Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:46
Grolsch schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 18:59:
Waarom koop je dan een slimme thermostaat als je geen slimme functies wil ;)
de aanbieding was te mooi/tijdelijk, heb zoekwerk nu achteraf gedaan :)

@ thinkpad: ben benieuwd.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 21:58:
Gisteren een Thermosmart opgehangen, bevalt tot nu toe goed :)
Hij heeft een productreview: Honeywell Round Connected Modulation review door ThinkPad vervangen. Als ik tijd heb ga ik ook nog even een soortgelijke review over de Thermosmart schrijven. Heb een OTGW tussen thermostaat en ketel zitten, dus kan het stookgedrag ook goed monitoren. Hij vroeg gisteren hogere temperaturen (62 graden) dan wat die Honeywell ooit gevraagd heeft, dus ook voor mensen met 'moeilijke' setups (convectorput die hoge aanvoertemperatuur nodig heeft) is het ding geschikt.

Natuurlijk vraagt hij niet constant bloedheet water, heb hem aangesloten via OpenTherm en als de ruimte op temperatuur moet worden gehouden dan stookt de ketel eventjes kort (10 min.) met 42 °C
Grappig dat je nu een Thermosmart hebt, in je review van de Honeywell stel je dat je het uiterlijk van de Thermosmart niet jouw ding is. :P
Waarom dan toch voor de Thermosmart gekozen, of gaan we dat terug zien in je review?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Oxellaar schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:13:
[...]

Grappig dat je nu een Thermosmart hebt, in je review van de Honeywell stel je dat je het uiterlijk van de Thermosmart niet jouw ding is. :P
Waarom dan toch voor de Thermosmart gekozen, of gaan we dat terug zien in je review?
Haha klopt, dat las ik gisteren toevallig ook nog. Maar hij valt qua grootte heel erg mee (net iets groter dan een 2.5" HDD). Op de foto's leek het ding veel groter namelijk, meer het formaat van een 3.5" HDD en dat stond mij nogal tegen eerst. Maar blijkt dus heel gunstig uit te vallen.

Reden dat ik de Honeywell weg heb gedaan is o.a. dat de app altijd erg traag was. Ik vermoed dat de server(s) in Amerika staan en het daardoor gewoon een stuk trager is. Ook de API vond ik niet erg gebruiksvriendelijk. En verder was het ding gewoon erg beperkt qua features. Zoals ik in m'n review ook al schreef is het gewoon een Round, maar dan met klokprogramma en bediening via app.

Wat mij ook tegenviel is dat hij met een vrij lage aanvoertemperatuur wilde stoken (45 graden ofzo). Ik heb een kleine woning die daarmee wel op temperatuur komt, maar het duurde mij gewoon te lang. Een iSense deed het qua stookstrategie een stuk beter. 's Ochtends gewoon even flink heet water erdoor knallen om de boel snel warm te hebben en daarna lekker met 45 graden ofzo de boel warmhouden.

De Thermosmart is geen slimme thermostaat (zaken als geofencing of aanwezigheidsdetectie zul je niet terugvinden), maar het werkt gewoon allemaal erg soepel (en snel!) en de gebruiksinterface van de app & webportal zijn fijn. En het is een Nederlands product, dat vind ik ook wel leuk. Die gun ik het wat meer dan zo'n grote multinational als Honeywell.

Zoals hierboven ook al werd gezegd: je hoeft geen besparing te verwachten als je wilt overstappen vanaf een iSense. Je koopt een Thermosmart vanwege de features, niet vanwege een te verwachten besparing. Voor mij deed de Honeywell het opzich ook wel OK, maar omdat ik volop met domotica bezig ben wilde ik dit ook wel eens proberen. En dat bevalt tot nu toe prima.

En pin mij niet vast op de review. Ik wil hem zeker schrijven, maar het kost vrij veel tijd. Ook omdat hij er nog maar net hangt en het ding zich eerst even moet gaan thuisvoelen (aka: inleren op mijn woning). Dus dat kan maar zo nog even duren ;)

De conclusie na één dag is dat het ding tot dus ver prima bevalt, beter dan de Honeywell RCM.

En nu ga ik stoppen, want het gaat nu al bijna naar een review qua berichtlengte :+ Mocht er iemand in de tussentijd nog vragen hebben dan wil ik die best beantwoorden. Reageer hier, of stuur even een DM.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paultje035
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 03:55
paultje035 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 15:24:
[...]

Das idd vreemd ik denk dat ik dan idd een maandagmorgen model heb gehad... En jup woonkamer word gewoon warm maar bv de 2e zone dood als een pier geen actie van de evo helemaal noppes.Dus ik zal honeywell zelf eens bellen en uitleg vragen wat betreft de software idd mss een bug.Ik kom er op terug als ik ze gesproken heb!
na een uur honewell info lijn is me verteld dat ik genept ben met een single zone systeem en dat je daar nooir meer da 1 zone op kan zetten .... eigenlijk vaag want ze verlopen alleen nog de wifi dus meerdere zones kan niet volgens joneywell zelf???

is er iemand met een hreco 36 ketel zonder vloerverwarming? die wel evo multi heeft en me kan vertellen wat ik dan nodig heb soort van boodschappen lijstje , en ik heb opentherm en wil 2 zones regelen on afhankelijk van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 21:46
ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:21:
[...]

De Thermosmart is geen slimme thermostaat (zaken als geofencing of aanwezigheidsdetectie zul je niet terugvinden), maar het werkt gewoon allemaal erg soepel (en snel!) en de gebruiksinterface van de app & webportal zijn fijn.
het geofencing zou met de laatste update geregeld moeten zijn, als ik me goed heug van een van de gelezen reviews.

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een singlezone van Honeywell Evohome die niet uit te breiden is naar multi zone? Ik geloof dat niet. Tenzij ze tegenwoordig echt een andere (hardware of software??) Evotouch meesturen in een single zone pakket? Vroeger kon dat gewoon in elk geval!

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 30-10-2015 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 22:21:
[...]

De Thermosmart is geen slimme thermostaat (zaken als geofencing of aanwezigheidsdetectie zul je niet terugvinden), maar het werkt gewoon allemaal erg soepel (en snel!) en de gebruiksinterface van de app & webportal zijn fijn. En het is een Nederlands product, dat vind ik ook wel leuk. Die gun ik het wat meer dan zo'n grote multinational als Honeywell.

Zoals hierboven ook al werd gezegd: je hoeft geen besparing te verwachten als je wilt overstappen vanaf een iSense. Je koopt een Thermosmart vanwege de features, niet vanwege een te verwachten besparing. Voor mij deed de Honeywell het opzich ook wel OK, maar omdat ik volop met domotica bezig ben wilde ik dit ook wel eens proberen. En dat bevalt tot nu toe prima.

En pin mij niet vast op de review. Ik wil hem zeker schrijven, maar het kost vrij veel tijd. Ook omdat hij er nog maar net hangt en het ding zich eerst even moet gaan thuisvoelen (aka: inleren op mijn woning). Dus dat kan maar zo nog even duren ;)

De conclusie na één dag is dat het ding tot dus ver prima bevalt, beter dan de Honeywell RCM.

En nu ga ik stoppen, want het gaat nu al bijna naar een review qua berichtlengte :+ Mocht er iemand in de tussentijd nog vragen hebben dan wil ik die best beantwoorden. Reageer hier, of stuur even een DM.
Volgens mij is de Thermosmart toch redelijk slim.

Geofencing schijnt te werken d.m.v. Drebbl (ik gebruik het zelf niet).

Verder is de Thermosmart te gebruiken met diverse andere systemen zoals Homey, IFTTT, Drebbl, Netatmo, Domoticz.
http://www.thermosmart.nl/connected/

Ook heeft de Thermosmart een "public API" waardoor de mogelijkheden redelijk onbeperkt zijn.
https://api.thermosmart.com/apidoc/

Dit geeft je naar mijn idee voldoende mogelijkheden om alles te automatiseren wat je zou willen.

Los daarvan is het een NL product welke onafhankelijk van energieleveranciers en/of ketelfabrikanten werkt.

Ik gebruik hem nu een jaar en ben erg tevreden.

Zelf heb ik geen behoefte aan aanwezigheidsdetectie omdat deze naar mijn idee altijd te laat is :P

Ik kom thuis, en dan begint hij pas te stoken (te laat).
Ik ben een bepaalde periode afwezig, en dan stopt hij pas met stoken (te laat).

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2015 08:28 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Op de Tweakers-meeting van 5 november in Enschede schijnt Thermosmart aanwezig te zijn. Eens kijken of ze misschien een leuke aanbieding hebben om mij te overtuigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
paultje035 schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 05:42:
[...]

na een uur honewell info lijn is me verteld dat ik genept ben met een single zone systeem en dat je daar nooir meer da 1 zone op kan zetten .... eigenlijk vaag want ze verlopen alleen nog de wifi dus meerdere zones kan niet volgens joneywell zelf???

is er iemand met een hreco 36 ketel zonder vloerverwarming? die wel evo multi heeft en me kan vertellen wat ik dan nodig heb soort van boodschappen lijstje , en ik heb opentherm en wil 2 zones regelen on afhankelijk van elkaar.
Volgens mij hebben ze Evohome's Wifi met multizone en daadwerkelijke met single zone. Als je goed op internet kijkt in de verschillende shops dan zie je dat ook zo staan.

Ik vermoed dat deze op 1 ding na precies hetzelfde is en dat is dat de single zone de hardware ontbreekt die de thermostaatkranen aan moet sturen (Hr92 e.d.). Dit gebeurt bij mijn weten namelijk niet via Wifi. De wifi is ter vervanging van de gateway, waarmee je de warmte op afstand kunt regelen. Met de single zone kun je dat dus ook, maar voor 1 zone.

En ik vraag me mij af of de partij waar je het gekocht hebt, dat wel door heeft gehad. Als het een beetje respectabele partij is, verwacht ik niet dat ze je opzettelijk neppen namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door OmeAnne op 30-10-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik heb ook sinds enkele weken een Thermosmart, is dat echt zo dat ze moeten inwerken? Wat me inderdaad opvalt is als ik hem op 20 graden zet, hij altijd iets te lang doorgaat waardoor het even 20.5 wordt. Ik neem aan dat als hij zo slim, is dat na een tijdje niet meer gebeurt?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
woekele schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:34:
Op de Tweakers-meeting van 5 november in Enschede schijnt Thermosmart aanwezig te zijn. Eens kijken of ze misschien een leuke aanbieding hebben om mij te overtuigen ;)
Ik heb hem via 'Coolblue 2e kans' gekocht. Dat zijn artikelen die gekocht zijn, teruggestuurd onder de zichttermijn en daarna met korting worden verkocht (gaat via Marktplaats). Ik kon er voor 197 euro eentje kopen, scheelde toch 52 euro met de nieuwprijs. Folie zat nog gewoon op het display, moest alleen de WiFi-instellingen even resetten. En nog 23 maanden garantie over :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2015 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orbit Jupiter
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-03-2022
Momenteel ben ik bezig ons huis voor te bereiden op de winter. Gasbesparing is de invalshoek.

Ik las op het internet (jawel..) dat de modulerende werking van een HR-ketel pas efficient wordt als ook een modulerende thermostaat gebruikt wordt. Wij hebben de Honeywell round hangen, deze is gemaakt voor een modulerende ketel, wij hebben de Nefit Ecomline HR22. Echter kan ik hier enkel de temperatuur instellen. Is er vanuit het oogpunt van de thermostaat ook een andere optie mogelijk om te besparen via de thermostaat? Deze is effectief enkel aan of uit namelijk. Graag jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Orbit Jupiter schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:43:
Momenteel ben ik bezig ons huis voor te bereiden op de winter. Gasbesparing is de invalshoek.

Ik las op het internet (jawel..) dat de modulerende werking van een HR-ketel pas efficient wordt als ook een modulerende thermostaat gebruikt wordt. Wij hebben de Honeywell round hangen, deze is gemaakt voor een modulerende ketel, wij hebben de Nefit Ecomline HR22. Echter kan ik hier enkel de temperatuur instellen. Is er vanuit het oogpunt van de thermostaat ook een andere optie mogelijk om te besparen via de thermostaat? Deze is effectief enkel aan of uit namelijk. Graag jullie reacties!
Ik snap je vraag niet helemaal. Als je je CV-installatie zuiniger wilt maken moet je hier zijn: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
YoshiBignose schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:34:
Ik heb ook sinds enkele weken een Thermosmart, is dat echt zo dat ze moeten inwerken? Wat me inderdaad opvalt is als ik hem op 20 graden zet, hij altijd iets te lang doorgaat waardoor het even 20.5 wordt. Ik neem aan dat als hij zo slim, is dat na een tijdje niet meer gebeurt?
De Thermosmart moet inderdaad "inwerken / inleren", dit duurt naar mijn persoonlijke ervaring maximaal een week.

Een overshoot van 0,5 graden is niet zorgwekkend, en zelfs naar mijn mening gewenst.

Vooral bij het verwarmen van je huis wordt er veel warmte opgenomen in muren/meubels etc.

Ik kan het niet mooier vertellen als liquid_ice een tijdje geleden verteld heeft:

"
Overshoot is 'logisch' bij regelsystemen...
De requirements zeggen normaal gesproken dat een systeem zo snel mogelijk op temperatuur (+/- een afwijking) moet zijn.

Als je geen overshoot mag hebben moet je de ingestelde temperatuur heel langzaam benaderen...
Met een beetje overshoot kan je sneller naar het gewenste gedrag toe.
Hoe meer overshoot je tollereert hoe sneller je huis opgewarmt is.

Stel dat je op 1 (+/- 0,1) moet uitkomen in onderstaande plaatjes, dan is plaatje 3 daar het snelst.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Overshoot_control.PNG
"
liquid_ice in "Slimme thermostaten en energiemeters"

Zelf had ik in het begin toen ik de TS had een forse overshoot (1,5 á 2 graden), dit was opgelost na een mailtje gestuurd te hebben naar de support afdeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2015 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
0.5 overshoot is wel erg veel hoor. Het kan dan maar zo 2 uur duren voor het genoeg is afgekoeld en je verwarming weer aan moet. Koude radiators dus. Dus tocht en koudeval. Dat moet dus niet standaard het geval zijn bij elke keer dat er warmte gevraagd wordt. Misschien de eerste paar keer in de eerste week. Daarna moet de thermstaat het wel beter kunnen inschatten. Het is ook wat mij betreft helemaal niet zo belangrijk dat de kamer snel op de temperatuur is. Zolang de temperatuur geleidelijk stijgt en radiators warm zijn, heb je toch vaak al snel een behaaglijk gevoel. Maargoed, er is dus sprake van een bepaalde balans.
OmeAnne schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:24:
[...]

Ik vermoed dat deze op 1 ding na precies hetzelfde is en dat is dat de single zone de hardware ontbreekt die de thermostaatkranen aan moet sturen (Hr92 e.d.).
twijfel ik STERK aan. De ketel-relais moet namelijk ook gewoon via 868MHz aangestuurd worden. Dus dat onderdeel zit er gewoon in.

[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 30-10-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
In ons huis is een overshoot van 0,5 graden niet hinderlijk, zelfs gewenst omdat de warmte snel geabsorbeerd wordt door meubels en muren, dus als ik het om 18:00 19 graden wil hebben dan is het heel ff 19,5 wat snel weer (kwartier?) afkoelt naar 19 graden en dan daar constant op blijft.

Het voordeel van Domoticz zijn de mooie grafiekjes :P

Bij mij schiet de temp 0,4 ~ 0,6 graden door wat binnen 20 minuten weer op gewenst niveau zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
als het zo snel overgaat, dan is het prima natuurlijk. En als het de rest van de avond gewoon op 1 temperatuur blijft ook. Als je continu een sinus hebt met amplitude 1-2 graad, dan niet :P Het zal ook afhangen van de plek van je temperatuur-sensor. Hangt die op een plek die snel opwarmt met de radiators, of op een plek die pas later warm wordt? Dat kan ook een hoop 'demping' geven natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door woekele op 30-10-2015 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Onze CV heeft gisteren vanaf 11:00 t/m 20:00 ingesteld gestaan op 19 graden zie ik nu :P

De variatie in temperatuur is 18,7 ~ 19,3 geweest.

Dat is dus inclusief deuren die open gaan, de zon die schijnt etc. etc. lijkt mij dus erg netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 11:45
Hier had Thermosmart herhaaldelijk 1 tot 1.5c overshoot. Ik heb toen iets laten aanpassen in de stooklijn van Thermosmart (van agressief naar gemiddeld ofzo), maar vervolgens duurde het opwarmen van de huiskamer ruim een uur langer. Een paar keer bleef hij zelfs tot 3-4 graden boven de ingestelde temperatuur opwarmen.

Ik werd helemaal gestoord van dat ding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Hmmm... ok.... ik ga dus heel goed de bon bewaren en heel netjes alles uitpakken als ik hem ga proberen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:06
Ik heb een Tado besteld, de geofencing opties en dat ik het eerst voor een zeer schappelijke prijs kan leasen en pas later hoef te beslissen om hem te kopen heeft mij overtuigd. Hopen dat hij er snel is. Zijn jullie nog tevreden met de Tado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
okzbow schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:20:
Hier had Thermosmart herhaaldelijk 1 tot 1.5c overshoot. Ik heb toen iets laten aanpassen in de stooklijn van Thermosmart (van agressief naar gemiddeld ofzo), maar vervolgens duurde het opwarmen van de huiskamer ruim een uur langer. Een paar keer bleef hij zelfs tot 3-4 graden boven de ingestelde temperatuur opwarmen.

Ik werd helemaal gestoord van dat ding....
Wanneer speelden die problemen van jou?

Ik weet dat er tot vorig jaar december problemen waren, daarna zijn veel problemen opgelost dmv nieuwe firmware etc.

Maar ik heb geen aandelen, maar ben gewoon een tevreden gebruiker, niet meer, niet minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Interessant. Die 0.5 graden interesseert me ook niet echt, maar je krijgt daardoor wel dat gevoel dat het even TE warm wordt, omdat het in 1x vol aan staat. Wat ik had verwacht (maar misschien is dat wel zo?) is als in mijn agenda staat dat om 17:00 de verwarming naar 20 graden moet, hij al om 16:00 begint (of wat later) om lichtjes op te warmen. Dit deed m'n Honeywell ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat doet hij ook, en hij leert ook hoe lang dat duurt, maar als jij geen overshoot wil zal hij dus heel rustig naar die 20 graden toe moeten waardoor dit 2 uur duurt (bij wijze van).

Als jij wel 0,5 graad overshoot accepteert is hij met een half uur op de 20 graden (bij wijze van).

Zie die grafiek die ik eerder poste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 08:26:
[...]

Volgens mij is de Thermosmart toch redelijk slim.

Geofencing schijnt te werken d.m.v. Drebbl
Ik gebruik de TS met Drebbl en heb dit vorige winter gedaan als betatester. Het is voor mij en mijn vrouw perfect en de geofencing is in mijn ogen het enige gemis op de TS. Dit kost € 2.95 via Drebbl maar is het imho zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Is het nu een gemis, of werkt het goed :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Drebbl werkt goed op de TS. Het gemis is dat het niet standaard op de TS aanwezig is, maar een aanvullende dienst waar je een abonnement op moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En via ifttt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Klopt het dat de Thermosmart geen aanwarmvervroeging doet :X ?
Ik had ter test even in de agenda ingepland: 21:00 - 25 graden.

De kamertemperatuur rond 20:20 was 19 graden. Als het ding aanwarmvervroeging zou ondersteunen dan had ik verwacht dat hij i.i.g. voor 21:00 al zou beginnen met stoken. Echter kon ik zien via de OTGW dat pas om 21:00 het setpoint van 19 naar 25 graden ging.

Nu heb ik de Thermosmart nog maar net 2 dagen, dus ik geef het ding nog de voordeel van de twijfel. Op de website zeggen ze namelijk:
ThermoSmart leert automatisch van de karakteristieken van je huis en cv-installatie. Zo is je huis warm op het geplande tijdstip.
Wat ik vet gemarkeerd heb, impliceert toch eigenlijk aanwarmvervroeging :?

Stel dat jullie (de mensen die ook Thermosmart hebben) om 7:00 hebben ingepland: 21 graden. Hoe laat begint het ding dan bij jullie?

Ik mag toch hopen dat hij gewoon nog even moet inleren naar mijn woning. Van een thermostaat van 249 euro mag je toch wel verwachten dat hij aanwarmvervroeging doet, zodat je het op het gewenste tijdstip op de gewenste temperatuur hebt. Anders kan ik net zo goed weer een iSense ophangen 8)7 , zo'n ding kost 5 tientjes op Marktplaats.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
TS doet aanwarmvervroeging hier via Drebbl, kachel begint om 5.30 (17 graden) langzaam te verhogen en is om 7.00 (20 graden) op temperatuur

[ Voor 57% gewijzigd door MadDog11 op 30-10-2015 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmm, maar kan het ding het ook uit zichzelf?
Ik heb even een ticket bij Thermosmart ingeschoten, ik ben nu wel erg benieuwd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat werkt hier uit zichzelf, 1800 19 graden is 1800 19 graden dus 1730 beginnen met stoken (bwv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Jep, mijn Thermosmart doet dat ook. Misschien doet ie het de 1e paar keer niet om te 'leren' hoe lang jouw woning nodig heeft om de gewenste temperatuur te bereiken?

Wat kun je overigens met Drebbl wat met de TS zelf niet kan? Dat is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Geofencing
Drebbl
Drebbl is de automatische piloot voor ThermoSmart. Met Drebbl hoef je nooit meer je thermostaat te programmeren. De Drebbl app leert je mobiliteitspatronen en zorgt automatisch dat de temperatuur thuis omlaag gaat zodra het kán en pas weer omhoog gaat als het moet. Zelfs als je niet altijd op dezelfde tijd vertrekt of thuiskomt, zorgt Drebbl voor een warm welkom op een zuinige manier. Ook je huisgenoten krijgen automatisch een warm welkom als ze de Drebbl app installeren op hun smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
kazuka schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 06:14:

Wat kun je overigens met Drebbl wat met de TS zelf niet kan? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Drebbl begint automatisch via geofencing te stoken op het moment dat mijn vrouw of ik richting huis rijden en op het moment dat een van ons thuis is, is de gewenste temperatuur bereikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vanaf welke afstand, of verplaatsing richting huis gaat de TS dan beginnen met stoken?
Ik werk nogal eens vrij dicht bij huis, is dit niet verwarrend voor de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:46
menzo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:47:
Ik heb een Tado besteld, de geofencing opties en dat ik het eerst voor een zeer schappelijke prijs kan leasen en pas later hoef te beslissen om hem te kopen heeft mij overtuigd. Hopen dat hij er snel is. Zijn jullie nog tevreden met de Tado?
Ik heb een paar weken geleden dezelfde beslissing gemaakt.
De Tado was binnen 4 dagen bezorgd, er zat een weekend tussen en werd verstuurd vanuit Duitsland.

Ik vind hem bijzonder geschikt voor non-technische personen.
Ook kwam ik van een Honeywell round en wilde ik de modulerende functies van de ketel gebruiken. Dit gaf een issue bij het installatieproces (web stappenplan) omdat ik als huidige thermostaat mijn oude had opgezocht en daarna geen mogelijkheid meer was om dit te veranderen. Ik heb moeten bellen om de Tado te laten moduleren.
De nieuwste firmware heeft een bug icm mijn ketel waardoor hij niet afslaat. Ook voor moeten bellen en toen is een oudere firmware gepusht.
En daarmee is hij iets minder geschikt voor mij, zulke dingen doe ik liever gewoon zelf.
Ik mis een API en de mogelijkheid om met settings te klooien en ertegenaan te programmeren.

Geofencing en variabele temperaturen werkt comfortabel.
Waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat dat niet werkt als je internetbundel op is.

De drie ledjes op de gateway zijn helder wit en belachelijk fel.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

menzo schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:47:
Ik ben heel tevreden met Tado. :) Zeker nu Tado meerdere temperaturen over de dag aan kan (ik wil het 's avonds warmer hebben dan overdag), wil ik niet meer zonder. Tegelijkertijd let ik er ook niet op: it just works.

Die ledjes zijn wel fel, maar liggen in de meterkast (aangesloten op m'n router via USB, lekker zuinig). :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
MadDog11 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 08:52:
[...]

Drebbl begint automatisch via geofencing te stoken op het moment dat mijn vrouw of ik richting huis rijden en op het moment dat een van ons thuis is, is de gewenste temperatuur bereikt
Oxellaar schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:10:
Vanaf welke afstand, of verplaatsing richting huis gaat de TS dan beginnen met stoken?
Ik werk nogal eens vrij dicht bij huis, is dit niet verwarrend voor de TS?
In onze situatie zou dat dus niet werken.

Punt 1 werk ik 18KM van mijn huis af waar ik een kwartier over doe.
In een kwartier krijg ik ons huis niet op de gevraagde temperatuur.

Punt 2 rij ik niet altijd vanuit mijn werk naar huis, maar ook regelmatig naar mijn ouders of de gastouder om onze zoon op te halen. (die wonen alle 2 binnen 3km afstand van mijn huis)

Soms ga ik daar een bakje koffie drinken of zelfs mee eten, dus geofencing is voor onze situatie niet wenselijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Grolsch schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:10:
[...]

[...]

Punt 2 rij ik niet altijd vanuit mijn werk naar huis, maar ook regelmatig naar mijn ouders of de gastouder om onze zoon op te halen. (die wonen alle 2 binnen 3km afstand van mijn huis)

Soms ga ik daar een bakje koffie drinken of zelfs mee eten, dus geofencing is voor onze situatie niet wenselijk :)
Het mooie van Drebbl, die stopt met opwarmen, op het moment dat ik 2 kilometer van huis stop tijdens terugreis van werk om te boodschappen, dus het huis is al stuk opgewarmd en pas de laatste warmte in het huis stopt op het moment dat ik weer in de auto stap, daarnaast analyseert Drebbl ook je patroon, dus op het moment dat jij gaat rijden zal Drebbl al aanwarmvervroeging aan het uitvoeren zijn. Dus 16.00 als jij weggaat van het werk zal Drebbl om 15.00 al zijn gaan verwarmen om je om 16.15 warm te ontvangen. (Tijden zijn natuurlijk aannamen en willekeurig gesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Raymond P schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:19:
[...]

Ik heb een paar weken geleden dezelfde beslissing gemaakt.
De Tado was binnen 4 dagen bezorgd, er zat een weekend tussen en werd verstuurd vanuit Duitsland.

Ik vind hem bijzonder geschikt voor non-technische personen.
Ook kwam ik van een Honeywell round en wilde ik de modulerende functies van de ketel gebruiken. Dit gaf een issue bij het installatieproces (web stappenplan) omdat ik als huidige thermostaat mijn oude had opgezocht en daarna geen mogelijkheid meer was om dit te veranderen. Ik heb moeten bellen om de Tado te laten moduleren.
De nieuwste firmware heeft een bug icm mijn ketel waardoor hij niet afslaat. Ook voor moeten bellen en toen is een oudere firmware gepusht.
En daarmee is hij iets minder geschikt voor mij, zulke dingen doe ik liever gewoon zelf.
Ik mis een API en de mogelijkheid om met settings te klooien en ertegenaan te programmeren.

Geofencing en variabele temperaturen werkt comfortabel.
Waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat dat niet werkt als je internetbundel op is.

De drie ledjes op de gateway zijn helder wit en belachelijk fel.
Oké dat is goed om te horen. ik heb hem nu 4 dagen gelden besteld maar ik heb nog geen mail dat hij al is verstuurd. Ik heb al best veel mail contact gehad omdat de thermostaat die ik nu heb een weesafhankelijkeregeling is op de Aan/uit functie van mijn ketel. Dus ik kreeg te horen dat het heel "ingewikkeld" is om te installeren, maar ik moet gewoon de draad van de aan/uit naar de modulerende aansluiting omzetten op de ketel. Voor een totale leek misschien ingewikkeld maar het is maar 2 draadjes in een ander kroonsteentje draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Grolsch schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 00:52:
Dat werkt hier uit zichzelf, 1800 19 graden is 1800 19 graden dus 1730 beginnen met stoken (bwv)
kazuka schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 06:14:
Jep, mijn Thermosmart doet dat ook. Misschien doet ie het de 1e paar keer niet om te 'leren' hoe lang jouw woning nodig heeft om de gewenste temperatuur te bereiken?

Thanks, dat klinkt nog een beetje hoopvol. Vanochtend begon hij weer exact OP het starttijdstip van het blokje i.p.v. al een stuk eerder :/ Het ticket staat open, even afwachten wat Thermosmart gaat zeggen.
Het ding moet nog wel leren denk ik, heb het setpoint vandaag op 19 graden staan, soms zie ik hem op 18,5 graad staan, soms op 19,5 graad.

Ik heb een 14 dagen zichttermijn bij Coolblue, dus ik wil het ding nog even de kans geven. Anders gaat hij weer terug en koop ik een Remeha iSense op Marktplaats. Dan ben ik ook gelijk helemaal klaar met die slimme thermostaten hype :O Zo'n iSense doet tenminste gewoon normaal stoken (Honeywell Round Connected Modulation stookt met p*slauw water) en doet aan aanwarmvervroeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:10:
[...]

[...]

Klopt, in mijn situatie waarschijnlijk dus ook niet.
Maak nogal eens een tussenstop erg kort bij huis.
Geofencing op de Nefit Easy werkt in een straal van ongeveer 100m.
Bij vertrek is dat leuk, maar bij thuiskomst is het weer te laat, voor mij ook geen geofencing dus.
ThinkPadd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:03:
[...]

[...]

Thanks, dat klinkt nog een beetje hoopvol. Vanochtend begon hij weer exact OP het starttijdstip van het blokje i.p.v. al een stuk eerder :/ Het ticket staat open, even afwachten wat Thermosmart gaat zeggen.
Het ding moet nog wel leren denk ik, heb het setpoint vandaag op 19 graden staan, soms zie ik hem op 18,5 graad staan, soms op 19,5 graad.

Ik heb een 14 dagen zichttermijn bij Coolblue, dus ik wil het ding nog even de kans geven. Anders gaat hij weer terug en koop ik een Remeha iSense op Marktplaats. Dan ben ik ook gelijk helemaal klaar met die slimme thermostaten hype :O Zo'n iSense doet tenminste gewoon normaal stoken (Honeywell Round Connected Modulation stookt met p*slauw water) en doet aan aanwarmvervroeging.
Dat hij de temperatuur niet op peil kan houden heeft niets met inleren te maken. Inleren is alleen nodig bij aanwarmen.

En een slimme thermostaat is niet meer dan een thermostaat met internetverbinding.
Voor de rest moet hij gewoon werken als een normale klokthermostaat, een iSense bijvoorbeeld.
Naar mijn mening hoort iedere, wat uitgebreidere thermostaat, een internetaansluiting te hebben.
Je kunt dat slim noemen, maar ik noem het een ontwikkeling.
Een slimme gsm leek ruim 6 jaar geleden ook overbodig, nu heeft "iedereen" er één (of twee)

Het hele probleem wat jij beschrijft steek ik op het Opentherm protocol.
Opentherm is verschrikkelijk versnippert en elke fabrikant gaat er anders mee om.
Vandaar dat een opentherm thermostaat op de ene ketel prima werkt en op een andere weer vreemde verschijnselen geeft.

Bij sommige AWB ketels met opentherm moet je de optimalisatie bij opstoken uitzetten, anders krijg je lauw water om de boel op te stoken. Met optimalisatie uit reageert de ketel hetzelfde op modulerende warmtevraag als bij een aan/uit thermostaat, vol gas dus.
Het heeft dus totaal geen nut om een opentherm thermostaat op die ketel aan te sluiten :|

Als ik hier de verhalen over oude firmware pushen en vage installatieprocessen lees, dan ben ik blij met mijn Easy. Die heeft geen last van al die rare fratsen en werkt gewoon.
Hij mag dan erg gesloten zijn, geen API en IFTTT hebben, maar hoor er zelden zulke klachten over.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 31-10-2015 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

ThinkPadd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 15:03:
Vanochtend begon hij weer exact OP het starttijdstip van het blokje i.p.v. al een stuk eerder :/ Het ticket staat open, even afwachten wat Thermosmart gaat zeggen.
Heb ik ook last van, ik had op het 'forum' gevraagd hoelang het duurt voor de TS klaar is met leren ,maar helaas nog geen antwoord :(

Misschien kan je daar je ervaringen ook bij zetten voor wat meer aandacht?

https://thermosmart.fresh...ussions/topics/6000020622

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een officieel supportticket ingeschoten, ik heb er wat meer haast bij (i.v.m. binnen 14 dagen retourneren) dan jij :P

Edit:
Reactie gehad:
Het duurt een poosje voordat de ThermoSmart je huis goed heeft ingeleerd. Ondertussen zijn de factoren goed berekend maar nog niet naar je TS verstuurd. Dit komt doordat de TS offline is.
[...heel verhaal over wifi-verbinding...]
Dat de WiFi-verbinding weg was klopt wel, ik was de wand waar de Thermosmart aan hangt, aan het verven dus de Thermosmart was losgekoppeld. Het ding hangt er echter al sinds woensdagavond en ik heb nog NIKS van slimmigheid gezien. Hij begint pas met stoken OP het startpunt.... In 3-4 dagen moet ik toch wel iets gaan zien van die slimmigheid.

Wat ik nog gekker vind, de temperatuur stuitert ook heen en weer. Ik vraag mij af wat de thermostaat in vredesnaam aan het doen is in onderstaand screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g2wsP1XOVje32yOC3JRy8MBY/full.jpg
De gegevens in dat screenshot zijn afkomstig van de Thermosmart zelf, ik heb ze 'afgeluisterd' met een OTGW die tussen de thermostaat en de ketel hangt.

Op dit moment geeft de Thermosmart een temperatuur van 18 graden aan, twee andere sensoren in dezelfde ruimte hebben het over 19,0 - 19,5 graden....

Ik kreeg ook nog de volgende reactie:
Ik heb met de ontwikkelaar gekeken naar het niet aangaan van je verwarming. Je krijgt vannacht nieuwe firmware dat dit probleem moet oplossen.
Maar ik heb inmiddels de knoop al doorgehakt en hang weer lekker een Remeha iSense op. Als die een firmware heeft die nieuw genoeg is kun je het setpoint prima met een OTGW aanpassen.

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2015 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je bent ook wel een beetje een "Tinus Ongeduld" :P

Je hebt de TS dus aangesloten op je ketel, maar hij heeft geen WiFi :?

Ik snap zo langzamerhand bij jou niet meer wat het probleem is, en wat het veroorzaakt :P

Laat dat ding nu eens een week hangen (aan internet) en bekijk dan eens of het werkt, elke keer veranderen aan/afsluiten en geen wifi helpt ook niet echt met inleren.

[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 01-11-2015 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Samenvatting:
Woensdag 28 oktober de TS ontvangen. 's Avonds gemonteerd en sindsdien heeft het ding gewoon aan de WiFi gehangen. Hij heeft echter geen moment aan aanwarmvervroeging gedaan. Hij begon elke dag pas OP de start van het programmablokje, i.p.v. al ruim van tevoren om het zodoende bij de start van het blokje al warm te hebben.

Het enige moment dat het ding geen WiFi heeft gehad was vanochtend en vanmiddag, toen lag hij eraf omdat ik de wand aan het verven was. Maar ook vanochtend (al voor ik begon met verven) begon hij dus weer 'te laat'. Ook omdat de gemeten temperatuur zo schommelt, terwijl andere sensoren in dezelfde ruimte dat niet bevestigen heb ik toch m'n twijfels bij het apparaat.

Misschien dat hij langer nodig heeft om te 'leren', maar na 4 dagen zou hij naar mijn idee echt al wel wat met de vergaarde data moeten gaan doen. Tot nu toe heb ik daar echter nog niks van gezien. Ik heb echter niet de tijd om nog veel langer te wachten omdat ik met die zichttermijn zit als ik hem nog wil terugsturen.
Een iSense is dan een domme thermostaat, maar die houdt m'n huis wel gewoon comfortabel warm. En de koppeling met domotica kan dus ook, middels de OTGW.

De agenda en het uiterlijk van het apparaat zijn toppie, maar de aanwarmvervroeging en een correct gemeten ruimtetemperatuur zijn voor mij gewoon erg belangrijk. De prijs/kwaliteitsverhouding kijk ik daarom gewoon anders tegen aan, ik had voor de prijs meer verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij is dat ding gewoon kapot.
De aanwarmvervroeging moet het toch direct gaan doen? Hij zal immers van zijn fouten moeten leren en daar de volgende aanwarming mee aanpassen.
Meestal is dat een continue proces, kijkend naar een dag of vier. Hij had dus zeker iets moeten proberen.

Ik zeg: kom maar op met die review >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ThinkPadd schreef op zondag 01 november 2015 @ 20:47:
Samenvatting:
Woensdag 28 oktober de TS ontvangen. 's Avonds gemonteerd en sindsdien heeft het ding gewoon aan de WiFi gehangen. Hij heeft echter geen moment aan aanwarmvervroeging gedaan. Hij begon elke dag pas OP de start van het programmablokje, i.p.v. al ruim van tevoren om het zodoende bij de start van het blokje al warm te hebben.

Het enige moment dat het ding geen WiFi heeft gehad was vanochtend en vanmiddag, toen lag hij eraf omdat ik de wand aan het verven was. Maar ook vanochtend (al voor ik begon met verven) begon hij dus weer 'te laat'. Ook omdat de gemeten temperatuur zo schommelt, terwijl andere sensoren in dezelfde ruimte dat niet bevestigen heb ik toch m'n twijfels bij het apparaat.

Misschien dat hij langer nodig heeft om te 'leren', maar na 4 dagen zou hij naar mijn idee echt al wel wat met de vergaarde data moeten gaan doen. Tot nu toe heb ik daar echter nog niks van gezien. Ik heb echter niet de tijd om nog veel langer te wachten omdat ik met die zichttermijn zit als ik hem nog wil terugsturen.
Een iSense is dan een domme thermostaat, maar die houdt m'n huis wel gewoon comfortabel warm. En de koppeling met domotica kan dus ook, middels de OTGW.

De agenda en het uiterlijk van het apparaat zijn toppie, maar de aanwarmvervroeging en een correct gemeten ruimtetemperatuur zijn voor mij gewoon erg belangrijk. De prijs/kwaliteitsverhouding kijk ik daarom gewoon anders tegen aan, ik had voor de prijs meer verwacht.
Ik ben met je eens dat het niet hoort, maar wat ik begrijp heb je afgelopen weekend een support ticket ingeschoten waar ze in het weekend nog op gereageerd hebben :? Dat vindt ik op zich netjes, dat lukt je bij de meeste grote jongens niet denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Hopen dat ze vandaag mijn Tado op de post doen, ik begin een beetje ongeduldig te worden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

menzo schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:04:
Hopen dat ze vandaag mijn Tado op de post doen, ik begin een beetje ongeduldig te worden. :X
Ik weet niet waar je hem hebt besteld, maar hij is ook gewoon in Nederland te koop: pricewatch: Tado Smart Thermostat :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50
Krisp schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:17:
[...]

Ik weet niet waar je hem hebt besteld, maar hij is ook gewoon in Nederland te koop: pricewatch: Tado Smart Thermostat :)
Die Tado kun je ook bij de bouwmarkt kopen. Hebben nog genoeg op voorraad zo te zien :) :

https://www.gamma.nl/zoeken?text=tado

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oxellaar schreef op zondag 01 november 2015 @ 23:17:
Volgens mij is dat ding gewoon kapot.
De aanwarmvervroeging moet het toch direct gaan doen? Hij zal immers van zijn fouten moeten leren en daar de volgende aanwarming mee aanpassen.
Meestal is dat een continue proces, kijkend naar een dag of vier. Hij had dus zeker iets moeten proberen.

Ik zeg: kom maar op met die review >:)
Ik snap dat hij even moet wennen/leren voor het aanwarmvervroegingsproces. Maar als er na 4 dagen nog geen enkel teken van die avv te zien is dan krijg ik toch m'n twijfels. Na een dag / twee dagen mag je toch echt wel verwachten dat hij daar mee begint lijkt mij, wat jij ook zegt.

Review weet ik nog niet, bij anderen in dit topic schijnt het wel te werken, dus ik vraag mij af hoe fair het dan is om ze hierop af te rekenen. Ik heb de TS ook maar kort kunnen testen terwijl sommige punten meer tijd nodig hebben om een goede mening te vormen.
Grolsch schreef op maandag 02 november 2015 @ 07:39:
[...]

Ik ben met je eens dat het niet hoort, maar wat ik begrijp heb je afgelopen weekend een support ticket ingeschoten waar ze in het weekend nog op gereageerd hebben :? Dat vindt ik op zich netjes, dat lukt je bij de meeste grote jongens niet denk ik :P
Dat vind ik ook zeer netjes van ze, maar het neemt niet weg dat het vertrouwen in het apparaat voor mij weg is. Als hij nu in de eerste paar dagen al zo raar doet, dan heb ik m'n twijfels erbij wat hij over twee maanden doet. Van de iSense weet ik gewoon dat hij goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
En ik kan je alleen maar mijn ervaringen vertellen, en die zijn positief.

In het begin ook wat "inregelproblemen" gehad, maar netjes en snel opgelost.

Maar als jij er geen goed gevoel bij hebt moet je het niet doen ;)

Ik verwacht ook niet dat hij het beter als de iSense doet qua aansturing van de ketel, maar het gemak van de TS zorgt er toch voor dat ik er erg happy mee ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daarom, dan laat ik het hier bij en ga ik geen review meer schrijven.
M'n bevindingen staan in dit topic wel gepost, een potentiële koper die hier terecht komt leest jouw bevindingen ook en moet dan zelf maar beslissen. Ik wil de Thermosmart ook niet gelijk afbranden namelijk, zoals ik zei had hij ook zeker goede punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Krisp schreef op maandag 02 november 2015 @ 08:17:
[...]

Ik heb hem bij Tado.nl zelf als lease genomen tijdens hun actie met nog 10% extra korting. De lease omdat ik waarschijnlijk binnenkort naar een nieuw huur huis ga die waarschijnlijk al een modulerende/slimme thermostaat heeft. En ik kan dan altijd later nog beslissen hem te kopen voor de nieuwprijs min de leaseprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ThinkPadd schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:11:
Daarom, dan laat ik het hier bij en ga ik geen review meer schrijven.
M'n bevindingen staan in dit topic wel gepost, een potentiële koper die hier terecht komt leest jouw bevindingen ook en moet dan zelf maar beslissen. Ik wil de Thermosmart ook niet gelijk afbranden namelijk, zoals ik zei had hij ook zeker goede punten.
Mag ik vragen wat Thermosmart heeft geantwoord? Ben toch wel benieuwd waarom het ding bij jou niet goed werkt. Zit er verschil van implementatie in het OpenTherm protocol per CV ketel? Als in, een oudere of nieuwere revisie met andere mogelijkheden?

Ik heb een van de eerste TS batches, toen ze net klaar waren met de crowdsourcing en het aanleren op mijn CV (Intergas HR Kombi Kompakt uit 2011) duurde 2-3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
kazuka schreef op maandag 02 november 2015 @ 09:44:
[...]

Mag ik vragen wat Thermosmart heeft geantwoord? Ben toch wel benieuwd waarom het ding bij jou niet goed werkt. Zit er verschil van implementatie in het OpenTherm protocol per CV ketel? Als in, een oudere of nieuwere revisie met andere mogelijkheden?

Ik heb een van de eerste TS batches, toen ze net klaar waren met de crowdsourcing en het aanleren op mijn CV (Intergas HR Kombi Kompakt uit 2011) duurde 2-3 dagen.
Zie de quotes in dit bericht: ThinkPadd in "Slimme thermostaten en energiemeters"

Met aanleren bedoel je de aanwarmvervroeging? Dus na 2-3 dagen had hij het in de smiezen en begon hij al voor de start van een programmablokje met verwarmen? Dat is namelijk wat hij bij mij na 4 dagen nog steeds niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Volgens mij heeft mijn Thermosmart dat ook nog nooit gedaan, heb hem nu 2 weken. Ik ga er een keer opletten bij een schema, want meestal zet ik het aan voordat ik thuis ben dus merk ik het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 11:45
Grolsch schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:19:
[...]

Wanneer speelden die problemen van jou?

Ik weet dat er tot vorig jaar december problemen waren, daarna zijn veel problemen opgelost dmv nieuwe firmware etc.

Maar ik heb geen aandelen, maar ben gewoon een tevreden gebruiker, niet meer, niet minder :)
In maart van dit jaar.... ze hebben toen via de mail ook toegegeven dat het begin dit jaar een puinhoop was met de servers. Dus in december is er helemaal niets opgelost, het is toen alleen maar erger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nklaver234 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:13:
Ik gebruik nu bijna 1 jaar het evohome systeem en ben zeer tevreden.

Mijn 'setup' is redelijk eenvoudig. We hebben stadsverwarming en dus geen CV-ketel. In de woonkamer 5 radiatorknoppen en daarnaast nog één in de badkamer.
Tov het individueel instellen van elke elke radiator met een eigen thermosstaatknop is het gebruiksgemak alleen al een enorme verbetering. Daarnaast is het verbruik over dezelfde periode in het voorgaande jaar met 25 procent gedaald.

Nu heb ik geen idee of dat een algemene trend is ivm met een warmere periode tov voorgaand jaar of dat het komt door de evohome.

Is er ergens na te gaan wat het gemiddelde warmte verbruik is om te zien of dit net zoveel is gedaald als mijn persoonlijke verbruik?
Eneco heeft mooie grafiekjes op hun site (in mijn eigen eneco omgeving) maar die worden maar 1x per jaar bijgewerkt ten tijde van de eindafrekening in maart.
Kan je dus in elke ruimte een andere temperatuur instellingen ?

Situatie hier thuis

Begang grond vloer verwarming
1ste verdieping 3 slaapkamer badkamer

Die 4 vertrekken boven moeten elke apart ingesteld kunnen worden .
Nu heb ik laten vertellen dat dat met evohome mogelijk is.
Graag zou ik ervaringen horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
lees je even in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 21:33:
Klopt het dat de Thermosmart geen aanwarmvervroeging doet :X ?
Ik had ter test even in de agenda ingepland: 21:00 - 25 graden.

De kamertemperatuur rond 20:20 was 19 graden. Als het ding aanwarmvervroeging zou ondersteunen dan had ik verwacht dat hij i.i.g. voor 21:00 al zou beginnen met stoken. Echter kon ik zien via de OTGW dat pas om 21:00 het setpoint van 19 naar 25 graden ging.

Nu heb ik de Thermosmart nog maar net 2 dagen, dus ik geef het ding nog de voordeel van de twijfel. Op de website zeggen ze namelijk:

[...]

Wat ik vet gemarkeerd heb, impliceert toch eigenlijk aanwarmvervroeging :?

Stel dat jullie (de mensen die ook Thermosmart hebben) om 7:00 hebben ingepland: 21 graden. Hoe laat begint het ding dan bij jullie?

Ik mag toch hopen dat hij gewoon nog even moet inleren naar mijn woning. Van een thermostaat van 249 euro mag je toch wel verwachten dat hij aanwarmvervroeging doet, zodat je het op het gewenste tijdstip op de gewenste temperatuur hebt. Anders kan ik net zo goed weer een iSense ophangen 8)7 , zo'n ding kost 5 tientjes op Marktplaats.
Een kleine informatieve reactie op jou vraag, toevallig dat ik dit bericht tegenkom :)
De ThermoSmart neem de vijf laatste aanwarmingen om de vervroeging te bepalen. Als er minder dan 5 metingen zijn wordt de vervroeging helaas niet meegenomen, en is dit inactief. Nadat dit is ingeleerd blijft dit lopende gemiddelde elke keer opnieuw berekend worden om ook het aanwarmgedrag aan te passen aan de verschillende omstandigheden in huis (radiatoren open/dicht, ramen, seizoen). Soms worden door bepaalde voorwaarden (schommelingen in temperatuur, niet-significante aanwarmingen etc) metingen hierin niet gebruikt, daarom is het lastig te bepalen hoe lang het inleren duurt.

Het room-setpoint dat naar de ketel gestuurd wordt over OpenTherm bevat geen aanwarmvervroeging: dit is de door de gebruiker gewenste kamertemperatuur op dat moment. Hiermee kun je niet de check doen op aanwarming of niet, hiervoor moet je kijken naar de gevraagde watertemperatuur, daarin is dit wel verwerkt.
ThinkPadd schreef op zondag 01 november 2015 @ 13:13:
Wat ik nog gekker vind, de temperatuur stuitert ook heen en weer. Ik vraag mij af wat de thermostaat in vredesnaam aan het doen is in onderstaand screenshot:
[afbeelding]
De gegevens in dat screenshot zijn afkomstig van de Thermosmart zelf, ik heb ze 'afgeluisterd' met een OTGW die tussen de thermostaat en de ketel hangt.

Op dit moment geeft de Thermosmart een temperatuur van 18 graden aan, twee andere sensoren in dezelfde ruimte hebben het over 19,0 - 19,5 graden....
Wat hier aan de hand is kan ik alleen maar naar gissen. Wellicht hangt de ThermoSmart op jou relatief vochtige muur? Of is er tocht door de elektriciteitspijp naar je ketel?

Elmar, Thermosmart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hieronder een overzicht van ons temperatuur verloop de afgelopen dagen ter info, zodat jullie kunnen zien dat de aanwarmvervroeging wel degelijk werkt:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2qk2ctz.jpg

Kleine kanttekening: bloktijden zijn dus standaard van 18:00~20:00 19 graden en van 20:00~21:30 20 graden.

Gisteren (02-11-2015) was ik dus 17:45 thuis en ben ik begonnen met koken waardoor de temperatuur iets doorschiet naar boven (kan de TS weinig aan doen naar mijn idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:21:
[...]
Een kleine informatieve reactie op jou vraag, toevallig dat ik dit bericht tegenkom :)
De ThermoSmart neem de vijf laatste aanwarmingen om de vervroeging te bepalen. Als er minder dan 5 metingen zijn wordt de vervroeging helaas niet meegenomen, en is dit inactief. Nadat dit is ingeleerd blijft dit lopende gemiddelde elke keer opnieuw berekend worden om ook het aanwarmgedrag aan te passen aan de verschillende omstandigheden in huis (radiatoren open/dicht, ramen, seizoen). Soms worden door bepaalde voorwaarden (schommelingen in temperatuur, niet-significante aanwarmingen etc) metingen hierin niet gebruikt, daarom is het lastig te bepalen hoe lang het inleren duurt.

Het room-setpoint dat naar de ketel gestuurd wordt over OpenTherm bevat geen aanwarmvervroeging: dit is de door de gebruiker gewenste kamertemperatuur op dat moment. Hiermee kun je niet de check doen op aanwarming of niet, hiervoor moet je kijken naar de gevraagde watertemperatuur, daarin is dit wel verwerkt.
Bedankt voor jouw/jullie reactie, goed dat er wordt meegelezen d:)b

Ik heb hem woensdagavond gemonteerd, en zondagmiddag is hij weer losgekoppeld, hij heeft dus geen 5 aanwarm-momenten meegemaakt i.d.d. (do-ochtend, vr-ochtend, za-ochtend, zo-ochtend).

De gevraagde watertemperatuur ("Control Setpoint" genoemd door de OTGW) heb ik pas net gisteren toegevoegd (wist helaas niet eerder dat die uitlezing ook beschikbaar was).

Goed om te lezen dat de mogelijkheid er in ieder geval in zit. Wel vreemd dat jullie niet goed weten hoe lang het inleren duurt. Voor mij als klant is het helemaal ondoorzichtig namelijk. Dit soort situaties testen jullie toch?
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:21:
[...]
Wat hier aan de hand is kan ik alleen maar naar gissen. Wellicht hangt de ThermoSmart op jou relatief vochtige muur? Of is er tocht door de elektriciteitspijp naar je ketel?

Elmar, Thermosmart
Vochtige muur, serieus...? Dan zouden de andere thermostaten die ik heb geprobeerd hier ook last van moeten hebben. Tocht door de pijp is niet mogelijk, er zit een prop bubbeltjesfolie in de inbouwdoos om dit te voorkomen.

Naar mijn idee is de sensor niet heel nauwkeurig en compenseert de software hier ook niet genoeg voor.
Dat de kamertemperatuur in een paar minuten zo ineens 2 graden zakt is toch bijna onmogelijk. Zelfs als ik de ramen open heb staan gaat het nog niet zo snel.

De gemeten temperatuur vond ik erg wild heen en weer schommelen soms. Dan keek ik op de thermostaat en was het 18,5 en een minuut later ineens 17,5 graden.... eh?? Terwijl andere thermostaten (Honeywell BasicStat & Remeha iSense) dat nooit hebben gedaan.

De TS is vanochtend afgeleverd bij het postkantoor en gaat terug naar Coolblue. Vanavond ga ik weer een iSense monteren.
Grolsch schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:36:
Hieronder een overzicht van ons temperatuur verloop de afgelopen dagen ter info, zodat jullie kunnen zien dat de aanwarmvervroeging wel degelijk werkt:

[afbeelding]

Kleine kanttekening: bloktijden zijn dus standaard van 18:00~20:00 19 graden en van 20:00~21:30 20 graden.

Gisteren (02-11-2015) was ik dus 17:45 thuis en ben ik begonnen met koken waardoor de temperatuur iets doorschiet naar boven (kan de TS weinig aan doen naar mijn idee).
d:)b Ik kan het er opzich wel uit halen. Jammer dat er in de grafiek niet valt in te zoomen op een bepaalde tijdsspanne, dan viel het beter te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-11-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Daar gebruik ik Domoticz voor om in te zoomen :P Dus ik weet zelf heel goed hoe het zit.

Maar perfect krijg je het toch niet, en wat is 0,5 graden :?

Zon op de ramen, stofzuigen, koken, deuren openen, etc. etc. allemaal factoren die van invloed zijn op de gemeten binnentemperatuur die de ThermoSmart niet kan voorzien of ruiken.

Daarom lijkt het soms "schommelig" maar in werkelijkheid voelt dat niet zo, en is het ook niet zo.

Hier de grafiek van Domoticz, let op, dit is een hele gedetailleerde schaalverdeling :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/1176vq0.jpg

Ik (en vele TS gebruikers met mij) vragen al sinds het bestaan van de TS of het mogelijk is meer inzicht te krijgen in het stookgedrag van de TS, maar dit willen ze (of kunnen ze) blijkbaar niet vrijgeven.

Als je namelijk weet welke OT info de TS naar de ketel stuurt weet je ook waarom bepaalde situaties ontstaan.

Laat bijvoorbeeld zien wat de gevraagde watertemperatuur (of procentueel) is richting de ketel.

Maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ze meelezen hier, dus misschien doen ze er iets mee :+

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 03-11-2015 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Thinkpad, had je de thermosmart niet telkens in je handen waardoor de temperatuur (vertraagd) schommelde? :P

[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 03-11-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:42:
[...]
Goed om te lezen dat de mogelijkheid er in ieder geval in zit. Wel vreemd dat jullie niet goed weten hoe lang het inleren duurt. Voor mij als klant is het helemaal ondoorzichtig namelijk. Dit soort situaties testen jullie toch?
Ja, dat testen we inderdaad. Tot in den treuren, maar ieder huis is anders, en we stellen bepaalde eisen aan de data om een geldig datapunt te behalen. Wanneer dat in jou geval is (of was), is gissen in dit geval.
Vochtige muur, serieus...? Dan zouden de andere thermostaten die ik heb geprobeerd hier ook last van moeten hebben. Tocht door de pijp is niet mogelijk, er zit een prop bubbeltjesfolie in de inbouwdoos om dit te voorkomen.
Ik doel op dat je je muur net geschilderd hebt. Wellicht dat dat jou temperatuurverloop verklaard? Anders weet ik het niet. Maakt blijkbaar ook niet meer uit, maar we willen het graag weten natuurlijk.
De gemeten temperatuur vond ik erg wild heen en weer schommelen soms. Dan keek ik op de thermostaat en was het 18,5 en een minuut later ineens 17,5 graden.... eh?? Terwijl andere thermostaten (Honeywell BasicStat & Remeha iSense) dat nooit hebben gedaan.
Ik zal het meenemen, we proberen dit in de toekomst te verbeteren. Bij het opstarten (eerste twee minuten) is dit een bekend probleem, verder hoor ik ook dat wij wat gevoeliger zijn dan de concurrenten.
Grolsch schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 15:55:
Maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat ze meelezen hier, dus misschien doen ze er iets mee :+
We nemen het zeker mee in de overwegingen, maar (ontwikkel) tijd kun je slechts één keer besteden. Dat maakt het van onze zijde ook niet gemakkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:43:

[...]

We nemen het zeker mee in de overwegingen, maar (ontwikkel) tijd kun je slechts één keer besteden. Dat maakt het van onze zijde ook niet gemakkelijk.
Wat doe je dan ook op Tweakers te lurken, aan het werk jij >:) >:)

Maar ff zonder dollen, ik vind de TS een geweldig product, ben laaiend enthousiast, zoals je wellicht ook kunt zien aan mijn reacties op dit forum.

Als ik dan toch een minpuntje moet benoemen vindt ik dat de af en toe gebrekkige communicatie.

Veel TS gebruikers zijn nu eenmaal "early adopters", beter bekend als mensen met voorliefde voor techniek AKA Tweakers :P

Deze personen willen graag precies en exact weten hoe het zit, en zijn nogal eens ongeduldig.

Ik zie ook op jullie forum vragen voorbij komen die heel snel te beantwoorden zijn, maar als vragen moeilijk worden, of technisch zijn wordt er vaak niet of heel laat op gereageerd.

Ik weet bijvoorbeeld dat jullie op de achtergrond mijn stooklijn en overshoot kunnen bepalen / veranderen. Op dat moment begint bij mij als Tweakers van alles te kriebelen, want wat jullie kunnen aanpassen wil ik ook kunnen aanpassen!!! Wij zijn nogal control freaks namelijk >:)

Ik weet niet hoe dit praktisch ingevuld moet worden, want ik weet niet hoe jullie dit aanpassen, maar kunnen jullie geen "Expert" gedeelte op de portal aanbieden waar gebruikers zelf kunnen stoeien met hun parameters :?

Onderaan 1 grote knop "RESET TO FACTORY SETTINGS" mocht het echt verkeerd gaan :P

Maar goed om te zien dat jullie er zo actief mee bezig zijn, en voor de rest petje af voor dit Nederlandse product, nog altijd 10x betere support als andere slimme thermostaten leveranciers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, ik zou dat als gebruiker ook zeker waarderen! Maar ja, ik kom ook op GoT ;).

We hebben via de API een hoop bereikbaar gemaakt, maar dat is voornamelijk het bedienen ván de ThermoSmart. Niet zozeer de regeling zelf aanpassen. Ik kan je wel vertellen dat de regelaar aanpassen in de nabije toekomst niet in de portal zal zitten. Inzicht krijgen in wat er gebeurd, statistieken uitlezen is meer bereikbaar. Let wel dat als we zo`n pagina toevoegen we een gigantische hoeveelheid vragen krijgen van mensen die niet weten wat ze er mee moeten. Ons motto is Mooi.Makkelijk. We willen de gebruiker geen honderd knoppen geven waarmee ze alles kunnen verpesten/veranderen. De data die in de regelaar zit kan hele foute resultaten geven, en de support en ontwikkelmensen die dit aanpassen weten wat ze doen. Als we dit zo open stellen zit straks je gezin in de kou en daar krijgen wij dan de schuld van >-D. Of erger nog, jijzelf.

maw: ik snap je vragen en opmerkingen, maar het heeft voor Thermosmart als bedrijf wel veel impact om zoiets toe te voegen. Ik ga weer hard aan het werk, mocht er iets nieuws zijn dan zie je dat vanzelf. Succes verder en ook bedankt voor de opbouwende kritiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:11:
Yep, ik zou dat als gebruiker ook zeker waarderen! Maar ja, ik kom ook op GoT ;).

We hebben via de API een hoop bereikbaar gemaakt, maar dat is voornamelijk het bedienen ván de ThermoSmart. Niet zozeer de regeling zelf aanpassen. Ik kan je wel vertellen dat de regelaar aanpassen in de nabije toekomst niet in de portal zal zitten. Inzicht krijgen in wat er gebeurd, statistieken uitlezen is meer bereikbaar. Let wel dat als we zo`n pagina toevoegen we een gigantische hoeveelheid vragen krijgen van mensen die niet weten wat ze er mee moeten. Ons motto is Mooi.Makkelijk. We willen de gebruiker geen honderd knoppen geven waarmee ze alles kunnen verpesten/veranderen. De data die in de regelaar zit kan hele foute resultaten geven, en de support en ontwikkelmensen die dit aanpassen weten wat ze doen. Als we dit zo open stellen zit straks je gezin in de kou en daar krijgen wij dan de schuld van >-D. Of erger nog, jijzelf.

maw: ik snap je vragen en opmerkingen, maar het heeft voor Thermosmart als bedrijf wel veel impact om zoiets toe te voegen. Ik ga weer hard aan het werk, mocht er iets nieuws zijn dan zie je dat vanzelf. Succes verder en ook bedankt voor de opbouwende kritiek!
Ik snap jullie afwegingen, ik geef alleen aan wat ik (en ik denk alle Tweakers met mij) interessant zouden vinden.

Als jullie grote publiek "De gemiddelde Nederlander" is vraag ik me af hoe jullie denken deze markt te gaan "veroveren".

Optie 1 = Prijs, zorg dat je de goedkoopste bent. Dat gaan jullie volgens mij niet winnen.
Optie 2 = Marketing, zorg dat mensen persé een ThermoSmart thuis willen hebben. Ook dit gaan jullie volgens mij niet winnen van merken zoals Google's NEST en andere grote merken die marketingbudgetten hebben die een veelvoud bedragen van jullie jaaromzet :P

Dan blijven er naar mijn idee een aantal zaken over waar jullie het wel mee kunnen winnen zoals koppelbaarheid met andere systemen (waar jullie volgens mij wel koploper in zijn) en de publieke API is ook iets waar de grote jongens (nog) niet aan kunnen tippen.

Maar ik ben blij dat er op Tweakers iemand meeleest van TS, en jullie kunnen er alleen maar jullie voordeel mee doen door mee te lezen om te kijken wat er leeft onder de gebruikers :P

Hebben jullie ook iets van een "Road-Map" met functies waar op dit moment aan gewerkt wordt :?

Maar al met al nog geen seconde spijt gehad van deze investering :P _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Poe, ik kwam het topic in om wat meer te weten te komen over thermostaten en na een pagina of 20 gelezen te hebben vind ik het maar een lastig verhaal. Mijn situatie: onze oude ketel gaat vervangen worden door een Remeha, Vaillant of Atag (in die volgorde van waarschijnlijkheid). Daar willen we een nieuwe thermostaat bij hebben. Éen absolute must is het kunnen bedienen op afstand via een app. Daarnaast zaten we te spelen met het Evohome idee: als mijn vriendin thuis is, zit ze van 8:00 uur tot 20:00 uur in de studeerkamer. Als we het daar warm willen hebben moeten we de huiskamer dus ook verwarmen (radiatorput). Dat is een beetje zonde dus dachten we aan het evohome systeem. Naast het feit dat het een vrij kostbaar geintje is, zijn we er niet zo zeker van of het een dikke besparing gaat opleveren.

Als alternatief (en het laten vallen van de per-kamer-verwarmen eis) lees ik nu over de Tado. Ik was de ThermoSmart al tegengekomen en ik heb het idee dat deze twee wel erg dicht tegen elkaar aanschuren qua functionaliteit. Prijsverschil is tientjeswerk.

Aanvullende informatie: inzicht in verbruik zou leuk zijn maar absoluut geen eis. Programmeren van de thermostaat vinden we niet belangrijk. Ene dag zijn we wel thuis en de andere niet. Dat wisselt sterk. In het weekend staan we soms laat op, soms vroeg. Dat is het eigenlijk wel.

Kan er iemand iets zinnigs over een eventuele keuze zeggen (Evohome vs Tado vs TS)?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 06:27
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:12:
[...]

Kan je dus in elke ruimte een andere temperatuur instellingen ?

Situatie hier thuis

Begang grond vloer verwarming
1ste verdieping 3 slaapkamer badkamer

Die 4 vertrekken boven moeten elke apart ingesteld kunnen worden .
Nu heb ik laten vertellen dat dat met evohome mogelijk is.
Graag zou ik ervaringen horen
Met de evohome kan je radiatoren toewijzen aan een zone/ruimte. Max 12 ruimtes dacht ik met een veelvoud van radiatoren mogelijk. Elke ruimte/zone kan zijn eigen temperatuur en programma hebben.

Ik lees dat evohome niet probleemloos is als er een verwarmingsketel aangestuurd moet worden maar in mijn situatie met stadsverwarming vind ik het een ideaal systeem dat ik zonder twijfel zou aanraden. Ook voor vloerverwarming zijn er aansturingselementen maar daar het ik geen ervaring mee.

Laat je anders informeren door wifithermostaten.nl Roy heeft mij ook prima geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gisteravond als vervanger van de Thermosmart weer een Remeha iSense opgehangen. Nieuw uit doos aan de wand gemonteerd en vanochtend een uur voor de start van m'n klokprogramma sloeg de ketel aan en begon op een laag pitje het huis warm te stoken. Tsja, zo kan het dus ook, eerste ochtend dat hij er hangt.

Voor mij is het i.i.g. duidelijk dat de meeste slimme thermostaten allemaal nog wel hun manco's hebben op dit moment. (Honeywell Round Connected Modulation & Thermosmart geprobeerd).

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 04-11-2015 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 21:14
woutur schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:17:
Poe, ik kwam het topic in om wat meer te weten te komen over thermostaten en na een pagina of 20 gelezen te hebben vind ik het maar een lastig verhaal. Mijn situatie: onze oude ketel gaat vervangen worden door een Remeha, Vaillant of Atag (in die volgorde van waarschijnlijkheid). Daar willen we een nieuwe thermostaat bij hebben. Éen absolute must is het kunnen bedienen op afstand via een app. Daarnaast zaten we te spelen met het Evohome idee: als mijn vriendin thuis is, zit ze van 8:00 uur tot 20:00 uur in de studeerkamer. Als we het daar warm willen hebben moeten we de huiskamer dus ook verwarmen (radiatorput). Dat is een beetje zonde dus dachten we aan het evohome systeem. Naast het feit dat het een vrij kostbaar geintje is, zijn we er niet zo zeker van of het een dikke besparing gaat opleveren.

Als alternatief (en het laten vallen van de per-kamer-verwarmen eis) lees ik nu over de Tado. Ik was de ThermoSmart al tegengekomen en ik heb het idee dat deze twee wel erg dicht tegen elkaar aanschuren qua functionaliteit. Prijsverschil is tientjeswerk.

Aanvullende informatie: inzicht in verbruik zou leuk zijn maar absoluut geen eis. Programmeren van de thermostaat vinden we niet belangrijk. Ene dag zijn we wel thuis en de andere niet. Dat wisselt sterk. In het weekend staan we soms laat op, soms vroeg. Dat is het eigenlijk wel.

Kan er iemand iets zinnigs over een eventuele keuze zeggen (Evohome vs Tado vs TS)?
Er is ook een alternatieve optie: neem een Remeha Isense RF (prima te vinden op marktplaats). Als je die meeneemt naar de kamer waar je het warm wilt hebben en de andere radiatoren (bijna) dichtdraait dan is het effect hetzelfde. Je kan dan ook makkelijk testen of het wat oplevert. Zou best wel tegen kunnen vallen, omdat de CV minder efficient werkt als je maar een kleine ruimte verwarmt. Het is wel wat meer gedoe omdat je zelf de radiatoren moet dichtdraaien (alhoewel je kan overwegen iets met het Max systeem te doen), maar mijn ervaring met de Evohome wat betreft verwarmen was echt heel slecht, hij bleef maar doorstoken ook als het setpoint al bereikt was. Nog een nadeel: de evohome is niet zonder snoer te gebruiken. Ja even, maar dan gaat de evohome piepen. De Isense Rf doet het nu al 1 jaar op 3 batterijen, en die kan ik overal neerzetten waar ik wil.
Sommige mensen hebben wel goede ervaring met de evohome, maar ik zou voor geen goud terug willen. De andere systemen die je noemt ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
ThinkPadd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 07:48:
Gisteravond als vervanger van de Thermosmart weer een Remeha iSense opgehangen. Nieuw uit doos aan de wand gemonteerd en vanochtend een uur voor de start van m'n klokprogramma sloeg de ketel aan en begon op een laag pitje het huis warm te stoken. Tsja, zo kan het dus ook, eerste ochtend dat hij er hangt.

Voor mij is het i.i.g. duidelijk dat de meeste slimme thermostaten allemaal nog wel hun manco's hebben op dit moment. (Honeywell Round Connected Modulation & Thermosmart geprobeerd).
Het is maar net wat je wil, ik zelf ben er niet zo happig op om op een laag pitje het huis te verwarmen.

Graag z.s.m. op temperatuur, en daarna lekker terug moduleren :P

Als je een goed vergelijk wil maken tussen de verschillende thermostaten zou je eigenlijk dat eens uitgebreid moeten testen.

Eigenlijk is het nog niet koud genoeg voor een goede thermostaat test :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 09:43

woutur

Klauwtjes uit!

Ik besef net dat ik een denkfout gemaakt heb: we hebben geen mogelijkheid om onze radiatorput dicht te draaien. Dus ook met een Evohome systeem zou deze altijd aangaan. Daarnaast lijkt me het monteren van een radiatorknop in de put zelf nou niet echt handig. Dan is de doeltemperatuur altijd wel bereikt na een paar minuten :) Het verwarmen van één enkele kamer (studiekamer) kan dus gewoonweg niet in ons huis zonder dat we een manier vinden om de radiatorput uit kunnen schakelen. En elke keer in die put gaan hangen om em open of dicht te draaien gaat em niet worden.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-09 18:11
woutur schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 21:17:

Ik (nouja, wij :) ) zaten in precies hetzelfde schuitje! We kwamen van het multi-zone systeem "RWE Smartphone" af. Op zich een degelijk Duits systeem; maar de interface is nogal afhankelijk van Microsoft Silverlight technologie, de app is ondermaats vanuit UX perspectief en het ecosysteem is helaas gesloten (geen officiële API, wel een en ander te vinden op Github etc.)

Zodoende zijn we op zoek gegaan naar een andere slimme thermostaat die 1) bestuurbaar is vanaf afstand 2) een API heeft zodat hij op termijn hopelijk makkelijk te integreren is met andere domotica componenten en 3) eentje die programmeerbaar. Zelflerend was een plus. En we wilden heel graag multi-zone blijven verwarmen maar daar is helaas (nog) niet veel keuze in.. Besparing was geen doel.

Zo kwamen we bij TS, Evohome en Tado terecht. Evohome viel simpelweg af omdat het vooral te duur is aangezien we van plan zijn om te gaan verhuizen. TS heeft een API, is Nederlands en app zag er goed uit. Echter, er lijken geen plannen te zijn om multi-zone te ondersteunen op termijn, dus dat hield ons wat tegen.

Uiteindelijk zijn we dus voor Tado gegaan. Een van de voordelen vonden wij dat we kunnen beginnen met leasen, en als je binnen 6 maanden tot aanschaf overgaat dan is dat relatief risicoloos. De API was destijds net aangekondigd en ik las op Twitter dat hij binnenkort toegevoegd wordt aan de roadmap. Voor Q3 2016 zijn de slimme thermostaatknoppen aangekondigd waarmee je dus potentieel een multi-zone verwarming kunt opzetten. Het blijft natuurlijk speculeren of en hoe dit gebruiksvriendelijk gaat werken. We zijn in ieder geval geïnteresseerd.

De daadwerkelijke ervaringen zijn tot op heden positief, misschien wel positiever dan ik had verwacht. Ik was echt helemaal verbaasd over hoe makkelijk de installatie is geregeld, veel documentatie inclusief plaatjes voor jouw specifieke situatie. Dat was bij de RWE Smarthome wel anders..
Vervolgens gaat de thermostaat aan de slag. Binnen een aantal dagen had 'ie goed door hoe hij ons huis (uit 1894) moest verwarmen. App werkt op zowel Android als iOS hetzelfde, ik vind hem wel ietwat traag op Android. Maar in alle eerlijkheid; ik gebruik de app bijna niet. Wat er bij ons is gebeurt: we hebben hem opgehangen, ingesteld en kijken er nu niet meer naar om. Dit werkt voor ons prima, maar zoals je waarschijnlijk zelf inmiddels gezien hebt, zijn wij geen verwarming-freaks. We willen dat het werkt, en dat doet het prima. En als we de technologie gebruiken, dan willen we dat het snel en gemakkelijk werkt. Ook dat doet het.

Wat ik wel belangrijk vind om te vermelden, is het feit dat Tado recent 17+ miljoen venture capital heeft ontvangen. Dat introduceert normaal gesproken voor- en nadelen voor het product. Persoonlijk ben ik er nog niet over uit wat ik ervan moet vinden maar ik houd het wel in de gaten. Ergens op de Tado-site is ook nog de officiële Tado roadmap te vinden met plannen voor Homekit ondersteuning etc.

Hoop dat dit helpt. Misschien dat ook TS en Evohome users hun pre-sales en gebruikerservaringen kunnen delen?

Edit: hier is de link naar de roadmap: https://support.tado.com/...-the-Development-Roadmap-

[ Voor 2% gewijzigd door FormallyUnknown op 04-11-2015 10:21 . Reden: Link naar roadmap toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Goed om te horen dat veel mensen tevreden zijn met Tado. Dat heeft vertrouwen in mijn beslissing.

Mijn Tado is nu ergens in de blackbox die DHL heet.

[ Voor 49% gewijzigd door menzo op 04-11-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeAnne
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 16:17
woutur schreef op woensdag 04 november 2015 @ 10:01:
Ik besef net dat ik een denkfout gemaakt heb: we hebben geen mogelijkheid om onze radiatorput dicht te draaien. Dus ook met een Evohome systeem zou deze altijd aangaan. Daarnaast lijkt me het monteren van een radiatorknop in de put zelf nou niet echt handig. Dan is de doeltemperatuur altijd wel bereikt na een paar minuten :) Het verwarmen van één enkele kamer (studiekamer) kan dus gewoonweg niet in ons huis zonder dat we een manier vinden om de radiatorput uit kunnen schakelen. En elke keer in die put gaan hangen om em open of dicht te draaien gaat em niet worden.
Als je de mogelijkheid hebt om een radiatorknop in de put te monteren, dan is Evohome zeker wel een optie, je kunt of een extra Round wifi in de kamer plaatsen, die als referentie punt geldt voor de temperatuur (en dus niet de knop), of je houdt de Evohome Wifi centrale in die kamer en gebruikt deze als referentie punt.

Daarnaast wat is duur? Ik weet niet hoeveel knoppen je nodig hebt, maar een startset kost evenveel als een nieuwe iPhone. Sterker nog, minder volgens mij!
Ik denk dat het jullie in stookkosten best wat kan schelen, zeker als je de put uit kan zetten! En daarnaast, comfort en gemak mag ook wat kosten toch?

Veel mensen vergelijken de prijs van een complete Evohome installatie met de prijs van andere slimme thermostaten, maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De Tado klinkt inderdaad erg goed. Kun je ook (top)koelen met die thermostaat?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ondanks een aantal horrorverhalen in dit topic (wifi-problemen, overshoots, opvallende afwijkingen in gemeten temperatuur) heb ik toch een Thermosmart besteld en gisteravond geïnstalleerd. Tot nu toe geen enkel probleem tegengekomen (ondanks dat ik bv. geen vast wifi-kanaal heb) en de koppeling met Domoticz was ook zo geregeld :) Dus voor degene die nog twijfelen: het kan ook prima zonder problemen gaan.

Eén gek ding vannacht: de ingestelde temperatuur die kort naar beneden vliegt en weer omhoog:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/03bDOhWeXJtXfLXU0Zz1rJ1o/full.png

Heeft verder geen consequenties gehad voor het stookgedrag, maar toch raar dat er kortstondig iets gebeurt terwijl ik lig te slapen. Het schema is helemaal leeg, ik gebruik het systeem niet als klokthermostaat. Als ik naar huis ga gooi ik de temperatuur omhoog en gooi ik de temperatuur handmatig naar beneden een uur voordat ik ga slapen. 's Ochtends stook ik niet, ik kan prima bij 15 graden een kopje koffie drinken en een boterhammetje eten voordat ik de deur uit ga.

Waarom dan toch dit gedrag in de grafiek?

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 04-11-2015 14:11 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:07:
Het schema is helemaal leeg, ik gebruik het systeem niet als klokthermostaat. Als ik naar huis ga gooi ik de temperatuur omhoog en gooi ik de temperatuur handmatig naar beneden een uur voordat ik ga slapen. 's Ochtends stook ik niet, ik kan prima bij 15 graden een kopje koffie drinken en een boterhammetje eten voordat ik de deur uit ga.
Toen ik dit las dacht ik.. waarom dan een thermosmart? Ik zou juist denken dat je wel het schema wil gebruiken om de slimmigheden in de thermostaat te gebruiken.

Zit er toch niet nog ergens een nacht verlanging schema in? Ik heb zelf geen thermosmart dus zou het niet weten. Mij het lijkt mij er op dat hij even van de ingesteld setting afwijkt en daarna weer terug spring.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 16:58:
[...]

Toen ik dit las dacht ik.. waarom dan een thermosmart? Ik zou juist denken dat je wel het schema wil gebruiken om de slimmigheden in de thermostaat te gebruiken.
Voor een schema zou ik voldoende hebben aan een 'domme' klokthermostaat. Ik heb echter niet zoveel aan een schema: de ene dag ben ik om 16:00 uur thuis, de andere dag om 22:00 uur. Vaak weet ik dit niet van te voren en als ik het wel zou weten heb ik helemaal geen zin om dat in een agenda aan te passen.

Wat ik dus wel vanaf nu kan (en waarvoor mijn Honeywell Round niet toereikend was) is de verwarming aangooien als ik weet dat ik een half uur later thuis ben zodat ik niet in een koud huis thuis kom. Daarnaast de interessante dingen die je met Domoticz kunt doen (niet alleen automatisch alle lichten en apparatuur uit als ik ga slapen, maar ook de verwarming uit als ik dat vergeten ben). Datzelfde geldt voor de geofencing in combinatie met Domoticz: naast alle apparatuur ook de verwarming uit als ik uit huis ga en toevallig de verwarming toch aan had staan.

Het schema zie ik zelf niet als de slimmigheid van de Thermosmart: het is simpelweg een iets hippere variant van een klokthermostaat. Juist de koppeling met de rest van de domotica, geofencing en het huis op laten warmen als je weet dat je richting huis gaat: dat is handig en wellicht slim te noemen.

Vraag terug: welke thermostaat zou jij in mijn specifieke gebruikssituatie gekozen hebben in plaats van de Thermosmart? :)
Zit er toch niet nog ergens een nacht verlanging schema in? Ik heb zelf geen thermosmart dus zou het niet weten. Mij het lijkt mij er op dat hij even van de ingesteld setting afwijkt en daarna weer terug spring.
Het schema is helemaal leeg en de laagste temperatuur in het standaard schema is 10 graden, niet 5 graden zoals vannacht. Het lijkt er ook op dat de temperatuur maar 20 minuten gekozen is, daarna is hij weer doorgegaan met 5 graden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Is hij misschien vastgelopen en heeft zich zelf gereboot? Of hij 5 graden aangeeft als er geen verbinding is met de thermostaat en de app, want je ziet ook dat in die 20minuten de kamertemperatuur ook niet gemeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ondanks een aantal horrorverhalen in dit topic (wifi-problemen, overshoots, opvallende afwijkingen in gemeten temperatuur) heb ik toch een Thermosmart besteld en gisteravond geïnstalleerd. Tot nu toe geen enkel probleem tegengekomen (ondanks dat ik bv. geen vast wifi-kanaal heb) en de koppeling met Domoticz was ook zo geregeld :) Dus voor degene die nog twijfelen: het kan ook prima zonder problemen gaan.

Eén gek ding vannacht: de ingestelde temperatuur die kort naar beneden vliegt en weer omhoog:
[afbeelding]

Heeft verder geen consequenties gehad voor het stookgedrag, maar toch raar dat er kortstondig iets gebeurt terwijl ik lig te slapen. Het schema is helemaal leeg, ik gebruik het systeem niet als klokthermostaat. Als ik naar huis ga gooi ik de temperatuur omhoog en gooi ik de temperatuur handmatig naar beneden een uur voordat ik ga slapen. 's Ochtends stook ik niet, ik kan prima bij 15 graden een kopje koffie drinken en een boterhammetje eten voordat ik de deur uit ga.

Ik gok ook dat hij even de verbinding met de server kwijt was, bij mij komt dat ook wel eens voor, zie mijn screenshot van eerder deze week.

Echt hinderlijk is het niet, en last heb je er ook niet van, in werkelijkheid draait het echte programma wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gizz schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:19:
[...]

Vraag terug: welke thermostaat zou jij in mijn specifieke gebruikssituatie gekozen hebben in plaats van de Thermosmart? :)
Ik zou diegene kopen die jij het fijnst vindt werken. De ThermoSmart zou, volgens de website, aan aanwarming kunnen doen. Iets wat ik zelf erg belangrijk vindt, echter moet je dan wel het schema gebruiken of voldoende vroeg weten dat je op een bepaalde tijd thuis gaat komen.

Voor enkel het op afstand aan en uit zetten of hoger of lager zetten van je verwarming vind ik een ThermoSmart een dure oplossing. Zo'n HoneyWell Connected of een iSense met OTGW zijn beide goedkoper en bieden dan vrijwel dezelfde functionaliteit.

Wil je echter leuk spelen met je thermostaat dan bied de ThermoSmart waarschijnlijk meer opties ivm de API die ze hebben (al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee).

Bij mij thuis is meestal wel iemand thuis, dus het op afstand besturen van de verwerming vind ik niet zo heel belangrijk. Voor mij zijn zaken als een goed instelbaar programma en aanwarming de belangrijkste redenen om voor een bepaalde thermostaat te kiezen. Ik zelf heb een iSense, met voor de spelerij een OTGW. Ik heb wel een HoneyWell Round Modulation geprobeerd, maar die kon de woning niet eens warm krijgen en viel voor mij dus vrij snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik gok dat dat snachts om 24:00 uur is. Dan eindigt een dag.om 23:59 uur en begint de nieuwe dag om 00:01 ur. Om 24:00 uur ertussenin is geen waarde ingesteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paultje035
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 03:55
OmeAnne schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:24:
[...]

Volgens mij hebben ze Evohome's Wifi met multizone en daadwerkelijke met single zone. Als je goed op internet kijkt in de verschillende shops dan zie je dat ook zo staan.

Ik vermoed dat deze op 1 ding na precies hetzelfde is en dat is dat de single zone de hardware ontbreekt die de thermostaatkranen aan moet sturen (Hr92 e.d.). Dit gebeurt bij mijn weten namelijk niet via Wifi. De wifi is ter vervanging van de gateway, waarmee je de warmte op afstand kunt regelen. Met de single zone kun je dat dus ook, maar voor 1 zone.

En ik vraag me mij af of de partij waar je het gekocht hebt, dat wel door heeft gehad. Als het een beetje respectabele partij is, verwacht ik niet dat ze je opzettelijk neppen namelijk.
bij warmteservice online via de chat gevraagd wat ik moest hebben en toen besteld en opgehaald in filiaal in mn woonplaats ....

maar ik denk naja weet zeker dat op een intergas hreco 36 ketel dit zeker wel kan ook omdat ik al eerder heb gelezen dat andere mensen evo ook gebruiken en er blij mee zijn en ook meerdere zones hebben.

ik heb alleen simpel radiator systeem dus met paar hr92 kranen een een multi evo zou ik toch zeggen moet werken maar ik kan dus nergens vinden of mijn ketel werkt met de nieuwe serie van evo wifi.

en er is ook nergens te zien of ik dan de oude ipv de nieuwe versie moet kopen volgens mij is het enige verschil dat bij de wifi je geen rfg 100 nodig hebt omdat het er al in zit,maar mocht er iemand zijn mer een hreco 36 die wel met evo werkt en met zones die appart van elkaar warmtevraag kunnen doen en dat ook krijgen vd ketel dan hoor ik graag type nummers zodat ik eindelijk weet wat ik nu echt moet bestellen.

Of dat er mensen zijn die me een naam kunnen geven van een bedrijf ca klusjes man ofzo die een systeem kan installeren met kleppen zodat ik 2 thermostaten kan gebruiken das optie 2.

Of misschien een optie 3 die ik over het hoofd zie ? ik kan ong 750 a 850 euro uitgeven om 2 zones te maken dan moet toch wel genoeg zijn lijkt me?

tips zijn erg welkom evt met telefoon nummer of adres via pm graag ik woon in hilversum

vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gizz schreef op woensdag 04 november 2015 @ 17:19:
[...]
Wat ik dus wel vanaf nu kan (en waarvoor mijn Honeywell Round niet toereikend was) is de verwarming aangooien als ik weet dat ik een half uur later thuis ben zodat ik niet in een koud huis thuis kom. Daarnaast de interessante dingen die je met Domoticz kunt doen (niet alleen automatisch alle lichten en apparatuur uit als ik ga slapen, maar ook de verwarming uit als ik dat vergeten ben). Datzelfde geldt voor de geofencing in combinatie met Domoticz: naast alle apparatuur ook de verwarming uit als ik uit huis ga en toevallig de verwarming toch aan had staan.
[...]

[...]
Dan was een Honeywell Round (of een andere simpele modulerende thermostaat) en een [OTGW] OpenTherm gateway (45 euro) ook voldoende geweest :P Dan kun je het OpenTherm-verkeer onderscheppen EN beïnvloeden (mits je thermostaat dit toelaat, niet alle thermostaten accepteren dit). Op die manier krijg je in Domoticz gewoon een thermostaat-device erbij die je kunt aflezen en aanpassen. En verder nog allerlei sensoren voor de overige gegevens uit je ketel / thermostaat (denk aan aanvoer-, retourtemperatuur, temperatuur tapwater etc.)
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:01:
[...]
Voor enkel het op afstand aan en uit zetten of hoger of lager zetten van je verwarming vind ik een ThermoSmart een dure oplossing. Zo'n HoneyWell Connected of een iSense met OTGW zijn beide goedkoper en bieden dan vrijwel dezelfde functionaliteit.

Wil je echter leuk spelen met je thermostaat dan bied de ThermoSmart waarschijnlijk meer opties ivm de API die ze hebben (al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee).
[...]
Dat dus.

De API is dan niet eens belangrijk, met de OTGW kun je ook alle interessante gegevens (setpoint, kamertemperatuur) ertussenuit pulken.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2015 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11

[afbeelding]

Het vreemde is dit heb ik ook precies om 2.00 gisteren in de grafiek gezien, denk persoonlijk een kleine hickup bij de server van TS of in de verbinding of eventueel server onderhoud. Ook in het verleden een aantal keren gezien, dus maak ik me er niet echt druk meer om, it's not a bug, but a future >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Mijn Tado is aangekomen, alleen was mijn persoonlijke handleiding er nog niet. Ik heb hem nu met de normale handleiding gebruikt. Alleen geeft de app nog steeds aan dat ik moet wachten op de handleiding :X.

Morgen ochtend maar bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 11:42

EnnaN

Toys in the attic

Dat gat naar 5 graden heb ik ook een paar keer gehad, vreemd!

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
EnnaN schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:11:
Dat gat naar 5 graden heb ik ook een paar keer gehad, vreemd!
Ik heb hier ook last van en dit ook een aantal keren aan ThermoSmart gemeld.
Hier zou ook een ticket voor aangemaakt zijn, maar die kan ik om één of andere reden niet inzien.