Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Hallo Elephtera,

Heb je ook een idee of in de (nabije) toekomst de Easy gebruikt kan
worden voor het aansturen van een Nefit Multiline Split waterpomp.
Hebben net een nieuwe Nefit ketel en de Easy en het lijkt nu dat
als we zo'n warmtepomp zouden willen gaan gebruiken we weer
terug naar 'af' zouden moeten en een Moduline 400 thermostaat
zouden moeten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:52
Ik heb de learn functie ook uitgezet. Ik was ene keer 2 weekjes vrij toen ging de Nest helemaal op de hobbel.
Nu houd ie gewoon mijn standaard schema aan en pas ik die waar nodig aan.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 23:36
@Zonpaneel, Zie ook DM.
Maar voor zover ik weet komt er op korte termijn geen multiline split waterpomp support.

“An elephant is a mouse with an operating system”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

woekele schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:58:
Wat maakt een thermostaat slim? Bediening op afstand? Patroonherkenning? Geo-fencing? Modulerend aansturen van de ketel? Zone-aansturing? Kijk wat je nodig hebt, zoek daar een thermostaat op uit.
Wat mij slim lijkt is dat de thermostaat voor mij een zo goedkoop mogelijke regeling verzint om de temperatuur te halen die ik wens. Zone-regeling is niet perse slim.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
Elephtera schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:13:
[...]

De huidige Easy is nog altijd v1 hardware, nou ja, v1.1, er is een minimale wijziging gedaan die functioneel geen verschil uitmaakt.
Omdat je niet een nefit ketel hebt kunnen wij die informatie niet (goed) uitlezen.
Schakelpunt aanpassen is een bekende feature request.

Verder die push berichten, in het home scherm heb je onderaan het veld status. Als je daar op klikt krijg je (als het goed is) informatie over de storing. Zoniet dan is dat een issue wat hier opgenomen moet worden. Of de easy moet goed push sturen, of we moeten het zichtbaar maken.
Bedankt voor je antwoord! Wanneer is v1.1 uitgekomen eigenlijk, of dat de originele shipping hardware?

Ik zal kijken of ik ergens op kan klikken als ik weer een "storingsmelding" krijg ;)

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Mijn easy app zegt trouwens dat ik hardware versie 2 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:25:
[...]

Wat mij slim lijkt is dat de thermostaat voor mij een zo goedkoop mogelijke regeling verzint om de temperatuur te halen die ik wens. Zone-regeling is niet perse slim.
Dan kun je dus ook een ouderwetse thermostaat nemen in principe :) Als hij maar een goed regel-algoritme heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

Een slimme thermostaat is eigenlijk maar dom zolang een ketel ook ingebouwde "intelligentie" zoals sturen op delta T tussen aanvoer en retour. En de thermostaat moet op nivo (dezelfde taal) kunnen spreken. Ondanks opentherm werken ze niet altijd goed samen.

Een zone-regeling is hartstikke slim. Dan heb je twee slimme regelingen naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 19:55:
[...]

Een slimme thermostaat is eigenlijk maar dom zolang een ketel ook ingebouwde "intelligentie" zoals sturen op delta T tussen aanvoer en retour. En de thermostaat moet op nivo (dezelfde taal) kunnen spreken. Ondanks opentherm werken ze niet altijd goed samen.
OpenTherm is vaak één groot zooitje en daardoor erg dom ;)
Een zone-regeling is hartstikke slim. Dan heb je twee slimme regelingen naast elkaar.
Nagenoeg iedere zone-regeling werkt via aan/uit en dus ook erg dom ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 12:45
[...]

Dan doet je slimme thermostaat er misschien wel 3 uur over om de gewenste temperatuur te bereiken, of dat nu slim is :P ;)

Bekende discussie tussen "goedkoop" en "comfort" :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvroon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-05-2021
Mijn Easy is hardware versie 2!!
Elephtera schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:13:
[...]

De huidige Easy is nog altijd v1 hardware, nou ja, v1.1, er is een minimale wijziging gedaan die functioneel geen verschil uitmaakt.
Omdat je niet een nefit ketel hebt kunnen wij die informatie niet (goed) uitlezen.
Schakelpunt aanpassen is een bekende feature request.

Verder die push berichten, in het home scherm heb je onderaan het veld status. Als je daar op klikt krijg je (als het goed is) informatie over de storing. Zoniet dan is dat een issue wat hier opgenomen moet worden. Of de easy moet goed push sturen, of we moeten het zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik heb één van de eerste Easy thermostaten, augustus 2013 en heb ook hardware versie 2.
Hij was toen nog niet eens te krijgen bij de groothandel en dus toen al hw versie 2.
Zou dus niet weten hoe iemand aan een versie 1.1 kan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
hier geeft de easy app aan Hardwareversie 3. Met software 02.15.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
I stand corrected. :) mijn 1.1 verhaal is onzin.
Vanuit de app geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende hardware versies, vandaar mijn verkeerde aanname/bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
Oja. hardware versie 2. Firmware version 1.8. Software version 02.15.00.

Is er nog iets gebeurd naar hardware versie 3?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:59
The Fatal schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 08:46:
hier geeft de easy app aan Hardwareversie 3. Met software 02.15.00
Hier ook, gelijk aan die van jouw. Gekocht op 15 december 2014 bij Cooooolbue.
Nog steeds een heerlijk apparaat. De warmte in huis is veel constanter. Ondertussen een paar keer een software update gehad, wat automatisch in de nacht wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Oxellaar schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 21:24:
..............
[...]

Nagenoeg iedere zone-regeling werkt via aan/uit en dus ook erg dom ;)
EVO home - de slimme thermostaat die ik op het oog heb - zou slim moeten zijn EN heeft zoneregeling. Of werkt dat stiekum toch uitsluitend aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Helemaal perfect werkt evo home niet heb ik begrepen, er zitten nogal wat vreemde bugs in.
Waarschijnlijk zullen die wel opgelost worden, al weet je bij Honeywell maar nooit.
Heb er zelf geen directe ervaring mee, maar hoor en lees nogal wat vreemde verhalen, zoals verkeerd weergegeven zonetemperaturen.
Al zullen er ook best mensen tevreden zijn, maar die verhalen hoor je minder snel.
Het werkt wel via Opentherm, of aan/uit, die keuze is er wel.

Ook ben ik niet kapot van de ruimtetemperatuur te bepalen op de radiatorknop.
Daar zijn wel weer oplossingen voor, zoals externe ruimteopnemers, maar dat maakt het systeem helemaal schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Tsja, dat van het temperatuur opnemen op de radiator had ik ook gedacht maar maakt het systeem daardoor wel mooi en erg betaalbaar door 1 apparaat die stuurt en temperatuur opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
ik hang met Evohome in de woonkamer wel een extra sensor voor correcte meting,maar in de slaapkamer maakt een graadje meer of minder me niet zo uit, dus daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:53
Ik ben ook geinteresseerd in de evohome.
Dit omdat ik beneden vloerverwarming heb en boven radiatoren.
Door de vloerverwarming beneden is het boven altijd koud.
Hiermee zou ik het boven dus afzonderlijk moeten kunnen regelen.

Wel vraag ik me af of de evotouch zelf ook een thermostaat is.
Anders moet ik beneden een evotouch én een thermostaat ophangen.
Of hebben ze ook een sensor in het assortiment die ik verborgen kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 21:11
De evohome zelf is ook een thermostaat....

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
De Evotouch ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40
Maar funtioneerd niet goed ivm onnodige warmtevraag. Wanneer je een losse temperatuurmeter in de zelfde ruimte hebt als de evotouch dan zou je dit verschijnsel niet hebben. Of is dit inmiddels opgelost?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Ik heb last van onnodige warmtevraag tot ongeveer 0.5-1.0 graad boven de gewenste temp. Gebeurt alleen als er genoeg vermogen is om betreffende zone verder op te warmen binnen 1 minuut warmtevraag per 10 minuten. Het is niet opgelost met een andere sensor. Heel veel anderen hebben er geen last van, waarschijnlijk omdat ze een ketel hebben die niet meteen 100% vermogen gaat knallen als hij aan-gestuurd wordt en niet een 95W continu-pomp hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
woekele schreef op zondag 25 januari 2015 @ 11:52:
Ik heb last van onnodige warmtevraag tot ongeveer 0.5-1.0 graad boven de gewenste temp. Gebeurt alleen als er genoeg vermogen is om betreffende zone verder op te warmen binnen 1 minuut warmtevraag per 10 minuten. Het is niet opgelost met een andere sensor. Heel veel anderen hebben er geen last van, waarschijnlijk omdat ze een ketel hebben die niet meteen 100% vermogen gaat knallen als hij aan-gestuurd wordt en niet een 95W continu-pomp hebben.
In dat geval zet je de zone gewoon een graad lager of werkt dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Nee, want als het dan weer gaat afkoelen, koelt het af tot een graad onder de gewenste temperatuur voor hij weer gaat verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Jammer dat je dat soort variabelen niet kan instellen. Maar het klopt toch wel dat wanneer je een Round Wireless in het systeem opneemt als temp opnemer dat de meesten geen problemen meer hebben m.b.t. het onnodig lang doorstoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Vanmorgen zag ik dat ze in de UK de heat genius verkopen.
Heeft iemand daar weleens van gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online
Die temperatuur-opmeter round wireless is volgens mij alleen om betere meting te krijgen en heeft voor zover ik weet niks te maken met wel of niet onnodig doorstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
joenevd schreef op zondag 25 januari 2015 @ 17:25:
Vanmorgen zag ik dat ze in de UK de heat genius verkopen.
Heeft iemand daar weleens van gehoord?
Ik weet wel dat het duur is, net even een basispakket samengesteld, passend voor mijn woning.
Woonkamer met open keuken, drie radiatoren. Badkamer één radiator en boven vier slaapkamers met ieder één radiator.
En dan kom ik op een kleine €1000,- uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Je hebt gelijk. Dan is het systeem van honeywell goedkoper. En de evotouch vind ik eigenlijk wel mooi.

Ook van danfoss ontdekte ik dat ze een systeem hebben maar die is momenteel niet leverbaar.

Edit: heatmiser maakt dit ook. Ik zal eens kijken of dit interessant is.

[ Voor 16% gewijzigd door joenevd op 25-01-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
  • Laatst online: 20-08 23:12
Ik merk nu toch wel een probleempje met de Easy met het handmatig instellen van een temperatuur vanuit de app.

Je kan in de app op 2 manieren de temperatuur instellen. Als eerste via het grote scherm wat hetzelfde uiterlijk en werking heeft als de thermostaat zelf, hier stel je de temperatuur in stapjes in tot de de gewenste temperatuur. Echter 'pakt' ie hier uiteindelijk heel vaak niet de ingestelde temperatuur. Als ik bijvoorbeeld de temperatuur wil verhogen van 16 naar 20 graden, dan wordt de uiteindelijk ingestelde temperatuur vaak 19,5 of 19 graden, een enkele keer zelfs nog lager. Alsof ie de laatste stapjes niet 'gepakt' heeft. Klinkt een beetje alsof de communicatie met de server/thermostaat niet helemaal goed verloopt.

Via de tweede manier, de temperatuur instellen via de menu-schermen, waarbij je een temperatuur instelt en deze dan 'opslaat' lijkt het wel altijd goed te gaan, dus gebruik ik nu altijd deze methode en is het an sich geen groot probleem, maar vroeg me af of meer mensen hier last van hebben? Maakt overigens geen verschil of ik de app gebruik thuis over de lokale wifi of buiten via 3G connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Dit weekend heb ik het evosysteem gekocht en aangesloten. Nu kan ineens geen zones toevoegen. Deze optie is 'greyed out'. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Edit: heb het al opgelost. Na het klooien van instellingen in de eerste zone kwam de knop weer beschikbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door joenevd op 31-01-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
O, mooi!
Ik ben benieuwd naar je opstelling en je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Xoem schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 14:50:
Ik merk nu toch wel een probleempje met de Easy met het handmatig instellen van een temperatuur vanuit de app.

Je kan in de app op 2 manieren de temperatuur instellen. Als eerste via het grote scherm wat hetzelfde uiterlijk en werking heeft als de thermostaat zelf, hier stel je de temperatuur in stapjes in tot de de gewenste temperatuur. Echter 'pakt' ie hier uiteindelijk heel vaak niet de ingestelde temperatuur. Als ik bijvoorbeeld de temperatuur wil verhogen van 16 naar 20 graden, dan wordt de uiteindelijk ingestelde temperatuur vaak 19,5 of 19 graden, een enkele keer zelfs nog lager. Alsof ie de laatste stapjes niet 'gepakt' heeft. Klinkt een beetje alsof de communicatie met de server/thermostaat niet helemaal goed verloopt.

Via de tweede manier, de temperatuur instellen via de menu-schermen, waarbij je een temperatuur instelt en deze dan 'opslaat' lijkt het wel altijd goed te gaan, dus gebruik ik nu altijd deze methode en is het an sich geen groot probleem, maar vroeg me af of meer mensen hier last van hebben? Maakt overigens geen verschil of ik de app gebruik thuis over de lokale wifi of buiten via 3G connectie.
gebruik je de android of ios app?
dit probleem klinkt herkenbaar en wordt veroorzaakt doordat we elke paar seconden een status bericht ontvangen van de thermostaat. dat status bericht wordt als waarheis aangenomen, omdat iemand anders ook de temperatuur aan zou kunnen passen.
pas je de temperatuur snel of rustig aan? indien snel, probeer dan eens rustiger.

ik zal het maandag meenemen in het team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-08 10:01
Oeps bericht geplaatst in de plaats van de zoekfunctie te gebruiken

[ Voor 88% gewijzigd door Nico111 op 01-02-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
nokiaan958GB schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:56:
O, mooi!
Ik ben benieuwd naar je opstelling en je ervaringen.
Mijn opstelling:
Beganegrond met vloerverwarming met evotouch als thermostaat.
Elke slaapkamer en badkamer een radiatorknop als thermostaat.

Morgen komt er een loodgieter om een offerte te maken voor een radiator te maken op zolder. Daarnaast moet hij me helpen om voor de vloerverwarming verdeler een thermostaatknop te plaatsen.
Zonder dat ik de woonkamer kan afsluiten als ik alleen boven wil verwarmen, ben ik er tot nu toe tevreden mee.

Het valt wel op dat die radiatordingen veel lawaai maken. Maar volgens mij kan ik die langzamer laten draaien. Dan hoor je het denk ik minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
Elephtera schreef op zondag 01 februari 2015 @ 09:23:
[...]
gebruik je de android of ios app?
dit probleem klinkt herkenbaar en wordt veroorzaakt doordat we elke paar seconden een status bericht ontvangen van de thermostaat. dat status bericht wordt als waarheis aangenomen, omdat iemand anders ook de temperatuur aan zou kunnen passen.
pas je de temperatuur snel of rustig aan? indien snel, probeer dan eens rustiger.

ik zal het maandag meenemen in het team.
Ik gebruik de Android app, en inderdaad probeer ik vrij snel de temperatuur aan te passen, zal eens kijken of het inderdaad beter gaat door het rustig te doen. Maar zoals gezegd, aanpassen via het menu gaat sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
Xoem schreef op zondag 01 februari 2015 @ 23:22:
[...]

Ik gebruik de Android app, en inderdaad probeer ik vrij snel de temperatuur aan te passen, zal eens kijken of het inderdaad beter gaat door het rustig te doen. Maar zoals gezegd, aanpassen via het menu gaat sowieso goed.
We konden het direct reproduceren en nemen het derhalve mee als issue.

Via het menu gaat het goed omdat er dan maar 1x een temperatuur aanpassing verzonden wordt naar de thermostaat. Via het "thermostaat scherm" wordt bij elke touch een temperatuur verzonden naar de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
hebben nog meer andriod gebruikers vaak last dat de Easy app crashed? Ik heb ongeveer 1 van de 3 keer dat ik hem open dat hij gestopt is en dat moet ik hem overnieuw openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 12-09 16:41
Yep, bekend probleem hier.
Niet storend, maar wel veel voorkomend probleem!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
Thanks Elephtera voor de feedback!

Van het crashen van de app heb ik zelf geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
We hadden voorheen geen toegang tot de crash logs van google. Nu we dat wel hebben was dat onze eerste prioriteit om op te pakken. Zodoende zijn er voor de Android versie een heleboel bugs geplet. Die zullen meekomen met de volgende release.

De temperatuur bug is vandaag ook geplet.

[ Voor 8% gewijzigd door Elephtera op 02-02-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik lees in dit topic zo enorme veel over de Easy thermostaat dat ik toch hier mijn vraagjes plant, als jullie me willen helpen..:

1. Ik heb geen Nefit ketel en dus heb ik een Easyconnect adapter nodig, maar werkt alles dan wel lekker met elkaar of mis ik dan bepaald gedrag en kritieke functies? (Nefit propaganda is niet heilig).
2. Kan ik wellicht beter voor een andere slimme thermostaat gaan als ik geen Nefit ketel heb? Wellicht een die Opentherm prettiger vindt of daar van nature ondersteuning voor heeft/mee om kan gaan?
3. Is het zelf aansluiten i.c.m. een Easyconnect adapter zelf te doen? Of moeten er draden getrokken worden of de ketel aangepast op een of andere manier?
4.De aanwezigheidsdetectie van de Easy: kan hij ook meerdere personen 'tracken'? M.a.w. als ik weg ga maar mijn vriendin gaat een uur later van huis, schakelt hij dan pas uit als we BEIDE weg zijn en aan als er al EEN van ons thuis komt?

[ Voor 14% gewijzigd door Tijgert op 03-02-2015 01:20 . Reden: Extra vraag ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
1. Welke ketel heb je dan? Merk en type zijn belangrijk.
Maar in principe zou de Easy op een ketel met Opentherm aangesloten kunnen worden.
Natuurlijk zijn er gevallen waar het niet helemaal foutloos werkt, maar dat zijn specifieke gevallen.

2. Zie 1, het werkt prima op Opentherm ketels.

3. Als je een thermostaat aan kunt sluiten, dan kun je ook de Easy connect aansluiten.
Is erg simpel.

4. Ja, volgens mij werkt de detectie zelfs tot wel 8 personen. Als alle gebruikers eenmalig zijn aangemeld bij de thermostaat, dan zal hij dus reageren op het vertrek van alle gebruikers, of de thuiskomst van één enkele gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik heb een Remeha Avanta ketel en dus de adapter nodig.
Zijn niet alle OpenTherm ketels gelijk geschapen dan?

Wat zou het bereik zijn van die detectie? Wij slapen op de tweede verdieping en de thermostaat zou op de begane grond komen te hangen...
Of maakt afwezigheid niet veel uit van de nachtstand?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Waarom een Nefit Easy als je geen Nefit ketel hebt? Honeywell heeft ook een thermostaat die met een app te besturen is: https://kijkvoelbeleef.nl...ound-Connected-Modulation

Of als je de thermostaat draadloos wil hebben: http://www.warmteservice....tion-draadloos/p/37053270 (de eerste die ik noemde gaat nog wel met draadjes naar je ketel, maar is draadloos verbonden met gateway tbv app-functionaliteit). Deze is volledig draadloos en kun je dus overal in huis plaatsen waar je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Laatst online: 05:06

jdh009

FP ProMod
Ik ben op dit moment een beetje zoekende naar de mogelijkheden van domotica en heb behoorlijk wat plannen op papier staan. Ik heb al een tijdje een Raspberry Pi en ben van plan om deze te gaan uitbreiden met een Z wave add on board om zo mijn eerste stapjes in de domotica te zetten. Mijn woonkamer is vrij groot en er zijn vaak nogal wat temperatuurverschillen in de hoeken van de kamer. Nu wil ik deze via sensoren zichtbaar maken en daarnaast nog wat bijleren qua programmeren en analyseren van de gegevens.

Het idee is om in de woonkamer en slaapkamer (lees:heel het huis, maar de rest komt later) verschillende (goedkope) thermostaten te hangen die de temperatuur meten in de kamer. Daarna worden de gemeten waarden (live of met een kleine interval) 2d en 3d geïnterpoleerd via een Python en R model zodat je het huis als een heatmap/cube kan bekijken.

Hoe kan ik het beste beginnen met het uitzoeken van deze sensoren?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:08:
Ik heb een Remeha Avanta ketel en dus de adapter nodig.
Zijn niet alle OpenTherm ketels gelijk geschapen dan?

Wat zou het bereik zijn van die detectie? Wij slapen op de tweede verdieping en de thermostaat zou op de begane grond komen te hangen...
Of maakt afwezigheid niet veel uit van de nachtstand?
Opentherm is een redelijk zooitje, maar dat terzijde.

Voor iedere Opentherm ketel heb je een adapter nodig, dus ook voor de avanta.

Het bereik voor de detectie is ongeveer 50 tot 100m, werkt niet met een sensor, maar met geofencing en gps.
Dus als je op bed ligt weet de thermostaat dat je thuis bent.
Aanwezigheiddetectie combineer je dus met een bepaald klokprogramma met een nachtverlaging.
ThinkPadd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:17:
Waarom een Nefit Easy als je geen Nefit ketel hebt?
Waarom een Remeha thermostaat als je geen Remeha ketel hebt? :+

Maar zonder gekheid...
De Easy is wel een heel stuk mooier dan de Honeywell round.
Daarbij ben ik niet weg van de snelheid waarmee Honeywell eventuele bugs oplost, als ze het al oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 03-02-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Waarom een Nefit Easy als je geen Nefit ketel hebt?
Dat hoeft ook niet, maar ik wil een slimme thermostaat en dan moet je toch iets kiezen. Remeha heeft geen kekke thermostaten in de range van de Nefit Easy.

Als er iets beters is met minimaal gelijke functionaliteit aan de Easy dan overweeg ik het meteen, maar elke keer lijkt de Easy mij het beste, of minst slecht.

De Honeywell EvoHome lijkt me ook wel wat omdat ik best veel kamers heb, maar ik weet niet hoe dat zich verhoudt qua functionaliteit tot de Easy. Het kost ook klauwen met geld als ik overal kranen op wil zetten. Het zouden er maximaal 19 zijn maar met 10 kan ik al heel wat regelen.. maar ja, kan dat EvoHome systeem wel zo veel kranen aansturen en wat is het bereik daar weer van...

[ Voor 19% gewijzigd door Tijgert op 03-02-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

19 kranen? Als je zo'n groot huis kan betalen.... :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Ik zei ook niet dat ik het niet KON betalen, maar een beetje verstandig je centjes besteden lijkt me... verstandiger :)

Bovendien las ik net dat die EvoHome kranen bovenop al bestaande thermostaatkranen moet komen en die heb ik niet, hetgeen het nog vele malen gecompliceerder en duurder zal maken. Ik denk met een Easy ook wel wat gemak te hebben... ga ik daar wel voor.

[ Voor 51% gewijzigd door Tijgert op 04-02-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:50
Tijgert schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:22:
Bovendien las ik net dat die EvoHome kranen bovenop al bestaande thermostaatkranen moet komen en die heb ik niet, hetgeen het nog vele malen gecompliceerder en duurder zal maken. Ik denk met een Easy ook wel wat gemak te hebben... ga ik daar wel voor.
Ik sta voor de zelfde keuze. Easy, Nest en andere "slimme" thermostaten zijn gemakkelijk te installeren maar Evohome heeft wat mij betreft de voorkeur aangezien je per ruimte de toevoer van warmte kunt regelen. Echter het vervangen van de thermostaatkranen door de slimme types van Honeywell betekent wel dat ik de kranen eerst moet vervangen door thermostaatkranen. Ik denk dat ik binnenkort maar 's met een ga beginnen om te kijken of dit tegenvalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Timmy schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 15:40:
[...]

Ik sta voor de zelfde keuze. Easy, Nest en andere "slimme" thermostaten zijn gemakkelijk te installeren maar Evohome heeft wat mij betreft de voorkeur aangezien je per ruimte de toevoer van warmte kunt regelen. Echter het vervangen van de thermostaatkranen door de slimme types van Honeywell betekent wel dat ik de kranen eerst moet vervangen door thermostaatkranen. Ik denk dat ik binnenkort maar 's met een ga beginnen om te kijken of dit tegenvalt...
Hier was ik eerst ook een beetje bang voor, maar het valt wel mee. Radiatoren laten leeglopen, kraantje wisselen en weer vullen.
Houdt wel rekening met 25 euro voor een thermostaatkraan per radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Je kunt dit ook als een kans zien.
Neem dan meteen een A-exact kraan waarvan je de doorstroming vast kunt instellen. Kun je meteen je hele installatie goed inregelen met behulp van Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 09:28:
19 kranen? Als je zo'n groot huis kan betalen.... :)
Misschien heeft hij wel heel veel kleine radiatoren hangen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Je kunt dit ook als een kans zien.
Neem dan meteen een A-exact kraan waarvan je de doorstroming vast kunt instellen. Kun je meteen je hele installatie goed inregelen
Ik zie er toch maar van af. De doorstroming regel ik al via de normale kraan waarbij ik iedereen pertinent verbied er met zijn tengels aan te zitten ;)
Het verder inregelen is ondoenlijk. Leidingen die IN de muur lopen, 10 slaap/woon/eetkamers, 3 badkamers, 1 keuken, 2 verdiepingen,19 radiatoren. Mission Impossible.
Daar dan de 2a 3K+ voor EvoHome en thermostaatkranen en mijn Remeha Avanta heeft blijkbaar geen modulerende pomp. Laat maar zitten |:(
Misschien heeft hij wel heel veel kleine radiatoren hangen :9
Klopt ;) Meerdere kamers hebben er twee kleintjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijgert op 05-02-2015 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:49
In onze nieuwbouw woning hebben we ook stadsverwarming. Erg prijzig! Maar goed.
Vloerverwarming en een Honeywell Round in de huiskamer.
Hierdoor is het alleen in de huiskamer de gewenste temperatuur. Veel gezocht en rond gevraagd. Uiteindelijk de keuze gemaakt om de Honeywell uit te schakelen, waardoor de zoneklep altijd open staat.
EQ-3 max gekocht bij Conrad en de kraan laten aansluiten iets voor de motor van de vloerverarming, tevens nog een kraan aangesloten op de verwarming van de badkamer. Dat zijn de ruimtes die wij warm willen hebben.
Met de max cube en de draadloze thermostaat (huiskamer) kan ik nu alles programmeren en besturen. Elke dag is de huiskamer op temperatuur en de badkamer alleen op de momenten dat wij dat nodig hebben. Werkt geweldig. Heb dus zoneregeling voor nog geen 200 euro.
Uitbreidbaar naar alle andere kamers indien nodig.

Ik houd nu 2 maanden alles per dag bij. In de maanden december en januari is het maand verbruik ongeveer 3,75Gj. Is dat veel?
Het verbruik is flink gestegen sinds wij de vloerverwarming hebben aangezet, in alle andere maanden verbruikte wij net 1GJ per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Klinkt idd erg interessant. De portaalservice kost ook niet zo achterlijk veel extra, 2 jaar voor nop en daarna 3 jaar voor eenmalig 4,95. Maar is er ook een app voor je mobieltje?

Besturen thuis via de PC, ok jammer dan dat er geen paneeltje bij zit, maar wat wel een gemis is is dat het dus niet je CV aan stuurt maar enkel de kranen waardoor je alsnog iets als een Easy nodig hebt.
Zou wel en leuke uitbreiding zijn op een bestaande thermostaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zoals je het nu schetst moet je wel weersafhankelijk gaan stoken. Als de zoneregeling niet in staat is de ketel aan te sturen, dan kun je haast niet anders.
Je mag namelijk niet de ruimte waar de thermostaat hangt regelen met een ruimtethermostaat(Easy) en daarbij in dezelfde ruimte een zoneregeling.
Je krijgt de twee kapiteins op één schip en dat werkt niet en is schadelijk voor de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Er is een APP waarmee je de warmte per ruimte kunt uitlezen. Dit kan inderdaad ook vanaf het internet. Eerste 2 jaar geen kosten, weet niet het daarna zit aangezien ik me niet heb moeten registeren.
Dus met PC en Android kan ik het besturen. Met de app is het wel beperkt tot verwarmen van de ruimtes, huidige temperatuur. Week programma's zijn niet in te stellen, enkel pc.

Ik heb per ruimte een kapitein :).
De hoofdthermostaat heb ik uitgeschakeld, de huiskamer bepaald zijn temperatuur met de mobiel thermostaat. Die zorgt ervoor dat de temperatuur constant is.

Let wel, ik heb geen ketel maar stadsverwarming. Dat is aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
vanputten80 schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 19:43:
Ik houd nu 2 maanden alles per dag bij. In de maanden december en januari is het maand verbruik ongeveer 3,75Gj. Is dat veel?
Het verbruik is flink gestegen sinds wij de vloerverwarming hebben aangezet, in alle andere maanden verbruikte wij net 1GJ per maand
Even voor het rekenen 1GJ +/- 30m3 aardgas
3,75x30= 112,5m3 gas

Ik zit met een vrijstaande jaren 60 woning op 250m3 in Januari en 240m3 in December(2014). Ik verbruik per jaar 1100-1200m3 dus zit je erg laag qua verbruik met 112m3 gas. Even ervan uitgaande dat dit december of januari was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Eigenlijk wel bizar. Ik heb het verbruik in mijn appartement ook altijd bijgehouden en daar was het maand verbruik in dezelfde periode ongeveer 50/55M3.
Nu is het stook opp hetzelfde. Sterker nog, het is 2 ruimtes minder omdat ik alleen de badkamer en huiskamer stook.
Vraag me toch af of ik de vloerverarming goed heb ingesteld. Ik kan de ideale instelling nergens vinden op het internet.

[ Voor 39% gewijzigd door vanputten80 op 06-02-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

@ Elephtera is het mogelijk om tips en suggesties aan jullie door te geven?

Bijv. pauze functie en automatisch
terugschakelen naar programma bij setpoint wanneer handbediening is ingeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janomill
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 12:37
Wij hebben dezelfde ketel, wat is je uiteindelijke keuze geworden en bevalt die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
vmb schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 08:37:
@ Elephtera is het mogelijk om tips en suggesties aan jullie door te geven?

Bijv. pauze functie en automatisch
terugschakelen naar programma bij setpoint wanneer handbediening is ingeschakeld?
Tips, suggesties en wensen geef ik allemaal door.

wat bedoel je met pauze functie? Als je een vakantie functie bedoeld dan zit die in de app onder "geregeld" in het hoofdscherm

jou wens met terug naar klok zit er al in. je moet dan de temperatuur aanpassen terwijl je de thermostaat in klok modus laat staan. Dan zal hij bij het volgende schakelpunt verder gaan met het klok programma.
met handmatig kies je ervoor om het klok programma (tijdelijk) uit te zetten en volledig zelf te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Handbediening is handbediening, het zou erg vreemd zijn als er hier een wijziging in kwam.
Een eventuele party functie die het klokprogramma verlengd is misschien wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

Elephtera schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:17:
[...]

Tips, suggesties en wensen geef ik allemaal door.

wat bedoel je met pauze functie? Als je een vakantie functie bedoeld dan zit die in de app onder "geregeld" in het....
Bij mijn oude Nefit thermostaat had ik een mogelijkheid om een pauze ( tijdens klokprogramma) in te voeren. Zo van 60 min. pauze (bijv. boodschappen oid) en daarna vervolgde het reguliere programma. Dat is net wat sneller en makkelijker dan de vakantie functie waarbij je ook de datum nog in moet voeren. Wij gebruiken geofence functie nl niet...
Helder zo?

Mijn andere vraag kan idd vervallen. Oxellaar bedankt, ook voor de toevoeging van de party-optie. Is handig om programma te verlengen. Werkte goed bij oude thermostaat.

[ Voor 7% gewijzigd door vmb op 08-02-2015 13:45 . Reden: Toevoeging partyfunctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het heeft geen zin om de verwarming voor een uur lager te zetten, daar zit geen besparing in.
Alleen voor langere tijd afwezigheid is een flinke verlaging nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef_1202
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07-2022
Vandaag een Nefit Easy en Easy connect adapter gekocht voor onze ketel Nefit Ecomline HR aan te sturen.
Het geheel moet nog geplaatst worden, hebben jullie nog tips?

Ik zal mijn ervaringen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57
Steef_1202 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 08:33:
Vandaag een Nefit Easy en Easy connect adapter gekocht voor onze ketel Nefit Ecomline HR aan te sturen.
Het geheel moet nog geplaatst worden, hebben jullie nog tips?

Ik zal mijn ervaringen hier posten.
Ik heb ook een Ecomline HR en daarop aangesloten de Nefit Easy. De volgende stappen heb ik genomen:
1. Bestaande thermostaat verwijderen
2. Kabel doorknippen bij de ketel in de buurt (als je daar de Easy Connect wilt plaatsen)
3. Kabel vanaf de thermostaat op de Easy Connect aansluiten
4. Kabel vanaf de ketel op de Easy Connect aansluiten
5. Je kunt nu de stroom op de adapter zetten, die moet dan blauw worden, weet zo niet meer of hij gaat knipperen.
6. Stroom van de adapter halen en de nieuwe thermostaat plaatsen
7. Stroom op de adapter zetten. Deze moet van blauw naar knipperend groen naar continu groen gaan

Als laatste de app op je tablet/telefoon zetten en configureren.
Goed te doen volgens mij.

Succes!

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
Mozart schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:28:
[...]

Ik heb ook een Ecomline HR en daarop aangesloten de Nefit Easy. De volgende stappen heb ik genomen:
2. Kabel doorknippen bij de ketel in de buurt (als je daar de Easy Connect wilt plaatsen)
5. Je kunt nu de stroom op de adapter zetten, die moet dan blauw worden, weet zo niet meer of hij gaat knipperen.
7. Stroom op de adapter zetten. Deze moet van blauw naar knipperend groen naar continu groen gaan

Succes!
hoop wel dat jij voor punt 1 en vooral voor punt 2 de stekker van je CV ketel er uit getrokken hebt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie hier bij de vaillant ketel open therm dat t wenselijk is om de aanvoer temp omhoog te gooien naar 90gr
http://www.vaillant.nl/pr...-hrsolide-toestellen.html

is dat ivm het moduleer bereik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:57
The Fatal schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:55:
[...]

hoop wel dat jij voor punt 1 en vooral voor punt 2 de stekker van je CV ketel er uit getrokken hebt. :D
Bedankt voor de aanvulling :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef_1202
Mozart schreef op maandag 09 februari 2015 @ 11:28:
[...]

Succes!
Bedankt voor de opmerking en aanvulling! Hebben jullie ook ervaring met de Nefit Easy in een apart VLAN te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
Elephtera schreef op zondag 08 februari 2015 @ 12:17:
[...]

wat bedoel je met pauze functie? Als je een vakantie functie bedoeld dan zit die in de app onder "geregeld" in het hoofdscherm
Ik weet niet wat vmb bedoelt, maar even 2 praktijk-situaties die bij mij wel eens voorkomen: klokprogramma staat ingesteld dat het bij thuiskomst na werk lekker warm in huis is. Soms echter ga ik vanuit werk echter naar een etentje/feestje/iets anders buiten de deur en kom dan pas laat in de avond thuis. Heeft dan geen zin dat de verwarming al aan het einde van de middag aanslaat.

Andersom ben ik soms juist ook wel eens eerder thuis dan normaal, en is het dan ook fijn als je al in een warm huis thuis komt.

Beide situaties kunnen prima via de handbediening, maar je moet er dan wel even op het juiste moment aan denken de verwarming weer warmer te zetten. Ik heb verder ook geen idee hoe dat er uit zou moeten zien, maar het zou leuk zijn als je dat makkelijk vantevoren al in kan stellen zonder het programma te hoeven aan te passen.

Nu ik er over nadenk zou het misschien een idee zijn als je (via handbediening) opdrachten kan geven
met condities (zoals 'over 3 uur naar 20 graden' of 'de komende 2 uur 16 graden' die het klokprogramma overrulen.

Maar goed, ik ben allang blij dat ik dit via de handbediening nu in kan stellen, is wat mij betreft nou niet een heel belangrijk item..
Bedankt voor de opmerking en aanvulling! Hebben jullie ook ervaring met de Nefit Easy in een apart VLAN te zetten?
Geen ervaring mee, maar waarom zou je dit willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steef_1202
Xoem schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:12:

[...]

Geen ervaring mee, maar waarom zou je dit willen?
Die smart apparaten hoeven van mij niet perse op dezelfde ip-reeks te zitten als mijn NAS, Laptops etc.
Wellicht dat er straks ooit een doorbot of skybell bijkomt en nog wat ander spul, je zou dan technisch gezien makkelijker via een gehackt apparaat de camera van zo een systeem, of de gegevens van de easy kunnen benaderen dmv de webapplicatie dan wanneer deze spullen in een ander VLAN zitten.

Dus: niet perse een moet, maar handiger om het geheel beter te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dat van die kabel bij de ketel doorknippen en daar de EasyConnect plaatsen is wel handig... Ik ben zo'n sufkut dat ik die EasyConnect doodleuk bij de thermostaat in de buurt hang met alle onzichtelijkheid van dien. Goeie tip dus!

Ander klein vraagje: als die EasyConnect de Nefit ketelspraak vertaalt naar OpenTherm, wat spreekt een Nefit ketel dan uit zichzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tijgert schreef op maandag 09 februari 2015 @ 23:50:
Dat van die kabel bij de ketel doorknippen en daar de EasyConnect plaatsen is wel handig... Ik ben zo'n sufkut dat ik die EasyConnect doodleuk bij de thermostaat in de buurt hang met alle onzichtelijkheid van dien. Goeie tip dus!
Wacht maar tot je de Easyconnect ziet, dat ding hang je echt niet in je woonkamer.
Ander klein vraagje: als die EasyConnect de Nefit ketelspraak vertaalt naar OpenTherm, wat spreekt een Nefit ketel dan uit zichzelf?
Nefits eigen EMS protocol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Wacht maar tot je de Easyconnect ziet, dat ding hang je echt niet in je woonkamer.
Net binnen, de doos is al even groot als die van de Easy...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Review van de Honeywell Round Connected Modulation gemaakt :)
productreview: Honeywell Round Connected review door ThinkPad

Simpele OpenTherm-thermostaat met app-functionaliteit. Ook te koppelen aan domotica via Python scripting.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000570350.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2015 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoem
Steef_1202 schreef op maandag 09 februari 2015 @ 19:45:
[...]

Die smart apparaten hoeven van mij niet perse op dezelfde ip-reeks te zitten als mijn NAS, Laptops etc.
Wellicht dat er straks ooit een doorbot of skybell bijkomt en nog wat ander spul, je zou dan technisch gezien makkelijker via een gehackt apparaat de camera van zo een systeem, of de gegevens van de easy kunnen benaderen dmv de webapplicatie dan wanneer deze spullen in een ander VLAN zitten.

Dus: niet perse een moet, maar handiger om het geheel beter te beveiligen.
Hmm ja, maar als ik er zo snel over nadenk moeten de apparaten kunnen communiceren met 'buiten' en moeten adressen van buiten het subnet van het vlan dus benaderbaar zijn. En daarmee kan volgens mij je router dan ook nog steeds verkeer van het ene vlan naar het andere routeren.. Je maakt het natuurlijk wel veel minder zichtbaar dat er nog andere apparaten in andere subnetten in je netwerk leven, maar niet onmogelijk ze te benaderen.. Maar goed, eigenlijk meer iets voor een netwerk/routing topic dan hier..

• woekele
  • Niet online
Inmiddels ben ik er precies achter wat er mis is met de aansturing van Evohome. Ik heb het vergeleken met een 'ouderwetse' Honeywell Round On/Off.

Zowel Evohome als Round sturen de ketel continu AAN als de temperatuur ruim onder het setpoint ligt.

Zowel Evohome als Round sturen de ketel afwisselend AAN/UIT als de temperatuur in de buurt van het setpoint ligt. Ze doen dit allebei in 'cycles' van 10 minuten. Bijvoorbeeld 3 minuten aan, 7 minuten uit, of 2 minuten aan, 8 minuten uit.

Round slaat regelmatig zo'n cycle over. Dat wil zeggen: hij blijft dan gewoon een keer 10 minuten uit, of 20 minuten uit, of zelfs 30. Dit doet hij als de kamer op temperatuur is en hij niet verwacht er binnen 10 of 20 of zelfs 30 minuten onder te zakken. Daarna pakt hij de cycles gewoon weer op om te voorkomen dat hij eronder zakt. Met deze regeling blijft de kamer heel mooi op temperatuur.

Evohome daarentegen gaat ALTIJD elke 10 minuten eventjes (minimaal een minuut) aan. Je ruimte warmt dus steeds een beetje extra op, ook als hij allang op temperatuur is. Behalve dan als je al minimaal 0.7 graad boven de gewenste temperatuur bent. Dan pas blijft hij eindelijk uit. En dan blijft hij ook uit tot de temperatuur gedaald is tot je setpoint en dan gaat hij weer elke 10 minuten eventjes aan tot je weer 0.7 boven de gewenste temperatuur zit. Etc. etc. Deze regeling zorgt er dus voor dat je enorme schommelingen krijgt. Eerst langzaam opwarmen tot 0.7 boven setpoint, vervolgens afkoelen tot setpoint en daarna weer opwarmen tot 0.7 boven setpoint. Het is gewoon een dikke bug in het systeem.

Disclaimer: je merkt dit foute gedrag alleen als je verwarming genoeg vermogen heeft om je ruimte boven het setpoint verder op te warmen terwijl hij maar 1 minuut per 10 minuten aan wordt gestuurd. Niet iedereen zal er dus last van hebben. Bij hen zal 1 minuut per 10 minuten verwarmen wellicht niet leiden tot een temperatuurstijging en dus is er dan geen probleem.

• nokiaan958GB
  • Niet online
Bedankt voor het posten van je bevindingen.
Enerzijds geruststellend als je je ketelvermogen en/of -temperatuur behoorlijk hebt beperkt.
Anderzijds spijtig vanwege onnodig opstarten van de ketel en onnodig energieverbruik.

edit:
de enige workaround is dus je temperatuur 0,5 of 1 graad lager dan gebruikelijk in te stellen

[ Voor 20% gewijzigd door nokiaan958GB op 12-02-2015 20:10 ]

• woekele
  • Niet online
Neeheeeee :) Want bij het afkoelen koelt het wél af tot de daadwerkelijk ingestelde temperatuur. Dus dan wordt het tussendoor telkens 0.7 kouder. Dat 0.7 graden laten afkoelen is altijd heel oncomfortabel. De verwarming is dan 1 tot 2 of meer uren helemaal uit. Er is dus geen work-around. Behalve wachten tot Honeywell het fixt..

[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 12-02-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb een easy, en ik ben er behoorlijk tevreden over. Zou echter graag feedback van de easy krijgen (op de easy zelf) als ik via de app andere temperatuur instel. Nu blijft het scherm gewoon uit. Ben ik de enige die dit leuk vindt?

edit: zinsfout

[ Voor 12% gewijzigd door gysman11 op 13-02-2015 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Je ziet wel op de easy hoe de laatste wijzing is gemaakt (app of op de easy zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Laatst online: 12-09 16:41
gysman11 schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 07:58:
Ik heb een easy, en ik ben er behoorlijk tevreden over. Zou echter graag feedback van de easy krijgen (op de easy zelf) als ik via de app andere temperatuur instel. Nu blijft het scherm gewoon uit. Ben ik de enige die dit leuk vindt?

edit: zinsfout
Ik vind het wel prima dat het scherm op de easy uitblijft als ik via de app een wijziging doorvoer.
Als ik ervoor ga staan springt het scherm aan. Maar dat is mijn keuze / mening.

Het zou wel een leuke feature zijn om meer dingen in te kunnen stellen.
Bijv. scherm aan bij handmatige wijziging / scherm altijd aan / scherm aan na verspringen bij schakelpunt / etc...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synthdood
  • Laatst online: 27-06-2022
Bij mij gaat het scherm sowieso nooit automatisch aan. Komt waarschijnlijk omdat hij in een doorgang hangt met een stukje muur er recht tegenover waardoor de nabijheidsdetectie het niet snapt. Iets meer invloed op de gevoeligheid hiervan, de momenten waarop het scherm aan moet en de helderheid van de backlight zou inderdaad wel fijn zijn. Wat mij betreft mag ie zelfs wel permanent aan op een wat lagere helderheid en dan op volle sterkte als je met je hand in de buurt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Zo'n Nefit Easy zou ik opzich best in mijn woonkamer willen hebben, maar voorzover ik heb kunnen beoordelen zit je dan vast aan een cloud en biedt het geen API. Erg jammer weer, maar helaas wel een beetje de trend.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
@Shapeshifter De cloud zit je semi aan vast. De easy kan in zogenaamde local mode draaien, daarbij is hij alleen binnen het lokale netwerk bereikbaar. (De easy schakelt naar deze modus als het een aantal minuten geen verbinding meer heeft met de communicatie server)
Het klopt dat het de tend is met de cloud. Je hebt namelijk iets in de cloud nodig om te zorgen dat je altijd overal vandaan kan communiceren met de thermostaat.

Verder wordt er binnen Nefit wel gesproken over een open API, oa voor koppeling met ITTT (If this then that)

@synthdood: Vanwege de warmte ontwikkeling en levensduur van de backlight is ervoor gekozen om de backlight niet constant aan te hebben.
Indien de backlight niet automatisch aangaat dan staat er iets voor wat hem aan houdt, waarna hij na 15 minuten in een veilige modus gaat. In die modus moet je expliciet op het scherm tikken om hem aan te laten gaan ipv in de buurt zijn. Je zou kunnen proberen de gevoeligheid op dichtbij kunnen zitten ipv normaal.
Op de helderheid van de backlight hebben wij op dit moment geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Elephtera schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 15:21:
@Shapeshifter De cloud zit je semi aan vast. De easy kan in zogenaamde local mode draaien, daarbij is hij alleen binnen het lokale netwerk bereikbaar. (De easy schakelt naar deze modus als het een aantal minuten geen verbinding meer heeft met de communicatie server)
Het klopt dat het de tend is met de cloud. Je hebt namelijk iets in de cloud nodig om te zorgen dat je altijd overal vandaan kan communiceren met de thermostaat.

Verder wordt er binnen Nefit wel gesproken over een open API, oa voor koppeling met ITTT (If this then that)
Hmm, zou je dat ding kunnen forceren om permanent in local mode te werken met een firewall oid? Nog steeds geen API dan, maar wat niet is kan komen.

Ik heb geen cloud nodig om er van buitenaf in te kunnen. Ik draai zelf een webserver en heb liever niet dat commerciële bedrijven inzicht hebben in dergelijke details van mijn leven. Niet alleen omdat ik privacy wil, maar vooral ook omdat ik er dan geen controle meer over heb. Wat als het bedrijf opgekocht wordt door een minder welwillende partij. Wat als het gehacked wordt. Wat als een ontevreden medewerker iets in zijn hoofd haalt. Als ik een huis koop krijg ik toch ook gewoon de sleutels en mag ik het inrichten zoals ik dat wil. Waarom kan dat dan niet met apparaten, zeker nu het hele internet of things op gang begint te komen. Bedrijven zouden toch beter moeten weten zou je zeggen...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 22:59
Luitjes, Android is druk met het uitrollen van Lollipop. Heeft iemand hier al ervaring met de nefit easy app, draait deze op lollipop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja draait zonder problemen, heel af en toe een fc.
Maar dat gebeurde bij Kitkat ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Laatst online: 01-07 22:09
Elephtera schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 15:21:
Dat is niet waar. Misschien wel makkelijk(er) voor internetNoobs, maar niet nodig.
[b][message=43744337,noline]
Dat zou wel super zijn. Als ik kan stemmen, laat het me weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elephtera
@wberkel, Dat klopt. Je kan zonder cloud, maar dan is het product niet meer praktisch bruikbaar voor een groot deel van de markt. Om het zo simpel mogelijk te houden is het op deze manier opgelost.

@aloysxda Ja, we hebben de app met beta's van android 5 getest. En de app zou daar goed op moeten werken.
Daarnaast zijn we een heleboel crashes aan het oplossen voor Android, en zal de app daarmee veel stabieler worden bij een volgende update.

@shapeshifter: De easy is geforceerd in local mode te zetten met een firewall instelling. (zie pb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
Zijn er hier mensen die de evohome in combinatie met IFTTT gebruiken?
Zojuist heb ik de app van IFTTT.com geïnstalleerd om te zien hoe dit werkt.
Het werkt op zich wel grappig, alleen voordat het leuk wordt ben je al lid van minimaal 3 of meer cloudservices. (honewell total connect, ifttt.com, Life360, etc.)

Hoe denken jullie daar over?

Het zou mooi zijn als je met domotica units kan communiceren naar de evotouch.
Scheelt weer wat cloud diensten.

[ Voor 3% gewijzigd door joenevd op 16-02-2015 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Laatst online: 28-08 10:01
Ik heb al twee dagen geen verbinding met de internetserver (wereldbol met rood kruis) via mijn Nefit easy.
Hebben mensen hier meer last van? anders zal ik morgen even met Nefit bellen.
Wifi doet het prima en restten heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiebert
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:46
nope. werkt hier als een dolle...., router resetje wellicht...
Pagina: 1 ... 13 ... 41 Laatste