[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.975 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Cardo schreef op maandag 16 mei 2016 @ 14:04:
De dekking is zeker nog wel beter, maar ik merk toch ook nog steeds op veel plekken een snelheid van rond de 20 Mbit, terwijl T-Mobile daar zeker met 60+ of zelfs over de 100 overheen gaat.
Ja? Ik heb liever overal dekking dan bijna overal dekking maar meer snelheid. Snap nog steeds niet waar iedereen die hoge snelheden voor nodig heeft. Tuurlijk wordt het niet voor niets gebouwd, maar nogmaals; ik heb toch liever meer dekking dan meer snelheid hoor.
HvanderT schreef op maandag 16 mei 2016 @ 20:13:
Dat Vodafone problemen heeft is nieuw voor me. Ik dacht dat ze ook wel aardig hard gingen maar krijg nu het idee dat vodafone bijna niet meer aan zijn netwerk bouwt, als ik het zo mag horen.
Het is wel afgenomen. Vodafone hanteert een verschoven boekjaar van 1 april t/m 31 maart en op het eind van het boekjaar wordt er vaak wat harder gewerkt om bepaalde doelen te halen. Daarna is vaak de druk weer even van de ketel en zal het werk wat afnemen. Stil staat het echter niet hoor, Vodafone bouwt nog steeds opstelpunten om (en bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:03
Ah, vandaar. Ze maken de laaste tijd ook weer flink reclame, maar mij krijg je niet bij Vodafone.

Over het algemeen kunnen er mooie snelheden gehaald worden. Tegenwoordig zelfs sneller dan DSL van 100/30Mb of kabel van 200/20... Dan kijk je wel even op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 16:49

nIghtorius

Poef!

HvanderT schreef op maandag 16 mei 2016 @ 11:37:
Qua dekking is KPN nog steeds beter. In de randstad is er weinig verschil meer. Maar in de buitengebieden en andere dorpen en steden is KPN over het algemeen nog steeds beter. Vooral in het Noorden van Nederland. Vodafone en T-Mobile lopen hier nog achter.
Durf ik niet zo hard te zeggen. Merk steeds vaker dat mijn broer (die kpn heeft) geen bereik heeft op plaatsen waarbij ik 3+ 4G bereik heb van T-mobile in het noorden. Wat je weet van t-mobile een jaar geleden moet je echt vergeten, want het is absoluut niet meer zoals het vroeger was. Het bereik is echt sterk verbeterd. Ding van mij heeft altijd 4G signaal en heel erg zelden eens een keer 3G. Maar nooit geen bereik of trager dan 3G. Terwijl bij personen die KPN/VF hebben echter wel het geval is.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Welke omgeving? Ik zit omgeving en NoordOost Friesland.

Zal binnenkort kijken of dat verbeterd is. Ik weet dat ik met KPN vrijwel overal 4G heb. Soms hopt ie even naar 3G, en een km verder weer naar 4G.

Nu moet ik wel zeggen dat ik tegenwoordig meer in Zwolle zit en daar is de dekking natuurlijk wat beter dan hier.

[ Voor 22% gewijzigd door krakendmodem op 17-05-2016 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04
Eén van de redenen dat KPN/Vodafone soms een slechtere ervaring geven is dat je daar terug kunt vallen op 2G terwijl er wel een 3G/4G signaal is.

Zodra alle signalen zwak (maar wel bruikbaar) zijn, blijft hij vaak toch op 2G hangen omdat hij 4G te zwak vindt, en dat terwijl 2G ook zwak is. Daardoor kun je qua data zo goed als niks wat een slechte ervaring geeft.

T-Mobile heeft dat probleem niet omdat het 2G-signaal daar zwakker is dan dat van 3G/4G.

KPN en Vodafone bouwen allebei op redelijke snelheid door. Vodafone is 4G+ op redelijk hoog tempo aan het uitrollen en er worden nog steeds locaties bijgebouwd. Waar T-Mobile het duidelijk wint (gemiddeld) is indoor in grote steden; daar is de dichtheid vaak erg hoog en heb je vaak goede datadekking.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
En waar je last van hebt is dat je toestel bij een actieve dataverbinding niet meer terug schakelt van 2G of 3G naar 4G. Bij alle providers geldt dat het kort uitzetten van je mobiele dataverbinding meestal leidt tot opschakelen naar 4G. Het kan al zijn dat je op de grens van het dekkingsgebied even van de woonkamer naar de keuken loopt en je toestel zit weer geruime tijd op 2G vastgepind waar je de rest van de dag wel 4G had.

Misschien kunnen de providers het terugschakelen naar 2G nog wat vertragen door de drempelwaarden voor acceptabele 4G ontvangst iets omlaag te zetten. Een verbinding via 4G loopt bijvoorbeeld op een Samsung S7 bij 0 tot 1 streepjes ontvangst nog prima. Ik moet wel daarbij zeggen dat ik de db waarden die daarbij horen niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
ucsdcom schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:25:
En waar je last van hebt is dat je toestel bij een actieve dataverbinding niet meer terug schakelt van 2G of 3G naar 4G. Bij alle providers geldt dat het kort uitzetten van je mobiele dataverbinding meestal leidt tot opschakelen naar 4G. Het kan al zijn dat je op de grens van het dekkingsgebied even van de woonkamer naar de keuken loopt en je toestel zit weer geruime tijd op 2G vastgepind waar je de rest van de dag wel 4G had.

Misschien kunnen de providers het terugschakelen naar 2G nog wat vertragen door de drempelwaarden voor acceptabele 4G ontvangst iets omlaag te zetten. Een verbinding via 4G loopt bijvoorbeeld op een Samsung S7 bij 0 tot 1 streepjes ontvangst nog prima. Ik moet wel daarbij zeggen dat ik de db waarden die daarbij horen niet ken.
Gelukkig kan ik m'n telefoon (Sony Z3c, zonder root, gewoon gewoon) op 4G-only zetten en ben ik dan niet afhankelijk van de aanbieder. Je kunt dan (nog) niet bellen of gebeld worden, maar hopelijk is VoLTE volgend jaar een keer uitgerold. Daar wacht ik met smart op, al zal een next-gen telefoon dan voor mij waarschijnlijk ook benodigd zijn.
Dat ie niet vlot terugschakelt naar 4G als ie éénmaal er vanaf is, is mij al anderhalf jaar een doorn in het oog. Nou ja, het is natuurlijk puur luxe probleem, maar 3G is in een rijdende trein meestal dramatisch vergeleken met 4G.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Goed te lezen, ik zocht tot nu toe te vergeefs een toestel met een 4G only modus. Gelukkig heeft de Sony dat wel. Ik snap echt niet dat andere toestellen die mogelijkheid niet hebben, zeker niet nu bellen over 4G aanstaande is.

Ik heb mijn dataverbinding nu maar in het snelmenu gezet en stop en activeer de dataverbinding nu maar handmatig om het toestel weer naar 4G terug te krijgen. Wat mij betreft mogen de 4G netwerkinstellingen ook wel meer gericht zijn op het wat langer op 4G blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist sms van KPN ontvangen.
Beste klant, u hebt tijdelijk extra voordeel ontvangen, omdat in ons onlangs vervangen administratiesysteem Gratis Onderling Bellen mogelijk was met alle KPN nummers in plaats van het maximale aantal van 10 nummers op uw adres. Vanaf april 2016 betaalt u weer voor gesprekken met nummers die niet op uw adres geregistreerd staan. Uit coulance crediteren wij deze kosten op de eerstvolgende factuur. Wij adviseren u om uw belbundel aan te passen om hoge belkosten in de toekomst te voorkomen. Kijk op kpn.com/onderlingbellen voor meer informatie. Mvg, KPN
Ik heb altijd een bundel in mijn abonnement gehad waarbij gratis bellen naar alle Hi klanten mogelijk was. Na de stopzetting van Hi is dit in KPN veranderd. Blijkt net dat ze deze bundel gewoon verwijderd hebben, ondanks dat dit in het (afgelopen) contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
ucsdcom schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 23:22:
Goed te lezen, ik zocht tot nu toe te vergeefs een toestel met een 4G only modus. Gelukkig heeft de Sony dat wel. Ik snap echt niet dat andere toestellen die mogelijkheid niet hebben, zeker niet nu bellen over 4G aanstaande is.

Ik heb mijn dataverbinding nu maar in het snelmenu gezet en stop en activeer de dataverbinding nu maar handmatig om het toestel weer naar 4G terug te krijgen. Wat mij betreft mogen de 4G netwerkinstellingen ook wel meer gericht zijn op het wat langer op 4G blijven hangen.
Met diverse apps kun je een (android) toestel ook op 4G forceren, zoals Google Play: 4G LTE Switch . Alleen bij een herstart gaat hij weer automatisch op 2G/3G/4G.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Bedankt voor de tip. Het werkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:52

TRaSH

koffie ?

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 13:51:
Zojuist sms van KPN ontvangen.

[...]

Ik heb altijd een bundel in mijn abonnement gehad waarbij gratis bellen naar alle Hi klanten mogelijk was. Na de stopzetting van Hi is dit in KPN veranderd. Blijkt net dat ze deze bundel gewoon verwijderd hebben, ondanks dat dit in het (afgelopen) contract staat.
Volgens mij zijn er nog abonnementen waar dat zo is,
Of het is alleen als je in aanmerking komt voor KPN kompleet.
Zou ik thuis even moeten kijken.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

The Wizard schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Met diverse apps kun je een (android) toestel ook op 4G forceren, zoals Google Play: 4G LTE Switch . Alleen bij een herstart gaat hij weer automatisch op 2G/3G/4G.
Interessante app. Gezien bellen op 4G nog niet kan. Is dit alleen voor de dataverbinding? Anders is het nu nog niet zo handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 18:20
Zojuist weer de NL Alert ontvangen via KPN 4G op een HTC 10. Samsung Galaxy S3 op het Vodafone netwerk bleef stil op 3G...

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Ik gebruik de 4g only switcher al maanden in de trein. Echter viel me laatste dagen op dat als ik het vergat, de telefoon wel terugschakelt naar edge of 3g, maar wel echt vlot weer terug sprong naar 4g tijdens een naar mijn weten actieve sessie zonder verbreking (Wifi thethering). Vanmorgen zo en zojuist ook weer. Heb m'n Z3c staan op LTE/GSM auto (PRL). Voorheen echter ook en ging ie niet terug naar 4g.

Heeft een netwerkaanbieder met misschien tóch invloed op de snelheid waarmee toestel terug naar 4g springt en heeft KPN aan de knoppen lopen draaien?

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:20
knakworst schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 10:23:
[...]

Interessante app. Gezien bellen op 4G nog niet kan. Is dit alleen voor de dataverbinding? Anders is het nu nog niet zo handig :P
Op Android gebruik in je dailer het volgende nummer. *#*#7378423#*#* ook wel service. (*#*#SERVICE#*#*) of *#*#4636#*#*. (Info) Weet het niet zeker meer :X

Dan kom je in het Android service menu hier kan je ook de keuze maken voor 2/3/4g only. Heb je die onhandige app ook niet nodig. En hij onthoud je keuze bij rebooten. Tenminste op mijn z1 toen wel. :)

[ Voor 4% gewijzigd door glenn456 op 06-06-2016 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-08 18:51
Dat switchen is niet alleen maar een drempelwaardekwestie. Het heeft ook met de binnennetwerkse samenwerking tussen de cellen en celdelen te maken. T-Mobile heeft alle apparatuur vervangen, de de samenwerking tussen de 4G /3G/ 2G is dus optimaal, dezelfde controller in dezelfde cel en het hangt aan dezelfde centrale. KPN en Vodafone hebben niet zo royaal de tijd genomen en hebben snel een 4G net gebouwd naast de andere netten. Daar zitten verschillen in apparatuur in. Dat kost veel onderlinge afstemming met soms oude apperatuur. Dat is een direct risico op wegvallen/dropped calls enzo. Dus bij een goede 2G connectie wordt hij vrij lang vastgehouden.
in de tussentijd zijn KPN en Vodafone ook aan de gang gegaan. Vodafone ruimt 2G onlysites op, kpn vervangt veel bij introductie 4Gplus, er worden veel sites voor alle technologien omgebouwd.

Bij T-Mobile neemt de cel denk ik initiatief om je omhoog te douwen. Je gaat zeer snel in de volgorde 2G1800/3G900/H900/H+2100/4G900/4G1800 en als het niet optimaal is ook razendsnel terug.
Als je op een slevhte plek zit zie je dat soms 2 keer per minuut! Dat is meteen ook het grote nadeel er van, het zuigt je telefoon als een gek leeg.
Toen 4G 900 kwam was dat vrijwel voorbij, 3G 900 zit op dezelfde band en de rest is zwakker.

[ Voor 3% gewijzigd door Schrudde op 06-06-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Na het ophangen van een binnenkomende oproep, schakelt m'n telefoon direct weer naar 4G, terwijl ie tijden op 3G blijft als ik even een gebouwtje binnenloop met wat slechtere dekking. Je zou toch zeggen dat dat net zo kan gaan op die manier als ik een oproep ophang? Of verschilt dat per telefoon?

En 2G/Edge gaf zelfde dekking als 4G? Ik zit dan af en toe wel op Edge, geen 3G te ontvangen. Loop ik naar het raam, dan hopt ie direct weer naar 4g.

Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig ook gewoon netjes 3G binnenshuis ontvang op een plek wat voorheen alleen maar 2G was. Buiten was er wel redelijk 3G en amper 4G. Iets verbeterd dus.

KPN heeft laatst op een 3G only locatie nieuwe 4G antennes geplaatst, dus daar krijg ik nu ook 4G.

Ik zit wel te kijken wat T-Mobile doet. Misschien toch eens gaan kijken of het daar echt beter is. Hun 4G netwerk komt beter op me over dan Vodafone, waar ik overigens nooit naar toe zou willen gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door krakendmodem op 07-06-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 18:32
Ik word sinds een paar dagen steeds van het netwerk gegooid. Zowel 2G als 3G en 4G.
Mijn telefoon zegt dan "Emergency calls only".
Ik kan dan uiteraard niet bellen, gebeld worden of internetten.
Na een paar keer vliegtuigstand in- en uitschakelen werkt het weer eventjes, daarna precies hetzelfde.
Soms ook geen data overdracht of snelle wisselingen tussen de verschillende generaties netwerken.

Heeft KPN vandaag toevallig netwerkproblemen? Op hun site uiteraard niks te vinden van een storing(zoals altijd)...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 23:59
timmie1 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 22:48:
Ik word sinds een paar dagen steeds van het netwerk gegooid. Zowel 2G als 3G en 4G.
Mijn telefoon zegt dan "Emergency calls only".
Ik kan dan uiteraard niet bellen, gebeld worden of internetten.
Na een paar keer vliegtuigstand in- en uitschakelen werkt het weer eventjes, daarna precies hetzelfde.
Soms ook geen data overdracht of snelle wisselingen tussen de verschillende generaties netwerken.

Heeft KPN vandaag toevallig netwerkproblemen? Op hun site uiteraard niks te vinden van een storing(zoals altijd)...
Als er een provider is welke de storingen goed op de website vermeld is het KPN wel. Heb je ze al opgebeld? ;-) of heb je zelf al een ander toestel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning-Admiraal
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-08-2021

Koning-Admiraal

De commandant!

Maakt Youfone gebruik van dezelfde frequenties als KPN?

Set your goals high, and don't stop till you get there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:46
Diederik-Jan schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 15:23:
Maakt Youfone gebruik van dezelfde frequenties als KPN?
Youfone maakt gebruik van het netwerk van KPN, en kan dus niet anders dan op dezelfde frequenties als KPN zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:43
Toch maar weer eens vragen. Zou VoLTE ooit nog eens gaan komen? Het is angstvallig stil daaromtrent. En dat terwijl ik samen met andere testers afgelopen oktober al hebben getest en er een trotse mededeling de deur uit ging dat het begin dit jaar live zou gaan. Inmiddels is het half juni en niets meer van gehoord.

Zo blijft 4G van KPN altijd klaar voor de toekomst, en nooit voor het nu.

[ Voor 10% gewijzigd door Miglow op 15-06-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Het zou ook eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Waarom is 4G her en der beter dan 3G 900? Dat zou niet moeten hoeven. Dat het bij Vodafone speelt is logischer want dir hebben slechter doordringende 3G2100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Schrudde schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:53:
Het zou ook eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Waarom is 4G her en der beter dan 3G 900? Dat zou niet moeten hoeven. Dat het bij Vodafone speelt is logischer want dir hebben slechter doordringende 3G2100.
Ik zie juist vaker terugval naar 3G900 vanaf 4G800 bij KPN op een iPhone 6. Kan ook toestel-afhankelijk wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Schrudde schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 13:53:
Het gaat niet om de spraak, maar om de datasnelheid. 4G is sneller dan 3G. Als je belt dan val je terug naar 3G (of zelfs 2G) en daar heeft een eventuele dataverbinding ook last van. Ik gebruik mijn telefoon (zakelijk) regelmatig als hotspot. Als ik dan gebeld word dan stort mijn dataverbinding in. Dat is misschien wel de belangrijkste reden dat mensen graag willen bellen via LTE. De operators zien ook meer en meer dat er data wordt verbruikt tijdens het bellen. Terugvallen naar een oudere (tragere) technologie is gewoon niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Ah, op die manier. Ja dan is het wel nuttig. Maar dan is er ook een capaciteitsissue, bij T-Mobile merk ik het nooit zo, dan kom je op 3g zelden onder ca 6 uit maar vaker 15+. Meestal is het H+. 4G is natuurlijk veel sneller en snappier maar voor surfen, mailen enzo blijft t werkbaar. En vodafone is het afhankelijk van de cel en je mate van indoorheid, maar als 3g er werkt ishet doorgaans ook vlot, boven de 10 vaak, maar geregeld ook 20 ofzo.

Wat wel gek is is dat bij 3G het verschil tussen upload en download groter is, soms wel factor 10. Bij 4G bij T is up vaak hetzelfde tot ongeveer 1/3. Zoiets kan je wel merken.

[ Voor 40% gewijzigd door Schrudde op 15-06-2016 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37
VoLTE wordt nog dit jaar wel uitgerold denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nou eigenlijk met de 4G snelheid van KPN? Ik dacht dat ze een maximale 4G snelheid hadden van 225 Mbit/s. Dacht dat dat ook sowieso de max was die mogelijk is op dit moment. Maar nou las ik dit bericht en daar zeggen ze dat KPN een snelheid van 256 Mbit kan aanbieden, alleen doen ze dat niet. Alleen Youfone biedt die snelheid aan, via het KPN netwerk. Snappen jullie het nog? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51

swv

Nog vreemder vind ik de 150Mbit upload die er wordt 'geboden' waar niemand wat aan heeft en wat volgens mij ook technisch nog niet mogelijk is (buiten het lab). We gaan voorlopig toch geen hogere upload dan 50Mbit zien? En als dat wel zo is is 100Mbit toch de volgende stap om (uit mijn hoofd) LTE Cat. 10 toestellen te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:15
sww89 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 16:56:
Nog vreemder vind ik de 150Mbit upload die er wordt 'geboden' waar niemand wat aan heeft en wat volgens mij ook technisch nog niet mogelijk is (buiten het lab). We gaan voorlopig toch geen hogere upload dan 50Mbit zien? En als dat wel zo is is 100Mbit toch de volgende stap om (uit mijn hoofd) LTE Cat. 10 toestellen te ondersteunen?
De aangeboden download snelheid heb je net zo min aan. Ik ben al tevreden met een stabiele 5Mbit. Kun je alles mee op een telefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Ik zou graag zien dat KPN VoLTE gaat ondersteunen, zodat je verbinding op 4G kan blijven en je na een gesprek meteen weer snel internet hebt. Helaas hoeft KPN niet zoveel haast te maken met VoLTE. Op dit moment hebben ze namelijk geen enkele noodzaak om de gesprekken als eerste provider naar 4G over te zetten. De verdeling over 2G en 3G werkt nu nog prima, vooral nu veel data over 4G loopt. Ook is het aantal toestellen wat zonder veel problemen VoLTE ondersteunt nog beperkt. Laat staan dat al die toestellen al beproefd en goed genoeg bevonden zijn. Als een klant van KPN straks allerhande problemen ondervind met wegvallende gesprekken, dan weegt dat voor KPN niet op tegen de aandacht dat zij de eerste met VoLTE in Nederland zijn.

Bij internet is het terugschakelen naar 3G of 2G voor het netwerk niet zo'n probleem. Als er een pakketje data wegvalt, dan internet je gewoon door. Wel zijn we intussen steeds meer gewend aan het raken aan de snelheid van 4G internet en de lage latency daarvan. Bij een gesprek is dat anders, loop daar een overgang van 4G via VoLTE naar 3G of 2G niet goed, dan valt meteen je gesprek weg.

Wat dat betreft kan ik dus wel snappen dat KPN nu eerst nog vervangingen en verbeteringen uitvoert in de 4G ontvangst. De capaciteit zal het probleem niet zijn, maar je hebt minder droppen calls als je 4G dekking onder veel omstandigheden goed is, waardoor je bijna altijd op 4G kan blijven. Met 4G+ verbeter je de stabiliteit en snelheid van het 4G dekkingsgebied. 4G presteert sowieso al beter op de randen van de netwerkcel. Beter een spoortje 4G dat is stabieler dan een streepje 3G.

KPN zal best met VoLTE komen, maar Vodafone en Tele2 hebben het harder nodig. Vodafone omdat zij alleen 2G als bruikbare spraak oplossing hebben waar 4G nog niet vergenoeg is uitgebouwd. Vooral binnen komt 3G-2100 niet ver genoeg en een 3G-800 of 900 frequentie hebben ze niet tot 2G uit kan.
Tele2 heeft VoLTE nodig omdat zij een 4G(+) only netwerk hebben. Terugval naar 2G en 3G gaat via T-Mobile en kost ze geld en mogelijk wat meer technische uitdaging.

En dan nog kan T-Mobile nog wel eens de eerste Nederlandse VoLTE provider worden. Ze hebben sinds vandaag hun 4Gplus netwerk landelijk dekkend, waarom dan nog de 2G en 3G frequenties belasten als je klanten een nog betere 4G beleving kan geven door hier ook over te bellen? In technische zin hebben zij het netwerk wat nu al het beste zal kunnen presteren met VoLTE zonder al te veel dropped calls. En omdat ze nu gaan kijken waar nieuwe masten zinvol zijn, is het aantal locaties met dropped calls op 4G/VoLTE daarvoor alleen maar mooie aanvullende informatie om bijbouw al of niet goed te keuren.

Mijn voorspelling is dat het erom gaat spannen of T-Mobile of Tele2 de eerste Nederlandse provider met VoLTE wordt. Ik zet mijn euro's op Tele2, maar mogelijk verrast T-Mobile ons. Vodafone heeft nog een te problematische 4G netwerkdekking om zonder veel problemen en dropped calls een snelle start met VoLTE te kunnen uitvoeren in NL. Tenminste dat is mijn mening. Misschien kan een gedeeltelijke uitrol? (Kan dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51

swv

SafariFlow schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:55:
[...]

De aangeboden download snelheid heb je net zo min aan. Ik ben al tevreden met een stabiele 5Mbit. Kun je alles mee op een telefoon...
Mee eens, maar dat staat toch los van wat erik en ik nu vreemd vinden over de respectievelijk 256Mbit en 150Mbit? Dat zijn marketing getallen (want het staat immers leuk) die ik niet kan plaatsen bij het 4g netwerk van KPN.

Dus tenzij ik iets gemist heb over netwerkinovaties van KPN, denk ik dat Youfone onzin verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-09 12:32
ucsdcom schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 00:49:
Mijn voorspelling is dat het erom gaat spannen of T-Mobile of Tele2 de eerste Nederlandse provider met VoLTE wordt. Ik zet mijn euro's op Tele2, maar mogelijk verrast T-Mobile ons. Vodafone heeft nog een te problematische 4G netwerkdekking om zonder veel problemen en dropped calls een snelle start met VoLTE te kunnen uitvoeren in NL. Tenminste dat is mijn mening. Misschien kan een gedeeltelijke uitrol? (Kan dat?)
Ik weet alleen dat Tele2 al bezig is met testen(ik zit in de pilot :P ).
Maar KPN heeft toch afgelopen jaar ook een pilot gedaan, met oproep op Tweakers enzo? De rest is me nog niet zo duidelijk, T-Mobile kan nu zich er wel op focussen aangezien ze zowat klaar zijn met deployment van 4G en 4G+. Ik hoop dat wanneer alle providers eenmaal VoLTE hebben uitgerold, ook VoLTE calls naar andere netwerken mogelijk wordt. Anders heb je alsnog slechte geluidskwaliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Lijkt me sterk dat dat snel gaat gebeuren. Ik kan duidelijk merken wanneer ik vanaf mijn KPN nummer bel of iemand op het KPN netwerk zit of niet (HD Voice over 3G). De andere providers hebben inmiddels ook HD Voice, maar als ik naar een nummer bij T-Mobile of Vodafone bel, dan krijg ik gewoon een doffe stem te horen. Dat hebben ze nog niet eens voor elkaar, dus ben benieuwd of ze VoLTE ook snel gaan uitrollen.

Gesprekskwaliteit via Vodafone is duidelijk het slechtste.

Als ik een vaste lijn bel die via KPN loopt (VOIP), dan is de kwaliteit zelfs beter dan van KPN - T-mobile/VF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Vodafone lijkt niet zo geinteresseerd in spraakkwaliteit. Dat is niet nieuw. Voorheen als ik de netwerkparameters checkte, dan zag ik bij Vodafone op stations etc. vaak half rate aan staan ( in tegenstelling tot enhanced full rate "EFR" bij de andere providers.). Anderzijds heb ik liever een doffer klinkende verbinding, dan een dropped call of geen verbinding. Dus wat dat betreft snap ik die keuze ook nog wel. KPNen T-Mobile hebben meer op met de spraakkwaliteit al is ook hier het hebben en houden van een verbinding het belangrijkste. Geluidskwaliteit is zeer subjectief en daardoor dus een heel lastig punt om op te concurreren. De geluidskwaliteit van Vodafone maakt wel sprongen als VoLTE komt en op 4G heeft Vodafone ondanks dat zij enkele honderden minder opstelpunten van 4G+ hebben dan bijvoorbeeld T-Mobile toch zat capaciteit door slimme netwerk uitbouw. Hun uitrol is veel efficienter en hun opstelpunten zijn beter dan bij T-Mobile. Anderzijds is de excessieve T-Mobile ombouw ook goed geweest omdat zij iets te bewijzen hadden om zo de naam van een minder goed netwerk meteen en voorgoed van zich af te schudden. Dat is gelukt. In dat opzicht hoeft Vodafone voorlopig nog niets te bewijzen.

In de marketing win je eerder op 4G dekking of een hele hoge 4G+ snelheid dan op goede geluidskwaliteit. Toen het oude T-Mobile netwerk HD voice kreeg over 3G was het meest gehoorde commentaar ook " ja, als ik nu maar eens kon bellen in dat dekkingsgat, dan had ik er wat aan". Met het nieuwe omgebouwde T-Mobile netwerk is dat opgelost. Nog een paar masten erbij in bekende probleemgebieden en het is zelfs grandioos opgelost. KPN heeft veel meer mobiele klanten en veel meer zakelijke Voip en particuliere Voip klanten. Je merkt een enorm verschil in verstaanbaarheid en gesprekskwaliteit als je daar naartoe belt. Van KPN 3G HD voice mobiel naar andere KPN HD voice mobiel valt het verschil nog mee, maar naar Voip is het indrukwekkend. Over VoLTE kan dit gaan klinken alsof je naast iemand staat. Ik ben heel erg benieuwd daarnaar.

Blijkbaar leiden de testen bij KPN en Tele2 er op dit moment nog steeds niet toe dat VoLTE voor een breed publiek beschikbaar kan worden gemaakt. We zullen zien. Volgens mij is Nederland al lang niet meer het eerste VoLTE land. T-Mobile kan bijvoorbeeld best testen in Duitsland en het met die ervaringen en wat testen van medewerkers zonder klantentest in Nederland activeren. Hetzelfde geldt voor Vodafone. Die hebben zoveel internationale expertise dat een beperkte gesloten test van eigen medewerkers hier vast voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
ucsdcom schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:35:
Vodafone lijkt niet zo geinteresseerd in spraakkwaliteit. Dat is niet nieuw. Voorheen als ik de netwerkparameters checkte, dan zag ik bij Vodafone op stations etc. vaak half rate aan staan ( in tegenstelling tot enhanced full rate "EFR" bij de andere providers.). Anderzijds heb ik liever een doffer klinkende verbinding, dan een dropped call of geen verbinding.
Misschien kun je uitleggen waarom FR (in jouw beleving) een betrouwbaarder verbinding geeft dan EFR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ucsdcom schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 00:49:
Vodafone gaat heel erg hard op dit moment. Er zijn bijna geen locaties meer over die moeten worden aangepakt en ze bouwen naast bestaande locaties ook nieuwe locaties, bijv. bij Vught en Eindhoven, op plekken waar er wel dekking was, maar deze net wat minder was.

Je kunt VoLTE gewoon uitrollen waarbij het signaal bij problemen terugvalt naar 2G/3G. Dat wil je natuurlijk wel vermijden omdat dat het risico op een dropped call verhoogt. Ik denk dat Vodafone juist de meeste druk voelt om VoLTE snel te activeren zodat data tijdens calls en ook HD Voice mogelijk wordt op signalen zonder goede indoor 3G-dekking, iets dat bij hen bij gebrek aan 3G900 niet zomaar kan nu.

Kan me ook voorstellen dat het mogelijk is om in bepaalde gebieden calls toch via 2G/3G te laten gaan, maar dan hou je wel het probleem dat je prima een telefoongesprek kunt beginnen in Den Haag om door te bellen totdat je in Enschede bent... Dus dat lost zeker niet alles op dus (zeker aangezien Vodafone nog een dekkingsgat op de A1 heeft, hoewel dat vorige maand wel een heel stuk kleiner is geworden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Raider095 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 23:53:
[...]

Misschien kun je uitleggen waarom FR (in jouw beleving) een betrouwbaarder verbinding geeft dan EFR?
Ik heb het over half rate versus enhanced full rate. EFR klinkt duidelijk beter dan half rate. Full rate ook tov. toen Half rate verbindingen van Vodafone. Als Vodafone voor half rate moest gaan op drukke locaties om een beetje extra ruimte te houden, dan snap ik dat voor korte duur. Daarna wil je iets beters aan je klanten kunnen bieden.

[ Voor 36% gewijzigd door ucsdcom op 19-06-2016 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
ucsdcom schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:25:
[...]

Ik heb het over half rate versus enhanced full rate. EFR klinkt duidelijk beter dan half rate. Full rate ook tov. toen Half rate verbindingen van Vodafone. Als Vodafone voor half rate moest gaan op drukke locaties om een beetje extra ruimte te houden, dan snap ik dat voor korte duur. Daarna wil je iets beters aan je klanten kunnen bieden.
Hoe lang geleden is het dat ze HR gebruikten dan? Al wel een tijdje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:15
Wordt inderdaad al lang niet meer gebruikt.

PS. Het was dynamic hr

[ Voor 23% gewijzigd door SafariFlow op 19-06-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
ucsdcom schreef op zondag 19 juni 2016 @ 16:25:
Ik heb het over half rate versus enhanced full rate. EFR klinkt duidelijk beter dan half rate. Full rate ook tov. toen Half rate verbindingen van Vodafone.
Ok inderdaad, maar dan nog. Wat biedt HR voor een hogere betrouwbaarheid? Jij stelt namelijk dat dit beter is en zegt in andere woorden "dat dit de kans op dropped calls of geen verbinding verkleint". Interessante stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Raider095 schreef op zondag 19 juni 2016 @ 18:56:
[...]

Ok inderdaad, maar dan nog. Wat biedt HR voor een hogere betrouwbaarheid? Jij stelt namelijk dat dit beter is en zegt in andere woorden "dat dit de kans op dropped calls of geen verbinding verkleint". Interessante stelling.
Als de capaciteit in het geding komt dan zou HR ervoor zorgen dat er meer slots beschikbaar zijn om te bellen. In theorie verkleint dat het aantal van dropped calls (van mensen die het bereik van de cel binnenkomen) en verhoogt het de success rate van het maken van nieuwe calls.

Als er wel voldoende capaciteit is om genoeg slots op FR te doen dan speelt dat probleem niet. Maar dit staat inderdaad volledig los van de techniek op zich. Die is even betrouwbaar (en HR is zuiniger voor je accu ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
Het feit dat een andere provider slechter klinkt dan je eigen betekent niet dat die achter liggen. HD-voice werkt vooralsnog alleen binnen de netten en niet tussen de netten. Dat zouden ze eens op moeten lossen en liefst niet bij 4g belle weer opnieuw de interconnectie onveranderd laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zxui
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 18:18
Ik heb wel eens gehoord dat het zolang duurt met de HD-voice interconnectie vanwege de beperkingen die de ACM oplegt vanwege concurrentie. Operators mogen blijkbaar niet zomaar met elkaar praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:59
Misschien een stom iets, maar merk sinds gister dat ik sneller en meer op het 800mhz netwerk wordt gezet dan de 1800mhz.
Of is de dekking nu binnenhuis opeens beter?

Is er iets verandert in het systeem van kpn? Niet dat ik het erg vind maar snelheid op het 1800mhz is toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Gangster93 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 07:55:
[...]

Als er een provider is welke de storingen goed op de website vermeld is het KPN wel. Heb je ze al opgebeld? ;-) of heb je zelf al een ander toestel geprobeerd?
Excuses voor late reactie. Heb KPN opgebeld maar niemand te spreken gekregen. Ander toestel geprobeerd, precies hetzelfde. Opvallend is dat vrienden op bezoek met een virtuele provider op KPN netwerk bij mij thuis ook problemen ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
timmie1 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:56:
[...]

Excuses voor late reactie. Heb KPN opgebeld maar niemand te spreken gekregen. Ander toestel geprobeerd, precies hetzelfde. Opvallend is dat vrienden op bezoek met een virtuele provider op KPN netwerk bij mij thuis ook problemen ervaren.
Kijk eerst eens op de KPN dekkingskaart: www.coveragechecker.nl .

Heb je wel echt KPN als provider of gebruik je via een virtuele provider alleen hun netwerk? Dat ik dat vraag is omdat je aangeeft dat je bij KPN niemand te spreken hebt gekregen. Voorheen kon dat, tegenwoordig hebben ze 24 uur per dag klantenservice via nr. 1200 van de mobiel of via 0612001200 belt. Anders even je toestel helemaal uitzetten en opnieu opstarten.

Ik zou haast zeggen: koop eens bij de AH zo'n gratis Vodafone prepaisd sim of een T-Mobile simmetje en activeer die. Zet er een paar euro op en kijk wat je toestel daarmee doet.

Als je de klantenservice belt zullen ze je vragen een kruistest uit te voeren om uit te sluiten dat je toestel het probleem is: Die test heb je dus al gedaan als ik je reactie lees: jouw sim dus eerst in een ander toestel proberen. Als je een andere sim in jouw toestel wel probleemloos zou kunnen gebruiken zou ook een aanwijzing zijn dat het aan KPN licht en niet aan je toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
ucsdcom schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 20:00:
[...]

Kijk eerst eens op de KPN dekkingskaart: www.coveragechecker.nl .

Heb je wel echt KPN als provider of gebruik je via een virtuele provider alleen hun netwerk? Dat ik dat vraag is omdat je aangeeft dat je bij KPN niemand te spreken hebt gekregen. Voorheen kon dat, tegenwoordig hebben ze 24 uur per dag klantenservice via nr. 1200 van de mobiel of via 0612001200 belt. Anders even je toestel helemaal uitzetten en opnieu opstarten.

Ik zou haast zeggen: koop eens bij de AH zo'n gratis Vodafone prepaisd sim of een T-Mobile simmetje en activeer die. Zet er een paar euro op en kijk wat je toestel daarmee doet.

Als je de klantenservice belt zullen ze je vragen een kruistest uit te voeren om uit te sluiten dat je toestel het probleem is: Die test heb je dus al gedaan als ik je reactie lees: jouw sim dus eerst in een ander toestel proberen. Als je een andere sim in jouw toestel wel probleemloos zou kunnen gebruiken zou ook een aanwijzing zijn dat het aan KPN licht en niet aan je toestel.
KPN is echt de provider, het geld gaat naar KPN en ze staan met hun logo ook op mijn simkaart. Zou beetje raar zijn als ik dan toch geen KPN zou hebben... :+
Mijn telefoon heeft het in het verleden prima gedaan met een Vodafone en Bliep simkaart. Zojuist weer met Vodafone geprobeerd, bellen en gebeld worden gaat prima maar internet is niet snel voor een 4G-verbinding(10Mbit max). :P

Klantenservice heb ik twee keer geprobeerd te bereiken, maar na 10 minuten wachten opgehangen. Ik heb niet genoeg geduld en tijd om tientallen minuten te wachten op een medewerker.

Dekking is prima, ik heb als het werkt alle streepjes vol en de mast staat hier vlakbij. Signaal is dan ook in orde, alleen lijkt ik om de een of andere reden te worden afgemeld bij het netwerk. Gevolg is dan dat "emergency calls only" en inkomende oproepen die worden gedropt. Ik zit zelf te denken aan een mogelijke overbelasting waardoor er even geen plaats meer is voor mijn registratie. Zoals ik al zei hebben ook mensen die bij ons op bezoek komen en op KPN netwerk roamen last van dropped calls, geluid dat niet doorkomt of een melding dat ze even moeten wachten.

Het schijnt dat ze vaker in die mast klimmen en aan de apparatuur zitten i.v.m. GSM-R, wellicht kunnen ze toen ook iets verkeerd hebben gedaan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Je kan het nog proberen of iemand met je mee wil kijken vanuit KPN via het KPN forum. Als ik het zo hoor, dan moet je bij de technische dienst uitkomen. Ik zou denk ik toch inzetten op bellen naar de klantenservice. Die kunnen je casus na het standaard script en mogelijk een nieuwe simkaart uiteindelijk naar de TD doorzetten. De simkaart zal zo goed als zeker het probleem niet zijn, toch sturen de providers je doorgaans eerst een nieuwe simkaart op voor ze gaan onderzoeken wat er nu echt mis is. Ik weet niet hoe oud je simkaart is? Als die vervangen wordt, dan krijg je meteen een simkaart met NFC ondersteuning mits je geen duocard aanvraagt. Dus nietdirect een ramp.
Mijn ervaring is dat de medewerkers van de TD als je je casus daar hebt kunnen krijgen serieus er in duiken en je enkele dagen later eventueel nog even bellen met hun bevindingen.

[ Voor 31% gewijzigd door ucsdcom op 23-06-2016 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

PeaceNlove

Deugleuter

Heeft KPN VoLTE geactiveerd voor klanten? Ik was net met mijn laptop (VPN + RDP) aan het tetheren via mijn telefoon en was tegelijk ook aan het bellen. Vroeger zou mijn RDP sessie dan bevriezen omdat mijn telefoon tijdens bellen van 4G terug zou vallen op 3G of 2G en dan de internetverbinding zou afkappen, maar nu kon ik gewoon doorwerken op de server terwijl ik belde. Ik kon tijdens de oproep niet zien welke verbinding gebruikt werd, dus ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik de hele tijd op 4G bleef en dus via VoLTE belde. De gebruikte telefoon is trouwens een Lumia 920.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Ik kan het nog niet in ieder geval. Net getest. Sony Z3c. In lte only modus geforceerd op lte proberen te bellen.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 10:44

netblade

Sunrise

dinkelover schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:21:
Ik kan het nog niet in ieder geval. Net getest. Sony Z3c. In lte only modus geforceerd op lte proberen te bellen.
Bel je naar een KPN nummer? Andere providers via VOLTE bereiken zal namelijk nog niet gaan, hetzelfde geldt voor HD Voice over 3G, dat werkt ook enkel op het eigen netwerk.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
netblade schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:34:
[...]

Bel je naar een KPN nummer? Andere providers via VOLTE bereiken zal namelijk nog niet gaan, hetzelfde geldt voor HD Voice over 3G, dat werkt ook enkel op het eigen netwerk.
Andere providers via VoLTE bereiken is wel mogelijk. Het werkt in dat opzicht exact hetzelfde als "gewoon bellen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Laatst online: 10:44

netblade

Sunrise

Sorcerer8472 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 09:08:
[...]

Andere providers via VoLTE bereiken is wel mogelijk. Het werkt in dat opzicht exact hetzelfde als "gewoon bellen".
Helder, ik dacht ergens gelezen te hebben maar waarschijnlijk haal ik HD voice en VoLTE door elkaar.
Bij HD Voice is het vooralsnog op Nederlandse netwerken niet mogelijk om bv als KPN klant een T-Mobile klant met HD Voice kwaliteit te kunnen bellen, iets wat ik persoonlijk steeds meer als storend ga ervaren omdat de geluidskwaliteit echt teleurstellend is als je eenmaal HD Voice gewend bent.

[ Voor 30% gewijzigd door netblade op 30-06-2016 10:28 ]

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Het valt me nu ineens op dat er geen data van mijn bundel afgaat als ik mobiel internet gebruik. Ik heb mijn bundel bijna al verbruikt, maar ik kan gewoon door internetten, terwijl ik eigenlijk met dit verbruik al lang in snelheid teruggezet zou moeten zijn. Ik had namelijk nog zo'n 40MB over, maar dat heb ik nu nog steeds. Ik ben inmiddels 300MB verder na een paar speedtestjes :P

Ik zit er niet mee, maar nieuwe maand gaat morgen weer in, kijken of het dan wel weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcf
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-09-2024

tcf

Afgelopen weken eens flink getest met T-mobile en KPN simkaarten in IPhone 6S en Samsung Galaxy S6.

Flinke stukken door grote delen van Nederland gereden (Heel Brabant, Zuid-Holland, Gelderland, Utrecht, Zeeland ). Wat me opviel is dat de 3G van Kpn echt heel erg goed is, die van T-mobile valt veel vaker terug naar 1 of 2 streepjes. KPN vrijwel altijd volle bak maar minimaal 2 streepjes. Geen 1 keer teruggevallen naar Edge of GPRS bij KPN, bij T-mobile wel een aantal keren.

Qua 4G netwerk ontlopen de netwerken elkaar meestal niet veel maar toch gemerkt dat KPN toch vaak net even wat beter is. Wat opviel is dat op de (sporadische) plekken waar de ene provider nauwelijks ontvangst had, de andere vaak zeer goede ontvangst had.

Wat ook goed opviel is dat de T-mobile dekking vooral in stedelijk gebied erg fijnmazig is, hierin blijft KPN toch vaak wel achter al is de dekking eigenlijk niet slecht te noemen.

Vooral in de polder en buiten de grote steden viel me op dat de KPN dekking vaak het best was op 4G.

In iedere tunnel waar ik in gereden/gewerkt heb had T-mobile 4g en KPN alleen maar 3G.

Dat wilde ik ff kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:43
PeaceNlove schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:09:
Heeft KPN VoLTE geactiveerd voor klanten? Ik was net met mijn laptop (VPN + RDP) aan het tetheren via mijn telefoon en was tegelijk ook aan het bellen. Vroeger zou mijn RDP sessie dan bevriezen omdat mijn telefoon tijdens bellen van 4G terug zou vallen op 3G of 2G en dan de internetverbinding zou afkappen, maar nu kon ik gewoon doorwerken op de server terwijl ik belde. Ik kon tijdens de oproep niet zien welke verbinding gebruikt werd, dus ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik de hele tijd op 4G bleef en dus via VoLTE belde. De gebruikte telefoon is trouwens een Lumia 920.
Zojuist nog maar eens achteraan gebeld, maar de klantenservice weet er niets van. Als op je schermpje 4G of LTE blijft staan, bel je dus via VoLTE. Misschien hebben ze de fallback verbeterd, zodat je toch wel op 3G zat, maar de verbinding gewoon doorliep. Je krijgt dan volgens mij geen nieuw ip-adres, dus kun je doorbellen. Mijn ervaring (en ik bel echt heel veel/vaak/lang) is dat je tijdens 2G de verbinding kwijt bent en tijdens 3G de verbinding houdt. Val je terug van 3G naar 2G, dan kom je niet terug op 3G met een datasessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
PeaceNlove schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 12:09:
Heeft KPN VoLTE geactiveerd voor klanten? .......-knip-........Ik kon tijdens de oproep niet zien welke verbinding gebruikt werd, dus ik weet het niet zeker, maar ik denk dat ik de hele tijd op 4G bleef en dus via VoLTE belde. De gebruikte telefoon is trouwens een Lumia 920.
Vandaag nog even getest. De Samsung S6, S6-edge en S7 kunnen VoLTE aan zonder aanvullende settings. In het netwerk menu verschijnt dan een extra switsch waarmee je bellen via 4G aan of uit kan zetten, na een reboot verscheen er geen VoLTE switch en bij bellen schakelde het toestel in een flits van 4G naar 3G. Na het bellen ook in een flits weer terug naar 4G. Dus nog geen VoLTE. Ik vraag mij af of een provider dit in een vakantieperiode zal gaan activeren aangezien de technische crew dan gedeeltelijk op vakantie is en dus minder bezet is. Anderzijds: als er problemen zouden ontstaan, dan is in de zomervakantie het netwerk op de meeste plaatsen minder belast en zal ook het aantal zakelijke klanten wat er last van kan hebben minder groot zijn. Je weet maar nooit dus, maar ik reken er op dat de komende 2 maanden eerder Tele2 dan KPN zal lanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gisteren in België geweest en een bezoekje gebracht aan een leuke brouwerij. Awel, voordat we de grens overgingen die gratis EU bundel 100MB geactiveerd.

Daarna meteen maar gekeken op welke netwerken ik me kon aanmelden. Zoals verwacht kon ik op alle drie netwerken aanmelden, al zat er wel verschil in de dataverbindingen.

Bij BASE kreeg ik alleen 3G/H
Bij Mobistar kreeg ik EDGE.
Bij Proximus kreeg ik 4G.

Vreemd genoeg registreerde mijn telefoon niet direct automatisch op een Belgisch netwerk. Uiteindelijk dus handmatig een netwerk opgezocht en daarmee verbinding gemaakt. Automatisch netwerk kiezen en roaming stond aan

Weet iemand welke partner KPN heeft in België? BASE leek me logisch aangezien die van KPN is/was.. maar proximus gaf als enige 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
Ik woon vlak bij de grens, en kom vaker in België. Bij mij is het volstrekte willekeur op welk Belgisch netwerk ik automatisch gezet wordt, de laatste tijd is dit het vaakst Mobistar, maar soms ook BASE. Een tijdje geleden werd ik steeds op Proximus gezet. Ik kan op elk netwerk aanmelden, en heb op alle 3 de Belgische netwerken ook 4G kunnen ontvangen.

Dit is mijn persoonlijke lijstje van roaming-netwerken in de EU met KPN:

België
Verbinding kunnen maken:
  • Mobistar (4G)
  • BASE (4G)
  • Proximus (4G)
Duitsland
Verbinding kunnen maken:
  • Telekom (4G)
  • Ö2 (4G)
  • E-PLUS
Geen verbinding kunnen maken:
  • Vodafone.de
Oostenrijk
Verbinding kunnen maken:
  • T-Mobile AT (4G)
  • A1 (4G)
  • 3 AT (4G)
Oostenrijk
Verbinding kunnen maken:
  • T-Mobile AT (4G)
  • A1 (4G)
  • 3 AT (4G)
Italië
Verbinding kunnen maken:
  • TIM (4G)
  • I WIND (4G)
Geen verbinding kunnen maken:
  • Vodafone IT
  • 3/li]
Spanje
Verbinding kunnen maken:
  • Mobistar (4G)
Verenigd Koninkrijk
Verbinding kunnen maken:
  • EE (4G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
KPN houdt niet zo van Vodafone inderdaad, is me nog in geen enkel land gelukt om daarmee te verbinden met KPN. Misschien lukt het in Nieuw Zeeland of in een ander land waar je niet echt om ze heen kunt, maar in Europa lukt het in geen enkel land, in Australië lukte het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Appart dat m'n HTC One m7 niet automatisch kon aanmelden. Ik kreeg op den duur de melding "geen netwerk beschikbaar". Handmatig dus moeten zoeken naar een netwerk. Aangezien iemand die naast me zat met een iPhone wel automatisch op BASE registreerde, heb ik die ook maar gekozen. Maar bij BASE kwam ik niet op 4G. Niet zo'n ramp, het 3G netwerk van BASE werkte behoorlijk goed.

De laatste keer dat ik in Duitsland was ging ik direct naar een Duits netwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door krakendmodem op 15-07-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:59
HvanderT schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 10:44:
Appart dat m'n HTC One m7 niet automatisch kon aanmelden. Ik kreeg op den duur de melding "geen netwerk beschikbaar". Handmatig dus moeten zoeken naar een netwerk. Aangezien iemand die naast me zat met een iPhone wel automatisch op BASE registreerde, heb ik die ook maar gekozen. Maar bij BASE kwam ik niet op 4G. Niet zo'n ramp, het 3G netwerk van BASE werkte behoorlijk goed.

De laatste keer dat ik in Duitsland was ging ik direct naar een Duits netwerk.
Ja dat is een kwaaltje van de htc one m7, dat had ik met dat toestel toen ook, toen ik hem nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
HvanderT schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:13:
Gisteren in België geweest en een bezoekje gebracht aan een leuke brouwerij. Awel, voordat we de grens overgingen die gratis EU bundel 100MB geactiveerd.

Daarna meteen maar gekeken op welke netwerken ik me kon aanmelden. Zoals verwacht kon ik op alle drie netwerken aanmelden, al zat er wel verschil in de dataverbindingen.

Bij BASE kreeg ik alleen 3G/H
Bij Mobistar kreeg ik EDGE.
Bij Proximus kreeg ik 4G.

Vreemd genoeg registreerde mijn telefoon niet direct automatisch op een Belgisch netwerk. Uiteindelijk dus handmatig een netwerk opgezocht en daarmee verbinding gemaakt. Automatisch netwerk kiezen en roaming stond aan

Weet iemand welke partner KPN heeft in België? BASE leek me logisch aangezien die van KPN is/was.. maar proximus gaf als enige 4G.
Toevallig vorige week ook in België (Gent) geweest en daar ook het e.e.a getest.

BASE kreeg ik 4G en daarbij een snelheid van 22 down en 9 up. (Band 3 op 15 MHz)
Mobistar kreeg ik ook 4G en daarbij een snelheid van 15 down en 2 up (Band 20 en 10 Mhz)
Proximus kreeg ik regelmatig geen verbinding.

Ik had het gevoel dat Mobistar meermaals de voorkeur kreeg en Proximus moeilijk was te verbinden. Daarbij vond ik de snelheid tegenvallen! Misschien een cap in het buitenland?

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 00:02

zipper646

...shit happens

Ik heb sinds kort 4g aangezet op mijn Simyo abo, toestel is een Moto e 2015 2e generatie: download test is sneller dan via wifi :D

Apple iMac 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Cardo schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:02:
[...]

Toevallig vorige week ook in België (Gent) geweest en daar ook het e.e.a getest.

BASE kreeg ik 4G en daarbij een snelheid van 22 down en 9 up. (Band 3 op 15 MHz)
Mobistar kreeg ik ook 4G en daarbij een snelheid van 15 down en 2 up (Band 20 en 10 Mhz)
Proximus kreeg ik regelmatig geen verbinding.

Ik had het gevoel dat Mobistar meermaals de voorkeur kreeg en Proximus moeilijk was te verbinden. Daarbij vond ik de snelheid tegenvallen! Misschien een cap in het buitenland?
Kan best hoor, wat Vodafone soms doet is gewoon alleen 2G-roaming. Wel GPRS/EDGE maar geen 3G/4G. En het kost moeite om op zo'n netwerk te komen. De reden: ze hebben betere deals met andere netwerken en daar krijg je direct verbinding mee terwijl een duurder netwerk een "temporary failure" foutmelding krijgt waardoor je meerdere keren moet proberen. In de praktijk kom je daar dus alleen terecht als de andere netwerken totaal afwezig zijn op een locatie.

Overigens ben ik in het buitenland nog nooit met een KPN-abonnement op een Vodafone-netwerk gekomen (m.u.v. partners als Proximus). Die twee zijn geen beste vrienden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gek dat anderen dan weer wel 4G hebben en ik bijvoorbeeld niet. Alleen bij Proximus had ik 4G. Of ze moeten frequenties gebruiken die mijn telefoon (HTC One m7) niet kan ontvangen

Ach, zolang er een bruikbare verbinding is vind ik het best.

[ Voor 20% gewijzigd door krakendmodem op 23-07-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Gister op de zwarte cross zeer goede snelheden met KPN 4G. Download en upload lagen bij 25Mb/s met een latency van 25ms. Geen Carrier Aggregation. Super voor elkaar dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Gisteren was hier een wielerronde met enkele wielrenners uit de Tour De France (Froome, Mollema, etc.) Ik was dus wel benieuwd hoe het netwerk omging met 40.000 bezoekers :+.

Nu zullen die bezoekers lang niet allemaal KPN hebben gehad, maar ik kon het wel merken. Aangezien hier alleen een 800 mast staat. Zowel 3G als 4G bleven prima werken.

4G: http://www.speedtest.net/my-result/a/2091059406

3G: http://www.speedtest.net/my-result/a/2091062267

4g vanochtend vroeg: http://www.speedtest.net/my-result/a/2092158218

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:07
Op dit moment zit ik bij Vodafone Red en reis elke dag met trein en bus van Arnhem Centraal naar Wageningen Campus. Het valt mij elke dag op dat bij station Oosterbeek en later tussen Wolfheze en Ede-Wageningen de 4G/3G terugvalt naar E.
Kan iemand die dit ook vaak reist mij aangeven hoe dit bij KPN (Zorgeloos) is?? Ik zit te denken over te stappen, want ik erger me groen en geel aan wegvallen van mijn verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
Misschien geeft www.coveragechecker.nl je alvast wat informatie voordat anderen dat kunnen aanvullen met hun praktijk ervaringen. Dat is de officiele dekkingskaart van KPN en die is eerder te pessimistisch dan te positief in de dekkingsweergave. Ik zie langs het gehele stuk 4G-800 dekking buitenshuis en ook nog plaatsen waar wel volle bak 3G is, maar waar nog geen volle bak 4G komt. Die masten moeten mogelijk nog worden aangevuld met 4G. Ten opzichte van Vodafone heeft KPN naast 4G ook 3G op de 900 Mhz frequentie die in theorie beter doordringt in de trein dan de 3G-2100 van Vodafone. Vanuit de auto gaat het goed op snelweg A12 die een flink stuk nagenoeg parralel loopt. Wel moet ik zeggen dat ontvangst in een moderne trein met zijn warmte dempende ramen flink minder is dan in zo'n oud treinstel. Ga er dus maar vanuit dat KPN ook daar ergens wel even weg zal vallen.

Hopelijk willen anderen hier hun praktijkervaring droppen in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
3g900 beviel me uitstekend in de trein. Dit was wel vanuit het Noorden (Leeuwarden of Groningen) naar Utrecht. Ik reis nooit verder dan Utrecht.

Op de Noordelijke Nevenlijnen (regionaal spoor) was de dekking opzich wel redelijk, maar wel minder. Er zaten daar nog best wat gaten in waardoor het signaal in de trein compleet kon wegvallen. Ligt eerder aan de trein dan aan de dekking denk ik.

Ik reis amper meer met de trein, dus kan zijn dat het inmiddels wel aangepast is, maar ik heb zo m'n vermoedens dat dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Sommige delen van het Traject Groningen - Delfzijl en Groningen - Rodeschool is de dekking sowieso wel matig. Ook buiten de trein (wandelend of fietsend) is het "mwa". Dit is dan op 3 á 4 plekken waar internet zo goed als niet werkt en het E of geen bereik wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
N.a.v. van vakantie in Italië een update wat betreft KPN in het buitenland, met 4 telefoons met een KPN-SIM. Het voorkeursnetwerk is in Italië overduidelijk I WIND, waar meteen mee wordt verbonden als de telefoon op automatisch wordt gezet. Hierop is ook 4G-roaming mogelijk. Andere netwerken waarmee verbonden kan worden zijn I TIM (4G) en 3 ITA (alleen 3G gezien), hiermee verbindt mijn telefoon echter wat moeilijker en zodra deze op automatisch wordt gezet springt hij vrijwel meteen weer op I WIND (kennelijk de goedkoopste roamingpartner).
Tijdens de reis ook de volgende ervaringen: in Oostenrijk is het voorkeursnetwerk op drie telefoons 3 AT en op één telefoon T-Mobile AT, met 4G-roaming, ook met A1 kan verbonden worden, inclusief 4G.
In Zwitserland sprong mijn telefoon in eerste instantie op Sunrise, zonder data, maar daarmee meteen op Swisscom met 4G. Verder niet getest.
In Duitsland was het voorkeursnetwerk op 3 telefoons het (slechte) E-Plus netwerk, met enkel 3G en op de andere telefoon O2 inclusief 4G. Met Telekom kon verbonden worden, ook 4G mogelijk.

Over het algemeen ben ik tevreden over KPN in het buitenland, de buitenlandbundel 1000MB voor 15 euro is vrij betaalbaar. Ook is er met veel netwerken 4G mogelijk, zodat je in de meeste gevallen fatsoenlijke dekking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Sorcerer8472 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 08:10:
KPN houdt niet zo van Vodafone inderdaad, is me nog in geen enkel land gelukt om daarmee te verbinden met KPN. Misschien lukt het in Nieuw Zeeland of in een ander land waar je niet echt om ze heen kunt, maar in Europa lukt het in geen enkel land, in Australië lukte het ook niet.
Enkele jaren terug ben ik naar Nieuw Zeeland geweest. Met mijn KPN sim kon ik daar niet roamen op het enige GSM 2G/3G net van Vodafone wat daar toen was. Gelukkig had ik ook een Nederlandse Vodafone simkaart mee, wat wel werkte. De dekking was met name op het zuider eiland wel dramatisch slecht. Je kon zo 50 tot 100 kilometer geen dekking hebben. Dus ook niet in dorpjes en stadjes! Ik weet niet of er vandaag de dag wel een overeenkomst met Vodafone NZ is, Vodafone daar heeft nu ook broadband "rural" dekking via vaste 4G modems. Je moet daar bij voorkeur een toestel met 4G-700 ondersteuning hebben voor verbinding buiten de stad.

Terplekke maar een prepaid telefoon van de toenmalige Telecom Nieuw Zeeland gekocht. Volgens mij hadden die een CDMA netwerk naar Amerikaans voorbeeld. Geen simkaarten, maar codes programmeren in je toestel. Dat werkte prima en betere dekking dan Vodafone NZ. Nieuwzeeland telecom heeft nu een 4G net in gebruik genomen. Ook voornamelijk dekking op 4G-700. Ik kan mij voorstellen dat KPN daar nu roaming partner van is geworden. Helaas kan ik op de KPN website geen lijstje met roaming partners meer vinden. Voorheen hadden ze hier een keurige lijst van. En Nieuw Zeeland zag ik bij KPN nog niet op de lijst met 4G landen volgens mij.

Dat pleit maar weer voor de komst van 4G-700 in Europa. Dan worden in ieder geval al onze toestellen compatible met die netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Veel nieuwe Snapdragon 820-based telefoons bieden al LTE700-dekking, ook handig voor de VS (hoewel daar ook andere banden actief zijn dan in Oceanië) :)

Wel slecht van KPN dan hoor? Je zou denken dat je in Nieuw Zeeland wel kunt roamen met je eigen telefoon? Da's geen klein land waar weinig Nederlanders komen volgens mij.

Geen idee hoe in NZ de prestaties van Vodafone zijn versus die van Telecom New Zealand, meende me te herinneren dat Vodafone het daar goed doet nu, maar juist in Australië laatste komt qua dekking. Dat was ook mijn ervaring toen ik daar was; in de stad goed voor elkaar maar in de outback valt Vodafone het eerst weg, daarna Optus, en dan is Telstra de enige die nog wat doet; overigens ook de enige waar je met KPN op mag roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Over roaming gesproken, heeft iemand van jullie ervaring met roaming in Griekenland? Is er 4G dekking of is het behelpen met EDGE en eventueel UMTS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Jassy schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:56:
Over roaming gesproken, heeft iemand van jullie ervaring met roaming in Griekenland? Is er 4G dekking of is het behelpen met EDGE en eventueel UMTS?
4G is er alleen in de grote steden, maar op de meeste (bewoonde) plekken is er heel behoorlijk 3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
ASW1 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:08:
[...]

4G is er alleen in de grote steden, maar op de meeste (bewoonde) plekken is er heel behoorlijk 3G.
Op welk netwerk is dat? Cosmote, Wind of Vodafone (De laatste waarschijnlijk niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
Jassy schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:56:
Zie hier de dekkingskaart van Cosmote 4G.
Oost-Griekenland:
https://www.cosmote.gr/mo.../4G/images/FullMap4G1.jpg
West-Griekenland:
https://www.cosmote.gr/mo.../4G/images/FullMap4G2.jpg
Zuid-Griekenland:
https://www.cosmote.gr/mo.../4G/images/FullMap4G3.jpg
Kreta & Rhodos:
https://www.cosmote.gr/mo.../4G/images/FullMap4G4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Bedankt, dat ziet er wel hoopvol uit voor wat betreft de dekking.

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
H'e, bedankt voor de tip! Tweakers kunnen daar vast wel iets mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTGT
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 21:48
ucsdcom schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:40:
[...]

Enkele jaren terug ben ik naar Nieuw Zeeland geweest. Met mijn KPN sim kon ik daar niet roamen op het enige GSM 2G/3G net van Vodafone wat daar toen was. Gelukkig had ik ook een Nederlandse Vodafone simkaart mee, wat wel werkte. De dekking was met name op het zuider eiland wel dramatisch slecht. Je kon zo 50 tot 100 kilometer geen dekking hebben. Dus ook niet in dorpjes en stadjes! Ik weet niet of er vandaag de dag wel een overeenkomst met Vodafone NZ is, Vodafone daar heeft nu ook broadband "rural" dekking via vaste 4G modems. Je moet daar bij voorkeur een toestel met 4G-700 ondersteuning hebben voor verbinding buiten de stad.

Terplekke maar een prepaid telefoon van de toenmalige Telecom Nieuw Zeeland gekocht. Volgens mij hadden die een CDMA netwerk naar Amerikaans voorbeeld. Geen simkaarten, maar codes programmeren in je toestel. Dat werkte prima en betere dekking dan Vodafone NZ. Nieuwzeeland telecom heeft nu een 4G net in gebruik genomen. Ook voornamelijk dekking op 4G-700. Ik kan mij voorstellen dat KPN daar nu roaming partner van is geworden. Helaas kan ik op de KPN website geen lijstje met roaming partners meer vinden. Voorheen hadden ze hier een keurige lijst van. En Nieuw Zeeland zag ik bij KPN nog niet op de lijst met 4G landen volgens mij.

Dat pleit maar weer voor de komst van 4G-700 in Europa. Dan worden in ieder geval al onze toestellen compatible met die netwerken.
Begin dit jaar in NZ geweest, KPN sim zat grotendeels op Spark (voormalige Telecom NZ), maar kon gewoon connecten met Vodafone NZ. Bereik van Vodafone is aanzienlijk verbeterd, in m'n Lumia 950 zat een Vodafone NZ prepay, in afgelegen plaatsen idd af en toe geen bereik maar dat was sporadisch.

In de meeste gehuchten plaatsen ze antennes in lantarenpalen, waar ook 3G en 4G vanaf komt:
https://www.google.nl/map...e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
Leuk plaatje. Heb je enig idee hoever zo'n lantarenpaal mast daar reikte? Of hadden ze er een in ieder stratenblok? Ik kan mij indenken dat die palen iets te maken hebben met het snelle rural 4Gbroadband van Vodafone NZ. Daarmee hebben ze een grote verbeterslag geslagen. Natuurlijk is het ook fijn dat NZ telecom of nu dus Spark naar 4G over is.

Onderstaand: Dit is volgens mij het Griekse alternatief voor plaatsen waar zelfs geen lantarenpalen meer zijn ;)

Tip voor KPN: graven is overbodig als je het lijntje even bovengronds trekt. Kunnen we nu wel dekking krijgen op de hele Veluwe ;)

Griekenland zendmast

[ Voor 10% gewijzigd door ucsdcom op 20-08-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:15
Sinds vanochtend komt er bij mij geen data meer over de verbinding, niet via 2G, 3G en 4G. Omgeving Rotterdam. Nog meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Ik had hetzelfde regio Twente. Telefoon opnieuw opgestart, dit hielp niet.. toen even op vliegtuigmodus gezet en er weer afgehaald, nu werkt 4g weer.

Had ook een uitroepteken bij de verbinding staan boven in de balk.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doopy-X-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 19:00
Omgeving Amsterdam hier. Niets doet het, als ik echter mijn VPN client (Private Internet Access) aanzet, connect die direct en kan ik overal verbinding mee krijgen. Lijkt dus een poorten-probleem?

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Had hetzelfde probleem. Lijkt nu weer te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 15:51
Hier ook sinds ongeveer 7uur (midden Nederland), vliegtuigmodus helpt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjoerdvdvis
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-07-2022
Is te vinden op http://www.kpn.com/service/storing.htm . Betreft een storing bij de energie leverancier blijkbaar en treft volledig Nederland.

edit: na vliegtuigmodus en uit-/inschakelen lijkt mijn netwerk het weer te doen...

[ Voor 24% gewijzigd door sjoerdvdvis op 23-08-2016 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-06 00:02

zipper646

...shit happens

Sinds vannacht 4g down (simyo), vliegtuigmodus uit en aan: geen netwerk meer, na een reboot van smartphone werkt 4g weer.

Apple iMac 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDuke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds vanochtend hetzelfde problem. Vliegtuigmodus lijkt het (voorlopig) opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-08 21:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

belde rond 2 uur vannacht met de technische dienst en direct ha het opnemen wist de man al het antwoord te geven op mijn vraag.. het was daar een kakofonie van rinkelende telefoons.. afwachten dan maar.

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 20:42

nlboy

Alles kitz?

Ik had om 8.45u te telefoon herstart, maar dat werkte niet. Maar de vliegtuigmodus nu werkte wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soulmaster
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-08 21:36

Soulmaster

iPhone, iTypos. iApologize

:) yep hier nu ook na vliegtuigmodus aan/uit

All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:56

spartacusNLD

This is Sparta!!

Eindhoven, nexus 6p. Vliegtuigmodus aan/uit en ik heb weer netwerk :)

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclofosfamide
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Nijmegen, Nexus 6P. Niet werkend mobiel netwerk tot 11:15 gehad.

| medic with nerdskillz | Pixel 9 Pro | Pixel 5 (hardloop/backup) | glFTPd addict | AM4 RTX3080 | Nvidia SHIELD Pro 2019 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-07 16:45
Hilversum vanochtend rond 7 uur nog internet, nu op werk in Purmerend helemaal niets :( Zit nu op WiFi, dus nog niet het vliegtuigmodus dingetje geprobeerd.
Pagina: 1 ... 17 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.