Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 09:25

ChUcKiE

Dus........

quote:
nokiaan958GB schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 22:38:
Ik zag dat de Evohome Wifi met 4 radiatorkranen nu voor 450 euro te koop is op
pricewatch: Honeywell EvoHome Radiatorpakket Wi-Fi OpenTherm
Misschien een hele stomme vraag, maar kan ik zo'n thermostaatkraan ook op mijn vloerverwarmings unit kwijt?

Ik heb thuis een houtkachel voor de benedenverdieping, wil twee kamer los van elkaar via ketel verwarmen en als ik de hioutkachel niet aan heb (en de temperatuur daalt onder x graden), de vloerverwarming aan laten schieten.

Zou met deze set dan verder goed te doen moeten zijn toch?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13:21
quote:
ChUcKiE schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 07:49:
[...]

Misschien een hele stomme vraag, maar kan ik zo'n thermostaatkraan ook op mijn vloerverwarmings unit kwijt?

Ik heb thuis een houtkachel voor de benedenverdieping, wil twee kamer los van elkaar via ketel verwarmen en als ik de hioutkachel niet aan heb (en de temperatuur daalt onder x graden), de vloerverwarming aan laten schieten.

Zou met deze set dan verder goed te doen moeten zijn toch?
Vloerverwarming wordt normaal gezien met een HCE-80 gedaan. Kijk eens op http://sb.evohome.honeywell.com/nl/ en https://www.regelvisie.nl...loerverwarming/HCE80.html

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

quote:
Bedankt voor de info. Als ik het snel bekijk zie ik dat HCE-80 een regelaar is met uitgebreide mogelijkheden waaronder zoneregeling. Nu zou ik kunnen volstaan met 1 regelaar (de onderverdieping zie ik bij mij als 1 zone). Is er dan nog een eenvoudigere regelaar te gebruiken die verder wel te integreren valt met dit systeem?

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 13:21
quote:
ChUcKiE schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 10:14:
[...]

Bedankt voor de info. Als ik het snel bekijk zie ik dat HCE-80 een regelaar is met uitgebreide mogelijkheden waaronder zoneregeling. Nu zou ik kunnen volstaan met 1 regelaar (de onderverdieping zie ik bij mij als 1 zone). Is er dan nog een eenvoudigere regelaar te gebruiken die verder wel te integreren valt met dit systeem?
Ik snap je situatie niet zo goed:
- Heb je enkel vloerverwarming of ook gewone radiatoren?
- Hoeveel zones heb je momenteel (benedenverdieping, bovenverdieping, nog meer?)
- Waar hangt je thermostaat momenteel?
- Je zegt dat je de vloerverwarming wilt laten aanspringen als de houtkachel NIET brandt en de temperatuur onder een bepaald punt zakt. Dat kan toch met een gewone thermostaat ook?

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Situatie is nu als volgt:
- Benedenverdieping heeft vloerverwarming en is eigenlijk 1 zone
- Bovenverdieping heeft radiatoren en daar wil ik per ruimte de temperatuur instellen
- Zowel beneden als boven zijn verbonden aan 1 thermostaat (dat maakt ook het probleem). Thermostaat hangt beneden in de ruimte waar ook de houtkachel staat
- Primaire verwarming (beneden) is houtkachel daardoor slaat nu de thermostaat niet aan en dus boven de radiatoren niet
- indien beneden geen houtkachel brandt en de temperatuur daalt zeg tot onder de 19 graden, dan mag de vloerverwarming aanspringen.

• inc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 14:18
Vorige week de knoop doorgehakt en een Honeywell T6 gekocht, opgehangen. Ik heb de originele schroefgaten gebruikt, maar hij hangt nu scheef en daar erger ik me bijzonder erg aan. De gaatjes zijn waarschijnlijk ooit op maat geboord voor mijn oude thermostaat die veel meer 'speling' heeft.

Nu is het nog even wachten op het koude weer om te kijken of het goed gaat werken icm. mijn stadsverwarming.

iPhone 7 - MBPr 13 2015 i7 3,1ghz 16GB 512GB - Canon EOS 100D - zuinige server - ioniq EV

• Zootallure
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16-07 17:33
Evohome is wel WiFi maar de app gaat buitenom (via Honeywell server), net als Nest en andere oplossingen, dat zint me niet.

Hoewel best mooie kranen, met 90euro per stuk, en ik heb er 12 nodig, mij te duur.

Er zijn goedkoper wireless kranen, al vanaf 35euri maar allemaal inderdaad RF 433 of 868. Gezien de ervaring met Kaku vraag ik me dan af of die kranen dan ook 1-weg communicatie zijn, lijkt me dan weer niet ander kan EvoHome niet temp-regeling controleren, maar ik vraag t me af.

Aantal kranen gezien, ook de Lyric T6, die wel communiceren met HomeKit, dat biedt dan wel mogelijkheden want er is een Node-RED homekit lib.

Denk dat de batterijen niet heel lang meegaan, ze moeten zowel de communicatie, het display alsook de klep (solenoid?) aansturing doen

• Musicmasters
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
quote:
rhos schreef op dinsdag 8 maart 2016 @ 12:33:
[...]

ik ga dit proberen te realiseren met z-wave radiatoren. is net een stukje goedkoper.
Heb je dat nog in de lucht gekregen en hoe? Ik zou dit met Domoticz willen maar kan er bijna niets over vinden.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 18-07 22:33
quote:
Mai Pensato schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 07:41:
@Bert Wat is jouw ervaring met de batterijduur bij de thermostaatkranen van Evohome?
Ik heb het nu bijna twee jaar draaien, CV met centrale kastje staan op zolder, heb een huis met houten vloeren. De batterijen van de knoppen die het meest draaien gingen dik een jaar mee, de slaapkamerknoppen, die eigenlijk nauwelijks iets doen, zijn nog nooit vervangen.

Er wordt wel met klem aangeraden om een bepaald type batterij te nemen, dat heb ik ook gedaan.

• bert pit
quote:
Mai Pensato schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 07:41:
@Bert Wat is jouw ervaring met de batterijduur bij de thermostaatkranen van Evohome?
Neem wel de beste batterijen die verkrijgbaar zijn.

bert pit wijzigde deze reactie 09-10-2017 08:16 (27%)

• Zootallure
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 16-07 17:33
dat is netjes, zijn het penlites of gaat er 9V in?

• bert pit
Penlites 2 X 1.5V

• bert pit
quote:
mathias82 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:12:
[...]

Ik snap je situatie niet zo goed:
- Heb je enkel vloerverwarming of ook gewone radiatoren?
- Hoeveel zones heb je momenteel (benedenverdieping, bovenverdieping, nog meer?)
- Waar hangt je thermostaat momenteel?
- Je zegt dat je de vloerverwarming wilt laten aanspringen als de houtkachel NIET brandt en de temperatuur onder een bepaald punt zakt. Dat kan toch met een gewone thermostaat ook?
Vloerverwarming van één segment kun je met een HR92 regelen. Of, zo heb ik het gedaan net een zoneklep. Door Honeywel wordt niet aangeraden om het met een HR92 te doen, maar het werkt volgens een paar posters op een ander forum erg goed. Ook kun je dan van OT gebruik maken.
Houd wel rekening met het volgende: vloerverwarming warmt langzaam op en koelt langzaam af. Bij het stoken van je houtkachel wordt het wellicht erg warm door de nawerking van je vloer.

• bert pit
quote:
mathias82 schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 12:12:
[...]

Een gewone thermostaat schakelt de verwarming in je hele huis aan of uit. Met zone verwarming verwarm je per zone. Dus bijvoorbeeld de badkamer staat bij ons twee uur per dag aan in plaats van altijd. Op de zolderkamers slaat de verwarming een uurtje aan als de temperatuur ouder de 10 gr komt, om het vocht eruit te stoken. Je hebt dus nooit schimmels en dergelijke.

Goedkoop is het systeem niet.

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-07 20:47
Heb Evohome nu een week. In de basis heel blij mee. Alleen de batterij van dat losse bedieningspaneel is na 2 minuten leeg. Ik krijg (om een andere reden) nog een andere.

Gisteren viel het mij op dat ik de gewenste temperatuur op 21 graden had staan in de woonkamer, de temperatuur volgens het systeem op dat moment 23 graden was (volgens mij klopt dat niet overigens). Maar toch kwam er warme lucht van de convector. Dat lijkt mij toch raar :?

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:53
quote:
inc schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:09:
Vorige week de knoop doorgehakt en een Honeywell T6 gekocht, opgehangen. Ik heb de originele schroefgaten gebruikt, maar hij hangt nu scheef en daar erger ik me bijzonder erg aan. De gaatjes zijn waarschijnlijk ooit op maat geboord voor mijn oude thermostaat die veel meer 'speling' heeft.

Nu is het nog even wachten op het koude weer om te kijken of het goed gaat werken icm. mijn stadsverwarming.
En als je van de baseplate de gaten waar de schroeven iets verder dremelt? Dan kan je toch schuiven totdat die recht hangt?

• Wicked-Game
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 16:15
Wij hebben sinds kort ons nieuwbouw huis betrokken en hier hebben wij stadsverwarming (Utrecht Leidsche Rijn). Als standaard krijg je van de bouwer een Honeywell Round thermostaat. Nu willen wij de thermostaat vervangen door een meer uitgebreide thermostaat die ook de vloerverwarming mooi op peil houdt.

De vloerverwarming is de enige verwarming op de begane grond.

1e verdieping staan er radiatoren (4 in totaal) welke nu nog handbediend zijn. Het mooiste zou zijn om dit op den duur ook gestuurd via de thermostaat aan te sturen. Nu ben ik op zoek naar een thermostaat die aan onze wensen voldoet.

Zelf zat ik te kijken naar de Evo serie van Honeywell. Maar ook Google Nest heeft mijn interesse. Hier nog aanraders in?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden ivm standsverwarming (eneco) in utrecht (Leidsche Rijn)?

• inc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 14:18
quote:
Deef_K schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:29:
[...]

En als je van de baseplate de gaten waar de schroeven iets verder dremelt? Dan kan je toch schuiven totdat die recht hangt?
Inderdaad goed punt, ik heb alleen geen dremel. Ik doe volgend weekend een poging met de accu boor machine. Ondertussen heb ik de verwarming een paar keer aan gehad en werkt het goed.

Ik vind alleen de reactie snelheid van het huidige temperatuur wel een beetje tegen vallen, maar dat kan ook aan mij liggen.

iPhone 7 - MBPr 13 2015 i7 3,1ghz 16GB 512GB - Canon EOS 100D - zuinige server - ioniq EV

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 14:53
quote:
inc schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:38:
[...]

Inderdaad goed punt, ik heb alleen geen dremel. Ik doe volgend weekend een poging met de accu boor machine. Ondertussen heb ik de verwarming een paar keer aan gehad en werkt het goed.

Ik vind alleen de reactie snelheid van het huidige temperatuur wel een beetje tegen vallen, maar dat kan ook aan mij liggen.
Een vijl of boortje zal ook wel door dat kunststof gaan. Scheelt je weer nieuwe gaten boren. Let wel op dat elke thermostaat een inleer periode heeft. Wellicht heb je hier nog last van. Of bedoel je meer wanneer je handmatig de temperatuur instelt dat de kachel dan laat reageert?

Zie ook:
quote:
Uw thermostaat heeft diverse optimalisatiefuncties. Deze functies zijn erop gericht om
energie te besparen, en het intussen voor u zo comfortabel mogelijk te maken.
Configureer deze opties via het OPTIMISATIE menu op uw thermostaat.
• Optimale start
Na verloop van tijd leert de thermostaat hoe lang het duurt voor uw systeem om de
gewenste temperatuur te bereiken
. Het schakelt het verwarming- of koelsysteem
eerder in om ervoor te zorgen dat u zich comfortabel voelt op de tijd die u verwacht.
De thermostaat toont wanneer deze het systeem vroeg inschakelt.
• Optimale stop
Bespaart energie en geld door iets vroeger uit te schakelen dan op de normaal
geprogrammeerde tijd. Als uw huis op temperatuur is, zult u niets merken van het
effect op de temperatuur, maar u zult wel een verschil zien op uw energierekening.
• Vertraagde start
Alternatief voor de Optimale start, bedoeld voor mensen die de aanvangstijd van de
verwarming één uur eerder programmeren. Deze functie zorgt ervoor dat de woning
binnen dat uur op temperatuur is.

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:03
Zaterdag de Lyric T6 geinstalleerd.
Ik ruk hem nu weer van de muur af. Wat een onzinnige bediening.

Verder is volgens Honeywell telefoonsupport de API niet voor de Nederlandse markt, en is dat de reden dat ik "Device not authorized for access" krijg.

Geofence is een global setting, de app installeren op een device dat je huis niet verlaat is dus geen optie.
De geofence werkt als aan/uit. ben je thuis dan is het temperatuur X en geen mogelijkheid om daar een schema aan te koppelen.

LCD backlight blijft branden, redelijk irritatiepuntje.

-

Nu heb ik wel wat pagina's terug gelezen maar kom er niet meer uit.
Eigenlijk zoek ik een doodsimpele thermostaat die mijn ketel kan laten moduleren (Opentherm) en ik kan integreren in de rest van mijn domotica.
Het liefst ben ik ook niet afhankelijk van externe servers. Help?

- knip -

• R20141016
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 07-07 14:32
quote:
bert pit schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:41:
[...]

Bij vloerverwarming is het belangrijk om te kiezen voor een zogenaamd aan/uit systeem. Opentherm gaan niet goed werken. Daarnaast moet je thermostaatknoppen hebben, of je oude kranen vervangen. Daarna koppel je je oude thermostaat af van de ketel en sluit je een evohome schakelkastje aan.

Nu kun je de knoppen monteren en de vloerverwarming unit koppelen. Daarna programmeren. Het is goed zelf te doen voor de handige doe het zelver. Op youtube staan instructiefilmpjes.

Hou er ook rekening mee dat je een bypass hebt in het systeem met een zogenaamde avdo. Ben je niet zo handig: uitbesteden.
Nou ik ga het uitbesteden.
Ze komen maandag 16 oktober het aansluiten.
Hopelijk gaat het comfort flink omhoog. :P
Laat het maar een koude winter worden >:)

• R20141016
quote:
Wicked-Game schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:25:
Wij hebben sinds kort ons nieuwbouw huis betrokken en hier hebben wij stadsverwarming (Utrecht Leidsche Rijn). Als standaard krijg je van de bouwer een Honeywell Round thermostaat. Nu willen wij de thermostaat vervangen door een meer uitgebreide thermostaat die ook de vloerverwarming mooi op peil houdt.

De vloerverwarming is de enige verwarming op de begane grond.

1e verdieping staan er radiatoren (4 in totaal) welke nu nog handbediend zijn. Het mooiste zou zijn om dit op den duur ook gestuurd via de thermostaat aan te sturen. Nu ben ik op zoek naar een thermostaat die aan onze wensen voldoet.

Zelf zat ik te kijken naar de Evo serie van Honeywell. Maar ook Google Nest heeft mijn interesse. Hier nog aanraders in?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden ivm standsverwarming (eneco) in utrecht (Leidsche Rijn)?
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning (uit 2016) en volgende week wordt Honeywell evohome geïnstalleerd. Ik zal mijn ervaringen posten.

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11:52
quote:
Raymond P schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:17:
Zaterdag de Lyric T6 geinstalleerd.
Ik ruk hem nu weer van de muur af. Wat een onzinnige bediening.

Verder is volgens Honeywell telefoonsupport de API niet voor de Nederlandse markt, en is dat de reden dat ik "Device not authorized for access" krijg.

Geofence is een global setting, de app installeren op een device dat je huis niet verlaat is dus geen optie.
De geofence werkt als aan/uit. ben je thuis dan is het temperatuur X en geen mogelijkheid om daar een schema aan te koppelen.

Hmm, ik zat al een poosje te kijken naar deze thermostaat, maar dit laat mij toch wel weer twijfelen om deze aan te schaffen.

Mbt geofencing, dit kan dus niet uitgeschakeld worden? Mijn vrouw is in principe de hele dag thuis, dus zal ik niet zoveel aan die optie hebben.

Ben op zoek naar een programmeerbare klokthermostaat, eventueel via app aan te sturen. Denk dat ik dan toch maar richting een Honeywell Round connected modulation moet gaan, of de Honeywell Touch Modulation. Die laatste heb ik de voorganger van gehad wat erg goed beviel (behalve de 0.5 graden sensorgevoeligheid, zorgde voor vervelende temperatuurdips in ons vorig huis). Vindt hem ook wel redelijk strak, alleen erg groot.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• HSL
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11-07 10:09
quote:
[b][message=52837151,noline]
Stond op het punt er één te bestellen.
Dat is voor mij ook een dealbreaker, zeker aangezien er uiteindelijk ook één in de slaapkamer zou moeten komen.
quote:
[b][message=52837151,noline]
Eigenlijk zoek ik een doodsimpele thermostaat die mijn ketel kan laten moduleren (Opentherm) en ik kan integreren in de rest van mijn domotica.
Het liefst ben ik ook niet afhankelijk van externe servers. Help?
Is de T6R afhankelijk van externe servers? Dat is dan ook weer jammer. :(

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:03
@The Executer Geofencing is een modus, bij het kiezen van een schema heb je dus geen geofencing en vice versa.
Overigens ook maar met tikken van een halve graad in te stellen, al zal de sensor wel wat exacter zijn.
Een schema is overigens wel beperkt tot 6 entries per dag.

@HSL De backlight is wel te dimmen. Waarom dat niet automatisch gaat is mij een raadsel.
Wat betreft de externe servers: voor zover ik heb kunnen zien push je het programma via de app (en Honeywell servers) naar de thermostaat. De unit zelf kan wel van modi verwisselen, maar direct ertegen praten zonder tussenkomst van Honeywell is er niet bij.

Echt heel diep heb ik er verder niet naar gekeken, ik liep stuk op de API en na mijn telefoontje met Honeywell ben ik gaan schroeven.

- knip -

• Lulukai
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-07 14:12

Lulukai

God's gift to women

Hoe kan ik bij EvoHome uitzoeken welk model ik exact heb? Ik hoor jullie allemaal praten over EvoHome met ingebouwde Wi-Fi. Mijn EvoHome heeft een kleurenscherm, maar ook een aparte Internet-gateway (RFG100) die verbonden via een LAN-kabel op mijn router. De EvoHome en de Internet-gateway communiceren via een eigen draadloos protocol, maar de EvoHome is dus niet rechtstreeks met Wi-Fi verbonden.

Is de Thera pro (HR90WE) de opvolger van de HR92?

Lulukai wijzigde deze reactie 10-10-2017 12:10 (6%)

.

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
@Lulukai dan heb je waarschijnlijk de:
pricewatch: Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator Opentherm
en niet de:
pricewatch: Honeywell EvoHome Radiatorpakket Wi-Fi OpenTherm

De HR92(WE) lijkt de opvolger van de HR90(WE):
HR90(WE) pricewatch: Honeywell TheraPro HR90
HR92(WE) pricewatch: Honeywell EvoHome 1x radiatorregelaar

NIMIC wijzigde deze reactie 10-10-2017 13:28 (30%)

• bert pit
quote:
PLAE schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:16:
Heb Evohome nu een week. In de basis heel blij mee. Alleen de batterij van dat losse bedieningspaneel is na 2 minuten leeg. Ik krijg (om een andere reden) nog een andere.

Gisteren viel het mij op dat ik de gewenste temperatuur op 21 graden had staan in de woonkamer, de temperatuur volgens het systeem op dat moment 23 graden was (volgens mij klopt dat niet overigens). Maar toch kwam er warme lucht van de convector. Dat lijkt mij toch raar :?
Los bedieningspaneel: die batterij werkt niet lang, dat heb ik ook. Als je hem vast houdt warmt deze snel op door je warme handen. Daarnaast moet je de temperatuur kalibreren. Ook zit er een leermodus in die enkele dagen nodig heeft om te weten hoe lang het duurt om een ruimte te verwarmen.

Een laatste opmerking betreft de CV installatie. Deze staat vaak zo ingesteld dat hij voldoende vermogen heeft om ook bij windkracht 7 en 15 graden onder nul je huis op temperatuur te houden. Dat betekent rond deze tijd van het jaar overshoot. Bij ruimteverwarming is het belangrijk om het minimale vermogen van je CV zo laag mogelijk in te stellen om overschot en pendelen tegen te gaan.

• bert pit
quote:
Lulukai schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:48:
Hoe kan ik bij EvoHome uitzoeken welk model ik exact heb? Ik hoor jullie allemaal praten over EvoHome met ingebouwde Wi-Fi. Mijn EvoHome heeft een kleurenscherm, maar ook een aparte Internet-gateway (RFG100) die verbonden via een LAN-kabel op mijn router. De EvoHome en de Internet-gateway communiceren via een eigen draadloos protocol, maar de EvoHome is dus niet rechtstreeks met Wi-Fi verbonden.

Is de Thera pro (HR90WE) de opvolger van de HR92?
Ik denk dat je de versie 2 hebt. De HR90WE is een programmeerbare thermostaatknop die niet communiceert met Evohome.

• bert pit
quote:
rsmits007 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:20:
[...]

Nou ik ga het uitbesteden.
Ze komen maandag 16 oktober het aansluiten.
Hopelijk gaat het comfort flink omhoog. :P
Laat het maar een koude winter worden >:)
Dat gaat zeker goed komen. Let wel even op dat er een bypass in je systeem komt. Is belangrijk.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

quote:
bert pit schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 08:38:
[...]

Vloerverwarming van één segment kun je met een HR92 regelen. Of, zo heb ik het gedaan net een zoneklep. Door Honeywel wordt niet aangeraden om het met een HR92 te doen, maar het werkt volgens een paar posters op een ander forum erg goed. Ook kun je dan van OT gebruik maken.
Houd wel rekening met het volgende: vloerverwarming warmt langzaam op en koelt langzaam af. Bij het stoken van je houtkachel wordt het wellicht erg warm door de nawerking van je vloer.
Dat laatste is bekend ja. Verder scheelt het wel als ik dan een HR92 zou kunnen toepassen. Ik ga hierover nog ff wat meer uitzoeken/lezen. Welk ander forum is dat? Bedankt!

• nokiaan958GB
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
quote:
PLAE schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 09:16:

De hogere temperatuur hoeft niet raar te zijn.

Heb je de aan/uit versie of de modulerende versie?

Heb je op elke radiatorkraan van je woonkamer zo'n bijbehorende thermostaatkraan?

• R20141016
quote:
bert pit schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:46:
[...]

Dat gaat zeker goed komen. Let wel even op dat er een bypass in je systeem komt. Is belangrijk.
Als het goed is wel, stond wel op de offerte. ;)

• buffy1966
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-07 12:46
Bestaat er ondertussen een thermostaat waarbij men kan programmeren in een jaaroverzicht (eventueel via app of zo), en waarbij men niet afhankelijk is van een externe server (server van derden)?
Als men in shiften werkt is het omslachtig om telkens de thermostaat iedere week een ander programma te geven.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik begrijp je vraag, voor zover ik weet bestaat het niet voor de residentiële markt. Eigenlijk is alles qua software en technologie voor verwarming belachelijk verouderd.
quote:
bert pit schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:46:
Kan je het visueel of hoorbaar testen of de bypass werkt? Bij ons is dat geïnstalleerd, maar ik zou het graag eens in actie zien.

.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

quote:
buffy1966 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:37:
Bestaat er ondertussen een thermostaat waarbij men kan programmeren in een jaaroverzicht (eventueel via app of zo), en waarbij men niet afhankelijk is van een externe server (server van derden)?
Als men in shiften werkt is het omslachtig om telkens de thermostaat iedere week een ander programma te geven.
Ik ken er eigenlijk geen, maar Tado kun je aansturen via Homekit. Daarmee omzeil je de server van Tado. Wat er ook gebeurt met Tado, deze mogelijkheid zal blijven werken. Weet niet of dit echt je probleem oplost though, omdat je niet vertelt waarom je geen externe server wilt. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Tweakers Elect Product Owner

• NIMIC
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
@buffy1966 Ik gebruik daarvoor geofencing.
Een standaard schema, en wanneer iedereen weg is gaat de verwarming uit, en wanneer er iemand terug komt gaat de verwarming weer aan.

Dit doe ik via IFTTT en https://www.life360.com/
Maar dan heb je idd dus een heleboel externe servers.

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Waarom wordt hier door iedereen afgeraden om de Evotouch als temperatuurvoeler te gebruiken voor een zone? Wij gebruiken die al twee jaar in de keuken als centraal punt.

.

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 13-07 22:46
quote:
buffy1966 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:37:
Ik heb een Lyric T6, en doe dat gewoon met multi-user geofencing. Als ik of mijn vrouw thuis is staat de verwarming aan (tussen 22:00 en 7:00 is die uit). De verwarming gaat niet uit als we binnen 5km van huis zijn, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen of de zoons naar kdv/school brengen. Als mijn schoonmoeder thuis is moet ze hem handmatig aanzetten, ook geen probleem.

• buffy1966
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-07 12:46
quote:
Krisp schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:03:
[...]

Ik ken er eigenlijk geen, maar Tado kun je aansturen via Homekit. Daarmee omzeil je de server van Tado. Wat er ook gebeurt met Tado, deze mogelijkheid zal blijven werken. Weet niet of dit echt je probleem oplost though, omdat je niet vertelt waarom je geen externe server wilt. :)
Ik ben nogal wantrouwig (misschien onterecht) t.o.v. aansturing van thermostaat via externe server. Bijv. bij problemen met server waarbij schakeltijden niet juist functioneren, of temperatuurinstellingen die foutief doorgestuurd worden, of helemaal geen bediening meer. Alle communicatie tussen de app en de thermostaat loopt dan via servers van de thermostaatfabrikant. Zelfs als je thuis op dezelfde wifi zit als de thermostaat zou het kunnen dat je deze niet meer kan bedienen via de app doordat het eerst via hun servers moet passeren.
Ik heb geen iphone of ipad dus Homekit kan ik niet gebruiken.

Maar indien het niet anders kan zal ik toch zo een oplossing moeten bekijken.
Ik heb de Tado even bekeken. Dit wordt wel duur als ik bovenop de thermostaat nog een Tado Extension Box moet aankopen om deze draadloos te kunnen gebruiken.
quote:
NIMIC schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:52:
@buffy1966 Ik gebruik daarvoor geofencing.
Een standaard schema, en wanneer iedereen weg is gaat de verwarming uit, en wanneer er iemand terug komt gaat de verwarming weer aan.

Dit doe ik via IFTTT en https://www.life360.com/
Maar dan heb je idd dus een heleboel externe servers.
Vermits je via IFTTT en https://www.life360.com/ werkt veronderstel ik dat jouw thermostaat-app geen geofencing ondersteunt?
quote:
Blik1984 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:57:
[...]

Ik heb een Lyric T6, en doe dat gewoon met multi-user geofencing. Als ik of mijn vrouw thuis is staat de verwarming aan (tussen 22:00 en 7:00 is die uit). De verwarming gaat niet uit als we binnen 5km van huis zijn, zoals bijvoorbeeld boodschappen doen of de zoons naar kdv/school brengen. Als mijn schoonmoeder thuis is moet ze hem handmatig aanzetten, ook geen probleem.
De geofencing loopt ook via de Honeywell-servers?

• bert pit
quote:
ChUcKiE schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:02:
[...]

Dat laatste is bekend ja. Verder scheelt het wel als ik dan een HR92 zou kunnen toepassen. Ik ga hierover nog ff wat meer uitzoeken/lezen. Welk ander forum is dat? Bedankt!
Moet je deze twee even doorbladeren:
http://forum.fok.nl/topic/2271460
http://forum.fok.nl/topic/2342526

• bert pit
quote:
Lulukai schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 13:18:
Waarom wordt hier door iedereen afgeraden om de Evotouch als temperatuurvoeler te gebruiken voor een zone? Wij gebruiken die al twee jaar in de keuken als centraal punt.
Ik gebruik hem in de eetkamer, gaat prima en het wordt volgens mij ook niet afgeraden. Wel moet je hem kalibreren en op dezelfde plek laten staan. Bij vasthouden verhoogt te temperatuur, waardoor het apparaat denkt dat het warmer is dan in werkelijkheid. Hierdoor zou de kachel af kunnen slaan.

• bert pit
quote:
buffy1966 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:45:
[...]
De geofencing loopt ook via de Honeywell-servers?
Volgens mij is er een connectie tussen ITTT en de Honeywell servers. De ITTT servers herkennen een patroon en sturen dan via Honeywell jouw Evohome systeem aan.

Ik heb ooit een account aangemaakt maar gebruik het niet.

• nokiaan958GB
  • Niet online
De Tado is nu ook al te koop bij de Makro.
Deze week in de folder voor 224 euro inclusief btw, net iets goedkoper dan in de goedkoopste in de pricewatch.

Zie dat er hier al 8 pagina's over de Tado zijn volgeschreven. Heb dat nog even allemaal doorgelezen.

Maar ik lees met uitzondering van prijs en uiterlijk geen vergelijking uit de praktijk met Honeywell Evohome.
Belangrijke items voor mij zijn aparte zones kunnen definieren en dat het vrouwtje in de bus met de App haar studeerkamer kan laten opwarmen. Geofencing is voor ons niet van belang omdat bijna altijd wel iemand thuis is.
Iemand die praktijkervaring (bv bedieningsgemak, betrouwbaarheid, instelmogelijkheden, nukken) met beide systemen heeft en met ons wil delen?

• DeebeeNL
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-05 17:37
Hier ook iemand die interesse heeft in de Evohome. Ik wil het gemak van multi-room verwarming (ook ivm met thuiswerken, hoeft alleen de werkkamer verwarmd te worden en niet het hele huis), maar ik wil ook een koppeling met HomeKit. Ik heb zojuist antwoord terug van de helpdesk:
Ik kan u mededelen dat er op dit moment geen plannen zijn om homekit ondersteuning beschikbaar te maken voor het evohome systeem.

Tja... da's toch jammer. Ik begrijp het ook niet goed, dit is een van de duurste modellen van Honeywell, en de Lyric heeft wel HomeKit ondersteuning? Die heeft alleen geen multi-room, dus is geen optie :-(

• schumi1986
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:39
quote:
nokiaan958GB schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:29:
Deze week in de folder voor 224 euro inclusief btw, net iets goedkoper dan in de goedkoopste in de pricewatch.

Zie dat er hier al 8 pagina's over de Tado zijn volgeschreven. Heb dat nog even allemaal doorgelezen.

Maar ik lees met uitzondering van prijs en uiterlijk geen vergelijking uit de praktijk met Honeywell Evohome.
Belangrijke items voor mij zijn aparte zones kunnen definieren en dat het vrouwtje in de bus met de App haar studeerkamer kan laten opwarmen. Geofencing is voor ons niet van belang omdat bijna altijd wel iemand thuis is.
Iemand die praktijkervaring (bv bedieningsgemak, betrouwbaarheid, instelmogelijkheden, nukken) met beide systemen heeft en met ons wil delen?
Als je geen Apple Homekit gaat gebruiken is de Tado V2 (199,-) de betere keuze.

PC : ASUS Maximus Ranger VIII - i5 6600k @4.5 - 8GB DDR 4 - EVGA GTX 1080 ACX 3.0

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

quote:
ChUcKiE schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 22:02:
[...]

Ik zie nu dat de Evohome Honeywell website ook een configurator bevat. Als ik mijn situatie opvoer (2 slaapkamers met radiatoren en 1 woonkamer met vloerverwarming, dan komt hij met onderstaand overzicht van aan te schaffen producten:

Kostenschatting
Onderdeelnummer Omschrijving Qty Prijs
ATP951M3118 evohome connected pakket, opentherm ketelsturing 1 ¤299.00
T87RF2025 draadloze digitale ruimtethermostaat 1 ¤79.00
HR92WE draadloze thermostaatknop 2 ¤198.00
BDR91A1000 draadloze rf bridge, aan/uit 1 ¤99.00
Totaal ¤675.00

Dus als ik het dan goed begrijp schakelt de Evohome de vloerverwarming in als in de woonkamer de temperatuur te laag wordt, eigenlijk niets anders dan nu het geval is met een meer traditionele thermostaat.
De twee HR92WE thermostaten schakelen in als de slaapkamers te koud worden.

Klopt het dan dat de draadloze bridge ervoor zorgt dat de ketel in geschakeld wordt als de temperatuur te laag wordt?
De Evohome dient dan uiteraard in de woonkamer te staan.

Klopt mijn gedachte zo?

De prijzen zullen wel wat lager liggen lijkt me..

• bert pit
quote:
ChUcKiE schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 20:39:
[...]

Klopt mijn gedachte zo?

De prijzen zullen wel wat lager liggen lijkt me..
Ik kan de opentherm ketelsturing uit het pakket niet rijmen met de aan/uit module. Dus dat klopt niet.

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken ......

quote:
nokiaan958GB schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 21:29:

Tado heeft zijn eigen 100+ paginas topic hier op Tweakers, mogelijk is daar al wat meer info beschikbaar voor je?

héél Holland bakt, maar half Holland bakt er niets van

• bert pit
quote:
DeebeeNL schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:02:
Hier ook iemand die interesse heeft in de Evohome. Ik wil het gemak van multi-room verwarming (ook ivm met thuiswerken, hoeft alleen de werkkamer verwarmd te worden en niet het hele huis), maar ik wil ook een koppeling met HomeKit. Ik heb zojuist antwoord terug van de helpdesk:
Ik kan u mededelen dat er op dit moment geen plannen zijn om homekit ondersteuning beschikbaar te maken voor het evohome systeem.

Tja... da's toch jammer. Ik begrijp het ook niet goed, dit is een van de duurste modellen van Honeywell, en de Lyric heeft wel HomeKit ondersteuning? Die heeft alleen geen multi-room, dus is geen optie :-(
Ik vermoed dat de homekit integratie van Apple/Evohome te laat kwam voor Honeywell. Apple heeft hoog van de toren geblazen maar de introductie een paar keer uitgesteld en toen heeft Honeywell de eigen app ontwikkeld. Die werkt prima.

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

quote:
bert pit schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:36:
[...]

Ik kan de opentherm ketelsturing uit het pakket niet rijmen met de aan/uit module. Dus dat klopt niet.
volgens mij pakt de configuratie de opentherm vanwege de modulerende ketel.
De evohome hangt in de woonkamer. zou het dan zijn dat hij de vloerverwarming moet schakelen via die module? de aansluitingen van de vloerverwarming komen overigens in dezelfde ruimte/kast uit als waar de ketel hangt.

• bert pit
quote:
buffy1966 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 14:45:
[...]

Ik ben nogal wantrouwig (misschien onterecht) t.o.v. aansturing van thermostaat via externe server. Bijv. bij problemen met server waarbij schakeltijden niet juist functioneren, of temperatuurinstellingen die foutief doorgestuurd worden, of helemaal geen bediening meer. Alle communicatie tussen de app en de thermostaat loopt dan via servers van de thermostaatfabrikant. Zelfs als je thuis op dezelfde wifi zit als de thermostaat zou het kunnen dat je deze niet meer kan bedienen via de app doordat het eerst via hun servers moet passeren.
Ik heb geen iphone of ipad dus Homekit kan ik niet gebruiken.
Nadelen volop, geldt ook voor telebankieren, internetbestellingen etc. Maar het is belangrijk om te weten dat je alles lokaal met de centrale unit kunt bedienen. Je kunt er ook voor kiezen om wifi uit te zetten. Alles werkt dan prima op de app bediening na.

En ja, wordt het Honeywell systeem een keer gehackt dan zou je er in het ergste geval "warmpjes bij kunnen zitten" ;)

• nokiaan958GB
  • Niet online
quote:
hardware-lover schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 22:54:
[...]

Tado heeft zijn eigen 100+ paginas topic hier op Tweakers, mogelijk is daar al wat meer info beschikbaar voor je?
Ja, daar heb ik mij inmiddels al ingelezen :+
Ik lees daar sinds dit weekend problemen en teleurgestelde gebruikers :'(

• bert pit
quote:
nokiaan958GB schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 22:55:
[...]

Ja, daar heb ik mij inmiddels al ingelezen :+
Ik lees daar sinds dit weekend problemen en teleurgestelde gebruikers :'(
De meeste problemen bij tado worden veroorzaakt door slecht geteste updates die instellingen om zeep helpen, of opties die ontbreken. Daarnaast hebben veel opentherm "third party" thermostaten last van dialectverschillen.

Opentherm lijkt dus leuk, maar heeft het risico in zich dat het niet helemaal goed werkt, omdat de CV installatie soms een afwijkend opentherm dialect spreekt. Remeha en Evohome opentherm zijn hiervan voorbeelden.

Als je zoneverwarming wil en je hebt een CV installatie die zelf moduleert (de meeste CV's doen dat op basis van aanvoertemperatuur), heeft opentherm niet veel voordelen. Aan uit werkt gewoon altijd goed.

Als het gaat om gas besparen, zit de grootste winst bij een HR ketel in het moduleren, een restwinstje is nog te halen met opentherm, maar dat is wellicht een paar procent.

Voor de duidelijkheid: moduleren betekent dat de vlamhoogte wordt aangepast bij de warmtevraag. Idealiter probeert de CV installatie de vlamhoogte zo te regelen dat je huis warm wordt/blijft en er zoveel mogelijk wordt gestookt in het HR gebied. In het HR gebied stookt de CV het zuinigst. Opentherm voegt hier nog iets aan toe, onder andere:
- datacommunicatie, zodat je via de centrale kamer thermostaat ook je douche temperatuur en andere dingen kunt regelen
- lage temperatuur stoken om de huis op temperatuur te houden. Met name in nieuwbouw met goede isolatie heeft dit voordelen.
Ok bij grote temperatuurschommelingen heeft OT voordelen.

Wat ik met mijn modulerende ketel met aan uit systeem doe is het volgende: een max watertemperatuur van 60 graden, dit is doorgaans genoeg en wordt eigenlijk nooit gehaald. Mocht het echt koud worden, dan zet ik de max temperatuur wat hoger.

bert pit wijzigde deze reactie 19-10-2017 20:47 (4%)

• peacelord
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16:58
Weet iemand waar de buitentemperatuur bij de Nefit Easy vandaan komt? Ik heb geen sensor oid en ook geen locatie (tbv weerstation) ingevuld. Wie o wie?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Wicked-Game
quote:
rsmits007 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 16:22:
[...]

Wij hebben ook een nieuwbouwwoning (uit 2016) en volgende week wordt Honeywell evohome geïnstalleerd. Ik zal mijn ervaringen posten.
Hi, beetje late reactie maar ben wel benieuwd naar jullie bevindingen.

Heb je ook vloerverwarming? Zo ja neem je die dan ook mee in de aansluiting?

• R20141016
quote:
Wicked-Game schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:21:
[...]

Hi, beetje late reactie maar ben wel benieuwd naar jullie bevindingen.

Heb je ook vloerverwarming? Zo ja neem je die dan ook mee in de aansluiting?
De begane grond vloer is volledig voorzien van vloerverwarming. Deze hebben we uiteraard ook meegenomen in de aansluiting.

We hebben het systeem nu 1,5 week in gebruik. Mijn eerste ervaringen zijn positief. De radiatoren gaan aan op plekken waar de temperatuur beneden de ingestelde waarde komt.

Het komt nog weleens voor dat een radiator warmer wordt gestookt dan daadwerkelijk is ingesteld. Ik had eerder gelezen dat dit weleens kan gebeuren. Vooral tijdens de 'inleer periode'. Dit is geen schokkende temperatuur overschrijding. We hadden de temperatuur ingesteld op 19 graden. De radiator stookte het op tot 20,5 graden. Daarna daalde hij weer tot netjes 19 graden.

We hebben op de evotouch een heel schema gemaakt wanneer bepaalde ruimtes verwarmd moeten worden. Het maken (en aanpassen) van het schema was kinderspel! Het was zelfs zo makkelijk dat mijn vrouw het kon. :+

Wat ik wel jammer vind is dat wanneer je het raam open hebt staan en de binnentemperatuur daalt langzaam de radiator aanspringt wanneer het schema hierom vraagt. Een paar keer meegemaakt dat het raam openstond (kiepstand) en dat de radiator lekker voor de mussen aan het stoken was. Dus zelf op letten om de ramen tijdig te sluiten (of het schema aan te passen)....

De vloerverwarming is nog niet aan geweest. Dus ik kan nog niet beoordelen hoe (en of) deze werkt. :D

Wicked-Game, heb je ook interesse in het evohome systeem?

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:20
Ik wil eigenlijk gewoon af van de thermostaat in het zicht. Gewoon op zolder naast de ketel leggen, maar de binnentemperatuur via mqtt of een rest call kunnen regelen. Ik ken echter geen thermostaten die dat kunnen. Op dit moment stuur ik de thermostaat (iSense) aan via opentherm gateway. Die geeft de mogelijkheid om de buitentemperatuur te overriden. Als ik hetzelfde kon doen met de binnentemperatuur was ik al klaar. Het doel is namelijk:

- Thermostaat uit het zicht.
- Controle en opentherm sturing gebeurt door een thermostaat (die bezit alle modulerende logica en kan dat het best)
- De binnentemperatuur die de thermostaat heeft/meet komt niet van een sensor in de thermostaat, maar vanuit alle andere sensoren in huis hier.
- De thermostaat neemt die temperatuur (die hij dus niet zelf meet) en gaat naar de gewenste target temp moduleren.

Kent iemand een thermostaat die dit kan?

• R20141016
quote:
UltraSub schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:20:
Ik wil eigenlijk gewoon af van de thermostaat in het zicht. Gewoon op zolder naast de ketel leggen, maar de binnentemperatuur via mqtt of een rest call kunnen regelen. Ik ken echter geen thermostaten die dat kunnen. Op dit moment stuur ik de thermostaat (iSense) aan via opentherm gateway. Die geeft de mogelijkheid om de buitentemperatuur te overriden. Als ik hetzelfde kon doen met de binnentemperatuur was ik al klaar. Het doel is namelijk:

- Thermostaat uit het zicht.
- Controle en opentherm sturing gebeurt door een thermostaat (die bezit alle modulerende logica en kan dat het best)
- De binnentemperatuur die de thermostaat heeft/meet komt niet van een sensor in de thermostaat, maar vanuit alle andere sensoren in huis hier.
- De thermostaat neemt die temperatuur (die hij dus niet zelf meet) en gaat naar de gewenste target temp moduleren.

Kent iemand een thermostaat die dit kan?
Je kunt gewoon de evotouch op zolder neerleggen en het schema programmeren via de app op je telefoon/tablet. (Je moet dan wel een WiFi bereik hebben op zolder) ;)

De sensoren die de temperatuur meten zijn de radiatorknoppen. Je kunt ook losse sensoren aanschaffen. (bijvoorbeeld wanneer je vloerverwarming hebt).

• UltraSub
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:20
Heb ik ook al eens aan gedacht maar is een erg prijzige setup als je toch alleen maar overrides van schema’s doet met domotica controller. :/

• Spam
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 18-07 19:09
Ik krijg binnen twee weken de Remeha Calenta 40c CW5 geleverd. Ik dacht dat deze standaard OpenTherm was of komt er meer bij kijken? https://www.klusidee.nl/F...therm-of-niet-t98830.html

Nu moet ik hier nog een thermostaat bij nodig. Mijn wensen:
  • Homekit compatible - wil het via siri kunnen bedienen
  • Moet niet teveel opvallen op de muur
  • Makkelijk te bedienen
In mijn zoektocht kwam ik uit op:
  • Honeywell Lyric T6: best wel lelijk en zwart
  • Nest Thermostaat V3: mooi van vorm maar homekit support is nog niet beschikbaar?
  • Tado° Smart Thermostat V3: volgens de installateur is deze niet aan te raden? en wat is het verschil met V2?
  • Honeywell Round Connected Modulation thermostaat Y87C2004: deze ziet er al wat eleganter uit maar hoe fijn is hij?
  • Netatmo Thermostat: leuk orangje tintje eromheen maar werkt ie ook fijn?
Welke raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen? Alvast dank _/-\o_

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• bert pit
quote:
Spam schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:38:
Ik krijg binnen twee weken de Remeha Calenta 40c CW5 geleverd. Ik dacht dat deze standaard OpenTherm was of komt er meer bij kijken? https://www.klusidee.nl/F...therm-of-niet-t98830.html

• Makkelijk te bedienen
  • Nest Thermostaat V3: mooi van vorm maar homekit support is nog niet beschikbaar?
  • Tado° Smart Thermostat V3: volgens de installateur is deze niet aan te raden? en wat is het verschil met V2?
  • Honeywell Round Connected Modulation thermostaat Y87C2004: deze ziet er al wat eleganter uit maar hoe fijn is hij?
Dat is een prima ketel, ik heb dezelfde en deze werd altijd aangestuurd door een iSense van Remeha. Ik heb er destijds niet over nagedacht maar het bleek een heel goed thermostaat te zijn. Toen ik hem de eerste dag wilde programmeren, bleek dat mijn vrouw (is niet technisch aangelegd) me voor was geweest.

Wat nu belangrijk is om te weten, Remeha gebruikt een eigen dialect van het OT protocol. Het aansluiten van een andere OT thermostaat kan problemen opleveren. Mijn advies si om in het Remeha ecosysteem te blijven.

Ik werk nu met het Evohome systeem. Bij aanschaf werd me expliciet afgeraden om OT te gebruiken. Het werd dus aan/uit. Gelukkig is de ketel heel efficient en moduleert deze op de retourtemperatuur, daardoor is het gebruik nog steeds erg laag.

• bert pit
quote:
rsmits007 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 07:43:
[...]

De begane grond vloer is volledig voorzien van vloerverwarming. Deze hebben we uiteraard ook meegenomen in de aansluiting.

We hebben het systeem nu 1,5 week in gebruik. Mijn eerste ervaringen zijn positief. De radiatoren gaan aan op plekken waar de temperatuur beneden de ingestelde waarde komt.

Het komt nog weleens voor dat een radiator warmer wordt gestookt dan daadwerkelijk is ingesteld. Ik had eerder gelezen dat dit weleens kan gebeuren. Vooral tijdens de 'inleer periode'. Dit is geen schokkende temperatuur overschrijding. We hadden de temperatuur ingesteld op 19 graden. De radiator stookte het op tot 20,5 graden. Daarna daalde hij weer tot netjes 19 graden.

We hebben op de evotouch een heel schema gemaakt wanneer bepaalde ruimtes verwarmd moeten worden. Het maken (en aanpassen) van het schema was kinderspel! Het was zelfs zo makkelijk dat mijn vrouw het kon. :+

Wat ik wel jammer vind is dat wanneer je het raam open hebt staan en de binnentemperatuur daalt langzaam de radiator aanspringt wanneer het schema hierom vraagt. Een paar keer meegemaakt dat het raam openstond (kiepstand) en dat de radiator lekker voor de mussen aan het stoken was. Dus zelf op letten om de ramen tijdig te sluiten (of het schema aan te passen)....

De vloerverwarming is nog niet aan geweest. Dus ik kan nog niet beoordelen hoe (en of) deze werkt. :D

Als die overshoot zich blijft voordoen moet de keteltemperatuur omlaag. Daarnaast kun je op de HR92 de "open raam functie" activeren. Die werkt gedurende max een half uur. Mocht je je raam langer open zetten, dan kun je de knop handmatig terugdraaien. Ook is het mogelijk een raamsensor te monteren die de radiator uit laat bij open raam.

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:02
quote:
peacelord schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:46:
Weet iemand waar de buitentemperatuur bij de Nefit Easy vandaan komt? Ik heb geen sensor oid en ook geen locatie (tbv weerstation) ingevuld. Wie o wie?
Zelfde vraag ik mij ook af.

• balk
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 06:52
quote:
peacelord schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:46:
quote:
TonVH schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:17:
[...]

Zelfde vraag ik mij ook af.
Bij het instellen van de app moet je een locatie invullen. Zie 'Info' -> 'Mijn Easy Account' -> 'Locatie'

balk wijzigde deze reactie 26-10-2017 21:01 (34%)
Reden: quote toegevoegd

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:02
quote:
balk schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:48:
[...]

Bij het instellen van de app moet je een locatie invullen. Zie 'Info' -> 'Mijn Easy Account' -> 'Locatie'
Blijft de vraag "waar haalt hij die info vandaan?".

• Roos79
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 13:10
Van je telefoon want als je die stappen volgt krijg je een kaartje in beeld.
Dus heb je een iOS toestel kan je dat heel simpel uitzetten onder privacy dan locatie voorzieningen dan Nefit easy en dan dus nooit aanvinken.
Appeltje eitje ;)

• Spam
quote:
bert pit schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:25:
[...]

Dat is een prima ketel, ik heb dezelfde en deze werd altijd aangestuurd door een iSense van Remeha. Ik heb er destijds niet over nagedacht maar het bleek een heel goed thermostaat te zijn. Toen ik hem de eerste dag wilde programmeren, bleek dat mijn vrouw (is niet technisch aangelegd) me voor was geweest.

Wat nu belangrijk is om te weten, Remeha gebruikt een eigen dialect van het OT protocol. Het aansluiten van een andere OT thermostaat kan problemen opleveren. Mijn advies si om in het Remeha ecosysteem te blijven.

Ik werk nu met het Evohome systeem. Bij aanschaf werd me expliciet afgeraden om OT te gebruiken. Het werd dus aan/uit. Gelukkig is de ketel heel efficient en moduleert deze op de retourtemperatuur, daardoor is het gebruik nog steeds erg laag.
Godsamme, dan moet ik een andere bestellen dan. Ik wil per se een opentherm variant hebben. Welke raad je aan?

[update] heb net even met een bedrijf gebeld voor installaties. Hij wist mij te verzekeren dat de nieuwe remeha ketels dit probleem niet hebben. Dus het huidige model CW5 zou gewoon netjes opentherm modulerend werken..?

Spam wijzigde deze reactie 26-10-2017 09:34 (9%)

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Spam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:09:
[...]

Godsamme, dan moet ik een andere bestellen dan. Ik wil per se een opentherm variant hebben. Welke raad je aan?

[update] heb net even met een bedrijf gebeld voor installaties. Hij wist mij te verzekeren dat de nieuwe remeha ketels dit probleem niet hebben. Dus het huidige model CW5 zou gewoon netjes opentherm modulerend werken..?
In principe zijn er geen OpenTherm 'dialecten', alleen brakke implementaties van het zelfde protocol ;)
Daarnaast moet een apparaat dat adverteert met OpenTherm voldoen aan een Opentherm compliance test.

In principe zijn er een aantal waarden 'mandatory' in de OpenTherm spec. met deze waardes kunnen alle basisfunctionaliteiten van een apparaat worden aangestuurd. Sommige thermostaten gaan ook uit van de extra waardes die mogelijk geïmplementeerd zijn. Dit kan wellicht onverklaarbaar gedrag opleveren. In de praktijk zal dit echter weinig voorkomen.

De OpenTherm software waar ik aan gewerkt heb kan in ieder geval gewoon met Remeha ketels overweg. Wellicht zijn er enkele specifieke modellen die nukken hebben. Dat weet ik niet.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
[...]

eTwist is toch wel een mooie thermostaat?
Geen idee alleen of hij aan je overige eisen voldoet ;)

Gok en steun de NCFS - 1530Wp op het dak in Hoorn (sinds nov-2014).

• Spam
quote:
hjs schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:04:
[...]

eTwist is toch wel een mooie thermostaat?
Geen idee alleen of hij aan je overige eisen voldoet ;)
Zie mijn eerdere post: Spam in "Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?"

...geen homekit...
quote:
EddoH schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:55:
[...]

In principe zijn er geen OpenTherm 'dialecten', alleen brakke implementaties van het zelfde protocol ;)
Daarnaast moet een apparaat dat adverteert met OpenTherm voldoen aan een Opentherm compliance test.

In principe zijn er een aantal waarden 'mandatory' in de OpenTherm spec. met deze waardes kunnen alle basisfunctionaliteiten van een apparaat worden aangestuurd. Sommige thermostaten gaan ook uit van de extra waardes die mogelijk geïmplementeerd zijn. Dit kan wellicht onverklaarbaar gedrag opleveren. In de praktijk zal dit echter weinig voorkomen.

De OpenTherm software waar ik aan gewerkt heb kan in ieder geval gewoon met Remeha ketels overweg. Wellicht zijn er enkele specifieke modellen die nukken hebben. Dat weet ik niet.
Dank voor de correctie. Ik ga het vanzelf merken dan. Mijn eerste keus qua Thermostaat neigt nog steeds naar de Tado omdat deze wit is en mooi wegvalt in de muur. Maar deze kon niet goed met de remeha overweg? :?

Spam wijzigde deze reactie 26-10-2017 10:29 (60%)

• Wicked-Game
quote:
[...]

EVOhome heeft zeker mijn interesse.

Wij wonen in een woning met stadsverwarming van Eneco (Leidsche Rijn). Met daar dan vloerverwarming op de begane grond. Op de 1e verdieping zijn er 3 slaapkamers met ieder een radiator, en in de douche is er nog een design radiator.

Op de 2e verdieping is er dan nog een radiator.

Voorlopig denk ik dat sturing via EVO met name zal zijn voor vloerverwarming en de 3 slaapkamers. In de badkamer stoken we eerlijk gezegd nooit.

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:03
quote:

• Makkelijk te bedienen
Grappig, ik ben juist voor de Lyric T6 gegaan omdat ik dit 1 van de mooiere thermostaten vind. Strak design, zeer compact, mooi glazen touchscreen, homekit en normaal geprijst.

Ben er tot nu toe zeer tevreden mee.

Homekit, prijs en design waren bij mij de belangrijkste factoren, in die volgorde.

Design: Ik wilde vooral geen tablet achtig formaat apparaat aan de muur als ik toch het merendeel van de tijd dit apparaat via de iphone bedien en de enige functie van het apparaat eigenlijk het meten van de temperatuur is. Verder was ik wel gecharmeerd van het glazen touchscreen.

Waarom zwart? Dezelfde reden waarom ik nooit een witte TV aan de muur zou hangen, ik vind het niet mooi.

Tijdens het unboxen was ik verbaasd over het formaat, kleiner dan ik had verwacht (10x10cm ong).

Prijs: Veruit de goedkoopste met homekit ondersteuning waarbij honeywell gewoon tot de gevestigde orde behoort in thermostaat-land.

B-lex wijzigde deze reactie 26-10-2017 11:05 (19%)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
[...]

Kun je geen raamsensors op evohome aansluiten?

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Spam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:27:
Mijn eerste keus qua Thermostaat neigt nog steeds naar de Tado omdat deze wit is en mooi wegvalt in de muur. Maar deze kon niet goed met de remeha overweg? :?
Dat weet ik niet. Wie zegt/waar staat dat?

• Spam
quote:
EddoH schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:00:
[...]

Dat weet ik niet. Wie zegt/waar staat dat?
De installatie monteur zei dat. Maar goed ik twijfel nog wel eens aan de IT savvyness van die mensen? Ik heb de vraag maar eens gewoon bij beide fabrikanten gelegd. Eens kijken wat ze zeggen ;)

[update] antwoord van Tado: “Wij werken helemaal perfect met Remeha ketels”

Spam wijzigde deze reactie 26-10-2017 11:22 (11%)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Spam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:20:
[...]

De installatie monteur zei dat. Maar goed ik twijfel nog wel eens aan de IT savvyness van die mensen? Ik heb de vraag maar eens gewoon bij beide fabrikanten gelegd. Eens kijken wat ze zeggen ;)

[update] antwoord van Tado: “Wij werken helemaal perfect met Remeha ketels”
Mijn ervaring met (- de technische kennis van -) CV monteurs is op zijn zachts gezegd bedroevend te noemen ;)

• Spam
quote:
EddoH schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:25:
[...]

Mijn ervaring met (- de technische kennis van -) CV monteurs is op zijn zachts gezegd bedroevend te noemen ;)
You don't say >:)
quote:
....
Maar dan even terug naar mijn keuzelijst: welke zouden jullie nemen? Wanneer gaat de Nest Homekit ondersteunen denken jullie? Ik blijf die de mooiste vinden maar ben bang om daarmee vast te lopen... :?

• B-lex
quote:
Spam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:10:
[...]

You don't say >:)

[...]

Maar dan even terug naar mijn keuzelijst: welke zouden jullie nemen? Wanneer gaat de Nest Homekit ondersteunen denken jullie? Ik blijf die de mooiste vinden maar ben bang om daarmee vast te lopen... :?
Zie mijn post een stukje terug. Misschien heb je hem gemist.

• Spam
quote:
B-lex schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:52:
[...]

Grappig, ik ben juist voor de Lyric T6 gegaan omdat ik dit 1 van de mooiere thermostaten vind. Strak design, zeer compact, mooi glazen touchscreen, homekit en normaal geprijst.

Ben er tot nu toe zeer tevreden mee.

Homekit, prijs en design waren bij mij de belangrijkste factoren, in die volgorde.

Design: Ik wilde vooral geen tablet achtig formaat apparaat aan de muur als ik toch het merendeel van de tijd dit apparaat via de iphone bedien en de enige functie van het apparaat eigenlijk het meten van de temperatuur is. Verder was ik wel gecharmeerd van het glazen touchscreen.

Waarom zwart? Dezelfde reden waarom ik nooit een witte TV aan de muur zou hangen, ik vind het niet mooi.

Tijdens het unboxen was ik verbaasd over het formaat, kleiner dan ik had verwacht (10x10cm ong).

Prijs: Veruit de goedkoopste met homekit ondersteuning waarbij honeywell gewoon tot de gevestigde orde behoort in thermostaat-land.
Je toevoeging had je nog niet gelezen. Heb je de Nest ooit overwogen? Denk je dat die ooit HomeKit gaat ondersteunen?

• B-lex
quote:
Spam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:05:
[...]

Je toevoeging had je nog niet gelezen. Heb je de Nest ooit overwogen? Denk je dat die ooit HomeKit gaat ondersteunen?
Ik heb de nest overwogen, maar destijds ondersteunde die geen modulatie (en geen homekit).
Ook heb ik geen baat bij het zelflerende vermogen van de nest, aangezien ons ritme dusdanig constant is dat ik perfect op voorgeprogrammeerde temperaturen kan verwarmen (altijd om 17:15 thuis bijvoorbeeld).
Ik vond, in mijn geval, de bang-for-buck verhouding bij nest gewoon erg slecht.

Mooi design, dat dan weer wel.

Op den duur zal nest wel homekit (moeten) gaan ondersteunen, maar wanneer (en met welke modellen/versie) is mij onbekend.

B-lex wijzigde deze reactie 26-10-2017 14:38 (18%)

• Spam
quote:
B-lex schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:38:
[...]

Ik heb de nest overwogen, maar destijds ondersteunde die geen modulatie (en geen homekit).
Ook heb ik geen baat bij het zelflerende vermogen van de nest, aangezien ons ritme dusdanig constant is dat ik perfect op voorgeprogrammeerde temperaturen kan verwarmen (altijd om 17:15 thuis bijvoorbeeld).
Ik vond, in mijn geval, de bang-for-buck verhouding bij nest gewoon erg slecht.

Mooi design, dat dan weer wel.

Op den duur zal nest wel homekit (moeten) gaan ondersteunen, maar wanneer (en met welke modellen/versie) is mij onbekend.
Ondersteund Nest nu wel modulatie dan? Voor mij is dat wel een make or break...

• B-lex
quote:
Spam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:34:
[...]

Ondersteund Nest nu wel modulatie dan? Voor mij is dat wel een make or break...
De V3 volgensmij wel, dunno for sure.

• bert pit
quote:
[...]

Voor de duidelijkheid: de ketel is prima geschikt voor OT. Alleen heeft Remeha er aan paar dingetjes aan toegevoegd. Daardoor werkt deze het best met de iSense van Remeha. Dat is dus een OT thermostaat en echt een gouden combinatie met jouw ketel. Die zou ik in jouw geval dus nemen. https://www.remeha.nl/pro...oires/thermostaten/isense

Er is hier op tweakers veel info te vinden over de iSense, dat is niet voor niets. Hij wordt geprezen als een van de meest efficiënte thermostaten in combinatie met een Remeha ketel.

• jorisdekloris
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 04-07 11:55
quote:
B-lex schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:25:
[...]

De V3 volgensmij wel, dunno for sure.
Correct

Tierelier

• hjs
  • Niet online
quote:
bert pit schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:50:
[...]

Er is hier op tweakers veel info te vinden over de iSense, dat is niet voor niets. Hij wordt geprezen als een van de meest efficiënte thermostaten in combinatie met een Remeha ketel.
eTwist zal toch net zo goed samen werken?
Of moet ik die weer vervangen door de iSense?

• Spam
quote:
bert pit schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 20:50:
[...]

Voor de duidelijkheid: de ketel is prima geschikt voor OT. Alleen heeft Remeha er aan paar dingetjes aan toegevoegd. Daardoor werkt deze het best met de iSense van Remeha. Dat is dus een OT thermostaat en echt een gouden combinatie met jouw ketel. Die zou ik in jouw geval dus nemen. https://www.remeha.nl/pro...oires/thermostaten/isense

Dank voor de tip maar geen van beide thermostaten (eTwist of iSense) ondersteunt HomeKit. Dit is voor mij een voorwaarde ;)

• R20141016
quote:
MikeyMan schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:59:
[...]

Kun je geen raamsensors op evohome aansluiten?
Volgens mij wel. Maar moet ik induiken....

• Marnix1988
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:11
Wie kan mij de juiste richting op wijzen. Ik twijfel al enige tijd om een Nest of Toon aan te schaffen maar beide hebben ze nadelen voor mij. De Nest ligt de focus heel erg op zelflerend, nou dat hoeft van mij absoluut niet, ik hou dit liever zelf in de hand. Toon heef daarentegen abonnementskosten wat volgens mij je besparing alweer teniet doet.

Enige wat ik wil is veel inzicht in mijn verbruik(heb een slimme meter) en een app waarmee ik de temperatuur mee kan instellen. Zelflerend of aanwezigheidsdetectie etc vind ik helemaal niet belangrijk.

Wat me nog wel een handige feature lijkt is modulerende aansturing van de thermostaat, dit kan ook daadwerkelijk energiebesparen.

• hjs
  • Niet online
Er zijn er zoveel meer als nest of toon, vast wel een die je meer aanspreekt ;)

• Marnix1988
Goh welke zouden dat zijn dan ;-). Tips zijn welkom.

• hjs
  • Niet online
quote:
Marnix1988 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:49:
Goh welke zouden dat zijn dan ;-). Tips zijn welkom.
Tja, welke ken je al en wat heb je er al over gevonden ;)
Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de eTwist. (werkt ook als de wifi uit is)

hjs wijzigde deze reactie 27-10-2017 19:54 (14%)

• Marnix1988
Nefit Easy heb ik ook onderzocht, alleen dat heb ik niet een overzicht van mijn electra verbruik wat Toon wel heeft.. Heb ook al even in dit topic rond gekeken en las nog wat over de Isense, maar die schijnt weer het beste samen te werken met een remeha ketel. Ik heb een Nefit ketel.

Verder kom je wel veel info tegen, maar vooral veel oudere filmpjes terwijl veel thermostaten zo te lezen alweer updates hebben en daardoor beter werken of meer opties hebben. Ik kan bijvoorbeeld niet een recent filmpje met review vinden bijvoorbeeld.

Live uitlezen gas/stroomverbuik oftewel omkunnen gaan met mijn slimme meter is ook wel een grote wens.

Marnix1988 wijzigde deze reactie 29-10-2017 18:53 (15%)

• bert pit
quote:
hjs schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:12:
[...]

eTwist zal toch net zo goed samen werken?
Of moet ik die weer vervangen door de iSense?
Lijkt me wel, die is toch ook van Remeha? Ik ken hem alleen niet.

• MiSHgl
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20-01 20:37
Na vele uren dit forum (en enkele andere) te hebben doorgespit, heb ik gekozen voor de combi Evohome modulerend en een Nefit Trendline HRC25. Nefit gebeld, en zij bevestigden dat dit een goede en veel gebruikte combinatie is (uiteraard met de Nefit Opentherm bridge). Helaas is de bridge al een keer vervangen omdat-ie stuk was. Hoop dat het een incident was...

Ik heb dan ook nog geen extra zones ingericht (en geen knoppen gekocht); ik wilde eerst vertrouwen krijgen in het systeem.

De afgelopen maanden is het drie keer voorgekomen dat de Evohome zijn verbinding met de ketel kwijt raakt. Kan gebeuren. Vervelend daarbij is dat er dan een "paniekmodus" aan gaat: de ketel gaat direct zorgen voor de maximale watertemperatuur, met als gevolg een woonkamer van 26 graden.... Alleen een ketelreset werkt (stekker eruit gedurende een minuut). Het logboek van de Evohome laat dan keurig zien dat de storing is opgelost, en moduleert weer vrolijk verder zoals het hoort. Vraag 1: Weet iemand een truuc zodat de ketel niet wild gaat stoken? Zou het naar vinden als het tijdens een vakantie optreedt....

Vraag 2: kan ik het RF kastje beter met een korte draad vlak bij de ketel hangen, of met de oude thermostaatdraad aansluiten op de OT bridge en het kastje in de buurt van de Evohome tablet hangen?

• Archimond
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18-07 02:25

Archimond

Lopende Helpdesk

Heeft iemand recente ervaringen met honeywell lyric t6?
De ervaringen op https://wifithermostaten....EALw_wcB#customer-reviews
en warmteservice zeggen dat het nog niet af is.

Nu heb ik een helios aan/uit thermostaat die zeer onprettig werkt.
Ik wil graag deze functies:
- modulerend
- opentherm ondersteuning voor mijn AWB VR ketel
- dagprogramma in te stellen

Zelflerend en een sensor voor wanneer iemand thuis is. Is luxe maar niet noodzakelijk.
Via een app bedienen zal ik waarschijnlijk weinig mee doen.

Alternatieven
- nest v3, Energiewacht heeft aanbieding van 199,- incl installatie
- tado , veel goeie reviews

Weet iemand in de omgeving van groningen een goeie installateur van thermostaten?

Lenovo ideapad 500 | Oneplus One

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:35
Heb ook een vraag welke ik niet in handleiding terug kan vinden.

Jan je met de lyric ook schema maken waneer je tapwater opgewarmd word. Dacht dat tado of etwist dit kon.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18-07 22:06

Galois

1811 - 1832

quote:
Archimond schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:00:

Alternatieven
- nest v3, Energiewacht heeft aanbieding van 199,- incl installatie
Interessant! Mooie prijs, zeker met gratis installatie.
Maar hoe kom jij erbij dat dit v3 is? Volgens mij is dat niet zo (aan de prijs te zien). Op pricewatch is de goedkoopste v3 nl 229 euro. En zij bieden v3 aan INCL. installatie voor die prijs?

De v2 die is hier en daar nog wel verkrijgbaar voor 50 euro minder en dan geloof ik best dat Energiewacht een gratis installatie heeft voor 199 euro...

Ik heb momenteel een Remeha iSense (incl. Tzerra CW5 ketel van 2 jaar oud) en wil 'm graag vervangen voor een slimme thermostaat.
Ik wil graag een modulerende en niet een aan/uit zoals de oude Nests waren. De v3 schijnt wel modulerend te zijn, maar hier en daar lees ik nog wel 'gemopper' en klachten over deze functie dat het niet zou werken en de ketel toch aan/uit wordt aangestuurd. Maar ook lees ik hier en daar dat het wel goed gaat... Ik twijfel dus... En voor 199 euro voor v2 ben ik sowieso niet geïnteresseerd...

Ik wil niet de eTwist van Remeha zelf, want ik vind 'm niet mooi (en de kans dat deze Homekit ondersteuning krijgt is denk ik klein) en werkt erg traag...

EDIT: op de foto bij Energiewacht, lijkt het wel v3 te zijn... ik ga ze bellen straks.
(het is de v3 inderdaad, alleen doen zij mijn regio niet. Mijn regio doen hun andere collega's die deze aanbieding niet hebben, maar mee willen gaan in gratis installatiekosten, maar wel de Nest v3 voor de normale prijs van 249 euro)

Galois wijzigde deze reactie 04-11-2017 09:13 (8%)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• freeco
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 11-07 16:05
Ik heb een paar praktische probleempjes met mijn nieuwe EvoHome installatie.
Mijn loodgieter heeft enkel de aansluiting van de OpenTherm module op onze Daalderop HR-ketel gedaan. Hij gaf zelf al aan dat hij niks van EvoHome afkent, dus ik heb al de rest zelf gedaan (die config is uiteindelijk zo moeilijk niet...).
Ik heb 4 zones:
  • keuken/living: open ruimte met 4 radiatoren, met elk een HR92
  • bureau beneden: 1 radiator, dus 1 HR92
  • badkamer: 1 radiator en 1 handdoekdroger, elk een HR92
  • bureau boven: 1 radiator, dus nog 1 HR92
Verder hebben we nog old-skool thermostatische kranen in onze garage, berging, hal, toiletten en slaapkamers. Die ruimtes worden niet volledig verwarmd, dus hier hoeft geen HR92. Die warmen wel mee met de rest.

Probleempje 1: keuken/living
1 van de 4 radiatoren bleef koud. Een 2de werd minder warm dan de andere 2, die wel goed warm werden.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Zelf vermoed ik doordat er een tussen de HR92's onderling qua meting een kleine temperatuurvariatie zit. Dat de ene dus z'n kraan dichthoudt omdat die denkt dat het al warm genoeg is, terwijl de andere (op amper 1m afstand) z'n kraan toch volledig open draait.
Maar ik had verwacht dat de 4 HR92's als 1 geheel zouden werken? Te koud = alle 4 open, warm genoeg = alle 4 dicht? Nee?

Probleem 2: bureau beneden
De radiator en HR92 zit in een hoek van de ruimte. De HR92 slaat sneller af dan we zouden verwachten.
Misschien moet ik hier -1°C instellen in de calibratie van de HR92?

Probleem 3: bureau boven
De HR92 slaat op de gevraagde 20°C af, maar z'n gemeten temp loopt nog verder door tot 24°C. Een thermometer op 1,5m afstand geeft aan dat het toch maar net 19,5 ~ 20°C is.
De HR92 doet er een hele tijd over om terug onder 20°C te zakken, ondanks dat de restwarmte in de radiator al behoorlijk gezakt is. Het is precies alsof de warmte teveel lokaal rond de radiator blijft hangen en zich niet verspreid over de ruimte. Nochtans is de radiator niet echt dicht omsloten door kasten of zo.

Probleem 4: badkamer
Ik denk deze zelf opgelost te hebben door de HR92 van de handdoekdroger -1°C lager te calibreren. Er zit zo'n 3m tussen deze en de grotere radiator. Die zijn HR92 gaf 1°C minder aan, waardoor de ruimte net niet voldoende opgewarmd werd. Ik hou dit nog effe zelf in de gaten.

Heeft iemand wat praktische tips voor me hoe ik deze opstelling nog wat beter kan afstellen?

• Musicmasters
  • Registratie: februari 2012
  • Niet online
quote:
Marnix1988 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:18:
Wie kan mij de juiste richting op wijzen. Ik twijfel al enige tijd om een Nest of Toon aan te schaffen maar beide hebben ze nadelen voor mij. De Nest ligt de focus heel erg op zelflerend, nou dat hoeft van mij absoluut niet, ik hou dit liever zelf in de hand. Toon heef daarentegen abonnementskosten wat volgens mij je besparing alweer teniet doet.

Enige wat ik wil is veel inzicht in mijn verbruik(heb een slimme meter) en een app waarmee ik de temperatuur mee kan instellen. Zelflerend of aanwezigheidsdetectie etc vind ik helemaal niet belangrijk.

Wat me nog wel een handige feature lijkt is modulerende aansturing van de thermostaat, dit kan ook daadwerkelijk energiebesparen.
Thermosmart iets? Wordt hier weinig besproken maar die lijkt mij wel iets. Kan ook in Domiticz en dat vind ik weer leuk. Alleen ik ben dan weer huiverig voor alles wat werkt met een externe server. Bedrijf weg, server ook weg. En mijn privacy wil ik ook niet kwijt. Nest is dus al helemaal een no go en zeker als ik in dat topic lees hoeveel problemen dat ding vaak geeft, net als Tado. Zoek al lang wat anders, maar iedere winter snort hier de Honeywell Vision Modulation weer door. 8)
Pagina: 1 ... 31 ... 34 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True