Nu zou het me niet meer dan 20-30 minuutjes kosten gok ik. Had de elektra overgelaten aan de monteur ivm de zekering die eraan zou moeten (omdat hij toch al kwam), maar hij heeft er gewoon een netsnoertje aangezet. Dat kan ik zelf ook wel :+

No way dat ik het geval zoals bij mij in huis zou betalen voor installatie. Heb je een gasketel of complex systeem met veel draadjes, dan is het wel verstandig :P

Crazy- schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 14:43:
Die is dus officieel en leest via jouw account en CURL de data uit
Even voor de volledigheid: het is niet de officiële api, aangezien deze ouder is dan de aankondiging van de officiële. Voor nu misschien geen probleem, maar ik weet niet of dat zo blijft. De eigen api heeft behoorlijk wat regeltjes om de Nest apparatuur en hun webservices te beschermen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 04-10-2014 19:58 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Ethirty schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 19:49:
[...]

Nee, mijn eerdere gedachtengang was fout! Ik was in de veronderstelling dat de adapter zou vervallen, maar die blijft behouden (helaas). Het was dus nog simpeler dan ik dacht.
Disclaimer: ik ga er wel vanuit dat je ook de 24V versie hebt, er is ook een 230V versie.

Vanaf de adapter van de VC8015 gaan 2 draden naar je bestaande thermostaat. Die 2 draden (bruin/grijs) gaan in poort 2 (bruin) en 3 (grijs) van de HeatLink en de 2 draden in de muur die naar de thermostaat gaan prik je aan T1 en T2 (maakt niet uit hoe).

Vervolgens 230 op de HL aansluiten, Nest aan de wandhouder klikken, instellen en klaar :)
Als de thermostaat warmte vraagt wordt het relais tussen 2&3 gesloten en gaat de klep open. Dit is duidelijk te merken door de 2 hoorbare klikken, eerste de HL en daarna de VC8015. Test dit wel, ook het weer uitschakelen! Scheelt weer verrassingen als het straks koud wordt.

Had het zelf in ongeveer een uurtje voor elkaar, inclusief uitvogelen. Nu zou het me niet meer dan 20-30 minuutjes kosten gok ik. Had de elektra overgelaten aan de monteur ivm de zekering die eraan zou moeten (omdat hij toch al kwam), maar hij heeft er gewoon een netsnoertje aangezet. Dat kan ik zelf ook wel :+

No way dat ik het geval zoals bij mij in huis zou betalen voor installatie. Heb je een gasketel of complex systeem met veel draadjes, dan is het wel verstandig :P

Top. Thanks! Heb inderdaad ook de 24V. Netsnoertje klussen lukt mij ook wel :). Gaat dus gewoon 230V naar de HL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

EmilneM schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:37:
[...]

Top. Thanks! Heb inderdaad ook de 24V. Netsnoertje klussen lukt mij ook wel :). Gaat dus gewoon 230V naar de HL.
Yep, naar de N en L aansluiting.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Ik zit met een vraag, nu we weer over kunnen en gaan stappen van energieleverancier zit ik toch te kijken naar slimme thermostaten en de mogelijkheden.

Nu kwam voor ons de NEM al goedkoop uit de bus en die bieden nu tijdelijk een gratis installatie van Anna aan en als bijkomend voordeel niet meteen voor een x jaar vast aan NEM.

Ik vraag mij echter af of ik wat heb aan een slimme energiemeter (á 3,99 pm extra op de kosten)

Mijn thuis situatie is als volgt.
Ik heb een huurhuis met CV (benedenwoning)
Deze bestaat uit 2 kamers aparte keuken en in lange gang (zie bijgevoegde simpele plattegrond)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sUJNHed.png
Rood is radiator (Klein verschil is dat de slaapkamer 1 grote ipv 2 kleinere heeft en de hal en douche er ook nog 1 hebben)

Dit alles wordt verwarmd door een Vaillant HR Solide Plus VHR NL 30-34/3-5 ketel, deze heeft als ik het goed begrepen heb geschikt is voor Opentherm en dus goed gebruik kan maken van de functies die Anna bied.

Hoe wij het nu regelen is een met een "domme" thermostaat die enkel de temperatuur kan regelen. wij zetten hem enkel aan als we thuis zijn en het koud is. Wanneer we weg zijn gaat deze terug naar de minimum warmtewaarde van 15°C (Deze word eigenlijk niet behaald minimum wat ik heb meegemaakt is 16,5°C). Gemiddeld hebben wij hem op 19-20°C staan.

Dan is de vraag natuurlijk ten eerste wat kan Anna voor ons verbeteren naast dat we niet meer steeds handmatig de temperatuur regelen. Doen wij al dingen verkeerd door de thermostaat steeds terug te zetten op de laagste setting?.
Is die 3,99 pm de investering waard voor misschien enkel een wat leukere thermostaat?

Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven zodat ik mijn vriendin weer kan overtuigen een nieuwe gadget in huis te halen O-).

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hebben jullie een regelmatig leven? Dan gaat een slimme thermostaat werken
Als je beiden onregelmatige werkdiensten hebt dan kan hij er geen patroon van maken en heb je dus weinig aan een slimme thermostaat.

Ik zou gewoon lekker bij je eigen thermostaat blijven. Ik gebruik m'n klokthermostaat ook op die manier. Hij staat permanent op 15 graden, tenzij je hem zelf hoger zet. Ik heb een aantal schakelmoment (17:00, 22:00, 23:00) erin staan waar hij weer op 15 graden springt. Op die manier kunnen we nooit vergeten om de thermostaat weer lager te zetten. Het is bij ons ook zo warm, dus voor ons werkt dat prima, zeker omdat wij erg onregelmatig leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

ThinkPadd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 08:59:
Als je beiden onregelmatige werkdiensten hebt dan kan hij er geen patroon van maken en heb je dus weinig aan een slimme thermostaat.

Ik zou gewoon lekker bij je eigen thermostaat blijven. Ik gebruik m'n klokthermostaat ook op die manier. Hij staat permanent op 15 graden, tenzij je hem zelf hoger zet. Ik heb een aantal schakelmoment (17:00, 22:00, 23:00) erin staan waar hij weer op 15 graden springt. Op die manier kunnen we nooit vergeten om de thermostaat weer lager te zetten. Het is bij ons ook zo warm, dus voor ons werkt dat prima, zeker omdat wij erg onregelmatig leven.
We leven vrij regelmatig, nu nog wat minder ivm studie en dus bijbaan die onregelmatig kan zijn, maar stage (verkapte 9-5 baan) zorgt wel voor regelmaat.

In principe gewoon beide door de weeks 9-5 en in het weekend thuis of avondje/dagje/midagje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Lijkt me niet heel fijn om in 15 graden thuis te komen. Maar ieder zijn eigen wensen natuurlijk.

Een voordeel van een slimme thermostaat kan zijn dat hij weet dat je thuis bent/weg bent. Dus als ik besluit om weg te gaan kan de thermostaat lager. Als ik dan weer thuis kom kan de boel weer wat warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:11
Even een vraag. Ik heb thuis een vaillant comfort kunnen daar alle thermostaten op aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:50
ThinkPadd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 08:59:
Juist wanneer je een onregelmatig leven hebt is een "slimme" thermostaat een vooruitgang lijkt mij toch? Uiteraard wel met de aanname dat de "slimme" thermostaat remote bediening via telefoon of vergelijkbaar aanbiedt, want dat hebben de meeste toch? Ben ik eerder thuis dan zet ik de verwarming aan zodra ik naar huis toe rijdt. Dat hij je leefpatroon leert kennen en daar het stookprogramma op aanpast is idd handig wanneer je een regelmatig bezetting thuis hebt, echter voldoet een klokthermostaat dan ook prima zoals je zelf al omschrijft.

Ik zou graag een Nest of een Netatmo thermostaat willen. Het levert ons alleen niet heel veel op omdat we best wel een regelmatig leven hebben, daarbij is de Brainq toch iets geschikter voor een ketel zoals de Q-Solar lijkt mij. Dus dan zou het puur voor de remote bediening zijn en vanwege het "gadget" gehalt, waarmee je waarschijnlijk een stukje instelbaarheid(met name WW) en efficiëntie mee om zeep helpt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erycius
  • Laatst online: 09-03 00:32

Erycius

I came on Eileen.

Ik heb nu een draadloze thermostaat (Calormatic), kan ik de Nest dan gewoon gebruiken met diezelfde draadloosheid of moet ik sowieso die HeatLink installeren op mijn ketel?

Bloemen scheiden het gras in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

Dus als ik de reacties goed heb kan het helpen als we een redelijk regelmatig leven hebben, maar niet meer dan een klokthermostaat (die we nu ook niet hebben).

Het zou bijvoorbeeld niet helpen dat de slimme thermostaat het huis gewoon beter op warmte houdt wat goedkoper kan zijn dan steeds de woning te verwarmen vanaf minimumtemperatuur zonder dat ik daar zelf iets voor hoef te doen?
Daarnaast natuurlijk kan het me niet al besparing opleveren omdat ik nu gebruik maar van een thermostaat waarbij ik enkel aangeef wat de temperatuur moet zijn en de Anna de ketel regelt dmv opentherm en dus in theorie zuiniger.

En hoe goed ben je eigenlijk uit met het huursysteem van 3,99 per maand (na 2 jaar is de thermostaat van jou wordt er vermeld, maar er staat nergens hoe het zit met de maandelijkse bijdrage)

[ Voor 35% gewijzigd door Rubman op 06-10-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Erycius schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:47:
Ik heb nu een draadloze thermostaat (Calormatic), kan ik de Nest dan gewoon gebruiken met diezelfde draadloosheid of moet ik sowieso die HeatLink installeren op mijn ketel?
De Nest doet niks zonder de HeatLink, dus die is verplicht. Daarnaast moet je de Nest dan permanent aansluiten op een USB adapter, de accu die erin zit is niet bedoeld voor actief gebruik.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:52
Ik heb de nest nu draaien sinds vorige week woensdag en donderdag en vrijdag een paar keer de app gebruikt vanaf Texel, maar 9 van de 10 was het ding offline. Op de Nest zelf heeft hij een wifi signaal sterkte van 57% terwijl de router in de meterkast zit. Hemelsbreed is dat 4 meter, maar wel met een muur ertussen.

Ik denk dat het offline probleem ook een beetje in de beroerde verbinding zat op Texel. Ik had daar alleen Edge tot mijn beschikking en af en toe 3G, maar geen wifi. Ik heb nu een paar keer de app via wifi geopend en dan gaat het wel goed.

De kamertemperatuur die de Nest aangeeft leek me ook wat hoog, dus ik heb er gisteren een andere thermometer naast gehad en de Nest zit elke keer ongeveer een graad hoger.

Edit: Terwijl ik dit typ floept de Nest weer op offline.

[ Voor 3% gewijzigd door rimave op 06-10-2014 12:35 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rubman schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:19:
Het zou bijvoorbeeld niet helpen dat de slimme thermostaat het huis gewoon beter op warmte houdt wat goedkoper kan zijn dan steeds de woning te verwarmen vanaf minimumtemperatuur zonder dat ik daar zelf iets voor hoef te doen?
Daarnaast natuurlijk kan het me niet al besparing opleveren omdat ik nu gebruik maar van een thermostaat waarbij ik enkel aangeef wat de temperatuur moet zijn en de Anna de ketel regelt dmv opentherm en dus in theorie zuiniger.
Ligt aan de insteek die je hebt. Wil je comfort en toch zo veel mogelijk besparen, dan kan een slimme thermostaat helpen om de beste verhouding te vinden.

Heb je de thermostaat nu vrijwel altijd laag staan, dan valt er natuurlijk niet veel meer te besparen. Je huis op temperatuur houden, hoe slim geregeld ook, kost altijd meer dan alleen opwarmen als jij dat wilt. Je levert dan een stukje in op comfort, maar dat ben je nu ook al gewend.

Ik heb bijvoorbeeld een hekel aan een koud huis en de kosten zijn in zekere zin daaraan ondergeschikt. Daarom zette ik vaak bewust de thermostaat niet lager (of ik vergat het als het wel kon). Ik moet dus veel kunnen besparen alleen al door het gebruik van een klokthermostaat en een slimme moet die winst hopelijk nog een beetje verder vergroten (auto-away terwijl het schema zegt verwarmen).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben nog steeds opzoek naar een slimme thermostaat die ik via eigen infra kan aansturen en geen data koppeling heeft met de fabrikant of andere partij.

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat er nog niet zoiets op de markt is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

revolution-nl schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:54:
Ik ben nog steeds opzoek naar een slimme thermostaat die ik via eigen infra kan aansturen en geen data koppeling heeft met de fabrikant of andere partij.

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat er nog niet zoiets op de markt is.
En hoe moet die thermostaat slim worden dan? De CPU in een thermostaat is echt niet krachtig genoeg voor het analyseren van data. De Nest kan je geloof ik wel ontkoppelen van de fabrikant, maar dan verlies je een groot deel van de functies.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ethirty schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:59:
[...]

En hoe moet die thermostaat slim worden dan? De CPU in een thermostaat is echt niet krachtig genoeg voor het analyseren van data. De Nest kan je geloof ik wel ontkoppelen van de fabrikant, maar dan verlies je een groot deel van de functies.
Het analyseren van data kan prima op een domotica server die ik zelf beheer en waar ik zelf baas ben over mijn data.

Een slimme thermostaat van Google in huis hangen die constant persoonlijke data doorstuurd is voor mij echt een no-go.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman

Rubman

revolution-nl schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:05:
[...]

Het analyseren van data kan prima op een domotica server die ik zelf beheer en waar ik zelf baas ben over mijn data.

Een slimme thermostaat van Google in huis hangen die constant persoonlijke data doorstuurd is voor mij echt een no-go.
Tsja bij een x aantal tweakers kan dat prima, maar die dingen moeten komen te hangen bij de huis- tuin- en keuken consument die of niet een aparte domotica server in huis wilt hebben of er niks van snapt. Daarnaast worden de kosten van dat ding dan ook weer een factor x hoger wat hem nog minder interessant maakt.

Zijn er niet al projecten met de Raspberry ipv thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rubman schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:08:
[...]

Vast wel alleen heb ik (op dit moment) geen zin in een hobbie project. Ik wil een kant en klare slimme thermostaat waar ik zelf baas ben over mijn data. Meer vraag ik niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 06-10-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
Het nadeel van een slimme thermostaat is dat deze nooit zo slim is als dat ik zelf ben :P

Wij leven in een vrij vast ritme met een vast klokprogramma

Op werkdagen:

van 06:30 tm 07:00 17 graden
van 18:00 tm 21:00 20 graden

Voor de rest permanent op 15 graden

Ik zou niet weten wat een "slimme" thermostaat hier aan zou kunnen verbeteren.

Ben ik spontaan een keer een dag thuis (wat eens in de 3 maand voorkomt) dan weet de zogenaamde "slimme thermostaat" dit ook niet :P

Wat handig zou zijn is om op afstand de thermostaat te kunnen bedienen mocht ik 's avonds een keer helemaal niet thuis komen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rubman schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:08:
[...]
Punt is niet alleen het gebruik van je data. Als je een beetje efficient wil verwarmen moet je ook een goede regelstrategie hebben. De meeste 'domme thermostaten' die je nu koopt werken via OpenTherm. Helaas is dat niet zo 'open' als de naam doet vermoeden. Al is er wel een OpenTherm gateway die je bijv. met Domoticz (domotica pakket op de Raspberry) kunt gebruiken.
Simpel aan/uit werkt vaak ook wel met je CV-ketel, maar is een stuk onzuiniger.

Als je bijv. stadsverwarming hebt, en alleen een klep open of dicht moet zetten voor warmte dan zou je wel met een Raspberry kunnen werken. Met efficiëntie heb je dan toch niks te maken.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2014 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Ethirty schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:59:
[...]

Eens...echter hoeft het niet de cpu van de thermostaat te zijn. Zat mensen die Domoticz of pilight of andere domotica systemen draaien op bv een raspberry pi of een totaal product.

Nu een Toon nemen omdat het leuk is + een abbo erbij en over twee jaar willen overstappen met de garantie dat je thermostaat het niet meer doet vind ik een slechte investering.

Heb het in het domoticz topic ook al gevraagd wat een goed alternatief is maar blijkbaar bestaan (of ken ik) ze niet.

Gewoon simpel Z-wave (of wifi maar liever niet) voor de aansturing en logging, modulerend en vooral niet lelijk.

Dat zijn 3 eisen die ik heb :P

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Maar met Z-wave sluit je Zigbee weer uit. Zolang er nog zoveel soorten domotica zijn, is er geen beginnen aan een complete plug&play oplossing voor de gemiddelde consument in de markt te zetten. Nog even los van alle merken en soorten ketels al dan niet met hun eigen protocollen en aansturingen. Niet iedereen kan of wil een raspberry oid draaien.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
stuffer schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:26:
[...]
Heb het in het domoticz topic ook al gevraagd wat een goed alternatief is maar blijkbaar bestaan (of ken ik) ze niet.
[..]
Voor Domoticz heb je de OpenTherm gateway zoals ik hierboven noemde :) Die komt tussen je huidige OpenTherm thermostaat en je ketel. Daarmee kun je je ketel uitlezen en aansturen met Domoticz als ik het goed begrijp.

Zie ook deze post bijv. CodeIT in "Domoticz - Open source domotica systeem"

[ Voor 157% gewijzigd door ThinkPad op 06-10-2014 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik zit ook net op het punt dat ik een nieuwe thermostaat moe gaan kopen.
De huidige is een draadloze van honeywell maar het display is helemaal kapot aan het gaan.
Rij per rij gaat de display weg :(

Tijd voor een nieuwe dus...
Ik zou graag 1 hebben die 'slim' is, die makkelijk te bedienen valt.
Wij leven in een redelijk patroon, maar op het werk hem kunnen aanzetten en dan thuis komen in een warm huis, meer willen we niet.

We komen dus natuurlijk ook snel uit bij de 'nest' en het lijkt me ook wel iets...

Zijn er nog 'populaire' thermostaten die hetzelfde als hierboven doen en liefst wat kant en klaar? (honeywell evo home, maar is toch al duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

http://www.thermosmart.nl/
Nederlands, ik vind ze sympathiek overkomen :)

Kijk anders ook in de topicstart.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 ... 6 ... 41 Laatste