[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 26 Laatste
Acties:
  • 198.976 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:54
dutchnltweaker schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:05:
Ik heb een lg g3 (daarvoor htc one m7 gehad).

Daar zat ik op het netwerk van tele2(t-mobile).

Nu dacht ik zo eens even na of dat kan, maar het leek mij dat ik met tele2 t-mobile beter mensen kon horen aan me telefoon (beter spraak en luister kwaliteit) kan dit?
Indien beide partijen op het T-Mobile netwerk zitten, maak je gebruik van HD Voice, dit geeft betere gesprekskwaliteit. Aangezien je niet kunt bellen via het Tele2 netwerk (moet per definitie via T-Mobile) werkt dit ook tussen Tele2 en T-Mobile en tussen Tele2 klanten.

Overigens werkt HD Voice ook bij KPN, als beide partijen op het KPN netwerk zitten. Eveneens als beide partijen op het Vodafone netwerk zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:59
PWA777 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:15:
[...]

Indien beide partijen op het T-Mobile netwerk zitten, maak je gebruik van HD Voice, dit geeft betere gesprekskwaliteit. Aangezien je niet kunt bellen via het Tele2 netwerk (moet per definitie via T-Mobile) werkt dit ook tussen Tele2 en T-Mobile en tussen Tele2 klanten.

Overigens werkt HD Voice ook bij KPN, als beide partijen op het KPN netwerk zitten. Eveneens als beide partijen op het Vodafone netwerk zitten.
Dat van hd voice dat ken Ik, maar het lijkt mij dat het bij niet geactiveerd is? Wat raar is en eigenlijk niet zo moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38
sww89 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:44:
De dekkingskaart van Vodafone klopt al maanden lang van geen kant wat verwachte 4g+ dekking betreft.

Ik lees hier https://www.4gmasten.nl/d...-vodafone-23-januari-2016 dat er weer problemen zijn met de KPN update van het Antenneregister? Ik ben namelijk echt benieuwd wat er tussen 24 oktober :+ en nu veranderd is.
De dekkingskaart voor 4G+-planning van Vodafone is met heel andere waarden gerenderd dan de kaart voor huidige dekking. Echter de kaart die nu voor april online staat (weer heel anders gerenderd), lijkt wel degelijk flink wat nieuwe punten te tonen. Juli en april verschillen nog niet veel, ik gok omdat er niet zo ver vooruit gepland wordt nog. Dat bedoel ik met versnellen.

Verder ken ik nu al meerdere locaties die al 4G hebben maar nog niet in het Antenneregister staan maar wel al actief waren in december, dus de vraag is of Vodafone wel helemaal bij is daar? :?

Overigens heb ik met KPN toch wel in de auto redelijk vaak last van wegvallende gesprekken op 2G nu, lijkt erop dat tijdige handover soms niet lukt. Lijkt steeds vaker te gebeuren nu. En ja, ik weet dat ik niet via 2G zou moeten bellen, maar mijn auto kan niet anders :+ Geeft wel aan dat het 2G-netwerk nog steeds redelijk druk is!

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Overigens heb ik met KPN toch wel in de auto redelijk vaak last van wegvallende gesprekken op 2G nu, lijkt erop dat tijdige handover soms niet lukt. Lijkt steeds vaker te gebeuren nu. En ja, ik weet dat ik niet via 2G zou moeten bellen, maar mijn auto kan niet anders :+ Geeft wel aan dat het 2G-netwerk nog steeds redelijk druk is!
Dat kan kloppen; Vodafone en KPN hebben beiden 10 Mhz bandbreedte in het 900 Mhz spectrum.
Vodafone heeft die volle 10 Mhz beschikbaar voor 2G900; terwijl KPN 5 Mhz gebruikt voor 3G900.
Er blijft dus nog maar 5 Mhz over voor 2G900; waardoor er congestie kan optreden.

T-Mobile heeft er voor gekozen om hun 15 Mhz in het 900 Mhz spectrum te verdelen tussen 4G (10 Mhz) en 3G (5 Mhz), waardoor 2G900 geheel is verdwenen. Mensen die hierdoor geen bereik meer hebben op 2G hebben van T-Mobile een 3G900/2100 toestelletje gekregen voor een scherpe prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:00
Laatst hebben ze in Barneveld bij de A30 4g+ aangezet op de mast.
Vorige week deed ik een speedtest, en zie hier
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/android/1689869036.png
Terwijl mijn zakelijk abonnement gecapt zou moeten zijn op 50 Mbit.

[ Voor 8% gewijzigd door GrasshopperNL op 25-01-2016 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 18:20
Op 4G 1800 tik ik regelmatig boven de 100Mb aan, dus zonder carrier aggregation want dat ondersteunt mijn Nexus 5 niet. Echt bizar snel!

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:22
Ik zit vaak ook tegen de 100 met m'n m7. Upload zit dan rond de 45. Sneller kan het modem in de telefoon ook niet aan. Dus Max. 100 voor mij. Maar dat gaat gewoon sneller dan Wi-Fi... 70/20 op Wi-Fi namelijk. Dat is ook de maximale verbindingssnelheid die we nu krijgen over DSL.. kan nog naar 100/30, maar dan nog steeds is 4G sneller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:01
sww89 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:44:
Ik lees hier https://www.4gmasten.nl/d...-vodafone-23-januari-2016 dat er weer problemen zijn met de KPN update van het Antenneregister?
Ik denk de missende masten gevonden te hebben. Zo te zien staan ze allemaal op 1 locatie op Terschelling. In Formerum is 1 locatie te vinden waarop KPN wel héél veel sectoren in gebruik zou hebben. Je herkent hem aan de vreemde plaatsnaam in het overzicht: Haarlem, Rotterdam, Beverwijk en Nieuwveen.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/jtrqme.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-11-2021
Gebeurt wel vaker. Dan zijn bepaalde coördinaten niet goed doorgekomen en pakt hij fictieve coördinaten, of die van de voorgaande site, etc, kan zoveel redenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:27

swv

Volgens mij staan de antenne's nu wel juist in het antenneregister. Op bovenstaande locatie op Terschelling is alleen nog de vaste verbinding in Heemstede verkeerd vermeld dus er is vooruitgang geboekt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

sww89 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:48:
Volgens mij staan de antenne's nu wel juist in het antenneregister. Op bovenstaande locatie op Terschelling is alleen nog de vaste verbinding in Heemstede verkeerd vermeld dus er is vooruitgang geboekt :P
En er is weer een update! http://4gmasten.nl/ KPN is nog steeds zeer goed bezig zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Zenix schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 18:05:
[...]

En er is weer een update! http://4gmasten.nl/ KPN is nog steeds zeer goed bezig zo te zien.
Zeker! Meer dan 1400 masten met 4G+, schril contrast met de 600 masten van Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:01
PWA777 schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 18:57:
[...]
Meer dan 1400 masten met 4G+, schril contrast met de 600 masten van Vodafone.
En T-Mobile met 3050 masten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
T-Mobile heeft inderdaad een behoorlijke sprint gemaakt, al doet KPN het ook niet slecht. Blijf toch liever bij KPN.

KPN heeft hier al ruim 2 jaar 4G, T-Mobile pas begin december 2015. Al moet ik wel toegeven dat die van T-Mobile als enige een 1800 mast heeft, en dus waarschijnlijk ook veel sneller is dan de 800 van KPN. KPN heeft dan weer een betere 4G dekking dan T-Mobile.

[ Voor 53% gewijzigd door krakendmodem op 30-01-2016 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 23:50

Zenix

BOE!

Klopt T-Mobile is een stuk later, maar ze doen het wel gelijk goed. Ze vervangen in principe alles, want hun oude netwerk was niet zo goed, in tegenstelling tot het KPN netwerk. T-Mobile is op dit moment ook nog niet klaar, ze hebben landelijke dekking, maar niet zoals KPN. Dit zal wel verbeteren als op alle 1800MHz masten ook 4G900 en 3G900 geactiveerd is. Met 3G900 was KPN ook een stuk eerder.

Maar uiteindelijk zullen T-Mobile en KPN wel aan elkaar gewaagd zijn verwacht ik over een half jaar. Sowieso is het goed is om te zien dat KPN niet zoals Vodafone tevreden is met een landelijk dekkend netwerk, maar ook bezig is om de snelheid en capaciteit op te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Een ritje A2 vandaag deed leren dat Vodafone op meerdere locaties die nu nog niet in het Antenneregister staan 4G+ heeft geactiveerd, met name in omgeving Utrecht en Den Bosch. Vodafone heeft sowieso aangegeven dat ze erg goed kunnen voorspellen waar het wanneer druk gaat worden op het netwerk en dat haar planning daar ook op is afgestemd.

Grootste probleem bij Vodafone is dat er nog steeds wat plekken zijn waar je bijv. indoor terugvalt op iets anders dan 4G, maar dat heb ik maar 1x bewust meegemaakt de afgelopen maanden. Snelheid is nooit een issue geweest eigenlijk, terwijl KPN wel merkbare problemen had daarmee in het verleden.

Gemiddelde snelheden zijn wel lager op een aantal plekken, maar responsiveness is altijd perfect eigenlijk.

Overigens mooi te zien dat KPN nog steeds op redelijk tempo blijft doorbouwen, ook met LTE800-locaties die erbij blijven komen!

[ Voor 8% gewijzigd door Sorcerer8472 op 31-01-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Op 4gmasten.nl zijn de masten van kpn 4g bijgewerkt: http://4gmasten.nl/2-unca...s-kpn-update-januari-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Sorcerer8472 schreef op zondag 31 januari 2016 @ 16:06:
Een ritje A2 vandaag deed leren dat Vodafone op meerdere locaties die nu nog niet in het Antenneregister staan 4G+ heeft geactiveerd, met name in omgeving Utrecht en Den Bosch. Vodafone heeft sowieso aangegeven dat ze erg goed kunnen voorspellen waar het wanneer druk gaat worden op het netwerk en dat haar planning daar ook op is afgestemd.

Grootste probleem bij Vodafone is dat er nog steeds wat plekken zijn waar je bijv. indoor terugvalt op iets anders dan 4G, maar dat heb ik maar 1x bewust meegemaakt de afgelopen maanden. Snelheid is nooit een issue geweest eigenlijk, terwijl KPN wel merkbare problemen had daarmee in het verleden.

Gemiddelde snelheden zijn wel lager op een aantal plekken, maar responsiveness is altijd perfect eigenlijk.

Overigens mooi te zien dat KPN nog steeds op redelijk tempo blijft doorbouwen, ook met LTE800-locaties die erbij blijven komen!
Laatste keer dat ik in Utrecht was, was Vodafone duidelijk langzamer dan KPN, met een factor tien :+

Mijn download zat tegen de 100Mbps, upload tegen de 50Mbps, ping tegen de 20ms. De andere kreeg nog geen 14Mbps down, met 10Mbps upload en een behoorlijke latency tegen de 60ms. We hebben allebei dezelfde telefoon, zelfde afstand tot de zendmast.

En ook bij KPN zijn er best nog wel wat plekken waar ik terugval op 3G. En daar blijf ik soms ook een tijdje op. Opzich niet vreemd aangezien ik de verbinding de hele tijd in gebruik heb en dus niet zomaar kan overschakelen naar 4G. Maar er zijn nog wel wat gaten zonder 4G, maar wel volle bak 3G. Dit is alleen op het platteland overigens (Noord-Nederland). Daar is dekking dus wel een probleem.

Zou het helpen als je dit meld bij KPN? Nu wonen er in die regio niet zo heel veel mensen, maar goed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Ik zit al de hele ochtend met mij mn S6 op een H+-signaal te werken. Toestel weigert over te schakelen naar 4G, ook na een reboot of vliegtuigstand. Normaal heb ik mijn heenreis vrijwel overal 4G...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
Je kan als het niet veranderd is, via *#0011# ook 4G afdwingen, daarna weer terugzetten op automatisch.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
The Wizard schreef op zondag 07 februari 2016 @ 22:05:
Je kan als het niet veranderd is, via *#0011# ook 4G afdwingen, daarna weer terugzetten op automatisch.
Is dat een netwerk code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

pa2ra schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:37:
[...]

Is dat een netwerk code?
Je kunt met Samsung toestellen een bepaalde code 'bellen' om zo in een geheim service menu te komen. iPhones hebben dit ook. Voor de S6 is het de door The Wizard gegeven code mogelijk om een menu op te roepen die gaat over mobiele netwerken. Ik heb zelf geen Samsung dus weet er het fijne niet van maar blijkbaar kan je dan ook bepaalde instellingen wijzigen die je in de gewone menu's niet tegenkomt.

Let wel, forceren op 4g betekent dat je niet voor bellers bereikbaar bent omdat je dan het 2g/3g netwerk uitsluit. Vandaar de tip om het alleen als test te doen om het toestel naar 4g te krijgen.

Op mijn iPhone valt het mij trouwens op dat ik het overschakelen van 3g naar 4g op commando kan forceren, ongacht of er een dataverbinding actief is. Ik herken de klacht dus niet. Vroeger kon het minuten duren voor ik van 3g weer op 4g zat. Voornamelijk in de trein door tunnels. Tegenwoordig ga ik op mijn iPhone met de 2g/3g/4g toggle in de instellingen eerst 3g forceren en direct daarna weer 4g waardoor ik ook weer direct op 4g wordt gezet ongacht wat in doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Laatst online: 13-09 18:54
sww89 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:55:
[...]

Je kunt met Samsung toestellen een bepaalde code 'bellen' om zo in een geheim service menu te komen. iPhones hebben dit ook. Voor de S6 is het de door The Wizard gegeven code mogelijk om een menu op te roepen die gaat over mobiele netwerken. Ik heb zelf geen Samsung dus weet er het fijne niet van maar blijkbaar kan je dan ook bepaalde instellingen wijzigen die je in de gewone menu's niet tegenkomt.

Let wel, forceren op 4g betekent dat je niet voor bellers bereikbaar bent omdat je dan het 2g/3g netwerk uitsluit. Vandaar de tip om het alleen als test te doen om het toestel naar 4g te krijgen.

Op mijn iPhone valt het mij trouwens op dat ik het overschakelen van 3g naar 4g op commando kan forceren, ongacht of er een dataverbinding actief is. Ik herken de klacht dus niet. Vroeger kon het minuten duren voor ik van 3g weer op 4g zat. Voornamelijk in de trein door tunnels. Tegenwoordig ga ik op mijn iPhone met de 2g/3g/4g toggle in de instellingen eerst 3g forceren en direct daarna weer 4g waardoor ik ook weer direct op 4g wordt gezet ongacht wat in doe.
Jij doelt bijv op de fieldtest app op de iphone.

Ik vroeg het eigenlijk om een andere reden: het is bij deze tips / codes handig om te vermelden voor welk merk telefoon je de tip geeft... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Nou KPN is ook over op small cells hoor http://corporate.kpn.com/...small-cell-in-gebruik.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Gaan ze nu ook bushokjes delen met Vodafone? ;)

Kijken of KPN dit sneller doet dan Vodafone. Buiten Amsterdam doen die er nog weinig mee. Zo te zien lijken ze allebei in ieder geval CA te doen met het macro netwerk. Weet iemand of KPN ook op 2600 MHz zit met deze small cells?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:58:
[...]

Kijken of KPN dit sneller doet dan Vodafone. Buiten Amsterdam doen die er nog weinig mee. Zo te zien lijken ze allebei in ieder geval CA te doen met het macro netwerk. Weet iemand of KPN ook op 2600 MHz zit met deze small cells?
KPN maakt gebruik van 4G1800 in deze small-cells (misschien dat ze elders wel 2600 Mhz inzetten, maar die bushokjes op Rembrandtplein zijn iig Band 3).

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-09 19:32
Toch even een testje omgeving Dordrecht. 4G LTE1800, dus niet +.

KPN 1800 band 3

Toch meer dan dik tevreden. Ik zie op meer plekken de snelheid aardig omhoog gaan. Betwijfel of ik +- 100 of 150+ op 4G+ ga merken.

Ik vond de snelheid toch wel opvallend goed coor "maar" 2 streepjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Cardo op 11-02-2016 19:02 ]

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Raider095
Cardo schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:01:
Ik vond de snelheid toch wel opvallend goed coor "maar" 2 streepjes.
Streepjes moet je echt niet teveel op letten hoor. Vergelijk het maar met de VU-meter van een geluidsinstallatie. Als die halverwege (of op 20%) staat dan hoor je de muziek ook nog prima. Echter; hoe zachter, hoe meer last je zult hebben van omgevingsgeluiden. Hoe zwakker je 4G signaal, hoe gevoeliger voor interferentie. Zonder interferentie zul je echt geen verschil in snelheid merken, zolang je telefoon de eendjes (kwaak kwaak) en nulletjes maar van elkaar kan onderscheiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Is het ook zo dat dit bijvoorbeeld op LTE800 meer snel gebeurd dan op LTE1800?

Edit: Nogmaals! En nu in in een correcte zin: Is het zo dat op LTE800 of LTE1800 sneller ruis/interferentie ontstaat? :+

[ Voor 44% gewijzigd door Cardo op 12-02-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Bij een gelijk aantal zendmasten zul je iets meer interferentie op LTE800 ervaren omdat het signaal van zendmasten verderop je gemiddeld iets beter bereikt dan bij LTE1800. Dat signaal is op zijn beurt wel weer iets sterker dan bij LTE1800 meestal wat het effect weer een stukje opheft, dus het is echt per situatie verschillend. Gemiddeld genomen zul je echter een hogere (=slechtere) RSRQ zien bij LTE800 omdat meer zendmasten je tegelijkertijd bereiken dan bij LTE1800. Omdat er vaak meer mensen op LTE800 hangen dan op LTE1800 wordt de cel drukker wat weer invloed heeft op het bereik van de cel en de snelheid (beiden ook omdat de ruis / noisefloor / SNR hoger wordt).

Hoe hoger je RSRQ hoe slechter de kwaliteit van het signaal. Een lagere kwaliteit is vrijwel altijd een gevolg van andere zendmasten in de buurt op dezelfde frequentie. Zo kun je een heel zwak signaal hebben met nog altijd een ideale RSRQ (ideaal is -3 à -4 dB). In buitengebieden zie je dat, in steden vrijwel niet, tenzij je vlakbij een zendmast staat midden in een bundel.

Bij een goede ontvangststerkte is een hoge RSRQ (= hoge interferentie) minder een probleem dan wanneer die RSRQ hoog is en de ontvangststerkte laag is. Dan wordt de hoeveelheid ruis namelijk een stuk groter met als gevolg kleiner bereik (bijv. vergeleken met GSM van dezelfde mast) en lagere snelheden. Als ik het allemaal goed begrijp heb je voor LTE dus iets meer zendmasten nodig dan voor GSM, nog los van het feit dat GSM een paar dB sterker zendt en je daar dus nog een stukje winst hebt.

Een plek waar de signaalkwaliteit bij LTE relatief slecht is is als je vlakbij een zendmast staat en dan precies tussen 2 sectoren in gaat staan. Dan heb je een hoge signaalsterkte maar een relatief lage signaalkwaliteit doordat de ene sector de andere negatief beïnvloedt. Doordat de signaalsterkte zo hoog is maakt het echter niet ontzettend veel uit omdat er niets wegvalt in de ruis. Doordat je mobieltje de opdracht krijgt om extreem zwak te zenden zorgt je mobieltje ook niet voor ontzettend veel problemen.

In de metro heb ik ooit gezien dat m'n telefoon op -14 dBmW zat te zenden, da's best weinig :P

Hoe dan ook, RSRP en RSRQ zijn beide een indicator voor extra ruis op het kanaal en dus voor signaalkwaliteit en (relatieve) signaalsterkte. En het antwoord op je vraag is "ja, meestal" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Net even voor de lol in huis, ongeveer 1km vanaf de mast, een speedtest gedaan. Snelste resultaat wat ik ooit (tot nu toe) over 4G800 heb gehaald:
http://www.speedtest.net/my-result/a/1740161807

Normaal was het na 50Mbit wel afgelopen.

Dit is trouwens in Friesland. Die mast voorziet dit dorp en twee dorpjes in de omgeving van 4G. Blijkbaar erg rustig nu. Of iedereen zit in de kerk :P.

Sneller dan ons VDSL lijntje van 50/5. :+

[ Voor 7% gewijzigd door krakendmodem op 14-02-2016 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 09:58:
[...]

Volgens mij is dat nog niet vrijgegeven. In de praktijk is erg veel mogelijk, maar de software van de basistations (en de centrales) moet het wel ondersteunen

Uplink bit rate performance is also enhanced by adding support for Uplink Carrier Aggregation. In the area of Carrier Aggregation the firmware update also provides the possibility to configure Carrier Aggregation Inter eNB over X2 which enables more flexible deployment. Transport Path Characteristics Monitoring is a new function to support successful deployment of such inter eNB co-ordination features that have tight latency demands over X2.

Deze update is nog niet vrijgegeven, kan nog ca een maand duren. De vraag is voorts of de UE's het ondersteunen, zo'n beetje de regelmatige discussie eigenlijk.

Ook over 3CA heb ik nog wat gelezen wast niet helemaal rond zou zijn, dus ben benieuwd of men dit al ergens heeft aangetroffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Antenne en masten malloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
KPN heeft veel locaties aangepakt die 3G-only waren afgelopen tijd. Alles wordt 2G/3G/4G en de indoor dekking wordt overal beter.

Op dunbevolkte plekken rollen ze nog 4G800-only uit. Lijkt me prima eigenlijk, zijn vaak plekken waar vaak maar een handvol mobieltjes connected zijn.

Zou dit nog een voorwaarde zijn voor het uitrollen van VoLTE bij KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wat ik dan weet niet snap is dat er op sommige plekken dat wel weer meteen 800/1800 aanstaat, terwijl daar bijna niemand woont. Misschien 10 boerderijen en een paar mensen op de snelweg. De grotere plaatsen hebben dan wel weer alleen 800Mhz.

Maargoed, het hele Noorden is zowat 800Mhz, alleen in de grote plaatsen (weinig dus) zijn ze te vinden. Groningen en Leeuwarden hebben de meesten.

Opzich is 800 ruim voldoende, haal meestal tussen de 30 en 65Mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Ben wel erg benieuwd welke snelweg er anno 2016 nog zo rustig is dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Raider095 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 22:56:
[...]

Ben wel erg benieuwd welke snelweg er anno 2016 nog zo rustig is dan 8)
Met die paar mensen bedoel ik dus auto's die langs een mast rijden en 3 km verderop alweer op een nieuwe mast overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

HvanderT schreef op maandag 07 maart 2016 @ 20:22:
Wat ik dan weet niet snap is dat er op sommige plekken dat wel weer meteen 800/1800 aanstaat, terwijl daar bijna niemand woont. Misschien 10 boerderijen en een paar mensen op de snelweg. De grotere plaatsen hebben dan wel weer alleen 800Mhz.

Maargoed, het hele Noorden is zowat 800Mhz, alleen in de grote plaatsen (weinig dus) zijn ze te vinden. Groningen en Leeuwarden hebben de meesten.

Opzich is 800 ruim voldoende, haal meestal tussen de 30 en 65Mb.
Het zal vaak te maken hebben met de antennes. Hebben zie een connector "over" en is die ook nog geschikt voor de 1800 MHz dan kan KPN eenvoudig zo'n mastlocatie upgraden naar 4G+.

Is er geen capaciteit dan zal zo'n locatie echt moeten worden omgebouwd met andere antennes en dat gaat gewoonweg meer tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
HvanderT schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 09:57:
[...]
Met die paar mensen bedoel ik dus auto's die langs een mast rijden en 3 km verderop alweer op een nieuwe mast overgaan.
Zo werkt mobiele telefonie nou eenmaal, veel handovers als je onderweg bent. Of moet men dan maar minder goed 4G hebben onderweg? Zijn vaak de drukste masten, iedereen heeft wel iets aan staan onderweg. Laat staan in de file ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 10:02:
Het zal vaak te maken hebben met de antennes. Hebben zie een connector "over" en is die ook nog geschikt voor de 1800 MHz dan kan KPN eenvoudig zo'n mastlocatie upgraden naar 4G+.

Is er geen capaciteit dan zal zo'n locatie echt moeten worden omgebouwd met andere antennes en dat gaat gewoonweg meer tijd kosten.
Daar wordt niet naar gekeken. De basis is "Waar willen we LTE1800 hebben"? Vervolgens wordt per site gekeken wat er nodig is en dat is vaak op elke site weer anders, daar wordt ook per site een bouwplan voor gemaakt. In de praktijk worden (vrijwel) alle 2100 antennes vervangen door een dualband 1800/2100 model, zoveel lokaties waar er makkelijk ingeprikt kan worden, zijn er niet. De oude 1800-2G antennes waren vaak dualbanders 800-900/1800. In de nieuwe situatie kiest KPN liever voor een lage band (800/900) antenne en een hoge band (1800/2100). Of soms, indien het niet anders kan een triple band antenna, waarbij 800/900 als 1 frequentieband wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Ik las dit toevallig:
Op het mobiele netwerk gaat KPN de maximale theoretische downloadsnelheid opschroeven naar 375Mbit/s. Dat gebeurt door het toevoegen van een derde frequentieband voor carrier aggregation. Daarvoor gebruikt het de 2100MHz-band, die nu in gebruik is voor 3g. KPN gaat 10MHz van de 20MHz die het heeft in die band inzetten voor 4g.
nieuws: KPN begint in 2017 met mobiele telefonie over wifi

Net als T-Mobile dus, maar waarschijnlijk pas na het inschakelen van VoLTE. Ben benieuwd of Vodafone nu ook gaat volgen met de 2100 MHz-band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Raider095 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:04:
[...]

Daar wordt niet naar gekeken. De basis is "Waar willen we LTE1800 hebben"?

.......
Dat snap ik natuurlijk maar je kan van de sites waar je 4G1800 wil hebben natuurlijk als eerste de sites onderhanden nemen die eenvoudig aan te passen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:32:
Dat snap ik natuurlijk maar je kan van de sites waar je 4G1800 wil hebben natuurlijk als eerste de sites onderhanden nemen die eenvoudig aan te passen zijn.
Wat versta jij onder eenvoudig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
The_Wireless_Guy schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 15:32:
[...]

Een "standaard" KPN site bestaat uit een omgebouwde lage-band antenne (4G800/2G900/3G900) plus een 3G-antenne (2100 MHz). Als een site 4G1800 moet krijgen dan vervangt men de 3G antenne voor een dualband paneel 4G1800/3G2100. Deze zijn een stuk dikker/breder dan de oude 3G panelen. Een "standaard" 4G+ mast van KPN heeft dus 6 antennes.

Vele uitzonderingen bestaan op wat ik hier beschrijf, maar de keuze voor activatie van 4G+ zal gebaseerd zijn op drukte op de mast, omdat het vrijwel overval evenveel moeite kost om een mast om te bouwen (er is niet zo iets als "makkelijke en moeilijke" masten qua set-up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

PWA777 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:43:
[...]

Een "standaard" KPN site bestaat uit een omgebouwde lage-band antenne (4G800/2G900/3G900) plus een 3G-antenne (2100 MHz). Als een site 4G1800 moet krijgen dan vervangt men de 3G antenne voor een dualband paneel 4G1800/3G2100. Deze zijn een stuk dikker/breder dan de oude 3G panelen. Een "standaard" 4G+ mast van KPN heeft dus 6 antennes.

Vele uitzonderingen bestaan op wat ik hier beschrijf, maar de keuze voor activatie van 4G+ zal gebaseerd zijn op drukte op de mast, omdat het vrijwel overval evenveel moeite kost om een mast om te bouwen (er is niet zo iets als "makkelijke en moeilijke" masten qua set-up).
Interessant. Ik vind een KPN opstelling vaak verre van standaard. Ik zie veel verschillen in de KPN opstellingen die ik tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
PWA777 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 07:43:
[...]
Een uitzondering hierop is dan weer de antennes die KPN in een mast van een andere provider heeft hangen, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
RobinF schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 11:21:
[...]

Een uitzondering hierop is dan weer de antennes die KPN in een mast van een andere provider heeft hangen, neem ik aan?
Dat maakt niet uit. Maar ze gebruiken wel verschillende configuraties op verschillende plekken. Raider095 heeft een tijdje terug foto's geplaatst van een nieuw type dat je vaak ziet waar alles juist in één paneel per sector zit. Zien er een beetje bol uit.

Ben trouwens benieuwd of die antennes klaar zijn voor LTE2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54

robertwebbe

Robert Webbe

Weet iemand al hoe KPN de 375 Mbps denkt te gaan halen? De uitleg op gsmhelpdesk klopt volgens mij niet.

op 800 heeft KPN 2x 5 MHz, goed voor maximaal 75 Mbps
op 1800 heeft KPN 4x 5 MHz, goed voor maximaal 150 Mbps
Volgens gsmhelpdesk wil KPN dan ook 2x 5 MHz op 2100 toevoegen, dat heeft 75 Mbps extra.
Dan kom ik nog steeds maar op 300 Mbps.

Ik krijg het idee dat er een misverstand is ontstaan tussen de techniek en PR. Volgens mij heeft techniek gezegd "we voegen er 3 carriers aan toe" en heeft PR er "dankzij 3 carriers" van gemaakt.
Zonder de 2x 5 MHz op 2600 (goed voor 75 Mbps) kom ik niet aan de 375 Mbps.

Vodafone heeft al 300 Mbps draaien op enkele plaatsen maar die combineren nu 800 + 1800 + 2600. Momenteel zou er nauwelijks nog toestellen die dit hardwarematig en softwarematig ondersteunen, laatst staan 4 carriers. Het is dus mogelijk een zeer vroegtijdige aankondiging in de 4G snelheidsrace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
robertwebbe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:50:
Weet iemand al hoe KPN de 375 Mbps denkt te gaan halen? De uitleg op gsmhelpdesk klopt volgens mij niet.

Volgens gsmhelpdesk wil KPN dan ook 2x 5 MHz op 2100 toevoegen, dat heeft 75 Mbps extra.

Ik krijg het idee dat er een misverstand is ontstaan tussen de techniek en PR. Volgens mij heeft techniek gezegd "we voegen er 3 carriers aan toe" en heeft PR er "dankzij 3 carriers" van gemaakt.

Vodafone heeft al 300 Mbps draaien op enkele plaatsen maar die combineren nu 800 + 1800 + 2600. Momenteel zou er nauwelijks nog toestellen die dit hardwarematig en softwarematig ondersteunen, laatst staan 4 carriers. Het is dus mogelijk een zeer vroegtijdige aankondiging in de 4G snelheidsrace.
Ze hebben ook 10 Mhz op 2600, daarmee komen ze op 375 Mbps; vrij simpel. En idd niet heel relevant, tot dat 4CA er is.

De uitleg op die site klopt totaal niet; daar staat bijvoorbeeld dat ze 20 Mhz op 800 hebben, dat is onjuist.

KPN kan maximaal uit hun frequenties persen:
10 Mhz op 800, 75 Mbps (reeds in gebruik)
10 Mhz op 900, 75 Mbps (nu in gebruik voor 2G/3G 900)
20 Mhz op 1800, 150 Mbps (nu al in gebruik voor 4G)
20 Mhz op 2100, 150 Mbps (nu in gebruik voor 3G)
10 Mhz op 2600, 75 Mbps (nu grotendeels ongebruikt)

Daarnaast hebben ze nog 30 Mhz in het ongepaarde 2600 spectrum, goed voor 225 mbps. Carrier Aggregation tussen LTE-FDD en LTE-TDD zou enorme snelheden mogelijk maken als dit gecombineerd wordt (T-Mobile kan dit overigens ook doen). Dit komt in de toekomst zeker (wordt nu al uitgerold in Azië en steeds meer toestellen gaan dit ondersteunen).

[ Voor 23% gewijzigd door PWA777 op 09-03-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
  • Laatst online: 16-09 13:03
robertwebbe schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 16:50:

Cat11 terminals kunnen 256QAM in Downlink waarmee 2 x 5MHz tot bijna 100Mbps kan.

http://niviuk.free.fr/ue_category.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095
Sorcerer8472 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 12:03:
Ben trouwens benieuwd of die antennes klaar zijn voor LTE2600.
Nee: https://vk.com/doc139139111_283175954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:54

robertwebbe

Robert Webbe

Ik denk dat het nog wel minimaal 3 jaar zal duren voordat we in Nederland netwerken en toestellen hebben die met 256QAM werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
robertwebbe schreef op donderdag 10 maart 2016 @ 07:41:
Ik denk dat het nog wel minimaal 3 jaar zal duren voordat we in Nederland netwerken en toestellen hebben die met 256QAM werken.
Het zou me ook niets verbazen als dit dan door slimme marketeers als 5G neergezet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
Ik was vandaag bij een site waar KPN 3 carriers aggregeert _/-\o_

KPN speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:47
wonderwout schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:26:
Ik was vandaag bij een site waar KPN 3 carriers aggregeert _/-\o_

[afbeelding]
Haha netjes hoor. Waar was dit en met welk toestel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderwout
Galaxy S7 Edge, Delft
rolandos582 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:28:
[...]

Haha netjes hoor. Waar was dit en met welk toestel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Dag bundel ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
Ach met KPN 10GB + thuis zit je dus zo aan 20GB, dan merk je niks van deze paar testen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
KPN heeft een totaal vernieuwde dekkingskaart:
https://www.kpn.com/prive...atie/4g/dekkingskaart.htm

Nu ook met 4G+-dekking. Wel wat achterhaald volgens mij, want er zijn al meer plekken waar 4G+ actief is. Overigens is het Antenneregister vandaag ook weer geüpdatet met de nieuwe KPN-locaties.

[ Voor 37% gewijzigd door Gaston op 24-03-2016 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Ben ik gek of is de 'dekkingsformule' verder gepolijst? Er lijken nu meer en/of grotere dekkingsgaten zichtbaar wat duidt op een realistischere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

sww89 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 06:43:
Ben ik gek of is de 'dekkingsformule' verder gepolijst? Er lijken nu meer en/of grotere dekkingsgaten zichtbaar wat duidt op een realistischere kaart.
Die oude was ook totaal niet realistisch, daar had iemand vrolijk met vingerverf vrijwel alle white spots ziten inkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
De nieuwe is echt te pessimistisch hoor. Kijk bijvoorbeeld eens naar de 2G-dekking. Op de A2 ten zuiden van Eindhoven zou je gesprek meerdere keren wegvallen volgens deze kaart. Gebruikte data lijkt ook niet helemaal up-to-date?

Geeft wel mooi overzicht van 4G+ bij KPN. Na de inhaalslag van Vodafone lijken ze redelijk gelijk op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:00
Vreemd dat dit de nieuwe kaart is inderdaad. De masten langs de A30 staan er niet op, terwijl die wel actief zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
De oude kaart was redelijk nauwkeurig indien het buitendekking betreft, deze nieuwe kaart is veel te pessimistisch. En zoals aangehaald, (heel) veel 4G+ locaties staan er nog niet op.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Mwah waar de gaten nu vallen is het bosrijk gebied he. Voorbeeldje: In Noord Holland is alles groen muv het duingebied. Dat klopt weet ik uit ervaring. Altijd heb ik 4g in de auto want alles is polder. Een tijdje terug was ik in de omgeving van Apeldoorn en Deventer en toen heb ik meerdere malen max 3g gehad. Wederom vanuit de auto en vaak ook in de bosrijke delen van dat stukje Nederland. Dus niet de meest ideale condities ;) Als ik dan op de dekkingskaart kijk dan vallen de gaten op plekken waar ik het verwacht. Of het dan pessimistisch is? Zou kunnen. Ik heb het niet nagemeten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ja hij is wel pessismistisch.
Hij lijkt nu op sommige delen waar je slecht bereik hebt of waar het kan haperen onder bepaalde condities, aan te geven als zijnde totaal geen bereik aanwezig. Dat is incorrect.

Aan de ene kant fijn omdat er dan geen teleurstelling kan optreden: enkel opgewekt als je toch bereik hebt waar dat volgens de kaart niet zo is. Aan de andere kant onhandig, omdat ook dit niet accuraat is.

Dat hele stuk rond Apeldoorn is inderdaad nauwelijks bereik, daar mogen geen antennes geplaatst worden.
Maar grote delen van Gelderland, voornamelijk rond Doetinchem/Winterswijk, staan nu alsof er grote gaten in het bereik zitten: maar die vallen reuze mee. :/
In de trein bijvoorbeeld gaat dat qua streepjes: 4, 3, 2, 1, 2, 3, 4, 3, 2, 1 en héél soms toch naar de 0.

Ik vind hem ook net iets te pessimistisch om eerlijk te zijn. Ze doen nu alsof er minder bereik is dan er is.
(Het is ook nooit goed he? :P)

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 25-03-2016 04:03 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:43
En wanneer komt er nu volte? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raider095

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
De dekkingskaart mist ook een aantal basisstations die wel degelijk onair zijn.

Verder ben ik uiterst tevreden over het 4G netwerk van KPN. Snelheden van 50/15 op uitsluitend 800MHz zijn echt goed te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Ik ben in het algemeen ook tevreden over 4G. Ook hier haal ik meestal tegen de 60Mb/s op alleen 800Mhz. 1800Mhz haal ik tegen de 100, harder kan mijn telefoon niet (HTC One m7)

Eergisteren met een paar mensen voor de gein een speedtest gedaan, KPN kwam er toen wel het snelste uit. Een iPhone 6(+variant ?) zat tegen de 200Mbit/s aan (was met CA). T-Mobile zat rond de 100Mbit/s, (CA), Vodafone was "droevig" met 16Mb/s... (1800Mhz) Alle drie zaten we op een 1800+800 mast. (waar sommige telefoon geen CA ondersteunen en alleen 1800 pakken)

Enige wat ik soms als vervelend ervaar is dat ik soms naar EDGE ga, maar dat is alleen op bepaalde plekken binnen in een gebouw in de binnenstad van Zwolle

Nu zie ik dat er ook geen KPN 3G/4G mast in de buurt zit, dus dat kan het wel verklaren.

https://www.google.com/ma...zO0DHqLdKkdI.k1a1IKJI7o8k (

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb het zelf mogen testen, maar vraag me nu dus wanneer het live gaat voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaston
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-09 20:00
De 4G+-dekking op de dekkingskaart is nu wel geactualiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
Gastje8 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 12:02:
De 4G+-dekking op de dekkingskaart is nu wel geactualiseerd.
De 4G+ dekking van KPN is behoorlijk uitgebreid, zeker in de Randstad.
Na T-Mobile en Tele2 toch wel de 3e provider qua 4G+ dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Wireless_Guy

The_Wireless_Guy

Finally found an icon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
Er komen vanaf 1 juni nieuwe buitenlandbundels met ongeveer dezelfde aantallen als Tele2 biedt, ook met 31 dagen geldigheid, maar wel tegen een hoger bedrag.

KPN komt met een Zorgeloos Premium Plus abonnement waarin een 1 GB buitenlandbundel zit die ook in de VS en Canada geldig is, waar je ook nog eens onbeperkt kunt bellen en sms'en met het abonnement :o

https://www.kpn.com/prive...sing-bundels-30-april.htm

Kost niet heel weinig, maar wel enorm interessant voor mensen die vaak in de VS te vinden zijn. Ben benieuwd of er daar ook een speciale bundel voor komt, of dat de EU-bundel ook in de VS/Canada te gebruiken zal zijn. Geen apart simkaartje meer nodig.

Tenminste, ik wel, want ik heb Vodafone.. maar zou aan het einde van m'n contractperiode daar niet weten waarom ik niet naar KPN zou overstappen met hun nieuwe aanbod en tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:04
Ik las net even:
http://www.gsmhelpdesk.nl...gaat-omhoog-naar-375-mbps

Hier staat dat KPN nog eens 10 MHz bandbreedte op 1800 MHz wil toevoegen.
Maar volgens mij kan dat helemaal niet? https://www.agentschaptel...everdeling-na-veiling.pdf

Ik kom zelf op:

2CA 64-QAM:
800 MHz: 75 MBit/s
1800 MHz: 150 MBit/s
Of 2100 of 2600 MHz: 75 MBit/s

3CA 64-QAM:
800 MHz: 75 MBit/s
1800 MHz: 150 MBit/s
2100 of 2600 MHz: 75 MBit/s

3CA 256-QAM:
800 MHz: 100 MBit/s
1800 MHz: 200 MBit/s
2100 of 2600 MHz: 100 MBit/s

4CA 256-QAM:
800 MHz: 100 MBit/s
1800 MHz: 200 MBit/s
2100 MHz: 100 MBit/s
2600 MHz: 100 MBit/s

Wat zie ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Sorcerer8472 schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:47:
KPN komt met een Zorgeloos Premium Plus abonnement waarin een 1 GB buitenlandbundel zit die ook in de VS en Canada geldig is, waar je ook nog eens onbeperkt kunt bellen en sms'en met het abonnement :o

https://www.kpn.com/prive...sing-bundels-30-april.htm

Kost niet heel weinig, maar wel enorm interessant voor mensen die vaak in de VS te vinden zijn. Ben benieuwd of er daar ook een speciale bundel voor komt, of dat de EU-bundel ook in de VS/Canada te gebruiken zal zijn. Geen apart simkaartje meer nodig.

Tenminste, ik wel, want ik heb Vodafone.. maar zou aan het einde van m'n contractperiode daar niet weten waarom ik niet naar KPN zou overstappen met hun nieuwe aanbod en tarieven.
Nageaapt van het Vodafone Black abonnement dus! Kom op, €99 per maand voor de Sim Only en €129 als er een toestel bij zit. Nou dan vind ik mijn overstap naar T-Mobile met 12GB NL + 250MB EU en 120 min NL/EU voor €28,50 -laten we zeggen- toch iets concurrerender :+ Maarrr, als je chauffeur bent of je vindt het leuk om voor je werk regelmatig naar bijvoorbeeld de VS te vliegen, dan heb je een bovengemiddeld zorgeloos abonnement ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
neeecht schreef op zondag 17 april 2016 @ 09:57:
Ik las net even:
http://www.gsmhelpdesk.nl...gaat-omhoog-naar-375-mbps

Hier staat dat KPN nog eens 10 MHz bandbreedte op 1800 MHz wil toevoegen.
Maar volgens mij kan dat helemaal niet? https://www.agentschaptel...everdeling-na-veiling.pdf
Artikel klopt gewoon niet. Het gaat om 10 MHz in de 2100-band. De volledige 20 MHz die ze hebben is al in gebruik voor LTE op de 1800-band.

Ik zie het in de verdere toekomst nog wel gebeuren dat ze daar na de veiling over een paar jaar naar de 15 en daarna 20 MHz gaan en dat er alleen nog een beetje 3G overblijft in de 900 MHz-band.
sww89 schreef op zondag 17 april 2016 @ 10:15:
[...]

Nageaapt van het Vodafone Black abonnement dus! Kom op, €99 per maand voor de Sim Only en €129 als er een toestel bij zit. Nou dan vind ik mijn overstap naar T-Mobile met 12GB NL + 250MB EU en 120 min NL/EU voor €28,50 -laten we zeggen- toch iets concurrerender :+ Maarrr, als je chauffeur bent of je vindt het leuk om voor je werk regelmatig naar bijvoorbeeld de VS te vliegen, dan heb je een bovengemiddeld zorgeloos abonnement ja :)
De losse bundels vanaf juni vind ik het meest interessant, vooral als die ook voor de VS zouden gelden. Dat abo is een mooie concurrent voor Red Business van Vodafone, met allerlei voordeellanden waar de VS niet bij zitten.

Die belminuten die je bij T-Mobile krijgt vind ik niet zo interessant met de lage beltarieven die vanaf eind april gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWA777
[b]Sorcerer8472 schreef op zondag 17 april 2016 @ 12:28

De losse bundels vanaf juni vind ik het meest interessant, vooral als die ook voor de VS zouden gelden. Dat abo is een mooie concurrent voor Red Business van Vodafone, met allerlei voordeellanden waar de VS niet bij zitten.

Die belminuten die je bij T-Mobile krijgt vind ik niet zo interessant met de lage beltarieven die vanaf eind april gelden.
Er zit nog wel een nuance in; die nieuwe bundels per 1 juni gelden alleen in de EU en daar zit niet bellen vanuit NL naar EU nummers bij. T-Mobile biedt nu al gratis gebeld worden maar helemaal eens dat ze snel met iets nieuws moeten komen want KPN haalt ze keihard in.

KPN is nu ook een stuk voordeliger dan Vodafone (3 weken vakantie met KPN ben je voor 15€ wel klaar terwijl dat met VF nog enorm in de papieren loopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Best nog prijzig, maar opzich niet slecht. Ben benieuwd of ze nog met nieuwe abonnementen gaan komen. Zeker de sim-only's zijn zonder KPN Compleet te duur.

Die spotify actie was dan wel weer voordelig: Spotify twv 10 EU per maand voor 7,50 inclusief 1500MB internet. Jammer dat ik m'n internetbundel niet kan uitzetten, anders was het wel goedkoop: 7,50 + 3 euro belbundel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
Zijn er meer mensen waarvan het verbruik in de app niet klopt? Volgens KPN kom ik op 800mb verbruik voor deze maand terwijl ik volgens mijn telefoon dik 5GB heb verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Jassy schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 23:20:
Zijn er meer mensen waarvan het verbruik in de app niet klopt? Volgens KPN kom ik op 800mb verbruik voor deze maand terwijl ik volgens mijn telefoon dik 5GB heb verbruikt...
Heb ik toevallig gisteren over gebeld. Door al dat gehannes met nieuwe bundels, buitenlandbundels etc hebben ze nieuwe systemen geintroduceerd; Gevolg; vanaf dat moment staat de tikker in de MijnKPN app op 0, en begin je in de app opnieuw. Maarrrrr: De echte tikker gaat wel gewoon door. In mijn geval zat ik in het buitenland, had ik 100MB verbruikt en gaf mijn MijnKPN na de volgende 100MB ineens op dat ik door mijn maandbundel van 200MB heen zat.

Dat laatste klopt. Als ik de HlpDsk mag geloven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Uhhh, nee, werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspersvensk
  • Laatst online: 18:47
Het klopt, maar in tegenstelling tot wat hierboven gezegd wordt, wordt je bundel volgens de site wel degelijk gereset, je hebt dus meer mb's te verstoken. Kijk maar eens op de storingspagina.

edit: Van de site: "Na het onderhoud, in de maand april:
Door het onderhoud wordt je databundel gereset; bij ‘Verbruik’ in MijnKPN (app) zie je het internettegoed weer op 100% staan. Dit betekent dus dat je deze maand extra MB’s ontvangt!"

[ Voor 21% gewijzigd door jaspersvensk op 20-04-2016 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Bij mij is niet afgelopend weekend maar het weekend ervoor de bundel gereset. Ik heb dus 3500MB extra om te verstoken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
VolkerWessels is op dit moment bezig om in Zwolle een extra zendmast neer te zetten, midden in de binnenstad. En ik weet denk ik wel waarom, ontvangst van 4G daar is niet al te best. De Koning en Koningin moeten wel snel kunnen internetten :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FubOE4lh.jpg

Iemand die kan vertellen wat precies wat is? Wat is dat grote vierkante geval bovenin de mast? Het is niet goed te zien, maar achter die vierkante antenne zit nog een straalzender (ronde schotel). Mijn vermoeden is dat dat een soort straalverbinding is naar een KPN mast die net buiten het centrum staat.

Staan twee dieselgenerators paraat om dat ding van stroom te voorzien.

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 21-04-2016 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWA777
HvanderT schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:46:
Iemand die kan vertellen wat precies wat is? Wat is dat grote vierkante geval bovenin de mast?
Dit is een hoge-capaciteit antenne, hiermee kan veel capaciteit worden gegenereerd op drukke plekken, zoals festivals. In goed Nederlands heet dit een multi-beam antenna. Een normale GSM/UMTS/LTE antenne heeft een zendhoek van 120 graden, met 3 antennes kan dus 360 graden bereik rondom worden gerealiseerd.
Echter, tijdens festivals staan de mensen allemaal opeengepakt op een plek/tent/plein. De normale straalhoek van 120 graden per antenne is dan veel te breed (er staan teveel mensen in 1 sector); een multi-beam antenne knipt die straalhoek van 120 graden op in allemaal kleine stukjes (bijv 6 sectoren van 20 graden) waardoor er 6x zoveel capaciteit is als met 1 "normale" antenne.

Je kunt tellen hoeveel multi-beams er zijn door te kijken hoeveel draden het paneel ingaan aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Dacht dat het er zes waren, zal er straks nog eens langsfietsen. Ze waren nog niet klaar toen ik er langs kwam.

Eigenlijk zou er in de binnenstad ook ergens een antenne moeten staan. Het bereik in de gebouwen is erg slecht. Vaak EDGE of minimale 3G ontvangst. Nu is dat met al die hoge gebouwen natuurlijk ook niet heel vreemd.

[ Voor 11% gewijzigd door krakendmodem op 22-04-2016 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Zijn er mensen die (toevallig) ook problemen hebben met mijnKPN (voor mobiel)? Ik kom er niet in, wachtwoord wijzigen is onmogelijk, ik ontvang geen email of sms voor de herstelcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Volgens mij heeft KPN in binnensteden vertraging met het brengen van glasvezelverbinding naar de masten. Als je EDGE-2G ontvangt, dan zou daar in theorie ook 3g en 4g mogelijk zijn mits er voldoende bandbreedte beschikbaar is op die opstelpunten. En dat is precies waar het aan schort in oude binnensteden. 4G in Zwolle, maar ook in andere historische centra komt nu nog vaak grotendeels van buiten de gracht van de centrum ring. In Amsterdam zijn er extra micro en picocellen, maar die ontbreken elders nog.

In de monumentale binnensteden hebben providers al problemen om masten te zetten, omdat je op monumenten niet veel mag. Daarnaast hebben oude historische gebouwen vaak dikke muren, kleine raampjes en lopen de gebouwen vaak als smalle pijpenla diep door. Slechte omstandigheden voor binnendekking dus.

Zeker met de huidige 4g snelheden valt het nu extra op dat je slechts 2g hebt binnen. Ik heb zelfs het idee dat de 2g binnendekking in steden minder is geworden door dat er een minder breed 2g spectrum beschikbaar is. 2g-900 dringt toch net iets beter door in gebouwen dan 3G-900 en 4g-800 is mijn indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
2g/edge in de gebouwen gaat nog, maar af en toe ook gewoon geen werkbare dataverbinding, bellen gaat dan alleen nog. Heb het idee dat voornamelijk bij KPN speelt. Sommige locaties in de binnenstadheeft T-Mobile namelijk meer bereik.

Ach, heb in het gebouw waar ik het meeste ben toch eduroam Wi-Fi :).

[ Voor 3% gewijzigd door krakendmodem op 03-05-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:13
Nou ik heb anders príma bereik binnenshuis en ik woon/kom in de meest nauwe en oude panden (Amsterdam centrum). Alleen op de begane grond achterin kroegjes die onder een kerk liggen oid. val ik terug naar 2G, maar dan is het meestal een kwestie van aan een andere tafel gaan zitten en ik heb weer 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
HvanderT schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:07:
2g/edge in de gebouwen gaat nog, maar af en toe ook gewoon geen werkbare dataverbinding, bellen gaat dan alleen nog. Heb het idee dat voornamelijk bij KPN speelt. Sommige locaties in de binnenstadheeft T-Mobile namelijk meer bereik.

Ach, heb in het gebouw waar ik het meeste ben toch eduroam Wi-Fi :).
Ja merk ook dat bij kpn de binnendekking van 4g wat minder is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Vinnienerd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:31:
Nou ik heb anders príma bereik binnenshuis en ik woon/kom in de meest nauwe en oude panden (Amsterdam centrum). Alleen op de begane grond achterin kroegjes die onder een kerk liggen oid. val ik terug naar 2G, maar dan is het meestal een kwestie van aan een andere tafel gaan zitten en ik heb weer 4G.
Dan heb je het over Amsterdam, daar staan wel wat meer antennes dan in een stad als Zwolle. Vooral in de binnenstad is de dekking buiten wel te doen. Dan is de snelheid wel oké. Maar in de oude hoge gebouwen is de ontvangst niet altijd even best, soms 4G, soms niet. Ik maak er niet zo'n punt van, er is daar wel eduroam waar ik dan gebruik van maak. (studentenkroeg).

Overigens wint KPN het wel als ik op het platteland verblijf bij familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blids
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-07 19:12
HvanderT schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:11:
[...]

Dan heb je het over Amsterdam, daar staan wel wat meer antennes dan in een stad als Zwolle. Vooral in de binnenstad is de dekking buiten wel te doen. Dan is de snelheid wel oké. Maar in de oude hoge gebouwen is de ontvangst niet altijd even best, soms 4G, soms niet. Ik maak er niet zo'n punt van, er is daar wel eduroam waar ik dan gebruik van maak. (studentenkroeg).

Overigens wint KPN het wel als ik op het platteland verblijf bij familie.
Dat komt omdat Kpn geen mast heeft in de binnenstad van Zwolle, Vofafone, T-Mobile en Tele2 hebben dat wel daar door is de dekking minder van Kpn
Mast voor de binnenstad van Zwolle staat in de wezenland op 8011KJ
Oosterlijke deel van de binnenstad van Zwolle heeft de beste dekking maar neemt door stad muren snel af

Ik heb zelf Kpn naast T-Mobile, Kpn dekking is rond uit slecht in een groot deel van binnenstad van Zwolle
T-Mobile is de dekking nu beter zeker met uit inschakelen van 4G900

Ook met Vofafone, Tele2 is de dekking goed in de binnenstad van Zwolle
HvanderT schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:46:
VolkerWessels is op dit moment bezig om in Zwolle een extra zendmast neer te zetten, midden in de binnenstad. En ik weet denk ik wel waarom, ontvangst van 4G daar is niet al te best. De Koning en Koningin moeten wel snel kunnen internetten :+

[afbeelding]

Iemand die kan vertellen wat precies wat is? Wat is dat grote vierkante geval bovenin de mast? Het is niet goed te zien, maar achter die vierkante antenne zit nog een straalzender (ronde schotel). Mijn vermoeden is dat dat een soort straalverbinding is naar een KPN mast die net buiten het centrum staat.

Staan twee dieselgenerators paraat om dat ding van stroom te voorzien.
Dit is een tijdelijke mast, tot er een goede locatie is gevonden in de binnenstad voor de definitieve mast, maar het dekkings probleem is hier mee alvast opgelost

Goed voorbeeld is de tijdelijke mast bij wapenveld, die daar tijdelijke zou komen en die er nu nog steeds staat

[ Voor 35% gewijzigd door Blids op 05-05-2016 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Die tijdelijke mast in de binnenstad is al weer weg. Die staat nu op het bevrijdingsfestival denk ik. Ik heb er eentje zien staan toen ik er afgelopen maandag langs het veld kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
KPN wordt momenteel gewoon keihard ingehaald door T-Mobile.
Ze moeten echt flink aan de weg gaan timmeren om T-Mobile qua dekking, en vooral qua capaciteit, goed in te kunnen halen.

Ik merk gewoon op veel plekken dat KPN op 4G slechts 10-15 Mb haalt, terwijl T-Mobile daar gewoon overheen gaat met soms meer dan 100 Mb. Dit in zowel Utrecht als Amsterdam.

[ Voor 32% gewijzigd door Jeffrey87 op 09-05-2016 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Qua dekking is KPN nog steeds beter. In de randstad is er weinig verschil meer. Maar in de buitengebieden en andere dorpen en steden is KPN over het algemeen nog steeds beter. Vooral in het Noorden van Nederland. Vodafone en T-Mobile lopen hier nog achter.

Overigens haal ik bij KPN meestal snelheden tussen de 60 en 100Mb. Zowel op 800mhz (die 60Mb) en 1800mhz tegen de 100Mb. Alleen binnenshuis haal ik tegen de 30Mb, maar daar gebruik is meestal Wi-Fi.

Merk ook op dat er veel klanten bij T-Mobile weglopen. Ze hebben nog steeds de reputatie van een budgetnetwerk, al is dat tegenwoordig niet meer echt van sprake.

[ Voor 4% gewijzigd door krakendmodem op 16-05-2016 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardo
De dekking is zeker nog wel beter, maar ik merk toch ook nog steeds op veel plekken een snelheid van rond de 20 Mbit, terwijl T-Mobile daar zeker met 60+ of zelfs over de 100 overheen gaat.

Ook als je de dekking van KPN 4g+ checkt, dan is dit nog maar een schijntje van het T-Mobile netwerk wat straks bijna heel Nederland heeft gedekt.

Vodafone is wat dat betreft echt nog de slechte van de vier. Overal waar ik de laatste tijd mensen hoor klagen over verbindingsproblemen is dat vaak met Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
T-Mobile heeft het ook anders aangepakt. Die zetten overal meteen 1800Mhz antennes neer met ondersteuning voor 900Mhz. Is dan alleen een kwestie van een knopje omzetten simpel gezegd.

KPN zorgde ervoor dat heel Nederland binnen 1 jaar overal 4G dekking had op 800Mhz. Leuk en aardig, maar nu moeten ze hard bezig om 1800Mhz antennes op te hangen. Tsja.

Overigens vind ik die 20Mbit voldoende voor mobiel gebruik. Natuurlijk zijn hoge snelheden altijd leuk, maar stabiliteit hecht ik meer waarde aan. En die plattelanden krijgen hier waarschijnlijk toch geen 4G+.

Dat Vodafone problemen heeft is nieuw voor me. Ik dacht dat ze ook wel aardig hard gingen maar krijg nu het idee dat vodafone bijna niet meer aan zijn netwerk bouwt, als ik het zo mag horen.
Pagina: 1 ... 16 ... 26 Laatste

Dit topic is gesloten.