Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kan je als work-around bijvoorbeeld een round gebruiken als tempsensor/bedieningsunit in de badkamer en deze de cv laten aansturen op basis van de temperatuur? Dus dat je alsnog de badkamer kunt besturen, maar dan toch met de radiatorkraan altijd open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 21:06

Gorefest

serial killer.

@woekele hmmm goeie vraag ik denk het wel maar weet het niet 100% zeker, omdat die ruimte geen HR92 heeft kun je misschien geen round of DTS92 koppelen aan die ruimte....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:34
Google Home heeft een update gehad, ziet er nu wel mooi uit.
EvoHome eraan gekoppeld en ik kan via de Google Home app eenvoudig nu info inzien van EvoHome.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IeA41PC.png Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z4U45S5.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zOOehCH.png

[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 12-10-2018 16:24 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
woekele schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:48:
kan je als work-around bijvoorbeeld een round gebruiken als tempsensor/bedieningsunit in de badkamer en deze de cv laten aansturen op basis van de temperatuur? Dus dat je alsnog de badkamer kunt besturen, maar dan toch met de radiatorkraan altijd open?
In onze situatie is het zo dat er in de badkamer een designradiator hangt met aan de retour een lus door de vloer.
Zeker als het echte stookseizoen begint, slaat de kachel circa 6:00 uur na de nachtverlaging weer aan wat voor warmtetoevoer zorgt, 's avond om 17:00 gaat de kamertemperatuur om 20 graden en is er ook genoeg warmwatertoevoer.

Daarom is een extra bedieningsunit bij ons niet nodig. Omdat op onze ketel maar 2 thermostaten kunnen worden aangesloten is een extra thermostaat in badkamer niet mogelijk. Tenzij ik de thermostaat in de badkamer paralel aansluit op die van de vloerverwarming van mijn werkkamer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Gorefest schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Houd er rekening mee dat de badkamer dan alleen maar warm is als je een van de andere ruimtes verwarmt.
Dat dus.

Als je tóch voor zo'n relatief kostbaar systeem gaat, zou ik iets meer geld uit geven en juist de badkamer apart regelen. Ook qua temperatuur is de kans groot dat je in de badkamer een andere temperatuur wil dan elders én stel dat je het op een bepaald moment toch te koud vind daar, is het fijn om op dat moment de verwarming aan te kunnen zetten. (Of je handdoeken op te warmen.)

Kortom, ik zou gaan voor een paar kranen meer en niet die laatste €200 bezuinigen op een systeem dat tóch al heel rap over de €500 gaat.

Bypass zou ik ook niet achterwege laten. Stel dat je vergeet dat er altijd een radiator open moet staan, of iemand anders draait eens dat ding dicht, heb je schade aan je CV ketel die veel hoger is dan die €150 die een bypass kost.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Je cv-ketel gaat niet zo snel stuk als je geen bypass hebt, springt hoogstens in storing. Of je moet een hele slechte ketel hebben. En als je gewoon de radiatorknop van de radiatorkraan haalt, kan niemand hem dichtdraaien.
nokiaan958GB schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:28:
[...]

Omdat op onze ketel maar 2 thermostaten kunnen worden aangesloten is een extra thermostaat in badkamer niet mogelijk.
sorry, dacht dat je al Evohome had :)

[ Voor 39% gewijzigd door woekele op 13-10-2018 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

cosmos666 schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 00:08:
Hi, even een vraag. Ik ben voornemens om het Evohome systeem aan te schaffen, maar de loodgieter wil me een Watts systeem verkopen.. iemand daar ervaring mee?
Even op de site gekeken, maar ik kan er nergens uit halen dat Watts ook individueel zonegericht kan stoken, zoals EvoHome. Als dat je doel is, lijkt Evohome me een betere keuze, ook al omdat het een veel bekender en gangbaarder product is dan Watts (Google Home, Amazon Echo, Domoticz e.d. werken er ook mee).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 25-09-2022
Microkid schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:04:
[...]

Even op de site gekeken, maar ik kan er nergens uit halen dat Watts ook individueel zonegericht kan stoken, zoals EvoHome. Als dat je doel is, lijkt Evohome me een betere keuze, ook al omdat het een veel bekender en gangbaarder product is dan Watts (Google Home, Amazon Echo, Domoticz e.d. werken er ook mee).
Ja dat gevoel had ik ook. En puur vanwege de Windows 95-look ben ik ook niet echt fan van het systeem, de baas wil ook wat :-). Ben ook naar Danfoss aan het kijken op basis van wat comments hier, maar zoek eigenlijk een partij die daar goed in mee kan denken. Is een winkel als Warmteservice daar dan de beste plek voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

cosmos666 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:35:
[...]

Ja dat gevoel had ik ook. En puur vanwege de Windows 95-look ben ik ook niet echt fan van het systeem, de baas wil ook wat :-). Ben ook naar Danfoss aan het kijken op basis van wat comments hier, maar zoek eigenlijk een partij die daar goed in mee kan denken. Is een winkel als Warmteservice daar dan de beste plek voor?
Van de Danfoss zie ik alleen dat de Dynamic Boiler Relay alleen on/off doet, en geen OpenTherm zoals Honeywell. Lijkt me dus ook weer een belangrijk gegeven. On/Off is eigenlijk niet meer van deze tijd, aangezien veel ketels via Opentherm werken en daardoor efficienter aangestuurd kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 13-10-2018 10:49 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
maar i.c.m. vloerverwarming en zoneregeling zie ik toch dat vaak on/off wordt geadviseerd i.p.v. opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

woekele schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:47:
maar i.c.m. vloerverwarming en zoneregeling zie ik toch dat vaak on/off wordt geadviseerd i.p.v. opentherm.
Klinkt vreemd, aangezien je bij vloerverwarming vaak met lage temperatuur stookt (zo rond de 40 graden). Dat lijkt me Opentherm geschikter, aangezien je daarmee kan aangeven dat je op 40 graden wilt stoken, en niet de ketel op vol vermogen naar 70 of 90 graden wilt laten jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
als je met meerdere thermostaten en zonnekleppen werkt i.p.v. 1 centrale thermostaat die alles aanstuurt, moet je sowieso aan de aan/uit. Meerdere opentherm-signalen door elkaar gaat niet.

Het is een traag systeem, dus langere stooksessies. De ketel zal dan vaak zelf al flink moduleren om niet boven z'n max-temperatuur te komen (de verdeler van de vloerverwarming laat immers te warm water maar matig door, mengt dit met kouder retourwater). Als je daarnaast de max temp van je ketel lager instelt, waardoor hij überhaupt niet superwarm gaat stoken, is het sowieso niet zo'n groot verschil meer denk ik.

Zie ook bert pit in "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?"

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 13-10-2018 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:48
Microkid schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:17:
[...]

Klinkt vreemd, aangezien je bij vloerverwarming vaak met lage temperatuur stookt (zo rond de 40 graden). Dat lijkt me Opentherm geschikter, aangezien je daarmee kan aangeven dat je op 40 graden wilt stoken, en niet de ketel op vol vermogen naar 70 of 90 graden wilt laten jagen.
De meest ketels die op opentherm werken kunnen ook via aan/uit worden aangestuurd. Ze moduleren dan op basis van deltaT. Lekker zuinig dus.

Bij vloerverwarming is de opwarming/afkoeling zo traag, dat het niet veel uitmaakt of je met aan/uit of opentherm stookt. Het verwarmde water gaat naar de warmtewisselaar en gaat gedeeltelijk de vloer in, de rest gaat retour. Afhankelijk van de retourtemperatuur moduleert de ketel terug of niet. Is de vloer goed warm, dan kan de ketel ook terugmoduleren naar 40 graden.

Bij moderne huizen met veel isolatie is het zelfs zo dat de CV in low load springt ;) . Dat is een moderne versie van aan/uit. ;)

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

Dat dus.

Als je tóch voor zo'n relatief kostbaar systeem gaat, zou ik iets meer geld uit geven en juist de badkamer apart regelen. Ook qua temperatuur is de kans groot dat je in de badkamer een andere temperatuur wil dan elders én stel dat je het op een bepaald moment toch te koud vind daar, is het fijn om op dat moment de verwarming aan te kunnen zetten. (Of je handdoeken op te warmen.)

Kortom, ik zou gaan voor een paar kranen meer en niet die laatste €200 bezuinigen op een systeem dat tóch al heel rap over de €500 gaat.

Bypass zou ik ook niet achterwege laten. Stel dat je vergeet dat er altijd een radiator open moet staan, of iemand anders draait eens dat ding dicht, heb je schade aan je CV ketel die veel hoger is dan die €150 die een bypass kost.
Nee, dat vind ik niet zo'n goed idee ondanks dat ik als ik een set koop nog een HR92 over heb. De bedoeling is om energie te besparen :+

Als overdag de werkkamer wordt verwarmd en 's avonds de woonkamer als de hele familie thuis is, lift de verwarming van de badkamer lekker mee met de rest van het huis. Zo gaat het nu ook en nooit klachten gehad ;)

Nee, dingen vergeten doe ik niet bij installaties in huis. De verwarming in de badkamer en 1 radiator in de woonkamer wil ik altijd aan laten staan. Iedereen weet hier dat ze van bepaalde knoppen af moeten blijven. Ze mogen alleen de thermostaat bedienen in de woonkamer en de thermostaatknoppen in de slaapkamers. Dat dat ketel kapot kan gaan is inderdaad broodje aap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

nokiaan958GB schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:49:
[...]
Nee, dat vind ik niet zo'n goed idee ondanks dat ik als ik een set koop nog een HR92 over heb. De bedoeling is om energie te besparen :+
Loon zo'n geavanceerd systeem dan wel?

Ik denk dat je zo'n systeem *ook* voor comfort moet aanschaffen zoals het comfort van iedere ruimte individueel tot de juiste temperatuur stoken op de momenten dat je 'm gebruikt. (Zoals in ons geval het toilet, waar ik heel eenvoudig de verwarmig even hoger kan zetten als ik het tóch te koud heb.)
Als overdag de werkkamer wordt verwarmd en 's avonds de woonkamer als de hele familie thuis is, lift de verwarming van de badkamer lekker mee met de rest van het huis. Zo gaat het nu ook en nooit klachten gehad ;)
Lijkt me zonde. That is, als ik kijk naar wanneer wij de badkamer gebruiken dan is dat door de week vooral 's ochtends en 's avonds. Dat zijn de momenten waarop ik het daar een paar graden warmer laat worden, de rest van de dag valt 'ie terug naar een lagere temperatuur. Juist als je wil besparen zou ik die apart gaan regelen.
Nee, dingen vergeten doe ik niet bij installaties in huis. De verwarming in de badkamer en 1 radiator in de woonkamer wil ik altijd aan laten staan. Iedereen weet hier dat ze van bepaalde knoppen af moeten blijven. Ze mogen alleen de thermostaat bedienen in de woonkamer en de thermostaatknoppen in de slaapkamers. Dat dat ketel kapot kan gaan is inderdaad broodje aap.
Dat laatste wist ik ook niet. Ik dacht dat het werkelijk schade kon opleveren aan je ketel en het daarvoor noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
unezra schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 06:44:

Dat laatste wist ik ook niet. Ik dacht dat het werkelijk schade kon opleveren aan je ketel en het daarvoor noodzakelijk is.
Een ketel heft wel een failover, maar het idd de bedoeling dat die niet te vaak in werking treedt. Je moet namelijk je ketel resetten, ga dat maar eens uitleggen als je zelf niet thuis bent.

Ik zou het zelf ook niet zo doen als nokiaan958GB, maar dat is zijn keuze. En elk nadeel heb se voordeel: de ketel kan in elk geval zijn warmte goed kwijt en gaat niet pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 23:35

ST10©DE

Dus.............

Oi, behoorlijk wat kennis hier! Misschien kunnen jullie mijn situatie beoordelen of het gaat werken...

Op het moment heb ik een Vaillant Ecotec Plus welke via een WAR geregeld wordt. Op elke kamer hebben we thermostaatkranen.

Mijn plan is om de WAR te verwijderen en een draadloze kamerthermostaat (Netatmo) op te hangen in de woonkamer. De radiatoren in de woonkamer wil ik dan altijd vol open hebben. De overige kamers wil ik dan aansturen met de thermostaatkranen van Netatmo.

Levert dit een leefbare situatie op (comfort), bespaar ik hiermee energie en is dit te doen voor de CV-ketel?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:34
Is het dan niet zo dat, als je boven flink moet stoken, dat je de warmte beneden dan extra voelt? Ofwel er gaat meer warmte verloren als die warmte ook langs de radiatoren beneden gaat?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
ST10©DE schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:42:
Oi, behoorlijk wat kennis hier! Misschien kunnen jullie mijn situatie beoordelen of het gaat werken...

Op het moment heb ik een Vaillant Ecotec Plus welke via een WAR geregeld wordt. Op elke kamer hebben we thermostaatkranen.

Mijn plan is om de WAR te verwijderen en een draadloze kamerthermostaat (Netatmo) op te hangen in de woonkamer. De radiatoren in de woonkamer wil ik dan altijd vol open hebben. De overige kamers wil ik dan aansturen met de thermostaatkranen van Netatmo.

Levert dit een leefbare situatie op (comfort), bespaar ik hiermee energie en is dit te doen voor de CV-ketel?
Energie bespaar je door minder te stoken. Als je nu overal altijd stookt en zometeen niet meer, bespaar je. WAR kan aanleiding zijn tot een hoog gasgebruik. Isoleren leidt tot minder gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 21:12
Ik ben aan het uitkijken naar een slimme thermostaat voor mijn Vaillant ecoTEC pro VCW 286. Zover ik kan zien ondersteunt deze geen OpenTherm protocol. Een VR33 module is ook geen optie gezien het een Belgische ketel is :)B :+

Blijkbaar zou Tado wel goed werken icm Vaillant? Zijn er nog andere alternatieven?

Het gaat om 4 ruimtes:
  • Woonkamer + open keuken: 3 radiatoren
  • Slaapkamer 1: 1 radiator
  • Slaapkamer 2: 1 radiator
  • Badkamer: 1 radiator
Is het mogelijk om de plaats waar de thermostaat zelf staat, de volledige ruimte te controleren zonder radiatorknop? Dit aangezien het toch één grote ruimte is, met 3 radiatoren. In de andere kamers zou ik dan wel een slimme radiatorknop nodig hebben om de temperatuur per ruimte te regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
je hebt radiatorknoppen in je woonkamer nodig om te zorgen dat het niet warmer wordt in je woonkamer als dat niet nodig is op het moment dat je ketel wél warmte produceert voor een andere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

ST10©DE schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:42:

Zou ik niet doen. Stel dat je in 1 kamer gaat stoken (bijvoorbeeld je kantoor), dan word het in je woonkamer loeiheet terwijl je die ruimte op dat moment niet gebruikt. Zonde van de energie.

Ik zou juist iedere ruimte die je uberhaupt wil verwarmen voorzien van thermostaatkranen en als er meer radiatoren in zitten, ze combineren tot 1 zone.

Bypass op je ketel (als je die al niet hebt) en selectief alleen die ruimtes stoken op de momenten dat je daar behoefte hebt aan warmte.

Wij hebben hier op dit moment 5 zones:

* Toilet
* Badkamer
* Woonkamer (2 radiatoren)
* Werkkamer
* Slaapkamer

Die zones hebben allemaal een eigen radiator (woonkamer 2) en zijn apart ingesteld. (Eigen weekprogramma waarbij de slaapkamer en de werkkamer in principe altijd uit staan tenzij we ze handmatig aan zetten.)

Daarnaast hebben we nog 2 slaapkamers waar we géén thermostaatkraan hebben geïnstalleerd, die ruimtes stoken we in principe niet. Mocht het toch een keer nodig zijn, zetten we 'm daar open en zetten de woonkamer of een andere zone aan zodat de ketel gaat verwarmen. Dat is misschien een paar keer per jaar, dus vind ik de investering niet waard. (Iets van €150 per radiator, inclusief materiaal en arbeidsloon van de loodgieter. We hebben nog ouderwetse kranen en die moeten dan vervangen worden door thermostaatkranen, de units van onze EvoHome komen daar dan weer op.)

Op deze manier hebben we én het comfort van warmte daar waar we het verwachten nodig te hebben (voor het eerst in 3 jaar is de woonkamer op temperatuur als we 's ochtends beneden komen), terwijl we tóch op het gasverbruik letten. (Daarom zijn mijn werkkamer en de slaapkamer ook voorzien van een knop. Ze schakelen 1x per dag van 5 naar 6 graden en terug, puur om een automatisch schakelmoment te hebben. In principe staan ze gewoon uit en regelen we ze met de hand, al dan niet via de centrale unit, al dan niet via de knop op de radiator. Het schakelmoment is er enkel voor om mochten we het eens vergeten, de radiator tenminste 1x per dag uit te zetten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1131619

Wij gaan ook voor het evohome systeem, onze thermostaat bleek nl kapot te zijn, en het gasverbruik in ons nieuwe huis behoorlijk hoog, afgaande op gemiddelden van vorige jaren. Moet anders kunnen dachten wij. Het waardeloze veel te dure onderhoudscontract van Volta eruit gegooid, een goeie installateur gezocht die goed onderhoud doet, CV ketel staat nu op de juiste temperatuur ingesteld ook.

Buiten dat je minder verbruik hebt doordat je gericht per ruimte kunt verwarmen is dat vlgs mij meer comfort, badkamer wil ik warm genoeg hebben (zonder de energieverslindende electrische vloerverwarming te gebruiken), de grote woonkeuken ook, terwijl we niet zo heel vaak in de woonkamer zitten.

Is een groot huis, en we gebruiken niet altijd alle ruimtes, dus dan hoef ik daar toch niet te verwarmen.
Wij beginnen hier ook eerst eens met een paar ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Laatst online: 23:35

ST10©DE

Dus.............

unezra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:36:
[...]

Zou ik niet doen. Stel dat je in 1 kamer gaat stoken (bijvoorbeeld je kantoor), dan word het in je woonkamer loeiheet terwijl je die ruimte op dat moment niet gebruikt. Zonde van de energie.

Ik zou juist iedere ruimte die je uberhaupt wil verwarmen voorzien van thermostaatkranen en als er meer radiatoren in zitten, ze combineren tot 1 zone.

Bypass op je ketel (als je die al niet hebt) en selectief alleen die ruimtes stoken op de momenten dat je daar behoefte hebt aan warmte.

Wij hebben hier op dit moment 5 zones:

* Toilet
* Badkamer
* Woonkamer (2 radiatoren)
* Werkkamer
* Slaapkamer

Die zones hebben allemaal een eigen radiator (woonkamer 2) en zijn apart ingesteld. (Eigen weekprogramma waarbij de slaapkamer en de werkkamer in principe altijd uit staan tenzij we ze handmatig aan zetten.)

Daarnaast hebben we nog 2 slaapkamers waar we géén thermostaatkraan hebben geïnstalleerd, die ruimtes stoken we in principe niet. Mocht het toch een keer nodig zijn, zetten we 'm daar open en zetten de woonkamer of een andere zone aan zodat de ketel gaat verwarmen. Dat is misschien een paar keer per jaar, dus vind ik de investering niet waard. (Iets van €150 per radiator, inclusief materiaal en arbeidsloon van de loodgieter. We hebben nog ouderwetse kranen en die moeten dan vervangen worden door thermostaatkranen, de units van onze EvoHome komen daar dan weer op.)

Op deze manier hebben we én het comfort van warmte daar waar we het verwachten nodig te hebben (voor het eerst in 3 jaar is de woonkamer op temperatuur als we 's ochtends beneden komen), terwijl we tóch op het gasverbruik letten. (Daarom zijn mijn werkkamer en de slaapkamer ook voorzien van een knop. Ze schakelen 1x per dag van 5 naar 6 graden en terug, puur om een automatisch schakelmoment te hebben. In principe staan ze gewoon uit en regelen we ze met de hand, al dan niet via de centrale unit, al dan niet via de knop op de radiator. Het schakelmoment is er enkel voor om mochten we het eens vergeten, de radiator tenminste 1x per dag uit te zetten.)
Ehhm, volgens mij klopt dat niet helemaal? Als ik een thermostaat in de woonkamer heb hangen lijkt me die leidend? Zodra het daar, zeg, 20 graden is, houdt de ketel op met stoken me dunkt. De thermostaatkranen in de overige vertrekken zullen alleen de kranen net zover opendraaien totdat de gewenste warmte is bereikt. (vermits ik die thermostaatkranen niet koppel aan de ketel)

Zo werkt het op dit moment ook. Elk kamer heeft een thermostaat kraan. Als ik bijvoorbeeld de speelkamer en de werkkamer warm wil hebben, maar de woonkamer niet, dan is dat gewoon mogelijk.

Maar misschien moet ik van de gedachte afstappen om een thermostaat in de woonkamer te plaatsen en gewoon de huidige domme thermostaatkranen vervangen door slimme thermostaatkranen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ST10©DE schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:32:
[...]
Ehhm, volgens mij klopt dat niet helemaal? Als ik een thermostaat in de woonkamer heb hangen lijkt me die leidend? Zodra het daar, zeg, 20 graden is, houdt de ketel op met stoken me dunkt. De thermostaatkranen in de overige vertrekken zullen alleen de kranen net zover opendraaien totdat de gewenste warmte is bereikt. (vermits ik die thermostaatkranen niet koppel aan de ketel)

Zo werkt het op dit moment ook. Elk kamer heeft een thermostaat kraan. Als ik bijvoorbeeld de speelkamer en de werkkamer warm wil hebben, maar de woonkamer niet, dan is dat gewoon mogelijk.

Maar misschien moet ik van de gedachte afstappen om een thermostaat in de woonkamer te plaatsen en gewoon de huidige domme thermostaatkranen vervangen door slimme thermostaatkranen.
De grap met een multi-zone slimme thermostaat zoals een EvoHome is dat het wél zo werkt. De crux zit hier in het multi-zone gebeuren. Er zullen slimme thermostaten zijn, die niet multi-zone zijn en inderdaad heb je dan maar 1 meetpunt in huis en gaat óf alles aan óf alles uit. Bij een multi-zone systeem is dat niet, daar word letterlijk iedere zone apart gestuurd en gaat bijvoorbeeld wél de ketel aan als je 1 vertrek wilt verwarmen, maar blijven de kranen van de andere ruimtes dicht.

In geval van EvoHome (bij andere systemen weet ik het niet), communiceren de radiatorknoppen zelf niet met de ketel, maar met de centrale unit. Die centrale unit vervult een dubbelfuctie. Enerzijds meet en regelt 'ie het vertrek waarin 'ie hangt (dat kun je uitschakelen, als je 'm bijvoorbeeld op de gang hangt zou je voor de woonkamer kunnen aangeven dat 'ie die regelt op basis van de temperatuur sensor in je radiatorknoppen daar óf van een losse temperatuursensor in de woonkamer), anderzijds stuurt 'ie alle andere zones aan.

Het leuke van zo'n systeem is dat je niet alleen specifiek zones kunt verwarmen (een zone kan overigens bestaan uit 1 of meerdere radiatoren, het hoeft ook niet 1 vertrek te zijn al is dat wel het meest logische), maar ook iedere zone van een apart dag- en weekprogramma kunt vorzien.

Hier hebben we het bijvoorbeeld zo ingesteld dat rondom het moment dat de wekker gaat, éérst de badkamer op temperatuur komt en ~20 minuten later de woonkamer. De badkamer gaat ook iets eerder omlaag dan de woonkamer omdat de normale flow is dat we éérst douchen, dan ontbijten en dan naar kantoor gaan.

Per weekdag hebben we dat anders ingesteld en mocht er eens een dag zijn dat we vrij zijn, kunnen we dat instellen en zorgen dat die dag bijvoorbeeld als zaterdag word gestookt. Verbruikt natuurlijk wat meer, maar zo'n slimme thermostaat koop je óók voor het comfort.

Ook interessant (maar hebben wij nog niet ingesteld) is dat je sommige thermostaten buitenshuis kunt bedienen dmv een app op je smartphone. Stel dat je normale programma is dat je om 18:00u thuis komt en het dan warm wilt hebben, maar je denkt "YOLO! Ik neem de middag vrij!" en je gaat om 13:00u naar huis. In dat geval zou je al vanaf je werk of onderweg de programmering kunnen aanpassen zodat het lekker warm is als je thuis bent. (Ook dat: Puur comfort. Energie zal het niet besparen omdat je iets eerder begint met stoken.)

Wat wél goed is voor je gasverbruik is een soort van predictive start, begint 'ie eerder op te warmen maar zonder meteen je ketel VOL aan te gooien. Een vroege stop (ecostop, etc) helpt ook. Hier zet 'ie bijvoorbeeld de temperatuur 30 minuten voor het einde van het programma maximaal een halve graad lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:43
Nu de winter weer voor de deur staat, en ik eigenlijk onze huidige Honeywell Chronotherm Vision maar redelijk vind werken, ben ik opzoek naar een wat slimmere thermostaat.

Huidige situatie:
- Stadsverwarming Eneco (Leidsche-Rijn, Utrecht)
- 2-kapper
- Woonkamer vloerverwarming
- 3 slaapkamers op 1e verdieping
- 1 slaapkamer op 2e verdieping
- Honeywell Chronotherm Vision

Gewenste situatie
- Slimme thermostaat
- Inzicht in verbruik krijgen
- Apple Home-kit compatible (Siri)
- Minimaal de woonkamer kunnen voorzien van sturing, maar op den duur uitbreidbaar naar boven

Heb al wel even zitten kijken naar mogelijke oplossing. En tot nu toe kom ik eigenlijk maar op 3 oplossingen uit.

- Honeywell Lyric T6
- Honeywell EvoHome
- Tado

EvoHome is de meest uitgebreide variant zover ik kan nagaan. Maar is een toch wat duurdere oplossing. En ik vraag mij af of de EvoHome ook inzichten kan geven in verbruik etc.

Lyric T6 is een goedkopere oplossing. Maar is dit uitbreidbaar? Kan dit niet direct vinden.

Tado is voor mij onbekend. Kon niet direct op hun site vinden of ze compatible zijn met stadsverwarming. Uitbreidbaar d.m.v. slimme knoppen. Maar of deze inzicht geeft in verbruik durf ik ook hier niet te zeggen.

Vragen?
- Zijn er eventueel andere thermostaten die ik nit mee heb genomen maar wel werken? Toon overigens niet mee aankomen, aangezien ik geen zin heb in een abbonnement.
- Misschien zijn er praktijk ervaringen met een van de thermostaten in combinatie met stadverwarming van Eneco.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Wicked-Game schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:09:
Nu de winter weer voor de deur staat, en ik eigenlijk onze huidige Honeywell Chronotherm Vision maar redelijk vind werken, ben ik opzoek naar een wat slimmere thermostaat.

Huidige situatie:
- Stadsverwarming Eneco (Leidsche-Rijn, Utrecht)
- 2-kapper
- Woonkamer vloerverwarming
- 3 slaapkamers op 1e verdieping
- 1 slaapkamer op 2e verdieping
- Honeywell Chronotherm Vision

Gewenste situatie
- Slimme thermostaat
- Inzicht in verbruik krijgen
- Apple Home-kit compatible (Siri)
- Minimaal de woonkamer kunnen voorzien van sturing, maar op den duur uitbreidbaar naar boven

Heb al wel even zitten kijken naar mogelijke oplossing. En tot nu toe kom ik eigenlijk maar op 3 oplossingen uit.

- Honeywell Lyric T6
- Honeywell EvoHome
- Tado

EvoHome is de meest uitgebreide variant zover ik kan nagaan. Maar is een toch wat duurdere oplossing. En ik vraag mij af of de EvoHome ook inzichten kan geven in verbruik etc.

Lyric T6 is een goedkopere oplossing. Maar is dit uitbreidbaar? Kan dit niet direct vinden.

Tado is voor mij onbekend. Kon niet direct op hun site vinden of ze compatible zijn met stadsverwarming. Uitbreidbaar d.m.v. slimme knoppen. Maar of deze inzicht geeft in verbruik durf ik ook hier niet te zeggen.

Vragen?
- Zijn er eventueel andere thermostaten die ik nit mee heb genomen maar wel werken? Toon overigens niet mee aankomen, aangezien ik geen zin heb in een abbonnement.
- Misschien zijn er praktijk ervaringen met een van de thermostaten in combinatie met stadverwarming van Eneco.
Evohome geeft geen inzicht in het verbruik. Wel kun je daar afzonderlijke ruimtes mee verwarmen en heeft het een goed werkende app die de mogelijkheid geeft om op afstand de bediening te doen en ook te programmeren. Er is geen integratie met de homekit van apple. Wel kan het geïntegreerd worden in Domoticz.

Voor inzicht in je gasverbruik raad ik je aan een account bij mindergas.nl aan te maken. Daar kun je met (terugwerkende kracht) je meterstanden invoeren en dan rekening houdend met de weersomstandigheden je relatieve basparing zien. Echt de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
bert pit schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:51:
[...]

Evohome geeft geen inzicht in het verbruik. Wel kun je daar afzonderlijke ruimtes mee verwarmen en heeft het een goed werkende app die de mogelijkheid geeft om op afstand de bediening te doen en ook te programmeren. Er is geen integratie met de homekit van apple. Wel kan het geïntegreerd worden in Domoticz.

Voor inzicht in je gasverbruik raad ik je aan een account bij mindergas.nl aan te maken. Daar kun je met (terugwerkende kracht) je meterstanden invoeren en dan rekening houdend met de weersomstandigheden je relatieve basparing zien. Echt de moeite waard.
Domoticz heb ik helaas niet, en hoopte op een apple home kit integratie. Dan blijft de Lyric T6 en Tado over al ik dan zo bekijk. Tenzij ik home-kit moet laten varen.

Gasverbruik heb ik niet, heb een gasloos huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Wicked-Game schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Domoticz heb ik helaas niet, en hoopte op een apple home kit integratie. Dan blijft de Lyric T6 en Tado over al ik dan zo bekijk. Tenzij ik home-kit moet laten varen.

Gasverbruik heb ik niet, heb een gasloos huis.
Kijk even goed naar de lyric, ik herinner me dat er wat issues waren i.c.m. vloerverwarming. Er staat een review hier op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
bert pit schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:47:
[...]

Kijk even goed naar de lyric, ik herinner me dat er wat issues waren i.c.m. vloerverwarming. Er staat een review hier op de site.
Thanks, ik ga daar even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:09
Goedemorgen,

Sinds kort een nieuwe (nieuwbouw)woning met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Zowel beneden als boven een eigen thermostaat. Wat is in onze situatie de beste keuze voor een slimme thermostaat op beide plekken?

Voegt een slimme thermostaat iets toe voor vloerverwarming? Ik heb gekeken naar de Nest maar vind t lastig de meerwaarde in te schatten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
Morpheus2003 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:22:
Goedemorgen,

Sinds kort een nieuwe (nieuwbouw)woning met beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Zowel beneden als boven een eigen thermostaat. Wat is in onze situatie de beste keuze voor een slimme thermostaat op beide plekken?

Voegt een slimme thermostaat iets toe voor vloerverwarming? Ik heb gekeken naar de Nest maar vind t lastig de meerwaarde in te schatten..
De vraag is wat je er mee wil bereiken. Doorgaans zijn vloerverwarmingen zo traag dat er hoogstens nachtverlaging wordt toegepast. In dat geval lijkt mij dat een nest geen toegevoegde waarde heeft.

Hoe wordt boven en beneden gescheiden? Zit er een klep in het systeem, of loopt de vloerverwarming gewoon mee als de bovenverdieping verwarmd wordt.

Je zou eens kunnen kijken naar zoneverwarming bijvoorbeeld Evohome, of Tado. Maar of je in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning de kosten terugverdient is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:09
bert pit schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:46:
[...]

De vraag is wat je er mee wil bereiken. Doorgaans zijn vloerverwarmingen zo traag dat er hoogstens nachtverlaging wordt toegepast. In dat geval lijkt mij dat een nest geen toegevoegde waarde heeft.

Hoe wordt boven en beneden gescheiden? Zit er een klep in het systeem, of loopt de vloerverwarming gewoon mee als de bovenverdieping verwarmd wordt.

Je zou eens kunnen kijken naar zoneverwarming bijvoorbeeld Evohome, of Tado. Maar of je in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning de kosten terugverdient is de vraag.
Bedankt voor je snelle reactie! Dan denk ik dat het voor beneden weinig toevoegt.
Zover ik weet is boven en beneden gescheiden met beiden een eigen thermostaat. De vloerverwarming loopt niet mee met de radiatoren boven.

Boven zal de verwarming niet heel vaak aanstaan, waarschijnlijk alleen als onze jonge dochters ouder zijn. In de badkamer ligt vloerverwarming met eigen warmte regeling.

Ik denk dat ik beter af met een (niet slimme) thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als ik dit zo lees dan heb je 3 thermostaten (woonkamer, boven en badkamer) op welk systeem zijn deze aangesloten?
Ik verwacht eigenlijk niet dat 3 paar draden op de ketel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-04 13:44
Vraagje 1. Op kantoor hebben we een cv ketel met 4 zonekleppen. Iedere verdieping en de loods hebben een eigen thermostaat. Hoe kan ik een Honeywell evohome hier werkend op krijgen? Ik zie op webwinkels dat ze zonekleppen verkopen maar die moeten dan toch aangestuurd worden door de evohome? Ik neem aan dat mijn zonekleppen hiervoor nog niet geschikt zijn? Ze lijken wel precies hierop: https://wifithermostaten....5VNO51yAuo_BoCdGkQAvD_BwE

Vraagje 2. M'n broertje heeft WTH vloerverwarming in z'n appartement. Iedere kamer heeft zo'n apparaatje hangen waarbij je hem aan of uit kan zetten. Voor de rest kan je vrij weinig doen, het is zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/iu_gKY4_n1Y/maxresdefault.jpg

Is het mogelijk om hierbij een slimme thermostaat oid er op aan te sluiten? Hij wil de badkamer warm hebben in de ochtend maar als je dat pas aanzet als je wakker wordt duurt het te lang...

[ Voor 28% gewijzigd door YoshiBignose op 01-11-2018 21:48 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
[quote]YoshiBignose schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:45:
Vraagje 1. Op kantoor hebben we een cv ketel met 4 zonekleppen. Iedere verdieping en de loods hebben een eigen thermostaat. Hoe kan ik een Honeywell evohome hier werkend op krijgen? Ik zie op webwinkels dat ze zonekleppen verkopen maar die moeten dan toch aangestuurd worden door de evohome? Ik neem aan dat mijn zonekleppen hiervoor nog niet geschikt zijn? Ze lijken wel precies hierop: https://wifithermostaten....5VNO51yAuo_BoCdGkQAvD_BwE

De link werkt niet dus ik kan het type niet precies zien, maar in de url wordt verwezen naar een typenummer van Honeywell.

Als je Honeywell zonnekleppen hebt, dan kunnen die door Evohome worden aangestuurd met een relais: BDR91. Een thermostaat in de ruimte (bijvoorbeeld een round) bepaalt dan of de klep open of dicht gestuurd moet worden. Je hebt ook ergens een evotouch als centraal kastje voor de besturing/uitlezing nodig, deze kan ook de temperatuurmeting voor een ruimte doen zodat je daar geen andere thermostaat nodig hebt..

Ook de CV wordt met een relais aan/uit gezet. Dit is ook weer een BDR91 welke wordt gekoppeld aan de aan/uit klemmen van de CV.

Dus thermostaten vervangen door een Honeywell round en de draadloze relais plaatsen en klaar is Kees.

[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 02-11-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bert pit schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:43:
[quote]YoshiBignose schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:45:

De link werkt niet dus ik kan het type niet precies zien, maar in de url wordt verwezen naar een typenummer van Honeywell.

Als je Honeywell zonnekleppen hebt, dan kunnen die door Evohome worden aangestuurd met een relais: BDR91. Een thermostaat in de ruimte (bijvoorbeeld een round) bepaalt dan of de klep open of dicht gestuurd moet worden. Je hebt ook ergens een evotouch als centraal kastje voor de besturing/uitlezing nodig, deze kan ook de temperatuurmeting voor een ruimte doen zodat je daar geen andere thermostaat nodig hebt..

Ook de CV wordt met een relais aan/uit gezet. Dit is ook weer een BDR91 welke wordt gekoppeld aan de aan/uit klemmen van de CV.

Dus thermostaten vervangen door een Honeywell round en de draadloze relais plaatsen en klaar is Kees.
Oke. Het gaat om een VC8615 zoneklep. Lijkt inderdaad te kunnen werken met die BDR91. Maar kan ik met die Evohome dan de thermostaten ook op afstand besturen? Met andere woorden, kan ik instellen dat ze om 8:00 aan gaan en 17:00 uit gaan? Ik weet dat dat met de evohome kan, maar omdat ik 4 ruimtes heb, heb ik dus 4 thermostaten nodig. Of kan die evohome zo'n honeywell round gewoon aansturen op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:55:
[...]

Oke. Het gaat om een VC8615 zoneklep. Lijkt inderdaad te kunnen werken met die BDR91. Maar kan ik met die Evohome dan de thermostaten ook op afstand besturen? Met andere woorden, kan ik instellen dat ze om 8:00 aan gaan en 17:00 uit gaan? Ik weet dat dat met de evohome kan, maar omdat ik 4 ruimtes heb, heb ik dus 4 thermostaten nodig. Of kan die evohome zo'n honeywell round gewoon aansturen op afstand?
In principe is Evohome een systeem voor zoneverwarming: dus alle ruimtes worden apart gestuurd en ook apart gemeten. Per ruimte kun je aangeven hoe laat deze op temperatuur moet zijn. Per ruimte wordt de temperatuur gemeten door een thermostaat die onderdeel uitmaakt van het systeem. Dit kan een round zijn, maar er zijn ook andere. Let op dat je wel het juiste type neemt dat gecertificeerd is voor Evohome.

Je kunt per dag een programma vastleggen, ook met slimme aanwarming. Daarnaast is er een app waarmee je de zaak op afstand aanstuurt. Dit laatste hoeft niet, het systeem werkt ook zonder internet. Maar eigenlijk werkt de app ook voor programmering handiger dan de evotouch...

[ Voor 13% gewijzigd door bert pit op 02-11-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bert pit schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:18:
[...]

In principe is Evohome een systeem voor zoneverwarming: dus alle ruimtes worden apart gestuurd en ook apart gemeten.
Je kunt per dag een programma vastleggen, ook met slimme aanwarming. Daarnaast is er een app waarmee je de zaak op afstand aanstuurt. Dit laatste hoeft niet, het systeem werkt ook zonder internet. Maar eigenlijk werkt de app ook voor programmering handiger dan de evotouch...
Ok ja klopt, ik heb de evohome ook thuis alleen daar heb ik in ieder ruimte zo'n slimme thermostaatknop om te meten en op 1 plek gebruik ik de evohome om alles aan te sturen.

Maar op kantoor heb ik geen thermostaatknoppen maar wel plek voor 4 aparte thermostaten. Iedere thermostaat staat gekoppeld aan een zoneklep. Kan ik dan met 1 evohome, alle verdiepingen besturen als er overal alleen een honeywell round staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:23:
[...]

Ok ja klopt, ik heb de evohome ook thuis alleen daar heb ik in ieder ruimte zo'n slimme thermostaatknop om te meten en op 1 plek gebruik ik de evohome om alles aan te sturen.

Maar op kantoor heb ik geen thermostaatknoppen maar wel plek voor 4 aparte thermostaten. Iedere thermostaat staat gekoppeld aan een zoneklep. Kan ik dan met 1 evohome, alle verdiepingen besturen als er overal alleen een honeywell round staat?
Ik heb m'n post nog aangevuld. Maar wat je wil kan tot max 12 zones. Dus overal een round, en overal een BDR91, aan de ketel ook een BDR91 op de aan/uit klemmen. Let op dat je wel een bypass hebt. Wat voor ketel heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 06:55
Nu sinds deze week de Nefit Easy thermostaat in mijn woonkamer hangen, eerste indruk is dat deze zeker goed bevalt! Voorheen had ik de Moduleline van Nefit dus zonder de smartfunctie erop.

Het smart gedeelte bevalt me namelijk ontzettend goed, want wat moet een slimme thermostaat anders kunnen.

Deze gehele week diverse functies uitgeprobeerd om de thermostaat zo zuinig maar vooral ook zo slim mogelijk in te stellen, het heeft in het begin even tijd nodig gehad omdat ik hier een systeem heb die zowel radiator als vloerverwarming heb. Dan is het opnieuw inregelen van de vloerverwarming even een werkje wat tijd nodig vergt.

Kortom: ik ben ook helemaal om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bert pit schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:29:
[...]

Ik heb m'n post nog aangevuld. Maar wat je wil kan tot max 12 zones. Dus overal een round, en overal een BDR91, aan de ketel ook een BDR91 op de aan/uit klemmen. Let op dat je wel een bypass hebt. Wat voor ketel heb je?
Bosch 42 HRC. Oh ik moet een relais plaatsen tussen iedere thermostaat? Ik weet niet of een bypass echt nodig is, we verwarmen nu ook weleens 1 verdieping en dat gaat prima. Iedere verdieping heeft ook meerdere radiatoren.

Wat ik soms wel vreemd vind is dat als ik de 1e verdieping wil verwarmen en de BG uit staat, hij niets doet. Als ik de BG dan ook aan zet gaan ze beide verwarmen. Ik dacht eerst dat die zonekleppen verkeerd waren geplaatst, geschakeld ofzo, maar ik denk dat het komt doordat ik 4 Thermosmarts nu heb aangesloten tussen de zonekleppen :P ik denk dat dat niet echt goed werkt, soms storen ze elkaar ofzo.

[ Voor 39% gewijzigd door YoshiBignose op 02-11-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:30:
[...]

Bosch 42 HRC. Oh ik moet een relais plaatsen tussen iedere thermostaat? Ik weet niet of een bypass echt nodig is, we verwarmen nu ook weleens 1 verdieping en dat gaat prima. Iedere verdieping heeft ook meerdere radiatoren.

Wat ik soms wel vreemd vind is dat als ik de 1e verdieping wil verwarmen en de BG uit staat, hij niets doet. Als ik de BG dan ook aan zet gaan ze beide verwarmen. Ik dacht eerst dat die zonekleppen verkeerd waren geplaatst, geschakeld ofzo, maar ik denk dat het komt doordat ik 4 Thermosmarts nu heb aangesloten tussen de zonekleppen :P ik denk dat dat niet echt goed werkt, soms storen ze elkaar ofzo.
Stel alle kleppen stan dicht en je ketel slaat aan, waar gaat de warmte dan naar toe? Kan deze niet weg dan heb je een bypass nodig. Het relais moet gekoppeld worden aan de zoneklep. Het relais communiceert draadloos met de round.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bert pit schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:48:
[...]

Stel alle kleppen stan dicht en je ketel slaat aan, waar gaat de warmte dan naar toe? Kan deze niet weg dan heb je een bypass nodig. Het relais moet gekoppeld worden aan de zoneklep. Het relais communiceert draadloos met de round.
Waarom zou de ketel aanslaan als alle kleppen dicht staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:56:
[...]
Omdat de kleppen de ketel niet regelen. Dat word geregeld door een centrale unit.
Het kan prima zijn dat die unit zegt "ga maar aan" terwijl er op dat moment nog geen kraan open staat.

https://cvketelkiezen.nl/...vdo-waarom-cv-installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
unezra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:07:
[...]

Omdat de kleppen de ketel niet regelen. Dat word geregeld door een centrale unit.
Het kan prima zijn dat die unit zegt "ga maar aan" terwijl er op dat moment nog geen kraan open staat.

https://cvketelkiezen.nl/...vdo-waarom-cv-installatie
Als dat zo is zou iedereen die ergens 4 zonekleppen inbouwt toch ook wel een bypass installeren? Kan ik ergens zien of die er is?

Is dit een bypass?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nVk11Psx/2018-11-02-15-13-56.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door YoshiBignose op 02-11-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
het is in elk geval een verbinding tussen aanvoer en retour met een regelaartje erop. Zou dus prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:08:
[...]

Als dat zo is zou iedereen die ergens 4 zonekleppen inbouwt toch ook wel een bypass installeren? Kan ik ergens zien of die er is?

Is dit een bypass?

[Afbeelding]
Dat is er een.

Evohome werkt met draadloze verbindingen. Gezien jouw stalen pand, zou ik me er eerst van overtuigen dat de communicatie goed werkt voorafgaande aan de installatie. Jouw volgende vraag is dan: hoe doe je dat? Daar heb ik geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
bert pit schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:40:
[...]

Dat is er een.

Evohome werkt met draadloze verbindingen. Gezien jouw stalen pand, zou ik me er eerst van overtuigen dat de communicatie goed werkt voorafgaande aan de installatie. Jouw volgende vraag is dan: hoe doe je dat? Daar heb ik geen antwoord op.
Denk dat het wel meevalt, alleen de loods is van staal en daar is deze foto gemaakt. Het kantoor staat er naast en is gewoon een normaal gebouw. De CV ketel hangt echter wel in de loods...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:25
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar iets heel simpels maar ik kan via diverse shops en Google niet vinden wat nou de beste keuze is. Het enige wat ik wil is mijn thermostaat kunnen bedienen met mijn smartphone (binnen en buiten bereik van mijn eigen Wifi Netwerk).

Ik hoef dus geen (tijd)zones of andere slimmigheden, puur op een app de temperatuur instellen op moment X en dat hij dat verwerkt. Het mag chinees zijn, de app mag gebrekkig zijn als hij dat maar doet en natuurlijk zo goedkoop mogelijk.

Wat in de buurt kwam was de Honeywell T6 maar ik vind 150 euro nog steeds best wat geld voor zo'n beperkte behoefte. Is er wellicht iets goedkopers wat kan voorzien in mijn wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Remeha eTwist misschien @Silvos

Programmeerbaar voor je dag en weekschema en verder te bedienen vanaf je telefoon/tablet/laptop.
en te vinden op marktplaats voor redelijke prijs met wat geduld

https://link.marktplaats.nl/m1339927062

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oh, ik heb zojuist één echt nadeel gevonden van een slimme thermostaat:

Hij zet radiatoren ook per ruimte uit.

Ofwel, lekker de design radiator in de badkamer aan om onder andere warme handdoeken te hebben. Ga je douchen. Word het >19 graden en *hops* ding uit. (Natuurlijk heb je wel wat nawarmte en scheelt het weer in het gasverbruik, maar toch.)

Is daar nog iets slims op te verzinnen? (We hebben een EvoHome trouwens, mocht dat relevant zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Dat heeft niks met de slimme thermostaat te maken. De thermostaat meet gewoon dat het warmer is dan ingesteld, dus gaat hij dicht. Dat zou een ouderwetse handmatige thermostaatknop ook doen. Enige wat je kan doen is het ding op 30 zetten ofzo. Maar of het helpt is maar de vraag, want als je doucht gaat het warme water naar je douche en niet naar je CV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Microkid schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:20:
Dat heeft niks met de slimme thermostaat te maken. De thermostaat meet gewoon dat het warmer is dan ingesteld, dus gaat hij dicht. Dat zou een ouderwetse handmatige thermostaatknop ook doen. Enige wat je kan doen is het ding op 30 zetten ofzo. Maar of het helpt is maar de vraag, want als je doucht gaat het warme water naar je douche en niet naar je CV :)
Ook weer waar. :)

Suf, in ons vorige huis (appartement) hadden we een boiler dus dan speelt het sowieso niet. In dit huis hadden we tot een maand geleden geen verwarming op de badkamer. (Realiseer me dat we in de flat ook geen radiator op de badkamer hadden.)

Domweg niet gerealiseerd dat het zo werkt.

Is het werkelijk zo dat het óf je verwarming óf je douche is? Of is dat ketel afhankelijk en zijn er ketels die het simultaan kunnen? (FIn, dan hou je het probleem natuurlijk. Je gaat douchen, ruimte word 21+ graden, radiator gaat dicht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

De meeste CV ketels kunnen alleen of heet water leveren, of warm water voor de CV. Daarom zit er een drieweg klep in, zodat het water de juiste kant opgestuurd kan worden. Er zijn wel ketels die beide kunnen, maar die zij zeldzaam en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Microkid schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:20:
Enige wat je kan doen is het ding op 30 zetten ofzo.
Alleen staat hij dan altijd op dertig, dat is wel weet een beetje zonde. :P
Maar of het helpt is maar de vraag, want als je doucht gaat het warme water naar je douche en niet naar je CV :)
Tot je klaar bent, dan begint hij weer te verwarmen en zal hij de badkamer droog stoken. Voordat het in een badkamer waar net gedoucht is weer onder die 19 zakt duurt wel even ben ik bang.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:36
Ik heb dit topic per ongeluk in verkeerde onderdeel geplaatst, ga hem daar weg halen.

Hallo

Ik ga een CV ketel plaatsen, een Remeha Avantie of de Calenta ACE CW4 (maar ik denk de laatste).

Ik zoek een thermostaat die aan wat eisen moet voldoen.
- draadloos (CV-ketel hangt in schuur, geen kabel naar plaats thermostaat)
- mogelijkheid tot zone-indeling (maximaal 3)
- modulerend, zelflerend.
- Beetje smart mag, in zoverre dat ik hem op afstand kan uitschakelen als ik dat ben vergeten. Heb zelf een Google Home en een Smartthingshub hier hangen.Zou dus leuk zijn al sik ze via dat enoogzins kan aansturen.

Ik zie oa de Honeywel Thermo wifi zone en de Tado voorbij komen. Maar dan stopt het voor mij, ik weet echt niet welke ik moet nemen en waarom speciaal die.

iemand ervaring met bovenstaande?

Eigenlijk twijfel ik dus tussen volgende 2 sets ;
Tado ; https://www.50five.nl/cat...o-combi-pack/category/77/
Honeywell ; https://www.50five.nl/hon...et-6-radiatorknoppen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tado alleen als je de extensiekit er bij neemt, zodat hiermee de ketel aangestuurd kan worden. Bij de Honeywell Evohome zit het ketelrelais er al bij (OpenTherm module). Honeywell heeft ook een app, dus kan je via je smartphone bedienen. En met wat knutselen integreren in o.a. Domoticz.

[ Voor 99% gewijzigd door Microkid op 03-11-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Microkid schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:02:
Tado alleen als je de extensiekit er bij neemt, zodat hiermee de ketel aangestuurd kan worden. Bij de Honeywell Evohome zit het ketelrelais er al bij (OpenTherm module). Honeywell heeft ook een app, dus kan je via je smartphone bedienen. En met wat knutselen integreren in o.a. Domoticz.
Thnx.

Ik hoef niet in Domtocz, heb enkel smartthings en Google Home.

Tado vinden we veul mooier, Evohome is wat goedkoper.
Tado ; v3 set met 2 knoppen = 250, heb er 6 nodig, dus nog 4 knoppen erbij en die extensie + 290 + 100 = 640 euro

Evohome ; complete set 500 euro.

Die 140 euro valt op de totale verbouwing wel mee. Is uit te geven.

Maar is het ene systeem beter dan het andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

"Beter" is lastig te omschrijven. Kijk wat je nodig hebt en wat ze bieden. Ik weet (uit ervaring) dat Honeywell wat slimme zaken aan boord heeft, zoals zelf lerend, optimale start en stop van de verwarming (hij zorgt er dus voor dat het exact op het gewenste tijdstip warm is, en stopt max 1 uur van te voren met verwarmen aangezien er altijd nog restwaremte in het huis zit), open raam detectie enz. De wifi bridge is ingebouwd, dus geen extra kastje. Op de EvoTouch zie je handig te temperaturen van 6 zones. Bij Tado krijg ik het gevoel dat het gewoon een veredelde draadloze thermostaat is met niet al te veel poespas. Zelf zou ik voor de Honeywell gaan dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 03-11-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Die Tado ziet er idd veel meer basic uit, ik vermoed dat bijna alles via de app gaat. Wat me wel aanspreekt in die Honeywell is wat je schrijft, open raam detectie. Daar moet je bij TADO een extra abbo voor nemen van 3 euro per maand. Lijkt weinig, maar uiteindelijk ben je wel afhankelijk van een ander en het loopt op de lange duur best wel in de papieren waardoor het prijsverschil heul groot wordt.

Bij die Honeywell moet nog wel een oplaadstation worden aangeschaft.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 03-11-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

maartend schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:58:
Die Tado ziet er idd veel meer basic uit, ik vermoed dat bijna alles via de app gaat. Wat me wel aanspreekt in die Honeywell is wat je schrijft, open raam detectie. Daar moet je bij TADO een extra abbo voor nemen van 3 euro per maand. Lijkt weinig, maar uiteindelijk ben je wel afhankelijk van een ander en het loopt op de lange duur best wel in de papieren waardoor het prijsverschil heul groot wordt.
Een *extra* abbo? *brrr*
Voordeel van EvoHome is dat je zonder remote mogelijkheden, helemaal geen internet nodig hebt.
Verder geen abbo whatsoever.
Bij die Honeywell moet nog wel een oplaadstation worden aangeschaft.
Nee, hoeft niet. Oplaadstation zit er bij. (Hij gaat ook maar 2 uur mee zonder op batterijen.)

Alleen als je 'm aan de muur wil hangen heb je een extra oplader nodig die je in een installatiedoos duwt. (En dan heb je ook de kosten van een installatiedoos. De doos zelf kost een paar cent, het installeren d'r van iets meer tenzij je het zelf doet.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Thnx mensen. net contact met 50five, laatste vragen daar, gaat dus toch de Honeywell worden.Dan maar minder mooi. Maar wel completer. En geen abbo. Oke, geen geofencing, dus geen chip bij de lady inbouwen.
Maar zal me niks verwonderen als dat toch nog gaat komen.

En de set die ik nodig heb is 500 bij 50five, 26% korting. Ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 18:57:
[...]

Denk dat het wel meevalt, alleen de loods is van staal en daar is deze foto gemaakt. Het kantoor staat er naast en is gewoon een normaal gebouw. De CV ketel hangt echter wel in de loods...
Het ketelrelais (BRD91) hoeft niet bij de ketel geplaatst te worden. Waarschijnlijk loopt er nu al een kabel naar kantoor, daar kun je hem op aansluiten. Een BDR92 heeft wel 230V nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
maartend schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:22:
Thnx mensen. net contact met 50five, laatste vragen daar, gaat dus toch de Honeywell worden.Dan maar minder mooi. Maar wel completer. En geen abbo. Oke, geen geofencing, dus geen chip bij de lady inbouwen.
Maar zal me niks verwonderen als dat toch nog gaat komen.

En de set die ik nodig heb is 500 bij 50five, 26% korting. Ook fijn.
Geofencing via ITTT wordt wel ondersteund. Google home ook sinds kort. (geen ervaring mee)

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 03-11-2018 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
bert pit schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:25:
[...]

Geofencing via ITTT wordt wel ondersteund.
Dat zou vet zijn, want dat gaat wel naar mijn Google Home.

Keuze is gemaakt

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 03-11-2018 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
maartend schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:27:
[...]

Dat zou vet zijn, want dat gaat wel naar mijn Google Home.

Keuze is gemaakt
Post net aangepast, Google home wordt ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
unezra schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 08:24:
[...]

Ook weer waar. :)

Suf, in ons vorige huis (appartement) hadden we een boiler dus dan speelt het sowieso niet. In dit huis hadden we tot een maand geleden geen verwarming op de badkamer. (Realiseer me dat we in de flat ook geen radiator op de badkamer hadden.)

Domweg niet gerealiseerd dat het zo werkt.

Is het werkelijk zo dat het óf je verwarming óf je douche is? Of is dat ketel afhankelijk en zijn er ketels die het simultaan kunnen? (FIn, dan hou je het probleem natuurlijk. Je gaat douchen, ruimte word 21+ graden, radiator gaat dicht.)
Intergas heeft ketels die het simultaan kunnen, deze hebben geen driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraagje ivm Evohome

Als ik de Multizone Thermostaat in mijn woonkamer plaats, moet ik op de daar aanwezige CV's dan ook nog van die speciale HR92 CV knoppen plaatsen? Of kan ik dat gewoon lekker laten regelen door die thermostaat?

Zou me nl. 3 knoppen schelen en dus ook best wel wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:53:
Vraagje ivm Evohome

Als ik de Multizone Thermostaat in mijn woonkamer plaats, moet ik op de daar aanwezige CV's dan ook nog van die speciale HR92 CV knoppen plaatsen? Of kan ik dat gewoon lekker laten regelen door die thermostaat?

Ja, dat is noodzakelijk. De bedieningsunit stuurt die knoppen aan.
Zonder die knoppen, blijven je radiatoren domweg gesloten. :) (Er zit een motortje in die de knoppen open draait. Ook moet de onderliggende thermostaatknop geschikt zijn voor Honeywell. Er zitten een paar converters bij, maar check met een goede leverancier even of je huidige knoppen passen of dat je ze moet vervangen.)

Als je nog geen thermostaatknoppen hebt, komt dat er ook nog bij. Die knoppen zelf kosten rond de €20,- maar dan moet je ze nog wel installeren. Ik heb dat uitbesteed.

Het EvoHome systeem heb ik wél zelf geïnstalleerd, maar laten controleren door 50Five. Dit om én zeker te weten dat de installatie goed is opgebouwd én extended warranty te krijgen van ze. (Op deze manier garanderen zij een goede werking, gaat er toch iets mis, zijn zij hiervoor verantwoordelijk, niet ik.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@unezra
Even ; HR92 knoppen kosten ong. 70 euro het stuk.

Normale thermoknoppen kosten ws idd rond die 20 euro, maar dat zijn een ander soort knoppen.

Volgens mij gooi je 2 dingen door elkaar.
Dat er normale thermostaat knoppen opmoeten, dat snap ik wel. Anders loopt er in mijn WK altijd warm water door de radiatoren. Maar de vraag gaat me heel specifiek over die HR92 knoppen. Moeten die overal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:15:
@unezra
Even ; HR92 knoppen kosten ong. 70 euro het stuk.

Normale thermoknoppen kosten ws idd rond die 20 euro, maar dat zijn een ander soort knoppen.

Volgens mij gooi je 2 dingen door elkaar.
Dat er normale thermostaat knoppen opmoeten, dat snap ik wel. Anders loopt er in mijn WK altijd warm water door de radiatoren. Maar de vraag gaat me heel specifiek over die HR92 knoppen. Moeten die overal?
Je hebt ze allebei nodig, dat is de crux. Er moet een normale thermostaatknop op én die HR92 om die knop vervolgens te bedienen. Aan enkel een normale thermostaatknop heb je niets.

Dus ja, iedere ruimte die je verwarmt, heeft én een thermostaatknop nodig (waar al dan niet met een convertor een HR92 op gezet kan worden, bij Honeywell thermostaatknoppen heb je geen convertor nodig), én een HR92.

Bij een HR92 zijn een stuk of 6 standaard convertors meegeleverd.

Daarom dus mijn advies voordat je zo'n systeem aan schaft, eens contact op te nemen met je beoogde leverancier. Voor mij was het ook de reden om voor 50Five te kiezen. Half uur aan de telefoon, foto's gestuurd en daardoor in 1x en volledig het juiste pakket in huis. :)

(Plus dat ik er daardoor achter kwam dat de knoppen vervangen moesten worden. Dat heb ik uitbesteed. We waren toch al bezig met een grote verbouwing dus ik heb de loodgieter gevraagd in alle ruimtes die we willen verwarmen / bedienen, de oude knoppen te vervangen door Honeywell thermostaatknoppen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik kan je niet volgen. Je zet dus 2 knoppen op 1 radiator? Een HR92 ; (https://www.installatieva...-recht-evohome-wit-hr92we ) en een normale thermostaatknop (https://www.radiatorendiscounter.nl/jaga/thermostaatknop-wit ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:27:
Ik kan je niet volgen. Je zet dus 2 knoppen op 1 radiator? Een HR92 ; (https://www.installatieva...-recht-evohome-wit-hr92we ) en een normale thermostaatknop (https://www.radiatorendiscounter.nl/jaga/thermostaatknop-wit ) ?
Klopt, maar niet die thermostaatknop die jij post. :)

Dit heb je nodig:
https://wifithermostaten....ntiel-haaks-verkeerd.html
https://wifithermostaten....mostaatventiel-haaks.html

Of iets soortgelijks dus.

Die zwarte dop is de noodbediening, valt je EvoHome knop (HR92) uit, haal je 'm er af, zet je je ketel aan via de bedieningsunit en zet je met die zwarte knop de verwarming alsnog open.

Normaliter draai je die zwarte knop er af en zet je de HR92 d'r op. Bij zo'n Honeywell knop past dat direct, bij andere knoppen heb je een verloop nodig. Als je nog geen thermostaatknoppen hebt, zou ik ze direct laten vervangen door Honeywell, anders kijken of een van de adaptors past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

unezra schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:54:
[...]

Klopt, maar niet die thermostaatknop die jij post. :)

Dit heb je nodig:
https://wifithermostaten....ntiel-haaks-verkeerd.html
https://wifithermostaten....mostaatventiel-haaks.html

Of iets soortgelijks dus.

Die zwarte dop is de noodbediening, valt je EvoHome knop (HR92) uit, haal je 'm er af, zet je je ketel aan via de bedieningsunit en zet je met die zwarte knop de verwarming alsnog open.

Normaliter draai je die zwarte knop er af en zet je de HR92 d'r op. Bij zo'n Honeywell knop past dat direct, bij andere knoppen heb je een verloop nodig. Als je nog geen thermostaatknoppen hebt, zou ik ze direct laten vervangen door Honeywell, anders kijken of een van de adaptors past.
Er is een verschil tussen een thermostaat ventiel en een thermostaatknop.
Dat onderscheid moet je wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:27:
Je hebt op elke radiator een thermostaatkraan nodig en een knop HR92. De kranen van het merk Heymeier, Danfoss, Honeywell en nog wat andere, worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 08:53:
Vraagje ivm Evohome

Je hebt daar inderdaad geen HR92 knoppen nodig, je moet deze radiatoren dan wel continue open laten staan. Dan regelt de Evohome de temparatuur op zijn interne thermometer.

Het is dan wel zo dat als het in je woonkamer eigenlijk warm genoeg is maar in bv je badkamer niet dan gaat hij stoken voor je badkamer, maar je woonkamer wordt wel meeverwarmd en mogelijk te warm. Je kunt er ook voor kiezen om maar 1 of 2 van je radiatoren in je woonkamer te voorzien van zo'n HR92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Gorefest schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:22:
[...]

Je hebt daar inderdaad geen HR92 knoppen nodig, je moet deze radiatoren dan wel continue open laten staan. Dan regelt de Evohome de temparatuur op zijn interne thermometer.

Het is dan wel zo dat als het in je woonkamer eigenlijk warm genoeg is maar in bv je badkamer niet dan gaat hij stoken voor je badkamer, maar je woonkamer wordt wel meeverwarmd en mogelijk te warm. Je kunt er ook voor kiezen om maar 1 of 2 van je radiatoren in je woonkamer te voorzien van zo'n HR92.
Het idee achter zoneverwarming is dat je elke gewenste zone kunt verwarmen, onafhankelijk van een centrale thermostaat. Met jouw oplossing kun je hoogstens de maximale temperatuur "aftoppen" maar niet de minimale temperatuur.

Daar heb je geen Evohome voor nodig, dat werkt met elk ander systeem ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gorefest schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:22:
[...]

Dat laatste hebben wij, 2 van de 3, maar dat is met een héél specifieke reden:
1 van de radiatoren mag nooit open omdat 'ie te dicht bij de piano staat. :) Is niet goed voor de piano.

Dus daar hebben we de oude kraan laten zitten en die zit dicht. De woonkamer word opgewarmd door de 2 overgebleven radiatoren.

Wat jij omschrijft kan, maar het gaat nogal voorbij aan het idee van zoneverwarming. Die €75 per kraan haal je er wel uit als je meer dan eens zones onregelmatig verwarmd. (Zoals bij ons. Als ik thuis werk, hoeft de woonkamer niet verwarmd te worden. Aan de andere kant, als ik niet boven aan het werk ben of aan het hobbyen, mag het daar ook rustig 15 graden of kouder worden.)

Wij hebben iedere ruimte die we daadwerkelijk willen regelen voorzien van een HR92. Ook de slaapkamer, ook al verwarmen we die maar heel af en toe.

Alleen 2 ruimtes waar we werkelijk geen verwarming nodig hebben, hebben we gelaten voor wat het is. Mocht dat ooit veranderen, laten we wel een loodgieter komen voor die 2 radiatoren. (De EvoHome kan het aan, we hebben nu 5 zones in gebruik van de 12 die 'ie maximaal kan aansturen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-04 15:17
Kan iemand mij met het volgende helpen?
Ik heb momenteel een simpele thermostaat met draaiknop van Honeywell.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/g7BDtL/696432.jpg

Kan iemand mij vertellen hoe ik makkelijk een weekschema kan instellen? Deze ondersteund dat niet, maar misschien is er een workaround? Of welke andere thermostaat zouden jullie mij aanraden?

[ Voor 116% gewijzigd door Tremio op 05-11-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorefest

Gorefest

serial killer.

De zone zonder HR92 wordt wel degelijk geregeld, dat doet de temp voeler in de evohome zelf als die in dit geval de woonkamer staat. De woonkamer wordt wel meeverwarmd met andere ruimtes, in de praktijk is de woonkamer de ruimte waar je de meeste tijd doorbrengt dus als het daar altijd behagelijk is is het niet zo'n probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gorefest schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:28:
De zone zonder HR92 wordt wel degelijk geregeld, dat doet de temp voeler in de evohome zelf als die in dit geval de woonkamer staat. De woonkamer wordt wel meeverwarmd met andere ruimtes, in de praktijk is de woonkamer de ruimte waar je de meeste tijd doorbrengt dus als het daar altijd behagelijk is is het niet zo'n probleem lijkt me.
Hangt van de situatie af.

Zoals gezegd, als ik een dag thuis werk, mag het in de woonkamer best fris blijven. Ik kom daar dan hooguit om een bak koffie te zetten. Zonde om een grote ruimte zoals de woonkamer warm te stoken terwijl ik enkel op mijn werkkamer zit.

De gemiddelde woonkamer heeft 1-2 radiatoren, die van ons toevallig 3 maar daarvan is er 1 uitgeschakeld. Voor die pak 'm beet €200 besparing zou ik het niet laten. Dat verdient zichzelf waarschijnlijk wel terug.

Waarom investeren in een duur zonesysteem, als je vervolgens zonder zones gaat verwarmen? Dan kun je net zo goed klassieke radiatorkranen (niet thermostaat) installeren en enkel de EvoHome basisunit. Je hebt dan één zone. Kost je €250 ipv €250 + €100 per radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 20:52

Blokker_1999

Full steam ahead

YoshiBignose schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:56:
[...]

Logisch is het niet, maar gebeurd wel. Mijn Evohome doet het ook en heb de oorzaak nog niet gevonden. Al heb ik ondertussen wel van Honeywell een lijst met mogelijke oorzaken gekregen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Tremio schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:27:

[Afbeelding]

Kan iemand mij vertellen hoe ik makkelijk een weekschema kan instellen? Deze ondersteund dat niet, maar misschien is er een workaround? Of welke andere thermostaat zouden jullie mij aanraden?
Ik heb nog een iSense van remeha liggen. Die wordt op tweakers erg gewaardeerd. Naast de goede werking is instellen erg eenvoudig. Toen ik hem wilde programmeren, bleek mijn vrouw het weekprogramma er al te hebben ingezet. :*) Die is totaal niet technisch of handig met dit soort apparaten.

Stuur maar een berichtje als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Blokker_1999 schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:37:
[...]

Logisch is het niet, maar gebeurd wel. Mijn Evohome doet het ook en heb de oorzaak nog niet gevonden. Al heb ik ondertussen wel van Honeywell een lijst met mogelijke oorzaken gekregen.
Het kan een defecte HR92 zijn, maar meestal een batterijprobleem. Een batterij krijgt weer iets meer power als hij warm wordt. Daar schuilde onlangs bij mij het probleem. En dan is het lastig te detecteren. Hoewel de Evotouch wel een communicatiefout registreerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Mensen, dagje weg geweest voor werk, vandaar dus geen reactie.

Ik snap het verhaal, Ik kan idd gewoon overal een normale thermograan op zetten, maar idd, dan wordt minim niet begrenst. Ik zat daar later ook aan te denken. De max wordt wel afgetopt. Dus ik moet daar wel iets mee.

Dan nog 1 vraag; kunne radiatoren in serie worden geplaatst? Dun aankomend water naar radiator 1, uitgang van 1 naar ingang radiator 2 en dan uitgaand 2 is de main uitgang. Hiermee heb ik minder leiding lopen en hoef maar 1 kraan te gebruiken. Radiatoren zitten op 30 cm van elkaar, beiden minder een raam. En nee, ik wil geen langere CV hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:02:
Mensen, dagje weg geweest voor werk, vandaar dus geen reactie.

Ik snap het verhaal, Ik kan idd gewoon overal een normale thermograan op zetten, maar idd, dan wordt minim niet begrenst. Ik zat daar later ook aan te denken. De max wordt wel afgetopt. Dus ik moet daar wel iets mee.

Dan nog 1 vraag; kunne radiatoren in serie worden geplaatst? Dun aankomend water naar radiator 1, uitgang van 1 naar ingang radiator 2 en dan uitgaand 2 is de main uitgang. Hiermee heb ik minder leiding lopen en hoef maar 1 kraan te gebruiken. Radiatoren zitten op 30 cm van elkaar, beiden minder een raam. En nee, ik wil geen langere CV hebben
Je wil je CV leidingen laten verleggen en ruimtes minder goed verwarmen, enkel om €100 aan kranen uit te sparen?

Misschien ben je beter af zonder zoneverwarming. Gewoon klassieke radiatorkranen, klokthermostaat er aan en gaan. Wil je toch iets van EvoHome, ben je €250 voor de basisunit kwijt, klaar.

Heb je alleen niet de luxe én de energiebesparing van zoneverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
unezra schreef op maandag 5 november 2018 @ 20:29:
[...]

Je wil je CV leidingen laten verleggen en ruimtes minder goed verwarmen, enkel om €100 aan kranen uit te sparen?

Misschien ben je beter af zonder zoneverwarming. Gewoon klassieke radiatorkranen, klokthermostaat er aan en gaan. Wil je toch iets van EvoHome, ben je €250 voor de basisunit kwijt, klaar.

Heb je alleen niet de luxe én de energiebesparing van zoneverwarming.
Nee, ik moet alles opnieuw gaan leggen. En vraag me gewoon af of radiatoren in serie mogen. Zodat ik maar 2 leidingen heb lopen en geen 4.
Staat los van zone, maar zou wel voordeel opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:09:
[...]

Nee, ik moet alles opnieuw gaan leggen. En vraag me gewoon af of radiatoren in serie mogen. Zodat ik maar 2 leidingen heb lopen en geen 4.
Je begrijpt dat elke volgende radiator dan minder waar wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 21:09:
[...]

Het zal ongetwijfeld kunnen, maar je 1e radiator staat zijn warmte af en vervolgens gaat het relatief koude water je 2e radiator in. Klinkt niet ideaal. Denk dat je toch beter beide radiatoren direct aan kunt sluiten en beide voorzien van een kraan en sturing.

Het komt op mij over als een valse besparing. Comfort inleveren om misschien þ 150 aan leidingen en kranen te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Tremio schreef op maandag 5 november 2018 @ 14:27:

[Afbeelding]

De round kent geen programma's. Afhankelijk wat je exact wilt en wat je wilt uitgeven zou je hem kunnen vervangen door een Honeywell Chronotherm Touch, dat is een zeer uitgebreide thermostaat. Maar in principe past elke programmeerbare thermostaat natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://cvketeldirectgeplaatst.nl/files/4983/afbeeldingen/1409054186-Honeywell.jpg

Let wel even op of je een aan/uit ketel hebt of Opentherm. Een OpenTherm ketel met OpenTherm thermostaat heeft de voorkeur. Bijv de Chronotherm Modulation werkt ook en is wat goedkoper.
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/1391171473.png

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 05-11-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Duidelijk. Niet serieel. Vraag was omdat ik 2 kleine radiatoren wil aanleggen ipv 1 grote. Heeft iets met uiterlijk te maken. 2 ramen naast elkaar, 30 cm muur ertussen. ramen zijn 1,40 meter breed. Leek me mooier 2 radiatoren van 1,20 meter te plaatsen dan 1 van 2,40. En dan veel minder leiding zien lopen. Dus minder met financiele bezuiniging als met esthetiek.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 05-11-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
Ola,
ik zou graag eens wat suggesties krijgen ivm een thermostaat. De situatie is als volgt, in ons recent verbouwde huis: ik heb op de begane grond en de 1e verdieping vloerverwarming (hoofdverwarming) en een Remeha Quinta 35C ketel die opentherm ondersteunt.
Ik wil in een ideale wereld meerdere zones kunnen schakelen, de indeling is:
BGG: 7 groepen voor 3 zones (1 hal, 2 keuken, 4 woonkamer) met een aparte verdeler,
1e Verd.: 5 groepen voor 4 zones (slaapkamers en badkamer) met een aparte verdeler.

V.w.b. de begane grond kan ik me voorstellen dat je alles ook in 1 zone kan doen, het is een open keuken dus eigenlijk is alleen de hal apart.
Nu gaat het voor de bovenverdieping op dit moment vooral om de badkamer, maar aangezien de isolatie niet top is kan ik me voorstellen dat je in de winter in de kinderkamers wat gaat bijstoken om het aangenaam te houden.
Het Evohome-systeem komt in de ideale wereld al snel op -tig duizend euro, maar ik vraag me af of er alternatieven zijn binnen Honeywell die misschien ook prima werkbaar zijn voor ons, door bijv. e.e.a. te koppelen qua zones, etc. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
cosmos666 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:22:
ik me voorstellen dat je in de winter in de kinderkamers wat gaat bijstoken om het aangenaam te houden.
Het Evohome-systeem komt in de ideale wereld al snel op -tig duizend euro, maar ik vraag me af of er alternatieven zijn binnen Honeywell die misschien ook prima werkbaar zijn voor ons, door bijv. e.e.a. te koppelen qua zones, etc. Iemand suggesties?
je hebt het totaal over 12 groepen. 4 kranen zijn al te koop voor 209 euro, thermostaat kost ong 250. Is dus geen tig-duizend.
En ik heb uit voorgaande vraag van mij al begrepen dat je gewoon op elke radiator een kraan zet.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 05-11-2018 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan nu met de Evohome ook elektrische verwarmers aansturen met behulp van een BDR91. Dat kan terwijl de rest van je huis nog door de C.V. wordt verwarmd. Dus op een plek waar je geen radiator wilt/kan plaatsen maar wel wat gerichte warmte wellicht een mooie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Laatst online: 20:52

Blokker_1999

Full steam ahead

bert pit schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:01:
[...]

Het kan een defecte HR92 zijn, maar meestal een batterijprobleem. Een batterij krijgt weer iets meer power als hij warm wordt. Daar schuilde onlangs bij mij het probleem. En dan is het lastig te detecteren. Hoewel de Evotouch wel een communicatiefout registreerde.
Even voor de volledigheid toevoegen wat ik van Hoeywell gekregen heb, kan alijtd interessant zijn voor iemand:
What is happening here is that the evohome controller still believes there to be a small residual demand from one or more of the wireless radiator controllers.

This can be checked by pressing the override button on the wireless relay, turning it off. It will switch back on within 4 minutes as it will still be receiving the demand message passed from the evohome controller.

The reason the evohome controller does this is because it has not yet received a 0% signal from every wireless radiator controller. The 0% signal is only sent by the wireless radiator controller when it has fully closed the radiator valve. The calibration for this point is made when the wireless radiator controller is first fitted to the radiator valve. ('cycl' in the display) It is recalibrated at regular intervals.

There can be several reasons why a 0% message has not been received:

1. Signal weak from one or more radiator heads. If the signal is weak then it may need to be resent several times before being received correctly. Test the signal strength to each zone using the RF signal check menu on the evohome controller. Follow the instruction in the manual. Any units returning a 'poor' signal strength could cause a delay in messages. Consider re-siting the evohome controller to improve reception.

2. Interference causing messages to be corrupted. Messages will be resent until received correctly, but this will cause a delay. Check the location for other causes of wireless interference, example. cordless telephones, WiFi routers and re-site devices as required. At least 1 meter should be considered the minimum for efficient operation.

3. Weak or incorrect batteries. This will cause a weak transmission or not allow the controller to fully close the valve. Check the batteries are good quality alkaline.

4. Radiator valve stiff to operate. This will prevent the wireless radiator controller from properly operating and closing the valve. Parameter 10 in the installer menu will allow the display to show the valve position and verify if the valve is fully closed. In addition option 6 may be selected to operate the wireless radiator controller in full stroke mode which may improve the operation on valves with longer or stiff operation. This will also result in higher battery consumption. The valve position can be recalibrated by unlocking the head from the valve adaptor and removing the wireless radiator controller head, then refitting. The display will show 'cycl' after a short period.

5. Make sure all the wireless radiator controllers are properly fitted to the adaptor, and the adaptor is hand tightened to the valve. The wireless radiator controller should be secured with the locking button beneath the display.

6. If some zones have multiple radiator controllers, then following a manual override they will all receive and then try to send a close message at the same time. The resulting wireless message collisions will delay some devices messages from being received. This will not affect normal operation when each valve will decide independently when to send the message, only a manual override has this effect.

7. The antenna is on the left hand side of the HR92, try positioning this side away from the radiator or wall to aid clean communication with minimal interference, otherwise look for another location, orientation or height for the evohome controller.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Blokker_1999 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:36:
[...]

Even voor de volledigheid toevoegen wat ik van Hoeywell gekregen heb, kan alijtd interessant zijn voor iemand:

[...]
Hmm.

Wat ik nog niet heb kunnen vinden is hoe vaak dat recalibration interval is én hoe je dat handmatig kunt triggeren. Is daar iets over te zeggen? (Ik heb wel eens tijdelijk de HR92 los gegaald van een radiator en het zou fijn zijn als je zelf bij terugplaatsen een recalibrate kunt triggeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
HansKeesom schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:12:
Je kan nu met de Evohome ook elektrische verwarmers aansturen met behulp van een BDR91. Dat kan terwijl de rest van je huis nog door de C.V. wordt verwarmd. Dus op een plek waar je geen radiator wilt/kan plaatsen maar wel wat gerichte warmte wellicht een mooie oplossing.
Dit is toch gewoon de opentherm module? Dat is tenminste wat aangegeven staat op mijn spul bij 50five.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmos666
maartend schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:25:
[...]

je hebt het totaal over 12 groepen. 4 kranen zijn al te koop voor 209 euro, thermostaat kost ong 250. Is dus geen tig-duizend.
En ik heb uit voorgaande vraag van mij al begrepen dat je gewoon op elke radiator een kraan zet.
Als ik even ga zitten rekenen met 2 HCE80-regelaars, thermostaatknoppen voor de verdelers, thermostaten in elke zone, de interface, etc. dan gaat t hard hoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
cosmos666 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 11:13:
[...]

Als ik even ga zitten rekenen met 2 HCE80-regelaars, thermostaatknoppen voor de verdelers, thermostaten in elke zone, de interface, etc. dan gaat t hard hoor :).
Shoot, ik mistte de vloerverwarming.
Pagina: 1 ... 35 ... 41 Laatste