Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22-03 20:00
unezra schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:06:
[...]

Hmm.

Wat ik nog niet heb kunnen vinden is hoe vaak dat recalibration interval is én hoe je dat handmatig kunt triggeren. Is daar iets over te zeggen? (Ik heb wel eens tijdelijk de HR92 los gegaald van een radiator en het zou fijn zijn als je zelf bij terugplaatsen een recalibrate kunt triggeren.)
Dat gaat vanzelf. Klik de HR92 los door de schuifknop achter het display naar links te schuiven. Zet hem weer terug en schuif de knop naar rechts. Binnen een minuut (of zo) hoor je hem kalibreren, op het display staat cycl.

• bert pit
maartend schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]

Dit is toch gewoon de opentherm module? Dat is tenminste wat aangegeven staat op mijn spul bij 50five.
BDR91 is de aan/uit ketelmodule. Wordt ook gebruikt voor het open en dicht sturen van kleppen of voor het aan uit schakelen van een elektrische verwarming, pelletkachel.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-03 19:06

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

bert pit schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:43:
[...]
Dat gaat vanzelf. Klik de HR92 los door de schuifknop achter het display naar links te schuiven. Zet hem weer terug en schuif de knop naar rechts. Binnen een minuut (of zo) hoor je hem kalibreren, op het display staat cycl.
Ah, dus het word getriggerd door het los schuiven van de vergrendeling? Dat is wel interessant.

Weet je toevallig ook hoe vaak hij autocalibreert? (Ik begreep dat 'ie dat periodiek doet door even de kraan helemaal open en weer dicht te draaien zonder warmtevraag.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

unezra schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:11:
[...]

Ah, dus het word getriggerd door het los schuiven van de vergrendeling? Dat is wel interessant.

Weet je toevallig ook hoe vaak hij autocalibreert? (Ik begreep dat 'ie dat periodiek doet door even de kraan helemaal open en weer dicht te draaien zonder warmtevraag.)
Calibreren doet de knop eenmaal, zodra hij gemonteerd word. Dit is om de slaglengte van de kraan te meten. Zo weet de knop, wat half, of 1/3 open is.

Na een lange tijd geen warmtevraag zal de knop de kraan een keer bedienen om te voorkomen dat de kraan vast gaat zitten. Vooral bij Danfoss kranen een handige optie, die gaan nogal eens vastzitten.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:57

bonzz.netninja

Ouwe zemelaar

Tremio schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:27:
Kan iemand mij met het volgende helpen?
Ik heb momenteel een simpele thermostaat met draaiknop van Honeywell.

[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen hoe ik makkelijk een weekschema kan instellen? Deze ondersteund dat niet, maar misschien is er een workaround? Of welke andere thermostaat zouden jullie mij aanraden?
Je hebt een extra module nodig daarvoor. Ik heb ook de round + een aparte gateway kastje waarin ik de schema's kan instellen. Ik bedenk me nu dat dit niet zo zeer aan de thermosstaat hangt trouwens....nou goed. Misshcien kan je er wat mee
https://www.janseninstals...rMrU8oPeN5vIaAov3EALw_wcB

 vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite

maartend schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:09:
[...]

Dit is toch gewoon de opentherm module? Dat is tenminste wat aangegeven staat op mijn spul bij 50five.
Nee dat is de R8810 OpenTherm module.
bert pit schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:50:
[...]

BDR91 is de aan/uit ketelmodule. Wordt ook gebruikt voor het open en dicht sturen van kleppen of voor het aan uit schakelen van een elektrische verwarming, pelletkachel.
Correct, met de firmware update van januari kan je een zone koppelen aan een BDR91 en kan die een heat-apparaat aanzetten zonder dat de ketel wordt geactiveerd.
Je kan dus nu radiator zones die de C.V. als warmtebron hebben en elektrische verwarming zones die de C.V. niet gebruiken in hetzelfde huis combineren op een enkele Evohome display.
Wel een max aantal zones van 12 maar je daar heb je normaalgesproken genoeg aan.

HansKeesom wijzigde deze reactie 09-11-2018 21:24 (22%)

• unezra

unezra

Gekke vraag, maar is het eigenlijk mogelijk om (zelf) de firmware van een EvoHome systeem te updaten? Ik heb er niets over kunnen vinden. Geen idee of het nuttig is, maar ik kan me zo voorstellen dat ook de controller module wellicht nieuwe features krijgt op den duur.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
unezra schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:23:
Gekke vraag, maar is het eigenlijk mogelijk om (zelf) de firmware van een EvoHome systeem te updaten? Ik heb er niets over kunnen vinden. Geen idee of het nuttig is, maar ik kan me zo voorstellen dat ook de controller module wellicht nieuwe features krijgt op den duur.
Zo hoop ik dat ze er toch geofencing op gaan zetten. Of nog leuker, een alternatieve rom.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie dictator

unezra schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:23:
Nauwelijks. De firmware voor de v1 en v2 werdt alleen aan geautoriseerde dealers ter beschikking gesteld. Je moest dan met je EvoTouch langs komen en dan werd de firmware door hun bijgewerkt. In de v3 (wifi) gaat het vanzelfsprekend via wifi, maar ik heb geen idee, ook nooit iets gezien, of het mogelijk is de firmware zelf via USB te uploaden. Daarnaast, hoe zou je de firmware willen bijwerken als je geen broncode hebt? De enige manier is als Honeywell de broncode openbaar maakt en je de firmware via usb of wifi zelf kan uploaden. Ben bang dat die kans vrij klein is.

2400Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Xtince
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 07:38
Ik ben me aan het orienteren op een slimme thermostaat in mijn nieuwe woning (met stadsverwarming). Ik had eerst de Tado op het oog, maar lees dat daar ook weer een abonnement aan moet worden gekoppeld en het nog maar de vraag is hoe de ondersteuning in de toekomst eruit ziet. Heb geen zin om nu €800+ uit te geven en aan een abo vast te zitten.

Door dit topic heb ik nu de eQ-3 MAX op het oog. Heb even gezocht maar weet niet precies of dit systeem goed zal werken voor mij.

Mijn situatie wordt als volgt (volgens de aannemer):

De radiatoren op de verdieping zitten direct op het stadsverwarmingsnet, bij de vloerverwarming verdeler
op de begane grond is een klep gemonteerd.
Waardoor de thermostaat alleen beneden regelt en boven met de thermostaatkranen.
De thermostaat dient wel geschikt te zijn voor stadsverwarming.

Wat ik hieruit begrijp is dat de thermostaat beneden de vloeverwarming regelt. En direct (zonder klep) warmte vanuit de stadsverwarming naar boven gaat. Klopt dit? Ik heb overigens een verdeler beneden voor de vloerverwarming en een verdeler boven voor de radiatoren.

Want wil eigenlijk de situatie creeren dat ik met de huidige thermostaat de vloerverwarming beneden kan blijven regelen (hier hoeft dus geen wijziging plaats te vinden) en met de eQ-3 de radiatoren (in totaal 5) boven te kunnen regelen. In die 5 radiatoren zit er ook eentje in de badkamer waar ook weer vloerverwarming op zal worden aangesloten (neem dus aan dat de vloerverwarming ook met de eQ-3 knop kan worden geregeld). Daarnaast wil ik de radiatoren ook als ik niet thuis ben kunnen bedienen. In mijn huidige woning vaak genoeg gehad dat we (vooral mijn vrouw) vergeten waren de radiatoren uit te draaien en lekker de hele dag en soms weekend even weg waren. Dus buitenshuis checken of eea uitstaat is zeer prettig!

Om bovenstaande te realiseren dacht ik aan de volgende apparatuur:
1x eQ-3 Cube Gateway
5x eQ-3 radiatorknoppen.

Is dit voldoende om bovenstaande te kunnen bereiken? Voorzover in heb gelezen zou stadsverwarming geen probleem moeten zijn voor de eQ-3 max systeem. Dat klopt toch?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Xtince wijzigde deze reactie 10-11-2018 13:06 (9%)

• unezra

unezra

Microkid schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:13:
[...]

Nauwelijks. De firmware voor de v1 en v2 werdt alleen aan geautoriseerde dealers ter beschikking gesteld. Je moest dan met je EvoTouch langs komen en dan werd de firmware door hun bijgewerkt. In de v3 (wifi) gaat het vanzelfsprekend via wifi, maar ik heb geen idee, ook nooit iets gezien, of het mogelijk is de firmware zelf via USB te uploaden. Daarnaast, hoe zou je de firmware willen bijwerken als je geen broncode hebt? De enige manier is als Honeywell de broncode openbaar maakt en je de firmware via usb of wifi zelf kan uploaden. Ben bang dat die kans vrij klein is.
Je kunt het ding aan het internet hangen om 'm remote te besturen. Zou me zomaar kunnen voorstellen dat je via het Honewell portal dan ook de firmware van het ding kunt upgraden.

Hoe dan ook krijgt het ding een IP adres binnen je eigen netwerk. Broncode hoeft niet openbaar gemaakt te worden, gewoon een binary blob die je via hun portal of via een webservertje op het ding zelf er op slingert. Precies dezelfde manier dus waarop Windows en andere niet-open source programma's ter beschikking worden gesteld. :) (En precies dezelfde manier waarop je bijvoorbeeld switches en routers van nieuwe firmware voorziet. Die broncode is ook neit openbaar maar er zijn -tig manieren om nieuwe firmware d'r in te krijgen.)

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04:24
unezra schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 14:28:
[...]
Je kunt het ding aan het internet hangen om 'm remote te besturen. Zou me zomaar kunnen voorstellen dat je via het Honewell portal dan ook de firmware van het ding kunt upgraden.
Oh, er zijn wel firmware upgrades, maa4 die komen er automatisch op. Je kunt ze alleen niet zelf forceren/pushen.

• unezra

unezra

JPDeckers schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:28:
[...]
Oh, er zijn wel firmware upgrades, maa4 die komen er automatisch op. Je kunt ze alleen niet zelf forceren/pushen.
Hoe komen die er op? :)

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 14:58
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:09:
Oh, ik heb zojuist één echt nadeel gevonden van een slimme thermostaat:

Hij zet radiatoren ook per ruimte uit.

Ofwel, lekker de design radiator in de badkamer aan om onder andere warme handdoeken te hebben. Ga je douchen. Word het >19 graden en *hops* ding uit. (Natuurlijk heb je wel wat nawarmte en scheelt het weer in het gasverbruik, maar toch.)

Is daar nog iets slims op te verzinnen? (We hebben een EvoHome trouwens, mocht dat relevant zijn.)
Elektrisch handdoeken radiator? Wellicht zelfs op een tijdschakelaar?

• bert pit
maartend schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:39:
[...]

Zo hoop ik dat ze er toch geofencing op gaan zetten. Of nog leuker, een alternatieve rom.
Geofencing op Evohome wordt ondersteund door ITTT.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:45
bert pit schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:11:
[...]

Geofencing op Evohome wordt ondersteund door ITTT.
Perfect dus. kleine tip ; het is IFTTT

• Mich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 12:39
Heren,

Even een thermostaat gerelateerd vraagje. Ik heb een servo motor met M30 aansluiting (denk aan een MT4 van evohome) waar ik mijn vloerverdeler van de beneden verdieping mee wil aansturen zodat dit als 1 zone wordt gezien. Deze verdeler krijgt zijn water via een 22mm pijp. Nu zit ik een beetje te zoeken naar een thermostaatkraan/zone klep welke geschikt is voor een 22mm pijp en een M30 aansluiting heeft voor de motor. Ik kom er echter maar 1 tegen op internet:

https://4heat.nl/2-weg-kl...l#/63-diameter_buis-22_mm

Ben ik nu met verkeerde zoektermen bezig of is er maar heel weinig te vinden in wat ik zoek? Of moet ik naar andere pijp diameters zoeken. G 1/2 ofzo?

• ralpharma
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 07:42
Ook hier maar eens een advies vragen.
Ik verhuis begin 2019 naar een goed geïsoleerde woning (bouwjaar 1995) waar de CV ketel mag worden vervangen (ik vermoed door een Remeha Tzerra Ace CW5 39c).

De badkamer heeft geen radiator maar elektrische vloerverwarming, verder diverse radiatoren in het hele huis. Ik heb ervaring met de Remeha iSense maar wil wel een beetje smart (aan- of uitzetten terwijl ik onderweg ben ofzo) en integratie met Apple Home Kit.

Ik kan naar de Remeha eTwist, de Nest (kan ook interessant zijn omdat ik ook nog rookmelders moet gaan plaatsen) of Honeywell Lyric T6... Of nog iets anders dat ik mis... Wie tipt me?

“Some infinities are bigger than other infinities.”

• blb4
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20-03 10:08
Xtince schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:47:
.... knip .....
Om bovenstaande te realiseren dacht ik aan de volgende apparatuur:
1x eQ-3 Cube Gateway
5x eQ-3 radiatorknoppen.

Is dit voldoende om bovenstaande te kunnen bereiken? Voorzover in heb gelezen zou stadsverwarming geen probleem moeten zijn voor de eQ-3 max systeem. Dat klopt toch?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Dat moet goed gaan werken. Met stadsverwarming heb je altijd warm water ter beschikking, je kan dan met het eQ3 Max! systeem centraal al je (5) decentrale ruimtes regelen.

ik heb zelf (al jaren) eQ-3 systeem in huis in combinatie met modulerende CV ketel. Dat heeft de centrale bediening, verwarmingsschema per ruimte en automatisch terug naar schema na handmatige aanpassing als voordeel t.o.v. handmatige thermostaat maar als de woonkamer reeds warm is krijg je 't nergens anders meer warm. Ik zit nu dan toch te denken over te stappen op evohome.

• Xtince
blb4 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:32:
[...]

Dat moet goed gaan werken. Met stadsverwarming heb je altijd warm water ter beschikking, je kan dan met het eQ3 Max! systeem centraal al je (5) decentrale ruimtes regelen.

ik heb zelf (al jaren) eQ-3 systeem in huis in combinatie met modulerende CV ketel. Dat heeft de centrale bediening, verwarmingsschema per ruimte en automatisch terug naar schema na handmatige aanpassing als voordeel t.o.v. handmatige thermostaat maar als de woonkamer reeds warm is krijg je 't nergens anders meer warm. Ik zit nu dan toch te denken over te stappen op evohome.
Top, dank voor je antwoord! Ga toch de poging wagen. Want evohome vind ik op dit moment nog te duur. Scheelt bij mij dat de vloerverwarming beneden apart wordt bediend en de verdiepingen direct aan de stadsverwarming zijn.

Is de eQ-3 max app ook buitenshuis te gebruiken?

• blb4
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20-03 10:08
Ja, je kan de eQ-3 max app ook buitenshuis gebruiken. 2 opties:
1) je kan je cube aanmelden bij de portal van de leverancier en dan kan je alles via internet of via app overal vandaan bedienen.
2) als je e.e.a. binnen eigen domein wil houden kan je gebruik maken van diverse integraties.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 13:41
blb4 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:38:
Ja, je kan de eQ-3 max app ook buitenshuis gebruiken. 2 opties:
1) je kan je cube aanmelden bij de portal van de leverancier en dan kan je alles via internet of via app overal vandaan bedienen.
2) als je e.e.a. binnen eigen domein wil houden kan je gebruik maken van diverse integraties.
@Xtince

Kijk ook hier eens http://www.dmitry-kazakov.de/ada/max_home_automation.htm klepstanden, grafieken etc

https://imgur.com/q93MFlW

https://imgur.com/g81xDUU

wizzopa wijzigde deze reactie 16-11-2018 17:56 (6%)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Xtince
@blb4 en @wizzopa Dank beide! Ik ga hiervoor en zal er tzt lekker mee gaan knutselen!

• ralpharma
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 07:42
ralpharma schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:56:
Ook hier maar eens een advies vragen.
Ik verhuis begin 2019 naar een goed geïsoleerde woning (bouwjaar 1995) waar de CV ketel mag worden vervangen (ik vermoed door een Remeha Tzerra Ace CW5 39c).

De badkamer heeft geen radiator maar elektrische vloerverwarming, verder diverse radiatoren in het hele huis. Ik heb ervaring met de Remeha iSense maar wil wel een beetje smart (aan- of uitzetten terwijl ik onderweg ben ofzo) en integratie met Apple Home Kit.

Ik kan naar de Remeha eTwist, de Nest (kan ook interessant zijn omdat ik ook nog rookmelders moet gaan plaatsen) of Honeywell Lyric T6... Of nog iets anders dat ik mis... Wie tipt me?
Iemand nog een suggestie?

“Some infinities are bigger than other infinities.”

• SD5k
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14:28

SD5k

>4&X

Ik overweeg het om een Nest v3 te kopen, ik heb een Nefit ProLine NxT HRC24 CW4 ketel met een Nefit Easy Connect adapter ernaast hangen.

Het is me niet helemaal duidelijk of ik in deze situatie een OpenTherm converter nodig heb of mogelijke andere aanpassingen. Kan iemand me hiermee helpen?

Het is me inmiddels duidelijk: het zou zonder converters of andere aanpassingen moeten werken, nu wachten tot mijn Nest binnen is vanuit Spanje (i.v.m. Amazon Black Friday korting).

SD5k wijzigde deze reactie 25-11-2018 11:58 (24%)

• RgR
  • Registratie: december 2000
  • Nu online
Ik ben mijzelf al een tijdje aan het oriënteren op het gebied van multizone-regeling en was eigenlijk van plan om een Evohome-setup te gaan kopen. Het enige dat mij nog tegenhield is de prijs, omdat ik in totaal 9 radiatorthermostaten nodig zal hebben.

Nu zie ik vandaag op Pepper een best wel hele goede aanbieding: 30 euro voor een Devolo-thermostaatkraan op basis van z-wave-protocol. Ik zie dit merk alleen nog niet echt in dit topic naar voren komen. Heeft iemand hier ervaring mee, los van ingewikkelde domotica-systemen? Als ik hier bijvoorbeeld een losse Devolo Home Control thermostaat bij koop, werkt dat dan gewoon?

• Emphyrio
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20-03 18:43
@RgR Ik zag die aanbieding ook en heb flink naar informatie gezocht. Het is een leuke budget optie volgens mij. Wat mij tegenhield: je hebt geen echte zone-verwarming omdat de thermostaat geen signaal stuurt naar de ketel bij een warmtevraag van 1 van de thermostaatkranen. Dus als ik het goed heb gelezen heb je altijd nog een slimme 'boilerschakelaar' of relay nodig die de ketel aanzet. Dat zou je wellicht kunnen regelen via Home Assistant maar dan wordt het al weer ingewikkelder.

Daarnaast is het een Z-Wave product en geen Z-Wave Plus, wat betekent dat de batterijen relatief snel leeg lopen en dat de temperatuur die je instelt via een app niet direct real-time aankomt bij de thermostaatkraan. De thermostaatkraan wordt periodiek wakker en kan dan commando's ontvangen, tussendoor slaapt hij.

Maar Tado en Evohome zijn zo duur... als je nog een goed alternatief vind hoor ik het graag!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@unezra Je issue met de badkamer lijkt me toch vooral een kwestie van daar de temperatuur hoger instellen? Zie het issue niet helemaal geloof ik.

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:19:
@unezra Je issue met de badkamer lijkt me toch vooral een kwestie van daar de temperatuur hoger instellen? Zie het issue niet helemaal geloof ik.
Het idee van een warme handdoek valt een beetje weg als je eerst een kwartier gaat douchen. :)
De badkamer blijft wel warm door het douchewater maar je handdoek heeft maar beperkt nut van de restwarmte in je radiator. Dat had ik me niet gerealiseerd...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

unezra schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:46:
[...]

Het idee van een warme handdoek valt een beetje weg als je eerst een kwartier gaat douchen. :)
De badkamer blijft wel warm door het douchewater maar je handdoek heeft maar beperkt nut van de restwarmte in je radiator. Dat had ik me niet gerealiseerd...
Nogmaals, dan zet je de thermostaat van de badkamer toch hoger?
Als je die desnoods op 25 graden zet is er toch niks aan de hand?

Zie niet zo goed in hoe je dit anders zou willen.
Tenzij je de badkamerthermostaat eraf haalt, en deze gewoon vol open zet. Dan loopt ie natuurlijk mee met de andere ruimten. Dat zou nog een optie kunnen zijn.

MikeyMan wijzigde deze reactie 27-11-2018 10:58 (17%)

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:57:
[...]
Nogmaals, dan zet je de thermostaat van de badkamer toch hoger?
Als je die desnoods op 25 graden zet is er toch niks aan de hand?

Zie niet zo goed in hoe je dit anders zou willen.
Tenzij je de badkamerthermostaat eraf haalt, en deze gewoon vol open zet. Dan loopt ie natuurlijk mee met de andere ruimten. Dat zou nog een optie kunnen zijn.
Punt is, zodra ik onder de douche stap, gaat de radiator *uit*. Dus geen stromend water meer door de radiator. :) Domweg vanwege de klep, niet eens omdat mijn EvoHome 'm uit zet. (Al zal die dat ook doen.)

Naar ik begreep uit dit topic kun je niet én warm water hebben, én je verwarming aansturen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

unezra schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:15:
[...]

Punt is, zodra ik onder de douche stap, gaat de radiator *uit*. Dus geen stromend water meer door de radiator. :) Domweg vanwege de klep, niet eens omdat mijn EvoHome 'm uit zet. (Al zal die dat ook doen.)

Naar ik begreep uit dit topic kun je niet én warm water hebben, én je verwarming aansturen.
Oh zo. Ja dat ligt aan je ketel vooral. Die geeft warm watervraag voorrang. Er zijn volgens mij ook ketels die CV blijven aansturen bij WW vraag. Zal niet de meest efficiënte oplossing zijn.

Maar denk dat het ook een kwestie is van korter douchen, zo snel koelt een goed opgewarmde radiator niet af toch :P

• bert pit
unezra schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:15:
[...]

Een "domme thermostaat" doet dat ook. Het heeft dus niets met de thermostaat te maken maar met de driewegklep in de CV. Die zorgt ervoor dat er ofwel water verwarmd wordt voor douche, ofwel voor verwarming, maar niet tegelijk. Tenzij je een Intergas ketel hebt, die doet het wel tegelijk.

Maar.... aangezien we met zijn allen van het gas af moeten..... zul je moeten wennen aan korter douchen.... en heb je binnenkort weer een boilervat ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:38:
[...]

Een "domme thermostaat" doet dat ook. Het heeft dus niets met de thermostaat te maken maar met de driewegklep in de CV. Die zorgt ervoor dat er ofwel water verwarmd wordt voor douche, ofwel voor verwarming, maar niet tegelijk. Tenzij je een Intergas ketel hebt, die doet het wel tegelijk.

Maar.... aangezien we met zijn allen van het gas af moeten..... zul je moeten wennen aan korter douchen.... en heb je binnenkort weer een boilervat ;)
Das wel heel ruim aangegeven. Mijn huidige Intergas en mijn vorige uit 2016 deden dat beiden niet.

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:35:
[...]

Oh zo. Ja dat ligt aan je ketel vooral. Die geeft warm watervraag voorrang. Er zijn volgens mij ook ketels die CV blijven aansturen bij WW vraag. Zal niet de meest efficiënte oplossing zijn.

Maar denk dat het ook een kwestie is van korter douchen, zo snel koelt een goed opgewarmde radiator niet af toch :P
Sorry, mijn guilty pleasure is 's ochtends lang douchen.

Heeft ook een functie. Op kantoor weten ze inmiddels dat ik vaak de beste id-en krijg onder de douche. Ik app mezelf heel vaak als ik onder de douche sta en vaak met dingen die ik moet doen die dag, of complete en radicale id-en. Echt, ik zou betaald moeten worden voor mijn douchemomenten.

• Gorefest
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-03 11:07

Gorefest

serial killer.

Weet iemand of ik ergens een lijst kan vinden met google home stem commando's voor de Honeywell evohome? Ik kan wel zeggen "ok google, temperatuur in woonkamer 2 graden hoger" maar ik heb geen idee hoe ik alle zones tegelijk instel of hoe ik hem weer op het standaard programma krijg.

Confesions of a serial killer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gorefest schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:19:
Weet iemand of ik ergens een lijst kan vinden met google home stem commando's voor de Honeywell evohome? Ik kan wel zeggen "ok google, temperatuur in woonkamer 2 graden hoger" maar ik heb geen idee hoe ik alle zones tegelijk instel of hoe ik hem weer op het standaard programma krijg.
Ik kom met een zoekopdracht op het volgende:

https://assistant.google....0000003c43bae636?hl=en-US

met daarin:
- "OK Google, set [name] to Heat Mode will set the scheduled setpoint.

• cosmos666
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10-02 09:36
Goedemorgen, na een hoop vooronderzoek heb ik besloten om een Evohome-systeem aan te schaffen.
Grootste deel lijkt me niet onhaalbaar om zelf te plaatsen, maar er moet ook een zone-klep bij, wat ik wat minder zie zitten, vandaar.
Via een lokaal loodgietersbedrijf kom ik toch al snel op € 3.000, een bedrijf als 50Five is dan een stuk voordeliger. Heeft hier iemand ervaring met dit bedrijf?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

cosmos666 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:47:
Goedemorgen, na een hoop vooronderzoek heb ik besloten om een Evohome-systeem aan te schaffen.
Grootste deel lijkt me niet onhaalbaar om zelf te plaatsen, maar er moet ook een zone-klep bij, wat ik wat minder zie zitten, vandaar.
Via een lokaal loodgietersbedrijf kom ik toch al snel op € 3.000, een bedrijf als 50Five is dan een stuk voordeliger. Heeft hier iemand ervaring met dit bedrijf?
Ik heb m'n eerste evohome set daar vandaan. Niks spannends.
Mooie vind ik ook dat je het stap voor stap kunt doen. Hoef je niet in één keer een berg geld uit te geven.

• unezra

unezra

Ik heb mijn systeem daar aangeschaft, alleen qua installatieservice enkel hen een nacontrole laten uitvoeren á €75,- Dit laatste vooral vanwege de daardoor verlengde garantie én aansprakelijkheid.

Zone klep hadden wij niet nodig, wel moesten de radiatorkranen vervangen worden én een bypass geplaatst. Dat heb ik laten doen, we hadden toch al een loodgieter in huis vanwege grote verbouwing en die heeft dat meegenomen. (Was voor ons het voordeligste.)

Het systeem heb ik zelf aangesloten.

Denk ook bij aanschaf na over de wandhouder. Standaard word er een losse houder meegeleverd, wij hebben die vervangen door een die in een inbouwdoos past. Nadeel: Je moet een inbouwdoos in je muur laten boren met 230v er aan. Voordeel: Het zit strak tegen de wand en geen losse voeding meer.

Hoe dan ook, ik ben tevreden over 50Five. Ze stellen *veel* vragen, maar daardoor heb je wel meteen de juiste dingen in huis en word er niets vergeten. :)

• bert pit
Geen ervaring met het bedrijf, maar let wel op de juiste componenten. Overal thermostaatkranen, een bypass (AVDO) in het systeem laten zetten en een zoneklep betekent stoken op aan/uit.

• cosmos666
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10-02 09:36
bert pit schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:09:
[...]

Geen ervaring met het bedrijf, maar let wel op de juiste componenten. Overal thermostaatkranen, een bypass (AVDO) in het systeem laten zetten en een zoneklep betekent stoken op aan/uit.
Yes, check. Is dat een grote ramp ten opzichte van Opentherm?

• bert pit
cosmos666 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 00:38:
[...]

Yes, check. Is dat een grote ramp ten opzichte van Opentherm?
Zeker niet, een moderne ketel stookt op aan/uit ook lekker zuinig en moduleert op basis van deltaT.
Een zoneklep met opentherm is niet efficiënt. Hier staat waarom:

https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op donderdag 29 november 2018 @ 00:52:
[...]

Zeker niet, een moderne ketel stookt op aan/uit ook lekker zuinig en moduleert op basis van deltaT.
Een zoneklep met opentherm is niet efficiënt. Hier staat waarom:

https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01
Zie in dat document nou niet echt een. Steekhoudende argumentatie.
zou dit ook opgaan met vloerverwarming die per kamer geregeld wordt?

• JeeEs
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 11:23
MikeyMan schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:08:
[...]

Stel dat je Opentherm thermostaat bepaalt dat er 10 minuten water van 50 graden nodig is, waardoor je ketel op 40% moet stoken.

Een zoneklep kan alleen open/dicht, die "moduleert" op basis van tijd: 40% = 4 minuten open en 6 minuten dicht.
Je ketel zou dan dus nog 6 minuten stoken, terwijl je klep al dicht is.

Als je de ketel aan/uit stuurt, dan "moduleert" die ook op dezelfde wijze (en ook nog op verschil aanvoer/retour uiteraard) als de klep.

• bert pit
MikeyMan schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:08:
[...]

zou dit ook opgaan met vloerverwarming die per kamer geregeld wordt?
Ach, als de ontwikkelaar van het OT protocol (Honeywell) het voor het eigen merk apparatuur adviseert, is dat voor mij steekhoudend genoeg.

Maar ik ben er wel eens ingedoken en weet dat OT helemaal geen klep open en dicht kan sturen, dit zit niet in het OT protocol. Wat er vervolgens gebeurt is dat dat op een aan/uit wijze gestuurd wordt.

Op een ander forum zijn tientallen posts te lezen over dit fenomeen. Velen hebben er helemaal geen last van, want wat niet weet wat niet deert. Echter degenen die wel een vreemd regelgedrag zagen en gingen meten, wisten niet wat ze zagen. Een brandende CV en alle zones dicht.... beetje zonde van het gas.

Werk je voornamelijk met vloerverwarming, dan heeft OT überhaupt weinig voordeel als regelsysteem.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bert pit schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:53:
[...]

Ach, als de ontwikkelaar van het OT protocol (Honeywell) het voor het eigen merk apparatuur adviseert, is dat voor mij steekhoudend genoeg.

Maar ik ben er wel eens ingedoken en weet dat OT helemaal geen klep open en dicht kan sturen, dit zit niet in het OT protocol. Wat er vervolgens gebeurt is dat dat op een aan/uit wijze gestuurd wordt.

Op een ander forum zijn tientallen posts te lezen over dit fenomeen. Velen hebben er helemaal geen last van, want wat niet weet wat niet deert. Echter degenen die wel een vreemd regelgedrag zagen en gingen meten, wisten niet wat ze zagen. Een brandende CV en alle zones dicht.... beetje zonde van het gas.

Werk je voornamelijk met vloerverwarming, dan heeft OT überhaupt weinig voordeel als regelsysteem.
Toch vind ik dat een raar verhaal. Kan me heel goed voorstellen dat er bij 1 kamer minder vermogen nodig is dan als er 10 kamers verwarmd moeten worden. Dat moet toch in te programmeren zijn zou je zeggen.

En als Honeywell er zo van overtuigd was hadden ze natuurlijk geen opentherm aansturing gemaakt.

• bert pit
MikeyMan schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:20:
[...]

Toch vind ik dat een raar verhaal. Kan me heel goed voorstellen dat er bij 1 kamer minder vermogen nodig is dan als er 10 kamers verwarmd moeten worden. Dat moet toch in te programmeren zijn zou je zeggen.

En als Honeywell er zo van overtuigd was hadden ze natuurlijk geen opentherm aansturing gemaakt.
In principe is het hele OT verhaal overbodig bij zoneverwarming. Je moet natuurlijk we begrijpen hoe een CV werkt en je moet OT niet verwarren met moduleren.

Stel je hebt drie zone's die allemaal een ander vermogen nodig hebben, wat moet de ketel dan aanmaken? Dat is ook de reden waarom in het begin veel gebruikers last hadden van overshoot.

Betreffende OT:
Bij een zoneklep kan het niet, de radiatorknop kan het wel, inmiddels is er ook en VV unit die OT kan worden gestuurd.

• MauriX
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 06:20
Ik ben zoals velen aan het inlezen om meer grip te krijgen op mijn energieverbruik.

Ik heb hier een klassieke situatie met een aan/uit CV ketel zonder OpenTerm ondersteuning(Nefit Ecomline Excellent HRC 22H CW4 en heb nog analoge 'domme meters'. Geen zonnepanelen etc.
Betreft een 2 onder 1 kap uit 1956 redelijk geïsoleerd.

Mijn vriendin en ik verbruiken ruim 3700 kwh en 1620 m3 gas. Hoe geen flauw idee.

Aangezien ik verder niets kan uitlezen uit mijn CV ketel of energiemeters, was ik benieuwd of een thermostaat bestaat die kan uitrekenen(door energietarieven en type cv in te geven) wat het maandelijks verbruik en kosten zijn. Liefst met een app.

Iemand enig idee?

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
MauriX schreef op zondag 2 december 2018 @ 06:31:
Ik ben zoals velen aan het inlezen om meer grip te krijgen op mijn energieverbruik.

Ik heb hier een klassieke situatie met een aan/uit CV ketel zonder OpenTerm ondersteuning(Nefit Ecomline Excellent HRC 22H CW4 en heb nog 'domme meters'. Geen zonnepanelen etc.

Mijn vriendin en ik verbruiken ruim 3700 kwh en 1620 m3 gas. Hoe geen flauw idee.

Aangezien ik verder niets kan uitlezen uit mijn CV ketel of energiemeters, was ik benieuwd of een thermostaat bestaat die kan uitrekenen(door energietarieven en type cv in te geven) wat het maandelijks verbruik en kosten zijn. Liefst met een app.

Iemand enig idee?
Om je energieverbruik te monitoren kun je een P1-meter gebruiken en dan kun je het best in eigen beheer meten met bijvoorbeeld een Raspi.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 15:03
Een linkje hoe dat zou werken?
Kom alleen info tegen over p1 icm slimme meters.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• MauriX
Ik heb de post ook even aangepast. Het betreft domme en ook nog eens analoge meters

• bert pit

Ik heb hier een klassieke situatie met een aan/uit CV ketel zonder OpenTerm ondersteuning(Nefit Ecomline Excellent HRC 22H CW4 en heb nog analoge 'domme meters'. Geen zonnepanelen etc.

Iemand enig idee?
Voor gasverbruik vergelijking kun je je aanmelden bij mindergas.nl. Daar kun je met terugwerkende kracht je meterstanden ingeven. Het mooie is dat je de getroffen maatregelen in relatie tot een koudere of warmere winter kunt aflezen in de vorm van graaddagen.

Om minder gas te verstoken moet je isoleren, de cv waterzijdig inregelen, met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur stoken en de CV later aan en eerder uit zetten.

• Robinski
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23-03 20:17

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Iemand enig idee?
Als je dit allemaal wilt is er eigenlijk maar een commerciële oplossing voor en wel de Toon.
Voor het berekenen op basis van je tarieven moet je wellicht wel bij Eneco (gaan)zitten.

Andere optie is om twee keer een YouLess aan te schaffen en deze aan bijv. Enelogic te koppelen.
Zo kun je, mits je meters geschikt zijn, je verbruik wel bijhouden.

En anders moet je zelf iets gaan opzetten om je analoge meters te gaan uitlezen, of wachten op een slimme meter.

Robinski wijzigde deze reactie 02-12-2018 22:20 (8%)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• MauriX
Top! Hier kan ik wat mee @Robinski

• Leffebruin
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 21-03 10:28
Hi iemand hier ervaring met Evohome, HCE80 en Homey?

• Stfnlln
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14-03 23:15
Mooi samenvattend artikel over de huidige status van zone verwarming / regeling
https://www.installatie.n...oor-decentraal-verwarmen/

• bert pit
Stfnlln schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:32:
Mooi samenvattend artikel over de huidige status van zone verwarming / regeling
https://www.installatie.n...oor-decentraal-verwarmen/
Hmm, het begint goed, maar daarna wordt het wazig en weinig professioneel. Ik kan alleen het Evohome stuk beoordelen, maar daar staan zoveel fouten in dat ik twijfel over de rest.

Evohome werkt met IFTTT voor geofencing. Ook kun je dat inzetten voor afwezigheid. Openraamfunctie zit en gewoon in. Dus deze feiten kloppen niet.
Dan de stooklijn:
Eerst wordt er gesteld:"En niet met een naregeling, waarbij de ketel permanent op stooklijn draait, want dat is een energievernietiger." Ofwel stooklijn is niet goed.
Daarna:"Ook afwezigheidsdetectie, open raam-functie of weersafhankelijke stooklijn door de buitentemperatuur van internet te plukken." De zin klopt niet, maar afgezien daarvan ben je voor een stooklijn afhankelijk van de fabrikant, want het zit niet in een standaard protocol zoals opentherm. Ik heb het overigens zelf wel werkend, dus....

• Stfnlln
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 14-03 23:15
bert pit schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:05:
[...]

Hmm, het begint goed, maar daarna wordt het wazig en weinig professioneel. Ik kan alleen het Evohome stuk beoordelen, maar daar staan zoveel fouten in dat ik twijfel over de rest.

Evohome werkt met IFTTT voor geofencing. Ook kun je dat inzetten voor afwezigheid. Openraamfunctie zit en gewoon in. Dus deze feiten kloppen niet.
Dan de stooklijn:
Eerst wordt er gesteld:"En niet met een naregeling, waarbij de ketel permanent op stooklijn draait, want dat is een energievernietiger." Ofwel stooklijn is niet goed.
Daarna:"Ook afwezigheidsdetectie, open raam-functie of weersafhankelijke stooklijn door de buitentemperatuur van internet te plukken." De zin klopt niet, maar afgezien daarvan ben je voor een stooklijn afhankelijk van de fabrikant, want het zit niet in een standaard protocol zoals opentherm. Ik heb het overigens zelf wel werkend, dus....
Hmm, had het heel vluchtig doorgelezen, en was vooral onder de indruk dat ze ook eens alternatieven van Evohome opnoemen, maar als er zoveel details al niet kloppen is dat wel erg slordig inderdaad.

• Spurlie
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-03 00:05
Op dit moment hebben wij in onze nieuwe woning een 'domme' aan/uit thermostaat van Honeywell die op de benedenverdieping + badkamer de vloerverwarming aanstuurt en op de slaapkamers radiatoren. De CV ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24.

De huidige thermostaat hangt echter op een ongelukkige plek (naast de oven en gasfornuis), wat regelmatig een onjuist beeld geeft van de temperatuur. Daarnaast missen we de functies van een slimme thermostaat.
De muurmontage van de thermostaat willen we echter niet verplaatsen, aangezien door de vorige eigenaar de muren volledig zijn gestuct en netjes afgewerkt. Is dus zonde om dan weer alles open te gaan breken om een thermostaat te verplaatsen.

Zijn er draadloze thermostaten die op een andere plek in de woning gezet kunnen worden (bijvoorbeeld woonkamer), zodat ook daar de temperatuur gemeten wordt en op basis daarvan de cv aanslaat? Ik zie wel draadloze thermostaten (bijvoorbeeld Nest E), maar volgens mij meten die de temperatuur nog steeds op het originele bedrade punt...

Alvast bedankt voor jullie advies!

Is dit bijvoorbeeld iets? https://www.coolblue.nl/p...-lyric-t6r-draadloos.html
Of deze (wel kosten om volledige app te kunnen gebruiken...) https://www.coolblue.nl/p...limme-thermostaat-v3.html

Of toch gewoon de Nest Thermostat E?

Spurlie wijzigde deze reactie 13-12-2018 15:24 (10%)

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 06:38
Volgens mij doet de Lyric precies wat jij wil: De RF module hang je op de plaats waar nu de thermostaat hangt of bij de ketel (je hebt wel 230v nodig), de thermostaat zelf op een betere plek (niet naast deuren of ramen en niet pal in de zon) waardoor je minder schommelingen hebt. Bovendien geen abonnementen of iets dergelijks.

• Spurlie
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22-03 00:05
De ketelmodule van de Honeywell, moet die echt gemonteerd worden bij de ketel of kan deze ook gemonteerd worden waar nu de thermostaat hangt?

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
@Spurlie, die kan overal gemonteerd worden waar je met 2 draadjes bij de ketel kunt komen.
De aan/uit variant heeft nog een aparte voeding nodig, de opentherm variant haalt zijn voeding uit de ketel.

Maar ik zou zo'n lelijk ding liever niet aan de muur hangen. Beter uit het zicht bij de cv ketel. Behalve natuurlijk wanneer je verwacht dat het draadloze signaal niet bij de ketel zou kunnen komen.

• fritsjof
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-03 11:50
Graag geef ik wat info over de ICY E-thermostaat: ik heb deze in bezit en het werkte eigenlijk altijd goed. Wij hadden een 12 jaar oude ketel en het werkte daarmee direct. Onlangs nieuwe ketel laten installeren (ATAG) en de E-thermostaat werkte daar niet mee, maar via de website van Essent/ICY kan gratis (!) een adapter worden besteld die geplaatst wordt bij de CV-ketel waardoor de thermostaat wel werkt. Goede service.

Een aantal maanden later nieuw modem gekregen van Telfort, omdat de Zyxel de geest had gegeven een Experiabox V10 (Arcadyan vgv7519) ontvangen. En dat geeft problemen met de ICY E-thermostaat, namelijk dat de Experiabox de E-thermostaat geen toegang geeft tot de buitenwereld, dus kan de thermostaat niet worden bediend/ingesteld via de app.

De E-thermostaat verbindt draadloos met een apparaatje dat je in het stopcontact steekt en dat je middels een lan-kabel verbindt met je modem/router. Dit apparaatje wordt netjes als name=ICY4126720827874 getoond in de lijst met DHCP clients op de Experiabox, maar er is geen verbinding met het internet.

Dit probleem is bekend by ICY, maar zij zeggen er niets aan te kunnen doen. Het probleem is ook bekend bij Telfort en KPN, maar die lijken het niet op te kunnen lossen en verwijzen naar Essent...
Zie ook hier voor verbindingsproblemen:
https://forum.kpn.com/int...uwe-experia-box-v9-460958
https://forum.kpn.com/int...mostaat-van-essent-428391 - overigens zijn de problemen niet voor iedereen hetzelfde.

Gebruikers kopen een ander modem of een andere thermostaat. Ik twijfel nu wat te doen, maar wilde hier laten weten dat de combinatie ICY E-thermostaat Telfort/KPN Experiabox V9/V10 geen goede is.

fritsjof wijzigde deze reactie 15-12-2018 11:11 (4%)

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-03 16:30
Beste,

ik gebruik de afgelopen 4 jaar al Toon i.c.m. Eneco, nu sinds kort weet ik dat het goedkoper is om elk jaar ofzo te veranderen van leverancier voor de bonussen.. Maar wat is nou een goede opvolger voor Toon? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het de enige is die ook per dag/uur kan laten zien wat mijn verbruik heeft gekost etc? Ik ben dus op zoek naar een alternatief die ik los kan kopen en voortaan dus mijn energie/gas leverancier per jaar ga uitzoeken.. Ik zat zelf te denken aan de Nest V3.. Belangrijkste is dat ik hem op afstand aan/uit kan zetten en temperatuur kan regelen. En toch het verbruik meten was handig om zo nu en dan even te kijken welke dag/uur het meest in verbruik was.. thanks alvast!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Verdorie, ik heb een e-thermostaat maar daar wordt of de ondersteuning voor gestopt of je moet 1,95/maand gaan betalen. Ik zit dan te denken beter een andere slimme thermostaat te kopen... Liefst 1 die zonder domoticz enz direct met alexa werkt of evt met google home. En niet te duur is en geen abbo nodig heeft. De functies die erop moeten zitten zijn: volgens eens schema temperatuur instellen en op afstand aan kunnen passen. Geen hoge eisen dus.

Mail die ik zojuist kreeg:
Geachte E-thermostaat gebruiker,

Per 1 februari 2019 stopt de samenwerking tussen Essent en ICY (leverancier van de E-thermostaat) voor wat betreft het E-thermostaat platform.
Dit is dan ook het moment voor ICY om een besluit te nemen over het al dan niet continueren van het E-Thermostaat platform en de smartphone app.

Om deze keuze te kunnen maken, willen wij heel graag van u weten of u van het E-Thermostaat platform en de daarbij behorende webportal en smartphone app gebruik wenst te blijven maken.

Hierbij zijn er wel een paar punten belangrijk om te weten:

Door de hoge kosten is het gebruik van het platform straks niet meer kosteloos. De kosten bedragen €1,95 per maand. In onze webshop vindt u de licentie voor een jaar ingaande op 1 februari 2019. Deze is dus geldig tot 1 februari 2020.
ICY houdt bij voldoende belangstelling het platform en de app in de huidige vorm in de lucht.
Wanneer ICY besluit deze dienst te beëindigen, dan krijgen gebruikers die al een licentie hebben aangeschaft hun geld terug.
Alleen noodzakelijke updates en ontwikkelingen worden uitgevoerd.
Ieder jaar wordt opnieuw bepaald of er voldoende gebruikers zijn om deze dienst te kunnen blijven bieden.

Op basis van de respons naar aanleiding van deze mail bepalen wij of het E-Thermostaat platform, de webportal en de smartphone app nog steeds gewaardeerd worden en of u het op prijs stelt dat wij deze dienst blijven bieden.
Op 1 februari 2019 nemen wij aan de hand van het aantal gebruikerslicenties een beslissing hierover.

Wat vragen wij u te doen?

Wanneer u wenst te blijven, dan vragen wij u in de webshop de gebruikerslicentie te kopen. Ga daarvoor naar deze pagina in onze webshop.
De licentie gaat per 1 februari 2019 in voor de duur van een jaar. U wordt dan gevraagd opnieuw uw E-Thermostaat te registreren en akkoord te gaan met de gebruikersovereenkomst.
Wanneer u nu nog geen besluit wenst te nemen, dan heeft u tot 1 februari 2019 de gelegenheid alsnog een gebruikerslicentie aan te schaffen.
Wanneer u op 1 februari 2019 nog geen gebruikerslicentie heeft aangeschaft, dan kunt u vanaf die datum geen gebruik meer maken van de webportal en de smartphone app.

Wanneer mocht blijken dat er onvoldoende interesse is om van het platform gebruik te blijven maken, dan zijn wij helaas genoodzaakt deze dienstverlening per 1 februari 2019 te stoppen. Uiteraard kunt u dan uw thermostaat gewoon blijven gebruiken, alleen is bediening en programmering middels de smartphone app en de webportal dan niet meer mogelijk.
Mochten wij besluiten deze dienstverlening te stoppen dan krijgt een ieder die een gebruikerslicentie heeft aangeschaft zijn of haar geld terug.

Wij willen u heel graag van dienst blijven zijn en ik hoop dan ook dat de grote belangstelling voor de E-Thermostaat blijft bestaan.

Met vriendelijke groet,

René Nederhoed
Directeur
I.C.Y. B.V.

• Robbie T
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-03 20:10
dragon2 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:34:
Verdorie, ik heb een e-thermostaat maar daar wordt of de ondersteuning voor gestopt of je moet 1,95/maand gaan betalen. Ik zit dan te denken beter een andere thermostaat te kopen... Liefst 1 die zonder domoticz enz direct met alexa werkt of evt met google home. En niet te duur is en geen abbo nodig heeft.

[...]
Ik zou het bericht net plaatsen. De functionaliteit van de thermostaat is zeer beperkt en eigenlijk niets meer dan een programmeerbare thermostaat met app. Ik had niet in de planning om een nieuwe thermostaat te kopen, maar het wordt wel erg verleidelijk zo.

• gron74
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18-03 23:29
Wij gaan straks voor de Honeywell EVO, o.a. vanwege de mogelijkheid om zoneverwarming toe te passen. We willen graag kamers afzonderlijk kunnen verwarmen.

• fritsjof
Robbie T schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:36:
[...]

Ik zou het bericht net plaatsen. De functionaliteit van de thermostaat is zeer beperkt en eigenlijk niets meer dan een programmeerbare thermostaat met app. Ik had niet in de planning om een nieuwe thermostaat te kopen, maar het wordt wel erg verleidelijk zo.
Hier hetzelfde. Grappig dat ICY het over
Alleen noodzakelijke updates en ontwikkelingen worden uitgevoerd.
heeft.
In tegenstelling tot wat; de enorme hoeveelheid updates die nu worden uitgerold? Ik heb in jaren nog nooit een update hoeven (kunnen) installeren op mijn E-thermostaat, als ik dat ding aan m'n PC hang en check voor updates dan is het altijd 'je hebt de meest recente versie' of iets dergelijks, dus ik vraag me af wat ze updaten.

De eenvoud van de E-thermostaat was juist aantrekkelijk doordat hij geen maandelijkse kosten heeft. Als je nu eenvoud+maandelijkse kosten krijgt dan denk ik dat veel mensen naar een ander platform/fabrikant overstappen, maar wellicht dat dit ook het doel van ICY is, immers: ze geven aan dat, als je gaat betalen, er alleen noodzakelijke updates en ontwikkelingen worden doorgevoerd, dus het zal niet beter worden. Je krijgt dus in feite minder (ondersteuning/ontwikkeling) voor meer (€1,95 per maand ipv €0,00 per maand).

Een loss/loss dus, als ik het zo kan omschrijven. Toch maar weer gaan inlezen over de Nest ofzo...

• groggy
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Verdorie, ik heb een e-thermostaat maar daar wordt of de ondersteuning voor gestopt of je moet 1,95/maand gaan betalen. Ik zit dan te denken beter een andere slimme thermostaat te kopen... Liefst 1 die zonder domoticz enz direct met alexa werkt of evt met google home. En niet te duur is en geen abbo nodig heeft. De functies die erop moeten zitten zijn: volgens eens schema temperatuur instellen en op afstand aan kunnen passen. Geen hoge eisen dus.
Ik heb precies dezelfde behoeften..

• fritsjof
groggy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:15:
[...]

Dit is ook precies wat ik zoek. :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als je Alexa e.d. Los laat zijn er wel mogelijkheden.
De intergas incomfort die ik had, kon dat.
Ben je natuurlijk nog van intergas afhankelijk, maar dat zal wel even los lopen.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-03 21:35
Wat is duur?
Want de Nest voldoet volgens mij aan dat lijstje verder.....
Schema zit erin, op afstand bedienbaar ook. Eventueel aanwezigheidssensor. Geen abbo nodig
Werkt sowieso met Google home direct, en volgens mij Alexa ook.

• dragon2
  • Niet online
groggy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:15:
[...]

fritsjof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:27:
[...]

Dit is ook precies wat ik zoek. :)
Ik ben uitgekomen bij een tado v2 (eur 139 mediamarkt met 10e bon uit folder, ~zelfde prijs vanaf amazon via huifkar o.i.d.). Twijfelde tussen tado en netatmo, ben voor tado gegaan omdat die modulerend is. De nest (zat naar e model te kijken) voldoet uiteraaard ook maar vind ik te duur. En van allemaal vind ik de tado qua model het mooiste.

De tado hangt al, supersimpel (ik kan nog geen spijker in de muur slaan maar dit kon ik). Werkt met alexa out of the box, en heb geotagging aangezet eens kijken of dat lekker werkt voor mij.

Let op dat de tado v3+ vaak aangeboden wordt maar die heeft een abbo nodig voor geotagging enz, v3 niet. Ik had v3 niet nodig omdat ik geen homekit heb en geen multiroom verwarming hoef dus was met een v2 klaar. Voor v3 heeft ti84 shop de leukste prijs denk ik, even snel kijkende.

Wel jammer dat de thermostaten nu duurder zijn dan met black friday, als ze nou ietsje eerder met dit nieuws waren gekomen... :'(

dragon2 wijzigde deze reactie 20-12-2018 10:08 (20%)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dragon2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:57:
[...]

De tado hangt al, supersimpel (ik kan nog geen spijker in de muur slaan maar dit kon ik).
Dat vind ik dan weer niet zo heel erg gek :+

• fritsjof
dragon2 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:57:
[...]

Wel jammer dat de thermostaten nu duurder zijn dan met black friday, als ze nou ietsje eerder met dit nieuws waren gekomen... :'(
Zeker jammer dat ze er niet even eerder over gecommuniceerd hebben, want het scheelt inderdaad met de BF-prijzen. Wellicht dat er nog wat moois aankomt met de kerst, die E-thermostaat blijft het nog doen t/m Februari dus ik heb nog even :)

Wordt hier waarschijnlijk de Nest, omdat 'ie inderdaad alles heeft (en mijn vrouw vindt 'em mooi en "hij werkt met Google Home" en dat is opeens iets waar ze wat vanaf weet blijkbaar en als ik wat anders ophang dan ben ik altijd degene die er wat mee moet want "jij moest zonodig deze")... :X

• dragon2
  • Niet online
@fritsjof Al de door mij genoemde thermostaten kunnen met google (en alexa) praten. Maar alleen de tado heeft een kerstman 8)

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09:50
Robinski schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:18:
[...]

Als je dit allemaal wilt is er eigenlijk maar een commerciële oplossing voor en wel de Toon.
Voor het berekenen op basis van je tarieven moet je wellicht wel bij Eneco (gaan)zitten.

Andere optie is om twee keer een YouLess aan te schaffen en deze aan bijv. Enelogic te koppelen.
Zo kun je, mits je meters geschikt zijn, je verbruik wel bijhouden.

En anders moet je zelf iets gaan opzetten om je analoge meters te gaan uitlezen, of wachten op een slimme meter.
Ju kunt veel geld uitgeven aan een Toon, je kunt voor dat geld een hoop aanschaffen voor domoticz en kun je precies wat Toon kan en nog veel meer.

Mijn Honeywell Lyric T6 is direct met Alexa te bedienen, heeft standaard geofence functie aan boord.
Ik lees hem wel in domiticz uit en dat is sinds vandaag goed mogelijk ;)

Youtube: DashcamNL

• fritsjof
Dus:
Tado Slimme Thermostaat V3+ €199,-
-Abo nodig voor geotagging (heb ik niet nodig - ik ben altijd thuis :))
Tado Slimme Thermostaat V3 €199.95
-geen abo maar wel homekit/multiroom verwarming ondersteuning (heb ik niet nodig)
Tado Smart Thermostat (V2) staat voor €179,- in de pricewatch maar bij MM te koop voor €139,- te krijgen nu met een bon.

Wel mooi dat wit, want de witte Nest is dan weer ineens een stuk duurder...

• Robbie T
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:43:

Mijn Honeywell Lyric T6 is direct met Alexa te bedienen, heeft standaard geofence functie aan boord.
Ik lees hem wel in domiticz uit en dat is sinds vandaag goed mogelijk ;)
Hoezo is dat sinds vandaag goed mogelijk?

• dfrenner
Robbie T schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:47:
Hoezo is dat sinds vandaag goed mogelijk?
Sinds een Domoticz update vandaag, krijg ik extra opties in hardware. Waar ik mijn developer API keys in kwijt kan.

Sinds ik dat heb ingevuld, krijg ik de volgende devices in Domoticz erbij:

Honeywell 0001 1 Room temperature (Honeywell) Temp LaCrosse TX3 20.0 C
Honeywell 0002 2 Outdoor temperature (Honeywell) Temp LaCrosse TX3 7.5 C
Honeywell 0000004 0 Target temperature (Honeywell) Thermostat SetPoint 15.0 -
Honeywell 0000003 1 Heating (Honeywell Home) Lighting 2 AC On - -
Honeywell 000000F 1 Heating state (Honeywell) Lighting 2 AC Off - -
Honeywell 0000010 1 Away/Home (Honeywell) Lighting 2 AC On

• Robbie T
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:33:
[...]

Sinds een Domoticz update vandaag, krijg ik extra opties in hardware. Waar ik mijn developer API keys in kwijt kan.

Sinds ik dat heb ingevuld, krijg ik de volgende devices in Domoticz erbij:

Honeywell 0001 1 Room temperature (Honeywell) Temp LaCrosse TX3 20.0 C
Honeywell 0002 2 Outdoor temperature (Honeywell) Temp LaCrosse TX3 7.5 C
Honeywell 0000004 0 Target temperature (Honeywell) Thermostat SetPoint 15.0 -
Honeywell 0000003 1 Heating (Honeywell Home) Lighting 2 AC On - -
Honeywell 000000F 1 Heating state (Honeywell) Lighting 2 AC Off - -
Honeywell 0000010 1 Away/Home (Honeywell) Lighting 2 AC On
Aah cool. Hoe staat het apparaat erin? Ik bedoel hier voornamelijk blockly mee want bij mijn huidige thermostaat heb ik alleen een setpointoptie.

• dfrenner
Robbie T schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:12:
Aah cool. Hoe staat het apparaat erin? Ik bedoel hier voornamelijk blockly mee want bij mijn huidige thermostaat heb ik alleen een setpointoptie.
Wat bedoel je precies, ik ben nogal een Domoticz noob...
Draait hier nu een week.

Tot vandaag kreeg ik de Lyric T6 niet aan de praat, sinds vanochtend wel

• Robbie T
dfrenner schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:13:
[...]

Wat bedoel je precies, ik ben nogal een Domoticz noob...
Draait hier nu een week.

Tot vandaag kreeg ik de Lyric T6 niet aan de praat, sinds vanochtend wel
nvm! Ik zie het al in je bericht:-). Als setpoint ook :-)

• justinb81
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 19-03 22:25

justinb81

iJustin

Omdat de e-thermostaat stopt ben ik ook op zoek naar iets nieuws, maar na deze ervaring wil ik geen connected/cloud only thermostaat meer.

Ik stuurde de e-thermostaat aan via domoticz omdat niet iedereen die in huis komt een app krijgt met geofencing.. Mijn vrouw en ik schakelen een virtuele schakelaar in domoticz via homekit geofencing en de schoonmoeder/kids via wifi/bluetooth ping naar hun telefoon/sleutelhanger

Is er nog een "slimme" thermostaat dat werkt zonder abonnement, en bijvoorbeeld via homekit of domoticz de setpoint veranderd kan worden als de internet verbinding/cloud weg/failliet is?
Ik ben al sinds de email van ICY aan het zoeken, maar kan niet vinden of de tado of netatmo aangestuurd kan worden via homekit als bijv. het internet eruit ligt..

Mag ook met Z-wave via domoticz eventueel, maar bij degene die ik heb gevonden zien er gedateerd uit en moet ik kiezen voor modulerend of aan/uit Mijn ketel is nu aan/uit maar word ook best oud (18 jaar) en gaat wellicht vervangen worden voor een nieuwere.

*edit: ik ga het proberen met een goedkope toon van marktplaats die ik ga rooten, ik wil geen internet access op de thermostaat zelf

justinb81 wijzigde deze reactie 20-12-2018 22:50 (17%)
Reden: toch maar zelf hacken.

• dfrenner
justinb81 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:16:
Omdat de e-thermostaat stopt ben ik ook op zoek naar iets nieuws, maar na deze ervaring wil ik geen connected/cloud only thermostaat meer.

Ik stuurde de e-thermostaat aan via domoticz omdat niet iedereen die in huis komt een app krijgt met geofencing.. Mijn vrouw en ik schakelen een virtuele schakelaar in domoticz via homekit geofencing en de schoonmoeder/kids via wifi/bluetooth ping naar hun telefoon/sleutelhanger

Is er nog een "slimme" thermostaat dat werkt zonder abonnement, en bijvoorbeeld via homekit of domoticz de setpoint veranderd kan worden als de internet verbinding/cloud weg/failliet is?
Ik ben al sinds de email van ICY aan het zoeken, maar kan niet vinden of de tado of netatmo aangestuurd kan worden via homekit als bijv. het internet eruit ligt..

Mag ook met Z-wave via domoticz eventueel, maar bij degene die ik heb gevonden zien er gedateerd uit en moet ik kiezen voor modulerend of aan/uit Mijn ketel is nu aan/uit maar word ook best oud (18 jaar) en gaat wellicht vervangen worden voor een nieuwere.

*edit: ik ga het proberen met een goedkope toon van marktplaats die ik ga rooten, ik wil geen internet access op de thermostaat zelf
De Lyric T6 werkt ook met Homekit samen.
Ik gebruik het alleen niet met HomeKit, omdat ik Alexa beter vind werken... Maar hij is wel aan mijn huishouden gekoppeld in homekit.

Binnen Domoticz heb iksinds gisteren veel mogelijkheden.

• justinb81

justinb81

iJustin

Volgens mij heeft hij vanaf domoticz nog steeds verbinding nodig naar api.honeywell.com nodig toch?

• Rohit
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-03 16:30
Zijn er hier ervaringen met slimme thermostaten van Ali ofzo?

https://nl.aliexpress.com...422.html?isOrigTitle=true

deze bijvoorbeeld

• Sam100
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22-03 11:05
fritsjof schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:43:
Dus:
Tado Slimme Thermostaat V3+ €199,-
-Abo nodig voor geotagging (heb ik niet nodig - ik ben altijd thuis :))
Tado Slimme Thermostaat V3 €199.95
-geen abo maar wel homekit/multiroom verwarming ondersteuning (heb ik niet nodig)
Tado Smart Thermostat (V2) staat voor €179,- in de pricewatch maar bij MM te koop voor €139,- te krijgen nu met een bon.

Wel mooi dat wit, want de witte Nest is dan weer ineens een stuk duurder...
Ik ga zelf denk ik voor de Tado V2 (nadat mijn BF aankoop van een Nest bij bol.com / cheap sales helaas is geannuleerd). Inderdaad bij MM te koop (niet meer in webshop maar wel in winkels met voorrraad), maar volgens mij niet voor 139 maar voor 149. Goedkoper kan ik 'm nu niet vinden.

• Slasher
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Ja ik heb ook de E-Thermostaat. Heel tevreden mee omdat het zo eenvoudig is. Ik hoop eigenlijk wel dat ze het platform in leven houden, maar dan moeten ze wel genoeg mensen hiervoor vinden.

• fritsjof
Wat betreft die E-thermostaat: is het mogelijk deze te bedienen met Domoticz? Het enige dat ik van Domoticz weet is dat het bestaat en dat ik het net op mijn Qnap NAS heb geïnstalleerd, dus wellicht volledige onzin wat ik hier schrijf, maar -als- de E-thermostaat met Domoticz te bedienen is dan kunnen we hem toch blijven gebruiken ook al doekt ICY de hele boel op? Ik bedoel: de themostaat blijft gewoon werken (aldus ICY), alleen de app/bediening op afstand niet. Nou, als Domoticz dat kan oplossen dan eh... dan is er toch geen reden om de E-thermostaat te vervangen? :?

• justinb81

justinb81

iJustin

Domoticz praat met de webserver van ICY.
Het zou ICY sieren als ze de hub dat nu naar buiten connectie maakt lokaal benaderbaar maken met HTTP posts/gets of zo. Scheelt weer in de afvalberg en in de traffic dat ze van domoticz gebruikers krijgen. (pollt 1x per minuut) dan is die webserver voor smartphone app gebruikers ook niet meer zo duur om te onderhouden voor ze en krijgen al die thermostaten een 2e leven bij domotica nerds ;)

justinb81 wijzigde deze reactie 21-12-2018 23:57 (88%)

• justinb81

justinb81

iJustin

Rohit schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 12:46:
Zijn er hier ervaringen met slimme thermostaten van Ali ofzo?

https://nl.aliexpress.com...422.html?isOrigTitle=true

deze bijvoorbeeld
Meestal zijn Chinese thermostaten voor elektrische 110/220v verwarmingen.. zo ook deze.
CV thermostaten in Nederland zijn meestal 24v wisselspanning.
Je kan ze wel goed gebruiken voor bijv elektrische convector kachels of elektrische vloerverwarming, maar hier heb je meestal geen lege lasdoos voor een 220v thermostaat over.

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hier ook een Essent e-thermostaat slachtoffer. Ik heb er eentje, mijn vader twee, en mijn oom ook een. Ze waren toen namelijk voor zo'n 75 euro op marktplaats te vinden. Nu zijn de aankomende jaarlijkse kosten gelukkig te overzien maar de onzekerheid of het systeem überhaupt gecontinueerd gaat worden en het idee van abonnementskosten zit me wel dwars.

Dus een beetje aan het struinen op internet, maar thermostaten zijn niet echt voordeliger geworden de laatste jaren. Aangezien ik Domoticz en Z-wave gebruik bij mij en mijn vader overweeg ik ook een eenvoudige Z-Wave thermostaat hoewel ik een eigen app, en ingebouwde bewegingssensor wel handig vond en ik met een Z-wave thermostaat wellicht iets meer zelf moet programmeren.

Harde eisen heb ik maar weinig van:
- Opentherm
- integratie met domoticz \ home assistant
- eenvoudige programmering met comfort temp en lang weg stand etc
- minder dan 100 euro :X (dus in 4 jaar terugverdiend ten opzichte van een ICY contract)
- geen abonnement

Minder belangrijk maar liever wel:
- eigen bewegingssensor
- eigen app
- google assistant integratie

Leuk maar niet nodig:
- geofencing
- zelflerend

Ik kom er dus een beetje achter dat ik eigenlijk geen slimme thermostaat nodig heb maar een op afstand bedienbare thermostaat :)

• bandy
  • Laatst online: 09:52
Wij wonen sinds kort in een nieuwe woning waarin de thermostaat op de overloop hangt (vreemde plaats?)

Omdat ik de plek van de thermostaat zonder draden te trekken wil veranderen, ben ik op zoek naar een draadloze thermostaat. Nu is mijn oog gevallen op een Nest V3 of een thermostaat van Tado. Waar ik alleen bij beide thermostaten geen duidelijkheid over kan krijgen is of mijn huidige thermostaat nog als "temperatuur" opnemer wordt gebruikt, of dat is geïntegreerd in de Nest of Tado?

(Er is al een vergelijkbare vraag gesteld, alleen zonder duidelijk antwoord)

Alvast bedankt!

• dragon2
  • Niet online
bandy schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:08:
Wij wonen sinds kort in een nieuwe woning waarin de thermostaat op de overloop hangt (vreemde plaats?)

Omdat ik de plek van de thermostaat zonder draden te trekken wil veranderen, ben ik op zoek naar een draadloze thermostaat. Nu is mijn oog gevallen op een Nest V3 of een thermostaat van Tado. Waar ik alleen bij beide thermostaten geen duidelijkheid over kan krijgen is of mijn huidige thermostaat nog als "temperatuur" opnemer wordt gebruikt, of dat is geïntegreerd in de Nest of Tado?

(Er is al een vergelijkbare vraag gesteld, alleen zonder duidelijk antwoord)

Alvast bedankt!
Je VERVANGT je oude thermostaat door een nieuwe. Die kan dan niks meer meten natuurlijk :+

• bandy
dragon2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:21:
[...]

Je VERVANGT je oude thermostaat door een nieuwe. Die kan dan niks meer meten natuurlijk :+
Dat is ook mijn logica. Dus is het een kwestie van oude weg knippen en een nieuwe op een andere plek hangen?

Ik lees namelijk in de installatie handleiding van de Nest dat er 2 draden naar de "oude" thermostaat gaan? Waarschijnlijk lees/begrijp ik dit dan verkeerd.

Mijn idee van de Nest was, heatlink bij de "zonneklep" plaatsen en deze vervolgens draadloos door de Nest thermostaat aan laten sturen.

• dragon2
  • Niet online
bandy schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:41:
[...]

Dat is ook mijn logica. Dus is het een kwestie van oude weg knippen en een nieuwe op een andere plek hangen?

Ik lees namelijk in de installatie handleiding van de Nest dat er 2 draden naar de "oude" thermostaat gaan? Waarschijnlijk lees/begrijp ik dit dan verkeerd.

Mijn idee van de Nest was, heatlink bij de "zonneklep" plaatsen en deze vervolgens draadloos door de Nest thermostaat aan laten sturen.
De nest weet ik niet, maar voor de tado heb je een losse extender nodig (=bedraad kastje dat je aan de kachel hangt) als je die echt draadloos wilt gebruiken zoals jij bedoelt. De mijne hangt gewoon op de plek van de oude, dus aangesloten aan de draden die vanaf de kachel lopen voor zowel stroom als de communicatie met de ketel.

• bandy
dragon2 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:48:
[...]

De nest weet ik niet, maar voor de tado heb je een losse extender nodig (=bedraad kastje dat je aan de kachel hangt) als je die echt draadloos wilt gebruiken zoals jij bedoelt. De mijne hangt gewoon op de plek van de oude, dus aangesloten aan de draden die vanaf de kachel lopen voor zowel stroom als de communicatie met de ketel.
Via Google, kom ik het volgende punt van de installatie handleiding voor een Nest V3 inclusief mijn "zoneklep" (Honeywell VC8015) tegen.

"Nu kunnen we de Nest heatlink installeren in de meterkast (of de plaats waarde zoneklep van de stadsverwarming zit). De heatlink moet aangesloten worden op 220V, de zoneklep en de twee draadjes naar de kamerthermostaat locatie"

Hier maak ik uit op dat zonder draden te verleggen/trekken, de plaats waar de oude thermostaat zit niet gewijzigd kan worden.

bandy wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:51 (38%)

Pagina: 1 ... 35 36 37 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True