Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08 11:48
Een vraagje over de Easy.

Ik gebruik hem nu zo'n driekwart jaar, meestal naar tevredenheid, al heb ik er zo af en toe last van dat hij een tijdlang geen verbinding heeft.

Ik ben het grootste deel van de week alleen thuis en heb een warmwaterboiler in de keuken. Van mij hoeft er dus niet steeds een warmwatervoorraad in de ketel te zitten (Nefit TrendLine HRC25/CW4). Die 1 of 2 keer per dag dat ik warm water nodig heb, kan ik ook wel even wachten. Wat is nu de meest zuinige mnier om dit in te stellen?
Ik dacht dat ik het had getackeld door nu in de zomer op handmatig over te schakelen, de optie "Warm water volgens programma" onder het tabje Programma op uit te zetten. (In de koudere tijd heb ik een klokprogramma voor warm water ingesteld waarbij alleen 's ochtends en 's avonds een poosje warm water wordt vastgehouden.)

Met deze instellingen had ik de laatste tijd een laag verbruik (gemiddeld 0,12-0,25 m3 per dag). De laatste week kwam ik ineens rond de 0,3 m3 per dag uit. Ik heb toen ook een paar keer over de dag bij de ketel gekeken naar de keteltemperatuur. Die was dan meestal boven de 50 graden, terwijl ik voorheen in de zomer ook vaak een keteltemperatuur van rond de 30 graden heb gezien. Het lijkt dus dat hij de temperatuur toch hoog wordt gehouden...

Wat mee kan spelen: vorige week was ten tijde van de Ziggo storing de verbinding met de Easy ook helemaal van slag. Uiteindelijk de thermostaat helemaal gereset, daarna moest ik alle persoonlijke gegevens ook weer invoeren. Ik heb het idee dat ongeveer vanaf dat moment heet verbruik hoger is en de keteltemperatuur hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08 23:12
Heb je in de ketel zelf de instellingen hiervoor ook uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
Nee, ik ging er van uit dat e.e.a. gewoon via de Easy-app kon worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
Ik heb dezelfde ketel, en standaard staat dat volgens mij aan. De ketel heeft zelf ook een intelligent programma waarbij hij zelf gaat leren op welke tijden er warm water nodig is. Ik heb het bij mij ook gewoon uitgezet, het komt nu in de zomer soms wel eens voor dat ik ook een hele dag geen warm water gebruik, en dan is het verbruik ook gewoon nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
En wat zijn dan bij jouw precies de instellingen in de app, hetzelfde als bij mij? En in de ketel zelf heb je geen aanpassingen gedaan als ik je goed begrijp?

Het gekke is namelijk dat het bij mij ook op sommige dagen (nagenoeg) nul was als ik geen warm water had verbruikt. Tot nu toe dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenjw
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-12-2020
Op wat voor instelling hebben jullie je nefit ketel dan staan qua warmwater voorziening, de mijne staat op norm.
Wat mij ook wel eens opvalt is dat het display een hogere temperatuur aangeeft terwijl er geen warmwatervraag of cv bedrijf geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
Kan ik zo niet vinden in het menu. De installateur heeft 'm ingesteld, heb er verder niets aan veranderd.

Wat ik wel kan vinden:
Maximale warmwatertemp: 60gr
Warmwater: on
Warmwaterbedrijf: Hot (andere opties zijn Int en Eco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik geloof niet dat je het in je app moet zoeken. Als je "ww volgt klokprogramma" uit zet, dan neemt de ketel zijn eigen instellingen voor warm water weer in bedrijf.
Bij de Trendline is dat, uit, eco, normaal, intelligent of hot, kijk even waar jouw ketel op ingesteld staat.
Als jouw ketel op Comfort, hot of intelligent staat, dan zal er zonder gebruik van ww gas verbruikt worden.

Als één van deze drie settings aan staat, dan staat er regelmatig een hoge temperatuur in de display.
Dat komt dat de ketel zijn warmtewisselaar op temperatuur houdt.

Als je dit niet wilt, dan zul je de ketel op eco moeten instellen.
Als je een redelijk regelmatig leefpatroon hebt is intelligent een economische instelling.
De instelling hot is eigenlijk altijd overbodig en niet echt economisch, maar geeft wel comfort.
De ketel zal dan het meeste en het snelste warm water leveren.

Alles staat trouwens in de handleiding mensen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 26-08-2015 20:48 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• serge75
Sorry, inderdaad niet in de handleiding gekeken van de ketel. Ik ging er eigenlijk min of meer van uit dat de gangbare "eindgebruikers" instellingen via de app te regelen zijn, en ik niet aan de ketel hoef te komen,

En daarbij, voorheen stond het ook goed, en ik had niets aan de instellingen van de ketel veranderd. Heb ni wel de ketelinstellingen van hot naar intelligent gezet,

Maar mijn probleem is wel ineens opgelost. Ik wist al zeker dat ik ooit ergens in de app de optie om snel warm water te hebben had uitgezet, Maar kon hem zoals gezegd nergens meer vinden. Ik had ook al wat screenshots gemaakt om eventueel hier te posten. Toen ik vanavond nog eens door de app klikte stond de optie er ineens weer,meteen onder het tabblad "home"!

Raar maar waar... Ik heb die optie dus weer uitgezet en ga er vanuit dat nu mijn verbruik en keteltemperatuur weer omlaag gaat.

Bedankt voor het meedenken.

• RoyWolters
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-10-2021

RoyWolters

Bedrijfsaccount wifithermostaten
Bas Post schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:05:
@RoyWolters

Vraagje, hoe werkt Evohome eigenlijk met de zoneklep Y-VC8015, BDR91, vloerverwarming en pompschakelaar?
Kan de zonneklep ook de pompschakelaar aansturen?
Evohome kan met de BDR91 (relais) de Y-VC8015 (zone-klep) draadloos aansturen.
Dit kan in het bedieningspaneel aangegeven worden als zone met een zoneklep.
Je hebt dan wel nog een externe voeler zoals de Round nodig voor die zone of je gebruikt de voeler van de evotouch.

Bij de vloerverwarmingsregelaar (HCE80) werkt dit eigenlijk hetzelfde.
De HCE80 stuurt servomotoren aan die op de vloerverwarmingsgroepen geplaatst worden.
Dit kan tot 5 zones, met 3 servo's per zone.
Uitbreidbaar tot 8 zones.

Bedoel je de pompschakelaar van de HCE80?
Hier kun je dan je vloerverwarmingspomp op aansluiten,
zodat deze alleen draait als er een groep open staat.
Tevens laat hij de pomp 1 keer in de 24 uur even draaien zodat hij niet vast gaat zitten.

wifithermostaten.nl - evohome.nu

• Bas Post
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 11:50
RoyWolters schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 09:49:
[...]

Evohome kan met de BDR91 (relais) de Y-VC8015 (zone-klep) draadloos aansturen.
Dit kan in het bedieningspaneel aangegeven worden als zone met een zoneklep.
Je hebt dan wel nog een externe voeler zoals de Round nodig voor die zone of je gebruikt de voeler van de evotouch.

Bij de vloerverwarmingsregelaar (HCE80) werkt dit eigenlijk hetzelfde.
De HCE80 stuurt servomotoren aan die op de vloerverwarmingsgroepen geplaatst worden.
Dit kan tot 5 zones, met 3 servo's per zone.
Uitbreidbaar tot 8 zones.

Bedoel je de pompschakelaar van de HCE80?
Hier kun je dan je vloerverwarmingspomp op aansluiten,
zodat deze alleen draait als er een groep open staat.
Tevens laat hij de pomp 1 keer in de 24 uur even draaien zodat hij niet vast gaat zitten.
Ik bedoel niet de HCE80.
Ik ben van plan om de vloerverwarming te voorzien van de Y-VC8015 (zone-klep) met BDR91 (relais).
Ik heb nu een pompschakelaar die op warmte van de aanvoer leiding gestuurd wordt.
Mijn vraag is hoe gaat dit in combinatie met de Y-VC8015 (zone-klep) met BDR91 (relais), specifiek met het nog rond pompen van het warme water nadat temperatuur is bereikt en zone-klep gesloten wordt.

BP on the move!!!

• RoyWolters

RoyWolters

Bas Post schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:08:
[...]

Ik bedoel niet de HCE80.
Ik ben van plan om de vloerverwarming te voorzien van de Y-VC8015 (zone-klep) met BDR91 (relais).
Ik heb nu een pompschakelaar die op warmte van de aanvoer leiding gestuurd wordt.
Mijn vraag is hoe gaat dit in combinatie met de Y-VC8015 (zone-klep) met BDR91 (relais), specifiek met het nog rond pompen van het warme water nadat temperatuur is bereikt en zone-klep gesloten wordt.
Ah zo!
Dat ligt een beetje aan het type verdeler,
is er wel stroming over de verdeler, ook al is de toevoer afgesloten.
Dus dan is het geen probleem als de pomp nog doorloopt als de klep dicht is.

• Xoem
Toen ik vanavond nog eens door de app klikte stond de optie er ineens weer,meteen onder het tabblad "home"!

Raar maar waar... Ik heb die optie dus weer uitgezet en ga er vanuit dat nu mijn verbruik en keteltemperatuur weer omlaag gaat.

Bedankt voor het meedenken.
Welke optie bedoel je dan precies? Onder 'home' kan ik de boiler status en de waterdruk zien, maar ik heb negens de optie om iets aan de warmwater-instellingen te wijzigen.

• serge75
Xoem schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:30:
[...]

Welke optie bedoel je dan precies? Onder 'home' kan ik de boiler status en de waterdruk zien, maar ik heb negens de optie om iets aan de warmwater-instellingen te wijzigen.
Net boven het blokje van de CV status, onder de optie "Regeling" (staat bij mij op ruimteregeling). Daar staat bij mij nu weer "Snel warm water", en die heb ik op uit staan.

• Xoem
Ah, ik zie nu dat ik die optie krijg zodra ik onder de tab programma de instelling voor heet water wijzig naar 'volg programma'. Zodra ik die weer uit zet verdwijnt ook de instelling onder 'home'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
RoyWolters schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:37:
[...]

Nog niet, waarschijnlijk ivm bouwvak.
Ik hou het in de gaten.
En? Al wat gehoord?

PSN: PcDCch

• RoyWolters

RoyWolters

Vandaag antwoord gekregen:

ja, er komt een web applicatie beschikbaar. Wanneer is helaas nog steeds niet duidelijk, de ontwikkelaar (externe toeleverancier) levert tot nu toe niet conform kwaliteitsnorm van Nefit.

Ik heb helaas nog geen releasedatum.

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
RoyWolters schreef op donderdag 03 september 2015 @ 08:16:
[...]

Vandaag antwoord gekregen:

ja, er komt een web applicatie beschikbaar. Wanneer is helaas nog steeds niet duidelijk, de ontwikkelaar (externe toeleverancier) levert tot nu toe niet conform kwaliteitsnorm van Nefit.

Ik heb helaas nog geen releasedatum.
Bedankt, wel jammer dat Nefit nog steeds geen datum weet...
Misschien moeten ze Agile gaan werken? :)

PSN: PcDCch

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een modewoord wat alles oplost, sure ;)

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik heb sinds vandaag een Thermosmart, maar nu lijk ik de mogelijkheid om de basis/pauze temperatuur in te stellen over het hoofd te zien, zoals beschreven in die nieuws item (jan-2015): http://www.thermosmart.nl...betert-interactie-portal/

Hoort ook nog een 'briljant' filmpje bij: YouTube: Instellen basis- en pauzetemperatuur

Echter zit deze extra basistemperatuur groep bij mij helemaal niet in de Portal. Mis ik iets?

Edit: Never mind, hulde aan de goede support - het is gefixed.

[ Voor 6% gewijzigd door Packardhell op 04-09-2015 13:00 . Reden: Update issue ]

Powered by KPN

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mozart schreef op donderdag 03 september 2015 @ 09:01:
[...]
Misschien moeten ze Agile gaan werken? :)
"levert tot nu toe" lees ik als: er worden continu dingen opgeleverd en verbeterd, maar Nefit accepteert het nog niet als zijnde geschikt voor consumenten.
Klinkt heel agile ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij Warmteservice een Evohome-set voor acht radiatoren gekocht en ben gaan verbouwen. Bij de badkamer blijkt er niet genoeg ruimte om de thermostaatkraan horizontaal te monteren. Ga terug voor andere radiatorafsluitingen (Heimeier Haaks, in plaats van Haaks Verkeerd) om de evohome-knop verticaal te kunnen monteren. Als dat gebeurd is blijkt dat de knop op zijn kop staat. Maar op de Evohome-website (http://getconnected.honey...rmostats/evohome?src=home) heb ik ze toch 'goed' gezien? Jawel: daar staat het schermpje wél normaal leesbaar. Honeywell gemaild, of het schermpje gedraaid kan worden. Nee. Op internet blijken er twee verschillende modellen te zijn. Terug naar Warmteservice. Die hebben nooit eerder van het probleem gehoord, bellen Honeywell. Jawel, er zijn twee soorten, het type dat ik bedoel heet niet HR92WE maar HR92UK, UK staat voor Engeland waar dat type uitsluitend verkocht wordt, en nee, Honeywell Nederland kan of wil ze niet leveren (maar dus wel op de Nederlandse website zetten).
Je kunt in Nederland dus één model krijgen, en eigenlijk zit ie altijd fout. Zit ie horizontaal, staat het schermpje 90 graden gedraaid, zit ie verticaal, staat het 180 graden verkeerd. Slordig. Een op zich prima plan knullig uitgewerkt. Maar waarom dan de 'Engelse' versie hier niet verkocht? Waarom uberhaupt niet maar één type (de Engelse) verkocht? Waarom geen schermpje dat meedraait zoals smartphones en tablets al jaren doen?

Warmteservice stelde voor dat ik een set van vier in Engeland bestel, en dan zijn zij bereid een WE-set terug te nemen - aardige lui wel. Inmiddels ben ik in contact met The Evohome Shop, maar die willen eigenlijk liever niet leveren aan Europa wegens sterke koerswisselingen en hoge transportkosten. Ik kan natuurlijk de WE-versies overal monteren - en me nog jaren ergeren aan al die foute displaytjes.

Ben ik nou de eerste met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand 'bezig' om de Nefit Easy te koppelen met domotica? Of wachten we tot er een API komt (die volgens mij niet is toegezegd).

(@Nefit lezen jullie mee?)
Ikzelf zou al zeer tevreden zijn al ik de waardes van het home-scherm (buitentemp, etc) via een rest-call aan de thermostaat kon opvragen (read) en het instellen van de 'handmatige' temperatuur en het weer vrijgeven van de handmatige instelling aan het aanwezige programma (write), dus de acties die je op de thermostaat zelf in kan stellen (in de cirkel),

De beveiliging zou ik regelen via de app (iOS/Android) waarin je api-key kunt opvragen voor de local webservice als je local-access geactiveert hebt.

Ik bedoel dus niet een webservice die het bij de XMPP server (xxx-xxxxxx--xxxx.bosch.de) regelt.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2015 06:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 23:36
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2015 @ 06:17:
Is er al iemand 'bezig' om de Nefit Easy te koppelen met domotica? Of wachten we tot er een API komt (die volgens mij niet is toegezegd).

(@Nefit lezen jullie mee?)
Ikzelf zou al zeer tevreden zijn al ik de waardes van het home-scherm (buitentemp, etc) via een rest-call aan de thermostaat kon opvragen (read) en het instellen van de 'handmatige' temperatuur en het weer vrijgeven van de handmatige instelling aan het aanwezige programma (write), dus de acties die je op de thermostaat zelf in kan stellen (in de cirkel),

De beveiliging zou ik regelen via de app (iOS/Android) waarin je api-key kunt opvragen voor de local webservice als je local-access geactiveert hebt.

Ik bedoel dus niet een webservice die het bij de XMPP server (xxx-xxxxxx--xxxx.bosch.de) regelt.
Als je het al zo ver hebt uitgepluisd, valt het me mee dat je de laatste stap niet ook hebt gemaakt ;)

Maar we lezen mee, en zoals ik al eens heb gemeld, ben ik niet de persoon om berichtgeving naar buiten te doen mbt (eventuele) nieuwe features. Wel help ik als ontwikkelaar aan de apps graag mee om een betere ervaring te geven aan de gebruikers. En heb ik een algemene interesse voor alles wat hier gebeurt.

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elephtera schreef op maandag 07 september 2015 @ 07:06:
[...]

Als je het al zo ver hebt uitgepluisd, valt het me mee dat je de laatste stap niet ook hebt gemaakt ;)

Maar we lezen mee, en zoals ik al eens heb gemeld, ben ik niet de persoon om berichtgeving naar buiten te doen mbt (eventuele) nieuwe features. Wel help ik als ontwikkelaar aan de apps graag mee om een betere ervaring te geven aan de gebruikers. En heb ik een algemene interesse voor alles wat hier gebeurt.
Die laatste stap levert nooit een bruikbaar resultaat op voor gebruik in een open source project. Ik neem aan dat Bosch de toegangssleutels niet graag in open source projecten ziet terugkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyWolters

RoyWolters

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:20:
Ik heb bij Warmteservice een Evohome-set voor acht radiatoren gekocht en ben gaan verbouwen. Bij de badkamer blijkt er niet genoeg ruimte om de thermostaatkraan horizontaal te monteren. Ga terug voor andere radiatorafsluitingen (Heimeier Haaks, in plaats van Haaks Verkeerd) om de evohome-knop verticaal te kunnen monteren. Als dat gebeurd is blijkt dat de knop op zijn kop staat. Maar op de Evohome-website (http://getconnected.honey...rmostats/evohome?src=home) heb ik ze toch 'goed' gezien? Jawel: daar staat het schermpje wél normaal leesbaar. Honeywell gemaild, of het schermpje gedraaid kan worden. Nee. Op internet blijken er twee verschillende modellen te zijn. Terug naar Warmteservice. Die hebben nooit eerder van het probleem gehoord, bellen Honeywell. Jawel, er zijn twee soorten, het type dat ik bedoel heet niet HR92WE maar HR92UK, UK staat voor Engeland waar dat type uitsluitend verkocht wordt, en nee, Honeywell Nederland kan of wil ze niet leveren (maar dus wel op de Nederlandse website zetten).
Je kunt in Nederland dus één model krijgen, en eigenlijk zit ie altijd fout. Zit ie horizontaal, staat het schermpje 90 graden gedraaid, zit ie verticaal, staat het 180 graden verkeerd. Slordig. Een op zich prima plan knullig uitgewerkt. Maar waarom dan de 'Engelse' versie hier niet verkocht? Waarom uberhaupt niet maar één type (de Engelse) verkocht? Waarom geen schermpje dat meedraait zoals smartphones en tablets al jaren doen?

Warmteservice stelde voor dat ik een set van vier in Engeland bestel, en dan zijn zij bereid een WE-set terug te nemen - aardige lui wel. Inmiddels ben ik in contact met The Evohome Shop, maar die willen eigenlijk liever niet leveren aan Europa wegens sterke koerswisselingen en hoge transportkosten. Ik kan natuurlijk de WE-versies overal monteren - en me nog jaren ergeren aan al die foute displaytjes.

Ben ik nou de eerste met dit probleem?
Is het niet mogelijk om de knop dan verticaal omlaag te zetten?
In principe niet de beste oplossing, want bij een lekkage loopt het water in de knop.

In Nederland worden de knoppen normaal horizontaal gezet,
dan zit het display ook goed.
De engelse versie zou dan altijd verkeerd om staan,
alleen als je de knop verticaal omhoog monteert staat het display goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elephtera schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:22:
@Tijgert, stukje analyse om misschien het probleem te helpen oplossen.

- Android of iOS op de telefoons?
- Welke versie van Android/iOS?

- Probeer het eens met 1 toestel te testen. Koppel het andere toestel los van aanwezigheidsdetectie. Open de app op het gekoppelde toestel en kijk of je binnen of buiten bent volgens de app (Huisje met poppetje erin/eruit)

Ga naar buiten (ver genoeg weg), en doe daar eenzelfde check.

Als dit werkt, doe dan dezelfde check, alleen gebruik dan het niet gekoppelde toestel om te kijken of de thermostaat je als binnen/buiten registreert.

Er zijn problemen bekend met aanwezigheidsdetectie. Het meest voorkomende probleem is dat de app op de achtergrond geen verbinding krijgt, of mede door een trage verbinding (2g) te weinig tijd heeft om de thermostaat te melden dat hij buiten is.
Zodra je de app gewoon opent wordt dit bericht alsnog verstuurd, en zou het moeten werken.

Een ander probleem kan zijn dat de locatie niet juist is ingesteld. Ook dat is het beste met 1 toestel te controleren. Staan de permissies juist voor de app, als in mag de app de locatie gebruiken?
Ik heb nu al een geruime tijd de Nefit Easy, dit i.c.m met een iPhone 6 welke momenteel op IOS 8.3 draait.
Ik ondervind nu al geruime tijd problemen met de aanwezigheidsdetectie. Het lijkt erop dat de Nefit eigenlijk nooit door heeft dat ik thuis ben, hierdoor blijft hot water preheat op off staan en moet ik de app starten om de Easy alsnog te laten weten dat ik thuis ben.. Hij weet altijd wel dat ik weg ben, maar niet als ik thuis ben...
Permissies voor de app staan goed, dus locatie mag hij altijd opvragen. Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-07 09:44
Xoem schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 17:03:
Ah, ik zie nu dat ik die optie krijg zodra ik onder de tab programma de instelling voor heet water wijzig naar 'volg programma'. Zodra ik die weer uit zet verdwijnt ook de instelling onder 'home'.
Dan heb ik em nog niet.. :? 'Schakelpunt' kan ik ook niet op klikken..

edit: gevonden! Bij de tab 'programma' nooit ver genoeg naar beneden gescrolled :X

Nefit Trendline HRC30 II

[ Voor 14% gewijzigd door Raptor op 09-09-2015 14:14 ]

• Elephtera
@Raptor, dan heb je waarschijnlijk een iPhone. Het is ons bekend dat op sommige toestellen niet duidelijk is dat je omlaag kan scrollen, echter is dat "by design" van Apple. Maar mooi dat je het nu alsnog gevonden hebt.

@epo, we nemen het issue mee in de groep. Vooralsnog waren juist met iPhone 6/6+ toestellen geen problemen bekend.
Waarom het met het openen van de app wel goed gaat is omdat de app dan expliciet kijkt naar je locatie met een hoge nauwkeurigheid, terwijl in de achtergrond gebruik gemaakt wordt van de systeem functie geo fencing. Geo fencing geeft een trigger als je binnen een bepaalde zone komt (in ons geval, 100m om de thermostaat), hier zit een vertraging op (gemiddeld 5 min). Het lijkt er echter steeds meer op dat de geofence mogelijkheden van Apple niet optimaal zijn, en we zijn dan ook al een tijd bezig dit te analyseren voor een mogelijke verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
Elephtera schreef op maandag 07 september 2015 @ 07:06:
[...]

We begrijpen dat je geen zaken naar buiten kunt/mag brengen daarover, of in ieder geval dat jij niet de aangewezen persoon daarvoor bent, maar het seizoen staat voor de deur en het zou toch wel erg tof zijn als Nefit nu stappen hiermee zou maken. Het is namelijk super actueel...

Is het dan misschien aan te geven of er wel in deze richting gedacht wordt? Of zitten we te wachten en te hopen op iets dat toch niet gaat gebeuren....? En....als er dan wel aan wordt gedacht/ gewerkt, zijn er dan misschien proefkonijnen nodig.....wink ;), wink ;), nudge, nudge .... ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand ervaring met de spIDer? Ik heb een Itho HP Cool Cube warmtepomp in tamdem met een base cube CV ketel, maar ik kan geen enkele slimme thermostaat vinden die ook kan koelen. Eigenlijk heb ik nog geen enkele slimme thermostaat gevonden die aan mijn eisen voldoet. Zone regeling, opentherm, vloerverwarming, koelen. De EVOhome komt in de buurt, maar kan niet koelen. Ook de Nest kan niet koelen en het is een Google ding, dat wil ik perse niet in huis. Nou kan deze spIDer ook niet koelen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit feature er in komt aangezien Itho wel thermostaten heeft die kunnen koelen, maar dan weer niet zo slim zijn.

/edit: Op een andere productpagina van Itho staat dat deze spIDer wel kan koelen in combinatie met de HP cool cube. Vreemd. Ik heb een mailtje gestuurd om er zeker van te zijn. Nu alleen nog een zone regeling...

/edit2: Ik krijg van Itho het volgende terug:
"Verheugd kunnen u mededelen dat wij vanaf 10 september een Spider kunnen leveren die ook een koelfunctie heeft."
Nice.

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 16-09-2015 13:27 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoyWolters schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 11:51:
[...]

Is het niet mogelijk om de knop dan verticaal omlaag te zetten?
In principe niet de beste oplossing, want bij een lekkage loopt het water in de knop.

In Nederland worden de knoppen normaal horizontaal gezet,
dan zit het display ook goed.
De engelse versie zou dan altijd verkeerd om staan,
alleen als je de knop verticaal omhoog monteert staat het display goed.
omdat plaatjes vaak meer zeggen dan 1000en woorden:

Afbeeldingslocatie: http://redcube.nl/uploads/voor.jpg

zo zitten bij ons de meeste knoppen op de radiatoren

Afbeeldingslocatie: http://redcube.nl/uploads/na1.jpg

zo ziet dat eruit met een 'Hollandse' Evohome-knop

Afbeeldingslocatie: http://redcube.nl/uploads/na2.jpg

en zo met een 'Engelse' knop. Je gaat toch geen leidingen omleggen omdat Honeywell weigert knoppen met displays in de juiste richting te leveren? (en waarom leveren ze ze eigenlijk niet?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Uhm...die knoppen zitten beide fout, UK en NL versie....
Logisch dat Honeywell hier geen oplossing voor heeft.

Een thermostaatknop, want dat is het in feite gewoon, mag nooit zo gemonteerd worden.
Bij deze montage kan nooit de juiste ruimtetemperatuur gemeten worden.
De knop meet namelijk in de opstijgende warmte van de radiator en aanvoerleiding en niet in de ruimte.
Bij je vorige knop was dit geen probleem, die meet immers geen temperatuur.

Je had hier een kraan, haaks verkeerd, dubbel haaks, of recht met bocht moeten gebruiken.
Je hoeft dus geen leidingen aan te passen, maar alleen de juiste kraan te monteren.

Maar goed.... dit gaat een beetje off topic

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 15-09-2015 21:18 ]

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 15:42
Bericht over de beschikbaarheid van EvoHome wifi van een ambassadeur:

Goedemorgen,

De pakketten liggen bij groothandel.
Dus in principe te verkrijgen.

Groet André

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 21:15:
Uhm...die knoppen zitten beide fout, UK en NL versie....
Logisch dat Honeywell hier geen oplossing voor heeft.

Een thermostaatknop, want dat is het in feite gewoon, mag nooit zo gemonteerd worden.
Bij deze montage kan nooit de juiste ruimtetemperatuur gemeten worden.
De knop meet namelijk in de opstijgende warmte van de radiator en aanvoerleiding en niet in de ruimte.
Bij je vorige knop was dit geen probleem, die meet immers geen temperatuur.
Oxellaar, bedankt voor de uitleg. Luid en duidelijk. Ik weet nu wat me te doen staat: de haakse kranen vervangen door dubbel haaks. Blijf ik nog zitten met wat (retorische) vragen:
  • waarom wisten Warmteservice en Honeywell Nederland me dat niet te vertellen?
  • waarom worden de knoppen wel in Engeland verkocht? Ze doen daar zo ongeveer alles anders, maar je mag toch aannemen dat de natuurwetten ook voor hen gelden
  • waarom bestaan de knoppen dan uberhaupt?
  • waarom wordt de 'Engelse' knop op de Nederlandse site van Honeywell getoond? (en de 'Nederlandse' niet?) http://getconnected.honey...rmostats/evohome?src=home (ongeveer op driekwart)

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:57:
[...]

Oxellaar, bedankt voor de uitleg. Luid en duidelijk. Ik weet nu wat me te doen staat: de haakse kranen vervangen door dubbel haaks. Blijf ik nog zitten met wat (retorische) vragen:
  • waarom worden de knoppen wel in Engeland verkocht? Ze doen daar zo ongeveer alles anders, maar je mag toch aannemen dat de natuurwetten ook voor hen gelden
  • waarom wordt de 'Engelse' knop op de Nederlandse site van Honeywell getoond? (en de 'Nederlandse' niet?) http://getconnected.honey...rmostats/evohome?src=home (ongeveer op driekwart)
Honeywell is een grote jongen, die beroerde ondersteuning geeft op hun producten.
Van warmteservice had ik iets meer verwacht, al heb ik die ook niet hoog staan.
Ik zie hun als leverancier voor de bekende "Teun de Beun"

De knop op de website is niet gemonteerd op een kraan, al kan het een verkeerd beeld geven.
Ook in Engeland zullen ze niet boven de kraan gemonteerd worden.

De haakse kranen kunnen alleen gebruikt worden wanneer de leiding uit de muur komt.
De knop zal dan naar voren gericht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cranb
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 09:01
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2015 @ 08:57:
[...]

Ook ik wil graag de thermostaatkranen horizontaal plaatsen en had dus ook de vraag gesteld aan Honeywell of het display wellicht te draaien was. Dit is bij de Nederlandse versie niet mogelijk (aldus Honeywell). Op de vraag of ik dan gewoon de Engelse versie kan gebruiken werd gezegd dat dit mogelijk was echter werd afgeraden ivm eventuele aanspraak op garantie.
In mijn situatie gebruik ik de thermostaat niet als voeler voor de ruimte (daar heb ik een DT92 voor) dus de plaatsing maakt niet uit. Het ziet er met de Engelse versie gewoon wat netter uit. Het oog wil ook wat :)
Nu kom ik veel in Engeland en de laatste keer dat ik er was heb ik eens gelet op de plaatsing van de thermostaten. Deze zitten in veel gevallen horizontaal aan de onderkant van de radiator gemonteerd. Ter illustratie: YouTube: How to Fit a Honeywell Evohome Hr92 Smart Home Automation Radiator Valve
Ik ga gewoon een setje in Engeland halen. Wel opletten dat er bij de Engelse versie niet standaard een adapterring wordt meegeleverd voor Comap. Deze moet je apart bij bestellen.

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Zelf heb ik een tijdje geleden ook gemaild met Nefit en zij gaven aan niks met een API of integratie met domotica te gaan doen of ondersteunen. Al had ik zelf ook wel het idee dat ze de ballen begrepen van wat het überhaupt is. Al geloof ik best dat Elephtera het wel weet hoor en fijn dat hij meeleest, maar dat is niet wat er vanuit Nefit wordt gecommuniceerd. Hierdoor en door het achterblijven op toegezegde features ben ik wel behoorlijk teleurgesteld geraakt in Nefit.

[ Voor 16% gewijzigd door Tweaqer op 19-09-2015 10:20 ]

• Oxellaar
  • Niet online
De enige toezegging waar sommige nog op zitten te wachten is webbediening, meer niet.
De API of domotica toezegging is nooit officieel gedaan volgens mij.

De groep die op deze functies zit te wachten zal niet bijzonder groot zijn.
Zeker zou het wel een mooie toevoeging zijn.

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Oxellaar schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:22:
De enige toezegging waar sommige nog op zitten te wachten is webbediening, meer niet.

Klopt helemaal, API hebben ze nooit wat over gezegd. Vandaar dat ik er naar informeerde. En ondanks dat ze er geen toezegging op hebben gedaan ben ik er wel teleurgesteld over. Ik zie gewoon veel mogelijkheden die nu niet benut gaan worden. En over het achterblijven op toegezegde features heb je ook gelijk. Hierbij bedoel ik dat ze bij iedere feature uit het tabelletje met toekomstige ontwikkelingen niet op tijd hebben geleverd. Niet echt, zoals het hiervoor al genoemd werd, Agile.
Overigens nog wel een toevoeging: ik besef dat ik zuur klink en dat is ook weer niet helemaal waar, ik ben namelijk erg blij met de Nefit Easy. En daarom zou ik graag zien dat er ook in de toekomst op een goede manier wordt doorontwikkeld en ondersteund :)

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaqer op 19-09-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knetsooj
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03 16:57
Na al een ruime zoektocht te hebben gedaan ben ik er nog steeds niet uit wat mijn nieuwe thermostaat zal worden Het liefst zou ik zoneregeling willen toepassen maar dit is al snel te uitgebreid/duur. Nu zag ik dat er binnenkort bij onze Oosterburen een aanbieding is welke wel een overweging waard is. Samen met met buitenregeling lijkt dit een ideale combinatie. Per ruimte een apart programma instellen en dan zorgen dat er indien nodig een goede stroom aan warm water door de leidingen blijft lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 21:29
Hi all,

Ik dacht, voordat ik een nieuwe topic start, eerst hier even mijn vraagje stellen:

Heb een nieuwbouw woning (standaard eengezinswoning) gekocht.
Hier zit een intergas kombi kompakt hreco 36 (cw5) ketel in.
Begane grond = compleet vloerverwarming, 1e etage (3x kamers, 1x badkamer) en zolder gewoon normale radiatoren.

Wat wil / zoek ik?
Op afstand bedienen van thermostaat, OpenTherm, afzonderlijke begane grond en 1e etage + 2e etage instellen (liefst ZONDER evohome aangezien ik dit overkill vind, gaat maar om 2 zones, beneden en boven), tijdschema's kunnen maken en optioneel mag het er ook wel leuk uitzien.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
wh00pz schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:51:
Hi all,

Ik dacht, voordat ik een nieuwe topic start, eerst hier even mijn vraagje stellen:

Heb een nieuwbouw woning (standaard eengezinswoning) gekocht.
Hier zit een intergas kombi kompakt hreco 36 (cw5) ketel in.
Begane grond = compleet vloerverwarming, 1e etage (3x kamers, 1x badkamer) en zolder gewoon normale radiatoren.

Wat wil / zoek ik?
Op afstand bedienen van thermostaat, OpenTherm, afzonderlijke begane grond en 1e etage + 2e etage instellen (liefst ZONDER evohome aangezien ik dit overkill vind, gaat maar om 2 zones, beneden en boven), tijdschema's kunnen maken en optioneel mag het er ook wel leuk uitzien.

Iemand tips?
Geen idee of dit samen werkt maar ik zit voor mijzelf (zelfde situatie maar met stadsverwarming ipv ketel) hier naar te kijken (ipv evohome):

Honeywell Round Connected Modulation (On/Off voor mij)) voor de zone beneden
https://www.kijkvoelbelee...ound-Connected-Modulation
+
Honeywell Round Wireless On/Off voor de zone boven
https://www.kijkvoelbelee...ame=Round-Wireless-On-Off

Moet er wel een klep tussen de twee zones zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silkroad99
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 24-04-2021
Evohome geinstalleerd via openrherm gekoppeld aan een Intergas HR28 ketel (uit 2006) en dat werkt uitstekend.

Maar, het zou mogelijk moeten zijn ook de warmwater voorziening met de Evohome te regelen maar als ik dit probeer aan te zetten vraagt de evohome om de warmwater sensor aan te melden. Via opentherm is dat klinklare onzin omdat het zou betekenen dat ik een tweede opentherm kastje naast de ketel zou moeten hangen en sterker nog de ketel heeft er geeneens aansluiting voor...

De handleiding van de ketel zegt dat als men gebruik wil maken van de tapwater aan/uit functie van de opentherm thermostaat de instelling op de ketel op "eco" of "aan" ingesteld moet worden, en deze is ingesteld op "eco".

Zelfs als iets extra's zou moeten installeren kan ik nergens vinden wat dat zou moeten zijn..

Wie oh wie ?

[ Voor 15% gewijzigd door Silkroad99 op 27-09-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 14 september 2015 @ 22:34:
Heeft iemand ervaring met de spIDer? Ik heb een Itho HP Cool Cube warmtepomp in tamdem met een base cube CV ketel, maar ik kan geen enkele slimme thermostaat vinden die ook kan koelen. Eigenlijk heb ik nog geen enkele slimme thermostaat gevonden die aan mijn eisen voldoet. Zone regeling, opentherm, vloerverwarming, koelen. De EVOhome komt in de buurt, maar kan niet koelen. Ook de Nest kan niet koelen en het is een Google ding, dat wil ik perse niet in huis. Nou kan deze spIDer ook niet koelen, maar ik heb er wel vertrouwen in dat dit feature er in komt aangezien Itho wel thermostaten heeft die kunnen koelen, maar dan weer niet zo slim zijn.

/edit: Op een andere productpagina van Itho staat dat deze spIDer wel kan koelen in combinatie met de HP cool cube. Vreemd. Ik heb een mailtje gestuurd om er zeker van te zijn. Nu alleen nog een zone regeling...

/edit2: Ik krijg van Itho het volgende terug:
[...]
Nice.
Ben ook op zoek naar een slimme thermostaat. (aan/uit) met uitgebreidere functies
Ook de koppeling met een (ithodaalderop) wtw ventilatie vind ik interessant.

Voor zover ik heb kunnen vinden gebruikt Ithodaalderop oa. een BDR91 ketelmodule.
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe dit dan werkt met de spIDer met de verwarm en koelfunctie.
2x een BDR91? Of enkel via opentherm?
De BDR91 is niet meer dan een draadloos aangestuurd wisselcontact.
Opmerkelijk vind ik het dat ithodaalderop honeywell spullen gebruikt, waar Evohome ook gebruik van maakt.
Een BDR91 ketelmodule en een HGI80 tranceiver worden ook gebruikt met Evohome.
Dit biedt misschien ook weer mogelijkheden in Domoticz.

Ook een 2-zone regeling zou moeten kunnen, maar hoe? Nog meer BDR91's ? Een extra spIDer?
Weer erg onduidelijke info van Ithodaalderop. Of heeft iemand iets anders gevonden?

De "amerikaanse" Nest kan ook koelen volgens mij.
Maar biedt geen opentherm. (voor mij niet belangrijk)
https://store.nest.com/product/thermostat/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okzbow
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 11:45
En Danfoss lijkt ook weer terug bij zoneverwarming: CF2+...

En weet iemand al of Evohome Wi-Fi al leverbaar is, ik kan het echt nog nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik heb sinds vandaag de Nefit Easy in gebruik genomen, dit ging vrij probleemloos ook al had ik niet direct toegang tot de uitgebreide instellingen wegens het ontbreken van een iPhone of Android toestel. Een Windows Android emulatie programma bracht echter uitkomst in deze. Nu ik vanaf mijn PC de thermostaat volledig kan benaderen en instellen loop ik toch tegen een beperking op.

Volgens mij geeft de Easy de temperatuur in de huiskamer te hoog op, en dan bedoel ik behoorlijk te hoog. Ik kan echter maximaal tot -2 °C corrigeren en dit lijkt onvoldoende. De verwarming staat nu al uren uit maar volgens de Easy is het nog steeds 19.6 °C nu en dit kan ik mij niet voorstellen. De Easy is de vervanger voor de Nefit Moduline 100 die standaard geleverd werd bij onze nieuwe Trendline II HCR30 maar niet programmeerbaar was. Dat was onze vorige wel en aangezien volgens de leverancier van de ketel de Easy de meest logische (en voordeligste) oplossing was (+ €150,- meerprijs maar ook €50,- extra cashback bij deze thermostaat = €100,- netto), ben ik ook op dat advies ingegaan. En dat lijkt ook niet echt een verkeerde keus.

Nu zou ik de ingestelde temperatuur aan kunnen passen zodat de ketel gedwongen wordt om warmte te gaan geven maar ik heb liever een kamertemperatuur die dicht bij de werkelijkheid ligt en dat 20 °C thermostaat ook overeenkomt met de werkelijkheid. Zijn er meer Easy gebruikers die vastgesteld hebben dat de afwijking vrij groot is of zie ik iets over het hoofd in deze?

Testing, one, two ...

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:48:
De verwarming staat nu al uren uit maar volgens de Easy is het nog steeds 19.6 °C nu en dit kan ik mij niet voorstellen.
Tja, meten is weten. Bepaal eerst eens met een goede thermometer (of meerdere thermometers) hoe warm het werkelijk is in de buurt van de Easy. Dan weet je het verschil. Kijk of het verschil wellicht beinvloed wordt door de montageplaats van de Easy. Wellicht in warme luchtstroom? In de buurt van leidingen? Zon op de muur?

"Dat kan ik mij niet voorstellen" is niet onderbouwd genoeg voor eventuele hulp via Nefit (service/garantie).

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Voor hulp/ondersteuning van Nefit ga ik Nefit natuurlijk zelf benaderen, dat doe ik niet in een topic. Ik wilde graag weten of mede eigenaren een soortelijke ervaring hebben met een mogelijke temperatuur afwijking naar boven toe. Natuurlijk is meten ook weten, maar bij gebrek aan een bruikbare temperatuur meter kan ik nu niet bepalen wat deze werkelijk is. Locatie van de thermostaat is al zo'n 33 jaar dezelfde, daarin wijkt dat voor deze Easy niet af. Er valt geen direct zonlicht op en er is ook geen warmte aanstraling mogelijk van een andere bron als de verwarming zelf helemaal niet aan staat. Er lopen geen warm water leidingen oid door de muur waaraan hij hangt. Er is wel een uitblaas opening van warme lucht in de buurt maar deze blaast niet als de verwarming niet aanstaat, dus heeft deze ook geen invloed op de thermostaat bij verwarming uit.
De uitblaas opneming is ook niet gericht op de thermostaat en zit om de hoek en zit er zo'n 2 meter vanaf.

Ik ga maar eens achter een temperatuur meter aan, dan weet ik precies wat een mogelijke afwijking zal zijn en hoeveel ik de warmte instellingen aan moet passen als -2 °C correctie onvoldoende blijkt te zijn.

Edit: Na een nacht van rust geeft de Easy nu nog 18.8 °C kamertemp. aan, zonder dat de verwarming is aan geweest afgelopen nacht (15.5 ingesteld). Ik zou willen dat ons huis nog zo optimaal geïsoleerd zou zijn maar dit is helaas beslist niet zo, zeker niet op een 2015 niveau in ieder geval. De buren kunnen enkel aan één zijde van het huis voor wat bij-verwarming zorgen, 3-kwart van ons huis ligt rondom volledig vrij.

Iemand een voorstel voor een voordelige temperatuur-meter voor de binnenruimte die ook tamelijk nauwkeurig en betrouwbaar is? Tot op 0.1 °C nauwkeurig is geen noodzaak maar wat er afgelezen wordt moet wel aardig kloppen.

Edit2: dit antwoord is ook tamelijk standvastig van Nefit?

Wordt in de nabije toekomst ook een app gemaakt voor mijn Windows phone? Nee.

Zorg dan in ieder geval minimaal voor een werkende web-interface en dan niet alleen op papier zoals de handleiding aangeeft.

[ Voor 28% gewijzigd door hardware-lover op 30-09-2015 12:07 ]

Testing, one, two ...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Oxellaar schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:22:

Angelgamer schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 10:27:
[...]

Klopt helemaal, API hebben ze nooit wat over gezegd. Vandaar dat ik er naar informeerde. En ondanks dat ze er geen toezegging op hebben gedaan ben ik er wel teleurgesteld over. Ik zie gewoon veel mogelijkheden die nu niet benut gaan worden. En over het achterblijven op toegezegde features heb je ook gelijk. Hierbij bedoel ik dat ze bij iedere feature uit het tabelletje met toekomstige ontwikkelingen niet op tijd hebben geleverd. Niet echt, zoals het hiervoor al genoemd werd, Agile.
Overigens nog wel een toevoeging: ik besef dat ik zuur klink en dat is ook weer niet helemaal waar, ik ben namelijk erg blij met de Nefit Easy. En daarom zou ik graag zien dat er ook in de toekomst op een goede manier wordt doorontwikkeld en ondersteund :)
De koppeling met IFTTT zit er schijnbaar wel aan te komen, dit jaar nog: vso in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 2"

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 30-09-2015 11:20 ]

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wellicht interessant voor de mensen die op zoek zijn naar een OpenTherm thermostaat met een publiek beschikbare API. Bij mijnhuis-online.nl (https://www.mijnhuis-online.nl/momenten/verwarming/) zijn ze dit moment bezig met het ontwikkelen van een REST-API voor de thermostaatfunctionaliteit. Deze zal gebruikt worden voor de app die in ontwikkeling is, maar is wellicht ook te gebruiken voor de Tweaker.

Beschikbaarheid van de API wordt verwacht eind 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slashpaq
  • Niet online
hardware-lover schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:48:
Ik heb sinds vandaag de Nefit Easy in gebruik genomen, dit ging vrij probleemloos ook al had ik niet direct toegang tot de uitgebreide instellingen wegens het ontbreken van een iPhone of Android toestel. Een Windows Android emulatie programma bracht echter uitkomst in deze. Nu ik vanaf mijn PC de thermostaat volledig kan benaderen en instellen loop ik toch tegen een beperking op.

Volgens mij geeft de Easy de temperatuur in de huiskamer te hoog op, en dan bedoel ik behoorlijk te hoog. Ik kan echter maximaal tot -2 °C corrigeren en dit lijkt onvoldoende. De verwarming staat nu al uren uit maar volgens de Easy is het nog steeds 19.6 °C nu en dit kan ik mij niet voorstellen. De Easy is de vervanger voor de Nefit Moduline 100 die standaard geleverd werd bij onze nieuwe Trendline II HCR30 maar niet programmeerbaar was. Dat was onze vorige wel en aangezien volgens de leverancier van de ketel de Easy de meest logische (en voordeligste) oplossing was (+ €150,- meerprijs maar ook €50,- extra cashback bij deze thermostaat = €100,- netto), ben ik ook op dat advies ingegaan. En dat lijkt ook niet echt een verkeerde keus.

Nu zou ik de ingestelde temperatuur aan kunnen passen zodat de ketel gedwongen wordt om warmte te gaan geven maar ik heb liever een kamertemperatuur die dicht bij de werkelijkheid ligt en dat 20 °C thermostaat ook overeenkomt met de werkelijkheid. Zijn er meer Easy gebruikers die vastgesteld hebben dat de afwijking vrij groot is of zie ik iets over het hoofd in deze?
Wij zijn van een Nefit moduline 300 , naar een Nefit moduline Easy gegaan, en hier staat de correctie op -1, de Easy vindt het warmer dan de 300, wij niet

[ Voor 0% gewijzigd door slashpaq op 01-10-2015 13:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Haha, maar wat als de temperatuur van de Easy nu gewoon klopt en je eigenlijk de thermostaat een graad hoger moet zetten?

De werkelijke temperatuur bij de Easy wel eens met een losse thermometer gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
slashpaq schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:36:
[...]

Wij zijn van een Nefit moduline 300 , naar een Nefit moduline Easy gegaan, en hier staat de correctie op -1, de Easy vindt het warmer dan de 300, wij niet
Zijn er meer mensen met deze ervaring? Dat de Easy een te hoge kamertemperatuur opgeeft?
Ik herken dit namelijk ook van mezelf, en heb dit al eens genoemd binnen het ontwikkel team.
Echter nu hoor ik hier 2 identieke verhalen, en ben ik benieuwd of we hier nogmaals naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Elephtera schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:49:
[...]
Zijn er meer mensen met deze ervaring? Dat de Easy een te hoge kamertemperatuur opgeeft?
Ik herken dit namelijk ook van mezelf, en heb dit al eens genoemd binnen het ontwikkel team.
Echter nu hoor ik hier 2 identieke verhalen, en ben ik benieuwd of we hier nogmaals naar moeten kijken.
Zodra ik weet waar een voordelige maar betrouwbare referentie aan te kopen kan ik duidelijk maken hoeveel een eventuele afwijking bij de onze zou zijn. Ik vraag mij echter wel af waarom de correctie "maar" +/- 2.0 °C is binnen de instellingen? Waarom is deze geen +/- 5 °C bijvoorbeeld zoals bij de Moduline 100 wel beschikbaar is?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Ik heb niet het idee dat de Easy veel afwijkt. Ik heb daar wel eens een andere thermometer in de buurt gehad, daar zat niet veel verschil in.
Een beetje verschil heb je altijd denk ik, immers de Easy hangt tegen de muur en een andere thermometer niet, die ligt/hangt of staat er in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Elephtera schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 13:49:
[...]

Jup, ook hier moeten aanpassen. Ik heb met een aparte thermometer gemeten wat de temperatuur bij de bank is. Ik heb hem -0.5 bijgesteld.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Elect schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 15:07:
[...]

Jup, ook hier moeten aanpassen. Ik heb met een aparte thermometer gemeten wat de temperatuur bij de bank is. Ik heb hem -0.5 bijgesteld.
Ik vraag me dan af, die halve graad lijkt me logisch. Heb je dat ook gemeten bij je vorige thermostaat?
Ik denk dat daar nl hetzelfde verschil zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De thermostaat is gelijk geinstalleerd bij de verhuis, dus dat is wat lastig. Maar de meter in hoogte zou een verschil van 0.5 graden inderdaad kunnen verklaren.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ach, een constante afwijking is niet zo erg. Dan zet je hem gewoon altijd wat lager of hoger. Het wordt pas irritant als de 'slimme' thermostaat stiekem altijd een temperatuur weergeeft die dichter bij je setpoint ligt, ipv de echt gemeten temperatuur. *kuch* Evohome *kuch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hardware-lover schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:08:
[...]

Zodra ik weet waar een voordelige maar betrouwbare referentie aan te kopen kan ik duidelijk maken hoeveel een eventuele afwijking bij de onze zou zijn. Ik vraag mij echter wel af waarom de correctie "maar" +/- 2.0 °C is binnen de instellingen? Waarom is deze geen +/- 5 °C bijvoorbeeld zoals bij de Moduline 100 wel beschikbaar is?
Als hij zo enorm veel afwijkt, dan is de NTC gewoon kapot.
Bijstellen heeft dan weinig zin, de afwijking kan groter of kleiner worden bij het veranderen van de temperatuur.

Trouwens net een kapotte Easy weer bruikbaar gemaakt.
De resetknop (linksonder) was losgebroken van de print en hij moest gereset worden om weer bruikbaar te maken. Iemand had met grof geweld proberen te resetten.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zzD6jYxKU0cbRjcI7tP2UxMR/full.jpg
Met een stukje koperdraad de contacten even doorverbonden en hij lijkt het weer te doen.
Alleen zal hij voor een eventueel volgende reset weer open moeten...

Aan de naam Inspiro op de print is te zien dat de Easy door een Nederlands bedrijf is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Oxellaar schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 18:24:
[...]
Als hij zo enorm veel afwijkt, dan is de NTC gewoon kapot.
Bijstellen heeft dan weinig zin, de afwijking kan groter of kleiner worden bij het veranderen van de temperatuur.

[knip]
Ga er niet direct vanuit dat het een DOA is, maar ook het gedrag m.b.t. de weergegeven temperatuur lijkt toch echt afwijkend van de vorige thermosstaten. Het terugzakken in temperatuur 's nachts, bij verwarming uit, lijkt ook niet te kloppen met de werkelijkheid. Ons huis lijkt sinds de plaatsing afgelopen dinsdag, ineens super geïsoleerd en verliest nauwelijks warmte, zegt de Easy. Toch is het aardig fris als we opstaan dus de onder-temperatuur, om de timer op te starten, staat nu al op 19.5 °C en dit is inclusief een ingestelde correctie van -2.0 °C. Zetten we de timertemp. lager dan springt ie niet aan.

Voor de Easy ingebruikname was dit gewoon 's morgens 18 °C om de verwarming op te starten. Helaas is zowel de Nefit 100 thermostaat alsook de oude die bij de vorige ketel in gebruik was, niet meer beschikbaar nu, dus daar valt niets meer mee te vergelijken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef_1202
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07-2022
@Elephtera

Enig idee of jullie ondersteuning voor Siri gaan toevoegen aan de app?

Wanneer je nu de vraag stelt om de temperatuur een graad lager te zetten ziet die nog geen aangesloten apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wamelis
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20-07 00:43
Vraagje voor de Evohome kenners: ik ben nu een zoneregeling aan het aanleggen.

De aansturing wil ik bedraad te doen, alle draden liggen al klaar achter de wand. Er is alleen vloerverwarming, de vloerverwarmingsverdelers zijn voorzien van servomotoren. In totaal gaat het om 7 ruimtes die elk een eigen thermostaat krijgen.

Nu lijkt het me handig om zo'n bedraad systeem ook via Evohome aan te kunnen sturen.
Ik zit dan te denken aan deze opzet:

- 2 gekoppelde HCE20 zoneregelaars (want 1 regelaar doet maar 6 groepen)
- 7 Honeywell Round modulation Plus thermostaten
- Evohome Wifi paneel

Heb ik het dan juist?

De documentatie van honeywell blijft vaag. Ik heb geprobeerd om deze vraag via hun helplijn beantwoord te krijgen, maar dat lukt niet, ik krijg de beroemde doorwijzing naar de erkend installateur. Wellicht kan hier iemand inzicht bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

.

[ Voor 100% gewijzigd door hrt op 03-10-2015 12:11 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

chimera2 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 07:41:
zijn er hier ook mensen met een Anna?
Ja! :)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:42
Hier ook precies -0,5°.
Steef_1202 schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:18:
@Elephtera

Enig idee of jullie ondersteuning voor Siri gaan toevoegen aan de app?
Nu we toch aan het vragen zijn... :)
Er is al sinds enige tijd (...) sprake van IFTTT support. Wanneer kunnen we dit nu eindelijk eens verwachten?

[ Voor 39% gewijzigd door technorabilia op 03-10-2015 21:51 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Je hebt de temperatuur aangepast omdat hij afwijkt tov de temperatuur bij de bank? Hangt je thermostaat ook bij de bank?

Trouwens, een halve graad afwijking tussen twee thermostaten valt binnen het normale. Zeker voor klimaatbeheersing.
Ik heb meerdere gecalibreerde meters en niet 1 geeft dezelfde temperatuur aan.
Zelfs als ze naast elkaar liggen.
Een halve graad verschil is pas voelbaar, als hij zichtbaar is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

"Ik heb meerdere gecalibreerde meters en niet 1 geeft dezelfde temperatuur aan."

?

Dat is eigenlijk niet logisch en verklaarbaar indien de gebruikte meetapparatuur ook daadwerkelijk iets voorstelt v.w.b. specificaties en nauwkeurigheid. Indien geijkt (zeg gekalibreerd) en zeer beperkt afwijkend v.w.b. meetopname (+/- 0.01/0.1 °C), zouden ze onderling onder dezelfde meetomstandigheden, toch werkelijk hetzelfde aan moeten geven, rekening houdend met de opgegeven nauwkeurigheid van het instrument zelf.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Kalibreren en ijken is is niet hetzelfde, maar dat ter zijde.

Een afwijking van een halve graad is niets....niet waar te nemen door een mens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ik vind 0,5° ook een prima resultaat en verwaarloosbaar maar mocht je een serieus verschil meten van 5° zoals hierboven dan lijkt er iets mis met je meters/meetmethode/waarneming.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Absoluut, zeker is dan de thermostaat kapot.
Maar welke van de twee?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Ik snap dat men graag wat meer wil weten of de huidige en toekomstige ontwikkeling. Ondanks dat ik het wel weet, ben ik niet de juiste persoon om hier informatie over te verschaffen. Daarvoor moeten jullie echt bij de officiele Nefit kanalen zijn (nefit facebook, twitter, helpdesk.)

Met betrekking tot de temperatuur. 0.5 is acceptabel, die kun je al krijgen door de thermostaat ergens anders in dezelfde ruimte te hangen. Een afwijking van meer dan een paar graden duidt meestal op andere problemen. Dat is ook de rede dat de calibratie van -2 tot +2 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Zonder de hele topic door te lezen, want dat zijn teveel pagina's.

Welke slimme thermostaten zijn nu echt goed? Er zijn er zoveel op de markt inmiddels dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

Onlangs een huis gekocht waar een oude (evohome variant) honeywell hangt (met digitale sensoren aan de kachels) en ik vraag mij af (en dat zal vast wel) of er niet betere zijn op de markt, want dit ding vind ik echt onhandig.

Ik zoek eigenlijk iets wat;

- Bedienbaar is op elke plek in het huis. Wellicht via een kastje aan de muur of telefoon.
- Instelbaar is op tijdstippen (thuis/werk/vakantie/slapen) etc.
- Verbruikt bijhoudt (of instelbaar a.d.v energiecontract)

E.d...

De meeste kunnen dit wel, alleen zoals ik zei het zijn er gewoonweg te veel.

Welke raden jullie echt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Sinds kort hebben we een Daikin warmtepomp en is het handig om een tweede thermostaat op onze ketel aan te gaan sluiten om ervoor te zorgen dat de rest van het huis niet al te koud wordt. :(
De ketel is een Nefit Proline HRC 30 CW5 gecombineerd met een Nefit Easy. Werkt perfect :)

Als ik een Honeywell Chronoterm Wireless Aan/Uit thermostaat extra op de ketel aansluit (om ervoor te zorgen dat we toch warmte boven blijven krijgen) geeft de Nefit Easy dan ook het gasverbruik weer dat is verstookt door de aansturing van de Honeywell thermostaat?
Het gasverbruik grafiekje in de app werkt namelijk perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door zonpaneel op 05-10-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:44

TradeMarkNL

Videoproducer
Sinds kort heb ik de sleutel van m'n nieuwe koopwoning. Hier ligt een vloerverwarming in als enige verwarming en deze moet ik in stappen zijn maximale belasting geven en terug, over een periode van twee weken. Aangezien ik er nog niet woon betekent dat ik elke dag op en neer moet om de verwarming vijf graden hoger te zetten. Kortom: een perfect klusje voor een slimme thermostaat. Er hangt nu een draadloze digitale ruimtethermostaat van WTH (D9380 RF-T). Nu zit ik eraan te denken om deze te vervangen door een Nefit Easy om de boel op afstand te regelen. Iemand hier ervaring mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
TradeMarkNL schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 10:20:
Sinds kort heb ik de sleutel van m'n nieuwe koopwoning. Hier ligt een vloerverwarming in als enige verwarming en deze moet ik in stappen zijn maximale belasting geven en terug, over een periode van twee weken. Aangezien ik er nog niet woon betekent dat ik elke dag op en neer moet om de verwarming vijf graden hoger te zetten. Kortom: een perfect klusje voor een slimme thermostaat. Er hangt nu een draadloze digitale ruimtethermostaat van WTH (D9380 RF-T). Nu zit ik eraan te denken om deze te vervangen door een Nefit Easy om de boel op afstand te regelen. Iemand hier ervaring mee toevallig?
Wat ze denk ik bedoelen is dat je de temperatuur waarmee het water de vloer in gaat elke week een aantal graden hoger mag zetten.

Dit is niet te regelen met een slimme thermostaat, en zul je toch echt handmatig op je verdeler moeten instellen zo ver ik weet :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Grolsch schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:24:
[...]

Wat ze denk ik bedoelen is dat je de temperatuur waarmee het water de vloer in gaat elke week een aantal graden hoger mag zetten.

Dit is niet te regelen met een slimme thermostaat, en zul je toch echt handmatig op je verdeler moeten instellen zo ver ik weet :)
Ja klopt, maar van de bouwer mag ik weer niet aan die verdeler komen omdat die op een bepaalde manier staat afgesteld...Dus ik zit nu zelf ook een beetje in dubio over wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Elephtera schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 09:13:
Ik snap dat men graag wat meer wil weten of de huidige en toekomstige ontwikkeling. Ondanks dat ik het wel weet, ben ik niet de juiste persoon om hier informatie over te verschaffen. Daarvoor moeten jullie echt bij de officiele Nefit kanalen zijn (nefit facebook, twitter, helpdesk.)
Een simpele Ja of Nee is voldoende. ;)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rk74
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-09 13:28
Tado heeft sinds vandaag ook IFTTT support! Correctie: Dat was al eind september zo lees ik net :) . Was al zeer tevreden over mijn thermostaat maar dit geeft weer wat extra mogelijkheden.

[ Voor 18% gewijzigd door rk74 op 06-10-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
TradeMarkNL schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 12:34:
[...]

Ja klopt, maar van de bouwer mag ik weer niet aan die verdeler komen omdat die op een bepaalde manier staat afgesteld...Dus ik zit nu zelf ook een beetje in dubio over wat te doen.
Als ik jouw was zou ik dit toch echt even navragen bij de bouwer/installateur. Het gaat namelijk wel om een thermostaatknop die op de verdeler zit.

Zoals eerder al gezegd werd, het gaat om de temperatuur van het water wat de grond in gaat. Wanneer het temperatuurverschil met de vloer zelf te hoog is kan de dekvloer scheuren. Dit kun je langzaam opbouwen met de knop op de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Stfnlln schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:26:
[...]

Als ik jouw was zou ik dit toch echt even navragen bij de bouwer/installateur. Het gaat namelijk wel om een thermostaatknop die op de verdeler zit.

Zoals eerder al gezegd werd, het gaat om de temperatuur van het water wat de grond in gaat. Wanneer het temperatuurverschil met de vloer zelf te hoog is kan de dekvloer scheuren. Dit kun je langzaam opbouwen met de knop op de verdeler.
Ja, ik ga het navragen. Volgens mij staat die knop sinds het begin al op 40 graden. Dat lijkt me dan niet heel goed. De thermostaat die in de woonkamer hangt staat op 25. Maar stel ik ga inderdaad met die thermostaatknop op de verdeler aan de gang, waar stel ik de thermostaat van de woonkamer dan op in, want dat verschil mag dan toch weer niet te groot worden?

[ Voor 12% gewijzigd door TradeMarkNL op 06-10-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TradeMarkNL schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 13:34:
[...]

Ja, ik ga het navragen. Volgens mij staat die knop sinds het begin al op 40 graden. Dat lijkt me dan niet heel goed. De thermostaat die in de woonkamer hangt staat op 25. Maar stel ik ga inderdaad met die thermostaatknop op de verdeler aan de gang, waar stel ik de thermostaat van de woonkamer dan op in, want dat verschil mag dan toch weer niet te groot worden?
Als die thermostaatknop nu al op 40 graden staat, en de thermostaat in de woonkamer op 25 dan is het kwaad al geschied en hoef jij de komende 2 weken niet elke dag terug te komen :P

Eenvoudig uitgelegd.

Thermostaat zet je CV ketel aan (warmtevraag) of uit.
Jij stelt thermostaat in op 25 graden, en thermostaat geeft opdracht aan de ketel om net zo lang warmtevraag te generen totdat hij 25 graden meet.

Naar mijn idee dus onzinnig om deze op 25 graden in te stellen.

Dan heb je de thermostaat kraan op je vloerverwarming.
Deze stel je in principe 1 x goed in, en daarna nooit weer.

40 graden in je vloer is naar mijn mening veelste warm voor je vloer, misschien lekker voor een badkamer, maar in een normaal huis is 30 á max 35 graden ruimschoots voldoende, maar dit is afhankelijk van jouw huis/vloer.

Normaal adviseren ze om deze thermostaatkraan per week met 5 graden te verhogen per week, te beginnen met 20 graden. (die thermostaatkraan op je vloerverwaming, dus NIET in je woonkamer).

Als ik je reacties zo lees heb jij je er nog niet zo heel erg in verdiept, wellicht ook interessant om je ketel goed af te stellen en daar de max aanvoer temperatuur te beperken om gas te besparen.

Heb je alleen vloerverwarming, of ook traditionele radiatoren in je huis :?

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 06-10-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Grolsch schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 20:03:
[...]

Als die thermostaatknop nu al op 40 graden staat, en de thermostaat in de woonkamer op 25 dan is het kwaad al geschied en hoef jij de komende 2 weken niet elke dag terug te komen :P

Eenvoudig uitgelegd.

Thermostaat zet je CV ketel aan (warmtevraag) of uit.
Jij stelt thermostaat in op 25 graden, en thermostaat geeft opdracht aan de ketel om net zo lang warmtevraag te generen totdat hij 25 graden meet.

Naar mijn idee dus onzinnig om deze op 25 graden in te stellen.

Dan heb je de thermostaat kraan op je vloerverwarming.
Deze stel je in principe 1 x goed in, en daarna nooit weer.

40 graden in je vloer is naar mijn mening veelste warm voor je vloer, misschien lekker voor een badkamer, maar in een normaal huis is 30 á max 35 graden ruimschoots voldoende, maar dit is afhankelijk van jouw huis/vloer.

Normaal adviseren ze om deze thermostaatkraan per week met 5 graden te verhogen per week, te beginnen met 20 graden. (die thermostaatkraan op je vloerverwaming, dus NIET in je woonkamer).

Als ik je reacties zo lees heb jij je er nog niet zo heel erg in verdiept, wellicht ook interessant om je ketel goed af te stellen en daar de max aanvoer temperatuur te beperken om gas te besparen.

Heb je alleen vloerverwarming, of ook traditionele radiatoren in je huis :?
Bedankt voor je antwoorden. Ik heb me er inderdaad nog niet uitgebreid in verdiept, maar dat wil niet zeggen dat ik het niet wil weten natuurlijk :) Ik heb alleen vloerverwarming (op een radiator in de badkamer na). Die 40 graden van de thermostaatkraan op de vloerverwarming is zo ingesteld door de bouwer, daar heb ik niet aangezeten. Volgens de vloerenboer moest ik over een periode van min. 14 dagen beginnen bij 25 graden op de vloerverwarming, elke dag 5 graden omhoog tot de max, daar een paar dagen blijven en dan elke dag weer 5 graden omlaag tot de 25. Dat wil ik in principe nog steeds doen, alleen hoe staat dat dan tot relatie met de temperatuur van de thermostaat vd woonkamer? Moet die dan ook mee met de gradenwisselingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, als er maar vraag is, dus 21 graden is ook voldoende.

En als deze situatie al een tijdje zo gedraaid heeft heeft het nu geen nut meer om bij 25 graden te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
I see, het begint me duidelijk te worden. Dan lijkt het me het beste om langzaam naar de max te gaan van de vloerverwarming, dat was volgens de installateur 50 graden maar dat ga ik morgen even checken. En vervolgens in ieder geval in kleine stappen terug.

Update: ik lees dat het niet verstandig is om hoger dan 40 te gaan ivm een flinke toename in scheurkans. Dus dat doen we maar niet. Overigens schijnt het afkoelproces nog belangrijker te zijn om scheuren te voorkomen dan het opwarmen, dus dat ga ik in ieder geval goed doen en dan maar hopen dat de schade meevalt.

[ Voor 38% gewijzigd door TradeMarkNL op 06-10-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Hoger als 40 graden lijkt mij ook niet verstandig.

Hoe lang draait de boel nu al zo?

Als dit langer als een paar uur is (alles is goed heet geweest) heeft het naar mijn idee geen nut meer om al die stapjes uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Langer dan een paar uur ja. Maar ik heb nog een aantal opwarmprotocollen gevonden en die zeggen allemaal dat het rustig afbouwen van de temperatuur nog belangrijker is dan het opbouwen. Dus dat ga ik dan maar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vraag me af hoe je denkt het rustig afbouwen van de temperatuur te gaan regelen?

Thermostaat in de kamer op 25 graden en dan elke dag de watertemperatuur 5 graden lager zetten :?

Persoonlijk heb ik dit nog nooit gedaan en/of gehoord.

Normalite is 1e week op 20 graden, 2e week op 25, 3e week op 30, etc. tot max 40 graden.

Het afkoelen van een vloer gebeurt namelijk altijd redelijk rustig, de vloer houd namelijk warmte vast.

Maar als je er prettig bij voelt vooral doen, het kan in ieder geval geen kwaad :)

Verder zou ik de aanvoer temperatuur van je CV ketel fors naar beneden halen als je bijna alleen vloerverwarming gebruikt.

Lees anders ook eens dit topic door, staat ook gigantisch veel informatie:

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Grolsch schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 07:38:
Ik vraag me af hoe je denkt het rustig afbouwen van de temperatuur te gaan regelen?

Thermostaat in de kamer op 25 graden en dan elke dag de watertemperatuur 5 graden lager zetten :?

Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Precies zo ja, ik lees dat toch op veel pagina's als ik zoek op opstookprotocol vloerverwarming. Bijvoorbeeld hier en hier.

"4. Verhoog de watertemperatuur elke 24 uur (of langer) met 5 graden Celcius totdat de maximale watertemperatuur van 40 graden is bereikt.
5. De afkoelfase is bij het opstookprotocol een belangrijke fase aangezien scheurwerking doorgaans niet in de opwarmfase maar in de afkoelfase ontstaat. Verlaag de watertemperatuur dan ook langzaam elke 24 uur met 5 graden Celcius totdat de starttemperatuur weer is bereikt. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb diverse vloerverwarmingen ingeregeld en ik deed het altijd als volgt.

De kamerthermostaat op een normale waarde (20 of 21 graden) waardoor er soms wel en soms geen warmtevraag is.

Vervolgens de watertemperatuur welke de vloer in gaat elke week met 5 graden omhoog.

Zo werk je rustig naar de max temperatuur van 40 graden toe.

Nieuwe vloer met nieuwe tegels altijd eerst een week of 3 á 4 laten uitharden zonder uberhaupt de verwarming aan te zetten.

Wat jij wil is niet verkeerd, maar het kwaad is al geschied, het grootste gevaar is dat je de "verse" vloer in 1 x opstookt naar 40 graden en daarna weer af laten koelen (wat waarschijnlijk ook wel gebeurd is verwacht ik :? ).

Maar zoals al aangegeven ,daar kun je nu al niets meer aan veranderen, en mocht er schade zijn dan direct de bouwer aansprakelijk stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:27

thaMini

Tool !!

En? hoe bevalt dat?

Ik neig ook naar een Anna.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Grolsch schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 10:13:
Ik heb diverse vloerverwarmingen ingeregeld en ik deed het altijd als volgt.

De kamerthermostaat op een normale waarde (20 of 21 graden) waardoor er soms wel en soms geen warmtevraag is.

Vervolgens de watertemperatuur welke de vloer in gaat elke week met 5 graden omhoog.

Zo werk je rustig naar de max temperatuur van 40 graden toe.

Nieuwe vloer met nieuwe tegels altijd eerst een week of 3 á 4 laten uitharden zonder uberhaupt de verwarming aan te zetten.

Wat jij wil is niet verkeerd, maar het kwaad is al geschied, het grootste gevaar is dat je de "verse" vloer in 1 x opstookt naar 40 graden en daarna weer af laten koelen (wat waarschijnlijk ook wel gebeurd is verwacht ik :?).

Maar zoals al aangegeven ,daar kun je nu al niets meer aan veranderen, en mocht er schade zijn dan direct de bouwer aansprakelijk stellen.
Voor de duidelijkheid: er ligt nog geen vloer bij mij hè. Slechts de anhydriet dekvloer. En die ligt er al een half jaar. Net ook nog met de installateur gebeld en de situatie voorgelegd en die zei dat het geen kwaad gedaan kan hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ok, dan maakt het inderdaad niet zoveel uit, na een half jaar is die vloer wel uitgewerkt.

Als je nog kon kiezen zou ik het nog steeds in stapjes doen omdat een vloer van 10 graden naar 40 graden verwarmen nu eenmaal niet de schoonheidsprijs verdient.

Welke vloer krijg je er straks in :?

Als je bijvoorbeeld tegels of natuursteen krijgt welke verlijmd wordt dan moet je wel weer rustig opbouwen, omdat anders je tegels/lijm kunnen knappen.

Zelf 2 jaar geleden de badkamer verbouwd, en na het advies was toen na het betegelen 4 weken verwarming uit, en daarna per week de aanvoertemperatuur 5 graden omhoog (beginnen bij 20).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweekzor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 10:45
Ik ben op zoek naar een slimme thermostaat en momenteel lijkt de Nefit Easy een goede keuze. Echter ik probeer uit te zoeken welke cv-ketel ik heb, maar internet help niet echt naar het specifieke type. Het gaat om een Bosch en op de sticker vind ik de volgende info: 30 hrc (zwb 8-30 A 5 s0730).

Maar als ik in het lijstje kijk op http://wifithermostaten.n.../aansluittabel-bosch.html zie ik meerdere mogelijkheden bij een Bosch 30 HRC. Aangezien er 1 is die geen OpenTherm ondersteund (al betwijfel ik dat ik die versie heb) en 1 waarvoor de EasyConnect Adapter nodig zou ik hier graag zekerheid over hebben. Wie kan met de info van de sticker mij vertellen welke versie ik heb of zeggen waar ik de juiste info vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hellow,

Ik heb eens een klein vraagje ivm de Nest Learning Thermostat.

Ik heb nu ketel en thermostaat van Vaillant, over het algemeen zeer tevreden van alleen ben ik het beu om het altijd manueel te moeten programeren en gokken op hoe laat de verwarming ongeveer moet opwarmen.
Pas zag ik dat mijn thermostaat ook de warm kraantjeswater regelt zodat je smorgens niet te lang op warm water moet wachten, dat doet de nest jammer genoeg niet. Nu vraag ik me af, wat gebeurt als ik mijn huidige thermostaat vervang door nest wat gebeurt er dan met deze funtie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Grolsch schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:50:
Ok, dan maakt het inderdaad niet zoveel uit, na een half jaar is die vloer wel uitgewerkt.

Als je nog kon kiezen zou ik het nog steeds in stapjes doen omdat een vloer van 10 graden naar 40 graden verwarmen nu eenmaal niet de schoonheidsprijs verdient.

Welke vloer krijg je er straks in :?

Als je bijvoorbeeld tegels of natuursteen krijgt welke verlijmd wordt dan moet je wel weer rustig opbouwen, omdat anders je tegels/lijm kunnen knappen.

Zelf 2 jaar geleden de badkamer verbouwd, en na het advies was toen na het betegelen 4 weken verwarming uit, en daarna per week de aanvoertemperatuur 5 graden omhoog (beginnen bij 20).
Ik ga zeker nog in stapjes opwarmen/afkoelen. Er komt een gietvloer in. Dan is het wel zaak om het in een keer goed voorzichtig aan te pakken wat betreft verwarmen, dus het is goed dat ik me er nu wat in verdiept heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:58:
Hellow,

Ik heb eens een klein vraagje ivm de Nest Learning Thermostat.

Ik heb nu ketel en thermostaat van Vaillant, over het algemeen zeer tevreden van alleen ben ik het beu om het altijd manueel te moeten programeren en gokken op hoe laat de verwarming ongeveer moet opwarmen.
Pas zag ik dat mijn thermostaat ook de warm kraantjeswater regelt zodat je smorgens niet te lang op warm water moet wachten, dat doet de nest jammer genoeg niet. Nu vraag ik me af, wat gebeurt als ik mijn huidige thermostaat vervang door nest wat gebeurt er dan met deze funtie?
Niet helemaal het antwoord wat je zoekt wellicht, maar ik heb zelf ook een Vaillant ketel (nieuw sinds begin september) en heb gekozen voor de Thermosmart thermostaat. Dit is ook een zelflerende thermostaat, enorm makkelijk te programmeren via een portal (standaardweek aanmaken), uitzonderingen op deze standaardweek kun je ook via een app regelen (drag & drop) en mocht je het toch willen werk hij ook geofencing via IFTTT. Als laatste, deze thermostaat ondersteunt Opentherm is dus modulerend - wat de NEST niet ondersteunt.
Ik vind het persoonlijk wel een aanrader.