[input gevraagd]Reviews v. slimme thermostaten - wat testen?

Pagina: 1
Acties:

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024

Redactie-input gevraagd

Er is steeds meer keuze op het gebied van slimme thermostaten en we zien bij de redactie van Tweakers groeiende interesse voor dit type apparaten.

We willen dan ook graag deze systemen bespreken en dan onder andere vergelijkende testen publiceren.
Een eerste indruk is makkelijk en ook de gebruikservaring kan beschreven worden, maar wat kan verder meegenomen worden bij de artikelen?

Met andere woorden:
Wat zouden jullie graag getest willen zien bij slimme thermostaten?
Houdt bij jullie suggesties rekening met het volgende:

- Het moet binnen redelijke tijd te doen zijn.
- De test moet op verschillende systemen uit te voeren zijn en niet afhankelijk van een of twee modellen.
- Het moet relevant zijn voor een grote groep lezers.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf op 25-09-2014 15:44 ]

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:16
Het moet binnen redelijke tijd te doen zijn?
Hoe zien jullie dat voor je als de Nest al 30 dagen nodig heeft om je te leren kennen.

Kosten besparing plaatje is gewoon een van de belangrijkste dingen aan de slimme thermostaten.
Hier is alleen wel een tijdje voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:41
Vloerverwarming word steeds vaker toegepast. Op dit moment heb ik niet het idee dat er heel veel slimme thermostaten hier een modus voor hebben of er goed mee om weten te gaan.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Joostje123 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:37:
Kosten besparing plaatje is gewoon een van de belangrijkste dingen aan de slimme thermostaten.
En op welke manier zouden we dat het beste kunnen meten/inzichtelijk maken?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog een interessante is om duidelijk aandacht te besteden aan het privacy aspect. Aangezien bijvoorbeeld ANNA van Plugwise de data naar buiten stuurt. Waarom gebeurd dat en wat wordt ermee gedaan.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:45

Rubman

Retarded or just overjoyed!

• Besparingsmogelijkheden? (denk aan modularie bediening of enkel aan/uit)
  • Bedieningsmogelijkheden/koppeling met andere apparaten (smartphone, alarm, rookmelder, etc)
  • Installatiegemak
  • Soorten verwarming en controle hierover, denk aan vloerverwarming, CV ,stadsverwarming. etc.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

basjuhh schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:38:
Vloerverwarming word steeds vaker toegepast. Op dit moment heb ik niet het idee dat er heel veel slimme thermostaten hier een modus voor hebben of er goed mee om weten te gaan.
Vloerverwarming kan je vaak al afdoende afvangen door anderen P/N parameters te gebruiken. Bijvoorbeeld mijn huidige thermostaat ( Celcia 20 ) heeft hier instellingen voor. Die bepalen dus hoe heftig de ketel moet reageren op de temperatuur in de referentieruimte.

* mkleinman is bezig met maken van eigen thermostaat

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Joostje123
Wilbert de Vries schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:39:
[...]

En op welke manier zouden we dat het beste kunnen meten/inzichtelijk maken?
Kilowatt berekenen, per maand huidige situatie, nieuwe situatie.
Die dingen installeren bij Tweakers redactie thuis.
Of zelfs eventueel prijsvraag en bij Tweakers zelfs thuis laten hangen.

Geef ze een maand de tijd en vergelijk die maand met de voirge maand of als die cijfers nog bekend zijn het jaar dervoor in zelfde maand.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat ik van een slimme thermostaat wil weten:
* Is er een (publieke) API beschikbaar voor future-proofing (radiografische radiatoren) en domotica integratie
* Hoe gedraagt hij zich/laat hij zich bedienen bij een internetstoring
* Modulerend (Opentherm) of aan/uit?
* Ondersteunt het ook koeling (steeds belangrijker nu mensen een warmtepomp hebben die ook kan koelen, soms zelfs noodzakelijk voor bronregeneratie)

Bonuspunten voor datalogging, tapwaterbereiding/warmhouden aansturen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Joostje123 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:43:
[...]

Geef ze een maand de tijd en vergelijk die maand met de voirge maand of als die cijfers nog bekend zijn het jaar dervoor in zelfde maand.
Dat werkt dus niet. Je kunt november niet met oktober gaan vergelijken omdat het heel ander weer buiten kan zijn, waardoor je thermostaat anders reageert.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoe zuinig kan die verwarmen? Dus bij wijze van spreke een huis met gecontroleerde omstandigheden ( buitentemp/binnentemp/temperatuurverlies.

En dan met elke thermostaat kijken hoe efficient/zuinig ze het huis kunnen verwarmen.

• Joostje123
Wilbert de Vries schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:48:
[...]

Dat werkt dus niet. Je kunt november niet met oktober gaan vergelijken omdat het heel ander weer buiten kan zijn, waardoor je thermostaat anders reageert.
Joostje123 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:43:
[...]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je kunt november niet met oktober gaan vergelijken omdat het heel ander weer buiten kan zijn, waardoor je thermostaat anders reageert.
Tot op zekere hoogte kan je periodes vergelijken met behulp van 'graaddagen'. In het cv-tuning topic wordt dat regelmatig gedaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Ik ga er vanuit dat zo'n thermostaat niets bespaart, dat doet de gebruiker zelf. Vandaar mijn shortlist
  • Instel/programmeergemak
  • Webinterface
  • Bediening
  • Afwijken van programma eenvoudig mogelijk
  • Gedrag bij (langdurige) stroomuitval
Het programmeren/instellen moet je gewoon op je laptop/tablet/PC kunnen doen in plaats van op een klein schermpje met twee regels tekst.
Verbaas me er nog steeds over dat niet iedere CV-ketel een netwerkaansluiting heeft voor een fatsoenlijke regeling.

A'dam PVOutput

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:39

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat ik graag zou willen zien in een review van een slimme thermostaat:
- Installatie gemak
- bedieningsgemak
- kosten, eenmalig en evt per maand of jaar
- waar wordt er data opgeslagen? Lokaal of extern, indien extern en waar. Wat claimde de fabrikant er mee te willen doen.
- is de thermostaat te koppelen met andere (domotica)systemen, aan andere thermostaten etc.
- functionaliteit van de bijbehorende apps, site of web interface

Uiteraard hoeven reviews niet beperkt te blijven tot de bovenstaande punten ;)

We've got that ring of confidence

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:53

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Bart ® schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:40:
Welke thermostaten zijn er, welke protocollen zijn er, welke merken kunnen waarmee overweg, wat zijn de features van de verschillende modellen, welke doet zijn werk het beste (is het meest zuinig, is het prettigst in gebruik, ...). Ik ben benieuwd of jullie zoiets kunnen organiseren :). Alhoewel dat niet makkelijk is, kan ik me zo indenken. Want hoe creëer je een betrouwbare testomgeving? Voor een objectieve test althans, een gebruikerservaringstest is wel op te zetten.

Nou ja, ben benieuwd :).
En als jullie dan iets op touw gaan zetten en testers zoeken, ik ben al een tijdje aan het rondkijken wat ik wil, dus ik doe graag mee met een gebruikerstest ;).

Cunning linguist.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Of je ermee wel of niet ruimtes onafhankelijk van elkaar mee kunt bedienen. Dus niet alleen (zoals met thermostatische kranen) een maximum per kamer instellen, maar ook in staat zijn bijvoorbeeld alleen de studeerkamer te verwarmen en niet je woonkamer.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
  • Al eerder genoemd, maar of hij ook OpenTherm modulatie ondersteund of alleen aan/uit. Als de thermostaat alleen aan/uit kan, dan kun je het anno 2014 geen serieuze thermostaat te noemen
  • Data bij externe partij ja/nee
  • Kosten (eenmalig/maandelijks)
  • API beschikbaar?
  • Werkt ook zonder internetverbinding?
  • Hoe is voeding geregeld? Ivm eventueel draden trekken?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 25-09-2014 20:55 ]

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:01
Integreerbaar in domotica systemen bv Vera of Fibaro

• Proton_

Proton_

Team Welles

De meetnauwkeurigheid en hysterese (bij aan/uit) kan natuurlijk op z'n Tweakers gecontroleerd worden.
Ook interessant: kan je de thermostaat makkelijk in een andere ruimte hangen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat de rest van het huis afkoelt als in de woonkamer een houtkachel brandt.

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Een vergelijking met Evohome? Als je dat in de vergelijking meeneemt, zijn de slimme thermostaten niet echt "slim" meer.......

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Hoe slim is de thermostaat in de omgang met verschillende ketel-protocollen?
Veel ketels werken met http://www.opentherm.eu/home
Nefit heeft eigen Moduline protocol. Sommige ketels kunnen wel met Opentherm werken (zegt Nefit), maar volgens mij niet modulerend maar als aan/uit regeling.
Deze firma heeft een omzetter: http://www.homewizard.nl/nefit-opentherm-converter.html

Het is belangrijk dat de thermostaat "in de toekomst" kan kijken. Dus 1/2uur voordat de laatste (m/v) het huis verlaat kan de ketel uit. Dat kunnen is pas slim! Vooral bij onregelmatige thuistijden.
Hoe zo'n ding dat (als ie het al kan) voor elkaar zou krijgen vind ik interessant. Detecteert hij personen? Ook verschillende personen? Leert hij ieders slaap/waakritme? Kan hij misschien zon zien, en varierende daglichtperiodes (zomer/winter info)? Krijgt hij weersberichten om op te anticiperen?
Ik zou willen dat hij toekomst aanleert (of weet) zonder dat ik hem moet programmeren.

Een thermostaat is op zich nog niet slim als ik hem met een smartphoneapp kan (of erger: moet) bedienen. Het kan een vervelende aandachtvrager worden. Zo'n tamagotchi.
Van mij mag je sterren voor slimheid geven. Ik ben bang dat meer dan 2 (uit 5) op dit moment niet realistisch zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Bruin Poeper op 26-09-2014 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:11
Nog niet genoemd, maar voor mij een must : Kan ie overweg met stadsverwarming ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Je kan de temperatuur/ketelactiviteit in iedergeval loggen, als hij het al lekker 20 graden maakt een half uur voordat je er bent is hij niet efficient, als hij het een half uur nadat je er bent doet is hij niet comfortabel. Maar hoe je dat goed gaat testen, dat lijkt me heel lastig. Maar tegelijkertijd is dat het primaire doel van een slimme thermostaat.

Veel van de overige dingen die hier genoemd zijn, zijn niet specifiek voor een slimme thermostaat. Uiteraard maakt dat ze niet onbelangrijk, maar het is ook niet de reden om een slimme te kopen. En programmeren via een webinterface zou helemaal niet nodig moeten zijn, iig niet voor standaard situaties. Het idee is juist dat ze zelf dat redelijk snel oppikken met beperkte instellingen door de gebruiker.

Oftewel je kan gewoon de standaard specs afgaan, en daar een review van maken. Maar echt testen van die dingen zouden volgens mij dus juist over de nauwkeurigheid van hun algoritmes moeten gaan. En dat is niet iets wat makkelijk en snel te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Beetje vreemde variant misschien, maar ik zou graag willen weten hoe "dom" ik hem kan maken. In tegenstelling tot wat bv "bruin poeper' hierboven vindt, denk ik dat net als een smartphone een smart-thermo ook al smart is als hij veel mogelijkheden heeft, en niet perse vanalles al zelf doet .

Dus een themorstaat met extra goede bedienings- en instel mogelijkheden (app, api, etc) is geniaal. Maar ik hoef geen apparaat dat pas aangaat als ik in de buurt ben, dan moet ik location altijd aan hebben. En ik wil ook geen apparaat dat uit gaat als ik niet genoeg beweeg in de kamer (want de thermostaat zit irritant om een hoekje) etc.

Dat bekent niet dat ik alles uit zou zetten, maar een selecte groep smart-features wel.

Dus bekijken hoeveel van de automatische dingen uit kunnen worden gezet.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Aangezien het Tweakers is wil ik graag weten of de thermostaten een API of zo beschikbaar hebben om zelf tegen aan te kletsen en wat je daar mee kan :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:34
Exact, en integratie met andere domotica systemen of dat wel of niet mogelijk is.
Bijv Toon van Eneco werkt nu ook met Domoticz sinds kort, dus dat maakt het een stuk makkelijker.
Nest word volgens mij ondersteunt door Fibaro nu.

[ Voor 3% gewijzigd door tcviper op 05-01-2015 10:12 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:14
Domme verwarming of koeling, afzuiging/circulatie enzovoort die zelfstandig niet snel stuk gaat.
Deze apparaten wel optimaal te regelen via wat hier een slimme thermostaat genoemd wordt?
Maak eens een mindmap of regeldiagram als model om op te schieten of te verbeteren, of bestaat dat al?
Ik volg graag Bruin Poeper om de slimheid te belonen.
Een keer instellen en dan kunnen vertrouwen op het programma.
Zulke software zoek ik.
Domotica moet van mij 10-15 jaar door kunnen draaien. Zonder Haertbleed of Shellshock

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanRispens
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 20:07
@Wilbert

mindergas.nl kun je daarvoor gebruiken. Je moet graaddagen vergelijken, dat zou redelijk accuraat moeten zijn. Maar 1 maandje testen lijkt mij wel weinig om er wat van te kunnen zeggen.

Met vloerverwarming is zo'n slimme thermostaat onzin naar mijn mening, gewoon constante temperatuur aanhouden. Wat meteen het nadeel is, het zal alleen maar minder van toepassing zijn met nieuwere, beter geisoleerde woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:05
Ik weet niet hoe realistisch het is om de échte werking van de thermostaat te gaan testen, vrees dat dat een beetje buiten de scope zal gaan *
Wat dan idd interessant is is om een review te maken, met de duidelijke kanttekening dat claims naar besparing en regeling niet getest zijn, over hoe je deze installeert, instelt, wat de privacygevoeligheid is, wat de WAF is (kan mijn vrouw er ook mee overweg), speciale features, blijft ie werken als de fabrikant failliet is, ....

*al is het natuurlijk wel mogelijk om een fake-huisje te maken: voor een aan-uit thermostaat kan je volstaan met een electrisch verwarmingselement op een blok metaal, maak je een grafiekje bij hoe de regeling gebeurt (zowel het aan-uit signaal als de gemeten temperatuur) zodat je inzichtelijk kan maken hoe snel de thermostaat reageert, hoe nauwkeurig hij kan regelen (en met een fan kan je extra koude dagen simuleren, dus zien of ie daar ook mee om kan).
Is wel even werk, maar als je echt een review wil maken van een thermostaat lijkt het me dat je iets dergelijks nodig hebt (formaat blok metaal = grootte huis, vermogen verwarmingsweerstand = vermogen verwarmingsketel, kan je zelfs verschillende situaties gaan testen).
Opentherm maakt het wel moeilijker, om dat te gaan simuleren lijkt me de investering te groot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Als je je waagt aan een review van een slimme thermostaat lijkt het me verstandig om in ieder geval een degelijke weersafhankelijke regeling als referentie te nemen. Cenvax is alom gerespecteerd, en als je snapt/uitlegt hoe je die in moet stellen kan je meteen ook wat zinnigs zeggen over een slimme thermostaat, hoe en wat ie in ieder geval moet kunnen.
Een Cenvax bestaat uit een bedieningskastje en een installateurskast (waarvan de instelgeheimen enig inzicht vereisen; documentatie is moeilijk online te vinden, maar krijg je bij aankoop).
@naftebakje: jouw 'fake-huisje' zit dus in die instelknopjes.
Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/thermostaatshop/full14987285.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Bruin Poeper op 29-09-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Privacy, hack-gevoeligheid om eens twee hete hangijzers te noemen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubentje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-05 16:01
- Integratie met andere domotica toepassingen, zo ja welk protocol en welke beveiliging(zigbee, z-wave etc.)
- Definitie van slimheid van bepaald apparaat (geofancing, motion, schema etc.)
- Wat wordt er in cloud opgeslagen
- OpenTherm mogelijkheden
- Mobiele app (Windows Phone?/android/iOS)

Toon heeft nu bijvoorbeeld integratie met slimme stekker fibaro maar is er mogelijkheid voor integratie met andere z-wave producten?
Anna is geproduceerd door Plugwise, dus hoe zit het met integratie van ander plugwise materiaal.
Gaat Nest apparatuur van derden integreren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

EnnaN schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 09:11:
Beetje vreemde variant misschien, maar ik zou graag willen weten hoe "dom" ik hem kan maken. In tegenstelling tot wat bv "bruin poeper' hierboven vindt, denk ik dat net als een smartphone een smart-thermo ook al smart is als hij veel mogelijkheden heeft, en niet perse vanalles al zelf doet .

Dus bekijken hoeveel van de automatische dingen uit kunnen worden gezet.
Is dit niks voor jou?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Honeywell_thermostat.jpg

Maar serieus, ik zou echt benieuwd zijn naar verwachte besparingsmogelijkheden ten opzichte van elkaar/bestaande slimme thermostaten. Ik heb nu een iSense van Remeha, dat systeem (weet niet eens of het in de ketel of in de thermostaat zit) kan zelfs overweg met een openhaard in de huiskamer. Volgens mij doet ie dan 1x per uur het water rondpompen en meet ie aan de afname van de temperatuur hoe koud het blijkbaar in de andere kamers was, en of ie dus door moet gaan met verwarmen.

Ik vind die Nest-achtige dingen redelijk mooi, en leuk dat ie kan leren wanneer ik over een half uur spontaan naar buiten ga, maar dat moet niet ten koste gaan van de functionaliteit die ik net beschreef...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Regelgedrag zou ik wel belangrijk vinden. Stel het is 15 graden en ik wil het 20 graden hebben, hoe nauwkeurig doet ie dit. Mijn vorige thermostaat ging door tot 20,5 (opentherm).

Welke thermostaten worden getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

FicoF schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 14:51:
Regelgedrag zou ik wel belangrijk vinden. Stel het is 15 graden en ik wil het 20 graden hebben, hoe nauwkeurig doet ie dit. Mijn vorige thermostaat ging door tot 20,5 (opentherm).
Wellicht dat deze overshoot wel een bewuste 'feature' is om objecten in huis (meubels, muren, etc) sneller op temperatuur te krijgen. Daarbij kan het regelgedrag ook sterk afhangen van je verwarmingsketel, afgiftesyteem en woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:24

SeatRider

Hips don't lie

Dre schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:00:
[...]

Wellicht dat deze overshoot wel een bewuste 'feature' is om objecten in huis (meubels, muren, etc) sneller op temperatuur te krijgen. Daarbij kan het regelgedrag ook sterk afhangen van je verwarmingsketel, afgiftesyteem en woning.
Ja, dat noemen ze een "pendelbeveiliging". Waarschijnlijk gaat ie dan ook pas weer aan als het is gedaald tot 19,5.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:44
Hoe staat het hiermee?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ook benieuwd of Tweakers hier nog mee bezig is :)
SeatRider schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 15:48:
[...]

Ja, dat noemen ze een "pendelbeveiliging". Waarschijnlijk gaat ie dan ook pas weer aan als het is gedaald tot 19,5.
Dat is dus niet comfortabel, de boel een hele graad laten afkoelen. Koude trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeltz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-07 16:06
Ik hoop ook dat dit onderwerp nog wordt overwogen voor een vergelijkende review!

Voor mij zijn de belangrijkste onderwerpen:
  • Met welke soorten aansturing kan de thermostaat overweg?
  • Is zone-regeling beschikbaar?
  • Is bediening op afstand mogelijk zonder tussenkomst derde partij (eventueel alleen via het eigen WiFi netwerk)?
  • Zo niet, is de privacy voldoende gewaarborgd?
  • Is er een API beschikbaar voor ontwikkeling eigen bedieningsapplicaties (bijv voor het regelmatig uitlezen van log gegevens, enz)
Pagina: 1