Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19-02 13:44
Weet iemand wat bij Evohome de maximale afstand tussen het ketelrelais en het basisstation is? Bij mij zou het ketelrelais in de op het gelijkvloers komen en het basisstation op de eerste verdieping. Hiertussen zit een betonnen vloer. Gaat dit werken?

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:19
mathias82 schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:47:
Weet iemand wat bij Evohome de maximale afstand tussen het ketelrelais en het basisstation is? Bij mij zou het ketelrelais in de op het gelijkvloers komen en het basisstation op de eerste verdieping. Hiertussen zit een betonnen vloer. Gaat dit werken?
Hoewel een betonnen vloer meestal geen belemmering is, is daar niet echt iets definitiefs over te zeggen. Behalve dat de doordringbaarheid van het draadloze signaal veel beter is dan bijvoorbeeld wifi.

De ketelmodule wordt bedraad op de ketel aangesloten, bij voorkeur een halve meter of meer van de ketel.

Mocht het signaal niet sterk genoeg zijn dan kun je de ketelmodule dichterbij de evotouch hangen. Bijvoorbeeld door de oude thermostaatdraad te gebruiken. De aan/uit module heeft daarbij 230V nodig, de opentherm module wordt gevoed door de CV ketel en heeft dus geen stopcontact nodig.

bert pit wijzigde deze reactie 24-12-2018 09:15 (3%)

• justinb81
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-02 22:06

justinb81

iJustin

Pixal schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:24:
Hier ook een Essent e-thermostaat slachtoffer. Ik heb er eentje, mijn vader twee, en mijn oom ook een. Ze waren toen namelijk voor zo'n 75 euro op marktplaats te vinden. Nu zijn de aankomende jaarlijkse kosten gelukkig te overzien maar de onzekerheid of het systeem überhaupt gecontinueerd gaat worden en het idee van abonnementskosten zit me wel dwars.

Dus een beetje aan het struinen op internet, maar thermostaten zijn niet echt voordeliger geworden de laatste jaren. Aangezien ik Domoticz en Z-wave gebruik bij mij en mijn vader overweeg ik ook een eenvoudige Z-Wave thermostaat hoewel ik een eigen app, en ingebouwde bewegingssensor wel handig vond en ik met een Z-wave thermostaat wellicht iets meer zelf moet programmeren.

Harde eisen heb ik maar weinig van:
- Opentherm
- integratie met domoticz \ home assistant
- eenvoudige programmering met comfort temp en lang weg stand etc
- minder dan 100 euro :X (dus in 4 jaar terugverdiend ten opzichte van een ICY contract)
- geen abonnement

Minder belangrijk maar liever wel:
- eigen bewegingssensor
- eigen app
- google assistant integratie

Leuk maar niet nodig:
- geofencing
- zelflerend

Ik kom er dus een beetje achter dat ik eigenlijk geen slimme thermostaat nodig heb maar een op afstand bedienbare thermostaat :)
Ik heb nu een toon op marktplaats gekocht voor €50 en hem geroot met een Raspberry en autorooter.
Heb hem nu via domoticz aan Apple HomeKit hangen.

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:40
Nu zit ik wat rond te kijken voor een Evohome systeem en het goedkoopste wat ik kon vinden was op Amazon maar ik zie nergens of het de aan/uit of opentherm versie is.
Iemand een idee hoe ik daar acht kom?

Het komt op een Remeha avanta uit 2007 met opentherm ondersteuning waar nu een gewone aan/uit thermostaat op zit, dat zou toch moeten werken met bovenstaande set?

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:31
Zo te zien moet je bij deze set nog een ketelmodule aanschaffen (aan/uit of opentherm)

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:40
akatar schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:17:
Zo te zien moet je bij deze set nog een ketelmodule aanschaffen (aan/uit of opentherm)
Ahh daarom is hij dus zo goedkoop, bedankt voor de snelle reactie. :)

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-02 16:36
Wellicht interessant voor de mensen waarvan de ondersteuning voor de E-thermostaat waarschijnlijk stopt en hun energiecontract kunnen vernieuwen:
https://www.essent.nl/con...neywell-lyric-1-jaar.html

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:12
Volgens mij het is voordeliger om een energie contract via een van de bekende vergelijkingssites af te sluiten. Heb je lagere tarieven, krijg je vaak een cashback van minimaal 200euro. Dan koop je een thermostaat die bij je past.

jongetje wijzigde deze reactie 27-12-2018 17:00 (14%)

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

jongetje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 16:58:
Volgens mij het is voordeliger om een energie contract via een van de bekende vergelijkingssites af te sluiten. Heb je lagere tarieven, krijg je vaak een cashback van minimaal 200euro. Dan koop je een thermostaat die bij je past.
Klopt! Vrijwel altijd is dat zo. Ik heb het laatst. toevallig uitgerekend. Meer kosten voor dat contract ten opzichte van de goedkoopste via gaslicht was 230 euro. Nieuw is de lyric t6 145 euro.

hmmz

• Kasper
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-02 09:34
Ik heb vandaag precies een week de nefit easy in gebruik.
Aansluiten op mijn oude Nefit Ecomline HR ging via de speciale adapter allemaal gemakkelijk en prima.
Echter heb ik in de afgelopen week al 2x de storing 6a gehad. Google leert mij al snel wat het eventueel kan zijn. De ketel heeft 2 november zijn periodieke onderhoud gehad, de monteur heeft alles schoongemaakt en geen onderdelen hoeven te vervangen.

Kan het te maken hebben i.c.m. de nieuwe thermostaat?
Of is het puur toeval dat het nu op treed en dat het toevallig net na het onderhoud "stuk" gaat?

• bert pit
Idanue schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:06:
Nu zit ik wat rond te kijken voor een Evohome systeem en het goedkoopste wat ik kon vinden was op Amazon maar ik zie nergens of het de aan/uit of opentherm versie is.
Iemand een idee hoe ik daar acht kom?

Het komt op een Remeha avanta uit 2007 met opentherm ondersteuning waar nu een gewone aan/uit thermostaat op zit, dat zou toch moeten werken met bovenstaande set?
Dat zou gewoon moeten werken, hoewel er vaak wel wat dialect verschil in zit.

• Jorconmgn
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-02 07:34
Na veel zoeken op dit forum eigenlijk weinig kunnen vinden..

Ik wil graag de econee 4 installeren in mijn nieuwe woning.
Wie heeft hier ervaring mee (heb de post over de SmartSI gelezen) maar dat gaat over een heel ander type natuurlijk.

Iemand ervaringen met de 4? Of interesse om mee te denken? Dan start ik een nieuw topic daarvoor.

gr Joris

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

dragon2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:34:
Verdorie, ik heb een e-thermostaat maar daar wordt of de ondersteuning voor gestopt of je moet 1,95/maand gaan betalen. Ik zit dan te denken beter een andere slimme thermostaat te kopen... Liefst 1 die zonder domoticz enz direct met alexa werkt of evt met google home. En niet te duur is en geen abbo nodig heeft. De functies die erop moeten zitten zijn: volgens eens schema temperatuur instellen en op afstand aan kunnen passen. Geen hoge eisen dus.
Ik heb een licentie gekocht bij ICY. Ik hoop dat er voldoende animo is, want deze thermostaat voldoet aan al mijn wensen/eisen, en hoef echt geen andere als dat niet hoeft.

• Kasper
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-02 09:34
Kasper schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 18:40:
Ik heb vandaag precies een week de nefit easy in gebruik.
Aansluiten op mijn oude Nefit Ecomline HR ging via de speciale adapter allemaal gemakkelijk en prima.
Echter heb ik in de afgelopen week al 2x de storing 6a gehad. Google leert mij al snel wat het eventueel kan zijn. De ketel heeft 2 november zijn periodieke onderhoud gehad, de monteur heeft alles schoongemaakt en geen onderdelen hoeven te vervangen.

Kan het te maken hebben i.c.m. de nieuwe thermostaat?
Of is het puur toeval dat het nu op treed en dat het toevallig net na het onderhoud "stuk" gaat?
Na steeds vaker de melding te krijgen, heb ik een monteur laten komen. Hij heeft de ionisatiepen vervangen welke wel enige slijtage vertoonde.
Dat was afgelopen vrijdag. Zojuist kreeg ik weer de zelfde storing; 6a.

Nu begin ik toch meer de angst te krijgen dat het door het aansluiten van de nefit easy komt..?

• bert pit
Kasper schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:39:
[...]

Na steeds vaker de melding te krijgen, heb ik een monteur laten komen. Hij heeft de ionisatiepen vervangen welke wel enige slijtage vertoonde.
Dat was afgelopen vrijdag. Zojuist kreeg ik weer de zelfde storing; 6a.

Nu begin ik toch meer de angst te krijgen dat het door het aansluiten van de nefit easy komt..?
Dan hang je de oude toch gewoon terug.

• LawnMowerMan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:13

LawnMowerMan

Wat een baggerfilm btw...

#MeToo.... ;)

Waar komen we nu op uit dan? Tado niet echt, Nest ook niet (die kunnen het allemaal wel maar qua prijs toch best heftig), Honeywell... ?

Hebben jullie @groggy @fritsjof @dragon2 al een keuze gemaakt?
fritsjof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:27:
[...]

Dit is ook precies wat ik zoek. :)

Your ass is grass and I'm the lawnmower!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
LawnMowerMan schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:48:
#MeToo.... ;)

Waar komen we nu op uit dan? Tado niet echt, Nest ook niet (die kunnen het allemaal wel maar qua prijs toch best heftig), Honeywell... ?

[...]
Ik ben voor de tado gegaan, bewust voor de V2 gekozen. Blij mee :)

• EvtK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 07-02 19:32
#MeToo.... ;)

[...]
ik zit met dezelfde vragen. Heb een aantal z-wave thermostaat kranen op het oog van Eurotronic (nu best scherp geprijsd op amazon https://www.amazon.de/Eur...thermostat/dp/B075X257NC/), maar de ontbrekende schakel is een z-wave thermostaat die opentherm / modulatie aan kan. Maar die oplossing zie ik maar nergens terugkomen :?

• fritsjof
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14-02 10:19
#MeToo.... ;)

[...]
Ha leuk ik ging ook vandaag weer even kijken hier :)

Ik ga niet betalen voor de E-thermostaat, simpelweg omdat ik vind dat ik al voor ondersteuning heb betaald bij aanschaf. Het apparaatje stelt, qua materiaal, weinig voor en de prijs was destijds best fors (€149,-). Daarbij vind ik het voorgestelde maandbedrag onevenredig hoog en heb ik, na het lezen van het bericht van ICY, niet het idee dat ICY daadwerkelijk wil doorgaan met de ondersteuning van het platform maar dat ze 'voor de vorm' de klanten de optie geven te gaan betalen voor iets waarvoor nu niet betaald wordt - doorontwikkelen is er helemaal niet bij (dat wordt duidelijk vermeld).
(Iedereen mag hier zijn eigen mening over hebben - dit is de mijne).
Zoals iemand hier eerder al vermeldde: het zou ICY sieren als ze het geheel beschikbaar maken voor opensource cummunity, maar ik verwacht dit eerlijk gezegd niet.

Ik denk dat ik toch maar voor de Nest ga: die kan alles wat ik wil, en ja; prijs wat hoog maar de alternatieven zijn ook wel prijzig vind ik, en van de Nest weet ik dat ik hier in huis niet degene zal zijn die zonodig iets anders wilde, en bovendien: geen maandelijkse kosten (ik heb dan het idee dat ik geld weggooi die ~5 maanden per jaar dat de thermostaat echt niets doet).

Waar ik nu nog wel mee zit: ik heb een vrij nieuwe ATAG ketel (2 jaar oud), ik weet niet waar ik het typenummer kan vinden helaas. Toen hij werd geïnstalleerd deed de E-thermostaat het niet en moest ik een adapter bestellen bij ICY (deze), die moest tussen de CV-ketel en de thermostaat en toen werkte alles weer. Ik weet nu niet of ik die adapter ertussen moet laten als ik de Nest installeer of juist niet.

Verder wacht ik even op een aanbieding voor de Nest, als ik die tegenkom en ik vogel uit of ik die adapter moet laten zitten dan wordt het de Nest vrees ik...

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
#MeToo.... ;)

[...]
Nee, nog geen keuze gemaakt, maar ook nog niet mee bezig geweest.

• Memphisto
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:31
Pixal schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:24:
Hier ook een Essent e-thermostaat slachtoffer. Ik heb er eentje, mijn vader twee, en mijn oom ook een. Ze waren toen namelijk voor zo'n 75 euro op marktplaats te vinden. Nu zijn de aankomende jaarlijkse kosten gelukkig te overzien maar de onzekerheid of het systeem überhaupt gecontinueerd gaat worden en het idee van abonnementskosten zit me wel dwars.

Dus een beetje aan het struinen op internet, maar thermostaten zijn niet echt voordeliger geworden de laatste jaren. Aangezien ik Domoticz en Z-wave gebruik bij mij en mijn vader overweeg ik ook een eenvoudige Z-Wave thermostaat hoewel ik een eigen app, en ingebouwde bewegingssensor wel handig vond en ik met een Z-wave thermostaat wellicht iets meer zelf moet programmeren.

Harde eisen heb ik maar weinig van:
- Opentherm
- integratie met domoticz \ home assistant
- eenvoudige programmering met comfort temp en lang weg stand etc
- minder dan 100 euro :X (dus in 4 jaar terugverdiend ten opzichte van een ICY contract)
- geen abonnement

Minder belangrijk maar liever wel:
- eigen bewegingssensor
- eigen app
- google assistant integratie

Leuk maar niet nodig:
- geofencing
- zelflerend

Ik kom er dus een beetje achter dat ik eigenlijk geen slimme thermostaat nodig heb maar een op afstand bedienbare thermostaat :)
@Pixal Heb jij al eenkeuze gemaakt? Ik heb namelijk ongeveer dezelfde wensen/eisen.
En zojuist via de Remeha klantenservice begrepen dat mijn huidige iSense toch echt overleden is...

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Toch maar een Nest gen3 via marktplaats op de kop getikt. Bevalt best, heb alleen het slimme maar uitgezet :X Ik gebruikte al volop Domoticz voor automatisering en die zet netjes de temperatuur van de Nest omlaag als we weg zijn of slapen.

• fritsjof
Pixal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:01:
Toch maar een Nest gen3 via marktplaats op de kop getikt. Bevalt best, heb alleen het slimme maar uitgezet :X Ik gebruikte al volop Domoticz voor automatisering en die zet netjes de temperatuur van de Nest omlaag als we weg zijn of slapen.
Wat kost een 2e-handsje? Ik vraag me bij zoiets af waarom iemand 'em wegdoet, zeker op MP, hier op Tweakers V&A kan ik me nog voorstellen dat je overstapt op een ander systeem ofzo (mijn ervaringen met MP zijn niet zo best).

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

fritsjof schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:58:
[...]

Wat kost een 2e-handsje? Ik vraag me bij zoiets af waarom iemand 'em wegdoet, zeker op MP, hier op Tweakers V&A kan ik me nog voorstellen dat je overstapt op een ander systeem ofzo (mijn ervaringen met MP zijn niet zo best).
Ik heb er 170 voor betaald maar zie soms betere prijzen, ik ben meestal niet erg geduldig en zoek iets in de buurt om er langs te gaan.

Deze ging weg omdat hij in een opwelling in Amerika was aangeschaft en niet op de betreffende ketel bleek te kunnen worden aangesloten. Helemaal ongebruikt nieuw in doos dus.

Omdat de verkoopster op een openbare plek wilde afspreken en toen in eerste instantie niet direct de frisse indruk wekte die ik hoopte :X had ik er wel een beetje moeite mee. De thermostaat ging ook niet aan omdat er een batterij in zit die een tijdje moet laden (batterij laadt vanzelf als je deze via opentherm aansluit). Gelukkig was ze wel geduldig en sloot ze hem even aan op de bijgeleverde lader in een Starbucks om de hoek 8)7

Toen maar de gok gewaagd en meegenomen. Geen spijt van. Eerste indruk is dus niet altijd betrouwbaar, hoewel hij gestolen kan zijn en dat soort dingen natuurlijk...

• ro3lie
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:00
fritsjof schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:58:
[...]

Ik heb er zelf een gekocht voor €120. Betreft een Nest v3, helemaal in top staat (werkt perfect en geen beschadigingen).
Verkoper gaf aan dat die weg ging ivm nieuwe thermostaat/ketel. Betrof een woning die ze net hadden gekocht.

Afijn, werkt nog steeds prima! (3 maanden verder).

Heb er al wel een tijdje voor gekeken op MP, wat vooral helpt is snel reageren en een afspraak maken voor ophalen.
Wacht je een dag kan het al gauw € 160-180 worden of hoger..

• InF.Inc
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 18-02 14:59

InF.Inc

_Fonz > all.

InF.Inc schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:26:
Is de Nest Thermostat E (iets goedkoper modelletje) wat, als je vloerverwarming hebt?
Iemand?

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

• vanaalten
  • Laatst online: 21:05
EvtK schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:15:
[...]

ik zit met dezelfde vragen. Heb een aantal z-wave thermostaat kranen op het oog van Eurotronic (nu best scherp geprijsd op amazon https://www.amazon.de/Eur...thermostat/dp/B075X257NC/)
Wat voor radiatoren heb je? Want ik heb dezelfde Eurotronic Spirit kranen (en ook bij Amazon gekocht) en in combinatie met de JAGA Tempo radiatoren werken ze bepaald slecht. Mechanisch zou het perfect moeten werken - M30x1.5mm aansluiting, gewoon standaard - maar meerdere JAGA Tempo radiatoren, meerdere Eurotronic Spirit kranen geven geen werkend systeem: de kranen detecteren de radiatoren niet. Je kan wat foezelen met 'iets' er tussen te proppen en dat kan het een beetje oplossen, maar is niet echt een nette betrouwbare oplossing.

• kraades
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:32
Iets te voorbarig. Lijkt het nu te doen.

Nefit Easy.
Twee Huawei P9 Lite telefoons (Android/EMUI).

Ik probeer nu aanwezigheidsdetectie aan te zetten alleen Nefit Easy herkent niet dat de telefoons "thuis" zijn.

WiFi, 4G, Location Services staan aan. Heeft iemand dit werken? Nog een instelling die ik mis? EMUI is een beetje anders dan standaard Android dus misschien iemand met een Huawei telefoon?

kraades wijzigde deze reactie 10-01-2019 15:30 (6%)

Donate ETH

• fritsjof
De Nest Thermostat E, dat is de 'alternatieve oplossing' die Essent biedt aan haar E-thermostaat klanten. Echter is hij niet leverbaar 8)7
Echt heel kansloos om van een 'aternatieve oplossing' te spreken als je geen standaard 'oplossing' hebt.
Ik dacht dat het gewoon een V3 was maar het is een goedkopere versie.

De V3 heeft meer sensoren dan de E (near-field activity, far-field activity), meer keuze uit ontwerp (kleuren) - verder kan ik geen verschillen vinden.

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
In een ander topic werd deze "aanbieding" gepost.

Nu vraag ik mij af wat je hiermee kunt als er geen ketelmodule bij zit.

• EvtK
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 07-02 19:32
vanaalten schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 09:54:
[...]

Wat voor radiatoren heb je? Want ik heb dezelfde Eurotronic Spirit kranen (en ook bij Amazon gekocht) en in combinatie met de JAGA Tempo radiatoren werken ze bepaald slecht. Mechanisch zou het perfect moeten werken - M30x1.5mm aansluiting, gewoon standaard - maar meerdere JAGA Tempo radiatoren, meerdere Eurotronic Spirit kranen geven geen werkend systeem: de kranen detecteren de radiatoren niet. Je kan wat foezelen met 'iets' er tussen te proppen en dat kan het een beetje oplossen, maar is niet echt een nette betrouwbare oplossing.
Dat moet ik nog ff onderzoeken :). Maar zolang er geen z-wave modulerende thermostaat oplossing bestaat, heeft het nog niet zoveel zin eigenlijk. Wel bedankt voor je tips!

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19-02 13:44
nokiaan958GB schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:49:

Niets, maar dan koop je de ketelmodule er los bij. Als je die kit + https://www.amazon.de/gp/...smid=A29D61YZMYPL6V&psc=1 koopt ben je nog een stuk goedkoper uit dan met een kit waar de ketelmodule bij zijt

• fritsjof
Ik ontving gisteren een Tweakers price alert voor de Tado Smart Thermostat:"De laagste prijs is nu € 159,99." maar als ik nu kijk is 'ie gewoon €181,15. Iemand 'em voor 159 kunnen scoren?

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
fritsjof schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:06:
Ik ontving gisteren een Tweakers price alert voor de Tado Smart Thermostat:"De laagste prijs is nu € 159,99." maar als ik nu kijk is 'ie gewoon €181,15. Iemand 'em voor 159 kunnen scoren?
Voor welke versie, de V3+? Dat kan toch een heel stuk goedkoper? Kun je beter een alert op pepper zetten

• fritsjof
Ik dacht dat Amazon.de ook op de Pricewatch hier voorkwam, maar niet voor alle producten dus blijkbaar. Dank!

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22:50

Illusion

(the art of)

nokiaan958GB schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:49:

Dat ligt er aan of je een ketel hebt :)
Ik heb blokverwarming. Dus geen ketel, en geen centrale klep.
Dus 2 radiatoren, 1 bedienkastje en gaan. Overige ruimtes staan bij mij toch altijd uit.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@fritsjof, onze Tweakers PW loopt vrijwel altijd achter met de actuele Amazon.de prijzen, daar kun je maar weinig mee beginnen als het om een (tijdelijke) prijsverlaging gaat.

A smile a day....

• fritsjof
hardware-lover schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:28:
@fritsjof, onze Tweakers PW loopt vrijwel altijd achter met de actuele Amazon.de prijzen, daar kun je maar weinig mee beginnen als het om een (tijdelijke) prijsverlaging gaat.
Aha. Op zich vreemd want Amazon ToS voor partners stelt dat niet alleen de prijs van een product moet worden bijgewerkt binnen X aantal uren (volgens mij binnen 2 uur) maar ook moet worden vermeld wanneer de laatste update is geweest (timestamp).
Maar wellicht dat Tweakers een uitzonderingspositie heeft.

• Taarmen
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-02 06:45
Ik heb nu een werkende evohome set, monochrome thermostaat met 7 HR 80 Radiator knoppen.
Mijn vragen:
1: Nu wil ik het graat via een/de Android app besturen, klopt het dat ik dan alleen een RFG100 Gateway of heb ik ook een HGI80 nodig?
2: Ik wil Domoticz gebruiken i.c.m. met een Raspi v3, hiervoor heb ik toch geen extra hardware nodig om dit te bedienen.

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 00:16
Taarmen schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:12:
Ik heb nu een werkende evohome set, monochrome thermostaat met 7 HR 80 Radiator knoppen.
Mijn vragen:
1: Nu wil ik het graat via een/de Android app besturen, klopt het dat ik dan alleen een RFG100 Gateway of heb ik ook een HGI80 nodig?
2: Ik wil Domoticz gebruiken i.c.m. met een Raspi v3, hiervoor heb ik toch geen extra hardware nodig om dit te bedienen.
1: Klopt, alleen de gateway.
2: Kan via de Honeywell API, dan kun je hetzelfde als via het bedienpaneel. Je kunt ook een HGI80 aansluiten op je Pi, dan zie je daadwerkelijk live wat alle componenten doen (bijvoorbeeld voor hoeveel procent een thermostaatkraan open staat.) Je kunt dan ook Domoticz als externe temperatuur voeler gebruiken.

• Taarmen
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-02 06:45
JeeEs schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:39:
[...]

1: Klopt, alleen de gateway.
2: Kan via de Honeywell API, dan kun je hetzelfde als via het bedienpaneel. Je kunt ook een HGI80 aansluiten op je Pi, dan zie je daadwerkelijk live wat alle componenten doen (bijvoorbeeld voor hoeveel procent een thermostaatkraan open staat.) Je kunt dan ook Domoticz als externe temperatuur voeler gebruiken.
Bedankt voor je snelle reactie, is het ook mogelijk alleen een HGI80 te plaatsen en het via Domoticz te besturen?
--edit 21-01---
Ik krig in mijn monochrome evohome thermostaat niet de optie op de "voeler" op de thermostaat te gebruiken. Deze is niet bij andere groepen in gebruik. Iemand bekend met dit probleem?
De hr80 zit op een radiator in een convectorput en daar de temperatuur anders dan in de kamer zelf.

Taarmen wijzigde deze reactie 21-01-2019 21:55 (20%)

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Momenteel heb ik een e-thermostaat (icy) aangesloten op mijn cv ketel een ATAG E32C 2008 ketel. Om bovenstaande werkend te krijgen moest ik een weerstand plaatsen tussen klem 23 en klem 27. Wat moet ik met de weerstand doen nu ik mijn thermostaat vervang door een nest v2 thermostaat? Laten zitten of verwijderen?

• fritsjof
groggy schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:34:
Momenteel heb ik een e-thermostaat (icy) aangesloten op mijn cv ketel een ATAG E32C 2008 ketel. Om bovenstaande werkend te krijgen moest ik een weerstand plaatsen tussen klem 23 en klem 27. Wat moet ik met de weerstand doen nu ik mijn thermostaat vervang door een nest v2 thermostaat? Laten zitten of verwijderen?
Ik heb ook een ATAG en een E-thermostaat, ik heb er toen die adapter van ICY tussen gezet (zie mijn post eerder in dit topic). Ik vraag me ook af of ik die adapter er tussenuit moet halen of moet laten zitten. Ik wil de Nest V3 gaan aanschaffen.

-edit-
Ik ben er inmiddels achter dat ik een ATAG E325EC ketel heb. Er is wat onduidelijkheid over OpenTherm ondersteuning, en ook weet ik nog niet of ik die adapter van ICY er tussen moet laten als ik de Nest V3 erop zet. Wellicht dat iemand ervaring heeft?

De handleiding schrijft:
Op de ATAG E kunnen de volgende (klok-)thermostaten aangesloten worden:
A. Voor optimale benutting van de regeling van de cv-ketel adviseert ATAG:
Positie 1 en 2: ATAG Z-thermostaat (EaZy of WiZe) of ATAG One*
B Als alternatief kan gekozen worden voor:
Positie 1 en 2: Elke thermostaat volgens OpenTherm-protocol
of Positie 3 en 4: Uitsluitend batterij-gevoede aan/uit kamerthermostaat.
De thermostaat moet over een 2-draads aansluiting beschikken. De kamerthermostaat
moet op het aansluitblok aangesloten worden. Gebruik hiervoor de schroefconnector
die op het aansluitblok gestoken is. Leid de kabel van de kamerthermostaat langs de
bovenste kabelhaken van de behuizing en de scharnierbeugel.

fritsjof wijzigde deze reactie 24-01-2019 14:37 (44%)

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 22:57

Quad

Selectief doof

Hoe ontluchten jullie de radiatoren met Evohome?
Normaliter gooi je de radiator kraan open, ontluchter open en daarna weer dicht draaien.
Als ik de Evohome radiator thermostaat open draai, gaat natuurlijk de cv ketel ook in actie, wat onnodig is. Hoe voorkom je dat?

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:12
@Quad als je niet wilt dat is dan aangaat trek je toch de stekker van de ketel eruit?

• Quad

Quad

Selectief doof

jongetje schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:44:
@Quad als je niet wilt dat is dan aangaat trek je toch de stekker van de ketel eruit?
En hoe vertelt je Evohome thermostaat tegen de radiatorkraan dat die open moet? Of doet die dat dan direct, als je de kraan boven de gemeten temperatuur draait?

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
Quad schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:47:
[...]

En hoe vertelt je Evohome thermostaat tegen de radiatorkraan dat die open moet? Of doet die dat dan direct, als je de kraan boven de gemeten temperatuur draait?
Je bedoelt de evohome thermostaatknoppen? Gewoon even het elektrische deel eraf halen en de zwarte ring uitdraaien, staat hij vol open. Als je ze daarna terug zet, zorgen dat de ring nog open staat, en ze zullen zich opnieuw kalibreren.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het via Honeywell evohome wifi aansturen van twee ketels of een ketel met twee zones?

Situatie:
Itho Daalderop base cube ketel met twee zones. (https://www.ithodaalderop...troomtoestellen/base-cube).

LT zone: Opentherm of aan/uit. Hierop is de vloerverwarming van de begane grond aangesloten.
HT zone: Alleen aan/uit. Hierop zijn de radiatoren van de eerste en tweede verdieping aangesloten.

Nu in bezit en aangesloten:
1x Evohome wifi basisstation
4x radiator kranen
1x aan/uit module
1x opentherm module

Probleem is dat er maar 1 module aangewezen kan orden om de ketel aan te sturen. Nu dus de aan/uit module ingesteld. Dus als de vloerverwarming aan moet, gaat ook de eerste en verdieping aan.

Op de site van Honeywel zie ik "Met meerdere HC60NG ketel relais is het mogelijk om meerdere ketels tegelijk aan te sturen. Met de BR91 relais module of RF Bridge is dit niet mogelijk.".
Maar meer info daarover kan ik niet vinden.
(https://www.kijkvoelbelee...ekresultaat?q=Twee+ketels)

Iemand ervaring en tips?

• timbe
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-02 19:24
Hallo,

Wij hebben een nieuw huis waar nog normale radiatorknoppen zitten.(haaks)
Nu wil ik binnen kort naar de Tado knoppen toe.
Maar moet ik dus eerst volgens mij eerst de gewone knop vervangen voor een thermostatische radiatorkraan.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Zo ja wat is een goede thermostatische radiatorkraan welke goed aansluit op de knop van Tado.

Zelf geeft tado het volgende aan:

https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren-

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan kopen wat goed werkt maar niet te duur is?
Waar kan ik op dit moment de Tado knoppen voor een goede prijs kopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 23:27
timbe schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:47:
Hallo,

Wij hebben een nieuw huis waar nog normale radiatorknoppen zitten.(haaks)
Nu wil ik binnen kort naar de Tado knoppen toe.
Maar moet ik dus eerst volgens mij eerst de gewone knop vervangen voor een thermostatische radiatorkraan.
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Zo ja wat is een goede thermostatische radiatorkraan welke goed aansluit op de knop van Tado.

Zelf geeft tado het volgende aan:

https://support.tado.com/...diatorknoppen-te-monteren-

Heeft iemand een idee wat ik het beste kan kopen wat goed werkt maar niet te duur is?
Waar kan ik op dit moment de Tado knoppen voor een goede prijs kopen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als er normale knoppen opzitten moet je die idd vervangen door het ventieldeel van een thermostaat kraan. Fijnste is dus als je dat kunt vinden, dus zonder het hele knop gedeelte er aan.

Je weet toch wel dat je je CV moet laten leeglopen? En daarna weer moet vullen?
Of er zouden her en der afsluiters moeten zitten.

Voor de besye prijs van Tado kun je het beste op internet kijken. Ik zou dat ook moeten doen en daar heb ik nu geen zin in.

• timbe
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-02 19:24
Bedankt !

Ik zie alleen dat ik mijn vraag in het verkeerde topic heb gesteld 8)7
maartend schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:14:
[...]

Als er normale knoppen opzitten moet je die idd vervangen door het ventieldeel van een thermostaat kraan. Fijnste is dus als je dat kunt vinden, dus zonder het hele knop gedeelte er aan.

Je weet toch wel dat je je CV moet laten leeglopen? En daarna weer moet vullen?
Of er zouden her en der afsluiters moeten zitten.

Voor de besye prijs van Tado kun je het beste op internet kijken. Ik zou dat ook moeten doen en daar heb ik nu geen zin in.

• millenarian
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 19:55
Wat mij opviel waren ook de soms idiote prijzen voor sensoren en thermostaten die gevraagd worden. Het zal wel aan de ontwikkelingskosten liggen dacht ik, maar daarnaast vragen velen ook nog forse bedragen voor abonnementen. Toen vond ik Homematic van EQ3 op Amazon.de. Super uitgebreid voor zowel meten, besturen, beveiligen en met gratis zeer veilige app. Of met een voordelige eigen kleine homeserver met uitgebreide software/zelf te bouwen app en compatibel met zo'n 2900 apparaten van ruim 600 fabrikanten, met o.a. Zigbee.
Prijzen bijvoorbeeld voor een IP-ruimte thermometer/luchtvochtigheid zo'n 30 euro. Een wandthermostaat voor zo'n 50 euro.

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-02 23:04
Weet iemand of de Honeywell lyric vergelijkbaar is met de evohome qua opties, en of de lyric net zo samen werkt met thermostaatknoppen? (Bijv de hr92).

Multizone systeem hoeft niet perse, ik heb beneden vloerverwarming en boven 3 kamers met elk een radiator. Nu nog met ‘domme’ open/dicht kraan die ik wil vervangen voor thermostaatknoppen. En beneden wil ik de Honeywell chronotherm toch (aan uit) vervangen voor een modulerende thermostaat (incl app).

XBO: FlyingDutchie1

• Quad

Quad

Selectief doof

Evohome doet aan zoneregeling, het aansturen van de radiatoren. Voor de Lyric kan je enkel de traditionele thermostaat iets slimmer mee maken, voor de meeste mensen de woonkamer thermostaat.
Voor vloerverwarming misschien overbodig. Omdat je die over het algemeen op een constante kamertemperatuur wilt laten, heb je geen slimme thermostaat voor nodig.

• Pat Rick
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19-02 09:06
Ik ben op zoek naar een thermostaatknop (zittend op een niet geheel goed bereikbare plek onder het aanrechtblad) die ik kan aansturen met liefst een onafhankelijk bedieningspaneeltje (ipv een app op de smartphone). Dat bedienen mag zowel draadloos als bedraad. Het gaat om minstellingen mbt temperatuur en tijd. Ik kan uiteraard ook werken met een thermostaatknop met voeler,
...maar dan kan ik geen tijdsslot instellen.

De enige (betaalbare) variant die ik heb gevonden is de volgende:
https://www.groene-energi...radiator-thermostaat.html

Op zich dus prima, maar ik vergelijk graag en zou graag wat andere varianten krijgen.
Tevens is de voorkeur (gezien de lastige bereikbaarheid van de knop) naar een bedraad bediende variant.

Ik hoor graag dus (betalbare) bedraade of onbedraade alternatieven.

• bert pit
JeyJey schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:51:
Weet iemand of de Honeywell lyric vergelijkbaar is met de evohome qua opties, en of de lyric net zo samen werkt met thermostaatknoppen? (Bijv de hr92).

Multizone systeem hoeft niet perse, ik heb beneden vloerverwarming en boven 3 kamers met elk een radiator. Nu nog met ‘domme’ open/dicht kraan die ik wil vervangen voor thermostaatknoppen. En beneden wil ik de Honeywell chronotherm toch (aan uit) vervangen voor een modulerende thermostaat (incl app).
Ik zou even opletten, op tweakers staat een review van de lyric en die gaf problemen met opwarmen van de vloerverwarming. productreview: Honeywell Lyric T6 (Zwart) review door Herbiek616

Daarnaast: Opentherm is goed om bij radiatoren een ruimte of huis snel op te warmen en daarna (terugmodulerend) zuinig op temperatuur te houden.

Voor de meeste vloerverwarmingen heeft dat geen zin en is het vaak zelfs een nadeel. Want heb je een mengverdeler dan heb je bij de huidige temperaturen toch echt een redelijke temperatuur nodig om de vloer op te warmen.

Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van je isolatie.

Een moderne CV moduleert op deltaT en stookt ook op aan/uit lekker zuinig.

bert pit wijzigde deze reactie 30-01-2019 13:40 (7%)

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-02 23:04
Goed dat je het zegt, die review kende ik nog niet.

Ik heb idd een mengverdeler, al is deze met een ventiel wel geschikt te maken voor een lage Ta, doordat er met het ventiel minder of niets wordt gemengd. Maar inderdaad mengt hij nu ca 65 graden bij met afgekoeld water uit de vloerverwarming, om een temp van 32 graden in de vloer te krijgen. Ik wil graag de verwarmingsinstallatie uiteindelijk LTV (lage temp verwarming) maken, door boven radiatoren te gaan vervangen voor bijv. jaga's. Tegen die tijd kan dan de max temp. van de CV ketel ook naar beneden.

Vraag is dan of moduleren nog veel zin heeft, als het bereik van de CV is ingesteld op zeg 35-50 graden.

Is de evohome meer aan te raden dan de Lyric? Of zou ik in mijn situatie maar beter de huidige thermostaat laten hangen?
bert pit schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Ik zou even opletten, op tweakers staat een review van de lyric en die gaf problemen met opwarmen van de vloerverwarming. productreview: Honeywell Lyric T6 (Zwart) review door Herbiek616

Daarnaast: Opentherm is goed om bij radiatoren een ruimte of huis snel op te warmen en daarna (terugmodulerend) zuinig op temperatuur te houden.

Voor de meeste vloerverwarmingen heeft dat geen zin en is het vaak zelfs een nadeel. Want heb je een mengverdeler dan heb je bij de huidige temperaturen toch echt een redelijke temperatuur nodig om de vloer op te warmen.

Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van je isolatie.

Een moderne CV moduleert op deltaT en stookt ook op aan/uit lekker zuinig.

XBO: FlyingDutchie1

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 19-02 16:51
JeyJey schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:49:

Ik heb idd een mengverdeler, al is deze met een ventiel wel geschikt te maken voor een lage Ta, doordat er met het ventiel minder of niets wordt gemengd. Maar inderdaad mengt hij nu ca 65 graden bij met afgekoeld water uit de vloerverwarming, om een temp van 32 graden in de vloer te krijgen. Ik wil graag de verwarmingsinstallatie uiteindelijk LTV (lage temp verwarming) maken, door boven radiatoren te gaan vervangen voor bijv. jaga's. Tegen die tijd kan dan de max temp. van de CV ketel ook naar beneden.

Vraag is dan of moduleren nog veel zin heeft, als het bereik van de CV is ingesteld op zeg 35-50 graden.

Is de evohome meer aan te raden dan de Lyric? Of zou ik in mijn situatie maar beter de huidige thermostaat laten hangen?

[...]
Ik heb de t6 al een jaar of 2. Eerst in een woning met alleen radiatoren, en sinds 3 weken in een woning met vloerverwarming op de bgg en radiatoren op de andere verdiepingen. Voor mij werkt hij prima. Is wellicht niet zo uitgebreid als andere slimme thermostaten (waar ik geen ervaring mee heb) maar voor mij is het een prima toevoeging. Tempratuur is bij mij ook (nog) niet op de gewenste tijd op het juiste niveau maar vaak wel binnen 30min. Daarnaast wisselt de temperatuur bij ons ca 1.5 graad ivm de vloerverwarming.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

©2004

• bert pit
JeyJey schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:49:

[...]
De volgorde die ik zou hanteren is:
- oude thermostaat laten hangen.
- proef doen met lagere aanvoertemperatuur, verdeler ventiel aanpassen (qua vloerverwarming moet de hart op hart afstand niet groter dan 10 cm zijn en de segmenten niet langer dan circa 80 meter) als dat werkt ben je geschikt voor een warmtepomp
- Vervolgens een proef doen met een Jaga. Als dat lukt de radiatoren vervangen.

De keuze voor Evohome wordt bepaald door de vraag of je zoneverwarming wilt. Hierbij moet je bedenken dat een gewone CV niet in staat is om één enkele kamer te verwarmen, daar is het minimale vermogen van de ketel te groot voor.

Eén radiator geeft namelijk 1.5 tot 3 KW af terwijl de CV minimaal 5,5 KW moet afgeven. Sommige Moderne OT gestuurde ketels gaan dan in de "low load" modus. Dit is eigenlijk gewoon aan/uit :+

Een warmtepomp kan dit vaak veel beter.

bert pit wijzigde deze reactie 31-01-2019 10:57 (7%)

• satoer
  • Laatst online: 18-02 21:35
Voor mensen die goedkope domotica thermostaat willen hebben, de Plugwise Anna is ineens extreem goedkoop. Je kan hem voor 99 euro hier kopen:
https://www.athom.com/nl/...plugwise-anna-thermostat/

Dacht dat het een foutje was, meer dan 100% goedkoper dan de rest.(Helemaal als je de grafiek ziet) Maar heb hem vandaag gewoon ontvangen. :)
Wel in een OEM verpakking, maar hij is helemaal compleet.

satoer wijzigde deze reactie 30-01-2019 18:36 (6%)

• thxselectultra
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 15-02 12:01
satoer schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:35:
Voor mensen die goedkope domotica thermostaat willen hebben, de Plugwise Anna is ineens extreem goedkoop. Je kan hem voor 99 euro hier kopen:
https://www.athom.com/nl/...plugwise-anna-thermostat/

Dacht dat het een foutje was, meer dan 100% goedkoper dan de rest.(Helemaal als je de grafiek ziet) Maar heb hem vandaag gewoon ontvangen. :)
Wel in een OEM verpakking, maar hij is helemaal compleet.
[Afbeelding]
Inclusief smile gateway?

• akatar
  • Laatst online: 22:31
Gewoon compleet.
Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True