Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
hoi

Ik heb nu een moederhaard in de woonkamer staan waarvan het CV gedeelte wordt aangestuurd door een bedrade Honeywell Chronoterm IV.

Ik wil overstappen op
A draadloos
B smart, aanstuurbaar door mijn Google Home
C warmtezonens zijn niet nodig, maar zou voor de toekomst wel een mogelijkheid zijn.

Ik ben me al aan het inlezen, maar snap hier werkelijk niks van.

Eerst dacht ik dat ik een Toon of een nest moest hebben, maar die dingen zijn met een abbonement om vol te gebruiken en zijn me ook TE smart.Ze geven allerlei info door aan de energie-leverancier, en dat hoeft ook niet.

Die Chromotherm IV die ik heb kan eigenelijk alles dat ik zoek, maar is dus bedraad.

Nu zag ik de ATO, maar ik weet niet of dit is wat ik zoek.

Dus mijn vraag.
Zit bij zo'n ATO set een scahkelding dat ik op mijn CV ketel zet zodat hij deze schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-10 20:16
Wat is een moederhaard?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Darkduckie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:18:
[...]

Na het nog een week aangekeken te hebben, heb ik gisteren toch de support van Honeywell benaderd. Het gebeurde me te vaak dat de gewenste kamer temp mee veranderde met het setpoint. Ik heb het ook als ik via de app de bediening doe helaas. Ik ben benieuwd of het iets oplevert. Ik houd je op de hoogte.

Update:
Ik krijg zojuist het volgende bericht van Honeywell. OTA updates zijn er dus

Het door u geconstateerde is bekend. Dit wordt gezien als het "afronden van de gemeten temperatuur richting setpoint", maar wat in sommige installaties het vreemde effect vertoont waarin de temperatuur soms een hele of soms zelfs anderhalve graad verspringt.

Er is een firmware update in de maak die dat zal verhelpen en waarvan de eerste tests bevestigen dat dit het verschijnsel oplost. De datum waarop deze update beschikbaar komt is nog niet bekend waar het zal spoedig zijn.

Als gebruiker hoeft u er niets voor te doen, als uw Lyric thermostaat is verbonden met internet dan komt de update automatisch binnen.
Evohome (ook honeywell) doet dat ook, per halve graad. Dus hij meet 19, je zet hem op 20 en de thermostaat springt van 19 naar 19,5 alsof het ineens een halve graad warmer geworden is. Zet je hem vervolgens direct van 20 naar 21, dan verandert de gemeten temperatuur niet mee, hij blijft dan op 19,5 staan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 18:23
dezeppo schreef op donderdag 14 december 2017 @ 09:36:
Ik hoop niet dat ik de zoveelste ben met dezelfde vraag maar wat is de beste keuze voor een thermostaat die weinig tot geen last heeft van internet en/of server storingen? Ik heb een Atag Q-S en heb toch wel zin in een Tado (Homekit) maar zou zonder homekit kunnen als het apparaat gewoon zijn werk blijft doen als alles down is.
Een remeha eTwist doet het ook zonder internet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In een houtkachel stook je hout, in een moederhaard, je.... :+

Nee...
Een moederhaard is een gaskachel in de woonkamer, waar radiatoren aan gekoppeld zijn. Als de woonkamer verwarmd word, gaat een gedeelte van de warmte, via cv water, naar de radiatoren in andere ruimtes.
Vaak dmv een eenpijps systeem en een bijzonder laag rendement.

Dat het anno 2017 nog steeds bestaat....

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 15-12-2017 23:54 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:42
Als ik nu een evoset koop, kan ik dan een "R6660D1017" tussen de stekker van de pompzetten om mijn vloerverwarming te schakelen?

Ik zit er echt niet op te wachten om mijn 7 groepsvloerverwarming met allemaal losse kranen te bedienen, terwijl het 1 zone is.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
Een gecombineerde (in ons geval nu) gashaard en CV. Staat in je woonkamer.
Oxellaar schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 23:50:
[...]

In een houtkachel stook je hout, in een moederhaard, je.... :+

Nee...
Een moederhaard is een gaskachel in de woonkamer, waar radiatoren aan gekoppeld zijn. Als de woonkamer verwarmd word, gaat een gedeelte van de warmte, via cv water, naar de radiatoren in andere ruimtes.
Vaak dmv een eenpijps systeem en een bijzonder laag rendement.

Dat het anno 2017 nog steeds bestaat....
In dit geval dus niet. Het is een gashaard met daarbij een CV ketel. 2 systemen in 1 haard. Mijn voorkachel kan gewoon uitstaan en dan doet de CV het gewoon. En rendement ligt gewoon goed.

Ze bestaan idd nog steeds, bijv. ook als pelletkachel.
Is vnl voor mensen die vlammetjes in hun woonkamer leuk vinden, maar geen open haard willen.

[ Voor 66% gewijzigd door maartend op 16-12-2017 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
mhr-zip schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:10:
Als ik nu een evoset koop, kan ik dan een "R6660D1017" tussen de stekker van de pompzetten om mijn vloerverwarming te schakelen?

Ik zit er echt niet op te wachten om mijn 7 groepsvloerverwarming met allemaal losse kranen te bedienen, terwijl het 1 zone is.
Wat wil je ermee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Dat als ik uit bed komt, hij alleen de badkamer verwarmd. Nu moet ik heel de beneden verdieping opstoken, om te zorgen dat het in de badkamer niet ijskoud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
mhr-zip schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 20:24:
[...]

Dat als ik uit bed komt, hij alleen de badkamer verwarmd. Nu moet ik heel de beneden verdieping opstoken, om te zorgen dat het in de badkamer niet ijskoud is.
Als onderdeel van een volledig systeem, moet dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Geen idee of dat gaat werken. Ook een modulerende CV-ketel heeft vaak een behoorlijk minimumcapaciteit. Het zou best eens kunnen dat hij z'n warmte niet kwijt kan als er warmtevraag is vanuit slechts 1 vloerverwarmingslus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smits360
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 15:10
Darkduckie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 08:18:
[...]

Na het nog een week aangekeken te hebben, heb ik gisteren toch de support van Honeywell benaderd. Het gebeurde me te vaak dat de gewenste kamer temp mee veranderde met het setpoint. Ik heb het ook als ik via de app de bediening doe helaas. Ik ben benieuwd of het iets oplevert. Ik houd je op de hoogte.

Update:
Ik krijg zojuist het volgende bericht van Honeywell. OTA updates zijn er dus

Het door u geconstateerde is bekend. Dit wordt gezien als het "afronden van de gemeten temperatuur richting setpoint", maar wat in sommige installaties het vreemde effect vertoont waarin de temperatuur soms een hele of soms zelfs anderhalve graad verspringt.

Er is een firmware update in de maak die dat zal verhelpen en waarvan de eerste tests bevestigen dat dit het verschijnsel oplost. De datum waarop deze update beschikbaar komt is nog niet bekend waar het zal spoedig zijn.

Als gebruiker hoeft u er niets voor te doen, als uw Lyric thermostaat is verbonden met internet dan komt de update automatisch binnen.
Vet! Firmware updates zijn dus idd hiermee bevestigd, evenals het probleem met de schommelende temperatuur op zich. Fijn dat eraan gewerkt wordt en cool dat dit middels een FW update gaat gebeuren. Ik ben benieuwd wanneer we hem krijgen, maar ik zal het hier zeker weten posten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 14:39
Op Black Friday een Evohome met OpenTherm module gekocht op Bol.

Enige tijd geleden de Atag Q25C besteld met de melding dat ik er een OpenTherm thermostaat aan ging hangen. Die hebben ze vorige week geïnstalleerd en opgestart, maar ik heb de indruk dat men veel te veel heeft besteld/geplaatst en geleverd. Volgens mij conflicteert de levering/plaatsing met de OpenTherm thermostaat.
Er is een MADQ geplaatst en een MADQBrain (toont niet eens de kamertemperatuur...), als ik de handleiding goed snap dan moet parameter 60 voor deze modules op stand 03 staan, maar voor OpenTherm dan weer op 02 |:(
Er is ook een 0-10Volt Modul T2B (AA00010U) geleverd, maar die heeft de Atag installateur niet geplaatst want dat kende hij niet :/ tja, ik ook niet.
Duur grapje op die manier :O nog tot zondag om een retour aan te vragen voor de Evohome maar ik blijf toch twijfelen. Die kan ik immers zetten waar ik wil en integreren in Home Assistant. Als ik reviews lees zijn mensen toch over het algemeen tevreden van de Evohome (al denk ik dan weer niet dat ik er zaken mee zal kunnen uitlezen uit de ketel zoals bij de MADQ).

De installateur valt niks te verwijten want de levering was door een andere firma gedaan die nadien de installateur stuurde met de melding "gaan start die Q25C eens op".

Mensen ervaring met een slimme thermostaat op een Atag Q-serie ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-10 08:21
MClaeys schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:30:
Op Black Friday een Evohome met OpenTherm module gekocht op Bol.

Enige tijd geleden de Atag Q25C besteld met de melding dat ik er een OpenTherm thermostaat aan ging hangen......
Er is een MADQ geplaatst en een MADQBrain (toont niet eens de kamertemperatuur...), als ik de handleiding goed snap dan moet parameter 60 voor deze modules op stand 03 staan, maar voor OpenTherm dan weer op 02 |:(
Er is ook een 0-10Volt Modul T2B (AA00010U) geleverd, maar die heeft de Atag installateur niet geplaatst want dat kende hij niet :/ tja, ik ook niet.

Mensen ervaring met een slimme thermostaat op een Atag Q-serie ketel?
Als ik dit lees vraag ik me af of er geen eenvoudigere thermostaat bestaat... Gewoon 1 met twee draadjes, wat wifi en simpele app (en vooral die het doet) heeft meer mijn voorkeur 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MClaeys
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 14:39
2 draadjes aan een thermostaat is geen garantie dat het eenvoudig is, zowel de Atag MadqBrain als de Honeywell is 2 draadjes (is dat niet met alle thermostaten?). De parameters op de ketel en aansluitingen daarop daarentegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 22:15

2d0

Ik overweeg mijn paar dagen oude etwist te vervangen door een tado. Volgens de instructies is het monteren van een tado niet zo lastig. Enige wat ik graag wil weten hoe je de etwist kan verwijderen. Is het een klik systeem op de wandplaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

2d0 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:58:
Ik overweeg mijn paar dagen oude etwist te vervangen door een tado. Volgens de instructies is het monteren van een tado niet zo lastig. Enige wat ik graag wil weten hoe je de etwist kan verwijderen. Is het een klik systeem op de wandplaat?
Ja, aan de onderkant trekken.

Wat biedt de Tado dat de etwist niet heeft?
(Intergratie met bv apple homekit vermoed ik?)

[ Voor 5% gewijzigd door hjs op 22-12-2017 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

hjs schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:47:
[...]

Ja, aan de onderkant trekken.

Wat biedt de Tado dat de etwist niet heeft?
Geofencing en zone verwarming wat ik nodig heb voor meerdere kamers. En hopelijk een betere app om tijdschema's in te stellen.
Van die remeha app word ik niet blij. Daarnaast is er geen ifttt, homekit of google assistant intergratie naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

2d0 schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 07:50:
[...]

Van die remeha app word ik niet blij.
Nee, die is niet echt gebruiksvriendelijk en nogal traag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0

2d0

Ik wil mijn nieuwe tado installeren. Via my.tado kan ik alleen een wifi versie kiezen van de etwist, dus ik weet even niet welke draad de com draad is en welke draad de no draad van de thermostaat. Ik zie 2 draden. Wie weet welke draad waar voor is?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1712/351828/jbakAsdG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
@2d0 Opentherm is niet polariteit gevoelig.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
swiebert schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:04:
[...]

Als ik dit lees vraag ik me af of er geen eenvoudigere thermostaat bestaat... Gewoon 1 met twee draadjes, wat wifi en simpele app (en vooral die het doet) heeft meer mijn voorkeur 8)7
Die is er, de Remeha eTwist.. opentherm en on/off. Ik heb er een en ben meer dan tevreden.
Wel de remote app en de wifi, niet het cloud gedoe. Jullie hebben wel gelijk. De app is wat traag, instellen gaat niet heel makkelijk. Maar hoe vaak doe je dat!

[ Voor 10% gewijzigd door frk123 op 23-12-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
Raymond P schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 19:53:
@2d0 Opentherm is niet polariteit gevoelig.
eTwist op zich is geen opentherm. De gateway die er aan hangt maakt hem opentherm. Heb je geen gateway, dan zit de gateway in je ketel ingebouwd. ( komt alleen voor bij remeha ketels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
frk123 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:24:
[...]

eTwist op zich is geen opentherm. De gateway die er aan hangt maakt hem opentherm. Heb je geen gateway, dan zit de gateway in je ketel ingebouwd. ( komt alleen voor bij remeha ketels)
Wil je gaan schakelen via on/off?
Zo ver ik mij herinner is de on/off op de Tado potentiaalvrij.

In beide gevallen zou het dus niet uitmaken welke kabel waarin gaat zolang je het juiste terminal paar gebruikt op de Tado.

- knip -

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52
Wie kan mij helpen met mijn nieuwe EvoHome Wifi.

1) Via welk menu kan ik vinden welke firmware ik heb. Ik heb volgens mij alles bekeken maar vindt niets.

2) Ik heb een OTGW (nieuwste van nodo) om gegevens uit te lezen over de CV ketel. Sinds ik de EvoHome heb staan de room temperature en room setpoint vast op 20 graden. Hebben andere mensen deze combinatie en werkt het daar wel?

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@Mich Volgens mij kun je helemaal geen gegevens uitlezen over de ketel.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 20:33
NIMIC schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:50:
@Mich Volgens mij kun je helemaal geen gegevens uitlezen over de ketel.
Dat kan wel degelijk. Kijk b.v. naar mijn brander starts:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2088ilc.png

Ik lees ook de CV aanvoer, CV retour, modulatiegraad en setpoint uit.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:18
Mich schreef op donderdag 28 december 2017 @ 14:37:
Wie kan mij helpen met mijn nieuwe EvoHome Wifi.

1) Via welk menu kan ik vinden welke firmware ik heb. Ik heb volgens mij alles bekeken maar vindt niets.
Settings en dan een long press op instellingen. Mijne draai nu app 01.00.07.01, Wi-Fi 01.00.06.10 (net eens gecheckt), waren ooit beiden 01.00.01.00, toch al wat updates gehad dus.
2) Ik heb een OTGW (nieuwste van nodo) om gegevens uit te lezen over de CV ketel. Sinds ik de EvoHome heb staan de room temperature en room setpoint vast op 20 graden. Hebben andere mensen deze combinatie en werkt het daar wel?
De evohome per room settings etc lees ik uit via hun API interface (https://tccna.honeywell.com/WebAPI/), heb alleen geen info over bijv. burner on. Wilde ik ooit nog eens induiken, maarja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 12:48
lochtejans schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:04:
Wat zijn jullie ervaringen met de Nefit ModuLine Easy?
Is een upgrade van een Nefit ModuLine 300 naar de Nefit Easy de moeite waard?
Ik heb de overstap gemaakt en voor mij is het echt een upgrade. Maar dat komt voornamelijk door mijn leefsituatie. Ik kom op zeer onregelmatige tijden thuis waardoor een standaards schema niet voor mij werkt.

Ik heb de easy ingesteld op stappen van 0.1 graad i.p.v. 0,5 hierdoor moduleert hij beter waardoor ik effectief zuiniger stook. Wel heb ik het gevoel dat de easy iets kouder afgesteld is dan de moduline 300. Maar dat kan ik niet met feiten onderbouwen. maar 19 op de moduline voelde warmer dan 19 op de easy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
JPDeckers schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:37:
[...]

Settings en dan een long press op instellingen. Mijne draai nu app 01.00.07.01, Wi-Fi 01.00.06.10 (net eens gecheckt), waren ooit beiden 01.00.01.00, toch al wat updates gehad dus.

[...]

De evohome per room settings etc lees ik uit via hun API interface (https://tccna.honeywell.com/WebAPI/), heb alleen geen info over bijv. burner on. Wilde ik ooit nog eens induiken, maarja...
Thanks. De long press was erg long :)
Ik zit op versie 2.00.11.21 en de wifi op 2.00.11.00

Zal is naar die api kijken. Helaas bem je dan wel afhankelijk van internet.

Kijk eens in het topic over de opentherm gateway. Dan kan je die info uitlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 14:35
Ik heb Evohome met een by-pass. Hoe bepaal je hoe ver die open moet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
JPDeckers schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:37:
[...]

[...]

Interessant. Kun je me zeggen hoe en waarmee dat werkt? Ik zie bijvoorbeeld "Please insert the Application ID You received from Honeywell and click the Log In button". Hoe kom je bijvoorbeeld aan een application ID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
PLAE schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:11:
Ik heb Evohome met een by-pass. Hoe bepaal je hoe ver die open moet staan?
Als je daarvoor een avdo hebt, kan deze voor twee doeleinden gebruikt worden:
- stromingsgeluid beperken, hiervoor moet de avdo op 0,2 tot 0,3 bar worden ingesteld.

- doorstroming bij foute aansturing (de kranen staan dicht, maar de CV gaat stoken) Hiervoor kan de avdo op 0,5 bar worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deman.nl
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 17:55
sweetdude schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:57:
[...]

Ik heb de overstap gemaakt en voor mij is het echt een upgrade. Maar dat komt voornamelijk door mijn leefsituatie. Ik kom op zeer onregelmatige tijden thuis waardoor een standaards schema niet voor mij werkt.

Ik heb de easy ingesteld op stappen van 0.1 graad i.p.v. 0,5 hierdoor moduleert hij beter waardoor ik effectief zuiniger stook. Wel heb ik het gevoel dat de easy iets kouder afgesteld is dan de moduline 300. Maar dat kan ik niet met feiten onderbouwen. maar 19 op de moduline voelde warmer dan 19 op de easy.
Ze meten wel alle twee het zelfde qua temperatuur? Of te wel, indien de ruimte 19C is, wordt dit door beide ook zo gemeten? Indien niet, er zit een optie in de Easy om een offset te geven qua gemeten tempertuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mijn thermosmart is overleden, en nu wil ik overstappen op een evohome.
Maar om er een multizone systeem van te maken moet ik een paar aanpassingen doen, en daar heb ik pas van de zomer tijd voor/zin in.

Ik heb een paar vragen.

Kan ik een evo home als single zone systeem gebruiken, en dan later ombouwen naar multizone?
Moet ik dan bij aanschaf nog ergens rekening mee houden?

Verder ben ik aan het zoeken hoe hij zijn voeding gaat krijgen. Nu zit mijn huidige thermosstaat bedraad aangesloten, maar dit is niet echt met 2x 2,5mm^2 (2x0,8mm^2). Nu moet dit 2x1,0mm^2 zijn, maar in mijn jaren 70 huis krijg ik met geen mogelijkheid beweging in die kabel, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 17:15
ik heb vandaag de EQ-3 Max Cube en 4 thermostaat koppen aangesloten. 3 kamers (stadsverwarming) worden via de Max Cube aangestuurd. Installeren was een fluitje van een cent. Het koppelen van de thermostaten aan de Cube ging snel. Ik heb nu ook de app geinstalleerd. Tot nu toe valt het allemaal reuze mee. ff aankijken hoe dit zich gaat ontwikkelen in de praktijk. Ik heb daarnaast Xiaomi temperature sensoren in de kamers, om de daadwerkelijke temperaturen te verkrijgen. via de EQ-Max thermostaat koppen kun je alleen de gewenste temperatuur zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 14:35
bert pit schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:03:
[...]

Als je daarvoor een avdo hebt, kan deze voor twee doeleinden gebruikt worden:
- stromingsgeluid beperken, hiervoor moet de avdo op 0,2 tot 0,3 bar worden ingesteld.

- doorstroming bij foute aansturing (de kranen staan dicht, maar de CV gaat stoken) Hiervoor kan de avdo op 0,5 bar worden gezet.
Dank voor je reactie. Hij is voor doorstroming. Maar is 0,5 dan hetzelfde als 5 op de teller? Wat is 0-5 en hoe bepaal je wat de juiste sterkte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:18
bert pit schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:26:
[...]
Interessant. Kun je me zeggen hoe en waarmee dat werkt? Ik zie bijvoorbeeld "Please insert the Application ID You received from Honeywell and click the Log In button". Hoe kom je bijvoorbeeld aan een application ID?
Voor ApplicationID moet je die van de app nemen, en inloggen met je eigen account gegevens van de EvoHome app. Google is your friend voor precieze ID ;)

Draaide voorheen op alarmnet, tegenwoordig op tcnna, je kan setpoints en actuele temp uitlezen, niet heel veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
PLAE schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:05:
[...]

Dank voor je reactie. Hij is voor doorstroming. Maar is 0,5 dan hetzelfde als 5 op de teller? Wat is 0-5 en hoe bepaal je wat de juiste sterkte is.
Ik vrees dat je dat uit de handleiding van jouw specifieke type advo moet halen. Zelf heb ik het op basis van trial and error gedaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niwresixel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-10 21:51
Het staat me bij dat ik ooit eens ergens heb gelezen dat het mogelijk is om de Nefit Easy te voorzien van andere software waarna deze als home control panel (Domoticz dashboard bijvoorbeeld) als remote desktop scherm voor een Raspberry Pi kan dienen. Helaas kan ik hier nergens meer iets over vinden.

Kan iemand hier iets over vertellen? Of heb ik het mis en dien ik een extra touchscreen aan te schaffen en plaatsen voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
cville schreef op donderdag 28 december 2017 @ 17:09:
[...]

Dat kan wel degelijk. Kijk b.v. naar mijn brander starts:

Ik lees ook de CV aanvoer, CV retour, modulatiegraad en setpoint uit.
Ik bedoelde eigenlijk dat dit niet kan via de EvoHome WIFI module.
Ik neem aan dat je een ander apparaat gebruikt om de ketel uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 20:33
NIMIC schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:08:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat dit niet kan via de EvoHome WIFI module.
Ik neem aan dat je een ander apparaat gebruikt om de ketel uit te lezen.
Zo had ik het niet begrepen. Ik lees uit met OTGW --> MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana. De eerste draait op een Raspberry Pi en de rest op een Intel NUC.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:21
Zijn er meer mensen met problemen bij de Nefit Easy, heb op dit moment geen verbinding.

Wel met de ketel en ook wifi, alleen de verbinding naar de server ligt eruit.

Hoop dat ze het snel weer verhelpen..

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb altijd begrepen dat Nefit Easy niet met een (fabrikanten)server werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansK3300
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-02-2024
Ongeveer vanaf 13:50 ligt de verbinding eruit. Dit is voor mij de eerste keer dat de verbinding eruit ligt.

Er is een storings melding bij nefit:
https://www.nefit.nl/cons...ingen_1/actuele_meldingen

[ Voor 37% gewijzigd door HansK3300 op 12-01-2018 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:21
HansK3300 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:32:
Ongeveer vanaf 13:50 ligt de verbinding eruit. Dit is voor mij de eerste keer dat de verbinding eruit ligt.

Ah, die website zocht ik dus.. Kon het even niet zo snel vinden of ik de enige was.

Vorig jaar ook één keer dat de server van Nefit problemen gaf maar was toen redelijk snel opgelost.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

HansK3300 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 16:32:

Ik heb wel vaker een melding op de thermostaat gezien dat er geen verbinding was met de server, maar nu laat deze geen melding zien, hoewel de thermostaat van "buiten" niet bereikbaar is?

Edit: zoals vandaag weer eens het geval was. Geen verbinding met de server melding op het scherm.

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 18-01-2018 20:47 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Kan iemand mij het gedrag van de honeywell evohome uitleggen. Onderstaande afbeelding laat het gedrag van mijn ketel over een tijdbestek van 30 min zien. Het setpoint en room temp kloppen niet want dit staat altijd op 20. Ik snap niet waarom hij in een half uur 6x start en stopt. In de instelling van de evohome staat het aantal start/stops ook maar op 3 ingesteld. Het gaat hier om vloerverwarming. Kan het zijn dat de kamer bijna op temperatuur is (temp is 20.5 en setpoint is 21) ?

Het lijkt me dat dit nou niet zo heel efficiënt en gewenst is telkens het water weer opnieuw op te warmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZeRkP5y6AyfREVLkKVTC81V5/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
Mich schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:30:
Kan iemand mij het gedrag van de honeywell evohome uitleggen. Onderstaande afbeelding laat het gedrag van mijn ketel over een tijdbestek van 30 min zien. Het setpoint en room temp kloppen niet want dit staat altijd op 20. Ik snap niet waarom hij in een half uur 6x start en stopt. In de instelling van de evohome staat het aantal start/stops ook maar op 3 ingesteld. Het gaat hier om vloerverwarming. Kan het zijn dat de kamer bijna op temperatuur is (temp is 20.5 en setpoint is 21) ?

Het lijkt me dat dit nou niet zo heel efficiënt en gewenst is telkens het water weer opnieuw op te warmen.

[afbeelding]
Het is me niet helemaal duidelijk wat voor regelgedrag je gebruikt: Opentherm of aan/uit. In de bijlage zie ik namelijk Opentherm staan, maar je hebt het zelf over een instelling op de Evotouch die op 6 X aan uit staat.

Stook je Opentherm en heb je een zoneklep of een zoneregelaar, dan is de kans groot dat het niet optimaal werkt.

In de evotouch worden alle warmtevragen vanuit de zones verzameld waarbij de maximalewaarde wordt gebruikt voor de ketelsturing.De ketelsturing kan aan/uit sturing of OpenTherm uitgevoerd worden; bij aan/uit sturing wordt de ketel aan- of uitgeschakeld, via OpenTherm wordt de gewenste aanvoerwatertemperatuur naar de ketel gestuurd.Een zoneklep binnen een evohome configuratie kan uitsluitend open/dicht aangestuurd worden.Wanneer er warmtevraag is in deze zone zal het regelgedrag hetzelfde zijn als een aan/uitthermostaat.

Het combineren van één of meerdere zonekleppen en een OpenTherm ketelsturing kan totgevolg hebben dat de zonekleppen dicht staan terwijl de ketel op een constanteaanvoerwatertemperatuur regelt. Uit bovenstaande beschrijving volgt dat bij het toepassen van één of meer zonekleppen voor de regeling van één of meer zones het aanbevolen is om ook voor de ketelsturing een aan/uitsturing toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
bert pit schreef op zondag 14 januari 2018 @ 17:26:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk wat voor regelgedrag je gebruikt: Opentherm of aan/uit. In de bijlage zie ik namelijk Opentherm staan, maar je hebt het zelf over een instelling op de Evotouch die op 6 X aan uit staat.

Stook je Opentherm en heb je een zoneklep of een zoneregelaar, dan is de kans groot dat het niet optimaal werkt.

In de evotouch worden alle warmtevragen vanuit de zones verzameld waarbij de maximalewaarde wordt gebruikt voor de ketelsturing.De ketelsturing kan aan/uit sturing of OpenTherm uitgevoerd worden; bij aan/uit sturing wordt de ketel aan- of uitgeschakeld, via OpenTherm wordt de gewenste aanvoerwatertemperatuur naar de ketel gestuurd.Een zoneklep binnen een evohome configuratie kan uitsluitend open/dicht aangestuurd worden.Wanneer er warmtevraag is in deze zone zal het regelgedrag hetzelfde zijn als een aan/uitthermostaat.

Het combineren van één of meerdere zonekleppen en een OpenTherm ketelsturing kan totgevolg hebben dat de zonekleppen dicht staan terwijl de ketel op een constanteaanvoerwatertemperatuur regelt. Uit bovenstaande beschrijving volgt dat bij het toepassen van één of meer zonekleppen voor de regeling van één of meer zones het aanbevolen is om ook voor de ketelsturing een aan/uitsturing toe te passen.
Hoi, Thanks voor je antwoord en sorry voor de missende info.

Ik gebruikt een evohome met hieraan verbonden een HCE80 zoneregelaar. De evohome werkt met opentherm. Ik heb 4 zones en was maar met 1 zone aan het opwarmen. De overige zones staan op 15 graden. Alle zones staan ingesteld als type vloerverwarming.

Op de evohome zit een instelling "aantal schakelingen per uur" en dit gaat volgens mij alleen voor aan/uit bediening want ik zie hier geen toepassing voor als je moduleerd (ook al kan de cv dan ook wel helemaal uit gezet worden).

Wat me verder opviel vandaag is dat ondanks de kamer op temperatuur was dit gedrag uit de afbeelding nog een tijd (zeker een uur) doorging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Mich schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:04:
[...]

Hoi, Thanks voor je antwoord en sorry voor de missende info.

Ik gebruikt een evohome met hieraan verbonden een HCE80 zoneregelaar. De evohome werkt met opentherm. Ik heb 4 zones en was maar met 1 zone aan het opwarmen. De overige zones staan op 15 graden. Alle zones staan ingesteld als type vloerverwarming.

Op de evohome zit een instelling "aantal schakelingen per uur" en dit gaat volgens mij alleen voor aan/uit bediening want ik zie hier geen toepassing voor als je moduleerd (ook al kan de cv dan ook wel helemaal uit gezet worden).

Wat me verder opviel vandaag is dat ondanks de kamer op temperatuur was dit gedrag uit de afbeelding nog een tijd (zeker een uur) doorging.
Met jouw setup kun je beter op aan/uit gaan stoken. De HCT80 is ook aan/uit. Je stookt nu niet efficient, omdat er nog gestookt wordt als de zone al dicht staat. Als je een BDR91 installeert aan de ketel in plaats van de huidige module, is het opgelost. Geeft het wel een paar dagen om het zelflerende effect te produceren.

Heb je een beetje moderne ketel dan moduleert deze zelf op basis van de retour temperatuur. Lekker zuinig dus en in dit geval beter dan Opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Mich Aantal schakelingen per uur is voor de lowload regeling, lees op temperatuur houden. Met vloerverwarming zou die niet meer dan 3x per uur moeten zijn omdat vloerverwarming een traag systeem is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2018 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
bert pit schreef op zondag 14 januari 2018 @ 18:34:
[...]

Met jouw setup kun je beter op aan/uit gaan stoken. De HCT80 is ook aan/uit. Je stookt nu niet efficient, omdat er nog gestookt wordt als de zone al dicht staat. Als je een BDR91 installeert aan de ketel in plaats van de huidige module, is het opgelost. Geeft het wel een paar dagen om het zelflerende effect te produceren.

Heb je een beetje moderne ketel dan moduleert deze zelf op basis van de retour temperatuur. Lekker zuinig dus en in dit geval beter dan Opentherm.
Hmm maar de Evohome bepaalt toch wanneer er wordt gestookt en de evohome bepaalt toch ook wanneer de HCE80 de zones in en uitstuurt. De zone(s) moeten gewoon open gestuurd worden tot deze op temperatuur is (ook al weet ik al uit waarnemingen dat dit inderdaad niet gebeurt).

Wanneer zou je dan wel opentherm kunnen gebruiken? Alleen als je zonder zones werkt?

[edit]
Ik zit me af te vragen waarom de evohome soms de zones uitstuurt wanneer de ketel nog stookt. Zou je dit kunnen uitleggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Mich op 14-01-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Mich schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:30:

[afbeelding]
Ik vermoed dat de warmteafgifte niet optimaal is en de ketel aan het pendelen is. Dit komt dan omdat de retourtemperatuur te snel stijgt en richting de aanvoertemperatuur gaat.
Ook zou het kunnen komen dat het minimaal ketelvermogen te hoog is om de lage gevraagde temperatuur te geven. De ketel gaat dan ook pendelen. Op zich niet schokkend, maar niet op z'n efficiëntst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Mich schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:39:
[...]

Hmm maar de Evohome bepaalt toch wanneer er wordt gestookt en de evohome bepaalt toch ook wanneer de HCE80 de zones in en uitstuurt. De zone(s) moeten gewoon open gestuurd worden tot deze op temperatuur is (ook al weet ik al uit waarnemingen dat dit inderdaad niet gebeurt).

Wanneer zou je dan wel opentherm kunnen gebruiken? Alleen als je zonder zones werkt?

[edit]
Ik zit me af te vragen waarom de evohome soms de zones uitstuurt wanneer de ketel nog stookt. Zou je dit kunnen uitleggen?
Ik kan het niet exact uitleggen maar baseer me op een advies van Honeywell. Zij zijn de bedenkers van het Opentherm protocol, dus weten wat er wel en niet kan. Klepsturing zit niet in het protocol. Wat er gebeurt als je OT gebruikt is ongeveer als volgt:
- de thermostaat berekent dat er water van 70C nodig is om de kamer in een uur een graad extra te verwarmen
- OT rekent het om naar een lagere temperatuur gedurende een langere tijd bijvoorbeeld aanvoer van 50 graden gedurende anderhalf uur. Dit stookt efficiënter in het hoog rendement gebied.
- vervolgens wordt de klep of zone na een uur dicht gestuurd, maar blijft de CV nog een half uur stoken. dat is natuurlijk inefficiënt.

Vraag me niet waarom het zo is ontworpen en waarom het bij de HR92's wel kan is mij ook een raadsel.

Hier nog een keer de volledige uitleg van Honeywell: https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

bert pit schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:36:
[...]

Ik kan het niet exact uitleggen maar baseer me op een advies van Honeywell. Zij zijn de bedenkers van het Opentherm protocol, dus weten wat er wel en niet kan. Klepsturing zit niet in het protocol. Wat er gebeurt als je OT gebruikt is ongeveer als volgt:
- de thermostaat berekent dat er water van 70C nodig is om de kamer in een uur een graad extra te verwarmen
- OT rekent het om naar een lagere temperatuur gedurende een langere tijd bijvoorbeeld aanvoer van 50 graden gedurende anderhalf uur. Dit stookt efficiënter in het hoog rendement gebied.
- vervolgens wordt de klep of zone na een uur dicht gestuurd, maar blijft de CV nog een half uur stoken. dat is natuurlijk inefficiënt.

Vraag me niet waarom het zo is ontworpen en waarom het bij de HR92's wel kan is mij ook een raadsel.

Hier nog een keer de volledige uitleg van Honeywell: https://nl.scribd.com/doc/114043217/Evohome-TT-1120-01
Stap 2 is er niet, maar maakt verder voor je beschrijving niet uit.
Het is een ontwerp- danwel softwarefout/beperking van Honeywell dat het niet kan. Andere thermostaatsystemen kunnen hier prima mee omgaan, en het is naar mijn mening dat ook relatief eenvoudig te verhelpen (temperatuurvraag direct naar beneden gooien heeft bijna hetzelfde effect als 'uit' bij een aan/uit regeling).
Dat ze dit zo laten zitten en niet op een fatsoenlijke manier fixen kan ik echt niet bij.

Overigens denk ik is het niet zomaar te zeggen dat dit probleem speelt bij @Mich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
EddoH schreef op zondag 14 januari 2018 @ 22:07:
[...]

Andere thermostaatsystemen kunnen hier prima mee omgaan,
Noem jij eens een zoneverwarmingssysteem dat dit wel kan?

Wat ik het vreemde vind, is dat het bij de HR92 knoppen voor radiatoren prima werkt. Daar wordt de knop geknepen of geopend of dichtgezet volgens opentherm. Uitsluitend bij de vloerverwarmingsmodule of bij een zoneklep werkt het niet.

Nu heb ik geen probleem met een aan/uit regeling. Je moet er vooral voor zorgen dat je warmte niet de schoorsteen uitvliegt en dat je ketel in het HR gedeelte blijft stoken. Mijn overgang van OT naar aan/uit in combinatie met zoneverwarming heeft een aanzienlijke besparing opgeleverd omdat er nu geen ruimtes meer onnodig lang verwarmd worden.

Edit. Ik probeer me voor te stellen waarom OT niet wordt ondersteund voor klepsturing en vloerverwarming.
Voor vloerverwarming maakt het niet uit of je OT of aan/uit stookt qua efficiëntie. En zonekleppen zijn in eerste instantie ontworpen voor stadsverwarming (is ook aan/uit). Echter omdat het een no brainer is voor de meeste mensen om te kiezen voor OT zou het netjes zijn om dit aan te passen.

[ Voor 19% gewijzigd door bert pit op 14-01-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Als ik inlog op de mytotalconnectcomfort.com van honywell dan zie 6 zones waarvan de 6e geen naam heeft. Op mijn evohome hier thuis heb ik toch echt maar 5 zones. Anderen ook een extra zone?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g2mwdInBcSwma8RWrocGLcfR/thumb.jpg

@bert pit Ik snap het ook niet hoor. Er is voor de Evohome wifi een nieuwe firmware, misschien dat daar nog iets in is veranderd (ik heb hem nog niet binnen gehad)

[ Voor 19% gewijzigd door Mich op 18-01-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Mich schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 19:21:
Als ik inlog op de mytotalconnectcomfort.com van honywell dan zie 6 zones waarvan de 6e geen naam heeft. Op mijn evohome hier thuis heb ik toch echt maar 5 zones. Anderen ook een extra zone?
Hier geen extra zone op mijn totalconnect. Ik heb 8 zone's die staan er allemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Ik heb onlangs het Evohome systeem geïnstalleerd. In mijn woonkamer heb ik 2 radiatoren staan. Door wie laat ik het best de temperatuur meten. De radiator knop of het bedienpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
michelk31 schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 21:31:
Ik heb onlangs het Evohome systeem geïnstalleerd. In mijn woonkamer heb ik 2 radiatoren staan. Door wie laat ik het best de temperatuur meten. De radiator knop of het bedienpaneel?
Als het één zone is: het bedien paneel. Deze meet de ruimte temperatuur en heeft minder last van de eventuele warme luchtstroom rond de thermostaatknop. Je kunt de temperatuur op het bedienpaneel kalibreren. Plaats hem op de juiste hoogte en niet tegen een koude wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 07:56
Wij hebben een Ferolli Agpo Bluesense CV-Ketel.
Vandaag is er een monteur bij geweest omdat ons tapwater niet hoger gaat dan 55 graden en dit normaal gesproken tot 65 graden moet kunnen.

Wellicht is het mogelijk dat de printplaat (is niet met zekerheid te zeggen) kapot zou kunnen zijn gegaan door onze iSense thermostaat die ik gebruik.

Als het probleem opgelost is door een nieuwe printplaat wil ik eigenlijk de iSense niet aansluiten omdat we mogelijk weer het probleem krijgen.

Het is nu even het verhaal van het is mogelijk of als dan ..

Maar goed we vinden het wel handig dat de thermostaat geprogrammeerd kan worden.
Weet iemand welke programmeerbare/slimme thermostaat wel goed werken met de Ferroli samen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 08:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Sinds vandaag een nieuwe Nefit trendline ketel met Nefit Easy thermostaat.

Wat opvalt is dat je de aanwezigheid detectie niet kunt combineren met het programma. Terwijl mij dat juist het meest logisch lijkt: programma volgen tenzij ik niet thuis ben.

Nu kun je bij aanwezigheiddetectie alleen een comfort temperatuur instellen waarbij je geen onderscheid kunt maken tussen overdag en avond?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Het programma wordt gewoon tijdelijk onderbroken als je afwezig bent en schakelt naar een andere temperatuur, programma blijft de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 08:46

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Nee dus, zodra je aanwezigheiddetectie aanzet is er geen volledig programma meer. Enig wat je nog kunt instellen is comforttemperatuur (=bij aanwezigheid), een afwezigheid temperatuur en een nacht temperatuur.

Je kunt niet meer zoals hij het volledige programma een onderscheid maken tussen overdag en avond, logischerwijs wil je het savonds warmer hebben dan overdag.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
had overdag en s'avonds zelfde temperatuur

[ Voor 62% gewijzigd door martenjw op 31-01-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
MdO82 schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 17:52:
Wij hebben een Ferolli Agpo Bluesense CV-Ketel.
Vandaag is er een monteur bij geweest omdat ons tapwater niet hoger gaat dan 55 graden en dit normaal gesproken tot 65 graden moet kunnen.

Wellicht is het mogelijk dat de printplaat (is niet met zekerheid te zeggen) kapot zou kunnen zijn gegaan door onze iSense thermostaat die ik gebruik.

Als het probleem opgelost is door een nieuwe printplaat wil ik eigenlijk de iSense niet aansluiten omdat we mogelijk weer het probleem krijgen.

Het is nu even het verhaal van het is mogelijk of als dan ..

Maar goed we vinden het wel handig dat de thermostaat geprogrammeerd kan worden.
Weet iemand welke programmeerbare/slimme thermostaat wel goed werken met de Ferroli samen ?
De iSense is een uitstekende thermostaat.
Let op dat je niet opgelicht wordt. Ik heb nooit eerder gehoord dat een printplaat kapot gaat van het aansluiten van een thermostaat. Niets is onmogelijk natuurlijk, maar de iSense is een tweedraads thermostaat die je niet verkeerd om kunt aansluiten en voldoet aan alle standaarden.

Ik weet dat in de UK "monteurs" vaak hun aansteker bij de printplaat houden en dan de zwarte vlek al kortsluiting bestempelen. "gelukkig heb ik er nog eentje in de auto mevrouwtje" waarna hij jouw goed werkende printplaat terugplaatst en een instellinkje verandert waarna alles weer goed werkt. 600 Euro verder "kan hij weer jaren mee". :|

Mag hopen dat dat hier niet gebeurt.

Op het forum van klusidee zitten goede vaklui en storingsmonteurs op CV gebied. Steek daar je licht eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 20:35

HSL

Volgens Honeywell werkt hun HCE20 alleen met honeywell opentherm thermostaten, heeft iemand wel eens geprobeerd of dit ook met andere opentherm thermostaten werkt?

Ik heb de loodgieter in onze jaren 60 woning de CV-ketel laten vervangen en verplaatsen en daarbij zijn alle leidingen onder het huis vervangen en zijn er zone kleppen ingebouwd. Op dit moment werkt het nog met één grote zone. Heb eerst een netatmo thermostaat gebruikt, maar sinds vorige maand overgestapt op een nest die via opentherm draait. Ideaal want the ketel staat nu minder hard te loeien en ik zie dat we ook wat minder verbruiken.

Nu wil ik de zone's in gebruik gaan nemen door nog 3 nests op te hangen icm een controller en stelmotoren, maar wil ze eigenlijk niet als aan/uit gaan gebruiken. Dus zat te kijken of ik een HCE20 zou kunnen gebruiken met de Nests. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Er zijn toch gewoon thermostaten die met zones werken? Vier nesten klinkt nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

Ja en nee, t enige alternatief is evohome, maar dat ziet er niet uit.

Alle andere opties maken meestal gebruik van slimme radiatorknoppen, dat is ook niet fraai en wat mij betreft is een thermostaat recht naast je verwarming niet heel ideaal. En dan heb zou ik nu al 12 knoppen nodig hebben die op de helft van de radiatoren niet zouden passen zonder aanpassingen.

Daarom heb ik gekozen voor een kleppensysteem in de leidingen, dan hang je in iedere zone een thermostaat en communiceert dan met de ketel en de klep (in t geval van de nest doet de heatlink dat).

4 nesten klinkt misschien als veel, maar zal bij iedere zone toch een eigen thermostaat nodig hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
HSL schreef op zondag 11 februari 2018 @ 22:33:
Volgens Honeywell werkt hun HCE20 alleen met honeywell opentherm thermostaten, heeft iemand wel eens geprobeerd of dit ook met andere opentherm thermostaten werkt?

Ik heb de loodgieter in onze jaren 60 woning de CV-ketel laten vervangen en verplaatsen en daarbij zijn alle leidingen onder het huis vervangen en zijn er zone kleppen ingebouwd. Op dit moment werkt het nog met één grote zone. Heb eerst een netatmo thermostaat gebruikt, maar sinds vorige maand overgestapt op een nest die via opentherm draait. Ideaal want the ketel staat nu minder hard te loeien en ik zie dat we ook wat minder verbruiken.

Nu wil ik de zone's in gebruik gaan nemen door nog 3 nests op te hangen icm een controller en stelmotoren, maar wil ze eigenlijk niet als aan/uit gaan gebruiken. Dus zat te kijken of ik een HCE20 zou kunnen gebruiken met de Nests. :)
Hou er rekening mee dat er in het OT protocol geen klepsturing zit. Zodra je met zones gaat werken, kun je beter overstappen op aan/uit. Zie een paar posts hierboven de uitleg. Ik kan dus ook niet begrijpen hoe de HCE20 dat doet in de OT versie. Laat je hierover even goed voorlichten door een specialist.

Een beetje moderne ketel moduleert vanzelf op basis van de aanvoer en retour temperatuur en staat dus niet te loeien. Wel zul je (als je met zones gaat werken) stromingsgeluiden in je buizen gaan krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 12-02-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

bert pit schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:23:
[...]
Ik kan dus ook niet begrijpen hoe de HCE20 dat doet in de OT versie.
Ik denk dat die zichzelf voordoet als ketel voor iedere zone en vervolgens telt hij de warmtevraag bijelkaar op en geeft dat als thermostaat door aan de cv. Heb de vraag bij Honeywell uitstaan. :)
[...]
Een beetje moderne ketel moduleert vanzelf op basis van de aanvoer en retour temperatuur en staat dus niet te loeien. Wel zul je (als je met zones gaat werken) stromingsgeluiden in je buizen gaan krijgen.
Ik heb een gloednieuwe atag q42c, hij moduleert wel, maar met name ‘s nachts hoor je hem duidelijk aanslaan. Sinds ik de opentherm thermostaat heb staat hij vaker aan, maar hij staat wel veel zachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
HSL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat die zichzelf voordoet als ketel voor iedere zone en vervolgens telt hij de warmtevraag bijelkaar op en geeft dat als thermostaat door aan de cv. Heb de vraag bij Honeywell uitstaan. :)

[...]

Ik heb een gloednieuwe atag q42c, hij moduleert wel, maar met name ‘s nachts hoor je hem duidelijk aanslaan. Sinds ik de opentherm thermostaat heb staat hij vaker aan, maar hij staat wel veel zachter.
Ik had die ervaring ook met mijn remeha calenta 40C. Tot het moment dat ik zoneverwarming nam. Ideaal concept alleen de volgende ketel moet nog een kleiner vermogen hebben en met name de pomp moet kleiner. Alles staat al op het laagste vermogen afgeregeld, maar zelfs op het laagste pompvermogen hoor je duidelijk stroomgeluid in de leidingen als er één zone open staat. Staan er meerdere zones open dan hoor je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL

HSL

HSL schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:40:
[...]
Heb de vraag bij Honeywell uitstaan. :)
U had telefonisch de vraag of iedere OpenTherm thermostaat (ook van andere merken) samen kan werken met de HCE20.
Het is niet mogelijk om met andere merken OpenTherm thermostaten een HCE20 te regelen, vooralsnog is hier niet mee getest. Het staat u vrij om dit te proberen, echter bij eventuele schade zal de garantie vervallen.
Kortom, het werkt wel, maar we willen er niet mee te koop lopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 17:16
Als ik mijn onlangs tweedehands overgenomen Nefit Easy thermostaat op mijn Intergas combiketel met OT wil aansluiten, dan heb ik zo'n Easy Connect Adapter nodig, zegt meneer Nefit.
Die zal er dan wel komen, maar wat gebeurt er als ik de thermostaatdraden van de Intergas gewoon aansluit op de Easy? Werken dan bepaalde functies niet? En zo ja, welke functies dan? De thermostaat zal er toch niet van defect raken? Ik vraag dit omdat ik de thermostaat zo vlak na aankoop even wil uitproberen. Of ie uberhaupt wel iets doet namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

[...]

Hou er rekening mee dat er in het OT protocol geen klepsturing zit. Zodra je met zones gaat werken, kun je beter overstappen op aan/uit. Zie een paar posts hierboven de uitleg. Ik kan dus ook niet begrijpen hoe de HCE20 dat doet in de OT versie. Laat je hierover even goed voorlichten door een specialist.

Ik zit zelf ook te kijken naar Honeywell, maar volgens de beschrijving werkt de EvoHome met OpenTherm én zones: https://www.coolblue.nl/p...ne-systeem-opentherm.html

Er is wel een aan/uit variant, maar die lijkt qua specs niet anders, behalve dan dat die zuiver aan/uit doet:
https://www.coolblue.nl/p...-single-zone-aan-uit.html

Of haal ik nu dingen door elkaar?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
unezra schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:15:
[...]

Ik zit zelf ook te kijken naar Honeywell, maar volgens de beschrijving werkt de EvoHome met OpenTherm én zones: https://www.coolblue.nl/p...ne-systeem-opentherm.html

Er is wel een aan/uit variant, maar die lijkt qua specs niet anders, behalve dan dat die zuiver aan/uit doet:
https://www.coolblue.nl/p...-single-zone-aan-uit.html

Of haal ik nu dingen door elkaar?
Dat klopt Evohome is vrij universeel en de aansturing van de CV ketel gebeurt met een ketelmodule. Die kun je zowel OT als aan/uit kopen. In de meeste gevallen is OT prima. Alleen in het geval dat je zonekleppen hebt dan moet je aan/uit nemen. Ook zijn er bepaalde ketels die beter met aan/uit werken dan met OT.

• unezra

unezra

bert pit schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:47:
[...]
Dat klopt Evohome is vrij universeel en de aansturing van de CV ketel gebeurt met een ketelmodule. Die kun je zowel OT als aan/uit kopen. In de meeste gevallen is OT prima. Alleen in het geval dat je zonekleppen hebt dan moet je aan/uit nemen. Ook zijn er bepaalde ketels die beter met aan/uit werken dan met OT.
Oh, dat gaat niet om radiatoren met slimme - centraal aangestuurde - radiatorkranen, maar om zone kleppen op andere plekken in het systeem?

• bert pit
unezra schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 06:21:
[...]

Oh, dat gaat niet om radiatoren met slimme - centraal aangestuurde - radiatorkranen, maar om zone kleppen op andere plekken in het systeem?
Inderdaad, de slimme radiatorknoppen werken met OT of met aan/uit, maar een component zoals een zoneklep niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bert pit schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:14:
[...]

Inderdaad, de slimme radiatorknoppen werken met OT of met aan/uit, maar een component zoals een zoneklep niet.
Hmmm.
Ik zit nog even te snuffelen en per toeval zie ik dit ding:

Honeywell Evohome HCE80 - Draadloze Vloerverwarmingsregelaar
https://www.bol.com/nl/p/...egelaar/9200000040695375/

Volgens specs is dat ook OpenTherm gestuurd. Dat zou het wel interessant maken. (We neigen naar vloerverwarming in 1 vertrek in huis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
unezra schreef op maandag 26 februari 2018 @ 13:32:
[...]

Hmmm.
Ik zit nog even te snuffelen en per toeval zie ik dit ding:

Honeywell Evohome HCE80 - Draadloze Vloerverwarmingsregelaar
https://www.bol.com/nl/p/...egelaar/9200000040695375/

Volgens specs is dat ook OpenTherm gestuurd. Dat zou het wel interessant maken. (We neigen naar vloerverwarming in 1 vertrek in huis.)
Bij mijn weten en volgens de specs van Honeysell is deze aan uit en kan door een BDR91 worden aangestuurd.
https://products.ecc.emea...f/mu2h0306-ge51r0914d.pdf

Voor één segment zou je ook kunnen kiezen voor het monteren van een HR92, maar vergeet niet om daar achter ook een thermostaateenheid te monteren. Honeywell beveelt dit overigens zelf niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Vraagje over de verschillende EQ-3 productgroepen. Max!, Homematic en Homematic IP. Welke daarvan zijn via Domoticz en/of Home Assistant aan te sturen en uit te lezen?

Mijn idee is een combinatie van een Atag One thermostaat voor de communicatie met de ketel (Ik heb een Atag i28C ketel), en apart slimme radiatorthermostaten (evt in combinatie met extra centraal in de kamer geplaatste temperatuursensoren/kamerthermostaten), zodat individuele ruimtes/zones apart verwarmd kunnen worden.

Ik wil dus de huidige temperatuur van een ruimte uit kunnen lezen, en de radiator-aanvoer kunnen sluiten, (eventueel afknijpen) of volledig openen via Home Assistant/Domoticz. Samen met gegevens als gewenste ruimtetemperatuur (en dus dT huidig/gewenst), buitentemperatuur, invallend zonlicht of niet, (evt windrichting en windkracht) en het aantal en type ruimtes een aanvoertemperatuur berekenen en communiceren naar de ketel via Home/Assistant/Domoticz en de Atag One.

Voor onderstaande een nieuw Topic aangemaakt:
dabachata in "Centrale Verwarming Zonering / Zoneverwarming"

Ondertussen verder gezocht en vind dit ook wel een leuke en heel erg goedkope oplossing: Thermo Electric Actuator aansturen middels een Sonoff via domotica.
https://community.openhab.org/t/any-trv-suggestions/36723/29

Alleen nog kijken of er geen opties zijn die in plaats van vol open of vol dicht ook tussenstanden hebben.. PWM Pulse width modulation hebben ze het over. Dat zou ideaal zijn :)
-> PWM versies blijken veel duurder, tegen de €40/€50 aan ipv €12 voor open/close. Maar de open/close versies verwarmen blijkbaar een soort wax welke uitzetten. Duurt zo'n drie minuten ofzo, afhankelijk van omgevingstemperatuur. Geen idee wat voor invloed t heeft op de levensduur van beide elementen, maar misschien kan je de sonoff steeds aan/uit schakelen en zo vijf standen creëren:

Stond 0: Altijd uit (Sonoff uit)
Stand 1: Sonoff afwisselend 45s aan en 135s uit.
Stand 2: Sonoff afwisselend 90s aan en 90s uit.
Stand 3: Sonoff afwisselend 135s aan en 45s uit.
Stand 4: Altijd aan (Sonoff continue aan)

[ Voor 37% gewijzigd door dabachata op 05-03-2018 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 22:05
rowicom schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:25:
Als ik mijn onlangs tweedehands overgenomen Nefit Easy thermostaat op mijn Intergas combiketel met OT wil aansluiten, dan heb ik zo'n Easy Connect Adapter nodig, zegt meneer Nefit.
Die zal er dan wel komen, maar wat gebeurt er als ik de thermostaatdraden van de Intergas gewoon aansluit op de Easy? Werken dan bepaalde functies niet? En zo ja, welke functies dan? De thermostaat zal er toch niet van defect raken? Ik vraag dit omdat ik de thermostaat zo vlak na aankoop even wil uitproberen. Of ie uberhaupt wel iets doet namelijk....
Nefit gebruikt een eigen protocol (geen open therm) dus de Easy zal niet kunnen praten met de Intergas zonder de adapter. Dus geen enkele functie werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 10-10 12:42
Een vraag voor de evohome gebruikers hier: ik ben aan het kijken of het een geschikt systeem is voor een vrij groot huis, waar ik tegen de maximaal aantal zones loop. Kort gezegd, een aantal gebieden (hallen en trappen) zou ik liever buiten evohome willen houden zodat ik meer ruimtes individueel kan bedienen. Nu zitten op die radiatoren momenteel thermostaatkranen. Als ik dat zo laat, dan gaan die meedraaien zodra er een ruimte warmte vraagt. Dit is denk ik geen probleem. Daarnaast: werken deze radiatoren dan ook indirect als shunt als de CV moet draaien maar alle ruimtes met evohome knoppen dichtgezet zijn door het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.niji
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 15:57
Goedendag,

Ik heb het topic terug gelezen tot +/- januari 2016 en wou even valideren wat jullie vinden van de setup die ik van plan ben aan te schaffen...

Doelen: comfort verbeteren en gas besparen

- Remeha Calenta CW4
- Honeywell Evo Home Opentherm
- 4 knoppen voor 4 zones
- 2 "domme" thermostaat knoppen voor de kleine radiatoren in de woonkamer en badkamer. (Naast slimme radiatorknop voor de woonkamer)
- 2x extra T87RF2025 voor de slaapkamer en zolder zones
- Danfoss dynamic valves voor het waterzijdig inregelen

Geen zonekleppen trouwens...

Nou zag ik wat opmerkingen dat er misschien een issue is tussen de evo home en de remeha?

Mis ik nog iets? Heeft het bijvoorbeeld nut om de oude radiatoren uit 1975 te vervangen door nieuwe? (Platte, enkele plaat radiatoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
DaCoTa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:06:
Een vraag voor de evohome gebruikers hier: ik ben aan het kijken of het een geschikt systeem is voor een vrij groot huis, waar ik tegen de maximaal aantal zones loop. Kort gezegd, een aantal gebieden (hallen en trappen) zou ik liever buiten evohome willen houden zodat ik meer ruimtes individueel kan bedienen. Nu zitten op die radiatoren momenteel thermostaatkranen. Als ik dat zo laat, dan gaan die meedraaien zodra er een ruimte warmte vraagt. Dit is denk ik geen probleem. Daarnaast: werken deze radiatoren dan ook indirect als shunt als de CV moet draaien maar alle ruimtes met evohome knoppen dichtgezet zijn door het systeem?
Jouw gedachtengang lijkt mij logisch.

Denk dat je beter een (geknepen) radiator constant aan kunt hebben staan ipv te gokken dat de thermostaatknop open zal staan. Een badkamer is bijvoorbeeld zo'n ruimte die de meest mensen een beetje aangenaam willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik ben serieus aan het kijken naar het systeem van Honeywell (EVO Home) maar helaas kan Honeywell zelf geen uitgebreid advies geven aan eindgebruikers en hebben ze ook geen advies centrum / showroom voor hun spullen.

Zijn er leveranciers (liefst regio Utrecht maar een stukje rijden is ook geen probleem) die redelijke prijzen hanteren én die me fatsoenlijk advies kunnen geven inclusief een demonstratie? (Liefst leveranciers die niet alleen EVO Home leveren maar meerdere systemen zodat ik wat te vergelijken heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
DaCoTa schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:06:
Het systeem heeft 12 zones. Een zone kan bestaan uit meerdere radiatoren waar een HR92 knop of iets dergelijks op zit.

Heeft een radiator een gewone knop en staat deze open, dan zal die radiator altijd warm worden in geval van warmtevraag uit een andere zone.

Wat jij een shunt noemt, noem ik een bypass. Het is verstandig om een echte bypass (AFDO) in te bouwen voor als alles dicht staat en je ketel gaat toch stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
martijn.niji schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:45:
Goedendag,

Ik heb het topic terug gelezen tot +/- januari 2016 en wou even valideren wat jullie vinden van de setup die ik van plan ben aan te schaffen...

Doelen: comfort verbeteren en gas besparen

- Remeha Calenta CW4
- Honeywell Evo Home Opentherm
- 4 knoppen voor 4 zones
- 2 "domme" thermostaat knoppen voor de kleine radiatoren in de woonkamer en badkamer. (Naast slimme radiatorknop voor de woonkamer)
- 2x extra T87RF2025 voor de slaapkamer en zolder zones
- Danfoss dynamic valves voor het waterzijdig inregelen

Geen zonekleppen trouwens...

Nou zag ik wat opmerkingen dat er misschien een issue is tussen de evo home en de remeha?

Mis ik nog iets? Heeft het bijvoorbeeld nut om de oude radiatoren uit 1975 te vervangen door nieuwe? (Platte, enkele plaat radiatoren)
Danfoss dynamic valves: vind ik een lastige vraag omdat ik ervaring heb met de Danfoss RA-N deze heeft een voorinstelling voor waterzijdig inregelen en maakt stromingsgeluid. De dynamic heeft een automatische debiet regeling, zou stiller moeten zijn maar mijns inziens regelt Evohome het debiet.

Opentherm: als er een probleem is met de correcte werking in combinatie met de Remeha Calenta, wordt dat vaak opgelost door aan/uit te nemen. Echter niet iedereen ondervindt de problemen. Ik heb een vaag vermoeden dat het te maken heeft met een oud type ketelmodule van voor het Evohome tijdperk met oude firmware, dat heb ik ooit ergens gelezen maar kan dat niet terugvinden. Koop dus geen 2e hands ketelmodule.

"domme knoppen" ;) Waarom zou je dat doen? In de badkamer kun je met een slimme knop de boel juist nog even ventileren zonder continue te verwarmen. :*)

De radiatoren: als je nu al OT gebruikt en dus op wat lagere temperatuur stookt en het is comfortabel genoeg, dan kun je ze gerust laten hangen. Stook je nu met aan uit en wil je naar opentherm dan kan het best zijn dat de capaciteit van de radiatoren omhoog moet, of je zet de aanvoertemperatuur wat hoger (vloeken in de kerk >:) ). Zelf zou ik niet beginnen met de radiatoren, maar het eerst even aankijken en ervaren waar er eventueel een optimalisatie moet plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 10-10 12:42
bert pit schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:29:
[...]
Het systeem heeft 12 zones. Een zone kan bestaan uit meerdere radiatoren waar een HR92 knop of iets dergelijks op zit.

Heeft een radiator een gewone knop en staat deze open, dan zal die radiator altijd warm worden in geval van warmtevraag uit een andere zone.

Wat jij een shunt noemt, noem ik een bypass. Het is verstandig om een echte bypass (AFDO) in te bouwen voor als alles dicht staat en je ketel gaat toch stoken.
Is het maximum aantal zones onlangs verhoogd naar 12? Ik had namelijk een maximum van 8 in mijn hoofd, en daar kwam ik dus niet mee uit. Met 12 wel :)

Ik zal er zeker een bypass in plaatsen, ik heb niet echt een ruimte waar ik het altijd warm wil hebben, dan lijkt me dat een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.niji
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-09 15:57
bert pit schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 12:13:
[...]

Danfoss dynamic valves: vind ik een lastige vraag omdat ik ervaring heb met de Danfoss RA-N deze heeft een voorinstelling voor waterzijdig inregelen en maakt stromingsgeluid. De dynamic heeft een automatische debiet regeling, zou stiller moeten zijn maar mijns inziens regelt Evohome het debiet.

Opentherm: als er een probleem is met de correcte werking in combinatie met de Remeha Calenta, wordt dat vaak opgelost door aan/uit te nemen. Echter niet iedereen ondervindt de problemen. Ik heb een vaag vermoeden dat het te maken heeft met een oud type ketelmodule van voor het Evohome tijdperk met oude firmware, dat heb ik ooit ergens gelezen maar kan dat niet terugvinden. Koop dus geen 2e hands ketelmodule.

"domme knoppen" ;) Waarom zou je dat doen? In de badkamer kun je met een slimme knop de boel juist nog even ventileren zonder continue te verwarmen. :*)

De radiatoren: als je nu al OT gebruikt en dus op wat lagere temperatuur stookt en het is comfortabel genoeg, dan kun je ze gerust laten hangen. Stook je nu met aan uit en wil je naar opentherm dan kan het best zijn dat de capaciteit van de radiatoren omhoog moet, of je zet de aanvoertemperatuur wat hoger (vloeken in de kerk >:) ). Zelf zou ik niet beginnen met de radiatoren, maar het eerst even aankijken en ervaren waar er eventueel een optimalisatie moet plaatsvinden.
Bedankt voor de reactie Bert. Klinkt alsof ik voor de OT versie ga van Evohome. Worst case moet ik dan eventueel een aan-uit ketel module op de kop tikken als ik problemen ervaar.

De domme koppen wou ik gebruiken als alternatief voor een bypass?

Voor de radiatoren heb je een punt. Ze doen het nog prima ook al zijn het zogeheten t10 modellen (voornamelijk). Ik zal idd 's kijken hoe het uitpakt nadat de ketel en evohome geinstalleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 10:01
Ik gebruik in mijn huis sinds geruime tijd de Honeywell Round Connected met de gateway en appbesturing in de woonkamer. Nu wil ik graag de radiatorthermostaat HR92 met het systeem koppelen. is dit mogelijk met de Round Connected? ik kon hierover geen informatie vinden, of lukt dat alleen met het touchscreen model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Noreia schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:09:
Ik gebruik in mijn huis sinds geruime tijd de Honeywell Round Connected met de gateway en appbesturing in de woonkamer. Nu wil ik graag de radiatorthermostaat HR92 met het systeem koppelen. is dit mogelijk met de Round Connected? ik kon hierover geen informatie vinden, of lukt dat alleen met het touchscreen model?
Hoewel die rounds allemaal het zelfde uiterlijk hebben, zijn er verschillende met verschillende opties. Maar om een HR92 aan te sturen, heb je toch echt Evohome nodig.

Om het systeem op te bouwen heb je minimaal nodig:
- een Evotouch (altijd Wifi nemen)
- een HR92 of meerdere
- een draadloos ketel ketelrelais BDR91 of de R8810.

De Evotouch kun je als thermostaat gebruiken, maar je kunt ook je round nemen (mits geschikt), of beide. Ik gebruik het nu voor de derde winter en het is echt een top systeem.

Er zijn ook alternatieven van andere merken tado bijvoorbeeld, heb ik geen ervaring mee. Het enige wat ik er over kan zeggen is dat Evohome zit nu op versie drie, dus er zijn al wat verbeterslagen geweest die anderen wellicht nog moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreia
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 10:01
bert pit schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:45:
[...]

Hoewel die rounds allemaal het zelfde uiterlijk hebben, zijn er verschillende met verschillende opties. Maar om een HR92 aan te sturen, heb je toch echt Evohome nodig.

Om het systeem op te bouwen heb je minimaal nodig:
- een Evotouch (altijd Wifi nemen)
- een HR92 of meerdere
- een draadloos ketel ketelrelais BDR91 of de R8810.

De Evotouch kun je als thermostaat gebruiken, maar je kunt ook je round nemen (mits geschikt), of beide. Ik gebruik het nu voor de derde winter en het is echt een top systeem.

Er zijn ook alternatieven van andere merken tado bijvoorbeeld, heb ik geen ervaring mee. Het enige wat ik er over kan zeggen is dat Evohome zit nu op versie drie, dus er zijn al wat verbeterslagen geweest die anderen wellicht nog moeten maken.
Ah bedankt voor je reactie. ik ging er al van uit dat ik het andere bedieningspaneel nodig had. Even kijken of ik dat voor over heb. Ik kwam er ook achter dat mijn radiatoren geen thermostaatkraan hebben :'( Dus die zou ik ook allemaal nog moeten vervangen.

Kan ik trouwens deze set gebruiken? Aangezien ik al de gateway gebruik?

https://www.amazon.de/Hon...arp_d_product_top?ie=UTF8

[ Voor 7% gewijzigd door Noreia op 24-03-2018 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 11:28
Vraagje wie kan mij de voor of nadelen noemen van de lyric T6 of een Remeha Twist.
op dit moment ben ik in het bezit van een calanta en hangt er een isense thermostaat aan.
Echter zou ik deze wel willen vervangen voor een slimme thermostaat om zo met een app de ketel te bedienen.

[ Voor 7% gewijzigd door mpjjansen op 24-03-2018 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

eTwist is een "simpele" slimme thermostaat die als extra heeft de bediening op afstand. Werkt prima al is de app wat traag.
Groot voordeel vind ik is dat het programma dat hij runt gewoon in de thermostaat zit en dus gewoon blijft werken als hij geen verbinding heeft. (Je kan dan ook ander programma kiezen ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
Noreia schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 00:36:
[...]

Ah bedankt voor je reactie. ik ging er al van uit dat ik het andere bedieningspaneel nodig had. Even kijken of ik dat voor over heb. Ik kwam er ook achter dat mijn radiatoren geen thermostaatkraan hebben :'( Dus die zou ik ook allemaal nog moeten vervangen.

Kan ik trouwens deze set gebruiken? Aangezien ik al de gateway gebruik?

https://www.amazon.de/Hon...arp_d_product_top?ie=UTF8
Je kunt kopen wat je wil en het zal best werken. Alleen kunnen de eerste twee versies niet geupdate worden. Als je dat niet erg vindt, dan kun je die nemen. Zelf zou ik altijd de WIFI variant nemen vanwege de mogelijkheid tot updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-10 09:06
Mss dat jullie mij kunnen helpen. Ik moet voor een nieuwe CV ketel. Ik twijfel tussen de atag i28ec of de Remeha 28c plus. Allebei een CW4 ketel. Nu hoort er ook een nieuwe thermostaat bij en wil dus voor de nest gaan. Ik lees echter verschillende verhalen over de nest bij deze ketels.

Ik vroeg mij eigenlijk af of de ketels wel efficiënt werken met de nest. Kunnen de atag en Remeha goed moduleren met de nest of is het alleen aan/uit.

Of moet ik hiervoor toch beter bij de eigen merk van de ketel zijn, zoals de ATAG one en Remeha etwist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
Er is een OT versie beschikbaar, dus dat zou moeten werken. Waar je rekening mee moet houden is dat de "bijgeleverde" thermostaten vaak dingen kunnen die niet in het OT protocol zitten. Die kun je dan niet met de Nest thermostaat doen. Je kunt dan denken aan zaken zoals openhaard functie of vorstbeveiliging.

Andersom geldt dat natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 12:57
Vraagje,

Wij hebben een Nefit HRC24 CW3 en er zat een simpele (bij de dirkson gekochte) aan/uit thermostaat op.

We zijn de woonkamer nu compleet aan het verbouwen en zodoende wordt het ook tijd voor een nieuwe thermostaat, ik zit te denken aan de Honeywell Lyric T6. Alleen lees ik dat Nefit niet echt OT ondersteund maar dat het hun eigen implementatie is :( Klopt dit of kan ik de Lyric T6 toch middels OT aansluiten?

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Pagina: 1 ... 33 ... 41 Laatste