_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik vind het knap, dat je door te studeren dezelfde beleving kunt ervaren als dat je echt op een nacht verrot getrapt werdTouchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:34:
Zullen wij dat overlaten aan het slachtoffer? Ik hou er mooi mijn handen vanaf totdat ik zelf in zo'n situatie zit. Ik kan zolang ik het niet zelf heb meegemaakt daar goed over oordelen. Tenzij ik ervoor ga studeren. Wat een rechter dus heeft gedaan.
Er is niks verkeerd geïnterpreteerd. Jij zegt dat je het aan het slachtoffer moet overlaten om te bepalen of de straf zwaar genoeg is, die de rechter op heeft gelegd. Ik zeg dat ik dat een slecht idee vind, want sommige slachtoffers zullen het liefst de dader gevierendeeld zien.Anakha schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:43:
We gaan nu zodanig mierenneuken over verkeerde geïnterpreteerde reacties op verkeerd geïnterpreteerde reacties op verkeerd geïnterpreteerde reacties op zaken die eigenlijk toch al vrij onnozel waren, dat ik het hier maar even bij laat.
The devil is in the details.
Daarvoor studeer je toch? Een rechter spreekt het recht uit. Daarvoor heb je niet websites met mensen die erop reageren nodig. Ben je het uiteindelijk niet eens met de uitspraak als slachtoffer eens ga je in hoger beroep...Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:45:
[...]
Ik vind het knap, dat je door te studeren dezelfde beleving kunt ervaren als dat je echt op een nacht verrot getrapt werd
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Punt is dat Geenstijl er mede voor heeft gezorgd dat er mensen - ook al hadden die er geen fuck mee te maken - allerlei bedreigingen en haatmails binnen hebben gekregen.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:13:
[...]
Normaal meng ik me niet zo in deze discussies. Maar één punt van je link is hetgeen waar veel mensen (niet juristen) op doelen:
-Bescherming van de maatschappij: Gedurende eventuele detentie is de maatschappij (tijdelijk) gevrijwaard van herhaling. Dus 60 uur schoffelen helpt hier dus weinig aan...
Ik heb ook regelmatig dit soort discussies met mijn omgeving (rechters, advocaten en juristen in het algemeen), en er wordt gewoon totaal langs elkaar gepraat. De juristen hebben helemaal gelijk kijkend naar hun opleiding en het werk dat ze doen.
Maar ze missen blijkbaar het (onderbuik)gevoel dat in de samenleving toch wel speelt.
Ik ben zelf tegen het recht in eigen hand nemen, maar deze manier van Geenstijl om de daders te zoeken is in mijn optiek toch wel zeer doeltreffend geweest. Maar het moet wel bij zoeken blijven. Daarna is het overlaten aan justitie om ze te straffen.
Maar diezelfde eerder genoemde vrijheid stelt ons wel zo vrij dat we op een website mogen reageren met onze mening.Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:51:
[...]
Daarvoor heb je niet websites met mensen die erop reageren nodig.
En toch vind ik niet dat een rechter door te studeren dezelfde pijn en angst van een slachtoffer kan ervaren....
Klopt maar je mag niet aanzetten tot haat. Iets wat nu dus wel is gebeurd en fout is gegaan.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:55:
[...]
Maar diezelfde eerder genoemde vrijheid stelt ons wel zo vrij dat we op een website mogen reageren met onze mening.
Het internet is een krachtig middel maar gebruik het vooral bij deze dingen met mate... Voor je het weet gaat het fout zoals hier dus ook al is gebeurd.
Mag je vinden maar mensen zoals jij en ik kunnen het ook niet...En toch vind ik niet dat een rechter door te studeren dezelfde pijn en angst van een slachtoffer kan ervaren....
Hmm aanzetten tot haat tegen mensen die zelf haat fysiek uiten, heb ik zelf geen probleem mee om heel eerlijk te zijnTouchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:57:
[...]
Klopt maar je mag niet aanzetten tot haat. Iets wat nu dus wel is gebeurd en fout is gegaan.

En om te voorkomen dat ik het volgende keer wel ben. ben ik maar wat blij dat deze mensen (mede) dankzij media als geenstijl zijn opgepakt.
Is dat ook echt zo? Ik zie het "andere kamp" dit steeds naar voren brengen als punt, maar volgens mij valt dit reuze mee... Zijn die onschuldigen ook echt mishandeld of is het bij een paar vervelende mailtjes gebleven? Niet dat ik dat goedkeur trouwens, maar dit is het punt collateral damage wat al een paar keer voorbij gekomen is....Xa!pt schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:53:
[...]
Punt is dat Geenstijl er mede voor heeft gezorgd dat er mensen - ook al hadden die er geen fuck mee te maken - allerlei bedreigingen en haatmails binnen hebben gekregen.
[ Voor 51% gewijzigd door fm77 op 24-01-2013 13:06 ]
Er wordt geclaimd dat het Nederlandse rechtssysteem een grap is, rechters flutstrafjes uitspreken, enzovoort. Maar als je dan burgers de kans geeft om straffen uit te spreken, dan valt dat duidelijk heel erg mee. Dat er uitschieters zijn bij de burgers (e.g. veel hogere straffen) is alleen maar een bevestiging dat je professionele rechters nodig hebt en geen volksgerichten. Het is ook een van de redenen dat ik blij bent dat het Nederlandse rechtssysteem geen jury's kent.Muthas schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:10:
Zo duidelijk is dat rapport volgens mij niet met de conclusie dat 'wij' burgers hetzelfde zouden straffen als rechters. Het punt wat je wil maken met dat onderzoek snap ik dan ook niet.
Dat moet je ook niet willen. Stel nu dat een tandarts niet meer durft te boren vanwege de pijn die hij zich kan inbeelden, dan is er op korte termijn minder pijn en op de lange termijn meer schade. Ik zie liever dat rechters in staat zijn boven de zaak uit te stijgen en daarmee ook over het hele speelveld zo eerlijk en consequent mogelijk zijn.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:55:
En toch vind ik niet dat een rechter door te studeren dezelfde pijn en angst van een slachtoffer kan ervaren....
Dat is als de verslaafde gokker die zich alleen die ene keer herinnert dat de fruitautomaat €25 uitkeerde, maar niet dat hij er eerst €250 in had gegooid. Door je alleen op de positieve aspecten te richten, overzie je dat dergelijke acties met veel meer lange-termijn nadelen komen.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:01:
En om te voorkomen dat ik het volgende keer wel ben. ben ik maar wat blij dat deze mensen (mede) dankzij media als geenstijl zijn opgepakt.
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 24-01-2013 13:04 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Jij zou dus graag je hooivork poetsen en een fakkel aansteken? Persoonlijk eventjes langsgaan? Of alleen roepen dat het moet gebeuren maar niet zelf uitvoeren?Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:00:
[...]
Hmm aanzetten tot haat tegen mensen die zelf haat fysiek uiten, heb ik zelf geen probleem mee om heel eerlijk te zijn
Denk je dat het helpt? Denk je serieus dat mensen zich bedenken de volgende keer? Oh nee wie weet kom ik nu wel met mijn hoofd op GeenStijl? Bij jou of mij misschien maar bij iemand die een steekje los heeft werkt dat toch niet. Je voorkomt hier niets mee.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:01:
[...]
Ik zou het niet erg vinden nee, als de daders op een komende stapavond wat verkeerde mensen tegenkomen...Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:04:
[...]
Jij zou dus graag je hooivork poetsen en een fakkel aansteken? Persoonlijk eventjes langsgaan? Of alleen roepen dat het moet gebeuren maar niet zelf uitvoeren?
Als het aan mij (en veel anderen) zou liggen is die volgende keer pas over minstens 15 jaar... Dus 15 jaar dat soort tuig van straat lijkt mij toch wel winst voor de maatschappij...Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:04:
Denk je dat het helpt? Denk je serieus dat mensen zich bedenken de volgende keer? Oh nee wie weet kom ik nu wel met mijn hoofd op GeenStijl? Bij jou of mij misschien maar bij iemand die een steekje los heeft werkt dat toch niet. Je voorkomt hier niets mee.
Waar berust je dat op als ik mag vragen...? Ik zie die sprong van 15 jaar niet...?fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:09:
[...]
Als het aan mij (en veel anderen) zou liggen is die volgende keer pas over minstens 15 jaar... Dus 15 jaar dat soort tuig van straat lijkt mij toch wel winst voor de maatschappij...
Ik vind mensen zoals jij eigenlijk best gevaarlijk... Oog om oog en tand om tand is niet een fijn wereldbeeld...Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:07:
[...]
Ik zou het niet erg vinden nee, als de daders op een komende stapavond wat verkeerde mensen tegenkomen...
Pietje heeft mij geduwd dus nu mag ik hem terugduwen... Van de trap... met een grotere gorep dan pietje eerst kwam want nu is het pas eerlijk...
En als dat nou zonder aanleiding is? Dus iemand herkent ze niet, maar ze krijgen het wel aan de stok met 8 andere gasten en die trimmen hun in elkaar. Dan zijn die andere gasten helden?Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:07:
[...]
Ik zou het niet erg vinden nee, als de daders op een komende stapavond wat verkeerde mensen tegenkomen...
Dit soort reacties, tja... van beschaving is weinig terug te vinden.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Ok, daar heb je gelijk in. Deze discussie gaat over het feit of beelden en namen via media vrijgegeven zouden mogen worden.Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:11:
[...]
Waar berust je dat op als ik mag vragen...? Ik zie die sprong van 15 jaar niet...?
Maar mijn punt is, dat als ze vastzitten het wel degelijk helpt om dit in het vervolg te voorkomen. Iemand die vastzit kan immers niet een onschuldig persoon zo goed als dood trappen... En met vastzitten is in mijn optiek zo lang als maar kan...
Ik vind mensen die alles maar blijven bedekken met de mantel der liefde, theekransjes organiseren om te praten over dingen, en kwajongens aai over de bol geven en foei zeggen net zo gevaarlijk. Je kop in het zand steken is nog veel gevaarlijker zelfs... Niet te spreken over die groep mensen die door dik en dun maar blijven geloven in de goedheid van de mens, in het positieve, dat het wel goed gaat komen vanzelf...Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:11:
Ik vind mensen zoals jij eigenlijk best gevaarlijk... Oog om oog en tand om tand is niet een fijn wereldbeeld...
Het verschil tussen mij en de daders is echter dat ik jou geen vlieg kwaad zou doen op straat, maar jij had wel hun slachtoffer kunnen zijn. En jij vind mij gevaarlijk
[ Voor 38% gewijzigd door JeroenNietDoen op 24-01-2013 13:20 ]
Ja roep meteen "aaien", "foei zeggen", "kop in het zand", maar keiharde stromannen: dat zegt hij namelijk helemaal niet. Anderzijds beweer jij wel wat hij zegt.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:14:
[...]
Ik vind mensen die alles maar blijven bedekken met de mantel der liefde, theekransjes organiseren om te praten over dingen, en kwajongens aai over de bol geven en foei zeggen net zo gevaarlijk. Je kop in het zand steken is nog veel gevaarlijker zelfs...
Ik word zelf extreem moe van al die stromannen. Ik vraag me af of mensen hier wel proberen elkaar te begrijpen, of juist doen alsof het onduidelijk is zodat ze standpunten kunnen aanvallen die mensen in de eerste plaats nooit hebben gemaakt.
Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.
Ik heb gewoon een overduidelijke extreme mening tegen daders van zinloos geweld en het beleid wat daar soms tegen gevoerd wordt. Maar dat wordt dan een stroman genoemd, en dan zeg je zelf nog eens dat je je afvraagt of mensen elkaar proberen te begrijpenLiquidT_NL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:20:
[...]
Ik word zelf extreem moe van al die stromannen. Ik vraag me af of mensen hier wel proberen elkaar te begrijpen, of juist doen alsof het onduidelijk is zodat ze standpunten kunnen aanvallen die mensen in de eerste plaats nooit hebben gemaakt.
Ja klopt, jij wil oog om oog, tand om tand. Dat mag jouw mening zijn, dat onderschrijft Touchdomex ook. Wij stellen echter NIET dat we die jongens moeten aaien, knuffelen, foei zeggen of onze kop in het zand moeten steken, ondanks dat jij dat wel suggereert in je post.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:22:
[...]
Ik heb gewoon een overduidelijke extreme mening tegen daders van zinloos geweld en het beleid wat daar soms tegen gevoerd wordt.
Wat ook de intentie is van deze misinterpretatie, het bevordert deze discussie en topic niet.
[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 24-01-2013 13:25 ]
Ik zeg dat nergens. Ik ben alleen tegen de klopjacht die eraan vooraf gaat. Uiteindelijk heeft het tot gevolg dat de rechter dit neemeent in de strafeis. Met gevolg dus lagere straffen omdat deze actie van GeenStijl ook al wordt gezien als straf.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:14:
[...]
Ik vind mensen die alles maar blijven bedekken met de mantel der liefde, theekransjes organiseren om te praten over dingen, en kwajongens aai over de bol geven en foei zeggen net zo gevaarlijk. Je kop in het zand steken is nog veel gevaarlijker zelfs... Niet te spreken over die groep mensen die door dik en dun maar blijven geloven in de goedheid van de mens, in het positieve, dat het wel goed gaat komen vanzelf...
Ik vind jou gevaarlijk voor die gedachtengang. Het doet de wereld geen goed als wij allemaal zo zouden zitten. Echt niet...Het verschil tussen mij en de daders is echter dat ik jou geen vlieg kwaad zou doen op straat, maar jij had wel hun slachtoffer kunnen zijn. En jij vind mij gevaarlijkVreemde definitie van gevaar heb jij...
krijgen.
Ja maar je schuift mij woorden en opvattingen in de schoenen die ik nooit wil beweren.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:22:
[...]
Ik heb gewoon een overduidelijke extreme mening tegen daders van zinloos geweld en het beleid wat daar soms tegen gevoerd wordt. Maar dat wordt dan een stroman genoemd, en dan zeg je zelf nog eens dat je je afvraagt of mensen elkaar proberen te begrijpen
Nee, ik wil geen oog om oog, tand om tand. Ik wil zwaardere straffen in Nederland. Straffen die pas echt ontmoedigen. Dat ik vervolgens zeg dat ik er geen traan om kan laten als die 8 daders komend weekend Badr Hari tegenkomen, heeft niets met het rechtssysteem te maken.LiquidT_NL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:24:
[...]
Ja klopt, jij wil oog om oog, tand om tand. Dat mag jouw mening zijn, dat onderschrijft Touchdomex ook.
Staat nergens in mijn post dat ik suggereer dat jullie dat stellen. Ik suggereer alleen maar dat ik dergelijk beleid gevaarlijker vind dan dat hij mij een gevaarlijk persoon vindt.LiquidT_NL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:24:
Wij stellen echter NIET dat we die jongens moeten aaien, knuffelen, foei zeggen of onze kop in het zand moeten steken, ondanks dat jij dat wel suggereert in je post.
Zie reactie boven. Jij gaat nu mij persoonlijk bestempelen als slecht. Dat vind ik te ver gaan... In dat geval kan ik bij deze zeggen dat ik jou met je milde opvatting ook gevaarlijk vind. Is dat onredelijk? Ja, zeker, daarom zal ik zoiets ook niet zeggen.Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:25:
Ik vind jou gevaarlijk voor die gedachtengang.
Maar zoals we er nu allemaal inzitten, dat komt de wereld ten goede? Ik zie het in het nieuws, dagelijks...Touchdomex schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:25:
Het doet de wereld geen goed als wij allemaal zo zouden zitten. Echt niet...
[ Voor 26% gewijzigd door JeroenNietDoen op 24-01-2013 13:36 ]
Je bent wel voorstander van het oog om oog, tand om tand. Als je het puur over zwaardere straffen hebt, heb ik er geen probleem mee.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Nee, ik wil geen oog om oog, tand om tand. Ik wil zwaardere straffen in Nederland. Straffen die pas echt ontmoedigen. Dat ik vervolgens zeg dat ik er geen traan om kan laten als die 8 daders komend weekend Badr Hari tegenkomen, heeft niets met het rechtssysteem te maken.
Ik ga het niet letterlijk quoten, maar je impliceert dus wel dat wat "wij" willen gelijk staat aan aaien, kop in het zand, whatever.Staat nergens in mijn post dat ik suggereer dat jullie dat stellen. Ik suggereer alleen maar dat ik dergelijk beleid gevaarlijker vind dan dat hij mij een gevaarlijk persoon vindt.
Kom op, kijk nu eens niet naar het nieuws, maar naar cijfers. Het nieuws is vreselijk biased, dat is al tientallen keren aangehaald hier.Maar zoals we er nu allemaal inzitten, dat komt de wereld ten goede? Ik zie het in het nieuws, dagelijks...
Nou ja, als jij denkt dat jongeren voor 15 jaar vast zetten iets gaat oplossen heb je het imho flink mis. Die jongens zijn dan 30+, geen opleiding, geen werkervaring, strafblad. En dan kan je zeggen "eigen schuld", maar in de praktijk gaan deze jongens alleen maar meer geld kosten.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:30:
Ik snap wel dat zwaardere straffen in dit soort situaties niet ontmoedigen. Toch zie ik wel graag zwaardere straffen zodat die personen het de volgende (noem een mooi aantal - 15 vind ik wel n mooie om mee te beginnen) jaartjes dat iig niet meer zouden kunnen doen...
Naast het feit dat 15 jaar HEEL veel jaar is. Mensen doen ook wel erg licht over gevangenis straf. Ik ken iemand die heeft 2 jaar vast gezeten, en die zegt de volgende keer zelfmoord te plegen voor ze hem kunnen pakken, het is vreselijk. En kom alsjeblieft niet met dat "de gevangenis is net een luxe hotel" argument.
Quote het toch maar, daar staat geen je/jij/jou/jouw of jullie in. Dus doelde ik daar niet specifiek mee op jullie maar op een bepaald beleid in Nederland. En dat ik bij deze zeg dat ik dat anders bedoel dan dat jij denkt, mag genoeg zijn toch. Ik heb er verder geen baat bij om jou boos te maken, aan te vallen of iets dergelijks. Neem dat dan gewoon aan van me.LiquidT_NL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:38:
[...]
Ik ga het niet letterlijk quoten, maar je impliceert dus wel dat wat "wij" willen gelijk staat aan aaien, kop in het zand, whatever.
Nieuws is zeker biased. Helaas heb ik in het verleden toch te vaak zinloos geweld meegemaakt...LiquidT_NL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:38:
[...]
Kom op, kijk nu eens niet naar het nieuws, maar naar cijfers. Het nieuws is vreselijk biased, dat is al tientallen keren aangehaald hier.
Volgens mij is dit het soort zachte taal waar Kaap het over heeftLiquidT_NL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:38:
[...]
Nou ja, als jij denkt dat jongeren voor 15 jaar vast zetten iets gaat oplossen heb je het imho flink mis. Die jongens zijn dan 30+, geen opleiding, geen werkervaring, strafblad. En dan kan je zeggen "eigen schuld", maar in de praktijk gaan deze jongens alleen maar meer geld kosten.
Naast het feit dat 15 jaar HEEL veel jaar is. Mensen doen ook wel erg licht over gevangenis straf. Ik ken iemand die heeft 2 jaar vast gezeten, en die zegt de volgende keer zelfmoord te plegen voor ze hem kunnen pakken, het is vreselijk. En kom alsjeblieft niet met dat "de gevangenis is net een luxe hotel" argument.
Maar prima, als je vindt dat ze teveel geld gaan kosten na 15 jaar maken we er 30 van... Hoe langer uit de maatschappij hoe beter
Maar serieus: Om eerlijk te zijn denk ik dat dit soort jongeren de maatschappij sowieso al heel veel geld gaan kosten. Of ze nu 6maanden zitten of 15 jaar.....
Ow, en ja, de gevangenissen zijn te luxe hier in nederland (in verhouding tot andere landen dan). Wat versobering zou geen kwaad kunnen denk ik... Maar dat is een andere discussie
We geven deze jongen maar 6 maanden voorwaardelijk hoor, hij moet toch zijn school kunnen afmaken ondanks dat ie poging tot doodslag deed. Anders is de rest van zijn leven misschien zo slecht.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:47:
[...]
Volgens mij is dit het soort zachte taal waar Kaap het over heeft
Dat is inderdaad de zwakke taal die ik bedoel...
Vergeet je hier niet even dat deze persoon zelf met zijn daden heeft gekozen om die 2 jaar vast te zitten. Bovendien was de straf zo erg dat hij het weldegelijk nog een keer wil doen, maar dan zelfmoord kiest boven de cel.Naast het feit dat 15 jaar HEEL veel jaar is. Mensen doen ook wel erg licht over gevangenis straf. Ik ken iemand die heeft 2 jaar vast gezeten, en die zegt de volgende keer zelfmoord te plegen voor ze hem kunnen pakken, het is vreselijk. En kom alsjeblieft niet met dat "de gevangenis is net een luxe hotel" argument.
Het klinkt lullig, maar die persoon en wij als maatschappij zijn misschien maar beter af als hij dit doet, maar laat hem het begaan van een misdrijf maar achterwege laten.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, excuses.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:45:
[...]
Quote het toch maar, daar staat geen je/jij/jou/jouw of jullie in. Dus doelde ik daar niet specifiek mee op jullie maar op een bepaald beleid in Nederland. En dat ik bij deze zeg dat ik dat anders bedoel dan dat jij denkt, mag genoeg zijn toch. Ik heb er verder geen baat bij om jou boos te maken, aan te vallen of iets dergelijks. Neem dat dan gewoon aan van me.
Goed, maken we er 30 van, kunnen we ze net zo goed voor altijd vast houden. Kunnen we ze net zo goed meteen afmaken dus.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:47:
[...]
Volgens mij is dit het soort zachte taal waar Kaap het over heeft
Maar prima, als je vindt dat ze teveel geld gaan kosten na 15 jaar maken we er 30 van... Hoe langer uit de maatschappij hoe beter
Jullie noemen het zachte taal, ik stel enkel dat mensen een jaar gevangenis straf al gauw zwaar onderschatten. Wat mij betreft mogen die jongens best wel even vastzitten en flink worden aangepakt, ik vraag me echter af in hoeverre de maatschappij gebaat is bij extreme straffen. En in het verlengde: ik vraag me af of de wraak van het slachtoffer/maatschappij stillen nu echt voorrang zou moeten krijgen op deze kosten aan de maatschappij. Laten we nu even van elkaar snappen dat we niet in extremen praten: ik zeg niet dat een celstraf van 2 dagen en een taakstraf van 50 uur genoeg is, pretendeer dat dan niet.
Waarheid, maar juist de jonge leeftijd verknipt ze alleen maar meer. Mijn vraag is dan: waarom houden we mensen 15 jaar vast, om ze vervolgens de maatschappij in te sturen. De kans is klein dat zij hun leven op de rails krijgen.Maar serieus: Om eerlijk te zijn denk ik dat dit soort jongeren de maatschappij sowieso al heel veel geld gaan kosten. Of ze nu 6maanden zitten of 15 jaar.....
Andere discussie inderdaad, maar volgens mij onderschatten mensen een gevangenisstraf aanzienlijk.Ow, en ja, de gevangenissen zijn te luxe hier in nederland (in verhouding tot andere landen dan). Wat versobering zou geen kwaad kunnen denk ik... Maar dat is een andere discussie
Nee, maar dat staat toch buiten zijn "bijdrage" aan dit topic?Hogader schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:03:
[...]
Vergeet je hier niet even dat deze persoon zelf met zijn daden heeft gekozen om die 2 jaar vast te zitten.
Nee. Hij doet dit dus ook echt niet meer.Hogader schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:03:
Bovendien was de straf zo erg dat hij het weldegelijk nog een keer wil doen, maar dan zelfmoord kiest boven de cel.
In feite zijn we dat met alle mensen waarvan we zeker weten dat ze niet bijdragen aan de maatschappij. Op een ander forum waar ik kom roept bijvoorbeeld een gast dat hij wacht tot hij 27 is, een uitkering aanvraagt en dan lekker niets gaat doen als straf op de maatschappij (die hem niet heeft gered van zijn leipe moeder ofzo). Dit soort mensen mogen ze meteen beëindigen.Hogader schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:03:
Het klinkt lullig, maar die persoon en wij als maatschappij zijn misschien maar beter af als hij dit doet, maar laat hem het begaan van een misdrijf maar achterwege laten.
Punt is, hij betert zijn leven. Ik ga er van uit dat als hij nu "clean slate" is, hij een netto positieve bijdrage kan leveren.
Dat hij het wel nog een keer zou doen heb ik uit onderstaande reactie van jou gehaald. Stond misschien wat lullig als je bedoelde dat hij het absoluut niet meer zou doen.Nee. Hij doet dit dus ook echt niet meer.
Punt is, hij betert zijn leven. Ik ga er van uit dat als hij nu "clean slate" is, hij een netto positieve bijdrage kan leveren.
en die zegt de volgende keer zelfmoord te plegen voor ze hem kunnen pakken, het is vreselijk.
Ik snap waar de verwarring vandaan komt inderdaadHogader schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:23:
[...]
Dat hij het wel nog een keer zou doen heb ik uit onderstaande reactie van jou gehaald. Stond misschien wat lullig als je bedoelde dat hij het absoluut niet meer zou doen.
[...]
Denk dat de samenleving en deze man meer baat hebben bij een behandeling van de psychische stoornis van deze man.
Wel of geen, lang of korte, gevangenis straf gaat hem niet genezen.
Het lijkt mij wel raadzaam om de man aan de samenleving te ontrekken zolang hij nog niet genezen is.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Collateral damage is wellicht acceptabel als het een bepaald nut dient. Dat is nu niet het geval, ook zonder de hetze hadden de daders aangegeven kunnen worden.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:01:
[...]
[...]
Is dat ook echt zo? Ik zie het "andere kamp" dit steeds naar voren brengen als punt, maar volgens mij valt dit reuze mee... Zijn die onschuldigen ook echt mishandeld of is het bij een paar vervelende mailtjes gebleven? Niet dat ik dat goedkeur trouwens, maar dit is het punt collateral damage wat al een paar keer voorbij gekomen is....
Anderzijds had de politie geen aanknopingspunten meer en roept de hulp van het volk op. Dat is prima want daardoor zijn er wel een paar daders gepakt, maar ook wat naïef om te denken dat mensen met tips netjes naar het politiebureau gaan en zich verder afzijdig houden. Zeker bij zo'n misselijkmakend filmpje, dat roept nu eenmaal reacties op.
Hopelijk trekt de overheid er lering uit door de strafmaat te herzien. Ik denk dat de meeste Nederlanders het simpelweg zat zijn dat veel van dit soort tuig er vrij gemakkelijk vanaf komt omdat er verzachtende omstandigheden meetellen zoals een slechte jeugd of ze onder jeugdrecht vallen. Dat eerder aangehaalde rapport ken ik en ik weet dat op Europees niveau onze strafmaat ook gemiddeld (of zelfs bovengemiddeld) is, maar al die verzachtende omstandigheden trek ik in twijfel.
Behalve dat die smerige ratten wel twee weken hun mond hebben gehouden tegen hun ouders. Waarschijnlijk hebben ze er wel lekker over lopen opscheppen tegen hun "vrienden". Als je dan zo'n grote vent bent dat je iemand in elkaar kan meppen met z'n achten, dan kan je vast tegen een beetje kritiek van "het volk", wat dit soort tuig gewoon simpelweg spuugzat is. En als je dan toch nog enig moreel besef hebt en niet lekker mee gaat stampen op het hoofd van een bewusteloze wildvreemde, maar niet genoeg moreel besef om naar de politie te stappen omdat je je "vrienden" niet wil verlinken, dan verdien je net zo veel consideratie als de personen die wel geschopt en geslagen hebben.
Het is natuurlijk wel eeuwig zonde dat een naamgenoot van een van de daders wordt lastig gevallen. Ik kan echter nergens op Geenstijl het telefoonnummer van deze beste man vinden. Zou het niet zomaar kunnen zijn dat mensen gewoon het telefoonboek gebruiken? De tweets met namen vlogen ook links en rechts rond, zelfs al voordat GS zich er mee ging moeien. Je kan Geenstijl moeilijk kwalijk nemen dat sommige mensen de eerste persoon met die naam gaan lastig vallen. Die eerlijke vent uit Aalst-Waalre heeft dat niet verdiend, en mensen die hem bedreigen moeten ook gewoon worden opgespoord. Met een papertrail van telefoonmaatschappijen gaat dat vast lukken. In geen geval kan het de bedoeling zijn (ook niet van GS) om onschuldigen aan de schandpaal te nagelen: Daarom doen ze het ook niet. Het is veel te makkelijk om de verantwoordelijkheid daarvoor op GS af te schuiven.
Verder ben ik het volstrekt met Tom eens over de verzachtende omstandigheden onzin. Behalve dat het in het algemeen al idioot is, hebben deze parasieten al hun recht op coulantie verspeeld door iemand het ziekenhuis in te slaan om niets en daarover te zwijgen. Pas wanneer het ze te heet onder de voeten werd kwamen ze onder hun steen uit kruipen, en nu zouden het ineens slachtoffers zijn? Ga toch weg. Het slachtoffer lag met een hersenschudding op straat.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
GS weet dat dit zal gebeuren, zeker door de opruiende manier waarop ze dit brengen en de achterban die GS volgt. Waarom verzin je wel verzachtende omstandigheden voor GS ("dit hebben ze niet gewild"), maar niet voor de omstanders die niets doen? Op het moment dat GS dit pad volgt, zijn ze ook verantwoordelijk voor de gevolgen, en gelden daar dan ook geen verzachtende omstandigheden. Als je dan gelijke monniken, gelijke kappen wilt, dan ook voor GS.MueR schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:47:
In geen geval kan het de bedoeling zijn (ook niet van GS) om onschuldigen aan de schandpaal te nagelen: Daarom doen ze het ook niet. Het is veel te makkelijk om de verantwoordelijkheid daarvoor op GS af te schuiven.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik denk dat we nu met z'n allen kunnen laten zien hoeveel macht we hebben: Geen opstanden tegen de daders beginnen, maar tegen het systeem. Als je nu iemand in elkaar mept, kom je er met een zeer minimale straf vanaf, wat te bizar voor woorden is. Mocht de straf richting de daders dadelijk té laag uitvallen (Zoals Tom aangeeft betreft de strafmaat tussen Nederland en Europees niveau) zou een opstand voor bijvoorbeeld Den Haag niet eens zo verkeerd zijn. Ik (en denk ik ook heel veel andere) zijn het niet met het 'systeem' eens en kunnen zo onze stem laten horen.Tom schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:21:
Hopelijk trekt de overheid er lering uit door de strafmaat te herzien. Ik denk dat de meeste Nederlanders het simpelweg zat zijn dat veel van dit soort tuig er vrij gemakkelijk vanaf komt omdat er verzachtende omstandigheden meetellen zoals een slechte jeugd of ze onder jeugdrecht vallen. Dat eerder aangehaalde rapport ken ik en ik weet dat op Europees niveau onze strafmaat ook gemiddeld (of zelfs bovengemiddeld) is, maar al die verzachtende omstandigheden trek ik in twijfel.
[ Voor 5% gewijzigd door Charles Nasi op 24-01-2013 15:57 ]
Je weet dat de onafhankelijkheid van het gerechtsapparaat een belangrijk iets is? En vind je dit bovenstaande niet buitenproportioneel (en ontzettend populistisch)? Wil je een omgekeerde Hollandse Lente, waarbij we een democratisch gekozen bestuur afzetten omdat er misschien een paar delinquenten volgens de onderbuik te laag gestraft worden?Charles Nasi schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:55:
Ik denk dat we nu met z'n allen kunnen laten zien hoeveel macht we hebben: Geen opstanden tegen de daders beginnen, maar tegen het systeem. Als je nu iemand in elkaar mept, kom je er met een zeer minimale straf vanaf, wat te bizar voor woorden is. Mocht de straf richting de daders dadelijk té laag uitvallen (Zoals Tom aangeeft betreft de strafmaat tussen Nederland en Europees niveau) zou een opstand voor bijvoorbeeld Den Haag niet eens zo verkeerd zijn. Ik (en denk ik ook heel veel andere) zijn het niet met het 'systeem' eens en kunnen zo onze stem laten horen.
Volgens de onderbuik? In welke mate is een taakstraf van enkele tientallen uren of in het ergste geval een voorwaardelijke celstraf een redelijke straf voor het zomaar in elkaar beuken van een willekeurige passant? We zijn de eye for an eye mentaliteit een beetje ontgroeid met onze beschaving, maar de onderbuik roept hier om. De redelijkheid zegt dat celstraf gerechtvaardigd is.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:59:
een paar delinquenten volgens de onderbuik te laag gestraft worden?
Je loopt vooruit op een rechtszaak die nog niet eens gevoerd is, waarvan nog niet alle informatie beschikbaar is, etc, en je wilt nu al vaststellen wat een te lichte straf is. Dan nu al claimen wat "de redelijkheid" is, is juist onredelijkMueR schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:03:
Volgens de onderbuik? In welke mate is een taakstraf van enkele tientallen uren of in het ergste geval een voorwaardelijke celstraf een redelijke straf voor het zomaar in elkaar beuken van een willekeurige passant? We zijn de eye for an eye mentaliteit een beetje ontgroeid met onze beschaving, maar de onderbuik roept hier om. De redelijkheid zegt dat celstraf gerechtvaardigd is.
En ja, de onderbuik is niet geevolueerd om na te denken, maar om voedsel te helpen verteren en stank te produceren. Meer moeten we die niet laten doen
Volgens mij zijn al die jongens minderjarig, dat maakt celstraf wel een stuk minder aannemelijk.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:05:
[...]
Je loopt vooruit op een rechtszaak die nog niet eens gevoerd is, waarvan nog niet alle informatie beschikbaar is, etc, en je wilt nu al vaststellen wat een te lichte straf is. Dan nu al claimen wat "de redelijkheid" is, is juist onredelijk.
En ja, de onderbuik is niet geevolueerd om na te denken, maar om voedsel te helpen verteren en stank te produceren. Meer moeten we die niet laten doen
De rechtbank kan beslissen ze als volwassen te berechten. Opnieuw, ik vind het onverstandig als men zich nu al gaat opwinden over een zogenaamde milde straf als er nog niet eens een rechtszaak is geweestrodie83 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:07:
Volgens mij zijn al die jongens minderjarig, dat maakt celstraf wel een stuk minder aannemelijk.
Gambieter, ook jij weet donders goed dat die gasten er makkelijk vanaf gaan komen. Meeste zijn volgens mij niet eens meerjarig. Ik durf te wedden dat er geen 1 van hun voor langer dan 1 jaar achter de tralies gaat.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:05:
[...]
Je loopt vooruit op een rechtszaak die nog niet eens gevoerd is, waarvan nog niet alle informatie beschikbaar is, etc, en je wilt nu al vaststellen wat een te lichte straf is.
Ervaringen uit het verleden, hoewel geen garantie voor de toekomst, doen vermoedden dat ze er met wat schoffelen vanaf gaan komen. Dat weet je zelf ook.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:05:
[...]
Je loopt vooruit op een rechtszaak die nog niet eens gevoerd is, waarvan nog niet alle informatie beschikbaar is, etc, en je wilt nu al vaststellen wat een te lichte straf is. Dan nu al claimen wat "de redelijkheid" is, is juist onredelijk.
Zit niet zo de redelijkheid uit te hangen, dat is heel vervelend
So what? Dit hoort bij het rechtssysteem. Ik heb liever een systeem waar iedereen een zo eerlijk mogelijk proces krijgt, dan de willekeur van een volksgericht waar de opruiers het voor het zeggen hebben (en eigenlijk weinig haren beter zijn dan die gasten zelf).Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:10:
Gambieter, ook jij weet donders goed dat die gasten er makkelijk vanaf gaan komen. Meeste zijn volgens mij niet eens meerjarig. Ik durf te wedden dat er geen 1 van hun voor langer dan 1 jaar achter de tralies gaat.
MueR schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:11:
Wordt ik straks digitaal in elkaar getrapt?
Het zal natuurlijk zeer uitzonderlijk zijn als het volwassenenrecht hier toegepast zal gaan worden. Je kan dus ook redelijkerwijs aanneembaar maken dat ze er 'relatief mild' vanaf zullen gaan komen, lees: geen celstraf maar een taakstraf.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:09:
[...]
De rechtbank kan beslissen ze als volwassen te berechten. Opnieuw, ik vind het onverstandig als men zich nu al gaat opwinden over een zogenaamde milde straf als er nog niet eens een rechtszaak is geweest
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:12:
[...]
So what? Dit hoort bij het rechtssysteem. Ik heb liever een systeem waar iedereen een zo eerlijk mogelijk proces krijgt, dan de willekeur van een volksgericht waar de opruiers het voor het zeggen hebben (en eigenlijk weinig haren beter zijn dan die gasten zelf).
Dat kan wel, maar volgens mij ben je intelligent genoeg om te weten dat dat alleen in heel zeldzame gevallen gebeurdgambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:09:
[...]
De rechtbank kan beslissen ze als volwassen te berechten. Opnieuw, ik vind het onverstandig als men zich nu al gaat opwinden over een zogenaamde milde straf als er nog niet eens een rechtszaak is geweest
So what alles! De camerabeelden spreken boekdelen. Proces zal eerlijk genoeg zijn. Het gaat niet om het proces, het gaat om de straf.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:12:
[...]
So what? Dit hoort bij het rechtssysteem. Ik heb liever een systeem waar iedereen een zo eerlijk mogelijk proces krijgt, dan de willekeur van een volksgericht waar de opruiers het voor het zeggen hebben (en eigenlijk weinig haren beter zijn dan die gasten zelf).
6 maanden voorwaardelijk en 240 uur plantsoenen schoffelen is geen straf!
Ik begrijp je reactie en ben het deels met je eens. Ik wil juist zeggen om het recht NIET in eigen handen te nemen en de daders zelf te straffen. Dat moet het gerechtsapparaat juist uitmaken. Mochten de daders er nu heel eenvoudig mee wegkomen - kan dat natuurlijk een hele goede motivatie zijn voor anderen om door te gaan/slaan met slecht gedrag. Maar dan is de vraag wat is ergens goed mee wegkomen? Wat is aanvaardbaar en wat niet? En wat is goed en juist straffen en wat niet? Wat is redelijk en wat niet?gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:59:
[...]
Je weet dat de onafhankelijkheid van het gerechtsapparaat een belangrijk iets is? En vind je dit bovenstaande niet buitenproportioneel (en ontzettend populistisch)? Wil je een omgekeerde Hollandse Lente, waarbij we een democratisch gekozen bestuur afzetten omdat er misschien een paar delinquenten volgens de onderbuik te laag gestraft worden?
Betreft het democratisch gekozen bestuur wat je aanhaalt krab ik toch even twee keer achter mijn oren: Het bekende voorbeeld dat Nederland in een referendum tegen de EU grondwet heeft gestemd. Echter heeft de toendertijdse NL'se MP van Nederland (Balkenende) toen toch zijn handtekening gezet onder het verdrag van Lissabon waardoor hij namens Nederland toch goedkeuring gaf -weliswaar via een omweg- aan de invoering van de EU grondwet, ondanks de tegenstem van het Nederlandse volk. Democratisch?
Ik kan nu al zeggen dat er ook geklaagd gaat worden omdat ze waarschijnlijk een lagere zullen krijgen omdat ze met naam en toenaam op het internet terecht zijn gekomen.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:09:
[...]
Ironisch genoeg zullen juist sites als GS daarover schande spreken, terwijl ze zélf verantwoordelijk zijn voor het feit dat die jongens een lagere straf zullen krijgen door ze met foto en naam te noemen.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Ik zie de tweede optie liever niet, dwz in het geheel nietJohnStaakke schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:14:
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Tja, onafhankelijkheid van de rechtsspraak kan betekenen dat er vonnissen komen waar men het niet mee eens is. Anders zou het geen onafhankelijke rechtsspraak zijn.anandus schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:23:
Ik kan nu al zeggen dat er ook geklaagd gaat worden omdat ze waarschijnlijk een lagere zullen krijgen omdat ze met naam en toenaam op het internet terecht zijn gekomen.
Ironisch genoeg zullen juist sites als GS daarover schande spreken, terwijl ze zélf verantwoordelijk zijn voor het feit dat die jongens een lagere straf zullen krijgen.
Goede vragen, maar de antwoorden zullen voor iedereen anders zijnCharles Nasi schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:20:
Maar dan is de vraag wat is ergens goed mee wegkomen? Wat is aanvaardbaar en wat niet? En wat is goed en juist straffen en wat niet? Wat is redelijk en wat niet?
Als iemand een moord pleegt dan zeg je toch ook niet ' oh dat is je onderbuikgevoel''.
Alles staat vast dus keihard straffen dat tuig.
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Niet helemaal correct. De rechter bepaalt uiteindelijk de strafmaat. Uiteraard zullen hierin zaken meegenomen worden zoals maatschappelijke schade etc. Maar om GS hiervoor als directe aansprakelijke aan te spreken vind ik niet. Hopelijk is er een keer een rechter die hierin niet meegaat en zegt: 'je eigen acties, je eigen verantwoording, vette pech'anandus schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:23:
[...]
Ik kan nu al zeggen dat er ook geklaagd gaat worden omdat ze waarschijnlijk een lagere zullen krijgen omdat ze met naam en toenaam op het internet terecht zijn gekomen.
Ironisch genoeg zullen juist sites als GS daarover schande spreken, terwijl ze zélf verantwoordelijk zijn voor het feit dat die jongens een lagere straf zullen krijgen door ze met foto en naam te noemen.
Omdat GoT voornamelijk vol moraalridders zitMandrake466 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:26:
Waarom hebben jullie het steeds over dat achterlijk 'onderbuikgevoelens'?
Als iemand een moord pleegt dan zeg je toch ook niet ' oh dat is je onderbuikgevoel''.
Ik snap de correlatie ook niet helemaal. Het is tegenwoordig blijkbaar erg not-done om je afkeer uit te spreken en op te roepen tot een zware straf. Dan krijg je gelijk het verwijt je onderbuikgevoelens te laten spreken. Als mijn onrechtvaardigheidsgevoel zo genoemd wordt, so be it, maar ik blijf pleiten voor een zware straf voor deze daders.Mandrake466 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:26:
Waarom hebben jullie het steeds over dat achterlijk 'onderbuikgevoelens'?
Verwijderd
Oh wacht, de (linkse) politiek zit natuurlijk ook in het complot, net als D66-stemmende rechters.Soms vraag ik me af hoe het is om de wereld op die manier te bekijken. Volgens mij is de wereld dan een heel angstige plek.
Als je aan 10 kinderen van 5 vraagt wat ze de hele weke willen eten, eten ze de hele week snoep, pannekoeken en patat (gechargeerd). Democratisch - dat wel, niet erg gezond. Het idee dat democratie derhalve altijd maar leidt tot de "best"mogelijke oplossing, nah.Dat gaat alleen maar op als degenen die mogen stemmen voldoende kennis van zaken hebben. Balkenende is in bovenstaand voorbeeld de ouder die er alsnog voor zogt dat de kids wat groente te te krijgen. Misschien niet zo democratisch - wel gezond.Charles Nasi schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:20:
[...]
Betreft het democratisch gekozen bestuur wat je aanhaalt krab ik toch even twee keer achter mijn oren: Het bekende voorbeeld dat Nederland in een referendum tegen de EU grondwet heeft gestemd. Echter heeft de toendertijdse NL'se MP van Nederland (Balkenende) toen toch zijn handtekening gezet onder het verdrag van Lissabon waardoor hij namens Nederland toch goedkeuring gaf -weliswaar via een omweg- aan de invoering van de EU grondwet, ondanks de tegenstem van het Nederlandse volk. Democratisch?
En nu weer ontopic: ik denk niet dat deze jongens met schoffelen gaan wegkomen. Als je de video bekijkt dan is met name de laatste jongen volgens mij prima aan te klagen voor poging tot doodslag. Het behoeft geen uitleg dat dat wel een stukje ernstiger is dan mishandeling. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd wat het OM deze jongens ten laste gaat leggen.
Even snel van Wiki geplukt:
Die laatste trappen, terwijl de jongen al duidelijk bewusteloos was, daar kan ik als leek niks anders van maken dan dat de dader had kunnen weten dat die trappen (op het hoofd!) tot die jongen z'n dood hadden kunnen leiden.Er is sprake van opzet als de dader wist dat zijn handeling iemands dood zou kunnen veroorzaken, ongeacht of dat zijn bedoeling was. Als iemand bijvoorbeeld een stoeptegel van een viaduct gooit, is er sprake van (poging tot) doodslag.[2]
[ Voor 17% gewijzigd door rodie83 op 24-01-2013 16:36 ]
Zelfde als dat je vanuit andere perspectieven een zeer zonnige roze surrealistische wereld moet ervaren...Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:29:
Volgens mij is de wereld dan een heel angstige plek.
Dat is zeker waar.Viper® schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:26:
[...]
Niet helemaal correct. De rechter bepaalt uiteindelijk de strafmaat. Uiteraard zullen hierin zaken meegenomen worden zoals maatschappelijke schade etc.
Direct aansprakelijk niet, maar GS heeft geen recht van klagen als de straf lager uitvalt door iets dat zij mede-veroorzaakt hebben.Maar om GS hiervoor als directe aansprakelijke aan te spreken vind ik niet.
Daar is uiteindelijk de totale strafmaat voor.Hopelijk is er een keer een rechter die hierin niet meegaat en zegt: 'je eigen acties, je eigen verantwoording, vette pech'
Een advocaat kan (imho terecht) betogen dat door de openbaring de verdachten op die manier óók gestraft worden. Hoe zwaar dat meeweegt en of dat meeweegt dat is inderdaad aan de rechter.
Zal het salaris wel zijn
Iedereen heeft immers recht op een zo goed mogelijke verdediging.
Hoort bij het werk.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:34:
Offtopic: van sommige van die advocaten vraag ik me wel eens af hoe die s'avonds bij vrouw en kinderen aan tafel schuiven en met droge ogen zeggen dat ze een leuke dag gehad hebben en s'nachts met hun geweten nog kunnen slapen.
Zal het salaris wel zijn
http://www.rtl.nl/compone...ng_eindhoven_opgepakt.xml
Als je het niet eens bent met de straffen; dan kun je via officiële kanalen dit kenbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan politiek etc. Het heft in eigen handen nemen is kortzichtig, en dat is precies hetgeen wat GS heeft gedaan. Het ene kwaad keurt het andere kwaad nog niet goed!Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:18:
[...]
So what alles! De camerabeelden spreken boekdelen. Proces zal eerlijk genoeg zijn. Het gaat niet om het proces, het gaat om de straf.
M.i. is GeenStijl wél medeverantwoordelijk voor de hetze die hier is ontstaan. Het zou ze dan ook sieren om die verantwoordelijkheid te nemen. Als je de reacties onder hun items kijkt, dan zie je dat daar niet de meest weloverwogen persoonlijkheden zitten. Regelmatig zie je opmerkingen als 'als ik weet wie de dader is dan...'. En vervolgens gooit GS olie op het vuur door totaal onnodig namen en foto's vrij te geven. Met zo'n doelgroep is dat spelen met vuur. GeenStijl weet bij iedereen de vinger op de zere plek te leggen, maar als ze zelf object van discussie zijn dan geven ze geen thuis.MueR schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 15:47:
(...) Je kan Geenstijl moeilijk kwalijk nemen dat sommige mensen de eerste persoon met die naam gaan lastig vallen.(...) Het is veel te makkelijk om de verantwoordelijkheid daarvoor op GS af te schuiven.
(...)
Alle 8 verdachten zitten in hechtenis, en GS plaatst nogmaals de namen van de verdachten... Iemand die dit nog kan goedkeuren?
[ Voor 7% gewijzigd door Herman op 24-01-2013 16:58 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Moet je ook met een korrel zout nemen natuurlijk, het is voor iedereen heel makkelijk om over TCP/IP de bikkel uit te hangen...Herman schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:39:
[...]
Regelmatig zie je opmerkingen als 'als ik weet wie de dader is dan...'. En vervolgens gooit GS olie op het vuur door totaal onnodig namen en foto's vrij te geven. Met zo'n doelgroep is dat spelen met vuur.
Heel mooiSpeedmaster schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:38:
Afijn het eindresultaat is nu dat ze wel allemaal zijn aangehouden:
http://www.rtl.nl/compone...ng_eindhoven_opgepakt.xml
[ Voor 29% gewijzigd door JeroenNietDoen op 24-01-2013 16:44 ]
Dit is duidelijk weer een voorbeeld van de veranderende wereld en het anarchistische internet waar Justitie maar al te veel moeite mee heeft omdat ze nog op oude standaarden blijven leunen...
Het is vervelend om erop gewezen te worden dat het zo makkelijk is om met droge ogen te roepen om een revolutie, omdat deze jongens alleen maar hoeven te schoffelen omdat ze met naam en toenaam op het internet staan?MueR schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:11:
[...]
Thuis, achter je toetsenbord is een redelijk veilige plek. Ik (persoonlijk) ben blij dat dit een redelijke scherpe discussie is, van beide zijden.
Ik verafschuw wat er in Eindhoven is gebeurd, maar kan me op geen enkele manier vinden in de huidige veroordelingen door 'het volk'. Ik begrijp de emotie, maar ik vindt dat (zeker in dit soort gevallen) die emotie niet een heel goede raadgever is. Het volgen van die emotie (naar opmerkingen als die over Badr Hari, of het 'niet erg vinden als het deze jongens zelf overkomt') leidt (mijns inziens) onherroepelijk tot het stappen op een erg gladde helling...
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Zou dit meer gewaardeerd worden?De Speld: 'Badr Hari krijgt oneerlijk proces'
Badr Hari krijgt geen eerlijk proces. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald. De rechters achten een showproces op zijn plaats, gezien de media-aandacht en de ernst van de delicten waarvan Hari verdacht wordt. Dit meldt satirisch weblog De Speld. .
Persrechter Desirée Veldhoen stelt dat de rechtbank een zorgvuldige afweging heeft gemaakt. 'In dit soort situaties moeten de belangen van verdachte, slachtoffers, maatschappij en media tegen elkaar worden afgewogen. De rechtbank is tot het oordeel gekomen dat een fatsoenlijke rechtsgang in deze zaak niet opportuun is.'
[...]
Maar goed - woorden zijn natuurlijk maar woorden he. Die onderbuikreacties op GS neem ik niet zo serieus, moet je eens kijken op die site waar onze politieke leiders zo nu en dan voor worden uitgemaakt/mee bedreigd worden. Ook niet leuk, maar het punt is dat woorden niet meteen acties zijn.Herman schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:39:
[...]
Als je het niet eens bent met de straffen; dan kun je via officiële kanalen dit kenbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan politiek etc. Het heft in eigen handen nemen is kortzichtig, en dat is precies hetgeen wat GS heeft gedaan. Het ene kwaad keurt het andere kwaad nog niet goed!
[...]
M.i. is GeenStijl wél medeverantwoordelijk voor de hetze die hier is ontstaan. Het zou ze dan ook sieren om die verantwoordelijkheid te nemen. Als je de reacties onder hun items kijkt, dan zie je dat daar niet de meest weloverwogen persoonlijkheden zitten. Regelmatig zie je opmerkingen als 'als ik weet wie de dader is dan...'. En vervolgens gooit GS olie op het vuur door totaal onnodig namen en foto's vrij te geven. Met zo'n doelgroep is dat spelen met vuur. GeenStijl weet bij iedereen de vinger op de zere plek te leggen, maar als ze zelf object van discussie zijn dan geven ze geen thuis.
Behalve dat heel Nederland hun namen nu weet (is iedereen over een weekje wel weer vergeten) heeft GS natuurlijk niks gedaan wat met "straffen" te maken heeft.Wat mij betreft hebben ze dan ook helemaal niet het heft in eigen handen genomen - ze hebben enkel (discutabel, dat wel) namen en foto's gepubliceerd van de daders, en alleen dat.
En zelfs daarvoor zeggen ze nog geen sorry.
Als Tom de aannemer in elkaar was geslagen had GS ook zeker niets gedaan. Dat doen ze niet, want GS doet nooit iets fout.
[ Voor 24% gewijzigd door PdeBie op 24-01-2013 16:55 ]
Voor zover ik weet heeft Geenstijl alleen de naam genoemd van die Tom, maar hebben ze verder nergens naar verwezen. Het zijn de "reaguurders" zelf geweest die vanwege een toevallige dubbele naam op de verkeerde FB gebruiker los zijn gegaan. Ik snap best dat GS daar geen sorry voor gaat zeggen, maar het zou ze wel sieren als ze er duidelijk bij zouden vermelden dat die ene Tom het dus niet is.pdebie schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:53:
Maar ze hebben de verwijzingen naar de verkeerde Tom (de aannemer) niet verwijderd. Daardoor heeft Tom de aannemer diverse bedreigingen ontvangen.
Als Tom de aannemer in elkaar was geslagen had GS ook zeker niets gedaan. Dat doen ze niet, want GS doet nooit iets fout.
Overigens ben ik zeker geen groot fan van Geenstijl, maar in dit geval zijn de scheldpartijen op de verkeerde Tom imo niet hun schuld. Iedereen die daar aan mee heeft gedaan moet ook z'n eigen verantwoordelijkheid nemen hoor. Nergens heeft GS daartoe opgeroepen.
[ Voor 14% gewijzigd door rodie83 op 24-01-2013 17:03 ]
Ik zie niets in de berichtgeving staan over Tom de aannemer...pdebie schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:53:
Maar ze hebben de verwijzingen naar de verkeerde Tom (de aannemer) niet verwijderd. Daardoor heeft Tom de aannemer diverse bedreigingen ontvangen.
En net als beide kampen doen is dit ook weer een aanname.. Zover ik weet is de onschuldige Tom niet in elkaar geslagen. Dus als, als als...
Natuurlijk hebben we een rechtssysteem wat goed zou moeten werken (doet het meestal ook wel)Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:01:
[...]
Het heet "onderbuik" omdat mensen als jij wel even de strafmaat zullen bepalen.![]()
Dat is dus niet zo.![]()
Je zult vast kwaliteiten hebben, maar je reactie lezend niet echt op juridisch gebied.
Laat dit soort zaken lekker over aan mensen die daar wél voor hebben doorgeleerd, want je weet echt niet waar je het over hebt en je vertilt je ernstig aan het onderwerp.![]()
Misschien ben jij wel verschrikkelijk goed met TCP/IP protocollen en als jij dan als IT-architect een netwerk komt aanleggen, dan hoef je ook geen marginaal ontregelend gehijg van de toiletjuffrouw in je nek.
Maar het lijkt erop dat juristen hier het alleenrecht denken te hebben over wat mensen goed of fout mogen vinden. Op wettelijk gebied natuurlijk wel, maar er zijn veel meer factoren...
Loop nou eens niet vooruit op de mogelijke straf die ze krijgen.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:18:
[...]
So what alles! De camerabeelden spreken boekdelen. Proces zal eerlijk genoeg zijn. Het gaat niet om het proces, het gaat om de straf.
Daar zijn de meningen anders flink over verdeeld.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:09:
[...]
Wij leven al vele,vele jaren met de uitstekend functionerende Trias Politica, het zijn in dit fijnmazig geperfectioneerde systeem dus zeker niet de juristen die de alleenmacht hebben.
En? Meningen zijn niet gelijkwaardig, het is de onderbouwing/bewijsvoering die een wegingsfactor geeft.JohnStaakke schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:15:
Daar zijn de meningen anders flink over verdeeld.
Verwijderd
Juristen hebben zeker niet het alleenrecht op wat mensen goed en fout mogen vinden, dat zou een nogal enge situatie zijn, maar juristen hebben door hun scholing en ervaring over het algemeen wel een beter gefundeerde mening over (en meer en dieper inzicht in) zaken die het rechtssysteem en de rechtspleging in zijn algemeenheid aangaan. Alles wat met de overheid of met beleid te maken heeft, dus ook met rechtspleging, is per definitie een afweging van veel, vaak tegenstrijdige belangen, en juristen zijn nu éénmaal opgeleid om die belangen te wegen en op waarde te schatten. Niet-juridisch geschoolde mensen laten zich toch vaak makkelijker leiden door hun eigen sentiment. Niet dat juristen dat niet hebben hoor, mijn bloed kookt ook als ik zo'n filmpje zie, maar je leert als jurist wel dat er méér is dan alleen 'oog-om-oog' en zo hard mogelijk aanpakken.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:04:
[...]
Maar het lijkt erop dat juristen hier het alleenrecht denken te hebben over wat mensen goed of fout mogen vinden. Op wettelijk gebied natuurlijk wel, maar er zijn veel meer factoren...
Om maar even een vergelijking aan te pakken: als ik, als volstrekt niet-technisch geschoolde persoon, iets zou gaan roepen over netwerkarchitectuur, dan hecht niemand daar waarde aan, maar de uitspraken van een willekeurig niet-juridisch geschoold persoon over het recht zouden wel evenveel gewicht moeten hebben als de uitspraken van een jurist? Dat lijkt me onverklaarbaar.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 17:19 ]
Pardon? Ik neem aan dat je iets anders bedoeld dan hoe je het hier neerzet, anders wordt dit wel een hele enge discussie.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:17:
[...]
En? Meningen zijn niet gelijkwaardig, het is de onderbouwing/bewijsvoering die een wegingsfactor geeft.
[ Voor 18% gewijzigd door JohnStaakke op 24-01-2013 17:19 ]
Het fijnmazige geperfectioneerde systeem waar jij het over hebt is alles behalve perfect. Maar idd, een betere oplossing zou ik zo 123 ook niet kunnen bedenken....
Ik doelde meer op de discussies tussen juristen en niet juristen. Vaak worden de niet-juristen maar gezegd, bemoei je er niet mee... In het voorbeeld dat eerder gegeven werd over de ict-er en de toiletjuffrouw snap ik dat wel. Maar dit is een maatschappelijke kwestie waar eigenlijk de normale burger ook een vorm van invloed zou moeten hebben.
Verwijderd
Dat hebben burgers ook. Dat heet democratie. Het is vervolgens aan wetgevingsjuristen om die democratisch gelegitimeerde ideëen om te vormen in bruikbare wetgeving en ervoor te zorgen dat de boel niet volkomen uit de klauw loopt. We leven nu eenmaal niet in een directe democratie: er zal een vertaalslag moeten plaatsvinden om die 16 miljoen individuele meningen om te vormen naar iets bruikbaars.fm77 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:19:
Ik doelde meer op de discussies tussen juristen en niet juristen. Vaak worden de niet-juristen maar gezegd, bemoei je er niet mee... In het voorbeeld dat eerder gegeven werd over de ict-er en de toiletjuffrouw snap ik dat wel. Maar dit is een maatschappelijke kwestie waar eigenlijk de normale burger ook een vorm van invloed zou moeten hebben.
Kijk, recht is natuurlijk iets dat iedereen aangaat, en ik snap best wel dat mensen daar een mening over willen hebben ook al zijn ze daarvoor niet opgeleid. Maar te denken dat de mening van een willekeurig iemand over 'het rechtssysteem' evenveel waard is als de mening van een ervaren jurist, dat is toch wel de wereld op zijn kop. Dat getuigt van een dermate idioot egalitarisme dat we de hele discussie beter kunnen beëindigen.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 17:22 ]
Ik sta er anders volledig achter. En daar is niks engs aan hoorJohnStaakke schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:18:
[...]
Pardon? Ik neem aan dat je iets anders bedoeld dan hoe je het hier neerzet, anders wordt dit wel een hele enge discussie.
Ik wist niet dat je opgeleid diende te zijn voordat je ergens een mening over mocht vormen? Dan is deze hele discussie namelijk illegaal volgens mijVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:21:
[...]
Dat hebben burgers ook. Dat heet democratie. Het is vervolgens aan wetgevingsjuristen om die democratisch gelegitimeerde ideëen om te vormen in bruikbare wetgeving en ervoor te zorgen dat de boel niet volkomen uit de klauw loopt. We leven nu eenmaal niet in een directe democratie: er zal een vertaalslag moeten plaatsvinden om die 16 miljoen individuele meningen om te vormen naar iets bruikbaars.
Kijk, recht is natuurlijk iets dat iedereen aangaat, en ik snap best wel dat mensen daar een mening over willen hebben ook al zijn ze daarvoor niet opgeleid. Maar te denken dat de mening van een willekeurig iemand over 'het rechtssysteem' evenveel waard is als de mening van een ervaren jurist, dat is toch wel de wereld op zijn kop. Dat getuigt van een dermate idioot egalitarisme dat we de hele discussie beter kunnen beëindigen.
Verwijderd
Ik ben dan wel geen strafadvocaat maar ik kan je uit eigen ervaring melden dat dat geen enkel probleem is.Kaap schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:34:
Offtopic: van sommige van die advocaten vraag ik me wel eens af hoe die s'avonds bij vrouw en kinderen aan tafel schuiven en met droge ogen zeggen dat ze een leuke dag gehad hebben en s'nachts met hun geweten nog kunnen slapen.
Zal het salaris wel zijn
Je mag je er wel een mening over vormen, maar je moet niet verwachten dat er evenveel gewicht aan die mening wordt toegekend als aan de mening van een ervaren jurist. Ik hoop toch echt dat ik niet hoef uit te leggen waarom. Anders ga ik vanaf nu als bijbaan ook IT-advies geven, en verontwaardigd zijn als mensen niet naar me luisteren.JohnStaakke schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:23:
[...]
Ik wist niet dat je opgeleid diende te zijn voordat je ergens een mening over mocht vormen? Dan is deze hele discussie namelijk illegaal volgens mij
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 17:25 ]
Voor mij zijn per definitie alle meningen gelijkwaardig onder het mom van de anti-discriminatiewet. Die natuurlijk zijn grenzen kent, maar als uitgangspunt heeft dat een ieder, en dus ook een ieder zijn/haar mening, gelijkwaardig is aan de ander. Maar correct me if i`m wrong hoorrodie83 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:22:
[...]
Ik sta er anders volledig achter. En daar is niks engs aan hoor
Och, het ligt er helemaal aan wie welk gewicht aan welk argument hangt natuurlijk. Het blijft altijd subjectief in een discussie zoiets.Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:23:
Je mag je er wel een mening over vormen, maar je moet niet verwachten dat er evenveel gewicht aan die mening wordt toegekend als aan de mening van een ervaren jurist. Ik hoop toch echt dat ik niet hoef uit te leggen waarom. Anders ga ik vanaf nu als bijgaan ook IT-advies geven, en verontwaardigd zijn als mensen niet naar me luisteren.
Het gaat er niet om dat je geen mening mag hebben, maar dat je niet kan verwachten dat elke mening evenveel waard is binnen een discussie. Teveel mensen geven maar een mening zonder bepaalde kennis of begrip van zaken.JohnStaakke schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:23:
[...]
Ik wist niet dat je opgeleid diende te zijn voordat je ergens een mening over mocht vormen? Dan is deze hele discussie namelijk illegaal volgens mij
Dat is jouw mening, en ik mis de onderbouwing.gambieter schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:17:
[...]
En? Meningen zijn niet gelijkwaardig, het is de onderbouwing/bewijsvoering die een wegingsfactor geeft.
Mwa, je moet het meer zo bekijken: er wordt waarde gehecht aan een mening/advies. Die kan verschillen tussen meningen, maar ook tussen personen. Vaak wordt er meer waarde gehecht aan een goed onderbouwde mening (in dit geval doen juristen dat doorgaans beter).JohnStaakke schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:24:
[...]
Volgens mij zijn per definitie alle meningen gelijkwaardig onder het mom van de anti-discriminatiewet. Die natuurlijk zijn grenzen kent, maar als uitgangspunt heeft dat een ieder, en dus ook een ieder zijn/haar mening, gelijkwaardig is aan de ander. Maar correct me if i`m wrong hoor
Derhalve niet gelijkwaardig, maar dat wil niet zeggen dat de mensen van die de meningen afkomen onderling niet gelijkwaardig zijn.
We zitten op 1 lijn hoor, ik vond het alleen nogal stellig zoals je het daar opschreefBolletje schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:29:
[...]
Mwa, je moet het meer zo bekijken: er wordt waarde gehecht aan een mening/advies. Die kan verschillen tussen mening, maar ook tussen personen. Vaak wordt er meer waarde gehecht aan een goed onderbouwde mening (in dit geval doen juristen dat doorgaans beter).
Derhalve niet gelijkwaardig, maar dat wil niet zeggen dat de mensen van die de mening afkomt onderling niet gelijkwaardig zijn.
Ik ben het in grote lijnen best met je eens hoor (ik werk in een rechtbank - gelukkig niet als juristVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:21:
Dat hebben burgers ook. Dat heet democratie. Het is vervolgens aan wetgevingsjuristen om die democratisch gelegitimeerde ideëen om te vormen in bruikbare wetgeving en ervoor te zorgen dat de boel niet volkomen uit de klauw loopt. We leven nu eenmaal niet in een directe democratie: er zal een vertaalslag moeten plaatsvinden om die 16 miljoen individuele meningen om te vormen naar iets bruikbaars.
Maar dat er een (heel) groot deel van de bevolking er niet blij mee is hoe de zaken nu lopen zal best wel eens consequenties kunnen hebben voor de toekomst...
Lijkt me verdomd lastig om de ene dag te proberen een moordenaar uit de bak te houden en de volgende dag je dochter van 4 vertellen dat je mensen niet mag slaanVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:23:
[...]
Ik ben dan wel geen strafadvocaat maar ik kan je uit eigen ervaring melden dat dat geen enkel probleem is.
Voor mensen die het kunnen is het niet "verdomd lastig".
Maar wat heeft dit allemaal met TS te maken?
Had je eerder al het woordje offtopic moeten lezen...NeutraleTeun schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:37:
Maar wat heeft dit allemaal met TS te maken?