Haha wilde het net posten, maar je was er vroeg bij 🎉
Jammer, bij mij gaat het juist best wel goed met de AI in de races die ik de afgelopen week heb gedaan met de vernieuwde GT3’s. Wel af en toe wat spins en tikjes van achteren, maar dat hoort ook wel een beetje bij racen in deze klasse volgens mij.Paulus07 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:10:
Hier staat het tijdelijk ff op een lager pitje. Werd gek van de AI in races waardoor de fun er wel uit is voor nu
Ik ben wel benieuw wat Studio 397 allemaal gaat doen met rF2 het komend jaar. Het wordt echt tijd dat we nu nieuwe functionaliteit gaan krijgen in de nieuwe UI (eerder genoemd op dit forum), om ook de single player ervaring te verbeteren. En daarbij horen natuurlijk ook verbetering in de AI. Qua nieuwe content hoop ik op de nieuwe Hypercar en LMDh klasse auto’s en nog wat Endurance tracks (wat volgt na Spa?).
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ja maar niet dat je op silverstone bij de 1e bocht al met 30 man in de muur/grindbakken staat.
Of break test acties op zandvoort waardoor het ook 1 grote chaos voor je is en er weer een haove grid in de grind staat.
De AMG hebben hier nog wel het meeste last van (op de rf2 discord nog meer voorbeelden):
En na 3x herstarten van een race heb ik dan al geen zin meer om te racen
Of break test acties op zandvoort waardoor het ook 1 grote chaos voor je is en er weer een haove grid in de grind staat.
De AMG hebben hier nog wel het meeste last van (op de rf2 discord nog meer voorbeelden):
@Paulus07Dat is inderdaad een behoorlijke chaos zo te zien. Wel opvallend, want ik heb op exact dezelfde circuits gereden en geen problemen gehad, maar met 19 AI en 13 verschillende GT3’s zaten er misschien maar 1 of 2 Mercedessen tussen.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Mooi interview. En als je het allemaal zo hoort, dan is de conclusie... zoveel te doen... met zo’n klein team! Dat verklaart ook waarom sommige zaken zo lang duren. Iets wat ik uit eigen ervaring, werkend in een nog veel kleiner team, wel kan beamen.dawg schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 04:02:
Voor bij de koffie straks (aangezien ik dit om 4:00u post en het interview om 8:00u/9:00u online staat).
[Video: Sim Racing Interviews: Marcel Offermans - Managing Director @ Studio 397 (rFactor 2)]
Ik weet zo even niet uit mijn hoofd welk bestand precies, maar dat kan @marrs je vast wel vertellen. Je kunt in een .json instellen hoeveel fouten de AI kan/mag maken. Wellicht kun je hiermee eens gaan experimenteren? Misschien staat de setting bij jou wel zo dat ze meer fouten maken dan standaard?Paulus07 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:28:
Ja maar niet dat je op silverstone bij de 1e bocht al met 30 man in de muur/grindbakken staat.
[YouTube: rFactor 2 - Mercedes AMG GT3 - Broken Part....I've lost count]
Vanavond even kijken, nog geen mogelijkheid gehad.PatrickC schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:21:
[...]
Mooi interview. En als je het allemaal zo hoort, dan is de conclusie... zoveel te doen... met zo’n klein team! Dat verklaart ook waarom sommige zaken zo lang duren. Iets wat ik uit eigen ervaring, werkend in een nog veel kleiner team, wel kan beamen.
Verschillende AI opties al getest. Zowel in de UI als direct in de json file. Maar de AI bleef maar crashen, spinnen etc. Nu heeft die AMG wel flinke problemen las/zag ik op de discord waar ze ook naar gaan kijken/mee bezig zijn.dawg schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Ik weet zo even niet uit mijn hoofd welk bestand precies, maar dat kan @marrs je vast wel vertellen. Je kunt in een .json instellen hoeveel fouten de AI kan/mag maken. Wellicht kun je hiermee eens gaan experimenteren? Misschien staat de setting bij jou wel zo dat ze meer fouten maken dan standaard?
Maar ook met races zonder de AMG (die moest voor straf thuis blijven) was het flink chaos. Of wagen die uitkomen zandvoort bocht ineens gaan kantelen en op 2 wielen kwamen.....

Ter info, we zijn bezig met AI fixes voor de AMG (en lopen gelijk de andere GT3 auto's nog een keer na).
Even aan het spieken bij de buren 
Hopelijk gaat rF2 ook het simpele online race gedeelte krijgen
Simpel instappen, race doen etc. Geen berg mods in de achtergrond installeren, puur S397 original content. Dan ben ik wel van plan om ook met rF2 online te gaan racen want dat is toch best fun 
Oh en wolkjes in de lucht en vuil op de ruiten. Puur voor wat extra emmersie in de race
Oh en ze kunnen weer updaten
https://www.gpupdate.net/...atie-van-80-miljoen-euro/
Hopelijk gaat rF2 ook het simpele online race gedeelte krijgen
Oh en wolkjes in de lucht en vuil op de ruiten. Puur voor wat extra emmersie in de race
Oh en ze kunnen weer updaten
https://www.gpupdate.net/...atie-van-80-miljoen-euro/
[ Voor 14% gewijzigd door Paulus07 op 09-10-2020 21:58 ]
Ik weet van andere steam games dat ze in multiplayer lobbies automatisch workshop content voor je downloaden als de host die heeft en in het opgezette spel geselecteerd zijn.
Dan is het een kwestie van die functie naar rF2 brengen (ik vermoed dat dit wel wat meer dan een middagje werk is) en dan heb je geen gerommeld meer zolang iedereen workshop content gebruikt. Het automatisch updaten zit er al in natuurlijk dus qua versies geen issue.
Ik hoop dat dit komt, het lijkt mij heerlijk icm de nieuwe multiplayer features die komen en zal mensen extra motiveren hun content via de workshop aan te bieden.
Dan is het een kwestie van die functie naar rF2 brengen (ik vermoed dat dit wel wat meer dan een middagje werk is) en dan heb je geen gerommeld meer zolang iedereen workshop content gebruikt. Het automatisch updaten zit er al in natuurlijk dus qua versies geen issue.
Ik hoop dat dit komt, het lijkt mij heerlijk icm de nieuwe multiplayer features die komen en zal mensen extra motiveren hun content via de workshop aan te bieden.
Had ik ook al gezien ja. Niet de eerste keer dat er een mod van hun verwijderd wordt. Eerder gebeurde al iets vergelijkbaars omdat ze een naam gebruikte (FIA WEC) waarvoor ze geen licentie hadden. Ook op het Studio 397 forum is de thread over deze Spa track mod inmiddels vewijderd.Paulus07 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:07:
Die andere Spa versie is alweer uit de workshop zie ik
Volgens mij gaat S397 dit ook implementeren in hun nieuwe competitionsystem.R3m3d7 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:14:
Ik weet van andere steam games dat ze in multiplayer lobbies automatisch workshop content voor je downloaden als de host die heeft en in het opgezette spel geselecteerd zijn.
Heeft in een van hun roadmaps gestaan als ik me niet vergis.
Als ze dat goed voor elkaar weten te krijgen zou het weleens de basis voor iets heel moois kunnen leggen.dawg schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:26:
[...]
Volgens mij gaat S397 dit ook implementeren in hun nieuwe competitionsystem.
Heeft in een van hun roadmaps gestaan als ik me niet vergis.
Nu heb je SRS en iRacing. SRS met AC is prima maar qua software en vooral versies voor sommige wat teveel gedoe. iRacing werkt perfect maar is gewoon een kostbare aangelegenheid en qua rijden niet iedereens ding.
Als rF2 zich daar tussen weet te proppen en ook third party content via de workshop weet aan te bieden hebben ze denk ik iets heel moois in handen.
Het is imho wel belangrijk dat er meer top kwaliteit content komt die nu voor AC uitkomt en dan vooral ook meer variatie. Ik hou b.v. enorm van de rF2 engine en het model maar heb niets met GT wagens.
Ik zou echt zonder twijfel 20 euro lappen voor een setje van top 90's DTM wagens in rF2 b.v.
Ja, want de Spa track in deze video is natuurlijk een rip van AC. Ik heb ‘m wel eens gereden in rF2, maar krijg met meer dan 15 AI stukken waar alles slow motion wordt (geen drop in FPS maar echt slow motion). Ik wacht wel op de officiële S397 versie. Hopelijk komt die ook met wat historische layouts (b.v. met de oude busstop chicane).Paulus07 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:30:
[YouTube: rFactor 2 Becomes GODLIKE with 18 FREE Laser-Scanned Tracks | Part 2]
Nu nog de officiele spa incl toffe shaders etc
Hmm heb op die spa geen last van de "matrix mode". Deze avond paar korte races gedaan met de lmp2 en 35 AI (meer en dan sta ik weer als 2e in de pitbox vast
)
Maar heerlijke race gehad. Morgen denk een langere race doen ipv korte 15m sprints
Ook even een simpele telefoonhouder op de wheelbase gedaan voor simhub dashboard. Ivm de fov zie ik daar het stuur/display niet van
Maar kan niet wachten op de s397 Spa
Maar heerlijke race gehad. Morgen denk een langere race doen ipv korte 15m sprints
Ook even een simpele telefoonhouder op de wheelbase gedaan voor simhub dashboard. Ivm de fov zie ik daar het stuur/display niet van
Maar kan niet wachten op de s397 Spa
Bij meer waar de dag/nacht overgang/race enorm veel in FPS dropt? Overdag met zon haal ik 90, 100 of 110 fps. Maar zodra het 1 seconde begint te schemeren zit ik opeens onder/rond de 50 fps
Ja, heb ik ook last van helaas. Ik zit met gemak op 59 FPS (gecapped zodat freesync actief blijft), maar als het gaat schemeren kunnen de FPS droppen naar 40-50. Het beeld blijft wel vloeiend vanwege freesync, maar je merkt toch wel dat de FPS flink zakken. Ik heb trouwens hetzelfde probleem in AMS2.Paulus07 schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 21:17:
Bij meer waar de dag/nacht overgang/race enorm veel in FPS dropt? Overdag met zon haal ik 90, 100 of 110 fps. Maar zodra het 1 seconde begint te schemeren zit ik opeens onder/rond de 50 fps
Met settings lijkt ook niet veel verandering te zijn in fps.
Lage settings als:
"Max Headlights":4,
"Max Headlights#":"Max headlights visible relative to your car.",
Zelfde issue.
Time multiplier op none, normal, x12 of x24 etc. Zelfde resultaat. Dus of het nu snel of langzaam donker wordt maakt niks uit mbt performance.
Nu nog beetje in de player.json aan het kijken wat invloed kan hebben.
Lage settings als:
"Max Headlights":4,
"Max Headlights#":"Max headlights visible relative to your car.",
Zelfde issue.
Time multiplier op none, normal, x12 of x24 etc. Zelfde resultaat. Dus of het nu snel of langzaam donker wordt maakt niks uit mbt performance.
Nu nog beetje in de player.json aan het kijken wat invloed kan hebben.
Hier maar eens zelf proberen wat dashboards te maken voor simhub mbt rf2 werking
(als ik over tijdje schermpje en 3d prints binnen heb)
De Oreca 2 nu aan het namaken op basis van wat screenshots.
Zag in simhub echter geen data doorkomen van water en olie temps.....
De Oreca 2 nu aan het namaken op basis van wat screenshots.
Zag in simhub echter geen data doorkomen van water en olie temps.....
En Road Atlanta heeft een update gehad 
https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1227712083
Changelog V1.41:
- updated many material to new PBR shader
- trees, terrain pbr
- road pbr including road detail map with puddles
- new current graffiti picture under the bridge
- many more stuff
Expect another update after the weekend, as I am building the new Michelin tower atm and work on many other small things that need to be fixed
Schijnt een leuk baantje te zijn icm de 2018 Stock Cars, die een paar dagen terug een update hebben gehad. Morgen eens proberen.Paulus07 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:27:
En Road Atlanta heeft een update gehad
[...]
Wat een brute track 
https://steamcommunity.co...iledetails/?id=2261065561
37¾ Mile Isle Of Man Mountain Course - Conversion from GPL
/f/image/0INGX2Mno8aU5VEKAIbsO1AQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door Paulus07 op 18-10-2020 14:50 ]
Is dit ook de track die voor de Isle of Man TT wordt gebruikt? Daar heb ik een aantal jaren terug een documentaire/film van gezien... gekkenwerk!Paulus07 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:33:
Wat een brute track
[Afbeelding]
Er is een update van 1,1 Gb en de GT3's werden in ieder geval geüpdate bij het opstarten als ik het zo snel zag. Kan alleen niks vinden wat er is aangepast.
homernt schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 18:44:
Er is een update van 1,1 Gb en de GT3's werden in ieder geval geüpdate bij het opstarten als ik het zo snel zag. Kan alleen niks vinden wat er is aangepast.
Latest Build Updates
Steam Build ID
Client 5694072
Dedi 5694077
- Fixed some cars showing all white in the showroom
- Fixed cars showing in the list that shouldn't be there at server join
- Fixed chrome material not working in the showroom
- Fixed an issue that could cause a client to load an old version of a track when joining at server join
NEW UI Only
Steam Build ID
Client 5694164
- Added real descriptions for cars and tracks in the content selection list
--------------------------------
En nog wat extra nieuws er achteraan:Latest GT3/GTE Updates
AstonMartin Vantage GT3 2019
v1.77
- AI: More forward downforce
Audi R8LMS GT3 2019
v1.51
- AI: Added slightly more grip
Bentley Continental GT3 2020
v1.11
- Adjustments to aerodynamics to reduce excessive front lift.
- Fine tuned to ride height sensitivity.
- Fixed cams
- Updated brake disc materials
- Adjusted cokcpit AO
- Fixed shadow in showroom
- AI: Added grip, especially front end
Callaway Corvette GT3 2017
v2.91
- Fixed wet tires starting temp
- Adjusted collision mesh
- Adjusted lower LODs (removed endurance light covers)
Ferrari 488 GT3 2020
v1.29
- Fixed onboard cam clipping the curbs
- Adjusted bonnet cam
- Fixed clipping TV cams
- Adjusted rev lights on the rev limiter
Ferrari 488 GTE 2020
v1.83
- Fixed onboard cam clipping the curbs
- Adjusted bonnet cam
- Fixed clipping TV cams
- Adjusted rev lights on the rev limiter
- AI: Slightly improved pace
McLaren 650S GT3 2017
v2.77
- AI: Reduced understeer
Mercedes AMG GT3 2017
v2.87
- AI: Reduced spinning in certain situations
- AI: Reduced understeer
- Adjusted collsion mesh
Porsche 911 GT3 R
v1.69
- Added speedo to dash
Radical RXC GT3 2017
v2.77
- AI: Slightly slowed down
-----------------------------
Nürburgring Nordschleife PBR Update
https://www.studio-397.co...-nordschleife-pbr-update/
[ Voor 3% gewijzigd door Paulus07 op 21-10-2020 18:53 ]
Zo, Studio 397 is flink bezig geweest!
Maar... ik heb eigenlijk geen tijd om al deze updates uit te testen, want ben nog bezig met een ander ‘projectje’.. mijn eigen car ‘mod’.
:strip_exif()/f/image/nhtUsksXSg7YwwEib4npMLWj.jpg?f=fotoalbum_large)
Paulus07 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:23:
Porsche 911 RSR?
Ik vraag mij af de stuur lock klopt van de Callaway Corvette GT3 2017 sinds de vorige update. De draai cirkel is als een truck bij de default lock van 410. Hierdoor is niet mogelijk om zonder schade de pits te verlaten op Road America 2019. Je kunt het alleen lager maken en dan kun de pits helemaal niet uit zonder te steken. De Callaway Corvette GT3 2017 was de makkelijkste te rijden GT3 maar is nu misschien wel de lastigste.
De Nordschleife is nu ook gedownload.
De Nordschleife is nu ook gedownload.
Begrijp ik nu goed dat de nieuwe UI nu standaard is en we dus weer terug kunnen naar de stable, en de public beta weer kunnen verlaten?
Dat lees ik er niet uit. De oude UI is volgens mij nog steeds standaard, maar de nieuwe UI heeft wel wat updates gekregen waardoor de omschrijvingen nu zouden moeten kloppen bij de auto’s en tracks.dawg schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:07:
Begrijp ik nu goed dat de nieuwe UI nu standaard is en we dus weer terug kunnen naar de stable, en de public beta weer kunnen verlaten?
Net even wat rondjes op de Ring gedaan. Ziet er echt goed uit. Zeker in het donker ook vooruit gegaan. Vergt wel een stuk meer van de GPU (of mn settings zijn veranderd na de update), maar performance was nog steeds goed genoeg.
Ik heb de updates geinstalleerd en even naar de omschrijvingen gekeken van de tracks in de nieuwe UI, maar helaas kloppen de omschrijvingen nog steeds niet. Zandvoort 2020 is 2,676 km, wat toch wel aan de korte kant is voor dat cicuit
. Ook verschillende layouts van Nordschleife (dus met en zonder het GP circuit) zijn van dezelfde lengte, dus ook tracks die net zijn geupdate kloppen niet. Voor mod tracks zou ik me nog kunnen voorstellen dat dit niet hoeft te kloppen (net als het ontbreken van de 'thumbnails' voor de auto's), maar voor offciele S397 zou dit toch allemaal op orde moeten zijn in de nieuwe UI vind ik.
Wel vaag dat ze nu die Paul van RD erbij hebben voor marketing, maar het altijd lang duurt voor het nieuws ook werkelijk op https://www.racedepartment.com/ terugkomt....
Gaat er nog steeds vandoor. Een Rabbit noemen ze dat in Gran Turismo.Radical RXC GT3 2017
v2.77
- AI: Slightly slowed down
Vandaag released ASR Formula de ASR-H voor rFactor 2 en AC. Dit zou een auto moeten zijn die qua performance tussen een Formule 1 en Formule 2 zou liggen. Wel interessant dat Simon Pagenaud hierbij betrokken is geweest en ook de sponsoring CM.com Circuit Zandvoort.
https://www.asrformula.co...sports-rf2/asr-h-2020-ac/
https://www.asrformula.co...sports-rf2/asr-h-2020-ac/
[ Voor 8% gewijzigd door PatrickC op 23-10-2020 20:50 ]
Een race doen zodra het begint te schemeren, nacht etc is zo'n partij FPS vretend 
Is gewoon niet leuk meer om dan iets van endurance race te doen. Zowel op officiele S397 tracks als niet officeel (Spa bijvoorbeeld).
Is gewoon niet leuk meer om dan iets van endurance race te doen. Zowel op officiele S397 tracks als niet officeel (Spa bijvoorbeeld).
Klopt, vind ik ook erg jammer. De graphics setting flink terugschroeven helpt, maar maakt het beeld er niet mooier op en dat is nou juist wat deze dag-nacht transities zo mooi maakt. In AMS2 en PC2 heb ik het trouwens ook.Paulus07 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 22:06:
Een race doen zodra het begint te schemeren, nacht etc is zo'n partij FPS vretend
[ Voor 3% gewijzigd door PatrickC op 25-10-2020 22:56 ]
Al zet ik ook de visible cars op 10 ofzo (ipv 16) of graphics ipv full allemaal op high. Dan nog kakt het in naar 40 fps of soms zelfs in de 30. Time multiplier op normal of 48X geeft zelfde resultaten.
Het maakt ook niet echt uit welke settings ik aanpas of omlaag schroef (post processing van high naar low maakt ook geen verschil buiten mss 5 fps).
Ook dingen in de player.json aanpassen lijkt weinig invloed te hebben.
En als ik gewoon de default track tijd (in de middag) rij tik ik met gemak met de huidige setup en settings de 90 of 110 fps aan. Maar zodra er maar een beetje zon komt......
En dat "golden hour" is nu juist altijd zo tof.......
Het maakt ook niet echt uit welke settings ik aanpas of omlaag schroef (post processing van high naar low maakt ook geen verschil buiten mss 5 fps).
Ook dingen in de player.json aanpassen lijkt weinig invloed te hebben.
En als ik gewoon de default track tijd (in de middag) rij tik ik met gemak met de huidige setup en settings de 90 of 110 fps aan. Maar zodra er maar een beetje zon komt......
En dat "golden hour" is nu juist altijd zo tof.......
Ik wil het racen op de pc weer op pakken.
Wacht nog op de Thurstmasters t300 gt stuur.
rFactor daar zijn de mogelijkheden weer groot net als de 1ste versie die ik toen heb gespeeld.
Zijn de mods alleen op steam te downloaden? Of ook buiten af.
F12020 daar zit ik niet op te wachten te veel arcade naar mij mening.
rFactor daar zijn de mogelijkheden weer groot net als de 1ste versie die ik toen heb gespeeld.
Mods kunnen via Steam en ook via package download en install (b.v. via http://www.internationals...orum/index.php?board=65.0).Evertt schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 23:18:
Ik wil het racen op de pc weer op pakken.
Bij Steam kun je via de collections makkelijk veel mods in één keer subscriben:
https://steamcommunity.co...ualsort=trend&p=1&days=-1
[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 26-10-2020 00:14 ]
Nadat de bouw enkele dagen stil heeft gelegen, vanavond toch maar even afgemaakt.Paulus07 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 19:23:
Porsche 911 RSR?
:strip_exif()/f/image/73oZOvoyshIRPqzDqVOdebNz.jpg?f=fotoalbum_large)
Hopen dat vandaag de Thrustmaster T300 stuur binnen komt.
Kan ik het sim racen weer oppakken.
Gisteren Rfactor 2 installeert kom er toch achter dat mij Nvidia 660 ti het niet helemaal aan kan.
Alles loopt vloeiend behalve in de cockpit view. Instelling lager helpt iets maar gaat de beeldkwaliteit sterk achteruit.
Toch is kijken voor een nieuwe videokaart denk dat het de Nvidia 1660 of de AMD Radeon rx 5500XT wordt.
Gisteren Rfactor 2 installeert kom er toch achter dat mij Nvidia 660 ti het niet helemaal aan kan.
Alles loopt vloeiend behalve in de cockpit view. Instelling lager helpt iets maar gaat de beeldkwaliteit sterk achteruit.
Toch is kijken voor een nieuwe videokaart denk dat het de Nvidia 1660 of de AMD Radeon rx 5500XT wordt.
@Evertt Je kan eventueel nog wat dingen proberen uit deze thread (post 3 vooral) https://forum.studio-397....to-prevent-low-fps.61265/
Zitten wat goede dingen in om net wat meer fps te krijgen. En eventueel wat spelen met max visible cars.
Hier op het moment de gehele PC weer eens voorzien van een clean windows install.
Dus ff geen gamen/racen
Zitten wat goede dingen in om net wat meer fps te krijgen. En eventueel wat spelen met max visible cars.
Hier op het moment de gehele PC weer eens voorzien van een clean windows install.
Dus ff geen gamen/racen
Een 660 ti is ook wel al een oud beestje... die zat in mijn vorige gaming PC en heb hier wel altijd rF2 in 1080p mee gedraaid. Maar dat is al weer zo’n 3 jaar geleden dus hoe die kaart nog performed met de huidige rF2... maar met wat settings omlaag schroeven moet het op 1080p wel kunnen, zelfs op minimaal 60 FPS denk ik.Evertt schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:31:
Hopen dat vandaag de Thrustmaster T300 stuur binnen komt.
Cool!PatrickC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:31:
[...]
Nadat de bouw enkele dagen stil heeft gelegen, vanavond toch maar even afgemaakt.![]()
[Afbeelding]
Leuke build. Nu nog ff een lichtsetje van Ali er inPatrickC schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 00:31:
[...]
Nadat de bouw enkele dagen stil heeft gelegen, vanavond toch maar even afgemaakt.![]()
[Afbeelding]
Oh man dat moet ik denk ik al 1,5 jaar doen, maar ik zie er zo tegen op. Al die apps die nu perfect staan ingesteld, 350GB aan AC mods. Ik blijf nog even uitstellenHier op het moment de gehele PC weer eens voorzien van een clean windows install.
Dus ff geen gamen/racen
[ Voor 21% gewijzigd door Beakzz op 27-10-2020 18:45 ]
Ja had het nu toch maar weer keer gedaan nu de pc op vaste plek staat voor gamen/sim racen ipv als alles kunner in de woonkamerBeakzz schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:42:
[...]
Leuke build. Nu nog ff een lichtsetje van Ali er inBen zelf met de Ferrari 312T bezig (niet van Lego zelf).
[...]
Oh man dat moet ik denk ik al 1,5 jaar doen, maar ik zie er zo tegen op. Al die apps die nu perfect staan ingesteld, 350GB aan AC mods. Ik blijf nog even uitstellen
Dus alle oude rommel als kodi, oculus, vlc, codecs etc keer goed schoon
En ff clean install rF2
Vooraf wel even gedoe met verzamelen data/settings etc.
Maar denk dat ik alles heb
En ook direct de overige 2 ssd schijven format. Speel toch eigenlijk enkel nog maar rF2 dus alle andere games er ook af.
Wacht nu nog tot ik Spa voorbij zie komen in de rF2 download lijst...........
Over een paar dagen krijgen we weer een nieuwe roadmap...Paulus07 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:47:
Wacht nu nog tot ik Spa voorbij zie komen in de rF2 download lijst...........
Ik ben wel benieuwd, ik verwacht (hoop) op de aankondiging van een nieuw track. Ik hoop Spa maar als ik het me goed herinner komt er ook nog een nieuw Formula E track.PatrickC schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 00:03:
[...]
Over een paar dagen krijgen we weer een nieuwe roadmap...
Maar; Spa.
Ik ben net ingestapt met de sale, de demo heeft me gisteren over de streep getrokken. Heb de gt3 en track expansion pack aangekocht. Ik heb de indruk dat andere games een beetje laggen qua physics in vergelijking met rFactor, iemand die dit ook merkt? Ik heb nog geen sim gespeeld die zo responsief voelt!
Roadmap oktober 2020!
https://www.studio-397.co...dmap-update-october-2020/
Een zeer interessante roadmap deze keer.
Speciaal voor @Paulus07
Cadillac DPi-V.R
Speciaal voor @Paulus07
Cadillac DPi-V.R

[ Voor 56% gewijzigd door dawg op 30-10-2020 17:45 ]
rF2 vind ik qua physics en ffb de beste sim out there. Grafisch is het ook steeds meer on par met de recente sims. En ik persoonlijk houd ook wel van de keuzes in auto's en tracks die men maakt. Maar dat is ook maar net wat je smaak/voorkeur is.thibaultvdb schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:02:
Ik ben net ingestapt met de sale, de demo heeft me gisteren over de streep getrokken. Heb de gt3 en track expansion pack aangekocht. Ik heb de indruk dat andere games een beetje laggen qua physics in vergelijking met rFactor, iemand die dit ook merkt? Ik heb nog geen sim gespeeld die zo responsief voelt!
Ik heb veel mainstream sims gereden inmiddels; PC1, AC, ACC, AMS2. Eigenlijk alleen iRacing en Raceroom niet, dus daar kan ik verder geen valide uitspraken over doen. Maar geen van allen welke ik gereden heb komen, wat mij betreft, in de buurt van rF2. Het gevoel wanneer je de auto's bestuurt is ongeëvenaard.
Precies de reden waarom rFactor 2 ook mijn favoriete sim is. Welkom bij de club!thibaultvdb schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:02:
Inderdaad een interessante roadmap. Ben toch wel benieuwd hoe dat competition system gaat uitpakken. Als single player speler is dat voor mij misschien toch wel een keertje een reden om me toch een keertje aan multi-player te wagen... misschien wel met een clubje hier? Qua content ben ik wel benieuwd naar het nieuwe car pack. Nog meer endurance content?dawg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:31:
Roadmap oktober 2020!
Speciaal voor @Paulus07
Cadillac DPi-V.R
[Afbeelding]
Ja, was het eerste wat ik dacht; casual online met wat mensen hier opzetten?PatrickC schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 18:47:
[...]
Inderdaad een interessante roadmap. Ben toch wel benieuwd hoe dat competition system gaat uitpakken. Als single player speler is dat voor mij misschien toch wel een keertje een reden om me toch een keertje aan multi-player te wagen... misschien wel met een clubje hier? Qua content ben ik wel benieuwd naar het nieuwe car pack. Nog meer endurance content?En dan nog de ‘one more thing’... Spa-Francorchamps in november?
Maar dan wel met ‘god rays’ natuurlijk!
Zolang ik geen Discord hoef te installeren dan.
Maar er komt veel moois aan voor het einde van het jaar.
Spa zou echt top zijn 😎 Ik doe alvast mee met het clubje. Ga mijn content eens installeren!
Maar er was al een goede Cadillac versie 
Belangrijker is dat ze hier naast het WEC ook de IMSA kant op gaan (welke ook erg tof is mbt tracks etc).
Met iRacing is dat nu ook de meest populaire serie die gereden wordt dacht ik. (Heb iracing 3 maandan abbo afgenomen voor 10 euro puur om eens te kijken wat het is/doet etc.
Als een rF2 dat kan doen zodat je:
- Snel aan een race kan mee doen
- Enkel online race met officiele content
- Punten bijhouden
- Leuke competities met gt3, gte, endurance, etc
Dan is het tof.
En online ga ik dan ook wel doen mits je gewoon een s397 content only optie hebt. Al die extra mods etc hoef en wil ik niet.
EN waar is de teaser van Spa........
Belangrijker is dat ze hier naast het WEC ook de IMSA kant op gaan (welke ook erg tof is mbt tracks etc).
Met iRacing is dat nu ook de meest populaire serie die gereden wordt dacht ik. (Heb iracing 3 maandan abbo afgenomen voor 10 euro puur om eens te kijken wat het is/doet etc.
Als een rF2 dat kan doen zodat je:
- Snel aan een race kan mee doen
- Enkel online race met officiele content
- Punten bijhouden
- Leuke competities met gt3, gte, endurance, etc
Dan is het tof.
En online ga ik dan ook wel doen mits je gewoon een s397 content only optie hebt. Al die extra mods etc hoef en wil ik niet.
EN waar is de teaser van Spa........
@Paulus07 Eens m.b.t. S397 official content only optie, en ook de Reiza content. 
Ik heb wel wat mods, bijvoorbeeld Donnington, Oulton Park, Road Atlanta & America, Portland, Paul Ricard, Loch Drummond, en nog een niet uit de workshop (Spielberg). Auto's alleen officiële DLC.
Welkom trouwens @thibaultvdb.
Ik heb wel wat mods, bijvoorbeeld Donnington, Oulton Park, Road Atlanta & America, Portland, Paul Ricard, Loch Drummond, en nog een niet uit de workshop (Spielberg). Auto's alleen officiële DLC.
Welkom trouwens @thibaultvdb.
[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 30-10-2020 19:53 ]
Oh en ik wil die optie wel eens zien mbt skins die in augustus voorbij kwam: https://www.studio-397.co...admap-update-august-2020/
/f/image/WhT0x8UZV0ntTgdUNFJtwSzZ.png?f=fotoalbum_large)
Wil de Aston martin eens een keer updaten mbt kleuren
/f/image/WhT0x8UZV0ntTgdUNFJtwSzZ.png?f=fotoalbum_large)
Zoals ik de roadmap aan het eind interpreteer kan het inderdaad alleen Spa zijn toch? "we think you’ll be happy"
Ik lees mensen die last hebben van frame drops enzo. Ik heb sinds begin deze maand een nieuwe PC met een RTX 3080 en ik kan u melden dat allemaal prima draait. Ik zeg wel allemaal maar mod tracks zijn niet altijd goed geoptimaliseerd. Er waren er twee waar die wat betreft uitsprongen maar ik weet zo snel niet meer welke. Ik kom daar op terug.
Ik lees mensen die last hebben van frame drops enzo. Ik heb sinds begin deze maand een nieuwe PC met een RTX 3080 en ik kan u melden dat allemaal prima draait. Ik zeg wel allemaal maar mod tracks zijn niet altijd goed geoptimaliseerd. Er waren er twee waar die wat betreft uitsprongen maar ik weet zo snel niet meer welke. Ik kom daar op terug.
Hier best wel slechte performance tijdens de nacht/verlichting met een race.
Dan kakt het wel behoorlijk in. En dat is wel enorm jammer.
i7-7700K
gtx 1080ti
16gb ram
3x 1080p monitor
Dan kakt het wel behoorlijk in. En dat is wel enorm jammer.
i7-7700K
gtx 1080ti
16gb ram
3x 1080p monitor
Niet echt want de game gebruikt maar 9 of 10gb tijdens een race (dag/nacht).dawg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:47:
Al eens aan gedacht er 16GB bij te prikken @Paulus07?
Vram van de 1080ti wordt ook niet volgepompt.
+ mocht ik nog een keer overstappen naar nieuwe pc heb ik weer niks aan die ram omdat dan toch weer alles nieuw moet
Ah ja. 
En of ik zie het verkeerd, maar volgens mij is dit Spa. Turn 1.

https://forum.studio-397....pdate-october-2020.67637/
Of Nurburgring.
Of Nurburgring.
[ Voor 22% gewijzigd door dawg op 30-10-2020 21:06 ]
Liefde (voor een track) maakt blind?dawg schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:00:
Ah ja.
[Afbeelding]
Of Nurburgring.
Die optie zit toch al een tijdje in de nieuwe Beta UI?Paulus07 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:13:
Oh en ik wil die optie wel eens zien mbt skins die in augustus voorbij kwam: https://www.studio-397.co...admap-update-august-2020/
[Afbeelding]
Ohja klopt. Vergeten.PatrickC schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 00:23:
[...]
Die optie zit toch al een tijdje in de nieuwe Beta UI?
Maar vond die niet echt prettig werken. Had meer iets verwacht/gehoopt zoals het in ACC is gedaan.
Is er iemand hier die met een direct drive rijd? Ik ben aan het zoeken naar goede settings, de standaard simucube pro settings voelen nog wat vreemd.
Bij een F1 auto is de kracht bijvoorbeeld veel minder dan bij een GT3 auto. Zal nog een beetje uitzoeken worden.
Bij een F1 auto is de kracht bijvoorbeeld veel minder dan bij een GT3 auto. Zal nog een beetje uitzoeken worden.
@thibaultvdb
Heb hier de SC2 Sport en gebruik de settings van "supermonaco" via: https://community.granite...2-and-simucube-2/2975/427
Persoonlijk werken die erg lekker en beste tot nu toe wat ik gebruikt/gevonden heb.
En voor de PRO:
"Just replace max torque 17 by 25 for SC2 PRO user"
Heb hier de SC2 Sport en gebruik de settings van "supermonaco" via: https://community.granite...2-and-simucube-2/2975/427
Persoonlijk werken die erg lekker en beste tot nu toe wat ik gebruikt/gevonden heb.
En voor de PRO:
"Just replace max torque 17 by 25 for SC2 PRO user"
[ Voor 13% gewijzigd door Paulus07 op 31-10-2020 14:45 ]
Dit is op zich niet vreemd, een GT auto weegt natuurlijk een pak zwaarder dan een Formule 1 auto.thibaultvdb schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:06:
Is er iemand hier die met een direct drive rijd? Ik ben aan het zoeken naar goede settings, de standaard simucube pro settings voelen nog wat vreemd.
Ik heb net als @Paulus07 ook een SC2 Sport, en ik gebruik de .json die op de fora van Granite Devices staat in de thread van rF2.
Mijn Truedrive settings staan geloof ik ergens in dit topic. Hou er rekening mee dat dat ook voorkeur is.
Toevallig, ik was net bezig met supermonaco's settings en die voelend inderdaad het beste tot hier toe.
Goed om te horen dat het gedrag van de GT3 auto's normaal is. Ik tune ze nu auto per auto wat bij qua sterkte.
Net een crash gehad met een f1 en dat kan wel echt gevaarlijk worden voor mn duimen, wat een kracht..
Goed om te horen dat het gedrag van de GT3 auto's normaal is. Ik tune ze nu auto per auto wat bij qua sterkte.
Net een crash gehad met een f1 en dat kan wel echt gevaarlijk worden voor mn duimen, wat een kracht..
Ja, er wordt vaak aangeraden je stuur los te laten zodra je de controle over de auto verliest.thibaultvdb schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:03:
Toevallig, ik was net bezig met supermonaco's settings en die voelend inderdaad het beste tot hier toe.
En dat vind ik wel een nadeel van rF2, dat je zelfs per livery je spiegels en ffb moet instellen.
Spiegels instellen, mocht je dat nog niet gevonden hebben: https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1438005121
Die stem bij het adjusten "mirror mirror mirror" haha, thanks voor de tip! Begint goed te lopen nu
[ Voor 17% gewijzigd door thibaultvdb op 31-10-2020 15:29 ]
Hier nog aan het stoeien met performance. Blijf het nog steeds met nachten/zonsondergang etc niet echt stabiel vinden draaien. Voorheen nooit problemen mee gehad.

Volgens mij heb ik nu wel redelijke settings gevonden, met goede performance voor alle tracks ook wanneer het donker wordt. Zal zo nog eens testen. Op The Ring en Lemans staat AA alleen op 1 en alle andere tracks kan sws hoger. Al heb ik geen idee wat elke AA instelling inhoud
Ja dat is nog beetje nadeel idd. Ook met andere settings en verschillen tussen high, low, medium etc.
"nog" niet echt duidelijk wat alles nu doet bijvoorbeeld.
Gisteren nog even snel Spa getest (die niet officiele
) en had met training en 14:00pm gewoon straks 120fps.
Maar met de nacht kakt het dan soms weer in onder 50fps.
Vanavond weer verder testen/kijken
Als is max 10 visible cars niet echt leuk in begin van de race
Gisteren nog even snel Spa getest (die niet officiele
Net getest min fps als het echt donker is(midden in het veld). Namelijk 55 als het licht is zit ik dan rond de 70 op dat gedeelte van het circuit(tussen bocht 2 en 5) voor de rest zit ik grotendeel overdag tussen de 100-120 en in het donker tussen de 80-100. GPU(RTX2060 is continu de "bottleneck"). CPU(3700X) wordt eigenlijk maar licht belast.
Gebruikte instellingen -> 39 AI, 32 Visible, Start tijd 1600, Time scale 15x
:strip_exif()/f/image/I8hG0IJlVtroeEEaCDOl84pT.jpg?f=fotoalbum_medium)
Gebruikte instellingen -> 39 AI, 32 Visible, Start tijd 1600, Time scale 15x
:strip_exif()/f/image/I8hG0IJlVtroeEEaCDOl84pT.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/vz4pdMPnFXzh2Hpk0TKh0RNx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik zou die Spa mod track nou niet direct als referentie gebruiken, maar een officiele S397 track die recentelijk een PBR update heeft gehad of nieuw released is.Paulus07 schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:00:
Ja dat is nog beetje nadeel idd. Ook met andere settings en verschillen tussen high, low, medium etc.
Gisteren nog even snel Spa getest (die niet officiele) en had met training en 14:00pm gewoon straks 120fps.
Zelfde issue. Of ik nu zandvoort, silverstone, nurburgring etc pak. Op een of andere manier kakken ze in de nacht behoorlijk in mbt fps.PatrickC schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:43:
[...]
Ik zou die Spa mod track nou niet direct als referentie gebruiken, maar een officiele S397 track die recentelijk een PBR update heeft gehad of nieuw released is.
Wat ik eerder begrepen heb is dat vanaf een bepaalde tijd in de schemer en later in het donker, het aantal lichtbronnen toeneemt (headlights, verlichting langs het circuit), waardoor je GPU het gewoon veel zwaarder krijgt. Verder lijkt mij de Shadows setting ook een belangrijke in deze. Wat ik op andere plekken lees, bijv de player.json aanpassen mbt 'Max Headlights' is niet duidelijk of die nog effect heeft.Paulus07 schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:49:
[...]
Zelfde issue. Of ik nu zandvoort, silverstone, nurburgring etc pak. Op een of andere manier kakken ze in de nacht behoorlijk in mbt fps.
@PatrickC Net even met shadows op med en shadow blur op optimal getest en het scheelt 9fps qua minimum.
Hier weer verder zitten testen met nacht.
Max visible cars, schaduw etc Dat is maar minimaal effect op fps wat ik zag. Of ik nu max visible 6 of 26 pak. mss 5fps verschil. Maarja zit je op momenten ipv40 op 45....
Ik dacht ik gooi spiegels eens helemaal uit. Vanalles wat ik getest heb heeft dat de meeste boost tijdens nacht/schemering. Nadeel is dat je niks zit achter je. Dus nu die clipping op 20 gezet (had 65).
Dadelijk nog eens testen.
Max visible cars, schaduw etc Dat is maar minimaal effect op fps wat ik zag. Of ik nu max visible 6 of 26 pak. mss 5fps verschil. Maarja zit je op momenten ipv40 op 45....
Ik dacht ik gooi spiegels eens helemaal uit. Vanalles wat ik getest heb heeft dat de meeste boost tijdens nacht/schemering. Nadeel is dat je niks zit achter je. Dus nu die clipping op 20 gezet (had 65).
We are playing #GuessTheTrack on rF2 Twitter account! Want to win something? Then comment on it! (We don´t know what to win yet XD) Round 1
https://twitter.com/rFactor2/status/1324364545570332672
Round number 1 was over before we could blink! :100: Here is another one:
https://twitter.com/rFactor2/status/1324373282074800130
You guys are quick so here is round 3!
https://twitter.com/rFactor2/status/1324378842723700738
Waar heb je post processing op staan? Misschien dat dat nog wat helpt?Paulus07 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:40:
Hier weer verder zitten testen met nacht.
https://twitter.com/rFactor2/status/1324390370185256960?s=19
/f/image/Rd8gxnVJc6ZE9xx4MANgCahK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VXLviDPy6IGmfBjSrw2PC8KH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Rd8gxnVJc6ZE9xx4MANgCahK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VXLviDPy6IGmfBjSrw2PC8KH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tYUJ7fxkOfWvYrn0UsC5LOur.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 89% gewijzigd door Paulus07 op 05-11-2020 18:17 ]
Yesss! Hopelijk trekt Spa wat volk naar rfactor, heb net m'n eerste online race gereden, bleken het allemaal AI's te zijn