Na een redelijke succesvolle Endurance race op Mount Panorama (Bathurst), was het deze week weer een sprint race (3x 20 minuten.)
Deze keer op het straatcircuit van Surfers Paradise, Australia waar ook de V8 Supercars Gold Coast 600 gereden wordt. Voor mij een zeer lastig circuit. Er zijn geen uitloopstroken, het is een relatief smal circuit (vind ik dan) met moeilijke bochten en twee erg lastige chicanes. De V8s kunnen daar flink over de cerbs springen maar dat gaat met de Simtek GT3 mod in tranen eindigen...
(Do not try this at home with a GT3!!!!!)
Na flink oefenen en met een hele aggressieve qualify setup, weet ik er een 1:13 uit te slepen met mijn Porsche 991. Motor en banden zijn na een paar ronden wel aan gort, maar we hebben maar 1 ronde nodig. (We hebben altijd 10 minuten open qualifying.)
En ja hoor, ik start in het midden veld.. 7 van 13. Mijn beste kwalificatie ooit! Maar dan, tijdens de start schiet een deel van mijn SimHub Dash ineens naar full-screen

(DaFak?!) Ik zie dus niets en als ik het snel kan weg drukken ben ik helemaal achteraan. Echter, het veld is nogaltijd dicht bijelkaar en gaat heel langzaam de eerste chicane en bocht door dus ik kan mij snel weer aansluiten op het achterveld. Helaas.... vroeg in de race, in mijn haast om aansluiting te vinden met het achterveld, neem ik de chicane iets te snel en leg ik mijn Porsche op z'n dak. Einde van race 1.
Race 2 begin ik dus achteraan. Helaas kan ik een crash voor mij niet ontwijken (er is werkelijk geen enkele uitwijk ruimte) en ik heb flink schade aan mijn Porsche. Om toch punten te halen, strompel ik de pits om de schade te herstellen. 165 seconden later kan ik weer onderweg .. maar dan, stop & go penalty voor te hard rijden in de pit... Rustig blijven, later dan laatste kan ik niet meer worden. Het ziet er hopeloos uit maar ik rijd de rest van de race constant en dankzij enige ongevallen en uitvallers kan ik enige mensen in de pits inhalen en word ik toch nog 9e.
Race 3 start ik dus van de 9e plek. Grote klapper in de eerste chicane (iedereen vraagt zich af of dit circuit wel zo'n goede keuze was voor ons

) en ik klim naar de 7e plek. De Porsche voor mij is duidelijk langzamer dan ik. Ik ben sneller uit de bochten en ik rem ook later dus hij loopt niet bij mij weg. Een hele nieuwe ervaring!!
Ik weet alleen niet waar ik hem voorbij kan. Ik poog een uitrem actie bij de tweede chicane. Dat gaat niet lukken en ik ga off-track door de chicane heem om een ongeval te voorkomen en geef uiteraard de gewonnen plek terug. Ik besluit hem te blijven volgen maar de volgende rond remt mij voorganger heel erg vroeg voor de chicane af. In paniek rem ik hard met een snelle downshift van 5 naar 4 en 3 en dan snel naar 2. Te snel naar 2.... vlammen slaan uit de achterkant van mijn 991 en ik moet hem aan de kant zetten.

In spectator mode volg ik het verloop van race 3 en zie mijn langzamere voorganger eindingen op de 5e plek..
Dat was wel een beetje een

moment maar ik zie het als een goede leerschool voor de volgende race op Townsville, ook een bekend Australische stratencircuit. Toch wel een hele ervaring om in het middenveld te starten. Volgende keer ook beter mijn SimHub dashboard instellingen controleren
[
YouTube: https://youtu.be/iimFGhYnKb8?t=26m1s]
Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)