Iemand ervaring met de Honeywell Lyric T6?
Weet iemand of je met een Z-wave thermostaat, een centrale controler zoals Home Assistant en zwave radiatorkoppen een multi-room verwarming systeem kan maken zoals Evohome of Tado?
Ben liever niet afhankelijk van een Honeywell of Tado.
Verwijderd
Ik luister mee. Z-wave kan ook weer in Domoticz. Had in dat topic ook deze vraag eens gesteld, maar geen reactie. Danfoss heeft van die Z-Wave radiatorknoppen.painy schreef op zondag 5 november 2017 @ 09:59:
Weet iemand of je met een Z-wave thermostaat, een centrale controler zoals Home Assistant en zwave radiatorkoppen een multi-room verwarming systeem kan maken zoals Evohome of Tado?
Jazeker, al een dik jaar lang, een zeer tevreden gebruiker.Remco Tr schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:43:
Iemand ervaring met de Honeywell Lyric T6?
Overigens gebruik ik deze in combinatie met een Remeha Avanta.
Topper! Ik heb ook een avanta. Werkt het met homekit ook lekker? Je kan alleen temperatuur instellen denk?Peaky schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:39:
[...]
Jazeker, al een dik jaar lang, een zeer tevreden gebruiker.
Overigens gebruik ik deze in combinatie met een Remeha Avanta.
Werkt inderdaad met homekit, en inderdaad alleen temperatuur en aan/uit . Ik draai een schema in combinatie met geofence, dus gebruik de app nauwelijks.Remco Tr schreef op zondag 5 november 2017 @ 19:55:
[...]
Topper! Ik heb ook een avanta. Werkt het met homekit ook lekker? Je kan alleen temperatuur instellen denk?
Morgen wordt onze oude CV ketel (Nefit HRC) vervangen. De oude is al van 1997 dus ik vind het best spannend. De nieuwe ketel wordt een Remeha Calenta 40C CW5. Als Thermostaat heb ik nu voor de Tado Slimme Thermostaat (v3) gekozen.
De installateur (CVtotaal) gaat ongetwijfeld de ketel goed installeren maar ik denk dat ik qua thermostaat er alleen voor sta. Is er nog iets waar ik op moet letten? Dit werkt vast niet zo 123 out of the box?
[update] ok dat lijkt dus redelijk out of the box te werken. Gewoon twee draadjes erin, Tado configureren op OpenTherm, internet bridge aansluiten + koppelen met Tado en HomeKit configureren. Alleen nog een vraag; hoe zie ik hoe het aan/uit of modulerend de ketel aanstuurd?
De installateur (CVtotaal) gaat ongetwijfeld de ketel goed installeren maar ik denk dat ik qua thermostaat er alleen voor sta. Is er nog iets waar ik op moet letten? Dit werkt vast niet zo 123 out of the box?
[update] ok dat lijkt dus redelijk out of the box te werken. Gewoon twee draadjes erin, Tado configureren op OpenTherm, internet bridge aansluiten + koppelen met Tado en HomeKit configureren. Alleen nog een vraag; hoe zie ik hoe het aan/uit of modulerend de ketel aanstuurd?
[ Voor 23% gewijzigd door Spam op 08-11-2017 17:56 ]
We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !
Sinds onze Evohome installatie van afgelopen weekend worstel ik nog steeds met het niet kloppen van de temperatuur in de bureau van m'n vrouw (radiator en HR92 in de hoek van de ruimte). De verwarming slaat te vroeg af, de ruimte is nog helemaal niet opgewarmd.
Ik lees dat je ook nog een draadloze kamerthermostaat kan koppelen aan de Evohome zone. Ik denk dat het mijn enige optie is om een meer acurate meting te krijgen van de kamertemperatuur.
Maar wat me niet helemaal duidelijk is: volgt de HR92 dan slaafs de kamerthermostaat, of volgt die nog z'n eigen meting. Ik wil uiteraard als de kamerthermostaat bepaalt dat het te koud is en teken geeft aan de ketel om te stoken, dat op hetzelfde moment ook de HR92 opendraait, en vice versa...
btw: welk model heb ik dan nodig om te koppelen aan een modulerende evohome setup? Ik vind toch wel wat verschillende modellen...
Y87C2004 Round Connected Modulation
Y87RF2008 Round Wireless Modulation
T87M2018 Honeywell Round Modulation
T87C2055 Honeywell Round Modulation Plus
T87RF2059 Evohome Draadloze thermostaat (niet zeker of dit een modulerend model is)
of ... ?
Ik lees dat je ook nog een draadloze kamerthermostaat kan koppelen aan de Evohome zone. Ik denk dat het mijn enige optie is om een meer acurate meting te krijgen van de kamertemperatuur.
Maar wat me niet helemaal duidelijk is: volgt de HR92 dan slaafs de kamerthermostaat, of volgt die nog z'n eigen meting. Ik wil uiteraard als de kamerthermostaat bepaalt dat het te koud is en teken geeft aan de ketel om te stoken, dat op hetzelfde moment ook de HR92 opendraait, en vice versa...
btw: welk model heb ik dan nodig om te koppelen aan een modulerende evohome setup? Ik vind toch wel wat verschillende modellen...
T87RF2059 Evohome Draadloze thermostaat (niet zeker of dit een modulerend model is)
of ... ?
De calenta wordt aangestuurd door een thermostaat. Deze is tweedraads gekoppeld, of de draadloze module is tweedraads gekoppeld. Afhankelijk van de klemmen waarop de bedrading is gemonteerd, wordt deze ofwel aan/uit ofwel OT aangestuurd. De juiste klemmen staan in de installatiehandleiding.Spam schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:02:
Morgen wordt onze oude CV ketel (Nefit HRC) vervangen. De oude is al van 1997 dus ik vind het best spannend. De nieuwe ketel wordt een Remeha Calenta 40C CW5. Als Thermostaat heb ik nu voor de Tado Slimme Thermostaat (v3) gekozen.
Daarnaast kun je software downloaden en een kabeltje kopen, waarmee je alle instellingen kunt uitlezen via USB. Als je een kopietje nodig hebt van de handleiding stuur dan een pb.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Je moet even een paar dingen scheiden: je ketel moduleert en wordt aangestuurd via aan/uit of via opentherm. Moduleren gaat op basis van de water retourtemperatuur. Bij opentherm wordt de aanvoertemperatuur verlaagd en de tijd verlengd, zodat er soms nog iets zuiniger kan worden gestookt.freeco schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:14:
Sinds onze Evohome installatie van afgelopen weekend worstel ik nog steeds met het niet kloppen van de temperatuur in de bureau van m'n vrouw (radiator en HR92 in de hoek van de ruimte). De verwarming slaat te vroeg af, de ruimte is nog helemaal niet opgewarmd.
of ... ?
Wordt je ketel opentherm aangestuurd, dan hangt er een Wireless Modulation module 8810A1018 aan de ketel.
Wordt je ketel aan/uit aangestuurd, dan is het een een Wireless On/Off module BDR91A1000. Je hebt dus al een aansturing aan de ketel hangen. Het is eigenlijk niets eens belangrijk om te weten welke je hebt.
De round wireless communiceert alleen de gevraagde en gemeten temperatuur. Er is dus niet specifiek een type voor opentherm of aan/uit, want dat zit in je centrale aansturing. Je moet voor een Evohome situatie de round wireless T87RF2025 selecteren. Ik heb er twee en deze hebben een grote "woman acceptance factor"
De verwarring tussen alle types ontstaat doordat er inmiddels een heleboel combipaketten zijn, met aansturingskastje voor de CV die bijvoorbeeld geschikt zijn voor een situatie zonder Evohome.
Nog even een ander puntje: houd er rekening mee dat een CV kachel een minimale capaciteit heeft. Vaak kan hij deze minimale capaciteit niet kwijt op één of twee radiatoren. Gevolg: de CV installatie gaat pendelen en stopt ermee. Je zult meer radiatoren open moeten zetten om dit te voorkomen.
Met name in zeer goed geïsoleerde woningen, woningen met een te grote CV, kan dit een probleem zijn.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Ik zie veel positieve berichten van iSense thermostaat. Kan die op een AWB VR 24 T1 ketel of is het alleen voor Remeha CV ketels?
Volgens de handleiding ondersteund de AWB VR24 wel opentherm https://www.awb.nl/downlo...thermomastervr-187138.pdf
Kan iemand (tegen vergoeding) het aansluiten voor mij? Ik ben daar niet zo handig in.
Momenteel met aan/uit thermostaat is mijn ervaring: Te Koud - Te Warm - Te koud - te warm
Volgens de handleiding ondersteund de AWB VR24 wel opentherm https://www.awb.nl/downlo...thermomastervr-187138.pdf
Kan iemand (tegen vergoeding) het aansluiten voor mij? Ik ben daar niet zo handig in.
Momenteel met aan/uit thermostaat is mijn ervaring: Te Koud - Te Warm - Te koud - te warm
OK, vrij duidelijk. Ik geraakte wat in verwarring doordat ik heel wat verschillende modellen vond. Een pakket met extra R8810 (of BDR91) had ik niet nodig, dat was al duidelijk. Ik moet enkel een round wireless.bert pit schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:21:
Je moet even een paar dingen scheiden: je ketel moduleert en wordt aangestuurd via aan/uit of via opentherm. Moduleren gaat op basis van de water retourtemperatuur. Bij opentherm wordt de aanvoertemperatuur verlaagd en de tijd verlengd, zodat er soms nog iets zuiniger kan worden gestookt.
Wordt je ketel opentherm aangestuurd, dan hangt er een Wireless Modulation module 8810A1018 aan de ketel.
Wordt je ketel aan/uit aangestuurd, dan is het een een Wireless On/Off module BDR91A1000. Je hebt dus al een aansturing aan de ketel hangen. Het is eigenlijk niets eens belangrijk om te weten welke je hebt.
De round wireless communiceert alleen de gevraagde en gemeten temperatuur. Er is dus niet specifiek een type voor opentherm of aan/uit, want dat zit in je centrale aansturing. Je moet voor een Evohome situatie de round wireless T87RF2025 selecteren. Ik heb er twee en deze hebben een grote "woman acceptance factor".
De verwarring tussen alle types ontstaat doordat er inmiddels een heleboel combipaketten zijn, met aansturingskastje voor de CV die bijvoorbeeld geschikt zijn voor een situatie zonder Evohome.
Het probleem zit 'm niet bij de ketel. Die geeft warmte zolang er vraag naar is. Het is gewoon dat de HR92 te vroeg denkt dat de ruimte opgewarmd is en al dichtdraait.bert pit schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:21:
Nog even een ander puntje: houd er rekening mee dat een CV kachel een minimale capaciteit heeft. Vaak kan hij deze minimale capaciteit niet kwijt op één of twee radiatoren. Gevolg: de CV installatie gaat pendelen en stopt ermee. Je zult meer radiatoren open moeten zetten om dit te voorkomen.
Met name in zeer goed geïsoleerde woningen, woningen met een te grote CV, kan dit een probleem zijn.
Vb: maandag en vrijdag werk ik doorgaans thuis, dus ik heb een programma dat de verwarming in m'n bureau op 21°C zet van 8:30 tot 16:00. Mijn bureau is 4x5m, heeft z'n eigen zone, en heeft 1 radiator met een HR92. Rond 8:40 dacht de HR92 dat het al 22°C was, dus de kraan ging dicht. Mijn PC staat op zo'n 3m van de radiator, en op mijn werkplek was het maar 17,5°C. Nu, anderhalf uur later, is het er nog steeds maar 18,4°C terwijl de HR92 nog steeds koppig denkt dat het 22,5°C is en z'n kraan dus dicht houdt.
Hier is het hercalibreren van de HR92 niet aan de orde denk ik. Als ik niet thuis werk, heb ik een programma om mijn bureau op 18°C te houden, en dan is de ruimte ook werkelijk 18°C.
Ik denk dus dat ik een round wireless wat dichter bij mijn werkplek moet hangen. Maar een belangrijke vraag daarmee: gaat de HR92 luisteren naar de round wireless als die zegt dat er moet gestookt worden, of gaat de HR92 z'n eigen meting volgen en de kraan dichthouden? Ik zou verwachten dat de round wireless dan de baas wordt, maar ja... is dat ook zo?
Ik heb net mijn iSense vervangen voor een Nest omdat ik mijn thermostaat via wifi wilde bedienen.Archimond schreef op maandag 13 november 2017 @ 02:59:
Ik zie veel positieve berichten van iSense thermostaat. Kan die op een AWB VR 24 T1 ketel of is het alleen voor Remeha CV ketels?
De iSense is een prima thermostaat die te programmeren is en dan gewoon doet wat hij moet doen. Alleen hij is dus alleen te bedienen op het apparaat zelf.
(heb 'm te koop staan overigens... dus mocht je interesse hebben)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
De round wireless neemt de temperatuurmeting over. Hij is eenvoudig te bedienen en heeft een grote WAF factorfreeco schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:08:
[...]
Maar een belangrijke vraag daarmee: gaat de HR92 luisteren naar de round wireless als die zegt dat er moet gestookt worden, of gaat de HR92 z'n eigen meting volgen en de kraan dichthouden? Ik zou verwachten dat de round wireless dan de baas wordt, maar ja... is dat ook zo?Zoals je zelf al aangeeft, het is toch belangrijk dat de ketel z'n warmte voldoende kwijtgeraakt.
Nog even wat research gedaan over al die verschillende modellen. Volgens wat ik vind zijn alle T87RFxxxx (of Y87RFxxxx) varianten vrijwel gelijk. Zie spec sheet. Er zijn wel wat verschillende talen, maar ik veronderstel dat dat gewoon de verpakking en bijgeleverd documentje is.bert pit schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:21:
De round wireless communiceert alleen de gevraagde en gemeten temperatuur. Er is dus niet specifiek een type voor opentherm of aan/uit, want dat zit in je centrale aansturing. Je moet voor een Evohome situatie de round wireless T87RF2025 selecteren.
Houdt er mij iets tegen om de Duitse T87RF2059 te bestellen ipv de Nederlandse T87RF2025? Het prijsverschil is nu ook zo groot niet, maar toch 10%... Als het toch hetzelfde zou zijn...
Nieuw huis, nieuwe thermostaat 
Het nieuwe huis heeft een Nefit Ecomline HR Excellent ketel uit 2004. Vorige bewoners hadden een klokthermostaat hangen, maar dat kastje is inmiddels helemaal geel uitgeslagen, en geen gezicht bij onze nieuwe wit gestucte muren. Vriendin en ik willen daarom een nieuwe thermostaat aanschaffen, en nu denken we aan de aanschaf van een Nefit Easy + easy connect adapter. Redenen: compatible met onze ketel, modulerend, mooi design.
Dit wordt onze eerste "slimme" thermostaat, dus weet niet zo goed wat ik daar van moet verwachten. Het lijkt me wel leuk om met een app op m'n iPhone de temperatuur te kunnen instellen, ook als ik van huis weg ben. Zat net te kijken naar de reviews van de Nefit Easy app in de Apple appstore, en daar zie ik toch vrij veel negatieve reacties. Wat zijn de ervaringen hier? Is de software een beetje stabiel?
Het nieuwe huis heeft een Nefit Ecomline HR Excellent ketel uit 2004. Vorige bewoners hadden een klokthermostaat hangen, maar dat kastje is inmiddels helemaal geel uitgeslagen, en geen gezicht bij onze nieuwe wit gestucte muren. Vriendin en ik willen daarom een nieuwe thermostaat aanschaffen, en nu denken we aan de aanschaf van een Nefit Easy + easy connect adapter. Redenen: compatible met onze ketel, modulerend, mooi design.
Dit wordt onze eerste "slimme" thermostaat, dus weet niet zo goed wat ik daar van moet verwachten. Het lijkt me wel leuk om met een app op m'n iPhone de temperatuur te kunnen instellen, ook als ik van huis weg ben. Zat net te kijken naar de reviews van de Nefit Easy app in de Apple appstore, en daar zie ik toch vrij veel negatieve reacties. Wat zijn de ervaringen hier? Is de software een beetje stabiel?
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Prima ding wat mij betreft. Via Marktplaats tik je ze nieuw voor rond de 160 € op de kop. De functionaliteit van het apparaat voldoet voor mij prima. Via je telefoon overal de temperatuur hoger of lager zetten, ik vind het helemaal top. Slim & zelflerend valt wel mee volgens mij, of dan is het in ieder geval een behoorlijk trage leerling. Verder ziet ie er best fraai uit, al blijft dat natuurlijk een kwestie van smaak. Geen abonnementskosten is nog een plus net zoals het feit dat de app stabiel werkt. Ook ik heb het gemopper gelezen in de Apple store en ook op andere locaties. Ik herken het niet. Zal mogelijk te maken hebben met verwachtingen. Ik ben namelijk geen ‘domoticafiel’ ofzo maar geniet gewoon vh gemak van deze veredelde afstandsbediening van mijn cv ketel.
4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Tsja...freeco schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:46:
[...]
Nog even wat research gedaan over al die verschillende modellen. Volgens wat ik vind zijn alle T87RFxxxx (of Y87RFxxxx) varianten vrijwel gelijk. Zie spec sheet. Er zijn wel wat verschillende talen, maar ik veronderstel dat dat gewoon de verpakking en bijgeleverd documentje is.
Houdt er mij iets tegen om de Duitse T87RF2059 te bestellen ipv de Nederlandse T87RF2025? Het prijsverschil is nu ook zo groot niet, maar toch 10%... Als het toch hetzelfde zou zijn...
Het zou kunnen dat je probleem met opentherm aansturing wordt opgelost. Maar volgens de handleiding moduleert je ketel en kun je enkele standaard waarden instellen. Ik vermoed dat je standaard water temperatuur te hoog staat, daardoor krijg je een te snelle aanwarming. Stel die eens in op de minimale waarden van 38 en 53 (menu 3 en menu 4) en kijk wat er gebeurt.Archimond schreef op maandag 13 november 2017 @ 02:59:
Bert pit, dat is van de service menu op bladzijde 14 toch? In de normale menu heb ik 60 graden water en 73 graden CV. Als ik op CV op 60 zet blijft de ketel continue doorbranden en wordt de woonkamer niet meer dan 19 graden.
Het wordt lastig om hier een sluitend advies te geven. Je eerste opmerking is dat het normaal gesproken te koud te warm te koud te warm wordt. Het kan zijn dat je nu een thermostaat hebt die op een hele graad afregelt. Of dat je overshoot krijgt door een te hoge keteltemperatuur. Maar ik zou advies vragen aan de installateur die de zaak heeft geleverd.Archimond schreef op woensdag 15 november 2017 @ 04:22:
Bert pit, dat is van de service menu op bladzijde 14 toch? In de normale menu heb ik 60 graden water en 73 graden CV. Als ik op CV op 60 zet blijft de ketel continue doorbranden en wordt de woonkamer niet meer dan 19 graden.
Gebruik 'm al een paar jaar inmiddels, en doet het gewoon prima. Connectie maken vanaf je telefoon is wel vrij traag. Het zelflerende gebruik ik niet, ik heb er een vast klokprogramma in staan waarbij ik af en toe via mijn telefoon de temperatuur aanpas (als ik bijvoorbeeld onverwachts eens niet thuis ben, of juist wel). Had het wel leuk gevonden als er meer ontwikkeling in gezeten had, maar zeker de laatste tijd gebeurt er heel weinig. Zou het leuk vinden als er meer inzicht in verbruik gegeven kan worden, want dat is nu redelijk karig, zeker in vergelijk met andere slimme thermostaten.Ruud2001 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:45:
Ding doet het gewoon al 4 jaar (goed) in mijn huis.. Geen omkijken naar, lekker straight in de UI en geen gedoe... Gewoon kopen en genieten van je nieuw gestucte muur met mooie thermostaat..Ruud2001 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:45:
Nieuw huis, nieuwe thermostaat
Het nieuwe huis h ....... bla bla bla ,,,,,. Wat zijn de ervaringen hier? Is de software een beetje stabiel?
Verwijderd
ik heb vloerverwarming in het hele appartement met daarbij een Nefit ketel, Nefit Eay thermostaat, Nefit Ketel, Agpo WTW.
Tijdens dagduren staat de thermostaat op 22 en nacht op 18 graden. Vloerverwarming is ingesteld op 38 graden.
Er problemen:
1. Temperatuur in woonkamer is 22,1 maar de andere kamers max 20.5, hoe krijg ik de temperatuur van die kamers omhoog.
2. Gedurende de nacht zakt de temperatuur hooguit 1 graad, lijkt alsof de thermostaat het niet goed doet. Wat, waar moet ik dit oplossen?
Hulp wordt op prijs gesteld.
Tijdens dagduren staat de thermostaat op 22 en nacht op 18 graden. Vloerverwarming is ingesteld op 38 graden.
Er problemen:
1. Temperatuur in woonkamer is 22,1 maar de andere kamers max 20.5, hoe krijg ik de temperatuur van die kamers omhoog.
2. Gedurende de nacht zakt de temperatuur hooguit 1 graad, lijkt alsof de thermostaat het niet goed doet. Wat, waar moet ik dit oplossen?
1: je hebt beneden "teveel" verwarming hangen en boven (naar verhouding) te weinig. je kan de radiatoren beneden begrenzen in afgifte vermogen, dan moeten ze wat langer opwarmen. boven heeft dan meer tijd om ook op te warmen.Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:12:
ik heb vloerverwarming in het hele appartement met daarbij een Nefit ketel, Nefit Eay thermostaat, Nefit Ketel, Agpo WTW.
Er problemen:
2: je huis is te goed geisoleerd, je kan een raampje open zetten of je kan de verwarming vroeger uit laten schakelen.
Gewoon standaard op 20 laten, warm zatVerwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:12:
Ik heb een Vaillant Ecotec Plus VCW 346. Als ik me niet vergis, wordt die in Nederland verkocht onder het typenummer Vaillant Ecotec Plus VHR 34/5-5, maar zijn het technisch dezelfde toestellen.
Ik zou graag een zoneregeling hebben, want we gebruiken vaak maar 1 ruimte in huis: 's ochtends living+keuken, 's avonds laat enkel de badkamer, overdag enkel de bureau (thuiswerk van één van beide), ...
Vaillant heeft een eigen protocol (eBUS), maar er is wel een module (VR33 - €100) die OpenTherm kan omzetten naar eBUS. Afhankelijk van het model, zit die module al voorgeïnstalleerd of niet.
Stel u bij die installatie niets voor: op de printplaat moet je zoeken naar "X31" en daar dan de VR33 OpenTherm module in prikken.
In een technisch bulletin op de website van Vaillant NL geven ze aan hoe je die module moet installeren én hoe je de brugjes moet maken (afbeelding2: brugje 1/2/3 en afbeelding1: brugje T/10).
> Maar wat doe ik met de bestaande thermostaat en de bestaande buitenvoeler?
> Moet ik die afkoppelen? En waar zijn die nu aangesloten?
Ik wil best €1000 (unit + kranen) uitgeven, maar dan wil ik wel zeker zijn dat ik het aan de praat ga krijgen én dat het langer zal werken dan dat de fabrikant zijn servers wil blijven in de lucht houden.
Bijkomend probleem: Vaillant BE weigert hulp en verbiedt BE installateurs om de module te plaatsen en dus om een EvoHome te komen installeren.
De reden dat ik de tado niet wil (zij geven wél support), is dat bij een internetstoring, uw huis gewoon koud blijft. EcoHome gebruikt de Honeywell servers om het programma naar de EvoHome te pushen, maar het systeem kan wel autonoom werken. Zelfs als hun servers eruit liggen, kan je nog altijd via de interface het programma aanpassen (al zou het ideaal zijn om de settings aan te passen via een webinterface op de unit zelf, zoals bij een router of printer). HomeKit voor tado: ik wil geen €1000 betalen voor een telefoon, dus dat is ook geen uitweg
.
Ik zou graag een zoneregeling hebben, want we gebruiken vaak maar 1 ruimte in huis: 's ochtends living+keuken, 's avonds laat enkel de badkamer, overdag enkel de bureau (thuiswerk van één van beide), ...
Vaillant heeft een eigen protocol (eBUS), maar er is wel een module (VR33 - €100) die OpenTherm kan omzetten naar eBUS. Afhankelijk van het model, zit die module al voorgeïnstalleerd of niet.
Stel u bij die installatie niets voor: op de printplaat moet je zoeken naar "X31" en daar dan de VR33 OpenTherm module in prikken.
In een technisch bulletin op de website van Vaillant NL geven ze aan hoe je die module moet installeren én hoe je de brugjes moet maken (afbeelding2: brugje 1/2/3 en afbeelding1: brugje T/10).
> Maar wat doe ik met de bestaande thermostaat en de bestaande buitenvoeler?
> Moet ik die afkoppelen? En waar zijn die nu aangesloten?
Ik wil best €1000 (unit + kranen) uitgeven, maar dan wil ik wel zeker zijn dat ik het aan de praat ga krijgen én dat het langer zal werken dan dat de fabrikant zijn servers wil blijven in de lucht houden.
Bijkomend probleem: Vaillant BE weigert hulp en verbiedt BE installateurs om de module te plaatsen en dus om een EvoHome te komen installeren.
De reden dat ik de tado niet wil (zij geven wél support), is dat bij een internetstoring, uw huis gewoon koud blijft. EcoHome gebruikt de Honeywell servers om het programma naar de EvoHome te pushen, maar het systeem kan wel autonoom werken. Zelfs als hun servers eruit liggen, kan je nog altijd via de interface het programma aanpassen (al zou het ideaal zijn om de settings aan te passen via een webinterface op de unit zelf, zoals bij een router of printer). HomeKit voor tado: ik wil geen €1000 betalen voor een telefoon, dus dat is ook geen uitweg
Dan zou ik de CV temperatuur omhoog doen, je VV blijft op dezelfde temperatuur maar boven wordt t makkelijker warmVerwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:08:
@jorisjan
Het gaat over vloerverwarming, er zijn dus geen regelknoppen.
@hjs
Voor jou wellicht maar jij kent de omstandigheden dus benodigde warmte is voor de een 20 en voor de ander 22 en wee een ander weer anders.
Verwijderd
@jorisjan
Het is een appartement. Volgens mij is het probleem dat het woongedeelte (60 M2 vloerverwarming) te snel op temperatuur is en dus de CV uitzet terwijl de rest (40 M2 ook vloerverwarming) nog niet op temperatuur is.
Er zou dus minder water/warmte naar het woongedeelte moeten vloeien zodat de ketel langer blijft branden en de rest ook op temperatuur kan komen.
Het is een appartement. Volgens mij is het probleem dat het woongedeelte (60 M2 vloerverwarming) te snel op temperatuur is en dus de CV uitzet terwijl de rest (40 M2 ook vloerverwarming) nog niet op temperatuur is.
Er zou dus minder water/warmte naar het woongedeelte moeten vloeien zodat de ketel langer blijft branden en de rest ook op temperatuur kan komen.
Klopt. Dat schreef ik in mijn eerste reactie al, alleen toen schreef ik radiatoren en dan mag je “vloerverwarming” lezenVerwijderd schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:13:
@jorisjan
De service menu heeft een toegangscode nodig. Waar kan ik die vinden?bert pit schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:33:
[...]
Het zou kunnen dat je probleem met opentherm aansturing wordt opgelost. Maar volgens de handleiding moduleert je ketel en kun je enkele standaard waarden instellen. Ik vermoed dat je standaard water temperatuur te hoog staat, daardoor krijg je een te snelle aanwarming. Stel die eens in op de minimale waarden van 38 en 53 (menu 3 en menu 4) en kijk wat er gebeurt.
Geen idee, ik ken de hele ketel niet, maar google is your friend:)Archimond schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 23:28:
[...]
De service menu heeft een toegangscode nodig. Waar kan ik die vinden?
Je vloer houdt veel warmte vast, daardoor daalt de temperatuur 's-nachts nauwelijks, dat is normaal bij vloerverwarming. Als je de keteltemperatuur verhoogt, worden de radiatoren warmer en zullen die ruimten sneller opwarmen. Tegelijkertijd kun je de temperatuur van de vloerverwarming verlagen naar bijvoorbeeld met een paar graden. Je ketel moet nu vaker aanspringen en zo worden de kamers met radiatoren ook eerder warm.Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 10:12:
Er problemen:
Ik heb uiteindelijk bij klusidee gevonden dat de toegangscode van AWB: 96 is.
De verwarmingsvermogen is max 19 volgens de instellingen en staat nu op 15
Standaard watertemp was 50 minimaal / 87 maximaal
Nu ingesteld: 38 / 73 graden
Honeywell lyric t6 vs nest v3 vs thermotat welke is beter?
- volgens sommigen werkt nest meer als een aan/uit ook al is het op opentherm aangesloten. Het werkt niet goed met AWB.
Er is nu aanbieding voor thermostaten bij coolblue trouwens.
De verwarmingsvermogen is max 19 volgens de instellingen en staat nu op 15
Standaard watertemp was 50 minimaal / 87 maximaal
Nu ingesteld: 38 / 73 graden
Honeywell lyric t6 vs nest v3 vs thermotat welke is beter?
- volgens sommigen werkt nest meer als een aan/uit ook al is het op opentherm aangesloten. Het werkt niet goed met AWB.
Er is nu aanbieding voor thermostaten bij coolblue trouwens.
[ Voor 34% gewijzigd door Archimond op 19-11-2017 03:21 ]
Ik heb een intergas uit 2001, Alive and still kicking. Na alle negatieve reacties hier van de tado zit ik toch aan de lyric t6 te denken. Hebben mensen hier toevallig een soortgelijke combinatie en of kunnen jullie überhaupt de t6 aanraden?
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
De T6 is niet bijster slim: kan enkel overweg met een app, geofencing en kan zichzelf wat leren, maar kan geen zoneregerling aan. De tado kan dat laatste wel. Beide lijken me dus niet vergelijkbaar qua functies.
Ook niet vergelijkbaar qua prijs overigens: T6 is €250 en tado meer richting €800-1000, afhankelijk hoeveel radiatorkranen je moet aansturen.
Het enige lastige aan tado is dat de programmatie in de cloud zit, dus geen internetverbinding = geen verwarming.
Ook niet vergelijkbaar qua prijs overigens: T6 is €250 en tado meer richting €800-1000, afhankelijk hoeveel radiatorkranen je moet aansturen.
Het enige lastige aan tado is dat de programmatie in de cloud zit, dus geen internetverbinding = geen verwarming.
Dat zit mij ook tegen, wanneer je geen internet hebt of onderhoud wordt gepleegd in de middag krijg je een koud huis als je niet een goed geisoleerd huis hebt.
Zou deze ook werken als ik een 24v-voeding eraan koppel?
https://www.amazon.com/Ho...WF-Requires/dp/B00Y6M2OUC
https://www.amazon.com/Ho...WF-Requires/dp/B00Y6M2OUC
ik wou gewoon nog effe meegeven dat ik sinds vrijdag nog een (Duitse) round wireless in de zone van m'n bureau heb bijgevoegd, en sindsdien is er er veel aangenamer warm tov enkel de HR92 op de radiator.freeco schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:46:
Nog even wat research gedaan over al die verschillende modellen. Volgens wat ik vind zijn alle T87RFxxxx (of Y87RFxxxx) varianten vrijwel gelijk. Zie spec sheet. Er zijn wel wat verschillende talen, maar ik veronderstel dat dat gewoon de verpakking en bijgeleverd documentje is.
Er zat dus wel een Duitstalige handleiding bij, maar je kan de instructies hoe die te koppelen ook snel op Youtube vinden
Weet iemand hoe het precies werkt met het tweede klokprogramma van de Easy? Kun je deze alleen switchen via de app, of ook via het bedienpaneel? En kun je eventueel zelfs programmeren wanneer het ene programma actief is en wanneer het andere?
Heb gisteren trouwens voor €8/stuk een aantal Thermy's gehaald bij de Aldi. Weet iemand of je ook kunt zien welke temperatuur dat ding op een gegeven moment meet? Of kan je alleen zien waar hij op ingesteld staat?
Heb gisteren trouwens voor €8/stuk een aantal Thermy's gehaald bij de Aldi. Weet iemand of je ook kunt zien welke temperatuur dat ding op een gegeven moment meet? Of kan je alleen zien waar hij op ingesteld staat?
[ Voor 34% gewijzigd door woekele op 22-11-2017 10:51 ]
Iemand een idee waarom mijn evohome gisteravond een 'open raam detectie' zou kunnen gedaan hebben in onze woonkamer zone? Het was rond het tijdstip waar ik in het programma instel dat de temperatuur langzaamaan mocht zakken van 21°C naar 19°C, het moment dat we doorgaans gaan slapen.
Ikzelf zat boven nog te werken in mijn bureau, dus ik heb het enkel kunnen vaststellen. Mijn vrouw zei dat er geen deur of raam openstond.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er nog warmtevraag was van 1 van de 4 HR92's in de zone, maar dat het system vaststelde dat de temperatuur niet meer omhoog geraakte.
We merken dat de 2 kleinere radiatoren aan de straatkant veel frequenter terug warmtevraag hebben in vergelijking met de 2 grote radiatoren aan de kan van de tuin. Het is eigenlijk wel normaal dat de ganse ruimte niet (snel) warmer wordt met enkel die kleinere radiatoren.
Ikzelf zat boven nog te werken in mijn bureau, dus ik heb het enkel kunnen vaststellen. Mijn vrouw zei dat er geen deur of raam openstond.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat er nog warmtevraag was van 1 van de 4 HR92's in de zone, maar dat het system vaststelde dat de temperatuur niet meer omhoog geraakte.
We merken dat de 2 kleinere radiatoren aan de straatkant veel frequenter terug warmtevraag hebben in vergelijking met de 2 grote radiatoren aan de kan van de tuin. Het is eigenlijk wel normaal dat de ganse ruimte niet (snel) warmer wordt met enkel die kleinere radiatoren.
Duidelijk een streek van Zwarte Piet.freeco schreef op woensdag 22 november 2017 @ 13:28:
Iemand een idee waarom mijn evohome gisteravond een 'open raam detectie' zou kunnen gedaan hebben in onze woonkamer zone? Het was rond het tijdstip waar ik in het programma instel dat de temperatuur langzaamaan mocht zakken van 21°C naar 19°C, het moment dat we doorgaans gaan slapen.
openraamdetectie treedt op als de temp snel daalt volgens de knop. Dus enige wat ik kan bedenken is dat hij tijdelijk kunstmatig te warm is geweest (in iemands hand? Kop stomende thee erbij? Kat die erop zit?
)
Nja, ik was er dus niet zelf bij toen het gebeurde. Maar ik kan me geen situatie inbeelden waarbij de HR92 te warm zou kunnen worden en dan ineens op korte tijd terug kouder.
Maar ok... we zullen zien of het nog eens gebeurd, en dan kan ik eventueel de gevoeligheid wat aanpassen of helemaal uitschakelen.
Ander vraagje, ivm die 2 kleinere radiatoren die veel frequenter warmtevraag hebben dan de 2 andere: ik heb proberen compenseren door de calibratie van de kleinere op 1 te zetten, nadien zelfs naar 2. Maar die bleven zo goed als constant warmte vragen, terwijl de grote radiatoren aan de andere kant van de woonkamer véél minder opkomen.
Het is toch vb +2 om de HR92 te doen denken dat het 22°C is, als het eigenlijk maar 20°C in realiteit is?
Maar ok... we zullen zien of het nog eens gebeurd, en dan kan ik eventueel de gevoeligheid wat aanpassen of helemaal uitschakelen.
Ander vraagje, ivm die 2 kleinere radiatoren die veel frequenter warmtevraag hebben dan de 2 andere: ik heb proberen compenseren door de calibratie van de kleinere op 1 te zetten, nadien zelfs naar 2. Maar die bleven zo goed als constant warmte vragen, terwijl de grote radiatoren aan de andere kant van de woonkamer véél minder opkomen.
Het is toch vb +2 om de HR92 te doen denken dat het 22°C is, als het eigenlijk maar 20°C in realiteit is?
hoe weet je überhaupt wie warmtevraag heeft? Tijdje geleden dat ik ermee gewerkt heb, maar in Evohome kon ik toen niet zien welke knop verantwoordelijk was voor warmtevraag.
Verwijderd
Ik ben nu een aantal pagina's aan het teruglezen, het is echt veel. Misschien kan ik beter mijn vraag stellen?
Ik wil namelijk een slimme theromstaat aanschaffen, en twijfel tussen Nest/Tado/Honeywell.
Mijn vragen:
- Stel je wifi ligt eruit etc. kan je dan je thermostaat nog wel handmatig bedienen?
- Welke zou jij aanraden? (ik wil een modulerende thermostaat)
Ik werk thuis, zolder kamer en zou overdag graag alleen de zolder verwarmen, moet je dan voor elke
radiator een apart knop aanschaffen?
En stel je circulatie gaat van de ene naar de andere kant van je huis en dan weer omhoog. Kom je dan niet in de problemen als de radiatoren beneden dicht staan door zon slimme knop?
Alvast bedankt!
Ik wil namelijk een slimme theromstaat aanschaffen, en twijfel tussen Nest/Tado/Honeywell.
Mijn vragen:
- Stel je wifi ligt eruit etc. kan je dan je thermostaat nog wel handmatig bedienen?
Ik werk thuis, zolder kamer en zou overdag graag alleen de zolder verwarmen, moet je dan voor elke
En stel je circulatie gaat van de ene naar de andere kant van je huis en dan weer omhoog. Kom je dan niet in de problemen als de radiatoren beneden dicht staan door zon slimme knop?
Alvast bedankt!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2017 12:40 ]
Ik heb de Lyric T6 thermostaat sinds eergisteren, in combinatie met een nieuwe Intergas 24/18. Ik heb hiervoor gekozen door de prijs (EUR 150 vind ik zeer redelijk), de vorm (geen grote tablet, maar een mooi zwart touchscreen tegeltje) en omdat het samenwerkt met Apple (en dus met Homekit werkt).
De bediening op het scherm zelf vind ik heel prima; je kunt schema's instellen, deze schema's aan of uitzetten en alles redelijk simpel bedienen. De Homekit opties zijn heel beperkt: je ziet de huidige temperatuur, de ingestelde temperatuur en laatstgenoemde kun je (per hele graad, gek genoeg) aanpassen. De thermostaat pakt de instellingen supersnel op. Overall vind ik de samenwerking tussen ketel en thermostaat heel erg goed. Ook het modulair verwarmen gaat erg soepel en letterlijk geruisloos.
Maar...
Om de boel aan de praat te krijgen, gebruik je de Lyric app, waarover men over het algemeen niet heel tevreden is - inclusief ikzelf. Het valt me op dat de Lyric app elke keer start op het scherm om nieuwe apparaten toe te voegen en verder alleen een "log uit" en een "Help" functie heeft, verder niets. Ik was tot voor kort dus in de veronderstelling dat dit (het registeren van een nieuw apparaat) de enige functionaliteit van de app was, tot ik in de Apple App Store allemaal screenshots zag van schermen vol mooie functionaliteit, inclusief geofencing en preciezere temperatuurinstellingen. Maar ik hang dus op het "apparaat toevoegen" scherm...
Hebben meer mensen hier last van? En enig idee hoe ik, ondanks de bekende bugs in iOS11, toch voorbij dit scherm kom? Ik vond de initiële setup al vrij buggy en heb dat meerdere keren moeten doorlopen voordat ie het écht deed, dus dat doe ik liever niet zomaar nog een keer, haha.
Hulp en antwoord wordt gewaardeerd
De bediening op het scherm zelf vind ik heel prima; je kunt schema's instellen, deze schema's aan of uitzetten en alles redelijk simpel bedienen. De Homekit opties zijn heel beperkt: je ziet de huidige temperatuur, de ingestelde temperatuur en laatstgenoemde kun je (per hele graad, gek genoeg) aanpassen. De thermostaat pakt de instellingen supersnel op. Overall vind ik de samenwerking tussen ketel en thermostaat heel erg goed. Ook het modulair verwarmen gaat erg soepel en letterlijk geruisloos.
Maar...
Om de boel aan de praat te krijgen, gebruik je de Lyric app, waarover men over het algemeen niet heel tevreden is - inclusief ikzelf. Het valt me op dat de Lyric app elke keer start op het scherm om nieuwe apparaten toe te voegen en verder alleen een "log uit" en een "Help" functie heeft, verder niets. Ik was tot voor kort dus in de veronderstelling dat dit (het registeren van een nieuw apparaat) de enige functionaliteit van de app was, tot ik in de Apple App Store allemaal screenshots zag van schermen vol mooie functionaliteit, inclusief geofencing en preciezere temperatuurinstellingen. Maar ik hang dus op het "apparaat toevoegen" scherm...
Hebben meer mensen hier last van? En enig idee hoe ik, ondanks de bekende bugs in iOS11, toch voorbij dit scherm kom? Ik vond de initiële setup al vrij buggy en heb dat meerdere keren moeten doorlopen voordat ie het écht deed, dus dat doe ik liever niet zomaar nog een keer, haha.
Hulp en antwoord wordt gewaardeerd
Die Lyric app doet het wel op m'n iPad maar niet op m'n iPhone, ik had hetzelfde issue.
Je kan ook proberen direct via de HomeKit code de thermostaat toe te voegen aan je HomeKit apparaten, denk ik.
Als je eenmaal de Lyric in HomeKit hebt, heb je die app niet meer nodig. Bij mij verloopt geofencing (2 personen) volledige via de automatisering in de Woning app, dus als de laatste persoon het huis verlaat gaat de verwarming (en het licht) uit, en andersom bij thuiskomst.
Voordeel van HomeKit automatisering is dat geofencing veel nauwkeuriger werkt (ik werk vlakbij huis en dat zou betekenen dat via de Lyric app de verwarming nooit uitgaat) maar dat je wel gewoon het automatische programma van de Lyric kan volgen en daarnaast kan zeggen "Hey Siri zet de verwarming op 22 graden" als je het koud hebt.
Je kan ook proberen direct via de HomeKit code de thermostaat toe te voegen aan je HomeKit apparaten, denk ik.
Als je eenmaal de Lyric in HomeKit hebt, heb je die app niet meer nodig. Bij mij verloopt geofencing (2 personen) volledige via de automatisering in de Woning app, dus als de laatste persoon het huis verlaat gaat de verwarming (en het licht) uit, en andersom bij thuiskomst.
Voordeel van HomeKit automatisering is dat geofencing veel nauwkeuriger werkt (ik werk vlakbij huis en dat zou betekenen dat via de Lyric app de verwarming nooit uitgaat) maar dat je wel gewoon het automatische programma van de Lyric kan volgen en daarnaast kan zeggen "Hey Siri zet de verwarming op 22 graden" als je het koud hebt.
Ah... Jij had dus hetzeflde issue, maar op een ander device (mogelijk met andere iOS versie?) werkt het wel. Dat stemt hoopvol, want dan is het een software-met-software combi die niet lekker werkt, wat met een update aan één van beiden hopelijk opgelost kan worden.Frank-NL schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:07:
Die Lyric app doet het wel op m'n iPad maar niet op m'n iPhone, ik had hetzelfde issue.
Ik heb de Lyric T6 op m'n iPhone toegevoegd aan m'n HomeKit apparaten, maar daar heb ik dus alleen de optie om de temperatuur (per hele graad) in te stellen. Doe ik dan toch nog iets verkeerd?
Maar instellen met Siri zou dus ook moeten werken?! Hoe vet!
Wifi:Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:17:
Evohome: wordt enkel gebruikt om de link te maken met het internet, om het programma te wijzigen via de app/website
Tado: wordt ALTIJD gebruikt om het programma aan te sturen -> geen internet, geen programma, koud huis
Aanraden:
tado biedt betere support, maar geen internet = koud huis (geen tado servers = koud huis)
EvoHome: minder support, blijft werken zonder evoHome servers of internetverbinding
Zolderkamer: dan zal je idd overal slimme kranen moeten plaatsen. De kranen die niet slim zijn, gaan altijd warm worden als er "ergens in huis" warmtevraag is, tenzij het thermostatische kranen zijn en die warmen dan telkens op tot de temperatuur die je ingesteld hebt op de thermostaatkraan
Circulatie
dat is geen probleem als je een moderne infrastructuur hebt, als alle radiatoren achter elkaar hangen (in serie), gaat het niet werken. Als ze in parallel staan, gaat het wel werken.
https://vasco.eu/nl-nl/bl...lleren-een-woordje-uitleg
Er werd gevraagd of bij wegvallen van Wifi (geen internet) of de thermostaat handmatig bediend zou kunnen worden.Cafe Del Mar schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:02:
[...]
Wifi:
[knip]
Tado: wordt ALTIJD gebruikt om het programma aan te sturen -> geen internet, geen programma, koud huis
[knip]
Offline bedienen
In het geval je geen internetverbinding meer hebt of de batterij van je telefoon leeg is, kun je de verwarming op elk gewenst moment ook via de thermostaat zelf bedienen.
Testing, one, two ...
Op userbase.be zijn er enkele mensen die het getest hebben: wifi uitzetten en zien wat de tado deed. Hun huis bleef koud.hardware-lover schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:23:
[...]
Er werd gevraagd of bij wegvallen van Wifi (geen internet) of de thermostaat handmatig bediend zou kunnen worden.
Offline bedienen
In het geval je geen internetverbinding meer hebt of de batterij van je telefoon leeg is, kun je de verwarming op elk gewenst moment ook via de thermostaat zelf bedienen.
Dus de conclusie was toen: geen internet -> koud huis
Let ook op: "handmatig bediend" kan misschien wel, maar dan zit je wel ECHT met manuele bediening: zelf de verwarming opzetten en dus niet met een programmatie.
Het verschil tussen EvoHome en tado is dus, in geval geen internet:
- EH: alles blijft werken, programmatie kan aangepast worden via "tablet"
- tado: niets werkt nog, om doodvriezen te voorkomen kan je wel zelf uw verwarming "aan" zetten, genre thermostaat van in de jaren '70
Tja, de vraag was toch werkelijk of de Tado handmatig bediend zou kunnen worden indien geen wifi, en dat gaat. Dat je zeer beperkt wordt in de overige mogelijkheden van het apparaat, dat gaat niet alleen voor een Tado op.
Testing, one, two ...
Eerder melde ik dat ik problemen had met de Lyric app mijn mijn nieuwe Honeywell Lyric T6. Ik heb zojuist de Lyric app verwijderd, opnieuw geïnstalleerd en dit keer de installatie met zowel wifi als bluetooth aan doorlopen. Dit keer ging het gewoon allemaal goed en soepel, eindelijk!
Het instellen van een dag/weekschema is een stuk makkelijker en gebruiksvriendelijker op de telefoon dan op de touchscreen van het ding zelf, al komt het op hetzelfde neer. Wel merk ik dat er een iets grotere vertraging tussen de Lyric app en de thermostaat en de Homekit app en de thermostaat zit, maar dat maakt weinig uit. De HomeKit app geeft me overigens nog steeds alleen de optie om per hele graag de temperatuur te wijzigen, maar dat is vaak ook precies wat je wilt, zeker als je het schema etc allemaal al hebt ingesteld.
Ik was al tevreden, maar nu de Lyric app het " gewoon" doet al helemaal! Eervaring met geofencing moet ik nog opdoen, maar daar zal ik waarschijnlijk weinig gebruik van maken omdat mijn vriendin bijna altijd thuis is.
Het instellen van een dag/weekschema is een stuk makkelijker en gebruiksvriendelijker op de telefoon dan op de touchscreen van het ding zelf, al komt het op hetzelfde neer. Wel merk ik dat er een iets grotere vertraging tussen de Lyric app en de thermostaat en de Homekit app en de thermostaat zit, maar dat maakt weinig uit. De HomeKit app geeft me overigens nog steeds alleen de optie om per hele graag de temperatuur te wijzigen, maar dat is vaak ook precies wat je wilt, zeker als je het schema etc allemaal al hebt ingesteld.
Ik was al tevreden, maar nu de Lyric app het " gewoon" doet al helemaal! Eervaring met geofencing moet ik nog opdoen, maar daar zal ik waarschijnlijk weinig gebruik van maken omdat mijn vriendin bijna altijd thuis is.
klopt ja, er staat niet zo'n vlammetje op zoals op onze vorige CM901. Maar ik ga er toch van uit dat als ik een HR92 hoor open draaien en de radiator warm wordt, dat die het is die warmtevraag heeft.woekele schreef op donderdag 23 november 2017 @ 10:35:
hoe weet je überhaupt wie warmtevraag heeft? Tijdje geleden dat ik ermee gewerkt heb, maar in Evohome kon ik toen niet zien welke knop verantwoordelijk was voor warmtevraag.
Ik heb vandaag 2 dingen veranderd in onze woonkamerzone:
* de HR92's van de 2 kleine radiatoren gewisseld met die op de 2 grote radiatoren
* een T87RF bijgevoegd (die had ik eigenlijk besteld voor mijn vrouw haar werkruimte)
Nu worden de 2 grote radiatoren warm, en blijven de 2 kleine koud. Dus net omgekeerd als tevoren. De T87RF is precies toch niet de baas over die 4.
Heb ik het verkeerd voor als ik verwachtte dat met de T87RF in de zone de HR92's alle 4 samen gekoppeld gingen worden (4 open of 4 dicht)?
Ik heb zo'n vermoeden dat 2 van de 4 niet werken zoals het zou moeten...
Volgens mij klopt wat je zegt. Wel kun je nog instellen of de HR92's in de zone zelf moeten nadenken over open/dicht gaan op basis van hun eigen meting, of dat ze centraal bestuurd worden. Dat laatste wil je en is volgens mij ook de standaard setting.
Ik kan me niet direct voorstellen welke instelling dat zou zijn.woekele schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:02:
Wel kun je nog instellen of de HR92's in de zone zelf moeten nadenken over open/dicht gaan op basis van hun eigen meting, of dat ze centraal bestuurd worden. Dat laatste wil je en is volgens mij ook de standaard setting.
Maar goed, ik heb vandaag eens een factory reset van alle onderdelen gedaan en helemaal opnieuw begonnen.
Op de 4 HR92's in de woonkamer heb ik nu eens de kraanslag ipv standaard op volledig gezet.
En als ik er niet aan uitgeraak, laat ik eens een installateur met ervaring langskomen. Misschien heeft die nog wat tips voor bepaalde situaties
Handmatig kan altijd bij Evohome, als je wifi er uit ligt kun je er niet meer via internet bij, maar uiteraard wel lokaal. Het systeem is vanuit een lokale opzet ontworpen, daarna is er wifi aan toegevoegd om het buiten je huis beschikbaar te maken.Verwijderd schreef op donderdag 23 november 2017 @ 12:17:
Ik ben nu een aantal pagina's aan het teruglezen, het is echt veel. Misschien kan ik beter mijn vraag stellen?
Mijn vragen:
Alvast bedankt!
Honeywell evohome werkt met ruimte verwarming, zodat je per vertrek kunt verwarmen. Je hebt er thermostaat kranen voor nodig waar de knoppen op worden geplaatst. Je moet voor alle radiatoren die je in het systeem wilt opnemen een knop monteren. Zijn er radiatoren die je nooit gebruikt, dan kun je die achterwege laten. Zet je echter die radiator open, dan wordt deze bij elke warmtevraag warm.
Circulatie moet je zelf even testen door de radiator beneden dicht te draaien en de thermostaat hoog te zetten. Als hij het boven doet, is het geen probleem.
Er is een groot prijsverschil tussen de systemen. Als je Evohome goed inregelt is er zeker een besparing op gas te halen. Er is een Opentherm versie. Met de andere systemen heb ik geen ervaring.
[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 27-11-2017 13:29 ]
Wegens het zelflerend vermogen van het systeem zal dat de eerste dag zo werken maar geleidelijk zou dat weer moeten veranderen. Hoe twee HR92's in teamverband samenwerken is voor mij ook een vraag. ik vermoed dat de plaats van de thermostaat invloed heeft.freeco schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:10:
[...]
klopt ja, er staat niet zo'n vlammetje op zoals op onze vorige CM901. Maar ik ga er toch van uit dat als ik een HR92 hoor open draaien en de radiator warm wordt, dat die het is die warmtevraag heeft.
Ik heb vandaag 2 dingen veranderd in onze woonkamerzone:
* de HR92's van de 2 kleine radiatoren gewisseld met die op de 2 grote radiatoren
* een T87RF bijgevoegd (die had ik eigenlijk besteld voor mijn vrouw haar werkruimte)
Nu worden de 2 grote radiatoren warm, en blijven de 2 kleine koud. Dus net omgekeerd als tevoren. De T87RF is precies toch niet de baas over die 4.
Heb ik het verkeerd voor als ik verwachtte dat met de T87RF in de zone de HR92's alle 4 samen gekoppeld gingen worden (4 open of 4 dicht)?
Ik heb zo'n vermoeden dat 2 van de 4 niet werken zoals het zou moeten...
Ik heb ook een tijdje zitten denken over een slimme thermostaat.
In het begin viel de keuze op een Nest. Reden? Uiterlijk en gemak.
Maar nu, na meer nadenken, dan zou ik niet op alle vlakken er op vooruit gaan.
Ik heb namelijk op de slaapkamers nog gewoon radiatorkranen zitten.
Wil ik deze wel upgraden en individuele kunnen bedienen, heb ik iets met multi room nodig? Toen kwam ik uit bij Tado.
Is er nog andere optie waarbij ik hetzelfde behaald en een redelijk "sleek" design heeft?
Over het stukje hierboven, als de WiFi uitvalt icm een Tado, dan zou je dus individueel de kranen moet bedienen?
In het begin viel de keuze op een Nest. Reden? Uiterlijk en gemak.
Maar nu, na meer nadenken, dan zou ik niet op alle vlakken er op vooruit gaan.
Ik heb namelijk op de slaapkamers nog gewoon radiatorkranen zitten.
Wil ik deze wel upgraden en individuele kunnen bedienen, heb ik iets met multi room nodig? Toen kwam ik uit bij Tado.
Is er nog andere optie waarbij ik hetzelfde behaald en een redelijk "sleek" design heeft?
Over het stukje hierboven, als de WiFi uitvalt icm een Tado, dan zou je dus individueel de kranen moet bedienen?
Ik heb nu thuis een HONEYWELL ROUND thermostaat die via opentherm mijn vloerverwarming regelt. Op zich ben ik hier wel tevreden mee behalve dat hij soms iets overshoot heeft. Het grootste nadeel is dat er geen klok programma op zit. Geofencing en op afstand kunnen bedienen dat is voor mij geen must.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe maar ik kan eigenlijk niks goeds vinden. Heel veel valt al af omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een server buiten de deur. Daarom valt de Tado al af. De Nest wil ik ook niet omdat deze onder google valt (persoonlijke keuze)
De honeywell round connected werkt ook via een externe server. Over de lyric T6 lees ik hetzelfde.
Dan is er nog de Evohome, maar hier las ik in de forums dat het modulerende gedeelte tegen viel (Correct me if i'am wrong). En ik vraag me ook af of deze zonder internet werkt.
Is er iemand die nog een leuke andere thermostaat weet of kan aangeven dat 1 van boven genoemde toch zonder internet kan werken (En dan bedoel ik dat hij alles blijft doen en niet alleen manueel te bedienen is).
Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe maar ik kan eigenlijk niks goeds vinden. Heel veel valt al af omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een server buiten de deur. Daarom valt de Tado al af. De Nest wil ik ook niet omdat deze onder google valt (persoonlijke keuze)
De honeywell round connected werkt ook via een externe server. Over de lyric T6 lees ik hetzelfde.
Dan is er nog de Evohome, maar hier las ik in de forums dat het modulerende gedeelte tegen viel (Correct me if i'am wrong). En ik vraag me ook af of deze zonder internet werkt.
Is er iemand die nog een leuke andere thermostaat weet of kan aangeven dat 1 van boven genoemde toch zonder internet kan werken (En dan bedoel ik dat hij alles blijft doen en niet alleen manueel te bedienen is).
[In juiste forum geplaatst.]
[ Voor 96% gewijzigd door Laohu op 27-11-2017 17:16 ]
misschien een goeie vraag voor Tado Smart Thermostat Topic ?
Ja, de Honeywell T6 werkt met een externe server (lees: cloud) - op het moment dat internet op de thermostaat geactiveerd staat en er dus data te versturen/verwerken is. Maar als wifi op de thermostaat uit staat of je verbinding wegvalt kun je hem gewoon met het touchscreen bedienen en werkt het evt ingestelde weekschema nog gewoon. Vooral laatstgenoemde combinatie maakt hem heel fijn. En, zoals eerder gezegd, de vorm-factor i.c.m. de prijs van 150 piek maken hem voor mij een mooie combinatie.Mich schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:45:
Ik heb nu thuis een HONEYWELL ROUND thermostaat die via opentherm mijn vloerverwarming regelt. Op zich ben ik hier wel tevreden mee behalve dat hij soms iets overshoot heeft. Het grootste nadeel is dat er geen klok programma op zit. Geofencing en op afstand kunnen bedienen dat is voor mij geen must.
Ik denk trouwens dat alle slimme thermosaten OpenTherm ondersteunen en modulair zijn?
Ik heb ondertussen dan toch nog eens een installateur gebeld, en die zei ook dat het ergens in het menu in te stellen is om de HR92's in een zone als 1 geheel te koppelen.woekele schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:02:
Wel kun je nog instellen of de HR92's in de zone zelf moeten nadenken over open/dicht gaan op basis van hun eigen meting, of dat ze centraal bestuurd worden. Dat laatste wil je en is volgens mij ook de standaard setting.
Maar ik vind dergelijke instelling dus niet...
Het configuratiemenu...
Begeleide configuratie: hier moet ik niet zijn, anders wordt alles weer gewist.
Zone configuratie: ik verwacht dat het hier ergens zit. Ik heb:
* Verwarming type: radiatoren
* temperatuur sensor: remote sensor
* verbonden RF apparatuur: apparatuur verbonden (moet ik niet dieper op gaan, want ik heb geen extra apparatuur te verbinden)
* parameters
** venster open: uitgeschakeld (werd me ook aangeraden, werkt soms niet goed)
** min max instel: 5°C/28°C
** locale bedien: ingeschakeld
** zone met één of meer ruimten: enkelvoudig
Systeem apparatuur: ketelregeling is opentherm module, en warmwaterregeling is uitgeschakeld
Systeemparameters: alles standaard
En de rest is niet van toepassing.
Het is toch niet die 'locale bedien' die moet uitgeschakeld worden? Dat is toch gewoon dat je nog aan de HR92's kan draaien, en niet telkens de app of controller moet gebruiken?
Ik vermoed dat het over de parameter "Zone met één of meer ruimten" gaat.
Maar ik heb dit dus al op enkelvoudig staan. De woonkamer is uiteindelijk ook maar 1 ruimte.In zones welke meerdere ruimten bevatten is het beter om in iedere ruimte de temperatuur te meten. Dit is mogelijk met radiatorregelaars, deze hebben een eigen voeler.
ZONES MET MEERDERE RUIMTEN: Iedere radiatorregelaar meet de ruimtetemperatuur, de eerste wordt gebruikt voor weergave op evotouch.
ZONE MET EEN RUIMTE: Eén ruimtetemperatuur wordt gebruikt voor het regelen van alle radiatorregelaars en weergave op evotouch. Dit kan handig zijn bij externe warmtebronnen of de plaats van de radiatorregelaar.
Toch heb ik 2 HR92's die veel meer opendraaien dan de 2 andere (vb 60% tov 20% klepstand)
** zone met één of meer ruimten: enkelvoudig
dat is 'm inderdaad. Volgens mij doe je alles goed.
dat is 'm inderdaad. Volgens mij doe je alles goed.
[ Voor 26% gewijzigd door woekele op 27-11-2017 13:13 ]
Mooi topic! Na veel lezen heb ik anderhalve week geleden een Honeywell T6R voor € 90,- nieuw in doos op de kop weten te tikken, grootste reden om onze vorige thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch) te vervangen was het gebrek aan een app om de thermostaat aan te sturen, en het ontbreken van OpenTherm ondersteuning.
De installatie van de thermostaat was vrij eenvoudig, de Android app werkt gelukkig zonder gebreken, na een kwartiertje functioneerde de hele boel. Ik had al wat optimalisaties op de CV-ketel toegepast en waar de vorige thermostaat (aan/uit) altijd max temperatuur uitvraagt, kan ik via het menu geregeld zien dat de aanvoertemperatuur nu mooi terug gemoduleerd wordt zonder op comfort in te leveren.
We gebruiken voor SWW een zonneboiler, deze heeft ook CV ondersteuning. Waar voorheen bij het verwarmen vanaf de nachtverlaging (17 graden) naar comfort temperatuur (20,5) en daarna het op temperatuur houden van het huis de 300 liter inhoud van de boiler doorgaans een graad of 10 warmer werd, blijft deze nu mooi op temperatuur, geen verlies meer op dat terrein dus!
Kleine issue met de app: de minimum straal van 500m om huis om gebruik te maken van Geofencing is voor ons te weinig, zou betekenen dat in sommige gevallen op 't werk de CV alsnog aanslaat. Nadat ik dit gemeld had in de Play Store kreeg ik de dag erna netjes een e-mailtje van de klantenservice met daarin de opmerking dat hiervoor een ticket geopend was, na een mailwisseling met een medewerker van de klantenservice is m'n probleem niet meteen opgelost maar kan ik wel melden dat ik zeer gecharmeerd ben van de ondersteuning.
Laatste puntje van aandacht (en dan houd ik op), er is een vrij uitgebreide Web-API beschikbaar voor de Lyric, ik krijg het apparaat allen niet aan de praat in Domoticz. Ik zou namelijk graag willen weten wanneer en hoevaak de CV aanslaat, gevraagde aanvoertemperatuur, en of de ketel uitschakelt middels de laag-uit regeling. Misschien dat dit later nog komt.
De installatie van de thermostaat was vrij eenvoudig, de Android app werkt gelukkig zonder gebreken, na een kwartiertje functioneerde de hele boel. Ik had al wat optimalisaties op de CV-ketel toegepast en waar de vorige thermostaat (aan/uit) altijd max temperatuur uitvraagt, kan ik via het menu geregeld zien dat de aanvoertemperatuur nu mooi terug gemoduleerd wordt zonder op comfort in te leveren.
We gebruiken voor SWW een zonneboiler, deze heeft ook CV ondersteuning. Waar voorheen bij het verwarmen vanaf de nachtverlaging (17 graden) naar comfort temperatuur (20,5) en daarna het op temperatuur houden van het huis de 300 liter inhoud van de boiler doorgaans een graad of 10 warmer werd, blijft deze nu mooi op temperatuur, geen verlies meer op dat terrein dus!
Kleine issue met de app: de minimum straal van 500m om huis om gebruik te maken van Geofencing is voor ons te weinig, zou betekenen dat in sommige gevallen op 't werk de CV alsnog aanslaat. Nadat ik dit gemeld had in de Play Store kreeg ik de dag erna netjes een e-mailtje van de klantenservice met daarin de opmerking dat hiervoor een ticket geopend was, na een mailwisseling met een medewerker van de klantenservice is m'n probleem niet meteen opgelost maar kan ik wel melden dat ik zeer gecharmeerd ben van de ondersteuning.
Laatste puntje van aandacht (en dan houd ik op), er is een vrij uitgebreide Web-API beschikbaar voor de Lyric, ik krijg het apparaat allen niet aan de praat in Domoticz. Ik zou namelijk graag willen weten wanneer en hoevaak de CV aanslaat, gevraagde aanvoertemperatuur, en of de ketel uitschakelt middels de laag-uit regeling. Misschien dat dit later nog komt.
[ Voor 1% gewijzigd door WeirCo op 27-11-2017 22:05 . Reden: Friese spellingscontrole ]
Heb sinds kort de Lyric T6. Klein issue met de Lyric app geofencing. Ben nu 45km van me huis vandaan, en de app gebruikt de 'thuis' instellingen. Denkt dus dat ik thuis ben...
Vriendin heeft ook de app, maar is ook ver van huis.
Hebben meer mensen hier last van?
Apple Homekit Woning app kan ik helaas niet volledig benutten. Heb een oudere ipad met IOS10 waar door multiple user geofencing niet wordt ondersteund. Niet zo handig als 1 van de 2 weg gaat, en het koud wordt in huis...
Vriendin heeft ook de app, maar is ook ver van huis.
Hebben meer mensen hier last van?
Apple Homekit Woning app kan ik helaas niet volledig benutten. Heb een oudere ipad met IOS10 waar door multiple user geofencing niet wordt ondersteund. Niet zo handig als 1 van de 2 weg gaat, en het koud wordt in huis...
iemand ervaring met de
SmartStat WiFi van Heatmiser?
ik zoek een thermostaat met WiFi welke op 0,1c in te stellen is.
0,5 is te veel verschil voor de warmtepomp.
SmartStat WiFi van Heatmiser?
ik zoek een thermostaat met WiFi welke op 0,1c in te stellen is.
0,5 is te veel verschil voor de warmtepomp.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Na lang wikken en wegen ben ik op het volgende uitgekomen voor mijn vloerverwarming:
Honeywell Draadloze OpenTherm-module (R8810A1018) 100,-
EvoHome Bedieningspaneel wifi (ATC928G3000) 199,-
vloerverwarmingsregelaar (HCE80) 304,-
3x Thermosstaat DTS92 (DTS92A1011) 65 p/s
Honeywell EvoHome Zoneklep stadswarmteregelaar (Y-VC8615AG1100) 124,-
4x servomotor MT4 29,- p/s
De bovenverdieping hebben 4 kamers waarvan ik er 3 als aparte zone wil aansturen. De 4e ruimte is de badkamer die tegelijk met de beneden verdieping aan moet.
De beneden verdieping wil ik zien als 1 zone. Deze wil ik dan aansturen met de zoneklep.
Dit alles wil ik regelen met de HCE80.
Beneden hebben we 5 vloerverwarming ringen. Eentje wil ik altijd uit zetten, dit is de gang. De andere 4 had ik het liefst ook met servomotoren aangestuurd maar ik moet dan 2x een HCE80 kopen omdat er ruim 8 meter tussen de 2 verdeelblokken zit. Is hier eventueel nog een andere oplossing voor? Iets met draadloze servomotoren?
Honeywell Draadloze OpenTherm-module (R8810A1018) 100,-
EvoHome Bedieningspaneel wifi (ATC928G3000) 199,-
vloerverwarmingsregelaar (HCE80) 304,-
3x Thermosstaat DTS92 (DTS92A1011) 65 p/s
Honeywell EvoHome Zoneklep stadswarmteregelaar (Y-VC8615AG1100) 124,-
4x servomotor MT4 29,- p/s
De bovenverdieping hebben 4 kamers waarvan ik er 3 als aparte zone wil aansturen. De 4e ruimte is de badkamer die tegelijk met de beneden verdieping aan moet.
De beneden verdieping wil ik zien als 1 zone. Deze wil ik dan aansturen met de zoneklep.
Dit alles wil ik regelen met de HCE80.
Beneden hebben we 5 vloerverwarming ringen. Eentje wil ik altijd uit zetten, dit is de gang. De andere 4 had ik het liefst ook met servomotoren aangestuurd maar ik moet dan 2x een HCE80 kopen omdat er ruim 8 meter tussen de 2 verdeelblokken zit. Is hier eventueel nog een andere oplossing voor? Iets met draadloze servomotoren?
Zit zelf ook te prakiseren over een pragmatische oplossing voor de woonkamer (2 radiatoren).
Denk dat ik 1 van de 2 radiatoren (net als de badkamer) altijd (zonder Evohome thermostaatknop) mee laat liften in de doorstroming als er ergens maar warmtevraag is.
Dat kun je misschien met je vloerverwarming ook doen.
Denk dat ik 1 van de 2 radiatoren (net als de badkamer) altijd (zonder Evohome thermostaatknop) mee laat liften in de doorstroming als er ergens maar warmtevraag is.
Dat kun je misschien met je vloerverwarming ook doen.
@Smits360
Ik heb sinds vrijdag ook de T6 hangen. En wat me de afgelopen dagen is opgevallen is dat op het moment ik de gevraagde temperatuur verander. Incidenteel ook de gemeten temperatuur mee veranderd. Kan soms wel een graad schelen. Ervaar jij dit ook? Het is niet altijd en kan dus ook gewoon domme pech zijn met het bekijken van de thermostaat.
Ik heb sinds vrijdag ook de T6 hangen. En wat me de afgelopen dagen is opgevallen is dat op het moment ik de gevraagde temperatuur verander. Incidenteel ook de gemeten temperatuur mee veranderd. Kan soms wel een graad schelen. Ervaar jij dit ook? Het is niet altijd en kan dus ook gewoon domme pech zijn met het bekijken van de thermostaat.
Honeywell doet aan selectief aronden inderdaad. Een hele graad is wel erg veel, maar bij mij gaat de round connected ook altijd direct een halve graad omhoog.
Bij de round connected is dat ook zo, de temperatuur gaat direct een halve graad richting de gevraagde temperatuur. Alleen op de app trouwens. Thermostaat geeft het goed weer dacht ik.
[ Voor 14% gewijzigd door Stfnlln op 04-12-2017 12:23 ]
Evohome werkt prima en is er ook in een Opentherm versie. Voor al dit soort thermostaten geldt dat er vaak een opentherm dialect wordt gebruikt, waardoor niet alle functionaliteit werkt die de ketel aankan. Maar moduleren doet een recente ketel bijna altijd. Ook op een ouderwetse kwik aan/uit thermostaal. Dat gebeurt namelijk op basis van de retourtemperatuur.Mich schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:45:
Evohome blijft werken, ook zonder internet of wifi. In het centrale kastje zit alle intelligentie. Met de internet koppeling kun je hem ook vanaf buiten vanaf de bank of of op zolder bedienen met je smartphone.
Ik wil hierbij even aanvullen:bert pit schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 00:19:
[...]
Evohome werkt prima en is er ook in een Opentherm versie. Voor al dit soort thermostaten geldt dat er vaak een opentherm dialect wordt gebruikt, waardoor niet alle functionaliteit werkt die de ketel aankan. Maar moduleren doet een recente ketel bijna altijd. Ook op een ouderwetse kwik aan/uit thermostaal. Dat gebeurt namelijk op basis van de retourtemperatuur.
Evohome blijft werken, ook zonder internet of wifi. In het centrale kastje zit alle intelligentie. Met de internet koppeling kun je hem ook vanaf buiten vanaf de bank of of op zolder bedienen met je smartphone.
- er in principe geen OpenTherm 'dialecten' zijn. Wel verplichte en 'minder verplichte' OpenTherm datavelden.Een basis OpenTherm implemetatie zou op elke ketel moeten werken. Hiervoor wordt een apparaat OpenTherm gecertificeerd.
Eventueel kunnen extra functionaliteiten wel door de fabrikant in het protocol worden ingebouwd. Denk aan uitgebreide storingsinformatie en dergelijke.
- modulatie bij aan/uit aansturing alleen wertk op retourtemperatuur zoals je aangeeft. Echter bij een OpenTherm aansturing is juist het voordeel dat er water van een bepaalde temperatuur gevraagd kan worden, en de ketel dus eerder/effecienter kan terugregelen(moduleren) op basis van gevraagde temperatuur.
@DarkduckieDarkduckie schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:59:
@Smits360
Ja, daar heb ik ook (heel) soms last van! Lijkt vooral nadat ik instellingen heb veranderd te spelen trouwens, maar dat kan ook zo lijken omdat dat de momenten zijn dat je er het meeste op let. Ik heb een paar keer gehad dat hij aangaf dat het opeens 3 hele (!) graden warmer was! Toen in de gaten gehouden en hij paste zichzelf wel redelijk rap aan, in stapjes van een halve graad per keer. Uiteindelijk kwam ie weer op de temperatuur uit waar hij ook op ingesteld was (21,5), en die temperatuur was het ook al de hele tijd, dus die klopte.
Maar raar hè? Alsof ie heel even volledig verkeer gekalibreerd staat en zichzelf dan weer gaat herstellen.
Maar na 3 aantal weken is me dit een handjevol keer opgevallen en het lost zichzelf in een paar minuten op. Ik heb er dus geen last van, maar vreemd is het inderdaad wel.
Denken jullie trouwens dat dit model ook OTA updates, wellicht in de vorm van Firmware, toegestuurd kan krijgen? Wellicht lost dat e.e.a. op
Om even man en paard te noemen: mijn Opentherm gecertificeerde Remeha Calenta 40C, werkt niet goed met het Evohome Opentherm systeem. Evohome is van Honeywell. Honeywell is nota bene de ontwikkelaar van het Opentherm protocol.EddoH schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:26:
[...]
Ik wil hierbij even aanvullen:
- er in principe geen OpenTherm 'dialecten' zijn. Wel verplichte en 'minder verplichte' OpenTherm datavelden.Een basis OpenTherm implemetatie zou op elke ketel moeten werken. Hiervoor wordt een apparaat OpenTherm gecertificeerd.
Eventueel kunnen extra functionaliteiten wel door de fabrikant in het protocol worden ingebouwd. Denk aan uitgebreide storingsinformatie en dergelijke.
- modulatie bij aan/uit aansturing alleen wertk op retourtemperatuur zoals je aangeeft. Echter bij een OpenTherm aansturing is juist het voordeel dat er water van een bepaalde temperatuur gevraagd kan worden, en de ketel dus eerder/effecienter kan terugregelen(moduleren) op basis van gevraagde temperatuur.
Het blijkt dat Opentherm niet echt geschikt is voor zoneverwarming omdat er meerdere thermostaten tegelijk actief kunnen zijn die dan meerdere watertemperaturen nodig hebben en de CV gaaft er maar één. Ook werkt klepsturing niet goed.
Bij veel gebruikers werkt het echter naar volle tevredenheid.... Het leven kan mooi zijn toch?
OpenTherm is prima geschikt voor zoneverwarming, alleen de thermostaatsoftware moet er wel wat goeds van bakkenbert pit schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:03:
[...]
Om even man en paard te noemen: mijn Opentherm gecertificeerde Remeha Calenta 40C, werkt niet goed met het Evohome Opentherm systeem. Evohome is van Honeywell. Honeywell is nota bene de ontwikkelaar van het Opentherm protocol.
Het blijkt dat Opentherm niet echt geschikt is voor zoneverwarming omdat er meerdere thermostaten tegelijk actief kunnen zijn die dan meerdere watertemperaturen nodig hebben en de CV gaaft er maar één. Ook werkt kleisturing niet goed.
Bij veel gebruikers werkt het echter naar volle tevredenheid.... Het leven kan mooi zijn toch?
Het is logisch dat een ketel maar 1 watertemperatuur aankan. Het is de taak van de thermostaat om.de verschillende warmtevragen te combineren tot een geschikte temperatuur, en a.d.h daarvan de ketel en zonnekleppen/knoppen optimaal aan te sturen.
Het is niet om betweterig te doen hoor, het is de ervaring die ik heb opgedaan bij mee ontwikkelen aan OpenTherm software die exact dit doet, en die op honderden locaties op deze manier multi zone aansturing doet.
Over de combinatie ketel en thermostaat die jij noemt kan ik niet zoveel zeggen. Het zou inderdaad kunnen dat er door de ketel te veel geleund wordt op fabrikant specifieke data. Echter zou het volgens OpenTherm standaard eigenlijk niet mogen/kunnen.
Wat is 'kleisturing'?
Typo klepsturing.
Honeywell levert kleppen om bijvoorbeeld een segment vloerverwarming open of dicht te zetten. De sturing van de klep is in de opentherm versie van Evohome niet correct. Deze wordt reeds dicht gestuurd als de ketel nog aan het verwarmen is. Het heeft ermee te maken dat de water temperatuur verlaagd wordt en de tijdsduur vergroot.
Ah op die manier. Dan hebben ze bij Honeywell nog wat werk te doen...bert pit schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:48:
[...]
Typo klepsturing.
Honeywell levert kleppen om bijvoorbeeld een segment vloerverwarming open of dicht te zetten. De sturing van de klep is in de opentherm versie van Evohome niet correct. Deze wordt reeds dicht gestuurd als de ketel nog aan het verwarmen is. Het heeft ermee te maken dat de water temperatuur verlaagd wordt en de tijdsduur vergroot.
Het vreemde is dat ze het weten maar in geval ven een klep adviseren om aan/uit te kiezen.EddoH schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:51:
[...]
Ah op die manier. Dan hebben ze bij Honeywell nog wat werk te doen...
Wellicht kun jij met jouw specialistische kennis over OT verhelderen waarom ze dit niet implementeren. Is het OT protocol niet in staat op een klep correct te sturen?
Het OT protocol voorziet alleen in temperaturen en verwarming/koelaansturing. Klepsturing zit er sowieso niet in en moet apart gedaan worden.bert pit schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:59:
[...]
Het vreemde is dat ze het weten maar in geval ven een klep adviseren om aan/uit te kiezen.
Wellicht kun jij met jouw specialistische kennis over OT verhelderen waarom ze dit niet implementeren. Is het OT protocol niet in staat op een klep correct te sturen?
Ik heb dus geen flauw idee waarom dat in jouw geval niet goed zou werken. Technisch is er geen belemmering, de software moet alleen niet te vroeg de klep dicht zetten als de CV nog aan het nadraaien/pompen is bijvoorbeeld.
Volgens mij zijn er meerdere mensen met EvoHome zoneverwarming i.c.m OT aansturing hier op het forum?
[ Voor 23% gewijzigd door EddoH op 06-12-2017 07:25 ]
Hier hetzelfde fenomeen bij mijn T6.Smits360 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:15:
[...]
@Darkduckie
Ja, daar heb ik ook (heel) soms last van! Lijkt vooral nadat ik instellingen heb veranderd te spelen trouwens, maar dat kan ook zo lijken omdat dat de momenten zijn dat je er het meeste op let. Ik heb een paar keer gehad dat hij aangaf dat het opeens 3 hele (!) graden warmer was! Toen in de gaten gehouden en hij paste zichzelf wel redelijk rap aan, in stapjes van een halve graad per keer. Uiteindelijk kwam ie weer op de temperatuur uit waar hij ook op ingesteld was (21,5), en die temperatuur was het ook al de hele tijd, dus die klopte.
Maar raar hè? Alsof ie heel even volledig verkeer gekalibreerd staat en zichzelf dan weer gaat herstellen.
Maar na 3 aantal weken is me dit een handjevol keer opgevallen en het lost zichzelf in een paar minuten op. Ik heb er dus geen last van, maar vreemd is het inderdaad wel.
Denken jullie trouwens dat dit model ook OTA updates, wellicht in de vorm van Firmware, toegestuurd kan krijgen? Wellicht lost dat e.e.a. op
Ik dacht wel eens dat het kwam doordat ik met het gezicht relatief dicht bij de thermostaat sta en dat ding met m'n adem op sta te warmen.
Het lijkt namelijk altijd te gebeuren nadat ik een tijdje in de interface heb zitten klooien. Of het scherm warmt de complete unit op omdat het backlight op z'n felst staat tijdens het klooien in de menu's.
Na een halve minuut zakt ie dan weer terug naar de juiste waarde, op zich geen ramp dus.
@B-lexB-lex schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:22:
[...] Ik dacht wel eens dat het kwam doordat ik met het gezicht relatief dicht bij de thermostaat sta en dat ding met m'n adem op sta te warmen. [...]
Hoewel ik erg tevreden ben over Evohome zit er zowel intelligentie in de ketel als in de thermostaat. Alleen is de samenwerking beperkt en die zwakte openbaart zich in dit geval bij de aansturing van een zoneklep onder OT.EddoH schreef op woensdag 6 december 2017 @ 07:06:
[...]
Het OT protocol voorziet alleen in temperaturen en verwarming/koelaansturing. Klepsturing zit er sowieso niet in en moet apart gedaan worden.
Ik heb dus geen flauw idee waarom dat in jouw geval niet goed zou werken. Technisch is er geen belemmering, de software moet alleen niet te vroeg de klep dicht zetten als de CV nog aan het nadraaien/pompen is bijvoorbeeld.
Volgens mij zijn er meerdere mensen met EvoHome zoneverwarming i.c.m OT aansturing hier op het forum?
Vraagje aan bezitters van de Lyric T6 / T6R. Loopt de wifi verbinding van dit apparaat vanaf de bridge of vanaf de thermostaat? De bridge plaats je in principe bij de ketel en daar heb ik geen of brakke wifi.
Wat zijn jullie ervaringen met de Nefit ModuLine Easy?
Is een upgrade van een Nefit ModuLine 300 naar de Nefit Easy de moeite waard?
Ken alleen de nefit easy en easy does it.. Prima apparaat met een geen gedoe interface, doet wat ie moet doen... prima ding duslochtejans schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:04:
Wat zijn jullie ervaringen met de Nefit ModuLine Easy?
Goeie vraag, iets wat ik mezelf ook al afvroeg! Ik heb bij beiden goed bereik, dus voor mij is het niet belangrijk.wian schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:16:
Vraagje aan bezitters van de Lyric T6 / T6R. Loopt de wifi verbinding van dit apparaat vanaf de bridge of vanaf de thermostaat? De bridge plaats je in principe bij de ketel en daar heb ik geen of brakke wifi.
Heeft de thermosmart een eigen topic? Ik heb het probleem dat hij vanzelf steeds op 23 graden springt, stroom er op en af helpt niet.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik gok op thermostaat zelf, want daar staan alle WiFi gerelateerde stickers en keurmerken op.wian schreef op zondag 10 december 2017 @ 19:16:
Geen koppeling via IFTTT of een HomeAutomation zoals Domoticz ?mhr-zip schreef op woensdag 13 december 2017 @ 08:53:
Heeft de thermosmart een eigen topic? Ik heb het probleem dat hij vanzelf steeds op 23 graden springt, stroom er op en af helpt niet.
Nee heb ik niet. Als ik de boel reset, zie ik op het scherm zo de temperatuur oplopen tot 30 gradenMadDog11 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:46:
[...]
Geen koppeling via IFTTT of een HomeAutomation zoals Domoticz ?
Als ik google kom ik het probleem tegen icm Ziggo. Maar ik heb telfort met een Fritzbox modem.
De verwarming staat nu uit, maar hier kan ik helemaal niks mee.
@mhr-zip hoe stuur je de ketel aan vanuit de ThermoSmart, aan-uit of OpenTherm ? Bij aan-uit kan ik me ergens voorstellen dat ergens een ongewilde doorverbinding je ketel permanent wil opstoken.
Opentherm. Ik heb hem al ruim een jaar, en werkt probleemloos tot nu toe.MadDog11 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:55:
@mhr-zip hoe stuur je de ketel aan vanuit de ThermoSmart, aan-uit of OpenTherm ? Bij aan-uit kan ik me ergens voorstellen dat ergens een ongewilde doorverbinding je ketel permanent wil opstoken.
Deze week had ik wat problemen met inloggen, maar dat is weer opgelost, nu dit.
Na het nog een week aangekeken te hebben, heb ik gisteren toch de support van Honeywell benaderd. Het gebeurde me te vaak dat de gewenste kamer temp mee veranderde met het setpoint. Ik heb het ook als ik via de app de bediening doe helaas. Ik ben benieuwd of het iets oplevert. Ik houd je op de hoogte.Smits360 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:15:
[...]
@Darkduckie
Update:
Ik krijg zojuist het volgende bericht van Honeywell. OTA updates zijn er dus
Het door u geconstateerde is bekend. Dit wordt gezien als het "afronden van de gemeten temperatuur richting setpoint", maar wat in sommige installaties het vreemde effect vertoont waarin de temperatuur soms een hele of soms zelfs anderhalve graad verspringt.
Er is een firmware update in de maak die dat zal verhelpen en waarvan de eerste tests bevestigen dat dit het verschijnsel oplost. De datum waarop deze update beschikbaar komt is nog niet bekend waar het zal spoedig zijn.
Als gebruiker hoeft u er niets voor te doen, als uw Lyric thermostaat is verbonden met internet dan komt de update automatisch binnen.
[ Voor 22% gewijzigd door Darkduckie op 14-12-2017 11:47 ]
Ik hoop niet dat ik de zoveelste ben met dezelfde vraag maar wat is de beste keuze voor een thermostaat die weinig tot geen last heeft van internet en/of server storingen? Ik heb een Atag Q-S en heb toch wel zin in een Tado (Homekit) maar zou zonder homekit kunnen als het apparaat gewoon zijn werk blijft doen als alles down is.
Mensen met een spIDer van Itho, hebben jullie ook dat de grafieken op mijn.ithodaalderop.nl helemaal niks meer laten zien? Geen stroom/gas verbruik. Geen temperatuur.
/edit: De site lijkt nu helemaal down, dus hopelijk zijn ze er naar aan het kijken.
/edit: De site lijkt nu helemaal down, dus hopelijk zijn ze er naar aan het kijken.
[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 15-12-2017 23:15 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD